Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:08
Ik denk dat als je virtual machines gaat draaien op een N5105/N100 systeem dat je dan niet handig/efficiënt bezig bent. Ik heb het zelf ook een tijdje (uit noodzaak) gedaan. Dat voegt zoveel overhead toe dat je systeem eigenlijk nooit meer in ‘idle’ komt. Dan kan je in mijn ogen beter gewoon voor een normale Intel i3/i5 systeem gaan, zodat de overhead in verhouding kleiner is en je hebt meer power tot je beschikking als je het één en ander wil uitvoeren.

[ Voor 6% gewijzigd door GioStyle op 24-09-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 18:42
HotSpot79 schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:05:
[...]

Ik heb die Silverstone idd. Die bevalt mij erg goed. Niet goedkoop. Had ik em weer gekocht? Denk het niet die hotswap gebruik ik nooit. Had eerder een Node804 gekocht.
Fair enough. Ik twijfel daar nu ook over. Had de 804 al in mijn wensenlijstje staan. Thanks iig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:47

MJV

GioStyle schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:53:
Ik denk dat als je virtual machines gaat draaien op een N5105/N100 systeem dat je dan niet handig/efficiënt bezig bent. Ik heb het zelf ook een tijdje (uit noodzaak) gedaan. Dat voegt zoveel overhead toe dat je systeem eigenlijk nooit meer in ‘idle’ komt. Dan kan je in mijn ogen beter gewoon voor een normale Intel i3/i5 systeem gaan, zodat de overhead in verhouding kleiner is en je hebt meer power tot je beschikking als je het één en ander wil uitvoeren.
Goed punt. Ik ben nu vooral aan het experimenteren met Proxmox om virtualisatie beter te snappen. Wil uiteindelijk mijn Synology vervangen door wat anders, en denk aan zelfbouw.

Na wat software optimalisatie zit het verbruik nu rond de 10watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 22:50
Ik het Proxmox draaien op een N5100 TopTon bakje, met 1 VM (OPNsense) en dat werkt zeer goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sew74CFHTSzz-N0LfZcU2OzNfTc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4BA0hkHYRaVu0HLrrlA1mBPn.png?f=user_large

Het werkt zo goed en stabiel, dat ik niet durf upgraden naar 8.0 8)7

[ Voor 61% gewijzigd door GoBieN-Be op 25-09-2023 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

GioStyle schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:47:

Helaas één keer Gbit lan en één geheugenslot. Voor die prijs kan je wel wat leukers vinden, zoals de Topton kastjes. Daar hoef je alleen nog maar een ssd en geheugenmodule toe te voegen en je hebt een compleet systeem.
Precies de overweging die ik heb gemaakt. De n100's van Topton zijn ook nog met DDR5 te krijgen wat sneller en zuiniger zou moeten zijn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Ik ben aan het optimaliseren geweest met mijn aangepaste vm server. nu nog puur in idle proxmox, volgende week ga ik ook services installeren.

Verbruik met onderstaande onderdelen zit op zijn laagst op ~3,4W . Het schommelt een beetje rond de 4W. Ik heb wel proxmox geupdate naar versie 8 vanwege de Intel E/P alder lake support.

getest met een shelly plug S
Ik heb powertop autotune gedaan en wat in de topicstart stond over grub. In de bios zijn dingen zoals hd-audio uitgeschakeld.

De gebruikte adapter (180W / 19V) https://www.amazon.de/-/e...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
Ik zal nog testen met andere adapters (het is 19V met dezelfde plug als mijn laptop, daar heb ik 3 verschillende van :))

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13400 Boxed€ 246,-€ 246,-
1MoederbordenASUS Pro H610T D4-CSM€ 121,-€ 121,-
1BehuizingenSilverstone PT13€ 54,90€ 54,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
2Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A€ 32,72€ 65,44
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 31,99€ 31,99
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 55,04€ 55,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 619,27

De truenas scale server met de picopsu zit met spindown van de harde schijven nog steeds op 32W. Ik zit te denken om te testen met proxmox en daar de zfs op draaien. en dan de shares in een fileserver LXC te runnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Nutral op 26-09-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

mrmrmr schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:07:
@Nutral Gefeliciteerd! 3,4W-4W is behoorlijk laag.

Kun je de voeding toevoegen aan het lijstje? Ook welke meter je hebt gebruikt en wat je hebt gedaan voor de optimalisatie is handig.
Ik heb het aangevuld! Ik denk dat ik nog wel een efficientere adapter heb. ik zal het daarmee eens testen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

mrmrmr schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:24:
Ik heb de reviews bekeken van die adapter en het blijkt dat ze verschillende adapters uitleveren. Het zou een Delta Electronics ADP 18nXX X kunnen zijn of een Chicony A17-180P4A (Level VI) (nog een foto).

Kun je misschien een foto posten van het label op de adapter?
Het is de Chicony A17-180P4A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59_O-BEVYJ3bYMfkQehFbN5eXUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJ2HlGNeNaxHdzE2LgVy2MBj.jpg?f=fotoalbum_large
Chicony is bekend als OEM voor diverse laptopfabrikanten zoals Lenovo. Het VI teken bovenaan links betekent DOE Level VI (Amerikaanse Department of Energy). Dat zal wel meehelpen met het zuinig zijn schat ik in.

In ieder geval véél beter dan een willekeurige noname adapter.

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

andru123 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:08:
[...]

Vrij groot verschil met je vorige systeem die op 16W zat Nutral in "Het grote zuinige server topic - deel 3" . Wat is de reden, het kan niet de CPU zijn?
Ehm, ik heb nu pas door dat powertop auto-tune opnieuw gedaan moet worden na een restart. Verder heb ik proxmox geupdate naar 8 waarbij de nieuwe linux kernel zit die deze intel cpu's beter ondersteund en heb ik de grub aanpassing gedaan zodat de gpu op een lagere energie modus gaat. Met deze cpu runde hij voordat ik software aanpassingen heb gedaan op 18W

Dus ik heb toen wel powertop ingesteld, maar daarna opnieuw opgestart.
(de pc was toen een testcomputer, die ik af en toe aan zet)
Nu ga ik hem constant gebruiken als server.

[ Voor 4% gewijzigd door Nutral op 27-09-2023 14:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
In een aantal besturingssystemen zit tegenwoordig standaard een systemd service in het package PowerTOP.

Die kan je eenvoudig aanzetten dmv:
systemctl enable powertop

Dan wordt "powertop --auto-tune" automatisch elke boot utigevoerd.

Mocht jouw OS hem niet meeleveren, hij ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
thijs@nas:~$ cat /etc/systemd/system/powertop.service
[Unit]
Description=Powertop tunings

[Service]
Type=oneshot
RemainAfterExit=yes
ExecStart=/usr/sbin/powertop --auto-tune

[Install]
WantedBy=multi-user.target

Even niets...

FireDrunk schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:31:
In een aantal besturingssystemen zit tegenwoordig standaard een systemd service in het package PowerTOP.
Volgens mij is het niet zo zeer dat maar een aantal besturingssystemem deze bevatten, maar het feit dat deze systemd service file pas relatief recentelijk aan powertop toegevoegd. Grote kans dus dat de distributies die de service file wel bevatten een nieuwe(re) powertop versie hebben en de distros zonder service file nog een oude versie leveren.
RobertMe schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:52:
[...]

Volgens mij is het niet zo zeer dat maar een aantal besturingssystemem deze bevatten, maar het feit dat deze systemd service file pas relatief recentelijk aan powertop toegevoegd. Grote kans dus dat de distributies die de service file wel bevatten een nieuwe(re) powertop versie hebben en de distros zonder service file nog een oude versie leveren.
Potato, potato :+ Effect is hetzelfde, hij zit er niet bij.

Even niets...

Nutral schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:26:
..en heb ik de grub aanpassing gedaan zodat de gpu op een lagere energie modus gaat.
was het "quiet consoleblank=15" of is er iets meer? Van 18 naar 4 is vrij geweldig voor powertop.
En trouwens sinds het lijkt dezelfde mb en cooler te zijn, past het in deze case of moest je toch iets doen? Ik zit met vergelijkbaare case (M350) waar alleen Noctua L9i past. i5-13400 komt met eigen cooler, die gebruik je niet, waarschijnlijk. Maar koelprestaties van Noctua L9i vallen iets tegen bij mij, ik denk voor zuinigheid met een grotere cooler te vervangen (en andere case dan). Als de cooler harder draait, verbruikt het systeem meer energie uiteindelijk, denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door andru123 op 27-09-2023 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FireDrunk schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:01:
[...]

Potato, potato :+ Effect is hetzelfde, hij zit er niet bij.
Nee, potayto potahto :+
In any case. Als je de service unit niet hebt betekent dat dus waarschijnlijk dat je een oude versie van powertop hebt en je dus mogelijk wilt updaten.
Daarnaast kan het handmatig aanmaken van de file mogelijk issues geven als je update naar een nieuwere versie waar de file wel in zit. Alhoewel ik denk dat de package maintained version in /usr/lib/systemd/system/ of iets dergelijks komt te staan. Maar ook in dat geval zou de versie in /etc/systemd/system dan de distro versie overrulen.

Edit:
Even gecheckt, en bij mijn Debian Bookworm install staat de file ook in /lib (die weer een symlink naar /usr/lib is). Als die bij jou in /etc staat lijkt er dus ook al iets niet te kloppen?
$ systemctl cat powertop.service
# /lib/systemd/system/powertop.service
[Unit]
Description=Extend the battery life of laptop

[Service]
Type=oneshot

[Install]

Edit2:
Service unit blijkt al 2 jaar in de repo te zitten :p https://github.com/fenrus...b/master/powertop.service
Mijne matcht ook met de repo versie, die van jouw is dan een custom (/zelf geschreven) versie. RemainsAfterExit klinkt wel als een kinda logische optie misschien, geen idee. Gezien je niet kunt stoppen 50/50. Jouw unit file kun je niet een tweede keer starten maar moet je expliciet herstarten doordat die altijd op active (/running) blijft staan door deze setting.

[ Voor 40% gewijzigd door RobertMe op 27-09-2023 15:13 ]

Klopt, als hij vanuit je distro meekomt, land hij in /usr/lib/systemd/system. Dit zou dus geen issues op moeten leveren, tenzij de distro versie fundamenteel anders is.

Volgens mij krijg je wel een warning van systemd dat hij de /usr/lib/systemd/system variant niet meer gaat gebruiken. Ik dacht iets met een melding in de trant dat de file wordt ge'shadowed' or 'hidden'.

EDIT:

Ik heb hem al 'jaren' geleden zelf gemaakt gegoogled ofzo. Omdat Debian hem volgens mij niet standaard meelevert.

EDIT 2:
En prompt zie ik dat hij er inmiddels bij staat :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
root@nas:~# cat /usr/lib/systemd/system/powertop.service
[Unit]
Description=Extend the battery life of laptop

[Service]
Type=oneshot

[Install]

* FireDrunk gaat zijn zelfgemaakte file weggooien

[ Voor 42% gewijzigd door FireDrunk op 27-09-2023 17:58 ]

Even niets...

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 09:11

Church of Noise

Drive it like you stole it

Nieuwe raspberry pi 5 is aangekondigd.
Volgens Tom's Hardware is ie bij idle toch niet zo zuinig als je van zo'n device zou verwachten
At idle, without any added cooling, it sits at around 50.5 degrees Celsius and consumes around 2.7 Watts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Church of Noise schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:02:
Nieuwe raspberry pi 5 is aangekondigd.
Volgens Tom's Hardware is ie bij idle toch niet zo zuinig als je van zo'n device zou verwachten

[...]
Ben dan ook wel benieuwd naar benchmarks vs x64 systemen. 2,7W is gewoon een (zeer) hoog idle verbruik. En de performance ligt waarschijnlijk nog steeds veel lager dan bv een N5105 (en N100, maar die lijkt dan nog een veel hoger idle verbruik te hebben met 8W).

En een raw bordje gaat dan $60 of $80 kosten? Ten eerste is het maar de vraag of dat de daadwerkelijke prijs wordt. En daarnaast moet je een nieuwe case (oude is niet geschikt), waarschijnlijk een nieuwe adapter (vorige generatie is niet geschikt, deze vereist 25W), opslag, etc. Terwijl je voor €150 een N5105 systeem hebt met SSD en al, en een Intel J4xxx voor waarschijnlijk rond de €100 die rondjes draaien om een RPi.

Voor server achtige toepassingen zijn er IMO (zeker tegenwoordig) echt veel betere oplossingen te vinden. Waarmee alleen het hardware thinkering verhaal over blijft (bergen GPIO pins etc om spul op aan te sluiten). Maar anderzijds heeft die dan veel teveel power en power usage. Echt aan bv hardware thinkering kant heb je weer eerder de arduinos & ESPs. Maar dat zijn natuurlijk geen general purpose oplossingen.

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 22:39

rvk

RobertMe schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:15:
[...]
En een raw bordje gaat dan $60 of $80 kosten? Ten eerste is het maar de vraag of dat de daadwerkelijke prijs wordt. En daarnaast moet je een nieuwe case (oude is niet geschikt), waarschijnlijk een nieuwe adapter (vorige generatie is niet geschikt, deze vereist 25W), opslag, etc. Terwijl je voor €150 een N5105 systeem hebt met SSD en al, en een Intel J4xxx voor waarschijnlijk rond de €100 die rondjes draaien om een RPi.
Gewoon even benieuwd hoor... maar waar kun je die halen voor die prijs?
rvk schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:04:
[...]

Gewoon even benieuwd hoor... maar waar kun je die halen voor die prijs?
Ik heb een compleet N5105 systeem van AliExpress. Met M.2 SSD (zelf te vervangen, which I did) en gesoldeerd RAM (8 of 16 GB keuze). Mijne (/goedkoopste) met 8GB RAM & 128GB kostte daarbij dan ~€150. Incl. vervangen SSD & adapter ligt de prijs dan uiteraard wel hoger. Maar het zal mij benieuwen of je die RPi 5 met 8GB RAM en case dadelijk voor onder de €100 vindt (gezien de prijzen van de RPis afgelopen jaar(en). En dan moet je ook nog iets van opslag en adapter kopen.
Qua doosje lijkt die wel op die wat ik heb. Alleen wat andere gaatjes er in :+ (4x USB, twijfel tussen 2x 2 of 3x USB 3 en 1x USB 2, maar 1x HDMI). En deze heeft dan ook nog een 256GB SSD dus daarmee iets "duurder" (met Chinese no-name compontenten en 128GB vs 256GB gaat dat toch vast om een paar euro :+).
Bij (te) goedkope moederbordenbouwers is er mijns inziens ongetest geen zekerheid dat ze een en ander wel goed hebben geconstrueerd. Met name energiebesparende functies zouden wel eens niet geimplementeerd kunnen zijn. Het gaat ze vaak niet om het leveren van een goed product, maar om het een goed product te laten lijken voor de gemiddelde koper. Voor de verkoop hoeft er alleen maar uit te zien alsof het voldoet.

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 22:39

rvk

Ok. met AliExpress en zelf knutselen met de onderdelen zul je er inderdaad wel komen.
(overigens zie ik op AliExpress de kale N5105 zonder geheugen voor €146 maar dat zal het afgelopen jaar dus ook duurder geworden zijn.)

Maar voor kant-en-klare oplossingen (of board zo in een case poppen) inclusief geheugen zul je ze voor die prijs in de meeste Nederlandse of Europese webshops niet tegenkomen.

Kiwi heeft de Pi5 8GB overigens voor €92,95 staan. Met stroomadapter en case ga je dus wel makkelijk over die €100 heen.
mrmrmr schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:56:
Bij (te) goedkope moederbordenbouwers is er mijns inziens ongetest geen zekerheid dat ze een en ander wel goed hebben geconstrueerd. Met name energiebesparende functies zouden wel eens niet geimplementeerd kunnen zijn. Het gaat ze vaak niet om het leveren van een goed product, maar om het een goed product te laten lijken voor de gemiddelde koper. Voor de verkoop hoeft er alleen maar uit te zien alsof het voldoet.
Nouja, mijn systeem verbruikt tussen de 2 en 2,5 Watt. Ja, dat kan zuiniger (zie de Odroid H3 die net onder de 2W zit). En ja, je kunt voor dat verbruik vast ook meer performance krijgen (geoptimaliseerde i3 of zo). Maar prijs / prestatie / verbruik IMO dik prima.

Achteraf was een Odroid H3 wellicht een betere keuze geweest 2,5Gbit/s bv). Maar ik sta nog steeds achter mijn aankoop hiervan.

Mijn N5105 TopTon systeem als router iets minder. 8W kaal idle. Alhoewel de Kingston A2000 met APST uit (gezet door kernel / hardware quirk) daar wellicht ook een bijdrage aan levert. Ook daar niet echt spijt van de aankoop. Maar dit verbruik in combinatie met dat een Odroid H3 wel veel zuiniger kan zijn en ook dual 2,5Gbit/s heeft maakt dat achteraf wel de betere keuze.

En puur benoemen "(te) goedkoop". Tsja, misschien pakken de Gigabytes, Asussen en Asrocks gewoon een (gigantische) winst en zijn ze kwalitatief net zo slecht ;)
RobertMe schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:52:
[...]
Nouja, mijn systeem verbruikt tussen de 2 en 2,5 Watt. Ja, dat kan zuiniger (zie de Odroid H3 die net onder de 2W zit). En ja, je kunt voor dat verbruik vast ook meer performance krijgen (geoptimaliseerde i3 of zo). Maar prijs / prestatie / verbruik IMO dik prima.
Die 1-2W ga je natuurlijk nooit echt merken. Dat is een paar €€ per jaar die mi niet echt opwegen tegen een €100 hogere prijs.
Achteraf was een Odroid H3 wellicht een betere keuze geweest 2,5Gbit/s bv). Maar ik sta nog steeds achter mijn aankoop hiervan.

Mijn N5105 TopTon systeem als router iets minder. 8W kaal idle. Alhoewel de Kingston A2000 met APST uit (gezet door kernel / hardware quirk) daar wellicht ook een bijdrage aan levert. Ook daar niet echt spijt van de aankoop. Maar dit verbruik in combinatie met dat een Odroid H3 wel veel zuiniger kan zijn en ook dual 2,5Gbit/s heeft maakt dat achteraf wel de betere keuze.
Met een H3 zit je ook zo met behuizing en voeding richting de €250, en dan moet er nog RAM en SSD bij. Een Odroid kan ik prijstechnisch niet echt een goede koop vinden. Dan zou ik liever een standaard mITX bordje nemen, of een NUC achtige oplossing. Een H3 is wel lekker klein overigens.
En puur benoemen "(te) goedkoop". Tsja, misschien pakken de Gigabytes, Asussen en Asrocks gewoon een (gigantische) winst en zijn ze kwalitatief net zo slecht ;)
Hangt ook sterk af waar je koopt. Een GK3 via Ali of "gewoon" via een europese shop scheelt vaak ook al €50-€100. In procenten is het helemaal veel gezien de prijs van een GK3 op Ali.

Het grote manko wat mij betreft is vaak de BIOS: dat lijkt wel de sluitpost te zijn, waardoor allerhande zuinigheids opties er niet inzitten en/of niet werken.

1W boeit mij niet zo, maar als je dan een systeem hebt dat niet lager komt dan 8W, dan wordt het wel een beetje jammer, want dat is snel 5W teveel. In jou geval denk ik dat de nvme schijf heel wat scheelt en voorkomt dat je CPU in C8/C10 komt.

Aan de andere kant: mijn oude Intel NUC met J3455 deed ook 6W idle, terwijl Kontron laat zien dat een mATX bord met ATX voeding op de helft kan uitkomen ;w Ook Intel krijgt het niet altijd voor elkaar om een zuinig systeem te bouwen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Mars Warrior schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:04:
[...]

Die 1-2W ga je natuurlijk nooit echt merken. Dat is een paar €€ per jaar die mi niet echt opwegen tegen een €100 hogere prijs.
Verschil is nog kleiner. Meen dat @GioStyle 1,8W of iets dergelijks melde. Dus inderdaad, €100 ga je niet snel terugverdienen. Maar de Odroid heeft dan wel 2x 2,5Gbit/s en los (/vervangbaar) RAM. Daarnaast meen ik dat het verschil kleiner was. Mij staat iets bij van ~€200 incl SSD & RAM (in mijn geval had ik voor de TopTon beide liggen, dus "gratis").
Dan zou ik liever een standaard mITX bordje nemen, of een NUC achtige oplossing. Een H3 is wel lekker klein overigens.
Die N100 mITX bordjes met rechtstreekse DC input zien er ook zeer zeker geinig uit en hebben " voor een volgende keer" ook mijn interesse gewekt. Maar... ze zijn wel onzuinig.
Het grote manko wat mij betreft is vaak de BIOS: dat lijkt wel de sluitpost te zijn, waardoor allerhande zuinigheids opties er niet inzitten en/of niet werken.
Anderzijds heb je die garantie ook niet bij de grote namen. En IIRC zijn er ook in dit topic al ervaringen langs gekomen dat een systeem maar niet zuinig te krijgen was en met een nieuw/ander moederbord wel. En dat dan gewoon met een bekend merk.
1W boeit mij niet zo, maar als je dan een systeem hebt dat niet lager komt dan 8W, dan wordt het wel een beetje jammer, want dat is snel 5W teveel. In jou geval denk ik dat de nvme schijf heel wat scheelt en voorkomt dat je CPU in C8/C10 komt.
Het zal bij die TopTon wel een combinatie zijn (geweest). Die Kingston zal wellicht van zichzelf onzuinig zijn en dat die een buggy firmware heeft waardoor Linux standaard APST niet aandurft maakt het er niet beter op. En lage C states zal daardoor ook een issue zijn. Anderzijds is het mijn router, die ook de Linux ISOs afhandeld (zuiniger dan "24/7" door netwerk gaan?). Dus ik verwacht dat die in een ideale situatie nog steeds niet de lage C states zou behalen doordat die eigenlijk altijd bezig is (routeren verkeer, DNS server, down- & uploaden).
En de Intel i226 is dan waarschijnlijk ook "een onding" (crashes met powertop, mogelijk omheen te werken door wat was het, ongebruikte poorten tijdelijk in te pluggen en allemaal ethtools stuff te doen?)
Aan de andere kant: mijn oude Intel NUC met J3455 deed ook 6W idle, terwijl Kontron laat zien dat een mATX bord met ATX voeding op de helft kan uitkomen ;w Ook Intel krijgt het niet altijd voor elkaar om een zuinig systeem te bouwen.
Exact. Ik heb 2 N5105 systemen die kaal idle zeg 2,5W en 8W verbruiken. Jij hebt vervolgens één Kontron + i7 systeem dat op 3,5W zit na ingebruikname (IIRC was dat toch met draaiende containers etc)? Dat maakt die 2,5W niet slecht, maar die 3,5W voor jouw systeem met de potentie die het heeft is wel veel beter (ook duurder).
Vandaar ook geen spijt van het 2,5W systeem. Prijs vs performance vs verbruik is dik prima. En voor ruim 2 á 3 keer zoveel in prijs had ik iets gehad dat veel meer performance zou kunnen leveren, en ook heel zuinig is, alleen heb ik die performance helemaal niet nodig.
En met zuinige E-cores, cores die zich uitschakelen als ze niet gebruikt worden, ... is het ook niet zo gek dat de systemen in absoluut laag verbruik elkaar niet ontlopen. Vraag is alleen of die i7 ook zo zuinig blijft bij een laag verbruik (nee dus: daaron heb jij getuned om veel taken expliciet op E-cores te draaien en kloksnelheden terug te schroeven).

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ben toch voor Chinese N100 doosjes gegaan voor mijn nieuwe cluster, ook al zijn er andere oplossingen (zoals Odroid H3) die nog zuiniger of efficienter zijn. Ik had liever zelfbouw dan een kant-en-klare barebone maar de N100 mobo's die nu op de markt zijn bevallen me niet.

Mijn overwegingen zijn:
- zuinig genoeg om (in principe) fanless te draaien (in combinatie met een behuizing met koelvinnnen).
- relatief goede single thread performance
- lage per-unit prijs
- ddr5 (zuiniger en sneller dan ddr4 (zeker single channel))
- i266v nics (zuiniger dan realtek)
- meer dan 2 nics
- lekker compact & stapelbaar

Ik wil er een cluster van bouwen van (tenmiste) 5 nodes, daarom is de per node prijs belangrijk. Ieder tientje extra telt door.
Het totaal aantal cores zou meer dan genoeg moeten zijn.
De single thread preformance is beter dan server die vervangen moet worden (1st gen i7) en die heb ik toch al nooit als bottleneck ervaren. Zo'n N100 zou snel genoeg moeten zijn om jaren mee vooruit te kunnen.

Ik weet dat ik een enkel systeem zou kunnen bouwen dat goedkoper, sneller en zuinger is dan 5 N100's, maar het cluster-aspect is belangrijk voor mij.

Mijn laatste argument is eigenlijk een slecht argument maar wel pragmatisch: een vrij laag maximum verbruik. Dit cluster gaat (oa) als mijn speeltuin/lab dienen. Ervaringen uit het verleden leren dat mijn experimenten niet altijd goed gaan waardoor er opeens een proces staat te herstarten of te loopen op 100% CPU. Natuurlijk zou ik dat moeten monitoren en direct ingrijpen.. maar de realiteit is anders. Dat soort processen pakken wat ze krijgen kunnen. Een snellere processor is dan wel efficienter per operatie maar als het aantal operaties fors toeneemt kost het me netto een stuk meer stroom.

Ergens op de achtergrond speelt ook nog mee dat deze compacte, snelle en stille kastjes ook heel geschikt zijn als desktop PC, HTPC, WIFI-accesspoint, slimme speaker, etc. Mochten ze toch niet bevallen als clusternodes dan kan ik makkelijk andere toepassingen vinden zonder lang wakker te liggen van de prijs.

Laatste voetnoot. Nadeel van zo'n cluster is wel dat ieder systeem z'n eigen voeding heeft en er ook heel wat switchpoorten nodig zijn voor al die NICS. Dat geeft flink wat overhead en is ook niet gratis. Ik overweeg dus om meerdere cluster nodes op dezelfde voeding aan te sluiten zodat die voeding effcienter kan wekren.
Een enkel systeem met één grote voeding voor alles kan veel efficienter zijn, maar uiteindelijk is dat vooral realitief. Efficientie is geen doel op zich voor mij, er komt een punt dat verdere besparingen niet meer dan een paar watt/euro verschil kunnen maken. Als dat hele cluster nu 20W meer of minder gebruikt maakt eigenlijk niet zo veel uit, het is nog altijd zuiniger dan de oude bak die vervangen wordt.

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:56
Dag medetweakers,

Na zeer goede ervaringen met een Topton N5105 als Sense doosje zowel qua snelheid als zuinigheid heb ik besloten om een tweede N5105 DIY NAS bordje aan te schaffen. Dit ter vervanging van een Raspberry Pi 3B+ die zijn beste tijd nu wel heeft gehad en diende als Home Assistant host. Een smarthome draaien op een MicroSD kaartje en de meest goedkope USB stick voor logging is natuurlijk niet ideaal x-)

Op het nieuwe systeempje wil ik proxmox gaan draaien met oa Home Assistant OS, Jellyfin, Adguard/Pi-Hole, docker containers voor Invidious, Libreddit, Music Assistant, Grafana en Nextcloud, mogelijk komt hier nog Frigate bij in de toekomst als NVR.

Aangezien dit een wat uitgeruster bordje betreft met 6x SATA, 2x M.2 en 4x 2.5Gb i226 en deze ook volop wil gaan inzetten als NAS komen hier nog wat 16 of 20TB 3.5" schijven bij. Proxmox zelf zal op een striped ZFS NVME komen te draaien. Ook komt er nog een Zigbee stick in.

Ook komt er 32GB aan RAM in. Zit er nog veel verschil in het stroomverbruik en de prestaties van single DIMM of dual DIMM?

Een PicoPSU lijkt dan al redelijk snel af te vallen als optie. Echter zijn alle ATX voedingen die worden aangeraden in dit topic zoals de RMX550 en Pure Power 11 FM in geen oerwoud meer te bekennen. In mijn desktop zit op dit moment een RM650 (2021 model)

Nu is mijn vraag: zou het beter zijn om deze RM650 voeding te transplanteren naar de NAS of een Be Quiet Pure Power 11 400w of mogelijk zelfs een Be Quiet Pure Power 12M 550w aan te schaffen specifiek voor de NAS? Zover ik dit topic heb doorgespit zie ik dat deze voedingen wel vaak worden overwogen, maar lage belastingen zijn volgensmij nog niet op de 12M gemeten. Iemand die hier ervaring/cijfers over heeft?
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:39:
Ik ben toch voor Chinese N100 doosjes gegaan voor mijn nieuwe cluster, ook al zijn er andere oplossingen (zoals Odroid H3) die nog zuiniger of efficienter zijn. Ik had liever zelfbouw dan een kant-en-klare barebone maar de N100 mobo's die nu op de markt zijn bevallen me niet.
Ben benieuwd naar het exacte type, en het uiteindelijke verbruik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mars Warrior schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:02:
[...]

Ben benieuwd naar het exacte type, en het uiteindelijke verbruik!
Het is een CWWK geworden en wel het model met de pakkende naam: "12th Gen Intel Firewall Mini PC Alder Lake i3 N305 8 Core N200 N100 Fanless Soft Router Proxmox DDR5 4800MHz 4xi226-V 2.5G" :)

Om precies te zijn de N100 variant (barebone):
https://cwwk.net/products...5g?variant=44614005555432

Ik hoop dat het goed gaat want bij het invoeren van mijn adres is mijn huisnummer op een of andere manier weggevallen. Customer support reageerde gelukkig onmiddellijk op mijn chatverzoek en zou het goed zetten... althans... in een overmoedige bui heb ik geprobeerd om Chinees met ze te spreken. Volgens mij is het goed gegaan maar ik kan niet 100% uitsluiten dat ik per ongeluk iets naars over z'n moeder heb gezegd. ;) Nou ja, nog geen uur later had ik een track & trace code maar helaas kan ik daar geen afleveradres op zien dus ik weet niet zeker of het goed is gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

andru123 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:04:
[...]
was het "quiet consoleblank=15" of is er iets meer? Van 18 naar 4 is vrij geweldig voor powertop.
En trouwens sinds het lijkt dezelfde mb en cooler te zijn, past het in deze case of moest je toch iets doen? Ik zit met vergelijkbaare case (M350) waar alleen Noctua L9i past. i5-13400 komt met eigen cooler, die gebruik je niet, waarschijnlijk. Maar koelprestaties van Noctua L9i vallen iets tegen bij mij, ik denk voor zuinigheid met een grotere cooler te vervangen (en andere case dan). Als de cooler harder draait, verbruikt het systeem meer energie uiteindelijk, denk ik.
Het was consoleblank=15,

Het past in mijn silverstone case (die nog kleiner is dan de M350), maar de usb front poorten heb ik verwijderd en ik heb een gat gemaakt in de case omdat de Noctua fan er niet in past. de noctua L9i krijgt hem volgens mij prima gekoeld met cinebench runs. Met 65W valt het nog mee hoeveel hij moet koelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZvWmMcAd4RdLYMzwy95rTM3XrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmClatjlj22Jaf8zftqxwAgb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij een rPi betaal je niet perse voor het beste product, dat het laagste idle verbruik heeft, je betaald voor het vrij goed uitgekristalliseerde ecosysteem.

Of het je dat waard is moet iedereen zelf beslissen denk ik.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

D0ubleD0uble schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:54:

Ook komt er 32GB aan RAM in. Zit er nog veel verschil in het stroomverbruik en de prestaties van single DIMM of dual DIMM?
Dat is zo'n echt "dat ligt er aan" vraag maar over het algemeen is dual channel dubbel zo snel en gebruikt ook dubbel zo veel stroom. Op het totaal van het systeem zal het echter niet heel veel meer stroom zijn.
Een PicoPSU lijkt dan al redelijk snel af te vallen als optie.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar volgens mij valt dit nog wel binnen de mogelijkheden van een goede PicoPsu, die gaan tot 120W. Jij hebt er zelf vast veel langer over nagedacht. Heb je een schating van het gemiddelde en het piekverbruik?

Echter zijn alle ATX voedingen die worden aangeraden in dit topic zoals de RMX550 en Pure Power 11 FM in geen oerwoud meer te bekennen. In mijn desktop zit op dit moment een RM650 (2021 model)

Nu is mijn vraag: zou het beter zijn om deze RM650 voeding te transplanteren naar de NAS of een Be Quiet Pure Power 11 400w of mogelijk zelfs een Be Quiet Pure Power 12M 550w aan te schaffen specifiek voor de NAS? Zover ik dit topic heb doorgespit zie ik dat deze voedingen wel vaak worden overwogen, maar lage belastingen zijn volgensmij nog niet op de 12M gemeten. Iemand die hier ervaring/cijfers over heeft?
[/quote]

Dit zijn allebij "80 Plus Gold" voedingen, dat betekent dat ze vanaf 20% belasting getest worden en dan (tenmiste) 90% effectief moeten zijn. Voor een 400W voeding betekent dit dus vanaf 80W, maar het is vast niet zo dat de performance instort bij 79W. Bij een laag verbruik is zo'n voeding wel minder effectief maar er is ook minder stroom te "verspillen". Als ie maar 50% effectief zou zijn dan zou je 40W verspillen, maar als je 400W gebruikt bij 90% efficientie ben je ook 40W kwijt. Als je echt de laatste Watt er uit wil slepen zal je eerst moeten vaststellen hoeveel je precies nodig hebt.

Een 550W wordt vanaf 110W getest (en moet dan minstens 90% efficient zijn voor het Gold label).

Deze tabel geeft het mooi weer: Wikipedia: 80 Plus

Samengevat, als je onder de 80W zit dan is een PicoPSU genoeg, als je boven de 80W zit dan kan een gewone PSU efficient werken. Bij twijfel kun je beter groter gaan maar (veel) meer dan het piekverbruik van je systeem is niet nodig. Maak je echter niet veel zorgen over inefficientie op lage vermogens want er is dan gewoon weinig om te verspillen.

Concreet, ik zou de zwaarste voeding in je PC steken en de lichtste in de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 11:58

PuijkeN

euhm ?

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:28:
[...]

Het is een CWWK geworden en wel het model met de pakkende naam: "12th Gen Intel Firewall Mini PC Alder Lake i3 N305 8 Core N200 N100 Fanless Soft Router Proxmox DDR5 4800MHz 4xi226-V 2.5G" :)

Om precies te zijn de N100 variant (barebone):
https://cwwk.net/products...5g?variant=44614005555432

Ik hoop dat het goed gaat want bij het invoeren van mijn adres is mijn huisnummer op een of andere manier weggevallen. Customer support reageerde gelukkig onmiddellijk op mijn chatverzoek en zou het goed zetten... althans... in een overmoedige bui heb ik geprobeerd om Chinees met ze te spreken. Volgens mij is het goed gegaan maar ik kan niet 100% uitsluiten dat ik per ongeluk iets naars over z'n moeder heb gezegd. ;) Nou ja, nog geen uur later had ik een track & trace code maar helaas kan ik daar geen afleveradres op zien dus ik weet niet zeker of het goed is gegaan.
Gekocht op de CWWK site zelf? Ben ook benieuwd naar je ervaring ivm levering en eventuele douanekosten. Post gerust een update als je meer weet ..

Ben zelf op zoek naar een vervanger van mijn 5th gen NUC I3 die geen PPOE 1Gbit meer trekt .. maar zie soms door het bos de bomen niet met de N100 barbones van Chinese makelij.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PuijkeN schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:49:
[...]

Gekocht op de CWWK site zelf? Ben ook benieuwd naar je ervaring ivm levering en eventuele douanekosten. Post gerust een update als je meer weet ..

Ben zelf op zoek naar een vervanger van mijn 5th gen NUC I3 die geen PPOE 1Gbit meer trekt .. maar zie soms door het bos de bomen niet met de N100 barbones van Chinese makelij.
Als je op AliExpress besteld zijn er in ieder geval geen douanekosten. Dit nadat een aantal jaren terug nieuwe Europese wetgeving is ingegaan die eist dat buitenlandse webshops die zich richten op Europeanen ook de BTW en alles in de prijs moeten verrekenen, en uiteraard ook afdragen aan de douane. Dus de prijs die je bij AliExpress besteld is daarmee "definitief".

Hoe het zit met, kleinere, losstaande, merkgebonden shops die "toevallig" over de hele wereld verzenden durf ik echter niet te zeggen. Maar voor bv een AliExpress is het in ieder geval onmogelijk gemaakt om zonder BTW etc te verkopen binnen Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:57:
[...]
Hoe het zit met, kleinere, losstaande, merkgebonden shops die "toevallig" over de hele wereld verzenden durf ik echter niet te zeggen. Maar voor bv een AliExpress is het in ieder geval onmogelijk gemaakt om zonder BTW etc te verkopen binnen Europa.
De regels:
https://www.belastingdien...aankopen/internetaankopen

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ja, direct van CWWK.net . Ongeveer een uur na bestelling had ik een Track & Trace code en toen ik die opende had de postbode het pakketje al in ontvangst genomen. Inmiddels, 1 dag later, is het aangekomen op het vliegveld. Nu weet ik dat het best twee weken op het vliegveld kan blijven liggen voor er iemand naar omkijkt maar het is ook niet ongebruikelijk dat het meer dan een week duurt om producten vanuit de fabriek naar het postkantoor te krijgen. So far, so good.

Ik verwacht inderdaad dat er nog een rekening van de douane komt en dat de prijs netto ongeveer hetzelfde wordt als wanneer ik via AliExpress had besteld.
Na enig onderzoek heb ik vastgesteld dat CWWK de fabrikant van die N100 moederborden in al die kastjes.
Leveranciers als Topton en KingNovy assembleren ze geloof ik zelf. Daardoor zijn er kleine variaties in de gebruikte onderdelen en de kwaliteit van de assemblage en de klantenservice. Het belangrijkste verschil is misschien wel of de CPU goed contact maakt met het koelblok of niet, dat vereist blijkbaar enige moeite want ik lees vaak dat het niet goed is gedaan in de fabriek.
Bijkomend probleem is dat voor alle grote namen er meerdere webshops te vinden zijn op aliexpress die allemaal beweren de enige echte officiele winkel voor dat merk te zijn. Misschien zijn ze het ook wel, net zoals je ook meerdere domeinnamen kan hebben. Ik kom er echter niet uit. Aantallen volgers, verkochte producten of de reviews geven geen uitsluitsel.

Daarnaast zijn er nog allerlei resellers die niet meer doen dan de producten van voornoemde leveranciers doorverkopen. Probleem daarbij is dat vaak enorm lage volumes hebben (2 units verkocht) waardoor je niks aan reviews hebt en je niet weet of ze uberhaupt leveren wat ze beweren aan te bieden. Ze jatten allemaal elkaar foto's teksten en websites. Ik heb grote twijfels of je echt kan voorspellen wat je krijgt. Zo zijn er verschillende behuizingen die door elkaar heen gebruikt worden en in de reviews kan je zien dat mensen niet altijd krijgen wat er op de foto stond.

Al die kastje lijken op elkaar dus je kan je er niet echt een buil aan vallen, maar ik heb mijn zinnen gezet op een specifiek model (met name de behuizing) en heb bij CWWK het meeste vertrouwen dat ik ga krijgen wat ik wil in een redelijke kwaliteit. Ik heb direct van hun eigen website besteld om zeker te weten dat ik met het echte CWWK te maken heb en er geen onduidelijkheid is over wat ik precies ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 11:58

PuijkeN

euhm ?

CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:33:

Na enig onderzoek heb ik vastgesteld dat CWWK de fabrikant van die N100 moederborden in al die kastjes.
Leveranciers als Topton en KingNovy assembleren ze geloof ik zelf. Daardoor zijn er kleine variaties in de gebruikte onderdelen en de kwaliteit van de assemblage en de klantenservice. Het belangrijkste verschil is misschien wel of de CPU goed contact maakt met het koelblok of niet, dat vereist blijkbaar enige moeite want ik lees vaak dat het niet goed is gedaan in de fabriek.
Bijkomend probleem is dat voor alle grote namen er meerdere webshops te vinden zijn op aliexpress die allemaal beweren de enige echte officiele winkel voor dat merk te zijn. Misschien zijn ze het ook wel, net zoals je ook meerdere domeinnamen kan hebben. Ik kom er echter niet uit. Aantallen volgers, verkochte producten of de reviews geven geen uitsluitsel.

Daarnaast zijn er nog allerlei resellers die niet meer doen dan de producten van voornoemde leveranciers doorverkopen. Probleem daarbij is dat vaak enorm lage volumes hebben (2 units verkocht) waardoor je niks aan reviews hebt en je niet weet of ze uberhaupt leveren wat ze beweren aan te bieden. Ze jatten allemaal elkaar foto's teksten en websites. Ik heb grote twijfels of je echt kan voorspellen wat je krijgt. Zo zijn er verschillende behuizingen die door elkaar heen gebruikt worden en in de reviews kan je zien dat mensen niet altijd krijgen wat er op de foto stond.

Al die kastje lijken op elkaar dus je kan je er niet echt een buil aan vallen, maar ik heb mijn zinnen gezet op een specifiek model (met name de behuizing) en heb bij CWWK het meeste vertrouwen dat ik ga krijgen wat ik wil in een redelijke kwaliteit. Ik heb direct van hun eigen website besteld om zeker te weten dat ik met het echte CWWK te maken heb en er geen onduidelijkheid is over wat ik precies ga krijgen.
Ik wilde eigenlijk liever een zelfbouw (dus N100 bordje met wat extra's) maar je komt uiteindelijk duurder uit en ik vrees dat het verbruik ook hoger zal zijn dus dan kom ik al gauw weer terug bij de Chinese all-in-one's. Is wel nuttige informatie dat het in de basis in principe allemaal dezelfde moederborden zijn - weet je toevallig of dat ook geldt voor de BIOS (en updates) of zijn die wel merk specifiek? Ik heb wat schrik in verband met eventuele toekomstige support/updates voor deze bakjes .. maar zal het pas weten over een paar jaar denk ik.

Ik zou in elk geval willen betalen via PayPal omdat ik dan denk/hoop dat er toch een extra bescherming zal zijn indien het niet aankomt of indien er toch iets misgaat tijdens het hele bestel proces. Ik heb wel al wat goedkope spullen besteld op AliExpress en dat ging altijd wel goed eigenlijk, maar voor zo'n N100 doosje spreek je al direct over een ander bedrag natuurlijk.

En bedankt @RobertMe voor de info, indien ik dus een goede winkel kan vinden op AliExpress is het dus "all inclusive".

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PuijkeN schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:48:
[...]

Ik wilde eigenlijk liever een zelfbouw (dus N100 bordje met wat extra's) maar je komt uiteindelijk duurder uit en ik vrees dat het verbruik ook hoger zal zijn dus dan kom ik al gauw weer terug bij de Chinese all-in-one's. Is wel nuttige informatie dat het in de basis in principe allemaal dezelfde moederborden zijn - weet je toevallig of dat ook geldt voor de BIOS (en updates) of zijn die wel merk specifiek? Ik heb wat schrik in verband met eventuele toekomstige support/updates voor deze bakjes .. maar zal het pas weten over een paar jaar denk ik.
V.w.b. BIOS updates zou ik er echt vanuit gaan dat je die niet krijgt. Bij de Chinese kant en klare doosjes. Asus/Asrock/Gigabyte bordjes is uiteraard een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

PuijkeN schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:48:
Van wat ik er van gezien heb gebruiken ze allemaal dezelfde BIOS van CWWK. Iedere leverancier geeft een andere naam aan de file (als ze uberhaupt al iets leveren) maar ze hebben allemaal dezelfde checksum. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat er nog updates komen.

Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over álle N100 systemen, maar over een bepaalde groep Chinese all-in-one mini-pc's die er allemaal ongeveer zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://cwwk.net/cdn/shop/files/b58ce7b99582c961375527c3c6b27ebb_e656d5e1-9539-4bda-929c-79da1b1859ba_900x.png?v=1689392218

[ Voor 14% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 29-09-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:37:
[...]
Van wat ik er van gezien heb gebruiken ze allemaal dezelfde BIOS van CWWK. Iedere leverancier geeft een andere naam aan de file (als ze uberhaupt al iets leveren) maar ze hebben allemaal dezelfde checksum. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat er nog updates komen.
Ieder ander kun je wel beschouwen als resellers die er een andere plakker op doen en klaar. Sommige bedrijven op Ali bestaan net aan uit 1 of 2 mensen die ergens in een kantoorgebouw op de 13de verdieping een PC hebben staan om de webshop te runnen.
Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over álle N100 systemen, maar over een bepaalde groep Chinese all-in-one mini-pc's die er allemaal ongeveer zo uitzien:
[Afbeelding]
Overal hetzelfde plaatje en prachtige foto's van de productie faciliteiten inclusief CE en andere stempels _/-\o_

En natuurlijk zoveel mogelijk termen in de titel om maar op alles gevonden te worden 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Sommige mensen gaan naar het casino. Ik koop in China. De regels zijn ongeveer hetzelfde. Weet waar je aan begint, laat je niet gek maken, doe het niet te vaak en vooral: zet niet meer in dan je bereid bent om te verliezen.
Geloven dat je het van het huis kan winnen hoort bij de sport.

Zonder gekheid, ik heb heel veel research gedaan en weet redelijk goed waar ik aan begin. Ik heb lol in het onderzoek en de "jacht". Alles wat technisch gezien mis kan gaan kan ik oplossen of accepteren, inclusief totale mislukking. De grootste zorg is brand door kortsluiting. :/
Maar goed, iedereen die z'n eigen systemen bouwt neemt daarmee een risico, ik heb ook wel eens een CPU gesloopt bij het monteren van de koeler die meer koste dan dit hele kastje. Hobby's kostten nu eenmaal geld.

Er is gelukkig heel veel informatie online te vinden over deze computertjes. De fabrikant bouwt ze al jaren en brengt iedere paar maanden een upgrade uit waardoor de grootste kinderziektes er nu wel uit zijn. Toch blijven het gevoelige kastjes met issues rond koeling, netwerkdrivers, ram-compatibility (koop Crucial!), low-power states, en nog een hoop meer. Zo heb ik bewust gekozen voor de langzamere N100 omdat de N305 toch niet echt voluit kan gaan zonder een hoop extra koeling. De puzzel is deel van de lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:36

Devil103

Coffee need more coffee

Mijn chinese no name AWOW (what's in a name) N100 doosje valt behoorlijk goed mee.

Volgende LXC containers zijn overgezet:
  • home assistant
  • mariadb
  • influxdb / grafana
  • frigate (5x camera streams en Google Coral met USB)
  • OPNsense (VM)
  • nginxproxymanager
  • mqtt
  • adguard
Momenteel draait die 10 / 11W onder belasting van frigate. De streams worden volledig afgehandeld door de GPU. Met speedtest lukt het mij op mijn 100 mbps VDSL2 lijn mooi toe te trekken ook al zijn het 2 Realtek NIC chips.

Eén Realtek NIC is volledig in passthrough naar de OPNsense VM.
De tweede maakt deel uit van de Proxmox bridge.

Door het vrijmaken van mijn NAS van deze kritische services is het mij door wat extra klooien gelukt om het verbruik van deze Z390M ITX met intel core i5 9500 eindelijk verder terug te brengen. Deze draaide meestal rond de 40W met alle disks in spindown en constant C2/C3 state. Nu draait deze op 25W en kan ik ook C7 pkg state halen.

Vreemd genoeg moet ik voor de C7 state te halen (beetje voor mijn eigen referentie):
  • - de ASPM op default laten ipv powersupersave en ASPM forceren op de Asmedia SATA controller. --> dit commando helpt onmiddelijk om de pkg state van C3 naar beneden te halen
  • - Intel HW EPB state op balance_performance ipv balance_power -> very weird?
Netto 5W winst. Misschien nog 6W als ik de adapter van N100 vervang.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Hoeveel en welke disks? Met wat gemeten, adapter? Welke realtek chips.
PS. Waarom maken mensen geen inventaris in hun profile? Zou zo makkelijker kunnen zijn..

[ Voor 38% gewijzigd door andru123 op 30-09-2023 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:36

Devil103

Coffee need more coffee

andru123 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:55:
Hoeveel en welke disks? Met wat gemeten, adapter? Welke realtek chips.
PS. Waarom maken mensen geen inventaris in hun profile? Zou zo makkelijker kunnen zijn..
Het gaat trouwens om dit systeem waar ik nu (eindelijk) pkg state C7 haal ipv C3.

Mijn gepinde post is aangepast met de info van hierboven. Ik zou later nog uit welke realtek het juist is in het AWOW doosje. EEE is wel aanwezig en geconfigureerd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:21
Nutral schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:24:
[...]

Het was consoleblank=15,

Het past in mijn silverstone case (die nog kleiner is dan de M350), maar de usb front poorten heb ik verwijderd en ik heb een gat gemaakt in de case omdat de Noctua fan er niet in past. de noctua L9i krijgt hem volgens mij prima gekoeld met cinebench runs. Met 65W valt het nog mee hoeveel hij moet koelen.
[Afbeelding]
Offtopic
Dit is wel een leuke case waar het wel in past. Je krijgt er onderdelen bij om hem in 2 hoogtes te maken. Met de lage bouw past jou systeem prima in en zit het mooi dicht. De hoogte is of 63mm of 84mm

uitvoering: Silverstone Milo 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Devil103 Bedankt voor het aanvullen! Als je wil kun je ook nog voor het oude systeem de gebruikelijke gegevens aanvullen, dan wordt die ook gepind. Maar het was niet zo'n zuinig systeem in vergelijking met andere moederborden.

Voor iedereen die wil helpen met het posten van gegevens over zuinige servers: handig voor vergelijkbaarheid is een 230V meting in standaard serverconfiguratie: moederbord, (minmaal) geheugen, SSD, usb toetsenbord, usb muis, netwerkkabel aangesloten en actief, monitor in slaapstand. Een zuinig besturingsysteem zoals Debian of Windows. Geoptimaliseerd zoals aangeven in de topic start. Verder geen andere onderdelen zoals hard disks, insteekkaarten of USB devices. Herinstallatie is niet nodig als je de installatie doet op een alternatieve SSD.
Graag aangeven waarmee gemeten is, in Watts wisselstroom, een uitleg over wat aangepast is in BIOS en configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:26
Ik ben momenteel bezig met het plannen van een upgrade voor mijn huidige server, die momenteel is gebaseerd op een ATX moederbord met een Intel G3240-processor. Het huidige systeem draait al enkele jaren probleemloos met Openmediavault en verschillende containers (zoals Home Assistant, Node-RED, Deconz, Firefly III, enzovoort). In het systeem heb ik momenteel 2 SSD's (128GB voor het OS en 1TB voor data) + 1 5TB 2.5h HDD zitten. Hiervan zou ik de HDD waarschijnlijk ineens ook vervangen door een SSD

Op dit moment is mijn systeem gehuisvest in een 4U behuizing in een 16U-rack, maar ik wil deze vervangen door een eenvoudige 6U wandkast om ruimte te besparen.

Naar aanleiding van de informatie in de openingspost overweeg ik om over te stappen op de Odroid H3 als mijn volgende systeem. Zijn er specifieke nadelen waarvan ik op de hoogte moet zijn met dit systeem?

[ Voor 3% gewijzigd door corewillem op 01-10-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 22:50
RobertMe schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:57:
[...]
Als je op AliExpress besteld zijn er in ieder geval geen douanekosten.
Als je kiest voor "Sellers shipping method' i.p.v. "Aliexpress standard shipping" kun je wel nog eens voor verrassingen komen te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:00

masauri

aka qwybyte

corewillem schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:43:
Ik ben momenteel bezig met het plannen van een upgrade voor mijn huidige server, die momenteel is gebaseerd op een ATX moederbord met een Intel G3240-processor. Het huidige systeem draait al enkele jaren probleemloos met Openmediavault en verschillende containers (zoals Home Assistant, Node-RED, Deconz, Firefly III, enzovoort). In het systeem heb ik momenteel 2 SSD's (128GB voor het OS en 1TB voor data) + 1 5TB 2.5h HDD zitten. Hiervan zou ik de HDD waarschijnlijk ineens ook vervangen door een SSD

Op dit moment is mijn systeem gehuisvest in een 4U behuizing in een 16U-rack, maar ik wil deze vervangen door een eenvoudige 6U wandkast om ruimte te besparen.

Naar aanleiding van de informatie in de openingspost overweeg ik om over te stappen op de Odroid H3 als mijn volgende systeem. Zijn er specifieke nadelen waarvan ik op de hoogte moet zijn met dit systeem?
Om hier even op in te haken, ik zit wat in dezelfde situatie te kijken om een ultra zuinige server te maken met enkel ssd's in een aantal oude 1u rack servers (Dell R200 & R210) en die te modden om er zuiniger stuff in te steken.
In de nieuwsbrief van unraid vanavond kwam deze video aan bod: YouTube: World's Smallest Unraid - 6W ZimaBoard - Emby, Home Assistant & pfSense
Zima board. https://www.zimaboard.com/zimaboard/product
Had er nog nooit van gehoord, maar past perfect in men 1u rack case, en met de pci uitbreiding dus ook meer hdd's/ssd zoals in de video getoond wordt.

Naar prijs toe all in bijna evenveel als een Odroid dus ik wil de vergelijking wel eens maken. De specs van de Zima bordjes zijn best wel goed, en dan vrij zuinig als ik de video zo bekijk.
Mss ook een optie voor jou om in overweging te nemen?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@masauri

Zimaboard heb ik destijds ook overwogen, maar er zijn twee nadelen aan een Zimaboard:

- 2x 1Gbit netwerkaansluitingen. Gbit is in mijn ogen in de huidige tijd een beetje achterhaald.
- Gesoldeerd geheugen. Je kan geen geheugen uitbreiden of vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:00

masauri

aka qwybyte

GioStyle schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:05:
@masauri

Zimaboard heb ik destijds ook overwogen, maar er zijn twee nadelen aan een Zimaboard:

- 2x 1Gbit netwerkaansluitingen. Gbit is in mijn ogen in de huidige tijd een beetje achterhaald.
- Gesoldeerd geheugen. Je kan geen geheugen uitbreiden of vervangen.
Klopt, 1Gbit is idd vrij achterhaald tegenwoordig, maar is er veel alternatief???
En bij de blade versies die ze aan het produceren zijn kunt ge wel zelf tot 16GB ram erin zetten. https://www.crowdsupply.c...ce=zimaboard.com#products

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 23:02
Ik heb gisteren deze setup maar besteld na VEEL rondzoeken. Eerste gedacht was een socket 1700 bord maar dat ging al snel richting 500 euro.
Doel was low power en low price. Uiteindelijk moet het containers consolideren die nu op een tweetal raspberry pi's en NAS draaien. De footprint moet zo klein mogelijk zijn gezien ik weinig plaats heb in de bergruimte.

Geheugen zal een 16GB crucial stick worden die nu in mijn NAS zit.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock N100DC-ITX€ 139,90€ 139,90
1BehuizingenChieftec IX-03B€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesPatriot P300 512GB€ 27,90€ 27,90
1Overige componentenFSP FSP090-ABAN2€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 167,80

Deze vrijdag vrijaf dus een ideale timing om op te bouwen en wat idle tests te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
masauri schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:13:
[...]
Klopt, 1Gbit is idd vrij achterhaald tegenwoordig, maar is er veel alternatief???
En bij de blade versies die ze aan het produceren zijn kunt ge wel zelf tot 16GB ram erin zetten. https://www.crowdsupply.c...ce=zimaboard.com#products
Hoezo is 1Gbit achterhaald? De 1Gbit krijg ik met geen mogelijkheid vol, zelfs niet met 30 containers.

Enkel als ik grote bestanden van 500MB ofzo moet bewerken vanaf mijn desktop, dan is het ff een paar seconden wachten, maar verder niet.

Muziek en Video trekt de verbinding bij mij ook niet vol, dus ik vraag me af wat je dan doet dat een 1Gbit verbinding "achterhaald" is 8)
Een server die 2.5 of 10Gbit nodig heeft zal ook niet in de categorie "zuinige server" vallen, want die data moet ook nog worden verwerkt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
corewillem schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:43:

Ik heb zelf ook een H3 draaien en ben er heel tevreden over. Enige waar je even rekening mee moet houden is de afwijkende form-factor en de daardoor beperkte keuze in cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

gastje01 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

Ik heb zelf ook een H3 draaien en ben er heel tevreden over. Enige waar je even rekening mee moet houden is de afwijkende form-factor en de daardoor beperkte keuze in cases.
Ik twijfel tussen de H3 en een China N100 kastje. Mijn voornaamste probleem is dat die H3 netjes 2 SATA poorten heeft (al is het mij niet duidelijk hoe ik HDD's van stroom moet voorzien? Zit er een SATA stroomadapter bij?) en die N100 kastjes hebben dat vaak niet. Een N100 kastje vinden waar ik 2 SATA apparaten aan kan hangen zie ik na aardig wat tijd zoeken ook niet.

De prijs speelt zeker een rol, in China heb je zo'n ding mét 16GB RAM voor alles tussen de 120 en 180,- (afhankelijk van bijv 1Gbit ethernet of 2.5Gbit). Alleen het 16GB RAM streepje kost hier al 45,-.

Maar goed, het is eigenlijk een secundair systeem. Mijn 'hoofd' NAS staat bij mijn ouders.. i7 6700K op een MSI H110 Eco met 32GB RAM en 3x8TB WD RED's. Even uit mijn geheugen zit ik daarmee op iets van 20-25w idle. Ik zou films kunnen streamen vanaf daar (als de glasvezel eindelijk eens actief is). Ook daarmee denk ik dan van ja is zo'n chinees kastje niet voldoende.. UnRAID erop, grote SATA SSD erin, M.2 schijfje om de Docker zooi vanaf te draaien..

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Mars Warrior schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:33:
[...]

Hoezo is 1Gbit achterhaald? De 1Gbit krijg ik met geen mogelijkheid vol, zelfs niet met 30 containers.

Enkel als ik grote bestanden van 500MB ofzo moet bewerken vanaf mijn desktop, dan is het ff een paar seconden wachten, maar verder niet.

Muziek en Video trekt de verbinding bij mij ook niet vol, dus ik vraag me af wat je dan doet dat een 1Gbit verbinding "achterhaald" is 8)
Een server die 2.5 of 10Gbit nodig heeft zal ook niet in de categorie "zuinige server" vallen, want die data moet ook nog worden verwerkt lijkt me.
Als je op dit moment op zoek bent naar nieuwe hardware, vind ik dat de norm 2.5Gbit moet zijn en niet Gbit. Een 2.5Gbit nic kan je altijd nog op Gbit snelheid laten lopen, andersom wordt het iets lastiger. Heeft te maken met toekomstbestendigheid.

En Gbit voltrekken is toch niet zo moeilijk? Ik heb hier Gbit glasvezel en toegang tot nieuwsgroepen... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

GioStyle schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:38:
[...]

Als je op dit moment op zoek bent naar nieuwe hardware, vind ik dat de norm 2.5Gbit moet zijn en niet Gbit. Een 2.5Gbit nic kan je altijd nog op Gbit snelheid laten lopen, andersom wordt het iets lastiger. Heeft te maken met toekomstbestendigheid.

En Gbit voltrekken is toch niet zo moeilijk? Ik heb hier Gbit glasvezel en toegang tot nieuwsgroepen... >:)
Ik trek die 2.5Gbit ook vol hoor, en dat niet eens met SSD's maar met 3 HDD's in RAID5 (de UnRAID variant daarvan iig). Het probleem is denk ik ook dat er gewoon niet echt betaalbare 2.5Gbit/s switches in omloop zijn. Zo'n gigabit kastje koop je al voor een 10tje bij de Action bij wijze van spreken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Nu online
Kuusj schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:37:
[...]

Ik twijfel tussen de H3 en een China N100 kastje. Mijn voornaamste probleem is dat die H3 netjes 2 SATA poorten heeft (al is het mij niet duidelijk hoe ik HDD's van stroom moet voorzien? Zit er een SATA stroomadapter bij?) en die N100 kastjes hebben dat vaak niet. Een N100 kastje vinden waar ik 2 SATA apparaten aan kan hangen zie ik na aardig wat tijd zoeken ook niet.

De prijs speelt zeker een rol, in China heb je zo'n ding mét 16GB RAM voor alles tussen de 120 en 180,- (afhankelijk van bijv 1Gbit ethernet of 2.5Gbit). Alleen het 16GB RAM streepje kost hier al 45,-.

Maar goed, het is eigenlijk een secundair systeem. Mijn 'hoofd' NAS staat bij mijn ouders.. i7 6700K op een MSI H110 Eco met 32GB RAM en 3x8TB WD RED's. Even uit mijn geheugen zit ik daarmee op iets van 20-25w idle. Ik zou films kunnen streamen vanaf daar (als de glasvezel eindelijk eens actief is). Ook daarmee denk ik dan van ja is zo'n chinees kastje niet voldoende.. UnRAID erop, grote SATA SSD erin, M.2 schijfje om de Docker zooi vanaf te draaien..
Je kan de HDD's vanaf je Odroid zelf voeden (kabeltjes moest je volgens mij los bij bestellen, maar weet ik niet meer zeker). Je hebt dan met 3.5 inch schijven uiteraard wel een zwaardere voeding nodig dan zonder, maar dat spreekt voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:26
gastje01 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

Perfect, mooi om te horen.

Ik kan de Odroid H3 bestellen voor 170 bij sossolutions. Ik moet da enkel nog even opzoek naar een voeding ervoor of wachten tot de https://www.sossolutions.nl/odroid-voedingsadapter-19v-7a terug op stock is.

Case kan ik 3d printen, dat komt dus wel goed. Ik neem aan dat de Odroid passief kan blijven draaien bij mijn workload, zo niet passen we het nog wel aan met een fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Nu online
corewillem schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:17:
[...]

Perfect, mooi om te horen.

Ik kan de Odroid H3 bestellen voor 170 bij sossolutions. Ik moet da enkel nog even opzoek naar een voeding ervoor of wachten tot de https://www.sossolutions.nl/odroid-voedingsadapter-19v-7a terug op stock is.

Case kan ik 3d printen, dat komt dus wel goed. Ik neem aan dat de Odroid passief kan blijven draaien bij mijn workload, zo niet passen we het nog wel aan met een fan.
Als referentie, ik heb een H3 met Proxmox, draait een load containers waarvan voornamelijk Frigate (NVR met objectherkenning) de grooste load is. CPU zit gemiddeld een beetje rond de 15-25% afhankelijk van de hoeveelheid bewegend beeld. Verder zit er 1 3.5 inch HDD in die 99% van de tijd in spindown staat. De enige fan die dit moet koelen (CPU temp >45 graden) springt maar zelden aan. Spul zit in een 3d geprinte case die niet per se over houdt van de ruimte. Gemiddeld lust dit ding zo'n 12-14W met deze belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gastje01 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

Als referentie, ik heb een H3 met Proxmox, draait een load containers waarvan voornamelijk Frigate (NVR met objectherkenning) de grooste load is. CPU zit gemiddeld een beetje rond de 15-25% afhankelijk van de hoeveelheid bewegend beeld.
Met een Coral? Of zonder? Want Frigate heeft zonder Coral volgens mij toch een aanslag op elk systeem? 15%-25% voor een N5105 vind ik dan wel laag (dus vermoed met Coral).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:58:
[...]

Met een Coral? Of zonder? Want Frigate heeft zonder Coral volgens mij toch een aanslag op elk systeem? 15%-25% voor een N5105 vind ik dan wel laag (dus vermoed met Coral).
Met Coral (USB) en hardware offloading, anders is het inderdaad een behoorlijke aanslag op je systeem.

Ik heb wel redelijk wat tuning gedaan bij Frigate, daar is veel winst te behalen.
Zones (motion masks) gemaakt waar geen detectie hoeft plaats te vinden, secundary streams op de camera instellen met een lage framerate voor de detectie. Enkel events opnenemen i.p.v. 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Kuusj schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:40:
Het probleem is denk ik ook dat er gewoon niet echt betaalbare 2.5Gbit/s switches in omloop zijn. Zo'n gigabit kastje koop je al voor een 10tje bij de Action bij wijze van spreken.
Dat is momenteel wel heel snel aan het veranderen. Er is recent geloof ik een nieuwe chip op de markt gekomen want de goedkope unmanaged 2.5g switches lijken opeens aan de bomen te groeien. Met goedkoop bedoel ik ongeveer €10 per poort. Dus een euro of 50 voor een basic 5-poorts switch en ongeveer €100 voor een 8-poorts switch mét SFP+ uplink.

Niet onbelangrijk voor dit topic is dat die nieuwe 2.5G switches ook nog eens super zuinig zijn en maar een paar Watt gebruiken, in tegenstelling tot de tientallen Watt van de vorige generatie.

Als je een managed switch wil wordt het wel snel duurder. Ik speel met het idee om over te stappen van vlans naar hardware switches. Ik overweeg 1 goede managed switch te kopen en daar een stel goedkope unmanaged switches aan te hangen. Ik heb een hoop devices/poorten die maar in 1 vlan zitten en onderling vrij mogen praten, dan is een unmanaged switch ook wel genoeg.

Ik heb nu een antieke 24-poort 1gbit datacenter switch (luid, onzuinig).

1 x 8x2.5G managed = €150
4 x 5*2.5 unmanaged = 4 x €50 = €200
Samen $350 euro voor 20 x 2.5G unmanaged + 3 x managed => 23 poorten @ €17 / poort.

1 x 8x2.5G managed = €150
3 x 8*2.5 unmanaged = 3 x €80 = €240
Samen €400 euro voor 21 x 2.5G unmanaged + 5 x managed / 26 poorten @ €15 / poort.

De goedkoopste 24x2.5G switch die ik kan vinden is een managed TPlink van meer dan €550 (die is wel echt managed).

PS. alle prijzen in euro's, ook als ik per ongeluk het Dollar-teken heb gebruikt

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@CAPSLOCK2000 , zolang een TPLink managed 8 poorts switch nog steeds €26 kost is het prijsverschil nog steeds gigantisch vind ik. De 5-poorts is €20.

Dat is €3-€4 per poort. Nog steeds een behoorlijk verschil met jouw bereking per poort.

Ik heb 5 van deze dingen. Ik manage overigens niks, vond ik niet nodig.

Dingen pakken idle ca 1,2-1,5W. Lekker zuinig dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ServeTheHome heeft overigens ook een overzicht van 2,5Gbit/s switches in verschillende smaken (aantal poorten, PoE, SFP+, ...):
https://www.servethehome....k-trendnet-zyxel-tp-link/

Verbruik lijkt in hun metingen te varieren, maar met niks aangesloten veelvuldig onder de 5W te blijven en per poort wisselt van 0,heel weinig tot 1W. Dat maakt ze natuurlijk niet super zuinig, maar naar mijn idee ook niet heel onzuinig. Mijn UniFi Switch 16-150W verbruikt met een stuk of 8 aangesloten poorten waaronder een PoE powered AP ~22W :X. En die is dan 1Gbit/s. Als ik upgrade naar 2,5Gbit/s kom ik zeer waarschijnlijk dus nog steeds een klap zuiniger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brickmasterj
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-02 17:34
Kuusj schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:37:
[...]

Mijn grootste probleem met die N100 borden is dat er überhaupt maar 1tje is met 2 SATA aansluitingen. Ik ben eigenlijk op zoek naar iets met minstens 3 SATA poorten i.v.m. RAID5/RAIDZ1. Alleen die Asrock non-DC variant van de N100 kan dat omdat ie al 2 SATA heeft en PCIe sloten, maar dan moet je er weer een expansie kaart bij gooien die de helft van het hele bord kost & zuinigheid inperkt.

Iemand een andere goeie oplossing waarbij je WEL in de performance/prijsklasse van die N100 blijft, maar OOK >= 3 SATA ter beschikking hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brickmasterj schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:38:
[...]

Mijn grootste probleem met die N100 borden is dat er überhaupt maar 1tje is met 2 SATA aansluitingen. Ik ben eigenlijk op zoek naar iets met minstens 3 SATA poorten i.v.m. RAID5/RAIDZ1. Alleen die Asrock non-DC variant van de N100 kan dat omdat ie al 2 SATA heeft en PCIe sloten, maar dan moet je er weer een expansie kaart bij gooien die de helft van het hele bord kost & zuinigheid inperkt.

Iemand een andere goeie oplossing waarbij je WEL in de performance/prijsklasse van die N100 blijft, maar OOK >= 3 SATA ter beschikking hebt?
Ondersteund die soc / CPU / chipset uberhaupt meer sata poorten? Zo nee dan is het niet heel gek dat je er maximaal 2 vindt :p En een mobo dat dan meer poorten zou hebben bereikt dat dan uiteraard met een extra sata controller aangesloten via PCIe. Dus dan is een expansion card vs onboard redelijk potayto potahto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:41:
[...]

Ondersteund die soc / CPU / chipset uberhaupt meer sata poorten? Zo nee dan is het niet heel gek dat je er maximaal 2 vindt :p En een mobo dat dan meer poorten zou hebben bereikt dat dan uiteraard met een extra sata controller aangesloten via PCIe. Dus dan is een expansion card vs onboard redelijk potayto potahto.
De hele N serie, dus ook de N100 ondersteund max 2 SATA poorten volgens de spec op cpu world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mars Warrior schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:23:
@CAPSLOCK2000 , zolang een TPLink managed 8 poorts switch nog steeds €26 kost is het prijsverschil nog steeds gigantisch vind ik. De 5-poorts is €20.

Dat is €3-€4 per poort. Nog steeds een behoorlijk verschil met jouw bereking per poort.

Ik heb 5 van deze dingen. Ik manage overigens niks, vond ik niet nodig.

Dingen pakken idle ca 1,2-1,5W. Lekker zuinig dus.
Mijn punt is vooral dat de 2.5gbit switches recent een flinke stap vooruit hebben genomen ten opzichte van de vorig generatie. Het is nu goedkoop genoeg dat ik het overweeg.

Natuurlijk is 1 gbit nog een stuk goedkoper, maar bij 2.5 gbit krijg je ook meer.

Als 1gbit genoeg is dan hoef je niet meer uit te geven. Als je meer snelheid wil kun je ook meerdere 1gbit poorten combineren. Dus je zou ook kunnen kijken naar de totale bandbreedte per switch:

8 x 1gbit = 8 gbit -> €26 / 8 = €3.25 / 1 gbit
8 x 2.5gbit = 20 gbit -> €80 / 20 = €4.00 / 1 gbit

Dan blijft 2.5gbit duurder maar niet zo heel veel.

In een (gezocht) scenario waarin je écht minstens die hele 2.5gbit nodig hebt dan zou je met 1gbit apparatuur zelfs 3 poorten in moeten zetten en is het netto duurder. Maar dat is natuurlijk een heel gezocht scenario.

In dit topic zou ik eigenlijk ook nog zo'n berekening moeten doen voor het verbruik maar dat is wat minder makkelijk op te zoeken als de prijs.

Maar je reactie heeft me wel weer aan het denken gezet over hoeveel 2.5gbit poorten ik echt nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:54:
[...]

Mijn punt is vooral dat de 2.5gbit switches recent een flinke stap vooruit hebben genomen ten opzichte van de vorig generatie. Het is nu goedkoop genoeg dat ik het overweeg.

Natuurlijk is 1 gbit nog een stuk goedkoper, maar bij 2.5 gbit krijg je ook meer.

Als 1gbit genoeg is dan hoef je niet meer uit te geven. Als je meer snelheid wil kun je ook meerdere 1gbit poorten combineren. Dus je zou ook kunnen kijken naar de totale bandbreedte per switch:

8 x 1gbit = 8 gbit -> €26 / 8 = €3.25 / 1 gbit
8 x 2.5gbit = 20 gbit -> €80 / 20 = €4.00 / 1 gbit

Dan blijft 2.5gbit duurder maar niet zo heel veel.

In een (gezocht) scenario waarin je écht minstens die hele 2.5gbit nodig hebt dan zou je met 1gbit apparatuur zelfs 3 poorten in moeten zetten en is het netto duurder. Maar dat is natuurlijk een heel gezocht scenario.

In dit topic zou ik eigenlijk ook nog zo'n berekening moeten doen voor het verbruik maar dat is wat minder makkelijk op te zoeken als de prijs.

Maar je reactie heeft me wel weer aan het denken gezet over hoeveel 2.5gbit poorten ik echt nodig heb.
offtopic:
Vergeet niet dat ook een bond / aggregate van 3 1Gbit/s poorten nog steeds geen 2,5Gbit/s kan leveren. Je hebt dan letterlijk dat: 3x 1Gbit/s. Maar een file transfer die sequentieel over een TCP verbinding gaat gaat dan nog steeds over 1 poort en dus maximaal 1Gbit/s. Bonding doet alleen maar "load balancing" over het aantal poorten, maar dat is dus op basis van de TCP (of UDP) verbinding, en niet willekeurig op basis van losse pakketjes. Hetzelfde als dat je wel meer over de snelweg krijgt door met 3 auto's naast elkaar te rijden. Maar niet met 1 auto ineens 300KM/u mag rijden als er drie rijbanen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:01:
[...]

offtopic:
Vergeet niet dat ook een bond / aggregate van 3 1Gbit/s poorten nog steeds geen 2,5Gbit/s kan leveren. Je hebt dan letterlijk dat: 3x 1Gbit/s. Maar een file transfer die sequentieel over een TCP verbinding gaat gaat dan nog steeds over 1 poort en dus maximaal 1Gbit/s. Bonding doet alleen maar "load balancing" over het aantal poorten, maar dat is dus op basis van de TCP (of UDP) verbinding, en niet willekeurig op basis van losse pakketjes. Hetzelfde als dat je wel meer over de snelweg krijgt door met 3 auto's naast elkaar te rijden. Maar niet met 1 auto ineens 300KM/u mag rijden als er drie rijbanen zijn.
offtopic:
Er zijn wel een paar uitzonderingen daar op, zoals SMB Multichannel, waarmee je wel degelijk over 2 losse 1Gbit verbinding > 1Gb kan halen :)

Maar gemiddeld genomen haal je inderdaad max 1Gb.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

brickmasterj schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:38:

minstens 3 SATA poorten i.v.m. RAID5/RAIDZ1.

<knip>

Moet het SATA zijn? Er zijn van die N100 minipc's te krijgen met een 4xNVME adapter. Daar kun je een leuke NAS mee bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:08:
[...]

Moet het SATA zijn? Er zijn van die N100 minipc's te krijgen met een 4xNVME adapter. Daar kun je een leuke NAS mee bouwen.
Dat ding heeft 9 PCIe lanes. Waarschijnlijk 4 voor de 'southbridge', 4 voor het M.2 slot, en 1 voor een x1 PCIe slot.

Als je dat nog weer gaat expanden naar 4xNVMe, hou je niet echt veel snelheid over :|
Mogelijk genoeg voor een echt low-power / low-budget nas, maar aan de andere kant, als je 4 NVMe drives er in stopt, is het ook alweer niet zo low-budget...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:03:
[...]

offtopic:
Er zijn wel een paar uitzonderingen daar op, zoals SMB Multichannel, waarmee je wel degelijk over 2 losse 1Gbit verbinding > 1Gb kan halen :)

Maar gemiddeld genomen haal je inderdaad max 1Gb.
offtopic:
Multichannel, die gaat dus gewoon met 2 of meer auto's naast elkaar rijden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:14:
[...]

offtopic:
Multichannel, die gaat dus gewoon met 2 of meer auto's naast elkaar rijden ;).
offtopic:
Potato, potato, effectief kan nog steeds 1 filetransfer > 1Gb/s halen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brickmasterj
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-02 17:34
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:08:
[...]
Voor zover ik kon zien ondersteunt in ieder geval die Asrock N100 alleen 2x (8x8) PCIe bifurcation, niet de 4x (4x4x4x4) die nodig zou zijn voor zo'n NVMe kaart, anders zou dat iid een leuke oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor SATA kan je eventueel ook nog een extra PCIe SATA controller in M.2 vorm gebruiken: https://www.aliexpress.com/item/1005005878919227.html

Deze ASM1166 gebruikt ongeveer 2 a 3W idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brickmasterj schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:16:
[...]

Voor zover ik kon zien ondersteunt in ieder geval die Asrock N100 alleen 2x (8x8) PCIe bifurcation, niet de 4x (4x4x4x4) die nodig zou zijn voor zo'n NVMe kaart, anders zou dat iid een leuke oplossing zijn.
Als ik de spec pagina moet geloven, draait dat slot maar in x2 mode, dus 8x8 bifurcation lijkt me dan onmogelijk. Waar had je dat vandaan?

Zie hier de technische specs van de chip zelf:
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-40-ghz.html

[ Voor 14% gewijzigd door FireDrunk op 04-10-2023 16:22 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

FireDrunk schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:12:
Als je dat nog weer gaat expanden naar 4xNVMe, hou je niet echt veel snelheid over :|
Klopt, maar in vergelijking met een SATA draaischijf kan het nog altijd een prima oplossing zijn (ik weet niet om wat voor soort schijven het gaat).

Wie voor ZFS kiest is toch al niet op zoek naar de hoogste snelheid. Als zuinigheid je doel is dan ben je beter af met NVME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

FYI, het is binnen. Lekker snel voor een pakketje uit China. Het RAM dat ik dezelfde dag besteld heb is gisteravond binnen gekomen vanuit Duitsland. Dat scheelt dus maar een paar uur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:22:
[...]

Klopt, maar in vergelijking met een SATA draaischijf kan het nog altijd een prima oplossing zijn (ik weet niet om wat voor soort schijven het gaat).

Wie voor ZFS kiest is toch al niet op zoek naar de hoogste snelheid. Als zuinigheid je doel is dan ben je beter af met NVME.
PCIe Gen 3.0 is 1GB/s per lane, als de splitter op de hierboven genoemde x2 zou werken, zou je dus 2GB/s verdelen over 4 SSD's, daarmee hou je effectief ~500MB/s over, effectief dus even snel als SATA.

Als het om x1 gaat, halveer je dat dus naar 256MB/s per SSD, dan limiteer je dat ding wel flink, maar nog steeds sneller dan spinnende schijven.

Maar je hebt zeker gelijk, snel zat voor basic NAS functies.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
Ik weet dat de meeste builds hier gaan om een server met enkele schijven of NVMe's. Mijn media server heeft intussen ~80tbyte en groeit rustig door (ongeveer 8Tbyte/maand). Momenteel gebruik ik 8Tbyte QVO samsung SSDs voor schuifuibreiding. In idle gebruiken die 30mw (volgens het spec-document van Samsung). Nu zit ik alleen een beetje met het volgende probleem, hoe sluit ik ~24 drives aan op een server. Ik ben al aan het kijken naar 6Gb SAS, maar de stroom-opname van een SAS controller en SAS expander vallen me een beetje tegen. Is er een efficientere manier om dit te doen?
Voor de compleeheid, een 9211-4i gebruikt ongeveer 6-7W, en de Intel RES2SV240 gebruikt volgens de specs maximaal 14.8W.
Heeft iemand een andere optie? Mijn probleem is dat ik ook een 24-poorts SATA controller geprobeerd heb, maar daar werkte de hotplug niet naar behoren (niet). Mogelijk vanwege het gebruik van expanders? Heb daar nog niet zo ver in gedoken..

[ Voor 4% gewijzigd door campr112 op 04-10-2023 16:27 ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er zijn best prima PCIe SATA controllers te krijgen op ALIExpress. Gebaseerd op een bepaalde JMicron chip die best zuinig is.
Snelheid is om te huilen, maar je kan ze wel allemaal aansluiten.

Zoiets dus: https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=yxFmCeMwLV6j

Die dingen verbruiken niet zoveel stroom.

En aan de andere kant, als je wel geld hebt voor 8TB Samsung QVO schijven, kan die paar euro per jaar voor de stroom van een SAS Controller er toch ook wel af :+

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 04-10-2023 16:29 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
Ik heb dus deze (ook gebaseerd op Jmicron controllers (1 stuks 585) en 5x (575) expanders: https://nl.aliexpress.com/item/1005003218079417.html
Maar mijn ervaring is dat de hot-plug daarvan niet werkt, of soms-wel-soms-niet, dus niet 100% betrouwebaar, en ik reboot de server liever niet om schijven toe te voegen.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

FireDrunk schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:25:
PCIe Gen 3.0 is 1GB/s per lane, als de splitter op de hierboven genoemde x2 zou werken, zou je dus 2GB/s verdelen over 4 SSD's, daarmee hou je effectief ~500MB/s over, effectief dus even snel als SATA.

Als het om x1 gaat, halveer je dat dus naar 256MB/s per SSD, dan limiteer je dat ding wel flink, maar nog steeds sneller dan spinnende schijven.

Maar je hebt zeker gelijk, snel zat voor basic NAS functies.
Het moederbord heeft zelf 2 M2 aansluitingen. Het adapterbordje gebruikt die beide en is dus eigenlijk een 2x2 splitter. Alle 4 de NVME's hebben dus 1 lane beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:36:
[...]

Het moederbord heeft zelf 2 M2 aansluitingen. Het adapterbordje gebruikt die beide en is dus eigenlijk een 2x2 splitter. Alle 4 de NVME's hebben dus 1 lane beschikbaar.
Heb je een linkje naar het moederbord en die adapter? Want ik zie verschillende N100 moederbordjes langskomen, en weet niet welke jij nu op doelt.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@FireDrunk @campr112
JMB585 SATA controller I was using caused power consumption to increase by something in the 6-10 watt range
De bron is erg informatief, met o.a. een test van pciekaarten via chipset en processor.

De package C state wordt lager met de JMB585 chip. Er is een ASM1166 getest die flink minder verbruikt, maar nog wel relatief veel ten opzichte van de Intel chipset SATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nice one, daar zijn ook goedkope AliExpress varianten van: https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=xYJgva2zXz4X

In NL rebrand DeLock ze ook, maar kosten ze 2-3x zoveel.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

FireDrunk schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:42:
[...]

Heb je een linkje naar het moederbord en die adapter? Want ik zie verschillende N100 moederbordjes langskomen, en weet niet welke jij nu op doelt.
Het gaat niet om een moederbord maar om een kant en klare minipc zoals deze: https://nl.aliexpress.com...21rec%21NL%21733833848%21

Deze is leverbaar met een "PCIE 3.0x4 tot 4-M.2 PCIE 3.0x1 PCB-adapterbord kost US $20."
Misschien is dat wel wat ik gezien heb. Hoe dan, 4 x M2 met 1 lane per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Het gaat niet om een moederbord maar om een kant en klare minipc zoals deze: https://nl.aliexpress.com...21rec%21NL%21733833848%21

Deze is leverbaar met een "PCIE 3.0x4 tot 4-M.2 PCIE 3.0x1 PCB-adapterbord kost US $20."
Misschien is dat wel wat ik gezien heb. Hoe dan, 4 x M2 met 1 lane per stuk.
Klinkt veelbelovend, heel beniewd hoe ze dat doen. Kan zijn dat ze er toch een klein PCIe "switch" chipje tussen zetten.

Die mini pc heeft 4x2.5Gb die ook elk een PCIe lane nodig hebben, en ook nog 2x x4 M.2 sloten (als ik ze moet geloven.)
Dat zijn er dus meer dan 9. Heel beniewd hoe die interne wiring dan zit.

Mogelijk delen de NIC's PCIe lanes.

EDIT:
-Ondersteuning voor dubbele opslag: 2xM.2 NVMe/PCIe3.0 2280 SSD.

-1xM.2 2232 slot, ondersteuning WiFi-verbinding, ook ondersteuning voor overdracht naar 1xM.2 NVMe/PCIe3.0 2280 SSD met PCB-adapterkaart.
Hier staat zelfs dat het ding ook nog een extra M.2 slot voor een WiFi adapter heeft. Dat zijn nog meer lanes :|

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 04-10-2023 17:19 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:17:
[...]
Klinkt veelbelovend, heel beniewd hoe ze dat doen. Kan zijn dat ze er toch een klein PCIe "switch" chipje tussen zetten.

Die mini pc heeft 4x2.5Gb die ook elk een PCIe lane nodig hebben, en ook nog 2x x4 M.2 sloten (als ik ze moet geloven.)
Dat zijn er dus meer dan 9. Heel beniewd hoe die interne wiring dan zit.

Mogelijk delen de NIC's PCIe lanes.

EDIT:
[...]

Hier staat zelfs dat het ding ook nog een extra M.2 slot voor een WiFi adapter heeft. Dat zijn nog meer lanes :|
Zo'n PCIe switch is wel transparant: je kunt dus tig devices op 1 uplink zetten, er is geen driver voor nodig namelijk. De snelheid per device zakt natuurlijk wel in als al die downstream devices vol aan de gang gaan.

Klinkt een beetje als een RPI waar ethernet en USB op 1 touwtje zaten 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:29:
[...]

Zo'n PCIe switch is wel transparant: je kunt dus tig devices op 1 uplink zetten, er is geen driver voor nodig namelijk. De snelheid per device zakt natuurlijk wel in als al die downstream devices vol aan de gang gaan.

Klinkt een beetje als een RPI waar ethernet en USB op 1 touwtje zaten 8)
Klinkt meer als de €300 kostende UniFi Dream Machine Pro / SE. "8 Gigabit poorten", ja, op een switch die met een 1Gbit/s link aan de CPU hangt. Dus die hele switch kan maar met 1Gbit/s routeren / naar de WAN :X

Edit:
Voor de duidelijkheid, er zit ook 2x SFP+ op waarmee je wel netjes 10Gbit/s van LAN naar WAN en andersom kunt pompen. Maar die 8 poorten zijn een beetje useless als je performance verwacht.

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 04-10-2023 17:47 ]

Pagina: 1 ... 55 ... 114 Laatste