Ah, dat is inderdaad onverwacht. Ik zal eens kijken in de BIOS bij de volgende herstart.misteriks schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:11:
Het klopt inderdaad dat niet beide m.2 poorten L0s+L1 ondersteunen, maar vreemd genoeg haal ik dus wel C8 bij het m.2 slot dat enkel L1 ondersteunt en slechts C3 bij het m.2 slot dat L0s+L1 ondersteunt.
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
Interessant, waarom kiezen er zoveel mensen toch om die powersave governor te gebruiken?mrmrmr schreef op donderdag 14 december 2023 @ 00:34:
Het is een nadeel van recente Intel processoren, zeker 12th gen en nieuwer, dat de ingebouwde p-state snel flink hoger schaalt dan bijvoorbeeld een 8th/9th gen processor dat voorheen deed.
Performance Governor
The CPU frequency is statically set to the highest possible for maximum performance. Consequently, saving power is not the focus of this governor.
Powersave Governor
The CPU frequency is statically set to the lowest possible. This can have severe impact on the performance, as the system will never rise above this frequency no matter how busy the processors are.
However, using this governor often does not lead to the expected power savings as the highest savings can usually be achieved at idle through entering C-states. With the powersave governor, processes run at the lowest frequency and thus take longer to finish. This means it takes longer until the system can go into an idle C-state.
Terechte vraag, maar de p_state heeft maar die twee mogelijkheden dacht ik...
Dus als je dan minder wil verbruiken is er niet veel keuze, tenzij er een halfweg oplossing is die snel taken oplost en dan dus sneller en langer in een diepere C-state gaat.
Zie je een andere mogelijkheid? (altijd bereid bij te leren!)
Dus als je dan minder wil verbruiken is er niet veel keuze, tenzij er een halfweg oplossing is die snel taken oplost en dan dus sneller en langer in een diepere C-state gaat.
Zie je een andere mogelijkheid? (altijd bereid bij te leren!)
Dat zou: On-demand Governor moeten zijn volgens het artikel.Church of Noise schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:13:
Terechte vraag, maar de p_state heeft maar die twee mogelijkheden dacht ik...
Mijn vraag is voornamelijk klopt het wat hier staat: als je powersave gebruikt dan zakt je snelheid naar een fixed maximum frequentie. En daardoor win je op energieverbruik, maar niet in CPU belasting want taken lopen langer door. De theorie van het artikel is: met performance zijn taken eerder afgerond, en bij afgeronde taken ben je snel weer in een C-state. En juist bij de C-states bespaar je pas echt.
Daaroverheen kan je dan nog de vraag leggen: maakt dit nog uit voor een hypervisor of voor een baremetal 1-OS server. Een hypervisor is toch vaker bezig dan een single OS server, zie plaatje.
Mijn vraag was gericht aan de experts niet aan mij zelf ;-)Zie je een andere mogelijkheid? (altijd bereid bij te leren!)
:fill(white):strip_exif()/f/image/pOHS7q7x0iz31oddw0V9svel.png?f=user_large)
Links powersave, rechts performance.
[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 14-12-2023 14:47 ]
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 17:24
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
Volgens mij gebruik ik de On-Demand governer onder Ubuntu. Tenminste dat denk ik. Heb niets veranderd aan de standaard instelling.
Ik heb door limiteren van de CPU frequenties (zowel P als E-cores) en verhuizen van taken naar de E-cores de nodige wH kunnen winnen: E-cores zijn een stuk efficiënter, zeker op lagere frequenties (max 3Ghz).
Laat je zo'n Intel CPU naar max boosten, dan neemt de efficiëntie gewoon sterk af. Taken duren door lagere frequenties wel wat langer, maar verbruiken dus ook een stuk minder.
Ik heb door limiteren van de CPU frequenties (zowel P als E-cores) en verhuizen van taken naar de E-cores de nodige wH kunnen winnen: E-cores zijn een stuk efficiënter, zeker op lagere frequenties (max 3Ghz).
Laat je zo'n Intel CPU naar max boosten, dan neemt de efficiëntie gewoon sterk af. Taken duren door lagere frequenties wel wat langer, maar verbruiken dus ook een stuk minder.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Op mijn N5100 onder debian (proxmox) heb ik slechts de keuze uit powersave of performance.
Thanks voor de tip. Moederbord vind ik lastig. Zou het liefste een Kontron kopen, daar lees ik veel goed over. Maar die zijn lastig te verkrijgen. CPU is wel iets om over na te denken.Morphix schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:28:
Voor de taken die je noemt is een Intel 12100 al ruim voldoende. Moederbord vraag ik me af of dat de juiste keuze is, je bent qua zuinigheid meestal beter af met een model dat nauwelijks features heeft. Kost ook een stuk minder. Gigabyte staat niet bekend om zuinigheid.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@stormfly De processoren van Intel zijn veranderd in de race met AMD. Aan tests kun je afleiden dat Intel duidelijk heeft geprobeerd de race te winnen door steeds hoger te schalen, waarbij het maximum verbruik enorm steeg. De curve performance/verbruik toont dat een de performance steeds duurder wordt betaald doordat het energieverbruik stijgt. Het heeft geen lineair verband.
Je kunt het springerige eenvoudig merken met een energiemeter als je een systeem met een 8th gen processor vergelijkt met een min of meer gelijkwaardige 12th gen. De eerste is stabiel en de tweede is onrustiger.
@Mars Warrior heeft zich in optimalisatie verdiept en is de echte scaling expert!
Onder Linux deed de kernel vroeger het beheer van de frequenties, maar dat is verlegd naar de processor (default). Sommige beschrijvingen zijn een verwarrende combinatie van oud en nieuw.
Dit is de laatste beschikbare beschrijving bij kernel 6.6:
https://www.kernel.org/do....html?highlight=powersave
Je kunt het springerige eenvoudig merken met een energiemeter als je een systeem met een 8th gen processor vergelijkt met een min of meer gelijkwaardige 12th gen. De eerste is stabiel en de tweede is onrustiger.
@Mars Warrior heeft zich in optimalisatie verdiept en is de echte scaling expert!
Onder Linux deed de kernel vroeger het beheer van de frequenties, maar dat is verlegd naar de processor (default). Sommige beschrijvingen zijn een verwarrende combinatie van oud en nieuw.
This is the default operation mode of intel_pstate for processors with hardware-managed P-states (HWP) support. If it works in this mode, the scaling_driver policy attribute in sysfs for all CPUFreq policies contains the string "intel_pstate". In this mode the driver bypasses the scaling governors layer of CPUFreq and provides its own scaling algorithms for P-state selection. Those algorithms can be applied to CPUFreq policies in the same way as generic scaling governors (that is, through the scaling_governor policy attribute in sysfs). [Note that different P-state selection algorithms may be chosen for different policies, but that is not recommended.] They are not generic scaling governors, but their names are the same as the names of some of those governors. Moreover, confusingly enough, they generally do not work in the same way as the generic governors they share the names with. For example, the powersave P-state selection algorithm provided by intel_pstate is not a counterpart of the generic powersave governor (roughly, it corresponds to the schedutil and ondemand governors). There are two P-state selection algorithms provided by intel_pstate in the active mode: powersave and performance. The way they both operate depends on whether or not the hardware-managed P-states (HWP) feature has been enabled in the processor and possibly on the processor model. |
Dank voor je fijne post, dat maakt het er niet gemakkelijker op voor mijn N305 12th gen CPU. Als ik onderstaand aanpas dan praat ik denk ik rechtstreeks met de CPU omdat de driver: intel_pstate is?mrmrmr schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:15:
@stormfly De processoren van Intel zijn veranderd in de race met AMD. Aan tests kun je afleiden dat Intel duidelijk heeft geprobeerd de race te winnen door steeds hoger te schalen, waarbij het maximum verbruik enorm steeg. De curve performance/verbruik toont dat een de performance steeds duurder wordt betaald doordat het energieverbruik stijgt. Het heeft geen lineair verband.
This is the default operation mode of intel_pstate for processors with hardware-managed P-states (HWP) support. If it works in this mode, the scaling_driver policy attribute in sysfs for all CPUFreq policies contains the string "intel_pstate".
In this mode the driver bypasses the scaling governors layer of CPUFreq and provides its own scaling algorithms for P-state selection. Those algorithms can be applied to CPUFreq policies in the same way as generic scaling governors (that is, through the scaling_governor policy attribute in sysfs). [Note that different P-state selection algorithms may be chosen for different policies, but that is not recommended.]
They are not generic scaling governors, but their names are the same as the names of some of those governors. Moreover, confusingly enough, they generally do not work in the same way as the generic governors they share the names with. For example, the powersave P-state selection algorithm provided by intel_pstate is not a counterpart of the generic powersave governor (roughly, it corresponds to the schedutil and ondemand governors).
There are two P-state selection algorithms provided by intel_pstate in the active mode: powersave and performance. The way they both operate depends on whether or not the hardware-managed P-states (HWP) feature has been enabled in the processor and possibly on the processor model.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| root@pve:~# cat /etc/default/cpufrequtils GOVERNOR="performance" root@pve:~# cpupower frequency-info analyzing CPU 0: driver: intel_pstate CPUs which run at the same hardware frequency: 0 CPUs which need to have their frequency coordinated by software: 0 maximum transition latency: Cannot determine or is not supported. hardware limits: 800 MHz - 3.80 GHz available cpufreq governors: performance powersave current policy: frequency should be within 800 MHz and 800 MHz. The governor "performance" may decide which speed to use within this range. current CPU frequency: Unable to call hardware current CPU frequency: 1.14 GHz (asserted by call to kernel) boost state support: Supported: yes Active: yes |
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@stormfly Als jouw installatie de default hardware p-state gebruikt, zijn vermoedelijk de enige instellingen performance powersave. Dat wil zeggen, de processor doet verder het werk.
Ik heb geen recente ervaring met het uitschakelen van hardware p-state en zelf instellen. De link die ik gaf van de kernel pagina's heeft details van hoe p-states het onderhuids werkt. Ik zou het zeker bestuderen.
Dit gaat over het zelf instellen van frequentielimieten met passieve p-state (intel_cpufreq):
https://stackoverflow.com...y-when-using-intel-pstate
Misschien kan @Mars Warrior meer details geven van de kernel command line en driver en de output van cpupower frequency-info.
Edit: we hebben dit in december 2022 ook al besproken zie ik. Wat nog van belang is op te merken is dat als de processor op een hoge frequentie draait en niets of weinig doet, meer energie verbruikt. Dus de hoge frequentie op zichzelf zorgt voor hoger verbruik, vooral als het constant is dat merkbaar. Daarom zou de frequentie in idle laag moeten zijn. Idealiter zou je de laagste frequentie lager kunnen maken en de hoogste frequentie ook lager maken. Maar of dat lukt hangt af van veel factoren, o.a. de processor en de wijze van aansturing.
De hardware p-state doet het anders dan het door Linux te laten uitvoeren. Welke nu beter is voor laag verbruik bij welke processor weet ik niet.
Ik heb geen recente ervaring met het uitschakelen van hardware p-state en zelf instellen. De link die ik gaf van de kernel pagina's heeft details van hoe p-states het onderhuids werkt. Ik zou het zeker bestuderen.
Dit gaat over het zelf instellen van frequentielimieten met passieve p-state (intel_cpufreq):
Misschien kan @Mars Warrior meer details geven van de kernel command line en driver en de output van cpupower frequency-info.
Edit: we hebben dit in december 2022 ook al besproken zie ik. Wat nog van belang is op te merken is dat als de processor op een hoge frequentie draait en niets of weinig doet, meer energie verbruikt. Dus de hoge frequentie op zichzelf zorgt voor hoger verbruik, vooral als het constant is dat merkbaar. Daarom zou de frequentie in idle laag moeten zijn. Idealiter zou je de laagste frequentie lager kunnen maken en de hoogste frequentie ook lager maken. Maar of dat lukt hangt af van veel factoren, o.a. de processor en de wijze van aansturing.
De hardware p-state doet het anders dan het door Linux te laten uitvoeren. Welke nu beter is voor laag verbruik bij welke processor weet ik niet.
[ Voor 33% gewijzigd door mrmrmr op 14-12-2023 17:46 ]
Ik heb een recente goede ervaring met https://direkt.jacob.deSparkiee schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:15:
[...]
Thanks voor de tip. Moederbord vind ik lastig. Zou het liefste een Kontron kopen, daar lees ik veel goed over. Maar die zijn lastig te verkrijgen. CPU is wel iets om over na te denken.
Mijn Kontron bord was met een paar dagen binnen. Levering naar NL is €16
Daarnaast is er ook 'Race to Halt (of Sleep of...)' waarbij een CPU zo snel mogelijk de openstaande 'taken' uitvoert, en dus tijdelijk iets sneller gaat presteren, om netto minder te verbruiken. Ik vermoed dat die bij powersave niet wordt toegepast, want op mijn systeem zie ik de frequentie niet op- en aflopen...stormfly schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:43:
[...]
Dat zou: On-demand Governor moeten zijn volgens het artikel.
Mijn vraag is voornamelijk klopt het wat hier staat: als je powersave gebruikt dan zakt je snelheid naar een fixed maximum frequentie. En daardoor win je op energieverbruik, maar niet in CPU belasting want taken lopen langer door. De theorie van het artikel is: met performance zijn taken eerder afgerond, en bij afgeronde taken ben je snel weer in een C-state. En juist bij de C-states bespaar je pas echt.
Daaroverheen kan je dan nog de vraag leggen: maakt dit nog uit voor een hypervisor of voor een baremetal 1-OS server. Een hypervisor is toch vaker bezig dan een single OS server, zie plaatje.
[...]
Mijn vraag was gericht aan de experts niet aan mij zelf ;-)
[Afbeelding]
Links powersave, rechts performance.
Bedankt voor je hulp! Heb je link nog doorgenomen en was mij niet bewust van de undervolting vulnerability.andru123 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 00:20:
@patviev interessant als dit werkt. Vanaf Augustus 2022 heeft intel op alle CPUs undervolten onmogelijk gemaakt. Daarom moet je dit via microcode doen, tenzij de leverancier van de BIOS laat je dit doen (bijv. Asus laat dat netjes via de BIOS regelen, maar Gigabyte helaas niet, zover ik weet).
Het is altijd leuk als je kan je metingen delen.
Heb het undervolten aangepast door het wijzigen van de microcode in het bios. Heb gelukkig een ASUS moederboard waarbij dat kan.
@Mich Meten wordt iets lastiger, heb geen stroommeter waardoor ik het verschil kan bepalen en TrueNAS staat er al op en draait al. Waardoor ik niet heel snel een benchmark via Windows kan draaien. Ga eens kijken of ik dat een keertje kan doen als de server offline kan.
- andru123
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 15:48
- Voedingen
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
@Church of Noise van mijn meting Race To Halt was niet gunstig.
@patviev maar zonder meten, hoe ga je bepalen of undervolten helpt?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Race-to-halt is een meer dan 20 jaar oude techniek*, nog aanwezig in o.a. 6-8th gen. Het is de bedoeling niet zo snel mogelijk, maar zo optimaal/efficient mogelijk te verwerken. Dat kan een iets hogere frequentie zijn, maar niet naar maximaal. Het gaat om de combinatie van spanning en frequentie.Church of Noise schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:09:
[...]
Daarnaast is er ook 'Race to Halt (of Sleep of...)' waarbij een CPU zo snel mogelijk de openstaande 'taken' uitvoert, en dus tijdelijk iets sneller gaat presteren, om netto minder te verbruiken. Ik vermoed dat die bij powersave niet wordt toegepast, want op mijn systeem zie ik de frequentie niet op- en aflopen...
Soms is waarnemen moeilijk omdat het op een hele korte tijdschaal gebeurt, en het monitoren zou de waarneming kunnen beinvloeden omdat dat die de processor gebruikt.
* Er zijn uiteraard geavanceerdere technieken in latere processoren.
Het helpt in ieder geval om de temperatuur van de processor iets naar beneden te brengen, wat mijn belangrijkste doel was. Of het energieverbruik afgenomen is is bijvangst en wil ik later wel onderzoeken, maar op dit moment ontbreekt mij daar het gereedschap voor.andru123 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:48:
- andru123
- Voedingen
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Je moet het verbruik omlaag brengen, en dan gaat ook temp dalen.patviev schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:52:
Het helpt in ieder geval om de temperatuur van de processor iets naar beneden te brengen, wat mijn belangrijkste doel was. Of het energieverbruik afgenomen is is bijvangst en wil ik later wel onderzoeken, maar op dit moment ontbreekt mij daar het gereedschap voor.
Maar hoe hoog is temp bij jou? Mijn 12600k in idle was rond 30 graden. Als je 14600k warmer dan dat in idle, er is iets verkeerd.
Undervolten gaat weinig to niks helpen in idle, alleen met hogere load.
Jeps we hebben het er vorig jaar over gehad bij mijn N5105 blackfriday TopTon China hardware. Nu is het dit jaar een node geworden met meer power om alles op 1 chassis te draaien een HUNSN RJ35 N305. En dan kom ik al diepere C-states tegen in powertop + debian Proxmox dan toen met net N5105 board.mrmrmr schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:54:
@stormfly Als jouw installatie de default hardware p-state gebruikt, zijn vermoedelijk de enige instellingen performance powersave. Dat wil zeggen, de processor doet verder het werk.
Hier wat screenshots vanaf de mobiel aangaande de Cstates. Ziet er goed uit toch?
/f/image/NazWH86h3b1msfD79XEVp72O.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MRGBJzYb7ZDgOcUK8R97DIlh.png?f=fotoalbum_large)
En aangaande de inhoud over de juiste Intel_state governor. Daar is dit onderstaande screenshot wel helder in, powersave is zuiniger. De theorie waar we vanmiddag over spraken: eerder een taak afgerond op hoge CPU-> sneller in Cdeep lijkt niet van toepassing bij mijn load.
Energie win ik er niet mee. Is er een makkelijke manier om te bepalen hoeveel rekenkracht je verliest? Dacht zelf aan een benchmark tool draaien oid? Ik weet (nog) niet of stress-ng ook een brief summary kan geven na een run.
:fill(white):strip_exif()/f/image/pOHS7q7x0iz31oddw0V9svel.png?f=user_large)
Ik heb dezelfde ervaring met mijn CWWK N100, 1-2 Watt meer verbruik wanneer de performance governor actief is. Ik zie dan ook resoluut 1 core op een hogere clocksnelheid draaien en de andere drie komen denk ik continu rond de 1000Mhz. Op powersave is dat veel stabieler, de frequentie gaat vlot omhoog wanneer nodig (4x 2.9Ghz) maar blijft veel meer rond de 800Mhz hangen. Beide gevallen met 4 vCPU voor de pfSense VM.stormfly schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:50:
[...]
Jeps we hebben het er vorig jaar over gehad bij mijn N5105 blackfriday TopTon China hardware. Nu is het dit jaar een node geworden met meer power om alles op 1 chassis te draaien een HUNSN RJ35 N305. En dan kom ik al diepere C-states tegen in powertop + debian Proxmox dan toen met net N5105 board.
Hier wat screenshots vanaf de mobiel aangaande de Cstates. Ziet er goed uit toch?[Afbeelding]
[Afbeelding]
En aangaande de inhoud over de juiste Intel_state governor. Daar is dit onderstaande screenshot wel helder in, powersave is zuiniger. De theorie waar we vanmiddag over spraken: eerder een taak afgerond op hoge CPU-> sneller in Cdeep lijkt niet van toepassing bij mijn load.
Energie win ik er niet mee. Is er een makkelijke manier om te bepalen hoeveel rekenkracht je verliest? Dacht zelf aan een benchmark tool draaien oid? Ik weet (nog) niet of stress-ng ook een brief summary kan geven na een run.
[Afbeelding]
Ik weet niet of ik performance laat liggen hierdoor, maar ik merk er volgens mij weinig van.
Dank voor je toelichting ik denk ook dat het minimaal is wat we laten liggen, toch is wel leuk om dit te kunnen meten.PuijkeN schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:04:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring met mijn CWWK N100, 1-2 Watt meer verbruik wanneer de performance governor actief is. Ik zie dan ook resoluut 1 core op een hogere clocksnelheid draaien en de andere drie komen denk ik continu rond de 1000Mhz. Op powersave is dat veel stabieler, de frequentie gaat vlot omhoog wanneer nodig (4x 2.9Ghz) maar blijft veel meer rond de 800Mhz hangen. Beide gevallen met 4 vCPU voor de pfSense VM.
Ik weet niet of ik performance laat liggen hierdoor, maar ik merk er volgens mij weinig van.
Hoe heb jij inzichtelijk gekregen dat die cores los van elkaar de snelheid up en down brengen?
Via het commando krijg je een zicht op de CPU snelheid -> watch -n1 "grep \"^[c]pu MHz\" /proc/cpuinfo"stormfly schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:35:
[...]
Dank voor je toelichting ik denk ook dat het minimaal is wat we laten liggen, toch is wel leuk om dit te kunnen meten.
Hoe heb jij inzichtelijk gekregen dat die cores los van elkaar de snelheid up en down brengen?
Daar kon ik duidelijk zien dat op performance er één core consequent hoger klokte op performance governor. Ik vermoed door de pfSense VM - ik heb niet uitvoerig getest zonder de VM draaiende omdat dat toch niet realisitsch is
Wanneer je bv. 'cat /dev/zero > /dev/null' draait heb je een singlecore load en dan zie je duidelijk 1 N100 core in mijn geval tot 3,4Ghz schalen (de rest gaat ook omhoog maar slechts 1tje haalt full turbo snelheid).
[ Voor 7% gewijzigd door PuijkeN op 15-12-2023 08:59 ]
Ik zou dit topic even doorzoeken op Asrock H610 moederborden. Er zijn al wel wat verbruikscijfers gerapporteerd. Je moet bij de H610 chipset alleen goed opletten of je genoeg RAM en/of SATA slots hebt en/of daar je build op aanpassen.Sparkiee schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:15:
[...]
Thanks voor de tip. Moederbord vind ik lastig. Zou het liefste een Kontron kopen, daar lees ik veel goed over. Maar die zijn lastig te verkrijgen. CPU is wel iets om over na te denken.
Zelf ervaring met Kontron 3644 (socket 1151) en Asrock H510 (socket 1200). Verschil in idle verbruik tussen die twee is ongeveer 2-3W.
Ik heb nu ASPM control teruggezet op BIOS ipv Kernel managed. Had al het vermoeden dat met passthrough de NIC buiten de host kernel valt en er daarom geen lage C-state meer gehaald wordt. Voor de BIOS maakt dat natuurlijk geen verschil. En het lijkt inderdaad een oplossing te zijn. Via BIOS managed kom ik wel weer in lage pkg C-state en het verbruik voor dezelfde situatie daalt met 1,6w AC.thys schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:39:
Zodra ik PCI passthrough gebruik schiet het vermogen omhoog en kom ik ook niet meer in een pkg C-state terecht. Is daar nog een goede tip voor?
:strip_exif()/f/image/QT1naJQTx9twJigrV3LHanQK.jpg?f=fotoalbum_large)
En ook weer mooi terug in Pkg-c8 waar ik met OS ASPM en passthrough niet dieper dan Pkg-c3 kwam.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| root@pve:~# turbostat -S -q --show C1E%,C6%,C8%,C10%,CPU%c7,Pkg%pc2,Pkg%pc3,Pkg%pc8 C1E% C6% C8% C10% CPU%c7 Pkg%pc2 Pkg%pc3 Pkg%pc8 0.40 0.92 1.92 94.71 96.78 5.95 5.27 72.60 0.68 1.15 2.76 92.24 95.03 6.49 6.76 66.04 0.57 0.63 1.62 95.19 96.96 6.35 9.83 67.56 1.05 1.15 3.15 86.68 89.83 5.29 6.92 51.12 0.48 1.03 2.16 93.93 96.22 5.87 4.55 71.09 |
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Ik dacht ik doe dit even, maar daarvoor moest ik een package installeren. En toen ging het mis...mrmrmr schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:54:
Ik zit op Kernel 6.2 en blijkbaar heeft sudo apt install linux-intel-iotg-tools-common iets met Kernel 5.15 gedaan.
Ik kan nu niets meer updaten
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar De statusinformatie wordt gelezen... Klaar U kunt 'apt --fix-broken install' uitvoeren om dit op te lossen. De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten: linux-tools-5.15.0-91-generic : Vereisten: linux-tools-5.15.0-91 maar het zal niet geïnstalleerd worden E: Er zijn niet-voldane vereisten. U kunt best 'apt --fix-broken install' uitvoeren zonder pakketten op te geven, (of u kunt zelf een oplossing specificeren). |
Vanzelfsprekend werkt de fix-broken install niet...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| sudo apt --fix-broken install Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar De statusinformatie wordt gelezen... Klaar Vereisten worden gecorrigeerd... Klaar De volgende extra pakketten zullen geïnstalleerd worden: linux-tools-common De volgende NIEUWE pakketten zullen geïnstalleerd worden: linux-tools-common 0 opgewaardeerd, 1 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 14 niet opgewaardeerd. 4 niet volledig geïnstalleerd of verwijderd. Er moeten 303 kB aan archieven opgehaald worden. Na deze bewerking zal er 934 kB extra schijfruimte gebruikt worden. Wilt u doorgaan? [J/n] J Ophalen:1 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu jammy-updates/main amd64 linux-tools-common all 5.15.0-91.101 [303 kB] 303 kB opgehaald in 0s (6.067 kB/s) (Database wordt ingelezen ... 195768 bestanden en mappen momenteel geïnstalleerd.) Uitpakken van .../linux-tools-common_5.15.0-91.101_all.deb wordt voorbereid... Bezig met uitpakken van linux-tools-common (5.15.0-91.101) ... dpkg: fout bij verwerken van archief /var/cache/apt/archives/linux-tools-common_5.15.0-91.101_all.deb (--unpack): poging tot overschrijven van '/usr/bin/acpidbg', wat ook in pakket linux-intel-iotg-tools-common 5.15.0-1045.51 zit dpkg-deb: fout: subproces plakken werd gedood door signaal (Gebroken pijp) Fouten gevonden tijdens verwerken van: /var/cache/apt/archives/linux-tools-common_5.15.0-91.101_all.deb E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1) |
Iemand met Linux kennis enig idee hoe dit op te lossen? Krijg dat package niet weg namelijk, en kan niet meer updaten.
[ Voor 37% gewijzigd door Mars Warrior op 15-12-2023 13:56 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Mars Warrior Sorry dat het is misgegaan!
Ik denk dat cpupower al in de linux-common-tools package zit, dus misschien al aanwezig was? De iotg is een kernel voor internet-of-things. Zo te zien zit je nu op kernel 5.15 met een ongewenste/incompatible install van iotg tools.
Jammy = Ubuntu 22
Hopelijk heb je een image backup. Onderstaande troubleshooting mogelijkheden kunnen risico's met zich meebrengen. Ik zou eerst alles doorlezen.
Kun je de package linux-tools-common installeren? Eventueel met force:
https://askubuntu.com/que...broken-packages-in-ubuntu
poging tot overschrijven van '/usr/bin/acpidbg', wat ook in pakket linux-intel-iotg-tools-common 5.15.0-1045.51 zit
Als alternatief voor forceren kun je proberen dit bestand handmatig te vervangen om weer terug naar de normale linux common tools te komen en vervolgens weer proberen met een normale package installatie.
List of files in de linux-tools-common package:
https://packages.ubuntu.c...nux-tools-common/filelist
Kun je een andere kernel selecteren bij booten?
https://linux.how2shout.c...n-ubuntu-22-04-20-04-lts/
Ik denk dat cpupower al in de linux-common-tools package zit, dus misschien al aanwezig was? De iotg is een kernel voor internet-of-things. Zo te zien zit je nu op kernel 5.15 met een ongewenste/incompatible install van iotg tools.
Jammy = Ubuntu 22
Hopelijk heb je een image backup. Onderstaande troubleshooting mogelijkheden kunnen risico's met zich meebrengen. Ik zou eerst alles doorlezen.
Kun je de package linux-tools-common installeren? Eventueel met force:
https://askubuntu.com/que...broken-packages-in-ubuntu
poging tot overschrijven van '/usr/bin/acpidbg', wat ook in pakket linux-intel-iotg-tools-common 5.15.0-1045.51 zit
Als alternatief voor forceren kun je proberen dit bestand handmatig te vervangen om weer terug naar de normale linux common tools te komen en vervolgens weer proberen met een normale package installatie.
List of files in de linux-tools-common package:
https://packages.ubuntu.c...nux-tools-common/filelist
Kun je een andere kernel selecteren bij booten?
https://linux.how2shout.c...n-ubuntu-22-04-20-04-lts/
Bij debian zit de cpupower tool in een ander package. Namelijk 'linux-cpupower'.
Had je die geïnstalleerd dan was het allemaal goed gegaan.
Je kan altijd
apt search cpupower
Uitvoeren of even online het juiste pakket zoeken.
Had je die geïnstalleerd dan was het allemaal goed gegaan.
Je kan altijd
apt search cpupower
Uitvoeren of even online het juiste pakket zoeken.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Nog nooit aan de hand gehad. Erg vreemd dat Ubuntu/Linux in staat is om foute packages te installeren, en vervolgens over de zeik gaat als je die weer wilt de-installeren...
Nee, image backups van de Ubuntu doos heb ik niet. Alles rondom Docker enzo wordt wel met Crashplan in de cloud gezet en wat installatie scripts staan op Github...Hopelijk heb je een image backup. Onderstaande troubleshooting mogelijkheden kunnen risico's met zich meebrengen. Ik zou eerst alles doorlezen.
Één van de linkjes doet het die de nucleaire optie beschrijft
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| boot$ sudo dpkg --remove --force-remove-reinstreq linux-tools-generic (Database wordt ingelezen ... 195768 bestanden en mappen momenteel geïnstalleerd.) linux-tools-generic (5.15.0.91.88) wordt verwijderd ... boot$ sudo dpkg --remove --force-remove-reinstreq linux-tools-5.15.0-91-generic (Database wordt ingelezen ... 195765 bestanden en mappen momenteel geïnstalleerd.) linux-tools-5.15.0-91-generic (5.15.0-91.101) wordt verwijderd ... boot$ sudo dpkg --remove --force-remove-reinstreq linux-tools-5.15.0-91 (Database wordt ingelezen ... 195751 bestanden en mappen momenteel geïnstalleerd.) linux-tools-5.15.0-91 (5.15.0-91.101) wordt verwijderd ... |
Daarna werkt een apt update zowaar weer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| boot$ sudo apt update Geraakt:1 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu jammy InRelease Ophalen:2 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu jammy-updates InRelease [119 kB] Geraakt:3 https://download.docker.com/linux/ubuntu jammy InRelease Geraakt:4 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu jammy-backports InRelease Ophalen:5 http://security.ubuntu.com/ubuntu jammy-security InRelease [110 kB] 229 kB opgehaald in 1s (433 kB/s) Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar De statusinformatie wordt gelezen... Klaar 14 pakketten kunnen opgewaardeerd worden. Voer 'apt list --upgradable' uit om ze te zien. boot$ apt list --upgradable Bezig met oplijsten... Klaar alsa-ucm-conf/jammy-updates,jammy-updates 1.2.6.3-1ubuntu1.9 all [opwaardeerbaar van: 1.2.6.3-1ubuntu1.8] containerd.io/jammy 1.6.26-1 amd64 [opwaardeerbaar van: 1.6.25-1] fonts-noto-color-emoji/jammy-updates,jammy-updates 2.042-0ubuntu0.22.04.1 all [opwaardeerbaar van: 2.038-0ubuntu1] gjs/jammy-updates 1.72.4-0ubuntu0.22.04.1 amd64 [opwaardeerbaar van: 1.72.2-0ubuntu1] libcryptsetup12/jammy-updates 2:2.4.3-1ubuntu1.2 amd64 [opwaardeerbaar van: 2:2.4.3-1ubuntu1.1] libgjs0g/jammy-updates 1.72.4-0ubuntu0.22.04.1 amd64 [opwaardeerbaar van: 1.72.2-0ubuntu1] libyajl2/jammy-updates,jammy-security 2.1.0-3ubuntu0.22.04.1 amd64 [opwaardeerbaar van: 2.1.0-3build2] python3-update-manager/jammy-updates,jammy-updates 1:22.04.17 all [opwaardeerbaar van: 1:22.04.10] systemd-hwe-hwdb/jammy-updates,jammy-updates 249.11.4 all [opwaardeerbaar van: 249.11.3] update-manager-core/jammy-updates,jammy-updates 1:22.04.17 all [opwaardeerbaar van: 1:22.04.10] update-manager/jammy-updates,jammy-updates 1:22.04.17 all [opwaardeerbaar van: 1:22.04.10] vim-common/jammy-updates,jammy-updates,jammy-security,jammy-security 2:8.2.3995-1ubuntu2.15 all [opwaardeerbaar van: 2:8.2.3995-1ubuntu2.13] vim-tiny/jammy-updates,jammy-security 2:8.2.3995-1ubuntu2.15 amd64 [opwaardeerbaar van: 2:8.2.3995-1ubuntu2.13] xxd/jammy-updates,jammy-security 2:8.2.3995-1ubuntu2.15 amd64 [opwaardeerbaar van: 2:8.2.3995-1ubuntu2.13] |
Niet alles wordt met een upgrade geinstalleerd (paketten worden achtergehouden), maar dat ben ik gewend. Schijn je wel op te kunnen lossen door deze paketten te installeren...
Een aantal Proxmox VE processen hadden de meeste CPU tijd gepakt. Ik heb rond 20u pvestatd, pve-firewall en pveproxy gestopt en het spike gedrag wordt daarmee een stuk minder.andru123 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:56:
@misteriks dat is op een idle systeem? Wow wat een springerig gedrag. Helaas, zie ik niet welke systeem je hebt en over welke PSU het gaat. Ik heb gemerkt dat sommige adapters zijn echt springerig.
Rond 20:25 pvestatd weer gestart en een deel van het spike gedrag is daarmee terug.
Gedrag is dus te verklaren, ik ga nu voor mezelf even bepalen wat ik wel en niet aan functionaliteit nodig heb
/f/image/ZkpFpT0HKc2eKl8nnWtfd9s8.png?f=fotoalbum_large)
.
[ Voor 99% gewijzigd door frogger9 op 17-12-2023 14:10 . Reden: verkeerde reactie ]
Gekocht? Bevalt deze configuratie?chmistry schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:31:
Ik denk dat ik eruit ben:
Simpele NUC met voldoende ruimte voor opslag. Geheugen is overkill maar ik denk aan nog een NUC als desktop PC, dan ben ik gelijk voorzien van RAM.
Dit systeem is krachtiger dan de Odroid H3+, voor ongeveer dezelfde kosten. Ik heb geen zin om te wachten op de NAB6, dus denk dat ik hiermee prima uit de voeten kan.
# Category Product Link Prijs 1 Barebones Intel NUC 13 Pro Kit RNUC13L3KI30000 shop € 305,99 1 Geheugen intern Corsair Vengeance 2x32GB uitvoering: Corsair Vengeance € 142,90 1 Solid state drives Lexar NM790 4TB uitvoering: Lexar NM790 4TB € 199,90 Totaal € 648,79
Heb ondertussen de Brennenstuhl wattmeter gekocht, mijn oude Cresta was gevallen dus had sowieso een goede reden om een nieuwe aan te schaffen. Ik ga van het weekend eens kijken of er een groot verschil is tussen de Brennenstuhl en de Shelly Plug Plus S. Direct vermogen vergelijken zal lastig zijn omdat de Plug Plus via de webinterface iets vertraging geeft. Eens kijken of het verbruik over een periode te loggen is met de plug plus.
Ben naar soort gelijke configuratie aan het kijken voor een linux server met docker service. Vraag me af of ze stil genoeg zijn (fan). Fanless helaas weinig te verkrijgen.
# | Category | Product | Link | Prijs |
---|---|---|---|---|
1 | Barebones | Intel NUC 13 Pro Kit RNUC13L3KI30000 | shop | € 305,99 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance 2x32GB | uitvoering: Corsair Vengeance | € 142,90 |
1 | Solid state drives | Lexar NM790 4TB | uitvoering: Lexar NM790 4TB | € 199,90 |
Totaal | € 648,79 |
Ik heb deze configuratie gekocht inderdaad, NUC op nl.nbb.com is nu 50 euro duurder zie ik.
Het bevalt me tot nu to perfect. Heb er zonder problemen proxmox op geinstalleerd en zonder powertop --autotune is het verbruik 3,5 Watt. De shelly rapporteerd dan 2,5 Watt.
Heb er nu 1 VM in draaien (haos11.2) en het verbruik is 4,5-5,8 Watt, de shelly rapporteerd 3,5-4,8 Watt.
De NUC is idle volkomen stil, heb het idee dat de fan niet draait.
De shelly rapporteerd standaard 1 Watt verbruik lager dan de Brennenstuhl. 1 ding dat me opvalt is dat het gemeten voltage niet veranderd, terwijl het voltage aardig slingert:
:fill(white):strip_exif()/f/image/vTSuqvlEzZAvRBrOrI5u2BUW.png?f=user_large)
[ Voor 37% gewijzigd door chmistry op 17-12-2023 20:06 ]
- andru123
- Voedingen
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Oh wow, 235V in plaats van 220? Veel zonnepanelen in de buurt?
“niet verandert” volgens welke meter?
Meet je toevallig ook eigen verbruik van Shelly ook? Dat is zeker 1-2W.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@chmistry De Brennenstuhl PM 231 E is getest als een goede meter. Ik zou die waarden als realistisch beschouwen.
Van Shelly heb ik geen goede nauwkeurigheidstesten gezien. Het zou me niet verbazen als er een grote afwijking is bij draadloze meters. Soms worden die niet geijkt en dat is cruciaal blijkt uit vergelijkende praktijktests tussen diverse meters met dezelfde chip (bv. een Cirrus Logic chip).
Zou je de metingen met PM 231 E kunnen samenvoegen met een hardwarelijst? Ik zie dat er een staat hier, maar ik weet niet of er nog wijzigingen zijn geweest bij het samenstellen.
Als alle gegevens bij elkaar staan kan het bericht worden gepind!
Van Shelly heb ik geen goede nauwkeurigheidstesten gezien. Het zou me niet verbazen als er een grote afwijking is bij draadloze meters. Soms worden die niet geijkt en dat is cruciaal blijkt uit vergelijkende praktijktests tussen diverse meters met dezelfde chip (bv. een Cirrus Logic chip).
Zou je de metingen met PM 231 E kunnen samenvoegen met een hardwarelijst? Ik zie dat er een staat hier, maar ik weet niet of er nog wijzigingen zijn geweest bij het samenstellen.
Als alle gegevens bij elkaar staan kan het bericht worden gepind!
[ Voor 23% gewijzigd door mrmrmr op 18-12-2023 00:24 ]
De standaard net spanning is al jaren 230V +/- 10%. Dus die 235 is niet gek hoog.andru123 schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:02:
220V was het idd vroeger.
Ik heb mijn Shelly alleen nooit meer dan 1W zien afnemen. Dus dat neem ik als meet onnauwkeurigheid
[ Voor 11% gewijzigd door HotSpot79 op 17-12-2023 18:52 ]
Er was vandaag niet zoveel zon, maar deze spanning en schommelingen zijn redelijk normaal hier.andru123 schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:02:
Ik heb eerst de Brennenstuhl in het stopcontact, dan de de Shelly erin, daarna de NUC, dus Brennenstuhl zou verbruik van de Shelly kunnen meten. (sorry stond eerst andersom)
'Niet verandert' is het voltage wat ik in de webui van de Shelly zie staan, dat is onveranderd zover ik kan zien. Ik zou het even moeten loggen om zeker te zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door chmistry op 17-12-2023 20:13 ]
@mrmrmr Ik heb het systeem zoals het nu draait in de post erbij gezet.
- andru123
- Voedingen
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Vroeger al eens 2 zelfbouw servers gehad, waaronder de eerste Deskmini.
Daarna ben ik weer over gegaan op een Synology DS216 play, maar deze komt gewoon echt power tekort.
Hebben jullie nog opmerkingen over onderstaand systeem als server?
Het zal gebruikt worden met Proxmox; Xpenology, Home Assistent en plex.
Dit zal toch onder de 20 watt moeten kunnen blijven?
Daarna ben ik weer over gegaan op een Synology DS216 play, maar deze komt gewoon echt power tekort.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 4600G Boxed | € 101,95 | € 101,95 |
1 | Barebones | ASRock DeskMini X300 | € 149,90 | € 149,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G4SFRA32A | € 38,93 | € 38,93 |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 2TB | € 124,90 | € 124,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB | € 134,99 | € 134,99 |
Totaal | € 550,67 |
[ Voor 5% gewijzigd door yorroy op 18-12-2023 09:54 ]
Onder de 20W waarschijnlijk wel ja. Maar de lat licht dan ook wel laagyorroy schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:51:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 4600G Boxed € 101,95 € 101,95 1 Barebones ASRock DeskMini X300 € 149,90 € 149,90 1 Geheugen intern Crucial CT16G4SFRA32A € 38,93 € 38,93 1 Solid state drives Crucial MX500 2,5" 2TB € 124,90 € 124,90 1 Solid state drives Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB € 134,99 € 134,99 Totaal € 550,67
Nu is AMD wat onzuiniger in idle, maar ik ga er toch vanuit dat die ook wel onder de 20W blijven.
Hoe lager hoe beter inderdaad.RobertMe schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:38:
[...]
Onder de 20W waarschijnlijk wel ja. Maar de lat licht dan ook wel laagIn dit topic zal het overgrote deel van de systemen (zonder HDDs) onder de 10W zitten, rn dat is dan nog "onzuinig". Idealiter zit je onder de 5W. Iets dat ook gehaald wordt (/kan worden) met moderne Intel i7 processoren met 10+ cores.
Nu is AMD wat onzuiniger in idle, maar ik ga er toch vanuit dat die ook wel onder de 20W blijven.
Ik zit ook niet vast aan AMD. Er zijn ook wel deskmini’s met 1151 en 1200 socket. Dus een Intel is ook geen probleem.
Die Ryzen 5 is ook flink overkill, maar het prijsverschil met een Ryzen 3 uit die generatie was zo klein op dit moment.
Een pentium of i3 lijkt me dus ook prima.
AMD 4000G idle zit zo rond de 9W. Het is mij niet gelukt om een Gigabyte B550I met een AMD 4650G lager dan 9W te krijgen. Met de deskmini zou het misschien nog wel iets lager kunnen, maar Asrock is geen uitblinker in het zuinig maken van hun mainboards/bios. (mijn ervaring)RobertMe schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:38:
[...]
Onder de 20W waarschijnlijk wel ja. Maar de lat licht dan ook wel laagIn dit topic zal het overgrote deel van de systemen (zonder HDDs) onder de 10W zitten, rn dat is dan nog "onzuinig". Idealiter zit je onder de 5W. Iets dat ook gehaald wordt (/kan worden) met moderne Intel i7 processoren met 10+ cores.
Afhankelijk welke hardware je al hebt, de te verwachten CPU workload en evt max netwerk-speed, loont het dan meestal niet om naar een Intel over te stappen. Vaak zijn de huidige Intel processoren al snel 'onzuinig' als ze wat moeten doen, dan is namelijk de AMD weer efficiënter. De intel processoren zijn wel zuiniger te krijgen door goed gebruik te maken van de P en E cores, maar dat kost wel flik wat uitzoek werk/tuning tijd.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@yorroy
Intel is de beste keuze voor een laag idle verbruik. Bijvoorbeeld uitvoering: ASRock DeskMini 310 of uitvoering: ASRock DeskMini H470 Series kunnen tamelijk goed (laag) scoren. Sommige (vooral recente) DeskMini's zijn niet ontworpen om zuinig te zijn. AMD is niet zuinig in idle: het verbruik is 2x zo hoog als dat van Intel.
De eerste DeskMini (110 met Skylake meen ik?) zou overigens ook nog wel kunnen voldoen. Voor verbruik is het niet nodig om iets nieuws te kopen.
Naast hardware is het reduceren van de belasting ook een onmisbare techniek om het verbruik omlaag te brengen. Sommige software doet aan (overmatig) loggen of monitoren. Bij monitoren kan je de frequentie drastisch omlaag brengen. Daarnaast is het vermijden van VM's en VM programma's cruciaal. Bij bewakingscamerabeelden is het verstandig om beeldverwerking te minimaliseren.
Uiteraard is de keuze van een zuinig besturingssysteem het startpunt. Ik gebruik meestal Debian.
Intel is de beste keuze voor een laag idle verbruik. Bijvoorbeeld uitvoering: ASRock DeskMini 310 of uitvoering: ASRock DeskMini H470 Series kunnen tamelijk goed (laag) scoren. Sommige (vooral recente) DeskMini's zijn niet ontworpen om zuinig te zijn. AMD is niet zuinig in idle: het verbruik is 2x zo hoog als dat van Intel.
De eerste DeskMini (110 met Skylake meen ik?) zou overigens ook nog wel kunnen voldoen. Voor verbruik is het niet nodig om iets nieuws te kopen.
Naast hardware is het reduceren van de belasting ook een onmisbare techniek om het verbruik omlaag te brengen. Sommige software doet aan (overmatig) loggen of monitoren. Bij monitoren kan je de frequentie drastisch omlaag brengen. Daarnaast is het vermijden van VM's en VM programma's cruciaal. Bij bewakingscamerabeelden is het verstandig om beeldverwerking te minimaliseren.
Uiteraard is de keuze van een zuinig besturingssysteem het startpunt. Ik gebruik meestal Debian.
Welke Gigabyte mainboard heb jij precies gebruikt?HotSpot79 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:49:
[...]
AMD 4000G idle zit zo rond de 9W. Het is mij niet gelukt om een Gigabyte B550I met een AMD 4650G lager dan 9W te krijgen. Met de deskmini zou het misschien nog wel iets lager kunnen, maar Asrock is geen uitblinker in het zuinig maken van hun mainboards/bios. (mijn ervaring)
Wie du mir, so ich dir.
- andru123
- Voedingen
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
@eheijnen Ook nog een 8W AMD in gepinnde berichten: savale in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
https://www.gigabyte.com/...B550I-AORUS-PRO-AX-rev-10eheijnen schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:18:
[...]
Welke Gigabyte mainboard heb jij precies gebruikt?
Deze.
Iemand ervaring met de 'nieuwe' op de N100 gebaseerde NAS boardjes die op Aliexpress staan?
https://www.aliexpress.us/item/3256806121082868.html
- DDR5
- 1x SATA native, 5x SATA via JMB585
- 2x M.2 slot (via x1 interface)
- 4x 2,5gbit NIC i226-v
- DDR5
- 4x 2,5gbit NIC i226-v

[ Voor 14% gewijzigd door Wallie op 18-12-2023 20:48 ]
Dat is niet gênant, dat is professioneel.
Ervaring niet, maar wel wat ervaringen met mijn N5105 en N305 mini PC-tjes.
Wat ik toch wel jammer vind is dat het beperkte aantal PCI-e lanes gebruikt wordt voor de nic's. Had zelf liever gezien dat er maar 2 nic's op zaten en de resterende lanes gebruikt worden voor een extra NVMe of PCI-e slot.
Heel blij dat enkele CWWK modellen ondersteuning hebben voor 5x NVME. Hierdoor heb ik mijn 120W+ NAS en switch kunnen uitfaseren. Ja netto minder storage en duur(der) in aanschaf, maar neemt zoveel minder ruimte in, stiller en vooral lager verbruik.
Expandability en repairability is bij die mini pc's wel een minpunt, dus als ze die mogelijkheden in een mobo hadden gehad had ik die zeker gekozen. Helaas heb ik nog geen N100/N305 bord gezien die meer dan 2 NVMe's aankan.
Wat ik toch wel jammer vind is dat het beperkte aantal PCI-e lanes gebruikt wordt voor de nic's. Had zelf liever gezien dat er maar 2 nic's op zaten en de resterende lanes gebruikt worden voor een extra NVMe of PCI-e slot.
Heel blij dat enkele CWWK modellen ondersteuning hebben voor 5x NVME. Hierdoor heb ik mijn 120W+ NAS en switch kunnen uitfaseren. Ja netto minder storage en duur(der) in aanschaf, maar neemt zoveel minder ruimte in, stiller en vooral lager verbruik.
Expandability en repairability is bij die mini pc's wel een minpunt, dus als ze die mogelijkheden in een mobo hadden gehad had ik die zeker gekozen. Helaas heb ik nog geen N100/N305 bord gezien die meer dan 2 NVMe's aankan.
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Welke CWWK heb je gekozen?thof schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:49:
Ervaring niet, maar wel wat ervaringen met mijn N5105 en N305 mini PC-tjes.
Deze: https://cwwk.net/products...5g?variant=44913428627688
Een Intel i3 N305, met de extra 4*M.2 adapter wat het totaal op 5 NVMe sloten brengt met x1 bandbreedte.
Nog wel wat aan het stoeien met de ASPM settings om het vebruik iets omlaag te krijgen
[ Voor 6% gewijzigd door thof op 18-12-2023 22:55 ]
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Dank. Ik zocht juist iets zoals dit maar zonder al die netwerkpoorten. 1 enkele is prima. En dan 1gbit dat is stuk zuiniger en ruim voldoende.thof schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:55:
[...]
Deze: https://cwwk.net/products...5g?variant=44913428627688
Een Intel i3 N305, met de extra 4*M.2 adapter wat het totaal op 5 NVMe sloten brengt met x1 bandbreedte.
Nog wel wat aan het stoeien met de ASPM settings om het vebruik iets omlaag te krijgenAchteraf twijfel of ik het niet beter bij de N100 had kunnen houden
Ik zie dat dit merk vooral een hoop NICs heeft op hun modellen.
Ik zit met mijn Minisforum UM480 XT ( AMD Ryzen™ 7 4800H, 8 Cores/16 Threads ) op 5W idle en is goedkoper dan die Deskmini.yorroy schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:51:
Met een ASUS ROG Strix B550-I Gaming moederbord is het ook mogelijk om 5W te halen.
[ Voor 9% gewijzigd door audiojunk op 18-12-2023 23:43 ]
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Idd die Asus ROG STRIX B550I is alleen ontzettend duur. Ik heb daar ook naar zitten kijken. Dan neem ik die 4 watt extra tov Gigabyte B550i maar voor lief omdat ik die toch al had.audiojunk schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:42:
[...]
Ik zit met mijn Minisforum UM480 XT ( AMD Ryzen™ 7 4800H, 8 Cores/16 Threads ) op 5W idle en is goedkoper dan die Deskmini.
Met een ASUS ROG Strix B550-I Gaming moederbord is het ook mogelijk om 5W te halen.
Mijn um480xt doet idd ook 4-5W, en heb er een ASM1166 aanhangen (7 W). Lekker veel opslag, dus prima ding voor een NAS oid.
Een odroid h3+ heb ik ook met een ASM1166 en die doet ook ongeveer hetzelfde als de UM480XT, maar dan heeft die UM480XT toch echt meer power als het op cpu werk aankomt.
Heb er ook maar zitten kijken. De sata-controller is een JMB575 (of 585) en die doet geen ASPM, dus lage c-states zijn waarschijnlijk een probleem. De 5105/6000 boardjes van topton/cwwk hadden hetzelfde euvel en kwamen daardoor niet onder de 15W idle.Wallie schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:46:
Iemand ervaring met de 'nieuwe' op de N100 gebaseerde NAS boardjes die op Aliexpress staan?
- DDR5
- 4x 2,5gbit NIC i226-v
[Afbeelding]
Idd jammer dat ze niet de asm1166 gebruikt hebben. Die ondersteund wel ASPM. Verder lijkt mij het een leuk bordje, maar ik heb zelf ook niet die 4 NICs nodig. Had liever gezien dat ze die 2 PCIE lanes aan nvme hadden toegekend, zodat er tenminste 1 NVME wel PCIEX4 zou zijn of beide nvme PCIEx2.rjaap schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:05:
[...]
Heb er ook maar zitten kijken. De sata-controller is een JMB575 (of 585) en die doet geen ASPM, dus lage c-states zijn waarschijnlijk een probleem. De 5105/6000 boardjes van topton/cwwk hadden hetzelfde euvel en kwamen daardoor niet onder de 15W idle.
De afgelopen week ben ik bezig geweest om naast mijn zelfbouw NAS / thuisserver toch een Pi neer te zetten. Enerzijds als secundaire DNS met AdGuard Home en AdGuard Home Sync, maar ook voor wat monitoring.
Maar omdat ik toch bezig was, moest ik ineens denken aan de chipset problemen waar @Mich, @Mirabis, ik en anderen tegen aan zijn gelopen. Omdat ik de Pi nu toch al ingericht had, wilde ik direct een testje doen met ser2net in combinatie met Zigbee2MQTT en Z-Wave JS. Ik vond alleen de documentatie op sommige plekken wat spartaans, vandaar dat ik het uitgesteld had.
Uiteindelijk viel het allemaal reuze mee met Docker. Ik heb daarvoor onderstaande Compose en ser2net configuratie in de /opt/ser2net/ directory gezet.
Compose
ser2net.yaml
Ik heb de USB kabels omgeprikt naar mijn Pi. En daarop kon ik deze stack eenvoudig starten met docker compose up -d. In Zigbee2MQTT heb ik vervolgens in de configuration.yaml de ser2net referentie toegevoegd:
En in Z-Wave JS kon ik deze instelling na opstarten in de UI doen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YstP1Wd1gOitgpkZQ0AHOQ0p.png?f=user_large)
Het eindresultaat was dat eigenlijk alles vanzelf werkte
. Het stroomverbruik van mijn server is na deze actie gedaald van idle ~23W naar ~20W. Een mooie verbetering van 15%, maar ik had het idee dat er iets niet helemaal klopte. In Powertop kreeg ik namelijk geen package C8, die ik wel had verwacht. Ik had eerder maximaal package C2, maar inmiddels kreeg ik wel package C3. Dus een kleine verbetering, maar goed dat zag ik dus ook in het stroomverbruik. Alleen nog steeds niet de verwachte package C8...
Het volgende commando kwam toen met een vermoedelijke oorzaak:
Zucht. De netwerkcontroller had geen ASPM. Deze kon ik wel forceren:
Maar met nagenoeg geen resultaat...
Ik bedacht me dat ik vorige week met de recente unRAID update ook de Realtek r8125 driver had geïnstalleerd. In de support thread kwam naar boven dat ASPM uitstond vanwege mogelijke problemen:
Na reboot, bleek ASPM wederom disabled op deze driver, maar ik weet 100% zeker dat die wel aanstond. Daar heb ik namelijk mee getest. Ik heb dus ASPM nogmaals geforceerd aangezet met bovenstaande commando. En ik kan jullie mededelen dat 17.8W inmiddels mijn laagst gemeten verbruik ik. Maar het schommelt zo rond de 18W-22W. ik heb het idee dat er wat systeemprocessen iets té proactief zijn. Wellicht is het Home Assistant, wellicht iets anders. Maar dat is nog iets wat ik uit wil gaan zoeken.
In ieder geval heb ik met deze actie zo'n 4-5Wh bespaard. Eens even aanzien nu hoe stabiel dit is en hoe tevreden ik ben met de nieuwe situatie
. En mijn systeem komt dus nu wel gewoon in package C8. Ook al is het maar 20%.
Maar omdat ik toch bezig was, moest ik ineens denken aan de chipset problemen waar @Mich, @Mirabis, ik en anderen tegen aan zijn gelopen. Omdat ik de Pi nu toch al ingericht had, wilde ik direct een testje doen met ser2net in combinatie met Zigbee2MQTT en Z-Wave JS. Ik vond alleen de documentatie op sommige plekken wat spartaans, vandaar dat ik het uitgesteld had.
Uiteindelijk viel het allemaal reuze mee met Docker. Ik heb daarvoor onderstaande Compose en ser2net configuratie in de /opt/ser2net/ directory gezet.
Compose
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| --- services: ser2net: container_name: ser2net image: ghcr.io/jippi/docker-ser2net restart: unless-stopped network_mode: host volumes: - /opt/ser2net/ser2net.yaml:/etc/ser2net/ser2net.yaml devices: - /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0 - /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00 |
ser2net.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| connection: &zigbee accepter: tcp,2011 connector: serialdev,/dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0,115200n81,local,dtr=off,rts=off options: kickolduser: true connection: &zwave accepter: tcp,2012 connector: serialdev,/dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00,115200n81,local options: kickolduser: true |
Ik heb de USB kabels omgeprikt naar mijn Pi. En daarop kon ik deze stack eenvoudig starten met docker compose up -d. In Zigbee2MQTT heb ik vervolgens in de configuration.yaml de ser2net referentie toegevoegd:
YAML:
1
2
| serial: port: 'tcp://192.168.1.254:2011' |
:fill(white):strip_exif()/f/image/YstP1Wd1gOitgpkZQ0AHOQ0p.png?f=user_large)
Het eindresultaat was dat eigenlijk alles vanzelf werkte

Bash:
1
| lspci -vv | awk '/ASPM/{print $0}' RS= | grep --color -P '(^[a-z0-9:.]+|ASPM )' |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| 00:06.0 PCI bridge: Intel Corporation 12th Gen Core Processor PCI Express x4 Controller #0 (rev 02) (prog-if 00 [Normal decode]) LnkCap: Port #5, Speed 16GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <16us LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ 00:1a.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 7a48 (rev 11) (prog-if 00 [Normal decode]) LnkCap: Port #25, Speed 16GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ 00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 7a38 (rev 11) (prog-if 00 [Normal decode]) LnkCap: Port #1, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <4us LnkCtl: ASPM L0s L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk- 00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation Device 7a3a (rev 11) (prog-if 00 [Normal decode]) LnkCap: Port #3, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ 01:00.0 Non-Volatile memory controller: Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller 980 (DRAM-less) (prog-if 02 [NVM Express]) LnkCap: Port #0, Speed 8GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ 02:00.0 Non-Volatile memory controller: Micron/Crucial Technology P1 NVMe PCIe SSD[Frampton2] (rev 03) (prog-if 02 [NVM Express]) pcilib: sysfs_read_vpd: read failed: No such device LnkCap: Port #0, Speed 8GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <8us LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ 04:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8125 2.5GbE Controller (rev 05) LnkCap: Port #0, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s unlimited, L1 <64us LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ |
Bash:
1
| echo 1 > /sys/bus/pci/devices/0000\:04\:00.0/link/l1_aspm |
Ik bedacht me dat ik vorige week met de recente unRAID update ook de Realtek r8125 driver had geïnstalleerd. In de support thread kwam naar boven dat ASPM uitstond vanwege mogelijke problemen:
Ja, mooi man. Mag ik dat alsjeblieft zelf bepalen? Want met de stock driver heb ik die ervaring dus totaal niet. Dus hoppakee, opzouten met die bende! Ik ben dus gerevert naar de standaard Realtek driver die unRAID meelevert.I think with ASPM enabled you would experience all kind of different issues like network drop outs, unreliable network speeds and so on since you can find a lot of issues if you search just for Realtek and ASPM.
I even think that it wouldn‘t make sense to release a driver with ASPM enabled since it would make the network connection completely unreliable from what I found.
Na reboot, bleek ASPM wederom disabled op deze driver, maar ik weet 100% zeker dat die wel aanstond. Daar heb ik namelijk mee getest. Ik heb dus ASPM nogmaals geforceerd aangezet met bovenstaande commando. En ik kan jullie mededelen dat 17.8W inmiddels mijn laagst gemeten verbruik ik. Maar het schommelt zo rond de 18W-22W. ik heb het idee dat er wat systeemprocessen iets té proactief zijn. Wellicht is het Home Assistant, wellicht iets anders. Maar dat is nog iets wat ik uit wil gaan zoeken.
In ieder geval heb ik met deze actie zo'n 4-5Wh bespaard. Eens even aanzien nu hoe stabiel dit is en hoe tevreden ik ben met de nieuwe situatie
Nog geen ervaring maar ik heb er wel met interesse naar gekeken.Wallie schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:46:
Eerlijk gezegd vind ik de prijs aan de hoge kant.
Voor hetzelfde geld kun je een vergelijkbare minipc kopen met behuizing en voeding er bij.
Voor ik mijn minipcs kocht was ik eigenlijk van plan om losse mobo's zoals deze te kopen, maar die waren er toen nog niet met N100 chip. Achteraf ben ik eigenlijk wel blij dat ik de complete PC heb gekocht. Een voeding en koeler had ik er toch wel bij moeten kopen net als iets van een kastje of rekje om het spul in te steken. Ik denk niet dat ik het zelf goedkoper kan.
Overigens zou ik het wel beter kunnen, bv door een betere voeding of actieve koeling te nemen, maar dat zou de totaalprijs (relatief) flink hoger hebben gemaakt. Op een prijs van €200 is ieder tientje extra nu eenmaal best veel.
Ik neem aan dat die bordjes nog wel wat in prijs zullen dalen en dat het dan aantrekkelijker wordt om ze los te kopen en zelf voor een behuizing, voeding en koeling te zorgen.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Mooi resultaat. Misschien kan je nog FF kort je systeem erbij zetten. ik kon het niet meer vinden wat je had. In de vakantie zal ik een apart topic aanmaken over dat USB probleem in het linux forum. Misschien dat daar iemand nog slimme tips heeft.alex3305 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:39:
De afgelopen week ben ik bezig geweest om naast mijn zelfbouw NAS / thuisserver toch een Pi neer te zetten. Enerzijds als secundaire DNS met AdGuard Home en AdGuard Home Sync, maar ook voor wat monitoring.
Compose
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 --- services: ser2net: container_name: ser2net image: ghcr.io/jippi/docker-ser2net restart: unless-stopped network_mode: host volumes: - /opt/ser2net/ser2net.yaml:/etc/ser2net/ser2net.yaml devices: - /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0 - /dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00
ser2net.yaml
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 connection: &zigbee accepter: tcp,2011 connector: serialdev,/dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_Sonoff_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_0001-if00-port0,115200n81,local,dtr=off,rts=off options: kickolduser: true connection: &zwave accepter: tcp,2012 connector: serialdev,/dev/serial/by-id/usb-0658_0200-if00,115200n81,local options: kickolduser: true
YAML:
1 2 serial: port: 'tcp://192.168.1.254:2011'
[Afbeelding]
Het eindresultaat was dat eigenlijk alles vanzelf werkte. Het stroomverbruik van mijn server is na deze actie gedaald van idle ~23W naar ~20W. Een mooie verbetering van 15%, maar ik had het idee dat er iets niet helemaal klopte. In Powertop kreeg ik namelijk geen package C8, die ik wel had verwacht. Ik had eerder maximaal package C2, maar inmiddels kreeg ik wel package C3. Dus een kleine verbetering, maar goed dat zag ik dus ook in het stroomverbruik. Alleen nog steeds niet de verwachte package C8...
Bash:
1 lspci -vv | awk '/ASPM/{print $0}' RS= | grep --color -P '(^[a-z0-9:.]+|ASPM )'
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 00:06.0 PCI bridge: Intel Corporation 12th Gen Core Processor PCI Express x4 Controller #0 (rev 02) (prog-if 00 [Normal decode]) LnkCap: Port #5, Speed 16GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <16us LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ 00:1a.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 7a48 (rev 11) (prog-if 00 [Normal decode]) LnkCap: Port #25, Speed 16GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ 00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 7a38 (rev 11) (prog-if 00 [Normal decode]) LnkCap: Port #1, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <4us LnkCtl: ASPM L0s L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk- 00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation Device 7a3a (rev 11) (prog-if 00 [Normal decode]) LnkCap: Port #3, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ 01:00.0 Non-Volatile memory controller: Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller 980 (DRAM-less) (prog-if 02 [NVM Express]) LnkCap: Port #0, Speed 8GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ 02:00.0 Non-Volatile memory controller: Micron/Crucial Technology P1 NVMe PCIe SSD[Frampton2] (rev 03) (prog-if 02 [NVM Express]) pcilib: sysfs_read_vpd: read failed: No such device LnkCap: Port #0, Speed 8GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <8us LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ 04:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8125 2.5GbE Controller (rev 05) LnkCap: Port #0, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s unlimited, L1 <64us LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
Zucht. De netwerkcontroller had geen ASPM. Deze kon ik wel forceren:
Bash:
1 echo 1 > /sys/bus/pci/devices/0000\:04\:00.0/link/l1_aspm
[...]
Ja, mooi man. Mag ik dat alsjeblieft zelf bepalen? Want met de stock driver heb ik die ervaring dus totaal niet. Dus hoppakee, opzouten met die bende! Ik ben dus gerevert naar de standaard Realtek driver die unRAID meelevert.
In ieder geval heb ik met deze actie zo'n 4-5Wh bespaard. Eens even aanzien nu hoe stabiel dit is en hoe tevreden ik ben met de nieuwe situatie. En mijn systeem komt dus nu wel gewoon in package C8. Ook al is het maar 20%.
Met onderstaand systeem zit ik op 38W idle in Proxmox.yorroy schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:51:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 4600G Boxed € 101,95 € 101,95 1 Barebones ASRock DeskMini X300 € 149,90 € 149,90 1 Geheugen intern Crucial CT16G4SFRA32A € 38,93 € 38,93 1 Solid state drives Crucial MX500 2,5" 2TB € 124,90 € 124,90 1 Solid state drives Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB € 134,99 € 134,99 Totaal € 550,67
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Boxed | € 334,69 | € 334,69 |
1 | Moederborden | MSI PRO B650M-P | € 125,02 | € 125,02 |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IM-1 Pocket | € 63,34 | € 63,34 |
1 | Netwerkadapters | Intel X550-T2 10GbE Network Adapter (bulk) | € 219,- | € 219,- |
1 | Ventilators | Noctua NF-A8 PWM Bruin, 80mm | € 16,34 | € 16,34 |
3 | Ventilators | Noctua NF-F12 PWM Bruin, 120mm | € 20,90 | € 62,70 |
2 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK96GX5M2B5600C40 | € 286,79 | € 573,58 |
1 | Voedingen | Seasonic Prime Fanless PX-450 | € 159,90 | € 159,90 |
1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 206,90 | € 206,90 |
Totaal | € 1.761,47 |
Eind deze maand komen daar nog 4x 8TB Samsung QVO SSD bij voor de virtuele Truenas en dan kan ik mijn oude rack uit zetten.
Oud rack deed gemiddeld 300W met 1x een Dell T430 met ESXI voor de VM's en 1x zelfbouw Truenas met 6x 6TB HDD erin en wat NVMe SSD's.
Migratie van de VM's is reeds uitgevoerd en zie dan een verbruik op de nieuwe server van rond de 70W.
Niet zo zuinig als andere systemen hier maar ben al lang blij om vanaf 300W naar onder de 100W te gaan.
Een minimale eis was bijvoorbeeld meer dan 128GB geheugen en een 10 Gbe mogelijkheid (onboard of PCIe) vanwege de nieuwe 4Gb glasvezel aansluiting binnenkort.
Hierdoor kom je dan al snel uit op AM5 en full size losse componenten ipv een "all in one" systeem zoals een NUC of iets van Ali.
Geen probleem. Ik heb mijn systeem ook op mijn profiel in mijn inventaris staan, maar ik snap wel dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Er staat ook bijzonder veel informatie in dit topicMich schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:16:
[...]
Mooi resultaat. Misschien kan je nog FF kort je systeem erbij zetten. ik kon het niet meer vinden wat je had. In de vakantie zal ik een apart topic aanmaken over dat USB probleem in het linux forum. Misschien dat daar iemand nog slimme tips heeft.
# | Category | Product |
---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-13500 Boxed |
1 | Moederborden | Gigabyte B760M GAMING X DDR4 |
1 | Interne harde schijven | Toshiba MD04ACA50D, 5TB |
2 | Interne harde schijven | Toshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IM-1 Pocket |
1 | Usb-sticks | Philips FM16FD145B 16GB Aluminium |
1 | Geheugen intern | Crucial Pro CP2K16G4DFRA32A |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 550W |
1 | Solid state drives | Crucial BX500 1TB |
1 | Solid state drives | Crucial P1 1TB |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB |
1 | Solid state drives | Transcend SSD230S 2TB |
Overigens heb ik nog een tweak kunnen doen. Ik heb Docker logging naar een RAM Disk verplaatst. Dit scheelt toch nog 1W. Mijn absolute low met een werkend systeem is nu 17.1W 16.8W. Zelfs met zo'n 50 Docker containers.
Ik heb vanavond nog even zitten kijken, maar vooral het aantal uitschieters is fors afgenomen lijkt het. Eerst was het gemiddelde idle verbruik (over een uur) 26-27W, dat is nu nog maar 18-20W. Het enige wat nu nog veel disk access lijkt te veroorzaken volgens iotop is een aantal databases, Home Assistant (?) en NGINX logging.
[ Voor 5% gewijzigd door alex3305 op 20-12-2023 21:45 ]
Ik heb vorig jaar een e-mail wisseling met Shelly gehad en daaruit is het volgende gekomen:mrmrmr schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:24:
@chmistry De Brennenstuhl PM 231 E is getest als een goede meter. Ik zou die waarden als realistisch beschouwen.
1. We perform calibration on all our PM devices either via a calibrating device, when communication is reliable (Ethernet) or against a etalon load.
We aim at achieving ~1-2% accuracy for V, I and P. Energy calculations depend on the power metering chip and on some of our entry line devices the integration happens in software.
2. Yes, the measurement is based on true RMS.
3. If you mean the measuring accuracy for each device, it can be found at their technical specifications: https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ik heb dit recent ook nagevraagd voor de Home Wizard Energy socket. Die meten volgens RMS, wat volgens mij de onnauwkeurige variant is bij niet zuivere sinus belastingen. Dus niet geheel betrouwbaar.
Ik ben sinds kort overgestapt HP Prodesk 400 G4 (i5-8500T, 32Gb ram, 512Gb NVME, 5Tb 2,5inch disk).
Tevens overgestapt van ESXi naar Proxmox, en ik moet zeggen in de basis valt het stroomgebruik niet tegen!
Ik zit gemiddeld op 14-15 Watt met bovenstaande config en een 5 tal linux VM's.
Nu vraag ik mij alleen af omdat ik toch linux draai, of ik niet net zo handig over kan stappen naar LXC containers.
Als ik het goed begrijp zijn LXC containers eigenlijk hetzelfde als de VM's het grote verschil is dat een LXC container de kernel deelt met zijn host, en een VM natuurlijk zijn eigen kernel heeft.
Stomme vraag, maar mijn Proxmox is een debian host, ik heb persoonlijk alleen de voorkeur voor Ubuntu. Kan ik wel Ubuntu LXC containers draaien op een Debian host?
Tevens overgestapt van ESXi naar Proxmox, en ik moet zeggen in de basis valt het stroomgebruik niet tegen!
Nu vraag ik mij alleen af omdat ik toch linux draai, of ik niet net zo handig over kan stappen naar LXC containers.
Als ik het goed begrijp zijn LXC containers eigenlijk hetzelfde als de VM's het grote verschil is dat een LXC container de kernel deelt met zijn host, en een VM natuurlijk zijn eigen kernel heeft.
Stomme vraag, maar mijn Proxmox is een debian host, ik heb persoonlijk alleen de voorkeur voor Ubuntu. Kan ik wel Ubuntu LXC containers draaien op een Debian host?
Je kunt zonder problemen iedere linux draaien in een LXC container.prekz schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:20:
Ik ben sinds kort overgestapt HP Prodesk 400 G4 (i5-8500T, 32Gb ram, 512Gb NVME, 5Tb 2,5inch disk).
Ubuntu is geen probleem (uit eindelijk een afgeleide van Debian), maar ook andere linuxen zijn geen probleem. Ik heb een tijd lang een CentOS nodig gehad, en dat was ook geen probleem in LXC.
@prekz Je kunt gewoon Linux 'gebruiken' in een LXC of LXD (Docker) container, maar dat is niet de use-case die meeste gebruikers aanhouden. Bepaalde kernel onderdelen worden inderdaad gedeeld, maar je kunt gewoon elke Linux distro draaien die je wilt. Zolang de architectuur maar hetzelfde is. Dus x86 op x86, arm op arm, etc. Let wel dat Linux Containers vaak verwijzen naar Docker containers en die werken net ff anders dan LXC containers op Proxmox.
Ik heb zelf daarom destijds de stap gemaakt naar unRAID omdat daar Docker containers out of the box ondersteund worden. Je kunt ook Docker installeren op Proxmox, want het is immers gewoon Debian.
Ik heb zelf daarom destijds de stap gemaakt naar unRAID omdat daar Docker containers out of the box ondersteund worden. Je kunt ook Docker installeren op Proxmox, want het is immers gewoon Debian.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@prekz Waarschijnlijk bespaar je nog veel meer met een gewone Linux distributie. Dat komt doordat Proxmox een overhead heeft van processen die processortijd en energie vergen.
ESXi is een van besturingssystemen (net als *BSD) die geen ondersteuning heeft voor diverse stroombesparende maatregelen. Overstappen naar Linux zal altijd gunstig zijn als de hardware aan low power modes doet.
ESXi is een van besturingssystemen (net als *BSD) die geen ondersteuning heeft voor diverse stroombesparende maatregelen. Overstappen naar Linux zal altijd gunstig zijn als de hardware aan low power modes doet.
True-RMS is volgens mij de meest betrouwbare manier om spanning te meten. Voor achtergrond zie b.v. hier.thys schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:31:
Ik heb dit recent ook nagevraagd voor de Home Wizard Energy socket. Die meten volgens RMS, wat volgens mij de onnauwkeurige variant is bij niet zuivere sinus belastingen. Dus niet geheel betrouwbaar.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Computers hebben doorgaans digitale energieconversievoorzieningen en die snijden de sinusoïde van wisselstroom aan, waardoor het voor simpele meters die uitgaan van perfecte sinusoïde een niet realistische energie wordt gemeten. Meestal is de aangegeven waarde dan te hoog. Bij sommige meters kun je dat zien aan de VA waarde (Volt * Ampère). De power factor is de correctie op die waarde. De waarde van pf ligt tussen nul en 1.
Een pf lager dan 50% komt vaak voor bij zuinige computers. Grote voedingen hebben vaak een pf correctie. Die correctie kost ook weer energie en dat is weer een van de redenen waarom grotere voeding minder zuinig zijn bij lage belasting.
True-RMS is inderdaad goed, maar de ervaring met informatie van fabrikanten leert dat de aangegeven verbruiks- en nauwkeurigheidswaarden vaak niet overeenkomen met de gemeten waarden in een test. Het zijn eerder 'zachte' ontwerprichtlijnen. Neem die dus vooral niet al te serieus, een test met goede meetapparatuur geeft beter aan wat de nauwkeurigheid is van een meter. Een lijst van tests staat in de topic over energiemeters.
Het vreemde is dat vooral bij draadloze meters weinig belangstelling is voor nauwkeurigheid bij testers. Die letten vooral op andere zaken, zoals software. Het is geen goed idee om je zuinige computer 24x7 achter een meter te hangen, want dat kost behoorlijk wat extra energie. Zeker als er draadloze communicatie is, want dat kost op zichzelf natuurlijk nog meer energie. Een gewone geijkte en geteste niet draadloze meter is vooralsnog de beste methode van (tijdelijk) meten.
Draadloze meters/schakelaars kun je mijns inziens het beste toepassen bij apparaten die veel verbruiken en op afstand gereguleerd moeten worden. Ik heb momenteel een digitale klokschakelaar (zonder meter, zonder sensors/afstandsbesturing) in gebruik.
Het energiemeter topic is een betere plek om dieper in te gaan op energiemeters. In de topic start van dit zuinige server topic zijn een aantal goed geteste meters vermeld.
Een pf lager dan 50% komt vaak voor bij zuinige computers. Grote voedingen hebben vaak een pf correctie. Die correctie kost ook weer energie en dat is weer een van de redenen waarom grotere voeding minder zuinig zijn bij lage belasting.
True-RMS is inderdaad goed, maar de ervaring met informatie van fabrikanten leert dat de aangegeven verbruiks- en nauwkeurigheidswaarden vaak niet overeenkomen met de gemeten waarden in een test. Het zijn eerder 'zachte' ontwerprichtlijnen. Neem die dus vooral niet al te serieus, een test met goede meetapparatuur geeft beter aan wat de nauwkeurigheid is van een meter. Een lijst van tests staat in de topic over energiemeters.
Het vreemde is dat vooral bij draadloze meters weinig belangstelling is voor nauwkeurigheid bij testers. Die letten vooral op andere zaken, zoals software. Het is geen goed idee om je zuinige computer 24x7 achter een meter te hangen, want dat kost behoorlijk wat extra energie. Zeker als er draadloze communicatie is, want dat kost op zichzelf natuurlijk nog meer energie. Een gewone geijkte en geteste niet draadloze meter is vooralsnog de beste methode van (tijdelijk) meten.
Draadloze meters/schakelaars kun je mijns inziens het beste toepassen bij apparaten die veel verbruiken en op afstand gereguleerd moeten worden. Ik heb momenteel een digitale klokschakelaar (zonder meter, zonder sensors/afstandsbesturing) in gebruik.
Het energiemeter topic is een betere plek om dieper in te gaan op energiemeters. In de topic start van dit zuinige server topic zijn een aantal goed geteste meters vermeld.
- andru123
- Voedingen
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Ik vind PF en RMS uitleg van mux leuker om te lezencville schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:10:
True-RMS is volgens mij de meest betrouwbare manier om spanning te meten. Voor achtergrond zie b.v. hier.
@jvwou123 dank
@alex3305 Ik draai nu docker op een aparte VM in proxmox. Ik kan hem ook op de baremetal laag draaien inderdaad. Voordeel aan LXC/VM's is dat ik hem dan wel kan delen in een cluster setup (heb af en toe 2 nodes als ik update werkzaamheden wil doen bijvoorbeeld).
@mrmrmr ik heb diverse VM's die ik niet allemaal containerized kan maken, of dat mijn voorkeur er niet naar uit gaat (zoals home assistant). Daarnaast heb ik 1 docker VM waar al mijn docker containers op draaien.
qua low power modus moet ik nog even goed in de bios kijken, er stond in het verleden een optie aan die ervoor zorgde dat hij in standby ging, en dat is nou net wat ik niet wil.
@alex3305 Ik draai nu docker op een aparte VM in proxmox. Ik kan hem ook op de baremetal laag draaien inderdaad. Voordeel aan LXC/VM's is dat ik hem dan wel kan delen in een cluster setup (heb af en toe 2 nodes als ik update werkzaamheden wil doen bijvoorbeeld).
@mrmrmr ik heb diverse VM's die ik niet allemaal containerized kan maken, of dat mijn voorkeur er niet naar uit gaat (zoals home assistant). Daarnaast heb ik 1 docker VM waar al mijn docker containers op draaien.
qua low power modus moet ik nog even goed in de bios kijken, er stond in het verleden een optie aan die ervoor zorgde dat hij in standby ging, en dat is nou net wat ik niet wil.
Dat kan prima en nog relatief goedkoop ook zie o.a.: Pricewatch: Externe HDD behuizing USB > 5x als er performance redenen zijn kan dit uiteraard wel sub optimaal zijn maar voor gewoon wat bulk data over een 1/2.5 gbit verbinding is dit prima.EValentino schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:56:
[...]
Blijft mooi spul, enige probleem voor mij is dat ik 5 stuks 3.5" HDD heb die ik ergens kwijt moet... Anders had ik graag ook een NUC'je aangeschaft.
Ik ben toch wat huiverig voor de stabiliteit van een opstelling als deze... Ik lees wat uitdagingen waar je tegenaan kunt lopen op Reddit.GewoonWatSpulle schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:58:
[...]
Dat kan prima en nog relatief goedkoop ook zie o.a.: Pricewatch: Externe HDD behuizing USB > 5x als er performance redenen zijn kan dit uiteraard wel sub optimaal zijn maar voor gewoon wat bulk data over een 1/2.5 gbit verbinding is dit prima.
Level1techs op YouTube is begonnen met het testen van dit soort enclosures.EValentino schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:03:
[...]
Ik ben toch wat huiverig voor de stabiliteit van een opstelling als deze... Ik lees wat uitdagingen waar je tegenaan kunt lopen op Reddit.
Ga ik eens naar kijken, bedankt!latka schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:42:
[...]
Level1techs op YouTube is begonnen met het testen van dit soort enclosures.
Ik heb recent een Topcon N100 (4x i226v) gekocht voor Proxmox en OPNsense via aliexpress.
Mijn ervaring is als volgt:
Iemand nog tips om de power consumptie nog verder omlaag te krijgen?
Mijn ervaring is als volgt:
- Geheugen vervangen is apart, je doet er een andere/nieuwe in en dan moet je 1-2 minuten wachten op een biep. 8, 16 en 32GB Crucial werkt beste bij mij (100% pass bij memtest)
- De power adapter vervangen door een bekender merk
- Idle power consumptie is iets rond 10-11 Watt met Proxmox 8
- OPNsense heeft 4 cores nodig om boven de 600-700Mbit/sec uit te komen. Ook zijn de NICs gevirtualiseerd (hopelijk maakt dat de VM verplaatsen makkelijker?)
- Slecht tot geen support na de aankoop. Ook BIOS is gedeeltelijk in chinees
[ Voor 8% gewijzigd door UTMachine op 28-12-2023 18:18 ]
Hallo allemaal,
Ik heb nog nooit een home server zelf in elkaar gestoken. Kunnen jullie mij helpen om een goede samenstelling te maken? Natuurlijk graag energiezuinig aangezien het 24/7 aanstaat. Zou graag unraid willen draaien als OS. Hierop graag homeassistant als VM + enkele andere VMs zoals webserver, enz... Alsook Plex of variant. Ik dacht aan itx board ASRock en 32GB Ram.. momenteel heb ik een eenvoudige nuc met 750gb maar geeft constant temp problemen. Welke specifieke onderdelen zouden jullie mij kunnen aanraden we zodat ik een prijs kan opmaken?
Ik heb nog nooit een home server zelf in elkaar gestoken. Kunnen jullie mij helpen om een goede samenstelling te maken? Natuurlijk graag energiezuinig aangezien het 24/7 aanstaat. Zou graag unraid willen draaien als OS. Hierop graag homeassistant als VM + enkele andere VMs zoals webserver, enz... Alsook Plex of variant. Ik dacht aan itx board ASRock en 32GB Ram.. momenteel heb ik een eenvoudige nuc met 750gb maar geeft constant temp problemen. Welke specifieke onderdelen zouden jullie mij kunnen aanraden we zodat ik een prijs kan opmaken?
Dat je geen support krijgt is volgens mij inharent aan waar je hem koopt. Ik vind de power consumption nog best goed hoor met die 4 ethernet porten, proxmox en opnsense. Als ik een speedtest doe op mijn maximale snelheid (1GB) dan stijgt mijn verbruik ook 4 a 5 Watt. Normaal +- 9W en dan zit ik ook rond de 19W.UTMachine schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:13:
Ik heb recent een Topcon N100 (4x i226v) gekocht voor Proxmox en OPNsense via aliexpress.
Mijn ervaring is als volgt:Ik kocht hem voor de zuinige N100 en 4x i226v, maar gezien de power consumptie (oftewel, niet laag), neig ik hem te vervangen door een NUC13 met een 2e 2.5Gbit/sec poort.
- Geheugen vervangen is apart, je doet er een andere/nieuwe in en dan moet je 1-2 minuten wachten op een biep. 8, 16 en 32GB Crucial werkt beste bij mij (100% pass bij memtest)
- OPNsense heeft 4 cores nodig om boven de 600-700Mbit/sec uit te komen
Alle freeBSD router OS-en zijn niet zuinig tov een WRT. Virtualization kost je ook iets. Een bepaalde basis load kost je een aantal watts. Met een virtualization host kom je bijna nooit op idle verbruik uit, alles draait hun eigen taken door elkaar van de VMs.UTMachine schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:13:
Mijn ervaring is als volgt:Ik kocht hem voor de zuinige N100 en 4x i226v, maar gezien de power consumptie (oftewel, niet laag), neig ik hem te vervangen door een NUC13 met een 2e 2.5Gbit/sec poort.
- OPNsense heeft 4 cores nodig om boven de 600-700Mbit/sec uit te komen
De vraag is zoals zojuist gesteld, als je 2-3 watt zakt is het die paar honderd in prijs waard?
IK was zelf hier naar aan het kijken: https://www.amazon.de/Mot...Appliance/dp/B0BYVMNMR9?tJazco2nd schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:10:
[...]
Dank. Ik zocht juist iets zoals dit maar zonder al die netwerkpoorten. 1 enkele is prima. En dan 1gbit dat is stuk zuiniger en ruim voldoende.
Ik zie dat dit merk vooral een hoop NICs heeft op hun modellen.
- andru123
- Voedingen
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
of de volgende 10 jaar elke dag spijt? Nee, dat is zeker niet waardVerwijderd schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:22:
Dus dan geef je opnieuw een paar honderd euro uit om 2-3w te besparen?
Ik vind 700mbit te weinig, als er 1 gbit internet is. Of iets is verkeerd geconfigureerd of het aan HW ligt.
Wij proberen hier een zuinige server te bouwen, niet per se een goedkoopste. Er waren een paar goede Ali-boxen (zoek bijvoorbeeld op Firebat), maar de meeste vallen niet onder de categorie "zuinigste". Goedkoopste - ja. Er zijn veel Ali-systemen getest, sommige worden hier gerapporteerd, en als mensen de tijd nemen om het goed te meten, worden het vastgezette berichten. Het feit dat er veel Ali-systemen worden besproken, betekent niet dat ze worden endorsed. Elke test gaat anderen helpen het juiste systeem te kiezen.
Deze review kwam ik er van tegen met nuttige info:masauri schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:09:
[...]
IK was zelf hier naar aan het kijken: https://www.amazon.de/Mot...Appliance/dp/B0BYVMNMR9?t
Best variant: BDKH - NAS board with 4xI226-V and ASM1166 SATA controller (manual available!)
Reviewed in Germany on 6 November 2023
Colour Name: No RAM No SSD
Update 09.11.23 - Beware of misinformation from me!
Although the board is sold by Kingnovy and TopTon together with the CW boards, it is NOT by Changwang.
You can tell the two apart by the PCB color and the print on the board itself.
BDKH: Green board with BDKH-NAS-XXXX label - ASM1166 SATA controller (C8 - self-tested)
CW: Black board with CW-NAS-XXXX label - JMS585 SATA controller (not lower than C3, despite ASPM) The BKHD board IS NOT COMPATIBLE WITH THE CW BIOS variants!
Unfortunately, there is no information about this on the Internet.
A manual with the PIN assignments and also the original BIOS (for modding) is available here:
https://www.bkipc.com/en/product/BK-NAS-N510X-MB.html
By default, ASPM is not activated for PCIe ports - which is why the board consumes a bit more in IDLE. However, you can mod the BIOS to easily unlock the corresponding ports, and also unlock the overclocking menu.
If you use a PicoPSU, everything unlocked is actually possible with half the equipment in spin-down around 11W idle - in terms of price/performance ratio, the board is therefore great in combination with the Jonsbo N2 housing (5 HDDs + 1 SATA SSD), for example.
In contrast to the black version, however, the significantly better ASM1166 SATA controller is used here, which can also be used in C8 - the more expensive/much more well-known black variant of CW with a more recent BIOS unfortunately uses the JMS585 - which apparently blocks C8 efficiently.
You can find out quite well about this in Google...
Het is me alsnog niet duidelijk welke van de 2 nu beter is (bij gebrek aan interpretatie kennis die me ontbreekt...)Mich schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:07:
[...]
Deze review kwam ik er van tegen met nuttige info:
Best variant: BDKH - NAS board with 4xI226-V and ASM1166 SATA controller (manual available!)
Reviewed in Germany on 6 November 2023
Colour Name: No RAM No SSD
Update 09.11.23 - Beware of misinformation from me!
Although the board is sold by Kingnovy and TopTon together with the CW boards, it is NOT by Changwang.
You can tell the two apart by the PCB color and the print on the board itself.
BDKH: Green board with BDKH-NAS-XXXX label - ASM1166 SATA controller (C8 - self-tested)
CW: Black board with CW-NAS-XXXX label - JMS585 SATA controller (not lower than C3, despite ASPM) The BKHD board IS NOT COMPATIBLE WITH THE CW BIOS variants!
Unfortunately, there is no information about this on the Internet.
A manual with the PIN assignments and also the original BIOS (for modding) is available here:
https://www.bkipc.com/en/product/BK-NAS-N510X-MB.html
By default, ASPM is not activated for PCIe ports - which is why the board consumes a bit more in IDLE. However, you can mod the BIOS to easily unlock the corresponding ports, and also unlock the overclocking menu.
If you use a PicoPSU, everything unlocked is actually possible with half the equipment in spin-down around 11W idle - in terms of price/performance ratio, the board is therefore great in combination with the Jonsbo N2 housing (5 HDDs + 1 SATA SSD), for example.
In contrast to the black version, however, the significantly better ASM1166 SATA controller is used here, which can also be used in C8 - the more expensive/much more well-known black variant of CW with a more recent BIOS unfortunately uses the JMS585 - which apparently blocks C8 efficiently.
You can find out quite well about this in Google...
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Wat ik begrijpp van het verhaal van @Mich, is dat het BKHD (niet met andere letters) de meest zuinige is.masauri schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:17:
[...]
Het is me alsnog niet duidelijk welke van de 2 nu beter is (bij gebrek aan interpretatie kennis die me ontbreekt...)
Maar dat moet Mich zelf ff toelichten.
Verwijderd
Een beetje gezond verstand is dan nog steeds van toepassing…… het kan natuurlijk leuk zijn om tegen elke prijs de ultieme zuinige server te bouwen. Maar als het om een paar watt verschil gaat lijkt een beetje blijven nadenken toch ook wel zinvol. Zeker als je al wat hebt gekocht.andru123 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:05:
Wij proberen hier een zuinige server te bouwen, niet per se een goedkoopste.
Dus wat is nu het probleem, dat minieme verschil in verbruik of de snelheid.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2023 17:55 ]
Ik heb liever support, maar de "officiële" concurrenten lijken de N100/4-poorten (nog) niet te leveren. Okee, jouw verbruik is dus ongeveer hetzelfde als mijn verbruikt. Ik doe ook geen pass-through van de NICs, ik heb de NIC virtueel gemaakt, geen idee of dat veel impact heeft (ik verwacht dat het dan makkelijk is om de VM te verplaatsen naar een andere Proxmox host?).Mich schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:50:
[...]
Dat je geen support krijgt is volgens mij inharent aan waar je hem koopt. Ik vind de power consumption nog best goed hoor met die 4 ethernet porten, proxmox en opnsense. Als ik een speedtest doe op mijn maximale snelheid (1GB) dan stijgt mijn verbruik ook 4 a 5 Watt. Normaal +- 9W en dan zit ik ook rond de 19W.
Die 2-3 watt meer/minder is te overkomen, alleen zit nog te dubben op de Topcon is iets waar ik de komende jaren plezier van kan hebben? De Intel NUCs bevallen mij al vele jaren. Toekomst gaat het uitwijzenstormfly schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:56:
[...]
Alle freeBSD router OS-en zijn niet zuinig tov een WRT. Virtualization kost je ook iets. Een bepaalde basis load kost je een aantal watts. Met een virtualization host kom je bijna nooit op idle verbruik uit, alles draait hun eigen taken door elkaar van de VMs.
De vraag is zoals zojuist gesteld, als je 2-3 watt zakt is het die paar honderd in prijs waard?
Tja voor mij was de doorslag om van de NUC af te stappen dat er geen nieuwe meer worden gemaakt. nieuws: Intel gaat geen nieuwe NUC-mini-pc's meer uitbrengenUTMachine schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:14:
[...]
Die 2-3 watt meer/minder is te overkomen, alleen zit nog te dubben op de Topcon is iets waar ik de komende jaren plezier van kan hebben? De Intel NUCs bevallen mij al vele jaren. Toekomst gaat het uitwijzen
Ik zocht iets met meer porten en compact formaat. De N5105 is mij zo goed bevallen als vervanging van mijn NUC router. Dat ik besloten heb om een N305 aan te schaffen en ook dat bevalt goed met 32GB ram.
Mocht je wat anders vinden laat het hier maar weten, altijd leuk om mee te lezen.
Dat klopt met virtuele NICs kan je een router VM door een Proxmox cluster heen laten bewegen.UTMachine schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:12:
[...]
Ik doe ook geen pass-through van de NICs, ik heb de NIC virtueel gemaakt, geen idee of dat veel impact heeft (ik verwacht dat het dan makkelijk is om de VM te verplaatsen naar een andere Proxmox host?).
Verwijderd
Dat Asus de hele NUC ontwikkeling en productie heeft overgenomen is er natuurlijk ook…..stormfly schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:22:
[...]
Tja voor mij was de doorslag om van de NUC af te stappen dat er geen nieuwe meer worden gemaakt. nieuws: Intel gaat geen nieuwe NUC-mini-pc's meer uitbrengen
Wist ik in zijn geheel niet, dank!Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:56:
[...]
Dat Asus de hele NUC ontwikkeling en productie heeft overgenomen is er natuurlijk ook…..
nieuws: ASUS is begonnen met verkopen van NUC-mini-pc's na exit Intel
nieuws: ASUS gaat NUC-mini-pc's produceren en ondersteunen na exit Intel
Dit stond in een van de reviews op amazon dus ik kan het niet verder toelichtenMars Warrior schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:29:
[...]
Wat ik begrijpp van het verhaal van @Mich, is dat het BKHD (niet met andere letters) de meest zuinige is.
Maar dat moet Mich zelf ff toelichten.
Welk virtual NIC type gebruik je?UTMachine schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:13:
- De power adapter vervangen door een bekender merk
- OPNsense heeft 4 cores nodig om boven de 600-700Mbit/sec uit te komen. Ook zijn de NICs gevirtualiseerd (hopelijk maakt dat de VM verplaatsen makkelijker?)
Even niets...
Ik gebruik de "VirtIO (paravirtualized)" met "Multiqueue" van 4 (ivm 4 CPUs). De NIC wordt automatisch herkend als 10Gbit/sec in OPNsense.
Als je gaat prutsen met VLANs in OPNsense, zet wel de firewall uit op je LAN interface in OPNsense (en reboot). Dat kostte mij een paar uur zoeken.
[ Voor 20% gewijzigd door UTMachine op 29-12-2023 09:49 ]
Wat met de NAS die Linus gebouwd heeft? Is deze energievriendelijk? (YouTube: This blows away the competition - JONSBO N1 NAS Build)Broesie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:50:
Hallo allemaal,
Op de eerste pagina zie ik onderdelen voor energievriendelijke servers, maar zijn deze niet outdated? Sommige onderdelen zijn 5 jaar oud?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Deze opmerking komt regelmatig terug. Sommige onderdelen zijn te koop in Duitsland (zie prijsvergelijkingssites zoals die van Heise en hier voor K3843). Dat geldt met name voor sommige typen PicoPSU via Amazon en Fujitsu/Kontron moederborden van Duitse shops. Daarnaast zijn processoren/platforms in het algemeen onzuiniger geworden wegens de performancecompetitie van Intel met AMD.Broesie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:37:
Op de eerste pagina zie ik onderdelen voor energievriendelijke servers, maar zijn deze niet outdated? Sommige onderdelen zijn 5 jaar oud?
Tegenwoordig zijn er OEM/label-aanbieders uit Azië die het niet zo nauw nemen met de low power richtlijnen. Die gebruiken met name beperkte Intel N processoren. Zo'n systeem scoorde voorheen tot wel 1,5W. Maar nu komt het soms op circa 8-10W. Dat komt ook deels door de aanwezigheid van 4 stuks 2.5 Gbps chips die soms ASPM problemen geven en sowieso ook meer verbruiken dan 1 Gbps. 'omdat het kan' lijkt een belangrijkere reden dan nut.
We boeren dus achteruit. Sommige systemen zijn er nog wel. Denk aan ASRock DeskMini 310, 410, bepaalde typen NUC's. Voor sommige onderdelen is nog geen alternatief, denk bijvoorbeeld aan een moderne ATX voeding. Corsair heeft ze nog wel op hun site met out-of-stock, maar levert ze niet.
Onder de gepinde posts (knop rechtsboven) kun je vele metingen terugvinden.
What @mrmrmr said...
En ook: vaak zijn de vereisten naar rekenkracht voor een server ook niet zo hoog (hangt er van af natuurlijk), dus daar is vaak geen machine voor nodig die ook de laatste games in 4k aan 120 fps aankan. Dus een belangrijke vraag die je moet beantwoorden is welke eisen je systeem (op dag 1 maar ook op langere termijn) zal stellen, en je keuze daarop baseren.
Home Assistant, Pi-Hole etc zijn zeer licht, ik kan me voorstellen dat andere use cases strengere eisen stellen...
En ook: vaak zijn de vereisten naar rekenkracht voor een server ook niet zo hoog (hangt er van af natuurlijk), dus daar is vaak geen machine voor nodig die ook de laatste games in 4k aan 120 fps aankan. Dus een belangrijke vraag die je moet beantwoorden is welke eisen je systeem (op dag 1 maar ook op langere termijn) zal stellen, en je keuze daarop baseren.
Home Assistant, Pi-Hole etc zijn zeer licht, ik kan me voorstellen dat andere use cases strengere eisen stellen...
- andru123
- Voedingen
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Er zijn miniITX borden met ~5W verbruik. Er is ook de nieuwste Kontron miniITX modellen, K3833, waar het verbruik is naar schatting ~3W (als ik naar een vergelijkbare bord kijk), maar die zijn moielijk verkrijgbaar.
Hoi allemaal,
Ik lees hier al een hele tijd mee, maar ben er nog steeds niet over uit wat ik precies wil gaan bouwen en hoop op wat input/meedenken.
Huidige situatie:
Moederbord ben ik nog niet helemaal over uit, ik zie de ASRock H610M-HDV/M.2 veel langskomen maar deze is slecht verkrijgbaar. De gigabyte boardjes lees ik ook goede verhalen over. Geheugen is nog niet uitgekozen bij deze setup, evenals een NVMe m.2 drive
Op bovenstaand systeem zou ik dan proxmox gaan draaien, alle huidige vm's/docker containers hiernaartoe migreren en ter vervanging van de qnap nas Truenas met ZFS gaan draaien, waarbij de WD Red plus in mirror. Ik weet dat de 3,5" WD Red's niet ideaal zijn voor stroomverbruik en mirror voor een thuissetup overbodig is (backups zijn veel belangrijker), maar omdat mijn bedrijfsdata - waar ik dagelijks mee werk - erop draait wil ik toch graag een mirror setup (+ backups). Het hoeft dus niet ultra zuinig te zijn, 20 - 30 watt in idle is absoluut acceptabel.
Ondanks heel veel lezen, twijfel ik nog steeds door zeer variërende berichten over het verbruik:
Ik lees hier al een hele tijd mee, maar ben er nog steeds niet over uit wat ik precies wil gaan bouwen en hoop op wat input/meedenken.
Huidige situatie:
- Oude qnap TS219p, draai ik alleen als fileserver: (+/- 17 watt)
- HP 260 G1 mini pc met een i3-4030U. Draait ESXI met 3VM's (Home assistant, PiHole, Docker), waarvan 1 VM uitsluitend voor alle docker containers (29, waaronder wat zwaardere containers voor o.a. geautomatiseerde usenet downloads). (+/- 11 watt)
- Totaal: +/- 28 watt in idle
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-12100 Boxed | € 117,55 | € 117,55 |
1 | Moederborden | ASRock H610M-HDV/M.2 | € 97,- | € 97,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B760M DS3H DDR4 | € 106,- | € 106,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B760M GAMING X DDR4 | € 122,- | € 122,- |
1 | Moederborden | Gigabyte H610I DDR4 | € 115,- | € 115,- |
2 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 12TB | € 291,17 | € 582,34 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 59,- | € 59,- |
Totaal | € 1.322,89 |
Moederbord ben ik nog niet helemaal over uit, ik zie de ASRock H610M-HDV/M.2 veel langskomen maar deze is slecht verkrijgbaar. De gigabyte boardjes lees ik ook goede verhalen over. Geheugen is nog niet uitgekozen bij deze setup, evenals een NVMe m.2 drive
Op bovenstaand systeem zou ik dan proxmox gaan draaien, alle huidige vm's/docker containers hiernaartoe migreren en ter vervanging van de qnap nas Truenas met ZFS gaan draaien, waarbij de WD Red plus in mirror. Ik weet dat de 3,5" WD Red's niet ideaal zijn voor stroomverbruik en mirror voor een thuissetup overbodig is (backups zijn veel belangrijker), maar omdat mijn bedrijfsdata - waar ik dagelijks mee werk - erop draait wil ik toch graag een mirror setup (+ backups). Het hoeft dus niet ultra zuinig te zijn, 20 - 30 watt in idle is absoluut acceptabel.
Ondanks heel veel lezen, twijfel ik nog steeds door zeer variërende berichten over het verbruik:
- Op hoeveel idle verbruikt zou ik met een systeempje als dit ongeveer kunnen rekenen? Is 20 - 30 watt in idle haalbaar?
- Hebben jullie suggesties voor een goed moederbord met een fatsoenlijk instelbaar bios dat energiezuinig is? ITX en uATX is beide een optie, vereiste: 4x Sata-600, 1 of 2x nvme. Liefst een intel nic, maar geen vereiste. Verder flexibel! Prijs < 130 euro
[ Voor 10% gewijzigd door DashToo op 30-12-2023 11:51 ]
Dit werkt niet alleen voor SEO, maar ook als je pc 1.5jr later het weer niet doet 😄Karp schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:02:
Verrassende uitkomst: het was de CMOS batterij.
Dus even voor de SEO: als je een Asrock Z87E-ITX moederbord hebt die niet op wil starten. Het kan aan de CMOS batterij liggen, ook al lijkt het de voeding te zijn.
Hij was dus niet dood. Eerst de batterij vervangen voor een nieuwe, geen resultaat. Maar vond het ding ondertussen verdacht genoeg. Beetje gemorreld aan de batterij-houder en waarempel, hij leeft weer!
Ik dacht altijd dat je hooguit een verkeerde tijd kreeg met een lege batterij, of BIOS instellingen die vergeten werden. Maar hij deed dus heeeelemaal niks meer. Geen piepje, geen PSU fan die aanspringt.. helemaal niks!
Ik denk dat hij nu echt de geest heeft gegeven!
PSU spint, CPU spint, maar niks op het scherm. Scherm op ander apparaat werkt wel.
CMOS batterij eruit: geen verschil
Geheugen los: PSU spint, CPU niet
Ik weet niet of het cpu is, of moederbord? Maar het ding is zo oud, als ik voor de 1 wat nieuws wil, dan moet de ander ook. (En nieuw geheugen, en mss wel voeding?)
Op zich was ik er nog steeds prima tevreden mee. Ik weet niet eens meer of het een i3 of i5 was, maar blijkbaar genoeg voor wat ik deed: backups, media server, home assistant en meer geknutsel.
Iemand nog tips voor vervangende onderdelen? Ben er helemaal uit. Het liefst behoud ik wel m'n Node 304 behuizing, 4 sata schijven en sata SSD.
@DashToo misschien een domme vraag, maar wat wil je bereiken hiermee?
Ik vermoed dat je huidige combinatie op zich veel noden afvinkt, en een nieuwere set-up kan dan wel krachtiger zijn, als je die extra rekenkracht niet gaat gebruiken is het toch wat geld in het water. Als het over opslagruimte gaat, kan je overwegen de schijven in je qnap te vervangen of idd een andere Nas aan te schaffen.(btw, moet je n'as constant draaien of is 1x per dag synchroniseren genoeg bvb?)
Ik vermoed dat je huidige combinatie op zich veel noden afvinkt, en een nieuwere set-up kan dan wel krachtiger zijn, als je die extra rekenkracht niet gaat gebruiken is het toch wat geld in het water. Als het over opslagruimte gaat, kan je overwegen de schijven in je qnap te vervangen of idd een andere Nas aan te schaffen.(btw, moet je n'as constant draaien of is 1x per dag synchroniseren genoeg bvb?)
@Church of Noise absoluut geen domme vraag! Dat is ook een beetje wat ik mijzelf afvraag en waarom ik er nog steeds niet helemaal uit ben.
Ik ben op dit moment eigenlijk best tevreden over wat en hoe het nu draait. De oude qnap nas moet wel echt eens vervangen worden, ding is een 20 jaar oud arm systeempje met 512MB geheugen. Meer dan een simpele fileserver is het op dit moment niet, maar dat doet het nog best redelijk. Maar, ivm de leeftijd is het gewoon wel verstandig om deze eens uit te gaan faseren.
Wordt dagelijks gebruikt voor mijn eigen bedrijf en moet daarom ook 24/7 aanstaan. Elke nacht gaat er via rsync een offsite backup de deur uit en 1x per maand een losse backup naar een externe HDD die verder niet aan de nas verbonden is.
Primair is het nu inderdaad vooral nodig om meer opslag te hebben, maar zodoende leek het me ook geen slecht plan om gelijk de HP 260 G1 mini pc ook te vervangen en 1 nieuwe server te maken die weer toekomstproof is. Eventueel ook pfsense erop draaien ipv nu FreshTomato op een losse router.
Edit: een vd redenen om iets krachtigers te gaan draaien was ook omdat ik overweeg om Truenas met ZFS te gaan draaien ipv qnap met ext4.
De HP 260 G1 mini pc doet op dit moment wel wat ik wil (Home assistant, influxdb, grafana, bookstack, duplicati, LMS, pihole, pialert, traefik, uptime kuma, tailscale, bazarr, nzbget, nzbhydra, radarr, sonarr, spotweb en nog wat dingetjes), maar bijvoorbeeld transcoden van media (voor bijvoorbeeld Photoprism) is niet echt een optie.
Voordeel van zowel de mini pc als de qnap nas vervangen voor 1 nieuw systeem: meer rekenkracht, meer geheugen, optie tot transcoden voor bijv. jellyfin (gebruik ik nu niet) en photoprism (wil ik wellicht gebruiken).
Nadeel van beiden vervangen voor 1 nieuw systeem: single point of faillure.
Single point of faillure kan ik wel een beetje ondervangen door:
a) proxmox backup server te gaan draaien op de mini pc die overbodig wordt
b) ik kan altijd gemakkelijk en snel bij m'n offsite backups.
Volgens mij gaat het wat totaal stroom verbruik betreft van 2 systemen (mini pc + nieuwe nas) of 1 diy server die alles gaat doen weinig tot niets schelen.
Ik kan alle hardware zakelijk kopen, dus ik heb zowel BTW voordeel (21%) als winstbelasting voordeel (grofweg 30% over de excl btw prijs) waardoor de aanschafwaarde meevalt.
Dus ja....je legt precies je vinger op de zere plek:
Ga ik al die extra performance wel gebruiken, nu of in de toekomst.....
Ik ben op dit moment eigenlijk best tevreden over wat en hoe het nu draait. De oude qnap nas moet wel echt eens vervangen worden, ding is een 20 jaar oud arm systeempje met 512MB geheugen. Meer dan een simpele fileserver is het op dit moment niet, maar dat doet het nog best redelijk. Maar, ivm de leeftijd is het gewoon wel verstandig om deze eens uit te gaan faseren.
Wordt dagelijks gebruikt voor mijn eigen bedrijf en moet daarom ook 24/7 aanstaan. Elke nacht gaat er via rsync een offsite backup de deur uit en 1x per maand een losse backup naar een externe HDD die verder niet aan de nas verbonden is.
Primair is het nu inderdaad vooral nodig om meer opslag te hebben, maar zodoende leek het me ook geen slecht plan om gelijk de HP 260 G1 mini pc ook te vervangen en 1 nieuwe server te maken die weer toekomstproof is. Eventueel ook pfsense erop draaien ipv nu FreshTomato op een losse router.
Edit: een vd redenen om iets krachtigers te gaan draaien was ook omdat ik overweeg om Truenas met ZFS te gaan draaien ipv qnap met ext4.
De HP 260 G1 mini pc doet op dit moment wel wat ik wil (Home assistant, influxdb, grafana, bookstack, duplicati, LMS, pihole, pialert, traefik, uptime kuma, tailscale, bazarr, nzbget, nzbhydra, radarr, sonarr, spotweb en nog wat dingetjes), maar bijvoorbeeld transcoden van media (voor bijvoorbeeld Photoprism) is niet echt een optie.
Voordeel van zowel de mini pc als de qnap nas vervangen voor 1 nieuw systeem: meer rekenkracht, meer geheugen, optie tot transcoden voor bijv. jellyfin (gebruik ik nu niet) en photoprism (wil ik wellicht gebruiken).
Nadeel van beiden vervangen voor 1 nieuw systeem: single point of faillure.
Single point of faillure kan ik wel een beetje ondervangen door:
a) proxmox backup server te gaan draaien op de mini pc die overbodig wordt
b) ik kan altijd gemakkelijk en snel bij m'n offsite backups.
Volgens mij gaat het wat totaal stroom verbruik betreft van 2 systemen (mini pc + nieuwe nas) of 1 diy server die alles gaat doen weinig tot niets schelen.
Ik kan alle hardware zakelijk kopen, dus ik heb zowel BTW voordeel (21%) als winstbelasting voordeel (grofweg 30% over de excl btw prijs) waardoor de aanschafwaarde meevalt.
Dus ja....je legt precies je vinger op de zere plek:
Ga ik al die extra performance wel gebruiken, nu of in de toekomst.....
[ Voor 3% gewijzigd door DashToo op 30-12-2023 16:13 ]