[F1 2021] Race 22 GP van Abu-Dhabi Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 104 Laatste
Acties:
  • 440.858 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:14
Prosac schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:31:
[...]

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Hamilton en Merc zich juist in een hele lastige positie werkten door vanaf het begin vooraan te rijden. De harde band kon het tot het einde van de race redden en oa met dank aan Perez werd het gat nooit groot genoeg voor een veilige pitstop. Pitten betekende achterstand op Max die dan ongetwijfeld niet zou stoppen. Ze waren beduidend banger voor RB dan ze willen toegeven.

Ondertussen heeft Mercedes nog niks gezegd over het winnen van de constructeurstitel. ;(
En van de andere teams met een Merc motor heeft alleen McLaren vanmorgen een felicitatie uitgebracht. :+
Achteraf bekeken wel maar zonder de laatste SC was Hamilton met gemak WC geworden. Hij reed nadat Perez hem had opgehouden zo weer met 3-5 tiende per seconde ronde weg.

[ Voor 0% gewijzigd door AtlAntA op 13-12-2021 10:34 . Reden: gut mijn kopje stroomt nog over van de F1 vanmorgen ]

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bezulba schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:32:
[...]
Nee, juist niet. Het treintje vormt, je laat auto's 1, 2, 7 en 8 stilstaan in een bocht na het ongeluk. Die voegen weer in waar ze horen (en ja dan moet je dus goed communiceren met je rijder, maar dat kunnen we wel) en tegen de tijd dat ze weer bij het ongeluk zijn is het treintje weer netjes gevormd.

Dan kan gelijk na het vrij geven van de baan de SC eruit en doorracen, ipv dat het nog 2 a 3 rondjes duurt voordat iedereen ingehaald is.
Mensen gaan sowieso niet stilstaan op de baan, tenzij je wil dat er iemand met afgefikte remmen of steenkoude banden uit de race gaat :?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Prosac schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:31:
[...]

Ondertussen heeft Mercedes nog niks gezegd over het winnen van de constructeurstitel. ;(
Ik vond het tegenover Bottas nog veeeel lulliger.. door al het gejank over Hamilton enzo, is er niemand geweest die iets tegen Bottas zei over de radio dat het zn laatste race was en om te bedanken.... alleen een gescript textje op het stuur schermpje 'Gefeliciteerd Valtteri.."

-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

AtlAntA schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:33:
[...]
Achteraf bekeken wel maar zonder de laatste SC was Hamilton met gemak WC geworden. Hij reed nadat Perez hem had opgehouden zo weer met 3-5 tiende per seconde ronde weg.
Achteraf kijk je een koe in de kont en had Ham ook makkelijk een keer banden kunnen wisselen. :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Er zijn wat filmpjes op Reddit van het Mercedes feest, daar waren ook Toto en Bottas, beiden flink aan het feesten dus daar hoeft niemand zich druk over te maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Pyr0_ schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:26:
Ik kan iedereen aanraden om dit topic vanaf pagina 180 ofzo eens terug te gaan lezen, wat een ontlading in dit topic, heerlijk. _/-\o_
Je ziet vooral hoeveel mensen negatief waren toen de SC kwam. Man man |:(

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:30
Max neemt een plons.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PGSSQ0Y.jpg

(Instagram Story Martin Garrix)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterqVerhael
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
YakuzA schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:35:
[...]

Achteraf kijk je een koe in de kont en had Ham ook makkelijk een keer banden kunnen wisselen. :)
Nee, was geen optie. Omdat dan het opgeven van track position onder de SC te groot was, met de onzekerheid dat de wedstrijd onder de SC zou finishen. Dan zit je erachter, maar kun je niks. Red Bull ging naar binnen met de verwachting dat de SC zou verdwijnen en zo pakte het ook uit, maar dat komt mede door de stewards die een heldendaad hebben verricht om de plek van de crash zo snel schoon te maken/op te ruimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:40

-tom-562

Oliesjeik

Rivanov schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:36:
Max neemt een plons.

[Afbeelding]

(Instagram Story Martin Garrix)
Zo vroeg op, of zo laat naar bed :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
d-vine schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:56:
FULL BOARD RADIO MAX VERSTAPPEN WORLD CHAMPION 2021 !!!!!

full board radio Lewis Hamilton

YouTube: Lewis Hamilton Full Team Radio P2 After dramatic finish at the F1 Ab...

Enjoy!!
Zegt Lewis nou echt rond 11:45, shit on him man. Dus naar Latifi.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 19:46
Kan iemand mij eens uitleggen wat de logica is dat lapped cars zichzelf mogen unlappen onder de Safety Car ? Een Safety Car is op zichzelf al oneerlijk omdat alle onderlinge verschillen weggevaagd worden, maar daar is nu eenmaal geen eerlijker alternatief voor. Door gedubbelde wagens uit het pak te halen, zorg je er echter voor dat die verschillen nóg kleiner worden, want zonder SC moet je ze wel nog allemaal voorbij, zelfs al is dat onder blauwe vlag. Bovendien zorgt die regel er juist voor dat er nog snel banden gewisseld wordt, terwijl je zonder SC dat juist niet gaat doen omdat je dan weer achter die gedubbelde wagens dreigt terecht te komen.

Overigens zag ik nog tweets passeren van het reglement dat blijkbaar stelt dat nadat de gedubbelde wagens de SC voorbij gegaan zijn, de SC na het passeren van de finish nog een volledige ronde moet rijden, want gisteren blijkbaar ook niet gebeurd is (want dan gingen we een finish onder SC krijgen).

Op zich wel blij uiteraard dat Max gewonnen heeft, zeker na de vele pech en ook oneerlijke beslissingen die vroeger gebeurden. En het heeft uiteindelijk allemaal wel van dit seizoen het spectaculairste ooit gemaakt. I mean, het was al onwaarschijnlijk dat ze met krek dezelfde puntenstand de laatste GP in gingen, maar dat ze dan net voor het ingaan van de laatste ronde praktisch naast elkaar rijden (achter de SC) was toch ronduit episch (los van wie er uiteindelijk zou winnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
YakuzA schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:35:
[...]

Inderdaad, uiteindelijk zullen ze ook bang geweest zijn voor een herhaling van SA, waar ze de keuze maakten om te pitten voor de Rode vlag en Max dat niet deed.

Doet uiteindelijk niets af voor hen aan het eind resultaat, maar je loopt wel een risico de deksel op de neus te krijgen.

Damned if you do, damned if you don’t…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:58

St@m

@ Your Service

Ik ben 38 jaar en heb niet gehuild.

je moet toch je leeftijd melden en zeggen of je gehuild hebt of niet? :p

Zojuist maar wel een absolute genomen op f1tv. Die 49 euro code was al niet meer geldig, maar met een referal in de reacties op pepper was het toch maar €51,99

Al even getest, werkt prima op de Google TV

[ Voor 7% gewijzigd door St@m op 13-12-2021 10:42 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Had die Masi een aandeel in beslissing van de stewards om Hamilton geen straf te geven voor de shortcut?

En de beslissing om de achterblijvers in te halen was van Masi zelf of van de stewards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Dj Neo Ziggy schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:37:
[...]

Nee hij zegt "Shit Bono man". Denk niet dat hij bedoelt dat Bono shit is maar eerder van Shit, Bono, wat doen we.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:17
Mr_Size schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:51:

Ik ben als volwassen vent gewoon 2 a 3x in huilen uitgebarsten op de bank, het hele seizoen vol met spanning en hoogte- en dieptepunten kwam er uit. Blijkbaar wordt je al snel sentimenteel na je 30e :+
40+ en bijna de lamp van het plafond geramd en een van mijn dochters in huilen laten uitbarsten met mijn geschreeuw in de laatste ronde. :+
Ik ben pas de laatste 2 a 3 jaar weer intensiever de F1 gaan volgen. Was behoorlijk wat jaren afgehaakt vanwege dominantie van Merc en het gevoel elke week naar een optocht te kijken. Ging vaak alleen ff voor de start zitten en soms dat zelfs al niet eens meer.
Dit seizoen was echt geweldig, door de vele pechmomenten van Max en die nieuwe raketmotor van Merc in Brazilie had je niet het gevoel dat het nog kon, maar die laatste ronde vatte het hele seizoen samen. Ge-Wel-Dig.
Dit gaan we nooit meer meemaken zo. Al was het alleen maar omdat de eerste altijd de mooiste is.

[ Voor 17% gewijzigd door Prosac op 13-12-2021 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Dj Neo Ziggy schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:37:
[...]

Nee. "Shh.. Shit Bono, man.."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
Op 12:30 hoor je duidelijk hoe HAM beseft dat hij fucked is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:37
Novadecasa schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:36:
[...]

Je ziet vooral hoeveel mensen negatief waren toen de SC kwam. Man man |:(
Op dat moment leek het kampioenschap beslist, omdat de kans groot was dat race onder de safety car zou finishen. Ik was echt teleurgesteld, omdat ik tot het laatste moment op een wonder gehoopt had ... en dat wonder kwam alsnog.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cowamundo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-08 17:33
Prosac schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:40:
[...]

40+ en bijna de lamp van het plafond geramd en een van mijn dochters in huilen laten uitbarsten met mijn geschreeuw in de laatste ronde. :+
Hallo, 37 niet gehuild (schijn ik te moeten vermelden).

Onze zoon was net even met opa naar buiten (die zag t niet meer gebeuren), maar als die binnen was geweest denk ik dat we die met ons gejuich en geschreeuw ook wel aan het huilen hadden gekregen, opa denk ik ook wel. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
AtlAntA schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:33:
[...]

Zeker er is een nodige dosis geluk bij komen kijken, maar zoals Horner ook al aangaf, dat doosje geluk stond nog open na Baku, Hongarije en Silverstone ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Naast dat Merc eerst roept dat ze het op de baan willen uitvechten en daarna gewoon een Queen's Counsel bijhebben, heeft niemand het erover dat Hamilton zei "we moeten niet vloeken vanwege jonge kijkers" en hem eigenlijk sinds die opmerking elke race heb horen vloeken. Gisteren kwam er ook een erg lange piep voorbij.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Bezulba schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:15:
[...]

Ik denk dat je de rijder Russel teveel kleurt door de persoon Russel. Het is tekenend voor zijn talent dat hij met een auto waar hij letterlijk niet in past het presteert om practisch z'n eerste race voor dat team te winnen zonder voorbereiding tegen een ervaren coureur als Bottas. Dat doe je echt niet met alleen maar een leuke lach en een mooi pak. Dan kan je echt wel racen.
Dat hij vervolgens nu twitter volkwakt met teksten om bij zijn toekomstige werkgever een goed voetje te halen doen daar niets aan af. Ja, ik ben ook teleurgesteld in zijn acties buiten de baan om, maar knakken als een rietje? Geloof daar helemaal niets van.
Dat kan, maar het is de persoon die het verschil maakt op momenten zoals gister en ik zie Russel op basis van zijn huidige prestaties in de F1 dat verschil niet maken. Hij heeft wat dat betreft de afgelopen 2 jaar iets te vaak kansen door het putje laten gaan wanneer er enige druk op stond (en dan hebben we het nog niet eens over een kampioenschap aan het eind van het seizoen maar wat schamele WK puntjes).

Nogmaals, IK zie het hem niet doen tegen een gepokt en gemazelde Hamilton die al jaren lang op het hoogste niveau opereert, weliswaar met de hulp van een hele snelle auto maar dan nog, er zijn er momenteel 2 die je niet als teamgenoot wil hebben en Hamilton is er daar één van.

Leclerc valt wat mij betreft in dezelfde categorie, die is dit jaar onder aan de streep ook geklopt door Carlos in zijn debuut seizoen bij Ferrari. Natuurlijk ook wel met wat mazzel maar de wonderboy is het hele seizoen niet bij machte geweest om Carlos echt de oren te wassen waardoor Sainz naar mijn mening eindelijk wel eens de waardering zou moeten krijgen die hij verdiend.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Ik heb alles nog een keer bekeken van gisteren en Lewis is best bestolen. Ik snap ook dat mercedes nadenk over een extra beroep.

Eigenlijk kunnen we niet zeggen van ja maar toen. Natuurlijk voelt het als gerechtigheid maar wat er gisteren gebeurd en besloten is klopt niet.

De FIA heeft veel huiswerk te doen in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

SterqVerhael schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:37:
[...]
Nee, was geen optie. Omdat dan het opgeven van track position onder de SC te groot was, met de onzekerheid dat de wedstrijd onder de SC zou finishen. Dan zit je erachter, maar kun je niks. Red Bull ging naar binnen met de verwachting dat de SC zou verdwijnen en zo pakte het ook uit, maar dat komt mede door de stewards die een heldendaad hebben verricht om de plek van de crash zo snel schoon te maken/op te ruimen.
HAM kwam volgens mij tijdens de VSC nadat VER gepit was nog een keer langs de pit entry, als ze daar naar nieuwe Mediums waren gewisseld had het heel anders kunnen lopen.

(maar weet eigenlijk niet meer zeker of die VSC net weg was voordat hij bij de pit entry langs kwam?)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Grrrrrene schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:31:
[...]

Ik weet dat je op basis van 1 race onder bijzondere omstandigheden niks kunt zeggen, maar hij was zoooooveel sneller dan Bottas.
Het was een bijna vierkante baan in een zwaar dominante Mercedes, had iedereen mee vooraan gereden.

Verder twijfel ik nog steeds of de auto's van Hamilton en Bottas wel gelijkwaardig waren.. Bottas had zoveel pech en Hamilton nooit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:24

JB

Cédric roelt!

Jasphur schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:53:
De aandeelhouders van Daimler vinden het allemaal wel prima volgens mij. :P
Wat vinden zij prima?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 09:49

TrekDr0p

QR niet scannen

FabianGTI schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:28:
[...]

Ik bedoel in plaats van Doornbos, dus Coronel tegenover Hill.
Precies, allebei om over te janken.
Ligt eraan welke Coronel je bedoelt.
Tim Coronel die gisteren in de studio zat die is nog wel objectief enzo. Tom daarin tegen is president van de Max Verstappen FanClub :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kenny_026 schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:45:
Ik heb alles nog een keer bekeken van gisteren en Lewis is best bestolen. Ik snap ook dat mercedes nadenk over een extra beroep.
Tsja, bestolen.
In de laatste races vielen alle beslissingen van de wedstrijdleiding in hun voordeel uit. En als er dan 1 de andere kant op valt het direct 'bestolen' noemen vind ik ook wat ver gaan.

