[F1 2021] Race 22 GP van Abu-Dhabi Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 81 ... 104 Laatste
Acties:
  • 440.866 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Mike84-
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-08 09:55
MaXeRs schreef op maandag 13 december 2021 @ 06:34:
[...]

Hebben ze al gedaan.
Wat ze nu doen is in beroep gaan na afwijzing.
Volgens mij is er nog geen officieel beroep aangetekend bij de FIA.
Enige wat Mercedes heeft aangegeven is dat ze dit mogelijk wel van plan zijn/ intentie aangegeven.

Maar het is beetje onduidelijk wat nu precies de huidige status is.

Maar ik denk dat Toto van hogerhand terug gefloten gaat worden. In zijn functie is zijn gedrag totaal onacceptabel en slecht voor het merk Mercedes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
jan390 schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:29:
De laatste ronde in de verschillende talen (collectie van wat ik heb kunnen vinden)

Genieten:
Frans
Oostenrijks
Pools
Fins
Engels-Channel 4
Arabisch
Spaans-Latam
Spaans
Heerlijk

Volgens mij moesten er wel een paar cilindertjes zuurstof naar de commentatorhokjes. :+

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

I'll just leave this here 8)7 Toto crowdsurfing.

https://streamable.com/kszn69

[ Voor 52% gewijzigd door Slavy op 13-12-2021 07:14 ]

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Trouwens, is er al bekend hoeveel mensen er naar de slotrace keken? Ik ben wel benieuwd. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -Mike84-
Gynnad schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:07:
[...]

Dat is het precies he, stel dit was andersom gebeurd dan was de FIA corrupt en Mercedes minded. De FIA heeft Verstappen nu de titel cadeau gedaan.

Natuurlijk degene met de meeste punten is terecht kampioen en over het hele seizoen gezien is dat wellicht ook, maar die laatste ronde had nooit zo gereden mogen worden.

Ze hadden direct een rode vlag moeten doen en dan nog 5 ronden sprintrace, dan had je beide nieuwe banden en was het ook een eerlijke strijd geweest.

Degene die nu roepen dat Hamilton ook maar binnen had kunnen gaan, die hebben nog nooit F1 gekeken, die gok kun je niet nemen, omdat normaal gesproken je zult finishen onder de safety car (of code rood en dan sta je op P2 indien Verstappen niet zou stoppen en dat hadden ze dan zeker niet gedaan).
Sorry hoor, maar deze opmerking 'die hebben nog nooit F1 gekeken, die gok kun je niet nemen' slaat gewoon nergens op.

Lewis had al kunnen pitten bij de VSC. En het schijnt dat voor het weekend al bekend was dat ze niet achter de SC gingen finishen.

Als team heb je keuzes en Mercedes heeft zoals wel vaker verkeerd gegokt.
En nu het een keer in hun nadeel is dan is de wereld te klein.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Deze instagram die daar stond is minstens zo bijzonder:
https://www.instagram.com/stories/imea/2727437365705862972/

Een dronken Toto en Bottas :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:53
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2021 @ 00:26:
[...]

De interpretatie van die artikelen is wel voer voor juristen hoor en laat ik dat nou net toevallig zijn. Want het doel van dat artikel lijkt toch net even wat anders te zijn. Namelijk de taak- en bevoegdheidsverdeling. Maar ik snap ook goed wat de stewards er in lezen hoor.

Aan de andere kant, als je Mercedes bent in dit geval dan zeg je “wat is het nut van een uitgeschreven procedure als de RD daar zomaar van mag afwijken” en daar zit ook wel weer wat in.

Maar dan kom je bij de volgende vraag waar het regelement niet in voorziet. Wat doe je bij dit soort schendingen? Is dit niet het exclusieve domein van de ‘scheidsrechter’, net als in allerlei andere sporten? Dat zou ook nog een oordeel kunnen zijn, wij zijn niet bevoegd om te oordelen over handelingen van de wedstrijdleider. En misschien moet dat zelf wel je oordeel zijn, nu is er theoretisch nog wel een oplossing voor handen. Maar wat ga je anders doen als dit 30 ronden voor het eind gebeurt?
Gezien discussies uit het verleden kan ik me niet voorstellen dat een protest gaat werken. Het is uit het verleden bekend dat teams en toeschouwers in f1 en racesport algemeen geen finish onder safety car willen, dat geldt bijv ook voor indy 500, de wedstrijdleiding geeft hier ook aan dat teams dat op een bepaald tijdstip zo hebben afgesproken.

Het lijkt mij dan ook duidelijk dat op het eind van een wedstrijd er door de wedstrijdleiding kan worden afgeweken van de sc procedure om een finish onder groen te behalen. Het uitgeschreven protocol is dan ook om in de eerste 90% van de race een consistente toepassing te hebben van de safety car tijdens alle races, waarbij het voor iedereen vooraf duidelijk is hoe te handelen.
De regel dat lapped cars in mogen halen is er zodat ze geen invloed hebben op de leiding van de race tijdens de herstart, de regel dat de sc na unlappen nog een rondje extra rijd is er om een groot genoeg gat te creëren zodat die invloed er ook niet is over een ronde of tien na de herstart. Dat laatste is niet relevant aan het eind van de race.

Rekening houdend met de wens om te finishen onder groen en dat de lapped cars geen ronde nodig hebben om een groot genoeg gat te creëren is een herstart zoals die is uitgevoerd dan ook in de geest van de regels, mits het veilig kan, wat hier het geval was. De situatie is wat dat betreft gelijk met blessuretijd in voetbal, waar de scheidsrechter soms nog een of twee extra minuten kan toevoegen,naast de reguliere blessuretijd.
Hoe het juridisch staat heb ik geen idee van, ben geen jurist, maar een protest lijkt mij kansloos en het zou god zijn voor sport als mercees het hier bij laat.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:48
@Gynnad Helaas ze hadden een keuze, dikke pech voor mercedes.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

-Mike84- schreef op maandag 13 december 2021 @ 06:04:

En diva Toto..... slechte verliezer en gevaar voor het merk Mercedes met zijn gedrag. Ik zeg functie elders.
Ik vind dat Toto al langer een gevaar is voor de F1 en juist het toonbeeld hoezeer de F1 veranderd is. De hele saga met zijn vriend Stroll omtrent de tekeningen was absurd. In de F1 zijn er maar een paar doodzondes:
- Iemand er bewust van aframmen;
- spionage en niet je eigen auto ontwerpen
- match fixing (ala Piquet/Briatore/Renault)

Hoewel het geen spionage was/is, heeft Toto de ontwerptekeningen van Mercedes aan Stroll gegeven, dat is kontje klaar. De grap is dat allen Aston Martin/Racing Point 'gestraft' is met een lachwekkende straf, maar Stroll en Toto zijn er compleet gratis van afgekomen. En het niet ontwerpen van je eigen auto is gewoon een doodzonde waar ze mee weg zijn gekomen. Alleen omdat het van beide kampen (Stroll/Wolff) prima was, konden ze dit niet hard bewijzen.

De geluiden die een jaar of 2 de kop opstaken dat Wolff mogelijjk de vervanger van Brawn, of in ieder geval hoge functie bij de FIA ambieert, zijn op zijn zachst gezegd zorgelijk te noemen. Men zeurt wel eens over de miljardairs en rijke mensen en wijzen dan heel wijselijk naar Mazepin, maar men vergeet de invloed van Wolff, die niet bepaald een arme sloeber is, het hele politiek venijnige spel wat hij speelt. Men is ook vergeten hoe hij in de F1 kwam en hoe hij bij Merc kwam. Ja het is een grote sport met gigantisch veel geld, maar met advocaten naar de FIA gaan..... dat hij niet tegen zijn verlies kan is duidelijk, het zal me niks verbazen als ie nog een paar weken de FIA door het slijk haalt. Ergens hoop ik dat hij het doet, dan ziet iedereen wat voor vent het is en hoe slecht hij is voor de F1. Hopelijk dat FIA dan ook de ballen heeft en hem straf geeft.

De FIA moet weer met harde hand regeren en de macht bij de teams weghalen. FIA moet bepalen, niet de teams. Het is geen sport meer, maar een uithangbord op deze manier. Helaas zal dat niet gebeuren, want de teams hebben te veel invloed. We gaan sowieso richting het technologische einde van de F1 wat brandstofmotoren betreft, dus ik hoop dat ze snel inzien dat dit niet zo verder kan.

Dat terzijde, stewards en Masi moeten zichzelf eens heel goed in de spiegel kijken. Dit hele jaar is vanaf de eerste race controversieel geweest. Random straffen wel, random straffen niet. Het hele 'niet kijken naar de consequenties' is absurd. Snap niet dat ze daar ooit mee akkoord zijn gegaan. Of men moet het de rijders onderling laten oplossen, of gewoon normaal gaan kijken wat er gebeurd en wat de consequenties zijn en dan vooraf duidelijk maken wat de straffen zijn. De stewards zelf mogen van mijn part ook wel bestaan uit recente racers en wat meer 'diversiteit' en van mijn part met een internetpanel van coureurs die er niet bij kunnen zijn. Drie mensen van eeen zeer beperkt groepje is absurd. Hun redenatie is non stop eenzijdig en daardoor niet logisch. En als de redenatie wel voor de ene coureur van toepassing is en niet opde andere, dan ben je niet best bezig.

