Ik zag laatst eenzelfde issue op het unraid forum - dat had te maken met een specifieke HDD. Je zou kunnen testen zonder HD's of dat het issue verhelpt?kevi-n1 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 06:47:
[...]
@andru123 Ik krijg de Pkg (Hw) niet lager dan C2 met alles aangesloten.
[Afbeelding]
[...]
@mrmrmr de 3,5" schijven zijn inderdaad in idle. Met schijven actief wegens een volgens unraid "unclean shutdown" met als gevolg een pariteit controle schommelt het verbruik tussen de 35W en de 45W.
Hier:
https://forums.unraid.net...ion-with-powertop/page/8/
@andru123 ik ging op zoek naar een moederbord plaatje en tot mijn verbazing zit de PCIe adapter nu in het PEG slot. Hij zat voorheen in de PCIe x16 slot welke op maximaal x4 werkt.andru123 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:05:
@kevi-n1 in welk slot zit de card? Wat is het verschil in verbruik tussen slots?
@mrmrmr volgens Mich gaat het niet om de kaart, maar om het feit dat er iets in het PEG-slot zit. Ik zie dat deze Fujitsu een aparte bord is, maar toch interessant te weten
Ik ga van de week even kijken of ik een live usb-stick met debian/ubuntu/unraid kan maken om het eens te testen.project.bobby schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:12:
[...]
Ik zag laatst eenzelfde issue op het unraid forum - dat had te maken met een specifieke HDD. Je zou kunnen testen zonder HD's of dat het issue verhelpt?
Hier:
[Voor 21% gewijzigd door kevi-n1 op 27-03-2023 18:51]
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
Mini-box picoPSU
ASRock DeskMini
Fujitsu
Barebones
Computer accessoires
Leicke
Mini-box
Fujitsu D3643-H
Fujitsu D3644-B
Leicke ULL Power Supply 120 W
Fujitsu D3642-B
Mini-box picoPSU 90
Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
ASRock DeskMini 310
FSP
Kontron
FSP FSP096-AHAN3
Kontron K3843-B
Kontron K3842-Q
Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
Voedingen
ASRock
Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
Dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat een drive geen directe toegang heeft tot pcie. Misschien dat een goede controller zichzelf uitschakeld als er geen drives aan hangen. Dergelijke controllers verbruik meer dan de controller in Intel's chipset.project.bobby schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:12:
[...]
Ik zag laatst eenzelfde issue op het unraid forum - dat had te maken met een specifieke HDD. Je zou kunnen testen zonder HD's of dat het issue verhelpt?
Hier:
Er worden ook chip-contructies gebruik vanuit USB (ook via pcie) naar SATA. Dat zou nog meer kunnen verbruiken dan native SATA op pcie.
Hoe dan ook, een groep kleine 3.5" disks zijn de grootverbruikers, daar valt veel meer te winnen. Een 18TB 3.5" disk is typisch zuiniger dan 4x 4TB drives. Bijvoorbeeld de Toshiba MG09 18TB verbruikt 4,1W. Dat is veel minder dan de >12W van 4 losse drives. Die losse drives worden zo ook wel erg duur in gebruik. Het kost aan energie over een afschrijvingsperiode van 5 jaar meer dan dat ze waard zijn.
https://www.zimaboard.com/
Even snel de specs copy-pasta:
SPECIFICATION
Model: ZimaBoard 216/432/832
CPU: Intel Celeron N3350 Dual Core 1.1-2.4GHz (216 Model), or
Intel Celeron N3450 Quad Core 1.1-2.2GHz (432 & 832 Model)
RAM: 2G/4G/8G LPDDR4
Onboard Storage: 16GB/32GB eMMC
HDD/SSD: 2x SATA 6.0 Gb/s Ports
LAN: 2x GbE LAN Ports
USB: 2x USB 3.0
PCle: 1x PCle 2.0 4x
Display: 1x Mini-DisplayPort 1.2 4k@60Hz
TDP: 6W
Dimensions: (W x D x H) 138.7 x 81.4 x 34.9 mm
Weight: 278g
Other Feature: Passive Cooling
Intel VT-d, VT-x, AES-NI
Support 4K video transcoding
H.264 (AVC), H.265 (HEVC), MPEG-2, VC-1
Pre-installed OS: CasaOS (Based on Debian)
Compatible OS: Linux / Windows / OpenWrt / pfSense / Andorid / Libreelec
who put a "stop payment" on my reality check
Als je de search gebruikt, dan krijg je vanzelf antwoord op je vraagDaRk PoIsOn schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 00:37:
Iemand hier al ervating met deze dingen:
https://www.zimaboard.com/
Even snel de specs copy-pasta:
SPECIFICATION
Model: ZimaBoard 216/432/832
CPU: Intel Celeron N3350 Dual Core 1.1-2.4GHz (216 Model), or
Intel Celeron N3450 Quad Core 1.1-2.2GHz (432 & 832 Model)
RAM: 2G/4G/8G LPDDR4
Onboard Storage: 16GB/32GB eMMC
HDD/SSD: 2x SATA 6.0 Gb/s Ports
LAN: 2x GbE LAN Ports
USB: 2x USB 3.0
PCle: 1x PCle 2.0 4x
Display: 1x Mini-DisplayPort 1.2 4k@60Hz
TDP: 6W
Dimensions: (W x D x H) 138.7 x 81.4 x 34.9 mm
Weight: 278g
Other Feature: Passive Cooling
Intel VT-d, VT-x, AES-NI
Support 4K video transcoding
H.264 (AVC), H.265 (HEVC), MPEG-2, VC-1
Pre-installed OS: CasaOS (Based on Debian)
Compatible OS: Linux / Windows / OpenWrt / pfSense / Andorid / Libreelec

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Crap, ik had dat idd eerst moeten doenMars Warrior schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 02:28:
[...]
Als je de search gebruikt, dan krijg je vanzelf antwoord op je vraag

who put a "stop payment" on my reality check
Tijdje geleden was een 4TB 2,5" sata ssd in de aanbieding, nu een nvme.
Een leuke manier om mooie compenten in je zuinige server plaatsen.
[Voor 18% gewijzigd door Skynett op 28-03-2023 10:13]
Hier moet alle shit staan die ik heb.
4TB NVME? Bij 4TB denk ik voornamelijk aan (bulk) storage. Ik las je bericht ook te snel waardoor ik over de NVME heen las en bijna wilde gaan bestellen, totdat ik bij de "tijdje geleden..." aan kwam.Skynett schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:11:
Voor wie nog een Crucial 4TB nvme ssd zoekt, Amazon.nl heeft een mooie aanbieding vandaag.
Tijdje geleden was een 4TB 2,5" sata ssd in de aanbieding, nu een nvme.
Een leuke manier om mooie compenten in je zuinige server plaatsen.
Voor mijn mini PCtje turned server ben ik wel op zoek naar / in afwachting van een 4TB (of meer

Logisch, maar deze aanbieding geeft wel aan welke kant we op gaan. Ik heb een iniemini servertje met SSD-only opslag 24/7 aan staan.RobertMe schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:47:
[...]
4TB NVME? Bij 4TB denk ik voornamelijk aan (bulk) storage.
Precies dat doe ik al, de grote bak staat alleen nog aan om te syncen. (En dan is er nog een andere net-zo-grote bak om die weer op te backuppen).RobertMe schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:47:
[...]
Ik las je bericht ook te snel waardoor ik over de NVME heen las en bijna wilde gaan bestellen, totdat ik bij de "tijdje geleden..." aan kwam.
Voor mijn mini PCtje turned server ben ik wel op zoek naar / in afwachting van een 4TB (of meer) SSD voor opslag. Zit al een 1TB NVME in voor OS. Dan zou ik van op die grote SSD bv opslag van SyncThing en aanverwanten kunnen doen en hoeft mijn grote bak met 3x 8TB+ in RAIDZ1 niet meer 24/7 te draaien maar voldoet 1x per dag synchroniseren.
Leuke is dat je zo twee verschilende systemen kan bouwen

- mrmrmr
- Niet online
Mini-box picoPSU
ASRock DeskMini
Fujitsu
Barebones
Computer accessoires
Leicke
Mini-box
Fujitsu D3643-H
Fujitsu D3644-B
Fujitsu D3642-B
Mini-box picoPSU 90
ASRock DeskMini 310
FSP
Kontron
FSP FSP096-AHAN3
Kontron K3843-B
Kontron K3842-Q
Voedingen
ASRock
Moederborden
Is deze Crucial P3 4TB SSD zuinig? Heb je daar iets over gevonden?
Ik zie dat de 2TB versie in de Tweakers test twee tot drie keer meer verbruikt dan de zuinigere SSD's. 102mW in plaats van 5 tot 29mW voor de Samsungs in die test. Ik adviseer meestal onder de 50mW te kiezen.
Heeft iemand onder Linux al eens de power state tabel uitgelezen van de CT4000P3SSD8?
Dat kan met smartctl -a /dev/nvme0 0 is het volgnummer van de SSD.
Dit is toch een beetje een middle of the road SSD. Enige wat ik mbt idle power consumption kon vinden was 42mW.mrmrmr schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:23:
@Skynett Je bedoelt de Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen3 NVMe CT4000P3SSD8 voor 233? Soms zijn er lagere aanbiedingen voor bijvoorbeeld de Samsung QVO SATA versie.
Is deze Crucial P3 4TB SSD zuinig? Heb je daar iets over gevonden?
Ik zie dat de 2TB versie in de Tweakers test twee tot drie keer meer verbruikt dan de zuinigere SSD's. 102mW in plaats van 5 tot 29mW voor de Samsungs in die test. Ik adviseer meestal onder de 50mW te kiezen.
https://www.techpowerup.com/ssd-specs/crucial-p3-2-tb.d829
Prima voor gewoon wat opslag. En dan is het handig om van een aanbieding gebruik te kunnen maken.
[Voor 5% gewijzigd door Skynett op 28-03-2023 17:03]
Hierboven in het topic heb ik geprobeerd alle recente SSD's met bronvermelding in een tabel te zetten wat energieverbruik betreft. Dit betreft veelal tweakers-metingen. Ga je naar sites als Tomshardware, Anandtech dan zie je wel verschillen, maar dat komt ook door de meetmethodiek.Skynett schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:03:
[...]
Dit is toch een beetje een middle of the road SSD. Enige wat ik mbt idle power consumption kon vinden was 42mW.
https://www.techpowerup.com/ssd-specs/crucial-p3-2-tb.d829
Prima voor gewoon wat opslag. En dan is het handig om van een aanbieding gebruik te kunnen maken.
Uit de tweakers test blijkt dat de P3 2TB in idle zo'n 102 mW verbruikt, wat neerkomt op 0.894 kWh per jaar. Dat is m.i. niet bijster veel en zal met de 4TB versie waarschijnlijk niet veel verschil hebben.
[Voor 0% gewijzigd door roedi06 op 03-04-2023 15:23. Reden: typo]
Wellicht ooit. Op dit moment draaien er 3 stuks 4TB HDD's WD red naar alle tevredenheid. Denk dat ik langzaamaan die ga vervangen. Twijfel alleen hoe dat zal gaan met Covecube drivepool en scanner. Alhoewel die laatste dan niet zal draaien meer.
- mrmrmr
- Niet online
Mini-box picoPSU
ASRock DeskMini
Fujitsu
Barebones
Computer accessoires
Leicke
Mini-box
Fujitsu D3643-H
Fujitsu D3644-B
Fujitsu D3642-B
Mini-box picoPSU 90
ASRock DeskMini 310
FSP
Kontron
FSP FSP096-AHAN3
Kontron K3843-B
Kontron K3842-Q
Voedingen
ASRock
Moederborden
Helaas zijn nog altijd 4 of 8TB SSD's een stuk duurder dan 3.5" HDD, maar het verschil wordt steeds kleiner.
Grote 3.5" disks zijn wel per TB zuinig te draaien. Toshiba is goedkoper dan de concurrentie. Seagate gebruikt de tactiek om de drive langzamer te laten draaien, stapsgewijs.
Een goed overzicht van het idle en actief verbruik vormen de tests van hardwareluxx.de.
Sowieso is het verstandig om repeterende schrijf/leesacties zoals logging te laten plaatsvinden op een SSD. Die gaat snel in low power en verbruikt heel veel minder dan 3.5" disks en ook zuinige 2.5" disks.
[Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 29-03-2023 14:38]
Mooie post! Ik woon niet in dit topic, en als geen linux gebruiker skip ik al die posts over linux optimalisaties, en daar zat deze helaas ook tussen. Dus die had ik jammer genoeg gemist. Had mij weer wat zoeken gescheeld.roedi06 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:48:
[...]
Hierboven in het topic heb ik geprobeerd alle recente SSD's met bronvermelding in een tabel te zetten wat energieverbruik betreft.
Als je het verbruik van je zuinige pc in een ronde taart-grafiek zet, dan is de taartpunt van een ssd gewoon heel erg klein. En volgens mij is daar dan ook de grootste winst in besparing niet meer te halen.roedi06 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:48:
Uit de tweakers test blijkt dat de P3 2TB in idle zo'n 102 mW verbruikt, wat neerkomt op 0.894 kWh per jaar. Dat is m.i. niet bijster veel en zal met de 4TB versie waarschijnlijk niet veel verschil hebben.
CPU, chipset, (te veel) onboard I/O die niet in low power wil gaan zijn zaken die een grotere taartpunt hebben in die grafiek.
Dat is het belangrijkste punt hier. We zitten op een glijdende schaal, en op enig moment hebben we het alleen nog maar over SSD's. Bij gebruik van een SSD is er ook minder noodzaak tot tuning omdat het verbruik al zo laag ligt tov een spanning disk.mrmrmr schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:17:
Helaas zijn nog altijd 4 of 8TB SSD's een stuk duurder dan 3.5" HDD, maar het verschil wordt steeds kleiner.
Dus de hele puzzel om tot een zuinige pc te komen wordt zo wat eenvoudiger, en dat is natuurlijk winst.
Ik heb thuis een D3644 en was benieuwd of je iets speciaals hebt moeten doen om ESXi werkend te krijgen ja dan neen en of ik dus met een gerust hart een upgrade pad kan starten (van (Updated) ESXi-7.0U3d-19482537-standard (VMware, Inc.) )
Vandaag even niets
Je bedoelt Stablebit Drivepool?Arunia schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:06:
Ik lees dat veel mensen aan het kijken zijn naar SSD als data opslag. 4TB zou voor mij dan ook zeker het minimum zijn per drive.
Wellicht ooit. Op dit moment draaien er 3 stuks 4TB HDD's WD red naar alle tevredenheid. Denk dat ik langzaamaan die ga vervangen. Twijfel alleen hoe dat zal gaan met Covecube drivepool en scanner. Alhoewel die laatste dan niet zal draaien meer.
Ik heb nog nooit SSD's in mij pool gehad, maar je kunt volgens mij elke drive die is aangesloten toevoegen aan de pool. Als je dat gedaan hebt, en vervolgens een HDD verwijdert, zal Drivepool alle data van die HDD gaan verdelen over de andere schijven.
Je kunt zelfs externe schijven toevoegen aan de pool. Die optie heb ik tenminste...
Omdat ik van Windows over ben naar Ubuntu heb ik de laatste week heel wat "Verwijder schijf" commando's mogen geven omdat ik stap voor stap de schijven heb overgezet...
Werkt als een tierelier!
Ja die ja. Ah, ik bedenk me net dat het stablebit scanner was die mijn os ssd niet toegevoegd heeft daar.Mars Warrior schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:14:
[...]
Je bedoelt Stablebit Drivepool?
Ik heb nog nooit SSD's in mij pool gehad, maar je kunt volgens mij elke drive die is aangesloten toevoegen aan de pool. Als je dat gedaan hebt, en vervolgens een HDD verwijdert, zal Drivepool alle data van die HDD gaan verdelen over de andere schijven.
Je kunt zelfs externe schijven toevoegen aan de pool. Die optie heb ik tenminste...
Omdat ik van Windows over ben naar Ubuntu heb ik de laatste week heel wat "Verwijder schijf" commando's mogen geven omdat ik stap voor stap de schijven heb overgezet...
Werkt als een tierelier!
Zit alleen met de aantal writes die je krijgt op die drives. Maar dat zal wellicht ook wel meevallen.
Ik ben niet diegene die je hebt gemention'ed, maar je kunt ESXi 8 installer even op een USB-stickje zetten en kijken of die wil booten en je disks/netwerk ziet. Dat is op zich een prima indicatie of het gaat werken.HyperBart schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:48:
@mrmrmr jij draait ESXi 8 op een Fujitsu bordje las ik hier: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Ik heb thuis een D3644 en was benieuwd of je iets speciaals hebt moeten doen om ESXi werkend te krijgen ja dan neen en of ik dus met een gerust hart een upgrade pad kan starten (van (Updated) ESXi-7.0U3d-19482537-standard (VMware, Inc.) )
[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2023 21:58]
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
Wat er op komt te draaien is een paar VM's met o.a. Windows Server, Exchange en PiHole. Performance is niet echt belangrijk, het is een lab-omgeving die ik maar af en toe nodig heb en de rest van de tijd niets te doen heeft.
Mijn lijstje:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Barebones | ASRock DeskMini 310 | € 161,10 | € 161,10 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMSX32GX4M1A3200C22 | € 67,90 | € 67,90 |
1 | Solid state drives | Patriot Memory P210 2TB | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 53,90 | € 53,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 372,80 |
Er komt dus een M2 en een SATA SSD in, denk dat dit het juiste geheugen is maar mis alleen nog de processor en koeler. Ben totaal niet thuis in de Intel-wereld en alles wat ik tot nu toe aanklik is al niet meer leverbaar. Gevoelsmatig neig ik naar een i5 voor wat power als ik wel op de server wil werken, maar misschien is een moderne i3 ook al voldoende.
Wat zouden jullie aanraden?
Mogelijk kun je dan ook een machine met Intel AMT scoren, heb je een 'poor mans' iLO/iDRAC. Ik gebruik een oude i5 Lenovo desktop die dat ook heeft, best handig om headless bij de BIOS te kunnen, scherm overnemen etc.
Zou dan wel kijken naar eentje met DDR4 geheugen denk ik, DDR3 is vaak toch al wel weer wat oudere generatie CPU/chipset. Die kleine bakjes kan meestal ook maar 2x DIMM in, met DDR3 gaat 2x16GB al niet lukken. Met DDR4 is dat goed te doen qua prijs als ik de PW zo zie.
[Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2023 22:08]
★ Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen ★
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.
- mrmrmr
- Niet online
Mini-box picoPSU
ASRock DeskMini
Fujitsu
Barebones
Computer accessoires
Leicke
Mini-box
Fujitsu D3643-H
Fujitsu D3644-B
Fujitsu D3642-B
Mini-box picoPSU 90
ASRock DeskMini 310
FSP
Kontron
FSP FSP096-AHAN3
Kontron K3843-B
Kontron K3842-Q
Voedingen
ASRock
Moederborden
Ik heb inderdaad v8 geinstalleerd voor een korte verbruikstest. 8th/9th gen is er al een flinke tijd, dus er is denk ik weinig risico op ontbrekende drivers e.d. De netwerkchip is Intel I219LM en die werkte in ieder geval.HyperBart schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:48:
@mrmrmr jij draait ESXi 8 op een Fujitsu bordje las ik hier: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Zoals verwacht is het geen zuinig OS, waarschijnlijk door ontbrekend power management voor subsystemen en in drivers. Vergelijkbaar met *BSD. Linux verbruikt veel minder.
- mrmrmr
- Niet online
Mini-box picoPSU
ASRock DeskMini
Fujitsu
Barebones
Computer accessoires
Leicke
Mini-box
Fujitsu D3643-H
Fujitsu D3644-B
Fujitsu D3642-B
Mini-box picoPSU 90
ASRock DeskMini 310
FSP
Kontron
FSP FSP096-AHAN3
Kontron K3843-B
Kontron K3842-Q
Voedingen
ASRock
Moederborden
Als het alleen tijdens een test draait is een VM ok, anders is een container een stuk zuiniger. Of iets dat rechtstreeks onder Linux draait. Linux als "hypervisor" heeft goed power management. ESXi heeft dat niet en Windows Hyper-V doet het soms ook niet zo goed als basis.Wat er op komt te draaien is een paar VM's met o.a. Windows Server, Exchange en PiHole. Performance is niet echt belangrijk, het is een lab-omgeving die ik maar af en toe nodig heb en de rest van de tijd niets te doen heeft.
Geschikt geheugen is SODIMM JEDEC (SPD) en een frequentie die past bij de processor. Bijvoorbeeld DDR4-2400 voor i3-9100. XMP geheugen is meestal ongeschikt, dan heb je kans dat de frequentie terugvalt naar 2166 MHz. Het geheugen in jouw lijstje draait op 3200 MHz, de vraag is of er 2400 of 2666 in het lijstje SPD settings staat. DDR4-3200 JEDEC geheugen zou terugwaarts compatibel moeten zijn.
Kijk of je een tweedehands i3-9100 of i3-8100 kunt vinden. Een 9300 is ook goed. Een koeler moet in de kast passen en eventuele 2.5" HDD's moeten in principe dun zijn. Er zijn wel mensen die de kast hebben gemod voor dikkere 2.5" 4 of 5 TB Seagates. Die disks hebben een aardig laag verbruik per TB (zie topic start).Er komt dus een M2 en een SATA SSD in, denk dat dit het juiste geheugen is maar mis alleen nog de processor en koeler. Ben totaal niet thuis in de Intel-wereld en alles wat ik tot nu toe aanklik is al niet meer leverbaar. Gevoelsmatig neig ik naar een i5 voor wat power als ik wel op de server wil werken, maar misschien is een moderne i3 ook al voldoende.
Er is ruimte voor 2x SATA.
mrmrmr schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:23:
[...]
Ik heb inderdaad v8 geinstalleerd voor een korte verbruikstest. 8th/9th gen is er al een flinke tijd, dus er is denk ik weinig risico op ontbrekende drivers e.d. De netwerkchip is Intel I219LM en die werkte in ieder geval.
Zoals verwacht is het geen zuinig OS, waarschijnlijk door ontbrekend power management voor subsystemen en in drivers. Vergelijkbaar met *BSD. Linux verbruikt veel minder.
Bedankt beiden, aangezien ik al ESXi 7.x draaide had ik er een goed oog in en heb het proces gisteren gestart. Fluitje van een cent met 1 commando. Veiligheidshalve eerst naar 20513097 gegaan en daarna door naar 21203435.ThinkPad schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:11:
[...]
Ik ben niet diegene die je hebt gemention'ed, maar je kunt ESXi 8 installer even op een USB-stickje zetten en kijken of die wil booten en je disks/netwerk ziet. Dat is op zich een prima indicatie of het gaat werken.
Vandaag even niets
Ik vroeg me daarom af of alle moederborden uit de topicstart dit wel ondersteunen zoals de D3643-H. D3644-B of de laatste Kontron borden. Kan met deze borden makkelijk de Igpu in unraid werkend krijgen binnen dockers?
Ik ken geen mobo afhankelijkheid. Soms is wel de BIOS te oud. Is ook mobo, maar dan software.Airavab schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:03:
Ik draai momenteel Unraid op een TX1320M2 Fujitsu server (FUJITSU D3373-A1 moederbord met I5-6500 CPU). Ik wil graag de Igpu gaan gebruiken voor video transcoding maar krijg deze jammer genoeg niet werkend. Nu las ik dat je naast een ondersteunende CPU ook je moederbord quicksync moet ondersteunen en vrees ik dat dit niet het geval is met mijn huidige setup.
Nu heb je het over docker en de iGPU. Daarvoor zijn handleidingen te vinden op internet. Afhankelijk van de app moet je een serie volumes doorgeven namelijk. En meestal moet er driver support zijn geïnstalleerd op het OS, in dit geval dus unraid. Ik heb geen verstand van unraid, dus kan daar niks over zeggen.Ik vroeg me daarom af of alle moederborden uit de topicstart dit wel ondersteunen zoals de D3643-H. D3644-B of de laatste Kontron borden. Kan met deze borden makkelijk de Igpu in unraid werkend krijgen binnen dockers?
Klopt je geeft in Unraid de volumes door van de media welke je wilt afspelen. Daarnaast geef je ook het apparaat door welke je gebruikt voor Quick Sync (edit, ja je i5-6400 ondersteund dat gewoon).Mars Warrior schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:39:
Nu heb je het over docker en de iGPU. Daarvoor zijn handleidingen te vinden op internet. Afhankelijk van de app moet je een serie volumes doorgeven namelijk. En meestal moet er driver support zijn geïnstalleerd op het OS, in dit geval dus unraid. Ik heb geen verstand van unraid, dus kan daar niks over zeggen.
In mijn geval heb ik in de "advanced" => extra parameters staan: --device=/dev/dri
Dit soort dingen dan toch (docker compose definitie)?kevi-n1 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:43:
[...]
Klopt je geeft in Unraid de volumes door van de media welke je wilt afspelen. Daarnaast geef je ook het apparaat door welke je gebruikt voor Quick Sync (edit, ja je i5-6400 ondersteund dat gewoon).
In mijn geval heb ik in de "advanced" => extra parameters staan: --device=/dev/dri
1
2
3
| devices: - /dev/dri/renderD128:/dev/dri/renderD128 - /dev/dri/card0:/dev/dri/card0 |
Of is dit voorbeeld van een discrete kaart?
Bedankt ik denk dat dan mijn bios dit niet ondersteund. Ik heb ook enkel een VGA output poort dus vandaar.Mars Warrior schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:39:
[...]
Ik ken geen mobo afhankelijkheid. Soms is wel de BIOS te oud. Is ook mobo, maar dan software.
[...]
Hier heb ik inderdaad ook al het een en ander over gelezen. Als het goed is moet het dan met een ander moederbord vrij simpel werken. Nu alleen nog een moederbord kiezenkevi-n1 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:43:
[...]
Klopt je geeft in Unraid de volumes door van de media welke je wilt afspelen. Daarnaast geef je ook het apparaat door welke je gebruikt voor Quick Sync (edit, ja je i5-6400 ondersteund dat gewoon).

Daarnaast hangen er 4 seagate expansion 16tb disks aan.
Verbruik onder ubuntu idle "8 draaiende containers"met disks in sleep state zit ik rond de 14 watt, ten opzichte van de laptop die ik had staan is dit met een kleine 10 watt gedaald.
Daarnaast zijn de usb poorten op de nuc usb 3 gen2 dus hoop straks met de nieuwe 10gbps hub elke schijf zijn volle 5gbps te kunnen leveren.
Bij activiteit springt het verbruik naar 40 watt en bij load gaat het verbruik al snel naar de 50/60 watt.
btw kale installatie op de nuc met enkel 980pro en 16gb kwam ik op 8 watt uit gemeten met de Brennenstuhl PM 231 E
En ik monitor 24/7 doormiddel van home assist en een BW-SHP2 16A die via mqqt rapporteerd aan homeassistent.
Ja het werkt wel zo maar net iets anders.Mars Warrior schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:55:
[...]
Dit soort dingen dan toch (docker compose definitie)?
Vanuit de "app store" is een manier om docker applicaties installeren welke al helemaal voor geconfigureerd zijn zoals je in docker compose gewend bent. Dus je hebt een grafisch scherm met "parameter" => "value" welke meegegeven wordt aan de docker. Afhankelijk van de gekozen modus (basis, geavanceerd) krijg je meer velden en opties.
Voorbeeld plaatje van reddit:
Dank voor de adviezen. Even op Marktplaats gekeken voor een i3-9100 en kwam toevallig een compleet systeempje tegen in de DeskMini 310 behuizing die ik op het oog had.mrmrmr schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:46:
@Jazzy
[...]
Als het alleen tijdens een test draait is een VM ok, anders is een container een stuk zuiniger. Of iets dat rechtstreeks onder Linux draait. Linux als "hypervisor" heeft goed power management. ESXi heeft dat niet en Windows Hyper-V doet het soms ook niet zo goed als basis.
Geschikt geheugen is SODIMM JEDEC (SPD) en een frequentie die past bij de processor. Bijvoorbeeld DDR4-2400 voor i3-9100. XMP geheugen is meestal ongeschikt, dan heb je kans dat de frequentie terugvalt naar 2166 MHz. Het geheugen in jouw lijstje draait op 3200 MHz, de vraag is of er 2400 of 2666 in het lijstje SPD settings staat. DDR4-3200 JEDEC geheugen zou terugwaarts compatibel moeten zijn.
[...]
Kijk of je een tweedehands i3-9100 of i3-8100 kunt vinden. Een 9300 is ook goed. Een koeler moet in de kast passen en eventuele 2.5" HDD's moeten in principe dun zijn. Er zijn wel mensen die de kast hebben gemod voor dikkere 2.5" 4 of 5 TB Seagates. Die disks hebben een aardig laag verbruik per TB (zie topic start).
Er is ruimte voor 2x SATA.

Rest nog dat geheugen, want in het systeem wat ik gekocht heb zit maar 16GB. JEDEC is geen filteroptie in de Pricewatch en ik herken het niet zo snel als ik naar een paar willekeurige geheugensets kijk. Vond wel een setje wat niet snelle dan 2400 kan draaien dus me geschikt lijkt: uitvoering: Crucial CT2K16G4SFD824A Zou je iets anders aanbevelen?
- mrmrmr
- Niet online
Mini-box picoPSU
ASRock DeskMini
Fujitsu
Barebones
Computer accessoires
Leicke
Mini-box
Fujitsu D3643-H
Fujitsu D3644-B
Fujitsu D3642-B
Mini-box picoPSU 90
ASRock DeskMini 310
FSP
Kontron
FSP FSP096-AHAN3
Kontron K3843-B
Kontron K3842-Q
Voedingen
ASRock
Moederborden
Klopt voor DDR4 geheugen, en meestal zijn het DIMM's zonder heat shields en gaming naamgeving/vormgeving. Vaak kaal geheugen zonder XMP.
Soms is op een CPU-Z plaatje ergens op internet te zien welk SPD profiel er is met normale timings. Google image zou dat kunnen vinden. Ik denk dat die ook wat OCR gebruikt om teksten in plaatjes te vinden.
Geheugenfabrikanten geven typisch te weinig informatie over JEDEC compatibiliteit. Dat is wel een beetje problematisch. Ik kom ook vaak uit bij Corsair geheugen.
Ik vraag me af of moderner JEDEC DDR4-3200 geheugen zuiniger zou zijn als het draait op 2400 MHz. In theorie zou dat kunnen als er een betere schaal (nm) is gebruikt. Maar evengoed kan het ook tegenvallen.
Er is voor deze servers en moederborden gemeld op servethehome dat ze geen voeding naar de cpu brengen die nodig is voor igpu.Airavab schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:03:
Ik draai momenteel Unraid op een TX1320M2 Fujitsu server (FUJITSU D3373-A1 moederbord met I5-6500 CPU). Ik wil graag de Igpu gaan gebruiken voor video transcoding maar krijg deze jammer genoeg niet werkend. Nu las ik dat je naast een ondersteunende CPU ook je moederbord quicksync moet ondersteunen en vrees ik dat dit niet het geval is met mijn huidige setup.
Ik vroeg me daarom af of alle moederborden uit de topicstart dit wel ondersteunen zoals de D3643-H. D3644-B of de laatste Kontron borden. Kan met deze borden makkelijk de Igpu in unraid werkend krijgen binnen dockers?
iGPU is not supplied with power on this board. It is physically impossible to use/activate the iGPU on a Fujitsu D3373 mainboard. Do not use this board if you need hardware transcoding for Jellyfin/Plex/Emby
Bedankt voor deze info. Ik was al aan het kijken naar een upgrade maar nu helemaaldbram schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:25:
[...]
Er is voor deze servers en moederborden gemeld op servethehome dat ze geen voeding naar de cpu brengen die nodig is voor igpu.
[...]
Ik speel met een zelfde soort idee. Hoe ga je met de bulk opslag om? Software raid? Een of andere pooling tool?TRAXION schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:15:
Zo ik ga me hier ook maar eens wagen, sinds kort een intel i5 nuc staan de RNUC11PAHi5 met 64gb ram en een m2 980pro + voor nu een 500gb 860evo welke waarschijnlijk omgeruild gaat worden voor een 4/8tb variant.
Daarnaast hangen er 4 seagate expansion 16tb disks aan.
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Ik draai tegen beter weten in zfs kanttekening is wel dat de data "onbelangrijk" is.Shamalamadindon schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:16:
[...]
Ik speel met een zelfde soort idee. Hoe ga je met de bulk opslag om? Software raid? Een of andere pooling tool?
Rebuilden is overigens zonder problemen verlopen.
Hier kan je het linux lspci tooltje vinden voor windows. Uitvoeren via command line (als admin) en je krijgt dezelde output als in linux, maar dan in windows. Misschien handig om de verschillen met linux te zoeken en het effectief op te lossen.
Voor de 3644 moet dat toch werken, anders boot dat ding toch helemaal niet en had ik geen console? (D3644 met i3 9100 hier)dbram schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:25:
[...]
Er is voor deze servers en moederborden gemeld op servethehome dat ze geen voeding naar de cpu brengen die nodig is voor igpu.
[...]
[Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 02-04-2023 22:51]
Vandaag even niets
- mrmrmr
- Niet online
Mini-box picoPSU
ASRock DeskMini
Fujitsu
Barebones
Computer accessoires
Leicke
Mini-box
Fujitsu D3643-H
Fujitsu D3644-B
Fujitsu D3642-B
Mini-box picoPSU 90
ASRock DeskMini 310
FSP
Kontron
FSP FSP096-AHAN3
Kontron K3843-B
Kontron K3842-Q
Voedingen
ASRock
Moederborden
Een gpu is in ieder geval niet nodig voor remote access via SSHd. Er zijn meerdere tweakers die zonder gpu draaien. Ik weet niet of je COM console hebt zonder gpu.
@Airavab
6th gen is niet het meest aantrekkelijke Intel Quick Sync.
8th/9th gen (D3643-H bijvoorbeeld) heeft igpu output met een processor met igpu inbegrepen. Dat zou gewoon moeten werken en het ondersteunt meer formats.
De Fujitsu tx1320-m3 heeft een d3373 moederbord. Er zit ook een iRMC S4 met vga onboard.HyperBart schreef op zondag 2 april 2023 @ 22:51:
[...]
Voor de 3644 moet dat toch werken, anders boot dat ding toch helemaal niet en had ik geen console? (D3644 met i3 9100 hier)
Daarmee heb je dus console en grafische output. Hier een xeon e3-1240v6 die geen igpu onboard heeft maar heb dus wel VGA via onboard controller. Ruim voldoende voor een server.
Om als workstation te gebruiken kan er altijd een gpu bij, die wel beperkt is tot pcie3 x8 .
Van een D3644 ken ik de details niet, best mogelijk dat het daarop wel kan.

Oude server zit ECC DDR3 in met een AMD x4 635 processor. Zou iemand kunnen helpen met een tip voor een redelijk energiezuinig systeem met ECC?
Ik kwam zelf niet verder dan dit (is wel redelijk up to date, maar toch 200 euro)..
1 | Processors | AMD Ryzen 5 4500 Boxed | € 75,14 | € 75,14 |
1 | Moederborden | ASRock B450 Pro4 R2.0 | € 88,03 | € 88,03 |
1 | Geheugen intern | Kingston KSM32ED8/16HD | € 47,52 | € 47,52 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 210,69 |
[Voor 65% gewijzigd door Kortfragje op 03-04-2023 20:21]
- mrmrmr
- Niet online
Mini-box picoPSU
ASRock DeskMini
Fujitsu
Barebones
Computer accessoires
Leicke
Mini-box
Fujitsu D3643-H
Fujitsu D3644-B
Fujitsu D3642-B
Mini-box picoPSU 90
ASRock DeskMini 310
FSP
Kontron
FSP FSP096-AHAN3
Kontron K3843-B
Kontron K3842-Q
Voedingen
ASRock
Moederborden
Intel moederborden zijn het zuinigste in idle verbruik, maar de laatste versies ondersteunen geen meer ECC bij instapdesktopprocessoren. Fujitsu D3644-B heeft ondersteuning voor ECC en 6 SATA disks en is zeer zuinig.
Als je veel kleine 3.5" disks hebt, denk dan aan vervanging door 2.5' disks (4 tot 5 TB per stuk) of door grote 3.5" disks van 18TB of meer, zoals de Toshiba MG09 18TB. Echte backup - tijdelijk aangesloten via USB - is veel energiezuiniger dan een altijd-aan configuratie zoals RAID en vergelijkbaar. Dingen die altijd aan staan verbruiken veel energie. Het verminderen van dergelijke onderdelen is dus een strategie die het zuiniger kunnen maken.
Bij 0,40 cent per kWh zijn de kosten per Watt per economische levensduur van 5 jaar: € 17,50 (8,76 uur * € 0,40 * 5 jaar) als ze draaien. Soms kunnen disks in spindown worden gezet. Dat werkt meestal niet goed bij RAID.
Configuratie is een belangrijk punt bij verlagen van verbruik. Het plaatsen van logs op SSD's, het verminderen van de frequentie en data van overmatige logging is ook van belang. SSD's kunnen snel in en uit low power states.
- mrmrmr
- Niet online
Mini-box picoPSU
ASRock DeskMini
Fujitsu
Barebones
Computer accessoires
Leicke
Mini-box
Fujitsu D3643-H
Fujitsu D3644-B
Fujitsu D3642-B
Mini-box picoPSU 90
ASRock DeskMini 310
FSP
Kontron
FSP FSP096-AHAN3
Kontron K3843-B
Kontron K3842-Q
Voedingen
ASRock
Moederborden
Kennelijk heb je daarvoor een Ryzen 3000/4000 G Pro versie nodig.Mars Warrior schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:52:
@Kortfragje , die CPU heeft geen ECC support volgens AMD, dus dat gaat niet werken…
Ondersteuning van ECC in AMD processoren: https://www.asus.com/support/FAQ/1045186/
1 | Processors | AMD Ryzen 3 PRO 4350G MPK | € 101,11 | € 101,11 |
1 | Moederborden | ASRock B450 Pro4 R2.0 | € 88,03 | € 88,03 |
1 | Geheugen intern | Kingston KSM32ED8/16HD | € 47,52 | € 47,52 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 236,66 |
- mrmrmr
- Niet online
Mini-box picoPSU
ASRock DeskMini
Fujitsu
Barebones
Computer accessoires
Leicke
Mini-box
Fujitsu D3643-H
Fujitsu D3644-B
Fujitsu D3642-B
Mini-box picoPSU 90
ASRock DeskMini 310
FSP
Kontron
FSP FSP096-AHAN3
Kontron K3843-B
Kontron K3842-Q
Voedingen
ASRock
Moederborden
Ten opzichte van het 10 jaar oude systeem dat je had zal het wel wat zuiniger zijn (omstreeks 10W, met ruime marge beide kanten op), omdat modernere moederborden meer low power ondersteuning hebben. Maar het past niet in de categorie zuinige server.
Deze zijn scsi volgens linux en derhalve aan te sturen doormiddel van sdparm.
Tevens behaal ik op dit moment 500 mb/sec op een zfs pool bestaande uit 4x 16tb exos schijven.
Ik dacht er dus aan om een setje 18tb exos schijven erbij te halen maar dan de oem schijven en deze zelf te voorzien van een usb/sata converter, maar wil toch wel heel graag het uasp protocol hebben "USB Attached SCSI Protocol"
Iemand ervaring met deze adapters ?
- mrmrmr
- Niet online
Mini-box picoPSU
ASRock DeskMini
Fujitsu
Barebones
Computer accessoires
Leicke
Mini-box
Fujitsu D3643-H
Fujitsu D3644-B
Fujitsu D3642-B
Mini-box picoPSU 90
ASRock DeskMini 310
FSP
Kontron
FSP FSP096-AHAN3
Kontron K3843-B
Kontron K3842-Q
Voedingen
ASRock
Moederborden
Een nauwkeurigere methode is een USB power meter. Die zijn vrij goedkoop. Ik heb daarmee gemeten en het verbruik bij de tv is afwisselend 0.15 en 0.20A bij 5.21V. Onder Windows is het eerst tamelijk hoog eerst 0.20 en later ~0.33A (1.67W) bij 5.05V en zakt daarna naar 0.05 tot 0.07A (0,3W). Ik zou dus denken dat het verbruik via USB toeneemt met circa 0,3W bij een SSD (Samsung 850 EVO 500GB).
Ik wil een router/firewall box die ook wat simpele containers kan draaien. Hierbij ben ik alleen afhankelijk van de avx cpu-instructie. Mijn oog was dan ook op de nieuwe Alder Lakes gevallen, met name deze Topton N100 minipc.
Tnx voor je antwoord helaas werken de thunderbolt/usb c poorten niet onder linux dus zit nu met 2 usb hubsmrmrmr schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:39:
Ik gebruik de SATA naar USB 2.0 adapter van een Seagate 4TB 2.5" disk voor een SSD aan de tv. Dat werkt prima, maar ik weet niet wat de doorvoersnelheid is. Uiteraard zal alles wat je tussenvoegt een extra verbruik hebben. Een USB apparaat moet aan het besturingssysteem laten weten hoeveel mA het nodig heeft, vermoedelijk is dat op de een of andere manier uit te lezen onder Linux.
Een nauwkeurigere methode is een USB power meter. Die zijn vrij goedkoop. Ik heb daarmee gemeten en het verbruik bij de tv is afwisselend 0.15 en 0.20A bij 5.21V. Onder Windows is het eerst tamelijk hoog eerst 0.20 en later ~0.33A (1.67W) bij 5.05V en zakt daarna naar 0.05 tot 0.07A (0,3W). Ik zou dus denken dat het verbruik via USB toeneemt met circa 0,3W bij een SSD (Samsung 850 EVO 500GB).

Onder windows werken ze wel razend snel !
Nu heb ik dus 4x usb 3 micro naar usb c hoge kwaliteit kabel en 2 usb 10g hubs.
Ga wel nog even onder windows testen.
Kan iemand mij wat inzicht geven in hoeveel impact de voeding nu heeft ?
In de TS word bijvoorbeeld : uitvoering: Corsair RM550x (2021) Zwart aangeraden. Maar die is ruim 80E duurder dan :
uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W
of ik ga voor een pico psu. ben ongeveer net zoveel kwijt, maar een stuk minder flexibel in de toekomst.
Hoeveel verschilt dat nu in de praktijk ? moet ik dan denken van 1 voeding gebruikt 12 wat, en de ander 14.
Want dan is dat >10E op jaarbasis en kan ik net zo goed de goedkoopste houden.
[Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 04-04-2023 18:02]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
- mrmrmr
- Niet online
Mini-box picoPSU
ASRock DeskMini
Fujitsu
Barebones
Computer accessoires
Leicke
Mini-box
Fujitsu D3643-H
Fujitsu D3644-B
Fujitsu D3642-B
Mini-box picoPSU 90
ASRock DeskMini 310
FSP
Kontron
FSP FSP096-AHAN3
Kontron K3843-B
Kontron K3842-Q
Voedingen
ASRock
Moederborden
Corsair RM550x (2021) is uitlopend. Het wordt vervangen door nieuwere versies met de naam Shift, maar er is geen 550W versie van te koop en de 750W is nog duurder. Grotere voedingen zijn doorgaans minder zuinig bij lage belasting.
In plaats van 2 hard disks kun je beter een grote hard disk aanschaffen. Het laten draaien van 3.5" hard disks kost veel energie. Een grote hard disk is zuiniger per TB. Bijvoorbeeld Toshiba MG09 18TB verbruikt 4,18W actief.
Kijk altijd naar hoeveel het scheelt over de gehele gebruiksperiode. Meestal wordt 5 jaar gebruikt.
Als je de pieken beperkt op een 12th gen Alder Lake kun je zonder problemen draaien met een PicoPSU-90 met 120W voeding. Er is dan ruimte voor 1 disk. Op 8th/9th gen Pentium Gold of i3 kun je volstaan met een PicoPSU-90 + 84W adapter kit. Wil je meerdere 3.5" disks aansluiten, dan kan dat met een PicoPSU-160XT met grotere adapter. Grotere adapters zijn doorgaans wel prijzig. Leicke heeft relatief goedkoper adapters, met een gemiddeld verbruik.
Het zijn al 2 14tb disks. en 95% van de tijd zijn ze compleet in spindown.mrmrmr schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:30:
De tweede link gaat niet naar een voeding.
Corsair RM550x (2021) is uitlopend. Het wordt vervangen door nieuwere versies met de naam Shift, maar er is geen 550W versie van te koop en de 750W is nog duurder. Grotere voedingen zijn doorgaans minder zuinig bij lage belasting.
Linkje aangepast. maar dit was ook gewoon meer een voorbeeld van een andere voeding van 60E.
Ik weet dat globaal gezien bepaalde voedingen zuiniger zijn. Maar ik zoek dus hoeveel. Als 1 voeding 70% is, en de ander 90. is dat procentueel gezien heel veel. maar in relatieve cijfers 2 wat. Dus ik zoek even hoeveel dat nu echt in de praktijk scheelt ?
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
mrmrmr schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:43:
Bij 0,40 cent per kWh zijn de kosten per Watt per economische levensduur van 5 jaar: € 17,50 (8,76 uur * € 0,40 * 5 jaar) als ze draaien. Soms kunnen disks in spindown worden gezet. Dat werkt meestal niet goed bij RAID.
Een voorbeeld van het verschil in een odroid systeem (allebei level VI).heuveltje schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:06:
[...]
Het zijn al 2 14tb disks. en 95% van de tijd zijn ze compleet in spindown.
Linkje aangepast. maar dit was ook gewoon meer een voorbeeld van een andere voeding van 60E.
Ik weet dat globaal gezien bepaalde voedingen zuiniger zijn. Maar ik zoek dus hoeveel. Als 1 voeding 70% is, en de ander 90. is dat procentueel gezien heel veel. maar in relatieve cijfers 2 wat. Dus ik zoek even hoeveel dat nu echt in de praktijk scheelt ?
Odroid 2A 12V: power factor 40, watt 1,9 = 4,75watt
Odroid 4A 15V: power factor 20, watt 2,1 = 10,5 watt
In het verleden heb ik ook wel getest met verschillende andere voedingen - daar kwam dit tabelletje uit:
Flexguru 250w : ~13 watt.
Corsair 860i : ~18 watt.
Corsair 650sfx: ~19 watt.
Picopsu zat daar uit m'n hoofd nog iets onder de 10.
Het maakt dus best veel uit welke voeding je kiest bij lage belasting.
- mrmrmr
- Niet online
Mini-box picoPSU
ASRock DeskMini
Fujitsu
Barebones
Computer accessoires
Leicke
Mini-box
Fujitsu D3643-H
Fujitsu D3644-B
Fujitsu D3642-B
Mini-box picoPSU 90
ASRock DeskMini 310
FSP
Kontron
FSP FSP096-AHAN3
Kontron K3843-B
Kontron K3842-Q
Voedingen
ASRock
Moederborden
Een bovengemiddelde ATX voeding is onder de 50% efficient bij een belasting van minder dan 10W. Een PicoPSU haalt meer dan 80% schat ik in. Dus dat scheelt 3W (€ 52,50 5jr) of meer.heuveltje schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 18:06:
Slechte voedingen halen veel minder dan 50% efficientie en er zijn een paar uitzonderingen van ATX voedingen die wel redelijk goed scoren, ergens rond 70%. Zie topic start voor links naar tests.
Er zijn helaas geen voedingen die 90% halen bij 10W. Er is een reden waarom platinum vooral voorkomt bij grote voedingen (vaak meer dan 1000W), dat komt omdat de fikse overhead dan wegvalt in het geheel. De overhead blijft in absolute termen hoog.
Sommige fabrikanten hebben 11 of 12V AC/DC voedingen die een hoge efficientie score hebben. Gek genoeg staan die voedingen ook in de 80plus lijsten met onterecht hoge scores. De DC-DC omzetting ontbreekt in de efficientieberekening.
80plus is als test zo goed als waardeloos voor zuinige servers met een verbruik van 10W omdat de minimum belasting veel te hoog om als zuinig geclassifieerd te worden (20% meestal). Onafhankelijk daarvan heeft Intel wel bedacht dat er een test moet zijn op 2% of 10W. Soms kun je dan toch een indicatie krijgen van de efficientie van een voeding. De voeding moet 500W of minder zijn voor 10W test.
[Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 05-04-2023 04:06]
Ik heb overigens verschillende meet methodes waaronder USB power meters.mrmrmr schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:39:
Ik gebruik de SATA naar USB 2.0 adapter van een Seagate 4TB 2.5" disk voor een SSD aan de tv. Dat werkt prima, maar ik weet niet wat de doorvoersnelheid is. Uiteraard zal alles wat je tussenvoegt een extra verbruik hebben. Een USB apparaat moet aan het besturingssysteem laten weten hoeveel mA het nodig heeft, vermoedelijk is dat op de een of andere manier uit te lezen onder Linux.
Voor nu heb ik het even uit mijn hoofd gezet schijnbaar is de nuc die ik gebruik bugged kwa thunderbolt/usb3.2 C poorten.
https://www.reddit.com/r/...rbolt_3_ports_nuc11pahi7/
Heb de hubs en kabels maar te koop aangeboden nu.
De resultaten met 4 losse 5gbps connecties viel me trouwens vies tegen, had elke schijf zijn eigen port gegeven en de snelheid ging van +/- 500MB/sec naar +/-550MB/sec schrijven en schrijven idem dito.
Nu weet ik dus niet of de usb-c poorten geknepen worden in linux om dus geen io problemen te krijgen zoals het geval onder windows is.
Ga nog wel even kijken of ik iets kan regelen met de verkopende partij "nuc komt via vraag en aanbod" garantie claimen zou wel fijn zijn in dit geval als intel een buggy product levert.
En wat ik ook niet begrijp is dat mijn ethernet eruit knalt zodra ik thunderbolt aan zet in de bios van de nuc.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| Bios Advanced Tab : 1. Connectivity Config > disable CNVI and BT (not using this slot) 2. CPU Config > disable Intel VMX (not required for power saving, and shouldn't be disabled if you run VMs) 3. Power and performance > CPU > CPU VR Settings > Acoustic Noise settings > Enabled > disable fast ramping = True, Slow Slew rate = Fast/16 (no power savings, but my thought is to minimize transient voltage peaks & EMI) 4. Power and performance > CPU VR Settings > VccIn VR settings > AC Loadline = 1 (this reduces the VRM output to ~1.63V, compared to the stock ~1.7V. This seems to slightly reduce power consumption, but my primary concern was the longevity of the 2V VRM capacitors) Bios Chipset Tab : 1. System Agent > Vt-d = disabled (also not necessary, but I'm not running anything virtualized) 2. PCH-IO > PCIe Config > Root Ports 1,4,5,6,7,8 > ASPM = Auto (This is the important one for power savings) 3. PCH-IO > Sata > Disabled (not using a sata drive) 4. PCH-IO > HD Audio > Disabled Then for my pfsense Tunables : dev.hwpstate_intel.0.epp = 99 (for each core. This limits the CPU to 1.6GHz with the N5100) hw.acpi.cpu.cx_lowest = C3 (enables C3 C-states) hw.ibrs_disable = 1 (disables Spectre V2 mitigation. May run slightly more efficiently?) vm.pmap.pti = 0 (disables Meltdown mitigation) |
I love it when a plan comes together!
Daar heb je niet zo'n uitgebreide mogelijkheden zoals op Linux met powertop.
Ik heb daarom op mijn TopTon N5100 bakje Proxmox gezet met OPNSense als VM erop. (wel de 6.x Edge kernel gebruiken)
Met Baremetal OPNSense zat ik rond de 9W.
Nu zit ik rond de 6 ~7W vermogen. Dat was trouwens nog +/- 1W gedaald door de adapter te vervangen.
Ik heb wel de N5100 die op een lagere base frequency werkt.
[Voor 4% gewijzigd door GoBieN-Be op 05-04-2023 09:09]

Inclusief powertop --auto-tune?RobertMe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:40:
Mijn kaal Debian systeem op een TopTon N5105 met 4x i226 en console port trekt ~9W met een (alternatieve) Leicke adapter
Dat leverde een dikke crash op. Daarna wel op advies van anderen nog de microcode geupdate (/package geïnstalleerd). Volgens mij werkt auto-tune daarna wel, maar heb vrij kort na proberen een reboot gedaan.
Maar aangezien ik een storing van Ziggo heb kan ik het wel even proberen, heb toch al geen internet

Ik zit ook te kijken naar zo'n unit, welke type heb jij precies. Want ik lees dat sommige cases last hebben van oververhitting?RobertMe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:18:
[...]
Dat leverde een dikke crash op. Daarna wel op advies van anderen nog de microcode geupdate (/package geïnstalleerd). Volgens mij werkt auto-tune daarna wel, maar heb vrij kort na proberen een reboot gedaan.
Maar aangezien ik een storing van Ziggo heb kan ik het wel even proberen, heb toch al geen internet
De boel leek nog te functioneren, totdat ik nu powertop wou starten om te controleren of alles good was. Maar ik heb ook nog een brakke SSD er in zitten. Dus moet dan zometeen even de logging controleren.GioStyle schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:19:
Ja, of anders handmatig in powertop alle tunables op good zetten behalve de nic's.
Zie: RobertMe in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP" Temperatuur heb ik heb niet echt op gelet. Behalve dat de behuizing warm wordt, maar dat is met mijn huidige UniFi spul niet anders en "de bedoeling". Immers is er geen actieve koeling en geen intern koelblok, de case moet de warmte afvoeren.Remc0_ schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:20:
[...]
Ik zit ook te kijken naar zo'n unit, welke type heb jij precies. Want ik lees dat sommige cases last hebben van oververhitting?
Dus...RobertMe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:40:
[...]
De boel leek nog te functioneren, totdat ik nu powertop wou starten om te controleren of alles good was. Maar ik heb ook nog een brakke SSD er in zitten. Dus moet dan zometeen even de logging controleren.
Lijkt uiteindelijk in ieder geval nog steeds met networking stack te maken te hebben waardoor die uiteindelijk helemaal stuk gaat. Grappig genoeg werkt netconsole om (kernel) console messages over UDP naar een andere host te sturen dan nog wel waardoor ik een volledige trace heb[129453.714340] igc 0000:02:00.0 wan: NIC Link is Up 1000 Mbps Full Duplex, Flow Control: RX
[129453.722988] IPv6: ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): wan: link becomes ready
[136280.913849] alg: No test for fips(ansi_cprng) (fips_ansi_cprng)
[136281.022561] Bluetooth: Core ver 2.22
[136281.026322] NET: Registered PF_BLUETOOTH protocol family
[136281.031891] Bluetooth: HCI device and connection manager initialized
[136281.038381] Bluetooth: HCI socket layer initialized
[136281.043390] Bluetooth: L2CAP socket layer initialized
[136281.048570] Bluetooth: SCO socket layer initialized
[137501.947057] INFO: task systemd-network:550653 blocked for more than 120 seconds.
[137501.954691] Tainted: P OE 6.1.0-7-amd64 #1 Debian 6.1.20-1
[137501.962332] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[137501.970309] task:systemd-network state:D stack:0 pid:550653 ppid:1 flags:0x00000002
[137501.978889] Call Trace:
[137501.981483] <TASK>
[137501.983708] __schedule+0x351/0xa20
[137501.987353] schedule+0x5d/0xe0
[137501.990833] schedule_preempt_disabled+0x14/0x30
[137501.995599] __mutex_lock.constprop.0+0x3b4/0x700
[137502.000454] ? security_capable+0x3d/0x60
[137502.004589] rtnetlink_rcv_msg+0x108/0x3b0
[137502.008813] ? netlink_sendmsg+0x348/0x4c0
[137502.013035] ? rtnl_calcit.isra.0+0x140/0x140
[137502.017526] netlink_rcv_skb+0x4e/0x100
[137502.021489] netlink_unicast+0x23f/0x390
[137502.025542] netlink_sendmsg+0x250/0x4c0
[137502.029591] sock_sendmsg+0x5c/0x70
[137502.033210] __sys_sendto+0x11c/0x170
[137502.037042] ? call_rcu+0x116/0x660
[137502.040658] __x64_sys_sendto+0x20/0x30
[137502.044618] do_syscall_64+0x58/0xc0
[137502.048320] ? syscall_exit_to_user_mode+0x17/0x40
[137502.053242] ? do_syscall_64+0x67/0xc0
[137502.057116] ? syscall_exit_to_user_mode+0x17/0x40
[137502.062032] ? do_syscall_64+0x67/0xc0
[137502.065906] entry_SYSCALL_64_after_hwframe+0x63/0xcd
[137502.071091] RIP: 0033:0x7fdab4043a7c
[137502.074823] RSP: 002b:00007ffd9fa30d90 EFLAGS: 00000293 ORIG_RAX: 000000000000002c
[137502.082554] RAX: ffffffffffffffda RBX: 000055afe0a9de60 RCX: 00007fdab4043a7c
[137502.089826] RDX: 0000000000000044 RSI: 000055afe0b22550 RDI: 0000000000000003
[137502.097167] RBP: 0000000000000000 R08: 00007ffd9fa30dd0 R09: 0000000000000080
[137502.104597] R10: 0000000000000000 R11: 0000000000000293 R12: 000055afe0b16b38
[137502.111874] R13: 0000000000000000 R14: 000055afe0b16af0 R15: 0000000000000000
[137502.119144] </TASK>
[137502.121477] INFO: task kworker/3:2:932562 blocked for more than 121 seconds.
[137502.128709] Tainted: P OE 6.1.0-7-amd64 #1 Debian 6.1.20-1
[137502.136160] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[137502.144124] task:kworker/3:2 state:D stack:0 pid:932562 ppid:2 flags:0x00004000
[137502.152722] Workqueue: ipv6_addrconf addrconf_verify_work
[137502.158259] Call Trace:
[137502.160847] <TASK>
[137502.163086] __schedule+0x351/0xa20
[137502.166727] schedule+0x5d/0xe0
[137502.169991] schedule_preempt_disabled+0x14/0x30
[137502.174740] __mutex_lock.constprop.0+0x3b4/0x700
[137502.179576] addrconf_verify_work+0xe/0x20
[137502.183797] process_one_work+0x1c4/0x380
[137502.187936] worker_thread+0x4d/0x380
[137502.191726] ? _raw_spin_lock_irqsave+0x23/0x50
[137502.196385] ? rescuer_thread+0x3a0/0x3a0
[137502.200520] kthread+0xe6/0x110
[137502.203791] ? kthread_complete_and_exit+0x20/0x20
[137502.208727] ret_from_fork+0x1f/0x30
[137502.212433] </TASK>
[137502.214771] INFO: task kworker/2:1:958985 blocked for more than 121 seconds.
[137502.221959] Tainted: P OE 6.1.0-7-amd64 #1 Debian 6.1.20-1
[137502.229432] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[137502.237403] task:kworker/2:1 state:D stack:0 pid:958985 ppid:2 flags:0x00004000
[137502.246026] Workqueue: ipv6_addrconf addrconf_verify_work
[137502.251713] Call Trace:
[137502.254281] <TASK>
[137502.256507] __schedule+0x351/0xa20
[137502.260122] schedule+0x5d/0xe0
[137502.263387] schedule_preempt_disabled+0x14/0x30
[137502.268163] __mutex_lock.constprop.0+0x3b4/0x700
[137502.272996] addrconf_verify_work+0xe/0x20
[137502.277263] process_one_work+0x1c4/0x380
[137502.281400] worker_thread+0x4d/0x380
[137502.285392] ? _raw_spin_lock_irqsave+0x23/0x50
[137502.290051] ? rescuer_thread+0x3a0/0x3a0
[137502.294191] kthread+0xe6/0x110
[137502.297452] ? kthread_complete_and_exit+0x20/0x20
[137502.302378] ret_from_fork+0x1f/0x30
[137502.306081] </TASK>
[137502.308449] INFO: task kworker/2:0:966903 blocked for more than 121 seconds.
[137502.315803] Tainted: P OE 6.1.0-7-amd64 #1 Debian 6.1.20-1
[137502.323266] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[137502.331242] task:kworker/2:0 state:D stack:0 pid:966903 ppid:2 flags:0x00004000
[137502.339842] Workqueue: events_power_efficient check_lifetime
[137502.345651] Call Trace:
[137502.348220] <TASK>
[137502.350443] __schedule+0x351/0xa20
[137502.354058] schedule+0x5d/0xe0
[137502.357327] schedule_preempt_disabled+0x14/0x30
[137502.362072] __mutex_lock.constprop.0+0x3b4/0x700
[137502.366905] ? _raw_spin_unlock+0x15/0x30
[137502.371062] check_lifetime+0x159/0x220
[137502.375027] process_one_work+0x1c4/0x380
[137502.379191] worker_thread+0x4d/0x380
[137502.383003] ? _raw_spin_lock_irqsave+0x23/0x50
[137502.387681] ? rescuer_thread+0x3a0/0x3a0
[137502.391836] kthread+0xe6/0x110
[137502.395119] ? kthread_complete_and_exit+0x20/0x20
[137502.400057] ret_from_fork+0x1f/0x30
[137502.403759] </TASK>
[137502.406087] INFO: task powertop:967079 blocked for more than 121 seconds.
[137502.413012] Tainted: P OE 6.1.0-7-amd64 #1 Debian 6.1.20-1
[137502.420459] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[137502.428428] task:powertop state:D stack:0 pid:967079 ppid:967078 flags:0x00004006
[137502.437010] Call Trace:
[137502.439576] <TASK>
[137502.441814] __schedule+0x351/0xa20
[137502.445430] schedule+0x5d/0xe0
[137502.448692] schedule_preempt_disabled+0x14/0x30
[137502.453440] __mutex_lock.constprop.0+0x3b4/0x700
[137502.458276] igc_resume+0xfc/0x1d0 [igc]
[137502.462369] ? pci_pm_restore_noirq+0xc0/0xc0
[137502.466855] __rpm_callback+0x41/0x170
[137502.470772] rpm_callback+0x35/0x70
[137502.474386] ? pci_pm_restore_noirq+0xc0/0xc0
[137502.478876] rpm_resume+0x5df/0x820
[137502.482507] ? __kmem_cache_alloc_node+0x139/0x2a0
[137502.487449] ? dev_ethtool+0x72/0x2f70
[137502.491326] __pm_runtime_resume+0x47/0x80
[137502.495564] dev_ethtool+0x124/0x2f70
[137502.499362] ? mod_objcg_state+0xc6/0x2d0
[137502.503709] ? inet_ioctl+0xd8/0x1e0
[137502.507428] dev_ioctl+0x156/0x530
[137502.510972] sock_do_ioctl+0xda/0x120
[137502.514783] sock_ioctl+0xed/0x330
[137502.518350] ? exit_to_user_mode_prepare+0x3c/0x1c0
[137502.523361] __x64_sys_ioctl+0x8d/0xd0
[137502.527358] do_syscall_64+0x58/0xc0
[137502.531190] ? syscall_exit_to_user_mode+0x17/0x40
[137502.536111] ? do_syscall_64+0x67/0xc0
[137502.540006] ? exit_to_user_mode_prepare+0x3c/0x1c0
[137502.545017] ? syscall_exit_to_user_mode+0x17/0x40
[137502.549933] ? do_syscall_64+0x67/0xc0
[137502.553816] ? do_syscall_64+0x67/0xc0
[137502.557699] ? do_syscall_64+0x67/0xc0
[137502.561571] entry_SYSCALL_64_after_hwframe+0x63/0xcd
[137502.566772] RIP: 0033:0x7f6071070bab
[137502.570505] RSP: 002b:00007fffc7c257d0 EFLAGS: 00000246 ORIG_RAX: 0000000000000010
[137502.578221] RAX: ffffffffffffffda RBX: 0000000000000003 RCX: 00007f6071070bab
[137502.585493] RDX: 00007fffc7c25840 RSI: 0000000000008946 RDI: 0000000000000003
[137502.592768] RBP: 00007fffc7c25900 R08: 0000000000000009 R09: 00007f607145ee78
[137502.600064] R10: 0000000000000011 R11: 0000000000000246 R12: 0000559574f61c70
[137502.607337] R13: 00007fffc7c25840 R14: 0000559574c58da0 R15: 00007fffc7c259ac
[137502.614611] </TASK>
[137502.617147] INFO: task ip:967086 blocked for more than 121 seconds.
[137502.623554] Tainted: P OE 6.1.0-7-amd64 #1 Debian 6.1.20-1
[137502.631201] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[137502.639173] task:ip state:D stack:0 pid:967086 ppid:967085 flags:0x00000000
[137502.647990] Call Trace:
[137502.650552] <TASK>
[137502.652976] __schedule+0x351/0xa20
[137502.656612] schedule+0x5d/0xe0
[137502.660104] schedule_preempt_disabled+0x14/0x30
[137502.664912] __mutex_lock.constprop.0+0x3b4/0x700
[137502.669951] __netlink_dump_start+0xc1/0x2f0
[137502.674538] ? rtnl_fill_ifinfo+0x14c0/0x14c0
[137502.679027] rtnetlink_rcv_msg+0x273/0x3b0
[137502.683471] ? rtnl_fill_ifinfo+0x14c0/0x14c0
[137502.687972] ? rtnl_calcit.isra.0+0x140/0x140
[137502.692657] netlink_rcv_skb+0x4e/0x100
[137502.696638] netlink_unicast+0x23f/0x390
[137502.700855] netlink_sendmsg+0x250/0x4c0
[137502.704919] sock_sendmsg+0x5c/0x70
[137502.708736] __sys_sendto+0x11c/0x170
[137502.712526] __x64_sys_sendto+0x20/0x30
[137502.716727] do_syscall_64+0x58/0xc0
[137502.720448] ? handle_mm_fault+0xdb/0x2d0
[137502.724808] ? preempt_count_add+0x47/0xa0
[137502.729046] ? up_read+0x37/0x70
[137502.732601] ? do_user_addr_fault+0x1ef/0x690
[137502.737083] ? fpregs_assert_state_consistent+0x22/0x50
[137502.742627] ? exit_to_user_mode_prepare+0x3c/0x1c0
[137502.747641] entry_SYSCALL_64_after_hwframe+0x63/0xcd
[137502.752990] RIP: 0033:0x7f728a28be4c
[137502.756690] RSP: 002b:00007ffe04a0e588 EFLAGS: 00000246 ORIG_RAX: 000000000000002c
[137502.764624] RAX: ffffffffffffffda RBX: 000055dba60ce570 RCX: 00007f728a28be4c
[137502.771894] RDX: 0000000000000028 RSI: 00007ffe04a0e590 RDI: 000000000000000b
[137502.779393] RBP: 000055dba60cf020 R08: 0000000000000000 R09: 0000000000000000
[137502.786682] R10: 0000000000000000 R11: 0000000000000246 R12: 00007ffe04a10e06
[137502.794139] R13: 00007ffe04a0f5d0 R14: 00007ffe04a10e03 R15: 0000000000000000
[137502.801416] </TASK>
[137502.803967] INFO: task ip:967088 blocked for more than 121 seconds.
[137502.810416] Tainted: P OE 6.1.0-7-amd64 #1 Debian 6.1.20-1
[137502.817870] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[137502.826010] task:ip state:D stack:0 pid:967088 ppid:967087 flags:0x00000000
[137502.834588] Call Trace:
[137502.837158] <TASK>
[137502.839381] __schedule+0x351/0xa20
[137502.843017] schedule+0x5d/0xe0
[137502.846301] schedule_preempt_disabled+0x14/0x30
[137502.851054] __mutex_lock.constprop.0+0x3b4/0x700
[137502.855912] __netlink_dump_start+0xc1/0x2f0
[137502.860330] ? rtnl_fill_ifinfo+0x14c0/0x14c0
[137502.864843] rtnetlink_rcv_msg+0x273/0x3b0
[137502.869075] ? rtnl_fill_ifinfo+0x14c0/0x14c0
[137502.873588] ? rtnl_calcit.isra.0+0x140/0x140
[137502.878079] netlink_rcv_skb+0x4e/0x100
[137502.882085] netlink_unicast+0x23f/0x390
[137502.886318] netlink_sendmsg+0x250/0x4c0
[137502.890459] sock_sendmsg+0x5c/0x70
[137502.894214] __sys_sendto+0x11c/0x170
[137502.898008] __x64_sys_sendto+0x20/0x30
[137502.901980] do_syscall_64+0x58/0xc0
[137502.905690] ? handle_mm_fault+0xdb/0x2d0
[137502.909826] ? preempt_count_add+0x47/0xa0
[137502.914049] ? up_read+0x37/0x70
[137502.917404] ? do_user_addr_fault+0x1ef/0x690
[137502.921892] ? fpregs_assert_state_consistent+0x22/0x50
[137502.927254] ? exit_to_user_mode_prepare+0x3c/0x1c0
[137502.932280] entry_SYSCALL_64_after_hwframe+0x63/0xcd
[137502.937461] RIP: 0033:0x7f33c1f8ae4c
[137502.941162] RSP: 002b:00007ffdb966c1e8 EFLAGS: 00000246 ORIG_RAX: 000000000000002c
[137502.948872] RAX: ffffffffffffffda RBX: 000055b83fdb2570 RCX: 00007f33c1f8ae4c
[137502.956143] RDX: 0000000000000028 RSI: 00007ffdb966c1f0 RDI: 000000000000000b
[137502.963437] RBP: 000055b83fdb3020 R08: 0000000000000000 R09: 0000000000000000
[137502.970745] R10: 0000000000000000 R11: 0000000000000246 R12: 00007ffdb966de08
[137502.978049] R13: 00007ffdb966d230 R14: 00007ffdb966de05 R15: 0000000000000000
[137502.985326] </TASK>
[137502.987858] INFO: task sshd:967514 blocked for more than 121 seconds.
[137502.994438] Tainted: P OE 6.1.0-7-amd64 #1 Debian 6.1.20-1
[137503.002078] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[137503.010260] task:sshd state:D stack:0 pid:967514 ppid:1135 flags:0x00000002
[137503.018846] Call Trace:
[137503.021601] <TASK>
[137503.023843] __schedule+0x351/0xa20
[137503.027652] schedule+0x5d/0xe0
[137503.031128] schedule_preempt_disabled+0x14/0x30
[137503.035872] __mutex_lock.constprop.0+0x3b4/0x700
[137503.040911] __netlink_dump_start+0xc1/0x2f0
[137503.045334] ? rtnl_create_link+0x370/0x370
[137503.049853] rtnetlink_rcv_msg+0x273/0x3b0
[137503.054090] ? rtnl_create_link+0x370/0x370
[137503.058599] ? rtnl_calcit.isra.0+0x140/0x140
[137503.063094] netlink_rcv_skb+0x4e/0x100
[137503.067262] netlink_unicast+0x23f/0x390
[137503.071308] netlink_sendmsg+0x250/0x4c0
[137503.075567] sock_sendmsg+0x5c/0x70
[137503.079202] __sys_sendto+0x11c/0x170
[137503.083243] ? __mod_node_page_state+0x7c/0xb0
[137503.087835] __x64_sys_sendto+0x20/0x30
[137503.092000] do_syscall_64+0x58/0xc0
[137503.095718] ? handle_mm_fault+0xdb/0x2d0
[137503.100066] ? preempt_count_add+0x47/0xa0
[137503.104308] ? up_read+0x37/0x70
[137503.107865] ? do_user_addr_fault+0x1ef/0x690
[137503.112367] ? fpregs_assert_state_consistent+0x22/0x50
[137503.117942] ? exit_to_user_mode_prepare+0x3c/0x1c0
[137503.122948] entry_SYSCALL_64_after_hwframe+0x63/0xcd
[137503.128353] RIP: 0033:0x7f830dbd8a23
[137503.132060] RSP: 002b:00007ffc25a93bb8 EFLAGS: 00000202 ORIG_RAX: 000000000000002c
[137503.139985] RAX: ffffffffffffffda RBX: 00007ffc25a94c44 RCX: 00007f830dbd8a23
[137503.147282] RDX: 0000000000000014 RSI: 00007ffc25a94ca0 RDI: 0000000000000004
[137503.154779] RBP: 00007ffc25a94cf0 R08: 00007ffc25a94c44 R09: 000000000000000c
[137503.162067] R10: 0000000000000000 R11: 0000000000000202 R12: 00007ffc25a94ca0
[137503.169549] R13: 00007ffc25a94e20 R14: 00007ffc25a94c60 R15: 0000000000000004
[137503.176844] </TASK>
[137624.819793] INFO: task systemd-network:550653 blocked for more than 243 seconds.
[137624.827532] Tainted: P OE 6.1.0-7-amd64 #1 Debian 6.1.20-1
[137624.834987] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[137624.843168] task:systemd-network state:D stack:0 pid:550653 ppid:1 flags:0x00000006
[137624.851747] Call Trace:
[137624.854507] <TASK>
[137624.856725] __schedule+0x351/0xa20
[137624.860540] schedule+0x5d/0xe0
[137624.863993] schedule_preempt_disabled+0x14/0x30
[137624.868741] __mutex_lock.constprop.0+0x3b4/0x700
[137624.873749] ? security_capable+0x3d/0x60
[137624.877892] rtnetlink_rcv_msg+0x108/0x3b0
[137624.882288] ? netlink_sendmsg+0x348/0x4c0
[137624.886511] ? rtnl_calcit.isra.0+0x140/0x140
[137624.891188] netlink_rcv_skb+0x4e/0x100
[137624.895153] netlink_unicast+0x23f/0x390
[137624.899383] netlink_sendmsg+0x250/0x4c0
[137624.903434] sock_sendmsg+0x5c/0x70
[137624.907234] __sys_sendto+0x11c/0x170
[137624.911031] ? call_rcu+0x116/0x660
[137624.914810] __x64_sys_sendto+0x20/0x30
[137624.918773] do_syscall_64+0x58/0xc0
[137624.922644] ? syscall_exit_to_user_mode+0x17/0x40
[137624.927566] ? do_syscall_64+0x67/0xc0
[137624.931625] ? syscall_exit_to_user_mode+0x17/0x40
[137624.936547] ? do_syscall_64+0x67/0xc0
[137624.940630] entry_SYSCALL_64_after_hwframe+0x63/0xcd
[137624.945815] RIP: 0033:0x7fdab4043a7c
[137624.949684] RSP: 002b:00007ffd9fa30d90 EFLAGS: 00000293 ORIG_RAX: 000000000000002c
[137624.957396] RAX: ffffffffffffffda RBX: 000055afe0a9de60 RCX: 00007fdab4043a7c
[137624.964840] RDX: 0000000000000044 RSI: 000055afe0b22550 RDI: 0000000000000003
[137624.972110] RBP: 0000000000000000 R08: 00007ffd9fa30dd0 R09: 0000000000000080
[137624.979560] R10: 0000000000000000 R11: 0000000000000293 R12: 000055afe0b16b38
[137624.986840] R13: 0000000000000000 R14: 000055afe0b16af0 R15: 0000000000000000
[137624.994278] </TASK>
[137624.996687] INFO: task kworker/0:3:890371 blocked for more than 122 seconds.
[137625.004012] Tainted: P OE 6.1.0-7-amd64 #1 Debian 6.1.20-1
[137625.011648] "echo 0 > /proc/sys/kernel/hung_task_timeout_secs" disables this message.
[137625.019621] task:kworker/0:3 state:D stack:0 pid:890371 ppid:2 flags:0x00004000
[137625.028204] Workqueue: ipv6_addrconf addrconf_verify_work
[137625.033762] Call Trace:
[137625.036525] <TASK>
[137625.038744] __schedule+0x351/0xa20
[137625.042383] schedule+0x5d/0xe0
[137625.045674] schedule_preempt_disabled+0x14/0x30
[137625.050622] __mutex_lock.constprop.0+0x3b4/0x700
[137625.055454] addrconf_verify_work+0xe/0x20
[137625.059679] process_one_work+0x1c4/0x380
[137625.063834] worker_thread+0x4d/0x380
[137625.067631] ? _raw_spin_lock_irqsave+0x23/0x50
[137625.072287] ? rescuer_thread+0x3a0/0x3a0
[137625.076425] kthread+0xe6/0x110
[137625.079691] ? kthread_complete_and_exit+0x20/0x20
[137625.084616] ret_from_fork+0x1f/0x30
[137625.088338] </TASK>

Je kan gewoon via HTML rapport van powertop een lijst krijgen met de commando's om alle tunables op good te zetten. Je gooit die in een script, uitgezonderd die voor de 4 I226 NIC's en laat dat script door cron bij iedere reboot uitvoeren.
[Voor 4% gewijzigd door GoBieN-Be op 05-04-2023 13:06]
Na al die berichten lijkt een Topton niet zo echt zuinig meer? Is het met alle 4 netwerk poorten met kabel erin?RobertMe schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:40:
Mijn kaal Debian systeem op een TopTon N5105 met 4x i226 en console port trekt ~9W met een (alternatieve) Leicke adapter
Mijn indruk was dat toptons en odroids in ~4W range zatten, als ik naar gepinde berichten kijk.
Ik heb een N6005 TopTon unit en draai baremetal OPNSense. Alle 4 NICS in gebruik voor LACP LAGG en gevoed door PoE adapter op de UniFi switch. Switch rapporteert 8-8.08W en qua tuning enkel:andru123 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:14:
[...]
Na al die berichten lijkt een Topton niet zo echt zuinig meer? Is het met alle 4 netwerk poorten met kabel erin?
Mijn indruk was dat toptons en odroids in ~4W range zatten, als ik naar gepinde berichten kijk.
- dev. hwpstate_intel.0.epp
- dev.cpu.0.cx_lowest
Mogelijk dat je een aantal zaken door elkaar haalt? Odroid en TopTon zijn toch wel twee verschillende systemen. Van de Odroid zijn lage verbruikscijfers gepost, ik heb zelf ook recentelijk een Chinees no name doosje met N5105 gehaald die kaal met Debian 2-3W doet. TopTon, ook met N5105, lijkt daarentegen toch wel een stuk onzuiniger te zijn. Of dat in de "router hardware" (1x Realtek 1Gbit/s vs 4x Intel i226 2,5Gbit/s), andere hardware, hardware design, bios, of wat dan ook zit durf ik niet te zeggen. Maar de tendens lijkt inderdaad wel te zijn dat TopTon minimaal 8W verbruikt (dus zeg 8 - 10). Terwijl ook uit verschillende andere systemen, met een Intel N5105, blijkt dat zuiniger met die CPU zeker kan, ergens tussen 1/2e / 1/4e. En ja, persoonlijk had ik van die TopTon ook eerder iets rond de 4W verwacht / gehoopt dan rond de 9W.andru123 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:14:
[...]
Na al die berichten lijkt een Topton niet zo echt zuinig meer? Is het met alle 4 netwerk poorten met kabel erin?
- mrmrmr
- Niet online
Mini-box picoPSU
ASRock DeskMini
Fujitsu
Barebones
Computer accessoires
Leicke
Mini-box
Fujitsu D3643-H
Fujitsu D3644-B
Fujitsu D3642-B
Mini-box picoPSU 90
ASRock DeskMini 310
FSP
Kontron
FSP FSP096-AHAN3
Kontron K3843-B
Kontron K3842-Q
Voedingen
ASRock
Moederborden
Welke waarden heb je daar gebruikt?
Draai 10 VLANs, wel wat FW rules maar geen suricata/IDS/Sensei en haal met gemak mijn 1000/1000mbps of meer zoals afgenomen bij T-Mobile. Temp 38-32C maar goed, geen fan op/in het systeem.
[Voor 16% gewijzigd door Mirabis op 05-04-2023 23:36]
Ik ben gewend om 2HDDs te hebben voor RAID-achtige praktijken en redundancy, nu lees ik hier vaak terug dat een HDD voldoende zou zijn? Wat raden jullie aan?
Of moet ik maar even wachten en kijken wanneer SSD's goedkoper zijn?
Momenteel kun je al een 2TB SSD kopen voor +/- 120€.
3,5" HDD's verbruiken veel, 2,5" HDD's zijn beter, SSD's zijn het zuinigst.
De hele discussie draait natuurlijk om welk probleem je wilt oplossen. RAID beschermd niet tegen heel veel zaken, zoals blikseminslag / wateroverlast / brand / ... maar ook niet tegen user errors (per ongeluk bestaande verwijderen / hele HDD formatteren). Het enige waar RAID tegen beschermd is dat de boel door kan draaien als een (of meerdere, afhankelijk van de opzet) HDDs defect kan zijn en je door kunt draaien. Dus je "koopt" alleen uptime garantie in het geval van een defecte HDD. Voor vrijwel alle situaties die ik noem moet je de data of ergens gebackupped hebben of een offsite (real time) replica, of een combinatie van beiden.Majora schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:43:
Ik ben gewend om 2HDDs te hebben voor RAID-achtige praktijken en redundancy, nu lees ik hier vaak terug dat een HDD voldoende zou zijn? Wat raden jullie aan?
Voor mezelf.Majora schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:43:
Ik wil een server maken met (waarschijnlijk) TrueNAS, voor o.a. NAS-zaken, Nextcloud, domotica, als webserver (en mogelijk soms ook als gaming server). Nu ben ik op componentenjacht op marktplaats e.d., maar lees ik hier verschillende informatie over opslag.
Of moet ik maar even wachten en kijken wanneer SSD's goedkoper zijn?
raid met 2 HD's beschermt je tegen :
corrupt raken van 1 hd.
niet tegen :
Cryptolockers
Data corruptie
kappotte raid controllers.
Per ongeluk bestanden/partities verwijderen (gebeurt mij nooit

Invloeden die je hele pc vernielen (stroompiek/kapotte voeding/vuur/water schade)
Persoonlijk ben ik meer data kwijt geraakt aan falende raid-oplossingen dan aan falende harddisks.
Tegenwoordig heb ik 1 "nas PC" met 1 schijf welke als 24/7 nas en vm host dient.
En een oude pc die 2 keer per week een uurtje aanspringt. en alle nieuwe data dan synct. en een incremental backup van de diverse dockers en databases doet.
Ik heb nu een NAS met meerdere disks en nu oriënteer ik me op een zuinigere versie hiervan met wederom redundante disks.Majora schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:43:
Dit zijn mijn overwegingen:
- Mijn NAS wordt offsite gebackupped zodat ik berschermd ben tegen lokale catastrofes.
- Mijn NAS heeft meerdere redundante disks (via ZFS) zodat ik beschermd ben tegen uitval van een disk en ik niet direct hoef terug te vallen op de offsite backup. De offsite backup beschouw ik als minder betrouwbaar en een laatste redmiddel, omdat ik die niet in eigen beheer heb.
Natuurlijk wel back-ups, maar nog geen uitval van een SSD gehad.
Als je een ups hebt en zorgt voor een goede stabiele voeding met "schone" stroom gaat een ssd eeuwig mee.GoBieN-Be schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:16:
Ik ben zo'n 2 jaar overgeschakeld van disks naar enkel SSD en nu gebruik ik geen RAID meer.
Natuurlijk wel back-ups, maar nog geen uitval van een SSD gehad.
Hardware welke ik defect zie gaan hangt 99% van de tijd aan slecht gefilterde voedingen.
Dat is wel een heel onzuinige UPS.GoBieN-Be schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:09:
UPS had ik, maar weg gedaan omdat deze zo'n 50W verbruikte. Kwaliteitsvoeding gebruik ik wel.
Cyberpower vp700elcd verbruikt een 3W eens opgeladen. M'n oude APC een 10W.
* Raven denkt aan een oude APC UPS die 40W verbruikte na volledig opgeladen te zijnNordicMan schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:25:
[...]
Dat is wel een heel onzuinige UPS.
Cyberpower vp700elcd verbruikt een 3W eens opgeladen. M'n oude APC een 10W.

Sindsdien diy'd UPS met DC-output

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Care to share? V.w.b. DIY.Raven schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:03:
[...]
* Raven denkt aan een oude APC UPS die 40W verbruikte na volledig opgeladen te zijn
uitvoering: Cooler Master NA 90 + http://www.mini-box.com/Y-PWR-Hot-Swap-Load-Sharing-Controller en op de andere input van de load sharing controller DCDC-USB, Intelligent DC-DC converter with USB interface met daarvoor een loodaccu en PicoUPS voor het laden, waarbij de DCDC-converter op iets minder dan 19V (18.75) staat ingesteld. Door het spanningsverschil van een paar honderd mV wordt de load niet geshared maar wordt de voeding met hoogste spanning ( uitvoering: Cooler Master NA 90 ) gebruikt en bij uitval zo snel overgeschakeld naar de accu + DCDC-converter dat alles netjes door blijft draaien. Spanning terug: Wordt de uitvoering: Cooler Master NA 90 weer gebruikt

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
interessant, heb je een vb'tje ? Heb nog enkele Pi4 servers met grote harde schijven, bij kennissen. Die kunnen wel een cheapo diy ups gebruikenRaven schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:03:
[...]
* Raven denkt aan een oude APC UPS die 40W verbruikte na volledig opgeladen te zijn

nvm, ty

Met de genoemde artikelen alleen al van de mini box website kun je cheap naar mijn idee al vergeten. $100 voor die load sharing controller en buck converter samen. (Niet gekeken of ze ergens anders goedkoper te krijgen zijn).NordicMan schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:16:
[...]
interessant, heb je een vb'tje ? Heb nog enkele Pi4 servers met grote harde schijven, bij kennissen. Die kunnen wel een cheapo diy ups gebruiken
nvm, ty
Oscar Wilde
- mrmrmr
- Niet online
Mini-box picoPSU
ASRock DeskMini
Fujitsu
Barebones
Computer accessoires
Leicke
Mini-box
Fujitsu D3643-H
Fujitsu D3644-B
Fujitsu D3642-B
Mini-box picoPSU 90
ASRock DeskMini 310
FSP
Kontron
FSP FSP096-AHAN3
Kontron K3843-B
Kontron K3842-Q
Voedingen
ASRock
Moederborden
In de praktijk is een UPS ook van weinig waarde omdat het een computer maar voor korte tijd in de lucht kan houden en dat er geen belang is dat die computer blijft draaien als de stroom uitvalt, het is immers voor thuis, je hebt geen personeelskosten te betalen en de rest van de apparatuur en verlichting valt wel uit. Bovendien valt in het algemeen de stroom bijzonder weinig uit in Nederland en is het risico op onherstelbare problemen gering bij een zuinige server met externe backup. Een server kan ook niet blijven doordraaien op een UPS. Het zou alsnog een shutdown signaal moeten krijgen.
Alle andere apparaten in huis (inclusief de netwerkverbing) vallen uit bij een storing.
Risicomanagement gaat over kans op storing maal de grootte van de gevolgen (€€€) daarvan. Als een van deze variabelen klein is, is het niet nodig. Ik denk dat beide variabelen heel klein zijn thuis.
Het idee achter dit topic is juist dat het niet nodig is een server net zo grootverbruikend te maken zoals die op je werk.
Kijk eens naar een zuinige laptop als je per se een UPS nodig hebt. Die is wel beperkt in opslag.
Moderne voedingen (adapters ook) filteren het input signaal. Ik heb zelf nog niet meegemaakt in een grootschalige DC omgeving dat professionele servers stuk gingen door een kapotte voeding.
Gaming computers gaan wel snel stuk door de grote stromen die daar doorheen gaan en de grote hitteontwikkeling. Dat is niet vergelijkbaar met een zuinige server.
Geen van mijn zuinige servers is ooit kapot gegaan. Laat staan dat je daar de voeding de schuld van zou kunnen geven. In de periode voor ik zuinige servers ging gebruiken zijn er wel veel voedingen stuk gegaan. Dat die van slechte kwaliteit zijn blijkt uit mijn 12V test. Dat gaat over voedingen van 15 jaar geleden. Dat was een andere periode.
Zoals altijd blijft het advies geen noname voedingen of adapters gebruiken. Die hebben vaak geen verplichte EM afscherming en zijn zo goedkoop mogelijk gemaakt, tot het punt waarbij het er alleen maar op het gewenste product hoeft te lijken. Je kan er niet op vertrouwen dat de ingebouwde beschermingen aanwezig zijn.
Die noname voedingen zou ik direct vervangen door een goed merk, bijvoorbeeld een moderne adapter van FSP.
Ik kwam wel laatste deze tegen toen ik opzoek was naar een nieuwe adapter voor mijn CWWK N5105 server, maar verder geen ervaring mee. Lijken dus wel te bestaan, maar wel beperkt en niet met een lange runtime.Raven schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:26:
't is niet goedkoop, maar kant en klare UPS'sen met DC output zijn er bij mijn weten niet. Althans, nog nooit gezien...
uitvoering: Eaton 3S Mini
Tijd voor glasvezel in Apeldoorn? Praat en denk mee in een speciaal topic.
uitgangsspanningen:thof1 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:11:
[...]
Ik kwam wel laatste deze tegen toen ik opzoek was naar een nieuwe adapter voor mijn CWWK N5105 server, maar verder geen ervaring mee. Lijken dus wel te bestaan, maar wel beperkt en niet met een lange runtime.
uitvoering: Eaton 3S Mini
- 9 V-3 A
- 12 V-3 A
- 15 V-2,4
- 19 V-1,89 A
Dat is niet veel vermogen

Runtime bij halve belasting: 30 min
Ik heb niet bijgehouden hoe lang mijn diy-UPS het kan uithouden, maar op basis van stroomverbruik en accucapaciteit minimaal een halve dag.
Oscar Wilde
Het gaat natuurlijk niet alleeom of de schade (on)herstelbaar is, maar ook hoe lang dat herstel duurt. Als ik door een stroomstoring een corrupte installatie van mijn server inclusief domotica installatie heb en ik min of meer verplicht ben om dat ala minute te fixen dan wordt ik daar niet blij van. Dan betaal ik liever die paar euro extra waardoor het systeem bij stroomuitval netjes uitschakeld en ik 0 risico op bv een filesystem corruption heb. Hetzelfde als dat ik met alle liefde de boel op een SSD mirror draai zodat een stukke SSD niet meteen alles plat legt. En ja, met stroomuitval heb je sowieso verstoring, en voor thuis is dat niet erg. Maar het gevol vam die storing moet niet zijn dat ik dagenlang slapeloze nachten heb om de domotica weer draaiende te krijgen, ondanks offside backups.mrmrmr schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:05:
In de praktijk is een UPS ook van weinig waarde omdat het een computer maar voor korte tijd in de lucht kan houden en dat er geen belang is dat die computer blijft draaien als de stroom uitvalt, het is immers voor thuis, [...] is het risico op onherstelbare problemen gering bij een zuinige server met externe backup. Een server kan ook niet blijven doordraaien op een UPS. Het zou alsnog een shutdown signaal moeten krijgen.