(Zelfs het afsnijden van de chicane viel hun kant uit in deze race)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:45

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

TIGER1125 schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:49:
Ik vraag me af hè, Zou Lewis gegokt hebben op een te diepe remactie van Max?
Lewis had dan natuurlijk rechtdoor moeten steken in het kader van forcing another driver of the track of Max er bij kon naaien met causing a collision.
tja, feit is dat Hamilton niet mócht uitvallen om überhaupt kans te houden op de wereldtitel, dus als Max hem vol in de zijkant zet is die kans uiteraard levensgroot aanwezig. Maarja, de deur openzetten is de andere uiterste.
Je moet dit soort situaties gewoon vóór zijn door zélf de auto midden op de baan te plaatsen zodat die opening aan de binnenkant er überhaupt niet is! Aanvallen is een kunst, maar verdedigen ook! Een baan als Zandvoort kun je rondenlang een snellere rijder achter je houden, zolang je de binnenkant maar dicht houdt. Dat was hier niet veel anders. Maar als je bij voorbaat al het gat laat .. ja dan vraag je er ook gewoon om m.i.
Overigens mag Lewis ook gewoon complimenten krijgen voor het niet lopen huilebalken na de finish en als een groot kmapioen laat zien door zijn opvolger te feliciteren.
zeer zeker d:)b

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 19:11
De houding van Mercedes met al die protesten en WCC p1

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
Twixie schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:38:
Kan iemand mij eens uitleggen wat de logica is dat lapped cars zichzelf mogen unlappen onder de Safety Car ? Een Safety Car is op zichzelf al oneerlijk omdat alle onderlinge verschillen weggevaagd worden, maar daar is nu eenmaal geen eerlijker alternatief voor. Door gedubbelde wagens uit het pak te halen, zorg je er echter voor dat die verschillen nóg kleiner worden, want zonder SC moet je ze wel nog allemaal voorbij, zelfs al is dat onder blauwe vlag. Bovendien zorgt die regel er juist voor dat er nog snel banden gewisseld wordt, terwijl je zonder SC dat juist niet gaat doen omdat je dan weer achter die gedubbelde wagens dreigt terecht te komen.

Overigens zag ik nog tweets passeren van het reglement dat blijkbaar stelt dat nadat de gedubbelde wagens de SC voorbij gegaan zijn, de SC na het passeren van de finish nog een volledige ronde moet rijden, want gisteren blijkbaar ook niet gebeurd is (want dan gingen we een finish onder SC krijgen).

Op zich wel blij uiteraard dat Max gewonnen heeft, zeker na de vele pech en ook oneerlijke beslissingen die vroeger gebeurden. En het heeft uiteindelijk allemaal wel van dit seizoen het spectaculairste ooit gemaakt. I mean, het was al onwaarschijnlijk dat ze met krek dezelfde puntenstand de laatste GP in gingen, maar dat ze dan net voor het ingaan van de laatste ronde praktisch naast elkaar rijden (achter de SC) was toch ronduit episch (los van wie er uiteindelijk zou winnen).
In een eerder bericht las ik dat dat ooit bedacht is om het beeld te geven dat het echt een een competitieve race klasse is. Eigenlijk is het meer een beetje de anderen ook weer mee te laten doen, al is de praktijk dat zij vaak na 3 kwart ronde voorsprong de rest weer achter zich aan krijgen.

Die regel voor wat betreft het extra rondje gaat overigens niet op, omdat de regels op dat moment spreken van "once all laped cars" Vervolgens kiest Masi ervoor om over te gaan naar art. 48.13 dus SC in this lap en dat doet hij blijkbaar op basis van art. 15.3 "hij beslist".

Tja de SC is oneerlijk aan de ene kant, maar dat is een rode vlag aan de andere kant ook weer, ook daar gaan de onderlinge afstanden er aan en mag je iedereen daarna gewoon bandjes wisselen. Onder de SC is het onderdeel van je strategische plan (onder VSC overigens ook) Dus het is een beetje om het even in mijn ogen. Met alle respect, ik heb in al mijn jaren F1 volgen weinig kritiek op de inzet van SC gehoord, omdat het een middel is dat eigenlijk iedereen pijn doet. Verkeerde plek on track, grote voorsprong, etc. :+

[ Voor 7% gewijzigd door TIGER1125 op 13-12-2021 10:53 ]

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:01
heb wel het mooiste filmpje van het internet haha wel zielig voor de mec fan :9

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Kreeg deze gister gelijk in mn hoofd _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmAgCx7i99rfYZHNvlWrsems7bM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fO2ywv5N5UifZOrTmDc1iJFr.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Segafreak83 schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:45:
[...]

Het was een bijna vierkante baan in een zwaar dominante Mercedes, had iedereen mee vooraan gereden.
Dat zeg ik toch niet? Hij versloeg Bottas gewoon met overmacht in z'n eerste race in een nieuwe auto en een nieuw team.

[ Voor 8% gewijzigd door Grrrrrene op 13-12-2021 10:52 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 22:12

iichel

Gazoooo

sjaool schreef op maandag 13 december 2021 @ 00:09:
[...]

Daar was niks aan verzonnen hoor. Dat was gewoon een handeling volgens de regels. Dat recht heeft hij als raceleider nu eenmaal.
Nou, dat ging gewoon echt helemaal nergens over.

De enige regel waar het eventueel over zou gaan is dat de Race Director autoriteit heeft over de safety car.

Maar het gaat om veiligheid. En om alle andere regels waar ook Masi zich aan moet houden.

Tijdens de safety car mag er besloten worden om gelapte auto's voor te laten gaan. Terwijl al eerder gezegd was, dat gaat niet gebeuren.

Maar nu alleen de auto's tussen P1 en P2. Waarom niet tussen P2 en P3? En P4 en P5? Zo creer je kunstmatig 2 ongewenste situaties:
- backmarkers tussen P2 en P3. Mag Sainz niet met Max vechten maar Max wel met Lewis? Hallo!?
- de backmarkers die zich wel mogen unlappen hebben nu een flinke voorsprong of de backmarkers die zich niet mogen unlappen. Hallo!?

Daarnaast moet er tussen het unlappen en het binnengaan van de SC een ronde zitten, artikel 48.12 of whatever. Gewoon een geschreven regel. Niet 10 seconden en een bocht, terwijl er nog marshalls op een live track rondlopen.

Dus wat Masi gewoon helemaal heeft lopen te verkloten:
- Kunstmatig P2 beschermen tegen P3 (misschien niet relevant, want P2 was toch sneller, maar het gaat om het principe) door de backmarkers daar tussen wel te laten zitten. Idem voor P3 vs P4 etc.
- Oneerlijk voordeel voor de backmarkers die zich mogen unlappen
- SC naar binnen callen terwijl er nog marshalls bezig zijn de zooi van Latifi op te ruimen. FIA action for road safety, maar niet op de track?
- Lapped cars wel laten inhalen, deels, maar de SC dezelfde ronde nog binnen te halen. Terwijl daar gewon een duidelijke regel voor is.

Het is voor mij gewoon duidelijk dat Masi nog een laatste race ronde wilde creeren, ongeacht of hij nou Max een voordeel wilde geven, in plaats van dat hij de race onder SC wilde laten eindigen.

Beter had hij gewoon een rode vlag gegooid op het moment dat Latifi crashte, dan hebben we een grid start en iedereen op z'n eigen plek.

OF

Volg de SC regels en doe alles op tijd, en of alles wel of alles niet. Dus laat de backmarkers niet inhalen, laat alle backmarkers inhalen, of finish onder de SC.

Wat Masi nu gedaan heeft is gewoon een hele vrije interpretatie van de regels om TV spektakel te creëren, terwijl daar eigenlijk gewoon geen ruimte voor was. Niets meer, niets minder.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:16
soulcrusher schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:42:
[...]

Dat was omdat Mercedes geen statement wou uitbrengen totdat er een uitspraak van de wedstrijdleiding zou zijn. Als Hamilton bij de persconferentie zou zitten dan zouden ze technisch dus een statement geven.
Ach welnee. Dan kan hij gewoon aangeven dat ze bezwaar hebben ingediend en dat hij de beslissing afwacht. En verder op dat punt geen commentaar. Volgende vraag. Het is best onfatsoenlijk om je gezicht niet te laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Ferrari mengt zich niet in het gevecht maar zou ook bezwaar kunnen maken, volgens mij zaten er achterblijvers tussen Max en Sainz, dat gaf Sainz een nadeel en Max een voordeel want die hoefde tegen niemand te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

Chiron

Moderator Discord
Toke_gt schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:53:
[...]

Ach welnee. Dan kan hij gewoon aangeven dat ze bezwaar hebben ingediend en dat hij de beslissing afwacht. En verder op dat punt geen commentaar. Volgende vraag. Het is best onfatsoenlijk om je gezicht niet te laten zien.
Volgens mij staat er ook 50k boete op, niet dat dat Mercedes iets interesseert verder.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Chiron schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:54:
[...]

