Ervaar je ook zo veel onderhoud met bv. een TrueNAS + adequate DIY hardware t.o.v. een Synology? Oprechte vraag aangezien ik er tot nu toe geen ervaring mee heb (TrueNAS of Synology). En een Synology kan natuurlijk ook gewoon falen (PSU, mobo, memory, fan('s), ...) maar is waarschijnlijk wel beter op mekaar afgestemd qua soft- en hardware waardoor zaken zoals upgrades vaak minder nazorg vereisen.GioStyle schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:56:
Ik heb eindelijk mijn VM met Exchange opgeheven. Ik heb nu nog 1 VM met AD/DNS/DHCP en ik ga deze op termijn ook uitfaseren. Ik denk dat het verbruik van mijn server van 6 à 7W terug gaat naar ongeveer 3W. Ik draai dan alleen Debian icm Docker.
Ik ga wachten tot de volgende modellen van Synology. Ik heb gekeken en ik vind BTRFS volwassen genoeg om mijn shitload aan films en series op te bewaren. Mijn interesse in zelfbouw wordt steeds minder. De tijd dat ik kwijt ben aan ‘onderhoud’ bevalt me steeds minder, naarmate ik ouder word.
-
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:58 ]
Focus ligt hier op idle verbruik, wat ik ook begrijp, maar ik heb een server die eigenlijk altijd rond de 10 a 15 % cpu load zal draaien. (video processing)
Ik heb het nu op een ryzen 5700g / deskmini x300 draaien (undervolted / underclocked). Die zit dan rond de 30 watt. (helemaal idle op 10 watt).
Ik ben benieuwd of ik dat wat omlaag kan gaan krijgen: ik kan wel wat schuiven in pc's die ik heb staan, dan heb ik in de aanbieding:
i7 8700k op een FUJITSU D3644-B1. Ik weet nog dat deze ook erg zuinig was in idle, maar onder load viel het tegen op dit bord omdat er geen undervolt mogelijk is.
i5 10600k (zonder moederbord).
ryzen 5700g op een zuiniger moederbord?
Wat zouden jullie doen?
Ik heb het nu op een ryzen 5700g / deskmini x300 draaien (undervolted / underclocked). Die zit dan rond de 30 watt. (helemaal idle op 10 watt).
Ik ben benieuwd of ik dat wat omlaag kan gaan krijgen: ik kan wel wat schuiven in pc's die ik heb staan, dan heb ik in de aanbieding:
i7 8700k op een FUJITSU D3644-B1. Ik weet nog dat deze ook erg zuinig was in idle, maar onder load viel het tegen op dit bord omdat er geen undervolt mogelijk is.
Wat zouden jullie doen?
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
@savale
30W is niet zoveel voor beeldverwerking, afhankelijk van wat je het systeem laat doen.
Ik zou het eerst proberen met andere applicatieinstellingen of software en drivers/formats. Als je bijvoorbeeld een bepaald beeld verwerkt, beperk dan het gebied (pixels, oppervlak) tot een minimum, reduceer de resolutie, het aantal frames per seconde.
Als je echt andere hardware nodig hebt zou ik eerst kijken naar ARM processoren. Die worden toegepast in sommige Network Video Recorders (NVR's) en ze kunnen op lagere frequentie werken.
AMD en Intel (x86) zijn niet zo zuinig voor dit soort beeldverwerking. Intel is wel zuinig in idle, maar beeldverwerking is voor x86 een zware toepassing.
30W is niet zoveel voor beeldverwerking, afhankelijk van wat je het systeem laat doen.
Ik zou het eerst proberen met andere applicatieinstellingen of software en drivers/formats. Als je bijvoorbeeld een bepaald beeld verwerkt, beperk dan het gebied (pixels, oppervlak) tot een minimum, reduceer de resolutie, het aantal frames per seconde.
Als je echt andere hardware nodig hebt zou ik eerst kijken naar ARM processoren. Die worden toegepast in sommige Network Video Recorders (NVR's) en ze kunnen op lagere frequentie werken.
AMD en Intel (x86) zijn niet zo zuinig voor dit soort beeldverwerking. Intel is wel zuinig in idle, maar beeldverwerking is voor x86 een zware toepassing.
Wat voor vormen van video processing? Als het gaat om NVR toepassing met "AI" detectie voor personen en zo dan kan een Google Coral AI ding daar extreem bij helpen naar het schijnt. In ieder geval v.w.b. CPU load reduceren wat op dat vlak ook aan energieverbruik zal helpen. Geen idee of de Coral dan vervolgens een energieslurper is of ook zuinig is.savale schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:50:
Focus ligt hier op idle verbruik, wat ik ook begrijp, maar ik heb een server die eigenlijk altijd rond de 10 a 15 % cpu load zal draaien. (video processing)
Wat zouden jullie doen?
@mrmrmr ja wellicht verwacht ik gewoon teveel. Het opgenomen vermogen voelt wat hoog aan voor in totaal 10% cpu load op de 16 threading cores. Gpu wordt trouwens niet gebruikt. De reden dat het verbruik hoog aanvoelt is de vergelijk met 100% load.:
Door de underclock / undervolt zit ik op slechts 52 watt bij 100% load op alle cores (stress -c 16)...
@RobertMe zoneminder bewegingsdetectie. Dus video decoding en bewegingsdetectie wordt door de cpu gedaan. Er wordt geen encoding gedaan. Video zelf is passthrough.
Door de underclock / undervolt zit ik op slechts 52 watt bij 100% load op alle cores (stress -c 16)...
@RobertMe zoneminder bewegingsdetectie. Dus video decoding en bewegingsdetectie wordt door de cpu gedaan. Er wordt geen encoding gedaan. Video zelf is passthrough.
[ Voor 18% gewijzigd door savale op 05-10-2022 22:58 ]
Zoiets verwachtte ik eigenlijk al. Als ik even heel snel zoek heb ik de indruk dat die overweg kan met een Coral TPU. Anders zou je wellicht de overstap kunnen maken Frigate, daarvan weet ik zeker dat die overweg kan met de Coral.savale schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:53:
@RobertMe zoneminder bewegingsdetectie. Dus video decoding en bewegingsdetectie wordt door de cpu gedaan.
Dat hele bewegingsdetectie verhaal is gewoon zwaar voor een CPU in video decoding en dan nog de processing / detectie doen. Terwijl een Coral er zijn hand niet voor omdraait.
Helemaal nieuw terrein voor mij, maar lees inderdaad dat dat samen kan gaan werken. Ik ga me inlezen!RobertMe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:00:
[...]
Zoiets verwachtte ik eigenlijk al. Als ik even heel snel zoek heb ik de indruk dat die overweg kan met een Coral TPU. Anders zou je wellicht de overstap kunnen maken Frigate, daarvan weet ik zeker dat die overweg kan met de Coral.
Dat hele bewegingsdetectie verhaal is gewoon zwaar voor een CPU in video decoding en dan nog de processing / detectie doen. Terwijl een Coral er zijn hand niet voor omdraait.
Voor mij ook onbekend terreinsavale schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:03:
[...]
Helemaal nieuw terrein voor mij, maar lees inderdaad dat dat samen kan gaan werken. Ik ga me inlezen!
Ik las 2 watt voor de coral. Hier een leuk artikel:RobertMe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:07:
[...]
Voor mij ook onbekend terreinWat ik wel weet is dat velen een Coral willen hebben hiervoor. En dat hij het gebruik ervan het CPU gebruik echt drastisch afneemt. Echter heb ik geen idee of de Coral dan wel een stroomvreter is. Maar de USB versie zal lijkt mij maar op 5V 0,5A max draaien, dus dan zou die maximaal 2,5W kunnen gebruiken. Mogelijk dat dat bij de M.2 versie dan weer wat slechter is.
https://seanb.co.uk/2021/...zoneminder-hello-frigate/
zoneminder verbruikt nu ongeveer 15 watt. Met de huidige stroomprijzen wel een poging waard om te kijken of dat wat terug te dringen is. Heb nu al concessies gedaan op het aantal fps van de detectie, wellicht is dat ook niet meer nodig.
Ala je met een Coral naar 2W kunt gaan voor iets dat nu 15W verbruikt kan dat wel een zeer interessante investering zijn. 13W beslaring is dan 113kWh op jaarbasis. En met energieprijzen van €1 tot iets over de €1,50 bespaar je dus mogelijk €113 - €170. En zó duur is een Coral volgens mij ook nietsavale schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:10:
[...]
Ik las 2 watt voor de coral. Hier een leuk artikel:
https://seanb.co.uk/2021/...zoneminder-hello-frigate/
zoneminder verbruikt nu ongeveer 15 watt. Met de huidige stroomprijzen wel een poging waard om te kijken of dat wat terug te dringen is. Heb nu al concessies gedaan op het aantal fps van de detectie, wellicht is dat ook niet meer nodig.
Kost wel wat meer dan gedacht, maar gaat wel stroom schelen!
[ Voor 78% gewijzigd door savale op 06-10-2022 01:45 ]
De Coral is wel zeer slecht verkrijgbaar, denk aan levertermijn tot 1 jaar.
Ik heb mijn order bij mouser van in maart vorige week geannuleerd.
Ik had geluk dat ik stock alerts staan had bij verschillende partijen en er plots een beperkte stock was bij Pi-Hut. Heeft me wel 32€ aan import kosten en BTW gekost door dat het uit de UK kwam. Electuur had dan enkele dagen later ook plots een kleine voorraad, die er direct weer door was.
Ik heb mijn order bij mouser van in maart vorige week geannuleerd.
Ik had geluk dat ik stock alerts staan had bij verschillende partijen en er plots een beperkte stock was bij Pi-Hut. Heeft me wel 32€ aan import kosten en BTW gekost door dat het uit de UK kwam. Electuur had dan enkele dagen later ook plots een kleine voorraad, die er direct weer door was.
Ik heb er net nog 1 besteld bij https://buyzero.de/collec...gle-coral-usb-accelerator
Hier ook! thanks voor het delenMidas.e schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:59:
Ik heb er net nog 1 besteld bij https://buyzero.de/collec...gle-coral-usb-accelerator
Bedankt voor de tip, hier ook geluktMidas.e schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:59:
Edit: toch niet, bestelling geannuleerd door buyzero.
Edit 2: voor anderen werkt het wellicht wel. Mijn bestelling is blijkbaar geannuleerd omdat ik in een EU land woon waar het ding niet op de markt zou moeten zijn. Een "google vereiste" blijkbaar.
[ Voor 32% gewijzigd door MrMaxedTank op 07-10-2022 11:36 ]
Vreemd hier so far so good...MrMaxedTank schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:14:
[...]
Bedankt voor de tip, hier ook gelukt
Edit: toch niet, bestelling geannuleerd door buyzero.
Edit 2: voor anderen werkt het wellicht wel. Mijn bestelling is blijkbaar geannuleerd omdat ik in een EU land woon waar het ding niet op de markt zou moeten zijn. Een "google vereiste" blijkbaar.
Er zijn in Europa slechts twee landen waar dit ding om de een of andere reden niet is toegestaan/gecertificeerd, en ik woon momenteel in een van de twee. Nieuwe bestelling met dezelfde credit card (en dus buitenlands billing address) met Nederlands afleveradres is nog niet geannuleerd.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Een tijd terug kwamen tweedehands thin clients ter sprake. Hier is een Fujitsu Futro S740 kaal gemeten op 3.6W.
We hebben in dit topic één melding van een verbruik van 8,3W kaal bij een Alder Lake systeem. Dat is de laagste die ik ken voor 12th gen desktop processoren. Is er inmiddels iemand in geslaagd om ook onder de 10W te komen met recente processoren? Of weet iemand nog een melding elders op internet?
Als er iemand is met metingen van Coral of soortgelijke chips (bv voor camera streams) in een praktische setting, denk ik dat er best wat belangstelling is om te weten of het voordelig was, informatie daarover is natuurlijk welkom.
We weten al dat atom-achtige processoren op moederborden tamelijk zuinig kunnen zijn (onder 2W zelfs!), maar we weten nog niet veel over welke ARM borden die zowel zuinig als redelijk betaalbaar en voldoende snel zijn, die kunnen ook onder gepinde posts komen. Graag vermelden hoe het systeem is ingericht met hardware, software e.d. Ik zie geen ARM borden in pricewatch, bronnen van informatie daarover is ook welkom.
Als je iets ziet dat ontbreekt in de topic start, kun je me een DM sturen.
We hebben in dit topic één melding van een verbruik van 8,3W kaal bij een Alder Lake systeem. Dat is de laagste die ik ken voor 12th gen desktop processoren. Is er inmiddels iemand in geslaagd om ook onder de 10W te komen met recente processoren? Of weet iemand nog een melding elders op internet?
Als er iemand is met metingen van Coral of soortgelijke chips (bv voor camera streams) in een praktische setting, denk ik dat er best wat belangstelling is om te weten of het voordelig was, informatie daarover is natuurlijk welkom.
We weten al dat atom-achtige processoren op moederborden tamelijk zuinig kunnen zijn (onder 2W zelfs!), maar we weten nog niet veel over welke ARM borden die zowel zuinig als redelijk betaalbaar en voldoende snel zijn, die kunnen ook onder gepinde posts komen. Graag vermelden hoe het systeem is ingericht met hardware, software e.d. Ik zie geen ARM borden in pricewatch, bronnen van informatie daarover is ook welkom.
Als je iets ziet dat ontbreekt in de topic start, kun je me een DM sturen.
Heeft er iemand toevallig een idee wat het daadwerkelijk verschil zou zijn aan idle verbruik tussen een T uitvoering en niet T? Dus bijvoorbeeld uitvoering: Intel Core i3-12100T Tray vs uitvoering: Intel Core i3-12100 Tray of uitvoering: Intel Core i5-12500T Tray vs uitvoering: Intel Core i5-12500 Tray?
Twijfel een beetje of het de moeite waard is om te wachten en een T versie proberen te bemachtigen, zeker ook omdat deze vaak 50-100 euro duurder zijn dan de niet T variant.
Twijfel een beetje of het de moeite waard is om te wachten en een T versie proberen te bemachtigen, zeker ook omdat deze vaak 50-100 euro duurder zijn dan de niet T variant.
-
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:58 ]
@mrmrmr, hier zie ik vaak reviews voorbij komen van allerlei kleine systemen, ook ARM spul, met verbruik gegevens.
Nog wat meer random aantekeningen:
Dit zijn erg zuinige en betaalbare SBCs die ik toevallig weet, maar die zijn wel nogal beperkt (256MB, 100Mb, geen SATA).
Verder hoor ik qua zuinig vaak goeie dingen over NXP i.MX SoCs. Vooral de ULL zou erg zuinig zijn, maar weet daar zo snel geen producten mee.
Oa Solidrun maakt wat producten met i.MX, maar mij te duur.
Wandboard Quad heeft ook i.MX, en SATA en zou 1,15W idle doen? Vlgs mij goedkoper dan Solidrun.
Daarnaast vond ik de Olimex A20-OLINUXINO-LIME2 wel interessant, goedkoop en zou 1,3W idle doen (en open source ontwerp?), heeft SATA en 750Mb/s ethernet, wel maar 1GB RAM.
Nog wat meer random aantekeningen:
Dit zijn erg zuinige en betaalbare SBCs die ik toevallig weet, maar die zijn wel nogal beperkt (256MB, 100Mb, geen SATA).
Verder hoor ik qua zuinig vaak goeie dingen over NXP i.MX SoCs. Vooral de ULL zou erg zuinig zijn, maar weet daar zo snel geen producten mee.
Oa Solidrun maakt wat producten met i.MX, maar mij te duur.
Wandboard Quad heeft ook i.MX, en SATA en zou 1,15W idle doen? Vlgs mij goedkoper dan Solidrun.
Daarnaast vond ik de Olimex A20-OLINUXINO-LIME2 wel interessant, goedkoop en zou 1,3W idle doen (en open source ontwerp?), heeft SATA en 750Mb/s ethernet, wel maar 1GB RAM.
@mrmrmr / iedereen: ik zal laten weten wat de coral setup verbruikt tov cpu. Hopelijk de komende week wel draaiend
Het is weer drama met voorraden. Fujitsu D3643-H en Intel Core i3-9100 Boxed niet te vinden
Weet iemand toevallig welke shop deze hebben?
[ Voor 19% gewijzigd door mtimmerm op 10-10-2022 12:57 ]
Hallo iedereen!
Met de stijgende energieprijzen en mijn steeds minder zwaar wordende eisen, ben ik op zoek naar een vervanger van mijn huidige server. Deze idled op zo'n 65W zonder disks. Vanuit de pricewatch en dit mooie draadje heb ik een paar opties op het oog, alleen kan ik de knoop niet doorhakken over welke nu de beste keuze zou zijn. Zouden jullie me wellicht verder kunnen helpen?
Hij zal voornamelijk gebruikt worden als wireguard, mail, file (smb/sftp), voor home assistant, als web-server (grotendeels statische opslag/backup/archive en voornamelijk statische web content), en om af en toe een torrentje binnen te trekken.
Ik heb overwogen om het geheel gewoon door een pi te vervangen, maar ik heb liever geen sd-kaarten als bootdisks, en zou er graag >= 2 (sata) HDD's aan willen hangen (met btrfs/zfs). Verder ben ik een beetje huiverig om om ARM over te stappen vanwege eventuele package compatibiliteit.
Ik twijfel tussen de volgende 4 bordjes/configuraties:
Optie 1: Asrock J6050-ITX
+ Is al eerder genoemd en gebruikt in dit topic, een prima idle verbruik van 5-10W i.c.m. een PicoPSU en efficiente adapter
Optie 2: Asrock J5040-ITX
In principe hetzelfde bordje als optie 1, alleen met een andere, langzamere CPU. Deze is in principe ook krachtig genoeg voor wat ik ermee wil doen, maar ik vraag me af of optie 1 wellicht zuiniger zou kunnen zijn (krachtiger, dus een lager idle cpu-verbruik, dus minder stroomverbruik. Of wellicht door hem in de bios te limiteren)
- (nog) geen stroommetingen (kunnen vinden)
Optie 3: Biostar J4125NHU
Dezelfde CPU als optie 2, alleen dit keer van Biostar i.p.v. van Asrock
+ Nieuw (sinds 2022 beschikbaar, de vorige opties zijn al ietsje ouder, is nieuwer beter?)
+ Volledig PCIe 16x slot aanwezig
+ M2 slot aanwezig (compactere build)
+ Zichtbaar minder chips op het moederbord aanwezig, dus potentieel een lager energieverbruik?
- Een printerpoort en 2 COM-poorten op het bordje aanwezig met ieder hun eigen (energieverbruikende) driverchips, dus wellicht een hoger energieverbruik dan optie 2?
Optie 4: Asrock J4125M
Dezelfde CPU als optie 2&3, maar
+ Meer lege PCI-e aansluitingen (toekomstbestendig?)
+ Goedkoopste van de set
- Maar 2 SATA poorten, geen M2 slot (voor opslag)
- Een groter bordje, maar met meer (lege) aansluitingen, dus ellicht een hoger energieverbruik ondanks de vergelijkbare specificaties met zijn kleinere broertje in optie 2?
- Ook hier een printerpoort en 2 COM-poorten op het bordje aanwezig
Onafhankelijk van welk bordje het wordt, komt het geheel aan een PicoPSU te hangen met 8GB RAM. Verder ben ik niet vies van solderen en hardware-modden, dus printerpoortchips e.d. desolderen draai ik mijn hand niet voor om, alleen vraag ik me wel af of dit mogelijk is terwijl de rest van het moederbord nog goed blijft functioneren. Heeft een van jullie hier wellicht ervaring mee?
Uiteraard wordt de uiteindelijke build hier gepost
Met de stijgende energieprijzen en mijn steeds minder zwaar wordende eisen, ben ik op zoek naar een vervanger van mijn huidige server. Deze idled op zo'n 65W zonder disks. Vanuit de pricewatch en dit mooie draadje heb ik een paar opties op het oog, alleen kan ik de knoop niet doorhakken over welke nu de beste keuze zou zijn. Zouden jullie me wellicht verder kunnen helpen?
Hij zal voornamelijk gebruikt worden als wireguard, mail, file (smb/sftp), voor home assistant, als web-server (grotendeels statische opslag/backup/archive en voornamelijk statische web content), en om af en toe een torrentje binnen te trekken.
Ik heb overwogen om het geheel gewoon door een pi te vervangen, maar ik heb liever geen sd-kaarten als bootdisks, en zou er graag >= 2 (sata) HDD's aan willen hangen (met btrfs/zfs). Verder ben ik een beetje huiverig om om ARM over te stappen vanwege eventuele package compatibiliteit.
+ Is al eerder genoemd en gebruikt in dit topic, een prima idle verbruik van 5-10W i.c.m. een PicoPSU en efficiente adapter
In principe hetzelfde bordje als optie 1, alleen met een andere, langzamere CPU. Deze is in principe ook krachtig genoeg voor wat ik ermee wil doen, maar ik vraag me af of optie 1 wellicht zuiniger zou kunnen zijn (krachtiger, dus een lager idle cpu-verbruik, dus minder stroomverbruik. Of wellicht door hem in de bios te limiteren)
+ Nieuw (sinds 2022 beschikbaar, de vorige opties zijn al ietsje ouder, is nieuwer beter?)
+ Zichtbaar minder chips op het moederbord aanwezig, dus potentieel een lager energieverbruik?
- Een printerpoort en 2 COM-poorten op het bordje aanwezig met ieder hun eigen (energieverbruikende) driverchips, dus wellicht een hoger energieverbruik dan optie 2?
+ Goedkoopste van de set
- Een groter bordje, maar met meer (lege) aansluitingen, dus ellicht een hoger energieverbruik ondanks de vergelijkbare specificaties met zijn kleinere broertje in optie 2?
Onafhankelijk van welk bordje het wordt, komt het geheel aan een PicoPSU te hangen met 8GB RAM. Verder ben ik niet vies van solderen en hardware-modden, dus printerpoortchips e.d. desolderen draai ik mijn hand niet voor om, alleen vraag ik me wel af of dit mogelijk is terwijl de rest van het moederbord nog goed blijft functioneren. Heeft een van jullie hier wellicht ervaring mee?
@hoyvoy
Wat voor behuizing heb je in gedachten? Ik ben nog op zoek naar een zo'n klein mogelijke behuizing a la Synology.
Wat voor behuizing heb je in gedachten? Ik ben nog op zoek naar een zo'n klein mogelijke behuizing a la Synology.
Toevallig heb ik hier nog het e.e.a. aan oude towers staan. Ze zijn alles behalve stijlvol, maar aangezien de server in de meterkast staat is dat prima hierGioStyle schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:56:
@hoyvoy
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@hoyvoy Van Biostar weet ik of die wel het zuinigste zou zijn in z'n segment. ASRock doet het soms goed, soms minder goed, maar dat is wel een merk dat zou kunnen slagen in het laagst mogelijke verbruik.
Hoe meer zware features een bord heeft, hoe meer het zou kunnen verbruiken. De winst in puur idle zit hem soms juist in de beperking van de features, naast een processor met een lage idle frequentie. In het verleden hadden veel van die borden een 19V DC aansluiting. Zie ook het vorige topic onder gepinde posts voor J borden.
Bij ~7W verbruik kun je alternatief kijken naar een gewoon 10th gen desktop bord. Die is niet zo beperkt qua snelheid onder belasting maar kost misschien wel iets meer. Dit systeem bijvoorbeeld: vanaalten in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Hoe meer zware features een bord heeft, hoe meer het zou kunnen verbruiken. De winst in puur idle zit hem soms juist in de beperking van de features, naast een processor met een lage idle frequentie. In het verleden hadden veel van die borden een 19V DC aansluiting. Zie ook het vorige topic onder gepinde posts voor J borden.
Bij ~7W verbruik kun je alternatief kijken naar een gewoon 10th gen desktop bord. Die is niet zo beperkt qua snelheid onder belasting maar kost misschien wel iets meer. Dit systeem bijvoorbeeld: vanaalten in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Een minisforum GK41 of u850 zou je ook nog kunnen overwegen als ik je wensenlijstje zo zie.hoyvoy schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:03:
Hallo iedereen!
+ Goedkoopste van de set
Ik heb een Coral USB draaien icm 2 camera streams op een Nuc7i7. Ik gebruik een notoire onbetrouwbare zigbee schakelaar om het verbruik te meten (bij gebrek aan beter, geeft wel een indicatie). Ik heb HomeAssistant OS draaien, 2x 8gb ram, 1TB Samsung 960 pro en een ZigBee usb adapter (development board, vast niet de meest zuinige).mrmrmr schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:35:
E
Met alleen HA, 1-3% CPU, 12 watt gemiddeld
Met HA en Frigate zonder Coral, 20-80% CPU afhankelijk van hoeveelheid beweging, 30-40 watt gemiddeld (in de nacht laag, overdag hoog)
Met HA en Frigate met Coral, 8-12% CPU, 15 watt gemiddeld.
De 2-4 watt die de Coral extra gebruikt boven op mijn standaard belasting wordt ruim gecompenseerd door een veel lagere CPU belasting. Het is alleen een drama om er een te bestellen, heeft zo lang mogen duren dat ik vergeten was dat ik besteld had toen ie op de mat viel.
Mooie info. In mijn geval gaat het nu om een verbruik van 15 watt dat ik terug wil dringen. Ben benieuwd op hoeveel ik uit ga komen met Coral. Ik hoop hem deze week te ontvangen.gastje01 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:45:
[...]
Ik heb een Coral USB draaien icm 2 camera streams op een Nuc7i7. Ik gebruik een notoire onbetrouwbare zigbee schakelaar om het verbruik te meten (bij gebrek aan beter, geeft wel een indicatie). Ik heb HomeAssistant OS draaien, 2x 8gb ram, 1TB Samsung 960 pro en een ZigBee usb adapter (development board, vast niet de meest zuinige).
Met alleen HA, 1-3% CPU, 12 watt gemiddeld
Met HA en Frigate zonder Coral, 20-80% CPU afhankelijk van hoeveelheid beweging, 30-40 watt gemiddeld (in de nacht laag, overdag hoog)
Met HA en Frigate met Coral, 8-12% CPU, 15 watt gemiddeld.
De 2-4 watt die de Coral extra gebruikt boven op mijn standaard belasting wordt ruim gecompenseerd door een veel lagere CPU belasting. Het is alleen een drama om er een te bestellen, heeft zo lang mogen duren dat ik vergeten was dat ik besteld had toen ie op de mat viel.
Hallo allemaal, ik heb een beetje hetzelde probleem als hoyvoy een paar posts hierboven.
Ik heb een server met een Huananzhi X99 F8D Dual socket mobo maar met slechts 1x een E5-2650L v3 (12c/16t @ 1.8GHz)
In combinatie met 2 reepjes DDR4 ECC-REG memory verbruikt het geheel 80-100W idle.
Ik ben op zoek naar een vergelijkbaar servertje, maar dan wat minder slurpend.
Ik vind het geen probleem om opnieuw te investeren maar mijn RAM zou ik graag meenemen naar mijn volgende server. Het gaat om 2x Samsung 32GB DDR4 ECC REG 2133MT/s dimmetjes.
Het enige wat ik voor nu heb kunnen vinden is een Supermicro Embedded Epyc SOC boardje:
uitvoering: Supermicro M11SDV-8CT-LN4F
Daarover zijn de volgende gegevens bekend:
Power off BMC only: 4.5W
OS Idle: 24.3W
100% Load: 48.6W
Maximum Observed: 50.4W
Bron: https://www.servethehome....-amd-epyc-3201-in-mitx/4/
Nu heb ik gemerkt dat ik best kan leven met wat minder performance, de huidige machine wordt nu gebruikt voor mijn homelab zaken zoals Home-Assistant, Traefik, Wireguard. Belangrijk voor mij is dat ik met VM's moet kunnen blijven werken in Proxmox. Ook IPMI zou geweldig zijn, maar geen must.
Hebben jullie advies over een leuk alternatief voor mijn huidige server?
Alvast enorm bedankt.
Ik heb een server met een Huananzhi X99 F8D Dual socket mobo maar met slechts 1x een E5-2650L v3 (12c/16t @ 1.8GHz)
In combinatie met 2 reepjes DDR4 ECC-REG memory verbruikt het geheel 80-100W idle.
Ik vind het geen probleem om opnieuw te investeren maar mijn RAM zou ik graag meenemen naar mijn volgende server. Het gaat om 2x Samsung 32GB DDR4 ECC REG 2133MT/s dimmetjes.
Het enige wat ik voor nu heb kunnen vinden is een Supermicro Embedded Epyc SOC boardje:
OS Idle: 24.3W
100% Load: 48.6W
Nu heb ik gemerkt dat ik best kan leven met wat minder performance, de huidige machine wordt nu gebruikt voor mijn homelab zaken zoals Home-Assistant, Traefik, Wireguard. Belangrijk voor mij is dat ik met VM's moet kunnen blijven werken in Proxmox. Ook IPMI zou geweldig zijn, maar geen must.
Alvast enorm bedankt.
@FistFull95 Er staan een paar hele goede suggesties in de post van @mrmrmr hierboven, waar ik momenteel doorheen aan het spitten ben. Wellicht dat je daar al snel iets tegen komt wat aan je eisen voldoet 
@project.bobby Bedankt voor de suggesties! Deze kende ik nog niet. De Minisforum GK41 lijkt me echt een super mooi ding om later wellicht een routertje/firewall mee te bouwen. Klein en zuinig, maar toch met 2 ethernet poorten. Die sla ik op!
Edit: die suggesties zijn alleen voornamelijk geen server, maar desktop hardware. Als je specifiek in die richting zoekt dan hoop ik dat anderen hier wellicht nog tips hebben.
@project.bobby Bedankt voor de suggesties! Deze kende ik nog niet. De Minisforum GK41 lijkt me echt een super mooi ding om later wellicht een routertje/firewall mee te bouwen. Klein en zuinig, maar toch met 2 ethernet poorten. Die sla ik op!
Edit: die suggesties zijn alleen voornamelijk geen server, maar desktop hardware. Als je specifiek in die richting zoekt dan hoop ik dat anderen hier wellicht nog tips hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door hoyvoy op 10-10-2022 17:03 ]
Dat ligt ook een beetje aan de rest van je hardware en je instellingen van Frigate (als je dat gebruikt)?savale schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:13:
[...]
Mooie info. In mijn geval gaat het nu om een verbruik van 15 watt dat ik terug wil dringen. Ben benieuwd op hoeveel ik uit ga komen met Coral. Ik hoop hem deze week te ontvangen.
De camera stream loopt bij mij over de iGPU, vervolgens wordt de bewegingsdetectie door de CPU gedaan en de objectherkenning (en dat is de echte load) door de Coral. Ben benieuwd waar je op uit komt.
Als je registered geheugen wilt hergebruiken zal je enkel server bordjes (Xeon, Epyc) als opties hebben natuurlijk. Dat beperkt je natuurlijk enorm.FistFull95 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:49:
...
....
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Oude RDIMM's zijn het behouden niet waard. Dat kost veel meer dan het waard is. Nieuwe UDIMM's zijn tamelijk goedkoop in vergelijking met de nieuwprijs van RDIMM's.FistFull95 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:49:
Hallo allemaal, ik heb een beetje hetzelde probleem als hoyvoy een paar posts hierboven.
Gewone moederborden (non-gaming) hebben bijna altijd een lager verbruik dan serverborden.
Dat is het probleem van IPMI: heeft is een computer in een computer, met uiteindelijk het verbruik van 2 computers.Het enige wat ik voor nu heb kunnen vinden is een Supermicro Embedded Epyc SOC boardje:
Voor een serverbord is dat redelijk. Er zijn wel veel zuinigere gewone borden die met randapparatuur, zonder mechanische hard disks die omstreeks 10W of minder verbruiken. Afhankelijk van je contract betaal je ergens tussen € 0,50 en € 1,25 per kWh. De rekensom is:OS Idle: 24.3W
levensduur * 365*24/1000 kilo-uren * kWh-prijs
Stel je tarief is € 0,55 (Essent 7 november) en de levensduur is 5 jaar, dan kom je op:
5 * 8,76 * 0,55 = € 24,09 per Watt
Als je 10W weet te besparen tikt dat aan op termijn.
Ik zou kijken naar gewone moederborden. Alder Lake tussen 10 en 20W of 10th gen tussen 7 en 10W in idle, zonder hard disks, maar wel met netwerk, SSD, toetsenbord, muis en monitor gekoppeld.100% Load: 48.6W
Onder de knop gepinde posts kun je metingen vinden van medetweakers. Dat geeft je een indruk wat de mogelijkheden zijn aan zuinige systemen. Zie ook dit recente bericht.
Alles telt bij energieverbruik: hardware (slurpers zoals oude netwerkkaartem, grafische kaarten, SAS controllers of veel 3.5" hard disks kun je het beste vermijden) en BIOS, het besturingssysteem (Windows en Linux doen het goed, BSD minder) en inrichting/instellingen. VM's voegen verbruik toe, als je gewoon een webserver, mailserver bij elkaar installeert onder Linux is dat veel efficienter. Eventueel kun je beveiligen, o.a. via het al draaiende systemd. Containers zijn beter dan VM's. Ook de applicatiekeuze is van groot belang. Er zijn onzuinige applicaties die bijvoorbeeld overmatig loggen. Of te strakke loops gebruiken in de code in plaats van gebruik te maken van kernelfuncties met lage belasting.
Als je VM's nodig hebt om te oefenen voor het werk, kun je het VM systeem het beste alleen wanneer nodig laten draaien.
Het gaat bij hardware niet enkel om de processor of het moederbord, maar ook om een voeding die past bij het idle verbruik. Standaard ATX voedingen die voor gaming worden gebruikt zijn daar niet goed in, soms zijn ze nog maar 50% efficient bij 10W belasting. Storage is het zuinigst als SATA SSD (Samsung QVO bijvoorbeeld) of een grote 3.5" hard disk zoals een Toshiba MG09 18TB, die heeft een redelijk gunstige Watt per TB verhouding en een goede prijs.
Op performance hoef je niet in te leveren, een desktop processor geeft een goede performance als het nodig is en het verbruik in idle is laag. Dat is de crux: een zuinige server hoeft niet traag te zijn. Een serverprocessor is vooral goed in veel I/O (veel requests = veel clients), maar voor thuis is dat typisch overkill, want zoveel clients heb je daar natuurlijk niet. Een gewone desktop processor kan het daarom vaak nog sneller.
-
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:59 ]
Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie!
[...]
Een systeempje met een i5-10400 spreekt mij wel aan. Op papier doet die niet perse onder voor mijn kleine Xeon, maar verbruikt slechts een fractie.
Ik ben best bereid om wat meer stroom te betalen en VM's te blijven gebruiken, maar ik kan 90% van mijn zaken waarschijnlijk sowieso containeren, die hobby VM her en der evalueer ik tegen die tijd dan wel.
Ik heb zowel M.2 als SATA SSDtjes liggen, dus daar experimenteer ik t.z.t ook nog wel even mee.
Als het even kan zou ik wel iets van extra opslag hebben (voor filesharing). Maar ook dat is nu niet noodzakelijk en dat zoek ik later wel uit.
Nogmaals enorm bedankt voor al je tijd en moeite. Ik ga a.h.v. je links eens even een i5 machine uitzoeken en dan laat ik graag hier nog een keer van me horen.
Duidelijk, ik heb er nog even over nagedacht en ik ben natuurlijk gek bezig. Ik verkoop mijn RDIMM's wel, daar koop ik hopelijk meer aan UDIMM's voor terug.Oude RDIMM's zijn het behouden niet waard. Dat kost veel meer dan het waard is. Nieuwe UDIMM's zijn tamelijk goedkoop in vergelijking met de nieuwprijs van RDIMM's.
Gewone moederborden (non-gaming) hebben bijna altijd een lager verbruik dan serverborden.
IPMI is voor mij altijd een wens geweest omdat ik mijn apparatuur veel buiten de deur beheer, maar ook hiervan ben ik in gaan zien dat dat onnodig extra verbruikt. En icm een gewoon moederbord heb ik natuurlijk toch al 0 kans op IPMI.Dat is het probleem van IPMI: heeft is een computer in een computer, met uiteindelijk het verbruik van 2 computers.
Erg handig, wederom dank! Dat tikt inderdaad enorm aan.Voor een serverbord is dat redelijk. Er zijn wel veel zuinigere gewone borden die met randapparatuur, zonder mechanische hard disks die omstreeks 10W of minder verbruiken. Afhankelijk van je contract betaal je ergens tussen € 0,50 en € 1,25 per kWh. De rekensom is:
levensduur * 365*24/1000 kilo-uren * kWh-prijs
Stel je tarief is € 0,55 (Essent 7 november) en de levensduur is 5 jaar, dan kom je op:
5 * 8,76 * 0,55 = € 24,09 per Watt
Als je 10W weet te besparen tikt dat aan op termijn.
[...]
Ik heb de posts even doorgespit, ik had ze in eerste instantie niet zo serieus genomen omdat ik vast bleef houden aan mijn RDIMM's, maar daar ben ik ondertussen van genezen.Ik zou kijken naar gewone moederborden. Alder Lake tussen 10 en 20W of 10th gen tussen 7 en 10W in idle, zonder hard disks, maar wel met netwerk, SSD, toetsenbord, muis en monitor gekoppeld.
Onder de knop gepinde posts kun je metingen vinden van medetweakers. Dat geeft je een indruk wat de mogelijkheden zijn aan zuinige systemen. Zie ook dit recente bericht.
Een systeempje met een i5-10400 spreekt mij wel aan. Op papier doet die niet perse onder voor mijn kleine Xeon, maar verbruikt slechts een fractie.
Ik werk meestal met VM's voor de hobby, nieuwe versies van distro's testen, specifieke applicaties testen op bepaalde distros etc. Mijn werk VM's mogen door mijn werkgever betaald wordenAlles telt bij energieverbruik: hardware (slurpers zoals oude netwerkkaartem, grafische kaarten, SAS controllers of veel 3.5" hard disks kun je het beste vermijden) en BIOS, het besturingssysteem (Windows en Linux doen het goed, BSD minder) en inrichting/instellingen. VM's voegen verbruik toe, als je gewoon een webserver, mailserver bij elkaar installeert onder Linux is dat veel efficienter. Eventueel kun je beveiligen, o.a. via het al draaiende systemd. Containers zijn beter dan VM's. Ook de applicatiekeuze is van groot belang. Er zijn onzuinige applicaties die bijvoorbeeld overmatig loggen. Of te strakke loops gebruiken in de code in plaats van gebruik te maken van kernelfuncties met lage belasting.
Als je VM's nodig hebt om te oefenen voor het werk, kun je het VM systeem het beste alleen wanneer nodig laten draaien.
Ik ben best bereid om wat meer stroom te betalen en VM's te blijven gebruiken, maar ik kan 90% van mijn zaken waarschijnlijk sowieso containeren, die hobby VM her en der evalueer ik tegen die tijd dan wel.
Ik heb destijds een https://tweakers.net/pric...-master-v550-gold-v2.html gekocht omdat ik onder full load over de max van een Pico ging. Dit leek een aantal W te schelen maar dat is gebaseerd op 80-100W en niet op ~10W.Het gaat bij hardware niet enkel om de processor of het moederbord, maar ook om een voeding die past bij het idle verbruik. Standaard ATX voedingen die voor gaming worden gebruikt zijn daar niet goed in, soms zijn ze nog maar 50% efficient bij 10W belasting. Storage is het zuinigst als SATA SSD (Samsung QVO bijvoorbeeld) of een grote 3.5" hard disk zoals een Toshiba MG09 18TB, die heeft een redelijk gunstige Watt per TB verhouding en een goede prijs.
Ik heb zowel M.2 als SATA SSDtjes liggen, dus daar experimenteer ik t.z.t ook nog wel even mee.
Als het even kan zou ik wel iets van extra opslag hebben (voor filesharing). Maar ook dat is nu niet noodzakelijk en dat zoek ik later wel uit.
Ja dat had ik dus echt even verkeerd begrepen, ik heb mijn huidige server al gebouwd met de stroomrekening in het achterhoofd (enkele jaren geleden), maar ik had duidelijk wat beter research moeten doen en niet zo moeten kicken op het woordje XeonOp performance hoef je niet in te leveren, een desktop processor geeft een goede performance als het nodig is en het verbruik in idle is laag. Dat is de crux: een zuinige server hoeft niet traag te zijn. Een serverprocessor is vooral goed in veel I/O (veel requests = veel clients), maar voor thuis is dat typisch overkill, want zoveel clients heb je daar natuurlijk niet. Een gewone desktop processor kan het daarom vaak nog sneller.
Nogmaals enorm bedankt voor al je tijd en moeite. Ik ga a.h.v. je links eens even een i5 machine uitzoeken en dan laat ik graag hier nog een keer van me horen.
hi iedereeen,
ik was opzoek naar een vervanger van mijn hp microserver gen8, en ben eigenlijk uitgekomen op een Qnap TS-873A met 32GB ecc memories.
uitvoering: QNAP TS-873A-8G
volgens de specs zou dit beetje 30-45W moeten verbruiken en kom van idle ~90W af van mijn huidige server tot 130W met een beetje load. qua performance zouden beiden gelijk moeten zijn. is dit een goede keuze of zijn er nog andere alternatieven ?
Thanks,
ik was opzoek naar een vervanger van mijn hp microserver gen8, en ben eigenlijk uitgekomen op een Qnap TS-873A met 32GB ecc memories.
uitvoering: QNAP TS-873A-8G
volgens de specs zou dit beetje 30-45W moeten verbruiken en kom van idle ~90W af van mijn huidige server tot 130W met een beetje load. qua performance zouden beiden gelijk moeten zijn. is dit een goede keuze of zijn er nog andere alternatieven ?
Thanks,
Asrock Rack heeft desktop bordjes met IPMI (en ECC voor sommige AMD cpu's).FistFull95 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:37:
En icm een gewoon moederbord heb ik natuurlijk toch al 0 kans op IPMI.
Ik heb er eentje voor AMD Ryzen 7 cpu.
Ik vond het voor mij toch een must, omdat mijn 'servetje' niet in het woonhuis maar in de aparte garage staat.
Het was ook zeer handig dat ik via IPMI mijn BIOS kon updaten omdat de CPU te nieuw was en het bord niet wou booten.
[ Voor 32% gewijzigd door GoBieN-Be op 11-10-2022 21:38 ]
-
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 00:00 ]
Draai nu zoneminder, maar ga over op frigate inderdaad. Ik ben ook benieuwd. Morgenavond komt ie binnen!gastje01 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 20:08:
[...]
Dat ligt ook een beetje aan de rest van je hardware en je instellingen van Frigate (als je dat gebruikt)?
De camera stream loopt bij mij over de iGPU, vervolgens wordt de bewegingsdetectie door de CPU gedaan en de objectherkenning (en dat is de echte load) door de Coral. Ben benieuwd waar je op uit komt.
Is AMT geen goeie vervanger voor IPMI?
Dat support ook allerlei netwerk dingen zoals aan/uit zetten, firmware updates, en ik dacht ook KVM (of was dat seriele console? Zou voor mij al genoeg zijn).
Vziw gebruikt dat geen extra chips, behalve dat je n chipset moet hebben die dat heeft.
Dus het meerverbruik daarvan zal mss ook niet zoveel zijn.
Dat support ook allerlei netwerk dingen zoals aan/uit zetten, firmware updates, en ik dacht ook KVM (of was dat seriele console? Zou voor mij al genoeg zijn).
Vziw gebruikt dat geen extra chips, behalve dat je n chipset moet hebben die dat heeft.
Dus het meerverbruik daarvan zal mss ook niet zoveel zijn.
Kun je IPMI niet op de een of andere manier uitschakelen?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Even een vraagje
Ik kwam op internet dit moederbord tegen. Dit lijkt mij een ideaal moederbord om te gebruiken als server/nas/router. Voordeel van dit moederbord is dat deze 4x 2.5gbit ethernet heeft 6x sata en 2x m2 nvme gen3 x1. In hoe verre is het een nadeel dat de nvme maar x1 is? En hoe schatten jullie het energieverbruik in?
Als ik deze koop wil ik deze gaan gebruiken in combinatie met een pico psu
Ik kwam op internet dit moederbord tegen. Dit lijkt mij een ideaal moederbord om te gebruiken als server/nas/router. Voordeel van dit moederbord is dat deze 4x 2.5gbit ethernet heeft 6x sata en 2x m2 nvme gen3 x1. In hoe verre is het een nadeel dat de nvme maar x1 is? En hoe schatten jullie het energieverbruik in?
2.5GB/s poorten verbruiken een pak meer (zoek maar eens in deze thread)jwvdst schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:17:
Even een vraagje
5 van de 6 port SATA is een jmb585 controller. Volgens wat ik terugvind, is de theoretische chipset limiet 1700-2000MB/s, gedeeld door het aantal schijven dat je gebruikt? Klinkt ook niet echt optimaal?
De n5005/6005 hebben maar 8 pci-e lanes, dus vraag me af hoe dit allemaal intern samenwerkt
Wilde gok: 15-20 watt verbruik
Maakt me wel nieuwsgierig om deze te testen, jammer dat hij niet te vinden is zonder de 2.5GB/s poorten
Nee.Raven schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:36:
Kun je IPMI niet op de een of andere manier uitschakelen?
Hier moet alle shit staan die ik heb.
STH heeft mooie review. https://www.servethehome....rewall-and-router-review/jwvdst schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:17:
Even een vraagje
Ik denk dat "een pak meer" voor die 4x 2,5Gbit/s wel meevalt. Toevallig postte @D43m0n gisteren in het zelfbouw firewall topic wat cijfertjes van een vergelijkbaar systeem:NordicMan schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:58:
[...]
2.5GB/s poorten verbruiken een pak meer (zoek maar eens in deze thread)
D43m0n in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
Onder de 5W voor dus 4x 2,5Gbit/s met dezelfde CPU.
Edit:
En die 15-20W die jij verwacht haalt hij dus alleen onder full load. Uiteraard heeft het hier gevraagde bordje dan wel nog die SATA poorten etc dus niet 1 op 1 te vergelijken, maar 3, 4 keer zoveel zou wel rigoureus zijn.
Wellicht dat @D43m0n ook nog iets kan zeggen over re stroomvoorziening? Welke adapter hij gebruikt dus. Zelf heb ik laatst de adapter van mijn PC speakers vervangen (/geconsolideerd) en deze adapter gebruikte met de speakers uit 3W, nu met een Leicke adapter 0,5W. Als er een inefficiënte adapter gebruikt werd kan dat dus ook nogal wat schelen.
[ Voor 36% gewijzigd door RobertMe op 12-10-2022 13:11 ]
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 19:24
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
En die meten dus een 5W verschil tussen de 5x en 6x CPU, waarmee de 6x op 10-12W komt in idle.The Lord schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:02:
[...]
STH heeft mooie review. https://www.servethehome....rewall-and-router-review/
Dat is niet echt zuinig te noemen. Ergens gaat er dus wat ‘mis’ met die 6x configuratie.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Dat is wel met slechts 1 poort actief als ik het goed lees.RobertMe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:06:
[...]
Onder de 5W voor dus 4x 2,5Gbit/s met dezelfde CPU.
Maar dan nog steeds niet slecht natuurlijk!
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
N0g een paar weekjes als het goed is, en dan komen de Kontron bordjes uit
Alles wel mATX als ik het goed gezien heb
Als prijs en verbruik goed zijn, dan is het wel een kandidaat om mijn bijna 11 jaar oude server dan toch een keer te vervangen. Moet ik wel op zoek naar een compacte mATX case. Iets van een Jonsbo v4 ofzo, die heeft nog plek voor 3-4 2.5” schijven.
Ik zit nog wel met een dilemma. Aan de ene kant wil ik alle 3 mijn server(tjes) in 1 server consolideren, en aan de andere kant zit ik te kijken naar een aparte fileserver (mITX met onboard CPU) en aparte applicatieserver. Voor die laatste zou ik dan ook zo’n compact 2dehandsje kunnen nemen (dell, fujitsu) die dan wel vanwege de herrie op een andere plek moet komen dan op mijn bureau…
Zowel hardware als stroomkosten zijn dan wel hoger vrees ik, al is dat wel sterk afhankelijk van de prijzen van nieuwe bordjes, kast, SSD, RAM, en CPU.
Aan de andere kant zal het verkopen van de huidige hardware ook nog wel wat opbrengen. Een simpel mITX bordje met onboard CPU en 2dehands server kan dan zomaar geen dure upgrade zijn, maar wel stroom besparen
Edit: vanzelfsprekend blijft een 10th gen met 4-5W verbruik ook erg aantrekkelijk als overall systeem…
Al zijn die 10th gen bordjes bijna niet meer te krijgen, en daarbij ook flink in prijs gestegen. Zou je beter een 12th gen mobo kunnen nemen, die zijn net zo duur ongeveer.
Alles wel mATX als ik het goed gezien heb
Als prijs en verbruik goed zijn, dan is het wel een kandidaat om mijn bijna 11 jaar oude server dan toch een keer te vervangen. Moet ik wel op zoek naar een compacte mATX case. Iets van een Jonsbo v4 ofzo, die heeft nog plek voor 3-4 2.5” schijven.
Ik zit nog wel met een dilemma. Aan de ene kant wil ik alle 3 mijn server(tjes) in 1 server consolideren, en aan de andere kant zit ik te kijken naar een aparte fileserver (mITX met onboard CPU) en aparte applicatieserver. Voor die laatste zou ik dan ook zo’n compact 2dehandsje kunnen nemen (dell, fujitsu) die dan wel vanwege de herrie op een andere plek moet komen dan op mijn bureau…
Zowel hardware als stroomkosten zijn dan wel hoger vrees ik, al is dat wel sterk afhankelijk van de prijzen van nieuwe bordjes, kast, SSD, RAM, en CPU.
Aan de andere kant zal het verkopen van de huidige hardware ook nog wel wat opbrengen. Een simpel mITX bordje met onboard CPU en 2dehands server kan dan zomaar geen dure upgrade zijn, maar wel stroom besparen
Edit: vanzelfsprekend blijft een 10th gen met 4-5W verbruik ook erg aantrekkelijk als overall systeem…
Al zijn die 10th gen bordjes bijna niet meer te krijgen, en daarbij ook flink in prijs gestegen. Zou je beter een 12th gen mobo kunnen nemen, die zijn net zo duur ongeveer.
[ Voor 14% gewijzigd door Mars Warrior op 12-10-2022 15:43 ]
Interessante video om te bekijken: YouTube: Building a Power Efficient Home Server!.
@Houbie Link dan ook meteen naar de Excel-sheet van Hardwareluxx.de daar genoemd wordt 
https://docs.google.com/s...odvwZpQZKv_NCI/edit#gid=0
Te vinden op Die sparsamsten Systeme (<30W Idle)
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Nice! Wat Wolfgang daar zegt klopt vrijwel helemaal en het behandelt veel voorkomende misverstanden. Goede voorlichting voor het grote publiek.Houbie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:10:
Interessante video om te bekijken: YouTube: Building a Power Efficient Home Server!.
Uiteraard had hij het wel echt zuinig kunnen aanpakken zonder dit grote aantal 3.5" drives (WD sponsored), een 10 Gbps netwerkkaart, 4U rackbehuizing met geforceerde koeling, etc. Maar hiermee bereikt hij wel meer mensen.
Een opmerking: de T processor werkt een beetje anders in de moderne processoren dan in voorgaande generaties. Intel heeft de frequenties iets aangepast bij de T modellen waardoor het niet rechtstreeks vergelijkbaar is. Overigens, bij Alder Lake is het mogelijk dat 1 processor die intern uit verschillende dies bestaat onder dezelfde naam worden verkocht en dan toch een iets anders verbruik heeft.
Ik vraag me af of Intel met de huidige energiecrisis zich weer gaat richten op verbruik in plaats van prestaties zoals bij Alder Lake. Ze ontslaan momenteel personeel wegens slechte verkoopcijfers. Niet gek als je nieuwe producten zo duur maakt. Als ze ook de ondersteuning van oudere (meestal goedkopere) desktopprocessoren schrappen zou dat een slechte keuze zijn. Zowel voor de kopers als voor Intel zelf.
Ik heb deze voeding er bij gekregen:RobertMe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:06:
[...]
Wellicht dat @D43m0n ook nog iets kan zeggen over re stroomvoorziening? Welke adapter hij gebruikt dus. Zelf heb ik laatst de adapter van mijn PC speakers vervangen (/geconsolideerd) en deze adapter gebruikte met de speakers uit 3W, nu met een Leicke adapter 0,5W. Als er een inefficiënte adapter gebruikt werd kan dat dus ook nogal wat schelen.
:strip_exif()/f/image/R7X5s7shMjhr8HZgeAC56qDU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb diverse reviews van STH bekeken en de reacties daaronder ook. Dit lijkt me een "betere" voeding dan een "no name" voeding die verschillende STH-ers erbij gekregen hebben. Maar laten we wel wezen, dit is suggestief omdat ik de merknaam LITEON herken van een computercomponent 15 jaar geleden of zo. Het kan net zo goed een "no name" voeding zijn met een LITEON sticker erop... Ik gebruik trouwens een Shelly Plug S om het verbruik te meten (gaat via Home Assistant naar een Grafana dashboard).
Hier zie je het idle verbruik van de afgelopen 2 dagen. Het is geen vlakke grafiek en ik vind 'm zelf grillig maar ik kan me voorstellen dat een kwalitatief goede voeding voor een strakkere lijn zorgt. De voeding zelf voelt koud aan:
/f/image/kZf5IQKNyi9rVTzUBXVBmXfK.png?f=fotoalbum_large)
En hier zie je het idle verbruik afgewisseld met alle vier de cores op 100%, 1 Samsung 980 NVMe SSD en 1 4GB SODIMM module met 1 actieve netwerkpoort:
/f/image/48EbLJc5ahDX9Yjh1KAELdMM.png?f=fotoalbum_large)
Deze componenten heb ik toegevoegd:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Geheugen intern | Crucial CT4G4SFS8266 | € 17,47 | € 17,47 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 250GB | € 48,09 | € 48,09 |
Totaal | € 65,56 |
Dit zijn de cijfers/resultaten bij een TopTon mini-PC bij Aliexpress met Intel N5105 CPU. Het kastje heeft exact hetzelfde uiterlijk als wat er bij Aliexpress getoond wordt.
Dit kastje heeft 4 (vier stuks) Intel I225-V (rev 03) NIC's:
code:
1
2
3
4
| 02:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I225-V (rev 03) 03:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I225-V (rev 03) 04:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I225-V (rev 03) 05:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I225-V (rev 03) |
Ik heb ook gelezen dat het wel eens voorkomt dat kopers van dit soort mini-PC's denkt dat er een "Intel Engineering Sample" CPU in zit. Volgens mij heb ik dat niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| root@TopTon:~# lscpu Architecture: x86_64 CPU op-mode(s): 32-bit, 64-bit Address sizes: 39 bits physical, 48 bits virtual Byte Order: Little Endian CPU(s): 4 On-line CPU(s) list: 0-3 Vendor ID: GenuineIntel BIOS Vendor ID: Intel(R) Corporation Model name: Intel(R) Celeron(R) N5105 @ 2.00GHz BIOS Model name: Intel(R) Celeron(R) N5105 @ 2.00GHz CPU family: 6 Model: 156 Thread(s) per core: 1 Core(s) per socket: 4 Socket(s): 1 Stepping: 0 CPU max MHz: 2900.0000 CPU min MHz: 800.0000 BogoMIPS: 3993.60 Flags: fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe syscall nx rdtscp lm constant_tsc art arch_perfmon pebs bts rep_good nopl xtopology nonstop_tsc cpuid aperfmperf tsc_known_freq pni pclmulqdq dtes64 monitor ds_cpl vmx est tm2 ssse3 sdbg cx16 xtpr pdcm sse4_1 sse4_2 x2apic movbe popcnt tsc_deadline_timer aes xsave rdrand lahf_lm 3dnowprefetch cpuid_fault epb cat_l2 cdp_l2 ssbd ibrs ibpb stibp ibrs_enhanced tpr_shadow vnmi flexpriority ept vpid ept_ad fsgsbase tsc_adjust smep erms rdt_a rdseed smap clflushopt clwb intel_pt sha_ni xsaveopt xsavec xgetbv1 xsaves split_lock_detect dtherm ida arat pln pts hwp hwp_notify hwp_act_window hwp_epp hwp_pkg_req umip waitpkg gfni rdpid movdiri movdir 64b md_clear flush_l1d arch_capabilities Virtualization features: Virtualization: VT-x Caches (sum of all): L1d: 128 KiB (4 instances) L1i: 128 KiB (4 instances) L2: 1.5 MiB (1 instance) L3: 4 MiB (1 instance) Vulnerabilities: Itlb multihit: Not affected L1tf: Not affected Mds: Not affected Meltdown: Not affected Mmio stale data: Vulnerable: Clear CPU buffers attempted, no microcode; SMT disabled Retbleed: Not affected Spec store bypass: Mitigation; Speculative Store Bypass disabled via prctl and seccomp Spectre v1: Mitigation; usercopy/swapgs barriers and __user pointer sanitization Spectre v2: Mitigation; Enhanced IBRS, IBPB conditional, RSB filling, PBRSB-eIBRS Not affected Srbds: Vulnerable: No microcode Tsx async abort: Not affected |
[ Voor 47% gewijzigd door D43m0n op 12-10-2022 20:15 . Reden: Op verzoek van mrmrmr wat gegevens aangevuld ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Het Taiwanese LiteOn produceert (in China) ook voor grote merken zoals HP, dat gaat meestal over een ontwerp dat door de opdrachtgever wordt aangeleverd. Dit is een eigen product, dat kan dus in zuinigheid varieren. Het is een Level V adapter (Level VI is van kracht voor nieuwe ontwerpen). Ik verwacht niet dat de adapter onzuinig is, maar er zijn waarschijnlijk wel betere adapters met betere efficientie.D43m0n schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:27:
Ik heb diverse reviews van STH bekeken en de reacties daaronder ook. Dit lijkt me een "betere" voeding dan een "no name" voeding die verschillende STH-ers erbij gekregen hebben. Maar laten we wel wezen, dit is suggestief omdat ik de merknaam LITEON herken van een computercomponent 15 jaar geleden of zo. Het kan net zo goed een "no name" voeding zijn met een LITEON sticker erop... Ik gebruik trouwens een Shelly Plug S om het verbruik te meten (gaat via Home Assistant naar een Grafana dashboard).
Dat is een goed teken omdat energieverlies wordt omgezet in warmte.De voeding zelf voelt koud aan
Draait hij op 2.5 Gbps of op andere bandbreedte? Weet je welke netwerkchip erin zit?En hier zie je het idle verbruik afgewisseld met alle vier de cores op 100%, 1 Samsung 980 NVMe SSD en 1 4GB SODIMM module met 1 actieve netwerkpoort:
Verzoekje: zou je je bericht kunnen aanvullen met merk, typenummer, dan kan het bericht worden "gepind". Zo komt hij in een lijstje gemeten zuinige systemen te staan. De omliggende berichten zijn dan niet te zien.
Ik heb wat gegevens toegevoegd @mrmrmr. Ik heb eventueel wat RRD-plaatjes die OpenWRT genereert van temperatuur, processor gebruik en CPU frequentie wisselingen wanneer het systeem idle draait. Ik heb weinig tijd om er direct werk van te maken om dit kastje als router in te gaan zetten maar vind het ook wel prima om 'm even een tijdje te laten draaien om te kijken of er geen gekke dingen gebeuren met temperatuur of fouten die OpenWRT detecteert met dit moederbordje.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Ik zie nu dat er een aantal 10/11gen Asrock systemen in staan die 8-9W idle doen met een ATX voeding! Die moeten met een PicoPSU toch wel een stuk lager komenRaven schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:19:
@Houbie Link dan ook meteen naar de Excel-sheet van Hardwareluxx.de daar genoemd wordt
Asrock doet het dus nog steeds goed qua zuinigheid. De oude B85M-ITX staat ook nog steeds hoog in de lijst.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Bedankt voor de info. Het is zo te zien een product van Dongguan Tuofuton Electronic Technology Co., Ltd., alias Topton. Geen duidelijk productnummer.D43m0n schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:20:
Ik heb wat gegevens toegevoegd @mrmrmr. Ik heb eventueel wat RRD-plaatjes die OpenWRT genereert van temperatuur, processor gebruik en CPU frequentie wisselingen wanneer het systeem idle draait. Ik heb weinig tijd om er direct werk van te maken om dit kastje als router in te gaan zetten maar vind het ook wel prima om 'm even een tijdje te laten draaien om te kijken of er geen gekke dingen gebeuren met temperatuur of fouten die OpenWRT detecteert met dit moederbordje.
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
Ziet er zo uit:
:strip_exif()/f/image/DYBzotdmKZibLFPAeWHCpM2l.webp?f=fotoalbum_medium)
Recente Intel desktop NIC's (zoals I210, I211, I219-LM) zijn relatief zuinig ten opzichte van andere merken. Maar dit verbruik is wel opmerkelijk laag voor 4x I225-V chips. Het verbruik van I211 met 1 Gbps aangesloten is ongeveer 0,5W. Ik vermoed dat overhead van 4 I225-V chips (niet aangesloten) ergens tussen 0,8 en 2W ligt. Dan zou het onderliggende systeem een laag verbruik hebben.
Je kunt met powertop kijken welke package en processor C-state wordt behaald. Met powertop --auto-tune kun je automatisch optimaliseren.
Met ip a kun je zien wat de snelheid is (bijvoorbeeld '1000' voor 1 Gbps):
eno1: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP group default qlen 1000
Ik heb aan de andere kant van de aangesloten NIC een 1Gbit/s apparaat zitten. Dit is mijn eerste apparaat met 2,5Gbit/s NIC's.
de igc module geeft wel 't volgende aan qua bandbreedte:
Met dmesg zie ik de volgende C-states:
Dit is wat powertop toont:
Ik zie overigens ook dat er nogal wat tunables zijn met powertop. Die zal ik eens aanzetten en kijken of dat verschil zichtbaar is.
de igc module geeft wel 't volgende aan qua bandbreedte:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| root@TopTon:~# dmesg | grep igc [ 8.481603] igc 0000:02:00.0: enabling device (0000 -> 0002) [ 8.487945] igc 0000:02:00.0: PCIe PTM not supported by PCIe bus/controller [ 8.543493] igc 0000:02:00.0 (unnamed net_device) (uninitialized): PHC added [ 8.569799] igc 0000:02:00.0: 4.000 Gb/s available PCIe bandwidth (5.0 GT/s PCIe x1 link) [ 8.578890] igc 0000:02:00.0 eth0: MAC: 00:e2:69:59:1f:92 [ 8.584964] igc 0000:03:00.0: enabling device (0000 -> 0002) [ 8.591290] igc 0000:03:00.0: PCIe PTM not supported by PCIe bus/controller [ 8.643332] igc 0000:03:00.0 (unnamed net_device) (uninitialized): PHC added [ 8.668975] igc 0000:03:00.0: 4.000 Gb/s available PCIe bandwidth (5.0 GT/s PCIe x1 link) [ 8.678067] igc 0000:03:00.0 eth1: MAC: 00:e2:69:59:1f:93 [ 8.684192] igc 0000:04:00.0: enabling device (0000 -> 0002) [ 8.690547] igc 0000:04:00.0: PCIe PTM not supported by PCIe bus/controller [ 8.743472] igc 0000:04:00.0 (unnamed net_device) (uninitialized): PHC added [ 8.769680] igc 0000:04:00.0: 4.000 Gb/s available PCIe bandwidth (5.0 GT/s PCIe x1 link) [ 8.778743] igc 0000:04:00.0 eth2: MAC: 00:e2:69:59:1f:94 [ 8.784901] igc 0000:05:00.0: enabling device (0000 -> 0002) [ 8.791245] igc 0000:05:00.0: PCIe PTM not supported by PCIe bus/controller [ 8.843523] igc 0000:05:00.0 (unnamed net_device) (uninitialized): PHC added [ 8.869709] igc 0000:05:00.0: 4.000 Gb/s available PCIe bandwidth (5.0 GT/s PCIe x1 link) [ 8.878766] igc 0000:05:00.0 eth3: MAC: 00:e2:69:59:1f:95 [ 12.793756] igc 0000:05:00.0 eth3: NIC Link is Up 1000 Mbps Full Duplex, Flow Control: RX/TX [38237.051455] igc 0000:05:00.0 eth3: NIC Link is Up 1000 Mbps Full Duplex, Flow Control: RX/TX [42358.808174] igc 0000:05:00.0 eth3: NIC Link is Up 1000 Mbps Full Duplex, Flow Control: RX/TX |
Met dmesg zie ik de volgende C-states:
code:
1
2
3
| [ 2.707298] Monitor-Mwait will be used to enter C-1 state [ 2.707304] Monitor-Mwait will be used to enter C-2 state [ 2.707309] Monitor-Mwait will be used to enter C-3 state |
Dit is wat powertop toont:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
| Pkg(HW) | Core(HW) | CPU(OS) 0 | | C0 active 0.2% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1_ACPI 0.3% 6.5 ms C2 (pc2) 6.0% | | C2_ACPI 1.8% 6.1 ms C3 (pc3) 0.0% | C3 (cc3) 0.0% | C3_ACPI 97.3% 8.8 ms C6 (pc6) 0.0% | C6 (cc6) 98.7% | C7 (pc7) 7.9% | C7 (cc7) 97.9% | C8 (pc8) 81.2% | | C9 (pc9) 0.0% | | C10 (pc10) 0.0% | | | Core(HW) | CPU(OS) 1 | | C0 active 0.2% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1_ACPI 0.5% 8.1 ms | | C2_ACPI 2.7% 7.7 ms | C3 (cc3) 0.0% | C3_ACPI 96.2% 7.9 ms | C6 (cc6) 98.5% | | C7 (cc7) 97.5% | | | | | | | | Core(HW) | CPU(OS) 2 | | C0 active 0.2% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1_ACPI 0.6% 9.1 ms | | C2_ACPI 4.3% 8.0 ms | C3 (cc3) 0.0% | C3_ACPI 94.6% 8.6 ms | C6 (cc6) 98.5% | | C7 (cc7) 97.6% | | | | | | | | Core(HW) | CPU(OS) 3 | | C0 active 0.2% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1_ACPI 0.0% 0.0 ms | | C2_ACPI 1.7% 8.5 ms | C3 (cc3) 0.0% | C3_ACPI 97.6% 7.9 ms | C6 (cc6) 99.0% | | C7 (cc7) 98.0% | | | |
Ik zie overigens ook dat er nogal wat tunables zijn met powertop. Die zal ik eens aanzetten en kijken of dat verschil zichtbaar is.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@D43m0n C8 voor package is goed. Sommige systemen halen package C10, maar het zuinigheidsverschil met C10 is blijkbaar niet zo groot, want enkele van de zuinigste desktop systemen hebben ook C8.
Ik zie dat de processor cores in ACPI stand wordt aangestuurd. Dat kan gebeuren als de sturing nog niet specifiek is voor bijvoorbeeld nieuwe processoren óf als powertop de processor nog niet goed herkent. Misschien helpt een nieuwere versie van powertop of een nieuwere Linux kernel en/of firmware.
Powertop 2.15 is eind vorige maand verschenen, maar 2.14 kan ook al voldoen. Debian via apt conf aanpassing of door rechtstreeks de deb package te downloaden en uit te pakken op de command line of via Midnight Commander.
De gegevens over de mitigation (onschadelijk maken) van vulnerabilities (kwetsbaarheden) toont dat de microcode voor enkele kwetsbaarheden niet actief is. Dat kan samenhangen met de BIOS, misschien hergebruikt de fabrikant een ouder/origineel BIOS zonder de laatste microcode updates van Intel. Security patches hebben meestal geen positief effect op het verbruik.
Ik zie dat de processor cores in ACPI stand wordt aangestuurd. Dat kan gebeuren als de sturing nog niet specifiek is voor bijvoorbeeld nieuwe processoren óf als powertop de processor nog niet goed herkent. Misschien helpt een nieuwere versie van powertop of een nieuwere Linux kernel en/of firmware.
Powertop 2.15 is eind vorige maand verschenen, maar 2.14 kan ook al voldoen. Debian via apt conf aanpassing of door rechtstreeks de deb package te downloaden en uit te pakken op de command line of via Midnight Commander.
De gegevens over de mitigation (onschadelijk maken) van vulnerabilities (kwetsbaarheden) toont dat de microcode voor enkele kwetsbaarheden niet actief is. Dat kan samenhangen met de BIOS, misschien hergebruikt de fabrikant een ouder/origineel BIOS zonder de laatste microcode updates van Intel. Security patches hebben meestal geen positief effect op het verbruik.
[ Voor 12% gewijzigd door mrmrmr op 12-10-2022 22:54 ]
Ik leer een hoop interessante dingen
powertop 2.14 is beschikbaar voor OpenWRT 22.03, misschien dat de master branch 2.15 al heeft maar daar heb ik niet naar gekeken.
Ik heb rond 22:00 vanavond alle tunables in powertop van "bad" naar "good" gezet om te kijken wat dat uitmaakt in verbruik. Dat is toch wel een duidelijk verschil:
/f/image/rFaOL1T2yt63MsfAAoayNyv7.png?f=fotoalbum_large)
Het verbruik verdubbelt enkel door alle tunables op "good" te zetten. Je kunt in het plaatje zien dat ik die bewuste tunables net voor 23:00 vanavond weer op "bad" gezet heb. Het verbruik halveert weer naar de waarden daarvoor.
Dit had ik niet verwacht, ik ken powertop wel van m'n oude zelfbouw NAS waar ik het ook gebruik. Ik ben positief verrast door de cijfers van dit mini-PCtje dat ik er waarschijnlijk nog een ga kopen maar dan met een grotere NVMe (1TB), 1x 16GB SODIMM en een 4TB SATA SSD of zelfs HDD afhankelijk van het verbruik. Op die grote SATA SSD/HDD wil ik dan de mediabestanden bewaren zoals video, audio en foto's en eventueel wat lokale backups. De NVMe van 1TB wil ik dan gebruiken voor Ubuntu en m'n docker containers. Ik verwacht daarmee een flinke sprong te maken in hogere performance tegen een lager verbruik.
powertop 2.14 is beschikbaar voor OpenWRT 22.03, misschien dat de master branch 2.15 al heeft maar daar heb ik niet naar gekeken.
Ik heb rond 22:00 vanavond alle tunables in powertop van "bad" naar "good" gezet om te kijken wat dat uitmaakt in verbruik. Dat is toch wel een duidelijk verschil:
/f/image/rFaOL1T2yt63MsfAAoayNyv7.png?f=fotoalbum_large)
Het verbruik verdubbelt enkel door alle tunables op "good" te zetten. Je kunt in het plaatje zien dat ik die bewuste tunables net voor 23:00 vanavond weer op "bad" gezet heb. Het verbruik halveert weer naar de waarden daarvoor.
Dit had ik niet verwacht, ik ken powertop wel van m'n oude zelfbouw NAS waar ik het ook gebruik. Ik ben positief verrast door de cijfers van dit mini-PCtje dat ik er waarschijnlijk nog een ga kopen maar dan met een grotere NVMe (1TB), 1x 16GB SODIMM en een 4TB SATA SSD of zelfs HDD afhankelijk van het verbruik. Op die grote SATA SSD/HDD wil ik dan de mediabestanden bewaren zoals video, audio en foto's en eventueel wat lokale backups. De NVMe van 1TB wil ik dan gebruiken voor Ubuntu en m'n docker containers. Ik verwacht daarmee een flinke sprong te maken in hogere performance tegen een lager verbruik.
[ Voor 0% gewijzigd door D43m0n op 13-10-2022 07:49 . Reden: typo ]
De Coral USB TPU binnen gekregen vandaag. Was wat gedoe om frigate aan de gang te krijgen, maar het werkt al enigzins. Moet nog wat configuratie tunen.
Ik heb net als bij zoneminder alle 3 de camera's toegevoegd. De detectie doe ik bij frigate op een 2x hogere fps als bij zoneminder (omdat het kan)
De Coral TPU wordt netjkes herkend / gebruikt. Omdat Frigate al wat voorselectie doet staat de Coral TPU vooral in idle (~300mA gemeten met een USB stroommeter). Bij detectie ligt dit vast iets hoger, maar als ik naar de behuizing kijk denk ik niet dat die meer dan 2watt aan warmte kan afvoeren.
Het harde verbruik is nog even lastig te zeggen omdat mijn server ook wat andere dingen aan het doen is momenteel die ik even niet af kan breken. Hier wel alvast de verschillen
Zoneminder: 2cpu's op ongeveer 40% load bij 2 a 3fps detectie van 3 camera's -> 15 watt extra verbruik
Frigate: 2 cpu's op ongeveer 16% load bij 5 tot 7 fps detectie fps van 3 camera's.
Ik verwacht wel ongeveer 5 watt in totaal te besparen, maar de exacte metingen laat ik nog weten zodra ik deze kan doen.
Ik heb net als bij zoneminder alle 3 de camera's toegevoegd. De detectie doe ik bij frigate op een 2x hogere fps als bij zoneminder (omdat het kan)
De Coral TPU wordt netjkes herkend / gebruikt. Omdat Frigate al wat voorselectie doet staat de Coral TPU vooral in idle (~300mA gemeten met een USB stroommeter). Bij detectie ligt dit vast iets hoger, maar als ik naar de behuizing kijk denk ik niet dat die meer dan 2watt aan warmte kan afvoeren.
Het harde verbruik is nog even lastig te zeggen omdat mijn server ook wat andere dingen aan het doen is momenteel die ik even niet af kan breken. Hier wel alvast de verschillen
Zoneminder: 2cpu's op ongeveer 40% load bij 2 a 3fps detectie van 3 camera's -> 15 watt extra verbruik
Frigate: 2 cpu's op ongeveer 16% load bij 5 tot 7 fps detectie fps van 3 camera's.
Ik verwacht wel ongeveer 5 watt in totaal te besparen, maar de exacte metingen laat ik nog weten zodra ik deze kan doen.
Ik had ook al eens zitten neuzen na de artikels enige tijd terug op STH. Ik heb momenteel een rpi4 en een odroid xu4 in gebruik (verbruik nog niet gemeten). Met deze cijfers en kostprijs is zo'n Intel N5105 bakje wel een erg leuke optie! Bedankt voor het meten en delen van je ervaringen!D43m0n schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:27:
[...]
Dit zijn de cijfers/resultaten bij een TopTon mini-PC bij Aliexpress met Intel N5105 CPU. Het kastje heeft exact hetzelfde uiterlijk als wat er bij Aliexpress getoond wordt.
Ik heb zelf geen nood om het als router te gebruiken, het zou vooral dienen voor enkele lokale services/docker containers te draaien (nu op de xu4 en pi). Volgens mij zijn er ook wel varianten met 1 of 2 nics te vinden. Indien ik beide SBC's kan consolideren in zo 1 dingetje is het ook naar verbruik toe geen slechte deal
De xu4 doet op zich al behoorlijk lang goed dienst, het helpt dat / op een emmc kaartje staat. Qua performance is het nipt oke, maar het is toch vaak handiger om gewoon een amd64 architectuur te kunnen gebruiken.
Hardkernel heeft ook een update gemaakt voor de Odroid H serie, de H3 en H3+. Ze zien er redelijk interessant uit maar ik betwijfel of de prijs ook hier zo aantrekkelijk zal zijn: https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h3/ en https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h3-plus/.
Maar te zien aan de specs en het bord zou je verwachten dat de idle waardes redelijk goed zullen zijn.
Maar te zien aan de specs en het bord zou je verwachten dat de idle waardes redelijk goed zullen zijn.
Bij Frigate kun je nog best wel iets winnen met optimalisatie (al zit ik nu tegen het punt aan dat m'n hardware de beperkende factor is). Korte greep, of het voor jou van toepassing is zul je zelf even moeten proberen:savale schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 00:31:
De Coral USB TPU binnen gekregen vandaag. Was wat gedoe om frigate aan de gang te krijgen, maar het werkt al enigzins. Moet nog wat configuratie tunen.
Ik heb net als bij zoneminder alle 3 de camera's toegevoegd. De detectie doe ik bij Frigate op een 2x hogere fps als bij zoneminder (omdat het kan)
- Met stip op 1: Hardware acceleratie voor ffmpeg (https://docs.frigate.vide...ion/hardware_acceleration)
- Gebruik een andere detect stream van je camera als deze beschikbaar is. Ik detecteer op 640*480 op een vaste framerate van 5 FPS, sneller is vaak echt niet nodig. Bij een event neem ik de 4MP of 6MP stream op afhankelijk van de camera. Deze resolutie is ruim voldoende om te zien of er iets beweegt en alle kleine details (een wapperend blad) worden minder snel meegenomen, minder CPU load dus.
- Zorg dat de resolutie van de camerastream matcht met je instellingen in Frigate, wijkt deze af, dan wordt voor zo ver ik weet ffmpeg weer ingezet om de gewenste resolutie te behalen, onnodige extra load. Je stream checken kun je met VLC doen.
- Werk met masks op plekken waar je geen beweging verwacht. Frigate verwerkt bewegingen over het hele frame, maar zal de gemarkeerde delen niet (onnodig) naar de Coral sturen. Ik verwacht bijvoorbeeld geen mensen in de boom in mijn voortuin, die is er dus uit. Dit was vooral toen ik nog CPU detectie deed een hele verbetering. De Coral is een stuk zuiniger, maar alle beetjes helpen.
Ik ga zelf proberen of ik het verbruik van mijn NUC nog naar beneden kan krijgen door 1 van de 2 (8 GB) ram stripjes te verwijderen de Samsung 960 PRO NVME te vervangen voor een 860 Sata variant. Aangezien ik alleen beweging opneem, heb ik een stuk minder opslag nodig en de snelheid van een NVME drive gebruik ik in deze configuratie niet meer.
Verder heb ik ook het idee dat de RTMP-Stream naar HA voor extra verbruik zorgt, maar daar ben ik nog niet helemaal achter hoe ik dat netjes op kan lossen.
edit: RTMP stream inmiddels uitgeschakeld, zorgt niet voor een verbetering.
Ik heb inmiddels een meting gedaan en het extra verbruik van zoneminder was 15 watt. Met de ongetunede frigate en Coral zit ik op 9 watt. Al een mooie winst!
Goede info @gastje01 hardware acceleratie voor ffmpeg wil ik gaan proberen aangezien dat de grootverbruiker is. Ik verwacht daar wel wat winst nog. De andere tips ga ik ook zeker naar kijken.
Goede info @gastje01 hardware acceleratie voor ffmpeg wil ik gaan proberen aangezien dat de grootverbruiker is. Ik verwacht daar wel wat winst nog. De andere tips ga ik ook zeker naar kijken.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Volgens de documentatie is het idle verbruik van beide versies 1.9WRemc0_ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:11:
Hardkernel heeft ook een update gemaakt voor de Odroid H serie, de H3 en H3+. Ze zien er redelijk interessant uit maar ik betwijfel of de prijs ook hier zo aantrekkelijk zal zijn: https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h3/ en https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h3-plus/.
Die zien er wel goed uit! Ik vind het prijsverschil wel fors tussen de H3 en H3+ ($35). De weinige benchmarks lijken aan te geven dat het performance verschil tussen die N5105 en N6005 minimaal is?Remc0_ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:11:
Jammer dat het financieel gewoon niet zinnig is. De H3 + voeding + case = $154. Shipping is $35 (

-
[ Voor 118% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 00:00 ]
Heb nu al een tijdje een proxmox server draaien die rond 65w verbruikt (als ie even heel druk is uitschieters naar <200w).
Nu had ik ten tijde van bouwen een ryzen 5 3600 en een Seasonic PRIME Ultra 650 W Titanium liggen dus die gebruikt maar zou eigenlijk zuiniger willen gaan (hoeft niet 5w te worden maar <30w idle moet kunnen).
Power supply is veel te hoog natuurlijk, kan ik veel verwachten door die te vervangen?
Als dat nu al veel scheelt kan ik ook rustig naar nw mb en proc kijken om later te doen.
Nu had ik ten tijde van bouwen een ryzen 5 3600 en een Seasonic PRIME Ultra 650 W Titanium liggen dus die gebruikt maar zou eigenlijk zuiniger willen gaan (hoeft niet 5w te worden maar <30w idle moet kunnen).
Power supply is veel te hoog natuurlijk, kan ik veel verwachten door die te vervangen?
Als dat nu al veel scheelt kan ik ook rustig naar nw mb en proc kijken om later te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door tismij op 13-10-2022 21:15 ]
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
@mrmrmr Hierbij het tussenresultaat van de efficiencyslag die ik probeer te maken m.b.v. jouw input.
TLDR: het verbruik is gereduceerd van 51.3W naar 38.9W; het veranderen van BIOS settings heeft geen eenduidig effect, leidt vaak tot verslechtering i.p.v. verbetering en is vaak niet reproduceerbaar. Uiteraard is de load constant. Het verwijderen van de WD2003FYYS had een groter dan verwacht effect: van 51.3W naar 37.1W, een verbetering van 14.2W. Upgrade naar BIOS P1.29b met AGESA 1.2.0.7 en kernel update naar Linux 5.19.7-1-pve #1 SMP PREEMPT_DYNAMIC PVE 5.19.7-1 (Tue, 06 Sep 2022) heeft niet tot verbeteringen geleidt. Het laagst gemeten opgenomen vermogen (35.3W) is niet reproduceerbaar. Het systeem draait op dit moment op BIOS P1.29b en Linux 5.19.7-2-pve #1 SMP PREEMPT_DYNAMIC PVE 5.19.7-2 (Tue, 04 Oct 2022).
/f/image/0Kx5xwaZr8mhP76C88rauYMy.png?f=fotoalbum_large)
Het volgende is van belang:
TLDR: het verbruik is gereduceerd van 51.3W naar 38.9W; het veranderen van BIOS settings heeft geen eenduidig effect, leidt vaak tot verslechtering i.p.v. verbetering en is vaak niet reproduceerbaar. Uiteraard is de load constant. Het verwijderen van de WD2003FYYS had een groter dan verwacht effect: van 51.3W naar 37.1W, een verbetering van 14.2W. Upgrade naar BIOS P1.29b met AGESA 1.2.0.7 en kernel update naar Linux 5.19.7-1-pve #1 SMP PREEMPT_DYNAMIC PVE 5.19.7-1 (Tue, 06 Sep 2022) heeft niet tot verbeteringen geleidt. Het laagst gemeten opgenomen vermogen (35.3W) is niet reproduceerbaar. Het systeem draait op dit moment op BIOS P1.29b en Linux 5.19.7-2-pve #1 SMP PREEMPT_DYNAMIC PVE 5.19.7-2 (Tue, 04 Oct 2022).
/f/image/0Kx5xwaZr8mhP76C88rauYMy.png?f=fotoalbum_large)
Het volgende is van belang:
- Het opgenomen vermogen is gemeten met een Itead Sonof POW R2 met als firmware Tasmota 9.3.1
en een update frequentie van een keer per 10s. Ik log het 10s gemiddelde en het 10m voortschrijdende gemiddelde. Het gerapporteerde vermogen is altijd het 10m voortschrijdende gemiddelde, gemeten minsten 1 uur na een reboot. Een voorbeeld staat hier boven. - Ik heb me steeds beperkt tot het wijzigen van 1 BIOS parameter per keer en na ieder wijziging een reboot gedaan, gevolgd door een ruime wachttijd om het systeem te laten stabiliseren.
- Terwijl de load - volgens mij - steeds contant bleef, wijzigde het opgenomen vermogen soms a.g.v. onbekende oorzaken geruime tijd na een reboot. Dit betekent dat de getoonde besparingen/extra verbruik niet helemaal zeker zijn.
- Soms laat een wijziging een verhoging van het verbruik zien; na terugzetten van de setting naar de vorige waarde is het soms niet zo dat het verbruik ook terugkeert naar de oude waarde.
- Het hele traject m.b.t. de BIOS wijzigingen is hier te vinden in de tab efficiency.
- Ik ben met het testen van BIOS settings tot "Wait For BMC" uit de oorspronkelijke lijst gekomen; de rest heb ik nog niet gedaan omdat de resultaten tot nu toe zeer teleurstellend zijn.
- SPI/LPC/fTPM TPM switch: de default waarde is "LPC TPM"; een waarde die ik niet begrijp aangezien je in het BIOS alleen maar een van de 3 kunt kiezen. Upgrade naar AGESA 1207 heeft geen merkbaar verschil.
- Onboard X550 LAN2 zou ik graag op DISABLE zetten aangezien ik alle ethernet verkeer (inclusief de BMC) nu over Onboard X550 LAN1 laat lopen, maar ik kan met geen mogelijkheid deze setting, noch die voor de andere NICs vinden in het BIOS. Ik heb hierover een vraag bij Asrock support uitstaan maar nog geen reactie ontvangen. UPDATE: ik denk dat er op dit board helemaal geen X550 NIC zit en dat dit de 10Gb NIC betreft van de X570D4U-2L2T; ik heb geen idee hoe ik de Intel® i210 NIC voor LAN2 kan uitzetten en of dat wel iets uit zou maken. Ook voor de RTL8211E voor BMC heb ik niet gevonden hoe ik die uit kan zetten.
- ASPM: uit dmesg blijkt dat ASPM ondersteund wordt. Hier zijn de specifieke ASPM levels te vinden. Een update van AGESA 1202 naar AGESA 1207 (via het BIOS) heeft geen verbeteringen gebracht. Zie spreadsheet voor details.
- Wake-on-lan: default value for PCIE Devices Power On is DISABLED
- Onboard Debug Port LED en HD Audio Enable: van deze settings zou ik zonder meer een positief effect verwachten als ze uitgezet worden. Daar is alleen niets van gebleken; wel soms het tegenovergestelde.
- consoleblank: deze kan bij dit OS niet via GRUB gewijzigd worden maar alleen via "/etc/kernel/cmdline". Hoewel de gewijzigde waarde getoond wordt, resulteert dit niet in een merkbare besparing.
- Doe ik iets fout?
- Is het normaal dat de reproduceerbaarheid en omkeerbaarheid van BIOS instellingen slecht is?
- BIOS & kernel updates hebben niet tot verbeteringen maar tot verslechteringen geleid; moet ik dat maar accepteren?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
-
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 00:00 ]
Ik hoor je maar hoe zorg ik er voor dat een NIC die niet gebruikt wordt door het OS zo bestuurd wordt dat er geen energie verbruikt wordt? Overigens - zoals je in de tabel kunt zien - is de enige BIOS wijziging PM L1 SS die op L1.1 staat.GioStyle schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:48:
@cville
Kleine kanttekening: uit ervaring merk ik dat je apparaten zoals netwerkkaarten niet in je bios moet uitzetten. Het enige wat de biosinstelling dan doet is dat het apparaat niet meer beschikbaar is voor het OS. Het doet niets met het verbruik, het apparaat gaat niet uit of in bespaarstand. Terwijl de kans groter is als je het apparaat door je OS laat besturen dat deze dan wel in bespaarstand kan. Dan verbruik je onder aan de streep minder.
-
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 30-10-2022 00:00 ]
Dat heb ik helaas allemaal al gedaan.GioStyle schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:20:
[...]
In de bios de NIC op enabled laten staan, in het OS er voor zorgen dat de juiste drivers zijn geïnstalleerd en dan bijvoorbeeld in Debiancode:uitvoeren. In Windows ook de juiste drivers installeren en dan een energiezuinige profiel aanmaken bij energiebeheer.
1 sudo powertop --auto-tune
-
Ik heb 5 containers draaien en die heb ik vandaag als test 10min uitgezet; er was geen enkel verschil te zien in verbruik.GioStyle schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:34:
Op het moment dat je alle besparende tips en trucs hebt uitgevoerd die je hier kan vinden, en je bent nog steeds niet tevreden met het resultaat, dan heb je eigenlijk twee opties:
1.) Kritisch kijken naar je workload. Kan dat niet efficiënter? Ik had voorheen 2 VM's draaien op mijn server. Nu draai ik alleen Debian met Docker en het verbruik is letterlijk meer dan gehalveerd..
Dat zou goed kunnen maar ik blijf het enigszins onwaarschijnlijk vinden dat een volledig default ingesteld BIOS niet meer te verbeteren valt.2.) Andere hardware. Ik heb even gekeken naar je hardware, maar ik vermoed dat er eigenlijk weinig verder te besparen valt met zo'n setup.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@cville
Wat er aan de hand zou kunnen zijn dat een van de settings een flink aantal optimalisaties doorvoert en dat verder wijzigingen van individuele settings een verslechtering veroorzaakt omdat het alles dan weer uitschakelt (minus de instelling die je doet). Als dat het geval is, is het zaak te identificeren welke meer omvattende optimalisatiesetting dat is. Zie de topic start, daar staan er een aantal, bijvoorbeeld voldoen aan een bepaalde standaard zoals CEC (California Energy Commission), ErP, Energy Star. Probeer het eerst eens met de default BIOS en dan deze "profiel"-instellingen.
ASPM link capabilities zijn goed, vaak L1.1 en L1.2, maar ASPM staat geheel uit bij sommige PCIe controls.
Stond ASPM aan in de BIOS? Wat is de Linux kernel regel? Misschien staat daar iets dat het uitschakelt.
Bijvoorbeeld: er is een AST1150 aanwezig met deze instellingen:
LnkCap: Port #0, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <2us, L1 <2us
ClockPM- Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp-
LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
ExtSynch- ClockPM- AutWidDis- BWInt- AutBWInt-
Bij de Intel I210 staat L1 aan:
LnkCap: Port #4, Speed 2.5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <2us, L1 <16us
ClockPM- Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp+
LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
Bij de USB 3.0 controller ook:
LnkCap: Port #0, Speed 16GT/s, Width x16, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <64ns, L1 <1us
Als een BIOS een onderdeel uitzet zou het idealiter dat onderdeel in een low power state moeten plaatsen. Of, nog een stap verder, de stroomvoorziening geheel uitschakelen.
PSS Support ENABLED
SPI/LPC/fTPM TPM switch LPC TPM
SVM Mode ENABLED
Onboard Debug Port LED AUTO
SATA mode AHCI
SATA Hot Plug DISABLED
PCIE Devices Power On DISABLED
RTC Alarm Power On By OS
Legacy USB support ENABLED
Serial Port 1 Configuration ENABLED
RAM Disk Configuration NOT SET
Tls Auth Configuration NOT SET
Discrete GPU's USB Port Keep Default Setting
Discrete GPU's SSID/SVID Keep Default Setting
Primary Graphics Adaptor PCI Express
Onboard VGA AUTO
MITT/WITT Selection DISABLED
PCIE Slot 6 Link Width x16
power policy performance mode
Data Link Feature Exchange DISABLED
Unused GPP Clocks Off ENABLED
NVMe RAID mode DISABLED
HD Audio Enable AUTO
Dit zijn de instellingen uit de spreadsheet die je noemt als ongetest. Vergelijk met mijn (ongeteste) lijstje instellingen hier.
Bij een BIOS die onderdelen onbeschikbaar maakt en niet in low power zet, zoals bij dit bord het geval lijkt, is het uitschakelen van HD audio waarschijnlijk niet effectief. Ik ken geen manier om dat vanuit Linux te doen (zonder zelf de kernel code te hacken).
Je kan lspci -vv gebruiken om de effecten te zien van BIOS of kernelopdrachtregel wijzigingen over ASPM.
Ik ken deze meter niet, maar de meeste moderne meters zijn redelijk nauwkeurig bij deze belasting.Het opgenomen vermogen is gemeten met een Itead Sonof POW R2 met als firmware Tasmota 9.3.1
en een update frequentie van een keer per 10s. Ik log het 10s gemiddelde en het 10m voortschrijdende gemiddelde. Het gerapporteerde vermogen is altijd het 10m voortschrijdende gemiddelde, gemeten minsten 1 uur na een reboot. Een voorbeeld staat hier boven.
Misschien draait er iets dat steeds opnieuw een onderhoudscyclus begint.Terwijl de load - volgens mij - steeds contant bleef, wijzigde het opgenomen vermogen soms a.g.v. onbekende oorzaken geruime tijd na een reboot. Dit betekent dat de getoonde besparingen/extra verbruik niet helemaal zeker zijn.
Dat kan soms gebeuren, met name als er veel processen actief zijn die op elkaar inwerken.Soms laat een wijziging een verhoging van het verbruik zien; na terugzetten van de setting naar de vorige waarde is het soms niet zo dat het verbruik ook terugkeert naar de oude waarde.
Heel uitgebreid (complimenten voor de aanpak) en interessant. Het is bij dit bord en processor jammer genoeg lang niet zo makkelijk als bijvoorbeeld een Fujitsu D3643-H die al geoptimaliseerd geleverd wordt. Door de complexiteit is het niet makkelijk een oorzaak aan te wijzen. Wat je wel kan doen is powertop --auto-tune opnieuw draaien na een wijziging.Het hele traject m.b.t. de BIOS wijzigingen is hier te vinden in de tab efficiency.[/li]
lspci toont geen X550 chip, wat betekent dat die via de BIOS geblokkeerd wordt of niet aanwezig is. Misschien geldt dat alleen voor bepaalde varianten van het moederbord. Intel I210-AT wordt doorgaans al goed aangestuurd vanuit de driver in de kernel. Intel doet veel aan het leveren van drivers. Dus daar hoef je niet meer naar te kijken. Wanneer de ethernetverbinding niet nodig is, is het eruit halen van de kabel het zuinigst.Ik ben met het testen van BIOS settings tot "Wait For BMC" uit de oorspronkelijke lijst gekomen; de rest heb ik nog niet gedaan omdat de resultaten tot nu toe zeer teleurstellend zijn.
• SPI/LPC/fTPM TPM switch: de default waarde is "LPC TPM"; een waarde die ik niet begrijp aangezien je in het BIOS alleen maar een van de 3 kunt kiezen. Upgrade naar AGESA 1207 heeft geen merkbaar verschil.
Onboard X550 LAN2 zou ik graag op DISABLE zetten aangezien ik alle ethernet verkeer (inclusief de BMC) nu over Onboard X550 LAN1 laat lopen, maar ik kan met geen mogelijkheid deze setting, noch die voor de andere NICs vinden in het BIOS. Ik heb hierover een vraag bij Asrock support uitstaan maar nog geen reactie ontvangen. UPDATE: ik denk dat er op dit board helemaal geen X550 NIC zit en dat dit de 10Gb NIC betreft van de X570D4U-2L2T; ik heb geen idee hoe ik de Intel® i210 NIC voor LAN2 kan uitzetten en of dat wel iets uit zou maken. Ook voor de RTL8211E voor BMC heb ik niet gevonden hoe ik die uit kan zetten.[/li]
Ik zie dat het bij terugzetten naar originele settings het soms slechter wordt.• ASPM: uit dmesg blijkt dat ASPM ondersteund wordt. Hier zijn de specifieke ASPM levels te vinden. Een update van AGESA 1202 naar AGESA 1207 (via het BIOS) heeft geen verbeteringen gebracht. Zie spreadsheet voor details.
Wat er aan de hand zou kunnen zijn dat een van de settings een flink aantal optimalisaties doorvoert en dat verder wijzigingen van individuele settings een verslechtering veroorzaakt omdat het alles dan weer uitschakelt (minus de instelling die je doet). Als dat het geval is, is het zaak te identificeren welke meer omvattende optimalisatiesetting dat is. Zie de topic start, daar staan er een aantal, bijvoorbeeld voldoen aan een bepaalde standaard zoals CEC (California Energy Commission), ErP, Energy Star. Probeer het eerst eens met de default BIOS en dan deze "profiel"-instellingen.
ASPM link capabilities zijn goed, vaak L1.1 en L1.2, maar ASPM staat geheel uit bij sommige PCIe controls.
Stond ASPM aan in de BIOS? Wat is de Linux kernel regel? Misschien staat daar iets dat het uitschakelt.
LnkCap: Port #0, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <2us, L1 <2us
LnkCap: Port #4, Speed 2.5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <2us, L1 <16us
LnkCap: Port #0, Speed 16GT/s, Width x16, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <64ns, L1 <1us
Dat gebeurt als een BIOS alleen de toegang uitzet en het onderdeel verder op vol vermogen laat draaien. Als je het beheer overlaat aan het besturingssysteem is dat bij zo'n primitief BIOS beter.Wake-on-lan: default value for PCIE Devices Power On is DISABLED[/li]
• Onboard Debug Port LED en HD Audio Enable: van deze settings zou ik zonder meer een positief effect verwachten als ze uitgezet worden. Daar is alleen niets van gebleken; wel soms het tegenovergestelde.
Als een BIOS een onderdeel uitzet zou het idealiter dat onderdeel in een low power state moeten plaatsen. Of, nog een stap verder, de stroomvoorziening geheel uitschakelen.
Wat dit doet is de monitor in een slaapstand plaatsen (VESA protocol) en de grafische kaart ook in low power stand zet, mits die dat ondersteund.• consoleblank: deze kan bij dit OS niet via GRUB gewijzigd worden maar alleen via "/etc/kernel/cmdline". Hoewel de gewijzigde waarde getoond wordt, resulteert dit niet in een merkbare besparing.
Ik begrijp de frustratie. Ik kan helaas niet zeggen x werkt wel en y niet, want ik heb zelf niet zo'n moederbord om te testen.Dit alles roept natuurlijk een aantal fundamentele vragen op:
• Doe ik iets fout?
• Is het normaal dat de reproduceerbaarheid en omkeerbaarheid van BIOS instellingen slecht is?
• BIOS & kernel updates hebben niet tot verbeteringen maar tot verslechteringen geleid; moet ik dat maar accepteren?
PSS Support ENABLED
SVM Mode ENABLED
SATA mode AHCI
SATA Hot Plug DISABLED
RTC Alarm Power On By OS
Onboard VGA AUTO
NVMe RAID mode DISABLED
HD Audio Enable AUTO
Dit zijn de instellingen uit de spreadsheet die je noemt als ongetest. Vergelijk met mijn (ongeteste) lijstje instellingen hier.
Bij een BIOS die onderdelen onbeschikbaar maakt en niet in low power zet, zoals bij dit bord het geval lijkt, is het uitschakelen van HD audio waarschijnlijk niet effectief. Ik ken geen manier om dat vanuit Linux te doen (zonder zelf de kernel code te hacken).
Je kan lspci -vv gebruiken om de effecten te zien van BIOS of kernelopdrachtregel wijzigingen over ASPM.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Ik heb nog ff in het lijstje gekeken naar 10/11gen systemen:
Hierbij valt mij het volgende op:
De 10/11gen bordjes zijn inmiddels wel behoorlijk aan de prijs. In 2020 kon je nog rond de 120-130 euro zo'n H470 bord kopen, en nu zit datzelfde bordje al rond de 180-200 euro.
Helaas nog niks te vinden van de 12/13gen H610/H670 bordjes. Wat ik me van die series afvraag icm een CPU met een aantal E cores is of het overall systeem dan zuiniger is als je zeg 50-100 docker containers hebt draaien, in vergelijking met een CPU met enkel P cores.
Oftewel: zie je dan een aantal Watts minder dankzij die zuinige E cores
Hierbij valt mij het volgende op:
- Asrock doet het goed!
- De chipset maakt blijkbaar niet veel uit als het om idle verbruik gaat
- Systemen met een PicoPSU doen het vanzelfsprekend het beste
- De systemen met een ATX voeding zijn echter ook niet slecht te noemen. Scheelt dus ca 3-4W afhankelijk van de ouderdom van de ATX voeding.
Idle W | State | CPU | Motherboard | PSU |
5,4 | C8 | Intel Core i3-10105 | ASRock H510M-HVS R2.0 | PicoPSU-90 & Leicke (90W) |
5,4 | C8 | Intel Core i3-10320 | ASRock H410M-HDV R2.0 | PicoPSU-90, 90W & Zooty AD1280MB (80W) |
8,0 | C10 | Intel Core i5-11600K | Asrock Z590M ITX/ax | be quiet! System Power 7 300W (2014) |
8,4 | C9 | Intel Core i3-10100 | Gigabyte B460M Aorus Pro | LC-Power LC420-12 300W |
8,5 | C10 | Intel Core i5-11600K | Asrock H510M ITX/ax | SilverStone SFX Series ST30SF |
9,5 | C8 | Intel Core i3-10320 | ASRock H410M-HDV R2.0 | be quiet! TFX Power 3 Gold 300W (BN323) |
De 10/11gen bordjes zijn inmiddels wel behoorlijk aan de prijs. In 2020 kon je nog rond de 120-130 euro zo'n H470 bord kopen, en nu zit datzelfde bordje al rond de 180-200 euro.
Helaas nog niks te vinden van de 12/13gen H610/H670 bordjes. Wat ik me van die series afvraag icm een CPU met een aantal E cores is of het overall systeem dan zuiniger is als je zeg 50-100 docker containers hebt draaien, in vergelijking met een CPU met enkel P cores.
Oftewel: zie je dan een aantal Watts minder dankzij die zuinige E cores
Dat is wel heel opmerkelijk. Welke hypervisor? Als ik het goed begrijp ga je dus van 2 VM's naar 1 VM met Docker met dezelfde workload als de verdwenen VM, naar 1/2e het verbruik?GioStyle schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:34:
1.) Kritisch kijken naar je workload. Kan dat niet efficiënter? Ik had voorheen 2 VM's draaien op mijn server. Nu draai ik alleen Debian met Docker en het verbruik is letterlijk meer dan gehalveerd..
Klinkt interessant als het klopt, ik heb hier op een oudere 6poorts Qotom met i5 cpu nog een paar VM's onder ESXi draaien die ik al geruime tijd liever ook in Docker wil draaien. Dat zou wel een goede incentive zijn om er eindelijk eens werk van te maken
If you need a sign, this is itSlonzo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:25:
[...]
Dat is wel heel opmerkelijk. Welke hypervisor? Als ik het goed begrijp ga je dus van 2 VM's naar 1 VM met Docker met dezelfde workload als de verdwenen VM, naar 1/2e het verbruik?
Klinkt interessant als het klopt, ik heb hier op een oudere 6poorts Qotom met i5 cpu nog een paar VM's onder ESXi draaien die ik al geruime tijd liever ook in Docker wil draaien. Dat zou wel een goede incentive zijn om er eindelijk eens werk van te maken
Even niets...
Bedankt voor je gedetailleerde reactie; ik ga weer aan het werk met je terugkoppeling en laat daarna weer van me horen.mrmrmr schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 01:09:
@cville
[...]
Ik ken deze meter niet, maar de meeste moderne meters zijn redelijk nauwkeurig bij deze belasting.
[...]
Misschien draait er iets dat steeds opnieuw een onderhoudscyclus begint.
[...]
Dat kan soms gebeuren, met name als er veel processen actief zijn die op elkaar inwerken.
[...]
Heel uitgebreid (complimenten voor de aanpak) en interessant. Het is bij dit bord en processor jammer genoeg lang niet zo makkelijk als bijvoorbeeld een Fujitsu D3643-H die al geoptimaliseerd geleverd wordt. Door de complexiteit is het niet makkelijk een oorzaak aan te wijzen. Wat je wel kan doen is powertop --auto-tune opnieuw draaien na een wijziging.
[...]
lspci toont geen X550 chip, wat betekent dat die via de BIOS geblokkeerd wordt of niet aanwezig is. Misschien geldt dat alleen voor bepaalde varianten van het moederbord. Intel I210-AT wordt doorgaans al goed aangestuurd vanuit de driver in de kernel. Intel doet veel aan het leveren van drivers. Dus daar hoef je niet meer naar te kijken. Wanneer de ethernetverbinding niet nodig is, is het eruit halen van de kabel het zuinigst.
[...]
Ik zie dat het bij terugzetten naar originele settings het soms slechter wordt.
[...]
Dat gebeurt als een BIOS alleen de toegang uitzet en het onderdeel verder op vol vermogen laat draaien. Als je het beheer overlaat aan het besturingssysteem is dat bij zo'n primitief BIOS beter.
[...]
Wat dit doet is de monitor in een slaapstand plaatsen (VESA protocol) en de grafische kaart ook in low power stand zet, mits die dat ondersteund.
[...]
Ik begrijp de frustratie. Ik kan helaas niet zeggen x werkt wel en y niet, want ik heb zelf niet zo'n moederbord om te testen.
PSS Support ENABLED
SVM Mode ENABLED
SATA mode AHCI
SATA Hot Plug DISABLED
RTC Alarm Power On By OS
Onboard VGA AUTO
NVMe RAID mode DISABLED
HD Audio Enable AUTO
-
Nog even en update: inmiddels van 40% cpu 2 cores van zoneminder naar 8% cpu core met frigate / coral + hardware ffmpeg decoding. Het verbruik van de videobewaking is gezakt van 15 watt naar 5 watt. Ik ben erg blij met de setup zo! Met de huidige energieprijzen heb ik de Coral dan met een jaartje terug verdiend.savale schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:15:
Ik heb inmiddels een meting gedaan en het extra verbruik van zoneminder was 15 watt. Met de ongetunede frigate en Coral zit ik op 9 watt. Al een mooie winst!
Heb je wellicht nog een mooie opsomming van het totaal aan systeem?savale schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:56:
[...]
Nog even en update: inmiddels van 40% cpu 2 cores van zoneminder naar 8% cpu core met frigate / coral + hardware ffmpeg decoding. Het verbruik van de videobewaking is gezakt van 15 watt naar 5 watt. Ik ben erg blij met de setup zo! Met de huidige energieprijzen heb ik de Coral dan met een jaartje terug verdiend.
En nog een lijstje met hardware erbij maakt het voor @mrmrmr natuurlijk ook makkelijker om te pinnen / gebruikers die de pinned posts lezen.
Vind persoonlijk in ieder geval dat dit de eerdere opmerkingen van @mrmrmr dat voor NVR toepassingen beter een dedicated NVR gebruikt kan worden teniet wordt gedaan. Ik denk in ieder geval niet dat een NVR substantieel minder zal verbruiken dan 5W.
Een heel goed punt wat betreft de Coral. Zonder Coral is Frigate ook al flink efficienter vergeleken met zoneminder kwam ik zojuist achter. Frigate doet al een soort voorselectie voordat het de Coral in gaat. Bij statisch beeld is het verbruik gelijk tussen de CPU detector en Coral.RobertMe schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:03:
[...]
Heb je wellicht nog een mooie opsomming van het totaal aan systeem?En een lijstje met verbruik van verschillende software configuraties is wellicht ook interessant als betere vergelijking. Bv met of zonder coral maar dan wel frigate. Het kan immers ook zijn dat Zoneminder verschrikkelijk inefficient is en alleen een switch naar Frigate puur op CPU al een klap zuiniger zou zijn. Een vergelijking tussen met en zonder Coral kan dan interessant zijn om te weten welk verschil de Coral echt maakt.
En nog een lijstje met hardware erbij maakt het voor @mrmrmr natuurlijk ook makkelijker om te pinnen / gebruikers die de pinned posts lezen.
Vind persoonlijk in ieder geval dat dit de eerdere opmerkingen van @mrmrmr dat voor NVR toepassingen beter een dedicated NVR gebruikt kan worden teniet wordt gedaan. Ik denk in ieder geval niet dat een NVR substantieel minder zal verbruiken dan 5W.
Pas bij beeldverandering merk je het verschil. Eerlijk gezegd denk ik dat ik ook zonder Coral best een flinke stap had gemaakt.
edit: ik zal de setup eens 24 uur met Coral draaien en 24 uur zonder Coral, ben ook wel benieuwd
Mijn servertje draait idle ongeveer 11watt, maar doet meer dan dit, namelijk ook Home assistant + wat randapparatuur (via usb), NAS, DNS taken en wat VM's.
De 6 watt is puur het extra stroomverbruik ten op zichte van het uitzetten van de NVR (Frigate). Totaal draait de server nu op ongeveer 25 Watt met 6 VM's continue draaiend en usb randapparatuur meegeteld. (load over alle HT cores geteld is dan 7%)
De setup (zonder randapparatuur zoals de Coral, diy milight / hue bridge, zigbee stick etc)
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700G Boxed | € 264,90 | € 264,90 |
1 | Barebones | ASRock DeskMini X300 | € 159,- | € 159,- |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K32G4SFD832A | € 234,34 | € 234,34 |
1 | Solid state drives | Samsung 870 Evo 2TB | € 195,96 | € 195,96 |
1 | Solid state drives | Samsung 870 QVO 4TB | € 354,49 | € 354,49 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 209,- | € 209,- |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 229,- | € 229,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.646,69 |
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
@savale , ik heb bovenstaande post vastgepind. Dus als je al je metingen en gegevens in deze post wil toevoegen, dan blijft het voor anderen lekker overzichtelijk als ze hierover informatie zoeken…
Knap werk dat je je Ryzen op 11W idle krijgt; mijn Ryzen 5600G, met Proxmox zonder gestarte VMs en met alle stroombesparende parameters krijg ik niet onder de 25W idle...savale schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:34:
[...]
Een heel goed punt wat betreft de Coral. Zonder Coral is Frigate ook al flink efficienter vergeleken met zoneminder kwam ik zojuist achter. Frigate doet al een soort voorselectie voordat het de Coral in gaat. Bij statisch beeld is het verbruik gelijk tussen de CPU detector en Coral.
Pas bij beeldverandering merk je het verschil. Eerlijk gezegd denk ik dat ik ook zonder Coral best een flinke stap had gemaakt.
edit: ik zal de setup eens 24 uur met Coral draaien en 24 uur zonder Coral, ben ook wel benieuwd
Mijn servertje draait idle ongeveer 11watt, maar doet meer dan dit, namelijk ook Home assistant + wat randapparatuur (via usb), NAS, DNS taken en wat VM's.
De 6 watt is puur het extra stroomverbruik ten op zichte van het uitzetten van de NVR (Frigate). Totaal draait de server nu op ongeveer 25 Watt met 6 VM's continue draaiend en usb randapparatuur meegeteld. (load over alle HT cores geteld is dan 7%)
De setup (zonder randapparatuur zoals de Coral, diy milight / hue bridge, zigbee stick etc)
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 7 5700G Boxed € 264,90 € 264,90 1 Barebones ASRock DeskMini X300 € 159,- € 159,- 1 Geheugen intern Crucial CT2K32G4SFD832A € 234,34 € 234,34 1 Solid state drives Samsung 870 Evo 2TB € 195,96 € 195,96 1 Solid state drives Samsung 870 QVO 4TB € 354,49 € 354,49 1 Solid state drives Samsung 970 Evo Plus 2TB € 209,- € 209,- 1 Solid state drives Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB € 229,- € 229,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.646,69
Ik zit met mijn 3700X nu op 37.8W. Zou je je stroombesparende parameters willen delen?Polyphemus schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:17:
[...]
Knap werk dat je je Ryzen op 11W idle krijgt; mijn Ryzen 5600G, met Proxmox zonder gestarte VMs en met alle stroombesparende parameters krijg ik niet onder de 25W idle...
Ik kan nu niet bij mijn server, maar ik heb cpu-governor op powersave staan, en powertop autotune draai ik regelmatig. In BIOS heb ik C-states ook zo veel mogelijk op besparing gezet.cville schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:24:
[...]
Ik zit met mijn 3700X nu op 37.8W. Zou je je stroombesparende parameters willen delen?
Hier meetresultaten voor een uitvoering: Dell OptiPlex 3000 (C30RM) (Intel B660, Core i5-12500T, 8GB DDR4, 256GB NVMe) met Linux Mint 21 na `powertop --auto-tune`. Gemeten met een Brennenstuhl PM 231 E
Idle
Stress test (`stress-ng --cpu N -t 1m`)
Wat onverwachtte resultaten met de stress test (bv N=2 vs N=3 en N=4 vs N=5), heb bijna het idee dat stress-ng niet altijd unieke cores gebruikt maar threads oid
Idle
HDMI scherm, USB muis/keyboard, Netwerk | 4.1-4.5W |
USB muis/keyboard, Netwerk | 2.3-3.4W |
Netwerk | 1.4-2.3W |
Niets aangesloten | 1.4-2.3W |
Stress test (`stress-ng --cpu N -t 1m`)
Wat onverwachtte resultaten met de stress test (bv N=2 vs N=3 en N=4 vs N=5), heb bijna het idee dat stress-ng niet altijd unieke cores gebruikt maar threads oid
N=12 | ~59W |
N=6 | ~56W |
N=5 | ~48W |
N=4 | ~48W |
N=3 | ~41W |
N=2 | ~38W |
N=1 | ~28W |
Ik wil mijn 10 jaar oude 2 servers (ESXi en fileserver) die nu samen zo'n 150W verstoken maar eens gaan vervangen door een wat zuiniger systeem. Ik heb daarvoor vooralsnog dit aangeschaft:
Ik draai Debian 11.
Als voeding heb ik nu nog even een oudere Be Quiet Pure Power 430W gebruikt die ik nog had liggen.
Ik meet ongeveer 20W in idle. Dat is best wel meer dan ik verwacht had, gezien ook de rapportages in dit topic.
Met powertop zie ik dat enkel C1, C2 en C3 gerapporteerd worden, met 100% C3. Toch heb ik in de BIOS alle C-states enabled, tot aan C7.
Kan het verbruik dan komen omdat de hogere states niet bereikt worden? Waardoor kan dat komen?
1 | Processors | Intel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed | € 159,- | € 159,- |
1 | Moederborden | ASRock B560M PRO4 | € 97,- | € 97,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16 | € 214,90 | € 214,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 199,- | € 199,- |
Totaal | € 669,90 |
Ik draai Debian 11.
Als voeding heb ik nu nog even een oudere Be Quiet Pure Power 430W gebruikt die ik nog had liggen.
Ik meet ongeveer 20W in idle. Dat is best wel meer dan ik verwacht had, gezien ook de rapportages in dit topic.
Met powertop zie ik dat enkel C1, C2 en C3 gerapporteerd worden, met 100% C3. Toch heb ik in de BIOS alle C-states enabled, tot aan C7.
Kan het verbruik dan komen omdat de hogere states niet bereikt worden? Waardoor kan dat komen?
-
Nee. Het is een kale Debian installatie. voor de nul-meting zeg maar.GioStyle schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:06:
@ToniW
Heb je de server al in gebruik? Als in er draaien nu vm’s/containers?
-
Voor de duidelijkheid: het is dus niet zo dat er bij C6 0% staat, die hele C6 staat er niet bij in powertop. Ik zie daar alleen maar C1, C2 en C3. Met 100% in C3.GioStyle schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:10:
Vreemd, bij geen load zou C6 op zijn minst haalbaar moeten zijn.
@ToniW
Staat er C3 of C3_ACPI? Die laatste is namelijk wel goed en zuinig.
Dan zou je verbruik veroorzaakt kunnen worden door de voeding die je gebruikt.
Staat er C3 of C3_ACPI? Die laatste is namelijk wel goed en zuinig.
Dan zou je verbruik veroorzaakt kunnen worden door de voeding die je gebruikt.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Als deze oude voeding bij die load maar 50% efficiënt is, dan heb je al snel 8-10W te pakken.ToniW schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:04:
Ik draai Debian 11.
Verder heeft je mobo RGB verlichting. Staat die uit? Gezien deze verlichting lijkt dit mobo niet gericht op zuinigheid overigens…
Verder zou een 10400 toch wel c state C8 of beter moeten kunnen halen. Iets in je systeem lijkt dat nu te voorkomen.