De enige hoop voor F1 is dat die nieuwe auto's elkaar daadwerkelijk kunnen volgen en dat we heel snel in het seioen drs kunnen afschaffen. Het heeft niks met racen te maken dat iemand gratis mag inhalen omdat ie onder de 1 seconde van zijn voorganger kan komen.

[ Voor 5% gewijzigd door siggy op 13-12-2021 07:24 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

chevsticks schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:16:
[...]

Deze instagram die daar stond is minstens zo bijzonder:
https://www.instagram.com/stories/imea/2727437365705862972/

Een dronken Toto en Bottas :D
Bedankt, ik kan meteen een afspraak gaan maken bij Schoonenberg :P

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:38
-Mike84- schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:16:
[...]

Sorry hoor, maar deze opmerking 'die hebben nog nooit F1 gekeken, die gok kun je niet nemen' slaat gewoon nergens op.

Lewis had al kunnen pitten bij de VSC. En het schijnt dat voor het weekend al bekend was dat ze niet achter de SC gingen finishen.

Als team heb je keuzes en Mercedes heeft zoals wel vaker verkeerd gegokt.
En nu het een keer in hun nadeel is dan is de wereld te klein.
Tijdens de VSC was het ook bizar dat het niet gebeurde inderdaad, maar dan nog had Verstappen daarna nieuwere banden gehad bij de safety car en was het resultaat hetzelfde geweest.

Rode vlag was de meest logische oplossing geweest (of finishen onder safety car maar dat moet je niet willen in de laatste beslissende race van het jaar)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 16:27
[...]

Dat is het precies he, stel dit was andersom gebeurd dan was de FIA corrupt en Mercedes minded. De FIA heeft Verstappen nu de titel cadeau gedaan.

Natuurlijk degene met de meeste punten is terecht kampioen en over het hele seizoen gezien is dat wellicht ook, maar die laatste ronde had nooit zo gereden mogen worden.

Ze hadden direct een rode vlag moeten doen en dan nog 5 ronden sprintrace, dan had je beide nieuwe banden en was het ook een eerlijke strijd geweest.

Degene die nu roepen dat Hamilton ook maar binnen had kunnen gaan, die hebben nog nooit F1 gekeken, die gok kun je niet nemen, omdat normaal gesproken je zult finishen onder de safety car (of code rood en dan sta je op P2 indien Verstappen niet zou stoppen en dat hadden ze dan zeker niet gedaan).
Het seizoen telde 21 races. Opgeteld bepalen die het kampioenschap. De volgorde van de races maakt daarvoor niet uit.

Dat dit nu in de laatste race gebeurd kleurt de mening van velen, maar de FIA heeft Max hier niet het kampioenschap cadeau gedaan. Hoogstens 7 (8 incluis FL). Beetje dankzij een 'lucky' safety car voor Max.

Net zoals er in Imola een lucky rode vlag viel voor Hamilton waardoor hij 17 op punten (18 incluis FL) 'cadeau' kreeg.

Ik zie ook wel het verschil, dat er normaliter in een situatie als gisteren achter de SC gefinisht had moeten worden. Dat maken deze 7 (8) punten zuur voor Mercedes. Aan de andere kant wil toch niemand dat een kampioenschap als deze achter een SC moet finishen? Hoe kan iemand nu tegen een extra rondje racen zijn?

Duidelijk is voor mij wel dat er helderheid moet komen. Laat SC rondjes niet meetellen voor de race (maar ja, dan kom je klem met benzine)? Spreek af dat er altijd nog minstens 2 rondjes gereden worden na een SC? Of SC in de laatste (3) rondjes betekent afvlaggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:38
CousinBoneless schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:24:
[...]

Het seizoen telde 21 races. Opgeteld bepalen die het kampioenschap. De volgorde van de races maakt daarvoor niet uit.

Dat dit nu in de laatste race gebeurd kleurt de mening van velen, maar de FIA heeft Max hier niet het kampioenschap cadeau gedaan. Hoogstens 7 (8 incluis FL). Beetje dankzij een 'lucky' safety car voor Max.

Net zoals er in Imola een lucky rode vlag viel voor Hamilton waardoor hij 17 op punten (18 incluis FL) 'cadeau' kreeg.

Ik zie ook wel het verschil, dat er normaliter in een situatie als gisteren achter de SC gefinisht had moeten worden. Dat maken deze 7 (8) punten zuur voor Mercedes. Aan de andere kant wil toch niemand dat een kampioenschap als deze achter een SC moet finishen? Hoe kan iemand nu tegen een extra rondje racen zijn?

Duidelijk is voor mij wel dat er helderheid moet komen. Laat SC rondjes niet meetellen voor de race (maar ja, dan kom je klem met benzine)? Spreek af dat er altijd nog minstens 2 rondjes gereden worden na een SC? Of SC in de laatste (3) rondjes betekent afvlaggen?
Daarom zouden ze in de X-laatste ronden altijd een rode vlag moeten doen (maar dat staat nu niet zo in de regels). Is het niet bij de Indycar (of NASCAR?) dat ze altijd nog een X-aantal rondes racen voor de finish vlag? Verschil daar is dat ze wel mogen tanken dat is bij de F1 natuurlijk niet..

Maar het is wel duidelijk dat er eens kritisch naar de FIA/regels gekeken moet worden, er was dit seizoen teveel gedoe m.b.t. regels, alleen de laatste twee races al maar denk ook aan de 'race' in Spa dat was ook al een farce..

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
CousinBoneless schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:24:
[...]

Het seizoen telde 2122 races. Opgeteld bepalen die het kampioenschap. De volgorde van de races maakt daarvoor niet uit.

Gewoon net als in de US. Nooit eindigen onder geel / SC en minimaal 1 race ronde nog rijden. Als ze dat opnemen in de regulations, is het voor iedereen duidelijk. En dan gelijk lapped cars altijd er tussenuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:53
zetje01 schreef op maandag 13 december 2021 @ 01:15:
[...]

Er was geen DRS (maar dat doet er niet toe, verder)

Okay, ander argument dan dat HAM ziek/zwak/misselijk was: Een top-HAM zou geen 8 seconden verliezen om PER in te halen. (De laatste paar races was MER duidelijk sneller dan RBR)
Sorry, maar waar heb je het over :o Heb je niet gezien wat Perez deed? Even los van de rechte stukken waar Perez geweldig terugkwam en weer aanviel en zijn auto daardoor weer voorbij aan Hamilton kreeg - wat Hamilton al zo'n seconde of anderhalve kostte op de timings - heeft Perez daarna gewoon bewust langzamer gereden in S3 en (deels) S1 om Hamilton op te houden, onder het hotel door kon je dat heel goed zien en bij de start/finish ook. Hij maakte zich breed op de baan terwijl hij langzamer reed dan daar gebruikelijk er was geen mogelijkheid voor Hamilton om er daar voorbij te komen. Daardoor kon Verstappen aansluiten vlak achter Hamilton.

Al met al in mijn beleving niet iets waar Hamilton niet top was, hij werd gewoon maximaal getraineerd door Perez die de mogelijk creëerde door zijn beslissende actie om Hamilton op het rechte stuk weer voorbij te gaan.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

DarkFire1985 schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:29:
[...]

Gewoon net als in de US. Nooit eindigen onder geel / SC en minimaal 1 race ronde nog rijden. Als ze dat opnemen in de regulations, is het voor iedereen duidelijk. En dan gelijk lapped cars altijd er tussenuit.
Is compleet niet te doen. Nog afgezien van de maniupulatieve mogelijkheden, F1 tanken dat wat ze nodig hebben tot het randje. Extra brandstof meenemen voor mogelijke rode vlaggen is absurd. Ja tanken tijdens een rode vlag kan, maar dan krijg je helemaal een circus. De marshalss in de laatste paar races waren op zijn zachst gezegd amateuristisch. Die auto van Latifi stond daar veel te lang, over Mick Schumacher in Jeddah nog maar te zwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mike84-
Gynnad schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:24:
[...]

Tijdens de VSC was het ook bizar dat het niet gebeurde inderdaad, maar dan nog had Verstappen daarna nieuwere banden gehad bij de safety car en was het resultaat hetzelfde geweest.

Rode vlag was de meest logische oplossing geweest (of finishen onder safety car maar dat moet je niet willen in de laatste beslissende race van het jaar)
Rode vlag had inderdaad beter geweest in deze situatie. Dan had je achteraf niet zoveel gedoe gehad.

Mercedes heeft dit seizoen vaak ook geluk gehad met keuzes die er zijn gemaakt. RB soms ook maar naar mijn mening wel minder dan Mercedes. En nu valt het kwartje naar RB.

Maar de FIA gaat het druk krijgen deze winter om groot een gedeelte van het regelboek te herzien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:15
-Mike84- schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:37:
[...]

Rode vlag had inderdaad beter geweest in deze situatie.....
Nee hoor. Het was he-le-maal prima zo O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Rode vlag had inderdaad beter geweest in deze situatie. Dan had je achteraf niet zoveel gedoe gehad.
Ja voor Mercedes wel...

Wat hier m.i. vooral mis ging was dat het nogal lang duurde voordat die auto daar weg was. Sneller weg takelen, eerder de auto's er tussen vandaan, was er ook niks aan de hand geweest. En als het drie ronden eerder was gebeurd had niemand er wat van kunnen zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
[...]

Mercedes heeft dit seizoen vaak ook geluk gehad met keuzes die er zijn gemaakt. RB soms ook maar naar mijn mening wel minder dan Mercedes. En nu valt het kwartje naar RB.

