NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:23:
Dat staat nergens, daar heb ik over door moeten vragen tot het hoge woord er uiteindelijk uit kwam.
Iedereen roept we salderen op de jaarafrekening. Dat klopt technisch ook wel. Financieel in euro's.
Het kan eigenlijk ook vrijwel niet anders met perioden van verschillende tarieven en TLVs.
Die houdt in de praktijk gewoon in dat de perioden met elkaar verrekend worden.
Periode 1 tegen tarief x en tlv x
Periode 2 idem
Periode 3 idem
Dit is exact wat Eneco doet. En bij stevig doorvragen zegt ook UC op die wijze de perioden te salderen. (Even los van hoe het met de tellerstanden gaat, bij UC is het per telwerk en bijbehorend tarief)
Het vervelende is dat de vraag voor de meeste klantenservicemedewerkers dermate complex is dat je eigenlijk het standaard antwoord 'we salderen op de jaarafrekening' krijgt.
NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:28:
Dit is echt al heel vaak bevestigd in dit topic hoor. Heb dat antwoord zelf ook zwart op wit van Eneco ontvangen.
Het kan voorkomen dat je in de ene periode geld terug krijgt en in de andere periode moet betalen.
Zijn we het allemaal niet mee eens, dat is duidelijk. Maar ja daar heeft Eneco geen boodschap aan hoor. Net als BE dat niet heeft over dit te doen maar dan per maand.
NileZ_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:06:
Ja dat zou mooi zijn. Maar als je bevestiging wil zou ik toch even dit topic goed doornemen.
Meerdere mensen (waaronder ik) hebben dit in dit topic gedeeld. Is al vaak aangehaald.
Maar ik heb graag ongelijk (in dit geval).
Heel vervelend dat juist in dit topic (en in het Eneco-topic) steeds meer mensen dat inderdaad zeggen, omdat steeds meer mensen dat zeggen, omdat op dit moment 1 derde lijns medewerker van Eneco het in een chat heeft gezegd en nog een andere chat medewerker tegen jou.
Dat is geen bewijs, die medewerkers kunnen net zo goed 'maar wat zeggen', als al die honderden andere medewerkers die zeggen dat er wel jaarlijks gesaldeerd wordt.
En het staat zo op hun site.
Dat BE het wel doet, staat ook op hun site, daar staat niet dat ze jaarlijks salderen.
Veel mensen halen volgens mij ook het salderen en het afrekenen (van of hun overgebleven verbruik, of hun overgebleven overschot) door elkaar (en de chatmedewerkers wellicht ook wel).
Het salderen is de verbruikte kWh wegstrepen tegen de opgewekte kWh. Dat hoort jaarlijks te gebeuren (al is de wet onduidelijk). Wat er dan overblijft (verbruik of overschot), krijgt een financiële waarde, een of andere (gewogen?) middeling van al die gewijzigde tarieven over het jaar.
Doordat bedrijven in hun eindafrekening direct werken met een financiële waarde van de kWh, is het soms lastig te zien of wel alle verbruikte kWh werkelijk zijn weggestreept tegen de opgewekte kWh, maar tot nu toe klopt iedere hier (of elders) getoonde eindafrekening wel met het netjes jaarlijks salderen. En of de uiteindelijke afrekening met al dat gegoochel met die tarieven klopt, hoe die bedrijven hun (gewogen) gemiddelde bepalen, ook dat is lastig en haast niet na te gaan, maar dat staat los van het salderen.
Hoe dan ook, er is nog altijd geen bewijs dat UC en Eneco niet jaarlijks salderen.
Lees wat dat betreft inderdaad alle topics maar even na. Het zijn mensen die mensen naroepen, maar niemand heeft bewijs.
Op dus 2 mensen die iemand die uitspraak ontlokt* hebben.
Het zou mooi zijn als iedereen eens stopt met het roepen dat al die bedrijven plots per tariefperiode salderen, totdat iemand ook een afrekening heeft laten zien waarop dit gebeurd. Of dat het bv op de site van dat bedrijf staat, of in het contract, of zo. Dus dat er bewijs is.
Er is geen bewijs en toch roepen mensen elkaar na.
Jammer, want zo vertrekken ook de mensen die eigenlijk dachten goed te zitten, ivm salderen. Maar misschien is dat het doel van die naroepers, zoveel mogelijk mensen wegjagen bij Eneco. (Of weghouden bij UC.) Dat mag, maar zeg dat dan eerlijk ipv iets zeggen wat iemand anders heeft gezegd, wat iemand anders heeft gezegd, wat iemand anders heeft gezegd, wat nergens op is gebaseerd, waar geen bewijs voor is, en wat hooguit door een medewerker op een bepaald moment is gezegd. Dat is geen bewijs.
*Ik zeg bewust ontlokt, want ook jij schrijft "door moeten vragen tot het hoge woord er uiteindelijk uit kwam". Heb jij dan dus te horen gekregen wat je misschien wilde horen? En wellicht is die medewerker door jouw doorvragen wel op het verkeerde been gezet en heeft gezegd wat jij wilde horen, ipv wat er werkelijk gebeurd.