Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razor109 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:57:
Ik ben bezig om mijn huidige homeserver te vernieuwen / aan te passen met name ook om het idle stroomverbruik te minderen.

De server is een ubuntu server, hij draait enkele docker containers, plex media server, home-assistant en doet dienst als een backup voor mijn foto's middels een 2x1.5TB RAID-1.

Mijn huidige server gebruikte idle 75watt, daarop heb ik 3x PCI DVB-C kaart verwijderd die ik toch niet meer gebruik daar ik als ik TV kijk dit via Ziggo Go doe. Hierop daalde het idle gebruik naar 54watt. Nog steeds veel maar wel beter.

De huidige server (54watt) is een Ubuntu server, Core i7 3770 met enkele SATA schijven 3.5 inch.
- 1x 1TB 3.5 inch als OS schijf (nadat eerdere SDD corrupt werd).
- 2x 1.5TB 3.5 inch in RAID-1
- 1x 2TB 3.5 inch
- 1x 4TB 3.5 inch

Ik ben wat gaan experimenteren en had nog een Mac Mini uit 2011 liggen met een i7 2635qm en 2x een 2.5inch 500gb schijf, die gebruikt idle 12 watt.

In het start topic staan enkele geadviseerde onderdelen genoemd echter is er ws door krapte nauwelijk iets voorradig.

Ik zou in principe meer dan tevreden zijn met de Mac Mini uit 2011, daar Ubuntu opzetten,. Echter heeft die maar plek voor 2x 2.5 inch. Ik wil graag een betrouwbare backup voor mijn foto's liefst in RAID-1 config (?). En daarnaast nog storage voor mijn mediaserver/plex.

Wat is de beste manier (laagste idle stroom en acceptabele prestaties) om storage uit te breiden op mijn Mac Mini uit 2011. Hij heeft alleen USB 2.0 , een 12TB WD externe HD zou kunnen maar is dat op USB voldoende snel genoeg? Ik zag daarbij dat die een 7watt gebruik heeft.

Of zijn er goede alternatieven die wel beschikbaar zijn momenteel?
Met 2x een Seagate 5TB 2,5" model zit je op dezelfde 10TB bruto die je nu hebt. Maar dan moeten die wel passen (zijn dikker dan een oude 2,5" HDD zodat er meer platters in passen). Alternatief kan natuurlijk ook zijn om de schijven in de huidige server te vervangen door of 2x die Seagate of een grote 3,5" model. Want van die 54W zal misschien al 20W, als niet meer, van die 5 schijven afkomstig zijn. Daar waar de Seagates maar enkele watts verbruiken en ze onder load niet boven de 5W komen voor twee schijven tezamen (immers draaien ze normaliter op USB, dus 5V met max 0,5A = 2,5W maximaal).

Beste is wellicht het bestaande systeem dus eens testen zonder HDDs zodat je beter weet wat het systeem en wat de schijven verbruiken. (Als test zou je bv ook een live systeem vanaf USB kunnen booten zodat je niet in de knoei komt met missende schijven van de bestaande installatie of de OS disk moet blijven gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-06 21:47
RobertMe schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:14:
[...]

Met 2x een Seagate 5TB 2,5" model zit je op dezelfde 10TB bruto die je nu hebt. Maar dan moeten die wel passen (zijn dikker dan een oude 2,5" HDD zodat er meer platters in passen). Alternatief kan natuurlijk ook zijn om de schijven in de huidige server te vervangen door of 2x die Seagate of een grote 3,5" model. Want van die 54W zal misschien al 20W, als niet meer, van die 5 schijven afkomstig zijn. Daar waar de Seagates maar enkele watts verbruiken en ze onder load niet boven de 5W komen voor twee schijven tezamen (immers draaien ze normaliter op USB, dus 5V met max 0,5A = 2,5W maximaal).

Beste is wellicht het bestaande systeem dus eens testen zonder HDDs zodat je beter weet wat het systeem en wat de schijven verbruiken. (Als test zou je bv ook een live systeem vanaf USB kunnen booten zodat je niet in de knoei komt met missende schijven van de bestaande installatie of de OS disk moet blijven gebruiken).
Goede opmerking ik had inderdaad de server al eens gedraaid op alleen de OS schijf kom dan nog op een 34watt idle verbruik. Zodoende dat ik dacht dat de Mac Mini wel een oplossing was, daar 20watt idle verbruik zonder toegevoegde waar toch zonde is.

2x 5tb 2.5inch schijf had ik ook in gedachten echter in RAID-1 voor mijn foto backup heb je dan maar 5TB in totaal wat voor de toekomst mogelijk wat krap is met opslag ook voor media.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razor109 schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:59:
2x 5tb 2.5inch schijf had ik ook in gedachten echter in RAID-1 voor mijn foto backup heb je dan maar 5TB in totaal wat voor de toekomst mogelijk wat krap is met opslag ook voor media.
Maar als ik het goed gelezen had heb je foto backup al op die server staan? (En primair dus op een PC). Dus RAID1 is dan (g)een backup van de backup? Waarbij RAID1 dus geen backup is omdat het alleen beschermd tegen het uitvallen van een schijf. En niet tegen het per ongeluk verwijderen van bestanden, blikseminslag of andere oorzaak waarbij beide schijven tegelijkertijd overlijden, malware/ransomware/cryptolocker, etc. Dan kun je beter een externe HDD gebruiken als extra backup, die je ook alleen aansluit indien je een backup wilt maken. Dan kun je dus wederom 2x 5TB gebruiken met 10TB netto opslag, i.p.v. 5TB netto door RAID1.

Overigens note: die 5TB 2,5" schijven werken met SMR en dat kan mogelijk een zware performance penalty opleveren. Wellicht dat het om die reden ook niet wenselijk is om daar gebruik van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-06 19:40
Ik probeer het energieverbruik van mijn ASROCK Rack X570D4U Ryzen 3700X Proxmox server te optimaliseren maar tot nu toe gaat het alleen maar de verkeerde kant op: van 47.4W naar 53.3W.

Wat heb ik gedaan? Behalve de standaard zaken zoals powertop --autotune en echo "powersave" | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor heb ik in het BIOS Global C-state control enabled (stond op auto).

Ik ben dit gaan doen omdat ik in powertop Idle stats geen hogere C-states zie dan C2. Is dat normaal?

Verder viel het me op dat er ongeveer 1200 wakeups/second zijn. Is dat niet veel?

Het zou fijn zijn als iemand bovenstaande kan verklaren en nog fijner als iemand weet wat ik er aan kan doen. Alle hulp is welkom.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:34
-

[ Voor 162% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
GioStyle schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:01:
@cville

Kan je dan ook gelijk aangeven wat je precies met je server doet?
Logging en proces control software t.b.v. home automation en de bijbehorende dashboards (InfluxDB 2 en Grafana), software ontwikkeling (Python). Ik moet nog veel migreren van mijn vorige server - een Intel NUC, dus de load zal nog wel toenemen maar zal het systeem niet echt zwaar belasten. Op dit moment - maar dat worden er dus meer - 5 containers actief en 0 VM's. Memory is 64MB en actieve storage is 3 x 3.5" HD.

Ik kan natuurlijk nog veel meer info geven maar weet niet precies wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@GioStyle, Synology zelf vermeldt trouwens ook sleep en actief verbruik in de specs (maar niet idle met draaiende schijven). En ja ook volgens hunzelf is DS220+ het zuinigste model in slaap.
Wij hadden een DS212J, die deed 8,1W idle 4,4W slaap; n stuk zuiniger dan ie zou moeten zijn volgens iedereen. En in idle dus ook n stuk zuiniger dan die DS220+ test.
Dat ligt natuurlijk helemaal aan dat er bij ons 2,5" singleplatters in zaten, terwijl de rest van de wereld alleen 3,5" leek te gebruiken. Dus, zal ook de DS220+ wel wat zuiniger kunnen dan wat overal staat, door er kleinere schijven in te doen.

Nadeel van Synology vond ik dat ze beperkt houdbaar zijn; na 11 jaar ofzo geen updates meer en ook geen ander OS erop kunnen installen (maar wellicht dat dat wel kan bij een ander/x86/dit model?). En security updates duurden me soms wat lang.
Minder tweak-vriendelijk dan Debian maar genoeg ruimte voor wat dirty hacks zodat ie uiteindelijk alles naar (bescheiden) wens kon doen.
Men leek na updates ook soms wat issues te hebben, nou was dat ook nooit rampzalig en hoor je vanzelf vooral van degenen met issues. Maar mijn indruk was iig dat men doorgaans minder issues heeft met Debian stable updates (upgrades is weer n ander verhaal).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@cville
Je kan een onderdelenlijstje maken in Tweakers. Zo kunnen te weten komen wat er in je systeem zit. Verder kun je dmesg tekst output ergens uploaden. Zo kunnen we zien of er foutmeldingen zijn, bijvoorbeeld drivers met een probleem. Hetzelfde voor alle tabschermen van powertop en de top output. De opdrachttegels zijn hier genoemd.

De ASROCK Rack X570D4U met Ryzen 3700X is zoals de processornaam al zegt een AMD bord. AMD heeft niet dezelfde C-states als Intel. Dus het gaat anders.

Kijk onder Software tweaks in de topicstart voor een uitleg over de slaapstand van de monitor.

Volgens dit forum bericht van 3 jaar gelden is AGESA versie 1.0.0.4 verantwoordelijk voor een BIOS update waardoor low power modes mogelijk worden. Welke BIOS versie heb je?

1200 wakeups is veel. Dat kan aan software en hardware liggen. Je hebt een volgeladen bord met onder andere een BMC+GPU (ASPEED AST2500) met watchdog en en extra BMC netwerkaansluiting (Realtek RTL8211E) aan boord. Verder wel 2x I210-AT's met ondersteuning voor 802.3az, dat is gunstig als de switch het ook ondersteund. De processorfamilie van 3700X is Matisse (Zen2 Ryzen, TDP 65W). Die versie ondersteunt PCIe Gen4 x1, dat is sneller en kost meer energie.

Laat powertop -auto-tune zijn werk doen voor de optimalisatie. Ook al is het een Intel tool, het zal proberen alle onderdelen op good te zetten. Als je geen Wake-on-LAN nodig hebt, dan kun je dat uitschakelen (powertop tabblad WakeUp), evenals wake up voor zoiets als een muis. Een toetsenbord wil je waarschijnlijk laten staan.

Verder is het vooral een kwestie van sleutelen aan de BIOS en het verlagen van de impact van software. Bijvoorbeeld door de logfrequentie te verlagen en zware programma's uit te schakelen die van weinig nut zijn of vervangen kunnen worden door betere versies. Eventuele aanwezige zware insteekkaarten vervangen door iets lichters. 10Gbit netwerkkaarten en SAS controlers zijn notoire verbruikers. Zit er een aparte grafische kaart in?

BIOS settings (totaal ongeverifieerd, er kan iets falikant fout in staan):

Eerst de BIOS resetten zodat we met een schone lei beginnen.

PSS Support: enabled (power states)
SPI/LPC/fTPM TPM switch: disabled (wanneer niet gebruikt)
SVM Mode: disabled CPU virtualisatie (wanneer niet gebruikt)
Onboard Debug Port LED: disabled (wanneer niet gebruikt)
Onboard X550 LAN1: enabled (indien gebruikt, test of het stroomverbruik lager wordt bij disabled na powertop)
Onboard X550 LAN2: enabled (indien gebruikt, test of het stroomverbruik lager wordt bij disabled na powertop)
SATA Mode: AHCI
Storage Configuration of Matisse series CPU: niet beschreven in de manual, zet hot plug uit als het niet nodig is.
PCIE Devices Power On: disabled (als wake up via PCIe onderdelen niet nodig is)
RTC Alarm Power On: By OS
Legacy USB Support: Auto (disabled als er geen USB2 aanwezig is)
Serial Port 1 Configuration: disabled (als het niet nodig is)
RAM Disk Configuration: niet instellen als het niet nodig is
Tls Auth Configuration: niet instellen als het niet nodig is
AMD Firmware Version: dit willen we weten :)
Discrete GPU's USB Port: enabled
Discrete GPU's SSID/SVID: disabled als er geen virtualisatie is
Primary Graphics Adaptor: internal graphics (verwijder een evt. aanwezige grafische kaart)
Onboard VGA: enabled
MITT/WITT Selection: disabled
PCIE Slot 6 Link Width: laagste instelling
PM L1 SS: enabled (PM L1 SS en ASPM L1 SS ondersteuning)
Data Link Feature Exchange: disabled
Unused GPP Clocks Off: enabled
Clock Power Management (CLKREQ#): enabled
NVMe RAID mode: disabled
M.2 NVMe/SATA Switch (J3705-Slot2): SATA als er geen NVMe M.2 aanwezig is
M.2 NVMe/SATA Switch (J3706-Slot3): SATA als er geen NVMe M.2 aanwezig is
AMD CBS: ?
Wait For BMC: disabled (verkort wachttijd)
System Event Log: enabled (voor troubleshooting/monitoring)
When SEL is Full: rotate als het beschikbaar is
Log EFI Status Codes: disabled als het niet (meer) nodig is
BMC Out of Band Access: disabled als het niet nodig is
KCS Control: disabled (als je geen keyboard BMC access nodig hebt na booten)
Factory Key Provision: disabled (als je geen EFI certifcaten gebruikt)
Fast Boot: enabled (als het eenmaal goed werkt)
Boot From Onboard LAN(X550): disabled
Boot From Onboard LAN(I210): disabled
CSM Parameters: disabled
OpROMs: alle uitgeschakeld (er is geen insteekkaart met eigen BIOS)

Hierna opslaan en herstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
mrmrmr schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 00:05:
@cville
Je kan een onderdelenlijstje maken in Tweakers. Zo kunnen te weten komen wat er in je systeem zit. Verder kun je dmesg tekst output ergens uploaden. Zo kunnen we zien of er foutmeldingen zijn, bijvoorbeeld drivers met een probleem. Hetzelfde voor alle tabschermen van powertop en de top output. De opdrachttegels zijn hier genoemd.

De ASROCK Rack X570D4U met Ryzen 3700X is zoals de processornaam al zegt een AMD bord. AMD heeft niet dezelfde C-states als Intel. Dus het gaat anders.

Kijk onder Software tweaks in de topicstart voor een uitleg over de slaapstand van de monitor.

Volgens dit forum bericht van 3 jaar gelden is AGESA versie 1.0.0.4 verantwoordelijk voor een BIOS update waardoor low power modes mogelijk worden. Welke BIOS versie heb je?

1200 wakeups is veel. Dat kan aan software en hardware liggen. Je hebt een volgeladen bord met onder andere een BMC+GPU (ASPEED AST2500) met watchdog en en extra BMC netwerkaansluiting (Realtek RTL8211E) aan boord. Verder wel 2x I210-AT's met ondersteuning voor 802.3az, dat is gunstig als de switch het ook ondersteund. De processorfamilie van 3700X is Matisse (Zen2 Ryzen, TDP 65W). Die versie ondersteunt PCIe Gen4 x1, dat is sneller en kost meer energie.

Laat powertop -auto-tune zijn werk doen voor de optimalisatie. Ook al is het een Intel tool, het zal proberen alle onderdelen op good te zetten. Als je geen Wake-on-LAN nodig hebt, dan kun je dat uitschakelen (powertop tabblad WakeUp), evenals wake up voor zoiets als een muis. Een toetsenbord wil je waarschijnlijk laten staan.

Verder is het vooral een kwestie van sleutelen aan de BIOS en het verlagen van de impact van software. Bijvoorbeeld door de logfrequentie te verlagen en zware programma's uit te schakelen die van weinig nut zijn of vervangen kunnen worden door betere versies. Eventuele aanwezige zware insteekkaarten vervangen door iets lichters. 10Gbit netwerkkaarten en SAS controlers zijn notoire verbruikers. Zit er een aparte grafische kaart in?

BIOS settings (totaal ongeverifieerd, er kan iets falikant fout in staan):

Eerst de BIOS resetten zodat we met een schone lei beginnen.

PSS Support: enabled (power states)
SPI/LPC/fTPM TPM switch: disabled (wanneer niet gebruikt)
SVM Mode: disabled CPU virtualisatie (wanneer niet gebruikt)
Onboard Debug Port LED: disabled (wanneer niet gebruikt)
Onboard X550 LAN1: enabled (indien gebruikt, test of het stroomverbruik lager wordt bij disabled na powertop)
Onboard X550 LAN2: enabled (indien gebruikt, test of het stroomverbruik lager wordt bij disabled na powertop)
SATA Mode: AHCI
Storage Configuration of Matisse series CPU: niet beschreven in de manual, zet hot plug uit als het niet nodig is.
PCIE Devices Power On: disabled (als wake up via PCIe onderdelen niet nodig is)
RTC Alarm Power On: By OS
Legacy USB Support: Auto (disabled als er geen USB2 aanwezig is)
Serial Port 1 Configuration: disabled (als het niet nodig is)
RAM Disk Configuration: niet instellen als het niet nodig is
Tls Auth Configuration: niet instellen als het niet nodig is
AMD Firmware Version: dit willen we weten :)
Discrete GPU's USB Port: enabled
Discrete GPU's SSID/SVID: disabled als er geen virtualisatie is
Primary Graphics Adaptor: internal graphics (verwijder een evt. aanwezige grafische kaart)
Onboard VGA: enabled
MITT/WITT Selection: disabled
PCIE Slot 6 Link Width: laagste instelling
PM L1 SS: enabled (PM L1 SS en ASPM L1 SS ondersteuning)
Data Link Feature Exchange: disabled
Unused GPP Clocks Off: enabled
Clock Power Management (CLKREQ#): enabled
NVMe RAID mode: disabled
M.2 NVMe/SATA Switch (J3705-Slot2): SATA als er geen NVMe M.2 aanwezig is
M.2 NVMe/SATA Switch (J3706-Slot3): SATA als er geen NVMe M.2 aanwezig is
AMD CBS: ?
Wait For BMC: disabled (verkort wachttijd)
System Event Log: enabled (voor troubleshooting/monitoring)
When SEL is Full: rotate als het beschikbaar is
Log EFI Status Codes: disabled als het niet (meer) nodig is
BMC Out of Band Access: disabled als het neit nodig is
KCS Control: disabled (als je geen keyboard BMC access nodig hebt na booten)
Factory Key Provision: disabled (als je geen EFI certifcaten gebruikt)
Fast Boot: enabled (als het eenmaal goed werkt)
Boot From Onboard LAN(X550): disabled
Boot From Onboard LAN(I210): disabled
CSM Parameters: disabled
OpROMs: alle uitgeschakeld (er is geen insteekkaart met eigen BIOS)

Hierna opslaan en herstarten.
@mrmrmr Zeer bedankt voor je uitgebreide advies; ik ga aan het werk en laat het resultaat weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:51
cville schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:59:
[...]

@mrmrmr Zeer bedankt voor je uitgebreide advies; ik ga aan het werk en laat het resultaat weten.
Ik ben heel benieuwd, heb die X570D4U ook op 't oog als vervanging van mijn C2750D4I. Ik zoek een zekere balans tussen verbruik en bruikbaarheid/prestaties. Deze machine moet ook m'n media collectie transcoden voor streaming bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Zsub Een niet-server desktop bord is doorgaans veel zuiniger. Een 10th gen bord is momenteel het zuinigst verkrijgbare voor desktop processoren.

Het idee is dat je niet echt veel aan prestaties hoeft in te leveren met desktop processoren. Ze kunnen prestaties leveren wanneer nodig en ze kunnen ook redelijk zuinig zijn in idle. Nog steeds is atom wel iets zuiniger, maar het scheelt niet veel (1 tot 5 Watt). Als de software gebruik maakt van ingebouwde Intel Quick Sync Video functies gaat omzetten tamelijk snel. Er is ook hardware (kastjes) die transcoden niet nodig maakt. Als zo'n kastje onder idle weinig verbruikt is dat veel beter voor het energieverbruik en de aankoopkosten van een x86 systeem.

In plaats van IPMI kun je gebruik maken van SSH2 of andere remote control software, eventueel met . Daarmee bespaar je de benodigde IPMI hardware uit. IPMI is een systeem in een systeem en dat verhoogt het verbruik flink. De zuinigheidsfuncties van serverborden zijn traditioneel beperkt.

Het aantal 3.5" hard disks is ook belangrijk. Hoe minder van zulke disks, hoe zuiniger het kan worden. Er zijn zuinigere alternativen zoals 2.5" disks, SATA opslag SSD's (bv. Samsung QVO) of grote 18TB disks (bv. Toshiba MG09). Dergelijke erg grote disks hebben een betere TB per Watt verhouding dan bijvoorbeeld 4TB 3.5" disks.

Zie de topic start voor meer punten om op te letten. Onder gepinde posten zijn systemen te vinden van medetweakers. Als je meer specifieke vraagstelling met details (van hw+os/naar hw+os, eisen/wensen) krijg je misschien een meer gericht antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@mrmrmr
"Een niet-server desktop bord is doorgaans veel zuiniger. Een 10th gen bord is momenteel het zuinigst verkrijgbare voor desktop processoren."
Ik kwam laatst een niet-server bordje (als in niet Supermicro) tegen dat niet alleen Xeon en ECC ondersteund, maar ook nog eens onder de 10W idle't :o : https://www.techpowerup.c...yte-w480-vision-d/15.html
Ziet er interessant uit :)

"In plaats van IPMI kun je gebruik maken van SSH2 of andere remote control software"
* Raven denkt aan PiKVM , evt i.c.m.KVM-switch om meerdere systemen te kunnen bedienen.
Zie webarchived github-pagina en https://docs.pikvm.org/ezcoo/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zsub schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:54:
Deze machine moet ook m'n media collectie transcoden voor streaming bijvoorbeeld.
Moet dat? Want voor een beetje standaard video in h.264 of h.265/HEVC zou hardware van een jaar of 5 oud dat toch netjes zelf moeten kunnen afspelen. En zoals @mrmrmr al aangeeft zal dat ook zuiniger zijn aangezien een mediaspeler (of TV, telefoon, tablet) dat hardwarematig, door een GPU, kan laten doen. Server zou het ook hardwarematig kunnen met bv Intel QuickSync, maar bij Plex is dat IIRC betaald, het is mogelijk lastig op te zetten (als Plex bv in Docker draait) en het is waarschijnlijk nog niet eens nodig doordat een mediaspeler het ook zou moeten kunnen afspelen.

• Zsub
Zeer valide punten! IPMI heeft me echter een aantal keer een zeer goede dienst bewezen doordat ik op afstand een OS kon installeren, de server uit- of aanzetten en simpelweg zien wat er op het 'scherm' gebeurd. Natuurlijk is dat allemaal niet noodzakelijk zoals eten en drinken dat is, maar het is wel hoog op het wensenlijstje. Ik heb wel eens gelezen dat je op zuinige desktop borden met AMT of iets dergelijks ook zoiets kan bereiken maar echt in verdiept heb ik me nog niet.

Ik heb er op dit moment 6*5TB geshuckte Seagate 2,5" in hangen, dus die tip heb ik al gevolgd :) Zoals ik ook aangaf is mijn doel niet extreme zuinigheid, maar 'gewoon' zuinig. Daarom ben ik zo benieuwd naar het verbruik van bijvoorbeeld een X570D4U.

• Zsub
RobertMe schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:49:
[...]

Moet dat? Want voor een beetje standaard video in h.264 of h.265/HEVC zou hardware van een jaar of 5 oud dat toch netjes zelf moeten kunnen afspelen. En zoals @mrmrmr al aangeeft zal dat ook zuiniger zijn aangezien een mediaspeler (of TV, telefoon, tablet) dat hardwarematig, door een GPU, kan laten doen. Server zou het ook hardwarematig kunnen met bv Intel QuickSync, maar bij Plex is dat IIRC betaald, het is mogelijk lastig op te zetten (als Plex bv in Docker draait) en het is waarschijnlijk nog niet eens nodig doordat een mediaspeler het ook zou moeten kunnen afspelen.
Nee niks moet natuurlijk. Ik draai Jellyfin en de meeste media die ik nu afspeel wordt slechts geremuxed en niet getranscode. Ik ik wil dat op termijn wel dat alle familie-beelden naar de hele familie gestreamed kunnen worden, als een soort privé-YouTube. Niet iedereen heeft moderne apparaten om dat af te spelen.

Een GPU gaat me in die zin (alleen al qua aanschafprijs) te ver. Aan de andere kant is deze machine ook een hobby waarbij ik het leuk vind om te experimenteren. Tegenover de R720xd verbruikt het al vrijwel niets ;P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zsub schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:07:
Een GPU gaat me in die zin (alleen al qua aanschafprijs) te ver.
Een GPU heb je natuurlijk altijd nodig, anders heb je überhaupt geen beeld om een installer te doorlopen ;) Bij Intel zit er tegenwoordig "standaard" een GPU ingebakken (tenzij je een model zonder koopt, bij de i3-9100 had je toen nog de F versie zonder GPU, geen idee of dat bij de nieuwere generaties ook nog zo is, v.w.b. een model zonder GPU en of die dan ook de F toevoeging heeft). En zoals @mrmrmr al aangaf kun je dan Intel QuickSync gebruiken voor hardware decoding & encoding (en dus transcoding).
En AMD zal vast ook CPUs met ingebouwde GPU hebben die netjes kan decoden en encoden zonder een enorme aanslag op het CPU / stroomverbruik te hebben.

• Rezania
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 16:04
Ik weet niet of ik hier aan het juiste adres ben, maar heb verrassend genoeg grote moeite om een meer relevant topic te vinden dat niet al jaren dood is. Ik wil graag wat meer inzicht hebben van wat mijn PC me nou daadwerkelijk kost. Ik zat zelf te denken om softwarematig het verbruik te meten en die dan te koppelen aan een hoog en laag tarief. Echter kan ik geen programma vinden dat dat doet. Weten jullie misschien iets dat dat wel doet? Of kan ik beter hardwarematig meten?

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-06 14:29
Rezania schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:04:
Ik weet niet of ik hier aan het juiste adres ben, maar heb verrassend genoeg grote moeite om een meer relevant topic te vinden dat niet al jaren dood is. Ik wil graag wat meer inzicht hebben van wat mijn PC me nou daadwerkelijk kost. Ik zat zelf te denken om softwarematig het verbruik te meten en die dan te koppelen aan een hoog en laag tarief. Echter kan ik geen programma vinden dat dat doet. Weten jullie misschien iets dat dat wel doet? Of kan ik beter hardwarematig meten?
kWh uren meten met software zegt helaas niet zoveel. Ik zou beginnen met een kWh meter.
@Rezania Je kan het gemiddelde gebruiken van hoog en laag tarief. Energiemeters hebben vaak een ingebouwde berekening als je het kWh-tarief insteld. Bijvoorbeeld de Brennenstuhl PM 231 E kan dat en berekent hoeveel het per jaar zou kosten. Hoe langer je meet, hoe nauwkeuriger het wordt. Niet oneindig lang laten zitten, want zo'n meter verbruikt zelf ook nog iets.

Zo'n meter verdient zichzelf terug omdat je er grootverbruikers en sluipverbruikers mee kan opsporen. Zie ook de topic over energiemeters voor meters die via WiFi of een ander draadloos netwerk data doorsturen. Die meters zijn vaak wel duurder en ze verbruiken meer dan de traditionele meter.

Je kan besparen door de slaapstand van de computer te gebruiken. Dat is instelbaar in Windows. Een monitor verbruikt ook energie, meestal meer dan een zeer zuinige server. Door de monitor in slaapstand te laten gaan na 15 minuten bespaar je nog meer. Denk daarbij aan 10 tot 25W voor een HD scherm. Bij sommige monitoren is dit ook instelbaar via een menu op de monitor.

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-06 19:42
Als je een beetje verstand hebt van elektra zou je zou ook een shelly PM achter het stopcontact van jouw PC kunnen monteren. daarmee kun je digitaal zien hoeveel stroom je op welk moment van welke dag hebt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:08
RobertMe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:17:
[...]

Een GPU heb je natuurlijk altijd nodig, anders heb je überhaupt geen beeld om een installer te doorlopen ;) Bij Intel zit er tegenwoordig "standaard" een GPU ingebakken (tenzij je een model zonder koopt, bij de i3-9100 had je toen nog de F versie zonder GPU, geen idee of dat bij de nieuwere generaties ook nog zo is, v.w.b. een model zonder GPU en of die dan ook de F toevoeging heeft). En zoals @mrmrmr al aangaf kun je dan Intel QuickSync gebruiken voor hardware decoding & encoding (en dus transcoding).
En AMD zal vast ook CPUs met ingebouwde GPU hebben die netjes kan decoden en encoden zonder een enorme aanslag op het CPU / stroomverbruik te hebben.
AMD heeft redelijke slechte transcoding over het algemeen, je kan alleen VA API gebruiken en de performance laat nog wel wat te wensen over. Intel QuickSync werkt een stuk beter voor transcoden, dus ik zou wel een Intel wat dit betreft aanraden. Een GPU kan ook maar een GTX 970 gebruikte bij mij in idle al 40 Watt. Het zou kunnen dat quadro's betere performance met zich mee brengen, maar een beetje een recente kost al vaak flink wat.

