kraanwagen schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:16:
Goede derde sector omdat hij nog meer snelheid kon meenemen uit de tweede sector door de tow. Die tow was riskant, maar perfect uitgevoerd. En Max reed met iets minder risico dan vorige week. Zeer verstandig. Terechte polepositie voor Max.
Ironische is wel, de tweede ronde die VER reed die een verbetering was op eigen tijd (totdat duidelijk was dat VER niet verder hoefde te trappen), was zonder tow. Die tow had dus an sich niet eens nodig geweest.

Max had morgen ook op de gele band kunnen starten, die flat-spot was niet de reden dat hij voor rood ging, want die zou vervangen kunnen worden (zei Olav). Ik denk dat ze een alternatieve strategie wilden proberen. Lijkt mij goede keuze, omdat Hamilton een goede starter is. Ook gezien de andere rode starters achter hem. Nu zal Max na de eerste bocht zeker voor Hamilton rijden. En hopelijk houdt Max dat lang vol.
Op Sky had men het hier ook over, maar was het wat onduidelijk hoe het reglementair nu zit. Ook heeft Horner aldaar op de radio in Q3 bevestigd dat de flatspot ervoor zorgde dat VER in Q2 alsnog op softs ging; ze wisten namelijk hun strategie nog niet (of wilden die niet laten weten), maar de flatspot heeft ze dus wel degelijk geforceerd.
Undercut door Hamilton kan in de eerste stint natuurlijk niet, dus Max eerder dan Hamilton naar binnen. En vanaf dan zeer benieuwd wat het gaat worden.
Of VER meer dan 20s los weet te rijden van HAM vanaf de start tot zijn stop, lijkt mij ook niet. Het gaat er dus vooral om dat VER < 20s op HAM moet hebben wanneer HAM voor zijn pitstop gaat, anders is het game over voor VER. Ook de twee rechte stukken (met uitzondering van de chicane op 6-7) lijken mij ook vooral gassen. Ik heb een voorgevoel dat VER het daar uiteindelijk gaat verliezen. Zou mooi zijn als het niet zo is natuurlijk, maar je weet maar nooit.
Hoedanook mooie opsteker voor Max, goed voor zijn zelfvertrouwen. Nu nog op een meer normale manier omgaan met Hamilton. Max vermijdt in interviews angstvallig om Hamilton of Mercedes te noemen. Hamilton zit daar gelukkig meer relaxed in.
Dat vermijden doet VER al even, las ik vandaag toevallig.
Hoop dat er geen sprake van express elkaar er af rijden gaat worden.
Ik hoop en verwacht het niet. Masi heeft voor de start van het weekend de teams al aangesproken erop en beiden geven aan fair & square te willen winnen. We gaan het zien, ik ben benieuwd en vind het spannend!
Mijn voorspelling voor morgen: 70 procent kans dat Max voor Hamilton eindigt. 60 procent kans dat hij de wedstrijd wint.
Zolang VER voor HAM eindigt is het goed (of beiden moeten uitvallen).

Maar vind het lastig uit te drukken in procenten eigenlijk. Het is van zoveel factoren afhankelijk. Ik hoop in elk geval dat VER de eerste plek op dit circuit, net als vorig jaar, kan prolongeren. We gaan het zien, ik denk dat ik met de start al op het puntje van de stoel zit.