Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnfield
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-10 13:01
andru123 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:50:
[...]

(Wat is je obsessie met 5+ SATA, koop gewoon een normale bord en dan extra PCIe of M.2 naar SATA adapter later)
Niet degene waar je op reageerde, maar voor mezelf... daar had ik nog niet eens aan gedacht 7(8)7. Misschien toch maar een Kontron bord ipv de Asus q670. Zag alleen net wel dat die 2x .m2 slots op de Kontron 4.0x2 doen ipv de 4.0x4 op het Asus bord.

Dilemma's op de zaterdagavond. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:53
Winnfield schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:00:
Hierop is het geheugen steevast rond de 90% vol (en is niet meer uitbreidbaar).
Lijkt me dat 16GB meer dan voldoende zou moeten zijn, hoeveel van die 90% gebruikt zijn buffers/cache? Zie bv https://www.baeldung.com/linux/empty-buffer-cache voor meer info
Winnfield schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:00:
Voor de nieuwe server, is mijn plan om er Proxmox op te draaien op ZFS (2x .M2 SSD mirror vdev) en die samen met de (voor een deel toekomstige) overige SATA HDD's en/of SSD's in een onderstaande setup van perfectmediaserver.com te zetten.
Als je investeert in een nieuwe server, waarom niet ook in nieuwe opslag? Ik snap dat het niet weinig geld kost, maar een setup met 6x 16/18/20 TB disks in een zfs raid-z2/raid6 (dubbel parity) is waarschijnlijk handiger en stabielier dan mergerfs met een allegaartje aan disks. Je oude disks kan je vervolgens inzetten voor backups.

Tevens lijkt me zfs op je root device niet perse nodig, dat zou ook best software mdraid kunnen zijn. Scheelt iig een hoop gedoe als je bv boot problemen wilt oplossen omdat zfs over het algemeen niet wordt ondersteund door live-cd's. Gewoon elke dag je `/etc` folder backuppen naar de data zfs vdev en klaar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pimlie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:05:
[...]
Als je investeert in een nieuwe server, waarom niet ook in nieuwe opslag? Ik snap dat het niet weinig geld kost, maar een setup met 6x 16/18/20 TB disks in een zfs raid-z2/raid6 (dubbel parity) is waarschijnlijk handiger en stabielier dan mergerfs met een allegaartje aan disks. Je oude disks kan je vervolgens inzetten voor backups.
Ik gebruik al jaaaaaaaaaren de perfectmediaserver setup met MergerFS en SnapRaid. Ik vind het wel fijn dat ik er zomaar een schijfje met een grootte die dan toevallig gangbaar/betaalbaar is erbij te stoppen, of hele oude schijven te vervangen zonder dat ik iets compatibels moet vinden, want ZFS.

Je hebt geen real-time protectie natuurlijk. SnapRaid Sync draai je 1x per dag, of elk uur, afhankelijk van de behoefte.

Bij mij is wel 90% van de data statisch (video, foto's, etc.), en dat zit allemaal in een online backup. Gemiddeld heb ik over de dag volgens SnapRaid zo'n 200 gewijzigde bestanden. Als ik die elk uur sync dan is SnapRaid in een paar seconden klaar.

Heb je hogere eisen en/of veel waardevolle wijzigende data, dan is MergerFS/SnapRaid mogelijk niet het meest geschikt. Unraid en ZFS kunnen dan beter voldoen, al dacht ik dat Unraid dan weer geen scrub kent om data corruptie te detecteren.

Eea staat nog los van 6x draaiende schijven die elk 3-5W verbruiken. Keuzes hebben altijd consequenties.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
Mars Warrior schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:26:
[...]
Eea staat nog los van 6x draaiende schijven die elk 3-5W verbruiken. Keuzes hebben altijd consequenties.
Is dit een echt argument? Ik neem althans aan dat mergerfs ook iets van een round robin doet met het schrijven van bestanden? Dus als je 6x zelfde disks grootte in mergerfs hebt of 6x in zfs en je schrijft 6 bestanden dan zullen zowel in mergerfs als in zfs alle 6 de disks die 3-5W verbruiken toch?

Daarnaast zou je ook bv 1 extra download disk in kunnen zetten (of een grotere root disk) waar je actieve/binnenkomende data opslaat. Gaat redelijk makkelijk als je tools als Sonarr/Radarr niet continue aan hebt staan, is vaak ook niet nodig. Dan heb je maar 1x 3.5" disk (of mss zelfs ssd/nvme) die altijd actief is en kan je spelen met het uit & aanzetten van Sonarr/Radarr etc. om je 6x data disks het merendeel van de dag in standby te hebben staan.

Je andere argumenten kan ik idd weinig tegen in brengen, behalve mss dat ondanks dat het allemaal niet altijd nodig is, we volgens mij een groot gedeelte van onze hobby ook doen 'gewoon omdat het kan' :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 10:31

icecreamfarmer

en het is

musicpixel schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:46:
[...]

Staat je Plex database dan op die bootdisk? Ik verwacht eerder dat ie ergens anders staat eigenlijk. Mijn database is overigens 27GB, maar ik heb dan ook meer media.

Je kunt ook nog de log files van Plex bekijken.

Je kunt kijken of je Sonarr tijdelijk kunt uitschakelen om te kijken of dat uitmaakt en wat het effect is op je RAM.

Overigens is RAM niet heel erg duur. Je kunt natuurlijk gewoon uitbreiden en dan op je gemak gaan kijken naar een vervangende machine. Mogelijk kun je dan deze machine hergebruiken als server voor backups, een backup/high availability voor je home assistant, of om retro games op je tv te spelen om maar wat te noemen. Misschien dat je met een usb-netwerk interface erbij 'm nog kunt inzetten als router/firewall, maar weet niet of dat goed werkt.

En zelf ben ik nog niet zo ver, maar ik denk dat ik een router(container) liever op een aparte machine heb. Als ik dan wat aan mijn server moet knutselen ligt tenminste niet mijn internet/netwerk plat.
Nee die staat als het goed is op de HDD en niet op de bootdisk.
Maar ik denk idd dat ik gewoon een setje van 16gb haal. Dat zijn de kosten niet.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pimlie schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:56:
[...]
Is dit een echt argument? Ik neem althans aan dat mergerfs ook iets van een round robin doet met het schrijven van bestanden? Dus als je 6x zelfde disks grootte in mergerfs hebt of 6x in zfs en je schrijft 6 bestanden dan zullen zowel in mergerfs als in zfs alle 6 de disks die 3-5W verbruiken toch?
Nope. Enkel de disk waarop geschreven wordt gaat "aan". MergerFS zal afhankelijk van de ingestelde logica (bijv. het folder pad icm de ruimte op een disk) bepalen welke disk, of disken in aanmerking komen, en vervolgens naar 1 disk gaan schrijven.

Als ik een map dus maar op 1 van de x disken aanmaak, en ik voeg een bestand toe binnen dat pad, dan zal MergerFS dat dus naar die ene specifieke schijf schrijven.

Zie hier voor de policies die mogelijk zijn.

Ik gebruik iha epmfs (existing path, most free space), Of all the branches on which the relative path exists choose the branch with the most free space.
Daarnaast zou je ook bv 1 extra download disk in kunnen zetten (of een grotere root disk) waar je actieve/binnenkomende data opslaat. Gaat redelijk makkelijk als je tools als Sonarr/Radarr niet continue aan hebt staan, is vaak ook niet nodig. Dan heb je maar 1x 3.5" disk (of mss zelfs ssd/nvme) die altijd actief is en kan je spelen met het uit & aanzetten van Sonarr/Radarr etc. om je 6x data disks het merendeel van de dag in standby te hebben staan.
Binnen MergerFS maak je dan maar op 1 specifieke schijf een download map aan, en de rest gaat vanzelf.
Je andere argumenten kan ik idd weinig tegen in brengen, behalve mss dat ondanks dat het allemaal niet altijd nodig is, we volgens mij een groot gedeelte van onze hobby ook doen 'gewoon omdat het kan' :P
Ook hobbies kosten geld, en dingen leren is ook leuk. Dat staat soms inderdaad los van elkaar 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 21-01-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
Mars Warrior schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:38:
[...]
Zie hier voor de policies die mogelijk zijn.
Ah interessant, bedankt. Zal daar eens naar kijken O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-10 21:55
@Mars Warrior In unRAID zijn ZFS pools nu ook officieel mogelijk. Naast het al bestaande xfs en btrfs. En unRAID kan vziw scrubs doen op btrfs volumes. Ik gebruik dat overigens zelf niet.

@pimlie Ik heb in unRAID per SSD een pool en al mijn draaiend roest in de array zitten. Want TRIM werkt (nog steeds) niet in de array :/. De array zijn schijven van verschillende formaten en unRAID zet er een eigen mergerfs op die je dan kunt benaderen als shares. Dit is allemaal heel eenvoudig te beheren via de UI. Schijven gaan bij mij ook netjes in standby en blijven daarin hangen.

Het enige nadeel is dat wanneer je parity wilt gebruiken, je wel rekening moet gaan houden met de grootte van disks. Ik vind dat niet belangrijk en gebruik dat dus ook niet.

@Winnfield Misschien dus nog een idee voor jou om naar unRAID te kijken mocht je dat interessant vinden. Ik vind het vooral prettig dat alles relatief eenvoudig te beheren is vanuit een centrale interface, maar mocht je dat willen, je ook eenvoudig kunt switchen naar de CLI.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-10 14:51
Zojuist ontdekt dat het gebruik van Jumbo frames (MTU 4000) 3-4 W extra idle verbruik oplevert :(

Gelukkig kwam ik het volgende tegen in de dmesg op mijn TrueNAS Scale (debian) backup server:
e1000e 0000:00:19.0: Some CPU C-states have been disabled in order to enable jumbo frames
Heb de MTU maar gauw weer op 1500 gezet, zoveel voordeel had het toch niet voor netwerk doorvoer. En hoppa het idle verbruik ging met 3-4 Watt omlaag.

Use it for your convenience....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

alex3305 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:10:
@pimlie Ik heb in unRAID per SSD een pool en al mijn draaiend roest in de array zitten. Want TRIM werkt (nog steeds) niet in de array :/.
Kan wel, maar niet met een parity disk. Dit weerhoud mij er persoonlijk ook van om voor een all-SSD setup te gaan. ;(

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-10 14:51
D4NG3R schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:33:
[...]

Kan wel, maar niet met een parity disk. Dit weerhoud mij er persoonlijk ook van om voor een all-SSD setup te gaan. ;(
Ik had begrepen dat dit alleen een UnRaid limitatie is. Elke andere disto heeft dit allang aan board. Dacht zelfs ook TrueNas CORE dat ook BSD-based is. Maar pin me er niet op vast.

Zelf een all ssd debian Bookworm server draaien, en doet netjes Trim en is lekker snel :). Zit wel te denken om in de toekomst naar TrueNas Scale of misschien zelfs naar DietPi te gaan. DietPi heeft tegenwoordig ook een mooie set van features aan board, alleen geen ZFS. Dietpi is Bookworm based maar minimaal opgezet, zodat je geen onnodige services hebt draaien. Je kunt ze dan natuurlijk wel zelf aanzetten/installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
D4NG3R schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:33:
[...]

Volgens mij wordt TRIM niet ondersteund in de unRAID array. Althans ik kan alleen vinden dat SSD in de array experimenteel zijn. Ik wil het er in ieder geval niet op wagen.

Wat je wel kunt doen is een USB drive als array gebruiken en alles naar de pool alloceren. Zo heb ik een jaartje gedraaid en dat werkte eigenlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

De mogelijkheden zijn er wel met o.a. ZFS, op een reguliere pool schijnt het wel afdwingbaar te zijn *maar* elke TRIM actie breekt parity dus dat is alsnog zinloos.

Ik zou waarschijnlijk prima af kunnen, wellicht zelfs beter af zijn, met een ander OS. Maar gebruik unRAID al jaren met veel plezier. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
misteriks schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:42:
Ik heb gisteren avond gekeken naar de optimalisatie van het verbruik van de HDD uitvoering: Seagate Exos X18 (SATA, Standard model), 16TB die ik recent in mijn thuis server heb gezet.
Deze disk host enkel Plex media en zou dus veruit het grootste deel van de tijd idle moeten zijn

hdparm gaf de volgende melding: APM_Level = not supported

Blijkt dat Seagate Exos drives een eigen power management tool hebben.

Uiteindelijk ben ik bij openSeaChest uitgekomen

Ik draai Proxmox VE (Debian). Voor de installatie van openSeaChest heb ik de volgende stappen gevolgd:

Creeer nieuwe file om de repository waar openSeaChest is in opgenomen toe te voegen
code:
1
nano /etc/apt/sources.list.d/openseachest.list

Voeg de volgende regel toe
code:
1
http://deb.debian.org/debian sid main

Update de package list
code:
1
apt-get update

Installeer openSeaChest
code:
1
apt-get install openseachest

Vervolgens openSeaChest configureren

De huidige EPC settings ophalen
code:
1
openSeaChest_PowerControl -d /dev/sda --showEPCSettings

[Afbeelding]
Idle C en Standby Z zijn niet enabled

Enable Idle C timer van 10 minuten en Standby Z timer van 30 minuten (in miliseconden)
code:
1
openSeaChest_PowerControl -d /dev/sda --idle_c 600000 --standby_z 1800000

Als je dan weer de EPC settings bekijkt zouden Idle C en Standby Z enabled * moeten zijn met de timers die gezet waren op de cmd line
[Afbeelding]

En het power save resultaat
[Afbeelding]
Thanks voor de uitleg! Is bij mij gelukt met één van m'n schijven. Volgens mij is deb weggevallen in je config. Zou dit moeten zijn:
deb http://deb.debian.org/debian sid main

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HotSpot79 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:23:
Zojuist ontdekt dat het gebruik van Jumbo frames (MTU 4000) 3-4 W extra idle verbruik oplevert :(
dat heb ik nog nooit van gehoord. Welke kaart, mb, router?
@Winnfield probeer de Asus bord gewoon uit, als het niet goed, ga met de andere. ( ik ben gewoon benieuwd naar de metingen >:) )

[ Voor 19% gewijzigd door andru123 op 21-01-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:40
andru123 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:47:
[...]
dat heb ik nog nooit van gehoord. Welke kaart, mb, router?
@Winnfield probeer de Asus bord gewoon uit, als het niet goed, ga met de andere. ( ik ben gewoon benieuwd naar de metingen >:) )
https://forums.unraid.net...t-in-c1e/#comment-1205720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• misteriks
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 21:36
JPtjeeNL schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Thanks voor de uitleg! Is bij mij gelukt met één van m'n schijven. Volgens mij is deb weggevallen in je config. Zou dit moeten zijn:
deb http://deb.debian.org/debian sid main
Thx, ik heb ff een edit gedaan van de originele post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnfield
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-10 13:01
Mars Warrior schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:43:
[...]

Nope. Daar staat PCIe 4.0 x2 tussen haakjes…

Maar volgens Kontron zelf zijn het PCIe x4 sloten.
Ah ok, dat is mooi, thanks! Ik kon het in de K3843-B datasheet in ieder geval niet vinden (had het inderdaad in de pricewatch voor de K3843-B wel zien staan, bij de K3842-Q staat daar inderdaad niks). Of had ik dat ergens uit kunnen afleiden?
Op basis van de PDF die je gelinkt hebt, kan ik (maar ik ben helaas geen expert) dat nu alleen zien aan dit stukje tekst op pagina 11:
"
M.2 Key-M sockets:
Supports PCIe x4 (Gen4) for NVME SSD modules
"
Kan ik er dan ook vanuit gaan dat bij gebruik van allebei de M.2 slots, de snelheid per slot ook x4 is/blijft?
[...]
Lijkt me dat 16GB meer dan voldoende zou moeten zijn, hoeveel van die 90% gebruikt zijn buffers/cache? Zie bv https://www.baeldung.com/linux/empty-buffer-cache voor meer info
[...]
Daar zou ik nog wel even naar kunnen kijken. Ik draai redelijk wat HomeAssisant add-ons (voornamelijk met het 'die heb ik mss nog eens nodig en anders vergeet ik dat weer' idee) en ik begreep dat vooral die nogal een aanslag op je geheugen kunnen zijn.

Tevens lijkt me zfs op je root device niet perse nodig, dat zou ook best software mdraid kunnen zijn. Scheelt iig een hoop gedoe als je bv boot problemen wilt oplossen omdat zfs over het algemeen niet wordt ondersteund door live-cd's. Gewoon elke dag je `/etc` folder backuppen naar de data zfs vdev en klaar ;)
Ik kijk naar MergerFS voor niet-essentiele data vanwege dezelfde redenen die @Mars Warrior ook aandraagt, eigenlijk. ZFS heb ik eigenlijk ook niet écht nodig, maar heb er nog nooit iets mee gedaan en wil er wel wat over leren :) Maar om nou meteen 6x20 TB aan te schaffen ^^. Dat ZFS misschien niet handig is op je root device ga ik meenemen, dat wist ik nog niet.
alex3305 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:10:
@Winnfield Misschien dus nog een idee voor jou om naar unRAID te kijken mocht je dat interessant vinden. Ik vind het vooral prettig dat alles relatief eenvoudig te beheren is vanuit een centrale interface, maar mocht je dat willen, je ook eenvoudig kunt switchen naar de CLI.
Heb er zelf 0 ervaring mee, ik lees hier en daar wel dat VM's in UnRAID instabieler zijn dan in bv Proxmox omdat UnRAID niet een echt Hypervisor is. Misschien UnRAID als VM in Proxmox proberen 8)
andru123 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:47:
[...]
Ik neig nu toch meer naar de K3842-Q, moet ik eerlijk bekennen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Winnfield schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:13:
Heb er zelf 0 ervaring mee, ik lees hier en daar wel dat VM's in UnRAID instabieler zijn dan in bv Proxmox omdat UnRAID niet een echt Hypervisor is. Misschien UnRAID als VM in Proxmox proberen 8)
Buiten hardwareproblemen om heb ik hier nog niet eerder van gehoord. Lijkt me ook sterk, aangezien beide distro's gebruik maken van KVM. Proxmox is dus in dat opzicht net zo min een hypervisor ;). Ik zou je wel aanraden om unRAID op bare-metal te proberen en niet in een VM. Dat kan heel eenvoudig met een USB stick en hoef je geen aanpassingen aan jouw systeem te maken.

Ik vind het grote voordeel van unRAID de ontzettend eenvoudige webinterface, gebruik van meerdere diskgroottes door elkaar heen, het updatemechanisme (inclusief rollback!) en de geïntegreerde Apps store. Vooral dat laatste maakt nieuwe (Docker) applicaties installeren en uitproberen echt enorm eenvoudig. Alhoewel ik best handig ben met shell, vind ik het eenvoudige beheer echt een enorm groot pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Nadat mijn Odroid HC4 kuren begon te krijgen, heb ik toch maar besloten een thuisserver samen te stellen. Ik heb een zo zuinige mogelijk build proberen samen te stellen, maar ik wil wel dat het praktisch blijft. Het moet gewoon werken en niet teveel gedoe.

Ik ga er Debian Bookworm opzetten en OMV7. Dat beviel mij prima op mijn Odroid HC4.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock N100M€ 126,03€ 126,03
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 84,-€ 84,-
1Geheugen internCrucial CT32G4DFD832A€ 66,54€ 66,54
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesPatriot P300 512GB€ 33,90€ 33,90
Totaal€ 369,47

Ik heb nog 2 Seagate IronWolf, 4TB die ik uit mijn Odroid ga overzetten.

uitvoering: Seagate IronWolf, 4TB

[ Voor 7% gewijzigd door Lennyz op 21-01-2024 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 21:57
Even een vraag. Ik heb mijn NUC vervangen door een deskmini X300 met een 5600G zoals hier ook al een aantal keer is aangehaald. Ik draai daarop Ubuntu 22.04.3 LTS met HWE-kernel 6.5. AMD pstate driver zou dus 'active' moeten zijn. Ik heb verder geen USB-apparaten aangesloten en de server draait met 32 gig geheugen en 2 NVME SSD's.

Mijn idle wattage is met powertop --auto-tune nu 20-21 watt (Shelly plug). Ik zie hier al een aantal keer terugkomen dat mensen onder de 10 watt zitten. Ik begrijp het even niet. Ik draai het laatste (beta) bios 1.80F met AGESA 1.2.0.A. BIOS is helemaal default op GPU-geheugen na (tis een headless server dus dat staat op 64M).

Ik kom dus niet aan die minder dan 10 watt en ik heb even geen idee waar het aan ligt. Bij de oude HWE-kernel (dat was 6.1 geloof ik. Kan ook 6.2 geweest zijn.) had ik pstate passive ingesteld als kernel optie en zat ik ook op die 20-21 watt. Lager kom ik echt niet.

Kan het zijn dat ik pstate op power saving moet zetten voor lagere wattages? Ik zie dat niet direct terug in posts van andere users zoals @citruspers en @chielmi.

Edit:
Ik denk dat ik er uit ben. Kon dit niet uitstaan dus ben wat aan het debuggen geslagen. Mijn docker containers zorgen voor het relatief hoge wattage. Als ik de containers allemaal stop dan heb ik een idle wattage van 12 watt. Dat is nog steeds wat meer, maar kan simpelweg liggen aan de Noctua CPU-cooler en extra SSD + 32 gig geheugen. Kernel 6.5 gebruikt netjes de amd_pstate_epp driver en deze staat momenteel op governer powersave. Raadsel sort-of opgelost.

[ Voor 17% gewijzigd door Korvaag op 22-01-2024 08:09 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
andru123 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:01:
@Lennyz voor voeding advies kijk naar Raynman in "Het grote zuinige server topic - deel 3" @Raynman heeft goede analyse daar. PicoPSU zou ook prima werken bij jou.
Dank je voor de tip @andru123 !

Ik had deze post ook gevonden, maar ik had het waarschijnlijk niet helemaal goed gelezen. Mede op basis van deze post heb ik dus voor de be quiet! Pure Power 11 400W gekozen. Echter als ik het zo lees kan ik beter voor de uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W. Als dat echt 8 watt scheelt dan is dat prijsverschil er met een stroomprijs van 38 cent per KWh in een paar jaar uit.

Een PicoPSU vraag ik mij of dit geschikt is. Ik wil namelijk op termijn uitbreiden naar 6 hardeschijven. Met een PicoPSU lijkt het alsof ik dan met allemaal verloopjes aan de gang moet. Klopt deze redenatie? Of is een PicoPSU dan nog steeds het meest geschikt?

Gebruikscase: Ik wil het uitsluitend gebruiken als NAS met een aantal docker containers. Denk aan Nextcloud, Sonarrr, Radarrr etc. Geen transcoding etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Lennyz op 22-01-2024 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist toch maar een Minisforum MS-01 besteld. Ik las in een iets recentere review dat die idle 14W doen, en dat is voor zover ik gezien heb, zonder specifieke tuning.

We gaan het zien :+

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Lennyz schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:36:
Nadat mijn Odroid HC4 kuren begon te krijgen, heb ik toch maar besloten een thuisserver samen te stellen. Ik heb een zo zuinige mogelijk build proberen samen te stellen, maar ik wil wel dat het praktisch blijft. Het moet gewoon werken en niet teveel gedoe.

Ik ga er Debian Bookworm opzetten en OMV7. Dat beviel mij prima op mijn Odroid HC4.

1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
Totaal€ 369,47

Ik heb nog 2 Seagate IronWolf, 4TB die ik uit mijn Odroid ga overzetten.

uitvoering: Seagate IronWolf, 4TB
mATX moederbord, de node 304 ondersteunt alleen mITX/DTX. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:29
Ik ben toch op zoek om nog wat extra watjes uit mijn Odroid H3 te knijpen als dat lukt. Mede door een HA VM en een Frigate LXC is het systeem nooit echt idle, maar als ik online zie welke resultaten mensen met een H3 halen heb ik nog niet het gevoel dat ik alles optimaal heb ingesteld. Ik draai Proxmox 8.1.4 met de Linux 6.5.11-7pve kernel

code:
1
lspci -vvv | awk '/ASPM/{print $0}' RS= | grep --color -P '(^[a-z0-9:.]+|ASPM )'
geeft de volgende output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation Device 4db8 (rev 01) (prog-if 00 [Normal decode])
        LnkCap: Port #1, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM not supported
        LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation Device 4db9 (rev 01) (prog-if 00 [Normal decode])
        LnkCap: Port #2, Speed 8GT/s, Width x1, ASPM not supported
pcilib: sysfs_read_vpd: read failed: No such device
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation Device 4dbc (rev 01) (prog-if 00 [Normal decode])
        LnkCap: Port #5, Speed 8GT/s, Width x4, ASPM not supported
pcilib: sysfs_read_vpd: read failed: No such device
01:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8125 2.5GbE Controller (rev 05)
        LnkCap: Port #0, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s unlimited, L1 <64us
02:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8125 2.5GbE Controller (rev 05)
        LnkCap: Port #0, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s unlimited, L1 <64us
03:00.0 Non-Volatile memory controller: Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller SM981/PM981/PM983 (prog-if 02 [NVM Express])
        LnkCap: Port #0, Speed 8GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us

ASPM staat in het BIOS enabled, maar dat lijkt geen uitwerking te hebben. Laatste BIOS is geïnstalleerd.

Verder viel me op dat ik de Realtek 8169 driver geïnstalleerd heb in plaats van de 8125 driver, ik kwam dit script tegen om dat aan te passen, maar dat wil ik enkel doen als dit iets oplost, de netwerkkaarten draaien nu wel stabiel (1 van de 2, andere is niet in gebruik). Aangezien er hier meerdere Odroid gebruikers zitten/zaten, iemand advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-10 18:50
Korvaag schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:25:
Even een vraag. Ik heb mijn NUC vervangen door een deskmini X300 met een 5600G zoals hier ook al een aantal keer is aangehaald. Ik draai daarop Ubuntu 22.04.3 LTS met HWE-kernel 6.5. AMD pstate driver zou dus 'active' moeten zijn. Ik heb verder geen USB-apparaten aangesloten en de server draait met 32 gig geheugen en 2 NVME SSD's.

Mijn idle wattage is met powertop --auto-tune nu 20-21 watt (Shelly plug). Ik zie hier al een aantal keer terugkomen dat mensen onder de 10 watt zitten. Ik begrijp het even niet. Ik draai het laatste (beta) bios 1.80F met AGESA 1.2.0.A. BIOS is helemaal default op GPU-geheugen na (tis een headless server dus dat staat op 64M).

Ik kom dus niet aan die minder dan 10 watt en ik heb even geen idee waar het aan ligt. Bij de oude HWE-kernel (dat was 6.1 geloof ik. Kan ook 6.2 geweest zijn.) had ik pstate passive ingesteld als kernel optie en zat ik ook op die 20-21 watt. Lager kom ik echt niet.

Kan het zijn dat ik pstate op power saving moet zetten voor lagere wattages? Ik zie dat niet direct terug in posts van andere users zoals @citruspers en @chielmi.

Edit:
Ik denk dat ik er uit ben. Kon dit niet uitstaan dus ben wat aan het debuggen geslagen. Mijn docker containers zorgen voor het relatief hoge wattage. Als ik de containers allemaal stop dan heb ik een idle wattage van 12 watt. Dat is nog steeds wat meer, maar kan simpelweg liggen aan de Noctua CPU-cooler en extra SSD + 32 gig geheugen. Kernel 6.5 gebruikt netjes de amd_pstate_epp driver en deze staat momenteel op governer powersave. Raadsel sort-of opgelost.
Met mijn Deskmini X300 met 5600G verbruik ik 10-11W, Noctua koeler op laagste snelheid, 1 strip 32 GB RAM, SSD OS en NVME data drive, met Debian 11 (OpenMediaVault 6), 22 actieve docker containers, USB Z-wave.

Zonder Z-wave stick zakt het verbruik ~2W. Ik heb er eigenlijk niets aan gedaan om de server zuinig(er) te krijgen ;). BIOS is nog volledig default. Powertop --autotune maakte nauwelijks verschil.

Misschien dat de kernel het verschil verklaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 21:57
@chielmi
Ik heb 2 dimms en de cooler draait op standard setting dus iets harder. Dat scheelt bij elkaar al rap 3-5 watt (3 watt per dimm vebruik je zo). Docker containers hier zo'n 15 waaronder 1 gameserver en dat is de schuldige die hem op 21 watt houdt. Zodra ik die uitzet zakt het verbruik dus naar 12 watt. Ik heb dan geen USB-devices ingestoken en ook zit er geen monitor aan. Alle connectoren voor randapparaten zouden dus uit moeten staan (naja, in power save mode).

Ubuntu draait nu kernel 6.5 met de nieuwe AMD pstate EPP power management scheduler, maar dus ook met de oudere 6.2 kernel met AMD pstate driver kwam ie niet lager dan de 21 watt (maar dat kwam dus achteraf door die gameserver).

Al met al is het verbruik dus alsnog gewoon vergelijkbaar. Als ik er 1 dimm uit trek, cooler op silent zet en de gameserver uitzet denk ik dat ik ook net onder de 10 watt duik.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-10 14:03
Hallo allemaal,

Ik ben bezig mijn oude servers samen te voegen naar 1. Daarbij wil ik rekening houden met het verbruik van de server.

Het doel is de server voornamelijk gebruiken voor file storage en wireguard. Aan OS zat ik te denken aan trueNAS scale, gezien ik dat nu ook op alle andere servers al een tijdje draai.

Nu heb ik sinds vanochtend het hele topic doorgelezen en kwam ik zelf uit op de onderstaande configuratie:
1ControllersConceptronic EMRICK03G€ 27,79€ 27,79
1BehuizingenJonsbo N2€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesWD Red SA500 2,5" 2TB€ 162,-€ 162,-
1Solid state drivesWD Red SA500 M.2 2TB€ 143,70€ 143,70
1Solid state drivesWD Red SA500 M.2 500GB€ 58,26€ 58,26
Totaal€ 584,32

Hierbij meegenomen, dat ik al in bezit ben van de WD red's (de WD Red SA500 M.2 2TB heb ik 2x); het enige wat ik hiervoor nog zal moeten aanschaffen om het in de Jonsbo N2 passend te krijgen is een paar adapters.

Het enige waar ik niet uit kom is of de PicoPSU-90W voldoende zou zijn voor mijn setup, er zit 1 MOLEX connector op de PicoPSU en de backplane van de N2 heeft 2 aansluitingen, ik wil kijken of die 2 aansluitingen aan elkaar zijn verbonden, zo niet dan kan ik aan de PicoPSU nog een andere kabel solderen met 2 MOLEX aansluitingen. De 2.5mm aansluiting kan ik fixeren met een aluminium plaat.

Ik kan ook niet vinden of de Conceptronic EMRICK03G geen problemen gaat veroorzaken met trueNAS. Ze waarschuwen bij diverse forums om weg te blijven van SATA controllers en een HBA te gebruiken zoals de LSI 9211-4i. Maar helaas gaat het verbruik dan in worst case scenario omhoog met 12 W.

Wat denken jullie van deze setup, en wat PicoPSU en de SATA controller?

[ Voor 13% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 22-01-2024 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
@gastje01 Geen idee of er specifieke Odroid optimalisaties bestaan (neem aan dat je daar al op heb gezocht), maar probeer pcie_aspm=force toe te voegen aan grub en/of probeer het pcie enable script (werd mij ook aangeraden en werkte voor mijn n100).

@andru123 @BladeSlayer1000 Zie pdf, die conceptronic zou een Marvell 88se9215 chip gebruiken met ca 1W verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Ok op basis van de feedback van @andru123 en @D4NG3R heb ik de config bijgewerkt. N100M verandert naar N100M-ITX.

Samen met deze voeding:

https://www.amazon.nl/FSP...-rbbn3%2Caps%2C163&sr=8-2

Vraag 1:

Het enige waar ik nu nog mee zit is dat er maar 2 sata poorten op dit moederbord zitten en ik een kast voor 6 hdd's heb uitgekozen. Zijn er goede sata exenders voor dit moederbord? Klopt het dat ik dan een zoiets als dit nodig heb?

uitvoering: Delock 5 port SATA PCI Express x4 Card - Low Profile Form Factor

(ik zie alleen dat bij deze weer 5 ledlampjes opzitten, is toch weer zonde).

Vraag 2:

Kan ik eigenlijk wel 6 hdd's aansluiten op dit moederbord? Kan ik gewoon een zwaardere externe voeding (mocht dat nodig zijn) aan het moederbord aansluiten?

1MoederbordenASRock N100DC-ITX€ 139,90€ 139,90
1Geheugen internCrucial CT32G4DFD832A€ 66,16€ 66,16
Totaal€ 323,96

[ Voor 4% gewijzigd door Lennyz op 23-01-2024 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en een N100 bordje besteld, gezien m'n wensen/eisenpakket gaat de aanschafprijs nogal uit de klauwen lopen als ik het echt noemenswaardig zuiniger wil doen met een i3tje zonder dat het 6+ jaar gaat duren om het verschil er uit te halen.

Zal 'em in de 1e instantie combineren met een uitvoering: Samsung 980 500GB welke ik nog heb liggen. Ik begrijp dat dit een van de zuinigere SSD's is wanneer deze idled. Of dat in de praktijk ook zo gaat zijn vraag ik mij dan weer af, de SSD zal zelden idle (kunnen) zijn. Uiteindelijk wil ik de cache mirroren, dus de optie om in de toekomst 2 totaal andere SSD's te halen is er ook nog. :)

Het Jonsbo N2 plan inmiddels laten varen, i.c.m. verzendkosten word die iets te duur. Node 304 it is, zijn sowieso leuke mods voor. ( /cope :') )

Alleen qua voeding ben ik er nog niet over uit, de eerder genoemde hardware zal in de 1e instantie gebruikt worden i.c.m. een enkele SATA SSD en een tweetal 3.5" HDD's, welke ik later wil kunnen uitbreiden naar minimaal 4.

Van de week nog op deze video gestuit van WolfGang met een aardig leuke PSU lijst. De CM MWE 400 doet het schijnbaar vrij goed rond de 20W (en goed genoeg onder de 40W) en is (spot)goedkoop in aanschaf. Maar of het dan om het V1 of V2 model gaat en/of daar überhaupt een noemenswaardig verschil tussen zit is een andere vraag. Of zou een pico PSU ook voldoende zijn, en het zuiniger kunnen?

Edit: Oh, en wellicht een wat minder vaak gestelde vraag; USB sticks (bootstickje voor unRAID). Heeft men daar nog een aanrader voor? USB3 gaat het sowieso niet worden, die krengen worden niet alleen afgeraden, maar slurpen vaak ook een stuk meer. Hoge leessnelheid is niet van belang, schrijfsnelheid nog minder. Ik focus mij vooral op robuustheid gevolgd door zuinigheid. :)

[ Voor 40% gewijzigd door D4NG3R op 23-01-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
Lennyz schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 07:48:
Vraag 2: Kan ik eigenlijk wel 6 hdd's aansluiten op dit moederbord?
Dat is eigenlijk een best goede vraag. Schijnbaar kan dat niet helaas, zie hier laatste post waar gebruiker 'droland' zegt:
I have received the reply from ASRock support:

"Regarding your inquiry, the SATA_PWR1 connector provides 5V/3A and 12V/1A adaptively."
Je zal dus waarschijnlijk een non-DC variant moeten nemen met een traditionele ATX voeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 22:08

iMars

Full time prutser

JPtjeeNL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:51:
[...]

Nice! Mooi overzichtje zo. Wat voor smart plug gebruik je? En hoe vaak polled Home Assistant de plug?
Het is een Fibaro Z-Wave plug wat ik gebruik, gewoon standaard instellingen ;) zou niet weten hoe vaak ie polled :o

Ben nu een andere case aan het designen/printen :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bWK6mowZYzCPxHTFxNy6VZKP7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9geHi8TpEs0FrjuhceOtyHb3.jpg?f=fotoalbum_large
~300x250x170mm

[ Voor 40% gewijzigd door iMars op 23-01-2024 13:02 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-10 11:03

PuijkeN

euhm ?

andru123 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:52:
[...]
@PuijkeN 30W is misschien te krap voor je bord? Heb je max verbruik al gemeten? iperf op beide netwerk porten en tegelijkertijd cinebench of disk test ;)
In geen load situatie (Proxmox alleen) zat ik op 8 Watt uit het stopcontact. Bij een stress test zie ik daar ongeveer 15 W bijkomen (CPU enkel).

Even rekenen:

N100 - 6 W TDP - maar load lijkt 15W te schelen in verbruik
5x i226V - 1.3 W per poort (worst case op 2.5Gbit en allemaal in gebruik, is bij mij niet het geval)
Intel S4610 SSD - 3 W lezen / 3 Watt schrijven (dus optellen?)

Komt in totaal dus uit op 15 + (1.3x5) + 6 = 27.5 Watt. Met een 30 Watt dus inderdaad niet veel over, maar afhankelijk van wat er eenvoudigste te bestellen is (verzendkosten) zal het een 36, 40 of 42 Watt FSP worden.

Ik heb dus bijna 10 W over op de lichtste voeding en meer dan 10 W op de andere, zou toch voldoende moeten zijn denk ik voor de andere zaken die ik niet gemeten heb (moederbord, geheugen, ..).

Maar misschien better safe than sorry en eerder richting de 40-50 gaan als die makkelijk verkrijgbaar zijn. 60 lijkt me dan weer overkill.

PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ugreen komt ook met NAS modellen.

Afbeeldingslocatie: https://liliputing.com/wp-content/uploads/2024/01/dxp_04.jpg

Vooral de 2 instapmodellen (DXP2800 en DXP4800) zien er (IMHO) interessant uit.
Intel N100, 8GB werkgeheugen (is uitbreidbaar), 2 M.2 slots (je ziet meestal maar 1 M.2. i.c.m. een N100),
2 drive bays en 1 2.5Gbit netwerkaansluiting (DXP2800) of 4 drive bays en 2 2.5Gbit netwerkaansluitingen (DXP4800).
Het *lijkt* er op dat je ook je eigen OS kunt installeren, maar Ugreen lijkt daar geen garantie e.d. voor te geven.

Helaas introduceren ze het wel d.m.v. Kickstarter op 12 maart i.p.v. gewoon zelf in de markt te zetten.
Normale prijzen zijn IMHO ook vrij hoog, maar de Early Bird prijzen zijn niet verkeerd; $240 voor de 2 bay en $360 voor de 4 bay.

Als je ze voor dat bedrag in huis zou hebben was het niet verkeerd; daar bouw je zelf niet een gelijkwaardig (en vooral ook compact) systeem voor. Maar ja; Kickstarter, levering onbekend, twijfel of je eigen OS kunt draaien -O- ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:15
PuijkeN schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:18:
[...]

In geen load situatie (Proxmox alleen) zat ik op 8 Watt uit het stopcontact. Bij een stress test zie ik daar ongeveer 15 W bijkomen (CPU enkel).

Even rekenen:

N100 - 6 W TDP - maar load lijkt 15W te schelen in verbruik
5x i226V - 1.3 W per poort (worst case op 2.5Gbit en allemaal in gebruik, is bij mij niet het geval)
Intel S4610 SSD - 3 W lezen / 3 Watt schrijven (dus optellen?)

Komt in totaal dus uit op 15 + (1.3x5) + 6 = 27.5 Watt. Met een 30 Watt dus inderdaad niet veel over, maar afhankelijk van wat er eenvoudigste te bestellen is (verzendkosten) zal het een 36, 40 of 42 Watt FSP worden.

Ik heb dus bijna 10 W over op de lichtste voeding en meer dan 10 W op de andere, zou toch voldoende moeten zijn denk ik voor de andere zaken die ik niet gemeten heb (moederbord, geheugen, ..).

Maar misschien better safe than sorry en eerder richting de 40-50 gaan als die makkelijk verkrijgbaar zijn. 60 lijkt me dan weer overkill.
Let ook op dat een voeding bij 50% load meestal het efficientst is.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
pimlie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:16:
[...]

Dat is eigenlijk een best goede vraag. Schijnbaar kan dat niet helaas, zie hier laatste post waar gebruiker 'droland' zegt:

[...]

Je zal dus waarschijnlijk een non-DC variant moeten nemen met een traditionele ATX voeding.
Ja ik was er al een beetje bang voor. Dank je voor de hulp!

Definitieve config:

1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 63,32€ 63,32
1Geheugen internCrucial CT32G4DFD832A€ 66,16€ 66,16
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 86,99€ 86,99
Totaal€ 376,40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pimlie
@Lennyz Met de ASUS Prime N100I-D D4 zou je evt bij die Node 304 kunnen blijven, icm met een 5-port sata kaart heb je alsnog 6 sata porten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BladeSlayer1000 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:16:
Wat denken jullie van deze setup, en wat PicoPSU en de SATA controller?
Een probleem met insteekkaarten is vaak dat ze ASPM niet of niet goed ondersteunen. SATA controllers van diverse merken hebben datzelfde euvel vaak ook al. SAS controllers zijn grootverbruikers.

Heb je de informatie over de dit moederbord gezien? Bijna alle N100 gemeten borden in dit topic doen het slecht in energieverbruik. Waar de voorgaande Nxxxx nog tot circa 1,5W kon gebruiken zitten de meeste gerapporteerde verbruiken op 8-10W. Elke Watt kost voor een periode van 5 jaar € 15.

PicoPSU-80 is ook al voldoende, die heeft geen kabel voor de voeding van de processor, maar ik denk dat dit bord dat niet heeft (het is niet nodig, want het is maar voor 6W TDP). Je kan het beste een SATA splitter aanschaffen. Zie topic start voor advies. Een 60W adapter is voldoende voor gewone zuinige SSD's. Met 1 3.5" hard disk kun je het beste een 84W adapter kiezen. 2.5" hard disks hebben een zodanig laag verbruik dat je er 6 van kunt aansluiten. Zie ook de opmerkingen in de topic start.

Als je meer dan 1 mechanische 3.5" hard disk wil aansluiten heb je een grotere voeding nodig (you're gonna need a bigger boat). Reken op ~20W per hard disk. Het is voor kosten en verbruik het beste SSD's, 2.5" disks of grote disks met gunstige Watt per TB verhouding (zie topic start). SSD's zijn onverslaanbaar, 2.5" disks doen het voor iets mechanisch nog niet slecht. 3.5" hard disks zijn grootverbruikers, dat heeft alleen zin als je veel storage nodig hebt.

Oude 3 of 4TB 3.5" hard disks kosten meer aan verbruik dan ze waard zijn. Die kun je het beste herbestemmen voor backup (aansluiten via USB3). Elke Watt kost € 15 per gebruiksduur van 5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
iMars schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Het is een Fibaro Z-Wave plug wat ik gebruik, gewoon standaard instellingen ;) zou niet weten hoe vaak ie polled :o

Ben nu een andere case aan het designen/printen :o
[Afbeelding]
~300x250x170mm
Thanks! Ik heb de Shelly Smart Plug gehaald! Werkt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Laatst online: 10:08
Piet91 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:27:

[Afbeelding]

Intel N100, 8GB werkgeheugen (is uitbreidbaar), 2 M.2 slots (je ziet meestal maar 1 M.2. i.c.m. een N100),
2 drive bays en 1 2.5Gbit netwerkaansluiting (DXP2800) of 4 drive bays 2.5Gbit netwerkaansluitingen (DXP4800).
Het *lijkt* er op dat je ook je eigen OS kunt installeren, maar Ugreen lijkt daar geen garantie e.d. voor te geven.

Helaas introduceren ze het wel d.m.v. Kickstarter op 12 maart i.p.v. gewoon zelf in de markt te zetten.
Normale prijzen zijn IMHO ook vrij hoog, maar de Early Bird prijzen zijn niet verkeerd; $240 voor de 2 bay en $360 voor de 4 bay.

Als je ze voor dat bedrag in huis zou hebben was het niet verkeerd; daar bouw je zelf niet een gelijkwaardig (en vooral ook compact) systeem voor. Maar ja; Kickstarter, levering onbekend, twijfel of je eigen OS kunt draaien -O- ...
Jammere is vaak dat er niet de mogelijkheid is om de behuizing los te kopen en dat je zelf de hardware kan toevoegen. Gezien de specificaties lijkt het vooral een performance nas en is de software support niet gegarandeerd. Denk dat je je geld dan beter in een qnap of Synology oplossing kan steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
kevi-n1 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:54:
Jammere is vaak dat er niet de mogelijkheid is om de behuizing los te kopen en dat je zelf de hardware kan toevoegen.
Juist niet; dit is weer een voorbeeld van een fabrikant die een "NAS" systeem uitbrengt met potente hardware waar je zelf dan een OS op installeert. Er zijn nog een aantal fabrikanten die dat nu doen.

Iets als deze Ugreens lijkt mij eerlijk gezegd perfect; snelle hardware, kleine en aantrekkelijke behuizing en
(de Early Bird prijs dan) prima prijs.
Praktijk moet nog uitwijzen of je deze Ugreens ook voor deze prijs in huis kunt hebben staan, of je er inderdaad zelf een OS op kunt installeren en of de hardware uiteindelijk ook (redelijk) zuinig te krijgen is.
Gezien de specificaties lijkt het vooral een performance nas en is de software support niet gegarandeerd. Denk dat je je geld dan beter in een qnap of Synology oplossing kan steken.
OS noem ik hierboven al; de OS van Ugreen hoef ik ook niet inderdaad.
Qnap en Synology bieden simpelweg niets dat hiermee concurreert qua hardware.
Allemaal oude CPU's en dan gaan ze ook nog van die grappen met HDD compatibiliteit uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
Als je ze emailed kan je ze gewoon bestellen, worden dan vanuit China opgestuurd. Heb weleens prijzen opgevraagd, shipping kwam toendertijd neer op US$ 85. Met btw/import erbij heb je het dan dus over een kast van ongeveer EUR 350...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
mrmrmr schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:52:
[...]

Een probleem met insteekkaarten is vaak dat ze ASPM niet of niet goed ondersteunen. SATA controllers van diverse merken hebben datzelfde euvel vaak ook al. SAS controllers zijn grootverbruikers.

Heb je de informatie over de dit moederbord gezien? Bijna alle N100 gemeten borden in dit topic doen het slecht in energieverbruik. Waar de voorgaande Nxxxx nog tot circa 1,5W kon gebruiken zitten de meeste gerapporteerde verbruiken op 8-10W. Elke Watt kost voor een periode van 5 jaar € 15.

PicoPSU-80 is ook al voldoende, die heeft geen kabel voor de voeding van de processor, maar ik denk dat dit bord dat niet heeft (het is niet nodig, want het is maar voor 6W TDP). Je kan het beste een SATA splitter aanschaffen. Zie topic start voor advies. Een 60W adapter is voldoende voor gewone zuinige SSD's. Met 1 3.5" hard disk kun je het beste een 84W adapter kiezen. 2.5" hard disks hebben een zodanig laag verbruik dat je er 6 van kunt aansluiten. Zie ook de opmerkingen in de topic start.

Als je meer dan 1 mechanische 3.5" hard disk wil aansluiten heb je een grotere voeding nodig (you're gonna need a bigger boat). Reken op ~20W per hard disk. Het is voor kosten en verbruik het beste SSD's, 2.5" disks of grote disks met gunstige Watt per TB verhouding (zie topic start). SSD's zijn onverslaanbaar, 2.5" disks doen het voor iets mechanisch nog niet slecht. 3.5" hard disks zijn grootverbruikers, dat heeft alleen zin als je veel storage nodig hebt.

Oude 3 of 4TB 3.5" hard disks kosten meer aan verbruik dan ze waard zijn. Die kun je het beste herbestemmen voor backup (aansluiten via USB3). Elke Watt kost € 15 per gebruiksduur van 5 jaar.
Ik had inderdaad gelezen dat de N100 borden niet geweldig zijn, maar het verbruikt nog steeds niet zoveel als een normaal ITX moederbord en een apparte CPU zonder dat je aan de BIOS instellingen moet gaan lopen sleutelen.

Wat betreft de SATA / SAS adapter, ben ik maar gegaan voor de Delock 4 port SATA PCI Express Card. Ik heb hierop gezocht en ben maar een paar mensen tegen gekomend die met deze kaart problemen hadden, en dat was voornamelijk in begin 2020. Daarna lees ik geen negatieve dingen over deze kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 12:29
BladeSlayer1000 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:17:
[...]

Ik had inderdaad gelezen dat de N100 borden niet geweldig zijn, maar het verbruikt nog steeds niet zoveel als een normaal ITX moederbord en een apparte CPU zonder dat je aan de BIOS instellingen moet gaan lopen sleutelen.

Wat betreft de SATA / SAS adapter, ben ik maar gegaan voor de Delock 4 port SATA PCI Express Card. Ik heb hierop gezocht en ben maar een paar mensen tegen gekomend die met deze kaart problemen hadden, en dat was voornamelijk in begin 2020. Daarna lees ik geen negatieve dingen over deze kaart.
Ik snap deze berichten over de N100 borden niet. Ik kom tot 5,4W idle en dan zit ik nog niet eens op PKG C10

Server Intel N100 13gen mITX D4 32GB 5,4W idle

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Spasmo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:51:
[...]
Ik snap deze berichten over de N100 borden niet. Ik kom tot 5,4W idle en dan zit ik nog niet eens op PKG C10
Maar dat is wel met een specifieke Unraid driver voor je netwerk. Zonder zit je ook richting de 8W, net als vele anderen. Aangezien sommige vordjes wel zuinig zijn, lijkt het erop dat de meeste N100 fabrikanten er weinig moeite insteken om eea zuinig te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Mars Warrior schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Maar dat is wel met een specifieke Unraid driver voor je netwerk. Zonder zit je ook richting de 8W, net als vele anderen. Aangezien sommige vordjes wel zuinig zijn, lijkt het erop dat de meeste N100 fabrikanten er weinig moeite insteken om eea zuinig te krijgen.
Maar wat is dan wel een goed alternatief voor een zuinig moederbord wat nog verkrijgbaar is voor dezelfde prijsklasse?
Ik zie namelijk niemand (of ik heb eroverheen gelezen ;) ) een ander moederbord aanbeleven.

Edit; Ik heb zelf net wat verder lopen zoeken en ik lees veel positieve reacties over de Asrock J5040-ITX, die met een HDD aangesloten een verbruik heeft van rond de 10W.
Rekening houdend dat een HDD 3,3W (bron van de starterspost), dan verbruikt het moederbord een kleine 6,7W.

[ Voor 18% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 24-01-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
Mars Warrior schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:00:
[...]

Ah ja that makes sense. Is die driver niet te porten? Is uiteindelijk toch een linux driver, lijkt me dat die met niet al teveel moeite ook op andere distros kan draaien? (Geen expert daarin moet ik zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
@Spasmo @Mars Warrior Wat is er zo bijzonder aan die unread driver voor realtek? Is toch gewoon een repackaging van https://www.realtek.com/e...rnet-pci-express-software?
Vanaf kernel v6 zou die driver voor de 8111H gewoon ingebakken moeten zitten in de kernel

Voor wat het waard is, ik heb geprobeerd om op mijn Asrock om de r8125 driver te gebruiken van de realtek website maar toen werd er uberhaupt geen netwerk port gededecteerd. Wat logisch is, want het is de verkeerde driver voor een 8111H ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
pimlie schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:37:
@Spasmo @Mars Warrior Wat is er zo bijzonder aan die unread driver voor realtek? Is toch gewoon een repackaging van https://www.realtek.com/e...rnet-pci-express-software?
Vanaf kernel v6 zou die driver voor de 8111H gewoon ingebakken moeten zitten in de kernel

Voor wat het waard is, ik heb geprobeerd om op mijn Asrock om de r8125 driver te gebruiken van de realtek website maar toen werd er uberhaupt geen netwerk port gededecteerd. Wat logisch is, want het is de verkeerde driver voor een 8111H ;)
Geen idee, hier meer informatie over die driver:
https://forums.unraid.net...r8168-and-r81526-drivers/
https://github.com/jinlife/unraid-r8125-r8152-driver

Deze driver is ook voor de 8111(H)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
@Spasmo Welke unraid versie draai je? 6.11 heeft een 5.19 kernel idd en dan heb je een driver voor de 8111H nodig, 6.12 heeft kernel 6.1 en zou het niet nodig moeten zijn.

Die unraid driver is gebaseerd op 8.052.01, maar Realtek zegt zelf voor die versie ook:
GBE Ethernet LINUX driver r8168 for kernel up to 5.19
Dus tenzij er code is vergeten bij het porten van r8168 naar r8169 kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de driver het verschil in verbruik veroorzaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
pimlie schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:17:
@Spasmo Welke unraid versie draai je? 6.11 heeft een 5.19 kernel idd en dan heb je een driver voor de 8111H nodig, 6.12 heeft kernel 6.1 en zou het niet nodig moeten zijn.

Die unraid driver is gebaseerd op 8.052.01, maar Realtek zegt zelf voor die versie ook:

[...]

Dus tenzij er code is vergeten bij het porten van r8168 naar r8169 kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de driver het verschil in verbruik veroorzaakt...
De laatste versie: 6.12.6. Verschil in verbruik is wat ik gemeten heb met unraid realtek driver, ik kan er verder ook niet meer of minder van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
Ik draai zelf geen Unraid en kan helaas nu niet testen op mijn eigen N100, maar wellicht heeft @Spasmo dan een kernel bug gevonden als r8168 idd minder stroom zou verbruiken dan r8169 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasmo
pimlie schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:44:
Ik draai zelf geen Unraid en kan helaas nu niet testen op mijn eigen N100, maar wellicht heeft @Spasmo dan een kernel bug gevonden als r8168 idd minder stroom zou verbruiken dan r8169 ;)
met sudo lspci -vvv
Lijkt het erop dat de kernel driver nog draait op r8168

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
01:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller (rev 15)
        Subsystem: ASRock Incorporation Motherboard (one of many)
        Control: I/O+ Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+
        Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
        Latency: 0, Cache Line Size: 64 bytes
        Interrupt: pin A routed to IRQ 18
        IOMMU group: 9
        Region 0: I/O ports at 3000 [size=256]
        Region 2: Memory at 80904000 (64-bit, non-prefetchable) [size=4K]
        Region 4: Memory at 80900000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16K]
        Capabilities: [40] Power Management version 3
                Flags: PMEClk- DSI- D1+ D2+ AuxCurrent=375mA PME(D0+,D1+,D2+,D3hot+,D3cold+)
                Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME-
        Capabilities: [50] MSI: Enable- Count=1/1 Maskable- 64bit+
                Address: 0000000000000000  Data: 0000
        Capabilities: [70] Express (v2) Endpoint, MSI 01
                DevCap: MaxPayload 128 bytes, PhantFunc 0, Latency L0s <512ns, L1 <64us
                        ExtTag- AttnBtn- AttnInd- PwrInd- RBE+ FLReset- SlotPowerLimit 10W
                DevCtl: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq-
                        RlxdOrd+ ExtTag- PhantFunc- AuxPwr- NoSnoop-
                        MaxPayload 128 bytes, MaxReadReq 4096 bytes
                DevSta: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq- AuxPwr+ TransPend-
                LnkCap: Port #0, Speed 2.5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s unlimited, L1 <64us
                        ClockPM+ Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp+
                LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
                        ExtSynch- ClockPM+ AutWidDis- BWInt- AutBWInt-
                LnkSta: Speed 2.5GT/s, Width x1
                        TrErr- Train- SlotClk+ DLActive- BWMgmt- ABWMgmt-
                DevCap2: Completion Timeout: Range ABCD, TimeoutDis+ NROPrPrP- LTR+
                         10BitTagComp- 10BitTagReq- OBFF Via message/WAKE#, ExtFmt- EETLPPrefix-
                         EmergencyPowerReduction Not Supported, EmergencyPowerReductionInit-
                         FRS- TPHComp- ExtTPHComp-
                         AtomicOpsCap: 32bit- 64bit- 128bitCAS-
                DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis- LTR+ 10BitTagReq- OBFF Disabled,
                         AtomicOpsCtl: ReqEn-
                LnkCap2: Supported Link Speeds: 2.5GT/s, Crosslink- Retimer- 2Retimers- DRS-
                LnkCtl2: Target Link Speed: 2.5GT/s, EnterCompliance- SpeedDis-
                         Transmit Margin: Normal Operating Range, EnterModifiedCompliance- ComplianceSOS-
                         Compliance Preset/De-emphasis: -6dB de-emphasis, 0dB preshoot
                LnkSta2: Current De-emphasis Level: -6dB, EqualizationComplete- EqualizationPhase1-
                         EqualizationPhase2- EqualizationPhase3- LinkEqualizationRequest-
                         Retimer- 2Retimers- CrosslinkRes: unsupported
        Capabilities: [b0] MSI-X: Enable+ Count=4 Masked-
                Vector table: BAR=4 offset=00000000
                PBA: BAR=4 offset=00000800
        Capabilities: [100 v2] Advanced Error Reporting
                UESta:  DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol-
                UEMsk:  DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq+ ACSViol-
                UESvrt: DLP+ SDES+ TLP- FCP+ CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF+ MalfTLP+ ECRC- UnsupReq- ACSViol-
                CESta:  RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr-
                CEMsk:  RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr+
                AERCap: First Error Pointer: 00, ECRCGenCap+ ECRCGenEn- ECRCChkCap+ ECRCChkEn-
                        MultHdrRecCap- MultHdrRecEn- TLPPfxPres- HdrLogCap-
                HeaderLog: 00000000 00000000 00000000 00000000
        Capabilities: [140 v1] Virtual Channel
                Caps:   LPEVC=0 RefClk=100ns PATEntryBits=1
                Arb:    Fixed- WRR32- WRR64- WRR128-
                Ctrl:   ArbSelect=Fixed
                Status: InProgress-
                VC0:    Caps:   PATOffset=00 MaxTimeSlots=1 RejSnoopTrans-
                        Arb:    Fixed- WRR32- WRR64- WRR128- TWRR128- WRR256-
                        Ctrl:   Enable+ ID=0 ArbSelect=Fixed TC/VC=ff
                        Status: NegoPending- InProgress-
        Capabilities: [160 v1] Device Serial Number 46-00-2e-00-6b-9c-00-00
        Capabilities: [170 v1] Latency Tolerance Reporting
                Max snoop latency: 3145728ns
                Max no snoop latency: 3145728ns
        Capabilities: [178 v1] L1 PM Substates
                L1SubCap: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+
                          PortCommonModeRestoreTime=150us PortTPowerOnTime=150us
                L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1- ASPM_L1.2- ASPM_L1.1-
                           T_CommonMode=0us LTR1.2_Threshold=317440ns
                L1SubCtl2: T_PwrOn=150us
        Kernel driver in use: r8168
        Kernel modules: r8169, r8168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:44
Piet91 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:27:

[Afbeelding]

2 drive bays en 1 2.5Gbit netwerkaansluiting (DXP2800) of 4 drive bays en 2 2.5Gbit netwerkaansluitingen (DXP4800).

En @kevi-n1 , in het kader van dit topic ben ik ook vooral nieuwsgierig wat het stroomverbruik van zo'n i5 uitvoering zal zijn. Zou inderdaad mooi zijn als de behuizing los te koop zou komen. Aan de andere kant, er zijn wel wat behuizingen met 4 hot-plug bay's.

Zelf wel te spreken over de kabels, USB-hub en adapters die ik van Ugreen heb, ergens wel vreemd dat een bedrijf wat al behoorlijk wat omzet maakt op bestaande producten, zoiets dan via Kickstarter doet. Dan vraag ik me toch af hoe de financiële stabiliteit van Ugreen is (als ze dit via Kickstarter moeten voorfinancieren).

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Wild Chocolate schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:02:
[...]

Zelf wel te spreken over de kabels, USB-hub en adapters die ik van Ugreen heb, ergens wel vreemd dat een bedrijf wat al behoorlijk wat omzet maakt op bestaande producten, zoiets dan via Kickstarter doet. Dan vraag ik me toch af hoe de financiële stabiliteit van Ugreen is (als ze dit via Kickstarter moeten voorfinancieren).
Het word regelmatig gedaan als een soort animo check.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Spasmo en iedere N100 bezitter:
Dit topic is bij uitstek bedoeld voor het uitwisselen van informatie over zuinige zaken, dus als N100 bezitters hun configuratie-informatie willen delen, graag! Van die informatie (positief of negatief) kunnen we leren.

Het gaat zelden over maar 1 onderdeeltje. Grote teksten zoals logs kun je op een bestanddeelsite voor tekstbestanden uploaden. Voorbeelden zijn output van dmesg, lspci -vvvv, lsusb -v, lscpu -y, alle tabbladen van powertop na auto-tune (inclusief omlaag scrollen op o.a. de C state pagina), BIOS settings, OS aanpassingen, lijst van devices (insteekkaarten, USB devices, etc). Een pricewatch lijstje is handig voor precieze identificatie van onderdelen.

Test in zo'n kaal mogelijke toestand. Standaard configuratie: moederbord, cpu, SSD, USB toetsenbord en muis, geen mechanische hard disks, geen USB3 sticks (USB2 mag als dat nodig is voor het OS). Zo is het vergelijkbaar.

vet = aan te raden minimum

Ik gebruik de volgende zoekstrings voor dmesg:
"no "
"not "
"error"
"fail"
regex [-][0-9]

o.a. voor foutmeldingen en niet correct geladen drivers.

ID's zoals MAC adressen kun je vervangen door "[verwijderd]".

@Wild Chocolate Ik heb een USB3 3.5" SATA schijfhouder van Ugreen. De meegeleverde adapter is best goed in laag uit-verbruik (uit-knopje op de behuizing). Het verbruik van het geheel is wel relatief hoog (11W met MG09 18TB disk) wanneer actief (ASMedia chip), maar dat is tijdelijk tijdens het maken van een backup en is daarom verwaarloosbaar op het jaarverbruik.

Overigens gebruik ik in mijn werkstation geen mechanische disks meer, ze zijn vervangen door 8TB SATA SSD's van Samsung. Gekocht voor een lage prijs in de black friday/Amazon aanbiedingen periode aan het einde van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
Vandaag toch maar besloten de samenstelling compleet te veranderen van de server. Ik heb nu het volgende;

1ProcessorsIntel Core i3-12100T Tray€ 141,55€ 141,55
1MoederbordenASRock H610M-ITX/ac€ 115,87€ 115,87
1BehuizingenJonsbo N2€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock LP€ 47,74€ 47,74
1Voedingenbe quiet! SFX POWER 3 300W€ 54,86€ 54,86
Totaal€ 360,02

Hierbij komt dan nog de SATA SSD's die ik al heb zoals aangegeven in mijn vorige post

Hebben jullie nog enige opmerkingen / suggesties?

[ Voor 4% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 24-01-2024 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BladeSlayer1000 12100 boxed past prima met zijn stock cooler
Sfx voeding is waarschijnlijk niet zuinig, maar ja, gelimiteerd door je keuze voor de case.
Ik zou overwegen gigabyte H610 itx - lijkt dat Asrock niet zuiniger dan 8W kan, wat teveel is imho, B760 borden blijven onder 5W zelfs met onzuiniger i225 netwerk chip. Maar uitvoering: Gigabyte H610I DDR4 heeft geen WiFi card en ook geen extra m.2 key E port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
andru123 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:50:
@BladeSlayer1000 12100 boxed past prima met zijn stock cooler
Sfx voeding is waarschijnlijk niet zuinig, maar ja, gelimiteerd door je keuze voor de case.
Ik zou overwegen gigabyte H610 itx - lijkt dat Asrock niet zuiniger dan 8W kan, wat teveel is imho, B760 borden blijven onder 5W zelfs met onzuiniger i225 netwerk chip. Maar uitvoering: Gigabyte H610I DDR4 heeft geen WiFi card en ook geen extra m.2 key E port.
Bedankt voor je reactie

Net even gekeken naar een B760 moederbord de goedkoopste in de pricewatch momenteel is 189 euro, voor die 40 euro prijsverschil is je terugverdien tijd ongeveer 4-5 jaar. Ik ga ervan uit dat mijn WD RED schijven het wel langer vol houden; dus ik ga voor de uitvoering: ASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI. Wifi zal ik uitzetten op dit moederbord.

Wat betreft de power supply, ik zelf zat eraan te denken om een PicoPSU te kopen, en de bestaande bedrading los te halen, en van een oude Corsair voeding de draden erop ga solderen. Ik zat er dan aan te denken om voor een uitvoering: Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit aan te schaffen. De 2-pin CPU connector zou genoeg moeten zijn om de CPU van spanning te voorzien.

De koeler zal ik eraf halen ;)

[ Voor 1% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 24-01-2024 22:25 . Reden: Bedankje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
andru123 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:29:
[...]
maar dan weten wij niet hoe zuinig de Gigabyte H610i is, darn! ;) Mischien toch eerst proberen? >:) :z
Ik versta niet helemaal wat je wilt solderen.
Misschien de volgende keer, dit is voor mij de eerste keer dat ik een PC ga bouwen die bedoeld is om zo laag mogelijk stroomverbruik te hebben :P

Ik weet niet zeker of de MOLEX connector lang genoeg is om bij de backplane te komen. Mocht dit niet zo zijn, kan ik altijd de bestaande MOLEX connector eraf knippen, en daar een voedingskabel aan solderen van een de oude Corsair voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik overweeg uitvoering: Intel NUC 13 Pro Kit NUC13ANHi3 (EU-stroomkabel)) te halen na wat positieve reacties in dit topic.

Alleen nog wat huiverig of hij krachtig genoeg zal zijn voor 3 a 4 vm's, waarvan 1 met een stuk of 10 docker containers. Iemand die daar ervaring mee heeft? i5 of zelf i7 zal overkill zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_derk schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:43:
Ik overweeg uitvoering: Intel NUC 13 Pro Kit NUC13ANHi3 (EU-stroomkabel)) te halen na wat positieve reacties in dit topic.

Alleen nog wat huiverig of hij krachtig genoeg zal zijn voor 3 a 4 vm's, waarvan 1 met een stuk of 10 docker containers. Iemand die daar ervaring mee heeft? i5 of zelf i7 zal overkill zijn?
Zonder aan te geven wat die VMs en Docker containerd gaan doen kunnen we daar natuurlijk niks over zeggen.

Zelf draai ik ~20 containers op een N5105 (met 8GB RAM) draaien. Dat is dus een processor die nog onder een i3 zit, en die staat nog het overgrote deel van de tijd niks te doen. Maar nu draait er ook niks spannends op. DNS, 3x SyncThing, Home Assistant en aanverwanten en dat is het wel zo'n beetje.
Als jij een VM gaat inzetten als een cryptominer dan zou een i7 waarschijnlijk aan te raden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 00:50
RobertMe schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:50:
[...]

Zonder aan te geven wat die VMs en Docker containerd gaan doen kunnen we daar natuurlijk niks over zeggen.

Zelf draai ik ~20 containers op een N5105 (met 8GB RAM) draaien. Dat is dus een processor die nog onder een i3 zit, en die staat nog het overgrote deel van de tijd niks te doen. Maar nu draait er ook niks spannends op. DNS, 3x SyncThing, Home Assistant en aanverwanten en dat is het wel zo'n beetje.
Als jij een VM gaat inzetten als een cryptominer dan zou een i7 waarschijnlijk aan te raden zijn.
Ben wel nieuwsgierig waarom 3 instances van Syncthing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Ben wel nieuwsgierig waarom 3 instances van Syncthing?
Voor drie verschillende users die toegang hebben tot drie verschillende mappen :) Stukje scheiding dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 00:50
RobertMe schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Voor drie verschillende users die toegang hebben tot drie verschillende mappen :) Stukje scheiding dus.
Hmm interessant, nooit zo bekeken. Ik gooi alle users in 1 instance en ze hebben elk hun eigen mappen.
Er is geen default folder ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Hmm interessant, nooit zo bekeken. Ik gooi alle users in 1 instance en ze hebben elk hun eigen mappen.
Er is geen default folder ingesteld.
offtopic:
Op deze manier zou ik ook het automatisch aanvaarden van nieuwe mappen kunnen aan zetten zonder kans op conflicterende namen (maar kan dat SyncThing dit automatisch oplost/voorkomt). En alle drie de instances draaien ook onder een andere user dus ik kan ook niet zomaar snuffelen in de bestanden van iemand anders (uiteraard wel via root).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericmuijs
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-09 21:29
Beste tweakers,

Via YouTube kwam ik deze PSU lijst tegen voor efficiente voedingen:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1TnPx1h-nUKgq3MFzwl-OOIsuX_JSIurIq3JkFZVMUas/edit#gid=110239702

Deze Youtuber heeft een openbare bron van testresultaten op 20 Watt samengevat in een Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ericmuijs schreef op zondag 28 januari 2024 @ 06:21:
Beste tweakers,

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1TnPx1h-nUKgq3MFzwl-OOIsuX_JSIurIq3JkFZVMUas/edit#gid=110239702

Deze Youtuber heeft een openbare bron van testresultaten op 20 Watt samengevat in een Excel.
Leuke lijst idd. Die nr 1 is wel wat prijzig.
De Cooleraster MWE 400 is best prima, maar dacht dat die slecht leverbaar was.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiggerd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 31-03 22:02
Beste tweakers,

ik kom er niet uit. ik wil mijn huidige server/situatie vervangen

ik heb een Pi3b voor domoticz. (boven in het washok, plaatsing ivm RFX tranceiver)
ik heb een pi4 voor kodi en wireguard (bij mijn tv in de woonkamer)
en mijn server:
Moederbord: B85M Pro4 ASRock
CPU: Intel(R) Celeron(R) CPU G1840 @ 2.80GHz
Ram: 8gb
ATA: SAMSUNG HD154UI (1500GB)
ata: WDC WD30EFRX-68E (3TB)

nextcloud
kleine webpagina voor mn recepten :)
sabnzb
radarr
sonarr
nfs filesharing in huis
dat was het zo ongeveer.

Verbruik is, als hij niets te doen heeft, rond de 30-31 watt. edit: even getest zonder harde schijven, ubuntu vanaf usb opgestart, in rust rond de 23 watt

ik wil graag een zuinige server bouwen/barebone oid of een nuc. of iets in die trand.
Ik dacht eerst om een 4TB ssd in te doen, maar ik begrijp dat een 2.5 inch 4TB hdd een stuk goedkoper is, en dat ik die kosten er niet uit zal halen.

ik kijk nu naar 1 van de 3 2ehands nucs bij het 2ehands aanbod.

1BarebonesIntel NUC 10 Performance Kit NUC10i5FNH (EU-stekker)€ 0,-€ 0,-
1BarebonesIntel NUC 11 Pro Kit NUC11TNKI5 (EU-stroomkabel)€ 440,50€ 440,50
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8I7BEH€ 604,-€ 604,-
Totaal€ 1.044,50

de 1e staat met een vraagprijs van 250 euro
de 2e is bieden vanaf 200 euro
de 3e staat voor 275 euro.

ik heb wat speling in het budget. ik hoop op een server met een verbruik van rond de 5 watt in rust. Ik wil domoticz en wireguard er ook bij op kan draaien, dan kan de pi3b er ook uit.

Iemand tips of ideeen? of compleet andere ideeen?

alvast dank!! groeten FLoris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
wiggerd schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:07:
Beste tweakers,

ik kom er niet uit. ik wil mijn huidige server/situatie vervangen

ik heb een Pi3b voor domoticz. (boven in het washok, plaatsing ivm RFX tranceiver)
ik heb een pi4 voor kodi en wireguard (bij mijn tv in de woonkamer)
en mijn server:
Moederbord: B85M Pro4 ASRock
CPU: Intel(R) Celeron(R) CPU G1840 @ 2.80GHz
Ram: 8gb
ATA: SAMSUNG HD154UI (1500GB)
ata: WDC WD30EFRX-68E (3TB)

nextcloud
kleine webpagina voor mn recepten :)
sabnzb
radarr
sonarr
nfs filesharing in huis
dat was het zo ongeveer.

Verbruik is, als hij niets te doen heeft, rond de 30-31 watt. edit: even getest zonder harde schijven, ubuntu vanaf usb opgestart, in rust rond de 23 watt

ik wil graag een zuinige server bouwen/barebone oid of een nuc. of iets in die trand.
Ik dacht eerst om een 4TB ssd in te doen, maar ik begrijp dat een 2.5 inch 4TB hdd een stuk goedkoper is, en dat ik die kosten er niet uit zal halen.

ik kijk nu naar 1 van de 3 2ehands nucs bij het 2ehands aanbod.

1BarebonesIntel NUC 10 Performance Kit NUC10i5FNH (EU-stekker)€ 0,-€ 0,-
1BarebonesIntel NUC 11 Pro Kit NUC11TNKI5 (EU-stroomkabel)€ 440,50€ 440,50
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8I7BEH€ 604,-€ 604,-
Totaal€ 1.044,50

ik heb wat speling in het budget. ik hoop op een server met een verbruik van rond de 5 watt in rust. Ik wil domoticz en wireguard er ook bij op kan draaien, dan kan de pi3b er ook uit.

Zie hier mijn post over de nuc8

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76144752

Lijkt mij een goede kandidaat! Met de andere heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-10 16:57
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuw kitje dat ik wil gebruiken als NAS met Debian/Truenas als OS. Het systeem draait alleen als backup van andere systemen in het netwerk. Mogelijk in de toekomst ook als speeltuin in mijn homelab, maar voor nu is de balans tussen aanschafkosten/laag idle gebruik belangrijk.

Must haves:
- Mini-ITX form factor
- Minimaal 4x SATA
- (graag) 1+ m.2 uitbreidingsslot

Van mijn oude systeem neem ik een Node 304, PicoPSU en 3 WD Red Plus schijven mee (reeds in bezit). Voor het OS wil ik nog een reepje ram (16/32GB) en een SSD toevoegen.

Ik twijfel erg over de keuze van het moederbord en voeding. Ik lees wisselvallige verhalen over het idle gebruik van de N100 chip, en ik heb in de basis maar 1 Ethernet poort nodig. Wat vinden jullie van onderstaand? Het tikt de boxen aan voor aansluitingen en upgrades, maar wellicht is een gebruikt setje zuiniger?

1MoederbordenBKHD BKHD-1264-NAS€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (128MB cache)€ 102,50€ 307,50
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 89,90€ 89,90
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 397,40

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
@mrmrmr Is het een idee om die voedingen lijst van Wolfgang aan de TS toe te voegen, bv onder handige links? Hij is nu al 3x gepost:

- Remc0_ in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
- Stro in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
- ericmuijs in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

@thetrueman2 Als dat systeem alleen backups maakt, dan neem ik aan dat hij niet 24/7 aan staat? Zo wel, wellicht kan je je backup procedures anders inrichten zodat hij maar 1x per dag even aan hoeft.

Ik gebruik zelf een QNAP met OMV voor backups (via zfs send snapshots) die is aangesloten op een slim stop contact, dus merendeel van de dag verbruikt hij geen enkele stroom. Dan 1x per dag schakel ik het stop contact in, start de QNAP via WOL, maak de backups, sluit vervolgens de NAS weer af en schakel daarna de stroom weer uit. Alles bij elkaar duren die incrementele backups ca 3 minuten per dag en dat is dus ook de enige tijd dat die NAS aanstaat. Idle verbruik is op die manier dus niet heel boeiend... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiggerd
Mich schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Zie hier mijn post over de nuc8

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76144752

Lijkt mij een goede kandidaat! Met de andere heb ik geen ervaring.
Dank je wel Mich, Ik Ik zie wel dat die wat ouder is, wel een i7 ipv i5. er staat bij dat hij in de TurboBoost stand ventilatorgeluid maakt... als mn nieuwe server fluisterstil blijft, kan hij in de woonkamer als linuxdeskttop voor mijn vrouw en dochter (verslaafd aan supertux :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-10 16:57
@thetrueman2 Als dat systeem alleen backups maakt, dan neem ik aan dat hij niet 24/7 aan staat? Zo wel, wellicht kan je je backup procedures anders inrichten zodat hij maar 1x per dag even aan hoeft.

Ik gebruik zelf een QNAP met OMV voor backups (via zfs send snapshots) die is aangesloten op een slim stop contact, dus merendeel van de dag verbruikt hij geen enkele stroom. Dan 1x per dag schakel ik het stop contact in, start de QNAP via WOL, maak de backups, sluit vervolgens de NAS weer af en schakel daarna de stroom weer uit. Alles bij elkaar duren die incrementele backups ca 3 minuten per dag en dat is dus ook de enige tijd dat die NAS aanstaat. Idle verbruik is op die manier dus niet heel boeiend... ;)
[/quote]

goed punt, zo had ik er nog niet naar gekeken. Mijn oude setup stond 24/7 aan maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Ik ga me inlezen! :) dankjewel voor de tip

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
wiggerd schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:42:
[...]

Dank je wel Mich, Ik Ik zie wel dat die wat ouder is, wel een i7 ipv i5. er staat bij dat hij in de TurboBoost stand ventilatorgeluid maakt... als mn nieuwe server fluisterstil blijft, kan hij in de woonkamer als linuxdeskttop voor mijn vrouw en dochter (verslaafd aan supertux :))
Is wat ouder inderdaad, maar met de i7 of de i5 van mij nog snel genoeg voor bijna alle taken van een thuisserver. De i7 of i5 maakt denk ik niet veel uit int het minimale verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ATX formaat voedingen vallen helaas grosso modo niet in het zuinige domein. Er staat ook geen link naar ATX voedingtests van Cybenetics of hardware.info of andere sites onder links. Dat is zo omdat Mini-Box PicoPSU-90 (-80 ook en -160 wat minder) het bewezen significant beter doet bij lage belasting. Daarom worden die geadviseerd voor zuinige servers.

Metingen bij ~20W zijn niet laag genoeg. De ervaring leert dat efficientie van ATX voedingen kan instorten onder 20W. Dus op basis hiervan advies geven is niet goed en geeft een verkeerde indruk. De 4 significante cijfers geven een onterechte indruk van nauwkeurigheid terwijl de meting niet exact 20W is. De originele bron doet het wel goed.

Veel beter zijn de tests van https://tweakpc.de die wel lager (<10W) testen, op basis van een bepaalde verdeling van de lasten over de diverse spanningen. Er staat een link naar tweakpc.de bij de voeding. Er was een aantal jaar terug een kans dat ATX12VO een alternatief zou vormen, maar dat initiatief is afgewezen door fabrikanten. HP en andere A-merk fabrikanten bouwen al sinds jaar en dag zuinige 12V voedingen, maar die voldoen niet aan een gedeelde standaard.

Kijk ook even naar de verkrijgbaarheid. De eerste 3 voedingen zijn niet verkrijgbaar. De eerste 2 zijn EOL en deden het niet goed onder 230V. De derde staat voor spek en bonen op de site van de fabrikant, maar er wordt in de praktijk niet geleverd. Van de vierde is niet bekend hoe die het doet onder 20W. De vijfde is EOL. De zesde is wel getest bij lage belasting maar vertoont een ongewenste dip bij 40W.

Technisch is het best mogelijk om een zuinige ATX voeding te maken, bijvoorbeeld met behulp van de chips van Texas Instruments.

Overigens probeert deze persoon geld te verdienen met werk van anderen via Amazon affiliate links. Dat is ethisch niet ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-10 22:29
wiggerd schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:07:

Kijk is naar de optiplex mff 2dehands bij vraag & aanbod. Deze zijn goedkoper dan een nuc en iets minder zuinig. Maar dan spreek ik over 2-3w maximum. Je gebruikt toch best een SSD. Ik heb slechte ervaringen met gewone 2.5 HDD schijven. Gaan snel stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:28

Church of Noise

Drive it like you stole it

Goed advies van @Yarisken, vaak kan je een gelijkaardige spec bij de sff vinden voor een betere prijs (vraag/markt voor NUC devices lijkt groter).
Genoeg HP, Lenovo etc te vinden, en voor je iets koopt even zoeken hier of op de Duitse site (vergeet de naam nu even...) of er ergens al verbruik gemeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:52: De 4 significante cijfers geven een onterechte indruk van nauwkeurigheid terwijl de meting niet exact 20W is. De originele bron doet het wel goed.
Overigens probeert deze persoon geld te verdienen met werk van anderen via Amazon affiliate links. Dat is ethisch niet ok.
Ik denk dat de lijst ook misleidend kan zijn. bijv. Pure Power 12 M - waarvan ik persoonlijk denk dat dit op dit moment het beste alternatief is voor Rm550x ( volgens Raynman in "Het grote zuinige server topic - deel 3" ) - staat in de lijst achter ~20 andere voedingen.

[ Voor 6% gewijzigd door andru123 op 28-01-2024 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
andru123 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:39:
[...]
Ik denk dat de lijst kan ook misleiden. bijv. Pure Power 12 M - die ik persoonlijk denk is beste alternatief voor Rm550x op dit moment ( volgens Raynman in "Het grote zuinige server topic - deel 3" ) - staat onder ~20 andere voedingen.
Heel wat van die Seasonic voedingen donderen onder de 20W in elkaar met een efficiëntie van 30-40% als ik die op TweakPC opzoek. Die verstoken dus al meer dan 6W bij 5W belasting 8)

Jammer dus dat ze enkel vanaf 20W testen, want dan had het een nuttige toevoeging geweest voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiggerd
Tot nu toe allen bedankt voor het meedenken. Ik zoek me nog even suf, ook bij de dell, HP etc. Ik zie wel dat de thin clients niet automatisch zuinig zijn.En een ssd wordt het dan in ieder geval.

Voor de aardigheid ook even naar mijn oude en nieuwe werklaptop gekeken. HP probook 430 G4, i5-7200, in rust met scherm uit rond 2 watt (ubuntu) mn nieuwe, probook 450 G9, i5-1235u 20 watt, scherm aan, windows 10.
ik zou zowat mijn oude laptop als server gaan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:28

Church of Noise

Drive it like you stole it

Waarom ook niet? Valt het tegen, kan je nog altijd iets anders vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:48

Q-bone

Dusss...

wiggerd schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:49:

Voor de aardigheid ook even naar mijn oude en nieuwe werklaptop gekeken. HP probook 430 G4, i5-7200, in rust met scherm uit rond 2 watt (ubuntu) mn nieuwe, probook 450 G9, i5-1235u 20 watt, scherm aan, windows 10.
ik zou zowat mijn oude laptop als server gaan gebruiken :)
Gebruik al jaren notebooks, voornamelijk dell latitude 6e tot 8ste gen, super zuinig, 2/3 watt en erg goedkoop, en uitbreidbaar, vaak kun je de wwan kaart gebruiken als nvme/sata ssd of als PCIe slot, evenals de wifi card.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiggerd
ik ga het gewoon doen :) wel even een flinke 4 GB ssd er in. even kijken of het een m2 kan zijn of een gewone. dan daar alle belangrijke data op, mocht het fout gaan heb ik dat alvast op die ssd.
wat heerlijk zo _/-\o_
Q-bone schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:04:
[...]

vaak kun je de wwan kaart gebruiken als nvme/sata ssd of als PCIe slot, evenals de wifi card.
dat moet ik nog even uitdokteren 8)

[ Voor 36% gewijzigd door wiggerd op 28-01-2024 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

mrmrmr schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:52:
Veel beter zijn de tests van https://tweakpc.de die wel lager (<10W) testen, op basis van een bepaalde verdeling van de lasten over de diverse spanningen. Er staat een link naar tweakpc.de bij de voeding.
Wellicht handig om deze dan ook direct te posten, onze oosterburen leven nogal in het jaar 2000 qua webdesign*. Geen idee waar ik wezen moet.

* Bijna letterlijk, ik krijg halve flashbacks naar tweakers.net ergens begin 2000. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-10 09:54
ericmuijs schreef op zondag 28 januari 2024 @ 06:21:
Beste tweakers,

Als je in dezelfde Google drive map kijkt. Staat er nog een lijstje met zuinige moederborden en cpu's.

Het zijn wel lijstjes van veelal oude hardware dat moeilijk te verkrijgen zijn.

https://docs.google.com/s...odvwZpQZKv_NCI/edit#gid=0

[ Voor 5% gewijzigd door victor1701 op 29-01-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_IT
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-08 10:34
FireDrunk schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:55:
Zojuist toch maar een Minisforum MS-01 besteld. Ik las in een iets recentere review dat die idle 14W doen, en dat is voor zover ik gezien heb, zonder specifieke tuning.

We gaan het zien :+
Ik heb er ook een besteld, ben benieuwd wanneer ze binnenkomen.
Heb je een gen 12 of 13 besteld, Heb je toevallig een linkje naar de review mbt de 14W idle ?

Alvast bedankt!
Pagina: 1 ... 69 ... 117 Laatste