Maar de FIA gaat het druk krijgen deze winter om groot een gedeelte van het regelboek te herzien.
Er was geen reden voor rood.

het was nou niet bepaald een zooitje.. het was in 3 ronden opgeruimd , en de barrier was blijkbaar niet beschadigd.

Als ze bij Mercedes gewoon HAM op rood hadden gezet was er niets aan de hand geweest voor HAM

Maar wat na de wedstrijd gebeurt is vind ik echt veel schrijnender

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

[...]

Want? Rode vlag is als er gevaar is, auto gevaarlijk staat etc etc. Rode vlag was niet op zijn plaats geweest. Niet alsof de hele baan vollag met onderdelen zoals in Jeddah. Ze hadden de gelapte auto's al veel sneller kunnen doorlaten gaan met een dubbele gele vlag bij Latifi. Denk als ze dat hadden gedaan dat het dan wat beter zou uitzien. Maar uiteindelijk heeft Mercedes niet naar binnen willen gaan, begrijpelijk, en dat heeft ze genekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Mike84-
scrappy.doo schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:41:
[...]

Nee hoor. Het was he-le-maal prima zo O-)
Haha.

Als groot Schumacher fan en nu Max ook blij hoe het is gegaan :P

Maar de ene wedstrijd gaan we links af en de volgende rechts. Dat moet volgend seizoen anders.
Maar Mercedes moet niet zo zeuren. Hebben genoeg profijt gehad van bepaalde keuzes dit seizoen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 06:21
[...]Dat is het precies he, stel dit was andersom gebeurd dan was de FIA corrupt en Mercedes minded. De FIA heeft Verstappen nu de titel cadeau gedaan.
Dat is ook een manier om er naar te kijken maar gevoelsmatig had de FIA bijna Hamilton het kampioenschap cadeau gedaan door bijna alle beslissingen (opgeteld) over de afgelopen races in het voordeel van Hamilton te laten vallen. Geef je Max vorige race nog op het eind een penalty voor “leaving the track and gaining an advantage”, laat je Lewis nu de eerste ronde gaan met het excuus “hij heeft zijn voorsprong al weer ingeleverd”. Op dat moment kon Hamilton gewoon verder cruisen maar had hij dat ook kunnen doen als hij zijn banden achter Max had zitten opvreten om er voorbij te komen?
Dat argument klopt wel, maar gold natuurlijk eveneens voor Red Bull en toch besloten zij wel beide heren te laten pitten. Mercedes had gewoon 1op1 de strategie van RB moeten copy/pasten, dan had je gewonnen. Net zoals ze dat ook deden van geel naar wit tijdens de eerste stop. Zelfde moment, zelfde band. Dus hier is gewoon strategisch verloren. En Hamilton mag wel weer iets meer racecraft laten zien.

Wat Max en Perez deden was echt gewoon op de limiet racen, fantastisch om te zien. In de F1 horen geen knipperlichten en elkaar er netjes voorbij laten. “That is some serious dangerous driving”? Je bent F1 coureur, het is geen curling of golfbaan waar je op je dooie gemak alles netjes volgens de regels doet. Hamilton decimeert de absolute top van het autoracen tot een partij gepiep over het netjes volgen van alle inhaalregeltjes.

Dat gezegd hebbende: een kampioenschap van de F1 beslissen achter de safetycar zou gewoon nooit een optie moeten zijn. Dat is by far het slechtste visitekaartje wat ze kunnen afgeven.

[ Voor 17% gewijzigd door eMiz0r op 13-12-2021 07:51 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 19:01
Als je zag hoeveel moeite iedereen had met inhalen ben ik ervan overtuigd dat Max ervoor was gebleven als Hamilton zijn positie had moeten teruggeven (of 5 seconden kreeg). Begrijp nog steeds niet dat hij daarmee wegkwam, helemaal na de vorige race. En dan onder het mom van; “ja, Hamilton heeft de tijd weer teruggegeven”. Had dat vorige race ook even tegen Max verteld dat hij de tijdwinst mag teruggeven op een plek waar je niet kan inhalen.

Als we het onder elkaar zetten:

Imola rode vlag geluk Hamilton
Klapband Max (door een fout van Pirelli).
Eraf getikt op Silverstone en maximaal punten voor Hamilton
Bottas tikt Max eraf en Hamilton scoort maximaal.
(Max moet achteraan starten als consequentie door motor wisse door deze crashes).
Hamilton die ineens wel wegkomt met gele vlaggen omdat het een foutje was.

Er zijn veel meer discutabele momenten te noemen.
Bottas die Max flink ophoudt vorige race onder de SC.

Spa was dan in het voordeel voor Max, maar daar nam hij alle risico tijdens de kwalificatie op een zeer gevaarlijk natte Spa. Zo gevaarlijk dat Norris hard crashte, Vettel aangaf dat het onverantwoord was en waarvan ze de volgende dag onder zelfde condities aangaven dat het niet veilig was om te rijden. De race afblazen was naar mijn idee ook niet eerlijk.

Ik vond deze laatste race niet eens zo controversieel, SC in de laatste rondes gebeurd vaker. En de teams hadden afgesproken de race niet onder een SC te eindigen. Zo duidelijk als wat dan toch? De race is verloren door een strategische fout van Mercedes, niet meer, niet minder.

[ Voor 23% gewijzigd door talkatoo op 13-12-2021 07:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-09 14:14
'The last lap' zal voor altijd een begrip zijn vanaf nu in de Formule 1 :P Heerlijk. Overigens mooi dat Toto pas op de radio komt met z'n "No Michael" nadat Lewis is ingehaald en blijkt dat hij kansloos is. Als Max niet had ingehaald had je hem natuurlijk niet gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mike84-
siggy schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:45:
[...]

Want? Rode vlag is als er gevaar is, auto gevaarlijk staat etc etc. Rode vlag was niet op zijn plaats geweest. Niet alsof de hele baan vollag met onderdelen zoals in Jeddah. Ze hadden de gelapte auto's al veel sneller kunnen doorlaten gaan met een dubbele gele vlag bij Latifi. Denk als ze dat hadden gedaan dat het dan wat beter zou uitzien. Maar uiteindelijk heeft Mercedes niet naar binnen willen gaan, begrijpelijk, en dat heeft ze genekt.
Er zijn dit seizoen rode vlaggen voor minder geweest.
De auto stond volgens mijn in een bocht en als iemand ondanks de SC rem problemen heeft en precies in deze bocht eruit vliegt waar Marshalls aan werk zijn? Gevaar is er altijd hoe onwaarschijnlijk het ook is.

Maar zoals ik eerder zei. Ik ben blij met de uitslag en de terechte kampioen :)
En hoe het is gegaan is geweldig. Mooi slot dit seizoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Na een nachtje slapen, Mercedes en met name Wolff laat zich heel erg kennen.. Vooral de zielige vertoning na de race.. Ze hebben gegokt door Hamilton niet naar binnen te halen, en verloren.

Verder moeten ze niet zo klagen, ze hebben zelf ook enorm voordeel gehad door de FIA dit seizoen, Silverstone, vorige race, Hamilton deze race, die gewoon af mag snijden en zogenaamd de voorsprong ingeleverd heeft..

Max kampioen, gun ik hem van harte.

Blij dat we komend jaar andere auto's hebben, kan het zomaar heel anders eruit komen te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Toch wel mooi hoe (onafhankelijke) cartoonisten naar dit hele seizoen en het kampioenschap van Verstappen kijken, zie:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/267425136_10228563963266534_2566590425465412189_n.jpg?_nc_cat=105&ccb=1-5&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=1rKQ9WIW7wEAX9GvRP9&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=0c75ccef6820256d56598f3b3982ac81&oe=61BC200D
Origineel is in deze post terug te zien. Zie het als dat veel van de fans hier op de hak worden genomen.

Hoewel de andere cartoonisten er toch iets anders van gemaakt hebben:
Afbeeldingslocatie: http://paulkusters.nl/upload/tmb/20211213b__50_555x376.jpg
bron: Paul Kusters

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FF_r1MsXoAMY0Cg?format=jpg&name=4096x4096
bron RL Oppenheimer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07-2024
Wat is overigens de exacte regel waarover Mercedes heeft geklaagd? Betreft het in mogen halen van de Safety Car?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57
siggy schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:31:
[...]
De marshalss in de laatste paar races waren op zijn zachst gezegd amateuristisch. Die auto van Latifi stond daar veel te lang, over Mick Schumacher in Jeddah nog maar te zwijgen.
MikeyMan schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:44:
[...]
Wat hier m.i. vooral mis ging was dat het nogal lang duurde voordat die auto daar weg was.
Onzin, situatie gebeurd, SC moet veilig werkgebied creëren, en de Marshalls moeten met een kraan op de baan, vond het eerlijk gezegd nog best snel gezien de plek van het ongeval.

Je bent alleen al 1 ronde kwijt voordat je veilig de baan op kan, en uiteindelijk gebeurde het in 54,5 en mochten we in 57,5 weer van start.

Dat zijn 3 rondes hè? 6 tot 8 minuten onder SC, ga nou niet op die mannen lopen afgeven want die weten best hoe het werkt en doen het zo snel en veilig als ze kunnen. Daarbij zij mogen pas de baan op op het moment dat Race Controle ze toestemming geeft dus effectief hebben ze waarschijnlijk in nog geen 2 rondes die wagen daadwerkelijk weg gehaald.

Enige waar je echts iets van kunt vinden tijdens die beslissing is de beslissing om 5 van de 8 gelapte wagens te laten unlappen...
saert schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:57:
Wat is overigens de exacte regel waarover Mercedes heeft geklaagd? Betreft het in mogen halen van de Safety Car?
https://www.fia.com/docum...one-world-championship-14

Protest by Mercedes-AMG Petronas F1 Team against Car 33, alleged breach of
Article 48.8 of the 2021 FIA Formula One Sporting Regulations

Uit de descision:
The claims of Mercedes:
Mercedes claimed that Car 33 overtook Car 44 during the Safety Car period at 1832hrs, in
breach of Article 48.8 of the 2021 Formula One Sporting Regulations.

Red Bull’s arguments in defence:
Red Bull argued that Car 44 was not “overtaken” by Car 33, that both cars were “on and off the
throttle” and that there were “a million precedents” under Safety Car where cars had pulled
alongside then moved back behind the Car that was in front.

Conclusions of the Stewards :
The Stewards consider that the protest is admissible.

Having considered the various statements made by the parties. The Stewards determine that
although Car 33 did at one stage, for a very short period of time, move slightly in front of Car 44,
at a time when both cars where accelerating and braking, it moved back behind Car 44 and it was
not in front when the Safety Car period ended (i.e. at the line).

Accordingly, the Protest is dismissed and the Protest Deposit is not refunded.

Competitors are reminded that they have the right to appeal certain decisions of the Stewards, in
accordance with Article 15 of the FIA International Sporting Code and Chapter 4 of the FIA Judicial
and Disciplinary Rules, within the applicable time limits.

[ Voor 44% gewijzigd door TIGER1125 op 13-12-2021 08:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
siggy schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:31:
[...]

Is compleet niet te doen. Nog afgezien van de maniupulatieve mogelijkheden, F1 tanken dat wat ze nodig hebben tot het randje. Extra brandstof meenemen voor mogelijke rode vlaggen is absurd. Ja tanken tijdens een rode vlag kan, maar dan krijg je helemaal een circus. De marshalss in de laatste paar races waren op zijn zachst gezegd amateuristisch. Die auto van Latifi stond daar veel te lang, over Mick Schumacher in Jeddah nog maar te zwijgen.
Tuurlijk is dat prima te doen. Dan tanken ze toch tot het randje +2?
Of riskeren ze dat ze het einde niet halen, gebeurt in de Nascar net zo goed (en daar mogen ze nog tanken ook).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kenny_026 schreef op maandag 13 december 2021 @ 06:30:
Jammer dat Mercedes zo’n donkere wolk over dit kampioenschap gooit. Ze willen toch nog officieel in protest gaan.

Ergens voel ik mee met Hamilton (niet mercedes) voor wat er gisteren gebeurd is. Echter als je naar het hele seizoen kijkt verdient er maar één de titel.
Dat gevoel overheerst bij mij ook. Ik had gehoopt dat Max op pure snelheid zou winnen, ze hadden in Q nog wat aangepast en ik dacht "zou het dan toch goedkomen?" Maar hij had een poepstart en Lewis werd om mij nog altijd onduidelijke redenen vrijgepleit voor het afsnijden van een bocht. Toen was voor mij de lol er wel af. Wederom de FIA die een rare beslissing nam, afwijkend van wat we een race eerder zagen, ook ex-F1-coureurs leken die beslissing na afloop niet te snappen.

Maar wat een controversieel einde. Ja, ik accepteer het en ben er blij mee, maar dit moet voor Hamilton inderdaad voelen als een gestolen kampioenschap. Hij deed alles goed deze race (op dat afsnijden van de bocht na), was duidelijk de snelste, maar heeft het op tactiek verloren.

Als ik naar het hele seizoen kijk, heeft objectief gezien gewoon de beste gewonnen. RBR was over het hele seizoen sneller en beter, constanter ook. Voor Max geldt hetzelfde: nauwelijks (grote) fouten gemaakt, terwijl de druk bij Lewis soms teveel werd. Daarnaast ook zeker niet zoveel geluk gehad als Lewis, alleen het gratis bandenwisselen in SA viel even zijn kant op. Max is er hard afgetikt in Copse, eraf getikt in Hongarije en ook Baku is hem niet aan te rekenen. Misschien dan een gelukje voor Max dat Lewis daar zelf de fout in ging en ook 0 punten scoorde.

Dus wat dat betreft heb ik er vrede mee en ben ik oprecht blij dat we een andere kampioen hebben dan Lewis Hamilton. Niet dat ik hem haat ofzo, maar gewoon omdat het niet goed is voor de sport als 1 team en 1 rijder zo dominant is.

Ik ben heel benieuwd hoe de dynamiek daar gaat zijn met Russell naast hem komend seizoen. Bottas eindigt in de race eigenlijk nooit voor hem, maar ik denk (hoop) dat Russell zich niet zomaar schikt in een rol als 2e rijder. Dat zou immers ook slecht zijn voor zijn carrière. Ik verwacht geen Leclerc-Vettel relatie waarin Hamilton door de mand valt, hij is duidelijk echt goed en haalt veel meer uit de auto dan zijn teamgenoot, maar Russell is ook geen pannenkoek, is jong, getalenteerd en heeft niks te verliezen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
JB schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:25:
[...]
Precies dit.

Ook bij die eerste VSC meteen janken dat het geen SC mocht worden. Wat denkt hij eigenlijk?
Dat was inderdaad een hele aparte.

De teneur (niet alleen in Nederland) is al een beetje dat de stewards Mercedes vaak niet slecht gezind zijn, maar met dit soort opmerkingen krijg je helemaal het beeld dat Mercedes een zekere invloed heeft op de beslissingen van de stewards.

Hij 'dwong' Masi bijna om Mercedes voor het oog van het publiek een keer duidelijk te benadelen.

Nou ja, dat is gelukt :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 09:30
We hebben allemaal makkelijk praten met "De FIA moet consistent zijn" en volgend jaar "consitente regels". Dat is wat de FIA al jaren probeert. Maar het is gewoon heel erg moeilijk om consistent te zijn. Elke situatie is weer anders. Je gelooft in sprookjes als je denkt dat met simpelere regels het makkelijker wordt.

Daarom accepteren dat de stewards het laatste woord hebben, ook al ben je het er niet mee eens. Dit seizoen heeft Hamilton geluk gehad met beslissingen, maar Verstappen had gisteren geluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:04
Ik hoop dat Mercedes Toto nog terugfluit... of dat hij het team nu zo mee naar beneden sleurt dat iedereen daar weg gaat.

Wat een slechte verliezer, megalomaan figuur. Dat protest, prima dat wil ik nog wel begrijpen in het heetst van de strijd als je denkt dat de titel al binnen is. Maar dat je dan alsnog overweegt in hoger beroep te gaan, wetende hoe vaak de beslissing in jouw voordeel is geweest?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mercedes geeft tenminste niet op, vind dat Red Bull zich wel wat meer had mogen laten gelden bij al die idiote beslissingen eerder dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Phusebox schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:07:
Ik hoop dat Mercedes Toto nog terugfluit... of dat hij het team nu zo mee naar beneden sleurt dat iedereen daar weg gaat.

Wat een slechte verliezer, megalomaan figuur. Dat protest, prima dat wil ik nog wel begrijpen in het heetst van de strijd als je denkt dat de titel al binnen is. Maar dat je dan alsnog overweegt in hoger beroep te gaande, wetende hoe vaak de beslissing in jouw voordeel is geweest?
Tja, niet vergeten dat het prijzengeld er ook niet om liegt en je over miljoenen spreekt. Als mensen geld ruiken, worden het net wolven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 11:05

Blokker_1999

Full steam ahead

MikeyMan schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:44:
[...]

Ja voor Mercedes wel...

Wat hier m.i. vooral mis ging was dat het nogal lang duurde voordat die auto daar weg was. Sneller weg takelen, eerder de auto's er tussen vandaan, was er ook niks aan de hand geweest. En als het drie ronden eerder was gebeurd had niemand er wat van kunnen zeggen.
Wat hier mis ging is de communicatie en de afwijking van wat we gewoon zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
CH4OS schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:09:
[...]
Tja, niet vergeten dat het prijzengeld er ook niet om liegt en je over miljoenen spreekt. Als mensen geld ruiken, worden het net wolven. ;)
De constructeurstitel is binnen dus voor het team maakt het niks uit en Hamilton zal het niet boeien.

Die Wolff is gewoon megalomaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Exocet schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:09:
Mercedes geeft tenminste niet op, vind dat Red Bull zich wel wat meer had mogen laten gelden bij al die idiote beslissingen eerder dit jaar.
Dat kon dus niet altijd, plus we hebben natuurlijk ook niet alles gehoord van die radios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
DaDude schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:05:
We hebben allemaal makkelijk praten met "De FIA moet consistent zijn" en volgend jaar "consitente regels". Dat is wat de FIA al jaren probeert. Maar het is gewoon heel erg moeilijk om consistent te zijn. Elke situatie is weer anders. Je gelooft in sprookjes als je denkt dat met simpelere regels het makkelijker wordt.

Daarom accepteren dat de stewards het laatste woord hebben, ook al ben je het er niet mee eens. Dit seizoen heeft Hamilton geluk gehad met beslissingen, maar Verstappen had gisteren geluk.
Eens maar ze moeten wel betere en vaker de zelfde stewards hebben. Dat zou het nog iets constanter maken

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Phusebox schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:10:
[...]

De constructeurstitel is binnen dus voor het team maakt het niks uit en Hamilton zal het niet boeien.

Die Wolff is gewoon megalomaan.
Ook aan wdc en beide titels zal wellicht een bonus hangen, als die uiteindelijk bij de laatste ronde uit je handen glipt, hoe zou jij je voelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 19:33

Spotmatic

Ken sent me

Eigenlijk is het heel simpel: Hamilton en Mercedes mogen het gewoon zichzelf aanrekenen dat het kampioenschap moest worden beslist in de allerlaatste ronde van de allerlaatste race van het seizoen. Hadden ze eerder dit jaar beter gepresteerd op sleutelmomenten (zie de wisselvalligheid van Lewis in de eerste seizoenshelft) dan had het niet zo ver hoeven komen.

Max is de terechte winnaar omdat zijn team er strategisch het beste bij zat. Lewis was inderdaad (vaak) sneller maar met snelheid alleen win je geen kampioenschappen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 18:49
CH4OS schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:09:
[...]
Prijzengeld is 0 bij WDC. Maar alles eromheen zal wel veel opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentist
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 10:36

Dentist

Next patient please...

Maar het is gewoon heel erg moeilijk om consistent te zijn. Elke situatie is weer anders. Je gelooft in sprookjes als je denkt dat met simpelere regels het makkelijker wordt.

Daarom accepteren dat de stewards het laatste woord hebben, ook al ben je het er niet mee eens.
Dit.

Ze zouden eens moeten beginnen dat teams alleen met race direction mogen spreken in antwoord op een vraag.

Gemekker over de radio over andere teams zou een instant reprimande moeten zijn.

En dan hebben de RD en stewards nog wel wat werk te doen met het uitleggen van keuzes. Waarom de ene keer no action, en andere keer wel. Ik wil er wel in meegaan maar krijg te weinig informatie om te zien welke overwegingen er iig zijn gemaakt.

Wat regels kan de boel dan wel redelijk gelijk blijven. Daar zit het hem echt niet zo in.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:09
Bijna 5 miljoen kijkers gisteren. Ziggo Sport 2,37 miljoen, Ziggo Sport Select 2,57 miljoen kijkers.

https://www.telegraaf.nl/...appen-wereldkampioen-werd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 19:53

Rannasha

Does not compute.

saert schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:57:
Ze hebben 2 klachten ingediend. Een ging over het inhalen tijdens de safety car. Max kwam inderdaad op het einde een keertje net een paar cm voor te liggen omdat Hamilton heel erg langzaam ging rijden (wat toegestaan is). Maar Verstappen zakte daarna direct weer terug en had hier geen voordeel aan. Deze klacht is dus als eerste afgewezen en was altijd al vrij kansloos.

De andere klacht betreft de manier waarop de safety car naar binnen is gehaald. In de een-na-laatste ronde kregen enkel de auto's tussen Hamilton en Verstappen toestemming om zichzelf te unlappen. De safety car ging vervolgens meteen naar binnen zodat er nog 1 rondje was om te racen. De gebruikelijke procedure is dat alle auto's de kans krijgen om zich te unlappen en dat de safety car daarna pas een rondje later naar binnen gaat.

Mercedes beargumenteert dat volgens regel 48.12 die procedure opgevolgd had moeten worden. In dat geval had Verstappen niet meer de kans gehad om Hamilton in te halen. De stewards zijn van mening dat de regels de race directie de vrijheid geven om andere beslissingen te maken omtrent de inzet van de safety car.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Hier hadden ze bij MERC ook op gegokt.
Alleen kwam dat er niet van

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnowDude
CH4OS schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:12:
[...]

Ook aan wdc en beide titels zal wellicht een bonus hangen, als die uiteindelijk bij de laatste ronde uit je handen glipt, hoe zou jij je voelen?
Ik zou zeggen dat we hadden gegokt en verloren. De vraag was wordt er gefinished onder SC of niet. Als Hamilton naar binnen was gegaan voor banden dan was Max buiten gebleven. En dan was Hamilton Max wel weer voor bij gereden. Wat Mercedes genekt heeft deze race is dat Mercedes zich deze race te veel op Max heeft gefocust en ze zijn nooit uitgegaan van hun eigen kracht. Zie ook de timing van de stop van Hamilton direct na Max.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
[...]

Maar een rode vlag wordt alleen ingezet als het enorm gevaarlijk is, in dit geval kun je er veilig langs met een SC. Als Mercedes problemen heeft met dit "maatwerk", zou een rode vlag toch ook niet logisch zijn?
Het probleem is dat dit in de laatste race is. Bottas die de beide RBR's eraf tikt, wordt gezien als een "race incident" omdat het vroeg in het seizoen gebeurt. De punten die het kost zijn er niet minder door, maar toch. Had Perez zoiets gedaan in de laatste race, dan hadden verschillenden dat al voorspeld, was het een smerig spel geweest van RBR, etc etc. Er wordt altijd zoveel meer gewicht gelegd op de laatste race, terwijl Hamilton gewoon kampioen was geweest als hij geen fout had gemaakt in Baku en hij gewoon genoegen had genomen met 18 punten (zoals hij over de boardradio ook zei) en rustig achter Perez was aangesloten.

Je kunt allerlei momenten aangeven waar Hamilton en Mercedes het hebben laten liggen, net zoals je dat voor Max kunt. Waren ze niet op elkaar gereden in Silverstone, dan was Max een paar races terug al kampioen geweest. Zelfde voor Hongarije en Baku: hadden zijn banden het niet opgegeven, had hij daar easy peasy gewonnen. Maar omdat het nu om de laatste race gaat, de laatste kans en de beslissende race, wordt er heel krampachtig gedaan rondom regels, komen allerlei complottheorieën naar boven en roepen teambazen als Toto Wolff vooraf al wat Verstappen en/of Perez allemaal zouden kunnen doen, om het maar vast voorspeld te hebben voor het geval het gebeurt (dan moet het wel opzet zijn). Maar het hele seizoen is bepalend!
Waar ze van mij vooral wat aan moeten doen is het straffen voor een motorwissel. Ik snap oprecht niet wat de logica is dat je eerste motorwissel buiten het reglement je 10 plekken kost en de 2e en verder slechts 5 plekken. Ik ben echt bang dat Mercedes redeneert dat ze zoveel overspeed hebben, dat ze iedere 3 races een nieuwe motor kunnen monteren, daarmee 2x met overmacht winnen en 1x 2e eindigen. Daarmee word je gewoon kampioen met je wegwerpmotor.

Die extra motorwissel kan komen door pech, een incident, etc. Sterker nog: misschien moet die wel gratis zijn als je er (vanuit de top10?*) af getikt bent door een concurrent. Geen team dat dat gaat misbruiken, want als je uitvalt, heb je je straf al te pakken natuurlijk.

* Om te voorkomen dat de regel misbruikt wordt door kleinere teams die dan een soort "kwalificatiemotor" kunnen pakken als ze buiten de punten rijden en zo wat extra punten kunnen sprokkelen in de volgende race.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjaool
  • Laatst online: 13:55

sjaool

Every life should have 9 cats

alexbl69 schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:05:
[...]

Dat was inderdaad een hele aparte.

De teneur (niet alleen in Nederland) is al een beetje dat de stewards Mercedes vaak niet slecht gezind zijn, maar met dit soort opmerkingen krijg je helemaal het beeld dat Mercedes een zekere invloed heeft op de beslissingen van de stewards.

Hij 'dwong' Masi bijna om Mercedes voor het oog van het publiek een keer duidelijk te benadelen.

Nou ja, dat is gelukt :).
Vooral het feit dat Mercedes een top advocaat mee had genomen naar het circuit vind ik nogal opvallend. Alsof ze hoe dan ook de boel zouden aanvechten.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Phusebox
CH4OS schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:12:
[...]

Zoals gezegd, het protest van gisteren snap ik nog.

Een hoger beroep is gewoon extreem zielig. De stewards hebben besloten, leg je er bij neer. Lewis heeft zo vaak geluk gehad dit jaar. Van mij mogen ze Mercedes uit het WK schrappen als ze in hoger beroep gaan en verliezen.

Onsportief gedrag, wedstrijdleiding proberen te beïnvloeden (eerst vragen om geen Safety Car, dan proberen de SC te manipuleren en daarna nog vragen om de uitslag terug te draaien).

Die Toto Wolff, waar ik nog respect voor hem had tot halverwege dit jaar ben ik er nu helemaal klaar mee. Lewis heeft zich tenminste gedragen zoals het hoort. Ja het is zuur, en het doet pijn, maar dat het laatste race was maakt het niet anders dan de klapband van Max in Baku, de ronde die Lewis cadeau kreeg in Imola, de crash in Silverstone etc. Elke race is een race, of dat nu de laatste is of de eerste.

Dit was gewoon karma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:34
Zo dan.. sinds gisteravond half 11:
'323 nieuwe berichten in dit topic'

Mooi dat alles toch nog goed is gekomen voor Max en zijn team. Nu even feesten en hopelijk meteen doorpakken voor komend jaar.
Nieuwe autos, nieuwe regels.. en nog even uitvogelen waar te kijken (maar dat komt wel goed)

*sowieso

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sjaool
  • Laatst online: 13:55

sjaool

Every life should have 9 cats

Ikzie liever hoe Red Bull met dit soort zaken omgaat dan wat Mercedes doet bij protesten. Dat is echt over the top.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dentist

Dentist

Next patient please...

Overigens - nu de rook enigszins is opgetrokken viel me op dat er geen winnaars-donuts waren en de hele ceremonie een beetje rushed aanvoelde. Alsof iedereen geschrokken was van wat er gebeurd was en niet helemaal helder nadacht (go figure!) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:24
franssie schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:42:
[...]

Ik ook. Ik vond het een zeer frustrerend seizoen helaas. Los van de plekken aan de streep vond ik Max dit jaar de betere rijder maar door de vage beslissingen iedereen en nog iemand werd het onvoorspelbaar.
Ik ben echt benieuwd of ze er in '22 iets mee gaan doen maar ik ben er wel klaar mee.
Ik betwijfel het. Nu ik er een nachtje over geslapen heb ben ik er meer en meer van overtuigd dat de beslissingen die in de laatste races genomen zijn door de raceleiding en de stewards genomen zijn vanuit een commercieel standpunt en dus wat mij betreft niets met racen te maken hadden. Ze hebben gewoon de boel kunstmatig spannend gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
Eerlijk duurt het langst.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:30
Ik kan me ook totaal niet voorstellen dat een professioneel racer, zoals Hamilton, nog op een prijs zit te wachten. Die weet dondersgoed dat het geluk beide kanten op kan vallen.
Netjes om te zien dat vader en Lewis, Max en Jos feliciteren. Lewis vindt het wel prima zo, denk ik.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:30
Bromance #2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ay21vLiTFq0-1cwvlrztnc2xky4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRnvMVZrRrmMTKm7Km1RMl8y.jpg?f=fotoalbum_large

PSN: xMaurice93

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:52
Grrrrrene schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:59:
[...]

Ik ben heel benieuwd hoe de dynamiek daar gaat zijn met Russell naast hem komend seizoen. Bottas eindigt in de race eigenlijk nooit voor hem, maar ik denk (hoop) dat Russell zich niet zomaar schikt in een rol als 2e rijder. Dat zou immers ook slecht zijn voor zijn carrière. Ik verwacht geen Leclerc-Vettel relatie waarin Hamilton door de mand valt, hij is duidelijk echt goed en haalt veel meer uit de auto dan zijn teamgenoot, maar Russell is ook geen pannenkoek, is jong, getalenteerd en heeft niks te verliezen.
Ik denk dat Russel erg gaat tegenvallen. In mijn ogen is hij niet zo goed als iedereen denkt. Maar goed.. ik zie het ook maar van een afstandje op tv en heb er geen verstand van.

Zero.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Zag onderstatand overzicht op de Instagram van Formula1.com en vond het mooi om te delen. Gaat hierbij over de lijst van jongste wereldkampioenen in de Formule 1. Veruit het hoogste winpercentage met hoog aantal podium bezoeken afgelopen seizoen.

NaamStartsWinsWins PctPolesPoles PctPodiumsPodiums Pct
Fernando Alonso (2005)
24 jaar, 59 dagen
18739%633%1583%
Lewis Hamilton (2008)
23 jaar, 300 dagen
18528%739%1056%
Sebastian Vettel (2010)
23 jaar, 134 dagen
19526%1053%1053%
Max Verstappen (2021)
24 jaar, 73 dagen
221045%1045%1882%

Wat mij betreft toont dit aan dat Verstappen zeer stabiel is geweest dit seizoen. Percentage 1e of 2e plekken zal nog beter zijn. Hij is wat mij betreft de terechte winnaar van dit knotsgekke seizoen met alle controversies.

[ Voor 8% gewijzigd door Woudloper op 13-12-2021 08:38 . Reden: Update ivm context ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dentist

Dentist

Next patient please...

Sympathieke gast, al had hij het gisteren wel ff moeilijk bij de post-race show. Je zag hem daar haast het "what-if" scenario afspelen in z'n hoofd...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-09 19:33
Alfa Novanta schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:54:
Sport kan zo mooi zijn... dit verzin je niet :'(

[Afbeelding]
Mijn nieuwe bureaublad achtergrond. _/-\o_

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:35

Qu3st

Chocoball schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:14:
Bijna 5 miljoen kijkers gisteren. Ziggo Sport 2,37 miljoen, Ziggo Sport Select 2,57 miljoen kijkers.

https://www.telegraaf.nl/...appen-wereldkampioen-werd
Ik ben wel benieuwd naar de cijfers wereldwijd.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• warhamstr
Op 0:37 weet Hamilton al wat er gaat gebeuren ;( .

YouTube: Lewis Hamilton full Conversation during the Safety Car - 2021 Abu Dh...

Gewoon domme strategische misser van MER

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Rannasha schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:14:
[...]

Mercedes beargumenteert dat volgens regel 48.12 die procedure opgevolgd had moeten worden. In dat geval had Verstappen niet meer de kans gehad om Hamilton in te halen. De stewards zijn van mening dat de regels de race directie de vrijheid geven om andere beslissingen te maken omtrent de inzet van de safety car.
Dat laatste is geen mening, maar staat in regel 15.3 :) De race director mag naar eigen inzicht afwijken van de regels omtrent de safety car inzet. Ik vraag me dus ook echt af wat Mercedes zou kunnen bereiken, aangezien alle teams al lang geleden hebben afgesproken dat een wedstrijd zoveel mogelijk onder "green flag conditions" moet worden gefinisht. Je kunt dan niet, als het je even niet uitkomt, ineens toch onder de SC willen finishen.

En ik snap dat ik me daar heel anders bij zou voelen als dit Max was overkomen, dan voelde ik me ook beroofd. Ik snap Mercedes dus volledig hierin, maar het werpt wel een smet op het kampioenschap zo. Aan de andere kant: F1 heeft een kort geheugen, als ook het hoger beroep van Mercedes wordt verworpen, onthoudt men uiteindelijk vooral dat Verstappen in 2021 wereldkampioen werd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SterqVerhael
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
The day after...

Ik kan het nog steeds niet bevatten.

Mooiste sportmoment dat ik in mijn leven heb mogen meemaken. De spanning, van hoop naar vrees en weer terug. Alles, maar dan ook alles zat erin. OIav zei het mooi: de apotheose der apotheoses.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Simpelere regels zijn niet de sleutel. Het gaat erom hoe je ze toepast. Als Verstappen vorige wedstrijd een bocht afsnijdt en de plek terug moet geven, dan moet Hamilton dat in deze wedstrijd ook doen. Het kan niet de ene wedstrijd “eraf duwen” en de andere keer “leaving track and gaining advantage” zijn. Wat is het nou? Het maakt de sport niet leuker om te volgen, enkel verwarrender. Je favoriete coureur wordt altijd genaaid, want de regels worden toch arbitrair toegepast. Daardoor krijg je commentaren als “maFIA”. Ze kunnen niet eens doen alsof ze onpartijdigheid zijn omdat elke fan talloze tegenvoorbeelden kan laten zien van elk vergrijp en elke beslissingen.

Dit soort problemen gebeurt echter aldoor en daar ontstaan de problemen die wij fans hebben met de FIA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnowDude
warhamstr schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:29:

YouTube: Lewis Hamilton full Conversation during the Safety Car - 2021 Abu Dh...

En ook niet de eerste strategische misser dit seizoen van Mercedes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Pelox schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:24:
[...]

Ik denk dat Russel erg gaat tegenvallen. In mijn ogen is hij niet zo goed als iedereen denkt. Maar goed.. ik zie het ook maar van een afstandje op tv en heb er geen verstand van.
Hij heeft enorme indruk op mij gemaakt toen hij voor Hamilton mocht invallen, maar we gaan het inderdaad wel zien komend seizoen. Misschien is Hamilton ook niet zo bijzonder als we denken, maar was het altijd die Mercedes die hem easy peasy naar het WDC leidde. Bottas zit er in Q altijd heel dicht op en Rosberg was ook geen enorme hoogvlieger, maar wist hem wel te verslaan. Het kan alle kanten op :)

Mr. Saturday heeft heel wat in zijn mars, denk ik.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Laatst online: 11-09 12:12
Jongens, ik denk dat we het allemaal eens zijn dat het een zeer bijzonder en uniek seizoen was. Super mooi hoeveel emotie er los kwam. Jammer dat het regelmatig erg negatieve emoties waren door gevoelens van voortrekkerij e.d. maar toch. De FIA en de teams hebben deze winter de schone taak om hier lering uit te trekken en gezamenlijk beter te handelen. Zo min mogelijk stewardbeslissingen na de race of op een moment dat de coureur er niets meer mee kan en zoveel mogelijk consistentie. En als consistentie moeilijk blijft, compenseer dat dan alsjeblieft met meer openheid over hoe de stewards tot een besluit zijn gekomen. De Jeddah brake check? Voeg direct grafieken van gas geven/remmen als bijlage bij de beslissing.
offtopic:
Voor mijzelf-sprekend: dan had ik er geen enkel probleem mee gehad dat VER gestraft was. Of ik het er helemaal mee eens zou zijn dat HAM helemaal geen straf kreeg, weet ik niet. Ik zou iig sneller door die rollercoaster van emoties heen gegaan zijn.

Gisteravond bekroop mij de gedachte dat ik het mooi zou vinden als HAM volgend jaar, na een bijna net zo spannend seizoen, zijn achtste wereldtitel zou pakken. Want hoewel ik het VER dit jaar meer gunde, kan ik en volgens mij niemand ontkennen dat beide coureurs een fenomenaal seizoen gereden hebben. Wat dat betreft hadden ze allebei de wereldtitel verdiend.
Ook als je kijkt naar de (on)geluksmomenten van de coureurs en van de teams kan je niet anders dan concluderen dat het ontzettend close was. Ja, VER is op sommige momenten benadeeld door de RC/stewards. Ja, HAM is op sommige momenten benadeeld door de RC/stewards. Kunnen we retrospectief zeggen dat de één meer bevoordeeld is dan de ander? Ik geloof van niet. Alles bij elkaar opgeteld scheelt het zo ontzettend weinig en komt het vooral neer op persoonlijke interpretaties en ideeën over wat racen nou eigenlijk is.
Ik vond het na de afgelopen race dan ook serieus zuur voor HAM dat hij op zo'n manier de wereldtitel uit handen zag glippen. Neemt niet weg dat ik het VER nog steeds nèt iets meer gunde. Die gunfactor komt natuurlijk voort uit dit seizoen, maar ook uit de langdurige dominantie van Mercedes. Het is goed voor de sport dat we na 8 jaar eens een niet-Mercedes coureur hebben als WDC. Dat Verstappen die coureur mag zijn is dan natuurlijk helemaal mooi :D

Lewis, bedankt voor dit super F1 jaar _/-\o_
Max, ook bedankt voor dit super F1 jaar _/-\o_

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
Woudloper schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:25:
Zag onderstatand overzicht op de Instagram van Formula1.com en vond het mooi om te delen. Veruit het hoogste winpercentage met hoog aantal podium bezoeken afgelopen seizoen.
NaamStartsWinsWins PctPolesPoles PctPodiumsPodiums Pct
Fernando Alonso18739%633%1583%
Lewis Hamilton18528%739%1056%
Sebastian Vettel19526%1053%1053%
Max Verstappen221045%1045%1882%

Wat mij betreft toont dit aan dat Verstappen zeer stabiel is geweest dit seizoen. Percentage 1e of 2e plekken zal nog beter zijn. Hij is wat mij betreft de terechte winnaar van dit knotsgekke seizoen met alle controversies.
Wat is precies de context hier (ik heb geen insta dus kan de bron niet terugvinden)
Want ik heb Alonso niet zo vaak op het podium zien staan dit seizoen.. om over Vettel al helemaal niet te spreken. Dus was benieuwd over welke jaren dit dan gaat.. of staat dat er niet bij?

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Grrrrrene schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:29:
[...]

Dat laatste is geen mening, maar staat in regel 15.3 :) De race director mag naar eigen inzicht afwijken van de regels omtrent de safety car inzet. Ik vraag me dus ook echt af wat Mercedes zou kunnen bereiken, aangezien alle teams al lang geleden hebben afgesproken dat een wedstrijd zoveel mogelijk onder "green flag conditions" moet worden gefinisht. Je kunt dan niet, als het je even niet uitkomt, ineens toch onder de SC willen finishen.

En ik snap dat ik me daar heel anders bij zou voelen als dit Max was overkomen, dan voelde ik me ook beroofd. Ik snap Mercedes dus volledig hierin, maar het werpt wel een smet op het kampioenschap zo. Aan de andere kant: F1 heeft een kort geheugen, als ook het hoger beroep van Mercedes wordt verworpen, onthoudt men uiteindelijk vooral dat Verstappen in 2021 wereldkampioen werd.
15.3 is duidelijk, niets tussen te krijgen.

Die smet zat er allang op, sinds de allereerste race al, van dit seizoen. 21x afsnijden mag, Max doet het 2x en meteen kans op straf.

Om het over de rest nog maar niet te hebben.

Verder mag de straf op een extra motorwissel wel omhoog, 10 plaatsen bij de eerste 15 bij de 2de, 20 bij de 3de.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
@Visophetdroge Je hebt nog een lange weg te gaan als je nu alles nog moet nalezen hahaha
Ik krijg net een notificatie dat je nu hier bent: DonJunior in "[F1 2021] Race 22 GP van Abu-Dhabi"

Succes nog even en tot vanmiddag als je bij bent gelezen :D

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Niet online
DonJunior schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:32:
[...]

Wat is precies de context hier (ik heb geen insta dus kan de bron niet terugvinden)
Want ik heb Alonso niet zo vaak op het podium zien staan dit seizoen.. om over Vettel al helemaal niet te spreken. Dus was benieuwd over welke jaren dit dan gaat.. of staat dat er niet bij?
Zal waarschijnlijk gaan om het eerste jaar waarin ze WK werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
DonJunior schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:32:
[...]

Het jaar dat ze kampioen werden en nog geen 25 jaar oud waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Vermoed overigens dat Verstappen zonder de aanpassingen aan het circuit het waarschijnlijk niet zou hebben gered.

Hij pakte Hamilton op het stuk dat nu 200m verlengd is. Kan me niet herinneren dat er in de oude configuratie in die hoek van het circuit veel overtakes zijn geweest.

Dat punt was ook zijn enige mogelijkheid want zonder DRS was hij Hamilton op de rechte stukken nooit voorbij gekomen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Gisteren zei iemand ook nog op Sky: Als aan het eind van bocht 6 een grindbak lag, had HAM gewoon geremd en de bocht gehaald. Rechtdoor gaan was een keuze.

Als de wedstrijdleiding moeite heeft met dezelfde straf voor hetzelfde vergrijp te geven, lijkt grind mij een ideale oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 15:43

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

SnowDude schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:19:
[...]

Ik zou zeggen dat we hadden gegokt en verloren. De vraag was wordt er gefinished onder SC of niet. Als Hamilton naar binnen was gegaan voor banden dan was Max buiten gebleven. En dan was Hamilton Max wel weer voor bij gereden. Wat Mercedes genekt heeft deze race is dat Mercedes zich deze race te veel op Max heeft gefocust en ze zijn nooit uitgegaan van hun eigen kracht. Zie ook de timing van de stop van Hamilton direct na Max.
Dit was omdat Perez ook nog reed he en hij Hamilton na die pitsstop heeft opgehouden.
Dus al hij later was gaan pitten en Perez eerder had dat scenario zich ook kunnen afspelen en dan was Max al voor Hamilton.
Dan was het Hamilton die moest gaan jagen.

Dan had ik wel willen zien wat de Strat van RB zou zijn bij een (V)SC.

Feit is dat RB een ijzersterke Strat had en een beetje geluk.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 20:11
De kijkcijfers zijn bekend. Al gaan ze enkel uit van Ziggo, dus de werkelijke cijfers liggen nog een stuk hoger.

https://www.ad.nl/show/bi...-max-verstappen~ad9a94ab/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
PWM schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:39:
Gisteren zei iemand ook nog op Sky: Als aan het eind van bocht 6 een grindbak lag, had HAM gewoon geremd en de bocht gehaald. Rechtdoor gaan was een keuze.

Als de wedstrijdleiding moeite heeft met dezelfde straf voor hetzelfde vergrijp te geven, lijkt grind mij een ideale oplossing :)
Maar dat mogen ze van mij sowieso wel aanpassen, op meerdere circuits. Niks geen run-off.. gewoon grind. Dan heb je al dit getrut niet... van de baan af en afsnijden? Succes!
En dat is niet alleen voor Lewis.. evenzo voor Max want die heeft dat ook een keer geflikt.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Mike84-
FreshMaker schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:16:
[...]

Hier hadden ze bij MERC ook op gegokt.
Alleen kwam dat er niet van
Inderdaad. Als je zoveel mazzel heb in een seizoen dan ga je erin geloven dat alles in je voordeel gaat uitvallen .

Geluk houdt een keer op >:)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NL_NaToR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:39
@nachtnet bedankt voor de mooie topic starts keer op keer!

MODjes van dit kanaal --> Dank voor jullie mod-werk!

Max Verstappen --> Dank voor je mooie laatste ronde ;-).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:18
Ik juist niet. Je zou buiten de races om meer druk bij de FIA moeten leggen, maar tijdens de race zijn zij de scheidsrechter en de scheidsrechter bepaalt nu eenmaal. Mercedes maakt zich wat mij betreft hier belachelijk en tonen zich een slechte verliezer. En wat al vaker hier gezegd is, gedurende het siezoen is de bal al verschillende keren richting Merc gerold, dus over het gehele seizoen is Max de terechte winnaar. Waarbij ik dan wel moet zeggen dat ook Max zijn slechte momenten had (vorige race zelfs verschillende ;) )

Sowieso ben ik het eens met wat @Grrrrrene zegt, Merc heeft dit kampioenschap gedurende het hele seizoen verloren. Dus laten we hopen dat de FIA volgend jaar wat beter jureert en dat we voor de rest een soortgelijk seizoen als dit jaar hebben (en dan maakt het me geen bal uit of Ham of Max of nog iemand anders wint)

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Grrrrrene schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:59:
[...]

Russel knikt zijn hele carrière al netjes ja en amen als Toto hem dat zegt te doen en heeft de ruggengraat van een postbandelastiek. Hij zat vorig jaar na de race die hij bij Mercedes reedt al helemaal in zak en as. Mocht hij volgend jaar sneller blijken te zijn dan Hamilton (wat ik betwijfel) dan knakt Hamilton hem mentaal wel binnen een paar races.

