ping 127.212.23.124
En dat wist hij toen in S3 Max even naast hem kwam rijdeniichel schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:11:
[...]
Nee, Hamilton had hele oude, harde banden, dus heel weinig grip.
Hij had realistisch gezien geen enkele kans meer.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
de 2e keer dat hij langs de pit entry kwam onder de VSC zat VER buiten zijn pit windowSterqVerhael schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:30:
[...]
Verstappen zat in zijn pit window. Door de heldendaden van Perez o.a.Dat zei Bono ook tegen Lewis.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Om te verdedigen op een recht stuk, mag je 1x de gehele breedte van de baan gebruiken, niet vaker. Maar ik zie dit niet echt als verdedigen, meer de slipstream proberen te breken. Deed Norris laatst niet een keer hetzelfde, of was dat iemand anders? En kreeg diegene daar een straf voor?-tom-562 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:07:
[...]
Volgens mij viel dat slingeren wel mee, het waren geen gekke abrupte stuurbewegingen. Als dat al niet meer mag, kan je beter stoppen met racen.
Trouwens, volgens de regels had Hamilton zijn gewonnen positie ook moeten terug geven
Net zoals je niks aan de motor mag upgraden voor meer vermogen, maar wel mag upgraden omwille van de betrouwbaarheid, waardoor je langer, meer vermogen aan kunt spreken.
Zelfs mijn VW Polo TDI met winterbanden had daar even naast Hamilton kunnen rijden. Dat was niet zo spannend met die snelheden.Bjorn180179 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:32:
[...]
En dat wist hij toen in S3 Max even naast hem kwam rijden
Dat was het doel he.pjottum schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:32:
[...]
Sorry dat je je weddenschap niet gewonnen hebt trouwens. Maar past wel bij je dus.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
What's the difference? Een slipstream breken om te voorkomen dat je concurrent harder gaat en je kan inhalen. Noem ik verdedigen.FastFred schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:33:
[...]
Maar ik zie dit niet echt als verdedigen, meer de slipstream proberen te breken.
Verwijderd
Brundle had daar wel een goede verklaring voor. Zolang de kraan en marshalls op de baan zijn kun je die auto's niet unlappen omdat die dan volgas gaan om vervolgens achter in de rij aan te sluiten. Potentiële gevaarlijke situatie. Als je het zo bekijkt heeft Masi het uitstekend gedaan en de juiste call gemaakt. Dat HAM daar dan de dupe van is. Tsja. Als Latifi niet gecrashed was had hij zijn 8e. Als, als, als.Dentist schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:14:
Eigenlijk is de enige fout die Masi is aan te rekenen de miscommunicatie over het wel/niet laten unlappen van wagens. Als dat gelijk bij de SC was gebeurd (zoals normaal is, en zoals zowel RBR als Merc verwachtten nav hun radio), dan was er veel minder speculatie geweest over beinvloeding van het resultaat.
Hoe was het gevoel toen je zag dat je 1k euro kwijt was (of hoeveel was het uiteindelijk?) maar niet eens had gezien hoe?Justevo schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:30:
Wij hebben hem afgezet, je kan niet winnen van deze externe factoren. Fijne race iedereen.
DataGhost schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:34:
[...]
Hoe was het gevoel toen je zag dat je 1k euro kwijt was (of hoeveel was het uiteindelijk?) maar niet eens had gezien hoe?

Vaak bu'j te bang!
Bij verdedigen zitten de auto's inderdaad dichter op elkaar en mag je maar eenmalig een kant kiezen om te blokken (en hoogstens daarna teruggaan naar de racelijn). Je mag niet heen en weer omdat dat, als je dicht genoeg achter elkaar zit voor mogelijk een inhaalactie, gevaarlijk is. Als je verder ervoor zit ben je in die zin niet meer je plek aan het verdedigen en is de gevaarzetting er ook niet. Subtiel maar toch belangrijk verschil.iichel schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:34:
[...]
What's the difference? Een slipstream breken om te voorkomen dat je concurrent harder gaat en je kan inhalen. Noem ik verdedigen.
“So I've literally got front row seats for the last lap. And I'm also on a new soft, or a newer soft, so I was like, 'Do I pass both of them?' Nah, just kidding. I'm honestly a bit speechless, I don't know what to make of that. I really don't. I need to see how it all came about.”
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat klopt maar Max heeft daar een mentale tik uitgedeeld door te laten zien dat hij op softs stond en klaar was voor de ultieme aanval.iichel schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:33:
[...]
Zelfs mijn VW Polo TDI met winterbanden had daar even naast Hamilton kunnen rijden. Dat was niet zo spannend met die snelheden.
16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer
?Bjorn180179 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:37:
[...]
Dat klopt maar Max heeft daar een mentale tik uitgedeeld door te laten zien dat hij op softs stond en klaar was voor de ultieme aanval.
Dat deed Hamilton niets, puur op betere banden kwam Max er al langs, die mentale tik kwam door de beslissing van Masi, toen wist Hamilton al wel hoe laat het was.
Nah, dat wist HAM ruim voor die tijd al, die heeft natuurlijk ook continue contact met zijn engineer.Bjorn180179 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:37:
[...]
Dat klopt maar Max heeft daar een mentale tik uitgedeeld door te laten zien dat hij op softs stond en klaar was voor de ultieme aanval.
Als MER hierin een overtreding had gezien, hadden ze dat toch wel meegenomen in hun protest lijkt mij?iichel schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:34:
[...]
What's the difference? Een slipstream breken om te voorkomen dat je concurrent harder gaat en je kan inhalen. Noem ik verdedigen.
Bjorn180179 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:37:
[...]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Is die regel in de F2 anders ? Daar doen ze dit zo vaak in een race.FastFred schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:33:
[...]
Om te verdedigen op een recht stuk, mag je 1x de gehele breedte van de baan gebruiken, niet vaker. Maar ik zie dit niet echt als verdedigen, meer de slipstream proberen te breken. Deed Norris laatst niet een keer hetzelfde, of was dat iemand anders? En kreeg diegene daar een straf voor?
Inderdaad bijzonder, hoeveel die-hard Max fans (die dus de race uitzetten terwijl Max nog mee doetDataGhost schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:34:
[...]
Hoe was het gevoel toen je zag dat je 1k euro kwijt was (of hoeveel was het uiteindelijk?) maar niet eens had gezien hoe?

I'm here with the last race pace charts of the season.
As a bonus, I created the speed delta between Verstappen and Hamilton during the lap #20 of the GP. This is the lap in which Perez defended against Hamilton and brought back Verstappen into the fight.
As usual, it's the end of the season and nobody knows what will happen with this project next year. Once again I'm unemployed, which means I have a bit of time to work on this. I know for sure that I will continue doing some charts during the next few weeks. It's been 3 years working on and off on this project. I wish it had been more successful to be honest but I'm proud with the job I've done so far.
I hope you guys enjoy the charts, and keep celebrating Verstappen's WDC.
Source: f1bythenumbers (me!)
Kan daar half in meegaan.. er is daar gewoon double waved yellow op dat moment, dus ze kunnen sowieso niet volgas gaan. Maar er is idd een reden waarom ze achter de SC rijden.Verwijderd schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:34:
[...]
Brundle had daar wel een goede verklaring voor. Zolang de kraan en marshalls op de baan zijn kun je die auto's niet unlappen omdat die dan volgas gaan om vervolgens achter in de rij aan te sluiten. Potentiële gevaarlijke situatie. Als je het zo bekijkt heeft Masi het uitstekend gedaan en de juiste call gemaakt. Dat HAM daar dan de dupe van is. Tsja. Als Latifi niet gecrashed was had hij zijn 8e. Als, als, als.
Denk alleen wel dat ze gewoon direct hadden moeten zeggen: cars will be allowed to unlap themselves. Die kan het wel/kan het niet beide communiceren zorgde voor een mess.
Het is een verplichting aan journalisten die verslag doen van je wedstrijd. Een journalist wil eigen vragen stellen en situaties voorleggen. De opmerkingen die op het podium zijn gemaakt, heeft iedereen al kunnen horen en voegen weinig toe aan je artikel.Homeland schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:55:
[...]
Na de race was Hamilton er, gaf een interview, ging naar Max toe, stond en bleef op het podium, een veel sportievere reactie kan je na zo'n einde volgens mij niet verwachten. Tenzij je nog graag een paar extra quotes van hem had gehoord?
Zoals jij het stelt, zou je helemaal nooit een persconferentie hoeven te geven. Er is altijd een interviewtje na de finish? Maar er is hiervoor gekozen en dus ben je daar, ook bij de laatste race en ook als je nummer 2 bent en ook als je daar zwaar teleurgesteld over bent.
Hij heeft zich als absolute held gedragen daarna. Feliciteerde Max, gaf een prima praatje. Dat hij daarna de deur sluit is begrijpelijk. Geen kwaad woord over hoe hij zich heeft gedragen na de race.
Ik was al weer vergeten dat ik ook verloren heb. Ham WDC, toen nog 4 keer mijn inzet. Interesseert mij vrij weinig, het was namelijk de bedoeling dat mijn ongeluk geluk brachtpjottum schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:32:
[...]
Sorry dat je je weddenschap niet gewonnen hebt trouwens. Maar past wel bij je dus.
Je begrijpt het verkeerd. Het terug laten zakken is dan nog steeds unlapping, maar alleen niet fysiek uitgevoerd. Nu heb je een SC, moet wachten tot het circuit weer clear is, dan alle lapped cars doorlaten (die gaan full speed de ronde doen), wachten tot ze weer aangesloten zijn of in ieder geval ver genoeg weg zijn en dan pas herstarten. Met het terugzakken kan je dit al tijdens het opruimen doen op een plek waar niet gewerkt wordt door marshalls. Dit gebeurt op lage snelheid en zodra het circuit dan weer clear is, kan je meteen weer gaan racen zodra de SC weg is. Scheelt een hoop tijd, minder risico bij het herformeren van de rij achter de SC en de unlapped cars hebben de banden net zo koud/warm als de rest. Alleen houden ze wat meer brandstof over.Verwijderd schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:26:
[...]
Tja waarom verschillend behandelen? Iedereen die in dezelfde ronde zit ziet immers de gap met zijn voorganger verdwijnen, degene die als laatste gelapt is ziet zijn gap en kansen ineens verdwijnen omdat hij een ronde achterstand krijgt op degene die vlak voor hem op de baan reed maar nog niet gelapt was...
In de Schumi tijd was het regelmatig dat er maar twee of drie auto's niet gelapt waren, die zouden dan na een SC onbedreigd de wedstrijd uit kunnen rijden.
[ Voor 4% gewijzigd door thunder8 op 13-12-2021 11:51 ]
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Haha geweldig om deze ook in het overzicht te verwerken!
When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..
Alonso is een geval apart, ja hij is nog steeds ontzettend goed maar of hij het niveau heeft gehaald dit jaar wat wat hij ooit had?StealthyPeanut schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:08:
[...]
Alsonso? Die is zeker nog messcherp, hij heeft alleen veel minder materiaal.
Alonso is door de jaren heen vooral geslepener geworden (en het was altijd al een sluwe vos) en lijkt dit jaar ook de lol weer te hebben in het racen afgaande op de interviews na de races maar of hij de snelheid nog heeft zoals hij die vroeger had... geen idee, was misschien niet het beste voorbeeld wat ik aanhaalde.
Alonso is voor mij overigens dit jaar wel (een van) de positieve verassing(en). Na het debacle bij McLaren / Honda had ik niet verwacht hem dit jaar op deze manier terug te zien komen maar het racen an sich is de beste man niet verleerd en waar ik hem in het verleden nooit voor hem warm kon lopen als persoon is hij dit jaar toch 1 van de smaakmakers gebleken.
Dat laatste ben ik met je eens. Want dat is ook de normale procedure in dit soort situaties, dus ik vond het al raar dat ze ertussenin moesten blijven.Dentist schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:43:
[...]
Kan daar half in meegaan.. er is daar gewoon double waved yellow op dat moment, dus ze kunnen sowieso niet volgas gaan. Maar er is idd een reden waarom ze achter de SC rijden.
Denk alleen wel dat ze gewoon direct hadden moeten zeggen: cars will be allowed to unlap themselves. Die kan het wel/kan het niet beide communiceren zorgde voor een mess.
Ik denk zelf (theorietje) dat Masi in eerste instantie dacht (of doorkreeg) dat ze niet op tijd de boel 'schoon' kregen. Dan was het zinloos om de auto's ertussenuit te halen omdat er toch onder SC gefinisht zou worden. Toen echter bleek dat het wél mogelijk was om nog een ronde te racen heeft ie hals over kop een andere beslissing genomen, om tegemoet te komen aan de afspraak dat als er onder groen gefinisht kán worden dit de sterke voorkeur van de FIA én de teams heeft. Dat het voor de buitenwereld dan lijkt alsof er een f*ck up is geweest is jammer, want ik denk niet dat Masi deze beeldvorming van de FIA had gewild. Ik denk wel degelijk dat hij een consequente en consistente lijn wilde pakken, maar er zijn gewoon zóveel regeltjes dat dat niet altijd lukt.
Wie deed dit ook eens? Was dat niet Lewis Hamilton?iichel schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:34:
[...]
Kuch
Het breken van de slipstream hoort er gewoon bij
[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 13-12-2021 11:53 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Nadeel is dan wel weer dat de gene die geunlapped worden minder rondes gereden hebben. Dus ook meer brandstof aan boord hebben en versere banden dan degene die net niet gelapped zijn, wat het gevecht daar weer oneerlijk zou maken.thunder8 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:50:
[...]
Je begrijpt het verkeerd. Het terug laten zakken is dan nog steeds unlapping, maar alleen niet fysiek uitgevoerd. Nu heb je een SC, moet wachten tot het circuit weer clear is, dan alle lapped cars doorlaten (die gaan full speed de ronde doen), wachten tot ze weer aangesloten zijn of in ieder geval ver genoeg weg zijn en dan pas herstarten. Met het terugzakken kan je dit al tijdens het opruimen doen op een plek waar niet gewerkt wordt door marshalls. Dit gebeurt op lage snelheid en zodra het circuit dan weer clear is, kan je meteen weer gaan racen zodra de SC weg is. Scheelt een hoop tijd, minder risico bij het herformeren van de rij achter de SC.
Mijn boefje is liev!
Ham is nog steeds GOAT toch?PWM schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:49:
We gaan het toch niet gek vinden dat HAM niet naar de persconferentie kwamDie jongen was tot 8 ronden voor het einde nog de record F1 kampioen allertijden. En opeens is dat weg. 30 seconden was hij verwijderd van GOAT.
Hij heeft zich als absolute held gedragen daarna. Feliciteerde Max, gaf een prima praatje. Dat hij daarna de deur sluit is begrijpelijk. Geen kwaad woord over hoe hij zich heeft gedragen na de race.
Hij heeft nog niet zijn achtste titel maar wel de meeste overwinningen en poles.
En een WK beslissing door een SC is een echte GO? Vind het lastig hoor, ik snap wel dat Mercedes zich genaaid voelt (zonder een hele discussie over dat Verstappen vaker genaaid wordt). Stel nu dat de situatie anders was geweest, HAM had de plek (al dan niet terecht) teruggeven aan VER en de race had zich gespiegeld voorgedaan. Het forum was te klein geweest als HAM op die manier wereldkampioen was geworden.Novadecasa schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:30:
[...]
Een WK beslissen onder een SC is echt een NO-GO, tenzij er een heftige crash is of het in de voorlaatste ronde gebeurt. Dat zijn situaties waar je er niet aan kan ontkomen.
Hoewel supergaaf voor VER (en verdiend) had ik liever een SC gezien 10-15 ronden voor het eind en nog een HAM/VER race zoals HAM/PER vochten dan dit.
Aan de andere kant dit hoort erbij en zoals ik al eerder gezegd heb, F1 is een spel van de regeltjes en interpretaties. Dat is nooit anders geweest. Kijk naar hoe de auto's gebouwd en aangepast worden dat is een en al de randen opzoeken.
Virtueel ja. Maar eigenlijk is het onzin. Want het is pas echt zo als de race voorbij is. HAM had ook een mechanisch probleem kunnen krijgen een ronde voor het einde.PWM schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:49:
We gaan het toch niet gek vinden dat HAM niet naar de persconferentie kwamDie jongen was tot 8 ronden voor het einde nog de record F1 kampioen allertijden.
"To finish first, you first have to finish"
[ Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 13-12-2021 11:53 ]
Uiteindelijk hebben beide varianten hun voor- en nadelen. Echter met het terugzakken kan je simpelweg eerder weer gaan racen.Puc van S. schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:51:
[...]
Nadeel is dan wel weer dat de gene die geunlapped worden minder rondes gereden hebben. Dus ook meer brandstof aan boord hebben en versere banden dan degene die net niet gelapped zijn, wat het gevecht daar weer oneerlijk zou maken.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Dat ik het begrijpelijk vind dat die daar weg vind is een ding. Maar om hem een held te noemen als ie dat soort dingen doet is compleet wat anders. Rijdt zijn auto de pits in en komt niet naar de persconferentie. Begrijpelijk prima, maar noem dat niet volwassen gedrag laat staan een heldendaad. Dat is gewoon absurd.PWM schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:49:
We gaan het toch niet gek vinden dat HAM niet naar de persconferentie kwamDie jongen was tot 8 ronden voor het einde nog de record F1 kampioen allertijden. En opeens is dat weg. 30 seconden was hij verwijderd van GOAT.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Als dit een race midden in het seizoen was geweest hoorde je er niemand over. Dan hoort een SC bij racen. ... nu het toevallig de beslissingsrace is in het WDC is het ineens niet eerlijk?PolarBear schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:52:
[...]
En een WK beslissing door een SC is een echte GO? Vind het lastig hoor, ik snap wel dat Mercedes zich genaaid voelt (zonder een hele discussie over dat Verstappen vaker genaaid wordt). Stel nu dat de situatie anders was geweest, HAM had de plek (al dan niet terecht) teruggeven aan VER en de race had zich gespiegeld voorgedaan. Het forum was te klein geweest als HAM op die manier wereldkampioen was geworden.
Hoewel supergaaf voor VER (en verdiend) had ik liever een SC gezien 10-15 ronden voor het eind en nog een HAM/VER race zoals HAM/PER vochten dan dit.
Aan de andere kant dit hoort erbij en zoals ik al eerder gezegd heb, F1 is een spel van de regeltjes en interpretaties. Dat is nooit anders geweest. Kijk naar hoe de auto's gebouwd en aangepast worden dat is een en al de randen opzoeken.
Ja.JB schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:52:
Maar hebben we er allemaal vertrouwen in dat Max zijn titel niet meer wordt afgepakt?
Jawel, gisteren was best een blamage natuurlijk, zo moet zo'n seizoen eigenlijk niet eindigen, maar het zou, als het achter de SC eindigde, net zo rampzalig zijn geweest.JB schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:52:
Maar hebben we er allemaal vertrouwen in dat Max zijn titel niet meer wordt afgepakt?
De enige manier om het nog erger te maken om dit nog terug te draaien ten faveure van Mercedes/Hamilton. Dan zou de FIA dus haar eigen stewards moeten overrulen. Gaat echt niet gebeuren.
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Denk het ook - en ga er maar aanstaan - linksom of rechtsom ga je het kampioenschap beinvloeden, en je moet binnen enkele seconden overleggen en een beslissing maken, terwijl teambazen in je oor tetteren..Icephase schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:50:
[...]
Dat laatste ben ik met je eens. Want dat is ook de normale procedure in dit soort situaties, dus ik vond het al raar dat ze ertussenin moesten blijven.
Ik denk zelf (theorietje) dat Masi in eerste instantie dacht (of doorkreeg) dat ze niet op tijd de boel 'schoon' kregen. Dan was het zinloos om de auto's ertussenuit te halen omdat er toch onder SC gefinisht zou worden. Toen echter bleek dat het wél mogelijk was om nog een ronde te racen heeft ie hals over kop een andere beslissing genomen, om tegemoet te komen aan de afspraak dat als er onder groen gefinisht kán worden dit de sterke voorkeur van de FIA én de teams heeft. Dat het voor de buitenwereld dan lijkt alsof er een f*ck up is geweest is jammer, want ik denk niet dat Masi deze beeldvorming van de FIA had gewild. Ik denk wel degelijk dat hij een consequente en consistente lijn wilde pakken, maar er zijn gewoon zóveel regeltjes dat dat niet altijd lukt.
Overigens over dat laatste ben ik het steeds storender gaan vinden dat Merc werkelijk op ELKE inhaalactie commentaar had en het maar 'dangerous driving' vond. Die zijn duidelijk niet meer gewend om een race niet volledige te controleren. Treurige houding van zo'n kampioensteam, die zegt gechallenged te willen worden en te willen praten on the track..
Dat wist hij al ronden eerder. Toen hoorde je hem op de radio met zijn engineer, die hem bevestigde dat de gedubbelde wagens gingen moeten inhalen en ze dus gingen herstarten met VER vlak achter hem op nieuwe banden. Dan wist hij al dat het verloren was. Ze kregen nog even een strohalm toen ineens beslist werd om de gedubbelden niet te laten inhalen, maar dat werd dan ineens weer teruggedraaid.Homeland schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:38:
[...]
Dat deed Hamilton niets, puur op betere banden kwam Max er al langs, die mentale tik kwam door de beslissing van Masi, toen wist Hamilton al wel hoe laat het was.
Ik hoop alleen dat Hamilton niet stopt....zonder hem wordt t saai voor Max.
Wat nooit gebeurd was...dus ja Hamilton heeft het kampioenschap verloren door Latifi, niks meer niks minder.Plenkske schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:52:
[...]
Virtueel ja. Maar eigenlijk is het onzin. Want het is pas echt zo als de race voorbij is. HAM had ook een mechanisch probleem kunnen krijgen een ronde voor het einde.
"To finish first, you first have to finish"
Of Hamilton het kampioenschap had verdiend is een andere verhaal.
Hamilton zal zich toch niet zo laten kennen? Maar als hij vertrekt, kan Russell het VER ook moeilijk maken hoor, de auto doet toch 90%, de rest is de coureur.sly___ schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:56:
Dit draaien ze nooit terug. Mercedes gaat dit gebruiken bij toekomstige onderhandelingen over regels of financiën.
Ja. En zelfs als ze hem afpakken, kunnen ze hem niet afpakken. De emoties, de vieringen, etc.. veel plezier ermee als je die na 5 maanden procederen terug wil pakken.JB schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:52:
Nou, nou, nou... 'blamage'... de regels zijn eindelijk eens een keer gevolgd, alleen jammer dat er blijkbaar tegenstrijdige regels van toepassing waren op de situatie (afspraak dat er als het ook maar even kan onder groen wordt gefinisht vs. dat er een rondje gereden moet worden nádat de lapped cars zijn doorgestuurd). In dat geval beslist Masi en dat is ook precies zo gebeurd.Grrrrrene schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:55:
[...]
Jawel, gisteren was best een blamage natuurlijk, zo moet zo'n seizoen eigenlijk niet eindigen, maar het zou, als het achter de SC eindigde, net zo rampzalig zijn geweest.
De enige manier om het nog erger te maken om dit nog terug te draaien ten faveure van Mercedes/Hamilton. Dan zou de FIA dus haar eigen stewards moeten overrulen. Gaat echt niet gebeuren.
Je mag ook geen performance upgrades meer doen aan je motor, maar wel betrouwbaarheids updates waardoor je langer, meer vermogen kunt gebruiken. What's the difference?iichel schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:34:
[...]
Hoezo? Laat de auto's naar elkaar toekomen volgend seizoen een keer.sly___ schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:56:
Dit draaien ze nooit terug. Mercedes gaat dit gebruiken bij toekomstige onderhandelingen over regels of financiën.
Heerlijk toch, Hamilton, Max, Norris en Leclerc. En dan super 2de coureurs in het team, hoop ik op 8 man die lang mee strijden. Misschien nog een uitschietertje van Alpine of AT.
Dat was dit weekend dus David Mori zoals onder deze documenten vermeld staat.iichel schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:32:
Trouwens, ik kom er net achter dat de Clerk of the Course, die in de regels staat, niet de Race Director is. Om het nog verwarrender te maken. Dus Masi is wel de Race Director, maar niet de Clerk of the Course.
"When you grow up your heart dies"
Die info had Hamilton al wel van z'n engineer.Bjorn180179 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:37:
[...]
Het ernaast rijden was vooral een tactisch briljante zet. Niet alleen om er zo dicht mogelijk op te zitten zodra Hamilton gas zou geven, maar vooral om de manier waarop en waar Max zijn auto ernaast zet. Hij doet dat steeds aan de buitenkant om Hamilton de kans te ontnemen vanaf de ideale lijn vol gas te vertrekken.
Daardoor moet Hamilton kiezen om aan de binnenkant te vertrekken waardoor hij dus minder snelheid kan meenemen of pas in de laatste 2 bochten te vertrekken, waardoor het voor Verstappen veel makkelijker wordt om te reageren. Hij weet dan immers waar het gaat gebeuren.
Het toont volgens mij aan hoeveel overcapaciteit Max heeft als je op zo'n beslissend moment als dit in staat bent om nog zo tactisch te kunnen denken. Fenomenaal.
SC hoort zeker bij het racen. Als dit eerder in het seizoen was, hadden de teams zeker wel protest aangetekend. P1 of P2 is in elke race significant.DaDude schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:54:
[...]
Als dit een race midden in het seizoen was geweest hoorde je er niemand over. Dan hoort een SC bij racen. ... nu het toevallig de beslissingsrace is in het WDC is het ineens niet eerlijk?
Maar ook daar krijgen ze vaak genoeg waarschuwingen om te stoppen als het te veel wordt. Verstappen had zijn engineer ook op de radio na het rechte stuk om te stoppen met slingeren, voordat er daadwerkelijk waarschuwingen zouden komen van de stewards.Plenkske schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:40:
[...]
Is die regel in de F2 anders ? Daar doen ze dit zo vaak in een race.
Dat noem ik: The devil is in the detailsFastFred schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:57:
[...]
Je mag ook geen performance upgrades meer doen aan je motor, maar wel betrouwbaarheids updates waardoor je langer, meer vermogen kunt gebruiken. What's the difference?
En dat weten ze echt heel goed in de F1
En saai voor ons. De gevechten met Hamilton zijn zeer leuk om naar te kijken. En Hamilton gaat nooit stoppen. Die wil die 8e wereldtitel.sly___ schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:56:
Al zal hij volgend jaar wellicht ook nog een flinke kluif krijgen aan Russel in de Mercedes. En dat natuurlijk er vanuit gaande dat Mercedes en/of redbull überhaupt kunnen meedoen. Ik ben echt heel erg benieuwd naar de nieuwe wagens!
72 dagen tot de 1e wintertest
95 dagen tot de eerste FP1 van het nieuwe seizoen
[ Voor 23% gewijzigd door spartacusNLD op 13-12-2021 12:02 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Kromme vergelijking, want HAM rijdt al jaren langer mee in F1.FabianGTI schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:52:
[...]
Ham is nog steeds GOAT toch?
Hij heeft nog niet zijn achtste titel maar wel de meeste overwinningen en poles.
Ergens werd hier een lijstje gepost met resultaten van de jongste wereldkampioenen. Max stak daar toch wel bovenuit met 18x podium.
Thank you so much for all the effort you have put in the data analysis of the races in the last year.f1bythenumbers schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:43:
As usual, it's the end of the season and nobody knows what will happen with this project next year. Once again I'm unemployed, which means I have a bit of time to work on this. I know for sure that I will continue doing some charts during the next few weeks. It's been 3 years working on and off on this project. I wish it had been more successful to be honest but I'm proud with the job I've done so far.
For now I would encourage all the fellow Tweaker member to buy you a cup of coffee. Take care and hopefully we will see you here next season.
Leuk verhaal, maar het is toch duidelijk dat met dezelfde auto's Ham en Ver ook ver boven de rest uitstijgen.bvbal79 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:58:
[...]
Hoezo? Laat de auto's naar elkaar toekomen volgend seizoen een keer.
Heerlijk toch, Hamilton, Max, Norris en Leclerc. En dan super 2de coureurs in het team, hoop ik op 8 man die lang mee strijden. Misschien nog een uitschietertje van Alpine of AT.
Met een records aantal races in een seizoen, laten we dat ook niet vergeten. Percentueel nog steeds goed maar lang geen bovenuitsteken.Jolke schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:59:
[...]
Ergens werd hier een lijstje gepost met resultaten van de jongste wereldkampioenen. Max stak daar toch wel bovenuit met 18x podium.
Dit.. Terwijl de hele racewereld uit z'n plaat ging bleven exact 2 mensen rustig en vlijmscherp: GP + Max.KlaasjeNL schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:58:
[...]
Het toont volgens mij aan hoeveel overcapaciteit Max heeft als je op zo'n beslissend moment als dit in staat bent om nog zo tactisch te kunnen denken. Fenomenaal.
(Bono bleef Lewis ook goed coachen overigens, maar had het idee dat HAM er met een iets andere mindset inging)
Hij zal zich even Felipe Massa gevoeld hebben bedoel je?PWM schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:49:
"When you grow up your heart dies"
Ja, een blamage omdat dit gewoon een klote einde is. Niet de uitslag, ik ben blij voor Max, maar het gepolariseerde gevoel dat je overhoudt aan zo'n race.Icephase schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:57:
[...]
Nou, nou, nou... 'blamage'... de regels zijn eindelijk eens een keer gevolgd, alleen jammer dat er blijkbaar tegenstrijdige regels van toepassing waren op de situatie (afspraak dat er als het ook maar even kan onder groen wordt gefinisht vs. dat er een rondje gereden moet worden nádat de lapped cars zijn doorgestuurd). In dat geval beslist Masi en dat is ook precies zo gebeurd.
Hamilton-fans zullen zich echt beroofd voelen van de 8e wereldtitel en daarmee zijn prijs voor meest succesvolle coureur ooit. Hamilton heeft gisteren niks verkeerd gedaan, was gewoon sneller, maar verloor. Dat is bijzonder pijnlijk. Ik snap alle opmerkingen als "dat hoort bij racen", maar ik had 100.000x liever gezien dat Max met overmacht won, of van mij part met goed verdedigen HAM achter zich kon houden de hele race. Dan voelt het veel meer verdiend dan nu, door geluk.
Ik had hetzelfde gevoel gehad als HAM was uitgevallen met een opgeblazen motor, met een geplofte band, een versnellingsbak die het opgaf, of wat voor effect buiten zijn macht dan ook.
Nogmaals: blij met het resultaat, maar de manier waarop we er kwamen is gewoon vervelend. Zoals ik al eerder zei: toen Latifi in de muur stond, wist je dat er geen nette uitslag meer kon komen. Of we eindigen achter de SC en we nemen de kans van Max af om nog in te halen, of we gaan nog 1-2 rondjes racen en je geeft het kampioenschap aan Max. Er was geen andere optie meer.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Aan de andere kant, hij is 7-voudig wereldkampioen en inmiddels ook 36. Je kan nog jaren F1 blijven racen (zie Räikkönen) maar of je er ook nog jaren zin in hebt. Denk wel dat hij volgend jaar nog meedoet hoor maar het stoppen kon wel eens dichterbij zijn dan je denkt.spartacusNLD schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:59:
[...]
En Hamilton gaat nooit stoppen. Die wil die 8e wereldtitel.
Dan doe je Norris en leclerc wel erg te niet.meenkdrie schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:00:
[...]
Leuk verhaal, maar het is toch duidelijk dat met dezelfde auto's Ham en Ver ook ver boven de rest uitstijgen.
Dat gevoel heb ik ook. Maar hoe meer ik erover terugdenk, hoe meer ik overtuigd raak van het feit dat niet Hamilton, maar Mercedes hier de bal heeft laten liggen door niet de kl*ten te hebben om te pitten tijdens de (V)SC periodes. Max deed dat wel -en kon dat ook omdat hij Hamilton kon counteren- exact wat Mercedes al een paar keer bij RBR heeft geflikt. Dat het door de SC dan de kant van Max op valt, is geluk hebben maar ook deels de juiste keuzes maken.Grrrrrene schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:02:
[...]
Ja, een blamage omdat dit gewoon een klote einde is. Niet de uitslag, ik ben blij voor Max, maar het gepolariseerde gevoel dat je overhoudt aan zo'n race.
Hamilton-fans zullen zich echt beroofd voelen van de 8e wereldtitel en daarmee zijn prijs voor meest succesvolle coureur ooit. Hamilton heeft gisteren niks verkeerd gedaan, was gewoon sneller, maar verloor. Dat is bijzonder pijnlijk. Ik snap alle opmerkingen als "dat hoort bij racen", maar ik had 100.000x liever gezien dat Max met overmacht won, of van mij part met goed verdedigen HAM achter zich kon houden de hele race. Dan voelt het veel meer verdiend dan nu, door geluk.
Ik had hetzelfde gevoel gehad als HAM was uitgevallen met een opgeblazen motor, met een geplofte band, een versnellingsbak die het opgaf, of wat voor effect buiten zijn macht dan ook.
Nogmaals: blij met het resultaat, maar de manier waarop we er kwamen is gewoon vervelend. Zoals ik al eerder zei: toen Latifi in de muur stond, wist je dat er geen nette uitslag meer kon komen. Of we eindigen achter de SC en we nemen de kans van Max af om nog in te halen, of we gaan nog 1-2 rondjes racen en je geeft het kampioenschap aan Max. Er was geen andere optie meer.
PWM schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:49:
Massa zat er anders wel gewoon, met emoties en al.
Want? Ver heeft wel laten zien gewoon beter te zijn als Sainz.bvbal79 schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:04:
[...]
Dan doe je Norris en leclerc wel erg te niet.
Sains heeft beide gewoon verslagen over een jaar.
Tsja het was geluk en niet terecht dat max deze race heeft gewonnen, maar wel terecht dat max het WDC heeft gewonnen. Dan zie ik liever dat in de laatste race de snelste niet wint, maar wel degene die het beste gepresteerd heeft over het hele seizoen (kijk bijv naar ronden aan de leiding) wint.Grrrrrene schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:02:
[...]
Ja, een blamage omdat dit gewoon een klote einde is. Niet de uitslag, ik ben blij voor Max, maar het gepolariseerde gevoel dat je overhoudt aan zo'n race.
En ben allang blij dat er een mercedes motor in de muur stond, moet je eens nagaan wat er was gebeurd als perez hem in de muur had gezet
Massa voelde zich niet gepiepeld door de FIA denk ik.DataGhost schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:04:
[...]
[YouTube: Brazil 2008 Press Conference Race]
Massa zat er anders wel gewoon, met emoties en al.
Eigenlijk door Mick Schumacher. Hij was in duel met Lattifi en die kwam door Mick op het vuil en buiten de baan. Nicolas gaf iets teveel gas in die bocht.bvbal79 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:56:
[...]
Wat nooit gebeurd was...dus ja Hamilton heeft het kampioenschap verloren door Latifi, niks meer niks minder.
Of Hamilton het kampioenschap had verdiend is een andere verhaal.
Ook dat is dan een kromme vergelijking, want de hedendaagse auto's zijn totaal anders als een x aantal jaar geleden waar ze gesloopt uit kwamen.Jolke schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:59:
[...]
Kromme vergelijking, want HAM rijdt al jaren langer mee in F1.
Nu komen ze er enkel gesloopt uit als het toevallig een warme dag is.
Hier zie/hoor je reactie van Alonso als hij hoort van zijn engineer dat achterblijvers niet de SC voorbij mogen. Lijkt me duidelijk hoe ALO hierin staat
(refererend naar Max)He should be 2 cars in front of me
[ Voor 32% gewijzigd door Razr op 13-12-2021 12:07 ]
Wel door Glock denk ik. Hij was al gefinisht, als eerste, en Hamilton lag op dat moment nog ver genoeg achter. En een paar seconden later was het allemaal weg.bvbal79 schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:06:
[...]
Massa voelde zich niet gepiepeld door de FIA denk ik.
Dat snappen we allemaal, maar het is nu "the day after". Het kutgevoel zal heel snel weg zijn (ja, zelfs bij Mercedes en Hamilton) en dan kan er toch met trots op teruggekeken worden. Ik bedoel, ze zijn WCC geworden (met de miljoenen die dat oplevert).Grrrrrene schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:02:
[...]
Ik begreep van Lewis dat hij vandaag of morgen een parachutesprong gaat maken. Die gaat echt wel keihard genieten en, terwijl hij een vrije val maakt, beseffen wat hij allemaal heeft gepresteerd.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Ik zeg dan heel simpel: kijk naar het hele seizoen en kijk dan wie er meer/minder geluk had.Grrrrrene schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:02:
[...]
Klopt. Ik zei ook meteen: dit gaat eindigen achter de SC. Gelukkig gebeurde het niet, maar ik was er echt van overtuigd.Grrrrrene schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:02:
Als een competitie op het eind nog zó spannend is, dan wordt het (terecht) gezien als finale. Het is alles beslissend. Maar eigenlijk is dat gek, het is namelijk geen knockout fase finale (zoals een EK/WK voetbal). Elke wedstrijd in een competitie is net zo beslissend als deze. Elk punt telt mee.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Klopt, maar dat is ook voor een groot deel te danken aan het gedrag van Merc. Als die zich sportief zouden opstellen (zoals Lewis deed, hulde), dan was het een stuk makkelijker te pruimen. Dit is inderdaad motor-racing en Toto maakte het heel duidelijk dat ie daaraan wilde tornen. Schandalige houding.Grrrrrene schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:02:
[...]
Wat voor mij een hoop goed maakte was dat er in die laatste ronde 1 snaarstrakke inhaalmove zat en 2x hard, maar fair verdedigd werd. Ik zal niet snel vergeten hoe ze met 300+km/h over de backstraight razen en ze elkaar net voldoende ruimte laten.Hamilton-fans zullen zich echt beroofd voelen van de 8e wereldtitel en daarmee zijn prijs voor meest succesvolle coureur ooit. Hamilton heeft gisteren niks verkeerd gedaan, was gewoon sneller, maar verloor. Dat is bijzonder pijnlijk. Ik snap alle opmerkingen als "dat hoort bij racen", maar ik had 100.000x liever gezien dat Max met overmacht won, of van mij part met goed verdedigen HAM achter zich kon houden de hele race. Dan voelt het veel meer verdiend dan nu, door geluk.
/f/image/4uKknqtBSaBai6tFfyxOfqdm.png?f=fotoalbum_large)
Dat is voor mij het beeld van het seizoen. En dat maakte het meer dan waard. Er was geen crash, geen dangerous driving - het werd uiteindelijk OP de baan beslist.
Je gaat dan wel volledig voorbij aan de actie in de eerste ronde. Dat was toch wel een fout van Hamilton die mogelijk de rest van de race heeft beïnvloed. In plaats van Hamilton die zijn mediums aan gort zou rijden achter Verstappen, reed Verstappen zijn softs aan gort achter Hamilton.Grrrrrene schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:02:
[...]
Mogelijk zou Hamilton hem later alsnog hebben gepakt, maar dan had Verstappen in elk geval een kans gehad om te verdedigen.
Verder ben ik het met je eens dat dit niet het mooiste einde is. Nu zijn het echter vooral de Britten die zich bestolen voelen en een groot deel van de media beheersen, maar voor een groot (groter?) deel van de F1-fans zal dit einde ook wel als gerechtigheid voelen.
Lastig, de trainingen en voeding zijn nu ook veel beter. Met hardlopen worden de WR ook nog steeds verbroken.FabianGTI schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:06:
[...]
Ook dat is dan een kromme vergelijking, want de hedendaagse auto's zijn totaal anders als een x aantal jaar geleden waar ze gesloopt uit kwamen.
Nu komen ze er enkel gesloopt uit als het toevallig een warme dag is.
Daar was harder trainen, gezonder leven nog een manier om je te onderscheiden. Nu is het de standaard.
Sainz mag je erbij voegen, ik vind dat hij vele malen gegroeid is tov van zijn eerste jaar. En zo ver achter Verstappen zat hij niet bij TR, vandaar al die vetes toen.meenkdrie schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:05:
[...]
Want? Ver heeft wel laten zien gewoon beter te zijn als Sainz.
Sains heeft beide gewoon verslagen over een jaar.
De reden dat er gewacht wordt met safety car in na lapped cars may overtake safety car, is zodat die lapped cars niet meteen de leiders in de weg zitten. Aangezien het maar 1 rondje groen was hoeft er niet veel afstand tussen achterblijvers en leiders te liggen. Als ze de rest van de achterblijvers óók de safety car zouden laten passeren dan was dat denk ik niet gelukt. Dus prima zo. Ik begrijp overigens de frustatie van Mercedes wel in dit verhaal.Icephase schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:57:
[...]
Nou, nou, nou... 'blamage'... de regels zijn eindelijk eens een keer gevolgd, alleen jammer dat er blijkbaar tegenstrijdige regels van toepassing waren op de situatie (afspraak dat er als het ook maar even kan onder groen wordt gefinisht vs. dat er een rondje gereden moet worden nádat de lapped cars zijn doorgestuurd). In dat geval beslist Masi en dat is ook precies zo gebeurd.
Ja dat is lastig te beoordelen inderdaad. Maar wat je zegt: Alonso is er 1 die dit jaar heeft laten zien dat een comeback zeker kan werken. Had ik echt niet verwacht na zijn MCL-HON jaren. Als Alpine volgend jaar vaker competitief kan zijn in een weekend, zie ik een geweldig jaar voor me :-).,R2D2 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:50:
[...]
Alonso is een geval apart, ja hij is nog steeds ontzettend goed maar of hij het niveau heeft gehaald dit jaar wat wat hij ooit had?
Alonso is door de jaren heen vooral geslepener geworden (en het was altijd al een sluwe vos) en lijkt dit jaar ook de lol weer te hebben in het racen afgaande op de interviews na de races maar of hij de snelheid nog heeft zoals hij die vroeger had... geen idee, was misschien niet het beste voorbeeld wat ik aanhaalde.
Alonso is voor mij overigens dit jaar wel (een van) de positieve verassing(en). Na het debacle bij McLaren / Honda had ik niet verwacht hem dit jaar op deze manier terug te zien komen maar het racen an sich is de beste man niet verleerd en waar ik hem in het verleden nooit voor hem warm kon lopen als persoon is hij dit jaar toch 1 van de smaakmakers gebleken.
Dat snap ik, en volgens mijn interpretatie van de regels mag Masi dat ook beslissen op deze manier, maar de formele regel en procedure is dus dat dat anders gaat. Dat is de strohalm die Mercedes nu wanhopig probeert vast te klampen (maar ze hopelijk niet gaat lukken).soulcrusher schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:10:
[...]
De reden dat er gewacht wordt met safety car in na lapped cars may overtake safety car, is zodat die lapped cars niet meteen de leiders in de weg zitten. Aangezien het maar 1 rondje groen was hoeft er niet veel afstand tussen achterblijvers en leiders te liggen. Als ze de rest van de achterblijvers óók de safety car zouden laten passeren dan was dat denk ik niet gelukt. Dus prima zo. Ik begrijp overigens de frustatie van Mercedes wel in dit verhaal.
Komop zeg..bvbal79 schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:08:
[...]
Sainz mag je erbij voegen, ik vind dat hij vele malen gegroeid is tov van zijn eerste jaar. En zo ver achter Verstappen zat hij niet bij TR, vandaar al die vetes toen.
Hij verloor ook van Hulkenberg bij renault.
Ver heeft mega stappen gezet, en was gewoon veel sterker dan Sainz.
Red Bull celebrates Max Verstappen's first world title and win at F1 #AbuDhabiGP https://t.co/tZQFjlVtAo pic.twitter.com/ePGqyfSvC6
— The National (@TheNationalNews) 13 december 2021
Helemaal mee eens, een nachtje later bekruipt mij nog steeds het "bestolen" gevoel (en ik ben geen Ham fan...)Grrrrrene schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:02:
[...]
Zeker hoe er met de SC situatie omgegaan is.
Overigens is Sainz ook benadeeld door dan net die lapped car(s) niet er tussenuit te halen
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Fout van HAM?KlaasjeNL schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:07:
[...]
Je gaat dan wel volledig voorbij aan de actie in de eerste ronde. Dat was toch wel een fout van Hamilton die mogelijk de rest van de race heeft beïnvloed. In plaats van Hamilton die zijn mediums aan gort zou rijden achter Verstappen, reed Verstappen zijn softs aan gort achter Hamilton.
Mogelijk zou Hamilton hem later alsnog hebben gepakt, maar dan had Verstappen in elk geval een kans gehad om te verdedigen.
VER deed gewoon weer precies hetzelfde als de vorige race, heel diep inremmen en hopen dat de tegenstander wijkt voor je, zoniet ga je er beiden vanaf en heeft VER het kampioenschap, zo ging hij de laatste races wel in.
VER haalde de bocht zelf amper en liet 0,0 ruimte voor HAM, die op zijn beurt wel weer heel veel gebruik maakte van de shortcut, daarin moet ik je gelijk geven.
VER maakte naar mijn mening (en die van de stewards kennelijk) zelf de fout met zijn divebomb, net als in Jeddah.
De Stewards hebben precies gedaan wat Mercedes wilde, de zaken op de baan beslist.
En de uitkomst is zuur, jammer dan.
Ja hoor, in de officiële reactie van de FIA wordt helder en duidelijk verteld dat Masi volgens de reglementen niets verkeerd heeft gedaan. Kan je in hoger beroep gaan als Mercedes, maar met welk doel?JB schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:52:
De enige maatregel die "het court" zou kunnen nemen is de gehele race schrappen, en dat levert Mercedes buiten imagoschade ook niets op.
Het eerder gesuggereerde "ronde terug" of "uitslag zoals voor de SC" kan reglementair helemaal niet.
Een crash had ik ergens nog wel verwacht. Of dat iemand de bocht mist omdat hij zo graag wil winnen.Dentist schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:07:
[...]
Dat is voor mij het beeld van het seizoen. En dat maakte het meer dan waard. Er was geen crash, geen dangerous driving - het werd uiteindelijk OP de baan beslist.
Had je dit bestolen gevoel ook bij de andere érg discutabele incidenten dit jaar ?TommyGun schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:12:
[...]
Helemaal mee eens, een nachtje later bekruipt mij nog steeds het "bestolen" gevoel (en ik ben geen Ham fan...)
Zeker hoe er met de SC situatie omgegaan is.
Overigens is Sainz ook benadeeld door dan net die lapped car(s) niet er tussenuit te halen
Hoezo is Sainz benadeeld, die volg ik even niet ? Hij is gisteren P3 geworden.
Daarbij komt ook de voorbereiding voor en tijdens het seizoen dat vergt ook veel energie. Uiteindelijk zal ook Hamilton iets van reactie snelheid verliezen en niet meer zo scherp zijn als voorheen. Volgens mij heeft hij een 2 jarig contract na dit seizoen en zal het voor hem in één van die seizoenen moeten gebeuren. Dan tikt hij bijna de 40 aan en zal hij waarschijnlijk plaats gaan maken voor een ander.PolarBear schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:04:
[...]
Aan de andere kant, hij is 7-voudig wereldkampioen en inmiddels ook 36. Je kan nog jaren F1 blijven racen (zie Räikkönen) maar of je er ook nog jaren zin in hebt. Denk wel dat hij volgend jaar nog meedoet hoor maar het stoppen kon wel eens dichterbij zijn dan je denkt.
Overigens vind ik het wat te kort door de bocht om te zeggen dat het saai zal worden voor Max als Hamilton stopt. Laten we eerst eens zien wat de krachtsverhoudingen zijn vanaf volgend jaar en er rijden nog genoeg talentvolle coureurs mee. Uiteraard zal hij wel één van de grote favorieten zijn als RBR er weer goed bij zit.
Technisch gezien, als de lapped cars tussen VER en SAI eruit waren gehaald, had SAI kans om VER/HAM in te halen en P2 (of P1) te rijden.Plenkske schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:15:
[...]
Had je dit bestolen gevoel ook bij de andere érg discutabele incidenten dit jaar ?
Wat wil je nu een spannend veld of met je oranje bril alleen maar Max voorop zien?meenkdrie schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:11:
[...]
Komop zeg..
Hij verloor ook van Hulkenberg bij renault.
Ver heeft mega stappen gezet, en was gewoon veel sterker dan Sainz.
Als er een grindbak was geweest had HAM heus de bocht gehaald door meer te vertragen. Neemt niet weg dat het een aggresieve move was natuurlijk - maar deze uitloop strook kwam wel heel goed uit voor HAM.FabianGTI schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:13:
[...]
Fout van HAM?
VER deed gewoon weer precies hetzelfde als de vorige race, heel diep inremmen en hopen dat de tegenstander wijkt voor je, zoniet ga je er beiden vanaf en heeft VER het kampioenschap, zo ging hij de laatste races wel in.
VER haalde de bocht zelf amper en liet 0,0 ruimte voor HAM, die op zijn beurt wel weer heel veel gebruik maakte van de shortcut, daarin moet ik je gelijk geven.
VER maakte naar mijn mening (en die van de stewards kennelijk) zelf de fout met zijn divebomb, net als in Jeddah.
Dat daarna volgens de stewards "het voordeel wordt geelimineerd" tot voor de situatie vond ik ook zo'n onzin. Dus ze geven toe dat HAM ten onrechte voordeel heeft en hij komt er mee weg door ergens even een beetje te liften?

Tussen VER en SAI werden de lapped cars niet weggehaald, dus SAI kon never nooit niet meer voor P2 vechten (niet dat het hem gelukt zou zijn maartoch).Plenkske schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:15:
[...]
Had je dit bestolen gevoel ook bij de andere érg discutabele incidenten dit jaar ?
Thanks! That last graph is also cool.f1bythenumbers schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:43:
Hallo!
I'm here with the last race pace charts of the season.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
As a bonus, I created the speed delta between Verstappen and Hamilton during the lap #20 of the GP. This is the lap in which Perez defended against Hamilton and brought back Verstappen into the fight.
[Afbeelding]
I hope you guys enjoy the charts, and keep celebrating Verstappen's WDC.
Source: f1bythenumbers (me!)
I do wonder what your opinion is about the race ending? As non Dutchie. And about the Mercedes protest and taking it to court? After all, they won the WCC and the big prizemoney.
YouTube: Crazy Japanese F1 fans reaction in F1 2021 Abu dhabi GP
[YouTube: Crazy Japanese F1 fans reaction in F1 2021 Abu dhabi GP]
Dit topic is gesloten.
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2021
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2021
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |