Die verwensingen dat iemand er maar eruit gecrasht moet worden, zijn hier dus niet welkom.
[ Voor 75% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-11-2021 22:37 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 75% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-11-2021 22:37 ]
Daarin wordt een comment gequote die verwijst naar koplampen. Ergo, dit komt uit generieke FIA regels, die bv ook op WEC van toepassing zijn?Spotmatic schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:03:
Interessante Reddit post over de vlaggen, borden en avondraces: https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share
50k voor alle coureursSpotmatic schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:49:
Kan de FIA zichzelf ook straffen?
Een safety car heeft wel koplampen lijkt me?RobertMe schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:13:
[...]
Daarin wordt een comment gequote die verwijst naar koplampen. Ergo, dit komt uit generieke FIA regels, die bv ook op WEC van toepassing zijn?
Ik vermoed (maar heb het niet opgezocht) dat F1 gewoon geldt als "overdag". De auto's hebben geen koplampen, en het circuit is verlicht waardoor het, zeker van uit de auto "gewoon overdag is".
Bottom line lijkt het op het volgende neer te komen.Spotmatic schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:03:
Interessante Reddit post over de vlaggen, borden en avondraces: https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Tenzij 'dag' en 'nacht' expliciet gedefinieerd zijn in de ISC, kan je dit best wel betwisten.RobertMe schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:13:
[...]
Daarin wordt een comment gequote die verwijst naar koplampen. Ergo, dit komt uit generieke FIA regels, die bv ook op WEC van toepassing zijn?
Ik vermoed (maar heb het niet opgezocht) dat F1 gewoon geldt als "overdag". De auto's hebben geen koplampen, en het circuit is verlicht waardoor het, zeker van uit de auto "gewoon overdag is".
Het wordt vernoemd in de context van dat er geen reflectieve blauwe vlaggen / borden zijn omdat je dat ziet aan de koplampen achter je. Aangezien blauwe vlaggen en een SC bij mijn weten niet samen gaan (eerste keer dat iemand een blauwe vlag krijgt voor de SC moet ik nog tegen komenazerty schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:17:
[...]
Een safety car heeft wel koplampen lijkt me?
Bensimpel
Positieve meneer
😆 - Denk ook eens om ;)
Er zijn aardig wat redenen aan te dragen waardoor deze situatie verwarrend was en de coureurs gaan dat dan ook aandragen. Denk dat de FIA zelf eerst wil evalueren wat er is gebeurt en het tijdverschil speelt natuurlijk ook mee.Bensimpel schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:27:
Ik snap niet waarom dit nou (alweer) zo lang moet duren. Moet iedereen het bij de FIA het unaniem eens zijn over de straf? Net lang totdat er eentje zijn zin doordrukt ofzo?
Nee. Tenzij ze er geen meer hebben van gelijke specificaties.The_Admin schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:36:
Gasly moet toch een nieuwe voorvleugel, is dat geen pit lane start dan?
een treffende spreuk
Oh? Zijn die verwensingen hier welkom?Scuderia110 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:09:
[mbr] Die verwensingen dat iemand er maar eruit gecrasht moet worden, zijn hier dus welkom. [/]
Nee, bottas ging niet sneller.Krankenhausen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:38:
Betekende dubbel geel ook niet dat de tijden geschrapt werden dit seizoen? Maakt dat nog iets uit?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Verwijderd
In artikel 2.11 staatJackBol schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:18:
[...]
Tenzij 'dag' en 'nacht' expliciet gedefinieerd zijn in de ISC, kan je dit best wel betwisten.
I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.
Dit maakt het wel weer interessant waarom Vettel niet gesommeerd is. Want die krijgt een geel licht te zien en ook nog eens op zijn dashboard. Maar die laat zijn gas pas los nadat die Gasly passeerde. Niet gesommeerd, de enige met consistente instructies om gas los te laten.Spotmatic schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:03:
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De FIA heeft de beoordeling bewust uitgesteld totdat de fans het regelement hebben uitgeplozenSpotmatic schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:03:
Welke geforceerde spanning, welke blamages race na race? Welk gehits waardoor vechtpartijen uit zouden breken? En dictator Bernie? Nog zo een lekkere term. Misschien is het inderdaad beter als je dinsdag pas het topic opent (of helemaal niet) als je zoveel negativiteit bij deze sport ervaart.PalingDrone schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:14:
[...]
50k voor alle coureurs
(Of het natte Spa publiek hun geld teruggeven)
Dit is alweer de zoveelste f-up van de FIA.
Dat geforceerde spanning opvoeren en kijkers vasthouden begint nu dusdanig te irriteren dat ik de neiging krijg om dinsdag pas weer dit topic te openen en daarna een samenvatting te gaan kijken in de hoop dat tegen die tijd de definitieve uitslag van de race "al" bekend is.
Wat een blamage, race na race.
Je kan zeggen over dictator Bernie wat je wil maar sinds de Amerikanen dit circus gekocht hebben zitten ze te azen op voetbal level populariteit, voetbal rivaliteit, voetbal publiciteit en zitten ze doelbewust oorlog te stoken in de sport.
Alles om maar het hele weekend alle aandacht op te eisen en de reclames er door te pushen.
Nog even en er breken vechtpartijen uit op de tribunes door al dat gehits.
Dat wel niet wel niet geel met een knippertje groen was was een overduidelijke fout van de wedstrijdleiding, net als het onduidelijke gevlag.
De oorzaak? Geen idee, kan er wel allemaal conspiracy theorietjes over gaan verzinnen van een technische storing tot moedwillig alles na HAM in de war schoppen maar om de coureurs dit aan te rekenen gaat wel erg ver.
Je komt met een flinke snelheid het rechte stuk op zeilen waar rechts een auto langzaam rijd of stilstaat, daar kijk je naar omdat je ook al door de bocht keek, iemand die dan twijfelend zo af en toe vlagt aan de andere kant van de baan, buiten beeld in het f-ing donker...
Juist bij een nachtrace zouden led panelen en stuurinformatie boven vlaggen moeten gaan m.i.
Het is daar een paar uur later, teams moeten ook de tijd krijgen hun verdediging op orde te kunnen krijgen, stewards dienen alle informatie te verzamelen.Bensimpel schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:27:
Ik snap niet waarom dit nou (alweer) zo lang moet duren. Moet iedereen het bij de FIA het unaniem eens zijn over de straf? Net lang totdat er eentje zijn zin doordrukt ofzo?
VER zijn tweede tijd werd geschrapt, maar zijn eerste was nog steeds beter dan die van BOT. Betekent niet dat hij geen straf kan krijgen als hij de vlaggen niet voldoende heeft gerespecteerd.Krankenhausen schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:38:
Betekende dubbel geel ook niet dat de tijden geschrapt werden dit seizoen? Maakt dat nog iets uit?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Kap met trollen en uitlokken.Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:42:
[...]
In artikel 2.11 staat
This article does not necessarily apply for competitions run under floodlighting.
5 startplekken penalty denk ik.
[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-11-2021 23:02 ]
Toch hebben we nog geen ontploffende motoren gehad volgens mij.TinusTegengas schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:46:
Laten we realistisch zijn. Er zijn nog 3 races en er kan nog van alles gebeuren. Dit hele seizoen is 1 silly season, dus ik laat me graag verassen
Ik bedoel niet alleen voor Bottas. Volgens de data hebben alleen Alonso en Vettel gelift (en uiteraard Gasly zelf en Hamilton was in ieder geval voor alle problemen uit).
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Zet max in een auto die duidelijk sneller is als de rest van het veld en ja, dan lukt hem dat prima. Zeker met een aanloop van 1.2 km.Erazzzer schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:53:
[...]
Waar maken de fanboys zich dan druk om? Als hij de beste rijder is, dan moet hij toch kunnen winnen als de 2e rijder kan winnen met 25 plaatsen straf?
Bij voetbal komt ook wel eens achteraf een rode kaart... Of wordt de strafmaat later verhoogt of verlaagd. Dus ook voetbal is dat niet onbekend.Rene schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:55:
Zou wat zijn als als er tijdens de voetbal bij elke rode kaart een hoorzitting van 2 dagen moet komen.
Of het nou Max, Lewis of Mazepin is, gewoon regels direct toepassen. Dit slaat helemaal nergens op….
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
True.Waah schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:54:
[...]
Toch hebben we nog geen ontploffende motoren gehad volgens mij.
En als HAM gewoon kan wegrijden (komt trouwens weer goed uit zo. Hij is over de finish en gasly heeft issues) elke race vanaf pole, is de kans dat er wat gebeurd gewoon nihil. Zeker als die gewoon weer een stuk sneller is. Bijna een halve seconde in Qualifying...
Meer dat de teams en de FIA het hier zelf naar hebben gemaakt. Er is ook totaal geen ruimte meer voor gezond verstand van coureurs die echt niet accelereren naar 300km/h+ als ze een auto helemaal in stukken zien liggen terwijl er marshalls de baan op rennen. Want daar zijn die regels voor bedoeld.azerty schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:48:
Onder het mom van "Wij hebben onze regels zo complex gemaakt, laat imeand anders het opzoekwerk maar doen" ?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Bij mij normaal ook. Maar bij Hamilton is het geluksglas altijd halfvollerTinusTegengas schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:58:
[...]
True.
Maar bij mij is het glas altijd half vol
Als ik dan het volgende lees bij de Race Director’s notes for Qatar:DaniëlWW2 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:47:
[...]
Dit maakt het wel weer interessant waarom Vettel niet gesommeerd is. Want die krijgt een geel licht te zien en ook nog eens op zijn dashboard. Maar die laat zijn gas pas los nadat die Gasly passeerde. Niet gesommeerd, de enige met consistente instructies om gas los te laten.
Want Verstappen, Sainz en Bottas kregen dus een wit licht te zien. Dat is langzaam voertuig op de baan, geen instructie snelheid te verminderen. Zowel Sainz als Bottas dan enkele gele vlag en voor Verstappen was het opeens een dubbele gele vlag.
Bij Norris is het helemaal mooi. Daar gaat net het gele licht uit, geen vlaggen, niks op dashboard.
Scherp 👍Barfman schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:06:
[...]
Als ik dan het volgende lees bij de Race Director’s notes for Qatar:
4) Track light panels 4.1 The FIA track light panels have been installed in the positions shown on the circuit map. In accordance with Appendix H to the ISC the light signals have the same meaning as flag signals.
That means light panels atleast have equal importance as the flags. If there is conflicting information, driver will not be penalized (Austria 2020 initial decision)
Aangezien er tegenstrijdige informatie is zou het dus kunnen zijn dat er geen straffen worden uitgedeeld
Yup en dat is misschien wel waarom het naar morgen is verschoven. Want het zal wel weer uren gaan duren. Je hebt namelijk vier manieren om de coureur te informeren:Barfman schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:06:
[...]
4) Track light panels 4.1 The FIA track light panels have been installed in the positions shown on the circuit map. In accordance with Appendix H to the ISC the light signals have the same meaning as flag signals.
That means light panels atleast have equal importance as the flags. If there is conflicting information, driver will not be penalized (Austria 2020 initial decision)
Aangezien er tegenstrijdige informatie is zou het dus kunnen zijn dat er geen straffen worden uitgedeeld
Maar was er conflicting information? Het paneel gaf wit aan, dat sluit geen gele vlag uit bij de volgende marshalpost. Maar misschien sluit het wel dubbel geel uit als dubbel geel een vooraankondiging van enkel geel moet hebben, maar dat is volgens mij niet het geval.Barfman schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:06:
[...]
Voorlopig is het wmb nog een spannende finale. Nog 3 races te gaan en nog 2 strijden voor WDC, ongeacht of HAM nu met een sterkere motor rijdt. Misschien ben ik na morgen ook wel iets pessimistischer over Max zijn kansen, maar er is nog niets beslistWaah schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:05:
[...]
Bij mij normaal ook. Maar bij Hamilton is het geluksglas altijd halfvoller![]()
Maar ook als Max niet WDC wordt, mooi seizoen gehad! Had alleen gehoopt op een spannende finale. En dat lijkt nu wat uit te gaan als een nachtkaars.
Wat is het belang van wit als er geel is? Die witte vlag heeft dan helemaal geen noodzaak meer.Transportman schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:10:
[...]
Maar was er conflicting information? Het paneel gaf wit aan, dat sluit geen gele vlag uit bij de volgende marshalpost. Maar misschien sluit het wel dubbel geel uit als dubbel geel een vooraankondiging van enkel geel moet hebben, maar dat is volgens mij niet het geval.
Volgens mij stond die te pissen naast zijn hokje en had hij twee stokjes vast.stekkiekiller schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:12:
Stond die Marshall überhaupt op zijn post? Dan mogen ze die wel ff iets verplaatsten.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Maar conflicteert wit op het paneel met dubbel geel die bij de volgende post gezwaaid wordt?JackBol schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:21:
[...]
Wat is het belang van wit als er geel is? Die witte vlag heeft dan helemaal geen noodzaak meer.
Geel is een veel belangrijkere vlag.
Dus je kan er best vanuit gaan dat als er wit is, er geen geel is.
Bernie dicteerde in z'n eentje wat er gebeurde in de sport en had hele duidelijke ideeën, wanneer er wat onduidelijk was was hij degene die de doorslag gaf.Transportman schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:48:
[...]
Welke geforceerde spanning, welke blamages race na race? Welk gehits waardoor vechtpartijen uit zouden breken? En dictator Bernie? Nog zo een lekkere term. Misschien is het inderdaad beter als je dinsdag pas het topic opent (of helemaal niet) als je zoveel negativiteit bij deze sport ervaart.
[...]
Het is daar een paar uur later, teams moeten ook de tijd krijgen hun verdediging op orde te kunnen krijgen, stewards dienen alle informatie te verzamelen.
[...]
VER zijn tweede tijd werd geschrapt, maar zijn eerste was nog steeds beter dan die van BOT. Betekent niet dat hij geen straf kan krijgen als hij de vlaggen niet voldoende heeft gerespecteerd.
Tja, Schumacher werd volgens mij gediskwalificeerd hiervoor in Monaco. Rosberg een paar jaar later niet.Waah schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:08:
@DaniëlWW2 het is natuurlijk ook best vreemd dat je in principe als Mazepin de snelste ronde kan neerzetten... En als je dan maar daarna de auto zo in de muur parkeert dat de tijd op raakt in qualy je gewoon pole pakt. Daar zit volgens mij sowieso al een issue. Sommige coureurs krijgen nu extra kansen.
Leclerc is een mooi voorbeeld. Geen opzet natuurlijk, maar zo kan je wel je pole veiligstellen...
Als ik eerlijk mag zijn, Schumacher, Rosberg én Leclerc deden het opzettelijk. Probleem blijft hoe bewijs je intentie? Dan komt het erop neer hoeveel ballen de stewards hebben en hoe aannemelijk is dat de fans het geloven. Bij Leclerc kon je nog zeggen dat ie het risico nam om nóg sneller te gaan en als ie een crash veroorzaakte won hij ook. Stom dat ie zijn versnellingsbak naar de gallemiesen hielp. Maar dat geld voor nagenoeg elke crash van high profile.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:47:
[...]
Tja, Schumacher werd volgens mij gediskwalificeerd hiervoor in Monaco. Rosberg een paar jaar later niet.![]()
Maar dat is precies zoiets dat de FIA dicht zou kunnen timmeren, maar of je dat ook gaat lukken is een tweede. Want wat moet er dan gebeuren met je startpositie? Geld dit alleen voor pole en niet voor andere posities? En met dat soort vragen begint het dus steeds met het gedoe.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Ze proberen alles in regeltjes te vangen. En met dit verhitte kampioenschap wordt alles tot op de laatste letter uitgevochten. Het resultaat is dat je nu ziet waar niet over is nagedacht. Wat Mercedes deed met de "right to review" was eigenlijk niet de bedoeling. Het was echter niet afgedicht. De aanfluiting in Spa was ook niet in de regels gevangen, en dat voor een plek waar het 200 dagen per jaar regent.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:47:
[...]
Tja, Schumacher werd volgens mij gediskwalificeerd hiervoor in Monaco. Rosberg een paar jaar later niet.![]()
Maar dat is precies zoiets dat de FIA dicht zou kunnen timmeren, maar of je dat ook gaat lukken is een tweede. Want wat moet er dan gebeuren met je startpositie? Geld dit alleen voor pole en niet voor andere posities? En met dat soort vragen begint het dus steeds met het gedoe.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Meaning? dat ze geen recht hadden op de RTR?asing schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:01:
[...]
Ze proberen alles in regeltjes te vangen. En met dit verhitte kampioenschap wordt alles tot op de laatste letter uitgevochten. Het resultaat is dat je nu ziet waar niet over is nagedacht. Wat Mercedes deed met de "right to review" was eigenlijk niet de bedoeling.
Dat was dus wél duidelijk afgevangen. Dat het niet leuk was, is wat anders.Het was echter niet afgedicht. De aanfluiting in Spa was ook niet in de regels gevangen, en dat voor een plek waar het 200 dagen per jaar regent.
Regels zijn niet moeilijk, ze zijn te vrij interpreteerbaar. Kan me nog een kwalificatie op Monaco herinneren, 98 of 99 waarin een duidelijke gele vlag getoond werd. Hakkinen was aan een snel rondje bezig, zag de gele vlag, stak zijn poot omhoog, en ging volle gas door. Geen enkel probleem. Ook geen protest wat ik me kan herinneren.En dan nu dit weer. De track status wisselt een paar keer, Gasly verliest zijn vleugel omdat hij te wijd gaat, versnippert daarmee zijn voorband en rijdt langzaam over de baan. Max komt volle patat aan gedonderd, en krijgt een flikkerende witte lamp. Trage deelnemer op de baan. Niks aan het handje. Dan besluit Gasly hem recht voor de marshall stil te zetten. Die gaat op een redelijk donkere plek met 2 vlaggen staan zwaaien.
En nu mogen 4 stewards het weer gaan besluiten. Waarom? Omdat de regels te moeilijk zijn. Omdat systemen niet goed werken. En omdat de marshall langs de baan gewoon een vrijwilliger die iets ziet en gaat zwaaien.
De regels zijn nooit 'in the heat of battle' echt getest en gebruikt, daar zit een groot verschil. Jarenlang is het 'meh het gaat toch niet om WDC/WCC', we doen wel iets waar ze allemaal beetje blij mee zijn.asing schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:01:
[...]
En nu mogen 4 stewards het weer gaan besluiten. Waarom? Omdat de regels te moeilijk zijn. Omdat systemen niet goed werken. En omdat de marshall langs de baan gewoon een vrijwilliger is die iets ziet en gaat zwaaien.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
"Whether or not stewards' decisions are considered to be right or wrong, and just as with referees’ decisions in soccer, it does not seem desirable to be able to review any or all such in‐race discretionary decisions up to two weeks after the fact and the stewards therefore seriously doubt that the intent of the Right of Review in the ISC [International Sporting Code] is to enable competitors to seek a review of such discretionary decisions that do not follow on from a formal inquiry by the stewards and do not result in a published document."siggy schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:07:
[...]
Meaning? dat ze geen recht hadden op de RTR?
[...]
Dat was het niet. De F1 heeft geen voorziening voor als de condities te slecht zijn om te racen. Andere klasses doen het dan een dag later bijvoorbeeld. Het enige probleem waar ze echt mee zaten is dat ze juridisch een evenement moesten houden, anders hadden de bezoekers recht op restitutie. Vandaar die 2 rondes achter de SC. Een andere oplossing was er niet.Dat was dus wél duidelijk afgevangen. Dat het niet leuk was, is wat anders.
De regel is hier zwart-wit. Door blaffen onder dubbel geel = 5 plaatsen gridstraf. Enkel geel = 3 plaatsen gridstraf. Op de onboard is dat te zien. Maar ze nemen de beslissing morgen pas. Nu hebben we niet veel races in het donker of met slecht weer maar als de zichtbaarheid van de vlaggen langs de baan suboptimaal is zouden de lampen naast de baan en in de cockpit leidend moeten zijn als er discussie zou ontstaan.[...]
Regels zijn niet moeilijk, ze zijn te vrij interpreteerbaar. Kan me nog een kwalificatie op Monaco herinneren, 98 of 99 waarin een duidelijke gele vlag getoond werd. Hakkinen was aan een snel rondje bezig, zag de gele vlag, stak zijn poot omhoog, en ging volle gas door. Geen enkel probleem. Ook geen protest wat ik me kan herinneren.
Wat ik wil zeggen is dat de FIA/stewards doen wat ze willen. Precedent boeit niet, veiligheid boeit niet, regels boeien niet, het lijkt vooral willekeur te zijn wat op dat moment toepasbaar is. In extremis. Overdreven? Vast, maar de FIA lijkt er niks aan te doen om eenduidige regels te maken. Wat verwachten ze dan?
Goedemorgen! Daar gaat het de laatste paar pagina's idd over.desalniettemin schreef op zondag 21 november 2021 @ 06:20:
Schijnbaar heeft Verstappen gele vlaggen genegeerd en krijgt waarschijnlijk een gridstraf van 3 of 5 plaatsen. Lekker slim Max
Ik denk dat vooral de vraag gesteld moet worden of de coureur duidelijk genoeg signalen kreeg dat er iets aan de hand was en hij dus zijn snelheid had moeten aanpassen.asing schreef op zondag 21 november 2021 @ 00:01:
[...]
Ze proberen alles in regeltjes te vangen. En met dit verhitte kampioenschap wordt alles tot op de laatste letter uitgevochten. Het resultaat is dat je nu ziet waar niet over is nagedacht. Wat Mercedes deed met de "right to review" was eigenlijk niet de bedoeling. Het was echter niet afgedicht. De aanfluiting in Spa was ook niet in de regels gevangen, en dat voor een plek waar het 200 dagen per jaar regent.
En dan nu dit weer. De track status wisselt een paar keer, Gasly verliest zijn vleugel omdat hij te wijd gaat, versnippert daarmee zijn voorband en rijdt langzaam over de baan. Max komt volle patat aan gedonderd, en krijgt een flikkerende witte lamp. Trage deelnemer op de baan. Niks aan het handje. Dan besluit Gasly hem recht voor de marshall stil te zetten. Die gaat op een redelijk donkere plek met 2 vlaggen staan zwaaien.
En nu mogen 4 stewards het weer gaan besluiten. Waarom? Omdat de regels te moeilijk zijn. Omdat systemen niet goed werken. En omdat de marshall langs de baan gewoon een vrijwilliger is die iets ziet en gaat zwaaien.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Er was een gele vlag, toch? En zoals Mexico 2019 & Oostenrijk 2020 hebben aangetoond moet je gewoon van je gas af bij geel. Heb je het geel niet gezien? Jammer dan, had je maar moeten opletten. Deden de LED-panelen en indicatie op het stuur het niet? Jammer dan, er hong een vlag.MazeWing schreef op zondag 21 november 2021 @ 06:40:
[...]
