mrmrmr schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 03:23:
[...]
Zie de handleiding op
https://ftp.kontron.com . (Log in met user "anonymous" zonder wachtwoord. Navigeer naar Products / Motherboards / ExtendedLifecycle en de naam van het bord.)
Heb je de kabel voor de cpu correct aangesloten? Die is 4 of 8 pins.
Is er een LED foutmelding? Zie handleiding voor patronen en betekenis.
Zijn er verbogen pinnen in de processor socket?
Zit het geheugen goed in de socket?
Ik heb gewerkt met een DisplayPort naar HDMI adapter, ook met een LG monitor. Dat werkt goed. Ik kan me voorstellen dat de ene converterkabel de andere kabel niet is.
Als het bovenstaande niet helpt, zou ik alles uit de computer halen, geen storage, wel: 1 enkele compatible DIMM in verschillende slots) USB toetsenbord en monitor.
Na opstarten herhaaldelijk drukken op F2. Komt er dan nog geen beeld, dan heb je misschien een probleem met het geheugen of de converterkabel.
Het kan even duren voor het beeld verschijnt. Een setting in de BIOS kan het BIOS beeld weglaten (Quiet boot/Fast boot), en dat is niet handig voor troubleshooting.
Als je ander DDR5 geheugen beschikbaar hebt, probeer dat. Kies standaard JEDEC/SPD geheugen, geen overklok/performance geheugen. Kijk eens of je een echte DisplayPort kabel kan aansluiten.
Dan zou ik de BIOS settings resetten via de batterij.
Tussen elke test steeds opnieuw de voeding afsluiten (aan/uit knop of stekker) en weer aansluiten. Zodoende wordt eventueel nog aanwezige vluchtige data gereset. Restspanning kan worden verwijderd door de aanknop ingedrukt te houden terwijl de voeding niet op het elektriciteitsnet is aangesloten.
Bedankt, ik had inderdaad de handleidingen al gezien, niet dat ik er tot nu toe super veel aan heb gehad.
- De kabel van de CPU heeft een 8-pin connector, die is maar op 1 manier aan te sluiten, wel even losgekoppeld en weer gekoppeld. Voeding is een Corsair RM750e, zie
inventaris, deze werkte bij het moederbord dat ik hier voor had (MSI MAG B660M Mortar).
- LED foutmelding op het moederbord? De groene led op het moederbord brandt continue.
- Ik heb naar de socket gekeken en kon niks geks zien aan de pins.
- Het geheugen heb ik nu inmiddels meerdere keren gewisseld van slot, van module, maar geen verandering. (momenteel heb ik 1 module in channel 1 (2e vanaf de CPU)), dit geheugen werkte bij het vorige bord.
- De converterkabel werkte bij mijn desktop, zou vreemd zijn als die niet zou werken met dit bord.
- Na opstarten F2 geprobeerd, ook dit haalde niks uit, ik had alleen toetsenbord en beeld aangesloten.
- Helaas heb ik geen ander DDR5 geheugen liggen.
- BIOS reset via de batterij ook geprobeerd
- Tussen elke test doe ik telkens de voeding afsluiten, het bord begint direct te booten wanneer ik de voeding aan zet, mogelijk is dit een symptoon/oorzaak?
Ik heb ook weer de i5-13500 er in gezet, bord ging ook weer direct aan zonder dat ik op de power switch heb gedrukt (zelfs losgekoppeld), bij de i5 gaat hij gelijk over op beepen.
Bij de celeron G6900 kwam het beepen pas na ongeveer 10 minuten, heb ik niet getimed. Heb ook geprobeerd de beepcode te tellen maar na 160 beeps ben ik gestopt met tellen.
Ik heb het bord momenteel niet in een case maar op een stuk karton liggen, maar dit zou niet uit moeten maken lijkt me? Dit heeft me nog nooit problemen opgeleverd.
De voeding, i5 processor en ram geheugen etc heb ik allemaal werkend gezien op het vorige bord, het enige wat is verwisseld is het moederbord.