Volgens mij staat er ook 50k boete op, niet dat dat Mercedes iets interesseert verder.
Schikking: "jullie stoppen met zeuren, hoef je ook die 50k niet af te tikken en verdere straf te krijgen ofzo..." :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Toke_gt schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:53:
[...]

Na de race was Hamilton er, gaf een interview, ging naar Max toe, stond en bleef op het podium, een veel sportievere reactie kan je na zo'n einde volgens mij niet verwachten. Tenzij je nog graag een paar extra quotes van hem had gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
YakuzA schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:48:
[...]

Tsja, bestolen.
In de laatste races vielen alle beslissingen van de wedstrijdleiding in hun voordeel uit. En als er dan 1 de andere kant op valt het direct 'bestolen' noemen vind ik ook wat ver gaan.

(Zelfs het afsnijden van de chicane viel hun kant uit in deze race)
Maar wat je nu beschrift is allemaal emotie en gevoel van gerechtigheid. Die zou de FIA nooit mogen hebben. En begrijp me niet verkeerd, ik zit ook in kamp gerechtigheid maar feitelijk gezien is de FIA dit seizoen zwaar door het ijs gezakt met gisteren de kroon op het werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Homeland schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:55:
[...]

Na de race was Hamilton er, gaf een interview, ging naar Max toe, stond en bleef op het podium, een veel sportievere reactie kan je na zo'n einde volgens mij niet verwachten. Tenzij je nog graag een paar extra quotes van hem had gehoord?
Niet om het een of ander, maar het is verplicht om aan te schuiven bij de post-race press conference:

Afbeeldingslocatie: https://images-ext-2.discordapp.net/external/JDXL_tss7bO6GgwTVkRy2vUa7l1Od7tbmD0ZYDcZZpU/%3Fformat%3Djpg%26name%3D600x314/https/pbs.twimg.com/card_img/1470108186279649290/SyPpfrTi?width=400&height=209

[ Voor 16% gewijzigd door Chiron op 13-12-2021 10:58 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 07:11
Jolke schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:25:
[...]

Dus Mercedes lag juist wel te pitten. ;)
Pitten wil ik het niet noemen, ze hebben immers niet gepit :+
Maar het is vooral een kwestie van gegokt en verloren. Denk dat zij er vanuit gingen dat de SC tot het einde zou kunnen duren, de plek opgeven had dan betekend dat Ham achter Ver zou komen en er vanwege SC niet meer voorbij mocht. Voor Red Bull was de keuze eenvoudig, Ver hoefde géén plekje op te geven, en kon gewoon pitten en daarna weer bij Ham aansluiten. Dit zouden wanneer SC tot het einde zou duren nog steeds 2e zijn, maar wel geluk hebben wanneer de SC naar binnen zou gaan, die hadden niets te verliezen en konden hiermee echt nog wel winnen.

Ook al was duidelijk dat Ver zou gaan pitten, als Ham dat ook zou doen had Ver nog de optie om door te rijden. Natuurlijk was de situatie dan omgekeerd (Ham op nieuwe banden), maar het verkeerde moment pitten, had ook kunnen betekenen dat de achterstand te groot werd op Ver. Dus eigenlijk vond ik die keuze wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
iichel schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:52:
[...]
Daarnaast moet er tussen het unlappen en het binnengaan van de SC een ronde zitten, artikel 48.12 of whatever. Gewoon een geschreven regel. Niet 10 seconden en een bocht, terwijl er nog marshalls op een live track rondlopen.
Dat staat er niet omtrent die extra ronde, er staat: once all lapped cars. Daar was dus geen sprake van, dus dan kun je zeggen dat hij die regel had moeten opvolgen van de 1 ronde maar er staat ook nergens dat all lapped cars mogen passeren.

Misschien een wat ruime interpretatie van de regels, maar onder artikel 15.3 mag hij dus wel afwijken van de regels blijkbaar. Los van of het dan terecht is, is dit natuurlijk gewoon voer voor juristen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twixie
Ik ben geen kenner, maar als ik de boordradio van HAM nog eens hoor, is het toch wel duidelijk dat Mercedes een tactische vergissing maakte. Ik hoor hen zeggen dat ze HAM niet wilden binnenhalen omdat hij dan zijn positie op VER ging verliezen, maar dat is er dus er van uitgaand dat VER dan niet ging pitten. Maar dan zat je in exact dezelfde situatie als nu maar dan met omgekeerde rollen, en we weten hoe dat uitgedraaid is.
Je kon de wanhoop van HAM al horen toen hij besefte dat VER vanuit P2 met verse rubbers gewoon gewonnen spel had.

EDIT: al lees ik hierboven ook dat hun redenering misschien was dat de race misschien niet meer hervat ging worden, en dan wil je uiteraard niet op P2 liggen...

[ Voor 13% gewijzigd door Twixie op 13-12-2021 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Chiron schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:57:
[...]

Niet om het een of ander, maar het is verplicht om aan te schuiven bij de post-race press conference:

[Afbeelding]

[Twitter]
Ze betalen de boete en dat is het. Hij zal er vooral niet zitten omdat hem alleen maar gevraagd zou worden naar een eventueel protest. Ik denk dat de advocaat van Mercedes sterk heeft aanbevolen om daar niet te gaan zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
De stewards geven in het 2e protest ook duidelijk aan dat de teams zich in het verleden sterk hebben uitgesproken een race NIET onder een gele vlag danwel (V)SC te laten eindigen en daar heeft Masi gehoor aan gegeven omdat het kon.
Ik vraag me af of die auto's tussen P1 en P2 niet gewooon in het eerste rechte stuk aan de kant waren gegaan voor Max en hij dus nog voldoende bochten had om Hamilton te pakken. In die zin geloof ik Lammers wel dat Max dan ook wel gewonnen had, omdat die achterblijvers echt niet die invloed wilden op de einduitslag.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
Als Mercedes nou gewoon iets meer op Bottas gefocust was had max als die gratis pitstops niet gehad.

De tweede rijder heeft toch het kampioenschap bepaald. Kudos aan Checo, hij stond er toen het echt moest

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Homeland schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:01:
[...]

Ze betalen de boete en dat is het. Hij zal er vooral niet zitten omdat hem alleen maar gevraagd zou worden naar een eventueel protest. Ik denk dat de advocaat van Mercedes sterk heeft aanbevolen om daar niet te gaan zitten.
yep, en niet zo maar een advocaat, "Queens Council", dus waarschijnlijk een veelvoud van die 50k

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dan nog, dit kun je toch nooit terug draaien in het nadeel van Max? De FIA is hier fout, niet een rijder oid. Scheidsrechters maken ook fouten (maar veranderd ook geen voetbaluitslag), net zoals de FIA het hele seizoen F1. Kappen.

[ Voor 9% gewijzigd door JB op 13-12-2021 11:03 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Prosac schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:01:
Ik vraag me af of die auto's tussen P1 en P2 niet gewooon in het eerste rechte stuk aan de kant waren gegaan voor Max en hij dus nog voldoende bochten had om Hamilton te pakken.
nee, want in S3 is het onmogelijk inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Prosac schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:01:
Ik vraag me af of die auto's tussen P1 en P2 niet gewooon in het eerste rechte stuk aan de kant waren gegaan voor Max en hij dus nog voldoende bochten had om Hamilton te pakken. In die zin geloof ik Lammers wel dat Max dan ook wel gewonnen had, omdat die achterblijvers echt niet die invloed wilden op de einduitslag.
Dat vroeg ik me ook al af, maar betwijfel ik toch. Gewoon al het feit dat die wagens daar tussen zitten, betekent al dat VER toch zeker al met meer dan 2 seconden achterstand de laatste rond ingaat. Zelfs als je de gedubbelden wegdenkt, moet hij dus al 2 seconden goedmaken vooraleer hij de aanval kan inzetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:42
Blijkbaar was er ook een afspraak dat ze niet onder een SC wilden finishen. Rode vlag zonder schade aan de baan slaat ook nergens op. Dat zou alleen maar de blunder van Mercedes om niet te pitten opheffen.
Ben erg benieuwd wat er gebeurd was als Hamilton had gepit en Max niet.
Dan had Masi ook nooit onder de SC laten finishen maar hadden we waarschijnlijk een megaklapper gezien tussen Max en Lewis.

Het is gewoon een klote einde maar het voelt zo lekker dat t een keer Max zijn kant opvalt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ergens in een bar in India gister:

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

TIGER1125 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:00:
[...]

Dat staat er niet omtrent die extra ronde, er staat: once all lapped cars. Daar was dus geen sprake van, dus dan kun je zeggen dat hij die regel had moeten opvolgen van de 1 ronde maar er staat ook nergens dat all lapped cars mogen passeren.

Misschien een wat ruime interpretatie van de regels, maar onder artikel 15.3 mag hij dus wel afwijken van de regels blijkbaar. Los van of het dan terecht is, is dit natuurlijk gewoon voer voor juristen...
Die interpretatie is wel heel erg ruim inderdaad, en zeker niet in de spirit of the rules, any/all cars. En ook niet relevant. Sportief is het zeker niet. wat mij betreft, los van alle andere argumenten. Dit is gewoon kunstmatig spektakel creëren en heel vrij met de regels omgaan, om dat te rechtvaardigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:03

sjaool

Every life should have 9 cats

Chiron schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:57:
[...]

[Afbeelding]

[Twitter]
Dat zou lullig zijn om het nieuwe seizoen met 10 plaatsen gridstraf te moeten beginnen... :P

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42
Max fan of niet trouwens, als we puur op de regels kijken in de laatste ronde was Max 3x aan het slingeren op het rechte stuk. Regels zijn toch dat je maar 1x mag verdedigen?

(geen knuppel in het hoenderhok trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Twixie schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:03:
[...]

Dat vroeg ik me ook al af, maar betwijfel ik toch. Gewoon al het feit dat die wagens daar tussen zitten, betekent al dat VER toch zeker al met meer dan 2 seconden achterstand de laatste rond ingaat. Zelfs als je de gedubbelden wegdenkt, moet hij dus al 2 seconden goedmaken vooraleer hij de aanval kan inzetten.
Live timing was een beetje van slag, maar ik gok zomaar dat hij best 5s sneller had kunnen zijn over één vliegende ronde. Los van een inhaalactie uiteraard.

Punt is natuurlijk wel dat die gelapte auto's ook met elkaar in gevecht zijn, dus zo makkelijk kom je daar dan niet ineens voorbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:40

-tom-562

Oliesjeik

Jolke schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:05:
Max fan of niet trouwens, als we puur op de regels kijken in de laatste ronde was Max 3x aan het slingeren op het rechte stuk. Regels zijn toch dat je maar 1x mag verdedigen?

Volgens mij viel dat slingeren wel mee, het waren geen gekke abrupte stuurbewegingen. Als dat al niet meer mag, kan je beter stoppen met racen.
Trouwens, volgens de regels had Hamilton zijn gewonnen positie ook moeten terug geven :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:45

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

HILARISCH !!! _O- Die arme Hamilton fan :'( :+

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 09:23
R2D2 schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:12:
[...]

IK denk dat Russel volgend jaar knakt als een rietje en dat hij de mazzel moet hebben dat Hamilton er de brui aan geeft in 2023. In tegenstelling tot een Raikonen, Alonso, Schumacher e.d. is Hamilton nog altijd op zijn hoogste niveau ondanks zijn oplopende leeftijd, messcherp, en kan hij dat ook een seizoen lang vol houden (dat is dit seizoen wel duidelijk geworden).
Alsonso? Die is zeker nog messcherp, hij heeft alleen veel minder materiaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Novadecasa

Dat is Moving under breaking. Dus slingeren tijdens het remmen of in de remzone. Dat was het niet hier, dit was nog op het rechte stuk voordat ze bij de bocht aankwamen om te remmen.
Daarnaast volgde Lewis ook precies die lijn waardoor er geen gevaar ontstaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 16:13
iichel schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:04:
[...]

Die interpretatie is wel heel erg ruim inderdaad, en zeker niet in de spirit of the rules, any/all cars. En ook niet relevant. Sportief is het zeker niet. wat mij betreft, los van alle andere argumenten. Dit is gewoon kunstmatig spektakel creëren en heel vrij met de regels omgaan, om dat te rechtvaardigen.
Hoe ik de regels interpreteer, is dat volgens 15.3 Masi zo ongeveer alles mag doen wat hij leuk vind met de Safety Car. Wat hij in de laatste ronde heeft gedaan is, volgens mij, legaal gezien helemaal prima. Ik ben het ook met je eens dat Masi de keuze zeker heeft gemaakt voor TV spektakel. Aan de andere kant, alle teams/coureurs zijn akkoord gegaan met de voorwaarden in het regelement alvorens ze aan het WDC zijn begonnen.

Kort gezegd, ik vind dat het regelement slecht is en aangepast moet worden, maar dat er wel volgens de regels gehandeld is. Ik zou het graag zien dat er een regelementverandering komt om dit soort onzin (maar eerlijk gezegd nog veel meer) eruit te halen voordat volgend WDC begint. Maar toch verwacht ik niet dat er veel legale basis is om deze race teniet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Nog een noob-vraag: maakt HAM ook geen fout door zijn bochten niet korter te nemen met VER vlak achter hem ? VER heeft in vorige races immers ook al geslaagde inhaalacties gedaan met near-divebombs, dus dan moet hij toch ook weten dat het hier weer gaat gebeuren ? Als hij in de bocht waar VER nu hem passeerde zelf meer de binnenkant gehouden, dan ging VER langs rechtsom moeten komen en dan hopen van sneller de bocht uit te komen (wat misschien ook wel zou gelukt zijn, dunno...).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:13
TIGER1125 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:00:
[...]

Dat staat er niet omtrent die extra ronde, er staat: once all lapped cars.
Mag je mij aanwijzen waar "all" staat.

Het was zelfs een argument van RBR dat in de regelgeving gesproken wordt van "any" wat niet "all" betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 08:41
JB schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:02:
Dan nog, dit kun je toch nooit terug draaien in het nadeel van Max? De FIA is hier fout, niet een rijder oid. Scheidsrechters maken ook fouten (maar veranderd ook geen voetbaluitslag), net zoals de FIA het hele seizoen F1. Kappen.
Of de uitkomst van de laatste race in het geheel schrappen, dan is Max alsnog wereldkampioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ruftman schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:10:
[...]

Of de uitkomst van de laatste race in het geheel schrappen, dan is Max alsnog wereldkampioen.
Volgens mij heeft dat nogal gevolgen voor andere teams?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icephase
  • Laatst online: 16-09 09:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

TIGER1125 schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:50:
[...]

In een eerder bericht las ik dat dat ooit bedacht is om het beeld te geven dat het echt een een competitieve race klasse is. Eigenlijk is het meer een beetje de anderen ook weer mee te laten doen, al is de praktijk dat zij vaak na 3 kwart ronde voorsprong de rest weer achter zich aan krijgen.

Die regel voor wat betreft het extra rondje gaat overigens niet op, omdat de regels op dat moment spreken van "once all laped cars" Vervolgens kiest Masi ervoor om over te gaan naar art. 48.13 dus SC in this lap en dat doet hij blijkbaar op basis van art. 15.3 "hij beslist".

Tja de SC is oneerlijk aan de ene kant, maar dat is een rode vlag aan de andere kant ook weer, ook daar gaan de onderlinge afstanden er aan en mag je iedereen daarna gewoon bandjes wisselen. Onder de SC is het onderdeel van je strategische plan (onder VSC overigens ook) Dus het is een beetje om het even in mijn ogen. Met alle respect, ik heb in al mijn jaren F1 volgen weinig kritiek op de inzet van SC gehoord, omdat het een middel is dat eigenlijk iedereen pijn doet. Verkeerde plek on track, grote voorsprong, etc. :+
"Lapped cars may overtake" is een regel die een aantal jaren geleden is ingevoerd omdat het probleem van backmarkers steeds groter werd. Stel in de situatie van gisteren, en de 5 auto's hadden nog tussen Max en Lewis in gezeten kregen ze meteen blauwe vlaggen. Maar hun competitie zat vlak achter Max en daar krijgen ze dan geen blauw voor dus krijg je dat ze misschien extra risico gaan nemen. Om die reden is dus de 'lapped cars may overtake' gekomen; om de veiligheid voor de race-leaders te vergroten. Heeft niks te maken met het beeld van een competitieve raceklasse.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Twixie schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:09:
Nog een noob-vraag: maakt HAM ook geen fout door zijn bochten niet korter te nemen met VER vlak achter hem ? VER heeft in vorige races immers ook al geslaagde inhaalacties gedaan met near-divebombs, dus dan moet hij toch ook weten dat het hier weer gaat gebeuren ? Als hij in de bocht waar VER nu hem passeerde zelf meer de binnenkant gehouden, dan ging VER langs rechtsom moeten komen en dan hopen van sneller de bocht uit te komen (wat misschien ook wel zou gelukt zijn, dunno...).
Nee, Hamilton had hele oude, harde banden, dus heel weinig grip.
Hij had realistisch gezien geen enkele kans meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
iichel schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:04:
[...]

Dan ben ik zeer zeker met je eens, maar vind ook wel dat Mercedes er makkelijk aan voorbij gaat dat zelf net zo hard hebben mee geroepen dat het niet wenselijk is de race onder VSC of SC te finishen.

Eigenlijk had er een passage in het regelement moeten staan, dat er niet gefinished wordt onder SC, wanneer de track clear is voor het ingaan van de last lap.

Dan kun je iedereen vooruit sturen, en daarna de race +1 rijden. Die ene lap hoeft in principe niet uit te maken, omdat je gewoon rekening kunt houden met die extra lap v.w.b. de brandstof. Ben je ook gelijk klaar met dat gezeik over te weinig brandstof tijdens de technische keuring. :+ Vettel 2e plek Hongarije en Hamilton 3e -3 ptn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

kruimel0 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:08:
[...]

Hoe ik de regels interpreteer, is dat volgens 15.3 Masi zo ongeveer alles mag doen wat hij leuk vind met de Safety Car. Wat hij in de laatste ronde heeft gedaan is, volgens mij, legaal gezien helemaal prima. Ik ben het ook met je eens dat Masi de keuze zeker heeft gemaakt voor TV spektakel. Aan de andere kant, alle teams/coureurs zijn akkoord gegaan met de voorwaarden in het regelement alvorens ze aan het WDC zijn begonnen.

Kort gezegd, ik vind dat het regelement slecht is en aangepast moet worden, maar dat er wel volgens de regels gehandeld is. Ik zou het graag zien dat er een regelementverandering komt om dit soort onzin (maar eerlijk gezegd nog veel meer) eruit te halen voordat volgend WDC begint. Maar toch verwacht ik niet dat er veel legale basis is om deze race teniet te doen.
Jouw interpretatie van 15.3 is dat Masi alles mag doen waar hij zin in heeft. Dat is niet zo, hij mag niet de regels die er al zijn overrulen. 15.3 is er bijvoorbeeld voor bedoeld dat de Race Director mag beslissen wanneer de SC de baan op komt. Daarna zijn er heel veel duidelijke regels omtrent wat wel en niet mag. Bijvoorbeeld onderlinge afstand, inlossen van penalties, voeren van vlaggen, pitten, DRS, en het naar binnengaan van de SC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

iichel schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:11:
[...]

Nee, Hamilton had hele oude, harde banden, dus heel weinig grip.
Hij had realistisch gezien geen enkele kans meer.
Precies, Hamilton had bocht 4 korter kunnen aansnijden maar dan wist ie zéker dat ie bij bocht 5 gezien was omdat Max dan een veel betere exitspeed zou hebben.
Nu had Lewis kans om met een betere exit uit 6 alsnog voor bocht 7 vooraan te zitten. En zelfs met oude banden weet je dat Max er dán niet meer langs komt voor start-finish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Laatst online: 16-09 08:41
JB schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:10:
[...]

Volgens mij heeft dat nogal gevolgen voor andere teams?
Huh? Zijn er ook nog andere teams? :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dentist
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 10:36

Dentist

Next patient please...

Eigenlijk is de enige fout die Masi is aan te rekenen de miscommunicatie over het wel/niet laten unlappen van wagens. Als dat gelijk bij de SC was gebeurd (zoals normaal is, en zoals zowel RBR als Merc verwachtten nav hun radio), dan was er veel minder speculatie geweest over beinvloeding van het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Overigens; Mercedes maakt met Bottas dezelfde fout als met Hamilton. Lieten Bottas op wit. Tsunoda en Gasly zaten er op rode banden vlak achter, met wat achterblijvers ertussen nog. Dat kostte hem dus ook twee plekken in die laatste ronde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
Novadecasa schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:08:
[...]

Dat is Moving under breaking. Dus slingeren tijdens het remmen of in de remzone. Dat was het niet hier, dit was nog op het rechte stuk voordat ze bij de bocht aankwamen om te remmen.
Daarnaast volgde Lewis ook precies die lijn waardoor er geen gevaar ontstaat.
Strikt genomen was Lewis dat wel aan het doen in ronde 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Sir_Lion schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:09:
[...]

Mag je mij aanwijzen waar "all" staat.

Het was zelfs een argument van RBR dat in de regelgeving gesproken wordt van "any" wat niet "all" betekent.
"All" slaat in dit geval op het extra ronde rijden, er staat niet specifiek all maar er staat in art 48.12:
Unless the clerk of the course considers the presence of the safety car is still necessary, once the last lapped car has passed the leader the safety car will return to the pits at the end of the following lap.
Dus dan kom je op "All lapped cars" voordat je in de regelementen komt bij het punt dat we een extra lap moeten doen achter de SC.

Dan wordt het dus voer voor juristen of de wedstrijdleiding met behulp van art. 15.3 mocht/kon afwijken van hetgeen in 48.12 wordt beschreven.

[ Voor 8% gewijzigd door TIGER1125 op 13-12-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:57
Bushie schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:11:
[...]

Is dat zo? Hamilton zou dan een ronde later pas de pits in kunnen als het gehele veld al achter de safetycar zou hangen, als hij dan de pits uit kom zou hij het "gehele" veld ineen voor zich hebben.
ze hebben de andere autos er ook tussen weg gehaald he dan had het dan helemaal gebeurd ze wilden ze laten racen en ik denk nog steeds dat de FIA merc dan helemaal een voordeeltje gegeven had })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:13
TIGER1125 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:15:
[...]

"All" slaat in dit geval op het extra ronde rijden, staat niet specifiek all maar er staat in art 48.12:

[...]

Dus dan kom je op "All lapped cars" voordat je in de regelementen komt bij het punt dat we een extra lap moeten doen achter de SC.
Wat neer komt op de auto's die zich mogen unlappen. En dat is dus ook gebeurd. Vervolgens achtte de RD niet noodzakelijk om de SC langer op de baan te houden, en gaat over op 48.13 which supercedes 48.12 op dat moment. En Masi mag dat doen volgens 15.13

Dat is volgens de decision die gepubliceerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

"All" slaat in dit geval op het extra ronde rijden, staat niet specifiek all maar er staat in art 48.12:

[...]

https://www.fia.com/sites...es_protest_art._48.12.pdf
The claims of Mercedes:
Mercedes claimed that there were two breaches of the Sporting Regulations (Article 48.12)
namely that which states “..any cars that have been lapped by the leader will be required to pass
the cars on the lead lap and the safety car” and “…once the last lapped car has passed the leader
the safety car will return to the pits at the end of the following lap.”
Mercedes argued that had this been complied with, Car 44 would have won the race.
They therefore requested the Stewards to amend the Classification under Article 11.9.3.h of the
FIA International Sporting Code.

Red Bull’s arguments in defence:
Red Bull argued that
1. “Any” does not mean “all”.
2. The Article 48.13 of the Sporting Regulations states that the message “Safety Car in this
lap” is the signal that it will enter the pit lane at the end of that lap.
3. That therefore Article 48.13 “overrides” Article 48.12.
4. That Article 15.3 gives the Race Director “overriding authority” over “the use of the safety
car”.
5. That even if all cars that had been lapped (8 in total, of which 5 were allowed to overtake
the safety car) it would not have changed the outcome of the race.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kruimel0
iichel schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:13:
[...]

Jouw interpretatie van 15.3 is dat Masi alles mag doen waar hij zin in heeft. Dat is niet zo, hij mag niet de regels die er al zijn overrulen. 15.3 is er bijvoorbeeld voor bedoeld dat de Race Director mag beslissen wanneer de SC de baan op komt. Daarna zijn er heel veel duidelijke regels omtrent wat wel en niet mag. Bijvoorbeeld onderlinge afstand, inlossen van penalties, voeren van vlaggen, pitten, DRS, en het naar binnengaan van de SC.
Kijk, ik ben het met je eens dat de regels zo zouden moeten zijn. Echter, als je 15.3 letterlijk interpreteert ("The clerk of the course shall work in permanent consultation with the Race Director. The Race
Director shall have overriding authority in the following matters [...]: [...] The use of the safety car.") staat er nergens dat dit in lijn moet zijn met de overige regelementen. Ik vind ook dat Masi deze regel zou moeten opvolgen om inderdaad de SC veilig op/af de baan te halen, maar volgens letterlijke interpretatie van dit artikel heeft hij niks verkeerd gedaan. Ik sta open voor counter-argumenten hiervoor trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Sir_Lion schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:17:
[...]

Wat neer komt op de auto's die zich mogen unlappen. En dat is dus ook gebeurd. Vervolgens achtte de RD niet noodzakelijk om de SC langer op de baan te houden, en gaat over op 48.13 which supercedes 48.12 op dat moment. En Masi mag dat doen volgens 15.13

Dat is volgens de decision die gepubliceerd is.
Dat ben ik ook met je eens hoor, daarom zeg ik ook dat het voer is voor juristen.

In het geval van passeren gaat het inderdaad niet om all, en in het geval van de extra ronde achter de SC gaat het dus weer wel om all in een andere verwoording.

Dus uiteindelijk zie ik door de toepassing van 15.3 ook niet in wat Mercedes hier nog in de rechtzaal denkt te gaan halen...

[ Voor 8% gewijzigd door TIGER1125 op 13-12-2021 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De hele wedstrijd is iedereen daar aan het 'weaven' :)

Verder is dat alleen mogelijk een waarschuwing(svlag).

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32
Als ik de tracker terugkijk op het moment dat een aantal van de lapped cars zichzelf mochten unlappen, dan heb ik het idee dat het nog best had gekund om All lapped cars dat te laten doen.

Alleen RIC, STR en MSC moesten zichzelf nog unlappen en dat had denk ik best op het rechte stuk gekund waar de rest dat ook deed. NOR was de eerste die zichzelf mocht unlappen en deed dat al bij bocht 8, dus daarvoor was de melding al geweest.

Er waren dan nog 8 bochten voor de Start-Finish, dus voldoende tijd voor de back-markers om niet in de weg te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfMkD4E5KZAvV4Hbw9Zu0o73PHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Js8amAiQpcrL3blFzUr9EVoh.png?f=fotoalbum_large

Had een boel controverse gescheeld :P

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:03

sjaool

Every life should have 9 cats

12-12-'21 is wel een makkelijk te onthouden historische F1 dag. :D

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

kruimel0 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:19:
[...]

Kijk, ik ben het met je eens dat de regels zo zouden moeten zijn. Echter, als je 15.3 letterlijk interpreteert ("The clerk of the course shall work in permanent consultation with the Race Director. The Race
Director shall have overriding authority in the following matters [...]: [...] The use of the safety car.") staat er nergens dat dit in lijn moet zijn met de overige regelementen. Ik vind ook dat Masi deze regel zou moeten opvolgen om inderdaad de SC veilig op/af de baan te halen, maar volgens letterlijke interpretatie van dit artikel heeft hij niks verkeerd gedaan. Ik sta open voor counter-argumenten hiervoor trouwens :)
Zoals in het besluit van de FIA ook staat, hebben de teams jaren geleden al aangegeven dat zij een sterke voorkeur hebben van het niet achter de SC laten eindigen van de race. Als Masi dan vervolgens besluit dat het veilig genoeg is om nog 1 'green' lap te kunnen doen, moet je daar niet raar van staan te kijken. Wat dat betreft vind ik Mercedes in dit geval een beetje boter op hun hoofd hebben, hoewel ik prima snap dat ze elke strohalm aangrijpen want Hamilton was gewoon de snellere auto gisteren...
...maar dat was Max in Bahrain... >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Twixie schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:09:
Zijn exit van de bocht voor het rechte stuk was belangrijk om niet ingehaald te worden.
Als hij die bocht kort had aangesneden was hij op het rechte stuk zo voorbij gereden ivm slechte exit.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

kruimel0 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:19:
[...]

The use of the safety car vind ik dusdanig vaag dat je hem niet duidelijk genoeg kan interpreteren. Beslist hij alleen over 'use' of the safety car? Wat houdt dat dan in? Wanneer hij ingezet wordt? Welke kleur die heeft? Wanneer die naar binnen gaat? Hoe hard die rijdt? Oftewel, waardeloze regel, kun je niks mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Weaven in de vorm van "dangerous" driving is verboden, echter dat was in dit geval niet van toepassing, omdat Hamilton volgde en niet langszij kon komen op eigen kracht. Daarnaast liet Max hem ruim voor de bocht gewoon links staan (dus niet; moving in the brake zone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Grrrrrene schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:25:
[...]

In de post race show werd gezegd dat Vettel wel eens had voorgesteld om die auto's juist te laten terugzakken naar achteraan het veld. Dat vond ik wel een interessante, maar schijnt lastig te zijn met de transponders, omdat je dan een ronde zou moeten optellen bij hun totaal ofzo.
Daar zat ik ook aan te denken. Dit moet technisch gewoon mogelijk zijn te implementeren en doordat terugzakken op lage snelheid gebeurt, kan dit gewoon altijd achter de SC. Enige verschil is dat die auto's wel wat meer brandstof overhouden tov de rest, omdat die natuurlijk fysiek een ronde minder gedaan hebben. Maar dat lijkt me het minste probleem, omdat hun directe concurrenten op 1 na hetzelfde probleem hebben.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

iichel schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:22:
[...]

The use of the safety car vind ik dusdanig vaag dat je hem niet duidelijk genoeg kan interpreteren. Beslist hij alleen over 'use' of the safety car? Wat houdt dat dan in? Wanneer hij ingezet wordt? Welke kleur die heeft? Wanneer die naar binnen gaat? Hoe hard die rijdt? Oftewel, waardeloze regel, kun je niks mee.
Even los van de waarde van die regel is het natuurlijk precies andersom: daar kan je alles mee. Zoals het er nu staat is het een blanket authority voor de RD en kun je er dus alles mee, zolang het maar over het gebruik van de safety car gaat.
thunder8 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:26:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken. Dit moet technisch gewoon mogelijk zijn te implementeren en doordat terugzakken op lage snelheid gebeurt, kan dit gewoon altijd achter de SC. Enige verschil is dat die auto's wel wat meer brandstof overhouden tov de rest, omdat die natuurlijk fysiek een ronde minder gedaan hebben. Maar dat lijkt me het minste probleem, omdat hun directe concurrenten op 1 na hetzelfde probleem hebben.
Tja waarom verschillend behandelen? Iedereen die in dezelfde ronde zit ziet immers de gap met zijn voorganger verdwijnen, degene die als laatste gelapt is ziet zijn gap en kansen ineens verdwijnen omdat hij een ronde achterstand krijgt op degene die vlak voor hem op de baan reed maar nog niet gelapt was...

In de Schumi tijd was het regelmatig dat er maar twee of drie auto's niet gelapt waren, die zouden dan na een SC onbedreigd de wedstrijd uit kunnen rijden.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2021 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

"All" slaat in dit geval op het extra ronde rijden, er staat niet specifiek all maar er staat in art 48.12:

[...]

Dan wordt het dus voer voor juristen of de wedstrijdleiding met behulp van art. 15.3 mocht/kon afwijken van hetgeen in 48.12 wordt beschreven.
Artikel 15.3 is gewoon een catch all om van de regels af te kunnen wijken. Een beetje zoals oom agent jou ook staande kan houden met artikel 5 AVG omdat je je gevaarlijk gedraagt op de weg, terwijl je misschien formeel geen wet overtreedt. Het is heel simpel: dit soort regels heb je nodig in situaties die niet te voorzien zijn.

Ik zit de Missed Apex podcast te luisteren op Spotify en zij omschrijven het allemaal best netjes (als Britten): toen de SC de baan op kwam, was de uitkomst altijd controversieel. Er zijn twee uitkomsten: de SC komt niet meer binnen en de race eindigt achter de SC. Geen enkele neutrale fan zou dat moeten willen. Maar door het tijdgebrek, konden ze alleen de auto's tussen Max en Lewis doorlaten. Er was geen enkele nette uitweg meer door de timing van het ongeluk.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dentist schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:14:
Eigenlijk is de enige fout die Masi is aan te rekenen de miscommunicatie over het wel/niet laten unlappen van wagens. Als dat gelijk bij de SC was gebeurd (zoals normaal is, en zoals zowel RBR als Merc verwachtten nav hun radio), dan was er veel minder speculatie geweest over beinvloeding van het resultaat.
Waar zou die twijfel vandaan zijn gekomen? Kerstpakket wel/niet mislopen? Voelde echt een beetje alsof Masi er klaar mee was, NEE MERCEDES, KAPPEN NOU!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MailMan schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:20:
Als ik de tracker terugkijk op het moment dat een aantal van de lapped cars zichzelf mochten unlappen, dan heb ik het idee dat het nog best had gekund om All lapped cars dat te laten doen.

Alleen RIC, STR en MSC moesten zichzelf nog unlappen en dat had denk ik best op het rechte stuk gekund waar de rest dat ook deed. NOR was de eerste die zichzelf mocht unlappen en deed dat al bij bocht 8, dus daarvoor was de melding al geweest.

Er waren dan nog 8 bochten voor de Start-Finish, dus voldoende tijd voor de back-markers om niet in de weg te zitten.

[Afbeelding]

Had een boel controverse gescheeld :P
Er was zeker nog wel ruimte om RIC, STR en MSC te laten unlappen. Maar dan zou nog steeds het punt dat de SC in de "following lap" na het unlappen naar binnen zou gaan voor MER als protest staan. Hoe dat te rijmen is met dat alle teams unaniem vonden dat de race in "groene" conditie afgevlagd zou worden mits de veiligheid dit toestaat, is dan een lastige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kruimel0
[...]

Ik vind het duidelijk genoeg eerlijk gezegd. Masi mag alles bepalen aan de safety car. Hij mag bepalen wanneer de SC wordt ingezet, hoe hard deze rijdt, wanneer deze naar binnen gaat, welke kleur hij heeft, wie de bestuurder zijn, welke zwaailichten hij aan heeft, alles. Hij heeft "alleenrecht" over het gebruik van de SC. Ik vind het ook een stomme regel, maar het is een geldige regel nontheless

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 16-09 18:20

DataGhost

iPL dev

iichel schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:13:
[...]

De regel is best duidelijk:
15.3 The clerk of the course shall work in permanent consultation with the Race Director. The Race Director shall have overriding authority in the following matters and the clerk of the course may give orders in respect of them only with his express agreement:
a) The control of practice, sprint qualifying session and the race, adherence to the timetable and, if he deems it necessary, the making of any proposal to the stewards to modify the timetable in accordance with the Code or Sporting Regulations.
b) The stopping of any car in accordance with the Code or Sporting Regulations.
c) The stopping of practice, suspension of a sprint qualifying session or suspension of the race in accordance with the Sporting Regulations if he deems it unsafe to continue and ensuring that the correct restart procedure is carried out.
d) The starting procedure.
e) The use of the safety car.
Emphasis mine, en merk op dat dat ontbreekt onder d) en e). Dat zijn waarschijnlijk situaties die zo lastig in regels te vangen zijn dat ze daar de vrijheid hebben gelaten. Door het expliciete ontbreken wordt inderdaad volledige autoriteit verleend op slechts de startprocedure en de safety car. Zoals onder a) dus niet op de rest van de race zonder inachtneming van de regels.
[...]

Alles wat met de safety car te maken heeft. Anders kan ik het niet interpreteren. Dus als er opeens een kudde dieren de baan op loopt tijdens de SC kan hij besluiten dat de SC op de baan stopt of zelfs omkeert om via de pit exit alle auto's terug naar binnen te rijden, terwijl dit nergens in de regels staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SterqVerhael
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
YakuzA schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:45:
[...]

HAM kwam volgens mij tijdens de VSC nadat VER gepit was nog een keer langs de pit entry, als ze daar naar nieuwe Mediums waren gewisseld had het heel anders kunnen lopen.

(maar weet eigenlijk niet meer zeker of die VSC net weg was voordat hij bij de pit entry langs kwam?)
Verstappen zat in zijn pit window. Door de heldendaden van Perez o.a. _/-\o_ Dat zei Bono ook tegen Lewis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
kruimel0 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:28:
[...]

Ik vind het duidelijk genoeg eerlijk gezegd. Masi mag alles bepalen aan de safety car. Hij mag bepalen wanneer de SC wordt ingezet, hoe hard deze rijdt, wanneer deze naar binnen gaat, welke kleur hij heeft, wie de bestuurder zijn, welke zwaailichten hij aan heeft, alles. Hij heeft "alleenrecht" over het gebruik van de SC. Ik vind het ook een stomme regel, maar het is een geldige regel nontheless
En die ruime interpreteerbare regel is juist voor dit soort situaties. In het belang van de race.
Liberty media zei vanaf het begin, F1 = sport en Sport = entertainment.
Dan wil je een wedstrijd zien, ten alle tijde. Je ziet dat Masi dat vaker heeft geprobeerd dit seizoen, en dat pakt soms goed uit en soms ook niet (Spa bijv.)

Een WK beslissen onder een SC is echt een NO-GO, tenzij er een heftige crash is of het in de voorlaatste ronde gebeurt. Dat zijn situaties waar je er niet aan kan ontkomen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
inhaal actie vanaf de tribune...
gewoon omdat het zo'n lekker gevoel geeft _/-\o_

YouTube: Max Verstappen overtake on Lewis Hamilton at Abu Dhabi Grand Prix
Pagina: 1 ... 84 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
  • De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord