Verschil is nog kleiner. Meen dat @
GioStyle 1,8W of iets dergelijks melde. Dus inderdaad, €100 ga je niet snel terugverdienen. Maar de Odroid heeft dan wel 2x 2,5Gbit/s en los (/vervangbaar) RAM. Daarnaast meen ik dat het verschil kleiner was. Mij staat iets bij van ~€200 incl SSD & RAM (in mijn geval had ik voor de TopTon beide liggen, dus "gratis").
Dan zou ik liever een standaard mITX bordje nemen, of een NUC achtige oplossing. Een H3 is wel lekker klein overigens.
Die N100 mITX bordjes met rechtstreekse DC input zien er ook zeer zeker geinig uit en hebben " voor een volgende keer" ook mijn interesse gewekt. Maar... ze zijn wel onzuinig.
Het grote manko wat mij betreft is vaak de BIOS: dat lijkt wel de sluitpost te zijn, waardoor allerhande zuinigheids opties er niet inzitten en/of niet werken.
Anderzijds heb je die garantie ook niet bij de grote namen. En IIRC zijn er ook in dit topic al ervaringen langs gekomen dat een systeem maar niet zuinig te krijgen was en met een nieuw/ander moederbord wel. En dat dan gewoon met een bekend merk.
1W boeit mij niet zo, maar als je dan een systeem hebt dat niet lager komt dan 8W, dan wordt het wel een beetje jammer, want dat is snel 5W teveel. In jou geval denk ik dat de nvme schijf heel wat scheelt en voorkomt dat je CPU in C8/C10 komt.
Het zal bij die TopTon wel een combinatie zijn (geweest). Die Kingston zal wellicht van zichzelf onzuinig zijn en dat die een buggy firmware heeft waardoor Linux standaard APST niet aandurft maakt het er niet beter op. En lage C states zal daardoor ook een issue zijn. Anderzijds is het mijn router, die ook de Linux ISOs afhandeld (zuiniger dan "24/7" door netwerk gaan?). Dus ik verwacht dat die in een ideale situatie nog steeds niet de lage C states zou behalen doordat die eigenlijk altijd bezig is (routeren verkeer, DNS server, down- & uploaden).
En de Intel i226 is dan waarschijnlijk ook "een onding" (crashes met powertop, mogelijk omheen te werken door wat was het, ongebruikte poorten tijdelijk in te pluggen en allemaal ethtools stuff te doen?)
Aan de andere kant: mijn oude Intel NUC met J3455 deed ook 6W idle, terwijl Kontron laat zien dat een mATX bord met ATX voeding op de helft kan uitkomen

Ook Intel krijgt het niet altijd voor elkaar om een zuinig systeem te bouwen.
Exact. Ik heb 2 N5105 systemen die kaal idle zeg 2,5W en 8W verbruiken. Jij hebt vervolgens één Kontron + i7 systeem dat op 3,5W zit na ingebruikname (IIRC was dat toch met draaiende containers etc)? Dat maakt die 2,5W niet slecht, maar die 3,5W voor jouw systeem met de potentie die het heeft is wel veel beter (ook duurder).
Vandaar ook geen spijt van het 2,5W systeem. Prijs vs performance vs verbruik is dik prima. En voor ruim 2 á 3 keer zoveel in prijs had ik iets gehad dat veel meer performance zou kunnen leveren, en ook heel zuinig is, alleen heb ik die performance helemaal niet nodig.
En met zuinige E-cores, cores die zich uitschakelen als ze niet gebruikt worden, ... is het ook niet zo gek dat de systemen in absoluut laag verbruik elkaar niet ontlopen. Vraag is alleen of die i7 ook zo zuinig blijft bij een laag verbruik (nee dus: daaron heb jij getuned om veel taken expliciet op E-cores te draaien en kloksnelheden terug te schroeven).