DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:57:
[...]
Ik weet dus niet in hoeverre ze dat kunnen bepalen. Want het gaat er namelijk om dat de auto helemaal door haar achteras zakt door de luchtweerstand die de achterkant van de auto opwekt. En hoe sneller je gaat, hoe groter die zal zijn. Je bent dus afhankelijk van luchtdruk, snelheid van de auto en ook van het veringselement in je ophanging die dit mogelijk maakt. Want als dat bijvoorbeeld te licht is, tja dan ga je net wat sneller eens door een bocht tijdens bijvoorbeeld kwalificatie en dat was het dan voor je kwalificatie.
Ik vermoed dat het wel kon in Brazilië omdat die bocht omhoog naar de finishlijn zo flauw is. Maar hier denk ik dat het alleen zal kunnen op het start/finish rechte stuk en dan is de impact sterk verminderd.
Ook zou RBR hun systeem hier wel eens beter kunnen werken. Want die lijken hun diffuser bewust juist niet te stallen. Reduceren door de rake angle op de rechte stukken, passief te verminderen, zeker maar niet stallen. En dat systeem lijkt op een veel breder spectrum van snelheden te werken.

Ze kunnen per circuit instellen bij welke snelheid het effect gebeurt. Door het aanpassen van de ophanging (bepaalde dempers) maar ook door de grootte van de vleugel. Hebben ze, zoals in Brazilië, genoeg aan mechanische grip om door die flauwe bocht te gaan, dan kan het systeem in werking worden gezet bij een lagere snelheid. Is er ergens op het circuit een high speed bocht waarbij downforce belangrijk is, dan kunnen ze het niet (of veel minder) gebruiken.
Ik zou wel niet verantwoordelijk willen zijn voor die berekeningen. Als je zoiets instelt op een bepaalde downforce en blijkt dat de vering inklapt midden in een high speed bocht, dan denk ik dat je carrière snel voorbij zou zijn.
Red Bull laat hun auto ook zakken (iedere auto eigenlijk) maar door het high rake principe kunnen ze niet ver genoeg laten zakken om de vloer echt te laten stallen.
Het systeem zou sedert Silverstone "geoptimaliseerd" zijn.
Dit legt het voor mij redelijk goed uit vanaf minuut 5:30 ongeveer. Er wordt een vergelijking gemaakt met de veren aan het kofferdeksel van een gewone straatauto. Moet toegeven dat het ook toen pas was dat ik het beetje doorhad hoe het in mekaar zit.
Ook wordt er besproken waarom het legaal is.
En het is net door dit systeem dat ik moeite heb met de beschuldiging van flexibele achtervleugel. Die vleugel zorgt voor downforce die nodig is om dit systeem te doen werken. Met een flexibele vleugel wil je net zorgen dat je minder down force hebt waardoor je inzakkende vering net minder efficiënt is.
Maar aangezien ik maar een simpele ambtenaar ben, zullen mijn denkwijzen ook te simpel zijn voor het F1 wereldje
toch even deze post editten anders wordt ik nog de grootste poster in dit topic
@
AtlAntA hieronder: als er iets klopt van mijn theorie, dan is de functie om de stuurstang niet te breken. De ophanging en stuurgedeelte blijven op dezelfde plaats ten opzicht van mekaar. Als ze remmen, kantelt de auto voorover (zoals je gewone auto doet). Mocht de stuurstang ook aan de cockpit vast zitten, dan zou die stuurstang breken. Misschien is het "voorover kantelen" van de wagen net vermeerderd om het effect van de inzakkende achtervering zo snel mogelijk op te heffen aan het einde van het recht stuk. Als je begint te remmen, moet die achterkant zo snel mogeljik weer omhoog om de vloer weer te doen werken want zonder downforce ga je je bocht niet halen.
Maar dit is eigenlijk geen discussie voor in dit topic. Heeft eigenlijk niets met deze race specifiek te maken.
[
Voor 12% gewijzigd door
Kenhas op 18-11-2021 11:43
. Reden: toevoeging ]