Met 2x een Seagate 5TB 2,5" model zit je op dezelfde 10TB bruto die je nu hebt. Maar dan moeten die wel passen (zijn dikker dan een oude 2,5" HDD zodat er meer platters in passen). Alternatief kan natuurlijk ook zijn om de schijven in de huidige server te vervangen door of 2x die Seagate of een grote 3,5" model. Want van die 54W zal misschien al 20W, als niet meer, van die 5 schijven afkomstig zijn. Daar waar de Seagates maar enkele watts verbruiken en ze onder load niet boven de 5W komen voor twee schijven tezamen (immers draaien ze normaliter op USB, dus 5V met max 0,5A = 2,5W maximaal).Razor109 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:57:
Ik ben bezig om mijn huidige homeserver te vernieuwen / aan te passen met name ook om het idle stroomverbruik te minderen.
De server is een ubuntu server, hij draait enkele docker containers, plex media server, home-assistant en doet dienst als een backup voor mijn foto's middels een 2x1.5TB RAID-1.
Mijn huidige server gebruikte idle 75watt, daarop heb ik 3x PCI DVB-C kaart verwijderd die ik toch niet meer gebruik daar ik als ik TV kijk dit via Ziggo Go doe. Hierop daalde het idle gebruik naar 54watt. Nog steeds veel maar wel beter.
De huidige server (54watt) is een Ubuntu server, Core i7 3770 met enkele SATA schijven 3.5 inch.
- 1x 1TB 3.5 inch als OS schijf (nadat eerdere SDD corrupt werd).
- 2x 1.5TB 3.5 inch in RAID-1
- 1x 2TB 3.5 inch
- 1x 4TB 3.5 inch
Ik ben wat gaan experimenteren en had nog een Mac Mini uit 2011 liggen met een i7 2635qm en 2x een 2.5inch 500gb schijf, die gebruikt idle 12 watt.
In het start topic staan enkele geadviseerde onderdelen genoemd echter is er ws door krapte nauwelijk iets voorradig.
Ik zou in principe meer dan tevreden zijn met de Mac Mini uit 2011, daar Ubuntu opzetten,. Echter heeft die maar plek voor 2x 2.5 inch. Ik wil graag een betrouwbare backup voor mijn foto's liefst in RAID-1 config (?). En daarnaast nog storage voor mijn mediaserver/plex.
Wat is de beste manier (laagste idle stroom en acceptabele prestaties) om storage uit te breiden op mijn Mac Mini uit 2011. Hij heeft alleen USB 2.0 , een 12TB WD externe HD zou kunnen maar is dat op USB voldoende snel genoeg? Ik zag daarbij dat die een 7watt gebruik heeft.
Of zijn er goede alternatieven die wel beschikbaar zijn momenteel?
Beste is wellicht het bestaande systeem dus eens testen zonder HDDs zodat je beter weet wat het systeem en wat de schijven verbruiken. (Als test zou je bv ook een live systeem vanaf USB kunnen booten zodat je niet in de knoei komt met missende schijven van de bestaande installatie of de OS disk moet blijven gebruiken).