Een update en een vraag.
Een paar jaar terug heb ik, met advies uit dit topic, mijn Atom based fileserver met 1x 3.5" schijf (OS en data) en BeQuiet ATX voeding omgebouwd naar een Fujitsu bord (nu Kontron) met Pentium 5400 Gold processor, passieve koeling, ook geen case fans meer, Pico-PSU, een SSD voor OS (Debian) en een grote HDD voor data (3.5", 10 TB). Het is destijds zuiniger, stiller en een pak sneller geworden en draait al weer een aantal jaar probleemloos.
De hoeveelheid data in huis groeit rustig aan. Tot voor kort was een oude 2TB schijf voldoende om regelmatig een backup van de belangrijkste data te maken. Die grens zijn we inmiddels overschreden. Ik heb meerdere schijven van die omvang liggen. Ik zou dus nog steeds een backup kunnen maken, in meerdere etappes. De praktijk wijst uit dat dat er vaak niet van komt. Too much trouble. Het knaagt natuurlijk wel, en ik zit niet te wachten op een gecrashte schijf en groot dataverlies.
De laatste maanden zijn grote SSD's een stuk goedkoper geworden. Het schijnt dat fabrikanten rond of onder de kostprijs produceren. De verwachting lijkt te zijn dat geheugen voor SSD's weer in prijs zal gaan stijgen.
Die verwachting, gekoppeld aan het feit dat mijn 10TB HDD wat te ver gevuld raakt voor mijn beschikbare backup media, heeft me doen besluiten om voor 24/7 beschikbare data over te schakelen op een grote SSD. Gestegen energieprijzen helpen ook nog een handje, hoewel dat op zichzelf niet doorslaggevend is geweest. De 10TB disk doet het uitstekend, dus daar mogen vanaf nu de backups naartoe.
Kortom, de configuratie is grotendeels gelijk gebleven. Alleen zijn nu alle draaiende delen verdwenen. Van 1x 10TB HDD ben ik overgegaan naar 1x 8TB SSD. En ik heb weer een backup medium met voldoende ruimte. Het stroomverbruik daalde van 9.8W naar 4.7W. Het was al aardig zuinig. Nu is het op het vrekkige af
Tot zover de update. Nu over naar de vraag. Eerst wat context. En het zijn eigenlijk twee vragen.
Ik heb al sinds de bouw van deze server een SSD als OS schijf. Bewust gescheiden van de data, dat blijf ik praktisch vinden. Ik wist niet meer wat voor SSD dat was. Dat blijkt een Kingston A400 te zijn, 2.5" SATA, 250GB. Nu lees ik dat sommige van deze SSD's vanuit Linux niet naar de laagste energiestanden schakelen omdat daar wat problemen mee zijn geweest. Ik heb in andere systeempjes twee SSD's beschikbaar die ik door zou kunnen rouleren. Dan moet ik even aan de gang met CloneZilla, een keer om een W10 installatie naar een image te schrijven, dan de Kingston klonen naar deze schijf. Tot slot W10 image terug schrijven naar de Kingston. Beetje gedoe allemaal. En ik ben inmiddels aanbeland in het niemandsland waar hooguit enkele euri's winst op jaarbasis worden behaald. Maar een beetje Tweakert doet zoiets niet enkel omdat het loont op de energierekening. Het geeft ook voldoening.
Twee vragen:
1. Hoe kan ik zien of de Kingston SSD in mijn Debian servertje wel of niet naar lage energiestanden schakelt? Doet ie dat niet, dan heb ik een kandidaat om nog een vrekkig wattje van het verbruik af te schaven
2. Nieuwe SSD voor het OS kan niet uit. Ik heb wel twee kandidaten beschikbaar uit twee W10 systeempjes: een Crucial MX500 en een Samsung 850 EVO. Beiden 2.5" SATA, voldoende ruimte voor een OS install en wat log files. Naar moderne maatstaven zijn ze traag, maar voor deze toepassing boeit dat totaal niet. Eventuele verschillen in snelheid zijn hier volkomen irrelevant. Welk van beiden zou de zuinigste zijn als OS schijf in een Debian file servertje?
Voor de duidelijkheid: ik weet dat de investering in tijd niet opweegt tegen de minieme besparing die ik nog kan behalen. Daar gaat het niet om. Het is de sport