Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:15
Zijn er hier inmiddels mensen die een N100 / N300 of een H610 chipset hebben die een usb serial device gebruiken zoals een Zigbee of Zwave stick of een seriele verbinding om je slimme meter uit te lezen? Ik ben benieuwd wat jullie c-state is als de stick actief is.

Ik heb over het probleem rondom deze usb devices op een B660/B670 chipset een apart topic gemaakt in het Linux subforum. Hopelijk zit daar iemand tussen met een gouden tip :) USB device voorkomt dat CPU in diepere C-state komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-10 21:35
mrmrmr schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:20:
@bibi2205 Kontron K3843-B heeft een Intel i219-LM chip en een zeer laag idle verbruik. Heise heeft een uitgebreide selectie voor hun Preisvergleich.
Die had ik in dit topic inderdaad al eerder gezien maar die heeft dan weer maar 4 SATA poorten terwijl ik er 5 nodig heb.. Dus dan zou ik al op zoek moeten gaan naar een PCI-e naar sata controller (waarvan ik begrijp dat dit best vermeden kan worden ivm zuinigheid). Mogelijk is dan een bord met een Realtek NIC en 6x SATA toch een betere keuze..

Ik ga maar weer eens in de B760 bordjes duiken..

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De keuze beperken vanwege “hergebruik” van een oude 3TB schijf … priorities ;) Je kan die schijf toch hergebruiken in je andere PC die af en toe aan staat, als backup. Ik zou eerst een leukste moedrbord kiezen die ik heel graag wil. Als een oudere schijf moet dan een andere bestemming krijgen, so be it.
Trowens wat is het verbruik van PC in jouw signature? @bibi2205

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-10 14:51
Ik loop met het idee om mijn server uit te breiden met M2 NVME SSDs in het x16 slot met 4x4 bifurcation en deze te combineren met de twee M2 sloten op het moederbord in een ZFS z1 pool.

Iemand suggesties voor goede/zuinige nvme ssds? Is de Crucial P3 plus of een Lexar NM790 aan te raden? Ondersteunen deze wel ASPM en/of low power?

Hoeft geen pcie4 te zijn maar minimaal 4TB per ssd is wel het minimum.

Alvast bedankt voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@bibi2205 Hoewel chipsets soms 6x SATA (of 8x SATA) ondersteunen is om de een of andere reden bij implementatie vaak het maximum 4x SATA. Als je 6x SATA ziet, is de kans groot dat er een extra SATA chip op het moederbord zit met een (relatief aan de andere componenten) hoog idle verbruik. Dat zou ik dus nagaan. Bij Z chipsets kan het verbruik ook hoger liggen dan bijvoorbeeld B of H.

Dat zijn de grote lijnen, er zijn duidelijke verschillen in individuele borden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@campr112 @Jazco2nd Jullie hebben beide in dit topic wel eens gepost over de Framework Laptop.
Hebben jullie daar uiteindelijk nog meer navolging aan gegeven?
Het lijkt mij best een grappig ding om als router in te zetten, door er via een M.2 -> PCIe kabel een dikke 10Gb nic in te zetten.

Ik kan alleen nergens idle power consumption getallen vinden :(

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
@FireDrunk die kan ik wel even voor je opmaken, welke configuratie wil je? Ik heb er een met NVMe en 64Gbyte geheugen met ubuntu, 10G kan ik ook regelen, maar dan heb je een externe voeding nodig (NVMe slot geeft geen 12V), dus dan zijn er wat extra inefficienties.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh cool! Elke recente linux distro is prima, liefst zo kaal mogelijk, met powertop --auto-tune gedraaid.
De M.2 -> PCIe Adapter die ik heb heeft ook een molex voeding, dus dat zou goed moeten komen.

10G hoef je voor mij niet perse te testen, maar een willekeurige (zuinige) PCIe kaart in het M.2 en kijken of ASPM nog goed werkt (en het CPU verbruik dus laag blijft) zou super tof zijn!

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• campr112
@FireDrunk Die molex voeding kan alleen niet uit dezelfde voeding komen als die voor de Laptop, want die is USB-C, dat is mijn punt. Je loopt dus altijd tegen 2 voedingen aan. :-(
Ik denk niet dat ik er vanavond tijd voor heb, maar ik zal er morgen avond even mee aan de slag gaan.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
mrmrmr schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:59:
@bibi2205 Hoewel chipsets soms 6x SATA (of 8x SATA) ondersteunen is om de een of andere reden bij implementatie vaak het maximum 4x SATA. Als je 6x SATA ziet, is de kans groot dat er een extra SATA chip op het moederbord zit met een (relatief aan de andere componenten) hoog idle verbruik. Dat zou ik dus nagaan.
Dat heb ik intussen gemerkt inderdaad.. En bij nader inzien kan ik de data van 1 van de 3TB HDD’s wel verspreiden over de 4TB’s dus dan zou ik met 4x SATA voorlopig wel verder kunnen. Dan moet ik later dit jaar maar eens investeren in nieuwe, grote (10/12TB) disks. ;)

Shortlist voor het moederbord ziet er nu als volgt uit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenKontron K3843-B€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenMSI Pro B760M-P€ 124,-€ 124,-

Het MSI bord is redelijk basic uitgevoerd met weinig extra’s, ik heb er dus nog wel goede hoop in dat het verbruik ook nog wel zal meevallen mits wat tweaken maar ik kan er geen concrete cijfers/reviews van vinden. Het Kontron bord is dan weer uitgebreid getest en gegarandeerd zuinig.. Twijfels..
andru123 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:02:
Je kan die schijf toch hergebruiken in je andere PC die af en toe aan staat, als backup. Ik zou eerst een leukste moedrbord kiezen die ik heel graag wil. Als een oudere schijf moet dan een andere bestemming krijgen, so be it.
Trowens wat is het verbruik van PC in jouw signature? @bibi2205
Ik heb hier ook nog een Synology NAS met 2x3TB die 2x/dag aan gaat voor een backup en verder in slaapstand staat dus ik heb niet meteen nog een reden om die overbodige 3TB schijf nog ergens bij te prikken. ;) Ik heb het verbruik van mijn desktop trouwens nog nooit gemeten maar ik zal eens kijken of ik dat deze week ergens kan doen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door bibi2205 op 09-01-2024 19:18 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
andru123 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:43:
[...]
msi met ps/2 port _O- dat zie je niet vaak in 2024.
Ik zie alleen maar 2 SATA op de plaatje?
4 stuks. 2 recht naar voren en 2 haaks. allemaal rechts onderin.

Er zit ook een 1 Gb LAN aansluiting op ipv een 2.5.

Ben wel benieuwd naar de metingen van dit bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
Mich schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:51:
Er zit ook een 1 Gb LAN aansluiting op ipv een 2.5.
Ik heb zo veel moederborden bekeken de laatste dagen dat dit me dus niet was opgevallen.. 8)7 Achja, eerst een huis en dan een netwerk upgrade met nieuwe switch, dan zien we wel weer. :p

Het is wel dezelfde Realtek chip als in mijn NUC7PJYH (met Pihole) en die doet zo'n 7-7.5W gemiddeld verbruik..

Voorkeur gaat toch min of meer uit naar het MSI bord omwille van de prijs.. Ik ga ze nog eens uitgebreid bestuderen vanavond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
bibi2205 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:33:
[...]

Ik heb zo veel moederborden bekeken de laatste dagen dat dit me dus niet was opgevallen.. 8)7 Achja, eerst een huis en dan een netwerk upgrade met nieuwe switch, dan zien we wel weer. :p

Het is wel dezelfde Realtek chip als in mijn NUC7PJYH (met Pihole) en die doet zo'n 7-7.5W gemiddeld verbruik..

Voorkeur gaat toch min of meer uit naar het MSI bord omwille van de prijs.. Ik ga ze nog eens uitgebreid bestuderen vanavond..
Ik bedoelde het positief. Die 2.5gb poorten verbruiken veel meer vermogen. De Intel i225 en 226 althans. Van realtek weet ik het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Mich schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:06:
[...]

Ik bedoelde het positief. Die 2.5gb poorten verbruiken veel meer vermogen. De Intel i225 en 226 althans. Van realtek weet ik het eigenlijk niet.
Realtek 8165B gebruikt ongeveer 600mW (per actieve port), beduidend minder dan vergelijkbare Intel chipsets (225/226) er is hier op tweakers daar ook al eens een discussie over geweest.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bibi2205 Van de twee Realtek RTL8111H netwerkchips op het MSI bord is bekend dat normaliter niet goed zijn voor low power. MSI staat niet bekend als producent van zuinige moederborden, zie de besproken MSI borden in dit topic.

De Kontron K3843-B lijkt me daarentegen een goede keuze voor een 12th/13th gen systeem dat gericht is op laag idle. Het is bewezen zeer zuinig en heeft een zuinige i219-LM netwerkchip aan bord.

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 10-01-2024 04:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bibi2205 Inderdaad de enige min of meer zuinige MSI was met B660 chipset en intel i219 netwerk. Maar moederborden met i219 zijn niet meer te vinden. Als je voor een realtek chip gaat, dan kies liever niet voor 8111, maar voor 8125 (er is nog discussie in dit topic over welke 2,5gbit chipset is zuiniger - realtek of intel. Kans is groot dat 2,5gbit RTL8125 is zuiniger dan de 1gbit RTL8111, maar het was nooit direct bewezen.)

Maar als je MSI zo leuk vind, je kan altijd uitproberen?
Ik heb stuk of 5 moederborden geprobeerd, eentje was kapot (gebogen pins - maar was als nieuw verkocht). Ik begonnen met de goedkoopste om uiteindelijk een van de duurste te houden. +- paar tientjes, het is waard om voor het plezier te betalen, ga niet voor de allergoedkkopste, elke extra leuke feature is geld waard.
Maar als je de hele uitzoek process niet leuk vindt, ga voor een Kontron bord, die zijn gegarandeerd de zuinigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
HotSpot79 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:58:
Ik loop met het idee om mijn server uit te breiden met M2 NVME SSDs in het x16 slot met 4x4 bifurcation en deze te combineren met de twee M2 sloten op het moederbord in een ZFS z1 pool.

Iemand suggesties voor goede/zuinige nvme ssds? Is de Crucial P3 plus of een Lexar NM790 aan te raden? Ondersteunen deze wel ASPM en/of low power?

Hoeft geen pcie4 te zijn maar minimaal 4TB per ssd is wel het minimum.

Alvast bedankt voor de tips.
Iemand suggesties/bevindingen?
Op dit moment lijkt de Lexar NM790 4TB een goedkope, maar ook snel. TLC geheugen en PCIE4 en 5 jaar garantie. Maar iemand toevallig power metingen meegedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@HotSpot79 er zijn mensen met P3 in het topic, als je voor P3 of Lexar zoekt, misschien gericht hen roepen helpt.
Weet je zeker dat je MB/CPU bifurcation kan?

[ Voor 20% gewijzigd door andru123 op 10-01-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 12:29
Ik hoor geratel in de buurt van mijn moederbord/geheugen. Het lijkt wel het geheugen? Heb ik het goede geheugen?

Geluid:
https://drive.google.com/...MFX9JV45/view?usp=sharing

Geluid hoorbaar bij een onlangs N100 systeempje wat ik in elkaar heb gezet naar aanleiding van posts hier:

1MoederbordenASRock N100DC-ITX€ 139,90€ 139,90
2Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (256MB cache)€ 113,-€ 226,-
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 80,88€ 80,88
1Usb-sticksTeam Group C171 16GB Zwart€ 4,19€ 4,19
1Geheugen internCrucial CT32G4DFD832A€ 67,90€ 67,90
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 107,46€ 107,46
Totaal€ 626,33

Met voeding: FSP065-RBBN3
https://www.amazon.com.be...ct_details&language=nl_BE

Geluid hoorbaar bij
- Unraid (hdd's spun down)
- Ubuntu live usb. Vooral bij Youtube video afspelen is het geratel continue hoorbaar. Apart als ik HDMI kabel eruit trek dat dat effect heeft en dat het hoorbaar wat minder wordt, maar het blijft nog steeds.

Geluid niet hoorbaar bij:
- Systeem aan, alleen in bios
- Memtest (0 errors)

Geprobeerd (afzonder en alles tezamen) zonder resultaat:
- Alle fans uitgetrokken
- Alle ssd/hdds losgekoppeld
- Netwerkkabel eruit
- Memtest (0 errors)

Ik heb geen ander geheugen liggen wat ik kan proberen.

Mijn 32Gb geheugen stick zit niet in https://www.asrock.com/mb/Intel/N100DC-ITX/index.asp#Memory
Maar wel de 16Gb variant. Zou evengoed moeten kunnen toch?

Andere mensen met de N100 ook last van geratel? Wat zou dit anders kunnen zijn?

Unraid system log geef ook vaker een error. Misschien is dat gerelateerd?
Jan 10 19:53:20 Unraid kernel: i915 0000:00:02.0: [drm] *ERROR* Unexpected DP dual mode adaptor ID 7f

Lijkt iets met video (igpu) driver en linux. Lijken meer mensen met ASRock N100DC-ITX last van te hebben (https://forums.unraid.net...-dual-mode-adapter-r2140/). Lijkt een kernel issue te zijn met igpu

Zou in Unraid 6.12.6 gefixt moeten zijn (ik zit op 6.12.6):
https://docs.unraid.net/u...es-related-to-i915-driver

Ik hoor het graag :)

Server Intel N100 13gen mITX D4 32GB 5,4W idle

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Spasmo Ratelen is bij desktops meestal de kabel van de ventilator van de processor die tegen de ventilatorvoedingkabel komt. Is er een ventilator aanwezig? Zo ja, trek dan de stekker daarvan los als de computer is uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
mrmrmr schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 03:07:
@Spasmo Ratelen is bij desktops meestal de kabel van de ventilator van de processor die tegen de ventilatorvoedingkabel komt. Is er een ventilator aanwezig? Zo ja, trek dan de stekker daarvan los als de computer is uitgeschakeld.
Dat is 'm helaas niet. N100 is passief gekoeld en ik had al geprobeerd met alle fans eruit, alle ssd's en hdd's losgekoppeld. Ik zat alleen nog met de geheugen module erin. Dus eigenlijk op dat punt heb ik geen mechanische bewegende onderdelen meer erin zitten, maar toch geratel! Zeer apart!

Ik vraag me af of mijn geheugen wel compatible is met de ASRock N100DC-ITX?
Of is er misschien iets aan de hand met het moederbord/cpu?
Kan die ratel kwaad? Anders ga ik er gewoon mee verder, wel jammer dattie dan niet geheel stil is.

[ Voor 3% gewijzigd door Spasmo op 11-01-2024 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Spasmo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:49:
[...]
Dat is 'm helaas niet. N100 is passief gekoeld en ik had al geprobeerd met alle fans eruit, alle ssd's en hdd's losgekoppeld. Ik zat alleen nog met de geheugen module erin. Dus eigenlijk op dat punt heb ik geen mechanische bewegende onderdelen meer erin zitten, maar toch geratel! Zeer apart!

Ik vraag me af of mijn geheugen wel compatible is met de ASRock N100DC-ITX?
Of is er misschien iets aan de hand met het moederbord/cpu?
Kan die ratel kwaad? Anders ga ik er gewoon mee verder, wel jammer dattie dan niet geheel stil is.
Hier nog wat mogelijkheden via Phind.
Waarvan de laatste twee opties mogelijk kunnen zijn.

which components can cause a computer mainboard to make noise.
Answer | Phind V9 Model

There are several components within a computer that can cause noise:
  • Fans: Many computers have several fans to provide ventilation to the computer's components. These fans are designed to operate quietly, but under certain conditions, such as high temperatures or dust accumulation, they might produce noticeable noise. This includes the CPU fan (heat sink), which is responsible for cooling the processor 1.
  • Disc drives: CD-ROM, DVD, or floppy drive can generate noise depending on the type of media being read or written. Mechanical issues or worn out parts can lead to increased noise.
  • Power Supply: Power supplies can sometimes produce noise due to electrical instability or other internal issues. This noise is usually low pitch and continuous.
  • Inductors, Transformers, and Capacitors: These electronic components can produce noise because they convert electricity into magnetic fields. Sometimes these fields move or vibrate in a way that causes parts of the inductor or transformer to mechanically vibrate and make audible noise. Capacitors, especially those using piezo-electric materials as the dielectric, can produce noise when charged and discharged.
  • Coils: Coils in a computer, such as those found in inductors and transformers, can produce noise due to magnetostriction. When the coil changes its magnetic field, it can cause the coil to physically vibrate, producing sound.
It's worth noting that if the noise is consistent, it might be beneficial to consult with a professional technician to diagnose the exact source of the noise and determine if any repairs are needed.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
eheijnen schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Hier nog wat mogelijkheden via Phind.
Waarvan de laatste twee opties mogelijk kunnen zijn.

which components can cause a computer mainboard to make noise.
Answer | Phind V9 Model

There are several components within a computer that can cause noise:
  • Fans: Many computers have several fans to provide ventilation to the computer's components. These fans are designed to operate quietly, but under certain conditions, such as high temperatures or dust accumulation, they might produce noticeable noise. This includes the CPU fan (heat sink), which is responsible for cooling the processor 1.
  • Disc drives: CD-ROM, DVD, or floppy drive can generate noise depending on the type of media being read or written. Mechanical issues or worn out parts can lead to increased noise.
  • Power Supply: Power supplies can sometimes produce noise due to electrical instability or other internal issues. This noise is usually low pitch and continuous.
  • Inductors, Transformers, and Capacitors: These electronic components can produce noise because they convert electricity into magnetic fields. Sometimes these fields move or vibrate in a way that causes parts of the inductor or transformer to mechanically vibrate and make audible noise. Capacitors, especially those using piezo-electric materials as the dielectric, can produce noise when charged and discharged.
  • Coils: Coils in a computer, such as those found in inductors and transformers, can produce noise due to magnetostriction. When the coil changes its magnetic field, it can cause the coil to physically vibrate, producing sound.
It's worth noting that if the noise is consistent, it might be beneficial to consult with a professional technician to diagnose the exact source of the noise and determine if any repairs are needed.
Het zou kunnen, alhoewel het niet echt als coil whine klinkt. Ik lees ook nog wat over bios settings die eventueel kunnen helpen. Dat ga ik nog proberen. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je geen bewegende onderdelen meer hebt ala fans of HDD's, dan is het vrijwel zeker coil whine.
Dat zou ook zeker wel verklaren waarom het in het BIOS niet zo is.

Coil Whine treed vooral op bij hele lage load, bij extreme power saving is mijn ervaring.
Ik ben bang dat het niet zo makkelijk op te lossen is, behalve stroombesparingsfuncties uitzetten.

Overigens is coil whine niet perse schadelijk.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
campr112 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:39:
@FireDrunk Die molex voeding kan alleen niet uit dezelfde voeding komen als die voor de Laptop, want die is USB-C, dat is mijn punt. Je loopt dus altijd tegen 2 voedingen aan. :-(
Ik denk niet dat ik er vanavond tijd voor heb, maar ik zal er morgen avond even mee aan de slag gaan.
Die dubbele voeding is idd vervelend, maar dat zou met wat kunstig soldeerwerk vast op te lossen zijn.
Ik ga er vanuit dat er wel ergens een 12v lijn op het moderbord zit, het is niet alsof de NIC 100W trekt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Spasmo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:57:
[...]

Het zou kunnen, alhoewel het niet echt als coil whine klinkt. Ik lees ook nog wat over bios settings die eventueel kunnen helpen. Dat ga ik nog proberen. Thanks.
Heb het zelf ooit bij een bord gehad. Zodra er een taak werd gestart en de utilization dus omhoog gaat dan was het hoorbaar. Deksel op de kast en dan hoorde je niets meer. Dat bord heeft het jaren lang prima gedaan.

Een ander bord had een soort van geritsel na verloop van tijd, was wel al wat ouder. Dat bleek naderhand een chip te zijn die was doorgebrand. Helemaal spontaan want ik doe zelf niet aan overklokken, eerder de andere kant uit. Die heeft korte tijd later de geest gegeven.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat @FireDrunk zegt. De meeste voedingen produceren ietwat geluid (zonder fan), maar vaak is dat zo zacht dat het niet te horen is. Er zit doorgaans een pasta op voedingsonderdelen om dit tegen te gaan. Met name als er geen bewegende delen meer over zijn valt zo'n geluid op, het wordt dan niet overstemd door een ventilator.

Wat ik nog kan bedenken is dat een van spoelen (blokjes: een aantal zijn aanwezig rondom de processor) een loszittend deel bevat. In dat geval zou het opgelost kunnen worden door het moederbord om te ruilen. Dat is overigens niet de "echte" coil whine waar meestal over gesproken wordt, die heeft een veel hogere frequentie.

Je kan nader bepalen waar precies het geluid vandaan komt door een opgerold papier te richten op het ene na het andere onderdeel en de andere kant aan je oor te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
mrmrmr schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:55:
Wat @FireDrunk zegt. De meeste voedingen produceren ietwat geluid (zonder fan), maar vaak is dat zo zacht dat het niet te horen is. Er zit doorgaans een pasta op voedingsonderdelen om dit tegen te gaan. Met name als er geen bewegende delen meer over zijn valt zo'n geluid op, het wordt dan niet overstemd door een ventilator.

Wat ik nog kan bedenken is dat een van spoelen (blokjes: een aantal zijn aanwezig rondom de processor) een loszittend deel bevat. In dat geval zou het opgelost kunnen worden door het moederbord om te ruilen. Dat is overigens niet de "echte" coil whine waar meestal over gesproken wordt, die heeft een veel hogere frequentie.

Je kan nader bepalen waar precies het geluid vandaan komt door een opgerold papier te richten op het ene na het andere onderdeel en de andere kant aan je oor te houden.
Heb een extern voeding blok, daar hoor ik niets. Of bedoel je ingang van voeding in mobo?

Ik kwam net deze tegen:
https://forums.unraid.net...unraid-is-up-and-running/
Zelfde geval als mij. Je kunt wat tweaken met intel turbo boost en/of c states om het minder te laten klinken, maar dan gaat de power consumption wel omhoog.

Lijkt iets specifieks te zijn bij Asrock n100dc-itx moederbord. Hebben meerdere mensen last van. Andere voedingen helpen niet. Moederbord replacements helpen ook niet.

Opgerold papier / wc papier rolletje heb ik geprobeerd, maar daarmee kan ik het nog niet pinpointen.

Gelukkig is het niet heel hard. Maar had juist deze N100 gekozen met passieve koeling en dan zonder ventilators met ssd en hdd spin down om volledig stil te zijn. Achja. Ik ga ermee leven denk ik.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Spasmo klinkt als VRM blockjes die rond CPU zitten. Die gaan continu Vin van CPU veranderen, en dit kan de constante geratel veroorzaken, omdat ergens een van de coils niet helemaal vsat zit. Je kan proberen (met rubber handschoen, of plastic gereedschap, hoor!) de VRM coils in te drukken (zacht), dan kan het iets minder worden. Maar als de coil zelf in de behuizing los zit, dan gaat het niet helpen.
Ik heb bij een Dell laptop vergelijkbaar geratel, maar die gebeurt alleen op de hogere spanningen.
Waarschijnlijk als he Speedstep/Speedshift uit zet, gaat het weg. Maar dat is niet de bedoeling.
Audio is uitgeschakeld in BIOS?
Dit “modem geluid” is harmless. Jammer, toch.

[ Voor 14% gewijzigd door andru123 op 11-01-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Spasmo Een moederbord bevat DC voedingen voor diverse spanningen. Die bestaan typisch uit een of meer chips (mosfets low/high) en spoelen. Spoelen zitten in de blokjes op het moederbord. Dat geeft aan waar er spanning wordt gegenereerd (bij pcie slots, geheugen, processor). De processor heeft doorgaans meerdere blokjes.

Ik gebruik een stukje van glad A4 kopieerpapier om het geluid op te vangen, wc papier lijkt me niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
andru123 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:06:
@Spasmo klinkt als VRM blockjes die rond CPU zitten. Die gaan continu Vin van CPU veranderen, en dit kan de constante geratel veroorzaken, omdat ergens een van de coils niet helemaal vsat zit. Je kan proberen (met rubber handschoen, of plastic gereedschap, hoor!) de VRM coils in te drukken (zacht), dan kan het iets minder worden. Maar als de coil zelf in de behuizing los zit, dan gaat het niet helpen.
Ik heb bij een Dell laptop vergelijkbaar geratel, maar die gebeurt alleen op de hogere spanningen.
Waarschijnlijk als he Speedstep/Speedshift uit zet, gaat het weg. Maar dat is niet de bedoeling.
Audio is uitgeschakeld in BIOS?
Dit “modem geluid” is harmless. Jammer, toch.
Interessant, ga ik wellicht proberen. Waar zitten die coils, aan de onderkant van het mobo? Ik ga eens wat filmpjes kijken :)

De audio is inderdaad uitgeschakeld.

Ik heb zojuist in Unraid met een tweak plugin 'Normal CPU Scaling Governor' op power save gezet. Nu is het wel een stuk minder. Dat bevestigd wel jouw comment dat het rond de CPU zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Spasmo op 11-01-2024 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
mrmrmr schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:08:
@Spasmo Een moederbord bevat DC voedingen voor diverse spanningen. Die bestaan typisch uit een of meer chips (mosfets low/high) en spoelen. Spoelen zitten in de blokjes op het moederbord. Dat geeft aan waar er spanning wordt gegenereerd (bij pcie slots, geheugen, processor). De processor heeft doorgaans meerdere blokjes.

Ik gebruik een stukje van glad A4 kopieerpapier om het geluid op te vangen, wc papier lijkt me niet geschikt.
Ik bedoel wc papier rol 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 09:47
Is je stopcontact geaard? Kan ook wel eens wat fixen wat betreft coil whines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
HotSpot79 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Iemand suggesties/bevindingen?
Op dit moment lijkt de Lexar NM790 4TB een goedkope, maar ook snel. TLC geheugen en PCIE4 en 5 jaar garantie. Maar iemand toevallig power metingen meegedaan?
Deze en de 710 zijn zuinig en daarmee kom je gewoon in c10-state

edit: zoals wel vaker voorbij gekomen kan het zijn dat je niet c10 haalt als je hem in een slot doet die direct met je cpu is verbonden. Als je je schijf in een slot doet via je chipset haal je wel c10.

[ Voor 21% gewijzigd door Mich op 11-01-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
shadylog schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:03:
Is je stopcontact geaard? Kan ook wel eens wat fixen wat betreft coil whines.
Ja is geaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spasmo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:19:
Waar zitten die coils, aan de onderkant van het mobo?
Grijze vierkante boxes naast de CPU, er zit ook een boven naast de geheugen module, geheugen heeft ook eigen VRM. Ik heb geen idee wat op de andere kant staat, er zijn geen fotos. Kan wel op de achter kant.
Als je een hogere resolutie foto maakt, altijd leuk. Dan kan je VRM controller of de coil fabrikant uitlezen.
Trouwens wat is het verbruik? Je kan dat in je post toe te voegen, en hoe gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
Mich schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:10:
[...]

Deze en de 710 zijn zuinig en daarmee kom je gewoon in c10-state

edit: zoals wel vaker voorbij gekomen kan het zijn dat je niet c10 haalt als je hem in een slot doet die direct met je cpu is verbonden. Als je je schijf in een slot doet via je chipset haal je wel c10.
Het idee is dat deze 6x nvme ssd pool in het PEG slot gaat en in de twee nvme sloten op het moederbord, omdat die als enige 4x4x bifurcation ondersteund. ik heb een AMD processor/bord dus die C10 ga ik nooit halen, gaat maar tot C3. Bovendien heb ik nooit gemerkt dat een kaart in het PEG slot bij AMD een hoger cpu verbruik had. Dit lijkt een Intel ding te zijn, denk ik.

De Lexar NM790 lijkt me een goede kandidaat, al is het merk al een tijdje in chinese handen. Ze zouden nog wel geheugen chips van Micron gebruiken. Ik had er vanuit vroeger niet een warm gevoel bij. De lexar sd kaartjes hebben het nooit lang uitgehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasmo
andru123 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 06:24:
[...]

Grijze vierkante boxes naast de CPU, er zit ook een boven naast de geheugen module, geheugen heeft ook eigen VRM. Ik heb geen idee wat op de andere kant staat, er zijn geen fotos. Kan wel op de achter kant.
Als je een hogere resolutie foto maakt, altijd leuk. Dan kan je VRM controller of de coil fabrikant uitlezen.
Trouwens wat is het verbruik? Je kan dat in je post toe te voegen, en hoe gemeten.
Heb wat fotos in een gedeeld Google Photo's album gezet:
https://photos.app.goo.gl/BaSntyNSCjXy7zMt5

Verbruik heb ik niet, heb geen nog stekker die stroomverbruik meet. Wat raad je aan? Shelly Plug S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rchood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-08 13:27
Ik ben de laatste tijd door deze thread aan het lezen maar het valt me op dat de meeste systemen veel meer moeten doen dan alleen een NAS zijn. Ze zitten dichter tegen een server aan dan alleen een NAS.

Wat zouden jullie adviseren als je alleen een NAS wil (dus geen VMs en Docker e.d. alleen filesharing).
Graag zou ik er minimaal 4 10TB disken (in Raid 5 denk ik) ik kunnen stoppen en een eigen nvme disk voor het OS.

Tevens ben ik benieuwd welke disken jullie zouden adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl0edlink
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-03 13:45
Rchood schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:46:
Ik ben de laatste tijd door deze thread aan het lezen maar het valt me op dat de meeste systemen veel meer moeten doen dan alleen een NAS zijn. Ze zitten dichter tegen een server aan dan alleen een NAS.

Wat zouden jullie adviseren als je alleen een NAS wil (dus geen VMs en Docker e.d. alleen filesharing).
Graag zou ik er minimaal 4 10TB disken (in Raid 5 denk ik) ik kunnen stoppen en een eigen nvme disk voor het OS.

Zoiets kan aan deze verwachtingen voldoen.
2.5Gb networking, 6 Sata poorten, ...

https://www.amazon.de/dp/...o2ov_dt_b_product_details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:15
Rchood schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:46:

Klopt, het heet dan ook Het grote zuinige server topic ;)

Om een goed advies te kunnen geven is het vooral belangrijk om aan te geven wat je met je NAS wil doen. Als het puur om de zuinigheid gaat blijf je het best weg bij RAID en ga je gewoon voor een goede backup.

Ter referentie, ik heb een Odroid H3 draaien als servertje, tevens ook mijn NAS. De enkele 14 TB schijf is goed voor de helft van het hele verbruik van dit systeem wanneer deze niet eens draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor puur NAS voldoet elke scheet. Dan kun je mogelijk al toe met een 2e hands Raspberry Pi 3 of 4 ofzo, en dan 1 of 2 USB disks.
Ben je voor een paar tientjes klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door FireDrunk op 12-01-2024 14:08 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:31
Ik ben net als @Rchood al een tijdje aan het overwegen om mijn eigen NAS te bouwen. In beginsel is het vooral als NAS bedoeld, hoewel ik wel wat mogelijkheid wil houden om iets meer taken te kunnen doen. Wellicht op termijn Home Automation of nog iets met Nextcloud bijvoorbeeld (hoewel ik dit ook naar tevredenheid bij Hetzner heb).

Wat ik in ieder geval niet ga doen:
Web- of mailserver (die heb ik voor een paar euro extern, naar tevredenheid),

Nu heb ik eens door dit topic zitten bladeren en het volgende systeem bij elkaar geknutseld:
1ProcessorsIntel Core i3-10105F Boxed€ 65,35€ 65,35
1MoederbordenASRock H510M-HDV/M.2 SE€ 68,67€ 68,67
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (256MB cache)€ 113,-€ 113,-
1BehuizingenInter-Tech MA-01 Micro€ 28,99€ 28,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2E3200C16€ 36,99€ 36,99
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 36,47€ 36,47
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 51,43€ 51,43
Totaal€ 400,90

Even mijn overwegingen:
Hoewel ik voorlopig voldoende heb aan 4TB opslag, wil ik de mogelijkheid hebben om 4 harddisks kwijt te kunnen. Mocht ik willen uitbreiden, dan kan ik er schijven van 12TB of meer bijhangen. Ik hoef geen RAID, essentiële data wordt ook geback-upt.
Ik twijfel tussen een Intel i3, of een onboard. Is i3 overkill voor wat ik wil? Zou
uitvoering: ASRock J3455-ITX
een alternatief zijn? Ik zie weinig moederborden met onboard CPU en 4 SATA aansluitingen (en al helemaal geen betaalbare met Msata+4SATA...)

Behuizing heb ik de goedkoopste gekozen met 4*3.5" bays. Ik geloof wel dat die bij dit apparaat niet heel chique (gestapeld o.i.d.) worden gemonteerd, maar ik weet niet of het me €50,- waard is om dat wel te hebben. Ik twijfel ook nog wat ik met het gat van de voeding zou moeten, trouwens. Ding komt in de trapkast, dus mooi en superstil hoeft het niet te zijn. Met een doorsnee gebruik van 10-30 W, lijkt koeling me ook niet direct een issue.

Voor de Pico PSU wil ik eerst eens een oude laptop-adapter gebruiken, daar heb ik er nog een paar van (game-laptops, dus voldoende vermogen). Alleen ff kijken wat voor aansluiting ik dan nodig heb. Zijn er verschillende vrouwelijke aansluitingen te koop voor zo'n ding, of moet ik dat er zelf aan knutselen? (Mag op zich ook geen probleem zijn, heb een goede krimptang en kan solderen). Kan altijd nog een Leicke kopen.

Moederbord is een variant van een bord wat @subsonik eerder ook gebruikte:
subsonik in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Zelfde merk en chipset / features zo te zien. Is het gevaarlijk om dan te verwachten dat ik vergelijkbaar resultaat kan halen?

Processor ook iets wat lijkt op wat subsonik heeft, alleen een F aan het eind, wat doet dat?

Geheugen lijkt 16GB mij plenty? Of zou het nog voordelen hebben om er 3 tientjes meer tegenaan te gooien voor 32 GB? Of om een enkele module van 16GB te nemen, om 1 slot vrij te houden mocht ik in de toekomst meer willen?

Ik zie ook varianten met modernere chipsets (660/760) en processor voorbij komen, heeft dat verder nog zin? Ik zit nu op ca. €400,- Wil best naar €500,- gaan als het echt wat oplevert, maar vind het ook wel de sport om het goedkoop te houden. >:)

@mrmrmr @Mars Warrior @mux Er is een aantal posts gepind, die naderhand zijn leeggehaald:
andru123 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
GioStyle in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Niet zo informatief als de pins doen geloven dus :+

[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 12-01-2024 14:32 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:15
Wild Chocolate schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:17:
Ik ben net als @Rchood al een tijdje aan het overwegen om mijn eigen NAS te bouwen. In beginsel is het vooral als NAS bedoeld, hoewel ik wel wat mogelijkheid wil houden om iets meer taken te kunnen doen. Wellicht op termijn Home Automation of nog iets met Nextcloud bijvoorbeeld (hoewel ik dit ook naar tevredenheid bij Hetzner heb).

Wat ik in ieder geval niet ga doen:
Web- of mailserver (die heb ik voor een paar euro extern, naar tevredenheid),

Nu heb ik eens door dit topic zitten bladeren en het volgende systeem bij elkaar geknutseld:
1ProcessorsIntel Core i3-10105F Boxed€ 65,35€ 65,35
1MoederbordenASRock H510M-HDV/M.2 SE€ 68,67€ 68,67
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (256MB cache)€ 113,-€ 113,-
1BehuizingenInter-Tech MA-01 Micro€ 28,99€ 28,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2E3200C16€ 36,99€ 36,99
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 36,47€ 36,47
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 51,43€ 51,43
Totaal€ 400,90

Even mijn overwegingen:
Hoewel ik voorlopig voldoende heb aan 4TB opslag, wil ik de mogelijkheid hebben om 4 harddisks kwijt te kunnen. Mocht ik willen uitbreiden, dan kan ik er schijven van 12TB of meer bijhangen. Ik hoef geen RAID, essentiële data wordt ook geback-upt.
Ik twijfel tussen een Intel i3, of een onboard. Is i3 overkill voor wat ik wil? Zou
uitvoering: ASRock J3455-ITX
een alternatief zijn? Ik zie weinig moederborden met onboard CPU en 4 SATA aansluitingen (en al helemaal geen betaalbare met Msata+4SATA...)

Behuizing heb ik de goedkoopste gekozen met 4*3.5" bays. Ik geloof wel dat die bij dit apparaat niet heel chique (gestapeld o.i.d.) worden gemonteerd, maar ik weet niet of het me €50,- waard is om dat wel te hebben. Ik twijfel ook nog wat ik met het gat van de voeding zou moeten, trouwens. Ding komt in de trapkast, dus mooi en superstil hoeft het niet te zijn. Met een doorsnee gebruik van 10-30 W, lijkt koeling me ook niet direct een issue.

Voor de Pico PSU wil ik eerst eens een oude laptop-adapter gebruiken, daar heb ik er nog een paar van (game-laptops, dus voldoende vermogen). Alleen ff kijken wat voor aansluiting ik dan nodig heb. Zijn er verschillende vrouwelijke aansluitingen te koop voor zo'n ding, of moet ik dat er zelf aan knutselen? (Mag op zich ook geen probleem zijn, heb een goede krimptang en kan solderen). Kan altijd nog een Leicke kopen.

Moederbord is een variant van een bord wat @subsonik eerder ook gebruikte:
subsonik in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Zelfde merk en chipset / features zo te zien. Is het gevaarlijk om dan te verwachten dat ik vergelijkbaar resultaat kan halen?

Processor ook iets wat lijkt op wat subsonik heeft, alleen een F aan het eind, wat doet dat?

Geheugen lijkt 16GB mij plenty? Of zou het nog voordelen hebben om er 3 tientjes meer tegenaan te gooien voor 32 GB? Of om een enkele module van 16GB te nemen, om 1 slot vrij te houden mocht ik in de toekomst meer willen?

Ik zie ook varianten met modernere chipsets (660/760) en processor voorbij komen, heeft dat verder nog zin? Ik zit nu op ca. €400,- Wil best naar €500,- gaan als het echt wat oplevert, maar vind het ook wel de sport om het goedkoop te houden. >:)

@mrmrmr @Mars Warrior @mux Er is een aantal posts gepind, die naderhand zijn leeggehaald:
andru123 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Niet zo informatief als de pins doen geloven dus :+
Die post zijn door de user zelf weg gehaald. Hij gebruikte een Odroid H2/H3 en haalde daar mooie resultaten mee. Dit weet ik om dat deze post mijn voor een deel overtuigd hebben er ook een aan te schaffen. De pins zijn nooit verwijderd.

Terug naar je eigen build.

Als je wil starten met 4 TB kun je deze schijf beter vervangen voor een 2.5 Inch model, kosten zijn ongeveer gelijk, verbruik is, zeker idle, een stuk lager. 32 GB is voor enkel een NAS wat mij betreft overkill, iik zou dat geld lekker in mn zak houden.

Verder moet je je goed afvragen of je wens voor 4x SATA wel echt noodzakelijk is, je verbruik gaat hierdoor meteen een stukje omhoog, zonde, zeker aangezien je er in het begin geen gebruik van gaat maken. Verder is de keuze in zuinige moederbordjes een stuk beperkter.
Kom je echt te kort met bv 2x 22TB schijven zodat je extra poorten nodig hebt? Je geeft aan geen raid te hoeven, dus je opslag is daarmee meteen netto een stuk groter bij het toevoegen van grotere schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
gastje01 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:39:
[...]

Die post zijn door de user zelf weg gehaald. Hij gebruikte een Odroid H2/H3 en haalde daar mooie resultaten mee. Dit weet ik om dat deze post mijn voor een deel overtuigd hebben er ook een aan te schaffen. De pins zijn nooit verwijderd.
Dat snap ik, maar de pins kunnen dan dus ook wel weg van die posts...
Terug naar je eigen build.

Als je wil starten met 4 TB kun je deze schijf beter vervangen voor een 2.5 Inch model, kosten zijn ongeveer gelijk, verbruik is, zeker idle, een stuk lager. 32 GB is voor enkel een NAS wat mij betreft overkill, iik zou dat geld lekker in mn zak houden.

Verder moet je je goed afvragen of je wens voor 4x SATA wel echt noodzakelijk is, je verbruik gaat hierdoor meteen een stukje omhoog, zonde, zeker aangezien je er in het begin geen gebruik van gaat maken. Verder is de keuze in zuinige moederbordjes een stuk beperkter.
Kom je echt te kort met bv 2x 22TB schijven zodat je extra poorten nodig hebt? Je geeft aan geen raid te hoeven, dus je opslag is daarmee meteen netto een stuk groter bij het toevoegen van grotere schijven.
Ik zie maar 1 4TB 2.5" model in de Pricewatch:
uitvoering: Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 4TB
Ik ben al niet zo'n fan van Seagate, lees veel over uitval. En dan is zo'n schijf ook nog niet bedoeld voor NAS gebruik. Dus ik was bewust weggebleven van 2.5". Het is binnen het 3.5" landschap wel een redelijk zuinige schijf, hoewel het in idle wel 2W scheelt met die Seagate 2.5"...

Wat zijn bewezen zuinige moederborden die in beeld komen wanneer ik de eis van 4*SATA laat vallen? Bedoel je dan met een onboard CPU?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:31
Zeker als je nog niet zeker weet dat je 4 sata porten nodig gaat hebben, zou ik iets als een Asrock N100DC pakken. Indien die 2 sata porten dan over een tijdje niet voldoende blijken te zijn, kan je er altijd een simpel sata controller in het pcie slot prikken. Als je het pcie slot ergens anders voor nodig hebt dan bestaan er ook m2 e-key kaartjes met 2x sata die in het m2 e-key slot passen (e-key heeft wel vaak maar 1 pcie lane beschikbaar).

Voor de Pico PSU wil ik eerst eens een oude laptop-adapter gebruiken
Let op dat een laptop adapter meestal 19V is, terwijl een PicoPSU 12V input nodig heeft. De eerde genoemde Asrock N100DC heeft wel 19V input nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:40
Al overwogen om die 1TB SSD te vervangen door eentje van 4TB? Misschien dat je dan (in het begin) nog geen extra schijven hoeft aan te sluiten.

Ik gebruik zelf SSD's voor data die vaak benaderd wordt, HDD's voor minder vaak gebruikte data, of als het teveel is voor een SSD. HDDs gaan in spindown bij mij, wat volgens mij niet hetzelfde is als "idle" (?).

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
musicpixel schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:29:
[...]

Al overwogen om die 1TB SSD te vervangen door eentje van 4TB? Misschien dat je dan (in het begin) nog geen extra schijven hoeft aan te sluiten.

Ik gebruik zelf SSD's voor data die vaak benaderd wordt, HDD's voor minder vaak gebruikte data, of als het teveel is voor een SSD. HDDs gaan in spindown bij mij, wat volgens mij niet hetzelfde is als "idle" (?).
Klopt spindown is niet hetzelfde als idle. Spindown is een soort slaap/standby stand. Idle dan staat de hdd gewoon aan, maar dan staat ie niets te doen. Dan heb je nog actief waarbij er wordt geschreven en gelezen

Idle kost iets van 3-10 watt afhankelijk van je schijf. Spindown iets van 0.5 watt ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door Spasmo op 12-01-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spasmo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:55:

Verbruik heb ik niet, heb geen nog stekker die stroomverbruik meet. Wat raad je aan? Shelly Plug S?
Interessante bord, ik vermoed dat de VRM controller boven rechts staat(markering is niet leesbaar).
Energiemeter advies staat in de topic start. Shelly is goed als een extra, maar een echte nauwkeurige meter is best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
andru123 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:36:
[...]

Interessante bord, ik vermoed dat de VRM controller boven rechts staat(markering is niet leesbaar).
Energiemeter advies staat in de topic start. Shelly is goed als een extra, maar een echte nauwkeurige meter is best.
Aah dit ding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiwiYlV79fCqECDgVs0fVWeSJtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmhKQyELntvRAgGjxRqWdSjZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Wild Chocolate Je hebt oud overklokgeheugen geselecteerd. Die draait op een hogere spanning en dat heeft een direct verband met het verbruik. In het algemeen is het zuinigste geheugen standaard JEDEC/SPD op de snelheid van de processor (zie Intel's spec sheet). Pricewatch heeft hier geen specifiek selectiemechanisme voor, maar kijk bij dit overzicht.

Een F processor heeft geen video aan boord. Een gewone i3-10100 zou mijn keuze zijn. De PL1/PL2 kunnen meestal in de BIOS beperkt worden.

Een 4 TB mechanische schijf heeft een slechte TB per Watt ratio. Het beste is een SSD. Als je de schijf al hebt kun je die benutten als backup disk.

Bij de PicoPSU heb je nog een 12V adapter nodig met 5.5/2.5mm barrel aansluiting. Als je een 19V laptop adapter wil gebruiken heb je een WI (wide input, maar geen automotive) PicoPSU nodig moet daar vermoedelijk ook een 5.5/2.5mm stekker aan. Je zou van een oude adapter met die aansluiting de stekker afknippen en de draden netjes solderen met krimpkous, Stekkers zijn los te koop bij Reichelt. Kost wel wat meer dan Chinese prut waar "not tested, but looks the part" de fabricagestandaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spasmo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:55:
[...]

De spoelen zijn de blokjes met aanduidingen R22, R47, 1RO, 3R3.

Er zijn Sinopower 4503NH + 4508NH N channel mosfets.
En Sinopower SM7302 dual channel mosfet.
Richtek RT3624BE synchronous buck controller chip.
Genesys Logic GL852G USB controller.
Realtek RTD2168 audio decoder chip.

De condensatoren hebben een slechte opdruk (inkt was op of hecht niet?), vermoedelijk van Chinese oorsprong. o.a. 5KD20 270 16V, SKD24 560 6.3V.

Er staan een aantal geteste energiemeters in de topic start. De daar genoemde Brennenstuhl PM231E is verkrijgbaar bij onder andere bouwmarkten zoals Praxis en online shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
mrmrmr schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:53:
@Wild Chocolate Je hebt oud overklokgeheugen geselecteerd. Die draait op een hogere spanning en dat heeft een direct verband met het verbruik. In het algemeen is het zuinigste geheugen standaard JEDEC/SPD op de snelheid van de processor (zie Intel's spec sheet). Pricewatch heeft hier geen specifiek selectiemechanisme voor, maar kijk bij dit overzicht.

Een F processor heeft geen video aan boord. Een gewone i3-10100 zou mijn keuze zijn. De PL1/PL2 kunnen meestal in de BIOS beperkt worden.

Een 4 TB mechanische schijf heeft een slechte TB per Watt ratio. Het beste is een SSD. Als je de schijf al hebt kun je die benutten als backup disk.

Bij de PicoPSU heb je nog een 12V adapter nodig met 5.5/2.5mm barrel aansluiting. Als je een 19V laptop adapter wil gebruiken heb je een WI (wide input, maar geen automotive) PicoPSU nodig moet daar vermoedelijk ook een 5.5/2.5mm stekker aan. Je zou van een oude adapter met die aansluiting de stekker afknippen en de draden netjes solderen met krimpkous, Stekkers zijn los te koop bij Reichelt. Kost wel wat meer dan Chinese prut waar "not tested, but looks the part" de fabricagestandaard is.
Dank je voor je feedback, had niet bij 19 vs 12 V stilgestaan. Maar zie dat ik voor iets meer dan €20,- een 60 W of 90 W Leicke voeding koop. Dat is dan waarschijnlijk praktischer dan een duurdere WI Pico PSU te gaan zoeken. En heb met Leicke wel goede ervaringen mee voor mijn Arduino.

Waar zie je aan dat dat geheugen overklokt is? De spanning?
Dus deze is dan prima?
uitvoering: Lexar LD4AU016G-B3200GSST
Oh wacht, de i3 10100 ondersteunt DDR4/2666, dus beter deze?
uitvoering: G.Skill Aegis F4-2666C19S-16GIS

Wel jammer dat een beetje beeld dan weer €40,- kost bij de processor :+ Maar toch ook wel handig om hem bij installatie en in geval van nood aan een scherm te kunnen hangen.

SSD is wel 2 keer zo duur in aanschaf... Als zo'n HDD in rust maar 1 W ofzo trekt, dan kost dat 9 kWh per jaar. Dat verdien ik dan nog niet zo gauw terug. Het is ook niet zo dat die schijf uren per dag bezig gaat zijn. Voor vaker voorkomende zaken kan ik al een deel van de SSD gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 12-01-2024 17:49 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wild Chocolate schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:48:
Ik zie maar 1 4TB 2.5" model in de Pricewatch:
uitvoering: Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 4TB
Ik ben al niet zo'n fan van Seagate, lees veel over uitval. En dan is zo'n schijf ook nog niet bedoeld voor NAS gebruik. Dus ik was bewust weggebleven van 2.5". Het is binnen het 3.5" landschap wel een redelijk zuinige schijf, hoewel het in idle wel 2W scheelt met die Seagate 2.5"...

Wat zijn bewezen zuinige moederborden die in beeld komen wanneer ik de eis van 4*SATA laat vallen? Bedoel je dan met een onboard CPU?
Iedereen gebruikt een externe 2.5" harde schijf die je dan uit het doosje haalt. Die zijn stukken goedkoper 8)

Ik heb er zelf 3 inzitten: 2x data en 1x parity (SnapRaid met MergerFS). Als je niet heel veel doet werkt het gewoon goed. Voor RAID moet je deze schijven niet gebruiken, maar dat doe ik dan ook niet.

Bij mij gaan ze na ca 20 min idle in slaap.

SnapRaid draait elke nacht een sync en een scrub. Verder natuurlijk van het gros een externe backup, dus ik maak me niet echt zorgen over deze Seagate schijven.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Elke Watt kost circa € 3 per jaar en een boekhouder rekent met 5 jaar afschrijving/gebruiksduur, zowel fiscaal als praktisch, dus € 15 per elke Watt.

De standaard spanning van DDR4 is 1,2V, alles dat hoger is, is overklokken. Zelfde met de frequentie. DDR4-3200 geheugen is nu verkrijgbaar als standaard JEDEC geheugen, maar ten tijde van de introductie van 10th gen was die er nog niet. JEDEC schrijft standaard timings en frequenties voor. Er zijn diverse JEDEC frequenties en CL-klassen. Voor ons doel is niet te snel geheugen prima. De snelheid van geheugen is voor een server typisch van weinig belang terwijl sneller geheugen in theorie wel meer energie vergt.

De bedoeling is dat JEDEC geheugen terugwaarts compatible is. Overklokgeheugen valt vaak terug naar de laagste frequentie van 2133 MT/s. Modern JEDEC/SPD DDR4-3200 geheugen zou dus wel 2666 MT/s profielen in de SPD moeten hebben. Het probleem is hoe daar achter te komen. Dat kan via CPU-Z screenshots online of een andere tool die SPD profielen aangeeft.

De G.Skill die je aangeeft zou volgens de beschrijving van de fabrikant SPD 2666 MT/s op 1.2V leveren. Er staat niet bij welke timings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
HotSpot79 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:36:
[...]

Het idee is dat deze 6x nvme ssd pool in het PEG slot gaat en in de twee nvme sloten op het moederbord, omdat die als enige 4x4x bifurcation ondersteund. ik heb een AMD processor/bord dus die C10 ga ik nooit halen, gaat maar tot C3. Bovendien heb ik nooit gemerkt dat een kaart in het PEG slot bij AMD een hoger cpu verbruik had. Dit lijkt een Intel ding te zijn, denk ik.

De Lexar NM790 lijkt me een goede kandidaat, al is het merk al een tijdje in chinese handen. Ze zouden nog wel geheugen chips van Micron gebruiken. Ik had er vanuit vroeger niet een warm gevoel bij. De lexar sd kaartjes hebben het nooit lang uitgehouden.
Bij Intel was (mijn) ervaring dat je met het PEG slot niet lager komt dan c6. Maar als je dat toch al niet haalt maakt het niet zoveel uit. Op Tweakers zelf zijn die lexar ssd's getest en er kwam een relatief laag verbruik uit. Ik heb een 790 en 710 maar nog niet echt gebruikt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderick24
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08 16:58

Roderick24

XPS M1710

Ik zou graag wat advies inwinnen over het uitbreiden/reviseren van mijn homeserver.

Momenteel heb ik een Intel 5005J op een Asrock bordje, passief gekoeld met 8GB RAM en 3x12TB WD White en 2x4TB draaien als JBOD op Openmediavault 6.x.x.

Nu begint mijn storage toch wel aardig vol te raken en wil ik graag uitbreiden door 1-2 disks van 18-20TB aan te schaffen. Echter begin ik ergens toch wel wat bang te worden dat ik echt een hoop data kwijt raak als 1 van de huidige schijven het begeeft. Daarom ben ik Unraid aan het overwegen.

Zijn er hier mensen die Unraid gebruiken? En hoe is jullie verbruik? Ik ga er vanuit dat het aanzienlijk hoger zal zijn dan een JBOD opstelling met dezelfde disks.

Verdere adviezen tav uitbreiding en RAID/Unraid en OS keuze zijn uiteraard welkom.

NB: Ik heb nog een i5 8600K met 32GB DDR4 en een Asus Z370 mobo liggen welke ik eventueel wil gebruiken voor de upgrade, afhankelijk van het verbruik. Dit ga ik komende week testen in mijn vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
Nu de 14th gen CPU's uit zijn was ik even aan het kijken naar support bij oa Kontron maar daar kan ik voorlopig nog niets over vinden.. Jullie hebben vermoedelijk ook geen glazen bol maar is er uit het verleden een indicatie wanneer ze de nieuwere generatie CPU's gaan ondersteunen of is die kans eerder klein?

MSI (jaja, daar ga ik weer :p) heeft bv in 09/2023 al bios updates uitgebracht om 14th gen te ondersteunen, zoals bv bij dit bord. Deze had ik gevonden via een topic op het Unraid forum waar idle een 13,5W werd gemeten met een minder efficiente voeding (Seasonic Focus PX 550W).

Ik vond daar ook een topic over een Gigabyte B760M Gaming X (DDR4) waar met enkel de NVMe idle een 7,4W werd gehaald. De vraag is alleen of ik met de DDR5 versie van dat bord dezelfde verwachting mag hebben of niet. :p (de 64GB RAM van mijn toekomstige build ligt hier intussen al..)

Veel verschil zit er niet tussen een i5-13500 en een i5-14500 behalve iets hogere boost en base clocks, en ook in prijs zijn ze nagenoeg identiek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rchood
Bl0edlink schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:49:
[...]

Zoiets kan aan deze verwachtingen voldoen.
2.5Gb networking, 6 Sata poorten, ...

https://www.amazon.de/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Ja deze heb ik al een paar keer voorbij zien komen maar ik kan het niet bij een Nederlandse winkel kopen voor zover ik het heb kunnen vinden. Zat ook al naar dit Topton moederbord te kijken:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004761498719.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rchood
gastje01 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:02:
[...]

Klopt, het heet dan ook Het grote zuinige server topic ;)

Om een goed advies te kunnen geven is het vooral belangrijk om aan te geven wat je met je NAS wil doen. Als het puur om de zuinigheid gaat blijf je het best weg bij RAID en ga je gewoon voor een goede backup.

Ter referentie, ik heb een Odroid H3 draaien als servertje, tevens ook mijn NAS. De enkele 14 TB schijf is goed voor de helft van het hele verbruik van dit systeem wanneer deze niet eens draait.
De NAS is vooral voor opslag van grote bestanden, zuinigheid is mooi meegenomen maar het moet vooral een goede NAS zijn.
Ik heb nu 2 NAS systemen draaien met ongeveer 20TB opslag ruimte die vol begint te raken.
Om dit te backuppen en in sync te houden kost me te veel tijd. Daarom zit ik te overwegen om gebruik te maken van raid 5. Wellicht zelfs Raid 6 als ik 6 disken erin kwijt kan en de disken met een mooie aanbieding kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bibi2205 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:15:
Nu de 14th gen CPU's uit zijn was ik even aan het kijken naar support bij oa Kontron maar daar kan ik voorlopig nog niets over vinden.. Jullie hebben vermoedelijk ook geen glazen bol maar is er uit het verleden een indicatie wanneer ze de nieuwere generatie CPU's gaan ondersteunen of is die kans eerder klein?

MSI (jaja, daar ga ik weer :p) heeft bv in 09/2023 al bios updates uitgebracht om 14th gen te ondersteunen, zoals bv bij dit bord. Deze had ik gevonden via een topic op het Unraid forum waar idle een 13,5W werd gemeten met een minder efficiente voeding (Seasonic Focus PX 550W).

Ik vond daar ook een topic over een Gigabyte B760M Gaming X (DDR4) waar met enkel de NVMe idle een 7,4W werd gehaald. De vraag is alleen of ik met de DDR5 versie van dat bord dezelfde verwachting mag hebben of niet. :p (de 64GB RAM van mijn toekomstige build ligt hier intussen al..)

Veel verschil zit er niet tussen een i5-13500 en een i5-14500 behalve iets hogere boost en base clocks, en ook in prijs zijn ze nagenoeg identiek..
Kontron is traaaaaaaaaaag met ondersteuning van nieuwe generaties. Daarom heb ik nog een 12gen 12700k erin zitten.

Verder dacht ik dat zelfs een 14500 nog gewoon een soort van Alderlake (12gen) core heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bibi2205 mijn Gigabyte B760 doet 5W idle (3,5W zonder netwerk) Bladeer eens door gepinde berichten.
@mrmrmr Richtek controller noemt onder features “Acoustic noise suppression” Geen idee wat dat betekent. Maar interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
Mars Warrior schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:40:
[...]

Kontron is traaaaaaaaaaag met ondersteuning van nieuwe generaties. Daarom heb ik nog een 12gen 12700k erin zitten.

Verder dacht ik dat zelfs een 14500 nog gewoon een soort van Alderlake (12gen) core heeft.
Dat dacht ik al.. :) Ze mikken natuurlijk ook wel op een ander doelpubliek dus het zal voor hen geen prioriteit zijn.. En het is voor zover ik weet inderdaad de zoveelste Alder Lake refresh..
andru123 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:03:
@bibi2205 mijn Gigabyte B760 doet 5W idle (3,5W zonder netwerk)
Ik zag het ja, interessant.. Dan schuift Gigabyte wel meteen wat plekken op op mijn shortlist (die telkens veranderd :D).. Misschien toch maar daar mijn kans wagen aangezien die ook bios updates zonder cpu ondersteunen, interessant voor 14th Gen.

Bijkomend (algemeen) vraagje, heeft er iemand ervaring met het verschil in stroomverbruik tussen mATX en ATX? Ik had begrepen dat ATX meer verbruikt omdat er op zo’n bord meer onderdelen zitten maar ik kan me niet voorstellen dat het een groot verschil zal geven? Concrete cijfers heb ik alleszins niet gevonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja en nee. ATX is meestaal om meer PCI sloten te geven. En PCI sloten verbruiken niks. Wat is meer van belang is hoeveel USB of SATA ports er zijn. En welke chips zijn gebruikt.
Bijv, op mijn Asus B660i er zijn 4 grootverbruikers - na de VRM mosfets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esrJVnJWTC9p_58tuF1K_5QRu1g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vcXZX5M8uPWXkZisxiUupovk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPkyOiosSb3Ky2dFl9jTgdiX-Fg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgLG8ItTWwrjqzbX7ow8O2G8.jpg?f=fotoalbum_tile

Van links:
- audio chip van Realtek (op de foto staat audio in BIOS op Enabled)
- USB hub Asmedia ASM1074
- Intel i225
- Asmedia ASM1442k HDMI/DVI controller

Ik vermoed dat de USB hub niet heel zuinig is. Hij zit daar omdat dit bord 11 USB ports heeft. Helemal onnodig, maar helaas geen manier om de hele hub uitzetten.
Edit: wat echt warm wordt, is deze kleine chip naast de audio:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35qKml4nt6d87TVVhoB0kp672k8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/walXpo5HOGpFpQ1KaGrgWI6L.jpg?f=fotoalbum_large
Ik dacht verkeerd dat USB hub warm is, maar het is niet zo.
Ik heb geen idee wat dat chip is.

[ Voor 46% gewijzigd door andru123 op 13-01-2024 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterd83
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-10 21:45
Hallo Tweakers!

Sinds vorig jaar volg ik dit forum met veel aandacht. Na het lezen over alle mogelijkheden was ik erg enthousiast en ben ik gelijk begonnen met het in elkaar zetten van mijn eigen server.

Omdat ik net een nieuwe pc heb gebouwd, heb ik nog wat hardware over van mijn oude build. Deze zou ik graag willen gebruiken voor mijn server. Naast mijn bestaande hardware kan ik eventueel nog een budget van maximaal 300 euro vrijmaken. Dit moet dan wel echt iets opleveren qua verbruik of extra snelheid.

De server moet dus geen energieslurper zijn. Volgens mijn berekening zou deze server mij ongeveer 94 euro per jaar gaan kosten bij 24/7 gebruik (idle verbruik).

In idle verbruikt hij rond de 40W (ik heb geen idee of dit veel is). Tot nu toe heb ik nog niet echt kunnen testen wat het verbruik gaat doen onder zware omstandigheden. Nu moet ik ook toegeven dat ik geen idee heb wat die zware omstandigheden kunnen zijn. Misschien met het kopiëren van grote bestanden naar Nextcloud?

Wat wil ik allemaal op mijn thuisserver draaien?

Momenteel gebruik ik Proxmox als OS. De komende maanden lijkt het me leuk om wat VM's en containers toe te gaan voegen en daarmee te experimenteren.

Denk daarbij aan:

Cloudpanel voor het hosten van 3 simpele WordPress-sites.
Home Assistant
NextCloud met ca. 500GB aan data
Pi-Hole
Mealie
Ubuntu-server

Welke hardware heb ik?
Moederbord: Asrock B450m Pro4
Processor: AMD Ryzen 5 2600X
Geheugen: Team Group DDR4-3000 (2x8) 16GB DDR4
SSD: M.2 Crucial MX500 512GB SSD
SSD: SanDisk SSD Plus Internal SSD 1TB
Behuizing: Thermaltake Core V21
Voeding: BitFenix Formula Gold 450W

Het zal qua hardware vast niet ideaal zijn, maar voor zover ik kan zien, ben ik goedkoper uit dan wanneer ik een VPS huur bij een hostingbedrijf.

Mijn vraag is: kom ik met deze build uit de voeten voor wat ik ermee wil gaan doen? Mochten jullie verder nog ideeën, beperkingen of tips hebben, dan hoor ik het heel graag!

*Aanvullende vraag:

Omdat ik ook wat wil experimenteren met Docker en wat VM's wil draaien, wil ik natuurlijk een goede backup hebben. Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Misschien ergens naar een cloud toe, of zelf regelen met een externe harde schijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@andru123

Relatief warm:
• Realtek ALC1220P chip (links, audio chip)
• Intel St423L00 SLNMH (I225-V)
• spoelen en mosfets
• (..)guard I/O behuizing (welke I/O?)
• Foxconn I/O behuizing (welke I/O?)

Bevestigd het al bekende beeld dat de I225V niet zuinig is. Volgens productfoto's ligt er normaal een koeler boven de aansluitingen, dus ik heb geen idee wat de I/O precies is.

Beetje warm:
• ASMedia 1442X HDMI chip
• 712 3H 1CUK

Niet warm:
• ASMedia ASM1074L (USB)

Niet te zien in warmtebeeld:
VRM Digi+ EPU ASP2100 controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De server moet dus geen energieslurper zijn. Volgens mijn berekening zou deze server mij ongeveer 94 euro per jaar gaan kosten bij 24/7 gebruik (idle verbruik).
Wat is het idle verbruik zonder aangesloten mechanische disks?
In idle verbruikt hij rond de 40W (ik heb geen idee of dit veel is).
40W zonder disks is iets van decennia geleden. Meet altijd zonder disks. Met disks kun je niet goed vergelijken. Met welke energiemeter meet je? Is die ouder dan 10 jaar?
Tot nu toe heb ik nog niet echt kunnen testen wat het verbruik gaat doen onder zware omstandigheden. Nu moet ik ook toegeven dat ik geen idee heb wat die zware omstandigheden kunnen zijn. Misschien met het kopiëren van grote bestanden naar Nextcloud?
Kopieren kost weinig processorkracht. Vergt wel iets van de bron (SSD bij voorkeur) en netwerk (Intel 1 Gbps bij voorkeur, bv. I210, I211, I219)
Momenteel gebruik ik Proxmox als OS. De komende maanden lijkt het me leuk om wat VM's en containers toe te gaan voegen en daarmee te experimenteren.
VM's zijn doorgaans energieslurpers door de overhead die het systeem met virtualisatie van een compleet systeem krijgt. Lichtere methoden van virtualisatie of sandboxing zijn veel beter.
Cloudpanel voor het hosten van 3 simpele WordPress-sites.
Ik heb nog nooit 'Cloudpanel' gebruikt, ik beheer het rechtstreeks.
Mealie
Geen idee wat het doet.
Geheugen: Team Group DDR4-3000 (2x8) 16GB DDR4
Kijk of je dit geheugen op standaard JEDEC/SPD en 1,2V spanning kan instellen in plaats van XMP/EXPO.
SSD: M.2 Crucial MX500 512GB SSD
Prima.
SSD: SanDisk SSD Plus Internal SSD 1TB
Sandisk heeft niet zoveel aandacht voor zuinigheid als bijvoorbeeld Samsung SSD's. Kijk eens of je er een idle meting van kan vinden.
Behuizing: Thermaltake Core V21
Kijk of je kan besparen op het aantal ventilatoren. Daarvoor kun je misschien de maximum snelheid van de processor beperken.
Voeding: BitFenix Formula Gold 450W
Middenmoter bij 22,5W, zeer slechte efficientie bij 50W volgens hardware.info.
Omdat ik ook wat wil experimenteren met Docker en wat VM's wil draaien, wil ik natuurlijk een goede backup hebben. Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Misschien ergens naar een cloud toe, of zelf regelen met een externe harde schijf?
Ik gebruik externe hard disks die ik via USB3 tijdelijk aansluit. Zodoende ligt het verbruik het laagst en draaien de disks niet onnodig mee.
Mijn vraag is: kom ik met deze build uit de voeten voor wat ik ermee wil gaan doen?
De vraag die hier belangrijk is, is of het zuinig is. Ik denk dat je met Intel zuiniger uit bent.
Het zal qua hardware vast niet ideaal zijn, maar voor zover ik kan zien, ben ik goedkoper uit dan wanneer ik een VPS huur bij een hostingbedrijf.
Strato heeft (verstopt op hun site) mini vps. Vereist wel de nodige expertise en je moet support niet nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:59
Roderick24 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:29:
Ik zou graag wat advies inwinnen over het uitbreiden/reviseren van mijn homeserver.

Momenteel heb ik een Intel 5005J op een Asrock bordje, passief gekoeld met 8GB RAM en 3x12TB WD White en 2x4TB draaien als JBOD op Openmediavault 6.x.x.

Nu begint mijn storage toch wel aardig vol te raken en wil ik graag uitbreiden door 1-2 disks van 18-20TB aan te schaffen. Echter begin ik ergens toch wel wat bang te worden dat ik echt een hoop data kwijt raak als 1 van de huidige schijven het begeeft. Daarom ben ik Unraid aan het overwegen.

Zijn er hier mensen die Unraid gebruiken? En hoe is jullie verbruik? Ik ga er vanuit dat het aanzienlijk hoger zal zijn dan een JBOD opstelling met dezelfde disks.

Verdere adviezen tav uitbreiding en RAID/Unraid en OS keuze zijn uiteraard welkom.

NB: Ik heb nog een i5 8600K met 32GB DDR4 en een Asus Z370 mobo liggen welke ik eventueel wil gebruiken voor de upgrade, afhankelijk van het verbruik. Dit ga ik komende week testen in mijn vakantie.
Mijn verbruik met unraid is laag. Zie eerdere posts van mij met de verschillende metingen. De basis is nog steeds zuinige hardware. Daarnaast maakt unraid gebruik van snapraid waarbij er enkel de benodigde schijven opgespind worden om een actie te lezen en voor schrijven komt de parity schijf erbij.

Uiteindelijk hangt je verbruik ook helemaal af van wat je hardware + wat je gaat draaien. De basis kan zuinig zijn maar ga je zware dockers of vm's draaien is unraid uiteindelijk ook niet meer zuinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pimlie
Rchood schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:29:
[...]

Om dit te backuppen en in sync te houden kost me te veel tijd. Daarom zit ik te overwegen om gebruik te maken van raid 5. Wellicht zelfs Raid 6 als ik 6 disken erin kwijt kan en de disken met een mooie aanbieding kan kopen.
raid != backup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:02
Mooi nieuw verzamel document door een youtuber die ook kijkt naar low power efficiency: https://docs.google.com/s...ZVMUas/edit#gid=110239702 dus zo te zien zijn er nog redelijke alternatieven voor de moeilijk verkrijgbare RM550x. Vooral opvallend dat de Seasonic lijn nog zulke hoge efficiencies voor elkaar krijgen bij 750W, maar de CM MWE 400 ziet er uit als een no-brainer helemaal voor maar +/- € 65,-.

En voor de geinteresseerde is dit trouwens de video https://www.youtube.com/watch?v=TPSuCbS-4P0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
Remc0_ schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:00:
Mooi nieuw verzamel document door een youtuber die ook kijkt naar low power efficiency: https://docs.google.com/s...ZVMUas/edit#gid=110239702 dus zo te zien zijn er nog redelijke alternatieven voor de moeilijk verkrijgbare RM550x. Vooral opvallend dat de Seasonic lijn nog zulke hoge efficiencies voor elkaar krijgen bij 750W, maar de CM MWE 400 ziet er uit als een no-brainer helemaal voor maar +/- € 65,-.

En voor de geinteresseerde is dit trouwens de video https://www.youtube.com/watch?v=TPSuCbS-4P0
Wolfgang volg ik ook al tijdje. Deze video stond op mijn to watch list, tot mijn verbazing ging jouw linkje naar diezelfde video :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Remc0_ schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:00:
maar de CM MWE 400 ziet er uit als een no-brainer helemaal voor maar +/- € 65,-.
Hier wordt een verkeerde naam gebruikt. Bedoeld is Cooler Master MWE Bronze V2. Staat ook verkeerd in de Cybernetics pdf.

De voeding is helemaal niet zuinig volgens hardware.info. Circa 52% bij 22,5W. In de grafiek van Cybernetics is ook een vreemd dal te zien bij 30W op 12V.

Overigens is 20W geen geschikt meetpunt voor echt zuinige servers. Die draaien onder 10W.

Je moet echt tamelijk precies weten hoe een voeding het doet op het verwachte idleverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasmo
Bij deze het energie verbruik van mijn systeem.

Voor het overzicht mijn systeem:
1MoederbordenASRock N100DC-ITX€ 139,90€ 139,90
2Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (256MB cache)€ 113,-€ 226,-
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 80,88€ 80,88
1Usb-sticksTeam Group C171 16GB Zwart€ 4,19€ 4,19
1Geheugen internCrucial CT32G4DFD832A€ 67,90€ 67,90
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 109,55€ 109,55
Totaal€ 628,42

Getest met Brennenstuhl Primera-Line PM231E 30 min. na boot.

Aangesloten componenten voor test:
- Mobo
- Geheugen
- SSD
- Externe voeding
-- FSP FSP065-RBBN3 19V, 3,42A, 65W
- Ethernet kabel
- Unraid boot USB
-- Vrij verse installatie
-- Geen VM's
-- Geen Docker
-- Alleen wat plugins
-- Array is niet gestart
- Power led (staat aan)
- Hdd led (staat uit)
Niet aangesloten:
- Geen Hdd's
- Geen Fans

Resultaat:
- Idle met default Bios en Unraid settings: 10,6 Watt
- Idle plus Bios tweaks: 7,3 Watt
- Idle met powertop --auto-tune: 7,3 Watt (maakt geen verschil)
- Idle plus Unraid Realtek driver: 5,4 Watt

[ Voor 14% gewijzigd door Spasmo op 21-02-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:48:
@mrmrmr wacht, in cybenetics pdf staat ook een plaatje met model nummer MPE-4001-ACABW. Dat is uitvoering: Cooler Master MWE 400 White 230V - V2 Waarom denk je dat is de andere?
De V2 is essentieel, de versie zonder V2 is een ander type. De benaming in zowel het Cybenetics document als de spreadsheet zonder V2 is dus onjuist (onvolledig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Spasmo 2,6W als hij uit staat is tamelijk hoog. Ik zou circa 1,1W verwachten bij een zuinige adapter en PicoPSU. Staat hij wel echt uit (shutdown)? Staat in de BIOS een vorm van remote control aan (bv. netwerk)?

Deep sleep kun je aanzetten. Dat is misschien de oorzaak van het hoge uit-verbruik.

Je gebruikt de Intel SATA controller neem ik aan? Dan werkt link power management. Gewoon auto-tune uitvoeren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
mrmrmr schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:08:
@Spasmo 2,6W als hij uit staat is tamelijk hoog. Ik zou circa 1,1W verwachten bij een zuinige adapter en PicoPSU. Staat hij wel echt uit (shutdown)? Staat in de BIOS een vorm van remote control aan (bv. netwerk)?

Deep sleep kun je aanzetten. Dat is misschien de oorzaak van het hoge uit-verbruik.

Je gebruikt de Intel SATA controller neem ik aan? Dan werkt link power management. Gewoon auto-tune uitvoeren dus.
Heb getest, 0,2 Watt met deep sleep enabled. Scheelt wel.

Intel sata controller? Is dat gewoon standaard sata poort op moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@mrmrmr, nou dat lijkt me sterk.
Zoals @andru123 dus al zei, in die spreadsheet en de Cybenetics (zonder R overigens) PDF staat geen V2 maar wel MPE4001ACABW, op diverse plekken waaronder de foto.
Coolermaster zegt hier dat V2 ook dat typenr heeft, en hier dat "V1" typenr MPW4002ACABW heeft (dus anders).

Op de buitenkant van de V2 voeding staat nergens "V2". Denk daarom dat ze "V2" hebben weggelaten, omdat ze dat aan de voeding zelf gewoon niet kunnen zien.
Als het V1 zou zijn, dan hebben ze typenr en foto verwisseld met een model uit de (dan) toekomst, lijkt me veel onwaarschijnlijker.

Je hardwareinfo link gaat niet over een 400W maar een 450W voeding.
Ook met "Bronze" in de naam en prominent erop geprint, wat zowel 400V1 als 400V2 niet hebben.
Coolermaster zegt hier ook dat die typenr MPE4501ACAAB heeft, dus weer wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ben recent gemigreerd van ESXi richting Proxmox en ik merk een mooi voordeel in het energieverbruik. Alleen is het nog niet gelukt om mijn IronWolf 4 TB 3.5" disk in spindown te krijgen. hdparm blijft zeggen:

/dev/sda:
drive state is: active/idle

Ik draai ZFS op deze schijf, maar als ik het forum zo lees doen andere Tweakers dat ook en kunnen alsnog de disks in spindown krijgen. Hoe is dat jullie gelukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@andru123 en @N8w8 jullie misinterpreteren een en ander en doen foute aannamens over wat ik denk.

In de spreadsheet zie ik geen V2 aanduiding en geen artikelnummer. Dat zou er wel in moeten staan. In de PDF wordt de oude benaming gebruikt, terwijl ze V2 erachter hadden moeten zetten. Het is dat er ergens in de pdf het volledige artikelnummer van V2 is vermeld. Iemand die een review leest zou uiteraard geen speurwerk hoeven te doen om te achterhalen waar het over gaat.

Lees goed en lees er niet in meer in dan dat ik schreef s.v.p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spasmo schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Heb getest, 0,2 Watt met deep sleep enabled. Scheelt wel.

Intel sata controller? Is dat gewoon standaard sata poort op moederbord?
Waarschijnlijk, dat zou uit de chipset of processor moeten komen. Soms gebruiken fabrikanten een andere non-Intel controller. Intel is doorgaans veel beter in low power dan die andere chipsets, die vaak ook andere beperkingen hebben.

2x SATA via de PCH:
Afbeeldingslocatie: https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/Intel/Alder-Lake-N/intel_alder_lake_n_ablock_diagram.jpg

Door scherpe hoge resolutiefoto's te maken van het moederbord kun je zien of er andere SATA chips zijn gebruikt. Op de chips van ASMedia staat meestal een nummer die je kunt opzoeken om te zien wat het doel ervan is.

[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 15-01-2024 03:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
mrmrmr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 02:59:
[...]

Waarschijnlijk, dat zou uit de chipset of processor moeten komen. Soms gebruiken fabrikanten een andere non-Intel controller. Intel is doorgaans veel beter in low power dan die andere chipsets, die vaak ook andere beperkingen hebben.

2x SATA via de PCH:
[Afbeelding]

Door scherpe hoge resolutiefoto's te maken van het moederbord kun je zien of er andere SATA chips zijn gebruikt. Op de chips van ASMedia staat meestal een nummer die je kunt opzoeken om te zien wat het doel ervan is.
"lspci | grep -i sata" gaf mij het antwoord :)

[ Voor 59% gewijzigd door Spasmo op 15-01-2024 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stro
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-10 10:54
Ik kwam gister deze video op en bijbehorende spreadsheet tegen, die heel interessant kan zijn als je op zoek bent naar een efficiënte PSU bij lage belasting.

De video:

En de sheet met alle PSU's vind je hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
JPtjeeNL schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:07:
Ik draai ZFS op deze schijf, maar als ik het forum zo lees doen andere Tweakers dat ook en kunnen alsnog de disks in spindown krijgen. Hoe is dat jullie gelukt?
Trial and error om er achter proberen te komen welk process alsnog naar de disk schrijft. Bv handmatig de disk laten slapen met hdparm -Y en dan kijken of/wanneer hij weer wakker wordt.

Als je smartd draait, zorg er voor dat je -n standby hebt toegevoegd aan de disk config zodat je disks niet gewekt worden enkel voor smart stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

mrmrmr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 02:53:
@andru123 en @N8w8 jullie misinterpreteren een en ander en doen foute aannamens over wat ik denk.

In de spreadsheet zie ik geen V2 aanduiding en geen artikelnummer. Dat zou er wel in moeten staan. In de PDF wordt de oude benaming gebruikt, terwijl ze V2 erachter hadden moeten zetten. Het is dat er ergens in de pdf het volledige artikelnummer van V2 is vermeld. Iemand die een review leest zou uiteraard geen speurwerk hoeven te doen om te achterhalen waar het over gaat.

Lees goed en lees er niet in meer in dan dat ik schreef s.v.p.
Dan veroorzaakte je zelf dus de ruis door een link te plaatsen naar het andere (verkeerde) product dat niet matcht met de testgegevens (en overigens ook niet volledig op naam matcht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
Naar aanleiding van mijn vorige meting post:
Spasmo in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Hier haalde ik 7,3 Watt idle met alleen bios tweaks

Nu heb ik powertop auto tune geprobeerd, maar blijft 7,3 Watt. Lijkt er op alsof auto tune niet goed gaat. Hier output van powertop

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
root@Unraid:~# powertop
modprobe cpufreq_stats failed
Loaded 0 prior measurements
Cannot load from file /var/cache/powertop/saved_parameters.powertop
File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only
RAPL device for cpu 0
RAPL Using PowerCap Sysfs : Domain Mask d
RAPL device for cpu 0
Devfreq not enabled
glob returned GLOB_ABORTED
File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only
Leaving PowerTOP

Iemand een idee?

Heb al met --calibrate geprobeerd + restart, maar werkt ook niet

[ Voor 3% gewijzigd door Spasmo op 15-01-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spasmo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:04:
Naar aanleiding van mijn vorige meting post:
Spasmo in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Hier haalde ik 7,3 Watt idle met alleen bios tweaks

Nu heb ik powertop auto tune geprobeerd, maar blijft 7,3 Watt. Lijkt er op alsof auto tune niet goed gaat. Hier output van powertop

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
RAPL device for cpu 0
RAPL device for cpu 0
Devfreq not enabled
Leaving PowerTOP

Iemand een idee?

Die is dacht ik wel nodig. Je kan even los
modprobe cpufreq_stats
proberen?
Mogelijk moet die module eerst geinstalleerd worden.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Spasmo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:04:
Nu heb ik powertop auto tune geprobeerd, maar blijft 7,3 Watt.
Als het verbruik hetzelfde blijft, waren de belangrijkste instellingen al optimaal óf het systeem/onderdelen ondersteunen specifieke low power settings niet. Door na een herstart powertop uit te voeren kun je zien welke onderdelen op 'bad' staan in een van de tabbladen.
Lijkt er op alsof auto tune niet goed gaat. Hier output van powertop
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
RAPL device for cpu 0
RAPL device for cpu 0
Devfreq not enabled
Leaving PowerTOP

Iemand een idee?

Maak je geen zorgen, die meldingen zijn normaal. powertop voert opdrachten uit en houd eventuele meldingen niet achter. cpufreq_stats zit niet meer in de kernel sinds jaar en dag. De frequenties worden standaard geregeld met pstate, dat laat het aan de processor over.

Calibreren is niet nodig.

Auto-tune doet automatisch de optimale instellingen. Na een herstart moet het opnieuw worden uitgevoerd, de instellingen worden niet bewaard. Je kan recente versies van powertop met auto-tune als een service draaien zodat het wordt ingesteld tijdens opstarten. Als de service het niet aanwezig is kan je het handmatig doen.

Op sommige computers zijn low power instellingen niet stabiel. Dat wordt veroorzaakt door hardware onderdelen die low power settings niet correct ondersteunen. Powertop is de tool waarmee je zo'n probleem kan blootleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMEE
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-10 10:56
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken op verschillende fora naar wat voor hardware gebruikt wordt voor kleine homeservers.

Ik draai momenteel Plex Media Server, Sonarr, Radarr etc op mijn Synology 220+ zonder SSD. Enkele maanden geleden ben ik begonnen met Home Assistant, dus ik wil zsm een systeem met SSD en wat groeimogelijkheden. Ik had hiervoor dit MiniPC systeem, gebaseerd op een N200 om het energieverbruik beperkt te houden in gedachte:

1Geheugen internCrucial CT16G48C40U5€ 45,65€ 45,65
1Solid state drivesWD Black SN770 500GB€ 54,90€ 54,90
1Pc'sASUS ExpertCenter PN42-SN200AD€ 399,22€ 399,22
Totaal€ 499,77

Is dit overkill voor Home Assistant + Plex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
YMEE schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:40:
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken op verschillende fora naar wat voor hardware gebruikt wordt voor kleine homeservers.

Ik draai momenteel Plex Media Server, Sonarr, Radarr etc op mijn Synology 220+ zonder SSD. Enkele maanden geleden ben ik begonnen met Home Assistant, dus ik wil zsm een systeem met SSD en wat groeimogelijkheden. Ik had hiervoor dit MiniPC systeem, gebaseerd op een N200 om het energieverbruik beperkt te houden in gedachte:

1Geheugen internCrucial CT16G48C40U5€ 45,65€ 45,65
1Solid state drivesWD Black SN770 500GB€ 54,90€ 54,90
1Pc'sASUS ExpertCenter PN42-SN200AD€ 399,22€ 399,22
Totaal€ 499,77

Is dit overkill voor Home Assistant + Plex?
Waarom een PC kopen met SSD en RAM als je die toch gaat vervangen? Is dat niet beetje zonde geld?

Voor HA is dit zeker overkill. Voor Plex geen idee. Dat hangt vziw af van transcoderen en of dat op de iGPU kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@YMEE groeimogelijkheden in die doos zijn echt beperkt. Enige reden voor N200 en niet N100 kiezen?
Wat is het verbruik van je Synology?
@Mars Warrior er is een barebone versie verkocht door Amazon.nl voor 250. Op zich een leuke doos van Asus. Maar ik zou eerst reviews lezen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door andru123 op 15-01-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YMEE
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-10 10:56
@Mars Warrior Mijn huidige setup is een Synology 220+ NAS met enkel HDDs, die wil ik dus uitbreiden met een MiniPC die dan als server voor HA en Plex zou dienen. Ik draai nog wat andere services op de NAS, die begint het serieus zwaar te krijgen. Misschien begrijp ik je vraag niet goed...

@andru123 Ik begrijp dat N200 wat beter presteert dan de N100 voor transcoding, maar heb me ook al afgevraagd of dat de 50€ waard is. De Synology verbruikt volgens de datasheet 15W / 5W in slaapstand, wat goed meevalt. Alleen gaat hij werkelijk nooit in slaapstand met de services die ik draai. Qua groeimogelijkheden, ik zit quasi exact op mijn budget van 500€ met deze build, maar ik sta zeker open voor suggesties ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55
Ik heb vanmiddag toch cAdvisor, Prometheus, Grafana en Prometheus Node Exporter uitgezet om eens te kijken wat het impact zou zijn op het verbruik. Gemiddeld verbruik was rond de 19W en nu 17W. Dat vind ik eigenlijk wel enorm jammer. Vooral omdat ik cAdvisor en Prometheus al had getuned om minder stroom te verbruiken. Aangezien ik Prometheus de laatste tijd toch steeds minder gebruik laat ik het voorlopig nog maar even hierbij.

Tevens heb ik vorige week nog wat Docker mounts naar /dev/shm verplaatst. Dit is een RAM disk die maximaal de helft van het totale werkgeheugen mag verbruiken. Ik gebruikte deze map al voor Plex transocdes. Maar nu ook voor twee Redis containers en wat access logging. Dat vind ik toch niet zo'n spannende informatie om te behouden bij bijvoorbeeld een reboot.

Gemiddeld zit ik de afgelopen weken rond de 20Wh met mijn zelfbouw server. Wel heb ik inmiddels weer mijn oude Gigabyte Brix J4105 ernaast staan voor Zigbee2MQTT en Z-Wave JS omdat deze 5-7W extra verbruiken op mijn zelfbouw server. Ik heb hier geen stroom meter aan hangen, maar de laatste keer dat ik testte zat deze rond de 3W. Een beetje jammer, maar nog altijd 'ruim' onder mijn doel van 28Wh gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@YMEE Een Intel N100 kan toch ook al meerdere streams tegelijk zonder moeite decoderen?
Op Aliexpress heb je ook genoeg mini PC's met een N100, 16GB werkgeheugen en 512GB SSD voor nog geen €150. Misschien ook een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alex3305 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:43:
Ik heb vanmiddag toch cAdvisor, Prometheus, Grafana en Prometheus Node Exporter uitgezet om eens te kijken wat het impact zou zijn op het verbruik. Gemiddeld verbruik was rond de 19W en nu 17W.
Wat is de verdeling van het verbruik? Zo ver ik herinner, 7W is Cpu+mb+SSD, 5W (Pure Power 12 + HDDs in spindown), en nog de 5W is dan VMs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55
andru123 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:12:
[...]
Wat is de verdeling van het verbruik? Zo ver ik herinner, 7W is Cpu+mb+SSD, 5W (Pure Power 12 + HDDs in spindown), en nog de 5W is dan VMs?
Ik haal rond de 13W met een kale unRAID installatie. Maar wel met 2 NVMe SSD's en 3 HDD's in spindown. Met momenteel zo'n 40 containers draaiend zit ik tussen de 15.7W en 19.3W. Dat noem ik dan gemiddeld 17W. Ik heb geen VM's meer. De Pure Power 12 voegt geloof ik zo'n ~3W toe ten opzichte van een PicoPSU meen ik mij te herinneren van een test van anderen. Zelf heb ik dit niet getest.

Mijn 20Wh gemiddeld verbruik is dus ook met het verwerken van media, Plex kijken, muziek luisteren, etc.

Het enige punt waar ik nog winst op wil of kan lijk te halen lijken databases te zijn. Met name MySQL. Maar ik weet nog niet precies hoe ik dat kan optimaliseren :/. Deze databases houden mijn SSD namelijk enorm bezig. PostgreSQL heb ik wel laatst getuned om minder WAL writes te doen, ten koste van eventuele data loss. Scheelde ook in tienden van watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
pimlie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Trial and error om er achter proberen te komen welk process alsnog naar de disk schrijft. Bv handmatig de disk laten slapen met hdparm -Y en dan kijken of/wanneer hij weer wakker wordt.

Als je smartd draait, zorg er voor dat je -n standby hebt toegevoegd aan de disk config zodat je disks niet gewekt worden enkel voor smart stats
Check, ga ik mee aan de slag. Als ik hdparm -Y doet spinnen ze vrij snel weer op. (Soms binnen 1 sec, soms 4 secs of iets dergelijks) Ik ga eens kijken wat ik kan vinden, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 03:00:
@JPtjeeNL Welke opdracht heb je precies gebruikt? De instellingen zijn niet intuïtief helaas.
Dit was hdparm met de switch om de disk status te zien. Zit op mobiel dus heb die even niet paraat. Thanks!
Pagina: 1 ... 67 ... 117 Laatste