Ik heb weer wat cijfertjes, waarvan ik dacht "Leuk om te vermelden"...
Als eerste een grafiek met een sterk wisselend verbruik: dit is het effect als je een Terminal window in Ubuntu Desktop laat openstaan terwijl het scherm in slaap is. Dit blijkt dus onevenredig vermogen te kosten.
Aan het einde zie je het verbruik even zakken (ik ben weer ingelogged), daarna stijgen voor 2 minuten (een snapraid sync die toch wel ruim 1W neemt) en daarna weer zakken onder de 2W.
Dus weer wat geleerd: laat geen terminals open staan!
Overigens zie ik dit vreemde verbruik niet als ik een remote terminal vanaf mijn desktop heb open staan.
Hieronder zie je Crashplan die vanaf 04u een verificatie van de backup doet en daar rond 06u weer mee klaar is. Deze verificatie en upload van gewijzigde bestanden duurt dus ca 2 uur.
De Crashplan container draait nu op de 4 E-cores en verbruikt ca
5.5-6W package power gedurende deze 2 uur. Dat is over een jaar genomen
€1,73 met een stroomprijs van 40 cent / kWh. Het verbruik uit het stopcontact is natuurlijk nog ff hoger, maar zelfs als dat verdubbeld, dan gaat het nog steeds over een laag bedrag
In dit geval gebruikt Crashplan 100% van één enkele E-core. Het vreemde is dat Crashplan namelijk nog denkt dat deze onder Windows draait, en ik een maximale belasting kan instellen tussen de 0 en 100%. In Linux termen is dat 1 core, in Windows termen 20 cores in dit geval.
Ik ga nog kijken wat het verbruik is (en de backup tijd) op een P-core, maar dat zullen details zijn als ik die €1,73 / jaar ff meeneem...
Op mijn vorige server verbruikte Crashplan faktoren meer (10-20W) en deed er ook veeeeel langer over, soms wel 20 uur! Of dat komt door het verschil Windows / Ubuntu of doordat ik nu een groot aantal kleine backup sets heb ingesteld ipv één grote weet ik niet.
Ben in ieder geval blij met dit resultaat.
Doordat Crashplan en Snapraid op dit ogenblik heel erg meevallen qua verbruik, blijkt dat het minimale idle verbruik toch weer het belangrijkste is voor het overall verbruik.
Tot nu toe zit het idle verbruik met de nodige containers nog steeds onder de 2W Package Power.
Uit het stopcontact onder de 10W met deze belasting en inmiddels 3x 2.5" 4TB schijven aangesloten.
De schijven (2x data, 1x parity) gaan nog niet naar slaap. De data schijven worden wakker gehouden door Minio die elke x-sec een of andere check doet. De parity schijf wordt maar 1x per dag een paar minuten gebruikt, dus die moet zeker naar slaap kunnen de rest van de dag.