Ik twijfel beetje die metingen. Het kan echt niet zo schlecht zijn? Met een tang eromheen de draad gemeten - is het betrouwbaar?[b]luchthaak schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:24
i5-10400F ~8W
i3-10105F ~9W
i5-11400F ~16W
i3-12100F ~17W
12th gen G7400 ~18W
Letop F, versies zonder iGPU
https://www.hwcooling.net...es-with-ht-not-enough/36/ (laatste grafiek)
- andru123
- Registratie: Februari 2004
- Nu online
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
Gebaseerd op ervaring met andere processoren lijken ze allemaal te hoog en niet in idle.andru123 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 05:37:
[...]
Ik twijfel beetje die metingen. Het kan echt niet zo schlecht zijn? Met een tang eromheen de draad gemeten - is het betrouwbaar?
Zoiets is ook te zien bij de idle metingen van Tweakers, die soms dezelfde processor meten, maar met een significant ander resultaat komen.
Een mogelijkheid is dat er niet geoptimaliseerd is en ook dat Windows niet is beperkt in wat het op de achtergrond mee bezig is. Denk bijvoorbeeld aan Search, Cortana en het verzamelen en verzenden van telemetrie, er draaien een groot aantal taken op de achtergrond, en veel zijn gepland in de scheduler. Ik zie geen melding van optimalisatie voor zuinigheid. Waarschijnlijk willen ze zo hoog mogelijk scores kunnen meten.
Een andere mogelijkheid is dat er sprake is van binning (kwaliteitselectie). Slechte processoren worden dan als minder snel verkocht met een aantal cores uitgeschakeld. Dat zou nadelig voor het verbruik kunnen zijn. Van sommige processoren zijn diverse steppings bekend met andere samenstelling.
De groepvorming is opvallend in de idle verbruikresultaten. Dat zou het gevolg kunnen zijn van andere moederborden met een andere BIOS en mogelijk andere instellingen of Windows installaties. Ze beschrijven dat ze 4 verschillende moederborden gebruiken.
Tangmetingen zijn in principe onbetrouwbaar als de meting niet in tijd is gesynchroniseerd met de spanningsmeting.
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 01:57
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
Het lijken mij wat onzinnige metingen, aangezien ik hier voor een compleet systeem met een 12700 al waardes van 10,2W in idle had gemeld: Mars Warrior in "Het grote zuinige server topic - deel 3"luchthaak schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:24:
[...]
i5-10400F ~8W
i3-10105F ~9W
i5-11400F ~16W
i3-12100F ~17W
12th gen G7400 ~18W
Letop F, versies zonder iGPU
https://www.hwcooling.net...es-with-ht-not-enough/36/ (laatste grafiek)
Ik ben er dus nog niet uit wat ik nu wil, wel heel erg fijn dat het verbruik per systeem hier actief wordt gerapporteerd!![]()
(Op basis van bovenstaande zou je btw denken dat een ryzen 5 3600 een optie zou zijn, maar tweakers adviseert dat niet: Het grote zuinige server topic - deel 2)
Verder komt 10/11gen richting de 6W in idle voor een compleet systeem, dus ook die waardes (8-16W voor de CPU) mag je met een korreltje zout nemen wat mij betreft!
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Dell Optplex 3080 SFF met 8GB RAM, 256 GB M2 SSD en i5-10505 CPU
Zonder randapparaten, DVD losgekoppeld, netwerk aangesloten en werkend op Proxmox met powertop en scaling governance op powersave: 4-5W (gemeten met shelly plug)
Zonder randapparaten, DVD losgekoppeld, netwerk aangesloten en werkend op Proxmox met powertop en scaling governance op powersave: 4-5W (gemeten met shelly plug)
Wellicht een klein beetje offtopic, maar ik lees dat een 12700 al rond de 10 watt idle kan draaien... Dan doe ik toch nog iets niet goed op mijn Ryzen systeem.
ik heb op mijn desktop een asus x570 e-gaming met een 3700x en zit dan idle al rond de 80 watt (met een simpel videokaartje van ~5 watt), dat moet toch wel iets zuiniger kunnen? Iemand tips / tricks of is dat vooral het moederbord?
ik heb op mijn desktop een asus x570 e-gaming met een 3700x en zit dan idle al rond de 80 watt (met een simpel videokaartje van ~5 watt), dat moet toch wel iets zuiniger kunnen? Iemand tips / tricks of is dat vooral het moederbord?
Na wat verdere tuning/testen kan ik bevestigen dat de ZimaBoard ook Hardware encoding ondersteund onder Linux met PLex. Dus had gisteren 2 streams serverend voor 'maar' 3.75W. Mijn 30-dagen gemiddelde zit dus nu rond de 2.69W, niet slecht voor 16Tbyte, en 2 netwerk interfaces en passieve koeling op een quad-core met 8Gbyte aan geheugen.
Ik ben van plan om nog een 3de SSD aan te sluiten via USB (2Tbyte) voor backup van de 'speciale' data dmv rsync van de hoofd-schijf. De data zijn backups van de devices in huis, laptops enz enz en wat configuratiefiles die ik niet kwijt wil, maar ook niet in GitHub wil.
Dikke pret dus, zeker met de huidige energie-prijzen.
Ik ben van plan om nog een 3de SSD aan te sluiten via USB (2Tbyte) voor backup van de 'speciale' data dmv rsync van de hoofd-schijf. De data zijn backups van de devices in huis, laptops enz enz en wat configuratiefiles die ik niet kwijt wil, maar ook niet in GitHub wil.
Dikke pret dus, zeker met de huidige energie-prijzen.
Be more, use Linux.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@savale 80W is veel, zelfs voor een AMD gaming systeem. Kun je een compleet lijstje maken van de samenstelling van het systeem?
In de topic start staan een aantal belangrijke BIOS optimalisatie instellingen.
Zit er een oud onderdeel in? Dat kan mogelijk voorkomen dat het systeem in low power kan.
De BIOS beschrijving is nogal beperkt, een aantal belangrijke settings staan niet in de manual. Dus dit is maar een klein deel (zie topic start voor meer):
EPU Power saving mode: enabled
SATA Mode: AHCI
Hot Plug: disabled
Realtek 2.5G LAN controller: disabled
Intel LAN controller: enabled
WiFi controller: disabled (als het niet nodig is)
ErP Ready: enabled
Power on By ..: disabled
Legacy USB Support: enabled
XHCI hand-off: enabled
Network Stack Configuration: disabled
CSM: disabled
Asus SPD information: check of JEDEC settings worden gebruikt
Hier wordt Intel LAN gebruikt als netwerkverbinding.
Kijk verder hoe PBO (Precision Boost Overdrive) is ingesteld, dat zorgt voor hogere frequenties dan nodig.
In de topic start staan een aantal belangrijke BIOS optimalisatie instellingen.
Zit er een oud onderdeel in? Dat kan mogelijk voorkomen dat het systeem in low power kan.
De BIOS beschrijving is nogal beperkt, een aantal belangrijke settings staan niet in de manual. Dus dit is maar een klein deel (zie topic start voor meer):
Kijk verder hoe PBO (Precision Boost Overdrive) is ingesteld, dat zorgt voor hogere frequenties dan nodig.
[ Voor 10% gewijzigd door mrmrmr op 05-09-2022 17:03 ]
Even een vraagje. Ik heb dus een paar jaar geleden een server gebouwd met een Fujitsu D3644-B moederbord. Deze heeft een Intel i219LM chipset voor de ethernet verbinding. Echter, deze chipset heeft problemen met Proxmox. Dit kan je (soms) voorkomen door bepaalde functionaliteit uit te zetten (ethtool -K eno1 tso off gso off ) maar bij hoge loads crashed de verbinding bij mij nog steeds en moet je de server opnieuw op starten. Niet handig dus. Nu ben ik zeker niet de enige hier met dit board/chipset in gebruik. Hoe hebben jullie dit omzeilt? Ik heb nu een oude 4-poorts ethernet kaart geïnstalleerd en dat vooralsnog gebruikt. Echter ligt het verbruik daarvan redelijk hoog, waardoor de server nu op 25W continu draait. Ik wil dit wat verlagen (denk dat er wel 12-15W vanaf moet kunnen) , maar nieuwe ethernet kaarten lijken erg duur te zijn geworden (Intel chip-shortage neem ik aan).
Hebben jullie dan geen proxmox (aanname dat het dan niet voorkomt) of allemaal een losse ethernet kaart gebruikt?
Hebben jullie dan geen proxmox (aanname dat het dan niet voorkomt) of allemaal een losse ethernet kaart gebruikt?
@Yaldair Als het dezelfde bug is als waar ik met Debian (10) tegen aanloop, dan is de enige oplossing alle vormen van offload uitzetten m.b.v. ethtool, wat ik zowel bij de fysieke interface als VLAN's heb gedaan.
Hier uitte deze e1000e-driverbug (die geloof ik al sinds 2015 bekend is) zich in korte interrupties in de verbinding, wat vooral bij samba-transfers tussen VLAN's en bij DNS-requests van draadloze apparaten waarbij DNS-request naar PiHole in ander VLAN gaan, te merken is/was.
Met alle offload-opties uit is er een merkbare verbetering
maar zo erg als dat een herstart nodig is heb ik nog niet mee gemaakt.
@Mars Warrior Dit klinkt meer als een voor mij helaas erg bekende en oude e1000e-driverbug dat optreed met offload-opties aan i.c.m. VLAN, dit is al jaren bekend, maar treed niet vaak genoeg op dat er iemand in is gedoken. De enige "oplossing" op dit moment is het uitschakelen van de verschillende offload-opties, C-states hebben bij mijn weten geen invloed op deze bug.
Hier uitte deze e1000e-driverbug (die geloof ik al sinds 2015 bekend is) zich in korte interrupties in de verbinding, wat vooral bij samba-transfers tussen VLAN's en bij DNS-requests van draadloze apparaten waarbij DNS-request naar PiHole in ander VLAN gaan, te merken is/was.
Met alle offload-opties uit is er een merkbare verbetering
@Mars Warrior Dit klinkt meer als een voor mij helaas erg bekende en oude e1000e-driverbug dat optreed met offload-opties aan i.c.m. VLAN, dit is al jaren bekend, maar treed niet vaak genoeg op dat er iemand in is gedoken. De enige "oplossing" op dit moment is het uitschakelen van de verschillende offload-opties, C-states hebben bij mijn weten geen invloed op deze bug.
[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 04-09-2022 12:23 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 01:57
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
@Yaldair , dat kan een cstate probleem zijn van de Linux driver… de Intel chip doet niks verkeerd vziw. Het Linux driver probleem is al vele jaren oud…
With sudo, edit /etc/default/grub and edit the GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT line adding intel_idle.max_cstate=1 to whatever might already be there. After saving the file run sudo update-grub, then re-boot.
Geen idee of deze setting iets oplost bij jou, maar het valt te proberen, toch?
@Raven , op mijn Nucje was dit de oplossing voor mij onder Ubuntu. Maar ik had ook doorvoer problemen.
https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=213377
With sudo, edit /etc/default/grub and edit the GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT line adding intel_idle.max_cstate=1 to whatever might already be there. After saving the file run sudo update-grub, then re-boot.
Geen idee of deze setting iets oplost bij jou, maar het valt te proberen, toch?
@Raven , op mijn Nucje was dit de oplossing voor mij onder Ubuntu. Maar ik had ook doorvoer problemen.
https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=213377
[ Voor 15% gewijzigd door Mars Warrior op 04-09-2022 12:29 ]
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Yaldair Welke versie van de Linux kernel draait er bij jou? De e1000e maakt sinds 2020 deel uit van de kernel.
Kun je de output van dmesg over e1000e geven? De kernel logs kunnen foutmeldingen bevatten. Op welke switch is de netwerkkaart aangesloten? Gebruik je jumbo frames?
Dit bericht gaat over het aanzetten van debugging.
Met cat /proc/interrupts kun je de interrupts bekijken. Met name natuurlijk als er zich een probleem heeft voorgedaan.
Wat is de output van modinfo e1000e? De aliassen kun je weglaten.
Meer uitleg over de driver en parameters staat hier en hier.
Kun je de output van dmesg over e1000e geven? De kernel logs kunnen foutmeldingen bevatten. Op welke switch is de netwerkkaart aangesloten? Gebruik je jumbo frames?
Dit bericht gaat over het aanzetten van debugging.
Met cat /proc/interrupts kun je de interrupts bekijken. Met name natuurlijk als er zich een probleem heeft voorgedaan.
Wat is de output van modinfo e1000e? De aliassen kun je weglaten.
Meer uitleg over de driver en parameters staat hier en hier.
@Mars Warrior Ik denk meer in de richting van https://bugzilla.kernel.org/show_bug.cgi?id=118721 (2016) waarbij die verre van de eerste report is en nog steeds om de zoveel tijd gereport wordt.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
@mrmrmr Ik heb alles up-to-date. Kan zo even niet snel checken welke versie er nu precies draait (op werk). Heb nu wel al een tijd de andere NIC in gebruik, dus kan eens kijken of het probleem zich nog voordoet.
@Raven is inderdaad denk ik hetzelfde issue. Zal eens kijken om nog meer te offloaden. Zie ook https://forum.proxmox.com...-driver-hang.58284/page-9 (gaat over dit issue).
Nu ook net een i210 NIC gekocht, dus ga die eens proberen. Dan de oude i219LM voor WAN (met alles offloaden) en een usb adapter voor access indien alles crashed. Internet verbinding zal minder belast worden dan intern netwerk, dus hopelijk dat dit het probleem voorkomt en dat ik zo wel 15W kan besparen op mijn server.
@Raven is inderdaad denk ik hetzelfde issue. Zal eens kijken om nog meer te offloaden. Zie ook https://forum.proxmox.com...-driver-hang.58284/page-9 (gaat over dit issue).
Nu ook net een i210 NIC gekocht, dus ga die eens proberen. Dan de oude i219LM voor WAN (met alles offloaden) en een usb adapter voor access indien alles crashed. Internet verbinding zal minder belast worden dan intern netwerk, dus hopelijk dat dit het probleem voorkomt en dat ik zo wel 15W kan besparen op mijn server.
@Yaldair Hier heb ik (zo uit mijn hoofd) dit allemaal uitstaan:
Daarna output van ethtool gechecked of er nog andere offloads zijn die aan staan.
Ken het topic, ben die bij Googlen op de problemen en unit hang meldingen tegengekomen.
Je kan als alle offload opties uit niet helpt het beste zoeken naar een Intel nic die niet de e1000e-driver gebruikt.
Bash:
1
| ethtool -K lan1 tso off gso off gro off rxvlan off txvlan off |
Daarna output van ethtool gechecked of er nog andere offloads zijn die aan staan.
Ken het topic, ben die bij Googlen op de problemen en unit hang meldingen tegengekomen.
Je kan als alle offload opties uit niet helpt het beste zoeken naar een Intel nic die niet de e1000e-driver gebruikt.
Oscar Wilde
CPU's toegevoegd in de eerste post over idle verbruik in een HP deskpro 400 G5 mini. Het kon nog lager.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Erg nuttig lijstje: ben terug naar ~50 watt. Paar tweaks hielpen al een paar watt en de rest zat hem blijkbaar in fractional scaling. (dus offtopic hier eigenlijk)mrmrmr schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:58:
@savale 80W is veel, zelfs voor een AMD gaming systeem. Kun je een compleet lijstje maken van de samenstelling van het systeem?
In de topic start staan een aantal BIOS optimalisatie instellingen.
De BIOS beschrijving is nogal beperkt, een aantal belangrijke settings staan niet in de manual.
De gtx1070 vond dat niet zo leuk blijkbaar: stond de hele tijd op 45watt in idle. Ik heb nu gewoon de font size wat vergroot en dan gaat ie wel naar ongeveer 10 - 15 watt idle
@Skynett, goh apart dat de G5400 zoveel meer verbruikt dan de anderen.
Zoals de G5620 (die sneller is) en de 8100 (zelfde generatie, 2x zoveel cores).
De andere vier lijken zo op t oog veel meer op de "verwachte lijn" te liggen.
Je had t daar nog over met/zonder fan; zou dat het ook deels kunnen verklaren?
