Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-10 18:09
UTMachine schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:13:
Ik heb recent een Topcon N100 (4x i226v) gekocht voor Proxmox en OPNsense via aliexpress.

Mijn ervaring is als volgt:
  • Geheugen vervangen is apart, je doet er een andere/nieuwe in en dan moet je 1-2 minuten wachten op een biep. 8, 16 en 32GB Crucial werkt beste bij mij (100% pass bij memtest)
  • De power adapter vervangen door een bekender merk
  • Idle power consumptie is iets rond 10-11 Watt met Proxmox 8
  • OPNsense heeft 4 cores nodig om boven de 600-700Mbit/sec uit te komen. Ook zijn de NICs gevirtualiseerd (hopelijk maakt dat de VM verplaatsen makkelijker?)
  • Slecht tot geen support na de aankoop. Ook BIOS is gedeeltelijk in chinees
Ik kocht hem voor de zuinige N100 en 4x i226v, maar gezien de power consumptie (oftewel, niet laag), neig ik hem te vervangen door een NUC13 met een 2e 2.5Gbit/sec poort.
Iemand nog tips om de power consumptie nog verder omlaag te krijgen?
Vraag over de throughput die je gemeten hebt: hoeveel %CPU heeft ie nodig om die 600mbit te halen
Ik overweeg zo’n n100 als vervanger van mij i5 8400 systeem.
In de benchmarks zou de n100 vergelijkbare performance moeten halen als een i5- 8ste generatie. Maar mijn systeem haalt al maximale doorvoorsnelheid (400mbit) via pfsense met 2 cores. Daarom denk ik: wat is daar aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DashToo
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-10 12:17
Ik heb nog even door zitten speuren, en dit zou het dan moeten worden:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 117,55€ 117,55
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H DDR4€ 106,-€ 106,-
2Interne harde schijvenWD Red Plus, 12TB€ 291,17€ 582,34
1BehuizingenKolink Satellite€ 39,65€ 39,65
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 121,99€ 121,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 69,99€ 69,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.096,52

Wat denken jullie hiervan? Zou dit idle op 20 - 30 watt zitten?

[ Voor 5% gewijzigd door DashToo op 30-12-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DashToo Meerdere 3.5" disks zullen actief het meest verbruiken. De rest van het systeem zou tussen 8 en 12W kunnen verbruiken, mits je normaal JEDEC DDR4 geheugen op 1,2V met SPD timings gebruikt. Het geheugen dat je nu hebt uitgezocht is overklok/gaming geheugen met XMP timings.

RAID (bij jou mirroring) is een grootverbruiker omdat het meer disks dan nodig draaiende houd. Een echte backup is zuinig (tijdelijk via USB) en geeft meer zekerheid. Eén grote hard disk is aan te bevelen. Een 18TB MG09 Toshiba disk verbruikt bijvoorbeeld 4,17W. Als je de ruimte gaat benutten is dat een gunstig alternatief. Een andere optie is alleen maar SSD's te gebruiken. Ik gebruik momenteel 8TB Samsung QVO SSD's, aangeschaft toen ze in de aanbieding waren.

De voeding is in dit systeem een flinke verbruiker. ATX voedingen zullen veel meer verbruiken dan PicoPSU. PicoPSU-160XT heeft ruim voldoende vermogen om de 20TB disk te starten. Verder is het uitschakelen van turbo en beperken van PL1/PL2 standaard in een zuinige server.

Verder is er de inrichting. BSD en ESXi missen aansturing voor low power, Linux (Debian) voldoet prima. De draaiende programma's bepalen logischerwijze het verbruik voor een flink deel. Probeer VM's en belastende hypervisors/monitoring te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DashToo
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-10 12:17
@mrmrmr dank je wel voor het meedenken en je heldere reactie!

8-12W is meer dan acceptabel voor het kale systeem zonder HDD's. Als ik uiteindelijk op 25 - 30 watt uitkom in idle ben ik tevreden, dit hoeft dus niet een super zuinig systeem te worden.

ESXI zal vervangen worden voor proxmox (Debian). Meeste doe ik nu wel al met containers, maar ik kan helaas niet alles alleen met containers doen dus hypervisor blijft nodig.

Ik ga even op zoek naar welk geheugen beter geschikt is, dat had ik over het hoofd gezien!

De 2x HDD's wil ik wel echt graag behouden en heb ik nodig; de SSD's vind ik nog te prijzig en de HDD's heb ik al. De extra investering is me de besparing niet waard, uitgaande van grofweg 3 - 3,50 euro besparing per watt per jaar.

Denk je dat de PicoPSU-160XT het ook nog zou trekken met 2x WD Red Plus, 12TB ? Of wordt dat echt te krap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DashToo schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:36:
De 2x HDD's wil ik wel echt graag behouden en heb ik nodig; de SSD's vind ik nog te prijzig en de HDD's heb ik al. De extra investering is me de besparing niet waard, uitgaande van grofweg 3 - 3,50 euro besparing per watt per jaar.
Voor een normale fiscale/economische verbruiksduur kosten 2 mechanische disks circa 2 * € 3 * 3W * 5 = € 90. Boekhoudkundig moet je nog corrigeren voor renteverlies. Je bestaande disks kun je overigens gewoon blijven gebruiken als backup disks in bijvoorbeeld een verwisselbare UGreen behuizing via USB3.

WD120EFAX/WD120EFBX verbruikt volgens WD 2,9W 'inactief'.
Denk je dat de PicoPSU-160XT het ook nog zou trekken met 2x WD Red Plus, 12TB ? Of wordt dat echt te krap?
Dat kan zonder met een goede 120W AC/DC adapter. Elke disk vraagt maximaal 12,25W tijdens opstarten op 12V. Je moet wel ervoor zorgen dat de PL1/PL2 worden beperkt. Bij een i3-12100 kom ik op 20 tot 40W voor een efficiënt verbruik.

Soms wordt de 19V variant toegepast bij een WI versie van PicoPSU. Hoewel dat een extra omzettingsstap geeft (19V naar 12V), kun je dan wel bijvoorbeeld een originele Dell laptopvoeding met Level VI certificatie gebruiken.

Zie ook: mrmrmr in "blogartikelen over zuinige computers"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
  • Laatst online: 20:36
Vandaag overgestapt van een Asus H410 + G5905 naar een Asrock B550M + Ryzen 5 5600G. Niet veel aan gedaan en met Truenas als OS en 4x 3.5" en 1x nvme boot schijf van +/- 30 watt naar +/- 26 watt gegaan.Op dit moment is zuinigheid nog niet een dealbreaker omdat ik Truenas enkel echt als fileserver gebruik en niet altijd aanstaat. Maar zit ik wel te denken aan een zuinigere opstelling icm Home Assistant, Minecrraft server en Syncting als 1 setup.

De reden voor een Asrock B550M is dat de PCIe op te splitsen is naar 2x8 lanes om er wellicht in de toekomst 2 nvme drives in te stoppen (en af te stappen van de HDDs). Heeft daar al iemand ervaring mee qua stroomverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-10 14:51
Wallie Wallie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:03:
Vandaag overgestapt van een Asus H410 + G5905 naar een Asrock B550M + Ryzen 5 5600G. Niet veel aan gedaan en met Truenas als OS en 4x 3.5" en 1x nvme boot schijf van +/- 30 watt naar +/- 26 watt gegaan.Op dit moment is zuinigheid nog niet een dealbreaker omdat ik Truenas enkel echt als fileserver gebruik en niet altijd aanstaat. Maar zit ik wel te denken aan een zuinigere opstelling icm Home Assistant, Minecrraft server en Syncting als 1 setup.

De reden voor een Asrock B550M is dat de PCIe op te splitsen is naar 2x8 lanes om er wellicht in de toekomst 2 nvme drives in te stoppen (en af te stappen van de HDDs). Heeft daar al iemand ervaring mee qua stroomverbruik?
Ik heb ook een dergelijk systeem klaar liggen om te gaan bouwen. Ik heb de Asrock Steel Legend B550M met een Ryzen 5 5600 in gedachten. Dit board heeft een mooie 16 lanes pcie (met 4x nvme ssd kaart) en de mogelijkheid om nog een 10gbe te plaatsen (pcie3x4) en heeft zelf nog 6x sata (ssd). Dit op truenas scale. Belangrijk is dat een 4650g of een 5600g geen 4x4 bifurcation kan. Daarom de 5600.

Maar als ik jouw verbruik zo zie ben ik minder enthousiast over het toekomstige verbruik. Had gehoopt in deze config iets van 13W of minder te verdoen.

[ Voor 3% gewijzigd door HotSpot79 op 30-12-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
HotSpot79 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:58:
[...]

Maar als ik jouw verbruik zo zie ben ik minder enthousiast over het toekomstige verbruik. Had gehoopt in deze config iets van 13W of minder te verdoen.
Wellicht heeft dat ook met mij voeding te maken. Dat is een Seasonic 300W. En er kan wellicht wat getweakt worden in de bios of Debian settings.
HotSpot79 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:58:
[...]
Belangrijk is dat een 4650g of een 5600g geen 4x4 bifurcation kan. Daarom de 5600.
En ik dacht dat het alleen maar met de Mobo te maken had |:(
Weet je of 4x4 dan wel mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
@Wallie Wallie
Als je eens test met 1 ssd met een kale debian setup en daarmee het mainboard instelt.
Dat geeft een beter beeld wat te bereiken is.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:45
Met 3,5" disks valt wel een redelijk zuinig systeem te maken indien je het OS en veelgebruikte data op een SSD zet en de HDD's enkel gebruikt voor de pure storage die minder wordt aangesproken. Dan kan je de HDD's in spindown zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
Ik heb een nieuwe installatie gedaan en de nvme boot schijf opgesplitst. 40GB voor Truenas scale en een 60GB pool voor de apps data. Zodoende kan de hdd in spindown gezet worden als deze niet als fileserver gebruikt wordt. Dit moet ik nog even verder configureren/uitzoeken. Ik ga ook een Shelly Plus 1PM in het stopcontact zetten om het verbruik beter te monitoren.

Maar een PicoPSU met enkel ssd's of nvme schijven in de toekomst zal ook helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HotSpot79
En ik dacht dat het alleen maar met de Mobo te maken had |:(
Weet je of 4x4 dan wel mogelijk is?
Het ligt vaak aan het mobo, maar een beetje goed bord met een recente bios versie zou het wel moeten kunnen.

Ik had zelf wat lopen spelen met mijn 4650g, met een ander bord. Het bord ondersteunt het wel maar alle G modellen AMD processoren dus niet. Jammer dus vandaar dat ik naar de 5600 zonder graphics ben gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HotSpot79
D-Three schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:30:
Met 3,5" disks valt wel een redelijk zuinig systeem te maken indien je het OS en veelgebruikte data op een SSD zet en de HDD's enkel gebruikt voor de pure storage die minder wordt aangesproken. Dan kan je de HDD's in spindown zetten.
Idd. 'hd-idle' is daar een goed tooltje voor. Die gebruik ik al jaren met al mijn draaiende schijven op debian.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In november is een nieuwe BIOS voor K384* beschikbaar gekomen. Ik ben benieuwd naar goede/slechte ervaringen met diverse versies.

Bijvoorbeeld K3842:
ftp.kontron.com/Products/...eCycle/K3842-Q/BIOS_K3842

R2 is nodig voor RaptorLake ondersteuning.

Interessante release notes:
BIOS R2.10.0
• Fixed: System doesn’t enter CStates lower than C6.
• Feature: Add BIOS Option “Power Limit 4 Override” (PL4). The option is hidden per default and only
available for SystemBuilder and –Integrators. Check the TechNotes document for further details.

BIOS R2.8.0
Feature: Default value “SSD1 L1 Substates” changed to “L1.1 and L1.2” for M.2 SSD1 Key-M

BIOS R2.5.0
Fixed: M.2 Key-M (SSD1) cannot be disabled from BIOS setup
Fixed: M.2 Key-M (SSD1) wrong defaults for ASPM L1 sub states

Onder nog openstaande issues staat deze:
• R2.4.0 Functional BIOS not yet optimized for PowerState C10 and “Modern
Standby” (S3 replacement) -> open

Is er iemand die K384* met package C10 draait? Welke BIOS?

Intel firmware updates voor netwerk chips zijn ook aanwezig.

Adata M.2 NVMe kan een BSOD geven als er Gen1 en ASPM wordt gebruikt. Onstabiele ASPM is een bekend euvel van 2e garnituur SSD fabrikanten/labels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:15
mrmrmr schreef op maandag 1 januari 2024 @ 03:54:
In november is een nieuwe BIOS voor K384* beschikbaar gekomen. Ik ben benieuwd naar goede/slechte ervaringen met diverse versies.

Bijvoorbeeld K3842:

BIOS R2.10.0
• Feature: Add BIOS Option “Power Limit 4 Override” (PL4). The option is hidden per default and only
available for SystemBuilder and –Integrators. Check the TechNotes document for further details.

BIOS R2.8.0
Feature: Default value “SSD1 L1 Substates” changed to “L1.1 and L1.2” for M.2 SSD1 Key-M

BIOS R2.5.0

Adata M.2 NVMe kan een BSOD geven als er Gen1 en ASPM wordt gebruikt. Onstabiele ASPM is een bekend euvel van 2e garnituur SSD fabrikanten/labels.
Ik heb een 3843-b en kom zonder problemen in C10 met BIOS 2.6.0.

Zal komende week eens updaten. Had pas al gekeken voor een update maar toen zag ik niets. Of ik keek verkeerd :)

De Intel firmware zit in een Intel me firmware update. Deze komen regelmatig uit en kan je los van een BIOS update ook installeren.

Edit: ik zie wel dat de Intel netwerk controllers gemarkeerd zijn maar geen update in versienummer.

De open item lijst is behoorlijk korter dus nu moeten ze wel aan de c10 optimalisatie gaan werken >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Mich op 01-01-2024 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op maandag 1 januari 2024 @ 03:54:

Bijvoorbeeld K3842:

BIOS R2.10.0

BIOS R2.8.0

BIOS R2.5.0

Ik zit nog op BIOS R1.4 met mijn 12700K.

Powertop geeft CPU's voor > 95% in C10 en package voor ca 35% in C10. Het rare is dat als ik Pkg states optel dat ik rond de 50% uitkom.

SSD zit wel in het tweede slot.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:03

PuijkeN

euhm ?

moepie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:46:
[...]

Vraag over de throughput die je gemeten hebt: hoeveel %CPU heeft ie nodig om die 600mbit te halen
Ik overweeg zo’n n100 als vervanger van mij i5 8400 systeem.
In de benchmarks zou de n100 vergelijkbare performance moeten halen als een i5- 8ste generatie. Maar mijn systeem haalt al maximale doorvoorsnelheid (400mbit) via pfsense met 2 cores. Daarom denk ik: wat is daar aan de hand?
Ik had dit ook gelezen en vond het ook vreemd .. ik heb een intel nuc met 5th gen i3 (+- 2Ghz) vervangen voor een N100 systeem.

Bij Delta met DHCP deed die gewoon 920/100 Mbit (4 cores voor de pfSense VM) - VirtIO nics zonder hardware offload.

Nu bij KPN met PPPoE (deels de reden van de switch naar de N100) doet die nu ook gewoon 920/920 - waar de Nuc bleef steken rond de 700/700. Nieuwe config met 2x 2.5Gbit passtrough naar pfSense deze keer met hardware offloading enabled in pfSense.

In elk geval is de N100 ruim snel genoeg om 1Gbit PPPoE te doen in pfSense (ook 4 cores voor de pfSense VM).

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-12-2024
Wat denken jullie hiervan? Ik zit te kijken op Megekko. De bedoeling dat ik later zou kunnen uitbreiden tot een nas systeem. Dus extra harde schijven zijn nog niet meegerekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRWmW_z07CHs0muo648JX5UYU8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rJIpyd9SyLixbHYjNTxLZxBM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb nieuwe metingen gedaan voor m'n ASUS Prime N100I-D D4 in een LC-Power LC-1350mi.

Eerdere post: CodeCaster in "Het grote zuinige server topic - deel 3", nu conform mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3":

Specs
Energiemeter: BaseTech Cost Control 3000, 40 Watt gloeilamp = 37 Watt op de meter. Close enough.
Powerbrick, behorend bij de behuizing: LC-Power LC75ITX
Netwerk: enkel bekabeld
USB-apparatuur: toetsenbord en muis
Moederbord: ASUS Prime N100I-D D4
SSD: Samsung PM981 (SED) 256GB.
HDD: WD Red Plus, 14TB
Monitor (DisplayPort): gaat niet op standby, ook niet met consoleblank=60 in grub.

Optimalisaties
Harddisk idle (hd-idle)
BIOS: APM Max Power Saving enabled, ErP Ready: S4+S5, audio uit, serial ports uit
Nog eens kijken wat powertop voor me kan betekenen.

Taken
  • SSH
  • SMB
  • Docker
    • Pi-hole
    • Traefik
    • Home Assistant
      • Mosquitto
      • Victoria Metrics
      • Grafana
    • Unifi Controller
      • MongoDB
Metingen
Standby: 2W
BIOS: 19~20W
Boot: 30~35W
Loginscherm (harddisk actief): 15~18W
Loginscherm (harddisk idle): 10~11W

Overigens met/zonder USB, DP en audio/serial enabled/disabled maakt geen (met deze meter meetbaar) verschil, de meter blijft 10~11W aangeven.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
Wat ik zo 1 2 3 niet heb kunnen terugvinden in het topic is of deze kabel nodig is als ik overstap naar een PicoPSU voeding: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B096TRZ8T2

Of werkt alles met ook enkel de 4-pin 12v CPU stekker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psychsome
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 08:05
Wallie Wallie schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:41:
Wat ik zo 1 2 3 niet heb kunnen terugvinden in het topic is of deze kabel nodig is als ik overstap naar een PicoPSU voeding: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B096TRZ8T2

Of werkt alles met ook enkel de 4-pin 12v CPU stekker?
Die heb je niet nodig, als je de 4 pin in de eerste 4 steekt gaat je cpu gewoon werken. De Pico kan ook niet genoeg vermogen leveren dat de andere 4 nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Broesie schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:05:
Wat denken jullie hiervan? Ik zit te kijken op Megekko. De bedoeling dat ik later zou kunnen uitbreiden tot een nas systeem. Dus extra harde schijven zijn nog niet meegerekend.

[Afbeelding]
Ik heb dit bord ook. Je kan er veel over terug lezen in dit topic. Van de itx borden wel een van de zuinigere. Ik weet eigenlijk niet meer goed wat ik haalde. Ik dacht rond de 7 a 8W met netwerk kabel aangesloten. De grootste spelbreker bij deze borden is de 2.5GB Lan port.

Ik zou er zelf een picoPSU bij nemen ipv deze voeding.

[ Voor 3% gewijzigd door Mich op 02-01-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:34
Karp schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:24:
[...]

Dit werkt niet alleen voor SEO, maar ook als je pc 1.5jr later het weer niet doet 😄

Ik denk dat hij nu echt de geest heeft gegeven!
PSU spint, CPU spint, maar niks op het scherm. Scherm op ander apparaat werkt wel.
CMOS batterij eruit: geen verschil
Geheugen los: PSU spint, CPU niet

Ik weet niet of het cpu is, of moederbord? Maar het ding is zo oud, als ik voor de 1 wat nieuws wil, dan moet de ander ook. (En nieuw geheugen, en mss wel voeding?)

Op zich was ik er nog steeds prima tevreden mee. Ik weet niet eens meer of het een i3 of i5 was, maar blijkbaar genoeg voor wat ik deed: backups, media server, home assistant en meer geknutsel.
Iemand nog tips voor vervangende onderdelen? Ben er helemaal uit. Het liefst behoud ik wel m'n Node 304 behuizing, 4 sata schijven en sata SSD.
In navolging hierop:

Ik heb prima SATA-schrijven en een SSD. Ik heb een Node 304 die ik wil behouden. Ik zou wel naar 2.5-schijven willen, maar daarvoor hoard ik teveel data. Dus het worden 3-4x SATA, inclusief de SSD.

Als ik de BBG (en reacties) volg dan krijg ik zoiets:

1MoederbordenASRock H610M-ITX/ac€ 117,90€ 117,90
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR32N22D8/16 (retail)€ 36,34€ 36,34
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 90,17€ 90,17
Totaal€ 361,96

Asrock ipv mobo uit BBG vanwege merk en NIC. Volgens mij kan ik wel uit met een Pico ipv deze voeding. Maar moet ik even kijken wat ik dan moet hebben. Geen ervaring mee.

Als het even mee zit bestel ik morgen de boel om onze 10jr oude server te ontlasten 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:45:
Ik heb dit bord ook. Je kan er veel over terug lezen in dit topic. Van de itx borden wel een van de zuinigere. Ik weet eigenlijk niet meer goed wat ik haalde. Ik dacht rond de 7 a 8W met netwerk kabel aangesloten. De grootste spelbreker bij deze borden is de 2.5GB Lan port.

Ik zou er zelf een picoPSU bij nemen ipv deze voeding.
B760i is minder dan 5W met picoPSU.
@Broesie EVGA is echt onzuinig. Kijk liever naar Be quiet of Corsair, als je toch een ATX wilt. Maar picoPSU is een betere optie. Je kan altijd later naar ATX uitbreiden, als er meer disks komt, en rustig op een leuke ATX aanbieding afwachten.
Er is ook de nieuwste Corsair voeding die net uitgekomen - uitvoering: Corsair RM650 (2023) Helaas er is nog weinig bekend, kan een goedkopere variant van de all-time best Rm550x zijn.
80€ voor een volledig modulair gold voeding met passive fan en 7 jaar garantie is niet slecht, geen wonder het wordt snel uitverkocht.

[ Voor 13% gewijzigd door andru123 op 03-01-2024 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
andru123 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 02:23:
[...]

@Broesie EVGA is echt onzuinig. Kijk liever naar Be quiet of Corsair, als je toch een ATX wilt. Maar picoPSU is een betere optie. Je kan altijd later naar ATX uitbreiden, als er meer disks komt, en rustig op een leuke ATX aanbieding afwachten.
Er is ook de nieuwste Corsair voeding die net uitgekomen - uitvoering: Corsair RM650 (2023) Helaas er is nog weinig bekend, kan een goedkopere variant van de all-time best Rm550x zijn.
80€ voor een volledig modulair gold voeding met passive fan en 7 jaar garantie is niet slecht, geen wonder het wordt snel uitverkocht.
Dit is met de RM750e V2 Corsair (Februari 2023)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjIREwE2U5pOpb93bI0QsqY6Fjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/caEvjHAU473QWPLu19Q22IQM.png?f=fotoalbum_large

En de RM650 Corsair (november 2023)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfLVatCosppDGgTDezuO2gEY_Q4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6cLPFKRH9D5BEnX2iSjJHYQG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
En dit zijn de energie waarden van de 650 volgens megekko:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-vQ3nF-bpqWyFAl1mCvDzldM_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0yiKlYqup7ub4BX6XdLlMNtC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
De 750e is wel actieve koeling, terwijl de 650 semi-passieve koeling is.

[ Voor 3% gewijzigd door Broesie op 03-01-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Broesie . Die voedingen zijn in principe allemaal overkill qua vermogen. Het gaat om de efficientie bij lage load. Daar was de RM550x (2021) heer en meester: slechts 1W meer dan een PicoPSU.

Besef dat bij een zuinige server het afgenomen vermogen in idle iets van 2W DC of zelfs minder is. Een slechte voeding kan daar zo 10W uit het stopcontact van maken.

Verder vraag ik me af of het RAM dat je hebt uitgekozen (6000 variant) ook standaard snelheden aankan. Sneller RAM vraagt een hoger voltage, en is daarmee iha een stuk(je) onzuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
Mars Warrior schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:39:
@Broesie . Die voedingen zijn in principe allemaal overkill qua vermogen. Het gaat om de efficientie bij lage load. Daar was de RM550x (2021) heer en meester: slechts 1W meer dan een PicoPSU.

Besef dat bij een zuinige server het afgenomen vermogen in idle iets van 2W DC of zelfs minder is. Een slechte voeding kan daar zo 10W uit het stopcontact van maken.

Verder vraag ik me af of het RAM dat je hebt uitgekozen (6000 variant) ook standaard snelheden aankan. Sneller RAM vraagt een hoger voltage, en is daarmee iha een stuk(je) onzuiniger.
Dit zou mijn eerste homeserver zijn dat ik zelf maak, ben eerder softwarematig :s. Dus vergeef me als ik heel wat vragen heb. Wat bedoel je dat de ram ook standaard snelheden aankan? Ondertussen heb ik alles besteld, dan kan het morgen geleverd worden (want dan ben ik thuis, hehe :p). Ik ben dan gegaan voor be quiet pure power 12M 650 PSU. Hopelijks is dat een goede? Ik ben niet gegaan voor de pico, omdat ik meerdere disks erin wil steken, wordt een unraid systeem.

Ik heb alles gekocht bij megekko. Ik heb 30 dagen herroeping mogelijkheid, als er toch iets zou zijn dat niet goed is?

[ Voor 4% gewijzigd door Broesie op 03-01-2024 12:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
andru123 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 02:23:
[...]

Er is wel wat meer bekend ondertussen. Hier zijn verschillende resultaten bij lage belasting te vinden. We zien een paar bekende van eerdere reviews, maar "RobotR" deelt ook alvast meer recente testdata. De uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W doet het beter dan de uitvoering: be quiet! Pure Power 11 550W FM, maar tot ca. 80W nog iets minder goed dan de uitvoering: Corsair RM550x (2021) Zwart. De uitvoering: Corsair RM650 (2023) vertoont bij 30-35W weer een dip in de efficiëntie; daaronder is het best netjes, maar toch iets minder dan de beide 550W Pure Powers.

De goedkopere uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W die veel wordt aangeraden op Tweakers, is niet getest, maar wel de CM (semi-modulair, verder gelijk vziw) versie van 500W en die heeft altijd minimaal 8W verlies. De uitvoering: be quiet! TFX POWER 3 300W Gold lijkt redelijk als je een kleiner formaat (maar toch geen pico) zoekt (of mogelijk een beter alternatief voor de prijs van de PP 11 400W?). Verder komen nog wat Seasonics e.d. langs.

In een andere review ("ultra_low_load" grafiekje) scoort de uitvoering: Cooler Master V550 Gold-V2 op 2% belasting op 115V tussen de PP 11 FM en Corsair RM550x (geen jaartal vermeld), maar verder kon ik daar niet heel veel over vinden (en hij is ook niet goedkoper dan de be quiet!), behalve dat-ie ook in het wit komt en een semi-passieve modus heeft met een verder juist luidere fan.

Zelf denk ik aan de 12 M 550W om mijn desktop te vernieuwen met een i5-13500. Ik heb eigenlijk nog niet heel veel problemen met mijn huidige 3e gen i5, maar als ik de upgrade doorzet, kan ik hier ook wel eens wat resultaten delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raynman
  • Nu online
Misschien ook nog nuttig om te melden dat de Nederlandse shop: Twaiko ook Kontron-moederborden verkoopt. Ik ontdekte daar vorig jaar een uitvoering: Fujitsu D3401-B2 voor €32 (toen ik al bijna een minder zuinig Arock-bordje wilde kopen omdat ik niet veel wilde uitgeven) als upgrade voor de uitvoering: Intel Desktop Board D945GSEJT die ik ooit op basis van de voorloper van dit topic had gekozen.

Veel prijzen daar lijken me niet de laagste (wat Kontron betreft heb ik het verder niet vegeleken met Duitse prijzen) en maar een deel staat in de pricewatch, maar de verzending (meerdere werkdagen) is gratis (binnen NL vanaf €20). Veel (ook non-tech) categorieën met daarbinnen weinig filters en "mijn" Fujitsu stond bij "Servers & accessoires > Server moederborden" terwijl de Kontrons bij de gewone moederborden staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Raynman op 03-01-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
Raynman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:52:
[...]
uitvoering: Corsair RM650 (2023)[/URL] vertoont bij 30-35W weer een dip in de efficiëntie; daaronder is het best netjes, maar toch iets minder dan de beide 550W Pure Powers.
Ik ben niet voor de RM650 gegaan omdat dit semi-actief is. Klopt dit dat semi-actief niet aangeraden wordt zeker als je met meerdere schijven zit? Of alle schijven moeten een heatsink hebben?
Momenteel in mijn nuc heeft al een schijf temperatuur problemen, waardoor mijn home assistant soms uitvalt

[ Voor 9% gewijzigd door Broesie op 03-01-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broesie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:47:
[...]
Dit zou mijn eerste homeserver zijn dat ik zelf maak, ben eerder softwarematig :s. Dus vergeef me als ik heel wat vragen heb. Wat bedoel je dat de ram ook standaard snelheden aankan? Ondertussen heb ik alles besteld, dan kan het morgen geleverd worden (want dan ben ik thuis, hehe :p). Ik ben dan gegaan voor be quiet pure power 12M 650 PSU. Hopelijks is dat een goede? Ik ben niet gegaan voor de pico, omdat ik meerdere disks erin wil steken, wordt een unraid systeem.

Ik heb alles gekocht bij megekko. Ik heb 30 dagen herroeping mogelijkheid, als er toch iets zou zijn dat niet goed is?
Klopt. Je mag gewoon binnen 30 dagen terugsturen als het niet werkt en/of zwaar tegenvalt. Dus daar zou ik me geen zorgen om maken.

Als je na in elkaar zetten de wattage metingen met een goede meter hier deelt, dan denken we gewoon mee.

Met een PicoPSU kom je met dit bord/cpu onder de 5W uit. Dus dat is je referentie. Je mag dus minimaal een paar watt meer verwachten met deze voeding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Nu online
Broesie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:57:
[...]

Ik ben niet voor de RM650 gegaan omdat dit semi-actief is. Klopt dit dat semi-actief niet aangeraden wordt zeker als je met meerdere schijven zit? Of alle schijven moeten een heatsink hebben?
Momenteel in mijn nuc heeft al een schijf temperatuur problemen, waardoor mijn home assistant soms uitvalt
Wil je de fan van de voeding dan als exhaust voor de hele behuizing gebruiken (zoals "vroeger")? Ik zie geen behuizing in je lijstje. Anders kan de voeding zelf wel iets warmer worden en daarmee de lucht in (de rest van) de behuizing helpen opwarmen, maar of dat nou direct zo'n probleem is? Misschien in een krappe of erg gesloten behuizing met verder nauwelijks airflow. Maar de semi-passieve modus is schakelbaar. Dan nog lijkt de PP 12 M mij interessanter (ook de iets duurdere 650W "verslaat" de RM650 bij lage belasting volgens het gelinkte topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
Raynman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Wil je de fan van de voeding dan als exhaust voor de hele behuizing gebruiken (zoals "vroeger")? Ik zie geen behuizing in je lijstje. Anders kan de voeding zelf wel iets warmer worden en daarmee de lucht in (de rest van) de behuizing helpen opwarmen, maar of dat nou direct zo'n probleem is? Misschien in een krappe of erg gesloten behuizing met verder nauwelijks airflow. Maar de semi-passieve modus is schakelbaar. Dan nog lijkt de PP 12 M mij interessanter (ook de iets duurdere 650W "verslaat" de RM650 bij lage belasting volgens het gelinkte topic).
Raynman, eerst dacht ik te gaan voor jonsbo n2, maar bij nader inzien zou ik eerder gaan voor Cooler Master MasterBox NR200P. Wat denk je van deze case? Normaal meer dan ruimte genoeg? Momenteel staat deze op 84 euro op amazon

[ Voor 13% gewijzigd door Broesie op 03-01-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Broesie Wat zijn je plannen voor de aanschaf van mechanische 3.5" disks? Daar hangt veel vanaf. Efficient zijn 2.5" disks of zeer grote 3.5" disks (>18TB) voor de beste TB per Watt verhouding.

Het gaat bij voedingen niet zozeer om het merk maar om het ontwerp. Een voeding in dezelfde serie kan helemaal anders presteren dan een andere. Typisch zijn ATX voeding onzuinig bij laag verbruik. Dat kan onder 50% zakken bij 10W belasting.

ATX voedingen zoals de RM550X (2021) passen soms een "truukje" toe om de efficientie op te krikken bij laag verbruik. Dat is op zich prima, ware het niet dat er dan vaak een dip ontstaat waardoor bij een bepaalde belasting de voeding alsnog onzuiniger is dan andere voedingen. Het is dus zaak tevoren te weten wat de idle belasting gaat worden.

Verreweg de zuinigst bekende voeding bij lage belasting (<40W) is een Mini-Box PicoPSU met een zuinige AC/DC adapter. Hierbij is de adapter het belangrijkste aspect. PicoPSU zelf heeft een relatief eenvoudige taak om uit (meestal) 12V nog 3.3V en 5V aan te maken. Mini-Box gebruikt hiervoor relatief zuinige chips van Texas Instruments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
mrmrmr schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:38:
@Broesie Wat zijn je plannen voor de aanschaf van mechanische 3.5" disks? Daar hangt veel vanaf. Efficient zijn 2.5" disks of zeer grote 3.5" disks (>18TB) voor de beste TB per Watt verhouding.

Het gaat bij voedingen niet zozeer om het merk maar om het ontwerp. Een voeding in dezelfde serie kan helemaal anders presteren dan een andere. Typisch zijn ATX voeding onzuinig bij laag verbruik. Dat kan onder 50% zakken bij 10W belasting.

ATX voedingen zoals de RM550X (2021) passen soms een "truukje" toe om de efficientie op te krikken bij laag verbruik. Dat is op zich prima, ware het niet dat er dan vaak een dip ontstaat waardoor bij een bepaalde belasting de voeding alsnog onzuiniger is dan andere voedingen. Het is dus zaak tevoren te weten wat de idle belasting gaat worden.

Verreweg de zuinigst bekende voeding bij lage belasting (<40W) is een Mini-Box PicoPSU met een zuinige AC/DC adapter. Hierbij is de adapter het belangrijkste aspect. PicoPSU zelf heeft een relatief eenvoudige taak om uit (meestal) 12V nog 3.3V en 5V aan te maken. Mini-Box gebruikt hiervoor relatief zuinige chips van Texas Instruments.
De bedoeling is dat ik een unraid systeem zou bouwen, hiervoor denk ik minstens 4-5 schijven nodig heb. Het moederbord heeft 2 M2 slots, dus kan daar al 1 schijf steken voor cache, daarnaast ook 1 schijf voor parity en dan 2 a 3 schijven voor VMs, Dockers, en opslag. Wil heel wat dvd en blu rays omzetten en deze ofwel in Plex of Jellyfin steken. Alsook wil ik deze gebruiken voor next cloud. Home assistant zal sowieso 24/7 draaien. Voor de storage van films en next cloud best mechanische schijven gebruiken, idem voor parity schijf? De andere schijven SSD? Momenteel heb ik nog niet veel onderzoek gedaan naar zfs, dus weet ook niet of dit veel invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
Ps: ik zie be quiet 500w ATX op bol voor 17,99€. Dat is toch echt een heel lage prijs??

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fq9Tpo4CCRHLyLm6lYc8k-El-yM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JjaNSuuyso6dDfSH4bY7WOk3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Broesie op 03-01-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broesie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:36:
Ps: ik zie be quiet 500w ATX op bol voor 17,99€. Dat is toch echt een heel lage prijs??
Huh, hoeft de verkoper niet melden bij bol dat het over tweedehandse product gaat? Er staat bijmelding dat er is geen fabrieksgarantie, maar nergens staat dat het is niet een nieuw product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:34
Karp schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:06:
[...]

In navolging hierop:

Ik heb prima SATA-schrijven en een SSD. Ik heb een Node 304 die ik wil behouden. Ik zou wel naar 2.5-schijven willen, maar daarvoor hoard ik teveel data. Dus het worden 3-4x SATA, inclusief de SSD.

Totaal€ 361,96

Asrock ipv mobo uit BBG vanwege merk en NIC. Volgens mij kan ik wel uit met een Pico ipv deze voeding. Maar moet ik even kijken wat ik dan moet hebben. Geen ervaring mee.

Als het even mee zit bestel ik morgen de boel om onze 10jr oude server te ontlasten 🤞
Voeding uitgezocht. Kabeltjes toegevoegd. Mis ik nog iets, als geen regelmatige server-bouwer?

1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,90€ 5,90
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 39,99€ 39,99
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 60,26€ 60,26
Totaal€ 377,94

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Broesie In dit topic is het vooral van belang dat elke disk 3 to 8W verbruikt wanneer die draait. Hoe minder disks er draaien, hoe beter het is. Disks kunnen in spindown als ze niet afhankelijk zijn van elkaar, dan is het verbruik lager. Stel dat je 4 disks wil toepassen dan heb je 4 * 3 = 12W aan overhead in het beste geval en 4 * 8 = 32W in het slechtste geval. Bij 4 of 5 disks zou je in de buurt kunnen komen van de grens van 40W, en dan zou je een voeding kunnen selecteren op dat niveau. Dit bord ondersteunt maximaal 4 disks. Een extra controller zou nog meer overhead (extra verbruik) toevoegen en is daarom niet aan te raden.

Stel dat je zuinigste 3.5" disks zou toepassen, verbruiken de schijven nog steeds veel meer dan de rest van het systeem. Het is dus van belang daarop te focussen en het aantal draaiende disks te minimaliseren. Toepassen van oude disks kost vaak meer dan de disks waard zijn.

Data kun je het beste periodiek veilig stellen met externe (bv USB3) backup. Oude disks kun je daarvoor hergebruiken.

Ga je WiFi gebruiken? Zoniet, dan zou dat eruit kunnen worden gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broesie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:57:
Nee en nee :)
Semi-actief is beter of ten minste gelijk. Een goede zuinige voeding met qualiteit componenten wordt niet warm bij lage belasting (weinig energie verlies). Dan een ventilator is overbodig. Moderne ATX voedingen staan op de bodem van behuizing, met aparte luchtcirculatie van de behuizing.
Ik prefereer een stille systeem, waar ventilator alleen bijspringt, als het nodig is. Daarom voor mij een semi-actief is beter.

Een case fan moet voor schijven en moederbord ventilatie zorgen. Maar als schijven efficient zijn (weinig energie verlies en warmte afgifte), natuurlijk ventilatie is genoeg, case fan is niet nodig. Bij een server die maar 5-10W gebruikt een extra case fan is nice to have, maar geen vereiste.
Bij jou het klinkt dat een van de schijven niet goed is. Je kan proberen dit met extra ventilatie op te lossen, maar dat is symptom bestrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:01

mvds

Totally awesome!

Broesie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:36:

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

[Afbeelding]
Is niet te bestellen ;)

Zodra je op de knop bestellen drukt, gooien ze de voeding uit je winkelmand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-10 16:41

Church of Noise

Drive it like you stole it

@broesie, is het voor jouw use case niet handiger 2 systemen te hebben?
1 voor de zaken die je continue hebt lopen zoals home assistant etc, en 1 voor opslag en eventuele andere zaken die je maar occasioneel nodig hebt?
gaat je totale verbruik enorm verminderen omdat je het eerste systeem met een pico PSU kan uitrusten (of een nuc/sff systeem gebruiken), en het tweede kan dan iets minder efficiënt zijn, wat omwille van de lagere draaiuren niet geeft.

Uiteindelijk heb ik het zo draaien hier, een live systeem voor vnl home assistant (obv een Intel nuc) dat <3W verbruikt en een HP gen8 microserver voor file storage (>60W)- naast cloud opslag voor belangrijke bestanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
mrmrmr schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:54:
@Broesie In dit topic is het vooral van belang dat elke disk 3 to 8W verbruikt wanneer die draait. Hoe minder disks er draaien, hoe beter het is. Disks kunnen in spindown als ze niet afhankelijk zijn van elkaar, dan is het verbruik lager. Stel dat je 4 disks wil toepassen dan heb je 4 * 3 = 12W aan overhead in het beste geval en 4 * 8 = 32W in het slechtste geval. Bij 4 of 5 disks zou je in de buurt kunnen komen van de grens van 40W, en dan zou je een voeding kunnen selecteren op dat niveau. Dit bord ondersteunt maximaal 4 disks. Een extra controller zou nog meer overhead (extra verbruik) toevoegen en is daarom niet aan te raden.

Stel dat je zuinigste 3.5" disks zou toepassen, verbruiken de schijven nog steeds veel meer dan de rest van het systeem. Het is dus van belang daarop te focussen en het aantal draaiende disks te minimaliseren. Toepassen van oude disks kost vaak meer dan de disks waard zijn.

Data kun je het beste periodiek veilig stellen met externe (bv USB3) backup. Oude disks kun je daarvoor hergebruiken.

Ga je WiFi gebruiken? Zoniet, dan zou dat eruit kunnen worden gehaald.
Dus is het beter dat ik ga voor minder disks, is 1 disk aan te raden voor alle VMs, Dockers en data opslag te gebruiken? In dat geval kan ik naar 3 disks gaan, 1 cache, 1 parity (kan dit wekelijks laten controleren dacht ik) en1 voor al de rest. Dus dan kan ik volledig overgaan naar SSD en geen mechanische drives? Os bij unraid is via USB stick. Wifi zal ik hoogstwaarschijnlijk niet gebruiken, omdat deze via ethernet aangesloten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
Church of Noise schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:23:
@broesie, is het voor jouw use case niet handiger 2 systemen te hebben?
1 voor de zaken die je continue hebt lopen zoals home assistant etc, en 1 voor opslag en eventuele andere zaken die je maar occasioneel nodig hebt?
gaat je totale verbruik enorm verminderen omdat je het eerste systeem met een pico PSU kan uitrusten (of een nuc/sff systeem gebruiken), en het tweede kan dan iets minder efficiënt zijn, wat omwille van de lagere draaiuren niet geeft.

Uiteindelijk heb ik het zo draaien hier, een live systeem voor vnl home assistant (obv een Intel nuc) dat <3W verbruikt en een HP gen8 microserver voor file storage (>60W)- naast cloud opslag voor belangrijke bestanden...
Daar wil ik ook eens over nadenken... Maar dan moet je altijd je storage aanzetten als je het nodig hebt?

Momenteel heb ik zonnepanelen, maar in de winter en snachts heb ik er niet veel aan he 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Dat is wel een consequentie ja, maar dat kan evt ook geautomatiseerd worden... (smart plug en een systeem dat bij voorzien voeding vanzelf start bvb, of WoL, om maar 2 voorbeelden te geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
Church of Noise schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:39:
Dat is wel een consequentie ja, maar dat kan evt ook geautomatiseerd worden... (smart plug en een systeem dat bij voorzien voeding vanzelf start bvb, of WoL, om maar 2 voorbeelden te geven)
Maar als ik me niet vergis, dan verbruiken ze meer met opstart? Is dit te vergelijken met verwarming? Op eens 3 graden verwarmen kost meer? Of ben ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Karp schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:06:
[...]

In navolging hierop:

Totaal€ 361,96

Ik heb even zitten zoeken in dit topic op h610 moederboord maar kom eigenlijk geen metingen tegen die onder de 10W zijn. Het lijken best aardige bordjes zeker omdat ze een i219 netwerkkaart hebben. Iemand goede metingen hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:26:
Ik heb even zitten zoeken in dit topic op h610 moederboord maar kom eigenlijk geen metingen tegen die onder de 10W zijn. Het lijken best aardige bordjes zeker omdat ze een i219 netwerkkaart hebben. Iemand goede metingen hiervan?
huh, staan tenminste 2 onder 10W bij gepinde posts, bijv. N. Meijer in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raynman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:52:
[...]
Er is wel wat meer bekend ondertussen. Hier zijn verschillende resultaten bij lage belasting te vinden. We zien een paar bekende van eerdere reviews, maar "RobotR" deelt ook alvast meer recente testdata. De uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W doet het beter dan de uitvoering: be quiet! Pure Power 11 550W FM, maar tot ca. 80W nog iets minder goed dan de uitvoering: Corsair RM550x (2021) Zwart.
Wow, pure Power 12 M komt echt dicht bij de Rm550x, en kost maar 90. Alleen een oude Seasonic Platinum is beter, maar die zijn 200+ en niet meer gemaakt.
Misschien de tijd om een 2de alternatief voor Rm550x in het topic start te melden, sinds Corsair al een jaar niks zegt over dat specifiek model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
AH OK. Bedoelde eigenlijk die asrock. Kwam ook nog deze tegen bij onze Oosterburen.

https://www.hardwareluxx....nsumptio-idle-jpg.942607/

Dat asus bord lijkt wel een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Voor een nieuwe server voor Home Assistant (icm. Conbee II voor Zigbee) en Frigate (met twee 1080p camera’s en Coral of OpenVino) twijfel ik tussen deze basis:
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 115,68€ 115,68
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 157,55€ 157,55
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 47,95€ 47,95
1Geheugen internCorsair Vengeance CMSX32GX4M2A2666C18€ 76,90€ 76,90
Totaal€ 398,08

Of deze basis:
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 259,96€ 259,96
1MoederbordenASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI€ 179,90€ 179,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 114,90€ 114,90
Totaal€ 599,66

Omdat ik ook Frigate met bewegingsdetectie wil gaan gebruiken verwacht ik niet dat de server veel idle gaat draaien en neig ik gevoelsmatig naar een i3-9100.
Maar ik kan niet echt inschatten of een op i5-13500 gebaseerd systeem wellicht zuiniger kan zijn voor mijn beoogde toepassing.
Qua schijfruimte is een maand lang bewaren van opnames voldoende (waarvan 1x volledige afgelopen 24u en de rest alleen van bewegingen).
Om reden van opslag hoef ik denk ik niet fysiek groter dan de Deskmini 310.
Iemand die hierin kan adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
boyd86 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:28:
Voor een nieuwe server voor Home Assistant (icm. Conbee II voor Zigbee) en Frigate (met twee 1080p camera’s en Coral of OpenVino) twijfel ik tussen deze basis:
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 115,68€ 115,68
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 157,55€ 157,55
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 47,95€ 47,95
1Geheugen internCorsair Vengeance CMSX32GX4M2A2666C18€ 76,90€ 76,90
Totaal€ 398,08

Of deze basis:
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 259,96€ 259,96
1MoederbordenASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI€ 179,90€ 179,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 114,90€ 114,90
Totaal€ 599,66

Omdat ik ook Frigate met bewegingsdetectie wil gaan gebruiken verwacht ik niet dat de server veel idle gaat draaien en neig ik gevoelsmatig naar een i3-9100.
Maar ik kan niet echt inschatten of een op i5-13500 gebaseerd systeem wellicht zuiniger kan zijn voor mijn beoogde toepassing.
Qua schijfruimte is een maand lang bewaren van opnames voldoende (waarvan 1x volledige afgelopen 24u en de rest alleen van bewegingen).
Om reden van opslag hoef ik denk ik niet fysiek groter dan de Deskmini 310.
Iemand die hierin kan adviseren?
Denk dat beiden voor HA zelf complete overkill zijn. Dat haalt nog geen 1% CPU gemiddeld.

Frigate is natuurlijk wat anders met 2 streams. Lijkt me dat een 9100 dat ook nog wel trekt, maar of het zuiniger is als de 8x E-cores van een 13500?

Ik heb een 12700K met 4x E-cores@2.5GHz. Daarop lopen 32 containers inmiddels.
Een volbelaste E-core doet ca 3W package power. Als Frigate daar genoeg aan heeft, dan kan het zomaar zijn dat de 13500 efficiënter is dan de oude 9100 :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:06:
Denk dat beiden voor HA zelf complete overkill zijn. Dat haalt nog geen 1% CPU gemiddeld.

Frigate is natuurlijk wat anders met 2 streams. Lijkt me dat een 9100 dat ook nog wel trekt, maar of het zuiniger is als de 8x E-cores van een 13500?

Ik heb een 12700K met 4x E-cores@2.5GHz. Daarop lopen 32 containers inmiddels.
Een volbelaste E-core doet ca 3W package power. Als Frigate daar genoeg aan heeft, dan kan het zomaar zijn dat de 13500 efficiënter is dan de oude 9100 :9
Coral gaat bulk van beeld bewerking doen, maar CPU is ook gebruikt om bijv. video streams te decoderen. In principe elke CPU is genoeg, waar de recentere modellen iets meer functies bevatten (Avx, sse, noem maar wat) om de laatste decoding techniek beter te ondersteunen. Of de laatste CPUs zijn efficienter, tja, dat is de vraag. Maar zeker sneller.
Er zijn hier mensen die Coral of Frigate gebruiken, ik zou vragen hun ervaring te delen met “@“. @boyd86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
Vraagje, als je processor boxed koopt, dan zit er een ventilator bij, is het dan nog nodig om een extra ventilator aan te kopen zoals noctua?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broesie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:36:
Vraagje, als je processor boxed koopt, dan zit er een ventilator bij, is het dan nog nodig om een extra ventilator aan te kopen zoals noctua?
Nee. Mijn ervaring met bijgeleverde Intel ventilators is goed. Echt stil en koelt prima. (Alleen de push-pin bevestiging is verschrikkelijk om goed te doen)

[ Voor 9% gewijzigd door andru123 op 03-01-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdejong3
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-08 21:45
Broesie schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:36:
Naar mijn ervaring zijn de stock fans/koelers voldoende.

Houd er wel rekening mee dat als het om een Intel-processor gaat en deze eindigt met de letters K, KF, KS, XE, of X, dan zit er nooit een koeler/fan bij. Het is dan in principe een tray-versie in een mooie doos 8) Maar ik gok dat je die niet zo snel in een (zuinige) server zou stoppen 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
Rdejong3 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Naar mijn ervaring zijn de stock fans/koelers voldoende.

Houd er wel rekening mee dat als het om een Intel-processor gaat en deze eindigt met de letters K, KF, KS, XE, of X, dan zit er nooit een koeler/fan bij. Het is dan in principe een tray-versie in een mooie doos 8) Maar ik gok dat je die niet zo snel in een (zuinige) server zou stoppen 😬
Ik moet de mijne nog installeren, maar ik morgen krijg ik mijn case (Cooler Master Masterbox NR200P), dus zal eerst kijken welke koelers er daar allemaal bijgeleverd zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYDXhO7QOC56xZKmsAaMOgNFtiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SG1Wxf4qQIp25TjnZOlVZJ6p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rdejong3 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:15:
Ja zeker, K-versies zijn “best of the batch” CPU’s, dus in principe kunnen ze zelfs zuiniger zijn. Mars Warrior heeft een 12700k in zijn zuinige server, ik heb 12600k omdat ik een low-profile koeler gebruik voor een miniITX-behuizing (en hij was maar 190$ on sale).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
Ik heb een Intel Core i5 13500 processor gekocht, hopelijks een goede keuze... :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
Nog een vraagje, bij de CPU was geen pasta bijgeleverd, op de handleiding van het moederbord staat dat dit wel moet? Is dit dus echt noodzakelijk?
Sorry voor deze stomme vraag, maar heb zelf nog nooit een pc volledig in elkaar gestoken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zgIy5fpuBquyeNl33O1a6XtA-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aZAaqKkzzeJo4OVsPHGcSjlw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Broesie schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:42:
Nog een vraagje, bij de CPU was geen pasta bijgeleverd, op de handleiding van het moederbord staat dat dit wel moet? Is dit dus echt noodzakelijk?
Sorry voor deze stomme vraag, maar heb zelf nog nooit een pc volledig in elkaar gestoken...

[Afbeelding]
Met Intel stock cooler? Normaliter zit de pasta dan al op het koelblok. Dus dan kun je deze direct plaatsen en hoef je geen pasta er op te doen. Uiteraard wel even controleren of er inderdaad pasta op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Je hebt in ieder geval pasta nodig.
En een tip: er is slechts echt een minimale laag nodig (om dat minuscule 'putjes' in het oppervlak op te vullen, niet om het hele oppervlak te voorzien van een dikke laag - 't is geen tompoes), ik regel dat meestal door een kleine hoeveelheid aan te brengen en dan met een bankkaart of iets dergelijks te verspreiden over het oppervlak / de overtollige hoeveelheid er af te halen.
(en als je referentiemateriaal wil, er zijn meerdere reviews, vergelijkingen te vinden, ook op YT als je wil...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
Church of Noise schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:06:
Je hebt in ieder geval pasta nodig.
En een tip: er is slechts echt een minimale laag nodig (om dat minuscule 'putjes' in het oppervlak op te vullen, niet om het hele oppervlak te voorzien van een dikke laag - 't is geen tompoes), ik regel dat meestal door een kleine hoeveelheid aan te brengen en dan met een bankkaart of iets dergelijks te verspreiden over het oppervlak / de overtollige hoeveelheid er af te halen.
(en als je referentiemateriaal wil, er zijn meerdere reviews, vergelijkingen te vinden, ook op YT als je wil...)
Vind wel vreemd dat dit niet meegeleverd word bij een boxed cpu...
Kan ik dit gebruiken, aangezien ik geen pasta heb. Dit is normaal een reserve voor een m2 schijf...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwXGjU_nNn1Z2jFK4Z3VJLUWwU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLGouL24GvlYHncBsHM7fQVF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
mrmrmr schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:50:
@Broesie Pasta is al aanwezig bij een boxed cpu zoals @RobertMe schreef. Het zit al onderop de koeler. Dat geldt ook voor de cpu waar je naar verwijst bij die shop.

Een thermal pad is overigens niet geschikt voor een desktop cpu.
Oh deze is al aangebracht? Wist ik niet :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broesie
andru123 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:02:
Het is beter om dat in een apart topic te bespreken, als het niets met zuinigheid te maken heeft.
Snorry, je hebt gelijk, ben off topic bezig...
@RobertMe Heb je een pb gestuurd. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
Ik heb mijn bios geupdate van mijn Kontron moederboord (3843B) naar R2.10.

Eerst was mijn cpu min of meer stabiel op 32% in C10 state. Nu is dat 25 - 27% (tenzij onlangs een automatisch geupdate docker roet in het eten gooit). Ook al zie ik dit niet direct terug in het verbruik, dat lijkt aardig hetzelfde. In de Bios heb ik alleen veranderd dat mijn SSD L1S0 is ipv L1 only.

Ik had ook niet veel tijd om goed alles na te lopen omdat iedereen zonder internet en tv zat :)

Er is nu wel een B1 en een B2 bios beschikbaar. Dit wordt in de bios aangemerkt als (cpu?) stepping. Ik heb maar B1 genomen omdat de voorgaande bios versies ook B1 was. Weet iemand wanneer je B2 kan gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door Mich op 04-01-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Bedankt @Mars Warrior en @andru123.
Wil er iemand hier die gebruik maakt van Frigate (met/zonder Coral) wat melden over de prestaties en verbruik van een i3-9100, 12e of 13e generatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boyd86 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 20:25:
Bedankt @Mars Warrior en @andru123.
Wil er iemand hier die gebruik maakt van Frigate (met/zonder Coral) wat melden over de prestaties en verbruik van een i3-9100, 12e of 13e generatie?
Als je zoek voor frigate en/of coral in dit topic, er is wel info en metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:40
@boyd86 Er is ook een speciaal topic voor Frigate etc:
Frigate & TPU's - object detection op je bewakingscamera's

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimlie
  • Laatst online: 17:16
Metingen voor de N100 zijn al vaker langs gekomen, maar wilde toch delen dat onderstaand systeem icm met een FSP065 voeding (origineel behorend bij een Intel NUC6i3SYH) ca 8,5-9W idle verbruikt. Een Leicke 19V/65W adapter is nog onderweg, maar Amazon heeft weer eens vertraging. Ik verwacht echter niet dat dit qua verbruik een significant verschil gaat zijn.

Ik heb overigens specifiek voor het kingston S6 geheugen gekozen en niet het S8 omdat ik hoopte dat 4 geheugen chips iets minder stroom verbruiken dan 8 geheugen chips. Maar helaas kan ik dat niet bewijzen omdat ik dus geen S8 geheugen heb om te testen :)

1MoederbordenASRock N100DC-ITX€ 139,90€ 139,90
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR32N22S6/8€ 19,71€ 19,71
2Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 106,73€ 213,46
1Fan 80mmSilverstone CC8025H12S€ -€ -

Dit systeem is overigens ter vervanging van een Raspberry Pi4 met 2x 500GB ssd in een Geekworm NASPi Gemini behuizing, dat verbruikt ca 6,5-7W idle. Op zich werkt de Pi4 goed, maar de PI4 heeft een tijdje problemen gehad (oa door instabiele voeding) maar ook vastlopers/crashes door USB adapters die crashten (specifiek een rtlsdr dongle) die ook nog eens niet verholpen werden door een reboot (power off was noodzakelijk omdat na een reboot het fs read only werd gemount) dus vandaar toch maar terug naar een x86 platform waar de sdd's niet ook via usb aangesloten zijn.

Beide systemen gemeten met een PM231E, geen monitor of usb devices connected maar wel netwerk. In de bios van de N100DC alle verbruiks gerelateerde instellingen op enabled/forced/aggressive gezet, tevens audio disabled. Beide gemeten onder OMV v6 (debian 11) na powertop auto tune. Hierna de N100DC geupgrade naar OMV v7 (debian 12), maar dat gaf geen merkbaar verschil in idle verbruik.

Helaas zijn beide verbruiken nou niet echt om over naar huis te schrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
andru123 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:40:
@pimlie alle Audio opties in BIOS Disabled? Ik heb gemerkt dat audio aan +1-2W toevoegt.
Onder Chipset Configuration heb ik Onboard HD Audio disabled ja, is er meer dan dat dat je 'alle opties' zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:10
pimlie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:00:
Metingen voor de N100 zijn al vaker langs gekomen, maar wilde toch delen dat onderstaand systeem icm met een FSP065 voeding (origineel behorend bij een Intel NUC6i3SYH) ca 8,5-9W idle verbruikt. Een Leicke 19V/65W adapter is nog onderweg, maar Amazon heeft weer eens vertraging. Ik verwacht echter niet dat dit qua verbruik een significant verschil gaat zijn.

Ik heb overigens specifiek voor het kingston S6 geheugen gekozen en niet het S8 omdat ik hoopte dat 4 geheugen chips iets minder stroom verbruiken dan 8 geheugen chips. Maar helaas kan ik dat niet bewijzen omdat ik dus geen S8 geheugen heb om te testen :)

1MoederbordenASRock N100DC-ITX€ 139,90€ 139,90
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR32N22S6/8€ 19,71€ 19,71
2Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 106,73€ 213,46
1Fan 80mmSilverstone CC8025H12S€ -€ -

Dit systeem is overigens ter vervanging van een Raspberry Pi4 met 2x 500GB ssd in een Geekworm NASPi Gemini behuizing, dat verbruikt ca 6,5-7W idle. Op zich werkt de Pi4 goed, maar de PI4 heeft een tijdje problemen gehad (oa door instabiele voeding) maar ook vastlopers/crashes door USB adapters die crashten (specifiek een rtlsdr dongle) die ook nog eens niet verholpen werden door een reboot (power off was noodzakelijk omdat na een reboot het fs read only werd gemount) dus vandaar toch maar terug naar een x86 platform waar de sdd's niet ook via usb aangesloten zijn.

Beide systemen gemeten met een PM231E, geen monitor of usb devices connected maar wel netwerk. In de bios van de N100DC alle verbruiks gerelateerde instellingen op enabled/forced/aggressive gezet, tevens audio disabled. Beide gemeten onder OMV v6 (debian 11) na powertop auto tune. Hierna de N100DC geupgrade naar OMV v7 (debian 12), maar dat gaf geen merkbaar verschil in idle verbruik.

Helaas zijn beide verbruiken nou niet echt om over naar huis te schrijven...
Ik heb gisteren een Minisforum UN100L besteld voor 224 euro.
Helaas wordt deze pas eind januari verzonden dus ik zal er nog even op moeten wachten.
Deze bevat dus ook een Intel N100, 16gb ram en een 500gb nvme ssd.
Ik plaats er dan zelf nog een 2tb Sata ssd bij.

Ik hoop toch op idle zo rond de 5 watt uit te komen.
Ik lees veel verschillende metingen met de N100 waar vooral de voedingen, gebruikt ram en ssd veel verschil kunnen maken. Alieexpress staat natuurlijk ook vol met n100 mini pc’s waarvan altijd maar de vraag is wat voor (slechte) hardware erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:53
Controleer even de ASPM status van de PCI-E apparaten (zie topic start) en de package C-state via powetop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:15
Zijn er mensen hier die het verschil tussen een Coral USB en een M2 Coral wel eens gemeten hebben?

Ik maak nu gebruik van een USB versie voor 3 Frigate camera’s, maar heb ook een m2 versie liggen, als het de moeite is wil ik deze wisselen.

Normaal zou ik dit gewoon proberen, maar mijn Odroid H3 heeft maar 1 m2 slot dat nu in gebruik is door een PCIe SSD. Even testen zou een complete herinstallatie betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gastje01 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:09:
Zijn er mensen hier die het verschil tussen een Coral USB en een M2 Coral wel eens gemeten hebben?

Ik maak nu gebruik van een USB versie voor 3 Frigate camera’s, maar heb ook een m2 versie liggen, als het de moeite is wil ik deze wisselen.

Normaal zou ik dit gewoon proberen, maar mijn Odroid H3 heeft maar 1 m2 slot dat nu in gebruik is door een PCIe SSD. Even testen zou een complete herinstallatie betekenen.
Als alternatief: heb je OpenVINO al overwogen? Dat werkt op basis van de Intel GPU en dan heb je helemaal geen Coral meer nodig.

Edit:
Zo te zien wel :p
gastje01 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Is er dan een reden dat je toch nog de Coral gebruikt? Want die twee posts leek je wel positief te zijn over OpenVINO ten opzichte van de Coral. (Of in ieder geval geen verschil te merken en OV wellicht iets zuiniger).

[ Voor 23% gewijzigd door RobertMe op 07-01-2024 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
Dank voor de reacties!
andru123 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:59:
[...]
weet ik niet. Maar vergelijkbare borden hier tot 5W komen, tegen jouw 9W. Iets zit aan ergens.
Bedoel je vergelijkbaar als ook de Asrock N100DC of bedoel je andere borden met een N100? Op een ander forum vond ik een thread waar meerdere mensen een verbruik van 8-9W met de Asrock N100DC rapporteerden en dat ze vermoedden dat Asrock simpelweg onzuiniger zou zijn dan andere fabrikanten.
GoBieN-Be schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:20:
Controleer even de ASPM status van de PCI-E apparaten (zie topic start) en de package C-state via powetop.
Dank, had ik naar gekeken idd en C-state lijkt ok, 98.5% C10 en 0.7% C8 gemiddeld (rest C1E). ASPM is wel disabled voor de Realtek 8111H en een Intel device. Heb van alles geprobereerd (bv bios settings van auto naar L1 forced en pcie_aspm=force) maar ik krijg deze niet enabled helaas

code:
1
2
3
4
5
6
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 54be (prog-if 00 [Normal decode])
        LnkCap: Port #7, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us
        LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
01:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller (rev 15)
        LnkCap: Port #0, Speed 2.5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s unlimited, L1 <64us

Ik heb ook een Asrock X1314 in gebruik (zie een vorige post hier) en dat bord is ook behoorlijk onzuinig. In de standaard bios van dat bord is ASPM geheel disabled (ivm stabiliteit volgens asrock want het is een industrieel board) maar ik heb een speciale bios gekregen met ASPM enabled. Dat lijkt echter welgeteld 0 besparingen op te leveren, dus het verhaal dat Asrock gewoon onzuinig is klinkt aannemelijk want ik zit nu op N=2. Geen idee of dat kan, maar wellicht doen ze iets totaal verkeerd in de bios of hardware oid...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mich
pimlie schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:08:
Dank voor de reacties!

[...]

Bedoel je vergelijkbaar als ook de Asrock N100DC of bedoel je andere borden met een N100? Op een ander forum vond ik een thread waar meerdere mensen een verbruik van 8-9W met de Asrock N100DC rapporteerden en dat ze vermoedden dat Asrock simpelweg onzuiniger zou zijn dan andere fabrikanten.

[...]

Dank, had ik naar gekeken idd en C-state lijkt ok, 98.5% C10 en 0.7% C8 gemiddeld (rest C1E). ASPM is wel disabled voor de Realtek 8111H en een Intel device. Heb van alles geprobereerd (bv bios settings van auto naar L1 forced en pcie_aspm=force) maar ik krijg deze niet enabled helaas

code:
1
2
3
4
5
6
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 54be (prog-if 00 [Normal decode])
        LnkCap: Port #7, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us
01:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller (rev 15)
        LnkCap: Port #0, Speed 2.5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s unlimited, L1 <64us

Ik heb ook een Asrock X1314 in gebruik (zie een vorige post hier) en dat bord is ook behoorlijk onzuinig. In de standaard bios van dat bord is ASPM geheel disabled (ivm stabiliteit volgens asrock want het is een industrieel board) maar ik heb een speciale bios gekregen met ASPM enabled. Dat lijkt echter welgeteld 0 besparingen op te leveren, dus het verhaal dat Asrock gewoon onzuinig is klinkt aannemelijk want ik zit nu op N=2. Geen idee of dat kan, maar wellicht doen ze iets totaal verkeerd in de bios of hardware oid...
Je kan nog zoeken in dit topic naar het aspm enable script. Daarin vul je die 00:01c.0 en 01:00.0 in en kijkt of het actief gemaakt kan worden. Bij sommigen hielp het en bij anderen niet.

Of deze driver proberen r8168-dkms en dit toevoegen aan grub

r8168.aspm=1 r8168.eee_enable=1 pcie_aspm=on

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:15
RobertMe schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:14:
[...]

Als alternatief: heb je OpenVINO al overwogen? Dat werkt op basis van de Intel GPU en dan heb je helemaal geen Coral meer nodig.

Edit:
Zo te zien wel :p

Is er dan een reden dat je toch nog de Coral gebruikt? Want die twee posts leek je wel positief te zijn over OpenVINO ten opzichte van de Coral. (Of in ieder geval geen verschil te merken en OV wellicht iets zuiniger).
Yes, en ook even getest (wel op zeer winderige dagen met veel beweging in beeld), maar dat leek met mijn metingen meer te verbruiken dan de Coral. Ik draai op dit moment de laatste RC, zal er nog eens een poging mee wagen.

@RobertMe Na je edit: Ik heb de Coral, dus ik dacht laat ik m maar gebruiken. De coral lijkt zuiniger onder load (wanneer het waait of er iemand door m’n tuin loopt), maar OV zuiniger wanneer er niets beweegt. Nu er geen blaadjes meer aan de bomen zitten beweegt er een stuk minder en zou OV beter uit de bus komen. Inmiddels zijn we ook een aantal versie van Frigate verder, ga t nog eens een weekje testen.

De Coral kan ik dan fijn op een andere locatie draaien die geen OpenVino ondersteunt.

[ Voor 26% gewijzigd door gastje01 op 07-01-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:29
Hallo!
Ik ben langzamerhand eens aan het kijken of ik mijn RPi 4 (2gb) met SSD kan vervangen voor iets met wat meer pit.
Ik hoop dat dit het beste topic is om even te horen of het een goed idee is met wat ik in gedachte had :+

Mijn wensenlijstje met wat ik wil draaien:
  • Home Assistant
  • TrueNas (of vergelijkbaar)
  • Reverse proxy
  • AdGuard
  • Grafana
  • VaultWarden
Het OS ben ik nog niet helemaal over uit. Misschien UnRaid, proxmox of gewoon een kale linux distro. Beetje afhankelijk wat de verschillen zijn in verbruik.

Ik kwam zelf uit op deze set:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 4500 Boxed€ 77,23€ 77,23
1MoederbordenASUS Prime B550M-K€ 69,90€ 69,90
1BehuizingenNatec Helix€ 30,95€ 30,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16S-16GIS€ 32,79€ 32,79
1Solid state drivesIntenso Premium M.2 500GB€ 32,44€ 32,44
Totaal€ 243,31

Voeding heb ik nog liggen. Mogelijk dat ik uiteindelijk toch op een PicoPsu uitkom. Beetje afhankelijk wat het stroomverbruik zou zijn.
Waar ik vooral tegenaan loop is de hoeveelheid SATA poorten die op dit soort goedkopere moederborden zitten.

Ik verwacht een 6 tal 1.92TB SSDs aan te gaan sluiten. Dus minimaal wil ook ook 6 poorten hebben.
Nu kwam ik uit op dus of bovenstaand moederbord met een M.2 naar 6x sata adapter, of deze omdat die al 6 poorten heeft. Als ik er meer wil kan ik er altijd nog voor kiezen voor een Pci-e naar 4x NVMe adapter met een sata adapter (en de mogelijkheid om later nog meer M.2 SSDs bij te plaatsen.
Idealiter wil ik het budget onder de 300 euro houden. Mogelijk dat hier nog wat rek in zit als er veel zuinigere componenten zijn zodat ik het verschil er met een jaar of 2/3 ook wel weer uit heb natuurlijk :)

Is bovenstaande set een goed idee kwa stroomverbruik? of beter voor een Intel set kiezen? Ik heb sowieso al gezien dat die relatief een stuk duurder zijn als ik een 1700 socket pak met bijvoorbeeld een i3 12100F

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimlie
Mich schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:33:
[...]

Je kan nog zoeken in dit topic naar het aspm enable script. Daarin vul je die 00:01c.0 en 01:00.0 in en kijkt of het actief gemaakt kan worden. Bij sommigen hielp het en bij anderen niet.

Of deze driver proberen r8168-dkms en dit toevoegen aan grub

r8168.aspm=1 r8168.eee_enable=1 pcie_aspm=on
Nice dank voor de tip, dat script werkt inderdaad! Lijkt ongeveer 1.5W te schelen, verbruikt nu 7.5-8W 6.8-7.3W

Had ook een Linux Mint live usb geprobeerd en dan is ASPM L1 enabled by default (5.15 kernel), OMV v7 (debian 12) draait op 6.1 of 6.5, maar blijkbaar is er iets veranderd waardoor ASPM dan niet standaard enabled is.

r8168-dkms wordt naar mijn weten niet meer aanbevolen als je een v6 kernel draait, dat zou inprincipe gewoon deze driver moeten zijn: https://www.realtek.com/z...rnet-pci-express-software welke volgens realtek dus kernel up to 5.19 ondersteunt.

[ Voor 0% gewijzigd door pimlie op 07-01-2024 13:11 . Reden: verbruik geupdate, eerdere meting was met monitor ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:50

bjp

dag allemaal,

eerste post op dit topic voor mij.

Ik wil iets beter dan een RPi4 voor Home Assistant (traag SD + maar 4G ram). Wil er ook extra dingen mee doen, voornamelijk NAS/Owncloud (of Nextcloud).

Voorlopig zit ik aan 3.2W idle (Anker USB voeding, gemeten met een PM231E), net SONOFF Zigbee USB stick, en via Ethernet aangesloten.

Ik dacht richting een Alder Lake te gaan, maar niet de N100 wat hier al enkele keren besproken is, ik dacht naar de N300 te gaan (1W meer, maar wel 2x zoveel cores - valt wss nog te passief te koelen). Spijtig genoeg weinig moederborden te vinden. Ook weinig mini-PC te vinden.

Ik heb nog een PicoPSU liggen (draait nu een oude i3-2100 als backup PC) -> 30W idle, dus staat maar af-en-toe aan wanneer ik backups neem.

Iemand al iets gevonden met een N300?

Alternatief: Pi5 (met SSD) of Odroid-H3+... maar ik vrees toch beperkt op termijn

[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 07-01-2024 21:48 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
bjp schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:25:
dag allemaal,

eerste post op dit topic voor mij.

Ik wil iets beter dan een RPi4 voor Home Assistant (traag SD + maar 4G ram). Wil er ook extra dingen mee doen, voornamelijk NAS/Owncloud (of Nextcloud).

Voorlopig zit ik aan 3.2W idle (Anker USB voeding, gemeten met een PM231E), net SONOFF Zigbee USB stick, en via Ethernet aangesloten.

Ik dacht richting een Alder Lake te gaan, maar niet de N100 wat hier al enkele keren besproken is, ik dacht naar de N300 te gaan (1W meer, maar wel 2x zoveel cores - valt wss nog te passief te koelen). Spijtig genoeg weinig moederborden te vinden. Ook weinig mini-PC te vinden.

Ik heb nog een PicoPSU liggen (draait nu een oude i3-2100 als backup PC) -> 30W idle, dus staat maar af-en-toe aan wanneer ik backups neem.

Iemand al iets gevonden met een N300?

Alternatief: Pi5 (met SSD) of Odroid-H3+... maar ik vrees toch beperkt op termijn
Een 2e hands Intel nuc met bijv. De 8th gen Intel CPU draait ook 3W idle. Ik heb deze met een i5 CPU. Ik had ook nog een nog oudere die ook zuinig was. Een systeem van fujitsu esprimo bijvoorbeeld de q957 met een oude 7th gen i5 haalt ook onder de 3W (met ram en m2 schijf).

[ Voor 3% gewijzigd door Mich op 07-01-2024 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-10 21:35
Ik lees hier al een hele tijd mee maar nu wordt het toch stilaan tijd om mijn oude unraid server te vervangen door iets zuiniger.. Momenteel kijk ik naar het volgende:

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 263,09€ 263,09
1MoederbordenMSI PRO Z790-P WIFI€ 209,-€ 209,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S chromax.black€ 0€ 0
1Geheugen internCrucial CT2K32G48C40U5€ 150,-€ 150,-
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 0€ 0
Totaal€ 622,09

Voor de MSI gekozen omdat het 1 van de goedkoopste borden is met een Intel NIC en omdat ik van mijn Z690 MSI bord absoluut geen klachten heb. :) Wifi module zou verwijderd kunnen worden dus dat ga ik sowieso al doen..

32GB is nog een mogelijkheid maar ik wil graag nog profiteren van de relatief goedkopere geheugenprijzen (dit setje heb ik nog gevonden voor +-150€ ipv Pricewatch prijs), gebruik wil maken van unraid ram cache en regelmatig met VM’s bezig ben.

DenHDD’s neem ik van mijn huidige server over, wat betekend dat ik 5 SATA poorten nodig heb (3x4TB, 2x3TB). Ik besef dat een kleiner aantal grote disks interessanter is voor het verbruik maar deze doen het nog prima en staan grotendeels in slaapstand. Meestal is er maar 1 disk (of 2 bij writes naar parity) actief.

Hebben jullie nog suggesties of opmerkingen waar ik rekening mee moet houden?

Ter vergelijking, dit is mijn huidige antieke unraid server:

1Intel Xeon W3530----
1MoederbordenSupermicro X8STi-F€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenWD Red Plus (4 stuks), 3TB€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (128MB cache)€ 102,50€ 307,50
1BehuizingenFractal Design Define R5 Blackout Edition€ 0,-€ 0,-
1Noctua NH-U12DX i4----
6Geheugen internHynix HMT125U7TFR8C-H9€ 86,84€ 521,04
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Gold€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSandisk Ultra II SSD 480GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 828,54

Deze doet gemiddeld zo’n 80W (met 1-2 disks + ssd actief) en schiet makkelijk naar 110-120W bij een beetje load…

[ Voor 10% gewijzigd door bibi2205 op 08-01-2024 01:46 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bibi2205 Z chipsets zijn niet zuinig (reken op 10-15W idle in plaats van 5W van B chipset)
Overweeg het B chipset - bijv. B760 bord. Je gaat toch niet overclockken met 13500. MSI kan ook zuinig zijn volgens een japaanse kerel. (B660 is gelijk aan B760 met een paar klein verschillen)
32GB is nog een mogelijkheid maar ik wil graag nog profiteren van de relatief goedkopere geheugenprijzen (dit setje heb ik nog gevonden voor +-150€ ipv Pricewatch prijs)
Jejtje wat zijn de prijzen gestegen. Ik heb nog in Aug'23 32GB Crucial plank voor 60$ gekocht. Toen ook overwoog 64Gb maar dat was helemaal niet nodig.
80W idle 24/7 is 280$ per jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-10 21:35
andru123 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 01:45:
@bibi2205 Z chipsets zijn niet zuinig (reken op 10-15W idle in plaats van 5W van B chipset)
Overweeg het B chipset - bijv. B760 bord. Je gaat toch niet overclockken met 13500. MSI kan ook zuinig zijn volgens een japaanse kerel. (B660 is gelijk aan B760 met een paar klein verschillen)
Ik was mijn zoektocht begonnen met B760 maar als ik specifiek zoek op een Intel NIC dan kom ik op een Gigabyte mini-ITX bord en een hoopje Asus borden (en dat merk is voor mij persoonlijk een no-go). mini-ITX valt te overwegen maar de voorkeur gaat uit naar micro-ATX of ATX. B660 had ik nog niet bekeken dus dat is misschien wel een goeie tip, tnx. :)

edit:
Bij B660 is de keuze even klein.. 1 Gigabyte bord (wel ATX deze keer) en verder enkel Asus.
80W idle 24/7 is 280$ per jaar...
Wij betalen tot eind dit jaar nog 0,12€/kWh (enkele jaren geleden nog net op tijd een contract met vast tarief afgesloten) maar er moet inderdaad wel iets aan gebeuren. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door bibi2205 op 08-01-2024 08:36 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:50

bjp

Mich schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:07:
[...]

Een 2e hands Intel nuc met bijv. De 8th gen Intel CPU draait ook 3W idle. Ik heb deze met een i5 CPU. Ik had ook nog een nog oudere die ook zuinig was. Een systeem van fujitsu esprimo bijvoorbeeld de q957 met een oude 7th gen i5 haalt ook onder de 3W (met ram en m2 schijf).
ok da's ook nog een redelijke optie.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

NUC en Small Form Factor systemen van rond de 7-8e generatie zijn erg onderschat als zuinige servertjes voor zover je geen specifieke noden (zoals veel schijven of veel rekenkracht) hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
Ik ben wat aan het spelen met mijn Asrock B550M moederboard. Ik krijg em maar niet onder de 10W. Ik zie in powertop dat de Asrock LED controller actief is. Ik heb in de BIOS de leds uitgezet, maar blijkbaar wordt er nog wel een USB Led controller geladen en deze houdt het systeem 'busy'.

[ 2.974027] input: ASRock LED Controller as /devices/pci0000:00/0000:00:02.1/0000:01:00.0/usb1/1-8/1-8:1.0/0003:26CE:01A2.0001/input/input1
[ 3.032979] hid-generic 0003:26CE:01A2.0001: input,hidraw0: USB HID v1.10 Device [ASRock LED Controller] on usb-0000:01:00.0-8/input0

Iemand een idee hoe ik deze uit kan zetten? In het BIOS kan ik echter niks vinden om em echt uit te zetten.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bibi2205 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:29:
Ik was mijn zoektocht begonnen met B760 maar als ik specifiek zoek op een Intel NIC dan kom ik op een Gigabyte mini-ITX bord en een hoopje Asus borden (en dat merk is voor mij persoonlijk een no-go).
het hangt ervan af waarom je een Intel-chipset wilt. Vroeger was het beter compatibel met Linux, en het kan een beter energiebeheer hebben. Velen hier zijn erin geslaagd om ASPM in te schakelen voor Realtek-chips, en het is heel goed mogelijk dat als ASPM is ingeschakeld, de 2,5 Gbit-chip van Realtek in idle feitelijk minder verbruikt dan Intel i225/226 (dat heeft ook zijn eigen problemen) . Ook moderne distributies ondersteunen realtek-chips prima. Velen hier kopen gewoon een aparte Intel-netwerkkaart. Maar dit is uiteraard een persoonlijke keuze. Houd er rekening mee dat de Z-chipset veel energie verbruikt, veel meer dan welke besparing dan ook op de Intel-netwerkchip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
Ik zie in powertop dat de controller 100% 'gebruikt' wordt. Dat doet mij vermoeden dat deze toch wat energie zal verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HotSpot79 Powertop geeft iets weer als 100% als het volgens powertop actief is. Een LED controller zal wel wat energie vergen, maar of dat veel is weet ik niet. Als je weet waar het zit op het moederbord kun je voelen of het warm/heet is. Het wordt wel moeilijk als er een onderdeeltje is dat ervoor zorgt dat package C states laag (onzuinig) blijven. C8/C10 is gewenst. Wordt dat gehaald op jouw systeem?

@bibi2205 Kontron K3843-B heeft een Intel i219-LM chip en een zeer laag idle verbruik. Heise heeft een uitgebreide selectie voor hun Preisvergleich.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 08-01-2024 18:22 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 117 Laatste