Ypuh schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:40:
Die britten zijn nog steeds wel ongelovelijk butthurt zeg. Het was een discutabele beslissing moet ik ook wel erkennen nu (achteraf gezien hadden ze gewoon direct een rode vlag moeten geven en de laatste 3-4 rondjes beide moeten laten racen op verse banden).
Je kunt echt duidelijk zien dat de Britten niet gewend zijn om aan de 'receiving end' van een discutabele/inconsistente beslissing te staan. Voor mijn gevoel is dit iets waar iedere niet-Brit door het seizoen heen meermaals mee te maken heeft, en nu één keer valt het kwartje de goede kant op, maar die maakt wel in één klap alles ongedaan/draait de rollen volledig om.
Voor mij is het goed zo. Max heeft z'n wereldtitel te pakken en kan tevreden met pensioen, ongeacht wat er de komende 10-15 jaar gebeurd. Intern dient er ge-evalueerd te worden bij de FIA en hopelijk wordt het daardoor voor iedereen eerlijker. Een Toto of Horner, ook al geniet ik ervan, zouden een stuk minder in beeld moeten zijn, net als Masi. De stewards zouden meer vragen moeten beantwoorden i.p.v. oproepen.
[
YouTube: Our verdict on the controversial end to the 2021 Formula 1 season]
Ik denk dat dat komt omdat de Britse media de F1-wereld domineren. Het is hier op het forum ook al eens gezegd, maar als je kijkt wie de vragen stellen bij podium interviews, wie de vragen stellen bij de persco's rondom het raceweekend: hooguit een keer een Duitser of een Nederlander tussendoor bij zo'n persco, maar verder zijn het altijd Britten (voor 90% en dan overdrijf ik nog niet eens) die de toon van de vragen bepalen.
Je kunt dus wel stellen dat de Britten in een soort bubbel zitten, zoals je dat op social media ook kunt hebben. Ik heb Peter Windsor zich bijvoorbeeld hardop zien afvragen waarom mensen boe roepen naar Lewis. In GB hebben ze Silverstone heel anders beleefd als wij in Nederland. Ze vinden Max de gevaarlijke rijder, maar zien niet dat Lewis degene is die een ongeluk heeft veroorzaakt waarbij iemand in het ziekenhuis terecht kwam. Ze vinden Max de lucky guy dat hij met zoveel weg komt, maar zien niet alle pech die hij heeft gehad (Silverstone, Hongarije, Baku), omdat de Britse pers het daar niet over heeft.
Britse fans hebben het, als je over Silverstone begint, direct over Monza, waar Max natuurlijk de enige schuldige was, maar zien niet dat dat een dubbele DNF was, terwijl Silverstone een "double whammy" was voor Max, omdat hij 25 punten verloor t.o.v. Lewis en de race daarna een gridstraf moest nemen vanwege zijn compleet afgeschreven auto, om nog niet te spreken over de impact op de budget cap bij RBR als geheel.
Ik kijk F1TV al vanaf het begin met Brits commentaar, omdat ze gewoon minder fouten maken en een groter team hebben dan bij Ziggo. Ze krijgen makkelijker teambazen live in de uitzending, tijdens de race, stellen de betere vragen bij interviews, etc. Maar vooral dit seizoen kon ik het soms echt niet aanhoren met alle wishful thinking en gekleurde meningen die er langs kwamen. Er zijn er echt maar een paar die niet biased zijn.
En ja, Ziggo is ook enorm biased, maar die hebben hooguit nog het excuus dat ze fan zijn van de sport en dat dit de allereerste F1-kampioen ooit is uit ons landje.