D4NG3R schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:19:
@
Mars Warrior @
pimlie @
FireDrunk maar valt het verbruik van die ome-Ali N100 bordjes echt
zo hard tegen t.o.v. (bijvoorbeeld) een moderne i3/5/7 whatever (H/W en/decoding op de GPU) setup waar ik voor mijn doeleinde vervolgens een uitbreidingskaarten op moet drukken voor een 2e NVMe SSD, meer SATA poorten en een 2.5Gb netwerkadapter? (En dat bij voorkeur op mITX)
In de basis zijn de N100 bordjes onzuinig gebleken op wat uitzonderingen na. Daar is ff niks aan te doen.
Het zijn in dit geval denk ik voornamelijk de eisen/wensen die jij stelt die tegenwoordig niet meer goed verkrijgbaar zijn op een gemiddeld bordje. Als je het aantal schijven niet kunt verminderen door grotere schijven te nemen, dan valt er wat dat betreft weinig te kiezen voor je.
Je hebt natuurlijk zuinig en je hebt zuinig, maar het moet behalve aan de eisen voldoen natuurlijk ook qua aanschafprijs een klein beetje leuk/verantwoordbaar blijven. Daar probeer ik een beetje een goede balans in te vinden.

Uiteindelijk gaat het daarom natuurlijk. Een zuinige auto waar je gezin niet in past zul je ook nooit aanschaffen, ook al is een andere auto niet zo zuinig als dat kleine autootje.
Als het een keer 4-5 jaar duurt om het terug te verdienen vind ik dat meer dan dikke prima, de machine zal ook wel langer gebruikt worden dan dat, maar na 5 jaar is de hardware iig economisch afgeschreven.
Ik doe meestal ca 10 jaar met mijn hardware (garantie voeding en nog wat dingen is ook 10 jaar). Dat iets of iemand heeft bepaald dat het economisch al na 5 jaar is boeit mij niet. Zo reken ik niet.
5W komt bij mij dus neer op 50W voor 1 jaar a 30 cent = €129,60, waarbij ik de aanname doe dat de prijs niet wijzigt (een utopie natuurlijk).
Met zo'n berekening is een mobo dat 8W verbruikt en maar €100 kost, dus duurder dan een mobo dat 3W verbruikt en €200 kost.
Wat minder zichtbaar is vaak is dat een zuinig mobo vaak ook betere VRM's heeft, dus ook qua efficientie beter is, en dus uiteindelijk nog meer kWh bespaart dan enkel het idle verbruik.
En als laatste is de invloed van de efficientie van de CPU ook nog van belang: mijn e-cores draaien op 2.5Ghz ipv 3.8Ghz: dat scheelt met een aantal langlopende taken (backup) zomaar een factor 2-5 in kWh verbruik.
Met die laatste heb ik veruit het meeste bereikt. Mijn vorige server deed 14W idle, de nieuwe 3W.
Je zou dan kunnen denken, wow 11W bespaart. Dat is wel €28,51 / jaar. Met 10 jaar €285. Precies de kosten van het mobo en zuinige ATX voeding. Een topinvestering
Maar door de enorme efficientie bespaar ik ca 600kWh / jaar, oftewel €180 / jaar. Dat is in 10 jaar €1800!
Ik heb daarmee in ca 5 jaar mijn hele server (mobo, kast, cpu, RAM, disken) terugverdiend tov mijn vorige server.
Natuurlijk niet helemaal realistisch, immers die server zou het niet nog eens 10 jaar uithouden, maar toch een leuke berekening om quasi meer geld terug te krijgen door geld uit te geven