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-06 20:39
Rezania schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:04:
De simpele optie is een Brennenstuhl PM 231 E zoals eerder ook aangegeven. De uitgebreide optie is bv. via home assistant je p1 meter uit te lezen (icm shelly, fibaro, blitzwolf ed.). Dat laatste doe ik zelf ook en daarmee heb ik mijn algehele sluipverbruik met zo'n 70kwh per maand kunnen reduceren - waarvan zo'n 2/3e via dit topic.

• hoi3344
project.bobby schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:17:
[...]

De simpele optie is een Brennenstuhl PM 231 E zoals eerder ook aangegeven. De uitgebreide optie is bv. via home assistant je p1 meter uit te lezen (icm shelly, fibaro, blitzwolf ed.). Dat laatste doe ik zelf ook en daarmee heb ik mijn algehele sluipverbruik met zo'n 70kwh per maand kunnen reduceren - waarvan zo'n 2/3e via dit topic.
Interessant! Wat waren de grootste sluipverbruikers van jou op een rijtje? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Remc0_, nou die 40W is echt niet de norm (meer?) hoor.
De zuinigste meting die ik weet is van deze 6500XT op 2W idle.
Transcoden/Nvidia geen verstand van, maar de zuinigste Nvidia die daar staat is dus ook "maar" 8W.
Maar natuurlijk, als een Intel IGP goed genoeg of zelfs beter is, kan je beter dat nemen.

• project.bobby
hoi3344 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:41:
[...]

Interessant! Wat waren de grootste sluipverbruikers van jou op een rijtje? :o
Uit m'n hoofd:

Server van ~37w naar ~2-3w (zie eerdere gepinde post)
POE switch van 8 poort unifi 150w naar USW Flex ging van 29w naar 19w.
Ziggo Humax + harmony hub uit via smart plug op basis van tijdschema scheelt ~5w 16 uur per dag.
WiFi speaker uitzetten scheelt 7-8w.
Lifx lampen vervangen met zigbee variant (2-3w per stuk *10)

En dan nog wat tunen van AP's, 2.4 ghz radio uit op 1 van mijn 2 AP's en alle radio's op laagst mogelijk zendvermogen scheelde ook weer een paar watt.

Vooral de Lifx lampen en WiFi speaker kwam ik laat achter dat die stiekem best veel gebruikte.

• hoi3344
Gaaf om te lezen!. ik heb thuis een minimum verbruik van 200 watt all day long, ivm een jacuzzi met een pomp die de hele dag ongeveer 90 watt trekt, maar dan blijft er toch nog 110 watt over die ergens gebruikt wordt. Wil me daar toch echt in gaan verdiepen.

Dan verder:

Ik wil thuis een Unraid server draaien om o.a. te voorzien in :
- Home Assistant
- Pi-Hole
- Media server
- Foto opslag
- Evt. game servers

Ik heb de volgende machine staan die ik normaliter aan/uit zet wanneer ik hem nodig heb, maar bovenstaande functionaliteiten vereisen natuurlijk 24/7 draaien.

De machine die ik nu heb draait alleen Windows die ik nu, na een tijd niet aan te hebben gehad eens volledig ga updaten om te kijken wat het Idle verbruik is, om te kijken of dit om te toveren is naar iets bruikbaars. Misschien kunnen jullie ook wat hints / tips geven hierover.

Het gaat om de volgende machine:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4570 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock H81M-ITX€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G€ 130,35€ 130,35
1Interne harde schijvenWD Purple WD30PURX, 3TB€ 113,98€ 113,98
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 52,-€ 52,-
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 3€ 44,90€ 44,90
2Geheugen internMicron MT16KTF1G64AZ-1G9P1€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Gold€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 430,23

Wat mij al eens eerder is opgevallen dat de 1030 een best hoog idle verbruik heeft, omdat hij niet lijkt terug te clocken. iemand ervaring met deze kaart? ik heb hem destijds gekocht, omdat het de goedkoopste kaart was die 4k ondersteunde en prima was voor transcoding

Update 21 sept 23:29:
Baseline:
Idle Usage: 28 watt
Max Power Usage: 124 watt

Dus een schamele D :9

Het rare is dat wanneer ik via RDP uitlog hij naar 45 watt idle schiet. zal vast iets te maken hebben met het terug clocken van de CPU of GPU ;w

Update 22 sept 00:48
1. 1e post doorlopen mbt power saving zaken
Daarna nog steeds 28 watt idle
2. 1030 uit het systeem gehaald

Resultaten:
Idle usage: 17 -> 25 -> 18 -> 17 watt
Zou een andere PSU nog uitmaken, aangezien ik de PSU maar voor 3% belast en dat de efficiëntie niet ten goede komt?

Kijkend naar de onderdelen die nu stroom trekken:
- Mobo
- CPU (Idle tussen 3 en 4 watt volgens hwmonitor
- SSD (idle rond 0,25 watt (bron: https://www.anandtech.com...0-evo-m2-2tb-ssd-review/8)
- HDD (idle 4.1 watt volgens spec sheet (bron: https://www.bhphotovideo.com/lit_files/487654.pdf) )

Om vervolgens uit te gaan van 70% efficiency kom je inderdaad rond de 13 watt zonder mobo
Er zou dus heel wat gewonnen kunnen worden bij de 3.5 inch hdd?

[ Voor 17% gewijzigd door hoi3344 op 22-09-2022 03:00 ]

• hoi3344
project.bobby schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:02:
[...]
Server van ~37w naar ~2-3w (zie eerdere gepinde post)
Zou je mij aanbevelen een zelfde systeempje aan te schaffen, kijkend naar mijn eisen. Evt kan ik plex/gameservers schrappen en daarvoor mijn huidige systeem te gebruiken en die in te schakelen wanneer we er gebruik van willen maken (niet zo vaak). Let me know

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hoi3344 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:01:
Om vervolgens uit te gaan van 70% efficiency kom je inderdaad rond de 13 watt zonder mobo
Er zou dus heel wat gewonnen kunnen worden bij de 3.5 inch hdd?
Je kunt het zelf testen door de hard disk los te koppelen. Eventueel vervangen door een pricewatch: Samsung 870 QVO 4TB.

Ik heb zo snel geen review gevonden van deze voeding, het is mij onbekend hoe efficient die is bij lage belasting.

Je kunt het verbruik omlaag brengen met een pricewatch: Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit. Dat is geschikt voor zuinige systemen zonder grafische kaart, 1x 3.5" disk of 6x 2.5" SATA 5TB.

Haswell is niet zo zuinig. Het vervangen van de basishardware (mb+cpu+ram) door een zuinige 10th gen bespaart ook. Dan heb je samen met de overige upgrades een grotendeels nieuw systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rezania
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 16:04
hoi3344 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:04:
Als je een beetje verstand hebt van elektra zou je zou ook een shelly PM achter het stopcontact van jouw PC kunnen monteren. daarmee kun je digitaal zien hoeveel stroom je op welk moment van welke dag hebt gebruikt.
Bedankt voor de aanbeveling, stuk goedkoper dan de meeste smartplugs en ziet er ook stuk beter uit. Heb er vier besteld net. :)

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:46

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik probeer mijn server iets zuiniger te krijgen, ik weet dat het zonder spindown sowieso een lastig verhaal gaat worden maar goed..

1ProcessorsIntel Core i7-6700K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI Z170A GAMING M5€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 8TB€ 328,-€ 984,-
1BehuizingenBitFenix Neos Zwart/Zwart€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCrucial CT4G4DFS824A€ 17,15€ 34,30
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.018,30

Ik heb 3 geshuckte 8TB 256MB 7200RPM heliumdrives, die zijn niet heel zuinig. Ik heb al een H80i waterkoeler vervangen door een Hyper212 luchtkoeler. Ik heb Hyperthreading uit staan, CPU underclocked naar 3.8Ghz en 1.25V, en maar 2 cores aan staan. Ik heb nu een verbruik van 55w na die CPU aanpassingen, waar dat eerst 65W was. Docker draait met een Minecraft server en Unifi.

Spindown kan niet omdat ik Xpenology draai.. Ik moet nog eens wat anders maar ik heb altijd ruzie met dingen als FreeNAS.

Denken jullie dat er nog veel te winnen is met deze setup? Ik heb eerlijk gezegd het gevoel van niet, ten minste niet zonder van OS te wisselen en spindown te activeren.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

@Kuusj Heb je al Linux en BIOS optimalisatie geprobeerd? Zie de topic start.

Geshuckte drives hebben meestal geen spec sheet waarop het verbruik staat, de enige (of beste) manier is om het zelf te meten door de 3 drives af te koppelen.

Rondom 10W zou haalbaar kunnen zijn voor een Skylake basissysteem met zuinige voeding.

Draait er iets op het systeem dat veel processor gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• project.bobby
hoi3344 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 00:51:
[...]

Zou je mij aanbevelen een zelfde systeempje aan te schaffen, kijkend naar mijn eisen. Evt kan ik plex/gameservers schrappen en daarvoor mijn huidige systeem te gebruiken en die in te schakelen wanneer we er gebruik van willen maken (niet zo vaak). Let me know
Ik denk dat het prima lukt om alles op één zo'n systeempje te draaien - los van je gameservers en plex zaken - zou wel wachten tot black-friday, die dingen schommelen erg veel qua prijs.

• hoi3344
mrmrmr schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:23:
[...]

Je kunt het zelf testen door de hard disk los te koppelen. Eventueel vervangen door een pricewatch: Samsung 870 QVO 4TB.

Ik heb zo snel geen review gevonden van deze voeding, het is mij onbekend hoe efficient die is bij lage belasting.

Je kunt het verbruik omlaag brengen met een pricewatch: Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit. Dat is geschikt voor zuinige systemen zonder grafische kaart, 1x 3.5" disk of 6x 2.5" SATA 5TB.

Haswell is niet zo zuinig. Het vervangen van de basishardware (mb+cpu+ram) door een zuinige 10th gen bespaart ook. Dan heb je samen met de overige upgrades een grotendeels nieuw systeem.
Ik ga inderdaad het verbruik testen met de hdd ontkoppeld. Echter wil ik wel eerst even de belangrijke bestanden er af halen, zodat ik die vast apart heb staan.

De andere PSU is een goede optie, ga ik mij in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
In mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3" heb je een groot aantal handreikingen gedaan t.a.v. wat ik moet doen om mijn server zuiniger te maken. Een gedeelte van het "huiswerk" heb ik gedaan en in deze post laat ik de resultaten zien. Voor de rest heb ik eerst nog vragen en die zal ik hieronder aan de orde stellen.

Hierbij zoals gevraagd de server configuratie:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 324,90€ 324,90
1MoederbordenAsrock Rack X570D4U€ 446,65€ 446,65
1Interne harde schijvenWD Re 4, 2TB€ -€ -
1BehuizingenFractal Design Define 7 Wit€ 159,50€ 159,50
2Externe harde schijvenWD Elements Desktop Storage 14TB Zwart€ 292,82€ 585,64
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 64,97€ 64,97
2Geheugen internKingston ValueRAM Server Premier KSM32ED8/32ME€ 178,61€ 357,22
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 91,53€ 91,53
2Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 199,-€ 398,-
Totaal€ 2.428,41
  1. de 2TB drive is een oude WD enterprise drive die ik op dit moment gebruik voor logging en die na revisie van de storage architectuur er uit moet
  2. de 2 x 2TB SSDs zijn wel actief (mounted) maar nog niet in gebruik - ik moet de storage architectuur nog optimaliseren; alles draait nu op de HDDs
  3. niet relevant voor deze discussie maar wel opvallend: deze componenten kosten in maart 2019 EUR 2046 en op dit moment EUR 2428, een prijsverhoging van 19% in anderhalf jaar en waarschijnlijk meer omdat Pricewatch niet altijd de te betalen prijs laat zien.
Logfiles. De dumps uit dmesg, lscpi, top en powertop zijn hier te vinden.

Er zit geen aparte GPU in - ik heb helemaal geen extra kaarten - maar de BMC controller heeft wel een GPU. De server staat boven op een kast in de berging en ik heb dus geen eenvoudige mogelijkheid om er een monitor, keyboard en muis aan te hangen en ben daarom afhankelijk van de IPMI.

Is het in deze situatie mogelijk en wenselijk om de /etc/default/grub GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet consoleblank=15" wijziging aan te brengen?

Ik ben alvast begonnen met het upgraden van het BIOS en de BMC naar de meest recente versie:
  • BIOS: P1.20
  • BMC: 1.20.00
  • AGESA: ComboV2-AM4_1.2.0.2
Voordat ik het resultaat laat zien het volgende: ik heb er in deze fase voor gekozen om het opgenomen vermogen te meten met de default server load. Dit omdat ik de server niet kan missen. Dat gezegd hebbende is bij volledig default instellingen het vermogen gedaald van 53.2W naar 46.0 W. Dit gold tot ongeveer een uur na reboot. Ik merk echter dat het opgenomen vermogen langzaam oploopt. Nu, 2 dagen na de reboot is het 51.4 dus ik moet de verbeteringen met een korreltje zout nemen.

Als ik alles geoptimaliseerd heb wil ik wel metingen doen met een zo kaal mogelijk systeem - schijven eraf en geen containers draaien of wat er verder nog voor nodig is.

Dan het netwerk. Er zitten 3 RJ45 connectoren op dit board met een aparte NIC voor de IPMI. In principe zou ik alles via 1 ethernet kabel en zonder switch willen laten lopen. Ik heb in het verleden eens geprobeerd dit voor elkaar te krijgen maar dat is me toen niet gelukt. Bonding staat default aan en ik moet nu 2 NICs gebruiken omdat ik anders niet bij de IPMI kom. Hier moet dus waarschijnlijk een besparing te halen zijn door 2 van de 3 NICS uit te zetten.

BIOS settings: ik heb je uitgebreide lijst bekeken. Heb je een bron waarin ik hier meer over kan lezen? Ik heb nog geen manuals of tutorials kunnen vinden die dit AMI BIOS beschrijven.

@mrmrmr Ik meen dat ik hiermee voor zover ik dat nu kan, je vragen beantwoord heb en kijk uit naar je reactie. Alvast dank voor het op gang helpen.

EDIT: vraag m.b.t. BIOS hierboven toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@cville
Is het in deze situatie mogelijk en wenselijk om de /etc/default/grub GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet consoleblank=15" wijziging aan te brengen?
Ja. Ook als je geen monitor hebt. Je mag wel een langere periode kiezen. De tijd is in seconden.

kernel
Er draait Proxmox met kernel Linux version 5.15.53-1-pve.

Powertop instellingen staan op 'good'.

CPU
AMD Ryzen 7 3700X 8-Core Processor (family: 0x17, model: 0x71, stepping: 0x0)

Het grootste verbruik is vermoedelijk afkomstig van de processor en hard disks. powertop meldt een verbruik van 10,1% en schat dat in op 4,51W.

De Frequency stats tab ontbreekt. Ik kan niet zien of de frequentie te hoog is. De C-states tab ontbreekt ook.

De AMD P-state driver zit in kernel 5.17. Het is aan te raden de kernel te upgraden als die beschikbaar is voor Proxmox pve. amd_pstate wordt genoemd in de dmesg op een enkele regel. AMD P-States kunnen beter werken dan de standaard ACPI states.

top is waarschijnlijk uitgevoerd toen VM's niet actief waren, want het toont 0% cpu. Er zijn wel veel taken te zien: 634, Debian geeft ongeveer 111.

NIC
Waarschijnlijk is powertop uitgevoerd toen virtualisatie aan stond, er zijn 10 virtuele adapters.

Wake-on-LAN staat aan, dat mag uit als je het niet nodig hebt.
Enabled Wake-on-lan status for device enp39s0
Enabled Wake-on-lan status for device enp38s0

Hard disks

RAID6 is geconfigureerd volgens dmesg.

Een WD2003FYYS hard disk verbruikt 8,2W. Die zou ik vervangen. Als je de disk gebruikt voor een normaal een op een volume voldoet een 2.5" drive, een Seagate 2.5" 4 of 5 TB verbruikt 0,85W en 0,18W in spindown. SSD's zijn vanzelfsprekend nog zuiniger. RAID creëert een energieoverhead en veroorzaakt complexiteit die bij troubleshooting de recuperatiekansen kan verkleinen. Echte backup is beter.

De 14TB disks zijn misschien WD140EDFZ of WD140EMFZ drives. Je kunt het zelf meten hoeveel het werkelijke idle verbruik is. (boot vanaf een USB live stick met en zonder 1 drive gekoppeld).

Iemand zegt in een reactie op een site dat het idle verbruik 8W is (misschien AC gemeten). Het heeft de aanduiding R/N US7SAP140 en dat zou overeen komen met WD HC530. De HC530 verbruikt 5,5W DC in idle volgens deze WD documentatie..

In de BIOS kun je misschien een instelling vinden om ALPM aan te zetten voor SATA devices. Hot plug mag uit.

PCIe ASPM

AMD FCH SATA Controller: capability: ASPM L0s L1, control: ASPM L1 Enabled.
AMD Matisse USB 3.0 Host Controller: capability: ASPM L0s L1, control: ASPM L1 Enabled.
AMD Starship/Matisse HD Audio Controller: capability: ASPM L0s L1, control: ASPM L1 Disabled.

AMD Starship/Matisse GPP Bridge: ASPM L1 is enabled, maar het wordt niet gebruikt.
control: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1- ASPM_L1.2- ASPM_L1.1-. De - tekens betekent dat het niet enabled is. Maar de capability is er deels wel: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2- ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+

SSD SM981/PM981/PM983:
capability PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+
control: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1- ASPM_L1.2- ASPM_L1.1-
Hier zijn de capabilities goed (ASPM L1.1 en L1.2), maar er staat niets aan.

Nog eens goed in de BIOS kijken of je ASPM aan kunt zetten, en probeer aspm=force in de kernel (de topic start beschrijft hoe je dat kan doen met grub). Forceren kan onstabiliteit veroorzaken. De handleiding geeft alleen een selectie van mogelijke settings, een aantal voor power management belangrijke instellingen zijn niet beschreven. De handleiding van het bord staat hier.

Teruggaan in BIOS versie is een optie, maar niet erg aantrekkelijk. Er is het risico van BIOS wijzigingen, resultaat onbekend.

Op het proxmox forum wordt gesproken over de pcieport 0000:00:1c.0: PME: Spurious native interrupt! meldingen. ASPM uitzetten is cosmetisch en zorgt voor hoger verbruik. Deze workaround lijkt beter.

Conclusie
De storage componenten en strategie en de virtualisatie kun je heroverwegen. BIOS instellingen kunnen misschien worden gevonden en verbeterd en de Linux amd_pstate driver kan misschien worden toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
mrmrmr schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:19:
@cville

[...]

Ja. Ook als je geen monitor hebt. Je mag wel een langere periode kiezen. De tijd is in seconden.

kernel
Er draait Proxmox met kernel Linux version 5.15.53-1-pve.

Powertop instellingen staan op 'good'.

CPU
AMD Ryzen 7 3700X 8-Core Processor (family: 0x17, model: 0x71, stepping: 0x0)

Het grootste verbruik is vermoedelijk afkomstig van de processor en hard disks. powertop meldt een verbruik van 10,1% en schat dat in op 4,51W.

De Frequency stats tab ontbreekt. Ik kan niet zien of de frequentie te hoog is. De C-states tab ontbreekt ook.

De AMD P-state driver zit in kernel 5.17. Het is aan te raden de kernel te upgraden als die beschikbaar is voor Proxmox pve. amd_pstate wordt genoemd in de dmesg op een enkele regel. AMD P-States kunnen beter werken dan de standaard ACPI states.

top is waarschijnlijk uitgevoerd toen VM's niet actief waren, want het toont 0% cpu. Er zijn wel veel taken te zien: 634, Debian geeft ongeveer 111.

NIC
Waarschijnlijk is powertop uitgevoerd toen virtualisatie aan stond, er zijn 10 virtuele adapters.

Wake-on-LAN staat aan, dat mag uit als je het niet nodig hebt.
Enabled Wake-on-lan status for device enp39s0
Enabled Wake-on-lan status for device enp38s0

Hard disks

RAID6 is geconfigureerd volgens dmesg.

Een WD2003FYYS hard disk verbruikt 8,2W. Die zou ik vervangen. Als je de disk gebruikt voor een normaal een op een volume voldoet een 2.5" drive, een Seagate 2.5" 4 of 5 TB verbruikt 0,85W en 0,18W in spindown. SSD's zijn vanzelfsprekend nog zuiniger. RAID creëert een energieoverhead en veroorzaakt complexiteit die bij troubleshooting de recuperatiekansen kan verkleinen. Echte backup is beter.

De 14TB disks zijn misschien WD140EDFZ of WD140EMFZ drives. Je kunt het zelf meten hoeveel het werkelijke idle verbruik is. (boot vanaf een USB live stick met en zonder 1 drive gekoppeld).

Iemand zegt in een reactie op een site dat het idle verbruik 8W is (misschien AC gemeten). Het heeft de aanduiding R/N US7SAP140 en dat zou overeen komen met WD HC530. De HC530 verbruikt 5,5W DC in idle volgens deze WD documentatie..

In de BIOS kun je misschien een instelling vinden om ALPM aan te zetten voor SATA devices. Hot plug mag uit.

PCIe ASPM

AMD FCH SATA Controller: capability: ASPM L0s L1, control: ASPM L1 Enabled.
AMD Matisse USB 3.0 Host Controller: capability: ASPM L0s L1, control: ASPM L1 Enabled.
AMD Starship/Matisse HD Audio Controller: capability: ASPM L0s L1, control: ASPM L1 Disabled.

AMD Starship/Matisse GPP Bridge: ASPM L1 is enabled, maar het wordt niet gebruikt.
control: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1- ASPM_L1.2- ASPM_L1.1-. De - tekens betekent dat het niet enabled is. Maar de capability is er deels wel: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2- ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+

SSD SM981/PM981/PM983:
capability PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+
control: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1- ASPM_L1.2- ASPM_L1.1-
Hier zijn de capabilities goed (ASPM L1.1 en L1.2), maar er staat niets aan.

Nog eens goed in de BIOS kijken of je ASPM aan kunt zetten, en probeer aspm=force in de kernel (de topic start beschrijft hoe je dat kan doen met grub). Forceren kan onstabiliteit veroorzaken. De handleiding geeft alleen een selectie van mogelijke settings, een aantal voor power management belangrijke instellingen zijn niet beschreven. De handleiding van het bord staat hier.

Teruggaan in BIOS versie is een optie, maar niet erg aantrekkelijk. Er is het risico van BIOS wijzigingen, resultaat onbekend.

Op het proxmox forum wordt gesproken over de pcieport 0000:00:1c.0: PME: Spurious native interrupt! meldingen. ASPM uitzetten is cosmetisch en zorgt voor hoger verbruik. Deze workaround lijkt beter.

Conclusie
De storage componenten en strategie en de virtualisatie kun je heroverwegen. BIOS instellingen kunnen misschien worden gevonden en verbeterd en de Linux amd_pstate driver kan misschien worden toegepast.
Even een korte reactie - er is genoeg werk aan de winkel.

"De Frequency stats tab ontbreekt. Ik kan niet zien of de frequentie te hoog is. De C-states tab ontbreekt ook."

Ik weet zeker dat ik die er ingezet heb; waarschijnlijk een of andere copy/paste error. Ik heb 2 aanvullende logs bij de folder gezet.

Ik had oorspronkelijk de WD2003FYYS als experiment er bij gezet om frequentie en hoeveelheid van de logging te analyseren. Ik ga hem er uit halen.

top: ik had op aanwijzing uit een van je links het commando "top -b -n 1 > top.log" gebruikt. Als ik gewoon top draai ziet de output er normaler uit. Zie folder voor een stukje top output. EDIT: ik heb geen VMs maar wel 5 containers.

De RAID 6 in dmesg begrijp ik niet; ik heb nergens in de BIOS een RAID gedefinieerd en gebruik uitsluitend de Proxmox ZFS mirror.

De drives zijn inderdaad WD140EDFZ-11A0VA0 drives die shucked zijn uit WD Elements. Voor zover ik na heb kunnen gaan zijn deze equivalent aan WD Red Plus, 14TB - WD140EFGX die een idle power hebben van 3.0W. Toegegeven dat is niet door mij gemeten maar dat ga ik wel doen.

Tot slot - en voor de zekerheid : heb je mijn edit m.b.t. BIOS documentatie gezien?

Wederom bedankt; ik ga morgen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@cville De RAID6 test wordt uigevoerd tijdens opstarten. Met normale volumes is het makkelijker om drives in spindown te zetten. ZFS heeft wellicht management overhead. Mirroring is gelijkwaardig aan RAID 1. Omdat je 2 drives draait verdubbelt het verbruik. Zoals ik schreef, je kan het verbruik van de drive apart meten (hoeft niet gemount te zijn) als je vanaf een Linux live USB stick start, eerst zonder hard disks, dan met 1, dan met 2. Dat geeft inzicht.

De BIOS edit heb ik gezien, de handleiding had ik gelinkt. Ik denk niet dat de normale WD 14TB drives hetzelfde zijn als deze, maar misschien kun je plaatjes ervan vergelijken met de drives die je hebt. Let vooral op de vorm van de deksel en plaatsing van schroeven en op de printplaatvorm op de achterkant. De voormalige HGST is de producent van jouw drives als het HC drives zijn. WD is eigenaar van HGST.

Ik heb de toegevoegde tabbladen bekeken. C-states voor cores en package staan op C2. Geen ACPI states, dat wordt aangegevn met ACPI in powertop, maar misschien is dat anders voor AMD . Dit ziet er in ieder geval anders uit dan bij Intel:

Pkg(OS)  |            Core(OS) |            CPU(OS) 0   CPU(OS) 8
POLL        0.0%    | POLL        0.0%    | POLL        0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
C1          0.1%    | C1          0.0%    | C1          0.0%    0.2 ms  0.1%    0.1 ms
C2         98.8%    | C2         99.5%    | C2         99.6%   38.7 ms 99.4%   19.6 ms

|            Core(OS) |            CPU(OS) 1   CPU(OS) 9
                    | POLL        0.0%    | POLL        0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    | C1          0.1%    | C1          0.2%    0.1 ms  0.0%    0.5 ms
                    | C2         98.7%    | C2         97.7%    6.5 ms 99.7%   46.1 ms

|            Core(OS) |            CPU(OS) 2   CPU(OS) 10
                    | C1          0.0%    | C1          0.0%    0.2 ms  0.0%    0.3 ms
                    | C2         97.2%    | C2         98.7%   25.9 ms 95.7%   47.0 ms

|            Core(OS) |            CPU(OS) 3   CPU(OS) 11
                    | C1          0.0%    | C1          0.1%    0.1 ms  0.0%    0.5 ms
                    | C2         99.2%    | C2         98.7%   29.6 ms 99.7%   44.1 ms

|            Core(OS) |            CPU(OS) 4   CPU(OS) 12
                    | C1          0.1%    | C1          0.2%    0.5 ms  0.1%    1.0 ms
                    | C2         99.5%    | C2         99.2%   24.6 ms 99.8%   47.5 ms

|            Core(OS) |            CPU(OS) 5   CPU(OS) 13
                    | C1          0.2%    | C1          0.3%    0.3 ms  0.1%    0.3 ms
                    | C2         98.3%    | C2         97.0%    6.8 ms 99.7%   37.0 ms

|            Core(OS) |            CPU(OS) 6   CPU(OS) 14
                    | C1          0.1%    | C1          0.2%    0.3 ms  0.0%    0.3 ms
                    | C2         99.1%    | C2         99.3%   22.6 ms 99.0%   39.6 ms

|            Core(OS) |            CPU(OS) 7   CPU(OS) 15
                    | C1          0.1%    | C1          0.1%    0.3 ms  0.1%    0.8 ms
                    | C2         99.1%    | C2         98.8%   40.9 ms 99.5%   39.1 ms

De frequentie tab is vreemd als je Intel gewend bent. Er staan geen frequenties op, maar er wordt wel aangegeven dat de processor op 100% op idle staat. Omdat die ook nog niet eerder is langsgekomen zet ik hem hieronder.

Package |             Core    |            CPU 0       CPU 8
3.60 GHz     0.0%   | 3.60 GHz     0.0%   | 3.60 GHz     0.0%        0.0%
2.81 GHz     0.0%   | 2.81 GHz     0.0%   | 2.81 GHz     0.0%        0.0%
2.21 GHz     0.0%   | 2.21 GHz     0.0%   | 2.21 GHz     0.0%        0.0%
Idle       100.0%   | Idle       100.0%   | Idle       100.0%      100.0%

|             Core    |            CPU 1       CPU 9
                    | 3.60 GHz     0.0%   | 3.60 GHz     0.0%        0.0%
                    | 2.81 GHz     0.0%   | 2.81 GHz     0.0%        0.0%
                    | 2.21 GHz     0.0%   | 2.21 GHz     0.0%        0.0%
                    | Idle       100.0%   | Idle       100.0%      100.0%

|             Core    |            CPU 2       CPU 10

|             Core    |            CPU 3       CPU 11

|             Core    |            CPU 4       CPU 12

|             Core    |            CPU 5       CPU 13

|             Core    |            CPU 6       CPU 14

|             Core    |            CPU 7       CPU 15

Misschien is dit iets van de nieuwe amd_pstate. Ik heb de indruk dat die wel al actief is, maar het nieuwsartikel op Phoronix zegt dat er nieuwe functionaliteit is toegevoegd in latere kernel versies. Het zou ook kunnen dat men nieuwere patches heeft gebackport naar een oudere kernel.

Is er misschien iemand met AMD Ryzen die output kan posten ter vergelijking?
Ik vond hier wel iets dat er op lijkt, maar dat is een oude powertop versie op een nVidia systeem.

Edit: toch een voorbeeld met 3800X:
https://forums.unraid.net...ndComment&comment=1165827

De normale top toont dat influxd met 1,7% het meest langdurig actieve proces is. De pve-firewall verbruikt 0,7%. pve = Proxmox Virtual Environment. Als e.e.a. normaal draait kun je zien wat er veel verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-06 11:02

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Niet helemaal 100% ontopic maar toch genoeg: ik heb een mini pc'tje als desktop (asus pn 51 met een
amd 5700u) en zou hier graag het stroomverbruik eens nauwkeurig van willen meten.

De overweging is om deze evt gewoon 24/7 te laten draaien (momenteel draait ie al behoorlijk wat uren) en hiermee 2 arm bordjes te elimineren (een rpi4 en een odroid xu4q). Die laatste zou ik ook graag eens willen doormeten. Wie weet is het 'energiebudget' vriendelijker om gewoon mijn desktop als "server" te laten dienen en het zou voor een aantal zaken wel eenvoudiger zijn om gewoon amd64 te kunnen gebruiken.

Hoe dan ook; in de topic start staan een aantal stroommeters die goed presteren. Echter kom ik er niet helemaal aan uit:
- Brennenstuhl PM 231 E heeft volgende opmerking bij een reviewer:
Accurate meter. Echter is deze in België niet zonder adapter te gebruiken. Achteraan is namelijk enkel een type Type F plug zonder penaarde voorzien. Vreemde keuze, omdat de meeste toestellen van de afgelopen 30 jaar met een hybride CEE 7/7 stekker komen.
Aangezien ik ook Belg ben weet ik niet goed in te schatten hoe problematisch dit is? Ik zou 'm ook breder willen gebruiken om (gezien de dure energie) een aantal andere toestellen te meten/sluipverbruik te minimaliseren.

De VOLTCRAFT ENERGY-LOGGER 4000 is nergens meer beschikbaar. De
ELV Energy Master Basic 2 nog wel, maar ik vraag me af of die niet hetzelfde probleem heeft met die penaarde? Die is ook al een stukje prijziger.

Zijn er ondertussen al nieuwere suggesties voor een betrouwbare meter?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-06 14:27
@DeadLock ik vermoed dat deze geen gat heeft voor een penaarde, en dus niet gebruikt kan worden in een stopcontact met penaarde

Je kan een conversie/stekkerblok met randaarde stopcontacten er nog voor zetten om dat eventueel op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Mja, dat is inderdaad waardeloos. Alle stopcontacten hier in huis hebben een penaarde. Welk model zou dan wel te overwegen zijn? Een stekkerblok vind ik maar een matige oplossing persoonlijk.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjoep
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:19
FYI, ik heb twee PM231E's.
eentje met code FR 3655 met gat in (denk in de gamma gehaald)
eentje met code DE 3655 zonder gat (lang geleden vanop amazon besteld)

edit:

[ Voor 45% gewijzigd door tjoep op 23-09-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi3344
Ik heb net in mijn machine de snelheid van mijn DDR3 geheugen verlaagd van 1600mhz naar 800mhz en dat scheelt idle toch best in stroom. volgens HWmonitor gaat het idle verbruik van 1.35 watt naar 1.05 watt. Zijn hier meer mensen die hiermee hebben geëxperimenteerd?

Echter blijft mijn uncore op ongeveer 3 wat steken. Iemand een idee hoe ik die zou kunnen verlagen?

Verder heb ik mijn 3.5" HDD eens unconnected en mijn verbruik is van 17 - 20 - 25 - 17 watt spikes naar 15- 16 - 17 watt gedaald.

[ Voor 15% gewijzigd door hoi3344 op 23-09-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de.lesse
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-06 20:56
DeadLock schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:51:Zijn er ondertussen al nieuwere suggesties voor een betrouwbare meter?
@DeadLock Ik gebruik deze https://nl.aliexpress.com/item/32695358611.html en werkt aardig goed. Als er zijn die dit tegenspreken. Graag. :P

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H19c67dc3f5b04e22a808dcb5f13f2006S/Zhurui-PR10-EU16A-US15A-BS13A-FR16A-AU10A-Plug-Power-Meter-Watt-Meter-Socket-Energie-Meter-Elektriciteit.jpg_Q90.jpg_.webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:57
DeadLock schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:51:

ELV Energy Master Basic 2 nog wel, maar ik vraag me af of die niet hetzelfde probleem heeft met die penaarde? Die is ook al een stukje prijziger.

Zijn er ondertussen al nieuwere suggesties voor een betrouwbare meter?
De ELV Energy master is echt heel nauwkeurig bij lage vermogens. Ook het standby vermogen van 0,1W is gewoon nauwkeurig te meten. Misschien niet noodzakelijk bij het opsporen van grootverbruikers in het huishouden, maar wel heerlijk als je aan je zuinige server wil meten.

Hij heeft overigens WEL een penaarde aan de stekkerzijde, maar niet bij het stopcontact. Dus als de stekker van het apparaat wat je wil meten universeel/europees/nederlands/duits is, dan gaat het prima werken. Als er een 'Belgische' stekker aan zit dan heb je dus geen randaarde met de ELV meter er tussen. Lang niet alle apparaten zijn geaard, dus ook dat hoeft niet altijd een probleem te zijn.

Ik heb de ALI-expres meters niet beoordeeld, ik ken ze ook niet,maar een bij een display met 5 cijfers achter de komma zet ik vragen bij de nauwkeurigheid. Ik zou voor known good gaan.
Maar maak vooral je eigen afweging.

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 23-09-2022 16:58 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Bedankt voor de inzichten; ik heb de ELV Energy Master Basic 2 gekocht :).

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
@mrmrmr Ik heb na jouw reactie /var/log van de WD2003FYYS gehaald en hem er fysiek uitgehaald. Het resultaat verraste me toch nog: van 51.3W naar 37.1W, een verbetering van 28%. Ik denk dat ik hiermee meteen de grootste verbetering te pakken heb.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de.lesse
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-06 20:56
Skynett schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:55:
[...]Ik heb de ALI-expres meters niet beoordeeld, ik ken ze ook niet,maar een bij een display met 5 cijfers achter de komma zet ik vragen bij de nauwkeurigheid. Ik zou voor known good gaan.
Maar maak vooral je eigen afweging.
Ik heb er geen aandelen in maar die 5 cijfers na de komma zijn van KWh.
Toch even dubbel gechecked:
https://lygte-info.dk/rev...Recorder%20PR10%20UK.html
The PR10 need 0.1 watt before it will display any power and it need 5mA before it will display any current.
Generally I am very impressed with how good it is at low power levels, this will often be a problem with energy meters.
The precision looks good.

Ondertussen 50€ is het misschien duur. Maar dat haal je er tegenwoordig gerust uit!
@mrmrmr bij de lijst van de meters updaten? (want de vraag ivm meters komt regelmatig terug) PR10-D voor de Belgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Hoeveel watt verbruiken de systemen van Ali gemiddeld? Ik heb een Dell Optiplex die ongeveer 9 watt doet en waar ik nog wel wat winst kan behalen. Echter als een systeem van Ali veel minder verbruiken dan wil ik er toch eens naar kijken. Ik zal de machine voor OPNsense gaan inzetten.

Ik heb het dan over zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0kQPED_uFSTrYhxauUvLoreHnU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R7aPfSLblWqTrs7R17SUmp6V.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Beun schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:15:
Hoeveel watt verbruiken de systemen van Ali gemiddeld? Ik heb een Dell Optiplex die ongeveer 9 watt doet en waar ik nog wel wat winst kan behalen. Echter als een systeem van Ali veel minder verbruiken dan wil ik er toch eens naar kijken. Ik zal de machine voor OPNsense gaan inzetten.

[Afbeelding]
Ik heb zo een TonTon kastje met een N6005 processor erin functionerend als OPNsense appliance. Ik voed het middels PoE+ en UniFi dashboard geeft aan 7.24W. Geen besparingstweaks gedaan en alle 4 2.5Gbe poorten in gebruik.

Wellicht geeft dat je enig beeld.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Mirabis schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:21:
[...]

Ik heb zo een TonTon kastje met een N6005 processor erin functionerend als OPNsense appliance. Ik voed het middels PoE+ en UniFi dashboard geeft aan 7.24W. Geen besparingstweaks gedaan en alle 4 2.5Gbe poorten in gebruik.

Wellicht geeft dat je enig beeld.
Top! Is toch een stukje zuiniger en het is een stuk minder lomp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:11
Na een stroomstoring zijn bij mijn nas/server (hp microserver gen8) meerdere schijven tegelijk gecrashed en is het nu eens tijd om een nieuw systeem samen te stellen. Met de huidige energie prijzen lijkt het me nuttig om hiervoor na te denken in energieverbruik.

Nu zie ik hier meerdere malen verschillende fujistu/kontron moederborden genoemd welke mij interessant lijken maar volgens mij zijn deze momenteel nergens verkrijgbaar? Hoe vinden jullie deze? In mijn geval wil ik een moederbord met ECC ondersteuning.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TimDJ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:13:
Na een stroomstoring zijn bij mijn nas/server (hp microserver gen8) meerdere schijven tegelijk gecrashed en is het nu eens tijd om een nieuw systeem samen te stellen. Met de huidige energie prijzen lijkt het me nuttig om hiervoor na te denken in energieverbruik.

Nu zie ik hier meerdere malen verschillende fujistu/kontron moederborden genoemd welke mij interessant lijken maar volgens mij zijn deze momenteel nergens verkrijgbaar? Hoe vinden jullie deze? In mijn geval wil ik een moederbord met ECC ondersteuning.
Als ze niet beschikbaar zijn dan zijn ze niet beschikbaar :P Het lijkt er op dat deze borden voornamelijk in batches worden geproduceerd en niet (te ver) vooruit. Daardoor zijn ze regelmatig niet leverbaar, maar komen vervolgens wel weer terug. Alleen lijkt me in jouw situatie wachten niet wenselijk? Dus dan is het wel een probleempje.

Overigens is er AFAIK maar 1 model met ECC ondersteuning. En uiteraard moet je dan ook een processor hebben met ECC ondersteuning. De i3-9100 geldt dat voor (heb ik zelf ook in combinatie met het juiste bord en ECC RAM :P), de i5 & i7 sowieso niet, de Pentium denk ik wel maar weet ik niet zeker.

Daarnaast gaat het het dan over oudere borden (8th & 9th gen Intel CPUs, terwijl 12th al bestaat). Maar Kontron is wel bezig met opvolgers en de modelnummers zijn daarvan ook al bekend. Deze zijn dan IIRC voor 12th gen Intel CPUs bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 22:52
Heeft iemand nog andere suggesties van "redelijke nauwkeurige" energiemeters buiten degene die in de topicstart staan? Die zijn niet allemaal leverbaar meer.

Ik wil hem daarnaast ook gebruiken om kleine sluiperverbruikers op te sporen en wil ook stromen < 2 watt kunnen meten.

[ Voor 3% gewijzigd door ndedecke op 23-09-2022 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:57
ndedecke schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 21:41:
Heeft iemand nog andere suggesties van "redelijke nauwkeurige" energiemeters buiten degene die in de topicstart staan? Die zijn niet allemaal leverbaar meer.

Ik wil hem daarnaast ook gebruiken om kleine sluiperverbruikers op te sporen en wil ook stromen vermogen < 2 Watt kunnen meten.
Energiemeters... deel hier je ervaringen
In deze topicstart van energiemeters staat een hele lijst van testen van energiemeters. Daar staan er en heleboel.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Beun schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:15:

[Afbeelding]
Zie het zelfbouwroutertopic, daar komen dat soort systeempjes regelmatig voorbij :)
Zelfbouw project: Firewall / Router / AP

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Beun
Raven schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:33:
[...]

Zie het zelfbouwroutertopic, daar komen dat soort systeempjes regelmatig voorbij :)
Zelfbouw project: Firewall / Router / AP
Bedankt, meteen even doornemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:05
heey iedereen,

Ik ben ook opzoek naar een leuke zuinige server. Ik heb al zitten browsen door deze forum maar ben er niet uit. Ik heb nu een HP microserver gen8, met 16GB Ram, xeon E31260L. Ik heb de bootdisk aangesloten op de odd poort. zitten totaal 4 disken in en heb ook nog 2 disken aangesloten met een usb behuizing (cy box jbod 4 disk behuizing) Ik heb er openmediavault op geinstalleerd, met docker, zfs etc.

Ik heb dit allemaal op 1 verlengsnoer met stekkerblok aangesloten dus kan vrijmakkelijk het gebruikt meten, onder idle verbruikt het ~75W en onder load snel richting de 100W.

vraag me af of dit echt zuinier kan of wat een alternatief is wat qua performance beter is. Als ik iets anders maakt of koop wil ik er ook sws meer ram in zitten, 16GB is wel erg krap. wat is jullie mening ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@murdock01 Als je eerst meet zonder hard disks en dan een voor een disks toevoegt krijg je inzicht in wat het basisverbruik is en wat de hard disks daar bovenop verbruiken. Waar meet je mee?

Hardware is maar een van de 3 factoren bij verbruik: 1. hardware, 2: BIOS/besturingssysteem optimalisatie 3: inrichting/applicaties/evt. virtualisatie.

Je kan ook booten vanaf een Debian USB live stick zonder hard disks om zodoende te zien wat het kale verbruik is exclusief de invloed van het huidige besturingssysteem.

Pas als je afzonderlijk meet weet je wat de oorzaak is van verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
@mrmrmr Ik heb even zitten meten voor je.

alles uit maar wel aangesloten 11w, (switch, adapters en server ilo blijft actief)

boot naar provisioning zonder disken 43 W

met 4 disken en ssd
boot naar provisioning 65W

met 6 disken en ssd
in full OS 75W.

volgens mij is dat gewoon volgens verwachting voor een hp microserver, ook als ik kijk op google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:13

Quad

Doof

Je hebt ook een CPU uit 2011.
Wat maakt het dat je 6 disks nodig hebt? Kan je dit ook vervangen door meerdere SSD's?
Als je een systeem configureert conform je specificaties met een moderne CPU, moederbord, voeding, ram en SSDs haal je tot 50W continue verbruik winst.
Een besparing van meer dan 400kWh per jaar.

Stel dat een systeem 4 jaar lang voor jou in productie is, scheelt het je ruim 500 euro aan kosten over 4 jaar, of 11 euro per maand (gerekend met 30 cent/kWh), maar waarschijnlijk zal dit hoger liggen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
mijn disken komt eigenlijk door zfs en had er een beetje overna gedacht.

Ik heb dus
1 pool van 2x 6TB voor mijn data. deze kan ook downspinnen.
1 pool van 2x 4TB voor docker data, netcloud, wordpress etc
en dan een jbod van 2 disken voor alle arr containers en plex en deze kan ook downspinnen.

deze vervangen door ssd's wordt wel gelijk een hele dure grap, maar een andere server is misschien wel verstand.

Ik heb trouwens nog een intel nuc met een 6200u en 32gb ra. deze zou al zuiniger moeten zijn. , ik weet alleen niet of het handig is om alles via usb aan te sluiten in plaatst van sata of is dit een recept voor problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:35

FreakNL

Well do ya punk?

Tja.

Ik heb nog even (energiecontract loopt nog tot okt 2024), maar ik zal er toch ook aan moeten geloven.

Casus:
1 x Server (Supermicro MB, 64GB RAM (ECC, Registred, DDR4), Xeon E5-2620 V4, 1xSSD (512gb (OS)). IBM M1215 card met 2x1.92 SAS SSD in RAID-1) (Windows 2016, Hyper-V).
1 x NAS-1 (8x4TB, RAID-6) + 5TB external USB drive
1 x NAS-2 (12x4tb, RAID-6) (offline backup)
10-15 VMs (Domotica, Plex, DC, Backup, Webserver, Camera, etc) (staan op de 1.92TB RAID-1 volume)

Dit hele zwikje doet 180watt, wat dus al snel naar de 1700/1800kwh per jaar gaat. Ik reken dan de offline NAS niet mee. Die gaat 1 keer per 2 maanden een halve dag aan om een kopie van alles te trekken en gaat dan weer uit. Dat zou ik eventueel kunnen combineren met (toekomstige) PV.

Ik wil zeker niet teveel inleveren op "services", maar dit moet beter kunnen. Voor mezelf, maar ook voor het milieu.

Als ik naar mijn NAS kijk heb ik daar zo'n 29tb aan storage tot mijn beschikking, maar 22-24tb daarvan is 'media' (tbv PLEX). Zeer statisch spul. Ik kan daar prima wat van reduceren en dat terugbrengen naar 10tb... De rest kan gewoon op de "offline NAS" en naar behoeven "online" gebracht worden.. Er blijft dan nog zo'n 5TB over, dat zijn documenten, ISO's, software, foto's en een (rsync) backup van de NAS van mijn ouders etc... Ook daar kan ik echt nog wel wat spul naar de "offline" NAS brengen.

Mijn plan is eigenlijk om een low-power server te maken die:

1. Alle VM's nog steeds kan draaien. Overigens staat een groot deel vaak te idlen.. Processorverbruik is nauwelijks een issue, het gaat meer om IOP. Ik kan ook VMs reduceren door taken te consolideren.
2. 64GB heeft.
3. Een RAID5 set heeft van 4x1.92tb SAS SSD (netto dus 5.7TB) waarop ik OS (200gb), VMs (1.8TB) en 'online' data (2 a 3 TB) kan draaien.
4. 1x18TB 3.5 SATA disk voor statische media (10TB) en dagelijkse (VEEAM) backup van de RAID5 set uit punt 3.
5. Aangezien ik een deel van de data niet meer 'online' ga hebben (maar alleen op NAS-1 ga behouden) wil ik beiden NAS-en behouden. Anders zou het alleen nog maar op NAS-1 staan.

Details daaromtrent verder uit te werken.

Met betrekking tot stroomverbuik zou ik tevreden zijn als ik de boel terug kan brengen naar maximaal 50watt. Exclusief de NAS-en, deze zullen namelijk alleen nog periodiek aanstaan.

Ik weet echter niet of dit realistisch is. Idle is het spul namelijk nooit, zowel de disken als CPU niet. Aan de andere kant staat die XEON ook wel uit zijn neus te eten. Ik zit nu standaard 25% utilization op 1.30ghz (hij throttled naar down). Bij het starten van een PLEX stream op mijn iPhone gaat hij wel naar 80% op 2ghz... Maar ik kan me niet voorstellen dat ik met deze processor maar 1 transcode stream tegelijk kan doen :)

Ik vind uptime/redundantie ook wel een ding. Die 18tb mag best uitvallen. Maar ik heb ook wel wat spul wat ik gewoon wel echt 24/7 nodig heb (docs, vms). Ik zit ook nog weleens in het buitenland en dan moet niet mijn hele domotica op zijn gat liggen etc...

Bierviltje.
1x18TB MG09 = 9watt
4x1.92 = 16.4watt (fabrieksopgaaf)
1xM1215 = 10watt(?) (niet kunnen vinden)

Dan zit je al op 35 watt..

En dan moet je je mobo + geheugen + cpu er nog bij optellen... Ik zou mijn M1215 kunnen laten vervallen maar ik wil die SAS SSD's toch echt wel gaan hergebruiken, aangezien ik ze toch al heb. Hetzelfde geld voor het geheugen.

Ik zit nu zelf aan dit bordje te denken;
uitvoering: Asrock Rack C3758D4I-4L

Een flinke investering maar;
- Mijn geheugen staat op de QVL list (Hynix HMA82GR7AFR4N-UH)
- Het lijkt erop dat dit bord SAS schijven snapt, dus dat scheelt ook.
- Het lijkt op een zeer zuinig bordje+CPU

Ik ga wel van 16 naar 8 threads. Als de dingen iets trager worden vind ik dat ook niet erg. Maar hij moet nog wel Plex kunnen transcoden (2x simultaan)... Als ik daarop google vind ik tegenstrijdige berichten overigens.

Anyways, ik sta ook open voor iets anders.

TL/DR
50 watt maximaal
Liefst behoud van geheugen en SAS SSD (scheelt aankoopkosten)
4x1.92 SAS SSD in RAID-5
Processor capabel om +-10VMs te kunnen runnen en 2 plex (transcode) streams.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik hoef niet eens 2x18TB te hebben.. 1x18TB "online" met statische meuk (lees: media tbv Plex) en dan eens per maand een backup naar een offline NAS is voldoende. Als die enkele 18TB rot gaat koop ik een nieuwe.

Ik wil wel redundantie voor mijn documenten en VMs. Dat zou dan met SSD/RAID moeten.

Verkopen van oude meuk kan prima, maar dat komt later wel. Is op dit moment niet de grootste prio.

+-10 vms bestaan uit:

2xDC (dat kan er ook prima 1 worden)
1x Plex VM
1x DB VM (MySQL)
1x MGT VM (hier doe ik eigenlijk alles op via RDP, ook remote (toegang via VPN)
1x Applicatie VM (o.a. Domoticz)
1x Webserver VM (Apache)
1x Backup VM (Veeam)
1x monitoring VM (PRTG)
1x Camera VM (BlueIRIS)
1x Ubuntu VM (OpenVPN server, Wireguard server, homebridge)
1x Downloader VM (zit in een apart vlan achter een commerciele VPN)
1x PFSense VM

En soms spin ik een extra VM om dingen te testen.

Ik kan een hoop van deze VMs best consolideren hoor. Maar VMs die staan de idlen zorgen ook niet voor een hoge (CPU) load.

De NAS gaat niet verkocht maar gaat offline. Dus dat gaat al geld schelen. De andere NAS blijft ook maar ook die blijf offline.

Qua dataset en backup-plan denk ik aan dit:

Server -> NAS 1 -> NAS 2
60% online -> 100% offline -> 100% offline

Ik kan geen NAS wegdoen omdat ik dan een SPOF krijg. Op NAS 1 staat al mijn data en de backup daarvan staat op NAS2.. Op de server staat in mijn plan nog slechts 60% van mijn data, die staat dan zowel op NAS 1 als NAS 2 en de allerbelangrijkste data daarvan (5-10%) gaat ook nog eens met een rsync naar de NAS bij mijn ouders.

Containers is echt een goed punt, daar moet ik me in gaan verdiepen. Ik kan me voorstellen dat Domoticz, Plex, etc prima in een container kan draaien.

Blijft alsnog het punt staan;
Wat voor hardware ga ik kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FreakNL schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:47:
Ik wil wel redundantie voor mijn documenten en VMs. Dat zou dan met SSD/RAID moeten.
RAID is geen backup! Als je een bestand per ongeluk verwijderd is het ook met RAID weg. Als de bliksem inslaat en de voeding / server * poef * doet zijn beide schijven weg.

RAID doe je voor uptime garantie, niet als backup / redundantie. Die belangrijke documenten kun je veel beter ook offsite backuppen. En dan heb je de redundantie niet nodig. Of is het na uitval een probleem dat het bv een dagje duurt voordat je de documenten van de offsite backup terug gehaald hebt? Met een goede backup zou naar mijn idee die redundantie onder normale omstandigheden in ieder geval niet nodig hoeven te zijn. En dat bespaart je dan weer een extra HDD n aanschaf en verbruikskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@murdock01
Verbruik zit vooral in het 24x365 aspect, het staat altijd aan en kost daarmee ook altijd energie. Al verbruikt iets maar 1 W, per jaar was dat een jaar geleden het equivalent van ongeveer 2 euro. Tegenwoordig ligt het tarief van stroom veel hoger. Dat kan varieren van 3 to 10 euro. Over een afschrijvings/gebruiksperiode van 5 jaar is dat 5 keer meer, dus 15 tot 50 euro per Watt.

Als ik het goed begrijp verbruikt je server in de basis 32W (43-11=32). Niet abnormaal voor oude hardware zonder power management. Daar is wel iets vanaf te halen met een nieuw basissysteem gebaseerd op een 10th gen desktop processor, gecombineerd met software die om kan gaan met power management.

Zoals @Quad noemt kun je iets doen aan de hard disks. Die verbruiken kennelijk ook 32W (75-43=32). Oplossingen kunnen zijn: SSD's, 2.5" hard disks (individueel), zuinige zeer grote 3.5" hard disk.
Backup disks hoeven niet de hele tijd mee te draaien, die kunnen via USB3 tijdelijk worden aangesloten in een externe behuizing met eigen adapter. Als de stekker van de adapter eruit is verbruikt dat niets meer.

Als het verbruik in totaal 100W is, is er 25(+)W overhead aan software. Daar kun je ook flink besparen met een zuinig besturingssysteem en het stoppen van applicaties die draaien maar weinig nuttigs doen, bijvoorbeeld overmatige logging die een SSD uit de slaapstand houdt. Of loggen op mechanische disks. Het wegnemen van virtual machines, hypervisor en bij voorkeur ook containers levert een zuinig systeem op.

Je kunt dus al die aspecten aanpakken.

Lijstje 10th gen metingen: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3". Momenteel is dit het zuinigst mainstream voor desktop processoren.

@FreakNL Virtualisatie heeft altijd een flinke overhead. Individuele VM's ook. Het is in feite een stapeling van de overhead van een compleet besturingssysteem op elkaar. Daarnaast hebben hypervisors zoals ESXi soms geen mogelijkheid om low power standen toe te passen, Linux (Debian/Ubuntu) kan dat wel en die zuinig zeer zuinig, BSD is niet zo zuinig. Daarom is geen virtualisatie beter en zonder containers is nog beter.

Is het echt nodig om voor thuis een server zoals bij een bedrijf te hebben, of kun je ook kiezen en gewoon de offline backup goed regelen zoals ik hierboven beschreef? Thuis is availability geen halszaak, je hoeft waarschijnlijk geen salarissen door te betalen in downtijd, dus tijd is feitelijk goedkoop. Het is beter te focussen op benodigde functionaliteit en databehoud door backup.

Vermijd IPMI, SAS, onzuinige of veel netwerkaansluitingen. IPMI is hardware virtualisatie met een flinke overhead en SAS is van nature onzuinig. SAS disks verbruiken ook veel en controllers verbruiken ook meer dan SATA. IPMI kan worden vervangen door remote desktop software. De server staat niet in een data center, dus je kunt er makkelijk bij. Het is aan te raden om een Intel processor te kiezen met een geintegreerde gpu.

Wat ik hierboven schreef voor @murdock01 geldt grotendeels ook voor jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Raid is geen idd backup, dat zeg ik ook nergens.

Maar ik wil redundantie. Alleen niet meer voor de volledige +-30tb . Dus de nas kan weg/uit.

Ik ben soms een maand in het buitenland dus ik heb voor belangrijke data en vms gewoon redundantie nodig. Dat mijn vriendin en ik dan geen Plex meer kunnen kijken is prima, maar de home automation moet gewoon doordraaien. Dus redundantie is echt een harde eis.

De sas SSDs doen 4 watt, daar is nauwelijks winst te halen. Eens dat een controller ook nog wat doet maar het is wat het is. De winst zit hem in de NAS uit en dat gaat ook gebeuren

Ik wil dus 4x Sas SSD in raid en enkele 18tb Sata. En genoeg performance. 50watt is acceptabel, zelfs bij een KWH-prijs van 1 euro. (Jaarlijks zo’n 450 euro). Dat klinkt misschien raar maar het gemak brengt me ook veel en de server bespaart me ook kosten. Ik had 10 jaar geleden een server die 300watt deed. Dat was tegen (toen) 22 cent de KWH ook gewoon tegen de 600 euro per jaar.

[ Voor 95% gewijzigd door FreakNL op 27-09-2022 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Een extra dual NIC in de Optiplex geplaatst en OPNsense erop geïnstalleerd. Resultaat?

15.6W 😅

Het was voor deze veranderingen nog 9W. Ben toch aan het twijfelen over een ander systeem. Om nu constant bijna 16W te trekken terwijl ik alleen OPN, Adguard en Unbound wil draaien is mij iets te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@beun, kan je niet gewoon met 1 nic uit de voeten en dan met VLANs werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
FreakNL schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:42:
@beun, kan je niet gewoon met 1 nic uit de voeten en dan met VLANs werken?
Zou wellicht kunnen maar ik heb de voorschriften gevolgd omdat dit mij het makkelijkste leek. Ik ben nog een beginner met het hele firewall en router verhaal :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Ploink schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:28:
...
Met een picopsu denk ik in theorie uit te komen op 6W.
Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit geinstalleerd en het overtreft de verwachtingen. Met powertop kom ik uit op slechts 4.3W. Helaas werkt mijn ethernet dan niet goed meer, maar als ik de power management van de realtek uitschakel dan kom ik alsnog op een nette 4.4W. (Energy check 3000)

De hdd staat in standby en gebruikt dan volgens de datasheet 0.4W. Zou je dus op 4.0W uitkomen met alleen de ssd.

De audio chip en asmedia sata controller staan op disabled in BIOS, maar ik vraag me af of dit iets uitmaakt. Met de thermo camera zie ik dat die laatste chip nog steeds warm is. Als je die er af soldeert zou je nog wat kunnen besparen. Dat geldt ook voor de simpele rs232 buffer chip die ook vrij warm is.

De thermo camera toont ook aan dat de pico nog niet optimaal is, die twee grote spoelen worden warm. Deze vervangen door exemplaren die een maatje groter/hoger zijn, met minder weerstand, zou ook hier nog kunnen besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ploink Bedankt voor de metingen!

Inefficiëntie veroorzaakt warmte, maar het is met de huidige stand van technologie onvermijdelijk. Daarom worden voedingen warm (en brandstofautomotoren ook, die hebben veel koeling nodig omdat ze niet zo efficient zijn dan een elektrische motor). De PicoPSU heeft geen behuizing, dus het valt nog meer op dan bij een ATX voeding met dichte behuizing.

De PicoPSU is ontworpen tussen circa 2005 en 2010 door het Amerikaanse bedrijf Mini-Box. Ik heb in de afgelopen jaren geschreven dat ik graag eens update zie. Hoewel PicoPSU nog steeds het efficienste bekende DC-DC ATX voeding is, het kan denk ik nog beter. Bijvoorbeeld het standby verbruik is niet meer van deze tijd (1,2W, kan technisch naar <0,15W), maar belangrijk voor ons is de efficientie bij lage belasting.

Er zijn misschien betere DC-DC omzetters beschikbaar, maar niet zeker is hoe de efficientie eruit ziet bij lage belasting. Veel Chinese klonen (die soms ook onder diverse merken worden verkocht) zijn vaak niet zuinig en soms zelfs onzuinig. Ik heb een paar jaar geleden een overzichtje gemaakt van de markt destijds.

AC/DC adapters hebben in die periode ook grote stappen gemaakt, ik denk dat DC-DC dat ook zou moeten kunnen.

• roccothehelper
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-03 14:41
Binnenkort ga ik wellicht overstappen op AM5. Ik hou dan een 5900x over met een msi x570 unify. Heeft hier iemand enig idee of dat moederbord zuinig in te stellen is? Of zal ik hem verkopen en een asrock rack bordje kopen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
@mrmrmr Ik denk dat je gelijk hebt en dat de pico een update nodig heeft. De LM2642MTC (pdf) is zo te zien een gewone PWM regelaar die ook bij lage load op 300kHz staat te schakelen en dat kost energie.

Hier een thermisch plaatje van mijn moederbordje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xvCNAR2_i8TJP31yWQ6WlWBg50=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J5gfcOfUGZVrHH528IWUHDbq.png?f=user_large
Bovenin zie je de pico. Een van de grootste verbruikers is de ASM1061 SATA controller rechtsonder, net rechts van het kabeltje. Op het Odroid forum heeft iemand de chip eraf gesoldeerd en het verschil gemeten: 0.7Watt DC. Als ik deze aan of uit zet in UEFI setup dan is het verschil ongeveer 200mW en hij blijft flink oplichten op het warmtebeeld.
Die kleine witte punt net links daarvan is de Realtek 8111H ethernet controller waarvan het verbruik met ingeplugde netwerk kabel naar verhouding meevalt.

Die witte rechthoek die daar rechtsboven staat te kachelen is de ST75185C (pdf) RS232 (comport) driver die van het plaatje te oordelen grofweg 200mW gebruikt. De datasheet zegt er weinig over maar voor een chippie met alleen een paar buffers/inverters wordt die belachelijk warm. Daar is vast wel een zuiniger vervanger voor te vinden.
Verder zien we een lineaire spanningsregelaar UZ2085 rechts van het horizontale SODIMM slot. Die twee vlekjes links van de cpu zijn de mosfets voor de cpu spanningsregelaars en daar zitten dus niet de grote verliezen. Zou je dit bordje en de pico helemaal optimaliseren dan schat ik dat er misschien tot 2W af zou kunnen en dan kom je in de buurt van de magische 2.5W. Heel netjes van de Pentium Silver J5040 8)

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:08
roccothehelper schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:53:
Binnenkort ga ik wellicht overstappen op AM5. Ik hou dan een 5900x over met een msi x570 unify. Heeft hier iemand enig idee of dat moederbord zuinig in te stellen is? Of zal ik hem verkopen en een asrock rack bordje kopen?
@roccothehelper over het algemeen zijn de duurdere chipset mobo's minder zuinig, dit komt ook deels omdat er vaak meer features op zitten. Wat betreft jou MSI wat meteen mee stroom zal verbruiken dan een barebones Asrock bordje is de 2.5 Gbit/s netwerk poort en de WiFi kaart.

Als ik ook even rondkijk klopt dat ook wel in vergelijking met andere mobo's, zie hier: https://www.guru3d.com/ar...-x570-unify-review,8.html

Nu is het jammer genoeg ook zo dat AMD meestal iets meer gebruikt dan Intel, al hoewel ik in de duitse topic's ook ryzen systemen zie met erg lage idle waardes. En afhankelijk wat je met je server wilt doen is het misschien ook handiger om een Intel systeem aan te schaffen en gewoon je mobo + ram + cpu te verkopen.

Wil je namelijk gaan transcoden is de iGPU van AMD om te janken qua codec support en performance, QuickSync doet het wat dat betreft een stuk beter.

• roccothehelper
Remc0_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:36:

Nu is het jammer genoeg ook zo dat AMD meestal iets meer gebruikt dan Intel, al hoewel ik in de duitse topic's ook ryzen systemen zie met erg lage idle waardes. En afhankelijk wat je met je server wilt doen is het misschien ook handiger om een Intel systeem aan te schaffen en gewoon je mobo + ram + cpu te verkopen.
Met die asrock rack borden is de idle en full use vergelijkbaar als current gen intel aldus Level1Techs (YouTube: Low Power/High Performance Server GRUDGE MATCH! DeskMeet, Ryzen, and...) . Maar dat is natuurlijk na een paar optimizaties in de bios. Ik zal zelf wel even gaan testen of ik het een en ander op dit MSI bord kan uitzetten om de idle laag te krijgen. Waar ik voor mik is ongeveer 30-40 watts met een paar schijven en nvme ssds. Met die server moderborden van asrock is dat wel te doen dus heb altijd een optie als ik de msi voor een mooie prijs verkopen kan.
@roccothehelper

ASRock rack borden zijn niet zuinig, dat komt omdat er allerlei extra's opzitten zoals IPMI (systeem in een systeem = hoog verbruik). Beter is een zuinig desktop bord, bijvoorbeeld 10th gen (lijstje gerapporteerde systemen). Dan kun je op minder dan 10W uitkomen door optimale keuzes te maken.

AMD heeft last van hoog verbruik in de chipset. Dat is ook weer te zien in deze recente test. Die cijfers zijn overigens niet helemaal betrouwbaar omdat niet alles is gemeten, maar dat maakt voor deze conclusie niet uit.

Alder Lake (12th gen) is vooralsnog niet zuinig gebleken (zie gepinde posts). Het verbruik ligt circa 25-40% hoger dan 10th gen. Waarschijnlijk omdat de snelheid van diverse subsystemen omhoog is gegooid in chipset en controllers in de cpu. Hoge snelheid gaat doorgaans gepaard met hoog verbruik. Dat zie je bij PCIe, >1Gbit netwerkaansluitingen en USB.

Ik verwacht weinig van Raptor Lake (13th gen), omdat die op high-end gaming performance lijkt gericht. Aangekondigd voor oktober.

• roccothehelper
mrmrmr schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:14:
@roccothehelper

ASRock rack borden zijn niet zuinig, dat komt omdat er allerlei extra's opzitten zoals IPMI (systeem in een systeem = hoog verbruik). Beter is een zuinig desktop bord, bijvoorbeeld 10th gen (lijstje gerapporteerde systemen). Dan kun je op minder dan 10W uitkomen door optimale keuzes te maken.
.
.
.
Ik verwacht weinig van Raptor Lake (13th gen), omdat die op high-end gaming performance lijkt gericht. Aangekondigd voor oktober.
Onder 10 watts heb je natuurlijk gelijk mee maar ik mik op een ~35 watts idle met disks erbij en dat is mogelijk me deze chips. Het gaat natuurlijk nog iets verder omlaag als ik de disks helemaal offline laat gaan of voor ssd's kies.

Die 10 watts idle systemen kom je daar nog ver mee met virtualisatie etc? Of is het beter geschikt voor "simpelere" nas systemen? Kan het natuurlijk nog even overwegen met de huidige energie prijzen ;)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:38
Hey,

Ik heb een nieuw servertje nodig.
Momenteel gebruik ik een oude Acer tower (gerecupereerd ding van 2008 of zo). Sinds verleden week loopt hij constant vast, dus tijd voor een nieuwe vrees ik. Hij loopt ook vast met een Ubuntu-stick, dus veel kans dat het hardware is.

Het moet zo goedkoop mogelijk, maar ook een beetje zuinig natuurlijk.
Ik ben gestart vanaf de Office PC uit de BBG van Mei '22 en heb wat dingen vervangen:

wenslijst: Cheap server
(ben nog aan't twijfelen of ik de voeding van de huidige overneem, uitvoering: Huntkey Jumper 300G)

Server wordt gebruikt voor:
- Ubuntu Server
- Opslag: 1x 128GB SSD (OS), 2x 4TB 3.5" (opslag), 1x 512GB 2.5" (camera's)
- Plex
- Sabnzb/couchpotato/...
- Unifi voor beheer netwerk
- Shinobi (camera's)

Huidige setup is een Core2Quad met 4GB RAM, dus een i3 met 8GB is meer dan voldoende denk ik.
Wat denken jullie van het lijstje?

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:32

hidde212

Free your mind...

Fire69 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:02:
Hey,

Ik heb een nieuw servertje nodig.
Momenteel gebruik ik een oude Acer tower (gerecupereerd ding van 2008 of zo). Sinds verleden week loopt hij constant vast, dus tijd voor een nieuwe vrees ik. Hij loopt ook vast met een Ubuntu-stick, dus veel kans dat het hardware is.

Het moet zo goedkoop mogelijk, maar ook een beetje zuinig natuurlijk.
Ik ben gestart vanaf de Office PC uit de BBG van Mei '22 en heb wat dingen vervangen:

wenslijst: Cheap server
(ben nog aan't twijfelen of ik de voeding van de huidige overneem, uitvoering: Huntkey Jumper 300G)

Server wordt gebruikt voor:
- Ubuntu Server
- Opslag: 1x 128GB SSD (OS), 2x 4TB 3.5" (opslag), 1x 512GB 2.5" (camera's)
- Plex
- Sabnzb/couchpotato/...
- Unifi voor beheer netwerk
- Shinobi (camera's)

Huidige setup is een Core2Quad met 4GB RAM, dus een i3 met 8GB is meer dan voldoende denk ik.
Wat denken jullie van het lijstje?
Als je voor zo goedkoop mogelijk gaat kun je beter naar tweedehands processors kijken (als dat een optie voor je is): processors uit Coffee Lake (8xxx-9xxx series) zijn over het algemeen ook nog eens zuiniger. Het grootste nadeel hieraan is dat de moederborden wat lastiger vindbaar/duurder zijn. Ik zou zelf voor zoiets kiezen:

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Tray€ 50,00 € 50,00
1MoederbordenASRock H310CM-DVS€ 49,32€ 49,32
1BehuizingenKolink Satellite€ 38,74€ 38,74
1ProcessorkoelingGelid Solutions BlackFrore€ 16,30€ 16,30
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15S-8GNT€ 25,32€ 25,32
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 74,30€ 74,30
1Solid state drivesWD Green SSD 2,5" (2022) 480GB€ 45,79€ 45,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,77

Iets kleinere kast, waar nog wel al je disks in passen, picopsu met adapter om het allemaal wat zuiniger te maken, iets stillere koeler. Nadeel is geen HDMI op je moederbord, je zou ook nog deze kunnen nemen. Hiermee moet je wel onder de 20W kunnen duiken, zelfs met je oude 3.5" schijven; mijn setup (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71410954) verbruikt een stuk minder dan dat.

Sterker nog: als je de 3.5" door 2.5" vervangt kun je onder de 10W komen. Ik draai nu gemiddeld op 8.6W met een 3x2.5", zonder spindown, plus een SSD als bootschijf (zonder beeldscherm, toetsenbord of muis aangesloten overigens).

...and your ass will follow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Fire69 en sowieso geen 14 jaar oude voeding gaan hergebruiken...
(je zegt 2008, neem daarom aan dat de voeding ook zo oud is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 20:36
Even ter info, ik heb in een Synology NAS DS1019+ 5x 3,5" harde schijven (Seagate Ironwolf Pro 4TB) uitgehaald en vervangen door overschot SSD's (5x Samsung 500GB 850 EVO) en het verbruik is gedaald van 44W in idle use naar 13W idle use.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WjDrywJla1mbXLhoXDwqdB6uKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K93lt05BZ9x5J9LOvLZ9QNIE.jpg?f=fotoalbum_large

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 20:36
defusion schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:44:
De voeding zou wel 80+ GOLD zijn en slechts 300W (wat een pluspunt is).
Dus op zich is die voeding wellicht nog zo slecht niet, maar meten is weten.

• hoi3344
GoBieN-Be schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:41:
Even ter info, ik heb in een Synology NAS DS1019+ 5x 3,5" harde schijven (Seagate Ironwolf Pro 4TB) uitgehaald en vervangen door overschot SSD's (5x Samsung 500GB 850 EVO) en het verbruik is gedaald van 44W in idle use naar 13W idle use.

[Afbeelding]
scheelt ff 271 kWh op jaarbasis. lekker hoor

• Fire69
hidde212 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:48:
[...]

Als je voor zo goedkoop mogelijk gaat kun je beter naar tweedehands processors kijken (als dat een optie voor je is): processors uit Coffee Lake (8xxx-9xxx series) zijn over het algemeen ook nog eens zuiniger. Het grootste nadeel hieraan is dat de moederborden wat lastiger vindbaar/duurder zijn. Ik zou zelf voor zoiets kiezen:

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Tray€ 50,00 € 50,00
1MoederbordenASRock H310CM-DVS€ 49,32€ 49,32
1BehuizingenKolink Satellite€ 38,74€ 38,74
1ProcessorkoelingGelid Solutions BlackFrore€ 16,30€ 16,30
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15S-8GNT€ 25,32€ 25,32
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 74,30€ 74,30
1Solid state drivesWD Green SSD 2,5" (2022) 480GB€ 45,79€ 45,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,77

Iets kleinere kast, waar nog wel al je disks in passen, picopsu met adapter om het allemaal wat zuiniger te maken, iets stillere koeler. Nadeel is geen HDMI op je moederbord, je zou ook nog deze kunnen nemen. Hiermee moet je wel onder de 20W kunnen duiken, zelfs met je oude 3.5" schijven; mijn setup (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71410954) verbruikt een stuk minder dan dat.

Sterker nog: als je de 3.5" door 2.5" vervangt kun je onder de 10W komen. Ik draai nu gemiddeld op 8.6W met een 3x2.5", zonder spindown, plus een SSD als bootschijf (zonder beeldscherm, toetsenbord of muis aangesloten overigens).
Super, bedankt voor de info, dit ga ik even rustig bekijken :)
Ik ben niet zo'n voorstander van tweedehands maar zal zoeken wat er beschikbaar is.

Toen ik PicoPSU las schoot me te binnen dat ik er een gekocht had voor die Acer (ik had die pc gekregen omdat de voeding defect was) maar nooit gebruikt omdat hij de boot van de pc niet kon trekken.
Deze is het: https://www.mini-box.com/...5V-DC-DC-ATX-power-supply (hoewel de nummers van sommige componenten niet hetzelfde zijn, waarschijnlijk ondertussen al enkele revisies geweest)
Zou die de boot van deze pc wel aankunnen?

HDMI heb ik niet nodig, ik gebruik nog een monitor uit hetzelfde tijdperk met enkel VGA en DVI :P

Vervanging van de schijven is voor later, ik zou sowieso wat meer TB nodig hebben :D
defusion schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:44:
De voeding is niet zo oud als de pc, maar zal wel een jaar of 10 zijn denk ik.
GoBieN-Be schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:45:
[...]

De voeding zou wel 80+ GOLD zijn en slechts 300W (wat een pluspunt is).
Dus op zich is die voeding wellicht nog zo slecht niet, maar meten is weten.
Om die reden heb ik ze indertijd inderdaad gekocht, zwaarder was niet nodig dus beter voor de efficiëntie bij lage belasting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
Ik ben nog verder aan het puzzelen maar ben er niet uit. Ik zat te kijken refurbished computers vanaf een 8 of 9 gen i3 of i5 maar dat is net zo duur als als een nieuw apparaat, in de tjid van chip tekorte was dit misschien normaal maar nu niet meer. Zat ook te kijken naar een nieuwe prebuild zoals een Qnap met ZFS en docker. die zjin ook best prijzig, vanaf ~800 euro. Ik heb ook nog een nuc liggen met een i3 6100, die zal vast zuiniger zijn dan mn huidige micro server met dezelfde performance, maar zo;n externe usb behuizing zijn ook nog best duur, ook snel 150 euro voor een 4 bay, heb ik er ook 2 van nodig, dat maakt het al weer 600euro, wat de prijs van een prebuilt of zelf iets maken toch weer aantrekkelijker maak, lastig allemaal. wat denken jullie ? is een prebuilt zoals een qnap zuiniger dan zelf iets maken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fire69 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:48:
Toen ik PicoPSU las schoot me te binnen dat ik er een gekocht had voor die Acer (ik had die pc gekregen omdat de voeding defect was) maar nooit gebruikt omdat hij de boot van de pc niet kon trekken.
Deze is het: https://www.mini-box.com/...5V-DC-DC-ATX-power-supply (hoewel de nummers van sommige componenten niet hetzelfde zijn, waarschijnlijk ondertussen al enkele revisies geweest)
Zou die de boot van deze pc wel aankunnen?
Ja. Het is een voeding gemaakt voor autoaccu's. Die zijn daar speciaal voor gemaakt omdat de spanning kan wisselen (WI = wide input). Je kan het herkennen aan de kleur van de stekker, die is waarschijnlijk rood. Het werkt wel, maar hij zal minder zuinig zijn dan een "gewone" PicoPSU-120 die met 12V input werkt.

Je hebt een adapter nodig die voldoende vermogen kan leveren om hard disks op te starten. Per disk kun je rekenen met 24W, een basissysteem heeft ongeveer 40W nodig tijdens opstarten. Hard disks hebben piekvermogen tijdens opstarten. De computer zelf heeft dan nog geen low power settings actief, het verbruikt veel meer dan in idle.
Je hebt ook een adapter nodig die voldoende vermogen kan leveren. Met WI kan dat een 19V adapter zijn van een A-merk laptop mits de stekker past. DOE Level VI is het zuinigst. In het algemeen geldt: hoe ouder, hoe minder zuinig.

Gewone ATX voedingen zijn doorgaans niet zuinig bij belasting lager dan 40W. Onder 10W zul je een PicoPSU nodig hebben om de efficientie te verbeteren. Dan levert een doorsnee ATX voeding nog maar rondom 50% efficientie.
Vervanging van de schijven is voor later, ik zou sowieso wat meer TB nodig hebben :D
Dat kan prima met 2.5" disks van 4 of 5 TB als aparte volumes, want die zijn zuinig (0,85W in idle). Met een PicoPSU-90/84 kit kun je betrouwbaar 1x 3.5" disk voorzien of 6x 2.5".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
mrmrmr schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:05:
[...]

Je hebt een adapter nodig die voldoende vermogen kan leveren om hard disks op te starten. Per disk kun je rekenen met 24W, een basissysteem heeft ongeveer 40W nodig tijdens opstarten. Hard disks hebben piekvermogen tijdens opstarten. De computer zelf heeft dan nog geen low power settings actief, het verbruikt veel meer dan in idle.
Ik heb nu 2x 3.5" en 1x 2.5" (allemaal oud) en een 2.5" SSD. Dat zal op zich waarschijnlijk wel al rond de 55W zitten dan?
En daar dan 40W bijrekenen voor de rest?
Je hebt ook een adapter nodig die voldoende vermogen kan leveren. Met WI kan dat een 19V adapter zijn van een A-merk laptop mits de stekker past. DOE Level VI is het zuinigst. In het algemeen geldt: hoe ouder, hoe minder zuinig.
Ik kan op het werk waarschijnlijk wel een 90W of 120W adapter vinden. Hopelijk met gepaste stekker.
Gewone ATX voedingen zijn doorgaans niet zuinig bij belasting lager dan 40W. Onder 10W zul je een PicoPSU nodig hebben om de efficientie te verbeteren. Dan levert een doorsnee ATX voeding nog maar rondom 50% efficientie.
Domme vraag misschien, maar dat wil dan zeggen dat als je pc 10W verbruikt de power supply 20W gebruikt?
Dat kan prima met 2.5" disks van 4 of 5 TB als aparte volumes, want die zijn zuinig (0,85W in idle). Met een PicoPSU-90/84 kit kun je betrouwbaar 1x 3.5" disk voorzien of 6x 2.5".
Wel weinig keuze blijkbaar in die schijven? Enkel 1 Seagate. Of externe uit elkaar halen dan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06 11:12

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ploink schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:28:
Vandaag mijn 10 jaar oude server moederbordje vervangen door een Mini-ITX SoC bordje, met CPU er op gesoldeerd. Zo was ik voor een 186 euro all in klaar voor de upgrade.

1MoederbordenASRock J5040-ITX€ 152,13€ 152,13
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 3TB€ 127,53€ 127,53
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 25,37€ 25,37
1VoedingenSeasonic S12II-Bronze 330W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntegral P Series 4 120GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 305,03

Met de HDD in spindown trekt dit headless systeem een kleine 10.0W.
De voeding is niet efficient bij dat vermogen. Ik heb deze getest met als belasting alleen een weerstand van 12Ω op de 12V. Dan neemt hij 18.3W op bij een geleverd vermogen van 12W. Onbelast 3.7W.
Als ik dit interpoleer kom ik uit op een DC verbruik van ruim 5W. Met een picopsu denk ik in theorie uit te komen op 6W.
Vandaag ook een asrock-j5040-itx in gebruik genomen, in mijn geval om een ~15 jaar oude server te vervangen die continu iets van 40 Watt stond te doen.
De nieuwe server is nog niet helemaal up and running, maar ik zit nu op een 7 a 8 Watt idle. Dus dat is een goed begin. :)

Ik twijfel nog of ik Win10 of Win11 ga gebruiken. Ik ben begonnen met Win10.
Gaat Win11 zuiniger zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fire69 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:11:
Ik heb nu 2x 3.5" en 1x 2.5" (allemaal oud) en een 2.5" SSD. Dat zal op zich waarschijnlijk wel al rond de 55W zitten dan?
En daar dan 40W bijrekenen voor de rest?
~50W+40W=~90W, als alle piekverbruiken exact samenvallen. Dat is veilig. Een kleine 2.5" kan nog minder dan 0,85W verbruiken (zie topic start). Een voeding kan kortdurend wat (10%) meer leveren dan het label aangeeft.
Domme vraag misschien, maar dat wil dan zeggen dat als je pc 10W verbruikt de power supply 20W gebruikt?
Klopt, bij een lage belasting kan de voeding aan de 230V stekker twee keer zoveel vermogen trekken dan er beschikbaar komt. Bij een nog lager verbruik kan de efficientie nog lager worden met standaard ATX voedingen. Bij PicoPSU met adapter loopt de efficientie niet zo stijl af. De adapter is bepalend.

Een voorbeeld van dit verschijnsel kun je zien in de metingen in deze blog. Daar zijn 12V adapters vergeleken met ATX voedingen.
Wel weinig keuze blijkbaar in die schijven? Enkel 1 Seagate. Of externe uit elkaar halen dan? :)
Ja, de schijven worden vaak als externe Seagate 2.5" 4 of 5TB gekocht en vervolgens eruit gehaald. Er zat in het verleden bij Seagate een drive met SATA aansluiting in, en een convertor van SATA naar USB. Je kunt er filmpjes van terugvinden op Youtube. WD heeft 2.5" drives zonder SATA aansluiting, die zijn niet geschikt om via SATA aan te sluiten.

Ze zijn soms in de aanbieding bij o.a. Mediamarkt, Amazon.de/.nl. Kijk naar het prijsverloop in Pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 20:50
murdock01 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:48:
zo;n externe usb behuizing zijn ook nog best duur, ook snel 150 euro voor een 4 bay, heb ik er ook 2 van nodig, dat maakt het al weer 600euro,
Let wel dat ZFS vaak kritischer is dan die USB behuizingen zijn, wat kan resulteren in veel zfs data errors. Dat is mijn ervaring althans, 'zelfs' met UASP compatible behuizingen kon ik vaak niet 1 volledig snapshot succesvol zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06 11:12

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@mrmrmr Thanks, dan ga ik lekker voor Win10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
pimlie schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:35:
[...]

Let wel dat ZFS vaak kritischer is dan die USB behuizingen zijn, wat kan resulteren in veel zfs data errors. Dat is mijn ervaring althans, 'zelfs' met UASP compatible behuizingen kon ik vaak niet 1 volledig snapshot succesvol zenden.
owja dat is ook een goed punt, Ik moet dan eigenlijk iets zelf maken of een leuke prebuild ergens kopen. Zat al te kijken naar een qnap die zijn prijzig. Bijvoorbeeld Een VS-672X-i5 of TVS-672XT lijkt leuk, maar een i5 8400 voelt gelijk zo oud. TVS-675 is misschien wat nieuwer maar geen amd of intel cpu, maar een chinese clone. HP heeft ook niet echt leuke dingen meer zoals de microserver die ik nu gebruik met debian. Iemand nog een leuke advies voor een 5-8 bay prebuild of losse parts ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murdock01
GioStyle schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:56:
Ik heb eindelijk mijn VM met Exchange opgeheven. Ik heb nu nog 1 VM met AD/DNS/DHCP en ik ga deze op termijn ook uitfaseren. Ik denk dat het verbruik van mijn server van 6 à 7W terug gaat naar ongeveer 3W. Ik draai dan alleen Debian icm Docker.

Ik ga wachten tot de volgende modellen van Synology. Ik heb gekeken en ik vind BTRFS volwassen genoeg om mijn shitload aan films en series op te bewaren. Mijn interesse in zelfbouw wordt steeds minder. De tijd dat ik kwijt ben aan ‘onderhoud’ bevalt me steeds minder, naarmate ik ouder word.
Ik had exchange draaien op een nuc met 3 disken voor backup en raid maar ook begin van het jaar uitgezet. mijn oplossing was uiteindelijk overstappen naar cloudflare voor mijn mx record en laat alles forwarden naar een gmail email box en met sendinblue kan ik wel mailtjes versturen vanuit mn eigen domain. allemaal gratis. bij mij verstookte deze config ongeveer 60W, naast energie was ik al die nood patchjes van exchange en MS ook wel zat aan het worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:47
Ik heb nog een Exch2013 bak draaien en wil er eigenlijk ook vanaf. Mijn hele rack (3 servers, nas, 24p switch, printer, kvm) verbruikt nu ongeveer 50w en met de huidige (en toekomstige) prijzen is dat toch serieus geld per jaar.

Zou op zich wel over willen naar O365 o.i.d. maar dan moet ik weer per user gaan betalen. Dat zijn er niet veel, maar toch meer dan ik nu kwijt ben en dan heb ik nog zelf alles in beheer ook..

Inventaris - Koop mijn meuk!

Pagina: 1 ... 20 ... 108 Laatste