Nieuw systeem voor thuisserver en homelab

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jasperdgie
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-05 23:21
Goedendag allen,

Zoals de titel aangeeft ben ik opzoek naar een systeem dan dienst kan doen als thuis "servertje" en homelab. De reden dat mij tot het Tweakers-forum wend is dat ik er zelf gewoon niet helemaal uit kom. Met name omdat ik een ontzettende twijfelaar ben, dingen tot in oneindigheid op de detail met elkaar vergelijk, het daarin soms lastig vind om op de belangrijke zaken te focussen, het zo goedkoop mogelijk wil maar wel het beste wil hebben en daardoor geen keuzes kan maken. Een andere reden is dat ik het lastig vind benodigde resources in te schatten en een juiste balans te vinden tussen performance/kosten, resources/energieverbruik. Ik heb op dit moment nog geen "servertje" of homelab, dus ik begin van 0 en heb nog geen ervaring of vergelijkingsmateriaal.

Vanwege eerstgenoemde reden ben ik zo lang als mogelijk weggebleven bij "zelf bouwen" en kwam ik als eerste uit bij:
- Een Intel NUC. Door veel vergelijken en veel willen hebben kwam ik uit bij een 9 pro met Xeon CPU 6c/12 laag TDP, helemaal prima maar bizar duur. Ook de i7 modellen vind ik uiteindelijk te duur.
- Toen kwam ik viavia uit bij goedkopere refurbished enterprise systemen met dezelfde resources, systemen zoals Dell T7810 met dual Xeon E5 v3 of HP Z440 met een enkele Xeon E5 v3. Leek me leuk, veel RAM en uitbreidingsmogelijkheden maar ik schrok me dood van het energieverbruik. Tevens werd ik erop gewezen dat dit echt overkill zou zijn voor wat ik nodig heb.
- Terug naar wat meer consumer systemen, refurbished Dell Precision 3430 SFF of HP ProDesk 600 G5 MT met een 8th gen i7 CPU (8700, 6c/12t). Tweede zelfs mogelijkheid tot 128gb ram, precies wat ik wil qua kracht, maar toch beperkende factoren: niet makkelijk uitbreidbaar: storage (ssd), geen PCIe slotje.
- Al het 'kant-en-klare' lijkt toch net niet te kunnen beiden wat ik wil, dus toch maar aan de zelfbouw. Ik ben nu een week aan het rondkijken voor een systeem met een i7-10700, maar ben er echt doodziek van. Al die nieuwe technieken en variabelen waar je op kan/moet letten: heatsinks, VRM, verschillende RGB en Fan headers, PCIe 3 of 4, verschillende M.2 slots, niet elke 1200 socket kan 11th gen CPUs hebben, SATA aansluitingen, Intel chipset B460, B660, B760, H410, Z490 etc etc. en dan heb ik het alleen nog maar over het moederbord. En op de site geven ze dan aan dat alleen enkele ram bankjes worden ondersteund, klopt dat? Ik heb het gevoel dat ik het qua benodigdheden heel simpel kan houden, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals hierboven genoemd wil ik mijn systeem voornamelijk voor 2 doeleinden gebruiken:
- Persoonlijke diensten: diensten als Jellyfin/Plex (en bijkomende services), Nextcloud, Bitwarden, Foto storage, etc.
- Een homelab waar ik mijn skills kan verbeteren op teshnisch, systeem&netwerk, security gebied: Windows Server (DC), SCCM, Clients (DVWA, Windows, Linux), Hacking systeem, Webserver, Database, Logging&Monitoring stack, etc.

Gewoon een thuisserver waar ik lekker op kan nerden, er zijn vast nog tal van zaken die ik tegenkom en er ook op wil gaan doen (home automation etc.) en specifieke scenario's die ik wil testen door tijdelijk een extra webserver op te spinnen. Het systeem moet deze flexibiliteit en uitbreidbaarheid dus aankunnen. Ik twijfel nog tussen Proxmox en Windows Server > Hyper V.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil het zo goedkoop mogelijk, maar initiële kosten mogen iets hoger zijn als dat op de lange termijn goedkoper zal zijn door lager energieverbruik. Het bedrag wat ik er ongeveer aan uit wil geven is 500 a 600 euro. Als het goedkoper kan, helemaal top, als het iets duurder wordt ook geen probleem. Ik wil het wel echt onder de 800 euro houden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik begin van nul en heb nog niks.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag een nieuwere generatie i7 CPU, het liefst vanaf 7th gen, ik focus mij op de 10700. Ik wil beginnen met 64GB ram, wat ik indien nodig kan uitbreiden naar 128 gb ram. Ik wil beginnen met een 1 of 2 TB M.2 SSD, wat ik later makkelijk naar behoefte kan uitbreiden met (meerdere) SSDs (mag denk ik gewoon SATA zijn). Ik zou graag ook nog een PCIe slotje hebben om evt een NIC te kunnen toevoegen later. Aansluitingen verder maakt me niet heel veel uit denk ik, ik zal er misschien een scherm en af en toe een usb/externe disk aan hangen, maar die aansluitingen heeft elk moederbord wel. Het systeem zal 24/7 aanstaan, dus ik denk ook goede koeling.

Zo iets dus:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700 Boxed€ 238,09€ 238,09
1MoederbordenASRock B460 Pro4€ 155,28€ 155,28
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 114,99€ 114,99
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 72,45€ 72,45
Totaal€ 655,71

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Mijn voorkeur gaat uit naar Intel CPU vanwege wat ik er mee ga doen. Ik lees goede verhalen over Samsung SSDs, maar dit maakt me eigenlijk geen drol uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte maakt niet erg uit, ik kijk naar ATX. Geluidniveau liefst laag, komt in een technische ruimte te staan en niet in de huiskamer, maar zou fijn zijn als het geen teringherrie maakt. Zoals gezegd 24/7 aan, liefst laag energieverbruik, maar is niet een doel op zich. Ik vind het belangrijker voldoende resources te hebben en daar dan een zo zuinig mogelijk systeem bij vinden en niet andersom. Ik hoef geen tierelantijntjes zoals RGB. Hoef ook geen krachtige videokaart o.i.d., zal er niet/nooit op gaan gamen. Ik wil zoals genoemd wel goede flexibiliteit en uitbreidingsmogelijkheden (met met name storage, maar ook RAM en liefst ook een PCIe slot voor NIC). Tot slot overweeg ik om kosten te besparen door componenten refurbished aan te schaffen. Moederbord uit de tabel staat bijvoorbeeld voor 70 eu op marktplaats i.p.v. 155 eu.

Ga je overklokken?
Nee, denk ik niet

Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk is mijn vraag tweeledig:
1. Ben ik op de goede weg. Ik hoor graag bevestiging van iemand met een soortgelijk thuisserver of mijn PW tabel een beetje geschikt is. Of kan ik bijvoorbeeld veel goedkoper uit? (mag ook een kant-en-klaar systeem zijn, zoals die ikzelf eerder ook heb genoemd)
2. Als ik op de goede weg ben:
- Zijn de componenten die ik heb geschikt? Gaat dit werken samen of zijn er geschiktere componenten beschikbaar?
- Waar moet ik nog op letten?
- Heb ik een CPU koeler nodig en zo ja welke?
- Welke voeding is geschikt? Vind het lastig inschatten, ik zat aan 350w te denken?

Excuses voor de lange post, heb geprobeerd zoveel mogelijk informatie te geven om mee te werken hehe.

Groet,
Jasper

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:58
waarom wil je een i7 van 3 generaties terug?
De nieuwere series hebben vaak ook energiezuinige cores...
Een huidige i5 is minstens net zo nuttig, en kost hetzelfde.
DDR5 is duurder, maar maakt je systeem ook wat meer stevig. (natuurlijk is 2e hands wat goedkoper, dus dat is in voordeel van DDR4).

CPU koeler is eigenlijk voornamelijk wegens stilte - hoeveel is je dit waard?
Voeding: pak een gold voeding, gezien je systeem altijd aan staat.
Platinum voeding is nog efficienter, maar op zo'n laag vermogen is de vraag of je je geld eruit haalt.
Er zijn niet veel 350W hoge kwaliteit voedingen, soms is het makkelijker om 450W te pakken.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@jasperdgie

Ten eerste, welkom in de wondere wereld van zelfbouw.

Laten we om te beginnen even wat zaken proberen duidelijk te krijgen zodat je daarna ook wat eenvoudiger tot je definitieve keuzes kunt komen.

je geeft aan dat je graag een thuis-server thuislab wilt. en daarbij noem je ook voorbeelden van bijvoorbeeld windows server.

om nieuwe OSén te testen en vooral om windows server te testen heb je in beginsel HEEL veel hardware nodig. voordat je win server kunt laten draaien met een rol als PDC (domain controler) heb je al snel een machine nodig met 4 cores en als absolute minimum een gb of 6 (als dat er al geen 8 zijn). kortom behoorlijk wat resources als je je bedenkt dat je dan ook nog een windows client tegelijkertijd wilt laten draaien met toch ook minimaal 2cores en 4gb... om in je 'thuis lab te werken heb je dus alleen al een 8core cpu nodig en minimaal 16gb ram. tel je daar óók der vereisten van een plex servertje, nog wat overige meuk dan kom je dus al snel op een system met meer dan 8 cores en meer dan 16gb ram en liefst nog wat ruimte om te groeien.
edit:
ik zie net dat je in beginsel al een setje van 64gb had gekozen, die zou je kunnen laten staan ook in deze build, als je meer met opslag wilt doen is een setje ECC ram misschien fijner, de gekozen modules zijn er ook in vartianten van 16 en 32gb maar die vind je wel in de PW)

Overigens vind ik de reactie van @99ruud99 een beetje een rare, ja nieuwere cores zijn inderdaad op punten sneller, maar voor dit gebruik is core snelheid bijna volledig ondergeschikt aan core count tenzij je wensten van een home lab met de genoemde software wilt bijstellen.

even kijkend naar de use-case het stroomverbruik en het budget zou een ryzen 3900x misschien nog wel de betere optie zijn, de 5900x of de 5950x natuurlijk NÓG beter maar die vallen buiten de boot, en bovendien zit je dan al bijna op het niveau dat je liever doorspaart naar een 7900x

door de kosten van deze cpu + mobo en de lagere kosten voor ram (deze ondersteunt zelfs ECC-non-reg), ga je wellicht zelfs ruimte houden voor verdere verbeteringen op een later moment.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900 Tray€ 214,05€ 214,05
1MoederbordenASUS Prime B450M-A II€ 59,-€ 59,-
1VideokaartenASRock Intel Arc A380 Challenger ITX 6GB OC€ 146,37€ 146,37
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 39,55€ 39,55
2Geheugen internKingston KTD-PE432ES8/16G€ 40,78€ 81,56
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesKingston NV2 2TB€ 82,31€ 82,31
Totaal€ 681,84

met gekozen mobo heb je nog ruimte voor tot 6x sata schijven, én de mogelijkheid om je systeem te bouwen in een mATX kast waardoor je wat compacter blijft.

[1] case kun je naar wens uitzoeken. let wel op dat er in je case ruimte moet zijn voor:
A. voldoende ruimte voor een mATX mobo,
B. voldoende ruimte voor een aantal hdds.
C. ruimte voor een fullsize ATX voeding (dus geen mATX of SFX anders zul je een andere (iets duurdere voeding moeten kiezen).

[2] Dit systeem heeft GEEN iGPU er moet dus een GPU bij, ik had er eerst geen uitgezocht, later toch bedacht dat wél te doen om een eerlijker prijs-overzicht te kiezen, de gekozen intel gpu heb ik specifiek uitgeozocht omdat je aangeeft software als plex te willen draaien, door native ondersteuning van AV1 encoding én decoding lijkt me dit een vrij ideale en vooral ook zuinige keuze, wil je echter ook een Game Pc willen virtualiseren zul je ECHT een andere moeten uitzoeken, deze kaart ondersteunt namelijk alleen DX v12 alle eerdere versies worden in de driver ge-emuleerd met behoorlijk slechte prestaties als gevolg.

[3] CPU komt zonder koeling, de gekozen koeling is meer dan voldoende voor deze cpu, maar als je een compacter systeem wilt (denk aan de aller kleinste behuizingen dan zou deze wel eens te hoog kunnen zijn let daar dus op bij je keuze voor een behuizing.

[ Voor 60% gewijzigd door i-chat op 31-08-2023 12:29 ]

• jasperdgie
Goede vraag @99ruud99 waarom i7 van 3 generaties terug, dit staat niet vast. Ondersteuning vanuit Proxmox weet ik zeker dat goed zit in die generatie, van 12 en 13 weet ik dit niet. Daarnaast is het voldoende voor wat ik wil en acht ik de kans in dit segment nog aannemelijk dat ik e.a. goedkoper/refurbished kan aanschaffen. Daarbij ga ik ervan uit dat het verschil in zuinigheid niet dermate groot is dat ik absoluut voor een recente 12th of 13th gen moet gaan. Ik sta er echter wel voor open hoor.

• jasperdgie
Dank voor je reactie @i-chat. En bedankt voor het zaaien van extra twijfel, mijn keuze voor intel was eigenlijk de enige keuze die ik juist wel gemaakt had haha (dit is een grapje uiteraard).

Om even te reageren op het Cores en Ram verhaal. Ik denk dat eerder het RAM een bottleneck zal gaan vormen, vandaar dat ik inderdaad al had ingezet op 64 GB ram (en ik zou dit in de loop van tijd misschien zelfs willen ophogen als dat nodig blijkt of mijn projecten aanzienlijk uitbreiden). Wat betreft Cores ben ik denk ik wel iets "conservatiever" dan jij. Ik verwacht dat die Windows systemen voornamelijk "idle" gaan draaien en maar paar procent gebruiken. In mijn zoektocht ben ik mensen tegengekomen die meerdere Windows Servers en Domain controllers naast elkaar draaide met een simpele 4 core CPU. Want het werkt volgens mij niet zo dat je dedicated fysieke cores aan VMs gaat toewijzen toch? Je hebt in Proxmox neem ik aan virtuele vCPUs en die zijn niet dedicated, je kunt bijvoorbeeld ongeveer 4 vCPUs toewijzen per fysieke CPU core en dan blijft alsnog alles naast elkaar draaien omdat de fysieke core efficient gedeeld wordt door meerde VMs.

Ik denk dat @99ruud99 juist bedoeld dat je bij nieuwere Intel CPUs (dus de 13700 ipv de 10700) meer kernen en/of threads krijgt voor minder of zelfde energieverbruik. Hij heeft het niet over snelheid.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is waarom je AMD Ryzen boven Intel i7 adviseert, is dat puur vanwege de prijs en stroomverbruik? Ik zal eens kijken naar het prijsverschil in geheugen. Bij Intel is ECC toch ook soms mogelijk, maar dan in non ECC mode? Is het bij AMD Ryzen wel mogelijk in ECC mode RAM te gebruiken? En wat is het voordeel van ECC in mijn situatie van een thuisserver? (dit is een oprechte vraag, ik weet het niet. Ik dacht dat dit meer nodig was in enterprise situaties).

In ieder geval, ik ga ook even serieus kijken naar AMD / Ryzen.

[ Voor 5% gewijzigd door jasperdgie op 31-08-2023 12:48 ]

• i-chat
  • Niet online
@jasperdgie je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat je in een Hypervisor (ik probeer even techniek onafhankelijk te blijven) meerdere virtuele cores aan een vm kunt hangen. in feite is een vCore zoals esx of proxmox ze noemen niet heel veel meer dan een thread. dus als je een cpu hebt die 8c 16 doet kun jij 16 vcpu's aanmaken op cpu native level. daarnaast kun je ook cores (of threads) nog spitsen... je kunt bijvoorbeeld een vm 1core @ 50% toewijzen, in dat geval kun je feitelijk dus vcpu's op 1 core laten draaien let er dan wel op dat dit een behoorlijke performance drop geeft omdat je feitelijk ook nog software draait die die toeweizing effectief moet realiseren, je krijgt dan dus een apparte (bovenop het OS) taks-scedular die rekentaken van de vcpu gaat toeweizen aan cores, dat wil je dus liefst niet al te vaak laten gebeuren.