Daarnaast moet ook nog maar blijken hoe goed Russel echt is, die heeft namelijk nog nooit een coureur naast zich gehad die op basis van talent in de F1 zat. Stroll en Latifi zijn beide geen hoogvliegers en Kubica was ook geen schim meer van wat hij ooit was bij zijn terugkeer en zat er enkel en alleen omdat hij Orlen mee nam als sponsor... en daar kreeg hij nog eens een belabberdere wagen dan Russel voor terug ook.

Wat betreft Hamilton / Mercedes. Op basis van de race gisteren kan ik best begrijpen dat ze zich bestolen voelen. Hamilton was gisteren weer ijzersterk en was zelfs op oudere banden nog prima in staat om het tempo van Verstappen na de VSC redelijk te matchen (ging in het begin even hard maar daarna was het wel weer over met het inlopen van Verstappen op Hamilton) dus als Hamilton gister kampioen geworden was had het nog een soort van verdiend geweest ook.

Over het hele seizoen genomen was er maar 1 terechte winnaar en dat was Verstappen, die heeft dit jaar echt weinig fouten gemaakt en bewezen niet te knakken als het er echt om gaat. En waar Verstappen als terechte winnaar uit de bus komt zijn wat mij betreft de FIA en Mercedes de grootste verliezers van het jaar, Mercedes met al zijn protesten, de manier waarop Toto denkt de wedstrijdleiding te kunnen beïnvloeden e.d. Maar ook de FIA die zo inconsistent als de pest is, ronde 1 bocht 6 gisteren was iets waar Verstappen vorige week nog een douw voor kreeg en Hamilton kreeg gisteren een seconde cadeau van de wedstrijdleiding.

Grootste verbeterpunt voor 2022 zouden wat mij betreft de stewards zijn, dat iemand als Conelly na zijn miskleun in 2016 nog steeds actief deel neemt aan het circus als steward bijvoorbeeld is mij echt een raadsel.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:32
Max de beste coureur, dus wdc.
Mercedes beste auto, dus wcc.

Ik kan er prima mee leven zo. :+

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 22:06
jan390 schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:29:
De laatste ronde in de verschillende talen (collectie van wat ik heb kunnen vinden)

Genieten:
Frans
Oostenrijks
Pools
Fins
Engels-Channel 4
Arabisch
Spaans-Latam
Spaans
En nog enkele extra:
Duits
Italiaans
Hongaars
Nederlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:18
Dentist schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:21:
Overigens - nu de rook enigszins is opgetrokken viel me op dat er geen winnaars-donuts waren en de hele ceremonie een beetje rushed aanvoelde. Alsof iedereen geschrokken was van wat er gebeurd was en niet helemaal helder nadacht (go figure!) :)
Tja, Merc was al gelijk bezig met bezwaren en ik schat dat ook iedereen dat wel had verwacht. Dan is het natuurlijk lastig om echt feest te vieren omdat het niet de eerste keer zal zijn dat de FIA een rare beslissing neemt ;)

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SterqVerhael
Max heeft dit WK met geluk gewonnen natuurlijk, maar daar lagen wel weer de agressieve keuzes van Red Bull qua strategie aan ten grondslag. Je moet het geluk ook zoeken zeggen ze dan zo mooi. :)

En eerlijk is eerlijk, heeft Max die DNF in Baku niet, of die DNF in Silverstone, of die lage klassering in Hongarije. Dan was hij in Mexico of Austin al kampioen geweest. Dit einde was vele malen mooier, maar man man man wat een spanning.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:11

Chiron

Moderator Discord
warhamstr schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:29:

Mwa dom wil ik het niet noemen. Het was gewoon een gok op finishen na de safetycar en track position behouden, want als Max eenmaal voor Lewis zit is het risico op een clash groot.

Als Lewis wel naar binnen was gegaan was Max buiten gebleven -> track position kwijt + het risico dat de race afgevlagd werd. In wezen stond Lewis gewoon schaakmat, met in het achterhoofd dat Max het toch uiteindelijk nog wel even moest flikken op de rode banden.

Het mooie daarvan was is dat de inhaalactie van Max niks op af te dingen viel, volgens het boekje, wonderschoon, op z'n "Max" op een plek waar je het niet zou verwachten, en helemaal netjes; Met grote dank aan een heldenrol voor Perez tijdens de race ook nog. En dat na een seizoen vol controverse en dubieuze acties (van beide kanten). Netflix had het niet kunnen verzinnen dit.

Het kleine driftje voor de finishlijn net als in Monaco maakte het af trouwens 8)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:51
Mercedes kon geen kant op qua pitten hoor. Als Lewis zou hebben gepit was Max gewoon buiten gebleven. Hij had veel nieuwere harde banden, no way dat Lewis dat gat van 10sec (ofzo) dan in twee ronden zou hebben dichtgereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

alexbl69 schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:39:
Vermoed overigens dat Verstappen zonder de aanpassingen aan het circuit het waarschijnlijk niet zou hebben gered.

Hij pakte Hamilton op het stuk dat nu 200m verlengd is. Kan me niet herinneren dat er in de oude configuratie in die hoek van het circuit veel overtakes zijn geweest.

Dat punt was ook zijn enige mogelijkheid want zonder DRS was hij Hamilton op de rechte stukken nooit voorbij gekomen.
In 2020 had VER de race ook gewonnen, op de oude configuratie dus. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentist

Dentist

Next patient please...

Die italiaanse 'wow' is echt fijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:06
De_Bastaard schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:49:
Mercedes kon geen kant op qua pitten hoor. Als Lewis zou hebben gepit was Max gewoon buiten gebleven. Hij had veel nieuwere harde banden, no way dat Lewis dat gat van 10sec (ofzo) dan in twee ronden zou hebben dichtgereden.
Dan had lewis op rode bandjes achter Max gezeten op een seconde hè 🤡 en we weten allemaal hoe dat geëindigd zou zijn })

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Dentist

Dentist

Next patient please...

SterqVerhael schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:45:
Max heeft dit WK met geluk gewonnen natuurlijk, maar daar lagen wel weer de agressieve keuzes van Red Bull qua strategie aan ten grondslag. Je moet het geluk ook zoeken zeggen ze dan zo mooi. :)

En eerlijk is eerlijk, heeft Max die DNF in Baku niet, of die DNF in Silverstone, of die lage klassering in Hongarije. Dan was hij in Mexico of Austin al kampioen geweest. Dit einde was vele malen mooier, maar man man man wat een spanning.
Hij heeft de race met geluk gewonnen. Het kampioenschap niet.

Iemand die 18x op het podium heeft gestaan, waarvan 0x op p3, en iemand die veruit de meeste rondes geleid heeft (2/3x zoveel als hamilton), die vrijwel geen fouten heeft gemaakt en elke race tot het randje is gegaan die heeft het echt wel zelf verdiend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• warhamstr
Strategisch uitgespeeld dus. Prachtig. Die had RBR lekker in de tang. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:19
warhamstr schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:53:
[...]

Strategisch uitgespeeld dus. Prachtig. Die had RBR lekker in de tang. 8)
Je zou bijna zeggen dat die poepstart een tactische overweging was :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SterqVerhael
Dentist schreef op maandag 13 december 2021 @ 08:53:
[...]

Hij heeft de race met geluk gewonnen. Het kampioenschap niet.

Iemand die 18x op het podium heeft gestaan, waarvan 0x op p3, en iemand die veruit de meeste rondes geleid heeft (2/3x zoveel als hamilton), die vrijwel geen fouten heeft gemaakt en elke race tot het randje is gegaan die heeft het echt wel zelf verdiend.
Dat is precies wat ik bedoel. Omdat hij de race won, won hij het WK. Dat is nogal een twee-eenheid omdat het in de laatste race beslist werd. We bedoelen hetzelfde. :)

Zijn er meer mensen die van vreugde de tranen niet konden bedwingen? Poh die spanning moest er ook uit. Die boordradio daarna van Albon die zo blij was voor Max toen hij over de streep kwam. Zo mooi ook. Dat tekent Red Bull. Het is veel meer een team/familie dan bij Mercedes voor mijn gevoel.

Quote of the year:
Toto: Michael, this isn't right.. no no no Michael.
Michael: It's called a motor race.
Toto: Sorry?
Michael: We went car racing. :D

[ Voor 27% gewijzigd door SterqVerhael op 13-12-2021 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 22:41
Dan was het precies andersom geweest.
Die tijd rijd je goed voordat de safetycar weg is.
Gegokt op uitrijden onder de safetycar en verloren.

Hamilton ging wel heel erg naar de buitenkant bij de bocht. Daar had hij de binnenkant veel meer moeten verdedigen.
Het leek wel alsof hij plaats maakte en verwachte om in een slipstream op het rechte stuk de plek weer terug te kunnen pakken, maar dat zat er niet in.

[ Voor 3% gewijzigd door dutchgio op 13-12-2021 08:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

In de laatste ronde zien we natuurlijk ook kolossale rijdersfouten van Hamilton. Hij komt te wijd uit bocht 4, en harvest in de remzone voor bocht 5 terwijl hem voor de herstart was verteld dat hij overtake beschikbaar had voor beide rechte stukken en terwijl hij harvest houdt hij de deur wagenwijd open voor Verstappen. Pas als Verstappen de rode lamp voor het harvesten ziet knipperen remt hij hem er diep naast.

Natuurlijk is de ingreep van race control voor Verstappen goud waard, maar drie kolossale fouten van Hamilton hebben hem hier definitief in het zadel geholpen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Pagina: 1 ... 81 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
  • De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord