Ik vind dat Toto al langer een gevaar is voor de F1 en juist het toonbeeld hoezeer de F1 veranderd is. De hele saga met zijn vriend Stroll omtrent de tekeningen was absurd. In de F1 zijn er maar een paar doodzondes:
- Iemand er bewust van aframmen;
- spionage en niet je eigen auto ontwerpen
- match fixing (ala Piquet/Briatore/Renault)
Hoewel het geen spionage was/is, heeft Toto de ontwerptekeningen van Mercedes aan Stroll gegeven, dat is kontje klaar. De grap is dat allen Aston Martin/Racing Point 'gestraft' is met een lachwekkende straf, maar Stroll en Toto zijn er compleet gratis van afgekomen. En het niet ontwerpen van je eigen auto is gewoon een doodzonde waar ze mee weg zijn gekomen. Alleen omdat het van beide kampen (Stroll/Wolff) prima was, konden ze dit niet hard bewijzen.
De geluiden die een jaar of 2 de kop opstaken dat Wolff mogelijjk de vervanger van Brawn, of in ieder geval hoge functie bij de FIA ambieert, zijn op zijn zachst gezegd zorgelijk te noemen. Men zeurt wel eens over de miljardairs en rijke mensen en wijzen dan heel wijselijk naar Mazepin, maar men vergeet de invloed van Wolff, die niet bepaald een arme sloeber is, het hele politiek venijnige spel wat hij speelt. Men is ook vergeten hoe hij in de F1 kwam en hoe hij bij Merc kwam. Ja het is een grote sport met gigantisch veel geld, maar met advocaten naar de FIA gaan..... dat hij niet tegen zijn verlies kan is duidelijk, het zal me niks verbazen als ie nog een paar weken de FIA door het slijk haalt. Ergens hoop ik dat hij het doet, dan ziet iedereen wat voor vent het is en hoe slecht hij is voor de F1. Hopelijk dat FIA dan ook de ballen heeft en hem straf geeft.
De FIA moet weer met harde hand regeren en de macht bij de teams weghalen. FIA moet bepalen, niet de teams. Het is geen sport meer, maar een uithangbord op deze manier. Helaas zal dat niet gebeuren, want de teams hebben te veel invloed. We gaan sowieso richting het technologische einde van de F1 wat brandstofmotoren betreft, dus ik hoop dat ze snel inzien dat dit niet zo verder kan.
Dat terzijde, stewards en Masi moeten zichzelf eens heel goed in de spiegel kijken. Dit hele jaar is vanaf de eerste race controversieel geweest. Random straffen wel, random straffen niet. Het hele 'niet kijken naar de consequenties' is absurd. Snap niet dat ze daar ooit mee akkoord zijn gegaan. Of men moet het de rijders onderling laten oplossen, of gewoon normaal gaan kijken wat er gebeurd en wat de consequenties zijn en dan vooraf duidelijk maken wat de straffen zijn. De stewards zelf mogen van mijn part ook wel bestaan uit recente racers en wat meer 'diversiteit' en van mijn part met een internetpanel van coureurs die er niet bij kunnen zijn. Drie mensen van eeen zeer beperkt groepje is absurd. Hun redenatie is non stop eenzijdig en daardoor niet logisch. En als de redenatie wel voor de ene coureur van toepassing is en niet opde andere, dan ben je niet best bezig.
De enige hoop voor F1 is dat die nieuwe auto's elkaar daadwerkelijk kunnen volgen en dat we heel snel in het seioen drs kunnen afschaffen. Het heeft niks met racen te maken dat iemand gratis mag inhalen omdat ie onder de 1 seconde van zijn voorganger kan komen.
[
Voor 5% gewijzigd door
siggy op 13-12-2021 07:24
]