Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-10 08:18

johan_solar

kitesurfing and coding

Je eerst paar zinnen zijn mij jiet helemaal duidelijk.
Je had 22-8-2022 aangegeven als startdatum e mn beb ze vervolgens een mail verstuurd om dit aan te laten passen naar 22-2-2023?

Zoiets wil ik namelijk ook doen en de datum vooruit kan gewoon volgens de klantenservice. Wel mket dit dan per mail aangegeven worden en de tarieven blijven hetzelfde.
Tijdens online aanmelden had ik de ingangsdatum op 22-2-2023 aangegeven.
Echter zag je dat niet terug in de portal. Daar stond vrolijk starten in september.
Ik heb toen ook meteen gebeld om te verzetten en het antwoord was toen dat ik moest mailen.
En het termijn bedrag kon toen niet omlaag bij betreffende medewerker. En nu wel :)

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:40
Bravertal schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:11:
Ik neig nu eigenlijk om bij Eneco te blijven (zou per 21/9 naar Engie gaan, zit nog binnen opzegtermijn).

Ik heb september nodig om november en december op 0 te komen. Dan stap ik 1 januari over naar een nieuwe leverancier krijg ik mijn overschot in juli/augustus + t/m 5 september (±2.100 kWh uitgekeerd voor 61 cent per kWh).

Financieel is dit voor mij de beste keuze denk ik (ik walg wel van de handelswijze van Eneco, daarnaast ook geen mail gehad).
Mee eens. Wel heb ik vandaag een aanmelding gedaan bij UC, die ik wil vergelijken met het aanbod van september. Dit omdat ze meerdere keren bevestigd hebben dat het tarief dan tot juli vast staat. Maar die ga ik herroepen verwacht ik.

1 januari is alles weer anders, en zit er ook nog een prinsjesdag tussen waarbij er vast wel wat gecommuniceerd wordt over eventuele plannen voor de komende energiecrisis.
De komende 2 maanden een hoge TLV scoren (die ook zomaar weer naar beneden bijgesteld kan worden) is leuk, maar minder relevant dan eerder dit jaar.

Ik walg ook van de werkwijze van Eneco, maar ik vermoed dat het niet alleen bij Eneco blijft. En wellicht (hopelijk) wordt er nog ingegrepen.

Gezien de werkwijze van bijv innova de laatste dagen, straalt dat ook weinig vertrouwen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:47
johan_solar schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:30:
[...]

Echter zag je dat niet terug in de portal. Daar stond vrolijk starten in september.
Ik heb toen ook meteen gebeld om te verzetten en het antwoord was toen dat ik moest mailen.
En het termijn bedrag kon toen niet omlaag bij betreffende medewerker. En nu wel :)
Aha duidelijk.
Bij mij is de ingangsdatum 07-10-2022. Ik kan het wel laten verzetten maar dat moest ik per mail inschieten bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-10 16:52
NileZ_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Mee eens. Wel heb ik vandaag een aanmelding gedaan bij UC, die ik wil vergelijken met het aanbod van september. Dit omdat ze meerdere keren bevestigd hebben dat het tarief dan tot juli vast staat. Maar die ga ik herroepen verwacht ik.

1 januari is alles weer anders, en zit er ook nog een prinsjesdag tussen waarbij er vast wel wat gecommuniceerd wordt over eventuele plannen voor de komende energiecrisis.
De komende 2 maanden een hoge TLV scoren (die ook zomaar weer naar beneden bijgesteld kan worden) is leuk, maar minder relevant dan eerder dit jaar.

Ik walg ook van de werkwijze van Eneco, maar ik vermoed dat het niet alleen bij Eneco blijft. En wellicht (hopelijk) wordt er nog ingegrepen.

Gezien de werkwijze van bijv innova de laatste dagen, straalt dat ook weinig vertrouwen uit.
Waarom zou je UC herroepen? Nog even 89 cent binnenharken tot dat je gaat afnemen en dan overstappen naar de goedkoopste. Zo doe ik het. Wat is dan mijn denkfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:41
Fredericm schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:55:
[...]

Waarom zou je UC herroepen? Nog even 89 cent binnenharken tot dat je gaat afnemen en dan overstappen naar de goedkoopste. Zo doe ik het. Wat is dan mijn denkfout?
Mijn reden om bij Eneco te blijven is dat ik de periode 5 september t/m 21 september (dan zou ik naar Engie gaan) ongeveer 600 kWh meer opwek dan verbruik. Daar zou ik dan 9 cent voor krijgen terwijl ik deze wil salderen met mijn tekort in november/december.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-10 16:52
Bravertal schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Mijn reden om bij Eneco te blijven is dat ik de periode 5 september t/m 21 september (dan zou ik naar Engie gaan) ongeveer 600 kWh meer opwek dan verbruik. Daar zou ik dan 9 cent voor krijgen terwijl ik deze wil salderen met mijn tekort in november/december.
Ik begrijp het. Ik heb geen mail gehad dus geldt voor mij niet. Maar dat is weer off topic. Ik stap 15/9 over naar UC en vanaf 5 september is het toch K -weer

[ Voor 6% gewijzigd door Fredericm op 31-08-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16:34
Bravertal schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Dit is ook de reden dat ik bij Eneco blijf (tenminste, dat idee heb ik nu). Ik ben sinds mei klant van Eneco en heb om mijn overschot t/m heden uit te betalen een eindafrekening per vandaag gevraagd. Let op; dit kan alleen als je nieuwe huurder krijgt of gaat scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:42

de Peer

under peer review

Fredericm schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:07:
[...]

Ik begrijp het. Ik heb geen mail gehad dus geldt voor mij niet. Maar dat is weer off topic. Ik stap 15/9 over naar UC en vanaf 5 september is het toch K -weer
Bij iedereen gaat het naar 9 cent. Ook bij jou.
Maar je kunt het proberen aan te vechten natuurlijk. Ik heb echter eieren voor mijn geld gekozen en zit per 4 september bij Innova met 91ct per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:34

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

johan_solar schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:30:
[...]

Blijven bellen, ook voor die datum. Bij de 4e keer kon het ineens even nagevraagd en doorgevoerd. Mail hebben ze nog niet 1x op gereageerd.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Fredericm schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:55:
[...]

Hoeveel goedkoper denk jij dat er te krijgen is in november? Nu geld ontvangen. En september en oktober lekker gebruiken om november en december mee weg te strepen. En in januari kijken we wel hoe de boel er voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:53
NileZ_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Nou ik ben benieuwd wat voor aanbod ze morgen dan gaan hebben, want de tarieven waren dus vandaag al met zo'n 10 cent naar beneden aangepast ( alsof ze sommigen voor wouden zijn die nog op de laatste dag voor de nieuwe maand een contract wouden afsluiten )
Eergisteren het UC modelcontract afgesloten met andere tarieven: 0,98457 normaal TLV en 0,68119 dal TLV, dit zijn dus tevens de kale leveringstarieven.
En dan nu hopen dat ze tot tenminste 1 januari het niet alsnog gaan wijzigen of de TLV loskoppelen.

Actueel TLV van UC:

0,94810 normaal
0,54680 dal

0,75465 enkel

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
JohanNL schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:43:
[...]

Nou ik ben benieuwd wat voor aanbod ze morgen dan gaan hebben, want de tarieven waren dus vandaag al met zo'n 10 cent naar beneden aangepast ( alsof ze sommigen voor wouden zijn die nog op de laatste dag voor de nieuwe maand een contract wouden afsluiten )
Eergisteren het UC modelcontract afgesloten met andere tarieven: 0,98457 normaal TLV en 0,68119 dal TLV, dit zijn dus tevens de kale leveringstarieven.
En dan nu hopen dat ze tot tenminste 1 januari het niet alsnog gaan wijzigen of de TLV loskoppelen.
Er werd me net nog verteld (vlak voor 21:00u) dat ze zo goed als zeker wel gaan wijzigen.
Het ging mij niet om de tarieven, maar om het gegeven dat het dan (zogenaamd) vast staat tot 1 juli 23. Die verlaging maakt eigenlijk geen fluit uit bij salderen.

Als het (lagere) levertarief langer vast ligt, is de kans dat de TLV in januari/feb ergens anders weer hoger ligt zelfs nog een beetje groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veltmanus74
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-11-2022
Keek net even naar mijn contract bij Vandebron (ingangsdatum 10 september 2022, Eneco opgezegd), maar volgens mij is onderstaande opmerking er zeer recentelijk bijgezet. Meer mensen die dat is opgevallen?

Tarieven zijn geldig tot 1 oktober 2022

Voorheen werden de variabele tarieven twee keer per jaar gewijzigd. Per 1 oktober 2022 is dit anders. Door de sterk schommelende energieprijzen weten we niet hoe de markt er over een half jaar uitziet. Daarom zijn de variabele contracten nu nóg flexibeler, waarbij de tarieven vaker in het jaar aangepast kunnen worden. In principe gelden jouw tarieven tot de datum die je hier ziet. Mochten je tarieven eerder wijzigen, dan brengen we je hiervan tijdig op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

de Peer schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:18:
[...]

Bij iedereen gaat het naar 9 cent. Ook bij jou.
Maar je kunt het proberen aan te vechten natuurlijk. Ik heb echter eieren voor mijn geld gekozen en zit per 4 september bij Innova met 91ct per kwh.
Wat voor verkoop prijs heb je als de tlv 91 is! 1,10?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rol-Co schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:30:
[...]

Wat voor verkoop prijs heb je als de tlv 91 is! 1,10?
Zie hier
de Peer in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"

98 cent dus met BTW, of komt daar nog ODE bij misschien.. Ik dacht dat het 1,05euro was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 10:30
Bij UnitedConsumers wordt bij de berekening nog steeds 'vast tot 1 januari' genoemd in plaats van 1 juli 23.

SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Scooper schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:58:
Bij UnitedConsumers wordt bij de berekening nog steeds 'vast tot 1 januari' genoemd in plaats van 1 juli 23.
September is september. Of wacht.. beloftes zijn niks meer waard. Was ik even vergeten.

Ik weet eigenlijk niet meer met welke tarieven ik nou het contract aangevraagd had.
Maar volgens mij is het normaaltarief toch veranderd vandaag.

[ Voor 19% gewijzigd door NileZ_ op 01-09-2022 09:11 ]

• Eur
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 07:39

Eur

Als Eneco vanaf 5 september hun tlv verlagen krijg je dan ook 9 cent van voor die tijd? Of is het zonder terugwerkende kracht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Eur schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:15:
Als Eneco vanaf 5 september hun tlv verlagen krijg je dan ook 9 cent van voor die tijd? Of is het zonder terugwerkende kracht?
zonder terugwerkende kracht uiteraard.
Dat zou wat zijn. :D
Beëindig ik mijn contract op 4 september dan krijg ik 6000 euro gestort.
Beëindig ik mijn contract op 6 september dan krijg ik 1000 euro gestort. Jammer dan meneer, u bent te laat.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 01-09-2022 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Eur schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:15:
Vanaf 5 september is het 9 cent. Alles daarvoor is tegen de tarieven/vergoedingen die toen afgesproken waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Ok, vandaag over van eneco naar innova en meteen is alle data uit zowel de eneco app als mijneneco verdwenen.

Dus maak even een screenshot op van de terugleververgoeding die je krijgt vorrdat het moment daar is

• NileZ_
Sarcomorbato schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:18:
Ok, vandaag over van eneco naar innova en meteen is alle data uit zowel de eneco app als mijneneco verdwenen.

Dus maak even een screenshot op van de terugleververgoeding die je krijgt vorrdat het moment daar is
Haha ja ze willen rappieklappie van je af ;)

• de Peer

de Peer

under peer review

Sarcomorbato schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:18:

Ja hier is ook alles weg.
ben benieuwd of het door het opzeggen komt of dat ze een storing hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
Even ingelogd bij mijn eneco en bij mij staan er gewoon nog gegevens.

Augustus was een goede maand! Geez, thanks Eneco.

Ook gewoon geen enkele melding met betrekking tot die verlaging als je inlogt ofzo he. Wat een club zeg.

[ Voor 30% gewijzigd door NileZ_ op 01-09-2022 09:27 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:26:

Ook gewoon geen enkele melding met betrekking tot die verlaging als je inlogt ofzo he. Wat een club zeg.
Ja de enige melding die ik van ze gehad heb de laatste tijd was een random pushbericht dat mijn sluipverbruik 300% afgenomen was.
Ja vast..
Dan hadden ze toch ook wel even wat over de TLV kunnen sturen. Let op er wijzigt iets.
of desnoods: uw emailadres werkt niet.

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:57
Hmm, net Innova gebeld omdat ik geen antwoord had op mijn spoedlevering. Mij was destijds helemaal niets verteld over betalen van borg van €250.

Maar net telefonisch wel te horen gekregen dat ik echt €250 moet betalen om per 09-09 te starten, als ik dat niet doe, dan starten ze pas op 22-09.

Wat is wijs in deze? Volgens mij neemt Stedin in dit geval het over van 09-09 t/m 21-09, maar wat is hun TLV? Of hoe werkt zoiets?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:11
Treveo schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:55:
Hmm, net Innova gebeld omdat ik geen antwoord had op mijn spoedlevering. Mij was destijds helemaal niets verteld over betalen van borg van €250.

Maar net telefonisch wel te horen gekregen dat ik echt €250 moet betalen om per 09-09 te starten, als ik dat niet doe, dan starten ze pas op 22-09.

Wat is wijs in deze? Volgens mij neemt Stedin in dit geval het over van 09-09 t/m 21-09, maar wat is hun TLV? Of hoe werkt zoiets?
Stedin (netbeheerder) mag geen energie leveren. Die gaan je alleen spammen met brieven dat je contractloos bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Dit is exact wat Engie deed eerder dit jaar he.
Ze hebben heus wel door dat in die 2 weken tijd er behoorlijk wat opwek zit bij alle overstappers.

Wat is wijsheid? Moet je denk ik voor jezelf beslissen. Wil je 250 euro bij hun deponeren om maar zo snel mogelijk klant te worden?
Die periode bij je netbeheerder en de financiële afhandeling daarvan, bel ze eens en vraag het?
Zal vast geen gunstige tlv zijn.

Heb je zelf opgezegd bij Eneco? De rek is er wel een beetje uit met betrekking tot die spoedleveringen en verhuizingen.
Innova zal zich wel willen indekken tegen iedereen die september en oktober lekker terug leveren, dan 50 euro boete nemen en opzeggen en knaken gestort moeten krijgen.
Wordt nog een leuker verhaal als jij je 250 euro borg betaald en een week later gaat ineens de TLV naar beneden..

Over innova is al veel gezegd. Hoe graag wil je het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:21
ybos schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:10:
[...]

Stedin (netbeheerder) mag geen energie leveren. Die gaan je alleen spammen met brieven dat je contractloos bent.
Voor levering betaal je het gewoon met terugwerkende kracht aan je nieuwe leverancier is mijn ervaring. Maar ik vrees dat je voor de teruglevering niks krijgt over die periode.

• NileZ_
ybos schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:10:
[...]

Die periode gaat natuurlijk niet gratis zijn. Dus hoe dan ook zal er een financiële afwikkeling komen. En zeker als je terug wil leveren..
Bij wie? Geen idee..

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ben nog steeds benieuwd hoe het met Eneco gaat lopen. Afgezien van de website en de helpdesk zijn veel klanten niet geïnformeerd. Dus vanaf 5 september ineens nieuwe tarieven wordt klacht richting acm.

We gaan het zien, inmiddels aanvraag lopen bij Engie, vanaf eind september pas overstappen tegen 91c oid.
ondertussen dan maar Eneco.

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-10 20:45

Acradavos

Poetsfanaat

Ik heb gisteren een contract bij UC afgesloten, maar ik zie vandaag nog steeds dezelfde tarieven. Wellicht had ik gisteren al de 'nieuwe' tarieven.

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
Acradavos schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:31:
Ik heb gisteren een contract bij UC afgesloten, maar ik zie vandaag nog steeds dezelfde tarieven. Wellicht had ik gisteren al de 'nieuwe' tarieven.
Hier hetzelfde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:22

Processorkoeler

Geen stock koeler

NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:26:

Ik ga daar gewoon over klagen van 5 sept tot opzegdatum.
Verder niet OT, dus de hele strategie ga ik niet bespreken hier.
Wel bijzonder dat ze dit niet doen en tegen hun eigen voorwaarden ingaan. Zo haal je niet de optimale TLV O-)
Welke tarieven? Ben wel benieuwd. Ik heb gister een aanvraag gedaan (enkeltarief) voor +- 82 cent (incl btw, maar excl ode en EB).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Processorkoeler schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:38:
[...]

Ik ga daar gewoon over klagen van 5 sept tot opzegdatum.
Verder niet OT, dus de hele strategie ga ik niet bespreken hier.
Wel bijzonder dat ze dit niet doen en tegen hun eigen voorwaarden ingaan. Zo haal je niet de optimale TLV O-)

[...]

Welke tarieven? Ben wel benieuwd. Ik heb gister een aanvraag gedaan (enkeltarief) voor +- 82 cent (incl btw, maar excl ode en EB).
UC heeft aangegeven net dat er een fout is op de website mbt die 1 januari/1 juli. Wordt aan gewerkt. Zal je zien in combinatie met tarieven..

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:45:
[...]

UC heeft aangegeven net dat er een fout is op de website mbt die 1 januari/1 juli. Wordt aan gewerkt. Zal je zien in combinatie met tarieven..
Dat is wat anders denk ik. Of wat bedoel je precies?
Ik heb het over de tarieven van 31/8 en 1.9.
Het aanbod wat ik eerder noemde (scroll even terug in het topic of zoek op mijn naam) is van 31/8 maar was geldig tot 7 september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:30
UC mevrouw aan de telefoon vertelt mij zojuist:

- als je nu een contract afsluit veranderen de tarieven per 1 januari, niet per 1 juli.
- het afneemtarief voor kWh is vast tot 1 januari, maar de TLV gaat waarschijnlijk binnenkort wel wijzigen. Ze wist niet wanneer.

• NileZ_
Processorkoeler schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:46:
[...]

Dat is wat anders denk ik. Of wat bedoel je precies?
Ik heb het over de tarieven van 31/8 en 1.9.
Het aanbod wat ik eerder noemde (scroll even terug in het topic of zoek op mijn naam) is van 31/8 maar was geldig tot 7 september.
Oh ik bedoelde wat anders. Als je nu een berekening doet bij UC staat er nog bij dat dit vast staat tot 1 januari, terwijl dit tot 1 september zou moeten zijn.
Wordt aan gewerkt, kennelijk zijn de tarieven op dit moment wel de juiste tarieven.

Mijn tarieven weet ik even niet meer, heb het contract nog niet binnen. Maar ga deze toch waarschijnlijk herroepen.

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

25-8-2022:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1lKri6ReyiXRiFkVv7saNekvQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QMt125E6JLmlQHKbWiSkhLwb.png?f=fotoalbum_large

Contract op 31 augustus afgesloten;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p454BkWRBZKlEbk8vzEDRnD22tA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DFbR0Zzx7smvPpFB4wzzhiPw.png?f=fotoalbum_large

Tarieven 1 september 2022:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRAggI3iczvOFF-HNXGiRmPNdJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BWFjfFiCGSazRO5Y4TtvnDmM.png?f=fotoalbum_large

Normaal TLV voor UC:

1.03343 / 1.09

= 0,9481009174311927

- 0.04010
- 0.03325

-----------------------

0,8747509174311927 voor TVL Normaal? Of zie ik dat verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:16
Pejdref schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:14:
[...]

Voor levering betaal je het gewoon met terugwerkende kracht aan je nieuwe leverancier is mijn ervaring. Maar ik vrees dat je voor de teruglevering niks krijgt over die periode.
Ik ben ook even contractloos geweest, mijn teruglevering over die tijd heb ik niet uitbetaald kunnen krijgen.

• Opxah
  • Laatst online: 14:28
Heeft iemand een idee hoe het bij Eneco in de volgende situatie zal gaan?
Klant bij Eneco (bijvoorbeeld vanaf juli), t/m 4 september netto terugleveraar, bijvoorbeeld 2000 kWh. TLV staat dan op €0,61/kWh.
Dan blijf je klant bij Eneco en ben je t/m 31 december netto gebruiker van bijvoorbeeld 1000 kWh. TLV is dan niet meer belangrijk, maar kWh prijs is €0,74.

Is de eindafrekening van het jaar 2022 dan 2000 kWh levering (voor 5 september) - 1000 kWh = 1000 kWh netto geleverd tegen €0,61/kWh TLV, dus €610 te ontvangen?
Of wordt het gesplitst en krijg je voor de periode tot 5 september 2000 * €0,61 = €1220 maar betaal je voor 5 sep t/m 31 dec 1000 * €0,74 = €740? Dat komt dan neer op slechts € 480 te ontvangen.

In dit geval is het gunstiger als het verbruik van na 5 september weggestreept kan worden van de levering van voor die datum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 21:50

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik zie door de bomen het onkruid niet meer.
Ben de draad kwijt wie nu wat levert en gaat terugleveren en wat ze in de aanstaande dagen gaan doe of verwachten te gaan doen.
Heb nog geen bericht van Eneco.
Een contract liggen bij innova per 21-9.

Maar als ik nu weer UC zie stijgen terwijl ik dacht dat die met Engie omlaag zouden gaan...

Wat een markt.
Tis dat ik vakantie heb en wat kan meelezen hier. Maar anders had ik helemaal geen tijd en zicht meer hierop.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
paulv1973 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:20:
...
Tis dat ik vakantie heb en wat kan meelezen hier. Maar anders had ik helemaal geen tijd en zicht meer hierop.
Dan hebben er veel vakantie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Opxah schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:19:
Heeft iemand een idee hoe het bij Eneco in de volgende situatie zal gaan?
Klant bij Eneco (bijvoorbeeld vanaf juli), t/m 4 september netto terugleveraar, bijvoorbeeld 2000 kWh. TLV staat dan op €0,61/kWh.
Dan blijf je klant bij Eneco en ben je t/m 31 december netto gebruiker van bijvoorbeeld 1000 kWh. TLV is dan niet meer belangrijk, maar kWh prijs is €0,74.

Is de eindafrekening van het jaar 2022 dan 2000 kWh levering (voor 5 september) - 1000 kWh = 1000 kWh netto geleverd tegen €0,61/kWh TLV, dus €610 te ontvangen?
Of wordt het gesplitst en krijg je voor de periode tot 5 september 2000 * €0,61 = €1220 maar betaal je voor 5 sep t/m 31 dec 1000 * €0,74 = €740? Dat komt dan neer op slechts € 480 te ontvangen.

In dit geval is het gunstiger als het verbruik van na 5 september weggestreept kan worden van de levering van voor die datum.
Dat laatste. Je krijgt bedrag X voor de periode tot 5 september. En vanaf 5 sept geldt een zelfde berekening tegen 9 cent. En aan het eind worden die bedragen met elkaar verrekend.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Acradavos schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:07:
25-8-2022:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Normaal TLV voor UC:

1.03343 / 1.09

= 0,9481009174311927

- 0.04010
- 0.03325

-----------------------

Hé dit is wel heel gek. Ik heb ook de 31e afgesloten en ik heb iets heel anders...
Zal zo even editten en tarieven toevoegen. Zijn dus echt van 31/8.

[ Voor 3% gewijzigd door Processorkoeler op 01-09-2022 11:48 ]

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:57
NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:13:
Dit is exact wat Engie deed eerder dit jaar he.
Ze hebben heus wel door dat in die 2 weken tijd er behoorlijk wat opwek zit bij alle overstappers.

Wat is wijsheid? Moet je denk ik voor jezelf beslissen. Wil je 250 euro bij hun deponeren om maar zo snel mogelijk klant te worden?
Die periode bij je netbeheerder en de financiële afhandeling daarvan, bel ze eens en vraag het?
Zal vast geen gunstige tlv zijn.

Heb je zelf opgezegd bij Eneco? De rek is er wel een beetje uit met betrekking tot die spoedleveringen en verhuizingen.
Innova zal zich wel willen indekken tegen iedereen die september en oktober lekker terug leveren, dan 50 euro boete nemen en opzeggen en knaken gestort moeten krijgen.
Wordt nog een leuker verhaal als jij je 250 euro borg betaald en een week later gaat ineens de TLV naar beneden..

Over innova is al veel gezegd. Hoe graag wil je het?
Maar wat is hun reden om die borg nu te dwingen? Mij is gezegd dat als ik het contract opzeg, pak ik de €50 euro boete en krijg ik die €250 borg gewoon terug.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-10 15:39
NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:40:
[...]

Dat laatste. Je krijgt bedrag X voor de periode tot 5 september. En vanaf 5 sept geldt een zelfde berekening tegen 9 cent. En aan het eind worden die bedragen met elkaar verrekend.
Je kunt dus niet je herfst/winter verbruik salderen met de zomer opwek. kwh voor kwh wegstrepen.

Daar was salderen juist voor bedoeld...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
PCJR schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:59:
[...]

Je kunt dus niet je herfst/winter verbruik salderen met de zomer opwek. kwh voor kwh wegstrepen.

Daar was salderen juist voor bedoeld...
Dat zit nu juist precies de crux. Financieel wordt er wel gesaldeeerd cq verrekend. Maar kwh tegen kwh is precies wat de bedoeling was en wat iedereen wil..

• JohanNL
Acradavos schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:07:
25-8-2022:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Normaal TLV voor UC:

1.03343 / 1.09

= 0,9481009174311927

- 0.04010
- 0.03325

-----------------------

Zie JohanNL in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"

De tarieven zijn dus niet veranderd vergeleken met gisteren, de TLV is dus alsvolgt:

0,94810 normaal
0,54680 dal

0,75465 enkel

Maar de tarieven bij UC zijn dus alsware dagprijzen, aangezien jij op de 25e alweer hele andere tarieven had dan ik op de de 29e en deze wéér werden gewijzigd gisteren.

[ Voor 6% gewijzigd door JohanNL op 01-09-2022 12:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

JohanNL schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:09:
[...]

De tarieven zijn dus niet veranderd vergeleken met gisteren, de TLV is dus alsvolgt:

0,94810 normaal
0,54680 dal

0,75465 enkel
Zojuist gebeld met UnitedConsumers.

Nettto TLV per 1-9-2022

Normaal: 0.94810
Dal: 0.54680
Enkel: 0.89592

@mathijshooi

[ Voor 21% gewijzigd door Acradavos op 01-09-2022 12:23 ]

• JohanNL
Acradavos schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:13:
[...]

Vergeet je de overheidsheffingen niet er vanaf te halen?

Normaal TLV voor UC:

1.03343 / 1.09

= 0,9481009174311927

- 0.04010
- 0.03325

-----------------------

0,87
Op de site van UC staat dat het enkel tarief nu inclusief 9% btw, maar zonder overheidsheffingen € 0,82257 bedraagt.
Met de btw eraf kom ik dan op € 0,75465

• ybos
  • Laatst online: 17:11
JohanNL schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:09:
[...]

0,94810 normaal
0,54680 dal

0,75465 enkel

Maar de tarieven bij UC zijn dus alsware dagprijzen, aangezien jij op de 25e alweer hele andere tarieven had dan ik op de de 29e en deze wéér werden gewijzigd gisteren.
Of de site is nog niet veranderd/bij...

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

JohanNL schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:24:
[...]

Op de site van UC staat dat het enkel tarief nu inclusief 9% btw, maar zonder overheidsheffingen € 0,82257 bedraagt.
Met de btw eraf kom ik dan op € 0,75465
Ik kreeg zojuist dit door van UC.

Nettto TLV per 1-9-2022

Heb mijn contract van gisteren geannuleerd en vanaf vandaag een nieuwe afgesloten.

• PCJR
Acradavos schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:27:
[...]

Heb mijn contract van gisteren geannuleerd en vanaf vandaag een nieuwe afgesloten.
Blijft de startdatum wel onaangepast? Bij mij is dat meen ik 25sept.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

PCJR schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:36:
[...]

Blijft de startdatum wel onaangepast? Bij mij is dat meen ik 25sept.
Ik heb gekozen voor een verhuizing, dus 16 september.

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
[...]

Nettto TLV per 1-9-2022

Telefonisch geannuleerd?

In het contract wordt toch niks geroepen over de TLV? Welke zekerheid heb je dan?

[ Voor 3% gewijzigd door HKees op 01-09-2022 12:46 ]

• JohanNL
[...]

Nettto TLV per 1-9-2022

Dat is wel een mooie enkel TLV dan, maar vergeleken met de dubbeltarieven lijkt het mij niet heel erg logisch.
Maargoed, het zal over een paar dagen wel wéér veranderen met mogelijk weer een wat betere TLV, zo kunnen we wel door blijven gaan.
Ik laat voorlopig mijn contract voor de 15e a.s. staan en zie daarna wel weer :)
Met 0,98457 normaal TLV en 0,68119 dal TLV zit ik ook wel goed denk ik, zolang het mag duren...

• JohanNL
HKees schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:45:
[...]

In het contract wordt toch niks geroepen over de TLV? Welke zekerheid heb je dan?
Die is er niet, ze zouden zo volgende week kunnen zeggen dat ze Eneco en co. achteraan gaan met een vaste lage TLV.
Tot dan is het zoals bij Engie: TLV = kale leveringstarief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• An0niem
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-08 23:00
Acradavos schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:37:
[...]

Ik heb gekozen voor een verhuizing, dus 16 september.
Ik heb precies hetzelfde gedaan. Oude contract geannuleerd en een nieuwe aangevraagd met verhuizing per ongeluk aangevinkt :P 16 september zou het dan zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter

Tabel versie 1 September

@mathijshooi Een nieuwe nummer 1: United Consumers.
(Misschien niet omdat het enkeltarief interessanter is én Innova 1-jaar-vast qua Enkeltarief een fractie meer biedt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKXQov4EGvyhSDfdY-m7HkriCIE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I2jBBJ2Gkys9kqevHRmC0fF7.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• HKees
cj1 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:19:

Tabel versie 1 September

@mathijshooi Een nieuwe nummer 1: United Consumers.
(Misschien niet omdat het enkeltarief interessanter is én Innova 1-jaar-vast qua Enkeltarief een fractie meer biedt)
[Afbeelding]
Ik krijg bij het invullen toch andere tarieven bij UC :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgxdCb_y2ky7Rtr7l2qEZ64PeNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iI2MT9E2Q1eEf2WpJ0hnRALY.png?f=fotoalbum_large

• HKees
JohanNL schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:03:
[...]

Die is er niet, ze zouden zo volgende week kunnen zeggen dat ze Eneco en co. achteraan gaan met een vaste lage TLV.
Tot dan is het zoals bij Engie: TLV = kale leveringstarief
Behalve dat het in het contract van Engie nog benoemd wordt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
An0niem schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:08:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gedaan. Oude contract geannuleerd en een nieuwe aangevraagd met verhuizing per ongeluk aangevinkt :P 16 september zou het dan zijn.
Oeps per ongeluk het vinkje aangeklikt... haha.

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

HKees schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:45:
[...]

Telefonisch geannuleerd?

Telefonisch ja,

• HKees
NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:41:
[...]

Oeps per ongeluk het vinkje aangeklikt... haha.
Heb je dan eigenlijk nog wettelijke bedenktijd? M.a.w. kun je er nog onderuit?

[ Voor 6% gewijzigd door HKees op 01-09-2022 13:50 ]

• JohanNL
HKees schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:41:
[...]

Behalve dat het in het contract van Engie nog benoemd wordt..
Dat is zo ja, maar in de berekening staat het wel vermeld ( op een wat verwarrende manier weliswaar ) en via de klantenservice wordt het bevestigd.

Ik twijfel alleen wel aan die enkel tarieven, want op de site/berekening staat iets heel anders inderdaad en vergeleken met de dubbel tarieven onlogisch.
Het zal niet de eerste keer zijn dat je via de klantenservice verkeerde data krijgt, maar wie weet.

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

HKees schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:48:
[...]

Bij een verhuizing is het minimaal nog 14 dagen, dat is dan tevens ook je wettelijke bedenktijd.
Bij een NIET verhuizing is het 30 dagen.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Acradavos schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:55:
[...]

Bij een verhuizing is het minimaal nog 14 dagen, dat is dan tevens ook je wettelijke bedenktijd.
Bij een NIET verhuizing is het 30 dagen.
Ik heb 'm als verhuizing aangevraagd. Zelfs met brief van netbeheerder, en weet ik het wat, gevraagd of het binnen die 14 dagen kon. Onmogelijk. Volgens mij de verkeerde getroffen.

Oook geen tarieven bevestigd gekregen nu. Maar volgens mij de dagtarieven van 1 sept.

• NileZ_
HKees schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:48:
[...]

Wettelijke bedenktijd heb je altijd wel. Maar ik vraag me wel af per wanneer de nieuwe leverancier het opzeggen van je oude in gang gaat zetten in zo'n geval..

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Processorkoeler schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:55:
[...]

Ik heb 'm als verhuizing aangevraagd. Zelfs met brief van netbeheerder, en weet ik het wat, gevraagd of het binnen die 14 dagen kon. Onmogelijk. Volgens mij de verkeerde getroffen.

Oook geen tarieven bevestigd gekregen nu. Maar volgens mij de dagtarieven van 1 sept.
Het klopt ook, het is ook niet mogelijk. Met een spoedprocedure kan het wel, maar dan moet administratief de netbeheerder ingeseind worden. Of je dat wilt, is een tweede.

Ik moet ook 14 dagen wachten, helaas.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Acradavos schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:59:
[...]

Het klopt ook, het is ook niet mogelijk. Met een spoedprocedure kan het wel, maar dan moet administratief de netbeheerder ingeseind worden. Of je dat wilt, is een tweede.

Ik moet ook 14 dagen wachten, helaas.
Kan makkelijk. Vele malen binnen 14d gedaan zonder spoedproces. Je kunt afzien van je bedenktermijn. Wettelijk gezien heb je die dan alsnog, maar dan betaal je gewoon (na afzien) voor hetgeen je hebt verbruikt.

De wet koop op afstand is niet allesomvattend. Maar dat is verder offtopic :)

• NileZ_
Even advocaat van de duivel he.. relevant voor WP eigenaren.

Als ze de TLV per 1 november verlagen en daarmee een nieuwe tariefsperiode afdwingen, kan je dat niet gebruiken om november en december mee te salderen.
Zit je dan met een levertarief van ruim 1 euro per kwh. En bij een overstap waarschijnlijk een nog hoger tarief.

Tot nu toe zegt UC de TLV te gaan verlagen maar niemand schijnt te weten wanneer precies.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Het is wel heerlijk FUD zaaien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:05
NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:08:

Als ze de TLV per 1 november verlagen en daarmee een nieuwe tariefsperiode afdwingen, kan je dat niet gebruiken om november en december mee te salderen.
Zit je dan met een levertarief van ruim 1 euro per kwh. En bij een overstap waarschijnlijk een nog hoger tarief.

Tot nu toe zegt UC de TLV te gaan verlagen maar niemand schijnt te weten wanneer precies.
Valt de TLV bij UC onder tarieven? Sommige leveranciers zeggen juist dat het niet onder tarieven valt, zodat het geen tariefswijziging is en dat ze de TLV daarom aan mogen passen.
UC saldeert per tariefperiode? Waar staat dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:08:

Waarom zouden ze een nieuwe salderingsperiode afdwingen als ze de TLV verlagen?

Gisteren van Eneco gehoord dat er gesaldeerd wordt vanaf het moment dat ik bij ze zit, namelijk 1-6-2022. Pas bij de eindafrekening na 1 jaar wordt de boel verrekend/gesaldeerd. Er gaat niets nieuws lopen per 5-9-2022. Zei ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Truus01 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:11:
[...]

Valt de TLV bij UC onder tarieven? Sommige leveranciers zeggen juist dat het niet onder tarieven valt, zodat het geen tariefswijziging is en dat ze de TLV daarom aan mogen passen.
UC saldeert per tariefperiode? Waar staat dat?
Dat staat nergens, daar heb ik over door moeten vragen tot het hoge woord er uiteindelijk uit kwam.

Iedereen roept we salderen op de jaarafrekening. Dat klopt technisch ook wel. Financieel in euro's.
Het kan eigenlijk ook vrijwel niet anders met perioden van verschillende tarieven en TLVs.

Die houdt in de praktijk gewoon in dat de perioden met elkaar verrekend worden.
Periode 1 tegen tarief x en tlv x
Periode 2 idem
Periode 3 idem

Dit is exact wat Eneco doet. En bij stevig doorvragen zegt ook UC op die wijze de perioden te salderen. (Even los van hoe het met de tellerstanden gaat, bij UC is het per telwerk en bijbehorend tarief)

Het vervelende is dat de vraag voor de meeste klantenservicemedewerkers dermate complex is dat je eigenlijk het standaard antwoord 'we salderen op de jaarafrekening' krijgt.

• NileZ_
Atomius schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:22:
[...]

Gisteren van Eneco gehoord dat er gesaldeerd wordt vanaf het moment dat ik bij ze zit, namelijk 1-6-2022. Pas bij de eindafrekening na 1 jaar wordt de boel verrekend/gesaldeerd. Er gaat niets nieuws lopen per 5-9-2022. Zei ze.
Dit is echt al heel vaak bevestigd in dit topic hoor. Heb dat antwoord zelf ook zwart op wit van Eneco ontvangen.
Het kan voorkomen dat je in de ene periode geld terug krijgt en in de andere periode moet betalen.

Zijn we het allemaal niet mee eens, dat is duidelijk. Maar ja daar heeft Eneco geen boodschap aan hoor. Net als BE dat niet heeft over dit te doen maar dan per maand.

• NileZ_
Atomius schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:22:
[...]

De balans wordt opgemaakt op de jaarafrekening. Correct. Maar je teruggeleverde kwh heeft letterlijk een verschillende waarde gehad gedurende dat jaar. Of zou jij akkoord gaan met middeling?

61 cent op 1 moment. 1 cent op het andere. En dan zeggen.. Oh meneer/mevrouw.. alle 12000 kWh waren dus 31 cent waard..

Toevoeging:
Wil wel even zeggen dat ik hier ook niet gelukkig van wordt. Op deze manier is in feite de salderingsregeling zoals die bedoeld was al min of meer om zeep geholpen.
In de situatie zoals die vroegâh was met een jaarcontract speelde dit eigenlijk niet.
Immers kreeg je standaard een flutbedrag voor hetgeen je teruggeleverde, en wijzigde dit ook niet of nauwelijks.

[ Voor 20% gewijzigd door NileZ_ op 01-09-2022 14:52 ]

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:11
NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:39:
[...]

De balans wordt opgemaakt op de jaarafrekening. Correct. Maar je teruggeleverde kwh heeft letterlijk een verschillende waarde gehad gedurende dat jaar. Of zou jij akkoord gaan met middeling?

61 cent op 1 moment. 1 cent op het andere. En dan zeggen.. Oh meneer/mevrouw.. alle 12000 kWh waren dus 31 cent waard..
De vraag is natuurlijk hoe ze salderen/ hoe ze zouden moeten salderen.

Mijn gevoel zegt dat het als volgt moet:
Je rekent het netto-jaarverbruik uit.
Heb je meer afgenomen dan geleverd, dan het gewogen levertarief
Heb je meer terug geleverd dan afgenomen, dan het gewogen teruglevertarief

gewogen is:
maand 1 10 kwh a 10c/kwh
maand 2 30 kwh a 15c/kwh
maand 3 15 kwh a 13c/kwh

gemiddeld 13,55c/kwh (10*10 + 30*15 + 15*13)/55

• NileZ_
rik86 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:54:
[...]

De vraag is natuurlijk hoe ze salderen/ hoe ze zouden moeten salderen.

Mijn gevoel zegt dat het als volgt moet:
Je rekent het netto-jaarverbruik uit.
Heb je meer afgenomen dan geleverd, dan het gewogen levertarief
Heb je meer terug geleverd dan afgenomen, dan het gewogen teruglevertarief

gewogen is:
maand 1 10 kwh a 10c/kwh
maand 2 30 kwh a 15c/kwh
maand 3 15 kwh a 13c/kwh

gemiddeld 13,55c/kwh (10*10 + 30*15 + 15*13)/55
Ja dat zou mooi zijn. Maar als je bevestiging wil zou ik toch even dit topic goed doornemen.
Meerdere mensen (waaronder ik) hebben dit in dit topic gedeeld. Is al vaak aangehaald.
Maar ik heb graag ongelijk (in dit geval).

Trouwens een gewogen afnametarief? In feite was het een halfjaar contract met een tariefswijziging op 1 januari en op 1 juli. De tarieven waren overeengekomen voor die periode. Daar wijken ze nu vanaf.

[ Voor 11% gewijzigd door NileZ_ op 01-09-2022 15:09 ]

• PCJR
An0niem schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:08:
[...]

Had je ook dit dan (deze tarieven)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxNuKVNRJoojGFPDF5uha2w_Cj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEkICqgmwvq6WcGgCaljyHlt.jpg?f=fotoalbum_large

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

PCJR schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:36:
[...]

Had je ook dit dan (deze tarieven)?

[Afbeelding]
Zo te zien zijn dat de tarieven van vorige week maandag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:05
de Peer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:16:
[...]

zonder terugwerkende kracht uiteraard.
Dat zou wat zijn. :D
Beëindig ik mijn contract op 4 september dan krijg ik 6000 euro gestort.
Beëindig ik mijn contract op 6 september dan krijg ik 1000 euro gestort. Jammer dan meneer, u bent te laat.
Dat klopt volgens mij niet..

indien je deze opgewekte kWh-tjes niet gebruikt, blijven die 0.61ct (jouw TLV?)

dus, je hebt staan 1.000kWh

teruglever sept 500kWh
teruglever okt 300kWh

opname nov 200kWh
opname dec 400kWh
----------------------------------

resultaat:

uitbetalen 1.000kWh tegen 0,61
uitbetalen +500+300-200-400 = +200kWh tegen 0,09

Dit is volgens mij wat de telefoniste aangaf, maar ik heb een schriftelijk bevestiging gevraagd via de klachten procedure.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Verwijderd

Treveo schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:55:

Hier hetzelfde verhaal. Afstand doen van het bedenktermijn + opzeg bewijs Eneco per 5 september zou voldoende zijn. Werd mij afgelopen dinsdag door twee verschillende medewerkers bevestigd. Zojuist achteraan gebeld waarom de datum nog niet veranderd is op de website, wordt mij vertelt om toch nog ff €250 borg te betalen.

Borg is prima maar niet als je die pas terug krijg bij contract breuk of opzegging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Hansieo schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:50:
[...]

indien je deze opgewekte kWh-tjes niet gebruikt, blijven die 0.61ct (jouw TLV?)

dus, je hebt staan 1.000kWh

teruglever sept 500kWh
teruglever okt 300kWh

opname nov 200kWh
opname dec 400kWh
----------------------------------

resultaat:

uitbetalen 1.000kWh tegen 0,61
uitbetalen +500+300-200-400 = +200kWh tegen 0,09

Dit is volgens mij wat de telefoniste aangaf, maar ik heb een schriftelijk bevestiging gevraagd via de klachten procedure.
Dit klopt ook. Is volgens mij ook wat hij bedoelt, dat die opgewekte kwh van voor 5 september niet ineens gedevalueerd kan worden.
En dat geeft ook aan dat er na 5 september opnieuw geteld gaat worden.
Als ze het 1 november weer flikken, begint daar weer een nieuwe etc..

• NileZ_
Verwijderd schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:50:
[...]

Hier hetzelfde verhaal. Afstand doen van het bedenktermijn + opzeg bewijs Eneco per 5 september zou voldoende zijn. Werd mij afgelopen dinsdag door twee verschillende medewerkers bevestigd. Zojuist achteraan gebeld waarom de datum nog niet verandert is op de website, wordt mij vertelt om toch nog ff €250 borg te betalen.

Borg is prima maar niet als je die pas terug krijg bij contract breuk of opzegging.
Ze krijgen veel te veel overstappers nu. Dit geintje haalde Engie ook uit in Juli.
Geef het nog even en je kan helemaal niet meer met spoed overstappen, ook niet bij betaling van een borgsom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Net even snel geregeld bij UC dat mijn augustus aanvraag geannuleerd wordt, en bevestigd gekregen dat een nieuwe aanvraag "vast" staat tot 1 juli.
Prima gast overigens, petje af. Een van de weinige klantenservicemedewerkers tot nu toe die precies wist te vermelden hoe het zat met saldering per tariefsperiode en TLV.

Uiteraard garantie tot aan de voordeur. Maar goed.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:08:
[...]

Dit klopt ook. Is volgens mij ook wat hij bedoelt, dat die opgewekte kwh van voor 5 september niet ineens gedevalueerd kan worden.
En dat geeft ook aan dat er na 5 september opnieuw geteld gaat worden.
Als ze het 1 november weer flikken, begint daar weer een nieuwe etc..
Dan wordt het spannender, welke periode gaan ze dan met welke periode verrekenen. Als ze het fair doen vanaf 1 nov met 5 sept tot 1 nov (vanwege tarieven die het dichtst bij elkaar liggen), maar als ze in hun eigen voordeel rekenen verrekenen ze de periode vanaf 1 nov met de periode tot 5 sept. Mits ze kWh-en gaan terugtellen. Gaan ze in euro's salderen gaan ze pas echt een hoop boze klanten krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:05
NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:23:
Dat staat nergens, daar heb ik over door moeten vragen tot het hoge woord er uiteindelijk uit kwam.

Iedereen roept we salderen op de jaarafrekening. Dat klopt technisch ook wel. Financieel in euro's.
Het kan eigenlijk ook vrijwel niet anders met perioden van verschillende tarieven en TLVs.

Die houdt in de praktijk gewoon in dat de perioden met elkaar verrekend worden.
Periode 1 tegen tarief x en tlv x
Periode 2 idem
Periode 3 idem

Dit is exact wat Eneco doet. En bij stevig doorvragen zegt ook UC op die wijze de perioden te salderen. (Even los van hoe het met de tellerstanden gaat, bij UC is het per telwerk en bijbehorend tarief)

Het vervelende is dat de vraag voor de meeste klantenservicemedewerkers dermate complex is dat je eigenlijk het standaard antwoord 'we salderen op de jaarafrekening' krijgt.
NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:28:
Dit is echt al heel vaak bevestigd in dit topic hoor. Heb dat antwoord zelf ook zwart op wit van Eneco ontvangen.
Het kan voorkomen dat je in de ene periode geld terug krijgt en in de andere periode moet betalen.

Zijn we het allemaal niet mee eens, dat is duidelijk. Maar ja daar heeft Eneco geen boodschap aan hoor. Net als BE dat niet heeft over dit te doen maar dan per maand.
NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:06:
Ja dat zou mooi zijn. Maar als je bevestiging wil zou ik toch even dit topic goed doornemen.
Meerdere mensen (waaronder ik) hebben dit in dit topic gedeeld. Is al vaak aangehaald.
Maar ik heb graag ongelijk (in dit geval).
Heel vervelend dat juist in dit topic (en in het Eneco-topic) steeds meer mensen dat inderdaad zeggen, omdat steeds meer mensen dat zeggen, omdat op dit moment 1 derde lijns medewerker van Eneco het in een chat heeft gezegd en nog een andere chat medewerker tegen jou.
Dat is geen bewijs, die medewerkers kunnen net zo goed 'maar wat zeggen', als al die honderden andere medewerkers die zeggen dat er wel jaarlijks gesaldeerd wordt.
En het staat zo op hun site.
Dat BE het wel doet, staat ook op hun site, daar staat niet dat ze jaarlijks salderen.

Veel mensen halen volgens mij ook het salderen en het afrekenen (van of hun overgebleven verbruik, of hun overgebleven overschot) door elkaar (en de chatmedewerkers wellicht ook wel).
Het salderen is de verbruikte kWh wegstrepen tegen de opgewekte kWh. Dat hoort jaarlijks te gebeuren (al is de wet onduidelijk). Wat er dan overblijft (verbruik of overschot), krijgt een financiële waarde, een of andere (gewogen?) middeling van al die gewijzigde tarieven over het jaar.
Doordat bedrijven in hun eindafrekening direct werken met een financiële waarde van de kWh, is het soms lastig te zien of wel alle verbruikte kWh werkelijk zijn weggestreept tegen de opgewekte kWh, maar tot nu toe klopt iedere hier (of elders) getoonde eindafrekening wel met het netjes jaarlijks salderen. En of de uiteindelijke afrekening met al dat gegoochel met die tarieven klopt, hoe die bedrijven hun (gewogen) gemiddelde bepalen, ook dat is lastig en haast niet na te gaan, maar dat staat los van het salderen.

Hoe dan ook, er is nog altijd geen bewijs dat UC en Eneco niet jaarlijks salderen.
Lees wat dat betreft inderdaad alle topics maar even na. Het zijn mensen die mensen naroepen, maar niemand heeft bewijs.
Op dus 2 mensen die iemand die uitspraak ontlokt* hebben.

Het zou mooi zijn als iedereen eens stopt met het roepen dat al die bedrijven plots per tariefperiode salderen, totdat iemand ook een afrekening heeft laten zien waarop dit gebeurd. Of dat het bv op de site van dat bedrijf staat, of in het contract, of zo. Dus dat er bewijs is.
Er is geen bewijs en toch roepen mensen elkaar na.
Jammer, want zo vertrekken ook de mensen die eigenlijk dachten goed te zitten, ivm salderen. Maar misschien is dat het doel van die naroepers, zoveel mogelijk mensen wegjagen bij Eneco. (Of weghouden bij UC.) Dat mag, maar zeg dat dan eerlijk ipv iets zeggen wat iemand anders heeft gezegd, wat iemand anders heeft gezegd, wat iemand anders heeft gezegd, wat nergens op is gebaseerd, waar geen bewijs voor is, en wat hooguit door een medewerker op een bepaald moment is gezegd. Dat is geen bewijs.

*Ik zeg bewust ontlokt, want ook jij schrijft "door moeten vragen tot het hoge woord er uiteindelijk uit kwam". Heb jij dan dus te horen gekregen wat je misschien wilde horen? En wellicht is die medewerker door jouw doorvragen wel op het verkeerde been gezet en heeft gezegd wat jij wilde horen, ipv wat er werkelijk gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:16:
Net even snel geregeld bij UC dat mijn augustus aanvraag geannuleerd wordt, en bevestigd gekregen dat een nieuwe aanvraag "vast" staat tot 1 juli.
Prima gast overigens, petje af. Een van de weinige klantenservicemedewerkers tot nu toe die precies wist te vermelden hoe het zat met saldering per tariefsperiode en TLV.

Tegen welke tarieven en TLV heb je het vast kunnen zetten?

Mijn aanvraag/modelcontract van een paar dagen geleden staat dan zeker '' vast '' tot 1 januari, maar het is inderdaad de vraag hoe lang ze nog de TLV gekoppeld houden aan het kale leveringstarief.
Voor de rest verwacht ik toch wel dat de tarieven omstreeks 1 januari nog steeds hoog zullen zijn...

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 21:50

paulv1973

16.730Wattpiek

UC heeft boven het contract staan:
"De kortingen worden na het eerste jaar toegekend in uw persoonlijke bespaartegoed.
Hierna kunt u dit laten uitkeren op uw bankrekening..."

Dus pas na een jaar....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
HKees schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:41:
[...]
Ik krijg bij het invullen toch andere tarieven bij UC :?
Probeer eens het "Modelcontract" (rechts) ipv "Variabel onbepaalde tijd".

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• PCJR
Acradavos schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:50:
[...]

Zo te zien zijn dat de tarieven van vorige week maandag.
Ik deed 1 uur geleden de aanvraag op hun site :+

• PCJR
NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:16:

Hoe snel kon je bij UC starten?

• HKees
cj1 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:48:
[...]

Probeer eens het "Modelcontract" (rechts) ipv "Variabel onbepaalde tijd".
Ik kan alleen maar variabel onbepaalde tijd kiezen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1JOG_WP0MtQai1SXjw2SlNw-AQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bc5hVNp36FnqjEOOhW0hKLsf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door HKees op 01-09-2022 17:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NileZ_
Truus01 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:18:
[...]

[...]

[...]

Heel vervelend dat juist in dit topic (en in het Eneco-topic) steeds meer mensen dat inderdaad zeggen, omdat steeds meer mensen dat zeggen, omdat op dit moment 1 derde lijns medewerker van Eneco het in een chat heeft gezegd en nog een andere chat medewerker tegen jou.
Dat is geen bewijs, die medewerkers kunnen net zo goed 'maar wat zeggen', als al die honderden andere medewerkers die zeggen dat er wel jaarlijks gesaldeerd wordt.
En het staat zo op hun site.
Dat BE het wel doet, staat ook op hun site, daar staat niet dat ze jaarlijks salderen.

Veel mensen halen volgens mij ook het salderen en het afrekenen (van of hun overgebleven verbruik, of hun overgebleven overschot) door elkaar (en de chatmedewerkers wellicht ook wel).
Het salderen is de verbruikte kWh wegstrepen tegen de opgewekte kWh. Dat hoort jaarlijks te gebeuren (al is de wet onduidelijk). Wat er dan overblijft (verbruik of overschot), krijgt een financiële waarde, een of andere (gewogen?) middeling van al die gewijzigde tarieven over het jaar.
Doordat bedrijven in hun eindafrekening direct werken met een financiële waarde van de kWh, is het soms lastig te zien of wel alle verbruikte kWh werkelijk zijn weggestreept tegen de opgewekte kWh, maar tot nu toe klopt iedere hier (of elders) getoonde eindafrekening wel met het netjes jaarlijks salderen. En of de uiteindelijke afrekening met al dat gegoochel met die tarieven klopt, hoe die bedrijven hun (gewogen) gemiddelde bepalen, ook dat is lastig en haast niet na te gaan, maar dat staat los van het salderen.

Hoe dan ook, er is nog altijd geen bewijs dat UC en Eneco niet jaarlijks salderen.
Lees wat dat betreft inderdaad alle topics maar even na. Het zijn mensen die mensen naroepen, maar niemand heeft bewijs.
Op dus 2 mensen die iemand die uitspraak ontlokt* hebben.
Het zou mooi zijn als iedereen eens stopt met het roepen dat al die bedrijven plots per tariefperiode salderen, totdat iemand ook een afrekening heeft laten zien waarop dit gebeurd. Of dat het bv op de site van dat bedrijf staat, of in het contract, of zo. Dus dat er bewijs is.
Er is geen bewijs en toch roepen mensen elkaar na.
Jammer, want zo vertrekken ook de mensen die eigenlijk dachten goed te zitten, ivm salderen. Maar misschien is dat het doel van die naroepers, zoveel mogelijk mensen wegjagen bij Eneco. (Of weghouden bij UC.) Dat mag, maar zeg dat dan eerlijk ipv iets zeggen wat iemand anders heeft gezegd, wat iemand anders heeft gezegd, wat iemand anders heeft gezegd, wat nergens op is gebaseerd, waar geen bewijs voor is, en wat hooguit door een medewerker op een bepaald moment is gezegd. Dat is geen bewijs.

*Ik zeg bewust ontlokt, want ook jij schrijft "door moeten vragen tot het hoge woord er uiteindelijk uit kwam". Heb jij dan dus te horen gekregen wat je misschien wilde horen? En wellicht is die medewerker door jouw doorvragen wel op het verkeerde been gezet en heeft gezegd wat jij wilde horen, ipv wat er werkelijk gebeurd.
Dat heeft niks met ontlokken uit te staan. Als je even doorvraagt hoe er met de verschillende tarieven en teruglevering/verbruik om wordt gegaan, en de conclusie is dat er per periode een (sub)totaal komt die verrekend wordt met de daarop volgende (Of voorgaande hoe je wilt) dan is dat niet ontlokken. Dat is duidelijk willen weten hoe iets toegepast wordt. Juist gezien de omstandigheden op het moment.

Mijn casus was behandeld door 3 of 4 mensen. Ik ga er vanuit dat het antwoord dat ik daarna ontvang zorgvuldig is geformuleerd en op waarheid berust.
Ik heb overigens zelf ook al meerdere keren aangegeven (En meerderen in dit topic) dat je het wat mij betreft niet hoeft aan te nemen als waarheid. Doe er mee wat je wil.

Gebaseerd op de antwoorden van (als het goed is) deskundige medewerkers, screenshots etc is het vrij duidelijk aan dat ze salderen per tariefsperiode. Er bestaat geen enkele twijfel dat wij met zn allen dit liever anders zien.
En hopelijk gaan ze dit anders toepassen, al dan niet na een tik op de vingers van de ACM/regering/consumentenbond/GoT.

Maar tot die tijd heb ik er geen enkele vertrouwen in dat een stukje tekst op de website mij verteld dat ze het 'Juist' toepassen. Terwijl er ook op dit moment niet voldoende regelgeving is om het ouderwetse salderen te handhaven.
Stukjes tekst in de contractvoorwaarden worden zelfs massaal geschonden. Dus dat stukje tekst op hun website is precies evenveel waard.

Overigens de UC medewerker die ik zonet gesproken heb zei direct al, ik zie niet in hoe we anders zou moeten omgaan met variabele tarieven binnen het jaar. Helemaal niks mis mee als je het van tevoren weet, en niet achteraf.

We kunnen er nog duizenden woorden aan vuil maken, maar ik denk toch echt dat de regering en/of de ACM langzamerhand aan zet is.

On topic: @JohanNL
Het nu geldende tarief was:

1,03343 normaal incl btw.
0,59601 dal incl btw

Zoals vermeld op de website nu geloof ik ook. Het zijn dagprijzen zei hij al dus kans is redelijk dat het morgen weer anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
HKees schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:51:
[...]

[Afbeelding]
Haal je adres even weg 😜

• Atomius
HKees schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:51:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde. Kan ook nergens voor model kiezen?

En daarnaast -> ik lees overal dat je met zonnepanelen beter dubbeltarief kan doen en niet enkel. Waarom kiezen mensen hier dan toch voor enkel?

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:50:
[...]

Jawel, ik schreef namelijk dat ik opzeg per 6 september. Dus van salderen na 6 september is geen sprake meer. het is alleen cashen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
Atomius schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:02:
[...]

Ik heb hetzelfde. Kan ook nergens voor model kiezen?

En daarnaast -> ik lees overal dat je met zonnepanelen beter dubbeltarief kan doen en niet enkel. Waarom kiezen mensen hier dan toch voor enkel?
Verschilt een beetje per maatschappij ook..
UC saldeert dal tegen dal en normaal tegen normaal geloof ik.
Bij een enkeltarief maakt het uiteraard niet uit.
Je kan er wel voordeel uit halen, maar volgens mij is het verschil niet bijzonder groot. Volgens mij had laatst hier iemand een berekening op los gelaten.

In principe is ongeveer 66 procent van je opwek in normaal en de rest in dal. Cijfers kunnen een beetje afwijken. Kijk voor de grap maar eens op je slimme meter.

Het verschil tussen normaal en daltarief bij UC is wel fors volgens mij. Dus bij netto afname zou je daar nog mee kunnen proberen te spelen.
Pagina: 1 ... 109 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2