Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leovl
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-02 14:06
Mijn vraag:
Wat is de beste verbinding voor het digitaliseren van Hi8 en VHS banden.

Ik heb in mijn PC een ProArt B550-Creator moederboard van Asus met o.a. Thunderbolt 4 aansluitingen.
Verder draai ik Ubuntu Studio 20.04.3 LTS.
Daarnaast een AMD 9 Ryzen 5950x processor.

Wat ik al gevonden is dat overdrachtsnelheid belangrijk is in dus een Thunderbolt 4 verbinding mogelijk hierin kan voorzien.
Ik heb geen rechtstreekse verbinding gevonden tussen S-video cq Scart enThunderbolt.
Dus dacht ik eerst via HDMI?
Er zijn converters / videograbbers van S-video naar HDMI en van HDMI naar Thunderbolt.

Graag reactie

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Ik ging voor simpel: 2e hands DVD recorder gekocht, Alle tapes opgenomen (1:1 snelheid) op DVD (backup 1), die geript naar .iso op de PC (-> Naar NAS, backup 2) en daarna met MKVtoolnix naar h264 voor de Plex.
Al dat gedoe met Hi8->usb converters was me teveel gedoe om goede kopietjes te maken. Audio out of sync, interlacing, framerates, ik had er geen zin in. :) Maar er zijn vast tweakers die dat wel als een uitdaging zien en dat hieronder gaan posten. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
xAn52 schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:28:
Ik ging voor simpel: 2e hands DVD recorder gekocht, Alle tapes opgenomen (1:1 snelheid) op DVD (backup 1), die geript naar .iso op de PC (-> Naar NAS, backup 2) en daarna met MKVtoolnix naar h264 voor de Plex.
Al dat gedoe met Hi8->usb converters was me teveel gedoe om goede kopietjes te maken. Audio out of sync, interlacing, framerates, ik had er geen zin in. :) Maar er zijn vast tweakers die dat wel als een uitdaging zien en dat hieronder gaan posten. Succes!
Deze tip volgen. Voor 10-50euro koop je er een op MP en voor hetzelfde geld verkoop je deze weer.

Er zit nog wel wat verschil tussen de merken, ik heb/had een Pioneer en ben daar blij mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 21-11-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 14:09

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Zoals Microkid terecht aangeeft, is deze vraag hier al vele malen gesteld. Volgens mij vind je in links alle antwoorden die je zoekt (en nog veel meer). Mocht dat toch niet zo zijn, dan horen we graag wat je specifieke probleem is.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leovl
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-02 14:06
Hallo sys64738,

Die links brengen mij zeker verder!
Ook overweeg ik de tip van xAn52.
Wat ik specifiek zou willen weten is of mijn situatie nog een extra mogelijkheid geeft:
Ik heb een Thunderbolt 4 aansluiting (en dus geen firewire waar heel veel over wordt geschreven) en een krachtige processor (wat denk ik voor minder loss van frames zal zorgen?).
Dank alvast voor je reactie.
Leo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Leovl schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:44:
Hallo sys64738,

Die links brengen mij zeker verder!
Ook overweeg ik de tip van xAn52.
Wat ik specifiek zou willen weten is of mijn situatie nog een extra mogelijkheid geeft:
Ik heb een Thunderbolt 4 aansluiting (en dus geen firewire waar heel veel over wordt geschreven) en een krachtige processor (wat denk ik voor minder loss van frames zal zorgen?).
Dank alvast voor je reactie.
Leo
Als je iets met thunderbolt 4 kan vinden dan werkt dat ook. Is echter compleet overkill als je het mij vraagt. Een snellere processor zorgt niet dat je minder frames verliest, beetje raar zou dat zijn. Het zorgt er voor dat het allemaal wat vlotter gaat, maar uiteraard zo vlot als de tape kan worden gelezen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 17:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik heb destijds via alibaba (?) de goedkoopste video capture card gekocht die ik kon vinden en in OBS (ja ook op Linux) simpelweg de capturecard opgenomen naar een bestand. Dit was veel makkelijker dan dat ik dacht en de kwaliteit is prima. Op 560×480 hoef je je niet te druk te maken over framedrops of dergelijke, daar is de bandbreedte niet hoog genoeg voor.

Uiteraard kan je ook voor een betere capturecard kijken als je dat wilt. Inderdaad over thunderbolt. (firewire ? dat is ouderwets, niet druk om maken. USB 3 kan al meer bandbreedte aan.)

[ Voor 20% gewijzigd door silverball op 24-11-2021 13:59 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een zekerheid die je eigenlijk hebt naar huidige maatstaven is het toch bagger wat eruit komt. Wat vroeger top was kijken we nu echt heel anders tegenaan. Maar dat geeft niks want het gaat toch om de emotionele waarde.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1