Wat ik heb
Ik ben al een tijdje (passief) op zoek naar vervanging voor mijn HP Microserver N40L (11 jaar oud), en mogelijk ook m'n NUC met Celeron N3050 (7 jaar oud).
De eerste bevat 4x2TB harddisks en staat meestal uit omdat die stroom zuipt (en ik de media niet zo vaak meer benader), de ander doet Docker met Home Assistant (via SlimmeLezer+ en USB de elektrameter uitlezen), Pi-hole en Unifi management en draait in principe 24/7 op een Watt of 4~6.
Wat ik wil
Een kleine, niet te dure en met name zuinige server die ik zelf onderhoud en die beide apparaten vervangt.
Dus: storage (veel media, maar wil ook weer onsite backup erbij naast OneDrive en GitHub) en (niet heftig gebruikte) containers. Ik ben van huis uit Microsoft-man, maar voor een beetje Linux-beheer draai ik m'n hand ook niet om, vooral niet als het voor "erbij" is. Al blijkt de Pi-hole DNS-server een vrij essentieel onderdeel van de toegang tot het internet.
Waar ik op uitkom
Ik ben erg gecharmeerd van de
Sharkoon QB One:
En daarin dan dit bord:
ASRock N100DC-ITX, vanwege z'n 2xSATA. Dan kan ik er 2x8TB of 1x16TB in hangen. Plus wat RAM (32 GB want met één slot niet uitbreidbaar), en een NVMe voor OS en software.
Twijfels
• Dit bord met z'n onboard Intel N100 met een TDP van 10W is grappig, maar heeft wel een externe adapter nodig. Er is een
Adapter QVL, en voor ieder daarvan valt wel een "Sygnosis" of "Premium" te vinden. Huismerktroep met brandgevaar, of prima spul wat met twee tientjes weer een warme voeding in de behuizing scheelt?
• Zijn er echt geen kleinere kasten (deze past niet in de meterkast) voor 2x3,5" SATA met Mini-ITX en externe adapter?
• Welk OS? Ubuntu doe ik met m'n ogen dicht, maar ik wil qua containers wel eens naar Proxmox of FreeNAS kijken.
• Of moet dit in z'n eigen topic?