dat in een test opstelling de meeste devices grotendeels idle zijn klopt - je bent immers aan het testen... anderzijds heb je wel het nadeel dat je desondanks je hardware wilt afstemmen op een zekere piekbelasting. wat gebeurt er als als je een bepaalde taak uitvoert op server 1, en desktop 1 zo'n taak moet niet per sé net zo snel uitgevoerd worden als in een live omgeving maar als jij bij het testen steeds een uur moet wachten dan ben je dat ook snel zat.

uiteindelijk zal alles afhangen van de daadwerkelijke loads en scenario's die je wilt gaan testen. het overduidelijke voordeel van een hypervisor is natuurlijk dat je bepaalde machines stil kunt zetten op het moment dat je ze niet gebruikt en resources vrij wilt voor andere taken. een gevirtualiseerd cluster met web- en database- en weet ik wat nog niet meer voor servers kan na het spelen prima uit om ruimte te maken voor een gameserver of een gevirtualiseerde game-pc. maar als ik persoonlijk zou kiezen tussen en eerst snellere 8core of een iets tragere 12core binnen het zelfde geld- en het zelfde stroom-budget dan wist ik het wel ;) op deze manier heb je gewoon 8 extra threads ter beschikking om vCPU's van te maken. enige reden waarom dit systeem iets duurder uitkomt is omdat ik voor een redelijk dure gpu heb gekozen. als je toevallig nog iets van een GTX1050 oid hebt liggen of een Rx550 dan zou je die 150 in je zak kunnen houden of alsnog 64gb of meer ram kunnen kiezen, of alvast een begin kunnen maken met het kopen van harddisks of ssd's voor opslag.

overigens: je 980pro 1tb ssd is voor dit doel zowel overpriced als overkill. de NV2 heeft dubbel zoveel geheugen en ik maar marginaal trager. er was ook nog een andere 2tb schijf (naam even kwijt) die een paar keer in de BBG's is genoemd en ook onder de 100 verkrijgbaar is. maar die kon ik zosnel niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdgie
Hoi @i-chat

Dank voor ook je 2e uitgebreide reactie! Ik ga dit weekend weer even verder met builds samenstellen en daarbij ook zeker naar AMD Ryzen kijken. Ik had dat dus helemaal links laten liggen omdat ik dacht dat dat meer voor game PC's was, en dus meer gericht op prestaties ipv efficiëntie (lees energiezuinigheid). Maar dat hogere aantal cores/threads is zeker interessant. Moet ik daarbij wel opmerken dat jij in de prijstabel de Ryzen 9 3900 hebt opgenomen die inderdaad een stukje goedkoper is, maar in je verhaal de Ryzen 9 3900x noemt. Als ik het goed begrijp ondersteund de Ryzen 3900x inderdaad ECC ram, maar deze is ook ook zo'n 150 euro duurder dan de 3900 en heeft een TDP van 105 ipv 65 (wat waarschijnlijk een hoger stroomverbruik heeft dus). De Ryzen 9 3900 ondersteund volgens mij geen ECC, maar is inderdaad wel stukje goedkoper dan de i7 en heeft voor hetzelfde TDP meer cores. Een nadeel daarbij vind ik wel dat ik een aparte grafische kaart moet aanschaffen (wat bij de i7 volgens mij niet nodig is), waardoor het uiteindelijk toch weer duurder is (en vermoedelijk ook meer/extra stroom verbruikt). Vind ik die extra kosten en gedoe het extra aantal cores waard (die ik misschien niet per se nodig heb)? Dat is een vraag ik even moet beantwoorden denk ik. Kortom, ik blijf het een lastige keuze vinden haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
hi, @jasperdgie ik had al zo'n vermoeden, dat is eigenlijk ook precies de reden waarom ik deze 3900x (of als je meer geld had gehad de ryzen 5900x aanraad en niet bijvoorbeeld een 13th gen intel of een ryzen7900x die vebruiken namelijk allemaal een stuk meer.

Toegegeven ze zijn daarmee ook een stuk sneller maar dat is in de casus van een homelab relatief minder belangrijk je wilt immers heel veel dingen tegelijk doen maar ruwe prestatie doet er minder toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdgie
Goedemorgen allen,

@i-chat Ja, ik mikte zelf ook niet op 13th gen intel hoor, zoals in mijn eerdere berichten mikte ik op gen 10/11 i7. Hoe nieuwer hoe duurder en ik weet nou ook niet precies hoe Proxmox omgaat met die nieuwe big.LITTLE architectuur met combinatie van snelle en zuinige cores.

Als ik kijk naar jouw build van 680 euro, en dan de 3900 voor 3900x vervang (+150eu), moet er nog een behuizing(+75eu) bij en dan kom je al op zo'n 900 euro uit (alles nieuw). Dan heb ik 4c/8t meer en de mogelijkheid om ECC RAM te gebruiken, maar in die build heb ik dan wel nog maar 32GB ram. De voornaamste reden die ik zie om ECC RAM te gebruiken is voor eventueel gebruik van ZFS voor Proxmox, waardoor volgens mij een deel van het RAM alweer "opgesnoept" wordt door ZFS systeem. Ik weet eerlijk gezegd nog niet of ik ZFS ga geburiken, ik moet me daar nog in verdiepen. Ik verwacht echter sowieso juist dat RAM mijn bottleneck zal zijn en niet de CPU, dus als ik naar 64GB (+80eu) ram wil uitbreiden zit je al op bijna op 1000 euro voor het complete system. Daarnaast is daarbij de TDP van CPU in principe behoorlijk hoger (105w. Ik weet TDP is niet hetzelfde als stroomverbruik en bij Intel moet je tweaken om het op 65w te houden) + je moet daarbij ook het verbruik van de losse GPU nog optellen (18W - 75W). Al met al denk ik dat ik met deze build toch wel aanzienlijk duurder uit ben qua aanschaf en stroomverbruik. Duurder dan wat ik in mijn hoofd had en de extra resources die ik daarvoor krijg acht ik niet nodig (geen gameserver oid, neig naar geen ZFS/ECC denk ik. Het moet gewoon een simpele krachtige VM host worden).

De build, die ik na de input, nu wel op het oog heb is als volgt:
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 224,91€ 224,91
1MoederbordenGigabyte B560M D3H€ 106,04€ 106,04
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 40,90€ 40,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 118,90€ 118,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 84,99€ 84,99
Totaal€ 709,64

Ik ben daarmee voor ongeveer 700 euro klaar (300 eu goedkoper), heb iets minder cores maar wel 64GB RAM. Ik hoop dat deze (met Intel CPU getweaked) ook een lager energieverbruik heeft. Ik hoop met wat BOL tegoedbonnen die ik nog heb en eventueel d.m.v. tweedehands spul via Marktplaats of Tweakers Vraag & Aanbod misschien nog wel de kosten iets te verlagen)

Ik ben wel benieuwd of iemand nog een mening heeft over deze setup:
-Gebruik ik goede componenten of zit er "troep" tussen? (ik ben helemaal niet thuis in de hardware merken, bijvoorbeeld Gigabyte. Als dit bekend staat als niet zo'n goed merk kies ik uiteraard liever een andere)
-Nog steeds: ben ik überhaupt op de goede weg?

Ik hoop dat er nog wat Tweakers kunnen reageren of input hebben!
Dank.

Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:04
Nog een kleine overweging: Vanaf 12de gen Intel CPUs hebben P en E cores. het lijkt wel dat dit gaat blijven. Dus als je wilt wel experimenteren, doe dat op min of meer toekomst gericht proc. Beide Intel en AMD hebben efficient cores.
Mars Warrior heeft zijn systeem op zo’n manier ingericht dat alle onbelangrijke achtergrond processen op E-cores draaien. Hij draait i7-12700 op 3W idle, trouwens. Ik ben niet zeker of proxmox kan heel goed omgaan met de E cores, maar denk ik wel. Tenminste alle OS gaan dat ondersteunen.
Ikzelf heb gewoon voor i5-12600k gegaan, 6P+4E cores genoeg om alles te kunnen doen en toch zo zuinig mogelijk in idle blijven (5W).
Als je een AMD wit, er is ook een zuinig AMD systeem onlangs gemeld.
Pagina: 1