Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bezulsqy Ik zou niet kijken naar pro modellen van ASRock, die lijken minder goed te presteren in zuinigheid blijkt uit metingen.

@andru123 Linux ondersteunt vaak oude hardware, 15-20 jaar is niet abnormaal. Ik zou me daar helemaal geen zorgen over maken. Microsoft heeft bij de introductie van Windows 10 afspraken gemaakt met Intel over het met opzet niet ondersteunen van bepaalde processoren.

@GioStyle Klopt, maar het maakt wel verschil als de schijven stil staan (spindown). Dat is de enige reden waarom de voeding ook onder 20W goed moet presteren. Er is formeel 150W-180W nodig alleen om de 6 schijven te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
@andru123
Ik heb hier een scanner staan uit 97 of 98 die al lang niet meer op Windows werkt (na XP was het afgelopen) maar nog steeds op Linux...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Na een half jaar wachten op een prijsdaling van de i5-13600k, heb ik eindelijk besloten om een i5-12600k te kopen. Voor mijn doeleinden is het eigenlijk meer dan genoeg: ik heb alle kansen om met 4 efficiënte kernen te spelen, en zal in totaal nog steeds 10 kernen hebben. (13600 had er 14, 4 efficient cores meer, en iets grotere cache).
(vooruit springend, ik ben onder de indruk van de zuinigheid van de i5-12600k - in rust is hij net zo zuinig als de i3-12100 - 3,1 W AC-systeemvermogen).

Had ook de kans om nog een zuinige miniITX MB - Gigabyte B760i - uitproberen met mijn nieuw i5-12600k.
Het bord is eigenlijk bijna identiek in veel opzichten aan Gigabyte B660i, die ik eerder heb getest.
Het enige grote verschil - een 2de m.2 slot (op de achterkant)
Verder een paar kleine verschillen, bijv. Intel Killer WiFi kaart in plaats van Intel Ax201 WiFi.

Helaas, op deze bord zit ook i225 netwerk chip. Ik had stiekem gehoopt er i226 was, die op papier zuiniger zou moeten zijn.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 243,51€ 243,51
1MoederbordenGigabyte B760I AORUS PRO DDR4€ 199,-€ 199,-
1BehuizingenMini-box M350€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internCrucial CT32G4DFD832A€ 58,85€ 58,85
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 670p (Z) 2TB€ 98,99€ 98,99
1Overige randapparatuurFSP FSP096-AHAN3€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 645,25

Gemeten met Kill-a-Watt.
Zoals gebruikelijk test ik in Linux en Windows, met alle mogelijke BIOS- en OS-optimalisaties, zoals beschreven in het topic start.

Alle onderstaande waarden zijn na powertop, met HDMI-kabel (scherm in slaapstand), draadloze mouse/KB USB-dongle. WiFi kan niet worden uitgeschakeld in Gigabyte BIOS, maar is uitgeschakeld in Windows en Linux.

Linux Mint 21:
- with network cable active (1 Gbit): 4.6W
- with network cable active (100 Mbit): 3.2W
- no network cable, network disabled in BIOS: 3.1W

Ubuntu 22:
- with network cable active (1 Gbit): 4.9W
- with network cable active (100 Mbit): 3.7W
- no network cable, network disabled in BIOS: 3.6W

Windows 11:
- with network cable active (1 Gbit): 5.1W
- with network cable active (100 Mbit): 3.6W
- no network cable, network disabled in BIOS: 3.3W

(Op linux test was ook EEE aan gezet, zelfs maakte dat geen verschil. Mijn router kan geen EEE, denk ik)
WiFi inschakelen voegt 0,1-0,3W in idle, en iets meer dan een Watt als er actief netwerk communicatie loopt.

Interessant dat de nieuwste versie van Ubuntu 0,5W - 1W meer gebruikt dan Linux Mint.
Ook met het scherm AAN blijft het verbruik erg laag: misschien 1W extra vergeleken met het scherm UIT.

In Windows schommelt het verbruik vrijwel elke seconde +1, +2, soms +3W.
In Linux blijft het verbruik vrij stabiel met af en toe een watt of 2 afijking.
Ook moest ik in Windows de "USB-truc" gebruiken: USB-dongle in-uit, anders gebruikt hij 2-3W meer.

Op het moment dat ik de netwerksnelheid op 100 Mb zet, daalt het verbruik van ~5W naar ~3,5W.
Of als ik de netwerkkaart uitschakel in het BIOS of in het besturingssysteem.

Ik vroeg me af: kan ik een script uitvoeren dat de netwerksnelheid op 100 zet als er niet veel verkeer is, en deze vervolgens weer op 1000 zet zodra ik een download start of iets anders? Is het zelfs mogelijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYbHbp_wt5Lkp3wqmZ2al_Ie1Fg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7s7aJbg6ufFyPyhCYTFX4tP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yq5T_4nNatavIWcMzUM_ewukV4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfeapks10DuXVlJLhyAzOTSY.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door andru123 op 29-08-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulsqy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 21:50
mrmrmr schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:28:
@Bezulsqy Ik zou niet kijken naar pro modellen van ASRock, die lijken minder goed te presteren in zuinigheid blijkt uit metingen.
Dank je wel voor je reactie.
Het probleem lijkt dat er weinig micro-ATX socket 1200 moederborden te verkrijgen zijn met minstens 6SATA die geen 'gaming' borden zijn.

Ik heb begrepen dat moederborden met een realtek netwerk chip ook afvallen vanwege niet zuinig. Klopt dat?
Anders zou deze een optie kunnen zijn:
uitvoering: Gigabyte B560M DS3H V2

Het lijkt er echter wel op dat de V1 versie wel een intel netwerk chip heeft:
uitvoering: Gigabyte B560M D3H

Volgens de productpagina: Intel® GbE LAN chip (1000 Mbit/100 Mbit)
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B560M-D3H-rev-1x/sp#sp
Ik kan echter nergens vinden welke chipset dat is.

€105 voor dat moederbord is wel te overzien.

1ProcessorsIntel Core i3-10105 Tray€ 109,02€ 109,02
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 132,06€ 132,06
1MoederbordenGigabyte B560M D3H€ 105,05€ 105,05
Totaal€ 346,13

Biedt een i5-10400 nog een meerwaarde boven een i3-10105 wat betreft transcoden van videobestanden via Plex of Jellyfin via Intel QSV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@andru123
sudo ethtool -s enp0s3 autoneg on speed 1000 duplex full

Ofzoiets :+

Als dat zo'n groot verschil maakt, lijkt het me eerder dat EEE (Energy Efficient Ethernet) misschien niet aan staat?

[ Voor 37% gewijzigd door FireDrunk op 29-08-2023 10:39 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulsqy
andru123 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:39:
Ik ben geen expert in oudere generaties van Intel, het is de zuinigste keuze, dat wel.
Voor mij, ik wilde iets modernere, met grotere aantal cores en alle laatste modernisaties (grotere cache, efficienter hw prefetcher, etc, etc.).
Als prijs is de belangrijkste factor, dan oudere generaties zijn waarschijnlijk de optimale keuze.
CPU support is vrij lang, laatste versies van Linux en Windows werken op 5 of 10 jaar oude CPUs. Niet heel vlot soms, maar wel. (In tegenstelling tot een iphone - na 5 jaar het wordt een dure calculator)
@andru123
@GioStyle
Nog bedankt voor jullie reacties.

Het klopt inderdaad dat een paar watt meer of minder weinig uitmaken als je 6 HDDs gaat aansluiten. Daarom ben ik ook niet op zoek naar het meest zuinige systeem. Omdat het mijn eerste zelf te bouwen systeem is, is de prijs wel van belang. Als ik de smaak te pakken heb, dan kan ik over een jaar (of twee) het een en ander gaan veranderen/upgraden.
Het grootste probleem voor mij op dit moment is een gevoel van de 'verkeerde' keuze te maken, omdat er zoveel te kiezen is. En tegelijkertijd lijkt een betaalbaar moederbord met 6SATA en micro-ATX wel lastiger te vinden.
Maar ik ben er bijna :)

De kast is besteld en komt morgen aan.
uitvoering: Fractal Design Node 804

Via amazon kost die maar €83 maar staat niet toegevoegd aan de pricewatch (waarschijnlijk vanwege de afwijkende producttitel?)
https://www.amazon.nl/dp/...87102941_TE_SCE_dp_1?th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:39:
@andru123
sudo ethtool -s enp0s3 autoneg on speed 1000 duplex full

Ofzoiets :+

Als dat zo'n groot verschil maakt, lijkt het me eerder dat EEE (Energy Efficient Ethernet) misschien niet aan staat?
Doe ik ook EEE aan (in linux, niet mogelijk in Windows). Maakt geen verschil bij mij met i225, wel bij Mich met i226.
Is het mogelijk om dit automatisch te doen bij weinig traffic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 14:10
@andru123
je zou met
code:
1
cat /proc/net/dev | grep $INTERFACE | awk '{print $2" "$10}'
kunnen spelen, kijken wat was de vorige waarde, is dat meer dan x bytes, dan
code:
1
ethtool
naar een gb, en anders naar 100mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-09 11:52
alex3305 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:54:
@ward8917 @iwhnm89 Allereerst zou het aardig zijn als jullie even zelf op onderzoek uitgaan, bijvoorbeeld door de gepinde posts te bekijken, en daarna zelf met een suggestie komen. Dat is sowieso gewenst op GoT ;).

[...]

Jawel? Een post, nog een post, nog een post, een complete setup in een post, nog een complete setup.

Je kunt er dus vast chocola van maken. Maar ik denk dat als je moderne (en dus recente) componenten neemt, je niet met 500 euro toekomt voor alle eisen die jullie stellen.
Op basis van de recente posts kom ik momenteel op volgende setup:
Zoals eerder gemeld zal de server voornamelijk voor HA + frigate dienen alsook Plex en wat backups.

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 122,13€ 122,13
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 119,90€ 119,90
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 66,90€ 66,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internCrucial CT32G4DFD832A€ 58,85€ 58,85
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 84,99€ 84,99
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 4TB€ 159,-€ 159,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 656,67

Ontbreekt volgens mij nog enkel de PS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
@iwhnm89 Dat lijkt mij een aardige start.

Ik ben zelf voor de uitvoering: Gigabyte B760M GAMING X DDR4 gegaan ipv de DS3H. De B760M Gaming X heeft betere power stages. Volgens deze Tweakers review was dit niet zo bij de DS3H. Ook zijn de VRM's passief gekoeld en worden er zeer goede resultaten met dit moederbord gehaald. Ais laatst valt mij op dat de DS3H momenteel ook (bijna) niet meer leverbaar is.

De extra Noctua koeling zou je achterwege kunnen laten en eventueel later als upgrade kunnen toevoegen. Dat scheelt voor nu €44,90.

Ik ben voor het uitvoering: Crucial Pro CP2K16G4DFRA32A geheugen gegaan. Deze draait zonder XMP ook op 3200MT/s en er zit een heatsinkje overheen. Geen denderende besparing, maar het is iets.

De 12100/13100 zijn prima keuzes voor de rest. Zelf ben ik gegaan voor een 13500 omdat deze ook E-cores heeft. Maar die besparing verdien je waarschijnlijk nooit terug ;).

Als PSU zou je een Pico PSU kunnen overwegen. Zie daarvoor ook de TS en gepinde posts. Met name omdat je alleen SSD's gebruikt kan dit een erg interessante keuze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jvwou123 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:32:
@andru123
je zou met
code:
1
cat /proc/net/dev | grep $INTERFACE | awk '{print $2" "$10}'
kunnen spelen, kijken wat was de vorige waarde, is dat meer dan x bytes, dan
code:
1
ethtool
naar een gb, en anders naar 100mbit.
Waarschijnlijk triggert dat alle connections reset. Niet erg handig als je download van NAS begint.
Gaat wel werken als de server alleen voor domotics gebruikt. En zeker niet voor een firewall box, daar wil je de hoogste snelheid 24/7.
@Bezulsqy ik spendeer liever nu paar euro meer aan HW dat ik echt wil. Ik zie dat ik aan de nieuwe server eens in 10 jaar kom. Liever nu een leuke spul dan 10 jaar dat extra bedrag aan energiemaatschappij schenken. Maar voor mij dat is meer een hobby, eigenlijk.
Realtek netwerk chips zijn niet per se slechter dan Intel. Er zijn veel voorbeelden hier met Realtek chips en zuinige systeem. Maar het hangt wel van de MB en chip. Zonder testen is onmogelijk te voorspelen.

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Voor degenen met een UPS: ik heb er vandaag een aangesloten en mijn verbruik is zo'n 10watt hoger dan gisteren. Ik dacht eerst dat dat even opladen zou zijn en dan later waarschijnlijk weer zou afvlakken naar +2 ofzo maar hij geeft nu al een aantal uur 100% weer en tikt nog steeds 10 watt aan. Het gaat om een APC BE550G.

Is dat een normaal verbruik? Zou wel jammer zijn gezien de server zelf zo'n 15~30w gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
godofal schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:59:
Voor degenen met een UPS: ik heb er vandaag een aangesloten en mijn verbruik is zo'n 10watt hoger dan gisteren. Ik dacht eerst dat dat even opladen zou zijn en dan later waarschijnlijk weer zou afvlakken naar +2 ofzo maar hij geeft nu al een aantal uur 100% weer en tikt nog steeds 10 watt aan. Het gaat om een APC BE550G.

Is dat een normaal verbruik? Zou wel jammer zijn gezien de server zelf zo'n 15~30w gebruikt.
Gokje, het is een line-active model?
Zie RobertMe in "Het grote zuinige server topic - deel 3" voor waar ik op doel en mijn ervaringen met twee verschillende modellen. Die uitvoering: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees) heb ik toen toch gekocht. Voegt nog steeds verbruik toe, maar wel minder. Deze verbruikt ATM 8W, met aangesloten een mini PCtje dat 4-5W verbruikt en nog een grote server die uit staat. Maar zie in historie ook dat die tot 6W zakt. Dus hoeveel de UPS nu echt toevoegt en hoeveel door grillig verbruik komt weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 20:00

thof

FP ProMod
godofal schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:59:

Volgens een post op het forum van Sneider Electric, zou het zo'n 3.3watt moeten zijn:
https://community.se.com/...um/APC-BE550G/td-p/287551

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

@RobertMe volgens de pricewatch een standby offline, zou dus de juiste moeten zijn. Erg informatieve post dat trouwens.
Ga ik morgen nog een keer naar de instructies kijken en knopjes drukken. Ik zet net een 3d printje aan en ben tikje moe dus niet slim om nu te gaan rommelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@godofal

De beste manier om een UPS te meten is een langdurige Watt-uur (Wh) meting omdat het verbruik niet constant zal zijn. Het gaat dus om het jaarlijkse aantal kWh in plaats van Watts.

Ik zou geen UPS gebruiken tenzij je er absoluut een nodig hebt. Bijvoorbeeld als je er de administratie op draait van een grote onderneming in een electriciteitsnetwerk dat niet stabiel is. Voor de meeste doelen thuis zie ik het als overbodig. Dabatases kun je regelmatig dumpen en backuppen.

Het is een kwestie van risico analyse: wat is de kans op een serieus probleem maal de schade. Ik denk dat in een thuissituatie beide nogal laag liggen of vrijwel afwezig zijn. Je hoeft geen salarissen te betalen van 25 mensen personeel en het schaderisico is te beperken via backups. Beheermaatregelen zoals het dumpen van een database voor backup is veel goedkoper en natuurlijk de normale backup. Als het gaat om een glitch in films bijvoorbeeld, dan is de waarde daarvan vrijwel nul en niet beschermingswaardig.

Je zou dus niet moeten uitgaan van hoe je het zou doen in een bedrijfssituatie waar wel risico en schade bestaan. Dat geldt ook wel voor andere maatregelen zoals RAID waarbij meer schijven draaiende worden gehouden dan de hoeveelheid data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alex3305 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:42:De B760M Gaming X heeft betere power stages. Volgens deze Tweakers review was dit niet zo bij de DS3H. Ook zijn de VRM's passief gekoeld en worden er zeer goede resultaten met dit moederbord gehaald.
Ik ben onder indruk van de Renessas VRM controller en mosfets die op Gigabyte B660i en B760i staan. 3.1W idle (na i225 uitschakelen) is niet slecht. Renessas componenten staan ook op de MSI bord die ook heel zuinig is volgens deze jappaner.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_Ueqc_puV22YwGHyspBkJt6yDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMT9J1MerYJD0QCRYqbiGaKA.jpg?f=fotoalbum_large
90A mosfets zijn natuurlijk overkil voor de 12600K en klein thuisservertje. Ik ga nog een loadtest draaien, maar ben ik bang dat de uitvoering: Noctua NH-L9i-17xx gaat het niet hoger laten gaan dan 100W.
Ik zie al nadelen van deze kleine low profile cooler. Hij is echt stil, dat wel. Maar hij blaast de hete lucht allen maar in 2 richtingen. Op miniITX het is vrij krap, en vormt een box eigenlijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFjRsAbw0AUXfthDdPDQVq2SPmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiIO4YrmNE8qre4bplUAXdE0.jpg?f=fotoalbum_large
De lucht wordt van boven ingezogen en daarna blaast of naar noord-zuid of west-oost. En rond de cooler staan VRM heatsinks (noord en west, geheugen stick (oost) en SSD met chipset heatsink op zuid. Op de plaatje staat de cooler op oost west georiënteerd, maar ik den 90 graden omdraaien so de uitlaat naar boven en benden gaat, er is iets meer ruimte.
Ga ik nog op de forum vragen hoeveel pasta er is echt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bezulsqy schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:32:
Het lijkt er echter wel op dat de V1 versie wel een intel netwerk chip heeft:
uitvoering: Gigabyte B560M D3H

Volgens de productpagina: Intel® GbE LAN chip (1000 Mbit/100 Mbit)
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B560M-D3H-rev-1x/sp#sp
Ik kan echter nergens vinden welke chipset dat is.
Volgens Heise Preisevergleich is het een Intel 219-V.
Biedt een i5-10400 nog een meerwaarde boven een i3-10105 wat betreft transcoden van videobestanden via Plex of Jellyfin via Intel QSV?
Dat weet ik niet. Misschien kan iemand met meer kennis daarover een antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 02:43:
Ik zie al nadelen van deze kleine low profile cooler. Hij is echt stil, dat wel. Maar hij blaast de hete lucht allen maar in 2 richtingen. Op miniITX het is vrij krap, en vormt een box eigenlijk:
Dat is het nadeel van kleine kastjes met relatief krachtige processoren. Ik raad daarom voor desktop processoren altijd towers aan, die hebben een schoorsteenwerking: warme lucht stijgt, onderaan wordt koele lucht aangetrokken. Dat kan volledig passief in een systeem dat weinig te doen heeft. De warme lucht moet boven weg kunnen.

Bij kleine kastjes is er geforceerde koeling die bovendien beperkt wordt doordat de lucht niet vrij kan stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Iets meer dan een weekje verder na mijn post over de melding op het Intel Community Forum. Daar had @Mich ook nog een duit in het zakje gedaan (waarvoor dank). Maar helaas:
Thank you for patiently waiting.

After checking the information, our suggestion is to contact your Linux distribution support team to further investigate this.

If you have any more questions, please create a new thread since this one will no longer be monitored by Intel. Thank you for understanding.
:| *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:55
alex3305 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:26:
Iets meer dan een weekje verder na mijn post over de melding op het Intel Community Forum. Daar had @Mich ook nog een duit in het zakje gedaan (waarvoor dank). Maar helaas:

[...]

:| *zucht*
Waardeloos ja. Ik heb met kernel 5 en 6 geprobeerd. Maakte geen verschil. Ik kan hooguit nog proberen wat Windows doet. Maar ik heb er eigenlijk geen tijd/zin in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:38
Het voordeel als je een laptop gebruikt als server heb je geen UPS nodig.
Mijn server:
1LaptopsHP ProBook 450 G3 (98412188)€ 0,-€ 0,-
2Geheugen8GB Adata AO1P24HC8T1-BQXS€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesBoot 256GB SATA M.2€ 0,-€ 0,-
2Solid state drivesSamsung 870 QVO 4TB€ 178,70€ 357,40
1NetwerkRealtek 8125b 2.5Gb/s M.2 a + e € 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 357,40

CPU en RAM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Px4m4P6XIJ4YrjNVxtpS6OEQ9P4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNoV9Nk1MztzOauBBBiW6bpG.jpg?f=fotoalbum_small

Netwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCSP2Thm_m5kzlA1twmenxdeR8M=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRX91hzUTa6Kx6qOYqbTbhwr.jpg?f=fotoalbum_small

Eerst zaten de HDD aan de buiten naast de voeding, daarom een gat om de sata+power naar buiten te krijgen. Maar omdat het nu SSD in zitten, zitten die in de laptop. 5TB hdd's zijn te groot om in de laptop te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uh1pAW0kKqU3XbyAl1aREXishA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iXqTOeN2hCUSjhk6YRPoHcO.jpg?f=fotoalbum_small

Onder mijn bureau
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wybCqzCldXziTO11NxJLqMdl9SQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGQHrKYOWXeN4GqCBNGCR3mR.jpg?f=fotoalbum_small

In de laptop alles los gemaakt wat niet nodig is, scherm, touchpad, keyboard, card reader en de printplaat met 1GB/s netwerkkaart en 2x USB2 aansluitingen.

Het verbruik in idle gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000 is 4.3w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aLmtLqQR1Pp1A0aIUq3rwQza60=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFBtjq3xYJw0jJabYBGVeyii.jpg?f=fotoalbum_small

Als de server aanstaat maak die geen geluid. Bij langdurig gebruik gaat de Fan van de laptop wel aan. Maar dat is niet storend. Hoor je ook niet heel goed omdat hij onder mijn bureau zit.
Er staat Truenas scale op zonder aanpassingen, dus geen extra services aangezet.
Wil nog OpenVPN en Syncthing er op zetten. Om mijn data veilig te stellen bij een andere server die bij een familie lid thuis staat.

De laptop, geheugen en boot ssd hebben mij niks gekost.

Wat ik ook nog wil veranderen is dat de cellen die de accu gebruikt in een houder buiten de laptop zitten. Als die kapot zijn makkelijk te vervangen zijn. De vraag is nog wel of het gaat werken. Heb een defecte accu van dit type, maar niet of als de cellen los gemaakt zijn de print het nog doet. Heb daar wel een test laptop met Windows om het makkelijk te testen of dit gaat werken. Heb wel eens lezen dat als de cellen los zijn gemaakt de print het niet meer werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Calamor op 01-09-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombarie18
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-07 07:26
Calamor schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:26:
Mijn server:
1LaptopsHP ProBook 450 G3 (98412188)€ 0,-€ 0,-
2Geheugen8GB Adata AO1P24HC8T1-BQXS€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesBoot 256GB SATA M.2€ 0,-€ 0,-
2Solid state drivesSamsung 870 QVO 4TB€ 178,70€ 357,40
1NetwerkRealtek 8125b 2.5Gb/s M.2 a + e € 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 357,40

CPU en RAM
[Afbeelding]

Netwerk
[Afbeelding]

Eerst zaten de HDD aan de buiten naast de voeding, daarom een gat om de sata+power naar buiten te krijgen. Maar omdat het nu SSD in zitten, zitten die in de laptop. 5TB hdd's zijn te groot om in de laptop te hebben.
[Afbeelding]

Onder mijn bureau
https://tweakers.net/my.t...ay_image&image_id=2240522

In de laptop alles los gemaakt wat niet nodig is, scherm, touchpad, keyboard, card reader en de printplaat met 1GB/s en 2x USB2 aansluitingen.

Het verbruik in idle gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000 is 4.3w
[Afbeelding]

Als de server aanstaat maak die geen geluid. Bij langdurig gebruik gaat de Fan van de laptop wel aan. Maar dat is niet storend. Hoor je ook niet heel goed omdat hij onder mijn bureau zit.
Er staat Truenas scale op zonder aanpassingen, dus geen extra services aangezet.
Wil nog OpenVPN en Syncthing er op zetten. Om mijn data veilig te stellen bij een andere server die bij een familie lid thuis staat.

De laptop, geheugen en boot ssd hebben mij niks gekost.

Wat ik ook nog wil veranderen is dat de cellen die de accu gebruikt in een houder buiten de laptop zitten. Als die kapot zijn makkelijk te vervangen zijn. De vraag is nog wel of het gaat werken. Heb een defecte accu van dit type, maar niet of als de cellen los gemaakt zijn de print het nog doet. Heb daar wel een test laptop met Windows om het makkelijk te testen of dit gaat werken. Heb wel eens lezen dat als de cellen los zijn gemaakt de print het niet meer werkt.
Dit is echt geweldig! Ik ben momenteel iets soortgelijks aan het doen maar dan met een HP 640 G2, het voordeel van dit model is dat er 2 SATA disks en 1 m.2 NVME disk aangesloten kan worden.
Ik draai er momenteel Xpenology 7.2 op met een idle verbruik van 6 watt, en ook alle onderdelen los gemaakt.
Als ik de usb boot disk er na het booten uit haal kom ik zelfs op 5 watt uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uxvv5RcyxlitFtM4fPTwJcJORTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/coWW4Sj4VxKrqmzaLh0fSmhg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Calamor schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:26:
Tsja, zoveel anders is het natuurlijk niet. Heb ook wel eens gekeken / gevraagd naar een "12V UPS". Maar dat bestaat niet, kant en klaar. Effectief zou je daarmee hetzelfde krijgen als een laptop die je 24/7 op netstroom aansluit. Grootste verlies van een UPS zal zitten in de conversie vanaf en naar 230V AC (vs DC accu). Met een 12V DC UPS zou je dat probleem niet hebben en is het gewoon een adapter / transformator met een laadcircuit en snelle mogelijkheid tot switchen (tussen DC "netspanning" en accu).
Of ja, in vergelijking met een active standby UPS dan. De overige types doen actief zaken met de netspanning maar die zullen in Nederland, zeker voor thuisgebruik, niet relevant zijn. Daarvoor is het net stabiel genoeg (netjes tussen de -10% % +10% van 230V etc). Enige risico is dan overspanning door blikseminslag maar daarvoor zou je ook een tussenstekker kunnen plaatsen (en dan gaat de hardware wel stuk via de netwerkaansluiting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:02: Heb ook wel eens gekeken / gevraagd naar een "12V UPS". Maar dat bestaat niet, kant en klaar. Effectief zou je daarmee hetzelfde krijgen als een laptop die je 24/7 op netstroom aansluit.
mux heeft ooit een UPS met een paar onderdelen gebouwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mich schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:36:
Ik kan hooguit nog proberen wat Windows doet. Maar ik heb er eigenlijk geen tijd/zin in.
@Mich @alex3305

Als het onder Windows ook niet werkt is het inderdaad zeer waarschijnlijk een hardwareprobleem. Maar ligt het dan aan het gekoppelde apparaat of aan de USB controller?

Als het bij 2 besturingssystemen voorkomt en de oorzaak bij de controller ligt: misschien is er een andere route richting Intel engineers? Rechtstreeks Intel power mensen benaderen (wel vriendelijk, het is niet hun taak).

Als het alleen onder Linux voorkomt: een bug inschieten bij de Linux kernel. Probeer dan zoveel mogelijk alle benodigde informatie al direct te geven, het is open source, dus ze verwachten dat je zelf een deel van het werk doet. Bijvoorbeeld diagnostische tools (lsusb, lspci) en trace informatie bij inpluggen.

Testen met een ander OS kan zonder opnieuw installeren door op een andere SSD te installeren. Doe ik regelmatig, dat maakt het veel makkelijker. Je hoeft Windows of Linux niet opnieuw te installeren, alleen misschien wat drivers updaten bij Windows.

Beetje offtopic:
Ik had overigens deze week ook een probleem met USB op mijn Fujitsu D4317-B2 werkstation, de muis disconnect/reconnect op onvoorspelbare momenten. Voorheen werkte het wel goed Misschien lag het aan een opruimprogramma (m'n werktheorie) dat ik had gedraaid, en/of aan de updates van vorige maand. Ik heb het opgelost door een nieuwere v9.9 ipcdless/coin driver te vinden van Microsoft (het is een Microsoft Wheel optical mouse USB 1.1, 5V / 100mA). Het idle verbruik van de muis ligt wel wat lager dan 0,5W, het is vermoedelijk een maximum. Tevens waren er netwerkkaart (I219-LM) resets, daar heb ik ook een andere driver voor geinstalleerd. Het is net als bij de muis wel nodig om herinstallatie van de driver te forceren. Nog even afwachten of het probleem echt weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:02:
[...]

Tsja, zoveel anders is het natuurlijk niet. Heb ook wel eens gekeken / gevraagd naar een "12V UPS". Maar dat bestaat niet, kant en klaar.
Liep ik ook tegenaan, maar dan met 19V, uiteindelijk ge-DIY'd :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:27:
[...]
mux heeft ooit een UPS met een paar onderdelen gebouwd
Mini-Box maakt zoiets, maar hoe dan ook, ik zou het niet toepassen voor nieuwe builds: geen noodzaak. Goed ontworpen laptops zijn dan toch beter omdat de batterij volledig onder controle is. Ik begon de zuinigheid route ooit ook met een laptop (draait helaas nog, wil hem al langere tijd vervangen) en dat kan in principe nog steeds. Er zitten doorgaans U of Y processoren in Intel laptops en die zijn gemaakt om zuinig te zijn. Maar sommige laptops zijn tegenwoordig gericht op performance, zelfs op gaming en verbruiken ongeoptimaliseerd idle meer dan oudere generaties. Dat maakt het viswater wat troebel. Er is een site die idle verbruik van laptops test (zie links onderaan de topic start). Een i3 in een laptop is altijd trager - vaak merkbaar - dan een i3 desktop. Intel's marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulsqy
mrmrmr schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 03:56:
[...]

Volgens Heise Preisevergleich is het een Intel 219-V.

[...]

Dat weet ik niet. Misschien kan iemand met meer kennis daarover een antwoord geven.
Wederom dank voor deze info. Ik denk nu alles bij elkaar te hebben.
Maar heb nog 2 vragen.

1. Is dit geheugen prima voor in deze build? Ik denk aan 16gb wel voldoende te hebben.
2. Welke SSD? Beide keuzes in onderstaande lijst lijken prima. Zitten er ergens verschillen tussen de twee wat betreft gebruik in een server? Ik wil ze slechts beperkt voor opslag gebruiken (waarschijnlijk enkel extra backup foto’s).

1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 108,05€ 108,05
1MoederbordenGigabyte B560M D3H€ 106,04€ 106,04
1Interne harde schijvenToshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB€ 307,25€ 307,25
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 106,41€ 106,41
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFS824A€ 33,17€ 33,17
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 52,26€ 52,26
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 53,38€ 53,38
Totaal€ 766,56

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 04:02:
Bij kleine kastjes is er geforceerde koeling die bovendien beperkt wordt doordat de lucht niet vrij kan stromen.
Ja misschien de M350 kast van mini-box was een niyet optimale keuze. Ik ga toch wel proberen, idee was dit met een i3 te gebruiken als firewall box.
@Bezulsqy Ik zou voor 1 reepje geheugen gaan van Crucial, bijv. uitvoering: Crucial CT32G4DFD832A of uitvoering: Crucial CT16G4DFRA32A 1 reep gebruikt iets minder (0,1-0.3W?) dan 2. Je kan altijd later, als nodig met een 2de reep uitbreiden. Ja, met 1 reep krijg je geen double data rate, maar, in mijn mening, da is ook iets dat niet nodig is. 3200 MT/s snelheid is toch iets beter dan 2400, dat wel. (3200 is ook "standard"). Maar als je wilt 2400, is ook prima, ik twijfel je gaat ooit enige verschil zien. En standard 1.2V is goed. Kortom: elke geheugen set zal prima voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:50

MJV

Ik heb een Prodesk G400 G5 gekocht met i5 8700 processor, maar ik ben bang dat er iets met het moederbord aan de hand is. Ding geeft een memory read error maar vervangen van geheugen heeft niet geholpen. Nu dacht ik eraan de processor en geheugen her te gebruiken, en wel in de volgende samenstelling. Gebaseerd op een aantal posts uit dit topic. Ik heb wat zit te puzzelen, maar het zal 10 jaar geleden zijn dat ik een systeem heb gebouwd. Daarom de vraag, past dit? En, zijn er nog verbeteringen qua zuinigheid mogelijk?

De intel NIC heb ik ook liggen, wil van deze server een Proxmox omgeving maken en o.a. OPNSense gaan draaien, maar ook een flink aantal docker containers van mijn Synology DS918+ gaan overhevelen als het eenmaal stabiel draait.

1ProcessorsIntel Core i7-8700 Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock H310CM-DVS€ 42,60€ 42,60
1BehuizingenKolink Satellite€ 39,65€ 39,65
1NetwerkadaptersIntel Ethernet Converged Network Adapter X540-T2€ 144,39€ 144,39
1ProcessorkoelingGelid Solutions BlackFrore€ 16,82€ 16,82
2Geheugen internKingston 8GB DDR4 2666MHz€ 19,72€ 39,44
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 78,35€ 78,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 361,25

Aanvullende vraag: of is dit gewoon een beetje een dom idee en kan ik beter meteen een meer recente configuratie met een (zuinigere en snellere) i3 pakken zoals bijv hierboven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MJV De X540-T2 heeft een nogal hoog verbruik. Een of twee Intel I210 of I211 adapters zijn véél zuiniger.

Voor de rest zie ik geen problemen. Het moederbord zal wel een hoger verbruik hebben dan tijdgenoot Fujitsu D3417-B2 (ca 3,5W). In die tijd waren de meeste moederbordfabrikanten (uitgezonderd HP, Fujitsu) nog niet zo goed in zuinigheid als de daarna komende tiende generatie. Maar wie weet valt het mee, want dit moederbord is een paar jaar de introductie van 8th gen ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

mrmrmr schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:20:
@MJV De X540-T2 heeft een nogal hoog verbruik. Een of twee Intel I210 of I211 adapters zijn véél zuiniger.
Thanks. Ik had voor deze Intel gekozen omdat die 10gbit is. Zijn er nog aanbevelingen voor zuinige 10gbit kaartjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:33
MJV schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:30:
[...]

Thanks. Ik had voor deze Intel gekozen omdat die 10gbit is. Zijn er nog aanbevelingen voor zuinige 10gbit kaartjes?
Kaartjes die geen RJ-45 zijn....
Door de betreffende connector kun je 25w per actieve connector extra verbruiken!

Heb een aantal jaar een cluster gedraaid met x520 kaarten, dat was nog wel acceptabel.
Maar dan nog, voor thuis is 1Gb (meestal) voldoende

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dcm360 in "Het grote zuinige server topic - deel 3" heeft een paar getest.
(maar beste 10gbit kaart voor thuis is 1gbit :*) Je gaat waarschijnlijk nooit het verschil merken behalve die ene keer als je perf test draait tijdens setup )
Maar, als dat is wat je echt wil, waarom niet. Ik spendeer ook geld aan recente CPU of mobo, omdat ik dat leuk vind. Het moet wel zuinig zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij een recente test van USB-hubs heb ik gekeken naar welke stroomadapters de hubs gebruikten. Bijna allemaal gebruiken 19V- of 20V-bricks, waarvan er één op wisselstroom werkt en slechts één – die van Ali – waarvoor een USB-C adapter nodig is.
Ik vraag me af: is USB-C een goede, efficiënte keuze voor toekomstige investeringen? Als het zo goed is, waarom blijven de meeste fabrikanten dan vaste 12, 19 V-apparaten gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

[...]

De X540 is van dezelfde generatie als de HP netwerkkaart uit mijn test waar @andru123 al naar verwees, en daarmee zou ik dezelfde orde aan stroomverbruik verwachten (maar op zich zou ik een meting ook niet erg vinden). Als een enkele poort zou voldoen, zou ik zeggen dat de Aquantia-gebaseerde kaartjes van Asus een goede optie zijn: die zijn goedkoop en het lijkt er op dat ze ook vrij zuinig zijn.

Wat overigens ook nog op te merken valt aan mijn cijfers: het AMD-systeem is zonder dat ASPM werkt, daar heb ik ook vandaag toevallig nog even aan gepuzzeld, maar zonder resultaat.
andru123 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:36:
Bij een recente test van USB-hubs heb ik gekeken naar welke stroomadapters de hubs gebruikten. Bijna allemaal gebruiken 19V- of 20V-bricks, waarvan er één op wisselstroom werkt en slechts één – die van Ali – waarvoor een USB-C adapter nodig is.
Ik vraag me af: is USB-C een goede, efficiënte keuze voor toekomstige investeringen? Als het zo goed is, waarom blijven de meeste fabrikanten dan vaste 12, 19 V-apparaten gebruiken?
Maar op welke spanning gebruikt die USB-C? Met de laatste revisie van USB-PD kan dat ergens tussen de 5V en 48V zijn, dus USB-C zegt eigenlijk vrij weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 23:59:
[...]

Maar op welke spanning gebruikt die USB-C? Met de laatste revisie van USB-PD kan dat ergens tussen de 5V en 48V zijn, dus USB-C zegt eigenlijk vrij weinig.
USB-C zegt inderdaad precies dat, USB-C, stekker. En verder is alles 1 groot vraagteken. Zowel mijn oude als nieuwe telefoon (OnePlus 3 & Pixel 6a) hebben USB-C, maar beide is maar USB 2.0, dus ook geen DisplayPort etc. Daarnaast werken beiden AFAIK ook niet met USB-PD, maar de OnePlus heeft weer wel DashCharge dat een hoger vermogen levert, maar geen idee of dat uit de Volts of Amperes komt. Grappig genoeg kan ik beide dan weer wel opladen met de USB-C kabel van mijn PC-monitor, maar DisplayPort (/-alt-mode) wordt dus niet ondersteund. En eveneens dan hogere snelheden v.w.b. USB 3 dat ontbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
X540-T2 typical use volgens de Intel product brief:
10 Gbit: 17,4W
1 Gbit: 9,5W
100 Mbps: 6.6W
LFM: 200W
Edit: waarschijnlijk bedoelen ze Linear Feet per Minute airflow (duidelijk geen SI eenheid), dan is de eenheid W niet van toepassing.

Als je weet dat 1 Gbps beschikbaar is voor minder dan een Watt zie je meteen waarom dergelijke kaarten niet passen bij een zuinige thuisserver.

Het is overigens niet alleen de netwerkkaart zelf maar ook de (10Gbit) switch die veel kan verbruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door mrmrmr op 02-09-2023 04:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 20:00

thof

FP ProMod
:+ Let's hope not

Ik ging er even van uit dat dit een of andere verbruiksmodus was, waar een comma gemist is.

[ Voor 27% gewijzigd door thof op 02-09-2023 09:07 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakke1994
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Toevallig mensen die ervaring hebben met deze:

uitvoering: ASRock N100DC-ITX

Kan er weinig van vinden, maar geen aparte pico psu nodig, m2 + 2x sata, enkel een 19v adapter nog nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:01
Sakke1994 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:32:
Toevallig mensen die ervaring hebben met deze:

uitvoering: ASRock N100DC-ITX

Kan er weinig van vinden, maar geen aparte pico psu nodig, m2 + 2x sata, enkel een 19v adapter nog nodig.
Helaas één keer Gbit lan en één geheugenslot. Voor die prijs kan je wel wat leukers vinden, zoals de Topton kastjes. Daar hoef je alleen nog maar een ssd en geheugenmodule toe te voegen en je hebt een compleet systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakke1994
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
GioStyle schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:47:
[...]

Helaas één keer Gbit lan en één geheugenslot. Voor die prijs kan je wel wat leukers vinden, zoals de Topton kastjes. Daar hoef je alleen nog maar een ssd en geheugenmodule toe te voegen en je hebt een compleet systeem.
Ik zou graag m'n huidige twee 3.5" drives meenemen naar de volgende build, anders was zoiets inderdaad ideaal. Daarmee dat deze me op viel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

MJV schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:38:
Ik heb een Prodesk G400 G5 gekocht met i5 8700 processor, maar ik ben bang dat er iets met het moederbord aan de hand is. Ding geeft een memory read error maar vervangen van geheugen heeft niet geholpen. Nu dacht ik eraan de processor en geheugen her te gebruiken, en wel in de volgende samenstelling. Gebaseerd op een aantal posts uit dit topic. Ik heb wat zit te puzzelen, maar het zal 10 jaar geleden zijn dat ik een systeem heb gebouwd. Daarom de vraag, past dit? En, zijn er nog verbeteringen qua zuinigheid mogelijk?

De intel NIC heb ik ook liggen, wil van deze server een Proxmox omgeving maken en o.a. OPNSense gaan draaien, maar ook een flink aantal docker containers van mijn Synology DS918+ gaan overhevelen als het eenmaal stabiel draait.

1ProcessorsIntel Core i7-8700 Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock H310CM-DVS€ 42,60€ 42,60
1BehuizingenKolink Satellite€ 39,65€ 39,65
1NetwerkadaptersIntel Ethernet Converged Network Adapter X540-T2€ 144,39€ 144,39
1ProcessorkoelingGelid Solutions BlackFrore€ 16,82€ 16,82
2Geheugen internKingston 8GB DDR4 2666MHz€ 19,72€ 39,44
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 78,35€ 78,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 361,25

Aanvullende vraag: of is dit gewoon een beetje een dom idee en kan ik beter meteen een meer recente configuratie met een (zuinigere en snellere) i3 pakken zoals bijv hierboven?
Iedereen dank voor de feedback. De 10gbit NIC gaat eruit, was meer een gimmick omdat ik ooit nog wel van plan ben mijn glasvezel op te waarderen, maar het upgraden van switches en bekapeling is toch voor de lange termijn, dus ga zo'n Intel i210 bestellen.

Heeft het nog zin om voor een moederbord te kiezen met mogelijkheid voor NVMe SSD? Zoals bijvoorbeeld deze? uitvoering: Asus Prime B365M-K

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MJV schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:22:
Heeft het nog zin om voor een moederbord te kiezen met mogelijkheid voor NVMe SSD? Zoals bijvoorbeeld deze? uitvoering: Asus Prime B365M-K
B365 zou ik niet kiezen, dat is een chipset op 22 nm in plaats van de B360 op 14nm. Dat betekent waarschijnlijk een hoger verbruik.

Intel had destijds te weinig 14nm capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anno 2023 een MB zonder m.2 slot aanschaffen is een aparte keuze.
En ik zie dat ook Asrock eindelijk met N100 borden produceert. Leuk.
GioStyle schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:47:
Helaas één keer Gbit lan en één geheugenslot.
Ja, en geen LED verlichting. Echt slechte bord >:)
Mijn ervaring met ali was 50-50. Of compleet crap of goed spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolzer113
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-05 16:10
Graag had ik jullie mening gevraagd hoe ik mijn huidige setup het best zou uitbreiden.
Huidige setup
Services/opzet
  • Ubuntu 20.04 LTS + Docker
  • swag
  • *arr stack
  • jacket
  • plex
  • homeassistant
  • pihole
  • transmission
  • nextcloud
  • guacamole
  • portainer
Ik zou graag willen overschakelen naar Proxmox voor wat meer vrijheid en te kunnen spelen met VM's.
Overschakelen naar 2.5Gbps intern.

Wat ik in gedachte had om te maken.

1ProcessorsIntel Core i3-13100 Boxed€ 154,90€ 154,90
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 119,90€ 119,90
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 66,90€ 66,90
1Geheugen internG.Skill Value F4-2666C19D-64GNT€ 95,95€ 95,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 437,65

Wat zouden jullie doen voor PSU? Pico of toch ATX? Hoop ook onder de 10w te blijven met nieuwe setup.

Ik weet alleen niet zo goed wat ik zou moeten doen voor opslag. Zit nu op 2TB data.
Dacht misschien aan:
  • 1x 4TB NVMe voor data zonder films en series
  • Huidige 2.5HDD 4TB voor films en series (Later uit te breiden naar 1x 3.5HDD?)
  • Huidige 3.5HDD 3TB backup voor alles en later uitbreiden wanneer niet meer voldoende
  • MinisForum GK41 opzetten bij ouders thuis + 3TB 3.5HDD voor offsite backup
Heb je betere ideeën? Ik hoor ze graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@lolzer113 Ik zou de 3.5" disk een andere bestemming geven, bijvoorbeeld voor backup die alleen draait wanneer nodig. Oudere 3TB/4TB 3.5" disks kosten meer in verbruik dan ze nog waard zijn.

Een SSD verbruikt rondom 50mW in idle, een 2.5" Seagate 4/5TB disk verbruikt 0,85W draaiend en 0,18W in spindown en een 3.5" disk verbruikt tussen 3 en 8W draaiend. Een 3.5" disk kan evenveel of een meervoud verbruiken van de computer zelf. Het is alleen rendabel als je veel storage nodig hebt zodat bij een grote disk de verhouding TB per Watt zo laag mogelijk is. Zie de topic start onder disks, daar kun je zien wat die verhouding is.

Met een zuinige inrichting en een goed gekozen bord zou het mogelijk moeten zijn onder 10W te draaien. Het zuinigste 12th gen is een Kontron K3843-B met rond 3W idle verbruik, maar er zijn borden van andere merken die daarbij in de buurt komen (zie gepinde posts van dit topic, knop rechtsboven).

Een AC/DC adapter van beperkte omvang plus PicoPSU is de zuinigste optie voor systemen met een verbruik onder 40W. Hoe lager het verbruik, hoe slechter een doorsnee ATX voeding het doet. Die hebben doorgaans een overhead die even hoog is als het verbruik van een computer: vanaf 3W tot zelfs meer dan 10W bij de middelmatige en slechte voedingen.

Vanwege het hoge verbruik bij hoge frequenties zouden processoren moeten worden beperkt tot een rendabele power limit, PL1 en PL2. Bij een eigen test lag het rendabiliteitsoptimum bij 20W cTDP en boven 40W had een slechte prestatie/verbruik verhouding. Intel heeft de frequenties hoog laten oplopen en doet daarbij eigenlijk aan overklokken. Het verbruik stijgt kwadratisch bij hoge snelheden, je 'betaalt' vanaf een bepaald punt dus veel meer in Watts dan dat je aan prestaties terugkrijgt. Dat is de reden waarom het aantal cores steeds maar toeneemt. Intel zit al enige tijd aan de grens bij 12th gen en is daarom overgestapt op het verhogen van de frequentie met het negatieve verbruikseffect. Het nut van meer cores is eindig want veel applicaties belasten maar 1 core/thread. Op thuisservers speelt dat nog veel meer dan op desktops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
12100 is gelijk aan 13100.
Als je onder 10 wil blijven, picoPSU is beste optie.
Tbh, ik heb dit specifiek moederbord hier nog nooit onder de 10W gezien. Misschien komt het door de Realtek chip, of door de onzuinige HDDs die mensen aanhangen, wie weet. Waarom kiezen mensen voor dit specifieke model? Er zijn ongeveer 70 borden met 2 m.2 en b660/b670 chipset. Asus, Gigabyte en waarschijnlijk ook MSI moeten zuinig kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolzer113
@mrmrmr @andru123 Had dit moederbord gekozen door je post
andru123 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 01:29:
Over Asrock moederborden met socket 1700 gesproken: er zijn meldingen op Japanse forums dat deze generatie van Asrock borden onzuinig zijn:
ASRock: all I tested are high wattage (10W〜). They (possibly?) decided to disable some of C-State feature in LGA1700 platform?
[Afbeelding]
Komt overeen met mijn, @Mich en @XyRuS ervaring. Ik heb nog geen enkele zuinige Asrock socket 1700 mb gezien.
Kontron K3843-B is enkel in Duitsland te verkrijgen voor een redelijke meerprijs. Alsook heeft die maar 1Gbps.

De 3.5HDD kan ik wel in een externe bay steken en enkel laten opstarten voor backup.
Was inderdaad ook van plan op PL1 en PL2 te verlagen. Super dat jij dat al getest hebt!

Raden jullie dan een andere combo aan voor CPU + Motherboard? All in one NAS zie ik bijna allemaal de N5105 gebruiken maar dat lijkt me nogal underpowered?

Voor Pico PSU wou ik deze dan gebruiken. https://tweakers.net/pric...i-box-picopsu-150-xt.html met https://www.amazon.de/Net...ps-geeignet/dp/B006Z9TQE6

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lolzer113 schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:55:
Kontron K3843-B is enkel in Duitsland te verkrijgen voor een redelijke meerprijs.
Hier is een overzichtje van aanbieders in Duitsland:
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Alsook heeft die maar 1Gbps.
1 Gbps is goed, je kunt er nog een I210 of I211 kaart bijplaatsen als je dat nodig hebt (voor een router bijvoorbeeld). 4k tv's hebben soms maar 100 Mbps, dat geeft wel aan wat er echt nodig is.

100 Mbps is zuiniger dan 1 Gbps, en 2.5 Gbps verbruikt veel meer dan 1 Gbps, 10Gbps verbruikt veelvouden meer dan 2.5 Gbps. 1 Gbps is redelijk voor een thuisserver. Je hebt thuis doorgaans niet veel clients en de lijn naar internet is ook niet breder dan 1 Gbps.
Raden jullie dan een andere combo aan voor CPU + Motherboard? All in one NAS zie ik bijna allemaal de N5105 gebruiken maar dat lijkt me nogal underpowered?
Ik raad K3843-B aan. Die is voldoende krachtig (vele malen meer dan een N processor) met een desktop processor.
Dat kan, maar dat is meer dan nodig voor een systeem met alleen SSD of met 1x 3.5" HDD (of 6x 2.5"). Voor alleen SSD's of 1x HDD zou ik zonder meer gaan voor een uitvoering: Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit. De FSP adapter is zuiniger dan de Leicke.

Ik heb de G-Skill geheugen ook nog bekeken, ik vermoed dat dit XMP (overklok/gaming) geheugen is. Dat betekent dat het terug kan vallen naar bijvoorbeeld 1066 MHz met SPD/JEDEC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolzer113
Hier is een overzichtje van aanbieders in Duitsland:
https://gathering.tweaker...message/73202694#73202694
Rap even bekeken en de 2 die ik getest heb versturen niet naar België. Zal later wat verder zoeken.
1 Gbps is goed, je kunt er nog een I210 of I211 kaart bijplaatsen als je dat nodig hebt (voor een router bijvoorbeeld). 4k tv's hebben soms maar 100 Mbps, dat geeft wel aan wat er echt nodig is.

100 Mbps is zuiniger dan 1 Gbps, en 2.5 Gbps verbruikt veel meer dan 1 Gbps, 10Gbps verbruikt veelvouden meer dan 2.5 Gbps. 1 Gbps is redelijk voor een thuisserver. Je hebt thuis doorgaans niet veel clients en de lijn naar internet is ook niet breder dan 1 Gbps.
Klopt dat internet niet over 1Gbps gaat maar intern kan ik wel van de 2.5Gbps gebruik maken. Maar ja, dan is de vraag, is het echt nodig...
Dat kan, maar dat is meer dan nodig voor een systeem met alleen SSD of met 1x 3.5" HDD (of 6x 2.5"). Voor alleen SSD's of 1x HDD zou ik zonder meer gaan voor een uitvoering: Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit. De FSP adapter is zuiniger dan de Leicke.
Had de 150 gekozen zodat ik toch als het ooit moet, 2x 3.5HDD kan aansluiten. Maar zal zeker de 90 overwegen.
Ik heb de G-Skill geheugen ook nog bekeken, ik vermoed dat dit XMP (overklok/gaming) geheugen is. Dat betekent dat het terug kan vallen naar bijvoorbeeld 1066 MHz met SPD/JEDEC.
Vind niet direct iets terug dat het XMP zou zijn. Maar goede opmerking en zal het nog even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@lolzer113 In de link naar het lijstje leveranciers staat ook een manier om via een adres in Duitsland te verzenden. Dat kost niet veel meer dan de gebruikelijke verzendkosten van Duitsland naar Nederland. Het kost wel wachttijd.

De G-Skill spec pagina noemt alleen XMP/EXPO voor wat verder standaard waarden zijn. Helaas zijn geheugenleveranciers niet zo scheutig met de benodigde informatie. De settings worden maar zelden vooraf gegeven.

Voor professionele moederborden zoals Kontron wordt doorgaans alleen SPD/JEDEC ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 22:31
mrmrmr schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:21:
De G-Skill spec pagina noemt alleen XMP/EXPO voor wat verder standaard waarden zijn.
:? Er staat daar toch gewoon ook SPD speed/voltage? Ik heb ook G.Skill Value geheugen op een Fujitsu-bord en dat gaf geen verrassingen. Bij de Aegis-reeks (met zwart-rode sticker) zag ik wel vaak verschillen tussen XMP/EXPO en SPD speed bij G.Skill specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

andru123 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:19:
Anno 2023 een MB zonder m.2 slot aanschaffen is een aparte keuze.
En ik zie dat ook Asrock eindelijk met N100 borden produceert. Leuk.

[...]
Hmm, dus dan zou uitvoering: Asus Prime H310M-D R2.0 bijvoorbeeld een betere keuze zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raynman schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:50:
[...]

:? Er staat daar toch gewoon ook SPD speed/voltage? Ik heb ook G.Skill Value geheugen op een Fujitsu-bord en dat gaf geen verrassingen. Bij de Aegis-reeks (met zwart-rode sticker) zag ik wel vaak verschillen tussen XMP/EXPO en SPD speed bij G.Skill specs.
Je hebt gelijk, er staat ook JEDEC. De niet vermelde timings moeten ook volgens JEDEC/SPD zijn.
@lolzer113

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 03-09-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MJV ik ben niet goed in advies. Ik heb mijn eigen overwegingen, die heel anders zijn (zuinig, klein, krachtig, uitbreidbaar en modern). Voor een klein NAS/router, m.2 is inderdaad niet nodig, SATA SSD voldoet ook prima.
(Ik klets teveel, moet ik beter terug houden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

andru123 schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:42:
@MJV ik ben niet goed in advies. Ik heb mijn eigen overwegingen, die heel anders zijn (zuinig, klein, krachtig, uitbreidbaar en modern). Voor een klein NAS/router, m.2 is inderdaad niet nodig, SATA SSD voldoet ook prima.
(Ik klets teveel, moet ik beter terug houden.)
Geen probleem, ik begrijp de afwegingen wel.

Inmiddels kom ik tot de conclusie dat er veel ook niet meer verkrijgbaar is (best logisch voor verouderde socket). Alternatief zou nog de uitvoering: Asus Prime B365M-K zijn, maar daarvan gaf @mrmrmr eerder aan dat die chipset op 22 nm is geproduceerd ipv 14. Iemand nog enig idee wat dat zou schelen?

Uiteindelijk zoui ik enkele watt's in verbruik best oké vinden in ruil voor wat meer performance. Doel van dit systeem is toch ook vooral wat experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 19:36
Beste Tweakers, het moederbord van mijn oude home assistant en file server bak is overleden en ben daarom op zoek naar een vervanging. Het oude systeem slurpte te veel stroom dus ik ontvang graag jullie input om het beter te doen.
Het enige wat het systeem hoeft te doen is dus HA, een file server en eventueel een torrentclient draaien.

Onderstaand is wat ik heb aan onderdelen.
1ProcessorsIntel Pentium G4560 Tray€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Exos X16 SATA (Standard model), 16TB€ 239,87€ 239,87
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-2400C17D-32GIS€ 49,79€ 49,79
1VoedingenCorsair CX450M€ 88,74€ 88,74
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 457,40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdgie
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 15:22
Goedenavond allen,

Ik heb wat vragen over een thuisserver die ik wil gaan bouwen. Ik heb getwijfeld of een bericht hier op de juiste plek is, maar in oudere berichten uit het Desktop koopadvies forum werden gebruikers met een min of meer vergelijkbare situate toch ook naar dit topic verwezen (op dat forum heb ik al eerder wat vragen gesteld over advies voor een geschikt systeem (Nieuw systeem voor thuisserver en homelab).

Samengevat ben ik op zoek naar simpel maar krachtig systeem dat ik als VM host wil gebruiken (Proxmox). De VMs die ik ga draaien zijn persoonlijke diensten diensten als Jellyfin (en bijkomende services), Nextcloud, Bitwarden, Foto storage, etc. maar ik wil er ook een homelab op hosten waar ik mijn skills kan verbeteren op teshnisch, systeem&netwerk, security gebied: Windows Server (DC), SCCM, Clients (DVWA, Windows, Linux), Hacking systeem, Webserver, Database, Logging&Monitoring stack, etc. Ik verwacht nog meer projecten toe te voegen later, moet dus flexibel zijn. Hierbij heb ik naar betaalbare/refurbished kant-en-klaar systemen en Intel NUCs gekeken, maar vanwege mijn wensen (storage en memory kunnen uitbreiden) denk ik dat zelf bouwen toch de beste oplossing is. Hierbij zie ik af en toe echter door de bomen het bos niet meer.

De reden dat ik twijfelde om hier wat te posten is dat Zuinigheid niet mijn belangrijkste uitgangspunt is geweest. Ik heb geen max aantal Watt verbruik in mijn hoofd waar ik de componenten bij wil zoeken, maar ik heb een bepaalde "performance/resources" in mijn hoofd en wil daarbij wel de zuinigste opties gebruiken (wat soms nog best lastig is te bepalen of te vinden). Mijn uitgangspunt hierbij is geweest om een systeem rond een Intel i7-11700 CPU te bouwen.

Dit is op dit moment het systeem wat ik op papier heb samengesteld om te kopen en te bouwen:
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 224,91€ 224,91
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 73,59€ 73,59
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 40,90€ 40,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 118,90€ 118,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 84,99€ 84,99
Totaal€ 708,33
,

Hierbij wil de CPU in BIOS/MoBo "zuinig" instellen zonder Turbo etc (ik las dat piek van deze CPU bij veel load best hoog kan liggen anders). Ik heb dit systeem ook op https://nl.pcpartpicker.com/ ingevuld en schrok eigenlijk nog best het verwachte stroomverbruik, tussen de 90 en iets boven de 200 W (bij max 65W voor CPU), als dat klopt. Nu wil ik misschien sommige onderdelen nog omwisselen voor zuinigere varianten. De website geeft bijvoorbeeld aan dat RAM (CL16) 56W verbruikt, terwijl er ook CL22 RAM is dat volgens de website 48W verbruikt.

Mijn vraag is nu dan ook:
- Ben ik op de goede weg en is het een slim idee om nog wat zuinigere componenten te zoeken?
- Zo ja, welke componenten valt dan nog veel winst te behalen? hebben jullie tips?
- Of: ben ik met deze build eigenlijk helemaal niet op de goede weg wat jullie betreft en adviseren jullie mij toch voor een hele andere build te gaan omdat dit systeem 24/7 aan gewoon echt een veel te hoog verbruik heeft voor wat ik wil? (ik weet: dat is relatief, maar ik hoop het gros van de tijd onder de 100W te blijven > ik verwacht dat veel VMs grootste deel van de tijd redelijk Idle zullen zijn en CPU maar paar procent in gebruik is)

Groet,
Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jasperdgie pcpartpicker is geen betrouwbare site. 56W voor RAM is nonsens. Beter niets aannemen van wat die site zegt in het kader van zuinige servers.

Wil je hard disks gebruiken? Zo ja, welke precies? Ga je spindown gebruiken?

3.5" hard disks zijn grootverbruikers.

Het klopt dat juist het feit van altijd aan staan bepalend is voor het verbruik. Elke Watt kost 3 euro per jaar aan energie. Het idle verbruik is bepalend voor het verbruik, tijdelijke pieken zijn van weinig belang als die maar kort (lees: korter dan een maand) duren. Veel mensen (ikzelf voorheen ook) hebben de neiging het gebruik te overschatten en de idle tijd te onderschatten.

De inrichting is nog meer bepalend dan de hardware. Het beste is zoveel mogelijk onder het besturingssysteem te draaien (bijvoorbeeld Debian of Ubuntu), daarna komen containers en VM's is het stapelen van de overhead van een complete computer. Veel VM's komen met een bak monitoring die de processor onnodig zwaar belasten (te veel data, te vaak verzameld). Dat kan ver terug worden gebracht. Dus aan de inrichtingkant kun je de grootste slag slaan.

Het systeem dat je noemt zal minder dan 15W verbruiken mits het zuinig is ingericht. 100W is iets van 10 jaar geleden voor professionele servers. Vanaf Skylake is dat volledig verleden tijd. Een desktop processor is tegenwoordig niet trager dan een serverprocessor voor toepassing thuis. Er zijn genoeg cores/threads voor alle taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdgie
@mrmrmr Heel erg bedankt voor je reactie! Dat stelt mij alweer iets gerust haha.

Dit is het basissysteem waar ik mee wil beginnen, maar het MoBo heeft nog ruimte voor 1 M2 SSD en 6 SATA poorten. Ook de behuizing heeft nog ruimte genoeg om storage toe te voegen. Ik neem geen disks mee uit eerdere builds oid, dus ik ga in principe alles nieuw kopen. Mijn plan was om het daarbij gewoon mij SSDs te houden en misschien gebruik te maken van aanbiedingen zoals Black Friday wat er aan zit te komen. Spindown zou ik even uitmoeten zoeken, ben ik niet bekend mee. Is dat ook mogelijk en/of aan te raden met SSDs?

Ook fijn om te horen dat het idle verbruik waarschijnlijk veel lager zal liggen, zelfs het dubbele (30W) zou ik wel mee kunnen leven. Daarbij geef je ook aan dat mijn inrichting bovenop de hardware dan wel veel meer bepalend zal zijn. Dat is ook goed om te weten. Voor mijn homelab verwacht ik in eerste instantie echt wel wat VMs in Proxmox op te spinnen voor verschillende systemen, dan kijk ik wel wat het verbruik doet en kan ik dit later tweaken. Voor mijn persoonlijke diensten kan ik misschien meteen al meer met containers werken. In Proxmox kan je ook LXC containers (linux containers, volgens mij al veel lichter dan VM) aanmaken, dit was ik sowieso al van plan voor mijn Jellyfin systeem omdat je dan direct gebruik kan maken van de iGPU (ipv dat je hardware passthrough moet doen, als ik het goed begrepen heb). Weet je toevallig of het gebruik van ZFS filesystem of bepaalde RAID opties nog veel invloed hebben op het verbruik?

Al met al dank voor je reactie, ik voel me er (wat betreft stroomverbruik) weer comfortabel bij om dit systeem aan te schaffen :)

[ Voor 3% gewijzigd door jasperdgie op 05-09-2023 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jasperdgie schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:23:
Dit is het basissysteem waar ik mee wil beginnen, maar het MoBo heeft nog ruimte voor 1 M2 SSD en 6 SATA poorten. Ook de behuizing heeft nog ruimte genoeg om storage toe te voegen. Ik neem geen disks mee uit eerdere builds oid, dus ik ga in principe alles nieuw kopen. Mijn plan was om het daarbij gewoon mij SSDs te houden en misschien gebruik te maken van aanbiedingen zoals Black Friday wat er aan zit te komen. Spindown zou ik even uitmoeten zoeken, ben ik niet bekend mee. Is dat ook mogelijk en/of aan te raden met SSDs?
Met zuinige SSD's (zie reviews van Anandtech, Tweakers met idle metingen) heb je geen probleem, die verbruiken heel weinig in idle en hebben bij opstarten ook relatief weinig nodig. Een PicoPSU met adapter past daar het beste bij. Ik kies vaak voor Samsung SSD's.

spindown = stoppen met draaien (mechanische disks)
Weet je toevallig of het gebruik van ZFS filesystem of bepaalde RAID opties nog veel invloed hebben op het verbruik?
Ik raad doorgaans voor thuisservers RAID-achtige systemen af en ik ben voorstander van echte backup. Het verbruik is lager als er minder storage actief is. Met SSD's valt dat extra verbruik wel mee, dus dat telt minder zwaar.

Soms waarschuw ik ook wel eens dat troubleshooten van RAID-achtigen problematisch kan zijn. Precies de ingewikkeldheid kan ook tot schade leiden. Stel dat het systeem niet start, hoe krijg je dan je data terug?

Aangezien je voor thuis geen hoog risico (grote schade en/of grote kans) hebt, is realtime redundantie niet nodig als je ook een backup hebt van belangrijke data. Een backup was al noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdgie
@mrmrmr Dank voor je reactie!
Ik ga dan inderdaad geen RAID-achtige opstelling gebruiken. Ik ga mij nog wel even verdiepen in ZFS, schijnbaar is iedereen op het Proxmox forum daar laaiend enthousiast over (maar waarschijnlijk "overkill" voor een simpel thuisservertje). Back-up is inderdaad iets wat ik sowieso wel nog ga inregelen.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Met Proxmox is ZFS waarschijnlijk de makkelijkste optie. Tegenwoordig zitten de meest nodige ZFS-handelingen in de GUI van Proxmox, en kan je zonder commandline-kennis van ZFS er mee aan de slag. Ook als je geen RAID gebruikt heeft ZFS nog handige features als verificatie van de data-integriteit en snapshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
stimpyMGS schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:02:
Beste Tweakers, het moederbord van mijn oude home assistant en file server bak is overleden en ben daarom op zoek naar een vervanging. Het oude systeem slurpte te veel stroom dus ik ontvang graag jullie input om het beter te doen.
Het enige wat het systeem hoeft te doen is dus HA, een file server en eventueel een torrentclient draaien.

Onderstaand is wat ik heb aan onderdelen.
1ProcessorsIntel Pentium G4560 Tray€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Exos X16 SATA (Standard model), 16TB€ 239,87€ 239,87
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-2400C17D-32GIS€ 49,79€ 49,79
1VoedingenCorsair CX450M€ 88,74€ 88,74
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 457,40
Aanvullende vraag:
Hoe kan ik in mijn zoektocht voor een moederbord letten op power usage? Ik kan daar eigenlijk niks over vinden. Mijn huidige zoekccriteria in de pricewatch zijn: 1151 socket, DDR4, tenminste een M2 slot, tenminste 2 sata poorten, micro-ATX OF mini-ITX OF thin-mini-ITX.
De mobo suggesties van de topicstart zijn niet meer beschikbaar of qua prijs omhoog geschoten omdat ze nog maar bij 1 levancier beschikbaar zijn. Als ik echter zoek op bovenstaande criteria vind ik een heleboel opties, maar daarvan kan ik dus niks vinden over stroomverbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door stimpyMGS op 06-09-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:52:
Met Proxmox is ZFS waarschijnlijk de makkelijkste optie. Tegenwoordig zitten de meest nodige ZFS-handelingen in de GUI van Proxmox, en kan je zonder commandline-kennis van ZFS er mee aan de slag. Ook als je geen RAID gebruikt heeft ZFS nog handige features als verificatie van de data-integriteit en snapshots.
En niet te vergeten send & receive waardoor je zeer efficiënt backups kunt maken. Door dus een send (& receive) van het vorige gedeelde anapshot naar het meest recente snapshot te doen. Daardoor heb je geen uitgebreide / complexe backup software nodig die moet controleren welke bestanden gewijzigd zijn.

Nadelen zijn er uiteraard ook. En dat is dat ZFS vast wat meer CPU cyclussen verbruikt etc. Door dus bij alle operaties checksums te berekenen, copy-on-write dat vast minder efficiënt is dan gewoon over oude zaken heen schrijven, ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Wat betreft Copy-on-Write is het op zich handig om in het achterhoofd te houden dat SSD's dat principe ook gebruiken (beschreven cellen zijn niet aanpasbaar en moeten per groot blok gewist worden voordat ze weer beschrijfbaar zijn), dus daar maakt ZFS het werk van de SSD eigenlijk makkelijker.
Wat betreft CPU-cycles ga je waarschijnlijk op zoek naar afrondingsfouten, de applicatie die wat met de data moet doen heeft er waarschijnlijk meer nodig, en checksums berekenen op data die toch al in de CPU-cache zit (of er heen moet) is nog redelijk efficient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
Ik was vandaag even aan het spieken in het Intel® Xeon® Processor E5 v4 Product Family Datasheet, Volume 1: Electrical document.
Daar kwam ik toch wel een interessante tabel tegen die voor ons 'low power server' mensen handig is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MXX-F5X9tea6u49j9X8A8xlzyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SxDH7cfWHNweuEhuIAwQP0Bx.png?f=fotoalbum_large
Deze tabel is wel interessant, daar het daadwerkelijke verbruik (van de processor) in states C3 en C6 wordt getoont. Interessant is te zien dat vele (bijna alle) dies terug kunnen naar 12W, een paar bijzondere processoren daargelaten (en een aantal E5 v3s).
Zou wel interessant zijn om aan de hand van deze tabellen en de SPECInt een lijst te maken van _alle_ processoren met hun specifieke eigenschappen (bijvoorbeeld aantal PCIe lanes of memory channels) om zo features te kunnen selecteren die voor jouw handig zijn, en daarvan de 'kosten' in power. Niet alleen voor de E5 serie, maar voor alle series.
Iemand? (Of is dit idee oud, en bestaat deze lijst al, zal je zien, denk je een goed idee te hebben, ben je niet de eerste?)

[ Voor 4% gewijzigd door campr112 op 06-09-2023 15:17 ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@campr112 Dit type Xeon is te zwaar voor thuis. De Watt waarden voor package C states zijn specificaties, geen meetwaarden. Xeon v3 uit 2014 is ook te oud voor de nu interessante generaties (8th t/m 13th gen, met een beetje 6th/7th) desktop processoren die package C8 t/m C10 ondersteunen.

Interessant zijn de beschrijvingen van de registers, met name die over power management gaan, capabilities, control. Die worden gebruikt in de weergave van lspci onder Linux.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:33
@campr112 Zoals mrmrmr al zegt is het geen goed idee...

Die Xeon is vergelijkbaar met een iets recentere i3/5 qua performance!
Pak je de laatste instap i3 dan is de kans groot dat de performance 2x is met 5x lager verbruik.
Tel je daarbij het verbruik van geheugen dan is het extreem onrendabel.
Alleen al de management module in een server/workstation verbruikt al snel 8 a 15w....

Vanuit mijn specialiteit met dit soort processoren kan ik zeggen dat fabrikanten tabellen hebben voor hun servers.
Echter word er altijd uitgegaan van een bepaalde workload, je thuis server staat merendeel van de tijd idle, een datacenter machine werkt overdag en staat 's avonds meestal admin taken uit te voeren.
Of word in een HA/DRS cluster uitgeschakeld en de load gaat naar een kleinere selectie servers.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulsqy
Het is gelukt om mijn eerste pc te bouwen, die als server/NAS gebruikt gaat worden. Bedankt voor alle input.

1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 108,63€ 108,63
1Interne harde schijvenToshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB€ 309,-€ 309,-
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 106,41€ 106,41
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9I chromax.black€ 52,41€ 52,41
1Geheugen internCrucial CT16G4DFRA32A€ 30,45€ 30,45
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 91,41€ 91,41
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 53,60€ 53,60
Totaal€ 857,95

De Noctua koeler heb ik 2de hands gekocht voor €35 inclusief verzenden,
De Fractal Node 804 kost bij Amazon €82

Ik heb op dit moment enkel deze ene HDD aangesloten, maar op termijn worden er dat minstens 6.

Ubuntu 22.04.3 LTS is vers geinstalleerd.

Zonder verder enige settings te hebben aangepast, is te lezen op mijn uitvoering: Brennenstuhl PM 231 E dat het verbruik 30W is.

Ik ga nu wat stoeien met de instellingen in de bios zoals in de topicstart is beschreven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@stimpyMGS Ik zou kijken naar een Fujitsu D3417-B2 (3,5W idle, 6x SATA, ECC) als je naar een 7th gen processor kijkt. Een alternatief is een zuinige 10th gen. Deze link bevat een overzicht van 10th gen systemen gemeten door Tweakers.

In de tijd van Skylake/Kaby Lake (6th/7th gen) waren er nog niet zo veel fabrikanten die energiezuinigheid onder de knie hadden. Dat verbeterde in het algemeen flink met 10th gen. Er zijn 10th gen moederborden die circa 7W verbruiken. Dat is wel ruwweg 2x zoveel als de Fujitsu, maar toch nog laag genoeg.

Let wel dat je met 6x SATA actief een tamelijk hoog idle verbruik zult krijgen, want de mechanische 3.5" disks verbruiken van alle soorten storage (3.5" HDD, 2.5" HDD, SSD) nogal veel: vaak ergens tussen 3 en 8W. Met spindown wordt het actief idle verlaagd (vaak niet mogelijk met RAID) door de disks te laten stoppen als ze een tijdje wel draaien maar niet worden gebruikt. Een flink nadeel is dat de voeding minder zuinig is, want je hebt voor 6x SATA ongeveer 25x 6 = 150W nodig plus de overhead van een systeem (35W), dus 185W totaal voor opstarten, als die toevallig allemaal op hetzelfde moment een piek bereiken. In de praktijk gebeurt dat niet vaak, maar je hebt voor stabiliteit toch wel een grotere voeding nodig dan AC/DC 150W adapter + PicoPSU-160XT. De voeding die op je lijstje staat is wel voldoende, maar niet zuinig bij laag idle (naar schatting <50% efficient onder 10W).

Door de voeding stijgt het idle verbruik misschien naar boven 10W. Elke 3.5" disk kun je daarbij tellen. Deze disk verbruikt 4,1W draaiend, dus dan kom je op omstreeks 15W uit.

Samenvattend: 3.5" disks verbruiken veel en een ATX voeding verbruikt ook veel. Als je een relatief laag idle hebt kun je een zuinigere ATX voeding zoeken. Helaas zijn die momenteel niet in productie. Een in dit topic genoemde Be quiet! Pure Power 11 FM 550 is een alternatief dat momenteel minder, maar toch nog relatief veel (vergeleken met Adapter+PicoPSU) verbruikt bij lage belasting en disks in spindown. Plaatje. Als disks blijven draaien, maak dan de rekensom: 7W (10th gen zuinig) + 4,17W * 6 = 32W. Vanaf 40W is de keuze in ATX voedingen groter omdat de voeding dan niet heel zuinig hoeft te zijn bij lage belasting.

Edit: de Be quiet! Pure Power 11 FM 550 is ook weer uitverkocht. Tweakpc.de doet interessante tests met voedingen en zij vermelden verbruik bij lage belasting, daar kun je naar alternatieven zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 07-09-2023 11:33 ]

• stimpyMGS
mrmrmr schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:17:
@stimpyMGS Ik zou kijken naar een Fujitsu D3417-B2 (3,5W idle, 6x SATA, ECC) als je naar een 7th gen processor kijkt. Een alternatief is een zuinige 10th gen. Deze link bevat een overzicht van 10th gen systemen gemeten door Tweakers.

In de tijd van Skylake/Kaby Lake (6th/7th gen) waren er nog niet zo veel fabrikanten die energiezuinigheid onder de knie hadden. Dat verbeterde in het algemeen flink met 10th gen. Er zijn 10th gen moederborden die circa 7W verbruiken. Dat is wel ruwweg 2x zoveel als de Fujitsu, maar toch nog laag genoeg.

Let wel dat je met 6x SATA actief een tamelijk hoog idle verbruik zult krijgen, want de mechanische 3.5" disks verbruiken van alle soorten storage (3.5" HDD, 2.5" HDD, SSD) nogal veel: vaak ergens tussen 3 en 8W. Met spindown wordt het actief idle verlaagd (vaak niet mogelijk met RAID) door de disks te laten stoppen als ze een tijdje wel draaien maar niet worden gebruikt. Een flink nadeel is dat de voeding minder zuinig is, want je hebt voor 6x SATA ongeveer 25x 6 = 150W nodig plus de overhead van een systeem (35W), dus 185W totaal voor opstarten, als die toevallig allemaal op hetzelfde moment een piek bereiken. In de praktijk gebeurt dat niet vaak, maar je hebt voor stabiliteit toch wel een grotere voeding nodig dan AC/DC 150W adapter + PicoPSU-160XT. De voeding die op je lijstje staat is wel voldoende, maar niet zuinig bij laag idle (naar schatting <50% efficient onder 10W).

Door de voeding stijgt het idle verbruik misschien naar boven 10W. Elke 3.5" disk kun je daarbij tellen. Deze disk verbruikt 4,1W draaiend, dus dan kom je op omstreeks 15W uit.

Samenvattend: 3.5" disks verbruiken veel en een ATX voeding verbruikt ook veel. Als je een relatief laag idle hebt kun je een zuinigere ATX voeding zoeken. Helaas zijn die momenteel niet in productie. Een in dit topic genoemde Be quiet! Pure Power 11 FM 550 is een alternatief dat momenteel minder, maar toch nog relatief veel (vergeleken met Adapter+PicoPSU) verbruikt bij lage belasting en disks in spindown. Plaatje. Als disks blijven draaien, maak dan de rekensom: 7W (10th gen zuinig) + 4,17W * 6 = 32W. Vanaf 40W is de keuze in ATX voedingen groter omdat de voeding dan niet heel zuinig hoeft te zijn bij lage belasting.

Edit: de Be quiet! Pure Power 11 FM 550 is ook weer uitverkocht. Tweakpc.de doet interessante tests met voedingen en zij vermelden verbruik bij lage belasting, daar kun je naar alternatieven zoeken.
Enorm bedankt voor al deze informatie! Handig om te weten dat er een significant verschil kan zitten tussen 7th en 10th gen CPU. Een idle use verschil van pak-en-beet 5w vind ik acceptabel. Ik wil dan liever deze CPU blijven gebruiken zodat ik alleen het mobo hoef aan te schaffen.
Wat de SATA en HDD betreft: ik heb slechts 2 SATA poorten nodig. Meer is prima, maar ga ik niet gebruiken. Ik heb namelijk 1 3.5"HDD, en 1 SATA SSD. Ik hoop daarmee een picoPSU te kunnen gebruiken.

De Fujitsu D3417-B2 is niet meer leverbaar helaasch. Uit andere posts in dit topic maak ik op dat de D3642-B een geschikt alternatief is.

Mijn huidige plan dat ik graag met jullie wil checken is:
- mobo Fujitsu D3642-B
- CPU Intel Pentium G4560
- 1 x SATA 3.5"HDD
- 1 x SATA SSD
- 2 x 16GB DDR4 (G.Skill Aegis F4-2400C17D-32GIS)
- picoPSU (150W)
- Zigbee usb stick (vergeten in vorige post te vermelden. Mede door usb stick kies ik een 150w voeding in plaats van de 90w)

thoughts?

• Bezulsqy
Ik heb wat settings in de bios aangepast, maar er zijn er nogal veel :-)

Ik ben in ieder geval van 30W naar 25W gegaan in idle.

Ik heb via hdparm mijn HDD ingesteld om te spindownen.
Maar voor mijn begrip:
Ik lees in de topicstart dat het niet goed is om een schijf te vaak een spindown te laten uitvoeren. Maar wat is te vaak? Met de setting op een half uur, kan het toch zijn dat de schijf 20 keer per dag in spindown gaat. Is dat niet te vaak?
Ik neem aan dat de spindown timer pas begint te lopen als de schijf idle is?

Ik heb ook powertop autotune gedraaid.

Idle schommelt nu tussen 21 en 22 Watt met HDD in spindown.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-09 23:04
Ik heb mijn oog laten vallen op een Intel NUC 12e generatie met i3 processor. Even verder onderzoeken naar alternatieven en welke SSD het minste (idle) energie gebruikt. "Work in progess."

• FrankHe
Wat scheelt dat een hoop in idle gebruik tussen de Samsung 980 Pro 1TB en Samsung 990 Pro 1TB. Althans op het moment van de meting tijdens de review. Hopelijk hebben ze in de latere productie geen andere chips gemonteerd die ineens een hoger idle gebruik laten zien? We gaan het wel merken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
FrankHe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:50:
Wat scheelt dat een hoop in idle gebruik tussen de Samsung 980 Pro 1TB en Samsung 990 Pro 1TB. Althans op het moment van de meting tijdens de review. Hopelijk hebben ze in de latere productie geen andere chips gemonteerd die ineens een hoger idle gebruik laten zien? We gaan het wel merken.
Besef dat sommige bronnen testen met ASPM/LPM disabled! De SN770 zou 1W idle gebruiken. Tsja met ASPM/LPM enabled wordt dat milliWatts…

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• FrankHe
Mars Warrior schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:59:
[...]

Besef dat sommige bronnen testen met ASPM/LPM disabled! De SN770 zou 1W idle gebruiken. Tsja met ASPM/LPM enabled wordt dat milliWatts…
Dank, weer iets geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndrewF
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-07 21:02
project.bobby schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:47:
[...]

Dit is exact degene waar ik de 2 watt mee haal:
https://www.sossolutions.nl/12v-2a-power-supply-eu

Odroid h3+ 2A 12V: watt 1,9
Odroid h3+ 4A 15V: watt 2,1
Na ASPM enablen en powertop.

Met 2x 16gb ram (oud spul, volgens mij ddr4 2400 gemaakt voor iMac).

Manjaro/ Debian / proxmox allemaal rond hetzelfde verbruik.

Allemaal met officiële odroid h3+ odroid adapters, gemeten met brennestuhl pm231.

1x 1000mbps netwerk aangesloten en 3 ssd's (1x nvme en 2x sata)
Mooi!

Ik heb ook een Odroid H3, maar krijg hem niet onder de 5.0W (gemeten aan de 12V kant door een bench PSU). Er zit 1x16GB (Kingston DDR4 2666MHz KCP426SD8/16) en een 2TB nvme m2 (Kingston NV2 PCIe 4.0 SNV2S) in. Enkel de netwerkkabel is aangesloten.

Clean Debian 12 Bookworm, met ZFS on root. Extra firmware via "apt install firmware-realtek firmware-misc-nonfree" om de dmesg warnings op te lossen.
  • ASPM staat aan voor alle pcie slots
  • grub start met "quiet consoleblank=15"
  • powertop --auto-tune klaagt over "Cannot load from file /var/cache/powertop/saved_parameters.powertop" en "File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only"
De Kingston nvme lijkt niet de zuinigste:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# sudo smartctl -a /dev/nvme0 |grep -A 10 "Supported Power States"
Supported Power States
St Op     Max   Active     Idle   RL RT WL WT  Ent_Lat  Ex_Lat
 0 +     5.00W       -        -    0  0  0  0        0       0
 1 +     3.50W       -        -    1  1  1  1        0     200
 2 +     2.50W       -        -    2  2  2  2        0    1000
 3 -     1.50W       -        -    3  3  3  3     5000    5000
 4 -     1.50W       -        -    4  4  4  4    20000   70000

Powertop meld dat de cpu's vooral in C6 en C7 zitten (het toont geen hogere C levels). De Pkg(HW) zit in "C2 (pc2)". Is dat het probleem? GPU in RC6. Cpu's average freq 800~900Mhz.

Bij device stats zie ik hoge cijfers. Ik heb nog niet met powertop gewerkt, dus geen idee of dit normaal is of niet. Is het vreemd dat de Graphics en 2e nic zo hoog zitten?

code:
1
2
3
4
5
6
7
 100.0%        PCI Device: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8125 2.5GbE Controller
 100.0%        PCI Device: Intel Corporation Device 4db8
 100.0%        PCI Device: Kingston Technology Company, Inc. Device 5017
 100.0%        PCI Device: Intel Corporation Device 4dbc
  70.9%        PCI Device: Intel Corporation JasperLake [UHD Graphics]
  66.4%        PCI Device: Intel Corporation Device 4db9
  66.3%        PCI Device: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8125 2.5GbE Controller

Zou het de Odroid BIOS versie kunnen zijn? (ik heb 1.12)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@AndrewF Is het netwerk actief op 2.5 Gbps? 1 Gbps zal zuiniger zijn en 100 Mbps nog zuiniger. Een hogere snelheid kost meer vermogen.

De meldingen van powertop kun je zien als mededelingen, geen echte fouten. Powertop moet na elke herstart opnieuw worden gestart, de instellingen blijven niet bewaard.

Package C2 verbruikt vaak flink meer dan C8 of C10. Kijk eens met lspci -vvv naar power saving capabilities en control. De oorzaak is typisch een onderdeel dat ervoor zorgt dan C8/C10 wordt geblokkeerd.

Heb je nog een SATA SSD of andere SSD liggen? Probeer die eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndrewF
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-07 21:02
mrmrmr schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:25:
@AndrewF Is het netwerk actief op 2.5 Gbps? 1 Gbps zal zuiniger zijn en 100 Mbps nog zuiniger. Een hogere snelheid kost meer vermogen.

De meldingen van powertop kun je zien als mededelingen, geen echte fouten. Powertop moet na elke herstart opnieuw worden gestart, de instellingen blijven niet bewaard.

Package C2 verbruikt vaak flink meer dan C8 of C10. Kijk eens met lspci -vvv naar power saving capabilities en control. De oorzaak is typisch een onderdeel dat ervoor zorgt dan C8/C10 wordt geblokkeerd.

Heb je nog een SATA SSD of andere SSD liggen? Probeer die eens.
Bedankt mrmrmr!

De switch is 1Gbps only (unifi switch), dus de link is geen 2.5Gbps.
Output van lspci -vvv: zerobin
Over de Kingston nvme staat er:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    Capabilities: [40] Power Management version 3
        Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot-,D3cold-)
        Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME-
    Capabilities: [50] MSI: Enable- Count=1/8 Maskable+ 64bit+

Capabilities: [1bc v1] L1 PM Substates
        L1SubCap: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1- ASPM_L1.2- ASPM_L1.1- L1_PM_Substates-
        L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1- ASPM_L1.2- ASPM_L1.1-
        L1SubCtl2:
    Kernel driver in use: nvme
    Kernel modules: nvme

Ik probeer het later met een andere externe SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 11:58
@AndrewF Most of your Power Management gerelateerde zaken werken niet of worden niet ondersteund. Vandaar al die - achter die cryptische termen.

Grote kans dat de NVME ssd het probleem veroorzaakt.

De vier 100% bij device stats zijn de NIC en de NVME ssd. De twee intel devices zijn de PCIe Bridges, waarmee deze gekoppeld zijn. Dus de 1e NIC en de NVME ssd zijn de twee boosdoeners. De tweede NIC idd is met 60% hoog te noemen, zeker omdat er geen kabel aangesloten zit. Ik heb dit echter ook. Heb nog niet uitgevonden hoe ik deze NIC helemaal kan uitzetten.

Ook Bookworm heeft tov Debian 11 al weer meer processen actief en dus meer vermogenverlies. Ik heb momenteel de DietPi (bookworm) variant draaien en die heeft aanzienlijk minder processen actief en is dus zuiniger dan plane bookworm install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Heeft iemand een idee hoe je meer PCIe lanes kan krijgen dan de 'gemiddelde' desktop PC (dus meer dan 20) zonder dat je power-budget helemaal naar de 'knoppen' gaat? Ik gebruik nu een Xeon E5-2630L v4, en dat 'lijkt' de meest zuinige manier om 40 PCIe lanes en ECC support te krijgen, maar heeft iemand nog een andere optie? Waarom zoveel PCIe lanes: Storage controller, 4xNVMe drives (voor caching, zodat de spinning drives langer uitkunnen) en 10Gbit ethernet controller, ben ook nog naar direct-connect infiniband aan het kijken, maar dat is kwa power echt 'onvoordelig'.
Dus ja, ik snap dat ik met al die externe kaarten zowiezo niet zo zuinig ben (ben ook aan het kijken of ik naar 2.5Gbit RTL8125B kan wisselen ipv 10Gbit adapter, en aan het kijken naar PCIe bifurcation ipv een PCIe switch), maar ik wil op het moederbord/CPU ook kijken of ik wat zuiniger kan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door campr112 op 08-09-2023 13:34 ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@AndrewF Zo te zien ondersteunt de Kingston helemaal geen ASPM settings (onder capabilities).

Al het power management D0 t/m D3cold staat ook uit. Er is wel ondersteuning voor power management. Dat kan een paar dingen betekenen: de BIOS stelt een eigen waarde in, of de SSD is daadwerkelijk niet in staat aan power management te doen.

Meestal gebruik ik Samsung, en dan niet de allersnelste, maar een gewone met goede idle meetcijfers.

Als je nog een andere SSD hebt, zou ik die even proberen om te testen of het iets is met de BIOS of met de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 08:56
campr112 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:32:
Heeft iemand een idee hoe je meer PCIe lanes kan krijgen dan de 'gemiddelde' desktop PC (dus meer dan 20) zonder dat je power-budget helemaal naar de 'knoppen' gaat? Ik gebruik nu een Xeon E5-2630L v4, en dat 'lijkt' de meest zuinige manier om 40 PCIe lanes en ECC support te krijgen, maar heeft iemand nog een andere optie? Waarom zoveel PCIe lanes: Storage controller, 4xNVMe drives (voor caching, zodat de spinning drives langer uitkunnen) en 10Gbit ethernet controller, ben ook nog naar direct-connect infiniband aan het kijken, maar dat is kwa power echt 'onvoordelig'.
Dus ja, ik snap dat ik met al die externe kaarten zowiezo niet zo zuinig ben (ben ook aan het kijken of ik naar 2.5Gbit RTL8125B kan wisselen ipv 10Gbit adapter, en aan het kijken naar PCIe bifurcation ipv een PCIe switch), maar ik wil op het moederbord/CPU ook kijken of ik wat zuiniger kan zijn.
HBA=4 lanes pci-e, 4xnvme=16 lanes en dan nog een 10gbe controller (4 lanes). Je hebt er maar 24 nodig op dit moment. Grootste probleem is dan denk ik om 4xnvme aan te sluiten. Ik weet niet wat je precies doet, maar een (passieve) 16x->4x4 bifurcation card (asus hyper m.2 oid) zou moeten werken. Dan nog 2 slots (hba/nic) die ieder minimaal x8 zijn fysiek maar x4 eletrisch oid dan is er toch keuze genoeg: uitvoering: ASRock Rack C246M WS bijv. met allemaal open ended slots. Of moet alle performance die mogelijk is gehaald worden? (dus de HBA is waarschijnlijk x8 elektrisch, dus haalt maar de helft van de performance op een eletrisch x4 slot).
Zuinigheid t.o.v. wat je nu hebt is lastig omdat een dergelijk systeem per definitie niet zuinig zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@campr112 Je wil zo te lezen een professionele server (ver-)bouwen. Dat valt buiten de scope van dit topic, maar een paar pointers:

Intel I210/I211 1 Gbps netwerkkaarten zijn zuinig. 10Gbps is onzuinig en vereist een switch die waarschijnlijk ook niet zuinig is.

Een PCIe kaart met M.2 slots verdeelt het beschikbare aantal lanes over de slots en zal zelf ook gelimiteerd zijn. Meer kaarten in meer pcie slots voegt overhead toe. Het kan ook leiden tot het wegzakken van package C state naar C2, hoewel dat standaard al het geval is in veel professionele servers.

Professionele servers zijn vaak niet gericht op snelheid, maar op veel gelijktijdige taken. Thuis heb je weinig gelijktijdige taken en gewone desktop processoren zijn sneller (niet dat dat iets uitmaakt, het blijft een server, clients merken er weinig van).

Heb je een surplus server cadeau gekregen? Ik zou dat verkopen en overstappen naar een zelfgebouwd zuinig systeem. Een professionele server is typisch inherent onzuinig, daar is weinig aan te doen. Je betaalt overigens zo'n gratis gekregen systeem alsnog via de stroomrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:38:
@AndrewF Zo te zien ondersteunt de Kingston helemaal geen ASPM settings (onder capabilities).

Al het power management D0 t/m D3cold staat ook uit. Er is wel ondersteuning voor power management. Dat kan een paar dingen betekenen: de BIOS stelt een eigen waarde in, of de SSD is daadwerkelijk niet in staat aan power management te doen.
Zou dat gedrag niet ook kunnen komen doordat Kingston rommel is en daardoor Linux geen ASPM gebruikt?

Als in: de issues die ik had met een A2000 in de tijd dat Linux dit nog niet geforceerd uit zette / niet deed toepassen. Waardoor Linux de SSD dus in een lagere (slaap) stand zette en dat effectief een winterslaap / euthanasie was :X.
Moet ik wel zeggen dat ik de SSD dit jaar weer in gebruik heb genomen, in een ander systeem. "De" firmware update heb gedaan, ASPM heb geforceerd in Linux, en het nog steeds stabiel werkt. * RobertMe klopt af op hout. Heb alleen geen idee of dit ook nog iets betekent heeft voor het energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
* Mars Warrior vraagt zich soms af waarom je thuis 10Gbit nodig hebt: het Hadoop cluster op het werk dat terabytes per dag verwerkt krijgt die 10GBit niet eens vol...

En, @RobertMe , Kingston is inderdaad niet het beste spul. Je weet ook nooit wat je krijgt. Idle verbruik zie ik op wat plekken rond d 0.9W zitten.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
mrmrmr schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:07:
@campr112

Intel I210/I211 1 Gbps netwerkkaarten zijn zuinig. 10Gbps is onzuinig en vereist een switch die waarschijnlijk ook niet zuinig is.
Deze heb ik even nagelezen in detail. De I210/I211 kaarten zijn op zichzelf best zuinig (zo'n 800mW):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqAwcb8R2j49zRnWjvd08Fl9Wb4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AuUnabzdBTwjOAJ6xz7xjISM.png?f=fotoalbum_large

Realtek geeft aan dat zijn 2.5Gbit 8125B (met nadruk op de 'B') met onder 700mW uitkomt op 2.5Gbit.

Met andere woorden, als je 2.5Gbit gebruikt (en dat ben ik van plan), is deze adapter 2.5x zo zuinig als de Intel adapter. Voor snelheden tot 1Gbit is die ongeveer 10-15% zuiniger.
Maargoed, met 100mW per keer ga ik het niet halen idd.
Ik heb al een Zimaboard (2xSATA en 'maar' iets van 3-5W in het gebruik met 2x netwerk), maar daar mis ik toch wel de mogelijkheden van performance en de hoeveelheid storage die er op aangesloten kan worden. Vandaar mijn vraag, welke 'desktop' processoren (of zuiniuge server-processoren) komen tot meer PCIe lanes, en ja, ik snap dat een 8x SAS controller ook met 4x uit komt. Dat is nog wel een goed idee om het aantal lanes voor de CPU te beperken idd, wel ten kosten van de performance.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
campr112 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:53:
Realtek geeft aan dat zijn 2.5Gbit 8125B (met nadruk op de 'B') met onder 700mW uitkomt op 2.5Gbit.
Als je een Realtek card vindt dat alleen maat 0,7W gebruikt met 2,5Gbit netwerk, graag hier melden! Ben benieuwd. Intel 2,5G chips zijn beetje teleurstellend tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:01
Ik kan beamen dat de 8125B 0,2 à 0,3W aan verbruik toevoegt op Gbit snelheid en 0,8W op 2.5Gbit.
Pagina: 1 ... 52 ... 114 Laatste