De server moet dus geen energieslurper zijn. Volgens mijn berekening zou deze server mij ongeveer 94 euro per jaar gaan kosten bij 24/7 gebruik (idle verbruik).
Wat is het idle verbruik zonder aangesloten mechanische disks?
In idle verbruikt hij rond de 40W (ik heb geen idee of dit veel is).
40W zonder disks is iets van decennia geleden. Meet altijd zonder disks. Met disks kun je niet goed vergelijken. Met welke energiemeter meet je? Is die ouder dan 10 jaar?
Tot nu toe heb ik nog niet echt kunnen testen wat het verbruik gaat doen onder zware omstandigheden. Nu moet ik ook toegeven dat ik geen idee heb wat die zware omstandigheden kunnen zijn. Misschien met het kopiëren van grote bestanden naar Nextcloud?
Kopieren kost weinig processorkracht. Vergt wel iets van de bron (SSD bij voorkeur) en netwerk (Intel 1 Gbps bij voorkeur, bv. I210, I211, I219)
Momenteel gebruik ik Proxmox als OS. De komende maanden lijkt het me leuk om wat VM's en containers toe te gaan voegen en daarmee te experimenteren.
VM's zijn doorgaans energieslurpers door de overhead die het systeem met virtualisatie van een compleet systeem krijgt. Lichtere methoden van virtualisatie of sandboxing zijn veel beter.
Cloudpanel voor het hosten van 3 simpele WordPress-sites.
Ik heb nog nooit 'Cloudpanel' gebruikt, ik beheer het rechtstreeks.
Mealie
Geen idee wat het doet.
Geheugen: Team Group DDR4-3000 (2x8) 16GB DDR4
Kijk of je dit geheugen op standaard JEDEC/SPD en 1,2V spanning kan instellen in plaats van XMP/EXPO.
SSD: M.2 Crucial MX500 512GB SSD
Prima.
SSD: SanDisk SSD Plus Internal SSD 1TB
Sandisk heeft niet zoveel aandacht voor zuinigheid als bijvoorbeeld Samsung SSD's. Kijk eens of je er een idle meting van kan vinden.
Behuizing: Thermaltake Core V21
Kijk of je kan besparen op het aantal ventilatoren. Daarvoor kun je misschien de maximum snelheid van de processor beperken.
Voeding: BitFenix Formula Gold 450W
Middenmoter
bij 22,5W, zeer slechte efficientie bij 50W volgens hardware.info.
Omdat ik ook wat wil experimenteren met Docker en wat VM's wil draaien, wil ik natuurlijk een goede backup hebben. Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Misschien ergens naar een cloud toe, of zelf regelen met een externe harde schijf?
Ik gebruik externe hard disks die ik via USB3 tijdelijk aansluit. Zodoende ligt het verbruik het laagst en draaien de disks niet onnodig mee.
Mijn vraag is: kom ik met deze build uit de voeten voor wat ik ermee wil gaan doen?
De vraag die hier belangrijk is, is of het zuinig is. Ik denk dat je met Intel zuiniger uit bent.
Het zal qua hardware vast niet ideaal zijn, maar voor zover ik kan zien, ben ik goedkoper uit dan wanneer ik een VPS huur bij een hostingbedrijf.
Strato heeft (verstopt op hun site)
mini vps. Vereist wel de nodige expertise en je moet support niet nodig hebben.