Nouja ik vond t wel opmerkelijk iig.
Zoals de G5620 (die sneller is) en de 8100 (zelfde generatie, 2x zoveel cores).
De andere vier lijken zo op t oog veel meer op de "verwachte lijn" te liggen.
Je had t daar nog over met/zonder fan; zou dat het ook deels kunnen verklaren?
Nouja ik vond t wel opmerkelijk iig.
Die fan is maar 0,3W. En in de G5620 zit wat nieuwere techniek dan de G5400, en is de TDP lager. 54 tegen 58W. En ook heeft de G5620 een nieuwere integrated graphics, 630 vs 610. Hoewel ik zonder beeldscherm heb getest. Ik heb onder precies dezelfde omstandigheden getest met een nauwkeurige energiemeter, en dan is dit het gewoon.
-
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:57 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik heb het bericht een beetje aangepast om duidelijker te maken dat de belangrijkste instellingen in de topic start onder Tweaks/BIOS staan.savale schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:35:
[...]
Erg nuttig lijstje: ben terug naar ~50 watt. Paar tweaks hielpen al een paar watt
De handleiding was zo beperkt dat daar nauwelijks power settings in stonden, vandaar dat het ook zo'n kort lijstje is.
Als het er zuiniger van wordt is het on topic.en de rest zat hem blijkbaar in fractional scaling. (dus offtopic hier eigenlijk)
Dus fractional scaling veroorzaakte het hoog verbruik bij de grafische kaart. Dan weten we dat ook weer. Bij Ubuntu wordt ervoor gewaarschuwd.[De gtx1070 vond dat niet zo leuk blijkbaar: stond de hele tijd op 45watt in idle. Ik heb nu gewoon de font size wat vergroot en dan gaat ie wel naar ongeveer 10 - 15 watt idle
:fill(white):strip_exif()/f/image/FeNCJYnTxFnt9I5rjfeKCTgf.png?f=user_large)
Deels ontopic misschien, maar fractional scaling op een server is vaak geen issue denk ik.
Ben wel blij met de verlaging in het verbruik! (duidelijk verhaal in de Topic start nu trouwens!)
[ Voor 15% gewijzigd door savale op 06-09-2022 00:47 ]
Dank voor het delen van de build. Heb nog wel 2 vraagjes:
- Waarom gekozen voor de i3 t.o.v. de i5 uit de post waar je naar linkt?
- Blijft de build koel zonder de fan?
tarlitz schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:04:
Ik ben al een tijdje bezig met het uitzoeken van een nieuwe server om mijn raspberry pi iets te ontlasten.
Omdat de fujitsu borden slecht verkrijgbaar zijn, ben ik verder gaan zoeken. Daarbij kwam ik een interessante post tegen op hardwareluxx: https://www.hardwareluxx....484/page-62#post-29176826.
Die zou met een ASRock H470 en een i5 onder de 4 Watt uitkomen in idle. Dat leken mij wel nette cijfers.
Daarop gebaseerd heb ik het volgende systeem samengesteld:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-10105 Tray € 125,38 € 125,38 1 Barebones ASRock DeskMini H470 Series € 189,- € 189,- 1 Processorkoeling Noctua NH-L9I chromax.black € 49,- € 49,- 1 Geheugen intern Kingston ValueRAM KVR26S19D8/16 € 61,42 € 61,42 1 Solid state drives Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB € 88,97 € 88,97 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 513,77
Ik hem afgelopen week in elkaar gezet en doorgemeten met de PM231E.
Met Debian en zonder enige tweaks zat ik rond de 14-15 Watt.
Met `powertop --auto-tune` en alle power-saving tweaks in the BIOS die ik maar kon vinden aangevinkt ging het verbruik al naar de 7.5 Watt. Daarna heb ik de cpu-fan eraf geschroefd om te kijken hoeveel dat uit maakt.
Zonder fan schommelt het verbruik nu idle tussen de 3.5 en 4 Watt. Al met al best tevreden mee :-)
Beste tweakers,
Ik volg nu een tijdje dit topic en heb ontzettend veel opgestoken van alle ervaringen die hier zijn gedeeld. Nu ook zelf aan de slag gegaan om mijn eigen zuinige server te bouwen, maar er is denk ik nog winst te halen op het verbruik.
Mijn systeem is gebaseerd op deze build op hardwareluxx en de aanbevelingen uit dit topic. In idle meet ik een verbruik van 8-9W. Helemaal niet ontevreden mee, maar gezien vergelijkbare builds met dit moederbord en CPU rond de 4W hebben gehaald vroeg ik me af of ik nog dingen over het hoofd heb gezien.
Hierbij de hardware:
Met een Leicke NT00347 voeding (90W).
BIOS is versie 1.26 (meest recent), OS is Debian 11, meetapparaat Brennenstuhl PM 231E.
Een aantal tips heb ik al toegepast, zoals:
Enig idee wat ik kan verbeteren?
Ik volg nu een tijdje dit topic en heb ontzettend veel opgestoken van alle ervaringen die hier zijn gedeeld. Nu ook zelf aan de slag gegaan om mijn eigen zuinige server te bouwen, maar er is denk ik nog winst te halen op het verbruik.
Mijn systeem is gebaseerd op deze build op hardwareluxx en de aanbevelingen uit dit topic. In idle meet ik een verbruik van 8-9W. Helemaal niet ontevreden mee, maar gezien vergelijkbare builds met dit moederbord en CPU rond de 4W hebben gehaald vroeg ik me af of ik nog dingen over het hoofd heb gezien.
Hierbij de hardware:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Pentium Gold G5400 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Kontron D3674-B | € 141,50 | € 141,50 |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 12 Passive | € 14,99 | € 14,99 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws F4-2400C16D-32GRS | € 102,34 | € 102,34 |
1 | Solid state drives | Samsung 870 Evo 250GB | € 39,44 | € 39,44 |
Totaal | € 298,27 |
Met een Leicke NT00347 voeding (90W).
BIOS is versie 1.26 (meest recent), OS is Debian 11, meetapparaat Brennenstuhl PM 231E.
Een aantal tips heb ik al toegepast, zoals:
- In de BIOS SpeedShift ingeschakeld, verder alles standaard
- consoleblank=15 toegevoegd aan /etc/default/grub
- firmware-misc-nonfree geïnstalleerd
- powertop --auto-tune na opstarten
Enig idee wat ik kan verbeteren?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@dj237 Kun je de tab pagina's van powertop posten? En dmesg output ergens neerzetten. Verder kan lspci -vv meer inzicht geven.
nomodeset heeft mogelijk invloed op de low power settings van de gpu. Als het alle settings uitschakelt blijft het beeldscherm aan en gaat het niet in slaapstand via (VESA DPMS). En de GPU zelf gaat dan ook niet in slaapstand. Misschien heeft het grijze scherm iets te maken met Above 4G decoding is ingeschakeld in de BIOS, in dat geval uitschakelen. Een nieuwe BIOS lost een aantal problemen op.
Na consoleblank verandering moet die wijziging eerst nog worden weggeschreven in de opstartconfiguratie (zie topicstart onder Software Tweaks). Daar staan alle tips voor deze familie moederborden.
Wat betreft metingen met een KD302, die meet vermoedelijk iets minder dan het in werkelijkheid is, maximaal een Watt verschil, en waarschijnlijk een stuk minder. Dat op zich is dus geen verklaring voor het verschil in verbruik.
Heb je onder Windows metingen gedaan na optimalisatie (Intel drivers, balanced power)? Als je nog een SSD hebt liggen, kun je daarop installeren zonder je eerdere werk kwijt te raken.
nomodeset heeft mogelijk invloed op de low power settings van de gpu. Als het alle settings uitschakelt blijft het beeldscherm aan en gaat het niet in slaapstand via (VESA DPMS). En de GPU zelf gaat dan ook niet in slaapstand. Misschien heeft het grijze scherm iets te maken met Above 4G decoding is ingeschakeld in de BIOS, in dat geval uitschakelen. Een nieuwe BIOS lost een aantal problemen op.
Na consoleblank verandering moet die wijziging eerst nog worden weggeschreven in de opstartconfiguratie (zie topicstart onder Software Tweaks). Daar staan alle tips voor deze familie moederborden.
Wat betreft metingen met een KD302, die meet vermoedelijk iets minder dan het in werkelijkheid is, maximaal een Watt verschil, en waarschijnlijk een stuk minder. Dat op zich is dus geen verklaring voor het verschil in verbruik.
Heb je onder Windows metingen gedaan na optimalisatie (Intel drivers, balanced power)? Als je nog een SSD hebt liggen, kun je daarop installeren zonder je eerdere werk kwijt te raken.
@mrmrmr Dank voor de info over nomodeset. Ik heb Debian opnieuw geïnstalleerd en deze instelling achterwege gelaten. Nog steeds een grijs scherm na opstarten maar na (blind) intypen van enter + wachtwoord + enter kwam de desktop toch tevoorschijn.
Hierna alle tweaks uit de topicstart weer uitgevoerd en nu is het idle gebruik inderdaad lager, rond de 6.3W. Er ging dus al ongeveer 2W zitten in die GPU settings.
Na wat verder meten blijkt dat vooral de ethernetaansluiting veel energie verbruikt (zonder internetkabel verbruikt het systeem ongeveer 3W minder). Dit verklaart nog niet het hele verschil want de andere metingen met dit moederbord waren ook gedaan met internet aan.
Ik zie in de BIOS trouwens geen optie voor Above 4G decoding, en de BIOS is als het goed is up to date (R1.26).
Outputs van dmesg en lspci -vv heb ik hier neergezet, en zie hieronder screenshots van powertop. Zitten hier nog gekke dingen in?
Hierna alle tweaks uit de topicstart weer uitgevoerd en nu is het idle gebruik inderdaad lager, rond de 6.3W. Er ging dus al ongeveer 2W zitten in die GPU settings.
Na wat verder meten blijkt dat vooral de ethernetaansluiting veel energie verbruikt (zonder internetkabel verbruikt het systeem ongeveer 3W minder). Dit verklaart nog niet het hele verschil want de andere metingen met dit moederbord waren ook gedaan met internet aan.
Ik zie in de BIOS trouwens geen optie voor Above 4G decoding, en de BIOS is als het goed is up to date (R1.26).
Outputs van dmesg en lspci -vv heb ik hier neergezet, en zie hieronder screenshots van powertop. Zitten hier nog gekke dingen in?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
De i3 is goedkoper / iets zuiniger en ik heb de extra rekenkracht van een i5 niet nodig. Bij laag gebruik blijft de build prima koel. Ik heb de temps bij het instellen een beetje in de gaten gehouden en die ging niet noemenswaardig omhoog.contrast schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:07:
Dank voor het delen van de build. Heb nog wel 2 vraagjes:
[...]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De C-states van de package (van de processor) zijn laag, die van de cores zijn goed (C10).
Wat je kan doen is kijken of 802.3az (EEE: Energy Efficient Ethernet) aan staat en of de switch daarmee overweg kan. Dat verminderd het vermogen dat er wordt gebruikt bij communicatie als de kabels kort zijn.
Je hebt verder UHD Graphics 610 via de i915 driver.
lspci -vv geeft capabilities niet aan, misschien heb je het uitgevoerd zonder root rechten?
In dmesg zie ik een foutmelding pcieport 0000:00:1d.0: DPC: error containment capabilities: Int Msg #0, RPExt+ PoisonedTLP+ SwTrigger+ RP PIO Log 4, DL_ActiveErr+.
0x1d is de ID van de PCIe bridge. Misschien werkt een onderdeel niet netjes mee, een insteekkaart of een andere PCIe device zoals een M.2.
[ 1.176075] r8169 0000:01:00.0 eth0: RTL8168g/8111g, 00:30:59:27:01:24, XID 4c0, IRQ 124
[ 1.176078] r8169 0000:01:00.0 eth0: jumbo features [frames: 9194 bytes, tx checksumming: ko]
[ 1.187474] r8169 0000:01:00.0 enp1s0: renamed from eth0
De Realtek r8169 driver wordt geladen. Maar daarna komt een foutmelding van rtl8168g.
[ 5.282150] r8169 0000:01:00.0: firmware: failed to load rtl_nic/rtl8168g-2.fw (-2)
[ 5.282737] firmware_class: See https://wiki.debian.org/Firmware for information about missing firmware
[ 5.283345] r8169 0000:01:00.0: Direct firmware load for rtl_nic/rtl8168g-2.fw failed with error -2
[ 5.283355] r8169 0000:01:00.0: Unable to load firmware rtl_nic/rtl8168g-2.fw (-2)
Dit is een foutmelding van de Realtek driver, die ontbreekt of hij kan niet worden gevonden.
De netwerkchip in het systeem is een Realtek RTL8111E volgens de spec sheet. Er is een Realtek firmware package. Die kun je proberen.
Dit gaat over de gpu:
[ 1.273389] Console: switching to colour dummy device 80x25
[ 1.273413] i915 0000:00:02.0: vgaarb: deactivate vga console
[ 1.275486] i915 0000:00:02.0: vgaarb: changed VGA decodes: olddecodes=io+mem,decodes=io+mem:owns=io+mem
[ 1.275514] i915 0000:00:02.0: firmware: direct-loading firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin
[ 1.275767] i915 0000:00:02.0: [drm] Finished loading DMC firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin (v1.4)
Zo te zien wordt het correct geladen. (drm = direct rendering manager), i915 is de juiste driver.
[ 2.119438] i915 0000:00:02.0: [drm] eDP-1: EDID is invalid:
[ 2.119443] [00] BAD 83 03 c2 b6 aa 6a bf 83 b6 ab 1e c7 df 91 a8 77
[ 2.119445] [00] BAD c0 2e dd 5f 0a c1 d1 c0 e4 41 4b ce cb f8 9b ae
[ 2.119446] [00] BAD 76 91 aa b4 f3 1b 52 76 40 0b 40 15 f9 e4 bc ec
[ 2.119447] [00] BAD db 5d d6 b5 31 8f c8 1b 86 0c 91 72 39 03 13 9d
[ 2.119449] [00] BAD b5 38 48 5c fd f5 e1 eb a7 fc a7 0d 41 31 63 44
[ 2.119450] [00] BAD b6 6e 58 d9 e1 2a f4 ad 81 b1 69 6c 38 da d8 8e
[ 2.119451] [00] BAD bd 41 d8 1c 84 35 48 a7 d9 d9 6d d2 5a 2e bb ab
[ 2.119452] [00] BAD 49 10 ae 28 6e 26 c9 d8 80 ca 66 71 a2 bd 49 a7
[ 2.161829] [drm] Initialized i915 1.6.0 20200917 for 0000:00:02.0 on minor 0
Dit geeft een EDID foutmelding met DisplayPort. EDID = Extended Display Identification Data. Probeer de monitor uit/aan te zetten of kijk of een andere kabel beter resultaten geeft.
[ 2.482578] Console: switching to colour frame buffer device 128x48
[ 3.609999] i915 0000:00:02.0: [drm] *ERROR* Link Training Unsuccessful
[ 3.629935] i915 0000:00:02.0: [drm] fb0: i915drmfb frame buffer device
Hier gaat wat mis, waarschijnlijk als gevolg van de EDID foutmelding. De verbinding met de monitor gaat niet goed.
Het draadloze toetsenbord en de muis hebben een extra eigenverbruik (want draadloos!) en dat kan een deel van het meerverbruik verklaren.
Wat je kan doen is kijken of 802.3az (EEE: Energy Efficient Ethernet) aan staat en of de switch daarmee overweg kan. Dat verminderd het vermogen dat er wordt gebruikt bij communicatie als de kabels kort zijn.
Je hebt verder UHD Graphics 610 via de i915 driver.
lspci -vv geeft capabilities niet aan, misschien heb je het uitgevoerd zonder root rechten?
In dmesg zie ik een foutmelding pcieport 0000:00:1d.0: DPC: error containment capabilities: Int Msg #0, RPExt+ PoisonedTLP+ SwTrigger+ RP PIO Log 4, DL_ActiveErr+.
0x1d is de ID van de PCIe bridge. Misschien werkt een onderdeel niet netjes mee, een insteekkaart of een andere PCIe device zoals een M.2.
[ 1.176075] r8169 0000:01:00.0 eth0: RTL8168g/8111g, 00:30:59:27:01:24, XID 4c0, IRQ 124
[ 1.176078] r8169 0000:01:00.0 eth0: jumbo features [frames: 9194 bytes, tx checksumming: ko]
[ 1.187474] r8169 0000:01:00.0 enp1s0: renamed from eth0
De Realtek r8169 driver wordt geladen. Maar daarna komt een foutmelding van rtl8168g.
[ 5.282150] r8169 0000:01:00.0: firmware: failed to load rtl_nic/rtl8168g-2.fw (-2)
[ 5.282737] firmware_class: See https://wiki.debian.org/Firmware for information about missing firmware
[ 5.283345] r8169 0000:01:00.0: Direct firmware load for rtl_nic/rtl8168g-2.fw failed with error -2
[ 5.283355] r8169 0000:01:00.0: Unable to load firmware rtl_nic/rtl8168g-2.fw (-2)
Dit is een foutmelding van de Realtek driver, die ontbreekt of hij kan niet worden gevonden.
De netwerkchip in het systeem is een Realtek RTL8111E volgens de spec sheet. Er is een Realtek firmware package. Die kun je proberen.
Dit gaat over de gpu:
[ 1.273389] Console: switching to colour dummy device 80x25
[ 1.273413] i915 0000:00:02.0: vgaarb: deactivate vga console
[ 1.275486] i915 0000:00:02.0: vgaarb: changed VGA decodes: olddecodes=io+mem,decodes=io+mem:owns=io+mem
[ 1.275514] i915 0000:00:02.0: firmware: direct-loading firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin
[ 1.275767] i915 0000:00:02.0: [drm] Finished loading DMC firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin (v1.4)
Zo te zien wordt het correct geladen. (drm = direct rendering manager), i915 is de juiste driver.
[ 2.119438] i915 0000:00:02.0: [drm] eDP-1: EDID is invalid:
[ 2.119443] [00] BAD 83 03 c2 b6 aa 6a bf 83 b6 ab 1e c7 df 91 a8 77
[ 2.119445] [00] BAD c0 2e dd 5f 0a c1 d1 c0 e4 41 4b ce cb f8 9b ae
[ 2.119446] [00] BAD 76 91 aa b4 f3 1b 52 76 40 0b 40 15 f9 e4 bc ec
[ 2.119447] [00] BAD db 5d d6 b5 31 8f c8 1b 86 0c 91 72 39 03 13 9d
[ 2.119449] [00] BAD b5 38 48 5c fd f5 e1 eb a7 fc a7 0d 41 31 63 44
[ 2.119450] [00] BAD b6 6e 58 d9 e1 2a f4 ad 81 b1 69 6c 38 da d8 8e
[ 2.119451] [00] BAD bd 41 d8 1c 84 35 48 a7 d9 d9 6d d2 5a 2e bb ab
[ 2.119452] [00] BAD 49 10 ae 28 6e 26 c9 d8 80 ca 66 71 a2 bd 49 a7
[ 2.161829] [drm] Initialized i915 1.6.0 20200917 for 0000:00:02.0 on minor 0
Dit geeft een EDID foutmelding met DisplayPort. EDID = Extended Display Identification Data. Probeer de monitor uit/aan te zetten of kijk of een andere kabel beter resultaten geeft.
[ 2.482578] Console: switching to colour frame buffer device 128x48
[ 3.609999] i915 0000:00:02.0: [drm] *ERROR* Link Training Unsuccessful
[ 3.629935] i915 0000:00:02.0: [drm] fb0: i915drmfb frame buffer device
Hier gaat wat mis, waarschijnlijk als gevolg van de EDID foutmelding. De verbinding met de monitor gaat niet goed.
Het draadloze toetsenbord en de muis hebben een extra eigenverbruik (want draadloos!) en dat kan een deel van het meerverbruik verklaren.
Ik wil binnenkort mijn huidige home server gaan vernieuwen en wil ook de nodige aandacht besteden aan energiezuinigheid. Vandaar dat ik het topic grotendeels heb doorgelezen en een eerste aanzet heb uitgewerkt voor een build. Graag hoor ik jullie feedback en hoop ik dat jullie me kunnen helpen bij enkele vragen die ik nog heb.
Het systeem zal Unraid als OS gebruiken met een VM voor home assistant OS (of misschien toch beter via docker?). Daarnaast zal de home server gebruikt worden als NAS samen met een tiental docker containers (Sickchill, Homebridge, Pihole, ...).
Occasioneel zal er ook een Windows VM opgestart worden aangezien ik op een Mac werk en gebruik maak van enkele Windows specifieke toepassingen.
Ik weet dat er nog weinig info voorhanden is van de Alder Lake cpu's maar zou met er toch willen aan wagen en ben tot volgende build gekomen:
Wat denken jullie van deze build? Ik had in het bijzonder nog volgende vragen:
- Is het beter om 4 zuinige 2,5" drives te gebruiken in plaats van 1 grote 3,5" drive?
- Wat betreft de voeding en adapter; is het beter om voor een PicoPSU-120 te kiezen?
- Is de usb-stick degelijk? Deze wordt in principe enkel gebruikt bij het opstarten van het OS maar ik weet niet of dit verder veel impact zal hebben op het verbruik?
- Zal HA OS via VM veel meer verbruiken dan HA in een docker? Iemand die daar ervaring mee heeft?
Het systeem zal Unraid als OS gebruiken met een VM voor home assistant OS (of misschien toch beter via docker?). Daarnaast zal de home server gebruikt worden als NAS samen met een tiental docker containers (Sickchill, Homebridge, Pihole, ...).
Occasioneel zal er ook een Windows VM opgestart worden aangezien ik op een Mac werk en gebruik maak van enkele Windows specifieke toepassingen.
Ik weet dat er nog weinig info voorhanden is van de Alder Lake cpu's maar zou met er toch willen aan wagen en ben tot volgende build gekomen:
1 | Processors | Intel Core i3-12100 Boxed | € 145,35 | € 145,35 |
1 | Moederborden | ASRock H610M-HDV/M.2 | € 92,43 | € 92,43 |
1 | Interne harde schijven | Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB | € 296,- | € 296,- |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IPC 3U-30240 | € 125,90 | € 125,90 |
1 | Usb-sticks | Sandisk Ultra Fit USB 3.1 32GB Zwart | € 7,47 | € 7,47 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 62,90 | € 62,90 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Samsung 980 500GB | € 46,43 | € 46,43 |
1 | Overige randapparatuur | XP Power VES120PS12 | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 791,47 |
- Is het beter om 4 zuinige 2,5" drives te gebruiken in plaats van 1 grote 3,5" drive?
- Wat betreft de voeding en adapter; is het beter om voor een PicoPSU-120 te kiezen?
- Is de usb-stick degelijk? Deze wordt in principe enkel gebruikt bij het opstarten van het OS maar ik weet niet of dit verder veel impact zal hebben op het verbruik?
- Zal HA OS via VM veel meer verbruiken dan HA in een docker? Iemand die daar ervaring mee heeft?
twitter: @NiVanc
Dank voor je antwoorden. Dan ga ik in eerste instantie ook voor dezelfde build zonder fan.tarlitz schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:11:
[...]
De i3 is goedkoper / iets zuiniger en ik heb de extra rekenkracht van een i5 niet nodig. Bij laag gebruik blijft de build prima koel. Ik heb de temps bij het instellen een beetje in de gaten gehouden en die ging niet noemenswaardig omhoog.
Dat zal niet veel schelen qua verbruik. Wil je geen pariteit / array? Want 1 schijf is natuurlijk niet super veilig.NiVanc schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 23:42:
Ik wil binnenkort mijn huidige home server gaan vernieuwen en wil ook de nodige aandacht besteden aan energiezuinigheid. Vandaar dat ik het topic grotendeels heb doorgelezen en een eerste aanzet heb uitgewerkt voor een build. Graag hoor ik jullie feedback en hoop ik dat jullie me kunnen helpen bij enkele vragen die ik nog heb.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-12100 Boxed € 145,35 € 145,35 1 Moederborden ASRock H610M-HDV/M.2 € 92,43 € 92,43 1 Interne harde schijven Toshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB € 296,- € 296,- 1 Behuizingen Inter-Tech IPC 3U-30240 € 125,90 € 125,90 1 Usb-sticks Sandisk Ultra Fit USB 3.1 32GB Zwart € 7,47 € 7,47 1 Processorkoeling Arctic Alpine 12 Passive € 14,99 € 14,99 1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 € 62,90 € 62,90 1 Voedingen Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT € 0,- € 0,- 1 Solid state drives Samsung 980 500GB € 46,43 € 46,43 1 Overige randapparatuur XP Power VES120PS12 € 0,- € 0,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 791,47
Ga je (offsite) backuppen?
De 160W klinkt inderdaad wel erg overkill, maar mogelijk wil je die op de groei kopen?- Wat betreft de voeding en adapter; is het beter om voor een PicoPSU-120 te kiezen?
Volgens mijn herinneringen boot Unraid van de USB stick, en laad daarna alles 'in-memory', en draai je alle applicaties die je installeert vanaf een data volume (vandaar ook de SSD neem ik aan?)- Is de usb-stick degelijk? Deze wordt in principe enkel gebruikt bij het opstarten van het OS maar ik weet niet of dit verder veel impact zal hebben op het verbruik?
Dan zou ik me daar niet zo druk over maken. Mogelijk wel even een config backup schedulen.
Iets ja, maar niet substantieel. Ik verwacht een paar watt.- Zal HA OS via VM veel meer verbruiken dan HA in een docker? Iemand die daar ervaring mee heeft?
Dat is meer het verschil tussen Uberhaupt VM's draaien en Docker gebruiken.
VM's zorgen er vaak voor dat je CPU (veel) minder in de echte low-power modes komt, en dat merk je wel een klein beetje.
Maar in absolute getallen zal het hooguit 1-2W zijn (mits de VM ook idle is natuurlijk), en dat voel je niet in je portomonnee
Even niets...
@mrmrmr Veel dank voor de analyse!
Vanochtend nog wat meer metingen gedaan (zonder netwerkverbinding, router is vannacht gefrituurd door de bliksem) en daarmee komt het idle verbruik op 2.7W uit. Dit is dus zonder internet; toetsenbord/muis/monitor loskoppelen maakt verder geen meetbaar verschil.
Het lijkt erop dat vooral die netwerkverbinding niet zo zuinig is, maar ik geloof niet dat ik daar nog veel aan kan doen? 6.3W is natuurlijk geen slechte score.
- Mijn switch ondersteunt geen EEE, dus dat valt helaas af.
- lspci -vv inderdaad per ongeluk zonder root uitgevoerd, hier de versie met capabilities.
- PCIe device error: er waren geen extra PCIe apparaten aangesloten. Ik heb nog geprobeerd de stekker voor de USB3 in het frontpaneel eruit te trekken maar ik kan de foutmelding niet consequent reproduceren (soms wel, soms niet).
- Realtek firmware package geïnstalleerd, foutmelding is nu verholpen!
- EDID error blijft bestaan na monitor uit/aan schakelen, en na het verwisselen van de DP kabel met een HDMI kabel. Mogelijk zit het dus in de monitor, maar ik ben van plan de server headless te draaien dus monitor is niet nodig.
Vanochtend nog wat meer metingen gedaan (zonder netwerkverbinding, router is vannacht gefrituurd door de bliksem) en daarmee komt het idle verbruik op 2.7W uit. Dit is dus zonder internet; toetsenbord/muis/monitor loskoppelen maakt verder geen meetbaar verschil.
Het lijkt erop dat vooral die netwerkverbinding niet zo zuinig is, maar ik geloof niet dat ik daar nog veel aan kan doen? 6.3W is natuurlijk geen slechte score.
Het is inderdaad de bedoeling om offsite te backuppen.FireDrunk schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:59:
[...]
Dat zal niet veel schelen qua verbruik. Wil je geen pariteit / array? Want 1 schijf is natuurlijk niet super veilig.
Ga je (offsite) backuppen?
Mogelijks zou ik ooit een tweede HD toevoegen maar die kans is eerder klein.FireDrunk schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:59:
De 160W klinkt inderdaad wel erg overkill, maar mogelijk wil je die op de groei kopen?
Is er, buiten de aankoopprijs, een nadeel aan verbonden om voor een 160-XT te kiezen?
Zou een PicoPSU-90 volstaan of toch beter voor de 120 variant kiezen?
Ik vind de keuze van de voeding nog de lastigste ...
Klopt!FireDrunk schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:59:
Volgens mijn herinneringen boot Unraid van de USB stick, en laad daarna alles 'in-memory', en draai je alle applicaties die je installeert vanaf een data volume (vandaar ook de SSD neem ik aan?)
Dan zou ik me daar niet zo druk over maken. Mogelijk wel even een config backup schedulen.
Duidelijk, dan lijken de voordelen van HA OS zwaarder door te wegen.FireDrunk schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:59:
Iets ja, maar niet substantieel. Ik verwacht een paar watt.
Dat is meer het verschil tussen Uberhaupt VM's draaien en Docker gebruiken.
VM's zorgen er vaak voor dat je CPU (veel) minder in de echte low-power modes komt, en dat merk je wel een klein beetje.
twitter: @NiVanc
Volgens mij zijn de zwaardere en de WI (Wide Input) modellen iets minder zuinig, maar verder hooguit de prijs.NiVanc schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:26:
[...]
Het is inderdaad de bedoeling om offsite te backuppen.
[...]
Mogelijks zou ik ooit een tweede HD toevoegen maar die kans is eerder klein.
Is er, buiten de aankoopprijs, een nadeel aan verbonden om voor een 160-XT te kiezen?
Zou een PicoPSU-90 volstaan of toch beter voor de 120 variant kiezen?
Ik vind de keuze van de voeding nog de lastigste ...
[...]
Klopt!
[...]
Duidelijk, dan lijken de voordelen van HA OS zwaarder door te wegen.
En volgens mij zou de 60W versie net aan kunnen. Als je je CPU een klein beetje limiteert in het BIOS, zou het helemaal moeten gaan. Als die vol aan staat, kan die misschien net iets te veel gebruiken.
[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 07-09-2022 13:36 ]
Even niets...
@NiVanc, ik heb geen Unraid, maar wel n USB stick die alleen maar nodig is tijdens boot.
Na boot kan ik t verbruik daarvan verlagen door die stick zoveel mogelijk uit te zetten.
Mss overkill, maar dat doe ik met dit scriptje:
Vergeten hoeveel ie verbruikt als ie aan staat, maar hierna is het nog maar 40mW.
Na boot kan ik t verbruik daarvan verlagen door die stick zoveel mogelijk uit te zetten.
Mss overkill, maar dat doe ik met dit scriptje:
code:
1
2
3
4
5
| DEVNAME_LINK=/dev/disk/by-id/usb-Corsair_VoyagerGT_AA00000000000264-0:0 DEVNAME=$(readlink -f "$DEVNAME_LINK"|sed 's|^/dev/\(sd[a-z]\)[0-9]*$|\1|;') DEVNO=$(ls -d /sys/bus/usb/drivers/usb-storage/*/host*/target*/?:?:?:?/block/$DEVNAME|cut -f7 -d/|cut -f1 -d:) echo $DEVNO > /sys/bus/usb/drivers/usb/unbind echo 1 > /sys/bus/usb/devices/$DEVNO/remove |
Vergeten hoeveel ie verbruikt als ie aan staat, maar hierna is het nog maar 40mW.
[ Voor 11% gewijzigd door N8w8 op 07-09-2022 17:41 . Reden: handigere code ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@dj237
6,3W is niet slecht, maar het zou toch beter moeten kunnen, ondanks het ontbreken van EEE. Een verschil met de andere borden is dat dit bord een Realtek netwerkchip heeft en de andere hebben I219-LM.
2,7W zonder netwerk klinkt aannemelijk, de rest van het systeem zou dan al op orde zijn. 3,6W is zelfs voor een Realtek chip zonder EEE een tamelijk hoog verbruik. Met I211+EEE verwacht ik rondom 0,7W. Zonder EEE heb ik nog nooit geprobeerd.
Je zou kunnen proberen om een Intel I211-AT of I210 netwerkkaart toe te passen. Ik heb een I211 kaart van LR-Link (lrec9202ct). Er zijn ook kaartjes met onderdelen van fabrikanten die ik niet thuis kan brengen, zoals "TENCH H5009NL" op de transceiver, lijkt gemodelleerd naar een originele Pulse H5007NL. Dat wekt bij mij weinig vertrouwen.
Een ouder LAN chip is niet aan te raden, die hebben vaak niet de voor zuinigheid benodigde kenmerken.
Ik zal de lspci vergelijken met mijn D3643-H. Dat zal ik later toevoegen.
6,3W is niet slecht, maar het zou toch beter moeten kunnen, ondanks het ontbreken van EEE. Een verschil met de andere borden is dat dit bord een Realtek netwerkchip heeft en de andere hebben I219-LM.
2,7W zonder netwerk klinkt aannemelijk, de rest van het systeem zou dan al op orde zijn. 3,6W is zelfs voor een Realtek chip zonder EEE een tamelijk hoog verbruik. Met I211+EEE verwacht ik rondom 0,7W. Zonder EEE heb ik nog nooit geprobeerd.
Je zou kunnen proberen om een Intel I211-AT of I210 netwerkkaart toe te passen. Ik heb een I211 kaart van LR-Link (lrec9202ct). Er zijn ook kaartjes met onderdelen van fabrikanten die ik niet thuis kan brengen, zoals "TENCH H5009NL" op de transceiver, lijkt gemodelleerd naar een originele Pulse H5007NL. Dat wekt bij mij weinig vertrouwen.
Een ouder LAN chip is niet aan te raden, die hebben vaak niet de voor zuinigheid benodigde kenmerken.
Ik zal de lspci vergelijken met mijn D3643-H. Dat zal ik later toevoegen.
@mrmrmr
Mijn D3674-B heeft geen PCIe slot helaas, maar wel een M.2 slot waar eventueel een uitbreidingskaart met Intel l210-AT op aangesloten zou kunnen worden. Deze winkel verkoopt ze in NL. Ik zal eens informeren wat zo'n kaartje kost.
Mijn D3674-B heeft geen PCIe slot helaas, maar wel een M.2 slot waar eventueel een uitbreidingskaart met Intel l210-AT op aangesloten zou kunnen worden. Deze winkel verkoopt ze in NL. Ik zal eens informeren wat zo'n kaartje kost.
-
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:58 ]
Dan zou ik hem weer moeten terugbouwen met de USB controller en de losse voeding er aan.GioStyle schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:35:
Heeft iemand toevallig weleens het verbruik van een externe hardeschijf gemeten? Ik ben benieuwd wat bijvoorbeeld een externe hardeschijf van 18TB verbruikt.
Als ik tijd over heb, en niet al het losse spul al heb weggegooid, wil ik dat wel een keertje doen.
-
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De kabel ziet er niet uit als twisted pair. Ik vraag me (letterlijk) af of de kwaliteit dan wordt gegarandeerd met een hoger vermogen en dus meer energieverbruik. Weet iemand dat?dj237 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:05:
@mrmrmr
# | Category | Product |
1 | Processors | Intel Core i5-9400 Boxed |
1 | Moederborden | ASRock Z390M ITX |
5 | Interne harde schijven | WD Green 2TB 3.5" |
1 | Interne harde schijven | WD Elements Desktop Storage 12TB (shucked)" |
2 | SSD | WD Blue SSD 2TB |
1 | Processorkoeling | Noctua koeler |
2 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 |
1 | Voedingen | be quiet! SFX L Power 500WT |
1 | Overige randapparatuur | SATA Controller voor extra harde schijven |
Bekijk collectie Importeer producten |
Dit systeem heb ik een paar jaar geleden samengesteld en draait op Proxmox met 2 VMs (OPNsense router, en OMV) en een resem docker containers (homeassistant, influxdb, nginxproxy, etc, etc).
Vermogen wordt continue gemeten met een Blitzwolf SHP Zigbee plug. Ooit ben ik begonnen aan 400W continue en dit systeem draait nu idle op ongeveer 30W idle
Dit is met alle schijven in spindown, geen scherm, zoveel mogelijk BIOS tweaks & TLP.
Echter wil het nog verder naar beneden krijgen als ik kan aangezien dit systeem ongeveer 1 kWh / dag verbruikt. Eventueel met een aanpassing van de hardware zoals een ander moederbord. Dit moederbord is vooral gekozen vanwege zijn ITX formaat en de aanwezigheid van 6 SATA poorten. Achteraf heb ik toch nog een extra SATA controller moeten bijgooien aangezien ik een resem WD 2TB green heb kunnen krijgen.
Dit is een typische powertop
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Summary: 787.0 wakeups/second, 0.0 GPU ops/seconds, 0.0 VFS ops/sec and 12.1% CPU use Power est. Usage Events/s Category Description 624 mW 1.7 ms/s 157.2 Timer tick_sched_timer 262 mW 0.8 ms/s 66.0 Process [PID 8478] /usr/bin/influxd -config /etc/influxdb/influxdb.conf 187 mW 29.1 ms/s 35.9 Process [PID 2388263] python3 -m homeassistant --config /config 175 mW 9.0 ms/s 40.8 Process [PID 3430] /usr/bin/kvm -id 100 -name drstrange -no-shutdown -chardev socket,id=qmp,path=/var/run/qemu-server/10 161 mW 12.5 ms/s 35.9 Process [PID 2404424] /usr/bin/kvm -id 105 -name tony -no-shutdown -chardev socket,id=qmp,path=/var/run/qemu-server/105. 136 mW 1.4 ms/s 34.0 Process [PID 2404423] [vhost-2404371] 128 mW 3.1 ms/s 31.1 Interrupt [3] net_rx(softirq) |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| PowerTOP v2.11 Overview Idle stats Frequency stats Device stats Tunables WakeUp Pkg(HW) | Core(HW) | CPU(OS) 0 | | C0 active 1.0% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1 0.2% 0.4 ms C2 (pc2) 8.8% | | C3 (pc3) 68.4% | C3 (cc3) 0.0% | C3 0.0% 0.2 ms C6 (pc6) 0.0% | C6 (cc6) 0.7% | C6 0.7% 0.7 ms C7 (pc7) 0.0% | C7 (cc7) 94.8% | C7s 0.0% 0.6 ms C8 (pc8) 0.0% | | C8 8.9% 2.3 ms C9 (pc9) 0.0% | | C9 0.4% 2.2 ms C10 (pc10) 0.0% | | | | C10 86.0% 16.4 ms | | C1E 0.3% 0.2 ms | Core(HW) | CPU(OS) 1 | | C0 active 1.2% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1 0.1% 0.5 ms | | | C3 (cc3) 0.0% | C3 0.1% 0.1 ms | C6 (cc6) 1.1% | C6 1.2% 0.6 ms | C7 (cc7) 93.7% | C7s 0.1% 2.3 ms | | C8 10.9% 2.2 ms | | C9 0.4% 5.4 ms | | | | C10 83.0% 15.0 ms | | C1E 0.2% 0.2 ms |
Wie heeft er nog tips of suggesties?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
@Devil103 ik vermoed dat het vervangen van je 5 2tb schijven voor 1 groter exemplaar veel gaat betekenen.
Dat dacht ik ook. Maar @Devil103 geeft aan dat die 30W met de schijven in spindown is.savale schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:22:
@Devil103 ik vermoed dat het vervangen van je 5 2tb schijven voor 1 groter exemplaar veel gaat betekenen.
Één grote HDD (10TB+) of 2 5TB Seagate 2,5" modellen zal voornamelijk een flinke besparing opleveren bij actief gebruik / draaiende schijven. Als de schijven daadwerkelijk in spindown zijn (en niet "spindown staat aan, maar wordt niet toegepast) dan zal het met minder schijven om een besparing van enkele Watts gaan (zeg 5 of zo, geen idee). Terwijl bij actief gebruik de besparing bv 20W zou kunnen zijn.
In mijn oude systeem heb ik ook op een gegeven moment 4x HDD eruit gehaald, scheelde in spindown ongeveer 10w. (van 37 naar 27) - dus daar zit wel winst.RobertMe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:42:
[...]
Dat dacht ik ook. Maar @Devil103 geeft aan dat die 30W met de schijven in spindown is.
Één grote HDD (10TB+) of 2 5TB Seagate 2,5" modellen zal voornamelijk een flinke besparing opleveren bij actief gebruik / draaiende schijven. Als de schijven daadwerkelijk in spindown zijn (en niet "spindown staat aan, maar wordt niet toegepast) dan zal het met minder schijven om een besparing van enkele Watts gaan (zeg 5 of zo, geen idee). Terwijl bij actief gebruik de besparing bv 20W zou kunnen zijn.
Is ook nog makkelijk te testen voor @Devil103 door even 4 van de 5 disks los te koppelen en te kijken wat het verbruik dan is.
Het scheelt 5W als ik alle 3.5" schijven loskoppel en de OMV VM afsluit. Minder als ik verwacht had...savale schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:15:
Precies: gewoon even testen: Ik veracht dat het (bijna) 10 watt gaat schelen
Deze kunnen meestal in spindown blijven staan aangezien alle actieve containers / VMs op de SSDs staan.
Vooraleer ik de schijven heb losgekoppeld is heb ik ook de OMV VM afgesloten.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.
Ik weet niet wat de efficiëntie is van de power supply? Misschien dat een pico psu of de RM550x een beter resultaat geven?Devil103 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:30:
[...]
Het scheelt 5W als ik alle 3.5" schijven loskoppel en de OMV VM afsluit. Minder als ik verwacht had...
Deze kunnen meestal in spindown blijven staan aangezien alle actieve containers / VMs op de SSDs staan.
Het ziet er eigenlijk dezeflde PSU uit als de RM550x, enkel in een kleiner formaat (SFX). Deze voeding had ik oorspronkelijk gekocht voor een fanless mediacenter ontwerp. Net zoals de RM550x is deze rond de 92% efficiënt en zero-fan mogelijkheden. Het is trouwens de SF450 iso de SF500 heb ik net gemerktRemc0_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:36:
[...]
Ik weet niet wat de efficiëntie is van de power supply? Misschien dat een pico psu of de RM550x een beter resultaat geven?
Vanwege de harde schijven zag ik niet in hoe ik naar een pico kon overgaan

Mijn WD Elements 18TB verbruikt ongeveer 24W tijdens opstarten, daarna zo'n 7W idle. Aangesloten aan PC 7.2W en tijdens schrijven 8-8.5W.GioStyle schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:35:
Heeft iemand toevallig weleens het verbruik van een externe hardeschijf gemeten? Ik ben benieuwd wat bijvoorbeeld een externe hardeschijf van 18TB verbruikt.
Hoop dat dit helpt!
Volgens mij is die zigbee stroommeter op lagere waardes ook niet zo nauwkeurig meer - dat kan misschien ook het beeld wat vertekenen - en je krijgt denk ik ook wat last van je PSU die bij lagere waardes ook weer wat minder efficiënt is.Devil103 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:30:
[...]
Het scheelt 5W als ik alle 3.5" schijven loskoppel en de OMV VM afsluit. Minder als ik verwacht had...
Wel een goede test dus
Inderdaad een goede test ivm de spindown van de disks. 5W is relatief veel, maar gezien het aantal schijven vind ik de impact toch beperkt.project.bobby schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:22:
[...]
Volgens mij is die zigbee stroommeter op lagere waardes ook niet zo nauwkeurig meer - dat kan misschien ook het beeld wat vertekenen - en je krijgt denk ik ook wat last van je PSU die bij lagere waardes ook weer wat minder efficiënt is.
Wel een goede test dus.
De Zigbee meter doet het hier niet zo slecht met kleinere vermogens. De wasmachine kan ik bv. zien wanneer die in low power gaat als de was klaar is. Dan meet die zigbee plug mooi 3W.
Het absolute getal maakt in deze ook nog minder uit denk ik dan zolang ik relatief met de verschillende acties het verschil kan zien weet ik of ik in de goeie richting opschuif.
25W is ook nog ver af van de < 8W van sommige SFF desktops die ik zie voorbij komen

Ik vraag me af wat het minimumverbruik van dit moederbord zou kunnen zijn.
Net getest en de losse SATA controller verbruikt een whopping ~4W

Als ik deze loshaal zakt het verbruik kortstondig naar 19W en dan terug naar 21W
Ik heb auto of XMP mem settings, dus die staat op auto. Verder alle power saving opties aangezet en c-states to the max.mrmrmr schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:22:
@mca2 Ik kan geen BIOS handleiding met settings vinden voor dit moederbord. Je hebt een PicoPSU, dus dat is in ieder geval geen belemmering voor laag verbruik.
Deze eerdere berichten gaan over power optimalisatie instellingen:
Van een Intel 500 series chipset:
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
En een 400 series chipset:
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Jij hebt een 200 series chipset, er zal wel wat verschil in instellingen in zitten, maar hiermee moet je al een eind kunnen komen.
Als je dit voor elkaar hebt, check dan het volgende:
• of het geheugen met SPD settings (geen XMP) draait.
• als je aangesloten randapparatuur niet nodig hebt, koppel die dan los (scherm, toetsenbord, muis, usb stick).
De bios setting "EPU and Performance Mode" op "Max Power-Saving Mode" lijkt de grootste besparing te geven.
Alles afgekoppeld met alleen netwerk:
- debian 11.4 + powertop -> 7.9W
- FreeBSD 13.1p2 (en ongetunede powerd) -> 11W
1 | Processors | Intel Pentium G4560 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Asus Prime B250M-K | € 0,- | € 0,- |
1 | Computer accessoires | Seasonic SSA-0901 12V - 80W - 2.5/5.5 straight - C14 | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16 | € 61,97 | € 61,97 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 90 | € 44,10 | € 44,10 |
1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 500GB | € 265,16 | € 265,16 |
Totaal | € 371,23 |
Ik hoop dat ik mijn vraag op de juiste plek stel. Vandaag ben ik aan de slag gegaan met het installeren van Pi-Hole en Unbound op een Intel Nuc7i5BNH. Deze machine gaat dus als zuinige server dienen. Nu heb ik al het een en ander dankzij dit topic aangepast maar ben vergeten om diverse componenten (audio, card reader etc) in de BIOS uit te schakelen. Weten jullie misschien hoe ik dit via de CLI van Debian kan doen? Of moet ik 'm toch op een scherm aansluiten om dit via de BIOS uit te schakelen? Hieronder de output van Powertop:
Power est. Usage Device name
173 mW 1,0% CPU misc
156 mW 1,0% DRAM
102 mW 1,0% CPU core
100,0% PCI Device: Intel Corporation Sunrise Point-LP PCI Express Root Port #1
100,0% PCI Device: Intel Corporation Sunrise Point-LP SATA Controller [AHCI mode]
100,0% PCI Device: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTS5229 PCI Express Card Reader
100,0% PCI Device: Intel Corporation Sunrise Point-LP PCI Express Root Port #8
100,0% PCI Device: Intel Corporation Xeon E3-1200 v6/7th Gen Core Processor Host Bridge/DRAM Registers
100,0% PCI Device: Intel Corporation Sunrise Point-LP Thermal subsystem
100,0% PCI Device: Intel Corporation Ethernet Connection (4) I219-V
100,0% PCI Device: Intel Corporation Iris Plus Graphics 640
100,0% PCI Device: Intel Corporation Sunrise Point-LP HD Audio
100,0% Audio codec hwC0D0: Realtek
3,8 pkts/s Network interface: eno1 (e1000e)
0,0% USB device: xHCI Host Controller
0,0% runtime-platform-framebuffer.0
0,0% Audio codec hwC0D2: Intel
Power est. Usage Device name
173 mW 1,0% CPU misc
156 mW 1,0% DRAM
102 mW 1,0% CPU core
100,0% PCI Device: Intel Corporation Sunrise Point-LP PCI Express Root Port #1
100,0% PCI Device: Intel Corporation Sunrise Point-LP SATA Controller [AHCI mode]
100,0% PCI Device: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTS5229 PCI Express Card Reader
100,0% PCI Device: Intel Corporation Sunrise Point-LP PCI Express Root Port #8
100,0% PCI Device: Intel Corporation Xeon E3-1200 v6/7th Gen Core Processor Host Bridge/DRAM Registers
100,0% PCI Device: Intel Corporation Sunrise Point-LP Thermal subsystem
100,0% PCI Device: Intel Corporation Ethernet Connection (4) I219-V
100,0% PCI Device: Intel Corporation Iris Plus Graphics 640
100,0% PCI Device: Intel Corporation Sunrise Point-LP HD Audio
100,0% Audio codec hwC0D0: Realtek
3,8 pkts/s Network interface: eno1 (e1000e)
0,0% runtime-platform-framebuffer.0
0,0% Audio codec hwC0D2: Intel
-
Zoiets heb ik net gelezen. Bedankt hiervoor! Nu nog de commando’s vinden.GioStyle schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:54:
Uitschakelen in de bios is vaak geen goed idee. Vaak wordt het component in dat geval niet uitgezet, maar onbeschikbaar gemaakt. Je kan het beter juist aan zetten en in de OS de juiste drivers installeren en daar ‘uitzetten’ of in de bespaarstand zetten.
-
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:58 ]
De output die ik eerder heb geplaatst is nadat ik dit commando heb gedraaid. Ik vrees dus dat ik het toch via de BIOS moet uitschakelen.GioStyle schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:20:
[...]
Voor Debian ben je relatief snel klaar:
code:
1 2 3 sudo apt install powertop sudo powertop --auto-tune
"Powertop --auto-tune" zal je in een script moeten verwerken, omdat deze elke keer als de server opnieuw wordt gestart opnieuw moet worden uitgevoerd. Het is geen permanente setting.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Beun De topic start bevat details over het optimaliseren van Linux. Bijvoorbeeld de monitor (en gpu) kan in de slaapstand worden gezet na een aantal seconden van inactiviteit. Dit is ook van belang als je geen monitor hebt gekoppeld.
Misschien staan die componenten al in low power mode. lspci -vv toont welke pcie power mode actief is voor een pcie device. Er is D0 t/m D3, waarbij D3 de laagste stand is.
Powertop tabblad tunables toont of alle onderdelen in low power stand zijn gezet. Miisschien kun je ergens output uploaden van dmesg en lspci -vv en alle powertop tabbladen nadat powertop --auto-tune is gedraaid. Daarmee kunnen we zien wat er aanwezig is, en waar eventueel verbetering mogelijk is.
Misschien staan die componenten al in low power mode. lspci -vv toont welke pcie power mode actief is voor een pcie device. Er is D0 t/m D3, waarbij D3 de laagste stand is.
Powertop tabblad tunables toont of alle onderdelen in low power stand zijn gezet. Miisschien kun je ergens output uploaden van dmesg en lspci -vv en alle powertop tabbladen nadat powertop --auto-tune is gedraaid. Daarmee kunnen we zien wat er aanwezig is, en waar eventueel verbetering mogelijk is.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Kontron heeft een nieuwe compatibiliteitlijst. Daaruit blijkt dat sommige processoren zoals de 12100E, 12500T, 12600, en Pentium Gold G7400E DDR5 ECC ondersteunen. De E betekent embedded, maar kennelijk kan die ook op deze borden worden gebruikt. Het aantal P en E cores zijn altijd hetzelfde per 12xxx cpu ID.
sftp://ftp.kontron.com/Products/Motherboards/1_General_Information/
sftp://ftp.kontron.com/Products/Motherboards/1_General_Information/
Ik hoop dat ik dit goed heb gedaan. Alvast bedankt voor het meekijken!mrmrmr schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:08:
@Beun De topic start bevat details over het optimaliseren van Linux. Bijvoorbeeld de monitor (en gpu) kan in de slaapstand worden gezet na een aantal seconden van inactiviteit. Dit is ook van belang als je geen monitor hebt gekoppeld.
De stappen uit de beginpost heb ik al uitgevoerd.
https://file.io/JKg63RSLDCOa
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Kun je lspci -vv als root uitvoeren? Dan worden de capabilities zichtbaar.Beun schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:36:
Ik hoop dat ik dit goed heb gedaan. Alvast bedankt voor het meekijken!
De stappen uit de beginpost heb ik al uitgevoerd.
https://file.io/JKg63RSLDCOa
Voor de leute heb ik de Zigbee Blitzwolf plug vergeleken met een pas gekochte PM231.
Zelfde testcondities als voordien:
Dankzij de PM231 heb ik nu ook gezien dat mijn setup zeer kortstondig 131W aantikt wanneer de schijven opstarten en dan terugvallen naar 70W. Teveel voor een picoPSU zoals verwacht of alleszins erg nipt
Het consolideren vd schijven en verwijderen van externe SATA controller + picoPSU zou een investering zijn om het verbruik nog verder naar beneden te brengen maar dan zit ik onmiddellijk naar een 12 TB WD Elements Desktop te kijken welke momenteel rond de 250EUR schommelt + picoPSU en adapter
Zelfde testcondities als voordien:
- SATA controller card losgemaakt
- Enkel de SSDs geconnecteerd
- powertop --auto-tune
Dankzij de PM231 heb ik nu ook gezien dat mijn setup zeer kortstondig 131W aantikt wanneer de schijven opstarten en dan terugvallen naar 70W. Teveel voor een picoPSU zoals verwacht of alleszins erg nipt
Het consolideren vd schijven en verwijderen van externe SATA controller + picoPSU zou een investering zijn om het verbruik nog verder naar beneden te brengen maar dan zit ik onmiddellijk naar een 12 TB WD Elements Desktop te kijken welke momenteel rond de 250EUR schommelt + picoPSU en adapter
[ Voor 12% gewijzigd door Devil103 op 10-09-2022 17:38 ]
Zie hier de link naar het bestand:mrmrmr schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:18:
[...]
Kun je lspci -vv als root uitvoeren? Dan worden de capabilities zichtbaar.
https://file.io/TPBqtZuCLwwp
[ Voor 99% gewijzigd door Beun op 10-09-2022 18:32 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
dmesg:
Je hebt een Intel NUC met Debian met kernel 5.10.0-17-amd64:
Linux version 5.10.0-17-amd64 (debian-kernel@lists.debian.org) (gcc-10 (Debian 10.2.1-6) 10.2.1 20210110, GNU ld (GNU Binutils for Debian) 2.35.2) #1 SMP Debian 5.10.136-1 (2022-08-13)
DMI: Intel Corporation NUC7i5BNH/NUC7i5BNB, BIOS BNKBL357.86A.0088.2022.0125.1102 01/25/2022
[ 0.081368] hpet: HPET dysfunctional in PC10. Force disabled.
Dat is de uitleg van package C9 die powertop toont in plaats van C10: High Precision Event Timer (hpet) werkt kennelijk niet in PC10. Geen groot probleem.
[ 0.390185] acpi PNP0A08:00: _OSC: OS supports [ExtendedConfig ASPM ClockPM Segments MSI HPX-Type3]
[ 0.390418] acpi PNP0A08:00: _OSC: platform does not support [PCIeHotplug SHPCHotplug PME]
[ 0.390639] acpi PNP0A08:00: _OSC: OS now controls [AER PCIeCapability LTR]
[ 0.390641] acpi PNP0A08:00: FADT indicates ASPM is unsupported, using BIOS configuration
De Fixed ACPI Description Table (FADT) vind dat ASPM niet ondersteunt wordt. Dat kan een fout zijn of het kan met opzet zijn. ASPM moet aangezet zijn in de BIOS, dat kan de oorzaak zijn.
Dit zou ik rapporteren aan Intel. ASPM niet ondersteunen is niet echt iets voor Intel.
Een setting die ASPM forceert is "pcie_aspm=force" als kernel parameter. Als het een probleem veroorzaakt moet het worden verwijderd. De aanpassing kun je maken als root (sudo su of su -). edit /etc/default/grub en voeg de parameter toe op de regel GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet consoleblank=15 pcie_aspm=force". Installeren editor: apt install nano & apt install mc. Met Midnight Commander (mc) kun je makkelijk navigeren.
update-grub maakt de gewijzigde kernelopdrachtregel actief.
Herstart de computer.
PNP0A08:00 is een Plug & Play device, maar ik kan zo de link niet leggen met een bepaald device.
[ 2.826416] i915 0000:00:02.0: [drm] Found 64MB of eDRAM
[ 2.826433] i915 0000:00:02.0: [drm] VT-d active for gfx access
[ 2.826436] i915 0000:00:02.0: vgaarb: deactivate vga console
[ 2.828704] Console: switching to colour dummy device 80x25
[ 2.830825] i915 0000:00:02.0: vgaarb: changed VGA decodes: olddecodes=io+mem,decodes=io+mem:owns=io+mem
[ 2.830877] i915 0000:00:02.0: firmware: direct-loading firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin
[ 2.831645] i915 0000:00:02.0: [drm] Finished loading DMC firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin (v1.4)
[ 3.100765] i915 0000:00:02.0: [drm] failed to retrieve link info, disabling eDP
[ 3.122916] [drm] Initialized i915 1.6.0 20200917 for 0000:00:02.0 on minor 0
[ 3.125718] ACPI: Video Device [GFX0] (multi-head: yes rom: no post: no)
[ 3.126112] input: Video Bus as /devices/LNXSYSTM:00/LNXSYBUS:00/PNP0A08:00/LNXVIDEO:00/input/input3
[ 3.249595] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[ 3.373481] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[ 3.497370] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
De i915 gpu firmware wordt geladen. Er is een probleem met de link via eDP (DisplayPort).
Ik zie nog wel deze foutmelding:
[ 4.450592] PM: Image not found (code -22)
Dit gaat misschien over een hibernation image die er niet is (dan kan die niet worden geladen).
In het algemeen is de manier waarop ik problemen vind is het zoeken op deze strings:
" -" (foutcodes)
"fail"
"error"
" not " (iets lukt niet)
"bug" (voor debug en bug)
"invalid"
En de foutmeldingen googlen.
Je hebt een Intel NUC met Debian met kernel 5.10.0-17-amd64:
Linux version 5.10.0-17-amd64 (debian-kernel@lists.debian.org) (gcc-10 (Debian 10.2.1-6) 10.2.1 20210110, GNU ld (GNU Binutils for Debian) 2.35.2) #1 SMP Debian 5.10.136-1 (2022-08-13)
DMI: Intel Corporation NUC7i5BNH/NUC7i5BNB, BIOS BNKBL357.86A.0088.2022.0125.1102 01/25/2022
[ 0.081368] hpet: HPET dysfunctional in PC10. Force disabled.
Dat is de uitleg van package C9 die powertop toont in plaats van C10: High Precision Event Timer (hpet) werkt kennelijk niet in PC10. Geen groot probleem.
[ 0.390185] acpi PNP0A08:00: _OSC: OS supports [ExtendedConfig ASPM ClockPM Segments MSI HPX-Type3]
[ 0.390418] acpi PNP0A08:00: _OSC: platform does not support [PCIeHotplug SHPCHotplug PME]
[ 0.390639] acpi PNP0A08:00: _OSC: OS now controls [AER PCIeCapability LTR]
[ 0.390641] acpi PNP0A08:00: FADT indicates ASPM is unsupported, using BIOS configuration
De Fixed ACPI Description Table (FADT) vind dat ASPM niet ondersteunt wordt. Dat kan een fout zijn of het kan met opzet zijn. ASPM moet aangezet zijn in de BIOS, dat kan de oorzaak zijn.
Dit zou ik rapporteren aan Intel. ASPM niet ondersteunen is niet echt iets voor Intel.
Een setting die ASPM forceert is "pcie_aspm=force" als kernel parameter. Als het een probleem veroorzaakt moet het worden verwijderd. De aanpassing kun je maken als root (sudo su of su -). edit /etc/default/grub en voeg de parameter toe op de regel GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet consoleblank=15 pcie_aspm=force". Installeren editor: apt install nano & apt install mc. Met Midnight Commander (mc) kun je makkelijk navigeren.
update-grub maakt de gewijzigde kernelopdrachtregel actief.
Herstart de computer.
PNP0A08:00 is een Plug & Play device, maar ik kan zo de link niet leggen met een bepaald device.
[ 2.826416] i915 0000:00:02.0: [drm] Found 64MB of eDRAM
[ 2.826433] i915 0000:00:02.0: [drm] VT-d active for gfx access
[ 2.826436] i915 0000:00:02.0: vgaarb: deactivate vga console
[ 2.828704] Console: switching to colour dummy device 80x25
[ 2.830825] i915 0000:00:02.0: vgaarb: changed VGA decodes: olddecodes=io+mem,decodes=io+mem:owns=io+mem
[ 2.830877] i915 0000:00:02.0: firmware: direct-loading firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin
[ 2.831645] i915 0000:00:02.0: [drm] Finished loading DMC firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin (v1.4)
[ 3.100765] i915 0000:00:02.0: [drm] failed to retrieve link info, disabling eDP
[ 3.122916] [drm] Initialized i915 1.6.0 20200917 for 0000:00:02.0 on minor 0
[ 3.125718] ACPI: Video Device [GFX0] (multi-head: yes rom: no post: no)
[ 3.126112] input: Video Bus as /devices/LNXSYSTM:00/LNXSYBUS:00/PNP0A08:00/LNXVIDEO:00/input/input3
[ 3.249595] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[ 3.373481] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[ 3.497370] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
De i915 gpu firmware wordt geladen. Er is een probleem met de link via eDP (DisplayPort).
Ik zie nog wel deze foutmelding:
[ 4.450592] PM: Image not found (code -22)
Dit gaat misschien over een hibernation image die er niet is (dan kan die niet worden geladen).
In het algemeen is de manier waarop ik problemen vind is het zoeken op deze strings:
" -" (foutcodes)
"fail"
"error"
" not " (iets lukt niet)
"bug" (voor debug en bug)
"invalid"
En de foutmeldingen googlen.
@mrmrmr dankjewel! Hier kan ik wat mee
Tijdens het tunen van het stroomverbruik van mijn nieuwe server installatie zie ik dat powertop voor PCI device [UHD Graphics 630] nog 48-62% actief aangeeft.
Consoleblank is reeds ingesteld.
Loshalen van de HDMI connector maakt geen verschil.
Is er een mogelijkheid om de GFX verder uit te schakelen?
Consoleblank is reeds ingesteld.
Loshalen van de HDMI connector maakt geen verschil.
Is er een mogelijkheid om de GFX verder uit te schakelen?
Gisterenavond ook maar eens de rekening gemaakt wat het verschil is tussen de huidige setup (Supermicro chassis, raid controller, sas disks etc) en een kleinere setup.
Huidige setup:
Uiteraard mis ik hier veel disks (6x 400GB SAS SSD + 3TB SAS HDD), dit in combinatie met de hele supermicro backplane, power supplies, raid controller die weg vallen geeft dit een aardige winst.
Uiteindelijk bespaar ik volgens mijn slimme teller een dikke 80W.
De power meter waar het rack aan hangt geeft echter een belachelijk slechte power factor van rond de 0.4 aan. Intussen is alles wat mee achter de powermeter hangt (switch, AP) verplaatst dus is dit enkel de server. Ik begin te vermoeden dat de Leike adapter, die intussen van 2013 is, misschien wel de oorzaak is. Ik heb deze meter al een tijdje en ondanks dat het niet de meest nauwkeurige zal zijn, is die lage PF nieuw.
Active Power 15W
Apparent Power 39VA
Reactive Power 35VAr
Power Factor 0.39
Todo:
- PF probleem uitzoeken, misschien nieuwe adapter / picoPSU?
- Uitrekenen welke disks en hoeveel ik nodig heb om mijn NAS terug online te krijgen en hoe dit op de picoPSU past.
- In de verre toekomst: Als alles wat nu een VM is, in containers geraakt dan kan ik ESXi op de schop doen en een gewone linux distro draaien.
Huidige setup:
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 195,28 | € 195,28 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 115,71 | € 115,71 |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 39,82 | € 39,82 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSC | € 236,99 | € 236,99 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K16G4DFD832A | € 131,- | € 131,- |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU-150-XT | € 56,30 | € 56,30 |
1 | Solid state drives | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | WD Blue SSD 2,5" (3D v-nand (TLC)) 1TB | € 94,90 | € 94,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 870,- |
Uiteraard mis ik hier veel disks (6x 400GB SAS SSD + 3TB SAS HDD), dit in combinatie met de hele supermicro backplane, power supplies, raid controller die weg vallen geeft dit een aardige winst.
Uiteindelijk bespaar ik volgens mijn slimme teller een dikke 80W.
De power meter waar het rack aan hangt geeft echter een belachelijk slechte power factor van rond de 0.4 aan. Intussen is alles wat mee achter de powermeter hangt (switch, AP) verplaatst dus is dit enkel de server. Ik begin te vermoeden dat de Leike adapter, die intussen van 2013 is, misschien wel de oorzaak is. Ik heb deze meter al een tijdje en ondanks dat het niet de meest nauwkeurige zal zijn, is die lage PF nieuw.
Active Power 15W
Apparent Power 39VA
Reactive Power 35VAr
Power Factor 0.39
Todo:
- PF probleem uitzoeken, misschien nieuwe adapter / picoPSU?
- Uitrekenen welke disks en hoeveel ik nodig heb om mijn NAS terug online te krijgen en hoe dit op de picoPSU past.
- In de verre toekomst: Als alles wat nu een VM is, in containers geraakt dan kan ik ESXi op de schop doen en een gewone linux distro draaien.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@eijckron Bij mij staat het wisselend op omstreeks 50% en 100%. Het kan effectief zijn om het compleet uit te schakelen zodat het verbruik nog verder daalt. Heeft iemand daar een methode voor?
@Jormungandr Een lage power factor is normaal bij een lage last bij een switching adapter. Dat komt door de manier waarop de adapter werkt, het gebruikt niet de hele sinusoide, maar een stuk daarvan. De energiemeter in huis moet het werkelijk verbruik meten. Ik heb met een FSP096-AHAN3 een pf van 0,47 bij een last van 3,2W aan de stekker.
Racks geven waarschijnlijk ook apparent power weer omdat industriele omgevingen soms op VA worden afgerekend.
Bij hoog verbruik moet een ATX voeding de power factor corrigeren (PFC) volgens de richtlijnen.
@Jormungandr Een lage power factor is normaal bij een lage last bij een switching adapter. Dat komt door de manier waarop de adapter werkt, het gebruikt niet de hele sinusoide, maar een stuk daarvan. De energiemeter in huis moet het werkelijk verbruik meten. Ik heb met een FSP096-AHAN3 een pf van 0,47 bij een last van 3,2W aan de stekker.
Racks geven waarschijnlijk ook apparent power weer omdat industriele omgevingen soms op VA worden afgerekend.
Bij hoog verbruik moet een ATX voeding de power factor corrigeren (PFC) volgens de richtlijnen.
powerd in FreeBSD agressievere powersaving opties meegegeven, wat resulteert in 9.5Wmca2 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:13:
[...]
Ik heb auto of XMP mem settings, dus die staat op auto. Verder alle power saving opties aangezet en c-states to the max.
De bios setting "EPU and Performance Mode" op "Max Power-Saving Mode" lijkt de grootste besparing te geven.
Alles afgekoppeld met alleen netwerk:
- debian 11.4 + powertop -> 7.9W
- FreeBSD 13.1p2 (en ongetunede powerd) -> 11W
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Pentium G4560 Boxed € 0,- € 0,- 1 Moederborden Asus Prime B250M-K € 0,- € 0,- 1 Computer accessoires Seasonic SSA-0901 12V - 80W - 2.5/5.5 straight - C14 € 0,- € 0,- 1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16 € 61,97 € 61,97 1 Voedingen Mini-box picoPSU 90 € 44,10 € 44,10 1 Solid state drives Samsung 850 EVO 500GB € 265,16 € 265,16 Totaal € 371,23
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Een flink verschil. Welke settings heb je toegepast?mca2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:58:
[...]
powerd in FreeBSD agressievere powersaving opties meegegeven, wat resulteert in 9.5W
Ik heb een tijd geleden onderstaand systeem gebouwd en draai nu OMV6 i.c.m. mergerfs en snapraid, daarnaast zijn er 2 case fans actief (één aan de kant van de hardeschijven en één aan de kant van het moederbord).
Het probleem waar ik mee zit is dat het systeem niet in een diepere P-state wil dan C3. Met drive spindown actief en ingesteld op 30 minuten komt het idle verbruik niet lager dan 18W. Ik heb het idee dat er nog wel een paar W afgehaald kunnen worden van het idle verbruik met toegang tot die lagere P-states. Heeft iemand misschien een idee?
/f/image/8gFw11n52JIm5mdbSrKWZMRB.png?f=fotoalbum_large)
Tot zover geprobeerd:
Ik heb de BIOS van het moederbord bijgewerkt en ook de firmware van mijn Kingston A2000 (naar S5Z42109). Onderstaand mijn BIOS instellingen:
BIOS versie 2208 x64 datum 07/09/2021
tabblad Ai Tweaker
Platform Misc Configuration submenu
PCH Storage Configuration
Trusted Computing Niks gewijzigd in sub menu
Onboard Devices Configuration
Network Stack Configuration Niks gewijzigd in sub menu
Verder heb ik de software tweaks doorgevoerd uit de TS:
- consoleblank-15 in grub
- gebruik van de i915/kblc_dmc_ver1_04.bin gpu driver
- hdparm -S 241 -B 127 /dev/sda(b, c, d)
- powertop --auto-tune (wakupes/second na spindown loopt het terug tot rond de 25):
/f/image/jqE4VrnsMUIgo4b6mujCODJS.png?f=fotoalbum_large)
Vanuit dmesg krijg ik de volgende warnings (gele tekst):
- ENERGY_PERF_BIAS: Set to 'normal', was 'performance'
- rtc_rtc0: invalid alarm value: 2022-09-14T16:45:62
- resource sanity check: requesting [mem [...], which spans more than pnp 00:09 [mem [...] caller pmc_core_probe+0xa6/0x680 [intel_pmc_core] mapping multiple BARs
- FAT-fs (nvme0n1p1): Volume was not properly unmounted. Some data may be corrupt. Please run fsck.
- device-mapper: core: CONFIG_IMA_DISABLE_HTABLE is disabled. Duplicate IMA measurements will not be recorded in the IMA log
- nvme nvme0: missing or invalid SUBNQN field
Verder maak ik op dat de i915 driver werkt want ik zie in dmesg voorkomen:
- [drm] Initialized i915 1.6.0 20201103 for ....
met iets verder op
- Console: switching to colour frame buffer device 160x45
1 | Processors | Intel Core i3-8100 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Asus Prime B365M-C/CSM | € 159,77 | € 159,77 |
4 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 4TB (128MB cache) | € 95,33 | € 381,32 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 804 | € 125,01 | € 125,01 |
4 | Kabels | Akasa PROSLIM SATA 3.0 15cm Zwart | € 4,05 | € 16,20 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT8G4DFS824A | € 27,35 | € 27,35 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 54,90 | € 54,90 |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 250GB | € 39,91 | € 39,91 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 819,45 |
Het probleem waar ik mee zit is dat het systeem niet in een diepere P-state wil dan C3. Met drive spindown actief en ingesteld op 30 minuten komt het idle verbruik niet lager dan 18W. Ik heb het idee dat er nog wel een paar W afgehaald kunnen worden van het idle verbruik met toegang tot die lagere P-states. Heeft iemand misschien een idee?
/f/image/8gFw11n52JIm5mdbSrKWZMRB.png?f=fotoalbum_large)
Tot zover geprobeerd:
Ik heb de BIOS van het moederbord bijgewerkt en ook de firmware van mijn Kingston A2000 (naar S5Z42109). Onderstaand mijn BIOS instellingen:
BIOS versie 2208 x64 datum 07/09/2021
tabblad Ai Tweaker
- CPU Power Enhancement Disabled
- CPU Core Ratio Auto
- DRAM Odd Ratio Mode Disabled
- DRAM Frequency DDR4-2400MHz
- Power-saving & Performance Mode Max Power-Saving Mode
- DRAM Voltage 1.20V
- DRAM Timing Control Niks gewijzigd in sub menu
- DIGI+ VRM Niks gewijzigd in sub menu
- Internal CPU Power Management Intel SpeedStep Enabled
- Alle andere instellingen op Auto
Platform Misc Configuration submenu
- PCI Express Native Power ManagementEnabled
- Native ASPM Enabled (OS controlled)
- PCH DMI ASPM Enabled
- ASPM L0sL1
- L1 Substates L1.1 & L1.2
- PCI Express Clock Gating Enabled
- DMI Link ASPM Control L1
- PEG - ASPM ASPM L0sL1
- ASPM L0sL1 Both Root and Enpoint Ports
- Active Processor Cores All
- Intel Virtualization Technology Enabled
- Hardware Prefetcher Enabled
- Adjacent Ache Line Prefetcher Enabled
- SW Guard Extensions (SGX) Software Controlled
- Tcc Offset Time Window Auto
- Intel SpeedStep Enabled
- CPU C-States Enabled
- Enhanced C-states Enabled
- CPU C3 Report Enabled
- CPU C6 Report Enabled
- CPU c7 Report CPU C7s
- CPU C8 Report Enabled
- Package C State Limit C8 (CPU Default en Auto doen niks)
- CFG Lock Disabled
- Intel Speed Shift Technology Enabled (zowel aan en uit, systeem komt niet hoger dan C3)
- VT-d Enabled
- Above 4G Decoding Disabled
- Graphics Configuration
- Primary Display CPU Graphics
- iGPU Multi-Monitor Disabled
- RC6 (Render Standby) Auto
- DVMT Pre-Allocated 64M
- PEG Port Configuration Niks gewijzigd in sub menu
- Memory Configuration Niks gewijzigd in sub menu
PCH Storage Configuration
- SATA Controllers Enabled
- SATA Mode Selection AHCI
- Aggressive LPM Support Enabled
- SMART Self Test Enabled
- Per SaTA aansluiting Hot Plug Disabled
- Above 4G Decoding Disabled
Trusted Computing Niks gewijzigd in sub menu
Onboard Devices Configuration
- HD-onboard audio Disabled, verder niks gewijzigd in sub menu
- ErP Ready Enable(S4+S5)
- Restore AC Power Loss Power Off
- Power On By PCI-E/PCI Disabled
- Power On By RTC Disabled
- CEC Ready Enabled
Network Stack Configuration Niks gewijzigd in sub menu
Verder heb ik de software tweaks doorgevoerd uit de TS:
- consoleblank-15 in grub
- gebruik van de i915/kblc_dmc_ver1_04.bin gpu driver
- hdparm -S 241 -B 127 /dev/sda(b, c, d)
- powertop --auto-tune (wakupes/second na spindown loopt het terug tot rond de 25):
/f/image/jqE4VrnsMUIgo4b6mujCODJS.png?f=fotoalbum_large)
Vanuit dmesg krijg ik de volgende warnings (gele tekst):
- ENERGY_PERF_BIAS: Set to 'normal', was 'performance'
- rtc_rtc0: invalid alarm value: 2022-09-14T16:45:62
- resource sanity check: requesting [mem [...], which spans more than pnp 00:09 [mem [...] caller pmc_core_probe+0xa6/0x680 [intel_pmc_core] mapping multiple BARs
- FAT-fs (nvme0n1p1): Volume was not properly unmounted. Some data may be corrupt. Please run fsck.
- device-mapper: core: CONFIG_IMA_DISABLE_HTABLE is disabled. Duplicate IMA measurements will not be recorded in the IMA log
- nvme nvme0: missing or invalid SUBNQN field
Verder maak ik op dat de i915 driver werkt want ik zie in dmesg voorkomen:
- [drm] Initialized i915 1.6.0 20201103 for ....
met iets verder op
- Console: switching to colour frame buffer device 160x45
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@T1N5L3Y De power instellingen in de BIOS zien er goed uit. Het aantal wakeups is niet hoog.
De B365 chipset is gemaakt op 22nm in plaats van 14nm voor de B360. De B365 is gemaakt toen er een tekort aan 14nm productiefaciliteiten was. De B360 is waarschijnlijk zuiniger.
4 mechanische hard disks zullen zeker zorgen voor een flinke belasting. Fabrikant WD geeft aan dat het verbruik 3,1W is in idle. Het totaal is dan 12,4W. In spindown zou het 0,4W per stuk zijn, ofwel 1,2W.
Een lage Package C-state kan worden veroorzaakt door incompatibiliteit van een bepaald onderdeel of driver problemen.
Een topic op hardwareluxx.de gaat specifiek over C-state problemen. Misschien zit daar iets tussen?
Als je wil kun je de output van
• alle tabbladen van powertop,
• dmesg > dmesg.txt
• top -o TIME+ > top.txt
• lspci -vvvnnPPDq > lspci.txt
ergens neerzetten, dan kunnen we meekijken. De '>' redirects maken een bestand aan van de output.
Voer de opdrachten uit als root.
Wat je (daarna) zelf nog kan doen is zo kaal mogelijk opstarten. Bijvoorbeeld
1. verbinding maken via SSH2: SSD met besturingssysteem, toetsenbord, muis en monitor loskoppelen, geen USB sticks en andere USB apparaten, geen insteekkaarten, geen mechanische hard disks.
2. of alleen lokaal: SSD, geen muis, wel toestenbord en monitor aansluiten, geen andere USB apparaten, geen insteekkaarten, geen netwerk, geen mechanische hard disks.
Gebruik bij voorkeur bedrade USB apparaten. Draadloos kost extra energie.
Ter vergelijking kun je ook het standaard basisverbruik bepalen: SSD, bedraad USB toetsenbord+muis, netwerk actief, monitor in slaapstand. Verder niets. Als dat goed laag is moet de oorzaak van verbruik zitten in een van de extra's.
De B365 chipset is gemaakt op 22nm in plaats van 14nm voor de B360. De B365 is gemaakt toen er een tekort aan 14nm productiefaciliteiten was. De B360 is waarschijnlijk zuiniger.
4 mechanische hard disks zullen zeker zorgen voor een flinke belasting. Fabrikant WD geeft aan dat het verbruik 3,1W is in idle. Het totaal is dan 12,4W. In spindown zou het 0,4W per stuk zijn, ofwel 1,2W.
Een lage Package C-state kan worden veroorzaakt door incompatibiliteit van een bepaald onderdeel of driver problemen.
Een topic op hardwareluxx.de gaat specifiek over C-state problemen. Misschien zit daar iets tussen?
• dmesg > dmesg.txt
• top -o TIME+ > top.txt
ergens neerzetten, dan kunnen we meekijken. De '>' redirects maken een bestand aan van de output.
Voer de opdrachten uit als root.
1. verbinding maken via SSH2: SSD met besturingssysteem, toetsenbord, muis en monitor loskoppelen, geen USB sticks en andere USB apparaten, geen insteekkaarten, geen mechanische hard disks.
2. of alleen lokaal: SSD, geen muis, wel toestenbord en monitor aansluiten, geen andere USB apparaten, geen insteekkaarten, geen netwerk, geen mechanische hard disks.
Ter vergelijking kun je ook het standaard basisverbruik bepalen: SSD, bedraad USB toetsenbord+muis, netwerk actief, monitor in slaapstand. Verder niets. Als dat goed laag is moet de oorzaak van verbruik zitten in een van de extra's.
@T1N5L3Y
Zelf krijg ik de CPU in mijn systeem ook niet lager dan C3, het is mij ook nog niet duidelijk waarom. Al heb ik een totaal ander moederbord
Maar ik vermoed dat die lagere C states waarschijnlijk niet het grote verschil zullen maken, OS en cores gaan al netjes laag. (edit: intussen moet ik die mening bij stellen) Wat in jouw geval waarschijnlijk wel iets zal schelen, is de voeding die een paar watt meer zal verbruiken dan pakweg een picoPSU. Maar met 4 HDD kan je waarschijnlijk weinig anders.
Heb je trouwens ook gecontroleerd of jouw schijven effectief in standby gaan?
Dit kan je doen met hdparm -C /dev/sda(b, c, d)
Bij sommige HDD's werken -S (standby) en -B (APM) elkaar tegen. Je hoeft trouwens geen hdparm te gebruiken, in OMV kan je deze settings in de GUI wijzigen indien je dat zou willen.
Wat wel opvallend is, het verbruik met enkel de SSD en het verbruik met SSD + HDD's in spindown is bijna even hoog, tussen 11 en 12W. Moet ik concluderen dat het in spindown erg zuinige HDD's zijn?
Alhoewel volgens de specs toch zo'n 0,5W maar ik zie echt geen 1W verschil.
Zelf krijg ik de CPU in mijn systeem ook niet lager dan C3, het is mij ook nog niet duidelijk waarom. Al heb ik een totaal ander moederbord
Bij sommige HDD's werken -S (standby) en -B (APM) elkaar tegen. Je hoeft trouwens geen hdparm te gebruiken, in OMV kan je deze settings in de GUI wijzigen indien je dat zou willen.
Deze zomer heb ik het eens geprobeerd met alle HDD's en SDD er uit, dus enkel met moederbord, cpu, mem en usb live stick. Met Debian lag het verbruik bijna 3W hoger! Met Ubuntu (desktop) was het verbruik zonder de drives even hoog als met de drives. En in beide gevallen ook niet lager dan C3. Dus ik ben wel benieuwd of @T1N5L3Y iets kan vindenmrmrmr schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 19:26:
@D-Three
Intel package C8 of C10 zou misschien wel kunnen werken met het moederbord zelf, een goede manier om dat te testen is het starten in minimale configuratie (wel met BIOS power optimalisatie) en vervolgens ook nog alternatieve producten proberen. Mag vanaf USB2 stick en apart via 1 SATA SSD. Het gaat om het vaststellen van package C-states m.b.v. powertop. Onderdelen en drivers kunnen nadelige invloed hebben op het bereiken van diverse low power states. Vandaar dat zo weinig mogelijk en zo compatibel mogelijk onderdelen een probleemonderdeel kunnen helpen vinden. Uiteraard geen performance extra's zoals XMP gebruiken. Een device dat niet compatibel is kan roet in het eten gooien.
Wat wel opvallend is, het verbruik met enkel de SSD en het verbruik met SSD + HDD's in spindown is bijna even hoog, tussen 11 en 12W. Moet ik concluderen dat het in spindown erg zuinige HDD's zijn?
[ Voor 59% gewijzigd door D-Three op 12-11-2022 12:43 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Dat is vreemd als de omstandigheden hetzelfde zijn. Bijvoorbeeld USB3 devices kunnen ook flink wat verbruiken (makkelijk vast te stellen, ze worden warm of heet), maar meestal geen 3W. Ik gebruik heel weinig USB3. Sommige moederborden besparen pas als apparaten losgekoppeld zijn. In mijn ervaring is er geen verschil met een Fujitsu D3643-H. Er zit ook verschil in diverse kernel versies.D-Three schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:56:
Deze zomer heb ik het eens geprobeerd met alle HDD's en SDD er uit, dus enkel met moederbord, cpu, mem en usb live stick. Met Debian lag het verbruik bijna 3W hoger! Met Ubuntu (desktop) was het verbruik zonder de drives even hoog als met de drives. En in beide gevallen ook niet lager dan C3. Dus ik ben wel benieuwd of @T1N5L3Y iets kan vinden
C3 in package is in feite gerelateerd aan iets dat in de processor package zit. Dat is niet alleen de GPU, maar ook aanwezige controllers en daarmee alles wat daarmee is verbonden. Maar zoals we eerder hebben gezien claimen sommige devices non-compatibiliteit of de BIOS doet dat dat en resultaat is een lagere C-state.
Intel heeft de package C states beschreven: https://edc.intel.com/con...f-2/001/package-c-states/
Bedoel je dat de fabrikantopgave van 0,5W klopt?Wat wel opvallend is, het verbruik met enkel de SSD en het verbruik met SSD + HDD's in spindown is bijna even hoog, tussen 11 en 12W. Moet ik concluderen dat het in spindown erg zuinige HDD's zijn?Alhoewel volgens de specs toch zo'n 0,5W maar ik zie echt geen 1W verschil.
[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 15-09-2022 00:38 ]
Ik bedoel dat ik vreemd genoeg bijna geen verschil zie tussen met of zonder HDD's.mrmrmr schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:15:
[...]
Bedoel je dat de fabrikantopgave van 0,5W klopt?
Bij het scrollen van het topic gemerkt dat mijn server net als @RAW_ ook zo'n oude Leicke adapter heeft. Heb je die intussen vervangen of is die nog steeds in dienst? De mijne is aangekocht in 2013.
Over opslag: Kunnen we er vanuit gaan dat voor 3.5" helium drives de zuinigste zijn? Ik heb als absolute minimum 8TB nodig en liefst geen SMR (fotos, dus geen kleine files). Spijtig dat de 2.5" drives op 5TB blijven zitten want die zijn natuurlijk een pak zuiniger.
Over opslag: Kunnen we er vanuit gaan dat voor 3.5" helium drives de zuinigste zijn? Ik heb als absolute minimum 8TB nodig en liefst geen SMR (fotos, dus geen kleine files). Spijtig dat de 2.5" drives op 5TB blijven zitten want die zijn natuurlijk een pak zuiniger.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Jormungandr
2.5" 5TB zijn nog het zuinigst binnen de groep mechanische hard disks. Zodra je bij de hoogste omvang komt, bijvoorbeeld 18TB, dan kan het noodzakelijk (beperkt aantal SATA aansluitingen) of interessant zijn om een 3.5" drives te kiezen. Het idle verbruik van diverse drives is gemeten door hardwareluxx.de: https://www.hardwareluxx....ildaufnahmen.html?start=2
Let wel op dat 3.5" fors meer stroom vragen bij opstarten. Dat is ook te zien in de metingen van hardwareluxx.de.
De voorgaande generatie Leicke 120W adapter is zuiniger dan de nieuwere. Waarschijnlijk omdat Leicke bij certificering allerlei wijzigingen heeft gedaan aan het ontwerp. Ik heb de oude en de nieuwe adapter getest: ijn 12V adaptertest.
2.5" 5TB zijn nog het zuinigst binnen de groep mechanische hard disks. Zodra je bij de hoogste omvang komt, bijvoorbeeld 18TB, dan kan het noodzakelijk (beperkt aantal SATA aansluitingen) of interessant zijn om een 3.5" drives te kiezen. Het idle verbruik van diverse drives is gemeten door hardwareluxx.de: https://www.hardwareluxx....ildaufnahmen.html?start=2
Let wel op dat 3.5" fors meer stroom vragen bij opstarten. Dat is ook te zien in de metingen van hardwareluxx.de.
De voorgaande generatie Leicke 120W adapter is zuiniger dan de nieuwere. Waarschijnlijk omdat Leicke bij certificering allerlei wijzigingen heeft gedaan aan het ontwerp. Ik heb de oude en de nieuwe adapter getest: ijn 12V adaptertest.
Als je liever geen SMR hebt vallen 2.5"-schijven al helemaal af, alles groter dan 2TB gebuikt SMR.
Ik heb een Dell Optiplex 7050 SFF i5 (voor noppes) weten te bemachtigen. Kan ik alleen met een speciale stekker bepalen hoeveel Watt deze machine in idle verbruikt of kan ik het ergens ongeveer terugvinden? Mijn Google skills brengen mij niet ver 
Ik wil de machine gaan gebruiken om pfSense te draaien.
Ik wil de machine gaan gebruiken om pfSense te draaien.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Beun
Onder die naam valt een reeks van computers met verschillende inhoud. Volgens Energystar (ID 2282477) verbruikt een Optiplex 5050 of 7050 (D11S) met een Celeron G3900 16,7W in long idle.
Zelf meten is toch de beste manier.
Onder die naam valt een reeks van computers met verschillende inhoud. Volgens Energystar (ID 2282477) verbruikt een Optiplex 5050 of 7050 (D11S) met een Celeron G3900 16,7W in long idle.
Bedankt voor het antwoord. Persoonlijk vind ik 16.7W aan de hoge kant. Daar zal ik niet gauw veel vanaf kunnen snoepen. Ik zal tzt eens zien of ik een stekker kan aanschaffen om het verbruik te meten.mrmrmr schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:35:
@Beun
Onder die naam valt een reeks van computer met verschillende inhoud. Volgens Energystar (ID 2282477) verbruikt een Optiplex 5050 of 7050 (D11S) met een Celeron G3900 16,7W in long idle.
Hier een Dell Precision 3440 over van een projectje op mijn werk, Nu in gebruik als Hyper-V thuis machine met Hass.io, Phole ,Openvpn, Domain, en wat windows "rommel"OSen.
Onzettend verbaasd over het lage verbruik 11W idle, na nalopen Bios/Windows settings en disable interne videokaart,
Specs:
OCZ-VERTEX3 (OS)
Intel Xeon W-1250 (6 Core, 12M cache, base 3.3GHz, up to 4.7GHz)
16GB (2x8GB) DDR4 UDIMM non-ECC Memory
1TB PCIe NVMe Class 40 M.2 SSD DataStore
512GB PCIe NVMe Class 40 M.2 SSD VMStore
Intel 1Gb NIC PCIe Card + de interne kaart
Precision 3440 SFF with 260W up to 92% efficient (80 Plus Platinum) PSU
Onzettend verbaasd over het lage verbruik 11W idle, na nalopen Bios/Windows settings en disable interne videokaart,
Specs:
OCZ-VERTEX3 (OS)
Vandaag mijn 10 jaar oude server moederbordje vervangen door een Mini-ITX SoC bordje, met CPU er op gesoldeerd. Zo was ik voor een 186 euro all in klaar voor de upgrade.
Met de HDD in spindown trekt dit headless systeem een kleine 10.0W.
De voeding is niet efficient bij dat vermogen. Ik heb deze getest met als belasting alleen een weerstand van 12Ω op de 12V. Dan neemt hij 18.3W op bij een geleverd vermogen van 12W. Onbelast 3.7W.
Als ik dit interpoleer kom ik uit op een DC verbruik van ruim 5W. Met een picopsu denk ik in theorie uit te komen op 6W.
1 | Moederborden | ASRock J5040-ITX | € 152,13 | € 152,13 |
1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 5400rpm), 3TB | € 127,53 | € 127,53 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT8G4SFS824A | € 25,37 | € 25,37 |
1 | Voedingen | Seasonic S12II-Bronze 330W | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Integral P Series 4 120GB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 305,03 |
Met de HDD in spindown trekt dit headless systeem een kleine 10.0W.
De voeding is niet efficient bij dat vermogen. Ik heb deze getest met als belasting alleen een weerstand van 12Ω op de 12V. Dan neemt hij 18.3W op bij een geleverd vermogen van 12W. Onbelast 3.7W.
Als ik dit interpoleer kom ik uit op een DC verbruik van ruim 5W. Met een picopsu denk ik in theorie uit te komen op 6W.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Ploink Eens met de 5W->6W berekening. Een PicoPSU-90+80W adapter kit zou kunnen volstaan voor 1x 3.5". Met 2.5" disk drives kun je uitbreiden.
Sorry, ik zie je reactie nu pas. Om je vraag te beantwoorden: Ik heb de PicoPSU + Leicke adapter ondertussen vervangen door een (tweedehands) Corsair RM550x (2021). Ik heb eerder in dit topic mijn ervaringen gedeeld over deze setup.Jormungandr schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:42:
Bij het scrollen van het topic gemerkt dat mijn server net als @RAW_ ook zo'n oude Leicke adapter heeft. Heb je die intussen vervangen of is die nog steeds in dienst? De mijne is aangekocht in 2013.
@RAW_ Hoeveel verschil zat er in het gebruik van je systeem tussen de Corsair en de PicoPSU?
Een Xeon-systeem dat zo laag idle't?superadmin schreef op donderdag 15 september 2022 @ 23:37:
Hier een Dell Precision 3440 over van een projectje op mijn werk, Nu in gebruik als Hyper-V thuis machine met Hass.io, Phole ,Openvpn, Domain, en wat windows "rommel"OSen.
Specs:
OCZ-VERTEX3 (OS)
Vertex

Oscar Wilde
Ja dat is de kit die ik in gedachten had. Maar ik heb wel een tweede 3.5" HDD, of eigenlijk een stapeltje die ik gebruik voor BTRFS differential backups via de hotplug removable bay. Via hdparm configureer ik de drives in "powerup in standby" mode voor staggered spinup en dan denk ik dat het wel gaat met de pico?mrmrmr schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:13:
@Ploink Eens met de 5W->6W berekening. Een PicoPSU-90+80W adapter kit zou kunnen volstaan voor 1x 3.5". Met 2.5" disk drives kun je uitbreiden.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Zolang ze niet gelijktijdig opstarten kan het denk ik.Ploink schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:13:
Ja dat is de kit die ik in gedachten had. Maar ik heb wel een tweede 3.5" HDD, of eigenlijk een stapeltje die ik gebruik voor BTRFS differential backups via de hotplug removable bay. Via hdparm configureer ik de drives in "powerup in standby" mode voor staggered spinup en dan denk ik dat het wel gaat met de pico?
Omdat je het zo zelf in de hand hebt, is meten een goede manier om de belasting van de disk vast te stellen. Tijdens opstarten is meten niet goed mogelijk omdat er dan veel tegelijkertijd gebeurt.
Net het verbruik van twee machines kunnen meten.
Intel NUC waar ik nog de nodige zaken kan uitschakelen in het BIOS, verbruikt nu 5.9 Watt idle. Zaken die ik kan uitschakelen zijn bijvoorbeeld USB poorten etc. Weet niet of ik hier veel besparing mee behaal.
Dell Optiplex 7050 SFF doet nu 9 Watt idle. Hier wil ik misschien nog een extra NIC voor halen en dan als pfSense machine inzetten.
Heel misschien kan ik hier nog een Elitedesk 800 voor krijgen maar dat is nog even afwachten. Daarnaast wil ik op termijn de NUC vervangen voor twee Pi’s 3b+.
Intel NUC waar ik nog de nodige zaken kan uitschakelen in het BIOS, verbruikt nu 5.9 Watt idle. Zaken die ik kan uitschakelen zijn bijvoorbeeld USB poorten etc. Weet niet of ik hier veel besparing mee behaal.
Dell Optiplex 7050 SFF doet nu 9 Watt idle. Hier wil ik misschien nog een extra NIC voor halen en dan als pfSense machine inzetten.
Heel misschien kan ik hier nog een Elitedesk 800 voor krijgen maar dat is nog even afwachten. Daarnaast wil ik op termijn de NUC vervangen voor twee Pi’s 3b+.
De meeting staan in de gelinkte forumpost. Puur in idle zonder randapparatuur was het verschil verwaarloosbaar (~ 0,2W in het voordeel van de PicoPSU).eijckron schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:24:
@RAW_ Hoeveel verschil zat er in het gebruik van je systeem tussen de Corsair en de PicoPSU?
[ Voor 4% gewijzigd door RAW_ op 17-09-2022 20:17 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Eigenlijk zouden we moeten zeggen in het voordeel van "adapter xyz + PicoPSU". De prestatie van de adapter is bepalend omdat dit het meeste werk doet. De PicoPSU buffert de 12V lijn en maakt o.a. 5V en 3.3V aan.RAW_ schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:16:
[...]
De meeting staan in de gelinkte forumpost. Puur in idle zonder randapparatuur was het verschil verwaarloosbaar (~ 0,2W in het voordeel van de PicoPSU).
Is de adapter in jouw test nog steeds een oude Leicke 120W 12V in een ribbelbehuizing? Daarvan weet ik niet hoe zuinig of onzuinig die is. Dit behuizingontwerp was 20 tot 15 jaar geleden populair. Je ziet het type soms nog bij Chinese kopieën.
Er zijn tenminste 2 nieuwere Leicke 120W 12V types, waarvan de voorlaatste het zuinigst is. De laatste (nu te koop) is daarop gebaseerd en doet zijn werk, maar is niet meer zo zuinig.
Kwalitatief uitstekende adapters zoals de FSP096-AHAN3, XP Power VES120PS zullen zeker significant zuinig zijn dan de Corsair RM550x (2021). De FSP adapters die ik getest heb vind ik kwalitatief top, de stekkers passen goed en zijn bedrijfszeker. Testresulaten. De PicoPSU-90 + 80W adapter kit bevat een FSP084-DHAN3 adapter. Die is niet het zuinigste, maar verder wel een aanrader. Het is natte vingerwerk, maar ik voorspel dat die ook nog zuiniger is dan de Corsair bij circa 5W.
Je hebt helemaal gelijk. Al mijn meeting waren met de PicoPSU-150-XT en (gedateerde) Leicke 120W adapter met geribbelde behuizing.mrmrmr schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:06:
Eigenlijk zouden we moeten zeggen in het voordeel van de "adapter xyz + PicoPSU". De prestaties van de adapter is bepalend omdat dit het meeste werk doet. De PicoPSU buffert de 12V lijn en maakt o.a. 5V en 3.3V aan.
Is de adapter in jouw test nog steeds een oude Leicke 120W 12V in een ribbelbehuizing? Daarvan weet ik niet hoe zuinig of onzuinig die is. Dit behuizingontwerp was 20 tot 15 jaar geleden populair. Je ziet het type soms nog bij Chinese kopieën.
Ik geloof best dat het allemaal nog zuiniger kan met modernere adapters en/of betere versies van de PicoPSU, maar voor mijn doeleinden is de Corsair oplossing "goed genoeg". Zeker gezien mijn server in de praktijk dichter tegen de 15W zit in idle door het OS (UNRAID)/Docker/VM/HDD's dan de 5W. Die meeting van 5W was een best-case scenario (geen randapparatuur, geen HDD's, Ubuntu zonder enige achtergrond applicaties of updates).
Inderdaad een door Dell gefabriceerd/geoptimaliseerd MBtje met een W480 chipset.Raven schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:59:
[...]
Een Xeon-systeem dat zo laag idle't?Enig idee wat voor MB er in zit, of is dat zo'n op maat gemaakt dingetje?
Vertex
,
Overigens had ik voorheen een Dell Optiplex 3240 werkstation met een i5 7600K en 32GB in gebruik als server die deed met de juiste settings met een SSD en een 1TB WD green HHD ook maar rond de 23W idle.
laatstgenoemde pik je 2dehands op voor een paar 100, als ik zie wat sommige zelf samengestelde systeempjes kosten , kan dit een beter optie zijn.
Scroll even terug, dan zie je dat ik met een HP Prodesk 400 G5 mini i3-9100T 2,1W idle haal. Kost hetzelfde.superadmin schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:02:
[...]
Inderdaad een door Dell gefabriceerd/geoptimaliseerd MBtje met een W480 chipset.
,
Overigens had ik voorheen een Dell Optiplex 3240 werkstation met een i5 7600K en 32GB in gebruik als server die deed met de juiste settings met een SSD en een 1TB WD green HHD ook maar rond de 23W idle.
laatstgenoemde pik je 2dehands op voor een paar 100, als ik zie wat sommige zelf samengestelde systeempjes kosten , kan dit een beter optie zijn.
Ik heb gisteren deze machine in elkaar gezet:
De aanpassingen in de BIOS en Ubuntu Server 22.04.1 LTS zijn op het moment gering. Voornamelijk het updaten van de BIOS, het aanzetten van C-states, het uitzetten van bijv. de geluidskaart, het draaien van powertop en het verder blacklisten van modules die ik denk niet te gebruiken via modprobe.
Hier wil ik nog verder in duiken om te kijken of ik het verbruik meer kan verlagen en/of te optimaliseren.
Het verbruik staat nu gemiddeld op 6.1 W idle. Ik vind dat tot nu toe vrij goed voor iets wat vlug in elkaar gezet is! In vergelijking, de Raspberry Pi 2B in mijn 3D printer verbruikt ±2 W idle. Een goed compromis dus, gezien de beschikbaarheid van het laatste
1 | Processors | Intel Pentium Gold G6405 Boxed | € 56,- | € 56,- |
1 | Barebones | ASRock DeskMini H470 Series | € 189,- | € 189,- |
1 | Geheugen intern | Crucial CT8G4SFS824A | € 25,37 | € 25,37 |
1 | Solid state drives | Kingston NV1 250GB | € 27,86 | € 27,86 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 298,23 |
De aanpassingen in de BIOS en Ubuntu Server 22.04.1 LTS zijn op het moment gering. Voornamelijk het updaten van de BIOS, het aanzetten van C-states, het uitzetten van bijv. de geluidskaart, het draaien van powertop en het verder blacklisten van modules die ik denk niet te gebruiken via modprobe.
Hier wil ik nog verder in duiken om te kijken of ik het verbruik meer kan verlagen en/of te optimaliseren.
Het verbruik staat nu gemiddeld op 6.1 W idle. Ik vind dat tot nu toe vrij goed voor iets wat vlug in elkaar gezet is! In vergelijking, de Raspberry Pi 2B in mijn 3D printer verbruikt ±2 W idle. Een goed compromis dus, gezien de beschikbaarheid van het laatste
@mrmrmr Bedankt voor de reactie. Hierbij de bestandjes: https://we.tl/t-2Aouese8uZ, bevat screenshots van powertop en de txt bestandjes.mrmrmr schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:54:
• dmesg > dmesg.txt
• top -b -n 1 > top.txt
Ik ga het topic eens doorlopen, bedankt voor de tip!mrmrmr schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:54:
Ik heb de harddisks losgekoppeld en verder alleen een LAN kabel aangesloten. Pkg(HW) gaat nog niet verder dan C3 en het geheel komt nu niet lager dan 17W, wanneer verbonden over SSH met powertop actief. Het gaat niet lager dan 17W ook als ik de de SSH verbinding stop.mrmrmr schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:54:
@D-Three Ik heb het nagelopen en alle 4 de hardeschijven gaan in standby. Verder werkte de disk powermanagement instellingen via de GUI niet, dus was ik overgegaan op het gebruik van hdparm. Mogelijk dat dit nu niet meer speelt, nog niet getest.D-Three schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:56:
@T1N5L3Y
Zelf krijg ik de CPU in mijn systeem ook niet lager dan C3, het is mij ook nog niet duidelijk waarom. Al heb ik een totaal ander moederbordMaar ik vermoed dat die lagere C states waarschijnlijk niet het grote verschil zullen maken, OS en cores gaan al netjes laag. Wat in jouw geval waarschijnlijk wel iets zal schelen, is de voeding die een paar watt meer zal verbruiken dan pakweg een picoPSU. Maar met 4 HDD kan je waarschijnlijk weinig anders.
Hopelijk is er iets wat jullie opvalt in de gedeelde bestandjes.
Nogmaals bedankt.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@T1N5L3Y Het is interessant om eens een B365 chipset te vergelijken met een B360 (Fujitsu D3643-B), dus ik ga er even wat dieper op in.
Powertop laat bij de i3-8100 een lagere frequentie zien dan bij mijn Pentium G5400, dat is goed voor het verbruik.
Er is een ASM1083/1085 controller aanwezig, dit is een PCI Express naar 32 bit PCI bridge. Dat zou misschien voor extra verbruik kunnen zorgen. Ik weet niet waar deze controller voor gebruikt wordt. (ASMedia is gelieerd aan Asus.)
Ik zie wel in lspci "ASPM Disabled". Dat betekent dat ook een onderdeel gekoppeld aan deze bridge ASPM niet kan gebruiken, dus niet in ASPM low power stand raakt. Dit kan een oorzaak zijn dat hogere C-States niet worden bereikt. In dit geval zou dat de package C-state kunnen zijn.
De PCI bridge in de chipset (200 series) heeft veel functies uitstaan ten opzichte van dezelfde bridge op mijn Fujitsu D3643-B bord. ASPM L0s L1 staan beide aan op de Asus. Bij de Fujitsu staat alleen L0s aan.
De "PCH PCI Express Root" heeft een veel hogere 25W limiet dan de equivalent van de D3643 die 10W heeft. Ook heeft de B365 ASPM L1, Exit Latency L1 <16us en de B360 ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us. Bij de B365 is de snelheid 8GT/s x4 en bij de B360 2.5GT/s (downgraded), x1. Hogere snelheden gaan gepaard met hoger verbruik, dus dit kan zijn hoe het verbruik lager is bij de B360.
De Intel I219-V ondersteunt D3cold+, de I219-LM op de Fujsitsu D3643-B doet dat niet.
Capabilities: [c8] Power Management version 3
Flags: PMEClk- DSI+ D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+)
Er is een aparte controller aanwezig: Intel Corporation 200 Series/Z370 Chipset Family Power Management Controller. Die is er niet bij D3643-B met B360 chipset.
De Kingston A2000 ondersteunt ASPM L1.1 en L1.2. ASPM L1 is enabled.
Je hebt wake up (Wake-On-LAN) aanstaan voor de netwerkkaart. Als je die niet nodig hebt kan het uit (powertop wake-up).
Het aantal interrupts is laag, ok.
Ik zal dmesg nog eens nader doorspitten op problemen.
Edit: niets bijzonders gevonden over power management. Wel wordt Tomoyo genoemd, dus er is een Linux distributie gebruikt waarbij dat is ingebouwd (zoals Archlinux). Linux identificatie regels ontbreken. Er is verschil in verbruik tussen verschillende Linux distributies en kernels.
TL;DR: De B365 is afgesteld op hogere PCIe performance, ASMedia controller zonder ASPM mogelijk gevolg voor package C-state, I219-V heeft meer power management dan I219-LM, aparte chipset power management controller bij B365. Wake-on-LAN uitzetten? |
Powertop laat bij de i3-8100 een lagere frequentie zien dan bij mijn Pentium G5400, dat is goed voor het verbruik.
Er is een ASM1083/1085 controller aanwezig, dit is een PCI Express naar 32 bit PCI bridge. Dat zou misschien voor extra verbruik kunnen zorgen. Ik weet niet waar deze controller voor gebruikt wordt. (ASMedia is gelieerd aan Asus.)
Ik zie wel in lspci "ASPM Disabled". Dat betekent dat ook een onderdeel gekoppeld aan deze bridge ASPM niet kan gebruiken, dus niet in ASPM low power stand raakt. Dit kan een oorzaak zijn dat hogere C-States niet worden bereikt. In dit geval zou dat de package C-state kunnen zijn.
De PCI bridge in de chipset (200 series) heeft veel functies uitstaan ten opzichte van dezelfde bridge op mijn Fujitsu D3643-B bord. ASPM L0s L1 staan beide aan op de Asus. Bij de Fujitsu staat alleen L0s aan.
De "PCH PCI Express Root" heeft een veel hogere 25W limiet dan de equivalent van de D3643 die 10W heeft. Ook heeft de B365 ASPM L1, Exit Latency L1 <16us en de B360 ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <1us, L1 <16us. Bij de B365 is de snelheid 8GT/s x4 en bij de B360 2.5GT/s (downgraded), x1. Hogere snelheden gaan gepaard met hoger verbruik, dus dit kan zijn hoe het verbruik lager is bij de B360.
De Intel I219-V ondersteunt D3cold+, de I219-LM op de Fujsitsu D3643-B doet dat niet.
Capabilities: [c8] Power Management version 3
Flags: PMEClk- DSI+ D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+)
Er is een aparte controller aanwezig: Intel Corporation 200 Series/Z370 Chipset Family Power Management Controller. Die is er niet bij D3643-B met B360 chipset.
De Kingston A2000 ondersteunt ASPM L1.1 en L1.2. ASPM L1 is enabled.
Je hebt wake up (Wake-On-LAN) aanstaan voor de netwerkkaart. Als je die niet nodig hebt kan het uit (powertop wake-up).
Het aantal interrupts is laag, ok.
Ik zal dmesg nog eens nader doorspitten op problemen.
Edit: niets bijzonders gevonden over power management. Wel wordt Tomoyo genoemd, dus er is een Linux distributie gebruikt waarbij dat is ingebouwd (zoals Archlinux). Linux identificatie regels ontbreken. Er is verschil in verbruik tussen verschillende Linux distributies en kernels.
[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 19-09-2022 00:44 ]
Ik ben bezig om mijn huidige homeserver te vernieuwen / aan te passen met name ook om het idle stroomverbruik te minderen.
De server is een ubuntu server, hij draait enkele docker containers, plex media server, home-assistant en doet dienst als een backup voor mijn foto's middels een 2x1.5TB RAID-1.
Mijn huidige server gebruikte idle 75watt, daarop heb ik 3x PCI DVB-C kaart verwijderd die ik toch niet meer gebruik daar ik als ik TV kijk dit via Ziggo Go doe. Hierop daalde het idle gebruik naar 54watt. Nog steeds veel maar wel beter.
De huidige server (54watt) is een Ubuntu server, Core i7 3770 met enkele SATA schijven 3.5 inch.
- 1x 1TB 3.5 inch als OS schijf (nadat eerdere SDD corrupt werd).
- 2x 1.5TB 3.5 inch in RAID-1
- 1x 2TB 3.5 inch
- 1x 4TB 3.5 inch
Ik ben wat gaan experimenteren en had nog een Mac Mini uit 2011 liggen met een i7 2635qm en 2x een 2.5inch 500gb schijf, die gebruikt idle 12 watt.
In het start topic staan enkele geadviseerde onderdelen genoemd echter is er ws door krapte nauwelijk iets voorradig.
Ik zou in principe meer dan tevreden zijn met de Mac Mini uit 2011, daar Ubuntu opzetten,. Echter heeft die maar plek voor 2x 2.5 inch. Ik wil graag een betrouwbare backup voor mijn foto's liefst in RAID-1 config (?). En daarnaast nog storage voor mijn mediaserver/plex.
Wat is de beste manier (laagste idle stroom en acceptabele prestaties) om storage uit te breiden op mijn Mac Mini uit 2011. Hij heeft alleen USB 2.0 , een 12TB WD externe HD zou kunnen maar is dat op USB voldoende snel genoeg? Ik zag daarbij dat die een 7watt gebruik heeft.
Of zijn er goede alternatieven die wel beschikbaar zijn momenteel?
De server is een ubuntu server, hij draait enkele docker containers, plex media server, home-assistant en doet dienst als een backup voor mijn foto's middels een 2x1.5TB RAID-1.
Mijn huidige server gebruikte idle 75watt, daarop heb ik 3x PCI DVB-C kaart verwijderd die ik toch niet meer gebruik daar ik als ik TV kijk dit via Ziggo Go doe. Hierop daalde het idle gebruik naar 54watt. Nog steeds veel maar wel beter.
De huidige server (54watt) is een Ubuntu server, Core i7 3770 met enkele SATA schijven 3.5 inch.
- 1x 1TB 3.5 inch als OS schijf (nadat eerdere SDD corrupt werd).
- 2x 1.5TB 3.5 inch in RAID-1
- 1x 2TB 3.5 inch
- 1x 4TB 3.5 inch
Ik ben wat gaan experimenteren en had nog een Mac Mini uit 2011 liggen met een i7 2635qm en 2x een 2.5inch 500gb schijf, die gebruikt idle 12 watt.
In het start topic staan enkele geadviseerde onderdelen genoemd echter is er ws door krapte nauwelijk iets voorradig.
Ik zou in principe meer dan tevreden zijn met de Mac Mini uit 2011, daar Ubuntu opzetten,. Echter heeft die maar plek voor 2x 2.5 inch. Ik wil graag een betrouwbare backup voor mijn foto's liefst in RAID-1 config (?). En daarnaast nog storage voor mijn mediaserver/plex.
Wat is de beste manier (laagste idle stroom en acceptabele prestaties) om storage uit te breiden op mijn Mac Mini uit 2011. Hij heeft alleen USB 2.0 , een 12TB WD externe HD zou kunnen maar is dat op USB voldoende snel genoeg? Ik zag daarbij dat die een 7watt gebruik heeft.
Of zijn er goede alternatieven die wel beschikbaar zijn momenteel?
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W