Ik denk dat vooral de vraag gesteld moet worden of de coureur duidelijk genoeg signalen kreeg dat er iets aan de hand was en hij dus zijn snelheid had moeten aanpassen.
Heeft Verstappen dit überhaupt gezien? Als hij niet in die marshalling sector reed dan zag hij ook niet dat er geel => groen => geel => groen was. Daarnaast is het niet aan de coureur om te bepalen of het systeem werkt. Geel is van gas af, dubbel geel is "prepare to stop". Het gaat hier om veiligheid, de marshalls langs de baan onder leiding van race control zien echt veel meer dan de coureur dus de coureur moet op de vlaggen reageren, niks inschatten of bepalen.Gezien de fouten in het systeem en het constant gewissel van geel naar groen zorgt voor onduidelijkheid.
Doet er niet toe. Dubbel geel is "prepare to stop". En dat Verstappen niks ziet op de baan betekent niet dat er niks is. Wellicht ligt er een halve voorvleugel op de baan die je vanuit de auto niet ziet of wat dan ook. Het feit dat je vanuit de auto niks van gevaar ziet betekent niet dat het er niet is/kan zijn. Als de coureurs alle gevaar zien kunnen we de vlaggen net zo goed afschaffen, want dan kunnen ze echt gewoon reageren op wat ze zien.Dan heb je nog de positie van de lampen en de locatie van de marshall EN de positie van Gasly EN het feit dat er niets te zien is op de baan, Gasly zeer langzaam over het rechte stuk rijdt op een positie van de weg die in elk opzicht onlogisch is en geen gevaar vormt.
Iedereen lijkt over deze post heen te hebben gelezen, maar kijk hier eens naar.DoubleDutch schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:52:
Hier is een filmpje te zien dat geen enkele coureur fout zat en zie ook geen straffen aan komen.
https://www.gptoday.net/n...ens-gele-vlag-situatie.nl
Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
En dan gaat Wolff zeuren 'regels zijn regels'. Dus elke uitkomst is slecht. Damned if you don't, damned if you do.KillerBee schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:14:
[...]
Iedereen lijkt over deze post heen te hebben gelezen, maar kijk hier eens naar.
Ik ben er overigens niet zeker van dat er geen straf uitgedeeld gaat worden, want FIA=FIA, maar het laat wél zien dat dit systeem verre van foutloos is, lijkt mij (persoonlijk) dat dit niet bestraft kan worden, als ze dit alles meewegen en eerlijk oordelen.
Verstappen krijgt daar dubbel geel, dus dan is het toch duidelijk. Die gaat een straf krijgen.KillerBee schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:14:
[...]
Iedereen lijkt over deze post heen te hebben gelezen, maar kijk hier eens naar.
Ik ben er overigens niet zeker van dat er geen straf uitgedeeld gaat worden, want FIA=FIA, maar het laat wél zien dat dit systeem verre van foutloos is, lijkt mij (persoonlijk) dat dit niet bestraft kan worden, als ze dit alles meewegen en eerlijk oordelen.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Zucht, bekijk de beelden in de link nou gewoon eens (heb je uberhaupt de link aangeklikt??), met bij iedere coureur de tekst die er achteraan volgt.Gynnad schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:19:
[...]
Verstappen krijgt daar dubbel geel, dus dan is het toch duidelijk. Die gaat een straf krijgen.
Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"
Juist. Verder wordt Max constant voorgetrokken en de rear wing gaat weer in de doofpot.siggy schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:16:
[...]
En dan gaat Wolff zeuren 'regels zijn regels'. Dus elke uitkomst is slecht. Damned if you don't, damned if you do.
Mijn boefje is liev!
Daar staat toch dan ook "double waved yellow flag" bij Max?KillerBee schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:26:
[...]
Zucht, bekijk de beelden in de link nou gewoon eens (heb je uberhaupt de link aangeklikt??), met bij iedere coureur de tekst die er achteraan volgt.
Het ligt dus echt iets genuanceerder.
Hier nog een link: https://www.gpblog.com/nl...oor-technisch-detail.html
Maar het filmpje bevestigd wel bovenstaande situatie…Barfman schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:06:
[...]
[ Voor 16% gewijzigd door Shinji op 21-11-2021 08:43 ]
Oostenrijk 2020 betrof groene panelen en gele vlaggen, hier is er geen signaal van het paneel, het paneel ervoor geeft zelfs aan dat er een langzame auto is en de vlag is single en double geel. Dat is niet conflicterend.PaulBloem schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:37:
[...]
Maar het filmpje bevestigd wel bovenstaande situatie…
erutangiS
Vettel en Alonso gingen ook van het gas af, zijn zij naast de vlaggen op andere manieren te weten gekomen dat er geel was? (Of ze zijn erg begaan met de energietransitie).Shinji schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:30:
[...]
Daar staat toch dan ook "double waved yellow flag" bij Max?
Eens dat de overige signalen niet in overeenstemming zijn met maar het punt van de rest is volgens mij, er zijn dus vlaggen dus case closed.
Geen idee, misschien via de radio? Als vlaggen altijd in alle omstandigheden zo duidelijk was, waarom zijn er dan uberhaupt digitale varianten?kraanwagen schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:54:
[...]
Vettel en Alonso gingen ook van het gas af, zijn zij naast de vlaggen op andere manieren te weten gekomen dat er geel was? (Of ze zijn erg begaan met de energietransitie).
Niets te klagen. Alleen logistiek 1 groot drama om weg te komen van het circuit. Uber en taxis worden geblokkeerd dus iedereen moet met 3 bussen weg 🤣nachtnet schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:41:
@Boinkie veel plezier daar, is het goed vertoeven op en rond de baan?
Je gelooft?screamhouse schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:05:
Ook daar was het onduidelijk, geloof dat de enigineer Yello...riep en het weer inslikte
erutangiS
3 bussen lijkt wel te kloppen met het aantal bezoekers 🤣🤡Boinkie schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:13:
[...]
Niets te klagen. Alleen logistiek 1 groot drama om weg te komen van het circuit. Uber en taxis worden geblokkeerd dus iedereen moet met 3 bussen weg 🤣
P1 voor HAM is wel een zekerheid inderdaad, tenzij er iets uitzonderlijks gebeurd. Alles daar achter ligt volledig open.codex schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:33:
Iemand een idee rond welke tijd we de uitslag kunnen verwachten? Ik zie het somber in, maar ik had toch al niet het idee dat Max Hamilton wel even zou verschalken. Tenzij er iets bijzonders gebeurd zit er niet meer dan P2 in.
Als Bottas geen gridstraf krijgt. Ja, inhalen is wel een issue hier, al denk ik wel dat Max er uiteindelijk voorbij gaat. Aan de andere kant, we gaan het zien. Er zijn wel meer races geweest die anders uitpakten dan verwacht.The_Admin schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:39:
Zelfs P2 wordt nog lastig hoor, staan er wel een paar voor Max die hem niet zomaar ruimte gaan geven (Alonso, Bottas) als hij een 5p gridstraf krijgt
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Kan alleen voor mijzelf spreken . Ik vind het ook een leuk aspect voor de sport, maar de laatste 2 a 3 races gaat het alleen maar over gezeik en politieke shit, terwijl het tot 2 a 3 races geleden een spectaculair seizoen was met actie op de baan.sNielz123 schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:53:
Ik lees veel dat mensen klaar zijn met het gezeur over straffen, DSQ en stewards etc.
Voor mij persoonlijk is dit nou net een leuk aspect aan de sport. Zelfde als het gezeur met scheidrechters bij voetbal, vind ik ook vermakelijk.
Voor F1 komt er dan nog eens bij dat je veel over de regels leert.
En zeg nou zelf, waar hadden we het anders over moeten hebben hier?
[ Voor 9% gewijzigd door backupdevice op 21-11-2021 10:06 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
[ Voor 98% gewijzigd door Tleilaxu op 21-11-2021 10:08 ]
Tevens is het vooral het gespeculeer op dingen die nog niet zijn gebeurd en daar dan extreem negatieve conclusies uit trekkenbackupdevice schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:05:
[...]
Kan alleen voor mijzelf spreken . Ik vind het ook een leuk aspect voor de sport, maar de laatste 2 a 3 races gaat het alleen maar over gezeik en politieke shit, terwijl het tot 2 a 3 races geleden een spectaculair seizoen was met actie op de baan.
max om 1100uur (nl tijd) langs de fia. de uitslag van de mogelijke strafmaat rond 1200uur wel bekend als ik zou moeten gokken.codex schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:33:
Iemand een idee rond welke tijd we de uitslag kunnen verwachten? Ik zie het somber in, maar ik had toch al niet het idee dat Max Hamilton wel even zou verschalken. Tenzij er iets bijzonders gebeurd zit er niet meer dan P2 in.
Heeft niks met makkelijk worden te maken. Vind het ok als Max op de baan verslagen wordt of Lewis op de baan pakt.Dentist schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:12:
[...]
Tevens is het vooral het gespeculeer op dingen die nog niet zijn gebeurd en daar dan extreem negatieve conclusies uit trekken
- max moet naar stewards voor iets: "hij geeft het kampioenschap weg "
- rbr haalt max binnen op afwijkende strategie na 14 van de 70 ronden: "rbr geeft het kampioenschap weg"
- Hamilton op pole, met max op P2 met nog 3 races te gaan: "Hamilton wordt fluitend kampioen"
Het is motorische sport. Anything can happen. We hebben een absoluut fenomenale max gezien dit jaar, obv overwinningen, poles, Laps led, etc. De 7 voudig wdc/wcc staat onder druk. Maar dacht je echt dat het makkelijk zou worden? Dit is wat dit jaar zo goed maakt, ongeacht de uitkomst. Geniet ervan.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Wat ik nog steeds niet begrijp... de situatie begon toen Max nog in (einde) sector 1 zat volgens mij. Op een enkele verstopte Marshall na was het gewoon groen. Het was niet alsof die situatie net ontstaan was. Dan is het toch of groen of geel (dubbel of zelfs rood). De Marshall stond ook links te zwaaien, de situatie met Gasly is rechts, en daar staan lampen groen te knipperen. Ook al zijn die lampen misschien voor een andere situatie erg handig is dat niet. FIA weer op zijn best.Chiron schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:02:
Iedereen baseert zich op de camerabeelden, maar wat nou als de werkelijkheid niet overeenkomt met de opgenomen beelden?
Alle rijders die zijn doorgereden meldden dat ze de vlaggen niet gezien hebben.
De marshall stond ook niet recht onder een lamp maar in een donkerder gedeelte.
Het is een nachtrace, dus de camera’s zullen met een hogere iso filmen en grotere diafragma’s, dus wat je op beeld ziet hoeft niet noodzakelijkerwijs overeen te komen met wat de coureurs met het blote oog zien vanuit de cockpit. In het echt kan het veel donkerder zijn geweest dan de videobeelden tonen.
Zie ook het effect van de sparks, hier bij een nachtrace ziet het eruit als gigantische vonkenregens, bij races overdag is dat niet te zien. Maar die vonkenregens zijn er wel degelijk, echter is er overdag veel meer omgevingslicht waardoor de camera’s het niet oppikken.
De regels zijn recent aangepast. Als je geel krijgt in een sector dan wordt automatisch je tijd afgenomen. Zodoende heb je ook geen reden om door te knallen. Die regel is gekomen voor het "negeren" van gele vlaggen.tlpeter schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:27:
Ze moeten het vlaggen aanpassen. In deze situatie moet er dan een virtuele safetycar komen. Snelheid bij iedereen er meteen uit.
Vervelend voor de rijders maar er is dan geen discussie meer.
[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 21-11-2021 10:37 ]
FTFYdyrc schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:12:
[...]
max om 1100uur (nl tijd) langs de fia. de uitslag van de mogelijke strafmaat rond 1200uur wel bekend als ik zou moeten gokken.
race is om 1500uur (nl tijd), dus de uitslag van de race is om 1700uur volgende week zondag wel bekend.
Gewoon rood erin gooien dan, maar daar heeft de wedstrijdleiding al vaker aangegeven geen goede inschatting van te kunnen maken. Als je dan ook iedereen die op dat moment in een snelle ronde zit en de klop op 0 staat, ook nog de kans geeft op 1 poging, zal iedereen zijn ronde afbreken. Ja brandstof etc. maar daar valt echt wel wat op te regelen.tlpeter schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:27:
Ze moeten het vlaggen aanpassen. In deze situatie moet er dan een virtuele safetycar komen. Snelheid bij iedereen er meteen uit.
Vervelend voor de rijders maar er is dan geen discussie meer.
[ Voor 20% gewijzigd door desalniettemin op 21-11-2021 10:38 ]
Het is een blijft lastig. Ook terug naar 1 auto tegelijk op de baan kwalificeren is geen oplossing al vond ik dat ook machtig mooi.DoeEensGek schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:37:
[...]
Gewoon rood erin gooien dan, maar daar heeft de wedstrijdleiding al vaker aangegeven geen goede inschatting van te kunnen maken. Als je dan ook iedereen die op dat moment in een snelle ronde zit en de klop op 0 staat, ook nog de kans geeft op 1 poging, zal iedereen zijn ronde afbreken. Ja brandstof etc. maar daar valt echt wel wat op te regelen.
17:00 lights out? Is dat niet en beetje gevaarlijk met een nacht race?MikeyMan schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:35:
[Afbeelding]
Precies van 15:00 tot 17:30 een afspraak vandaag. Telefoons uit en Ziggo opnemen maar.
Gok dat f1tv de uitslag weggeeft voor je begint?
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Dit topic is gesloten.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq