[F1 2021] Race 20 GP van Qatar Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 33 Laatste
Acties:
  • 120.690 views

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Mede-auteur:
  • nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50

nachtnet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EFETuHVubVZDFRA8AXnYwLQB/full.jpg

Formula 1 Seizoen 2021 - GP-Topic Race 20

20. Qatar Grand Prix
Afbeeldingslocatie: https://www.formula1.com/content/dam/fom-website/2018-redesign-assets/Circuit%20maps%2016x9/Qatar_Circuit.png.transform/7col/image.png

Data

vr 19 Nov
Free Practice 1:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png11:30(13:30) Local Time
Free Practice 2:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png15:00(17:00) Local Time
za 20 Nov
Free Practice 3:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png12:00(14:00) Local Time
Qualifying:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png15:00(17:00) Local Time
zo 21 Nov
Race:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png15:00(17:00)
 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlTMBctRjBr21TU1f8CalFSr/full.png=NL-tijdCircuit tijd

Circuit

Circuit:Losail International Circuit
Lengte:5380 m
Aantal Ronden:57
Race Afstand:306.660 km
Ronde record:_:__.___ - N.v.t. (____)

Vorige Race

Datum:- --- ----
Winnaar:n.v.t.
Race tijd:n.v.t.
2e & 3e Plaats:-, -
Pole:n.v.t.
Snelste Ronde:n.v.t.
LinksFormula1.com

Wikipedia

Pirelli Banden

Compounds en Verplichtingen

Bandenkeuzes:
Per Race zijn 3+2* verschillende compounds beschikbaar.:
*+2 zijn de regen en natweer banden

Er zijn vaste kleuren en namen per race:
  • Wit (H) Hard
  • Geel (M) Medium
  • Rood (S) Soft
  • Intermediate (I) - Groen
  • Full Wet (W) - Licht Blauw

Teams moeten voor de race tenminste 1 setje van ieder van de verplichte compounds beschikbaar houden. Daarnaast moet er met minstens 2 verschillende compounds tijdens de race gereden worden***.
***Uitzondering bij Regen (zie onder @pinda powerrr ).

Iedere rijder moet 1 set van de Rode Soft band beschikbaar hebben voor Q3. Deze set wordt na Q3 aan pirelli terug gegeven. Rijders die Q3 (top 10) niet gehaald hebben mogen deze band houden voor gebruik in de race.
De top 10 van Q2 moet de race starten op de banden waarmee ze in Q2 hun snelste ronde hebben neergezet. Iedereen die buiten die top 10 kwalificeert heeft vrije keuze voor de start van de GP (mits aan het einde van de race voldaan kan worden aan de 2 verschillende compounds en verplichte bandenset regels**)
Eventuele gridstraffen zijn niet van invloed op de startband van Q2 top10 rijders. Ook met een gridstraf moeten zij starten op de in Q2 gebruikte band.

Gedurende een weekeinde moeten teams banden aan Pirelli terug geven. Dit gebeurt volgens onderstaand schema. De keuze welke banden ze terug geven is echter volkomen vrij.
  • Eén set na de 1e 40 minuten van FP1
  • Eén set na het einde van FP1
  • Twee sets na het einde van FP2
  • Twee sets na het einde van FP3
Banden keuze infographic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYT4ppCuqXS2gtHQanrwVrggTF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LTbL5zNR305DRpBS3C6JB7G.jpg?f=fotoalbum_large
Regen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O24ymdL4iWrFqhXceMApRQRE/full.jpg
  • Tenzij Regen of Intermediate banden gedurende de race gebruikt worden, moeten alle rijders tenminste 2 verschillende (soorten) Dry-weather banden gebruiken tijdens de race. Waarvan tenminste 1 compound eén van de verplichte compounds moet zijn. (teams zijn vrij te beslissen welke compound dat is.)
  • Teams zijn naar eigen inzicht vrij om Regen of Intermediate banden te gebruikten tijdens kwalificatie &/of race. Tijdens de vrije trainingen mag dat alleen als de baan door de race-Director Nat verklaard is.
  • Indien achter de safetycar gestart moet worden wegens hevige regenval, is het gebruik van regenbanden verplicht.
  • Als het begint met regenen in de 3 minuten voor de start, zal de startprocedure afgebroken worden en zal de startprocedure terug naar het 10-minute point terug keren om teams de ruimte te geven passende banden te kiezen en eventueel te monteren.
  • Als de weersomstandigheden daartoe leiden kan de Race-director ervoor kiezen de start af te breken en pas te hervatten als de omstandigheden verbeterd zijn. Als alternatief kan hij ook kiezen voor een start achter de safety car en wanneer de baan voldoende veilig is een gewone staande startprocedure te starten.
  • Als een safetycar noodzakelijk is om een race te kunnen starten, zal een normale staande start plaatsvinden zodra de baan veilig genoeg geacht wordt. De wagens zullen dan normaal vanaf de grid starten.
  • Rondes achter de safety car tellen wel mee voor totale race afstand.

GP topic 2021 - 19-oktober-2021 - nachtnet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZQYoqli-BVeL9vbsy0ynFi1IWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72TMz7eMKog8n1XNQGuSIgBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNHKo5KaYkxJwAqFJR6Qo71kBJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uIvmqnX8zyvFsuLRzEbpcCgV.png?f=fotoalbum_large

HAM versus VER

Race 1:1 - 0 - (P1 -- P2) 25 - 18
Race 2:0 - 1 - (P2+FL -- P1) 44 - 43
Race 3:1 - 0 - (P1 -- P2) 69 - 61
Race 4:1 - 0 - (P1 -- P2+FL) 94 - 80
Race 5:0 - 1 - (P7+FL -- P1) 101 - 105
Race 6:0 - 0 - (P15 -- DNF+FL) 101 - 105
Race 7:0 - 1 - (P2 -- P1+FL) 119 - 131
Race 8:0 - 1 - (P2+FL -- P1) 138 - 156
Race 9:0 - 1 - (P4 -- P1+FL) 150 - 182
Race 10a:0 - 1 - (P2 -- P1) 152 - 185
Race 10b:1 - 0 - (P1 -- DNF) 177 - 185
Race 11:1 - 0 - (P2 -- P9) 195 - 187
Race 12:0 - ½ - (P3 -- P1) 202,5 - 199,5
Race 13:0 - 1 - (P2+FL -- P1) 221,5 - 224,5
Race 14a:0 - 1 - (P5 -- P2) 221,5 - 226,5
Race 14b:0 - 0 - (DNF -- DNF) 221,5 - 226,5
Race 15:1 - 0 - (P1 -- P2) 246,5 - 244,5
Race 16:0 - 1 - (P5 -- P2) 256,5 - 262,5
Race 17:0 - 1 - (P2+FL -- P1) 275,5 - 287,5
Race 18:0 - 1 - (P2 -- P1) 293,5 - 312,5
Race 19a:0 - 1 - (P5 -- P2) 293,5 - 314,5
Race 19b:1 - 0 - (P1 -- P2) 318,5 - 332,5

HAM6xP1, 8xP2, 1xP3 ,1xP4, 3xP5 ,1xP7, 1xP15, 1xDNF
VER10xP1, 8xP2, 1xP9, 3xDNF
VER heeft de sprintrace in Silverstone gewonnen, HAM werd daar 2e, is in bovenstaande als een P1 & P2 verwerkt.
VER werd tweede in de sprintrace op Monza, HAM werd daar 5e, is in bovenstaande als een P2 & P5 verwerkt.
VER werd tweede in de sprintrace op Interlagos, HAM werd daar 5e, is in bovenstaande als een P2 & P5 verwerkt.

beschikbare WDC punten

Beschikbare punten
R20783x race win = 75, 3x FL = 3Qatar
R21522x race win = 50, 2x FL = 2Saudi Arabia
R22261x race win = 25, 1x FL = 1Abu Dhabi
Als een van beide rijders na de race een groter gat in punten heeft dan de beschikbare voor de volgende race is die rijder WDC. NU: 14 Punten
Op zijn vroegst kan het WDC na de vlag in Saudi Arabië beslist zijn.

[ Voor 204% gewijzigd door nachtnet op 18-11-2021 11:48 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:34

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
En de gebruikelijke info van Pirelli
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FEO-ry3XMAgwYt7?format=jpg&name=large

Hardste compounds mee, een veilige keuze. Interessante baan en ik ga niet voorspellen, maar genieten wat het weekend gaat brengen :)

Tweakers Discord

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:38
Ik kijk deze race hoogst waarschijnlijk met een kater, scheelt weer voor na de race... :P

Denk dat wat er naast de baan gebeurd in aanloop naar de start spannender gaat worden dan de race zelf

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:17

Spotmatic

Ken sent me

Als Max dit weet te winnen heeft HAM een groot probleem in de resterende 2 races...

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
FP2, Q en Race in het donker.

Eens kijken wat het allerlaatste stukje van het seizoen kan brengen.

noot: MAZ is de enige rijder met ervaring op dit circuit.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:34

rammes

koekebakker 1e klas

Ik krijg al pijn in mijn buik als ik dat lange rechte stuk zie.

Ik zou het doen!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
nachtnet schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:28:

Die gaat voor een sensatie zorgen!

alles kan off-topic

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Lang recht stuk, maar ook een hoop bochten…. Ben benieuwd voor welk team deze lay-out van het circuit het beste uitvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:14
rammes schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:39:
Is niet heel lang hoor. Die van Catalunya (Spanje) bijvoorbeeld is 1.047 meter lang en die van Qatar is 1.068 meter lang. En in Spanje kon Max ook makkelijk een snellere Raikkonen tegenhouden in 2016

[ Voor 12% gewijzigd door Extigo op 18-11-2021 08:45 ]

Steam

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 22:55
Ik ben benieuwd of ze voor de race nog iets vinden aan de auto van Mercedes wat niet in de haak zou zijn. Zowel een "DAS"-achtig systeem lijkt in werking te zijn als een dynamische achterophanging volgens RB. Dit zou wel een deel(De nieuwe motor helpt ook) van het extreme snelheidsverschil verklaren.

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stoksbrood
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05 10:39
Spotmatic schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:27:
Als Max dit weet te winnen heeft HAM een groot probleem in de resterende 2 races...
Is dat zo?
Huidige puntenverschil is 14 punten.
Mocht Max de komende race winnen en de overige 2 races 3e worden, allen zonder snelste ronde is het eindtotaal 387,5.
Als Lewis daarbij wél bij iedere race de snelste ronde weet te pakken en komende race 2e wordt en de overige 1e, komt hij op 389,5.

Edit; Het is nog vroeg :z

Max zal in het geval van Lewis zijn finish posities minstens 1x keer 2e moeten worden. Hierbij komt max dan uiteindelijk 1 punt voor op Lewis te staan (390,5 vs 389,5)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbG_S0YybkAfRZIZdrHARCNRebQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iJ8XjRnuFSJptAwZyTdfCgdU.jpg?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Stoksbrood op 18-11-2021 08:57 ]

XBL: Stoksbrood | iRacing Profiel | [Asetek Forte WB\SW] [Asetek Invicta Pedals] | [10600KF] [ROG STRIX Z490-G] [FTW3 3080ti]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Stoksbrood schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:47:
Als Lewis daarbij wél bij iedere race de snelste ronde weet te pakken en komende race 2e wordt en de overige 1e, komt hij op 391,5.
Snelste ronde kan je weglaten in de resterende races, die zullen respectievelijk door Bottas of Perez worden weggekaapt, ongeacht de winnaar van de GP, die zal nooit de snelste ronde pakken naast de overwinning.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:32

Mystikal

It never hurts to help!

Ik ben nog nooit gedurende het seizoen zo vaak geswitcht tussen 2 rijders die ik het kampioenschap toedicht....
We gaan er weer lekker voor zitten!

Basement Bios ---- Exo-S

• labmuisfrl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-05 23:06
Ik hoop dat deze race in elk geval ook tot de slot face spannend is.
Niet zoals in voorgaande jaren dat LH op 40 seconden ervoor nog een vrije pitstop voor een snel rondje kan maken. Ik ben na de laatste race hier toch wel wat huiverig voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Leuk rondje om het Qatar Circuit.
YouTube: Exclusive First Drive On QATAR Formula 1 Circuit!

Sluit me wel aan bij @rammes .. dat lange rechte stuk kan nog eens een probleem gaan zijn.
Heb er daarom wel zin in want verwacht dat het, voor het kampioenschap alleen al, wel spannend gaat worden.

*sowieso

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:16
We zijn er weer klaar voor, ik hoop dat Verstappen mooi wat punten kan uitlopen op Hamilton en dat Williams punten gaat pakken.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:04
Nieuw baantje (voor de F1 althans) is altijd goed. Ik hoop van harte dat het protest van Mercedes tegen Max in no-time in de prullenbak wordt gegooid, dan kan het op de baan uitgevochten worden.

Wordt rete spannend in elk geval. Lewis was afgelopen weekend in bloedvorm, maar Max won in Austin weer met overmacht. Kortom, beide zijn gewoon ontzettend aan elkaar gewaagd.

Gaat een spannend einde worden :)

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 08:03
Present in het topic maar ook in Qatar! Olaf Mol al tegen het lijf gelopen op het vliegveld en Michael Masi zat bij het ontbijt :D

• Stoksbrood
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05 10:39
Han schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:50:
[...]

Snelste ronde kan je weglaten in de resterende races, die zullen respectievelijk door Bottas of Perez worden weggekaapt, ongeacht de winnaar van de GP, die zal nooit de snelste ronde pakken naast de overwinning.
Ik was even van een worst case uitgegaan nadat Max 1e is geworden komend weekend :)

XBL: Stoksbrood | iRacing Profiel | [Asetek Forte WB\SW] [Asetek Invicta Pedals] | [10600KF] [ROG STRIX Z490-G] [FTW3 3080ti]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
DonJunior schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:52:
Leuk rondje om het Qatar Circuit.
YouTube: Exclusive First Drive On QATAR Formula 1 Circuit!

Sluit me wel aan bij @rammes .. dat lange rechte stuk kan nog eens een probleem gaan zijn.
Heb er daarom wel zin in want verwacht dat het, voor het kampioenschap alleen al, wel spannend gaat worden.
Wat een enorm stoffig en glad circuit zeg :O

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:56
Gelukkig zit er een vrij haakse bocht voor dat rechte stuk waardoor je niet met een 'sling-shot' het rechte stuk op komt. Zie het nog niet zo negatief in.

En heel benieuwd wat Mercedes met z'n motoren gaat doen. Wederom een nieuwe op dit circuit zet niet zoveel zoden aan de dijk, je kunt die power toch slechter kwijt dan in Brazilië.

Verstappen hoeft er van de komende 3 races 'op papier' maar 1 te winnen om het zelf in de hand te hebben. En op dit circuit heeft hij de beste kans.

Dit weekend kan hij dus (theoretisch, als er verder niets mis gaat) het WDC veilig stellen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:56
Elke race is nu spannend voor het WDC en WCC(meerdere teams). Ben wel benieuwd naar deze voor F1 nieuwe baan ! Gelukkig in het donker, dat geeft nog een beetje sfeer. Bij de foto's met daglicht zie je vooral zand...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:14
Venxir schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:46:
Ik ben benieuwd of ze voor de race nog iets vinden aan de auto van Mercedes wat niet in de haak zou zijn. Zowel een "DAS"-achtig systeem lijkt in werking te zijn als een dynamische achterophanging volgens RB. Dit zou wel een deel(De nieuwe motor helpt ook) van het extreme snelheidsverschil verklaren.
Dacht dat het DAS achtige systeem ondertussen al weerlegt was :? Je bedoelt toch dat filmpje dat circuleert dat Hamilton aan zijn stuur lijkt te trekken. Het zal dan hier niet geweest zijn dat ik het las maar ik dacht dat er geconcludeerd was dat het meer met G-krachten te maken had tijdens het remmen. Er was ook filmpje waar hetzelfde (maar in minder mate) gebeurde bij Verstappen in Brazilië een paar jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:30
Laatste bochten zijn enorm snel, dus lekker dicht erachter zitten zoals in brazilie is niet te doen. Ik denk dat dit een snelle optocht gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Had Perez hier niet ook gereden ooit?

Te koop....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 21:40

Wom

albino71 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:37:
[...]

Jazeker :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2qksO2nRHR2tm9qZR9qvndB-lg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rx8sF3XoJUW4qxnNbUBV9PCs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfhuniuD4jNnjURRSo6tJOq2cvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MiNCW2CizhVIM2Gy5qij1Sig.png?f=fotoalbum_large

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Kenhas schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:16:
[...]

Dacht dat het DAS achtige systeem ondertussen al weerlegt was :? Je bedoelt toch dat filmpje dat circuleert dat Hamilton aan zijn stuur lijkt te trekken. Het zal dan hier niet geweest zijn dat ik het las maar ik dacht dat er geconcludeerd was dat het meer met G-krachten te maken had tijdens het remmen. Er was ook filmpje waar hetzelfde (maar in minder mate) gebeurde bij Verstappen in Brazilië een paar jaar geleden.
Yup. Het lijkt al jaren te gebeuren en Verstappen heeft het ook.

En als we toch bezig zijn. Het is nogal een ander circuit waar we naartoe gaan.
Interlagos is 4309 meter lang met circa 2,1km aan rechte stukken. Qatar is 5380 meter lang met circa 1,1km aan rechte stukken. Ook wel te vertalen in 48% rechte stukken in Brazilië en 20% in Qatar. Ook uit te drukken in 149km aan rechte stukken tijdens de race in Brazilië en 63km in Qatar.

Tweede is banden. Tja het schijnt een baan met zeer veel grip te zijn en veel slijtage. Daarom heeft Pirelli weer de zeer harde banden meegenomen. Dat was begin van het seizoen nog minder voor RBR en beter voor Mercedes, maar in Zandvoort waren ze perfect. Silverstone is wat lastig in te schatten hoe RBR het daar precies gedaan zou hebben.

Derde is wat er gaat gebeuren met Mercedes hun stalled diffuser. Want dat lijkt alleen te werken boven de 260km/h en dat kan je waarschijnlijk ook echt niet gebruiken in een bocht. Het is even afwachten, maar ik denk dat het alleen gebruikt kan worden op dat ene rechte stuk. Dan kijk je waarschijnlijk naar iets van 0,1 a 0,2s extra. Want in Brazilië tijdens de race was het waarschijnlijk in de orde van 0,3 a 0,4s, waar Verstappen de helft weer afhaalde in de bochten van S1 en S3.

Vierde is voor mij de vraag of RBR niet gewoon een slecht weekend had in Brazilië met maar een vrije training. Want ze waren sneller in S2 en dan had je kunnen kiezen voor een andere setup met minder vleugel om de toch wel erg lage topsnelheid te compenseren.

Vijfde is dat dit natuurlijk ook helemaal nieuw is voor de teams. Daardoor kan je helemaal weinig zeggen nu.

Dus als iedereen nu gewoon eens rustig kan afwachten wat er gaat gebeuren, nou dat zou eens fijn zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-11-2021 11:02 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:29

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Is er een updated graphic van de banden, ik zie namelijk niet welke banden Compounds in Qatar gebruikt worden?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
Mr Pingu schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:54:
Is er een updated graphic van de banden, ik zie namelijk niet welke banden Compounds in Qatar gebruikt worden?
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FEO-ry3XMAgwYt7?format=jpg&name=large

Steam

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nachtnet

Wel benieuwd naar de verschillen tussen de eerste snelle rondes tijdens fp1 /Fp2 (want dan donker en koelere baan) en die van de uiteindelijke Q3 tijd.

Ik verwacht grote stappen vooruit. Nu maar afwachten welk team als eerste de juiste settings kan vinden.

albino71 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:37:
[...]

Zo zie je maar weer, alle kennis komt uiteindelijk toch op tweakers terecht.

[ Voor 27% gewijzigd door nachtnet op 18-11-2021 09:57 ]

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:19

Vuvuzela

My spire is forming

Hulk op het podium? 8)7

En Vitaly Petrov de nachtmerrie van Alonso :+

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 21:40

Wom

Vuvuzela schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:57:
[...]

Hulk op het podium? 8)7

En Vitaly Petrov de nachtmerrie van Alonso :+
Inderdaad. In de uitslag vind je nog wel een paar bekende namen:
Die site probeert je automatisch de "nieuwste" versie van je browser te laten downloaden. Link gaat dus weg.

[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-11-2021 12:30 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Chiron
  • Laatst online: 21:25

Chiron

Moderator Discord
[...]

HAM trekt inderdaad aan zijn stuur om meer kracht op het rempedaal te zetten. Maar als je de onboards van de andere wagens ziet zit er 0 speling in. Zo'n stuurkolom kan ook gewoon prima ontworpen worden dat er geen speling in zit.
Een team als Mercedes doet niets zonder reden dus ik sluit niet uit dat ze er toch iets mee kunnen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Perez ook in de GP2 Asia series in 2009 (zie @0:58 voor de start opstelling).

Wel in een vorig leven, maar goed, hij heeft er dus ook ervaring :)

mooie start van deze race trouwens :o

[ Voor 5% gewijzigd door kevlar01 op 18-11-2021 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 17:38
Boinkie schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:05:
Present in het topic maar ook in Qatar! Olaf Mol al tegen het lijf gelopen op het vliegveld en Michael Masi zat bij het ontbijt :D
Verdikke waarom heb je mij niet uitgenodigd..? :(

:+ ;)

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Laatst online: 21:35
Stoksbrood schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:47:
[...]

Is dat zo?
Huidige puntenverschil is 14 punten.
Mocht Max de komende race winnen en de overige 2 races 3e worden, allen zonder snelste ronde is het eindtotaal 387,5.
Als Lewis daarbij wél bij iedere race de snelste ronde weet te pakken en komende race 2e wordt en de overige 1e, komt hij op 389,5.

Edit; Het is nog vroeg :z

Max zal in het geval van Lewis zijn finish posities minstens 1x keer 2e moeten worden. Hierbij komt max dan uiteindelijk 1 punt voor op Lewis te staan (390,5 vs 389,5)
[Afbeelding]
Mijn gevoel zegt wel dat dit weekend Do or Die is voor Max.
Saudi Arabie calculeer ik in voor Mercedes zoals ook mooi in het overzicht is meegenomen.

Abu Dhabi lijkt mercedes maar vorig jaar was Max daar toch sterk.

Niets is wat het lijkt dit seizoen en dat maakt het ook weer spannend. :X

• Jasphur
Chiron schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:03:
[...]

HAM trekt inderdaad aan zijn stuur om meer kracht op het rempedaal te zetten. Maar als je de onboards van de andere wagens ziet zit er 0 speling in. Zo'n stuurkolom kan ook gewoon prima ontworpen worden dat er geen speling in zit.
Een team als Mercedes doet niets zonder reden dus ik sluit niet uit dat ze er toch iets mee kunnen.
Kan ook gewoon een wens zijn van HAM he? :) Of een veiligheidsdingetje, alsin dat hij het stuur er niet vanaf trekt ofzo

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Jasphur schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:15:
[...]

Kan ook gewoon een wens zijn van HAM he? :) Of een veiligheidsdingetje, alsin dat hij het stuur er niet vanaf trekt ofzo
Ik kan me persoonlijk geen enkele reden bedenken waarom je dat zou willen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Chiron schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:17:
[...]
Misschien is HAM zo gewend aan DAS dat er nu een dummy mechanisme in zit? Dus het mechaniek werkt nog maar het staat niet meer in verbinding met de wielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Chiron schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:17:
[...]

Ik ook niet, maar het is meer om niet meteen alle complot-theorieën naar boven te halen dat een bewegend stuurtje iets doet wat wel/niet mag :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Spotmatic schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:20:
[...]

Misschien is HAM zo gewend aan DAS dat er nu een dummy mechanisme in zit? Dus het mechaniek werkt nog maar het staat niet meer in verbinding met de wielen.
Nee, DAS had een grotere uitslag. En daar werd juist aan getrokken bij het begin van het rechte stuk.

Je wil juist helemaal geen speling in dat stuur, zodat je de meeste kracht op dat rempedaal kan hengsten als je aan het stuur trekt. Als ergens speling in begint te komen is dat meestal een teken dat er iets krom is of gaat begeven.
Een stuur met speling voelt volgens mij ook minder stabiel en precies aan, wat wel fijn is als je met 300 over de baan ragt.

Ik ben niet zo van de complot theorieen, maar een F1 team als Mercedes laat doorgaans niets aan het toeval over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:19

Vuvuzela

My spire is forming

Ze zitten vastgesnoerd in hun badkuipje, en de g-krachten werken ook mee. Ik denk niet dat ze aan het stuur hoeven te trekken om harder hun rempedaal in te kunnen trappen.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
Chiron schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:03:
[...]

Zoals @DaniëlWW2 ook aanhaalt, het is niet enkel bij Hamilton dat dit gebeurt. Ook Verstappen had dit enkele jaren geleden in Brazilië. Tijdens onboard beelden van vorige week heb ik er niet op gelet omdat dit toen nog geen issue was.

Het volgende zal iets zijn wat moeilijk te begrijpen zal zijn want ik weet aan geen kanten hoe ik het kan uitleggen in tekst. Het kan misschien verklaard worden door het feit dat de voortrein veel dieper doorveert bij het remmen waardoor de stuurstang richting piloot wordt geduwd. Hoe zachter de vering, hoe dieper de neus, hoe meer de stuurstang naar achter komt. Als het stuurgedeelte gemonteerd is aan de ophanging, dan zal de neus dichter bij de sturing komen bij het zwaar remmen. Waarschijnlijk totaal niet te begrijpen zoals ik het nu uitleg maar ik heb toch een poging gedaan ;) En als je wel begrijpt wat ik bedoel maar niet gelooft, het is even plausibel als een soort das systeem :)
DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:43:
[...]
Derde is wat er gaat gebeuren met Mercedes hun stalled diffuser. Want dat lijkt alleen te werken boven de 260km/h en dat kan je waarschijnlijk ook echt niet gebruiken in een bocht. Het is even afwachten, maar ik denk dat het alleen gebruikt kan worden op dat ene rechte stuk. Dan kijk je waarschijnlijk naar iets van 0,1 a 0,2s extra. Want in Brazilië tijdens de race was het waarschijnlijk in de orde van 0,3 a 0,4s, waar Verstappen de helft weer afhaalde in de bochten van S1 en S3.
Volgens mij zal dit de sleutel van alles zijn. Ze kunnen zelf bepalen wanneer dat "stall" moment gebeurt. Zijn er bochten echt high speed waarbij er veel down force nodig is, dan moeten ze het "stall" moment pas bij een hogere snelheid laten gebeuren (anders kunnen ze midden in een bocht alle downforce van de vloer verliezen) waardoor ze er minder voordeel van gaan hebben op het rechte stuk. Zijn het medium speed bochten waar ze geholpen worden door mechanische grip en minder downforce nodig hebben, dan kunnen ze dat "stall" moment bij een lagere snelheid instellen.
Het zal te zien zijn aan de grootte van de achtervleugel, denk ik. Hoe groter de vleugel, hoe meer de auto naar beneden wordt gedrukt op het rechte stuk, hoe minder "last" ze hebben van de downforce van de vloer. Ervan uitgaande dat de winst van een stallende (geen juist woord, denk ik) vloer groter is dan het nadeel van een iets grotere vleugel. De grotere vleugel helpt natuurlijk ook wel in de bochtige stukken

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• d-vine
  • Laatst online: 21:35
interessant hoe dit wordt uitgelegd

https://www.auto-motor-un...aetsel-motor-heckfluegel/

De omgekeerde Red Bull-truc
Mercedes weet waar Red Bull over klaagde bij de FIA. "Ze doen iets soortgelijks als wat we voor de race in Bakoe deden", stelde teambaas Christian Horner voor. Bij de Red Bull en een paar andere auto's in het veld klapte de achtervleugelklep terug bij het overschrijden van een bepaalde belasting. Op instigatie van Mercedes heeft de FIA ​​strengere regels ingevoerd voor de flexibiliteit van achtervleugelelementen uit de Franse GP. Dat dwong zes teams om de vleugels te verstevigen.

Bij Mercedes zou de truc andersom moeten werken. Het hoofdblad van de vleugel bevindt zich in het vizier. Het zou opzettelijk naar beneden vervormen en zo de opening van de achtervleugel meer openen dan toegestaan. Dit is van buitenaf praktisch onzichtbaar omdat de klep het onderste element afdekt.

Je moet precies weten waar je moet kijken om ook maar iets te zien, zeiden ze achter de schermen. Zoals te horen was, was een voormalig Mercedes-medewerker aan het kletsen. Verstappen was duidelijk goed thuis in deze theorie. Terwijl hij Hamilton's achtervleugel in Parc Fermé bekeek, drukte hij op het onderste, niet op het bovenste, element.

De verdenking van Red Bull en de DRS-overtreding op de auto van Hamilton zijn twee verschillende zaken. Ze gebeuren gewoon willekeurig in hetzelfde deel van de auto. Wat Red Bull klaagt is een bewust gecreëerd effect. Wat Mercedes diskwalificatie opleverde, was een defect. Alles wijst erop dat twee schroeven waarmee de klep aan de rechter eindplaat was bevestigd, waren losgedraaid.

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Kenhas schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:38:
[...]
Het kan misschien verklaard worden door het feit dat de voortrein veel dieper doorveert bij het remmen waardoor de stuurstang richting piloot wordt geduwd. Hoe zachter de vering, hoe dieper de neus, hoe meer de stuurstang naar achter komt.
Als we het over een normale auto zouden hebben dan kan deze situatie helemaal niet voorkomen omdat de stuurstang absoluut geen directe verbinding met de stuurinrichting heeft. Waarom? Bij een frontale botsing mag de stuurkolom zich niet in de bestuurder boren. Bij F1 zal dit nog veel meer een issue zijn. Bij een crash wil je niet dat het stuurtje naar binnen komt, ook niet een paar cm. Je breekt zo je duimen!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
d-vine schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:39:
interessant hoe dit wordt uitgelegd

https://www.auto-motor-un...aetsel-motor-heckfluegel/

De omgekeerde Red Bull-truc
Mercedes weet waar Red Bull over klaagde bij de FIA. "Ze doen iets soortgelijks als wat we voor de race in Bakoe deden", stelde teambaas Christian Horner voor. Bij de Red Bull en een paar andere auto's in het veld klapte de achtervleugelklep terug bij het overschrijden van een bepaalde belasting. Op instigatie van Mercedes heeft de FIA ​​strengere regels ingevoerd voor de flexibiliteit van achtervleugelelementen uit de Franse GP. Dat dwong zes teams om de vleugels te verstevigen.

Bij Mercedes zou de truc andersom moeten werken. Het hoofdblad van de vleugel bevindt zich in het vizier. Het zou opzettelijk naar beneden vervormen en zo de opening van de achtervleugel meer openen dan toegestaan. Dit is van buitenaf praktisch onzichtbaar omdat de klep het onderste element afdekt.

Je moet precies weten waar je moet kijken om ook maar iets te zien, zeiden ze achter de schermen. Zoals te horen was, was een voormalig Mercedes-medewerker aan het kletsen. Verstappen was duidelijk goed thuis in deze theorie. Terwijl hij Hamilton's achtervleugel in Parc Fermé bekeek, drukte hij op het onderste, niet op het bovenste, element.

De verdenking van Red Bull en de DRS-overtreding op de auto van Hamilton zijn twee verschillende zaken. Ze gebeuren gewoon willekeurig in hetzelfde deel van de auto. Wat Red Bull klaagt is een bewust gecreëerd effect. Wat Mercedes diskwalificatie opleverde, was een defect. Alles wijst erop dat twee schroeven waarmee de klep aan de rechter eindplaat was bevestigd, waren losgedraaid.
Ha dus toch Chiron in "[F1 2021] Race 19 GP van Brazilië"

Maar schroefjes zijn nog veel simpeler dan next level shit met geheugenmetaal idd.

• Damian
  • Laatst online: 21:58

Damian

Insane Obtrusion

Poeh, hopelijk word het op de baan beslist en niet met die eventuele straf die nog boven Max zijn hoofd hangt :(

Is de baan al wel klaar trouwens?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Damian schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:46:
Poeh, hopelijk word het op de baan beslist en niet met die eventuele straf die nog boven Max zijn hoofd hangt :(

Is de baan al wel klaar trouwens?
Al sinds 2004. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 21:58

Damian

Insane Obtrusion

Oh crap ja, verkeerde baan ;)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo
  • Laatst online: 20:56
Geweldig seizoen zo. Teams die echt alles uit de kast halen om sneller te zijn. Op en over het randje. FIA heeft het er maar druk mee. En dan ook nog de 2 top rijders die elkaar het leven zuur maken op de baan. Lang geleden dat ik de race weekenden zo intens ervaar.

Qatar belooft wederom een mooie strijd te worden.

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:59

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

In de MotoGP wordt er ook al jaren op deze baan gereden. Daar is het rechte stuk wel vaak een scherprechter. De Ducati's haalden alles en iedereen in bij het aanremmen van bocht 1 of zelfs al daarvoor. Er zijn ook meerdere lijnen door bocht 1, net als de tarzanbocht op Zandvoort. Slipstream en DRS gaan hier naar mijn verwachting wel degelijk een grote rol spelen.

Maar we gaan het zien! Zin in!

/edit:
Nou is het wel zo dat ze in de MotoGP veel dichter achter elkaar kunnen blijven rijden tijdens de ronde. Dat zie ik in de F1 minder gebeuren.

[ Voor 20% gewijzigd door Icephase op 18-11-2021 10:55 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
[...]

Zoals @DaniëlWW2 ook aanhaalt, het is niet enkel bij Hamilton dat dit gebeurt. Ook Verstappen had dit enkele jaren geleden in Brazilië. Tijdens onboard beelden van vorige week heb ik er niet op gelet omdat dit toen nog geen issue was.

Het volgende zal iets zijn wat moeilijk te begrijpen zal zijn want ik weet aan geen kanten hoe ik het kan uitleggen in tekst. Het kan misschien verklaard worden door het feit dat de voortrein veel dieper doorveert bij het remmen waardoor de stuurstang richting piloot wordt geduwd. Hoe zachter de vering, hoe dieper de neus, hoe meer de stuurstang naar achter komt. Als het stuurgedeelte gemonteerd is aan de ophanging, dan zal de neus dichter bij de sturing komen bij het zwaar remmen. Waarschijnlijk totaal niet te begrijpen zoals ik het nu uitleg maar ik heb toch een poging gedaan ;) En als je wel begrijpt wat ik bedoel maar niet gelooft, het is even plausibel als een soort das systeem :)

[...]

Volgens mij zal dit de sleutel van alles zijn. Ze kunnen zelf bepalen wanneer dat "stall" moment gebeurt. Zijn er bochten echt high speed waarbij er veel down force nodig is, dan moeten ze het "stall" moment pas bij een hogere snelheid laten gebeuren (anders kunnen ze midden in een bocht alle downforce van de vloer verliezen) waardoor ze er minder voordeel van gaan hebben op het rechte stuk. Zijn het medium speed bochten waar ze geholpen worden door mechanische grip en minder downforce nodig hebben, dan kunnen ze dat "stall" moment bij een lagere snelheid instellen.
Het zal te zien zijn aan de grootte van de achtervleugel, denk ik. Hoe groter de vleugel, hoe meer de auto naar beneden wordt gedrukt op het rechte stuk, hoe minder "last" ze hebben van de downforce van de vloer. Ervan uitgaande dat de winst van een stallende (geen juist woord, denk ik) vloer groter is dan het nadeel van een iets grotere vleugel. De grotere vleugel helpt natuurlijk ook wel in de bochtige stukken
Ik weet dus niet in hoeverre ze dat kunnen bepalen. Want het gaat er namelijk om dat de auto helemaal door haar achteras zakt door de luchtweerstand die de achterkant van de auto opwekt. En hoe sneller je gaat, hoe groter die zal zijn. Je bent dus afhankelijk van luchtdruk, snelheid van de auto en ook van het veringselement in je ophanging die dit mogelijk maakt. Want als dat bijvoorbeeld te licht is, tja dan ga je net wat sneller eens door een bocht tijdens bijvoorbeeld kwalificatie en dat was het dan voor je kwalificatie. :P

Ik vermoed dat het wel kon in Brazilië omdat die bocht omhoog naar de finishlijn zo flauw is. Maar hier denk ik dat het alleen zal kunnen op het start/finish rechte stuk en dan is de impact sterk verminderd.

Ook zou RBR hun systeem hier wel eens beter kunnen werken. Want die lijken hun diffuser bewust juist niet te stallen. Reduceren door de rake angle op de rechte stukken, passief te verminderen, zeker maar niet stallen. En dat systeem lijkt op een veel breder spectrum van snelheden te werken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
Spotmatic schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:42:
[...]

Als we het over een normale auto zouden hebben dan kan deze situatie helemaal niet voorkomen omdat de stuurstang absoluut geen directe verbinding met de stuurinrichting heeft. Waarom? Bij een frontale botsing mag de stuurkolom zich niet in de bestuurder boren. Bij F1 zal dit nog veel meer een issue zijn. Bij een crash wil je niet dat het stuurtje naar binnen komt, ook niet een paar cm. Je breekt zo je duimen!
Oef, blij dat het toch beetje begrijpelijk overkwam ;)
Ik zette ook maar een theorie die even plausibel is als een verborgen DAS systeem :)

Ik heb er nu ook geen uren over nagedacht hoor. Maar toen ik dat filmpje zag, was dat eigenlijk mijn eerste mogelijke verklaring. Er moet wel ergens een link zijn tussen het stuur en de ophanging. Anders kon DAS niet werken. Daar was het argument dat het echt de beweging was die de wielen een andere hoek gaf en dus niet via een signaal naar een motortje die de wielen dan aanpaste.
Maar het is eigenlijk het discussiëren niet waard. Was maar een theorie
Chiron schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:44:
[...]

Ha dus toch Chiron in "[F1 2021] Race 19 GP van Brazilië"

Maar schroefjes zijn nog veel simpeler dan next level shit met geheugenmetaal idd.
Die schroefjes waren blijkbaar de reden van de DSQ en heeft niets te maken met doorbuigende vleugels en zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:07
Spotmatic schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:42:
[...]

Alhoewel ze in de formule 1 wel een eigen lichtgewicht variant zullen gebruiken.

YouTube: RENCOL® Tolerance Rings for Automotive Collapsible Steering Columns

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Kenhas schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:59:
[...]
Die schroefjes waren blijkbaar de reden van de DSQ en heeft niets te maken met doorbuigende vleugels en zo
De doorbuigende vleugel en de DSQ vanwege de losse schroefjes/gefaalde DRS test zijn inderdaad twee verschillende issues.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:57
Aha, we zijn begonnen aan het trio Arabische GP's.

Wie van de drie: Wil de F1 host met de slechtste mensenrechtensituatie opstaan?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ben reuze benieuwd wat het dit weekend gaat worden!!

Weer "normale"tijden, ook wel fijn

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
[...]

Hier zit wel wat in :) ik denk trouwens nu ik de beelden van het stuur nog een keer bekijk, dat het stuur niet richting de bestuurder komt, maar de hele as/stuur naar beneden beweegt waardoor het lijkt dat de afstand tussen stuur en cockpit iets groter wordt. Heel groot is die speling namelijk niet. Dat zou goed verklaard kunnen worden door het diep inveren van de voorkant waardoor de stuurstang aan de voorkant omhoog komt (en dus naar beneden kantelt aan de kant van de bestuurder)
Je kan er ook op letten bij de FP's, hoe vaak ze bezig zijn met het rempunt na de straight, zoiets lijkt me heel lastig om af te stellen en ik vind Lewis daar opvallend veel foutjes maken steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:57:
[...]

Ik weet dus niet in hoeverre ze dat kunnen bepalen. Want het gaat er namelijk om dat de auto helemaal door haar achteras zakt door de luchtweerstand die de achterkant van de auto opwekt. En hoe sneller je gaat, hoe groter die zal zijn. Je bent dus afhankelijk van luchtdruk, snelheid van de auto en ook van het veringselement in je ophanging die dit mogelijk maakt. Want als dat bijvoorbeeld te licht is, tja dan ga je net wat sneller eens door een bocht tijdens bijvoorbeeld kwalificatie en dat was het dan voor je kwalificatie. :P

Ik vermoed dat het wel kon in Brazilië omdat die bocht omhoog naar de finishlijn zo flauw is. Maar hier denk ik dat het alleen zal kunnen op het start/finish rechte stuk en dan is de impact sterk verminderd.

Ook zou RBR hun systeem hier wel eens beter kunnen werken. Want die lijken hun diffuser bewust juist niet te stallen. Reduceren door de rake angle op de rechte stukken, passief te verminderen, zeker maar niet stallen. En dat systeem lijkt op een veel breder spectrum van snelheden te werken. :)
Ze kunnen per circuit instellen bij welke snelheid het effect gebeurt. Door het aanpassen van de ophanging (bepaalde dempers) maar ook door de grootte van de vleugel. Hebben ze, zoals in Brazilië, genoeg aan mechanische grip om door die flauwe bocht te gaan, dan kan het systeem in werking worden gezet bij een lagere snelheid. Is er ergens op het circuit een high speed bocht waarbij downforce belangrijk is, dan kunnen ze het niet (of veel minder) gebruiken.
Ik zou wel niet verantwoordelijk willen zijn voor die berekeningen. Als je zoiets instelt op een bepaalde downforce en blijkt dat de vering inklapt midden in een high speed bocht, dan denk ik dat je carrière snel voorbij zou zijn.

Red Bull laat hun auto ook zakken (iedere auto eigenlijk) maar door het high rake principe kunnen ze niet ver genoeg laten zakken om de vloer echt te laten stallen.

Het systeem zou sedert Silverstone "geoptimaliseerd" zijn.

Dit legt het voor mij redelijk goed uit vanaf minuut 5:30 ongeveer. Er wordt een vergelijking gemaakt met de veren aan het kofferdeksel van een gewone straatauto. Moet toegeven dat het ook toen pas was dat ik het beetje doorhad hoe het in mekaar zit.
Ook wordt er besproken waarom het legaal is.

En het is net door dit systeem dat ik moeite heb met de beschuldiging van flexibele achtervleugel. Die vleugel zorgt voor downforce die nodig is om dit systeem te doen werken. Met een flexibele vleugel wil je net zorgen dat je minder down force hebt waardoor je inzakkende vering net minder efficiënt is.
Maar aangezien ik maar een simpele ambtenaar ben, zullen mijn denkwijzen ook te simpel zijn voor het F1 wereldje ;)

toch even deze post editten anders wordt ik nog de grootste poster in dit topic :+
@AtlAntA hieronder: als er iets klopt van mijn theorie, dan is de functie om de stuurstang niet te breken. De ophanging en stuurgedeelte blijven op dezelfde plaats ten opzicht van mekaar. Als ze remmen, kantelt de auto voorover (zoals je gewone auto doet). Mocht de stuurstang ook aan de cockpit vast zitten, dan zou die stuurstang breken. Misschien is het "voorover kantelen" van de wagen net vermeerderd om het effect van de inzakkende achtervering zo snel mogelijk op te heffen aan het einde van het recht stuk. Als je begint te remmen, moet die achterkant zo snel mogeljik weer omhoog om de vloer weer te doen werken want zonder downforce ga je je bocht niet halen.

Maar dit is eigenlijk geen discussie voor in dit topic. Heeft eigenlijk niets met deze race specifiek te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Kenhas op 18-11-2021 11:43 . Reden: toevoeging ]

• AtlAntA
Chiron schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:23:
[...]

Hier zit wel wat in :) ik denk trouwens nu ik de beelden van het stuur nog een keer bekijk, dat het stuur niet richting de bestuurder komt, maar de hele as/stuur naar beneden beweegt waardoor het lijkt dat de afstand tussen stuur en cockpit iets groter wordt. Heel groot is die speling namelijk niet. Dat zou goed verklaard kunnen worden door het diep inveren van de voorkant waardoor de stuurstang aan de voorkant omhoog komt (en dus naar beneden kantelt aan de kant van de bestuurder)

[...]

Je kan er ook op letten bij de FP's, hoe vaak ze bezig zijn met het rempunt na de straight, zoiets lijkt me heel lastig om af te stellen en ik vind Lewis daar opvallend veel foutjes maken steeds.
Ben ook erg benieuwd waarom ze dit doen en hoe het precies werkt. Kan me echt niet voorstellen dat dit 'per ongeluk' of zonder functie gebeurt.

Op het draaien van het stuur na wil je toch dat het stuur altijd in dezelfde positie blijft?

Misschien gebeurt er iets onder de auto bij de vloer of diffuser als hij dat met zijn stuur doet? Intriges, intriges ;)

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand enig idee hoe laat de persconferentie van de teammanagers is? Wolff en Horner samen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
MikeyMan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:40:
Iemand enig idee hoe laat de persconferentie van de teammanagers is? Wolff en Horner samen :)
https://www.fia.com/news/...virtual-press-conferences

Vrijdag 15:00 lokale tijd
THURSDAY, 18 NOVEMBER, 1430 HOURS LOCAL TIME
Pierre Gasly (AlphaTauri)
Lance Stroll (Aston Martin)

Fernando Alonso (Alpine)
Nicholas Latifi (Williams)

Esteban Ocon (Alpine)
Daniel Ricciardo (McLaren)

Yuki Tsunoda (AlphaTauri)
Mick Schumacher (Haas)

Sebastian Vettel (Aston Martin)
Lando Norris (McLaren)

Nikita Mazepin (Haas)
Charles Leclerc (Ferrari)

Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)
Max Verstappen (Red Bull)

Kimi Räikkönen (Alfa Romeo)
Sergio Pérez (Red Bull)

Valtteri Bottas (Mercedes)
Carlos Sainz (Ferrari)

Lewis Hamilton (Mercedes)
George Russell (Williams)

FRIDAY, 19 NOVEMBER, 1500 HOURS LOCAL TIME
Toto Wolff (Mercedes)
Christian Horner (Red Bull)

Frederic Vasseur (Alfa Romeo)
Franz Tost (AlphaTauri)
https://www.fia.com/event...x/eventtiming-information

[ Voor 58% gewijzigd door nachtnet op 18-11-2021 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb even zitten rekenen... Zou dan 13:00 NL tijd moeten zijn :)
Thanks!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Miss max als die hard simracer ook in het voordeel bij een nieuwe track. Al begreep ik dat ham tegenwoordig ook meer in de sims zit.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
MikeyMan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:46:
[...]

Heb even zitten rekenen... Zou dan 13:00 NL tijd moeten zijn :)
Thanks!
en bedankt, daarmee ook gelijk 1 foutje in de TS gevonden: FP3 is lokale tijd 14:00 niet 15:00 (y)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jasphur
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FEeAottWQAYpFnY?format=jpg&name=largeAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FEeAp5oXMAIjdnD?format=jpg&name=largeAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FEeAqdHWUAACNOJ?format=jpg&name=large

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Onboard van de MotoGP op Losail.
Kan je in elk geval een indruk krijgen van het circuit.

Je zal wel af en toe je hoofd moeten kantelen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
15:00 uur vanmiddag moet Max zich verdedigen : https://nl.motorsport.com...s-bocht-te-halen/6794392/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• alesandro_46
  • Laatst online: 14:13
Max hoeft zich om 15:00 nog niet te verdedigen, dan wordt bepaald of Mercedes nieuw bewijs heeft om de conclusie 'no Investigation necessary' te heroverwegen.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.

[ Voor 84% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-11-2021 12:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:08
Tja, als ze kampioen worden dan is het op wel de minst fraaie manier die je kunt bedenken. Het verbaast mij altijd dat mensen zo lyrisch zijn van Mercedes, ik vind het een droevig team met Toto als opperhoofd.

[ Voor 21% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-11-2021 14:36 ]

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 21:08
Hoe staat het trouwens met de counter sue van Redbull.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Anoniem: 525104

Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:07:
Hoe staat het trouwens met de counter sue van Redbull.
Nog niks officieels toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:29
Ziet er heel mileuvriendelijk uit :*)

Track is wel af dus, ben benieuwd hoeveel mensenlevens dat gekost heeft..

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-06 20:35

d0s

sssst

Opvallend rustig inderdaad. Red Bull houdt zich vooralsnog ook opvallend stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:07
Bartske schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:10:
[...]

Deze baan ligt er al jaren, get your facts straight.

• Alvanosa
  • Laatst online: 16:16
[...]

Dit is Qatar he, niet Saoudi Arabië.

PSN: Alvanosa

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:29
Racing-Paradise schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:11:
[...]

Deze baan ligt er al jaren, get your facts straight.
Whoops my bad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
alesandro_46 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:03:
[...]

Max hoeft zich om 15:00 nog niet te verdedigen, dan wordt bepaald of Mercedes nieuw bewijs heeft om de conclusie 'no Investigation necessary' te heroverwegen.
Ik neem aan dat ze meteen doorpakken als ze het bewijs toelaten. We kunnen rustig concluderen dat Max niet erg zijn best deed om de bocht te halen. Dat is duidelijk te zien. Dus ik ga er maar van uit dat het bewijs wordt toegelaten.

In ieder geval worden (bij toelating) beide partijen gehoord.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:27

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Wom schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:01:
[...]

Inderdaad. In de uitslag vind je nog wel een paar bekende namen: <link verwijderd>
Euhm, die site geeft een melding dat ik een oude versie van Edge gebruik en download dan "de nieuwste versie" automatisch. Misschien niet zo'n lekkere link?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

[...]

Sterker nog; vorig jaar voor het seizoen startte was al duidelijk dat voor 2020 DAS toegestaan was, maar voor 2021 en verder DAS verboden zou worden.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat je Qatar verward met Saudi Arabië, waar de track nog niet af is. ;) De track van Qatar zelf ligt er al sinds 2004.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 18-11-2021 12:27 ]

• asing
  • Nu online
CH4OS schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:27:
[...]
Ik denk dat je Qatar verward met Saudi Arabië, waar de track nog niet af is. ;) De track van Qatar zelf ligt er al sinds 2004.
Wat nu als ze die track niet af krijgen en er niet geraced kan worden. Dan zitten we met maar 22 races. >:)

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:37

PER heeft hier ook eerder geraced. In GP2 en al 12 jaar geleden...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

asing schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:28:
Wat nu als ze die track niet af krijgen en er niet geraced kan worden. Dan zitten we met maar 22 races. >:)
Zien we dan wel. Wellicht twee races in Qatar of Abu Dhabi? :) We gaan het zien, nu eerst komend weekend maar.

• Extigo
[...]

Ik verwacht dat ze dan een ander circuit pakken. Misschien Bahrein nog een keer? Of 2 x Abu Dhabi.

Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik als ik de bandenkeuze zie |:(

Testing, one, two ...

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]
Het worden er dan 21, we zitten nu al op 22 geplande totaal.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
asing schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:15:
[...]

Ik neem aan dat ze meteen doorpakken als ze het bewijs toelaten. We kunnen rustig concluderen dat Max niet erg zijn best deed om de bocht te halen. Dat is duidelijk te zien. Dus ik ga er maar van uit dat het bewijs wordt toegelaten.

In ieder geval worden (bij toelating) beide partijen gehoord.
Denk je niet dat er al meteen genoeg bewijs was geweest, ik denk dat ze bewust niet gekozen hebben voor een straf om zich niet direct te bemoeien met het kampioenschap. Daarbij vind ik de reacties zwaar overdreven, ja Max liet de auto misschien wat wijder gaan, maar gezien de telemetrie zie je ook dat Ham overdreven hard reed en de bocht waarschijnlijk anders ook niet gehaald had, maar hij wilde Max afsnijden. Max liet dit alleen niet gebeuren. Dit is toch waar racen om draait. Dat gehuil en gejank.

Waar ik het wel mee eens ben is dat de straffen niet consequent zijn en dat de voorhoede altijd minder hoge straffen krijgt dan achterblijvers. Die soms voor de meest rare zaken 10 sec of drive-through penalty's krijgt. Kijk alleen eens naar de straffen van Hamilton toen die mensen van de baan/podium had afgereden. De straffen die hij daarvoor heeft gekregen slaan ook vaak nergens op.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• nachtnet

:+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:12

basvn

Breezand - NHN

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hmm... Dacht dat de persco wel op F1tv zou worden uitgezonden... Maar niet dus?

• asing
  • Nu online
hardware-lover schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:46:
[...]

Het worden er dan 21, we zitten nu al op 22 geplande totaal.
Ik zat even met 2022 in mijn hoofd, dat zijn er 23. Excuus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlAntA
MikeyMan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:01:
Hmm... Dacht dat de persco wel op F1tv zou worden uitgezonden... Maar niet dus?
Komt er meestal wat later op te staan iirc. Nooit live iig. Ook niet elk weekend staan de persco's van de team principals erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AtlAntA schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:07:
[...]

Komt er meestal wat later op te staan iirc. Nooit live iig. Ook niet elk weekend staan de persco's van de team principals erop.
Ah, check. Kijk ze normaal ook later, maar was nu een beetje de ramptoerist aan het uithangen :)

• asing
  • Nu online
Andyk125 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:48:
[...]

Denk je niet dat er al meteen genoeg bewijs was geweest, ik denk dat ze bewust niet gekozen hebben voor een straf om zich niet direct te bemoeien met het kampioenschap. Daarbij vind ik de reacties zwaar overdreven, ja Max liet de auto misschien wat wijder gaan, maar gezien de telemetrie zie je ook dat Ham overdreven hard reed en de bocht waarschijnlijk anders ook niet gehaald had, maar hij wilde Max afsnijden. Max liet dit alleen niet gebeuren. Dit is toch waar racen om draait. Dat gehuil en gejank.

Waar ik het wel mee eens ben is dat de straffen niet consequent zijn en dat de voorhoede altijd minder hoge straffen krijgt dan achterblijvers. Die soms voor de meest rare zaken 10 sec of drive-through penalty's krijgt. Kijk alleen eens naar de straffen van Hamilton toen die mensen van de baan/podium had afgereden. De straffen die hij daarvoor heeft gekregen slaan ook vaak nergens op.
De beelden waren wel opgevraagd door de stewards, maar waren niet aangeleverd. De stewards konden dus niet oordelen op basis van deze beelden.

Vanmiddag dus een review, we gaan het meemaken.

En ik ben het met je eens, straffen zijn verre van consequent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:41

AvK

Ready Set Go

MikeyMan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:08:
[...]

Ah, check. Kijk ze normaal ook later, maar was nu een beetje de ramptoerist aan het spelen :)
We zijn een week verder. De primaire emoties zullen wel wat gezakt zijn.
Wat niet wegneemt dat ik die presco ook graag wil meemaken.

>:)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

asing schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:06:
[...]
Ik zat even met 2022 in mijn hoofd, dat zijn er 23. Excuus.
Geen excuses nodig hoor. Het zouden er voor 2021 eigenlijk ook totaal 23 geworden zijn, maar dat zat er uiteindelijk niet in ;)

Testing, one, two ...

• AtlAntA
MikeyMan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:08:
[...]

Ah, check. Kijk ze normaal ook later, maar was nu een beetje de ramptoerist aan het uithangen :)
Ik ben ook erg benieuwd dus heb de app ookal een paar keer open gehad. :)

Hoop wel dat de sport op de baan het spannendste blijft en niet tijdens persconferenties of meetings bij de FIA of stewards.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Type-R739
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:27
asing schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:10:
[...]

De beelden waren wel opgevraagd door de stewards, maar waren niet aangeleverd. De stewards konden dus niet oordelen op basis van deze beelden.

Vanmiddag dus een review, we gaan het meemaken.

En ik ben het met je eens, straffen zijn verre van consequent.
Maar er is toch nog helemaal geen review? Er wordt nu gekeken of Mercedes bewijs aanlevert, waardoor er misschien een review gaat plaatsvinden. Dus eerst kijken of de right to review gegrond is en daarna pas de review. Als nu besloten wordt 'nee niet nodig', dan geen straf, maar zelfs bij review kan de uitkomst nog zo zijn dat er geen straf volgt.
Pagina: 1 2 ... 33 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geld voor naamverbasteringen.
  • De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord