Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 19:32

PuijkeN

euhm ?

miicker schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

Thanks, ik krijg dezelfde output:
code:
1
2
3
root@NAS:~$ sudo docker exec -it Plex sh
# ls /dev/dri
card0  renderD128
Je werkt nu met de Linuxserver image? Heb je in de compose file je PGID en PUID ook aangepast naar de waardes die je voorheen gebruikte (101 en 1026)?

Ik zou eens in de Library de map CODECS (Library/Application Support/Plex Media Server/Codecs) verwijderen, die wordt dan opnieuw gedownload wanneer je de container herstart. Veel kans dat het daarmee is opgelost :)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
PuijkeN schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Je werkt nu met de Linuxserver image? Heb je in de compose file je PGID en PUID ook aangepast naar de waardes die je voorheen gebruikte (101 en 1026)?

Ik zou eens in de Library de map CODECS (Library/Application Support/Plex Media Server/Codecs) verwijderen, die wordt dan opnieuw gedownload wanneer je de container herstart. Veel kans dat het daarmee is opgelost :)
Ja die PGID en PUID had ik in het yml bestand opgevoerd.

Ik heb nu de map codecs verwijderd, maar nu lijkt transcoden helemaal niet meer te werken, de film start niet en blijft laden, in het dashboard lijkt het alsof de film wel wordt afgespeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0jBg59QvodNYNDyPUdX_8IC_dY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GTcax5t0VBVHFLllZ7EhDtCU.jpg?f=user_large

Na een herstart van Plex werkt transcoden wel weer, maar is het wederom SW transcoding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZMGV8GHTpapEENP6RM8p_cs9ZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/17zIKQBDk4N21AkTEtUDTAjw.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door miicker op 16-08-2022 13:51 ]

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MatthiasVh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 19:23
MatthiasVh schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:49:
Graag hoor ik jullie ideeën over mijn plannen om mijn huidige server energiezuiniger te maken. Momenteel heb ik:

Server
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock J3160DC-ITX€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 1TB€ 49,90€ 49,90
2Interne harde schijvenWD Red 3TB (WD30EFRX-68EUZNO)€ 81,29€ 162,58
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 52,-€ 52,-
1NetwerkadaptersDelock PCI Express Card > 2 x Gigabit LAN€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCrucial CT102464BF160B€ 32,85€ 65,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,28

PC
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 94,90€ 94,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16S-8GVKB€ 76,23€ 76,23
1VoedingenCorsair SF450€ 99,-€ 99,-
1Solid state drivesCrucial MX500 m.2 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 270,13

Op de server draaien binnen Proxmox 2 VM's: 1)OPNsense en 2) Fedora CoreOS met een 30-tal docker containers. De OPNsense-VM doet samen met de Delock-netwerkkaart dienst als router voor het thuisnetwerk. De Fedora-VM draait een 30-tal containers met 'selfhosting' services (Homeassistant, Sonarr, Bazarr, Plex, Filerun, Paperless, TTRSS, Vaultwarden,...).

Acties die ik overweeg te ondernemen:
1. De server te 'herinstalleren'
Ik voorzie alvast om de router-functie te schrappen (blijkt relatief weinig meerwaarde voor mij), waardoor OPNsense-VM weg kan en de Delock-netwerkkaart eruit kan. Dat lijkt mij al een eerste quick-win qua energiebesparing.
Proxmox heeft dan geen zin meer, dus voorzie ik Debian te installeren met daarop de docker containers. De Ironwolf HDD schrap ik ook, gezien die idle amper zuiniger is dan de WD RED's. In het aantal containers kan ik misschien nog wat snoeien en/of optimaliseren met de scheduled tasks. In Debian kan ik dan de in de TS voorgestelde optimalisaties (powertop, grub e.d.) toepassen om zo het verbruik te verminderen.

2. Debian op aparte SATA SSD of WD RED
Voor het OS twijfel ik of het nuttig is om dat op een (aan te kopen) SATA SSD (moederbord heeft geen M.2) te doen, dan wel op 1 van de 2 WD RED's die er nu al in steken. De WD RED's draaien idle op 3W, standby op 0.4W(volgens de specificaties). Wat denken jullie van een Samsung 860 EVO 1TB om Debian op te installeren? Die komt idle op 0.05W (volgens de specificaties) of 0.07W volgens BBG van Tweakers.

Ik ben geneigd voor de SATA SSD piste te gaan, in de hoop het energieverbruik te drukken door lager idle verbruik van de SSD en de WD RED's in spindown te laten gaan. Met wat handig inrichten kunnen de beide WD RED's dan grotendeels in spindown. Een van de WD RED's is sowieso enkel voor backup (die dagelijks draait). De terugverdientijd van die investering is met mijn huidig energiecontract (0.35EUR/kWh) nogal lang, maar met stijgende energieprijzen lijkt het me toch de investering waard.

3. Pc-hardware recupereren
De CPU (Ryzen 3 2200G) en moederbord (ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac) van mijn PC blijken niet handig te upgraden om compatibel te maken met Windows 11. Zou het een optie zijn om daar een zuinige server mee te bouwen?

Onvermijdelijk zal die minder zuinig zijn dan de huidige setup, maar qua rekenkracht spreken we natuurlijk over appelen en peren. Persoonlijk lijkt het mij weinig zinvol, aangezien de J3160 momenteel (met 2 VM's) gemiddeld amper de 25% CPU-belasting aantikt. De huidige gemiddelde load draait rond de 1 (de J3160 heeft 4 cores). De 2200G zou nog relatief zuinig kunnen zijn, maar het gaming-moederbord is dat waarschijnlijk niet. Bovendien zou ik dan nog moeten investeren in een PicoPSU en adapter en misschien extra RAM (als 8GB niet voldoende blijkt). Een passieve CPU-koeler lijkt voor de (AM4) 2200G niet evident, zodat de huidige (stock) koeler voor een meerverbruik zal zorgen.

Het lijkt me beter de PC niet als server te recuperen en in 2025 (als Win10 support stopt) uit te kijken naar een waardige CPU/mobo-opvolger. Of denken jullie daar anders over?

4. Andere optimalisaties
- 2 RAM-latjes naar 1, als blijkt dat ik met 8GB toekom. Vermoedelijk geeft dit weinig energiewinst? 16GB in 1 slot lijkt voor het moederbord geen optie (en zou weer een extra investering zijn).
- Zien jullie nog andere optimalisatie-mogelijkheden?
Ondertussen heb ik een SSD geinstalleerd (Samsung 870 EVO 1TB) ipv de Seagate IronWolf 1TB, en heb ik Proxmox vervangen door een Debian installatie met Docker-containers. De dual-nic kaart heb ik er ook uitgehaald.

Voor de geïnteresseerden hierbij enkele verbruiksmetingen (gemeten met een Brennenstuhl PM 231 E).
  • voeding (Leike NT00331, 19V 120W), niet aangesloten: 0,1W
  • uitgeschakeld (na poweroff): 0,5W
  • in BIOS, met 1 NIC, HDMI, USB-muis/toetsenbord; zonder HHD en zonder chassisfan: 13,7W
  • in BIOS, met 1 NIC, HDMI, USB-muis/toetsenbord; zonder HHD: 14W
  • in Debian, met 1 NIC en SSD; zonder HDD, HDMI, USB-muis/toetsenbord: 10,8W
  • in Debian, met 1 NIC, SSD en 1 HDD (in spindown); zonder HDMI, USB-muis/toetsenbord: 11,6W
  • in Debian, met 1 NIC, SSD en 2 HDD (in spindown); zonder HDMI, USB-muis/toetsenbord: 12,5W
  • in Debian, met 1 NIC, SSD en 2 HDD (1 active/idle, 1 in spindown); zonder HDMI, USB-muis/toetsenbord: 16,5W
  • in Debian, met 1 NIC, SSD en 2 HDD (beide active/idle); zonder HDMI, USB-muis/toetsenbord: 20,5W
Mijn reëel verbruik zal dus schommelen tussen 12,5 W en 16,5W, met sporadische piek naar 20,5 als dagelijkse backup draait. Ik moet nog wat herorganiseren (scheduled tasks en zo). zodat beide HDD zoveel mogelijk in spindown kunnen blijven, waardoor verbruik dan hoofdzakelijk rond die 12,5W zal blijven.

BIOS had ook de optie om de CPU in een "Eco", "Normal" en "Sport" modus te zetten. Wisselen tussen "Eco" en "Normal" had geen echt waarneembaar verbruiksverschil. powertop --autotune leek op het eerste zicht evenmin effect te hebben, maar daar moet ik me nog wat verder in verdiepen. ;)

Update 17/8/2022:
Ik heb de onnodige verbindingen in de case losgekoppeld: USB3 header voor front panel, LEDjes van power en HDD-activiteit (kerstboom-gehalte is zo ook weer wat minder :+ ), chassisfan. In BIOS heb ik ook de de nodige energiebesparende tweaks aangebracht (uitschakelen wat overbodig is, CPU in 'Eco'-modus, enz.). CSM (?) uitschakelen zorgde plots wel dat ik volgens BIOS geen bootable schijven meer had, dus dat heb ik terug ingeschakeld. Dat alles bracht het verbruik tussen de 10-11,6W (schommelt continu, beide HDD in spindown).

powertop --auto-tune (die inderdaad alles als 'good' aanduidt) schaaft er nog wat af naar 8,6-10W (beide HDD in spindown).

[ Voor 6% gewijzigd door MatthiasVh op 17-08-2022 14:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w0ndersp00n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 08:46
Ik hou dit topic al geruime tijd in de gaten omdat ik van plan ben mijn oude NUC te vervangen voor een krachtigere machine.

Met alle informatie die ik hier heb kunnen vinden ben ik na gaan denken over hoe ik mijn server wilde samenstellen. Ik kwam op Marktplaats een vrij nieuwe en gestripte HP Pavilion Gaming PC voor € 50 tegen. Alleen behuizing, moederbord en voeding waren nog aanwezig. Het interessante vond ik dat deze machines al een 12V voeding hebben, dus ik besloot deze uit te bouwen en te testen.

Verbruik ben ik nog aan het testen, maar op dit moment heb ik de PC in Windows zien idlen op ongeveer 5,5 Watt, gemeten met een Brennenstuhl PM 231 E. Gemiddeld in idle zo een 7,5 Watt, met pieken naar 80 Watt onder load. Hierbij trouwens geen randapparatuur aangesloten.

Configuratie HP Pavilion "Gaming PC"
CategoryProduct
ProcessorsIntel Core i5-10400
MoederbordenHP Baker
SSDSamsung 980 1TB
SSDSamsung 860 EVO 250GB
Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B
VoedingenHP 12V PSU 310 Watt

Ik ga hier nog verder mee spelen, en uiteindelijk Proxmox op installeren. Ben benieuwd of hij dan nog zo zuinig kan zijn.

Toevoeging:
Intussen heb ik Proxmox ingesteld, en dit custom platform doet het qua verbruik boven verwachting goed. Na een kale installatie was het idle verbruik zo een 8 Watt. Na Powertop --auto-tune is het gemiddelde gezakt naar 4,5 Watt en zo af en toe zie ik op de verbruikmeter enkele minuten onafgebroken 2,5 Watt staan!
Nu moet ik nog VMs installeren, dan zal het verbruik uiteraard stijgen, maar op dit moment presteert deze PC qua verbruik onder dezelfde omstandigheden veel beter dan de vijfde generatie NUC met Core i3!

SituatieVerbruik
Windows 10, idle, LAN, geen randapparatuur~5,5 - ~7,5 Watt
Windows 10, load, LAN, HDMI, USB Keyboard + Mouse~80 Watt
Proxmox, idle, LAN, geen randapparatuur, geen VMs, geen Powertop~8 Watt
Proxmox, idle, LAN, geen randapparatuur, geen VMs, Powertop --auto-tune~4,5 Watt

[ Voor 57% gewijzigd door w0ndersp00n op 16-08-2022 17:43 ]

I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MatthiasVh Hoewel het bord van de Skylake generatie (6th gen) is, is het toch meer dan ik verwacht zou hebben voor dit type bord. Zie deze meting.
Maar er zitten wat extra's aan die misschien niet nodig zijn, zoals WiFi en een extra SATA controller. En misschien is er meer optimalisatie nodig.

De BIOS heeft ook aanpassingen:
Intel SpeedStep Technology: enabled
CPU C States Support: enabled (allemaal)
Enhanced Halt State (C1E): enabled
Intel Virtualization Technology: disabled (als het niet nodig is)
Power Gear: Eco
Onboard HD Audio: enabled
Onboard HDMI HD Audio: enabled
Onboard LAN: enabled
PCIE1 Link Speed: v2
Deep S5: enabled
Good Night LED: enabled
WiFi Radio: test enabled
SATA Mode Selection: AHCI
Aggressive Link Power Management: enabled (=ALPM)
ASMedia SATA3 Mode: disabled
Intel RMT Support: disabled als het niet nodig is
Serial Port 1: disabled
Parallel Port: disabled
Suspend to RAM: auto
ACPI HPET Table: enabled
PCIE Device Power On: disabled
Ring-In Power On: disabled
RTC Alarm Power On: By OS
USB Keyboard/Remote Power On: enabled
USB Mouse Power On: disabled
Legacy USB Support: enabled
Network Configuration: geen (geen netwerktoegang vanuit de BIOS)
CPU Fan 1 Setting: Automatic (of Manual met lage stand)
Chassis Fan 1 Setting: Automatic (of Manual met lage stand)
Case Open Feature: disabled
Boot From Onboard LAN: disabled
Fast Boot: normal
CSM: disabled
Launch PXE OpROM Policy: disabled
Launch Storage OpROM Policy: disabled
Launch Video OpROM Policy : disabled
Save Changes and Exit

Verwijder de WiFi module als je die niet gebruikt. WiFi is een zender/ontvanger en dat verbruikt energie.

Zie de topic start voor optimalisatie onder Linux.

Draai na alle BIOS en Linux optimalizaties nogmaals powertop --auto-tune. Als het goed is staat alles op "good" in powertop en zie je hoge C-states en lage frequenties. Als de monitor in slaapstand gaat kun je idle meten. Als het goed is, is het idle verbruik minder dan 2% voor deze processor.

De output van powertop tabbladen is handig om te zien of alles goed is gegaan.

Standaard meetconfiguratie server: SSD, 1 on board netwerk aangesloten, geen andere storage, geen insteekkaarten, WiFi/Bluetooth fysiek verwijderen als het kan, monitor in slaapstand vanuit het besturingssysteem. OS: Debian of Windows.

Met dmesg output is te zien of laden van drivers e.d. goed gaat.

Met lspci -vv is te zien welke onderdelen present zijn en soms in welke power mode ze verkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@w0ndersp00n Gefeliciteerd, 4,5W is een zeer laag verbruik! Bij 2,5W vraag ik me af of hij dan nog wel actief is, het kan ook in een slaapstand staan. Dan kan bijvoorbeeld het geheugen op de disk zijn opgeslagen. Als de server automatisch voldoende snel actief wordt als je de server benadert maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 13:23
mrmrmr schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:06:
[...]

Voor zover bekend zijn de Fujitsu D3642/D3643/D3644 serie (1151 socket, Coffee Lake) de zuinigste in hun klasse met desktop processoren. Er zijn nog zuinigere Intel atom-achtige borden, zie onder knop gepinde posts. Die zijn veel minder krachtig per core.

Kontron komt over 9 weken (volgens een distributeur) met Alder Lake K3842 en K3843 moederborden als opvolgers voor de zuinige D364x modellen. Het verbruik daarvan is onbekend.

Redelijk zuinig zijn 400 series chipsets met 10th/11th gen processoren. Van Alder Lake is de kennis nog beperkt. Onder de knop gepinde posts kun je metingen van deze borden terugvinden.

Het nadeel van nieuwere systemen is dat alles sneller is geworden: PCIe: 4.0/5.0, USB, sneller geheugen, turbostand van de processor die enkele keren de TDP kan verbruiken. Daarom moet zo'n moederbord veel meer stroom kunnen omzetten dan bij instap 10th gen moederborden. Daar worden ze niet zuiniger van.

De situatie is een beetje raar: Intel en AMD vechten in de markt om snelheid terwijl ze wel de productiemiddelen hebben om een zuinigere processor te maken, maar feitelijk is een 8th/9th gen processor qua snelheid en verbruik nog steeds prima geschikt voor thuisserver toepassingen. Ik zie dat er momenteel ook meer Coffee Lake processoren worden aangeboden dan een tijd terug.
Thanks voor het uitgebreide antwoord. D364x lijkt dus nog steeds interessant. Alhoewel K384x ook weer niet zo ver weg meer is en even wachten dus slim lijkt. Ook is D364x nauwelijks betaalbaar te krijgen (als je niet in Duitsland woont).

Kleine zijstap, bij ECC mobo (bijv D3644-B) heeft dat ECC enig nut met een Pentium Gold of i3? En vraagt ECC meer power dan non-ECC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gember
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-09 10:22
Mijn Fujitsu Primergy TX1320M2 server verbruikte 60W in bedrijf, met een Xeon E3-1240v5, 32 GB Ram en 2xSSD bootschijf, 2xSSD applicaties en 2xHDD (2.5") data, als drie ZFS mirrors en zo'n 10 containers (Opnsense, Nextcloud, Docker, LAMP, domoticz,...)

Ik heb de processor vervangen door een G4400 en de ZFS mirrors uitgeschakeld en de redundante schijven eruit gehaald. Dus geen hoge beschikbaarheid meer, maar backups maak ik nog steeds. Powertop --auto-tune ook ingeschakeld.

Het verbruik is nu ongeveer 27W, gemeten met een Cresta RCE-1106.

Ik vind het verbruik nog steeds wat hoog. Ik overweeg nu om de drie schijven te vervangen door één grote SATA SSD of NVME SSD van 2TB of 4TB. Ik denk aan de Samsung 870 EVO (SATA) of WD SN550 (NVME).
Ik vind het lastig kiezen, omdat de SATA SSD mooi past in één van de SATA drive bays. Daarentegen verwacht ik dat een SATA SSD over twee jaar niets meer waard is. De NVME is toekomstvaster, omdat ik die nog wel in een laptop kan gebruiken of tegen een hogere prijs kan verkopen op den duur. Alleen moet ik een proprietary pcie controller gebruiken om de NVME te kunnen gebruiken.

Wie heeft nog goede argumenten voor of tegen de SATA of NVME route?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mca2 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:41:
[...]

Thanks voor het uitgebreide antwoord. D364x lijkt dus nog steeds interessant. Alhoewel K384x ook weer niet zo ver weg meer is en even wachten dus slim lijkt. Ook is D364x nauwelijks betaalbaar te krijgen (als je niet in Duitsland woont).
Wat je in deze wel lijkt te vergeten is dat er nog geen cijfers zijn van de K384x moederborden. Dus je kunt wel wachten, maar koop je dan een beter bord dan er nu al beschikbaar is?
Kleine zijstap, bij ECC mobo (bijv D3644-B) heeft dat ECC enig nut met een Pentium Gold of i3? En vraagt ECC meer power dan non-ECC?
Het werkt in ieder geval. De i3-9100 (/i3-9xxx serie) is de laatste generatie die ECC ondersteund, samen met de bijbehorende Pentiums. Bij 10th gen zit ECC support nog alleen op de Xeon processors.
En of het nut heeft: in principe ja, anders bestond het niet. Of het nuttig is voor jou toepassing is maar de vraag. Voor een fileserver / NAS kan het handig zijn omdat je nog meer garantie hebt dat ee bytes die je wrgschrijft ook daadwerkelijk de bytes zijn die op de HDD komen te staan. Voor andere toepassingen (echt server zeg maar) is het denk ik sowieso niet heel nuttig. En dan nog moet ieder voor zich bepalen of de meerprijs het het waard maakt.
Zelf gebruik ik ECC wel op het Fujitsu bord met een i3-9100. Maar meer "omdat het kan" dan "omdat het nuttig is".

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:36:
[...]
Wat je in deze wel lijkt te vergeten is dat er nog geen cijfers zijn van de K384x moederborden. Dus je kunt wel wachten, maar koop je dan een beter bord dan er nu al beschikbaar is?
We weten concreet daar nog niks van, maar als ik zie wat met onderstaande configuratie (let op de voeding!) bereikt wordt - 10,2W idle! - dan neem ik toch aan dat Kontron daar icm een PicoPSU nog een stuk onder kan uitkomen.

https://www.hardwareluxx....dle.1007101/post-29059120
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_2WT25UhBT_c1ktJ-3vKv9PJbQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/66q6JQBAlJGnLeOtbc3UX2pZ.png?f=user_large

Of we de 3-4W idle weer gaan halen dat betwijfel ik, maar als Kontron icm PicoPSU rond de 5-6W idle kan uitkomen, dan is dat denk ik voor een zuinige server op dit moment het hoogst haalbare.
Een 12700 (of straks 13700) zal beetje teveel van het goede zijn vanwege het hoge TDP, maar een kleinere uitvoering (12100-12400) met gelimiteerd vermogen in de bios zal toch wel perfect zijn voor een PicoPSU.

Het is jammer dat Kontron nooit een 10/11gen bord heeft uitgebracht, want die halen 6-10W waardes met verschillende moederborden, dus daar had Kontron ook wel iets beters kunnen neerzetten.

Het is wachten tot eind oktober als ze geleverd gaan worden, en daarna zal het nog wel ff duren voordat iemand met praktijkcijfers zal komen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gember Het is een C236 chipset, D3317 bord. Misschien is de BIOS op performance ingesteld? Integrated Remote Management Controller (iRMC) is een soort management systeem dat zeker ook zijn verbruik zal hebben. Zie het als een computer in een computer. Zijn er nog insteekkaarten aanwezig? Bijvoorbeeld een LSI SAS3108 controller. Er kan ook een 10Gbit controller aanwezig zijn. En een grafphics controller kaart, die verbruiken doorgaans veel.

De link naar performance document werkt niet (meer), ik heb niet terug gevonden wat het normale idle verbruik is.

Fujitsu maakte zuinige moederborden/systemen maar ook industriele- en serversystemen die niet zo zuinig zijn.

@mca2 @RobertMe en @Mars Warrior gaven al een goede uitleg. Het nadeel van Alder Lake B/Q chipsets tot nu toe is de beperking tot 4x SATA en het niet ondersteunen van ECC. Ik heb zelf ook ECC borden, maar geen ECC geheugen.

Momenteel kost het D3642 bord nog maar 79 euro (2 stuks voorraad). Die ondersteunt 6x SATA en geen ECC.

De links die ik eerder gaf is zijn van transportbedrijven die vanuit Duitsland naar Nederland bezorgen. Voor de zekerheid zou ik contact opnemen met zo'n bedrijf en vragen of dat goed gaat in verband met de tenaamstelling.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 17-08-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

miicker schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Ja die PGID en PUID had ik in het yml bestand opgevoerd.

Ik heb nu de map codecs verwijderd, maar nu lijkt transcoden helemaal niet meer te werken, de film start niet en blijft laden, in het dashboard lijkt het alsof de film wel wordt afgespeeld:
[Afbeelding]

Na een herstart van Plex werkt transcoden wel weer, maar is het wederom SW transcoding:
[Afbeelding]
Ik zou de vraag eens stellen op het Xpenology forum want ik vermoed dat je ze daar sneller in de juiste richting gaan kunnen duwen. Als ik even Google kom ik ook nogal wat vragen daarover tegen..

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasVh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 19:23
mrmrmr schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:08:
@MatthiasVh Hoewel het bord van de Skylake generatie (6th gen) is, is het toch meer dan ik verwacht zou hebben voor dit type bord. Zie deze meting.
Maar er zitten wat extra's aan die misschien niet nodig zijn, zoals WiFi en een extra SATA controller. En misschien is er meer optimalisatie nodig.

De BIOS heeft ook aanpassingen:
Intel SpeedStep Technology: enabled
CPU C States Support: enabled (allemaal)
Enhanced Halt State (C1E): enabled
Intel Virtualization Technology: disabled (als het niet nodig is)
Power Gear: Eco
Onboard HD Audio: enabled
Onboard HDMI HD Audio: enabled
Onboard LAN: enabled
PCIE1 Link Speed: v2
Deep S5: enabled
Good Night LED: enabled
WiFi Radio: test enabled
SATA Mode Selection: AHCI
Aggressive Link Power Management: enabled (=ALPM)
ASMedia SATA3 Mode: disabled
Intel RMT Support: disabled als het niet nodig is
Serial Port 1: disabled
Parallel Port: disabled
Suspend to RAM: auto
ACPI HPET Table: enabled
PCIE Device Power On: disabled
Ring-In Power On: disabled
RTC Alarm Power On: By OS
USB Keyboard/Remote Power On: enabled
USB Mouse Power On: disabled
Legacy USB Support: enabled
Network Configuration: geen (geen netwerktoegang vanuit de BIOS)
CPU Fan 1 Setting: Automatic (of Manual met lage stand)
Chassis Fan 1 Setting: Automatic (of Manual met lage stand)
Case Open Feature: disabled
Boot From Onboard LAN: disabled
Fast Boot: normal
CSM: disabled
Launch PXE OpROM Policy: disabled
Launch Storage OpROM Policy: disabled
Launch Video OpROM Policy : disabled
Save Changes and Exit

Verwijder de WiFi module als je die niet gebruikt. WiFi is een zender/ontvanger en dat verbruikt energie.

Zie de topic start voor optimalisatie onder Linux.

Draai na alle BIOS en Linux optimalizaties nogmaals powertop --auto-tune. Als het goed is staat alles op "good" in powertop en zie je hoge C-states en lage frequenties. Als de monitor in slaapstand gaat kun je idle meten. Als het goed is, is het idle verbruik minder dan 2% voor deze processor.

De output van powertop tabbladen is handig om te zien of alles goed is gegaan.

Standaard meetconfiguratie server: SSD, 1 on board netwerk aangesloten, geen andere storage, geen insteekkaarten, WiFi/Bluetooth fysiek verwijderen als het kan, monitor in slaapstand vanuit het besturingssysteem. OS: Debian of Windows.

Met dmesg output is te zien of laden van drivers e.d. goed gaat.

Met lspci -vv is te zien welke onderdelen present zijn en soms in welke power mode ze verkeren.
@mrmrmr Dank voor de uitgebreide reactie! En de verwijzing naar de eerdere post (die had ik zelf moeten vinden :| )

Ik heb de onnodige verbindingen in de case losgekoppeld: USB3 header voor front panel, LEDjes van power en HDD-activiteit (kerstboom-gehalte is zo ook weer wat minder :+ ), chassisfan. In BIOS heb ik ook de voorgestelde tweaks aangebracht. CSM (?) uitschakelen zorgde plots wel dat ik volgens BIOS geen bootable schijven meer had, dus dat heb ik terug ingeschakeld. Dat alles bracht het verbruik tussen de 10-11,6W (schommelt continu, beide HDD in spindown).

powertop --auto-tune (die inderdaad alles als 'good' aanduidt) schaaft er nog wat af naar 8,6-10W (beide HDD in spindown).

De 7,9W uit de eerdere post die je vermeldde haal ik niet, maar mijn setup is geen loutere fileserver, dus ik vermoed dat dat (deels) voor het iets hogere verbruik zorgt. Ik ben alvast tevreden met de +/- 17W "winst". Nogmaals dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CSM is de oude BIOS/MBR stand. Moderne besturingssystemen gebruiken UEFI/GPT (vanaf ca. 2005). Als je de computer ooit nog eens opnieuw inricht is het verstandig te installeren met CSM uitgeschakeld.

MBR = master boot record, stamt nog uit de DOS tijd
GPT = GUID Partition Table

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:45:
@mrmrmr , de Q670 en W680 chipsets hebben bij mijn beste weten 8x SATA en geen 4.

Of zijn die niet allemaal bruikbaar?
Er is tot nu toe één ASUS PRO Q670M-C-CSM met 6x SATA. Het andere in Pricewatch aanwezige Q670 bord, de Kontron K3842-Q, ondersteunt maar 4x SATA.

Begin dit jaar werd vaak een extra ASM controller toegepast als het meer is dan 4x SATA bij Alder Lake borden. Het relatief hoge idle verbruik van zo'n controller maakt het onzuinig.

W680 is misschien een kans voor toch 6x of 8x SATA op een Kontron bord in de toekomst, maar wel met een paar slagen om de arm. De kans dat een werkstationsysteem zuinig is, is klein.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Klein berichtje, ik heb een HP deskpro 400 G5 mini op de kop getikt. Met een i3 9100T, 8GB en 256GB Nvme. Stekker er in en aanzetten verbruikt hij ong 9-10W. Vervolgens onder W11 bij power management aangepast naar zo min mogelijk verbruik. En dan zonder keyboard, muis en beeldscherm is het idle verbruik 2,1W!

In het systeem kunnen twee geheugenmodules geplaatst worden, een Lange M.2 SSD en een 2,5" sata disk. En er zit nog een vrij M.2 slot in voor iets als een WiFi kaartje.

Ik kan nog eens kijken wat het verbruik is als ik er een Pentium Gold G5620 in zet en eventueel de ventilator los koppel.

Die 2,1W is wel een heel laag verbruik voor een kant en klaar systeem.

Overzicht van alle cpu's die in dit systeem zijn getest:
Pentium G5400 2,7W
Pentium G5620 1,9W
i3 8100 2,0W
i3 9100T 2,1W
i7 9700T 2,3W

Edit:typo.
Edit 20220905:
Alle metingen in deze post verzameld.
Pentium G5620 toegevoegd. Het kon nog lager 8)
En ik kwam ook nog een i3 8100 tegen, een serie eerder. Viel niet tegen, had ik niet verwacht van een 8th gen intel.
Alles met de Energy Master ELV gemeten.

[ Voor 23% gewijzigd door Skynett op 05-09-2022 16:33 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:55
-

[ Voor 101% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
mrmrmr schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:03:
@Skynett Dat is inderdaad zeer laag, staat het systeem dan nog aan?

Zou je ook eens kunnen meten in de standaard configuratie (zie topic start) en je bericht aanpassen? Dat maakt het vergelijkbaar.
Jazeker staat hij dan nog aan. Netwerkshares zijn nog gewoon bereikbaar.

Ik zal er even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
GioStyle schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 18:04:
Dan moet je voor de grap ook eens de UTP kabel lostrekken…

Voor de volgende keer kan je beter een EliteDesk 800 G5 mini scoren. Deze heeft namelijk plek voor 2 nvme ssd’s.
Leuke suggesties.

Mbt de elitedesk, wat voor adapter zit daarbij? Hier zit een 65W adapter bij, en het is de vraag welke rol die speelt in het totale verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
mrmrmr schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:50:
[...]
@mca2 @RobertMe en @Mars Warrior gaven al een goede uitleg. Het nadeel van Alder Lake B/Q chipsets tot nu toe is de beperking tot 4x SATA en het niet ondersteunen van ECC. Ik heb zelf ook ECC borden, maar geen ECC geheugen.
Ah, kijk die 4x SATA is zeker een goede reden om toch een D3642/4 proberen te vinden
Momenteel kost het D3642 bord nog maar 79 euro (2 stuks voorraad). Die ondersteunt 6x SATA en geen ECC.

De links die ik eerder gaf is zijn van transportbedrijven die vanuit Duitsland naar Nederland bezorgen. Voor de zekerheid zou ik contact opnemen met zo'n bedrijf en vragen of dat goed gaat in verband met de tenaamstelling.
Inmiddels is er nog 1 en is de prijs 190euro, mij een beetje te gortig en via huikar oid zal het ook niet veel goedkoper maken.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nu t over HP gaat; ik had laatst gevonden dat ze van hun desktops ook de idle power specs opgeven.
Om dat te vinden kan je bijv googlen naar:
<model> "quickspecs" filetype:pdf normal operation long idle
Daar had ik dan n hele lijst van gemaakt, dump ik wel even hieronder, iig daaruit:

Prodesk 400 G5 Mini zou 3,28W doen, was ook al bekend dat die erg zuinig was.
Prodesk 600 G5 Mini zou 3,11W doen, dat was de laagste die ik vond.
Elitedesk 800 G5 Mini zou 13,27W doen (@GioStyle). edit: Ik had vooral Prodesks bekeken; deze Elitedesk had ik ff snel gegoogled, mss zijn er wel zuinigere.

Nou moet je ook maar net hun metingen vertrouwen (en is dat natuurlijk in Windows etc), maar aannemende dat ze alles hetzelfde meten enzo, is de 600 G5 Mini ook wel het checken waard.

edit: de "intel gen" had ik er later snel bijgezocht ter indicatie, dat is niet volledig (bijv ik hoor/zie nu pas dat 400 G5 Mini ook met 9e gen kan komen).
iig, voor de idle W die in de PDF staat, maakt HP zelf geen onderscheid tussen intel generaties vziw.
modelvariantintel genidle W
280 G3SFF910,37
Prodesk 400 G1Mini412
Prodesk 400 G1overige4meerdanMini
Prodesk 400 G2MT419,43
Prodesk 400 G2SFF4meerdanMT
Prodesk 400 G2.5SFF423,69
Prodesk 400 G3DM68,08
Prodesk 400 G3MT+SFF613,03
Prodesk 400 G4Mini75,47
Prodesk 400 G4SFF713,03
Prodesk 400 G4AIO710,95
Prodesk 405 G4SFF718,04
Prodesk 400 G5SFF811,23
Prodesk 400 G5MT812,82
Prodesk 400 G5Mini8/93,28
Prodesk 400 G6Mini103,86
Prodesk 400 G6AIO106,47
Prodesk 400 G7SFF104,31
Prodesk 400 G7MT1010,79
Prodesk 480 G7MT PCI1012,36
Prodesk 405 G8Minicezanne7,16
Prodesk 405 G8SFFcezanne13,22
Prodesk 400 G9Mini12/132,24
Prodesk 400 G9SFF12/1310,41
Prodesk 400 G9tower12/1310,97
Prodesk 400 G9AiO12/131,75
Prodesk 600 G1DM46,16
Prodesk 600 G1SFF413,19
Prodesk 600 G1tower416,83
Prodesk 600 G2DM611,26
Prodesk 600 G2SFF613,86
Prodesk 600 G2MT614,83
Prodesk 600 G2AIO67,47
Prodesk 600 G3Mini77,69
Prodesk 600 G3SFF713,43
Prodesk 600 G3MT711,25
Prodesk 600 G3MT PCI712,26
Prodesk 600 G4Mini84,39
Prodesk 600 G4SFF811,86
Prodesk 600 G4MT811,77
Prodesk 600 G5Mini93,11
Prodesk 600 G5SFF910,26
Prodesk 600 G5AIO914,03
Prodesk 600 G5MT913,1
Prodesk 600 G6Mini104,47
Prodesk 600 G6SFF104,08
Prodesk 600 G6MT1010,92
Prodesk 600 G6AIO106,28
Prodesk 680 G6MT PCI1010,92

[ Voor 10% gewijzigd door N8w8 op 10-12-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
@N8w8 mooie lijst!
De prodesk 400 G5 mini staat er niet met een 9gen intel in. Misschien dat die van mij daarom nog ietsje lager uitvalt.

Ik heb wat gezocht, maar nog niet jouw zoekresultaat kunnen evenaren. Maar heb je misschien ook iets gevonden wat beschrijft hoe HP getest heeft? Altijd goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@Skynett, tnx! Toen ik t lijstje maakte had ik geen goed doordacht plan, en ook geen publicatie in gedachten, maar was gewoon begonnen met alleen domweg die idle powers opzoeken en noteren.

Later pas dacht ik, het is ook wel handig om de Intel generaties erbij te zetten, die had ik geloof ik apart even snel opgezocht. Dus ja dan had ik blijkbaar gemist dat die ook met 9e gen kunnen komen.

Als ik nu die 400 G5 Mini opnieuw zoek, vind ik hier die 3,28W weer terug, maar staat daar geen Intel generatie bij.
Verder weet ik er niks van helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
@N8w8 Bedankt voor alle moeite.
Maar de grootste winst van een dergelijke lijst is natuurlijk dat we generaties van processoren (samen met hun chipsets) onderling kunnen vergelijken, als ik er van uit mag gaan dat de testmethode van HP ongewijzigd is al die tijd.

Zat nog een beetje met mijn systeempje te rommelen, maar die 2,1W blijft hij gewoon halen. Met piekjes van 2,7-3,0W. Dit alles gemeten met de ELV Energy Master II.

Voor de grap ook even de NIC op 100Mbit gezet, zowel via de (windows) driver als via de switch, maar dan komt er doodleuk 3W aan verbruik bij!

En met de netwerkkabel er uit daalt het verbruik met 0,3W. En met de CPU fan los daalt het verbruik dan nog eens met 0,3W. Dan zie je dus doodleuk 1,4-1,5W op de meter staan.
Dus die 3,28 van HP is gewoon realistisch voor een werkplek. Gewoon ingelogd in windows kom je daar al onder.

[ Voor 52% gewijzigd door Skynett op 17-08-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ndersp00n
Volgens mij is de testmethode die HP gebruikt van EnergyStar, zodat ze dat label kunnen voeren. Zolang de testen met dezelfde versie worden uitgevoerd, lijkt het me dat de resultaten prima onderling vergeleken kunnen worden om een beeld te krijgen van het verbruik.

Ik ben verder geen expert in de EnergyStar certification ;)

I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@w0ndersp00n, ah nu je het zegt, de EnergyStar database had ik ook ns naar gekeken.
Als ik dat weer doe en die 400/600 opzoek:
Prodesk 400 G5 Mini 5,8W
Prodesk 600 G5 Mini 6,2W
260 G4 4,4W
Dus daarbij is het andersom, is de 400 G5 juist zuiniger dan de 600.

En dan dus die 260 G4, die had ik eerder gevonden als "zuinigste in de lijst". Vergeten hoe ik dat had bepaald (dus weet ook niet meer hoe betrouwbaar dat is). Maar iig heeft die daar dus wel degelijk een nog lagere idle power staan dan de 400/600 G5. Mss had ik die gemist omdat dat geen "Prodesk" is.
Kijk ik daarvan in de quickspecs, dan staat daar 4,72W, dus dat is weer meer dan de Prodesk 400/600.

Nouja ik geef t maar door, mocht iemand er wat aan hebben.
Die Quickspecs en de EnergyStar database komen iig niet helemaal overeen.

[ Voor 16% gewijzigd door N8w8 op 17-08-2022 22:33 ]

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-08 22:11
Skynett schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:54:
In het systeem kunnen twee geheugenmodules geplaatst worden, een Lange M.2 SSD en een 3,5" sata disk. En er zit nog een vrij M.2 slot in voor iets als een WiFi kaartje.
Zeker dat er een 3.5'' disk in past ?

• Skynett
  • Nu online
devastator83 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Zeker dat er een 3.5'' disk in past ?
Nee, moet 2,5" zijn.

• devastator83
Bedankt voor de reply. Lijkt me een zeer interessant systeem om mijn oude I5-3330 te vervangen. Kan je hier op de 1 of andere manier nog een e-sata aan toevoegen ? Ik zit met een 3.5'' disk die gebruikt wordt voor het opslaan van camerabeelden.

• Skynett
  • Nu online
Er bestaan M.2 sata controllers die heel klein zijn. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Laatst online: 06:08
Vandaag een upgrade gedaan van Unraid 6.9.2 naar 6.10.3. Het constante verbruik werd opeens 18 a 20W. Zelfs wanneer docker stop gezet was, daalde het verbruik niet onder de 17W. Teruggezet naar 6.9.2 en nu schommelt het gebruik weer tussen de 13 a 15W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kevi-n1

Misschien draaide powertop --auto-tune (service) niet (meer optimalisaties hier)? Met dmesg kun je zien welke drivers worden gebruikt. Soms wordt domweg een Intel driver niet meegeleverd, bijvoorbeeld omdat het een third party binary is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Iemand die een HP EliteDesk 800 G6 SFF met I5-10500 heeft om het verbruik te meten?
Ik overweeg zo een systeem te kopen. Redelijke continue load, er zal namelijk blueiris op draaien met 7 cameras.

Niet het meest zuinige systeem, maar kan het via via overnemen voor 425 euro met 16 GB RAM en 256 SSD. En de prijs moet ik ook meenemen in de vergelijking om het zuinig te houden voor mijn portefeuille ;-)

EDIT: ik weet dat er goedkopere mini/micro PC's zijn, maar ik heb plaats nodig voor een 3.5'' disk.

[ Voor 52% gewijzigd door devastator83 op 20-08-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sang-Drax of X
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-01 18:17
devastator83 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:00:
Iemand die een HP EliteDesk 800 G6 SFF met I5-10500 heeft om het verbruik te meten?
Ik overweeg zo een systeem te kopen. Redelijke continue load, er zal namelijk blueiris op draaien met 7 cameras.

Niet het meest zuinige systeem, maar kan het via via overnemen voor 425 euro met 16 GB RAM en 256 SSD. En de prijs moet ik ook meenemen in de vergelijking om het zuinig te houden voor mijn portefeuille ;-)

EDIT: ik weet dat er goedkopere mini/micro PC's zijn, maar ik heb plaats nodig voor een 3.5'' disk.
Mijn Intel NUC10i5FNH2 met Proxmox en twee VM's (homeassistant en een W10 Blue Iris VM met 1 camera) had een verbruik van 0,33 kWh per dag
Dat is zonder autotop of andere optimalisaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:46

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Sang-Drax of X schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

Mijn Intel NUC10i5FNH2 met Proxmox en twee VM's (homeassistant en een W10 Blue Iris VM met 1 camera) had een verbruik van 0,33 kWh per dag
Dat is zonder autotop of andere optimalisaties
https://community.home-as...ower-power-usage/323731/5

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@devastator83, iig hier blz 31 heeft HP zelf t over n idle verbruik van 11W.
Je had t mss al gezien maar van de week had ik hier n lijstje gepost met allerlei HP idle power specs.
Daaraan te zien doet bijv de Prodesk 600 G6 maar 4W (hier blz 33), daar past ook 1x3,5" in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
@N8w8 dat is de MFF. Die ik op het oog heb is een SFF. Ik vermoed dat die meer verbruikt?

@Sang-Drax of X is dat ook op een elitedesk 800 g6 SFF?

[ Voor 25% gewijzigd door devastator83 op 20-08-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@devastator83, weet je t zeker? NB er staan meerdere varianten in dezelfde PDF.
HP noemt op blz 3+31 iig de "Small Form Factor" variant, er staat nergens MFF.
Maar ik weet niet meer dan er in de PDF staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Het is dus deze: https://www.hp.com/nl-nl/...Aq5CEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

425 euro lijkt me niet verkeerd met nog 33 maanden garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
mrmrmr schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

11.3W long idle lijkt mij niet erg aantrekkelijk. Er zijn veel entrylevel 10th gen moederborden met volledige mogelijkheden die beter presteren. Zie de gepinde posts in dit topic en de vorige.
Das waar, maar het systeem gaat niet veel/nooit idle zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 15:24
devastator83 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:37:
[...]

Das waar, maar het systeem gaat niet veel/nooit idle zijn
Idle is je base verbruik. Stel nou, je idle is 10W en daarboven op komt een load van 5 watt, is je verbruik 15 watt. Is je idle load 5 watt en je load 5 watt, dan is je verbruik 10 watt.

Ook al gaat je systeem nooit in idle, is dat wel de juiste baseline om te bepalen of je een beetje efficient bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Die 11.7W long idle is wel met een i7. Het is inderdaad niet het meest zuinige systeem

EDIT: je heb gelijk: https://www8.hp.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/c06648254.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRP4fcUwtAbedBOAEquwXmgpGrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D1CkXK8geUuikpeYRYGX4FS5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door devastator83 op 21-08-2022 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
mrmrmr schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:51:
@kevi-n1

Misschien draaide powertop --auto-tune (service) niet (meer optimalisaties hier)? Met dmesg kun je zien welke drivers worden gebruikt. Soms wordt domweg een Intel driver niet meegeleverd, bijvoorbeeld omdat het een third party binary is.
Ik heb hieronder de gehele output van desmg gezet maar ik zie geen relevante driver errors. Enkel een ACPI BIOS error.
# dmesg
[ 0.000000] microcode: microcode updated early to revision 0xf0, date = 2021-11-12
[ 0.000000] Linux version 5.15.46-Unraid (root@Develop) (gcc (GCC) 11.2.0, GNU ld version 2.37-slack15) #1 SMP Fri Jun 10 11:08:41 PDT 2022
[ 0.000000] Command line: BOOT_IMAGE=/bzimage initrd=/bzroot
[ 0.000000] x86/fpu: Supporting XSAVE feature 0x001: 'x87 floating point registers'
[ 0.000000] x86/fpu: Supporting XSAVE feature 0x002: 'SSE registers'
[ 0.000000] x86/fpu: Supporting XSAVE feature 0x004: 'AVX registers'
[ 0.000000] x86/fpu: Supporting XSAVE feature 0x008: 'MPX bounds registers'
[ 0.000000] x86/fpu: Supporting XSAVE feature 0x010: 'MPX CSR'
[ 0.000000] x86/fpu: xstate_offset[2]: 576, xstate_sizes[2]: 256
[ 0.000000] x86/fpu: xstate_offset[3]: 832, xstate_sizes[3]: 64
[ 0.000000] x86/fpu: xstate_offset[4]: 896, xstate_sizes[4]: 64
[ 0.000000] x86/fpu: Enabled xstate features 0x1f, context size is 960 bytes, using 'compacted' format.
[ 0.000000] signal: max sigframe size: 2032
[ 0.000000] BIOS-provided physical RAM map:
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x0000000000000000-0x000000000009c3ff] usable
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x000000000009c400-0x000000000009ffff] reserved
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x00000000000e0000-0x00000000000fffff] reserved
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x0000000000100000-0x00000000bc7c3fff] usable
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x00000000bc7c4000-0x00000000bc7c4fff] ACPI NVS
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x00000000bc7c5000-0x00000000bc7c5fff] reserved
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x00000000bc7c6000-0x00000000c3f5cfff] usable
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x00000000c3f5d000-0x00000000c428efff] reserved
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x00000000c428f000-0x00000000c42c0fff] ACPI data
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x00000000c42c1000-0x00000000c9a9dfff] ACPI NVS
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x00000000c9a9e000-0x00000000c9ffefff] reserved
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x00000000c9fff000-0x00000000c9ffffff] usable
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x00000000ca000000-0x00000000cf7fffff] reserved
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x00000000f0000000-0x00000000f7ffffff] reserved
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x00000000fe000000-0x00000000fe010fff] reserved
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x00000000fec00000-0x00000000fec00fff] reserved
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x00000000fed00000-0x00000000fed00fff] reserved
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x00000000fee00000-0x00000000fee00fff] reserved
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x00000000ff000000-0x00000000ffffffff] reserved
[ 0.000000] BIOS-e820: [mem 0x0000000100000000-0x000000022e7fffff] usable
[ 0.000000] NX (Execute Disable) protection: active
[ 0.000000] SMBIOS 3.0.0 present.
[ 0.000000] DMI: FUJITSU /D3417-B2, BIOS V5.0.0.12 R1.28.0 for D3417-B2x 09/04/2020
[ 0.000000] tsc: Detected 3000.000 MHz processor
[ 0.000870] e820: update [mem 0x00000000-0x00000fff] usable ==> reserved
[ 0.000873] e820: remove [mem 0x000a0000-0x000fffff] usable
[ 0.000880] last_pfn = 0x22e800 max_arch_pfn = 0x400000000
[ 0.000963] x86/PAT: Configuration [0-7]: WB WC UC- UC WB WP UC- WT
[ 0.002007] last_pfn = 0xca000 max_arch_pfn = 0x400000000
[ 0.008895] found SMP MP-table at [mem 0x000fcc70-0x000fcc7f]
[ 0.008904] Using GB pages for direct mapping
[ 0.009743] RAMDISK: [mem 0x779b3000-0x7fffffff]
[ 0.009748] ACPI: Early table checksum verification disabled
[ 0.009751] ACPI: RSDP 0x00000000000F05B0 000024 (v02 FUJ )
[ 0.009755] ACPI: XSDT 0x00000000C42990B0 0000DC (v01 FUJ D3417-B2 12800000 AMI 00010013)
[ 0.009760] ACPI: FACP 0x00000000C42B6C48 000114 (v06 FUJ D3417-B2 12800000 AMI 00010013)
[ 0.009765] ACPI: DSDT 0x00000000C4299218 01DA2E (v02 FUJ D3417-B2 12800000 INTL 20160422)
[ 0.009769] ACPI: FACS 0x00000000C9A6DC40 000040
[ 0.009771] ACPI: APIC 0x00000000C42B6D60 000084 (v03 FUJ D3417-B2 12800000 AMI 00010013)
[ 0.009775] ACPI: FPDT 0x00000000C42B6DE8 000044 (v01 FUJ D3417-B2 12800000 AMI 00010013)
[ 0.009778] ACPI: MCFG 0x00000000C42B6E30 00003C (v01 FUJ D3417-B2 12800000 MSFT 00000097)
[ 0.009781] ACPI: SSDT 0x00000000C42B6E70 0003FB (v01 SataRe SataTabl 00001000 INTL 20160422)
[ 0.009784] ACPI: FIDT 0x00000000C42B7270 00009C (v01 FUJ D3417-B2 12800000 AMI 00010013)
[ 0.009787] ACPI: SSDT 0x00000000C42B7310 003156 (v02 SaSsdt SaSsdt 00003000 INTL 20160422)
[ 0.009791] ACPI: HPET 0x00000000C42BA468 000038 (v01 INTEL KBL 00000001 MSFT 0000005F)
[ 0.009794] ACPI: SSDT 0x00000000C42BA4A0 000C21 (v02 INTEL xh_rvp08 00000000 INTL 20160422)
[ 0.009797] ACPI: UEFI 0x00000000C42BB0C8 000042 (v01 INTEL EDK2 00000002 01000013)
[ 0.009801] ACPI: SSDT 0x00000000C42BB110 0017AE (v02 CpuRef CpuSsdt 00003000 INTL 20160422)
[ 0.009804] ACPI: LPIT 0x00000000C42BC8C0 000094 (v01 INTEL KBL 00000000 MSFT 0000005F)
[ 0.009807] ACPI: WSMT 0x00000000C42BC958 000028 (v01 INTEL KBL 00000000 MSFT 0000005F)
[ 0.009810] ACPI: WDAT 0x00000000C42BC980 000134 (v01 INTEL KBL 00000000 MSFT 0000005F)
[ 0.009813] ACPI: SSDT 0x00000000C42BCAB8 000141 (v02 INTEL HdaDsp 00000000 INTL 20160422)
[ 0.009817] ACPI: SSDT 0x00000000C42BCC00 00029F (v02 INTEL sensrhub 00000000 INTL 20160422)
[ 0.009820] ACPI: SSDT 0x00000000C42BCEA0 003002 (v02 INTEL PtidDevc 00001000 INTL 20160422)
[ 0.009823] ACPI: SSDT 0x00000000C42BFEA8 000517 (v02 INTEL TbtTypeC 00000000 INTL 20160422)
[ 0.009826] ACPI: DBGP 0x00000000C42C03C0 000034 (v01 INTEL 00000002 MSFT 0000005F)
[ 0.009829] ACPI: DBG2 0x00000000C42C03F8 000054 (v00 INTEL 00000002 MSFT 0000005F)
[ 0.009832] ACPI: DMAR 0x00000000C42C0450 0000C8 (v01 INTEL KBL 00000001 INTL 00000001)
[ 0.009836] ACPI: TPM2 0x00000000C42C0518 000034 (v03 Tpm2Tabl 00000001 AMI 00000000)
[ 0.009839] ACPI: ASF! 0x00000000C42C0550 0000A0 (v32 INTEL HCG 00000001 TFSM 000F4240)
[ 0.009842] ACPI: Reserving FACP table memory at [mem 0xc42b6c48-0xc42b6d5b]
[ 0.009844] ACPI: Reserving DSDT table memory at [mem 0xc4299218-0xc42b6c45]
[ 0.009845] ACPI: Reserving FACS table memory at [mem 0xc9a6dc40-0xc9a6dc7f]
[ 0.009846] ACPI: Reserving APIC table memory at [mem 0xc42b6d60-0xc42b6de3]
[ 0.009847] ACPI: Reserving FPDT table memory at [mem 0xc42b6de8-0xc42b6e2b]
[ 0.009848] ACPI: Reserving MCFG table memory at [mem 0xc42b6e30-0xc42b6e6b]
[ 0.009850] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0xc42b6e70-0xc42b726a]
[ 0.009851] ACPI: Reserving FIDT table memory at [mem 0xc42b7270-0xc42b730b]
[ 0.009852] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0xc42b7310-0xc42ba465]
[ 0.009853] ACPI: Reserving HPET table memory at [mem 0xc42ba468-0xc42ba49f]
[ 0.009854] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0xc42ba4a0-0xc42bb0c0]
[ 0.009856] ACPI: Reserving UEFI table memory at [mem 0xc42bb0c8-0xc42bb109]
[ 0.009857] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0xc42bb110-0xc42bc8bd]
[ 0.009858] ACPI: Reserving LPIT table memory at [mem 0xc42bc8c0-0xc42bc953]
[ 0.009859] ACPI: Reserving WSMT table memory at [mem 0xc42bc958-0xc42bc97f]
[ 0.009860] ACPI: Reserving WDAT table memory at [mem 0xc42bc980-0xc42bcab3]
[ 0.009862] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0xc42bcab8-0xc42bcbf8]
[ 0.009863] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0xc42bcc00-0xc42bce9e]
[ 0.009864] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0xc42bcea0-0xc42bfea1]
[ 0.009865] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0xc42bfea8-0xc42c03be]
[ 0.009867] ACPI: Reserving DBGP table memory at [mem 0xc42c03c0-0xc42c03f3]
[ 0.009868] ACPI: Reserving DBG2 table memory at [mem 0xc42c03f8-0xc42c044b]
[ 0.009869] ACPI: Reserving DMAR table memory at [mem 0xc42c0450-0xc42c0517]
[ 0.009870] ACPI: Reserving TPM2 table memory at [mem 0xc42c0518-0xc42c054b]
[ 0.009872] ACPI: Reserving ASF! table memory at [mem 0xc42c0550-0xc42c05ef]
[ 0.009971] No NUMA configuration found
[ 0.009973] Faking a node at [mem 0x0000000000000000-0x000000022e7fffff]
[ 0.009976] NODE_DATA(0) allocated [mem 0x22e7f9000-0x22e7fcfff]
[ 0.009993] Zone ranges:
[ 0.009994] DMA [mem 0x0000000000001000-0x0000000000ffffff]
[ 0.009996] DMA32 [mem 0x0000000001000000-0x00000000ffffffff]
[ 0.009998] Normal [mem 0x0000000100000000-0x000000022e7fffff]
[ 0.010000] Movable zone start for each node
[ 0.010001] Early memory node ranges
[ 0.010002] node 0: [mem 0x0000000000001000-0x000000000009bfff]
[ 0.010003] node 0: [mem 0x0000000000100000-0x00000000bc7c3fff]
[ 0.010005] node 0: [mem 0x00000000bc7c6000-0x00000000c3f5cfff]
[ 0.010006] node 0: [mem 0x00000000c9fff000-0x00000000c9ffffff]
[ 0.010007] node 0: [mem 0x0000000100000000-0x000000022e7fffff]
[ 0.010009] Initmem setup node 0 [mem 0x0000000000001000-0x000000022e7fffff]
[ 0.010013] On node 0, zone DMA: 1 pages in unavailable ranges
[ 0.010037] On node 0, zone DMA: 100 pages in unavailable ranges
[ 0.014771] On node 0, zone DMA32: 2 pages in unavailable ranges
[ 0.015016] On node 0, zone DMA32: 24738 pages in unavailable ranges
[ 0.022877] On node 0, zone Normal: 24576 pages in unavailable ranges
[ 0.022940] On node 0, zone Normal: 6144 pages in unavailable ranges
[ 0.022949] Reserving Intel graphics memory at [mem 0xcb800000-0xcf7fffff]
[ 0.023198] ACPI: PM-Timer IO Port: 0x1808
[ 0.023202] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x01] high edge lint[0x1])
[ 0.023204] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x02] high edge lint[0x1])
[ 0.023205] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x03] high edge lint[0x1])
[ 0.023207] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x04] high edge lint[0x1])
[ 0.023233] IOAPIC[0]: apic_id 2, version 32, address 0xfec00000, GSI 0-119
[ 0.023236] ACPI: INT_SRC_OVR (bus 0 bus_irq 0 global_irq 2 dfl dfl)
[ 0.023238] ACPI: INT_SRC_OVR (bus 0 bus_irq 9 global_irq 9 high level)
[ 0.023242] ACPI: Using ACPI (MADT) for SMP configuration information
[ 0.023244] ACPI: HPET id: 0x8086a201 base: 0xfed00000
[ 0.023247] TSC deadline timer available
[ 0.023248] smpboot: Allowing 4 CPUs, 0 hotplug CPUs
[ 0.023264] [mem 0xcf800000-0xefffffff] available for PCI devices
[ 0.023265] Booting paravirtualized kernel on bare hardware
[ 0.023267] clocksource: refined-jiffies: mask: 0xffffffff max_cycles: 0xffffffff, max_idle_ns: 1910969940391419 ns
[ 0.038453] setup_percpu: NR_CPUS:256 nr_cpumask_bits:256 nr_cpu_ids:4 nr_node_ids:1
[ 0.038568] percpu: Embedded 54 pages/cpu s184280 r8192 d28712 u524288
[ 0.038573] pcpu-alloc: s184280 r8192 d28712 u524288 alloc=1*2097152
[ 0.038576] pcpu-alloc: [0] 0 1 2 3
[ 0.038594] Built 1 zonelists, mobility grouping on. Total pages: 2009534
[ 0.038596] Policy zone: Normal
[ 0.038597] Kernel command line: BOOT_IMAGE=/bzimage initrd=/bzroot
[ 0.038628] Unknown kernel command line parameters "BOOT_IMAGE=/bzimage", will be passed to user space.
[ 0.038960] Dentry cache hash table entries: 1048576 (order: 11, 8388608 bytes, linear)
[ 0.039133] Inode-cache hash table entries: 524288 (order: 10, 4194304 bytes, linear)
[ 0.039177] mem auto-init: stack:off, heap alloc:off, heap free:off
[ 0.062295] Memory: 7790704K/8166364K available (12295K kernel code, 1748K rwdata, 3876K rodata, 1680K init, 1912K bss, 375404K reserved, 0K cma-reserved)
[ 0.062342] SLUB: HWalign=64, Order=0-3, MinObjects=0, CPUs=4, Nodes=1
[ 0.062352] Kernel/User page tables isolation: enabled
[ 0.062366] ftrace: allocating 42120 entries in 165 pages
[ 0.076854] ftrace: allocated 165 pages with 4 groups
[ 0.076915] rcu: Hierarchical RCU implementation.
[ 0.076916] rcu: RCU event tracing is enabled.
[ 0.076917] rcu: RCU restricting CPUs from NR_CPUS=256 to nr_cpu_ids=4.
[ 0.076918] Rude variant of Tasks RCU enabled.
[ 0.076919] Tracing variant of Tasks RCU enabled.
[ 0.076920] rcu: RCU calculated value of scheduler-enlistment delay is 100 jiffies.
[ 0.076921] rcu: Adjusting geometry for rcu_fanout_leaf=16, nr_cpu_ids=4
[ 0.077682] NR_IRQS: 16640, nr_irqs: 1024, preallocated irqs: 16
[ 0.077890] rcu: Offload RCU callbacks from CPUs: (none).
[ 0.080654] Console: colour VGA+ 80x25
[ 0.095488] printk: console [tty0] enabled
[ 0.095573] ACPI: Core revision 20210730
[ 0.095863] clocksource: hpet: mask: 0xffffffff max_cycles: 0xffffffff, max_idle_ns: 79635855245 ns
[ 0.096028] APIC: Switch to symmetric I/O mode setup
[ 0.096104] DMAR: Host address width 39
[ 0.096176] DMAR: DRHD base: 0x000000fed90000 flags: 0x0
[ 0.096256] DMAR: dmar0: reg_base_addr fed90000 ver 1:0 cap 1c0000c40660462 ecap 19e2ff0505e
[ 0.096339] DMAR: DRHD base: 0x000000fed91000 flags: 0x1
[ 0.096417] DMAR: dmar1: reg_base_addr fed91000 ver 1:0 cap d2008c40660462 ecap f050da
[ 0.096499] DMAR: RMRR base: 0x000000c421e000 end: 0x000000c423dfff
[ 0.096578] DMAR: RMRR base: 0x000000c9c47000 end: 0x000000c9e90fff
[ 0.096656] DMAR: RMRR base: 0x000000cb000000 end: 0x000000cf7fffff
[ 0.096734] DMAR-IR: IOAPIC id 2 under DRHD base 0xfed91000 IOMMU 1
[ 0.096812] DMAR-IR: HPET id 0 under DRHD base 0xfed91000
[ 0.096888] DMAR-IR: Queued invalidation will be enabled to support x2apic and Intr-remapping.
[ 0.098573] DMAR-IR: Enabled IRQ remapping in x2apic mode
[ 0.098649] x2apic enabled
[ 0.098732] Switched APIC routing to cluster x2apic.
[ 0.102947] ..TIMER: vector=0x30 apic1=0 pin1=2 apic2=-1 pin2=-1
[ 0.108000] clocksource: tsc-early: mask: 0xffffffffffffffff max_cycles: 0x2b3e459bf4c, max_idle_ns: 440795289890 ns
[ 0.108105] Calibrating delay loop (skipped), value calculated using timer frequency.. 6000.00 BogoMIPS (lpj=3000000)
[ 0.108207] pid_max: default: 32768 minimum: 301
[ 0.108329] Mount-cache hash table entries: 16384 (order: 5, 131072 bytes, linear)
[ 0.108421] Mountpoint-cache hash table entries: 16384 (order: 5, 131072 bytes, linear)
[ 0.108681] CPU0: Thermal monitoring enabled (TM1)
[ 0.108817] process: using mwait in idle threads
[ 0.108893] Last level iTLB entries: 4KB 128, 2MB 8, 4MB 8
[ 0.108969] Last level dTLB entries: 4KB 64, 2MB 0, 4MB 0, 1GB 4
[ 0.109108] Spectre V1 : Mitigation: usercopy/swapgs barriers and __user pointer sanitization
[ 0.109204] Spectre V2 : Mitigation: Retpolines
[ 0.109278] Spectre V2 : Spectre v2 / SpectreRSB mitigation: Filling RSB on context switch
[ 0.109359] Spectre V2 : Enabling Restricted Speculation for firmware calls
[ 0.109439] Spectre V2 : mitigation: Enabling conditional Indirect Branch Prediction Barrier
[ 0.109522] Speculative Store Bypass: Mitigation: Speculative Store Bypass disabled via prctl and seccomp
[ 0.109626] SRBDS: Mitigation: Microcode
[ 0.109698] MDS: Mitigation: Clear CPU buffers
[ 0.111344] Freeing SMP alternatives memory: 16K
[ 0.111879] smpboot: Estimated ratio of average max frequency by base frequency (times 1024): 1024
[ 0.111987] smpboot: CPU0: Intel(R) Core(TM) i5-7400 CPU @ 3.00GHz (family: 0x6, model: 0x9e, stepping: 0x9)
[ 0.112102] Performance Events: PEBS fmt3+, Skylake events, 32-deep LBR, full-width counters, Intel PMU driver.
[ 0.112102] ... version: 4
[ 0.112102] ... bit width: 48
[ 0.112102] ... generic registers: 8
[ 0.112102] ... value mask: 0000ffffffffffff
[ 0.112102] ... max period: 00007fffffffffff
[ 0.112102] ... fixed-purpose events: 3
[ 0.112102] ... event mask: 00000007000000ff
[ 0.112145] rcu: Hierarchical SRCU implementation.
[ 0.112602] smp: Bringing up secondary CPUs ...
[ 0.112790] x86: Booting SMP configuration:
[ 0.112864] .... node #0, CPUs: #1 #2 #3
[ 0.119472] smp: Brought up 1 node, 4 CPUs
[ 0.119472] smpboot: Max logical packages: 1
[ 0.119472] smpboot: Total of 4 processors activated (24000.00 BogoMIPS)
[ 0.120499] devtmpfs: initialized
[ 0.120499] x86/mm: Memory block size: 128MB
[ 0.121263] ACPI: PM: Registering ACPI NVS region [mem 0xbc7c4000-0xbc7c4fff] (4096 bytes)
[ 0.121263] ACPI: PM: Registering ACPI NVS region [mem 0xc42c1000-0xc9a9dfff] (92131328 bytes)
[ 0.122625] clocksource: jiffies: mask: 0xffffffff max_cycles: 0xffffffff, max_idle_ns: 1911260446275000 ns
[ 0.122727] futex hash table entries: 1024 (order: 4, 65536 bytes, linear)
[ 0.122835] pinctrl core: initialized pinctrl subsystem
[ 0.123382] NET: Registered PF_NETLINK/PF_ROUTE protocol family
[ 0.123580] thermal_sys: Registered thermal governor 'fair_share'
[ 0.123581] thermal_sys: Registered thermal governor 'bang_bang'
[ 0.123659] thermal_sys: Registered thermal governor 'step_wise'
[ 0.123736] thermal_sys: Registered thermal governor 'user_space'
[ 0.123823] cpuidle: using governor ladder
[ 0.123823] cpuidle: using governor menu
[ 0.124124] ACPI: bus type PCI registered
[ 0.124242] PCI: MMCONFIG for domain 0000 [bus 00-7f] at [mem 0xf0000000-0xf7ffffff] (base 0xf0000000)
[ 0.124342] PCI: MMCONFIG at [mem 0xf0000000-0xf7ffffff] reserved in E820
[ 0.124431] PCI: Using configuration type 1 for base access
[ 0.124676] ENERGY_PERF_BIAS: Set to 'normal', was 'performance'
[ 0.125805] Kprobes globally optimized
[ 0.125882] HugeTLB registered 1.00 GiB page size, pre-allocated 0 pages
[ 0.125882] HugeTLB registered 2.00 MiB page size, pre-allocated 0 pages
[ 0.144103] raid6: avx2x4 gen() 31662 MB/s
[ 0.161103] raid6: avx2x4 xor() 15871 MB/s
[ 0.178102] raid6: avx2x2 gen() 32039 MB/s
[ 0.195102] raid6: avx2x2 xor() 17572 MB/s
[ 0.212103] raid6: avx2x1 gen() 25602 MB/s
[ 0.229103] raid6: avx2x1 xor() 12124 MB/s
[ 0.246103] raid6: sse2x4 gen() 13885 MB/s
[ 0.263103] raid6: sse2x4 xor() 8248 MB/s
[ 0.280104] raid6: sse2x2 gen() 12875 MB/s
[ 0.297103] raid6: sse2x2 xor() 7932 MB/s
[ 0.314104] raid6: sse2x1 gen() 11895 MB/s
[ 0.331104] raid6: sse2x1 xor() 5855 MB/s
[ 0.331177] raid6: using algorithm avx2x2 gen() 32039 MB/s
[ 0.331254] raid6: .... xor() 17572 MB/s, rmw enabled
[ 0.331329] raid6: using avx2x2 recovery algorithm
[ 0.331428] ACPI: Added _OSI(Module Device)
[ 0.331502] ACPI: Added _OSI(Processor Device)
[ 0.331575] ACPI: Added _OSI(3.0 _SCP Extensions)
[ 0.331650] ACPI: Added _OSI(Processor Aggregator Device)
[ 0.331726] ACPI: Added _OSI(Linux-Dell-Video)
[ 0.331800] ACPI: Added _OSI(Linux-Lenovo-NV-HDMI-Audio)
[ 0.331876] ACPI: Added _OSI(Linux-HPI-Hybrid-Graphics)
[ 0.354477] ACPI: 9 ACPI AML tables successfully acquired and loaded
[ 0.359304] ACPI: Dynamic OEM Table Load:
[ 0.359384] ACPI: SSDT 0xFFFF888100B62800 000672 (v02 PmRef Cpu0Ist 00003000 INTL 20160422)
[ 0.360310] ACPI: \_PR_.PR00: _OSC native thermal LVT Acked
[ 0.361173] ACPI: Dynamic OEM Table Load:
[ 0.361251] ACPI: SSDT 0xFFFF8881003B8C00 0003FF (v02 PmRef Cpu0Cst 00003001 INTL 20160422)
[ 0.362388] ACPI: Dynamic OEM Table Load:
[ 0.362467] ACPI: SSDT 0xFFFF88810018D000 000D14 (v02 PmRef ApIst 00003000 INTL 20160422)
[ 0.363803] ACPI: Dynamic OEM Table Load:
[ 0.363880] ACPI: SSDT 0xFFFF8881003B9000 000317 (v02 PmRef ApHwp 00003000 INTL 20160422)
[ 0.364780] ACPI: Dynamic OEM Table Load:
[ 0.364857] ACPI: SSDT 0xFFFF8881003B9400 00030A (v02 PmRef ApCst 00003000 INTL 20160422)
[ 0.367057] ACPI: Interpreter enabled
[ 0.367126] ACPI: PM: (supports S0 S3 S5)
[ 0.367200] ACPI: Using IOAPIC for interrupt routing
[ 0.367301] PCI: Using host bridge windows from ACPI; if necessary, use "pci=nocrs" and report a bug
[ 0.367921] ACPI: Enabled 5 GPEs in block 00 to 7F
[ 0.383492] ACPI: PCI Root Bridge [PCI0] (domain 0000 [bus 00-7e])
[ 0.383575] acpi PNP0A08:00: _OSC: OS supports [ExtendedConfig ASPM ClockPM Segments MSI HPX-Type3]
[ 0.384370] acpi PNP0A08:00: _OSC: platform does not support [AER]
[ 0.385203] acpi PNP0A08:00: _OSC: OS now controls [PME PCIeCapability LTR]
[ 0.385603] PCI host bridge to bus 0000:00
[ 0.385678] pci_bus 0000:00: root bus resource [io 0x0000-0x0cf7 window]
[ 0.385757] pci_bus 0000:00: root bus resource [io 0x0d00-0xffff window]
[ 0.385837] pci_bus 0000:00: root bus resource [mem 0x000a0000-0x000bffff window]
[ 0.385918] pci_bus 0000:00: root bus resource [mem 0xcf800000-0xefffffff window]
[ 0.385999] pci_bus 0000:00: root bus resource [mem 0xfd000000-0xfe7fffff window]
[ 0.386080] pci_bus 0000:00: root bus resource [bus 00-7e]
[ 0.386154] pci 0000:00:00.0: [8086:591f] type 00 class 0x060000
[ 0.386428] pci 0000:00:02.0: [8086:5912] type 00 class 0x030000
[ 0.386524] pci 0000:00:02.0: reg 0x10: [mem 0xee000000-0xeeffffff 64bit]
[ 0.386616] pci 0000:00:02.0: reg 0x18: [mem 0xd0000000-0xdfffffff 64bit pref]
[ 0.386705] pci 0000:00:02.0: reg 0x20: [io 0xf000-0xf03f]
[ 0.386809] pci 0000:00:02.0: Video device with shadowed ROM at [mem 0x000c0000-0x000dffff]
[ 0.387150] pci 0000:00:14.0: [8086:a12f] type 00 class 0x0c0330
[ 0.387265] pci 0000:00:14.0: reg 0x10: [mem 0xef230000-0xef23ffff 64bit]
[ 0.387466] pci 0000:00:14.0: PME# supported from D3hot D3cold
[ 0.388005] pci 0000:00:14.2: [8086:a131] type 00 class 0x118000
[ 0.388119] pci 0000:00:14.2: reg 0x10: [mem 0xef24f000-0xef24ffff 64bit]
[ 0.388503] pci 0000:00:16.0: [8086:a13a] type 00 class 0x078000
[ 0.388611] pci 0000:00:16.0: reg 0x10: [mem 0xef24e000-0xef24efff 64bit]
[ 0.388784] pci 0000:00:16.0: PME# supported from D3hot
[ 0.389139] pci 0000:00:16.3: [8086:a13d] type 00 class 0x070002
[ 0.389245] pci 0000:00:16.3: reg 0x10: [io 0xf0a0-0xf0a7]
[ 0.389338] pci 0000:00:16.3: reg 0x14: [mem 0xef24d000-0xef24dfff]
[ 0.389717] pci 0000:00:17.0: [8086:a102] type 00 class 0x010601
[ 0.389822] pci 0000:00:17.0: reg 0x10: [mem 0xef248000-0xef249fff]
[ 0.389915] pci 0000:00:17.0: reg 0x14: [mem 0xef24c000-0xef24c0ff]
[ 0.390009] pci 0000:00:17.0: reg 0x18: [io 0xf090-0xf097]
[ 0.390101] pci 0000:00:17.0: reg 0x1c: [io 0xf080-0xf083]
[ 0.390119] pci 0000:00:17.0: reg 0x20: [io 0xf060-0xf07f]
[ 0.390212] pci 0000:00:17.0: reg 0x24: [mem 0xef24b000-0xef24b7ff]
[ 0.390354] pci 0000:00:17.0: PME# supported from D3hot
[ 0.390706] pci 0000:00:1c.0: [8086:a114] type 01 class 0x060400
[ 0.391256] pci 0000:00:1c.0: PME# supported from D0 D3hot D3cold
[ 0.391358] pci 0000:00:1c.0: Intel SPT PCH root port ACS workaround enabled
[ 0.391872] pci 0000:00:1d.0: [8086:a118] type 01 class 0x060400
[ 0.392104] pci 0000:00:1d.0: PME# supported from D0 D3hot D3cold
[ 0.392207] pci 0000:00:1d.0: Intel SPT PCH root port ACS workaround enabled
[ 0.392705] pci 0000:00:1f.0: [8086:a149] type 00 class 0x060100
[ 0.393154] pci 0000:00:1f.2: [8086:a121] type 00 class 0x058000
[ 0.393259] pci 0000:00:1f.2: reg 0x10: [mem 0xef244000-0xef247fff]
[ 0.393670] pci 0000:00:1f.3: [8086:a170] type 00 class 0x040300
[ 0.393784] pci 0000:00:1f.3: reg 0x10: [mem 0xef240000-0xef243fff 64bit]
[ 0.393919] pci 0000:00:1f.3: reg 0x20: [mem 0xef220000-0xef22ffff 64bit]
[ 0.394057] pci 0000:00:1f.3: PME# supported from D3hot D3cold
[ 0.394614] pci 0000:00:1f.4: [8086:a123] type 00 class 0x0c0500
[ 0.394758] pci 0000:00:1f.4: reg 0x10: [mem 0xef24a000-0xef24a0ff 64bit]
[ 0.394921] pci 0000:00:1f.4: reg 0x20: [io 0xf040-0xf05f]
[ 0.395316] pci 0000:00:1f.6: [8086:15b7] type 00 class 0x020000
[ 0.395422] pci 0000:00:1f.6: reg 0x10: [mem 0xef200000-0xef21ffff]
[ 0.395643] pci 0000:00:1f.6: PME# supported from D0 D3hot D3cold
[ 0.395954] pci 0000:01:00.0: [144d:a808] type 00 class 0x010802
[ 0.396069] pci 0000:01:00.0: reg 0x10: [mem 0xef100000-0xef103fff 64bit]
[ 0.396445] pci 0000:00:1c.0: PCI bridge to [bus 01]
[ 0.396527] pci 0000:00:1c.0: bridge window [mem 0xef100000-0xef1fffff]
[ 0.396708] pci 0000:02:00.0: [144d:a808] type 00 class 0x010802
[ 0.396836] pci 0000:02:00.0: reg 0x10: [mem 0xef000000-0xef003fff 64bit]
[ 0.397316] pci 0000:00:1d.0: PCI bridge to [bus 02]
[ 0.397398] pci 0000:00:1d.0: bridge window [mem 0xef000000-0xef0fffff]
[ 0.398644] ACPI: PCI: Interrupt link LNKA configured for IRQ 11
[ 0.398765] ACPI: PCI: Interrupt link LNKB configured for IRQ 10
[ 0.398885] ACPI: PCI: Interrupt link LNKC configured for IRQ 11
[ 0.399004] ACPI: PCI: Interrupt link LNKD configured for IRQ 11
[ 0.399123] ACPI: PCI: Interrupt link LNKE configured for IRQ 11
[ 0.399243] ACPI: PCI: Interrupt link LNKF configured for IRQ 11
[ 0.399361] ACPI: PCI: Interrupt link LNKG configured for IRQ 11
[ 0.399480] ACPI: PCI: Interrupt link LNKH configured for IRQ 11
[ 0.399868] iommu: Default domain type: Passthrough
[ 0.399954] pci 0000:00:02.0: vgaarb: setting as boot VGA device
[ 0.399954] pci 0000:00:02.0: vgaarb: VGA device added: decodes=io+mem,owns=io+mem,locks=none
[ 0.400107] pci 0000:00:02.0: vgaarb: bridge control possible
[ 0.400184] vgaarb: loaded
[ 0.400304] SCSI subsystem initialized
[ 0.400381] libata version 3.00 loaded.
[ 0.400381] ACPI: bus type USB registered
[ 0.400381] usbcore: registered new interface driver usbfs
[ 0.400381] usbcore: registered new interface driver hub
[ 0.400381] usbcore: registered new device driver usb
[ 0.400455] pps_core: LinuxPPS API ver. 1 registered
[ 0.400531] pps_core: Software ver. 5.3.6 - Copyright 2005-2007 Rodolfo Giometti <giometti@linux.it>
[ 0.400631] PTP clock support registered
[ 0.400710] EDAC MC: Ver: 3.0.0
[ 0.401222] PCI: Using ACPI for IRQ routing
[ 0.415314] PCI: pci_cache_line_size set to 64 bytes
[ 0.415381] e820: reserve RAM buffer [mem 0x0009c400-0x0009ffff]
[ 0.415383] e820: reserve RAM buffer [mem 0xbc7c4000-0xbfffffff]
[ 0.415384] e820: reserve RAM buffer [mem 0xc3f5d000-0xc3ffffff]
[ 0.415385] e820: reserve RAM buffer [mem 0xca000000-0xcbffffff]
[ 0.415386] e820: reserve RAM buffer [mem 0x22e800000-0x22fffffff]
[ 0.416228] hpet0: at MMIO 0xfed00000, IRQs 2, 8, 0, 0, 0, 0, 0, 0
[ 0.416311] hpet0: 8 comparators, 64-bit 24.000000 MHz counter
[ 0.418120] clocksource: Switched to clocksource tsc-early
[ 0.421177] FS-Cache: Loaded
[ 0.421279] pnp: PnP ACPI init
[ 0.421547] system 00:00: [io 0x0a00-0x0a0f] has been reserved
[ 0.421626] system 00:00: [io 0x0a10-0x0a1f] has been reserved
[ 0.421705] system 00:00: [io 0x0a20-0x0a2f] has been reserved
[ 0.421782] system 00:00: [io 0x0a30-0x0a3f] has been reserved
[ 0.422218] pnp 00:01: [dma 0 disabled]
[ 0.422568] pnp 00:02: [dma 0 disabled]
[ 0.422855] pnp 00:03: [dma 0 disabled]
[ 0.423038] system 00:06: [io 0x0680-0x069f] has been reserved
[ 0.423122] system 00:06: [io 0xffff] has been reserved
[ 0.423199] system 00:06: [io 0xffff] has been reserved
[ 0.423276] system 00:06: [io 0xffff] has been reserved
[ 0.423352] system 00:06: [io 0x1800-0x18fe] has been reserved
[ 0.423430] system 00:06: [io 0x164e-0x164f] has been reserved
[ 0.423577] system 00:07: [io 0x0800-0x087f] has been reserved
[ 0.423700] system 00:09: [io 0x1854-0x1857] has been reserved
[ 0.423934] system 00:0a: [mem 0xfed10000-0xfed17fff] has been reserved
[ 0.424014] system 00:0a: [mem 0xfed18000-0xfed18fff] has been reserved
[ 0.424093] system 00:0a: [mem 0xfed19000-0xfed19fff] has been reserved
[ 0.424176] system 00:0a: [mem 0xf0000000-0xf7ffffff] has been reserved
[ 0.424255] system 00:0a: [mem 0xfed20000-0xfed3ffff] has been reserved
[ 0.424335] system 00:0a: [mem 0xfed90000-0xfed93fff] could not be reserved
[ 0.424414] system 00:0a: [mem 0xfed45000-0xfed8ffff] has been reserved
[ 0.424494] system 00:0a: [mem 0xff000000-0xffffffff] has been reserved
[ 0.424573] system 00:0a: [mem 0xfee00000-0xfeefffff] could not be reserved
[ 0.424652] system 00:0a: [mem 0xeffe0000-0xefffffff] has been reserved
[ 0.424768] system 00:0b: [mem 0xfd000000-0xfdabffff] has been reserved
[ 0.424847] system 00:0b: [mem 0xfdad0000-0xfdadffff] has been reserved
[ 0.424927] system 00:0b: [mem 0xfdb00000-0xfdffffff] has been reserved
[ 0.425006] system 00:0b: [mem 0xfe000000-0xfe01ffff] could not be reserved
[ 0.425086] system 00:0b: [mem 0xfe036000-0xfe03bfff] has been reserved
[ 0.425168] system 00:0b: [mem 0xfe03d000-0xfe3fffff] has been reserved
[ 0.425247] system 00:0b: [mem 0xfe410000-0xfe7fffff] has been reserved
[ 0.425529] system 00:0c: [io 0xff00-0xfffe] has been reserved
[ 0.426420] system 00:0d: [mem 0xfdaf0000-0xfdafffff] has been reserved
[ 0.426501] system 00:0d: [mem 0xfdae0000-0xfdaeffff] has been reserved
[ 0.426580] system 00:0d: [mem 0xfdac0000-0xfdacffff] has been reserved
[ 0.427066] system 00:0e: [io 0x0200] has been reserved
[ 0.427227] pnp: PnP ACPI: found 15 devices
[ 0.432800] clocksource: acpi_pm: mask: 0xffffff max_cycles: 0xffffff, max_idle_ns: 2085701024 ns
[ 0.432926] NET: Registered PF_INET protocol family
[ 0.433112] IP idents hash table entries: 131072 (order: 8, 1048576 bytes, linear)
[ 0.434112] tcp_listen_portaddr_hash hash table entries: 4096 (order: 4, 65536 bytes, linear)
[ 0.434218] TCP established hash table entries: 65536 (order: 7, 524288 bytes, linear)
[ 0.434348] TCP bind hash table entries: 65536 (order: 8, 1048576 bytes, linear)
[ 0.434513] TCP: Hash tables configured (established 65536 bind 65536)
[ 0.434609] UDP hash table entries: 4096 (order: 5, 131072 bytes, linear)
[ 0.434701] UDP-Lite hash table entries: 4096 (order: 5, 131072 bytes, linear)
[ 0.434833] NET: Registered PF_UNIX/PF_LOCAL protocol family
[ 0.434918] pci 0000:00:1c.0: PCI bridge to [bus 01]
[ 0.435004] pci 0000:00:1c.0: bridge window [mem 0xef100000-0xef1fffff]
[ 0.435101] pci 0000:00:1d.0: PCI bridge to [bus 02]
[ 0.435190] pci 0000:00:1d.0: bridge window [mem 0xef000000-0xef0fffff]
[ 0.435287] pci_bus 0000:00: resource 4 [io 0x0000-0x0cf7 window]
[ 0.435366] pci_bus 0000:00: resource 5 [io 0x0d00-0xffff window]
[ 0.435444] pci_bus 0000:00: resource 6 [mem 0x000a0000-0x000bffff window]
[ 0.435524] pci_bus 0000:00: resource 7 [mem 0xcf800000-0xefffffff window]
[ 0.435603] pci_bus 0000:00: resource 8 [mem 0xfd000000-0xfe7fffff window]
[ 0.435683] pci_bus 0000:01: resource 1 [mem 0xef100000-0xef1fffff]
[ 0.435761] pci_bus 0000:02: resource 1 [mem 0xef000000-0xef0fffff]
[ 0.446894] pci 0000:00:14.0: quirk_usb_early_handoff+0x0/0x615 took 10710 usecs
[ 0.447030] PCI: CLS 64 bytes, default 64
[ 0.447120] DMAR: No ATSR found
[ 0.447140] Unpacking initramfs...
[ 0.447192] DMAR: No SATC found
[ 0.447336] DMAR: IOMMU feature fl1gp_support inconsistent
[ 0.447337] DMAR: IOMMU feature pgsel_inv inconsistent
[ 0.447413] DMAR: IOMMU feature nwfs inconsistent
[ 0.447489] DMAR: IOMMU feature pasid inconsistent
[ 0.447563] DMAR: IOMMU feature eafs inconsistent
[ 0.447638] DMAR: IOMMU feature prs inconsistent
[ 0.447712] DMAR: IOMMU feature nest inconsistent
[ 0.447787] DMAR: IOMMU feature mts inconsistent
[ 0.447861] DMAR: IOMMU feature sc_support inconsistent
[ 0.447935] DMAR: IOMMU feature dev_iotlb_support inconsistent
[ 0.448011] DMAR: dmar0: Using Queued invalidation
[ 0.448168] DMAR: dmar1: Using Queued invalidation
[ 0.448404] pci 0000:00:00.0: Adding to iommu group 0
[ 0.448507] pci 0000:00:02.0: Adding to iommu group 1
[ 0.448598] pci 0000:00:14.0: Adding to iommu group 2
[ 0.448680] pci 0000:00:14.2: Adding to iommu group 2
[ 0.448766] pci 0000:00:16.0: Adding to iommu group 3
[ 0.448848] pci 0000:00:16.3: Adding to iommu group 3
[ 0.448930] pci 0000:00:17.0: Adding to iommu group 4
[ 0.449014] pci 0000:00:1c.0: Adding to iommu group 5
[ 0.449097] pci 0000:00:1d.0: Adding to iommu group 6
[ 0.449190] pci 0000:00:1f.0: Adding to iommu group 7
[ 0.449272] pci 0000:00:1f.2: Adding to iommu group 7
[ 0.449353] pci 0000:00:1f.3: Adding to iommu group 7
[ 0.449434] pci 0000:00:1f.4: Adding to iommu group 7
[ 0.449516] pci 0000:00:1f.6: Adding to iommu group 8
[ 0.449599] pci 0000:01:00.0: Adding to iommu group 9
[ 0.449683] pci 0000:02:00.0: Adding to iommu group 10
[ 0.449865] DMAR: Intel(R) Virtualization Technology for Directed I/O
[ 0.449943] PCI-DMA: Using software bounce buffering for IO (SWIOTLB)
[ 0.450021] software IO TLB: mapped [mem 0x00000000bff5d000-0x00000000c3f5d000] (64MB)
[ 0.450699] workingset: timestamp_bits=40 max_order=21 bucket_order=0
[ 0.451879] squashfs: version 4.0 (2009/01/31) Phillip Lougher
[ 0.451984] fuse: init (API version 7.34)
[ 0.459615] xor: automatically using best checksumming function avx
[ 0.459696] Key type asymmetric registered
[ 0.459782] Block layer SCSI generic (bsg) driver version 0.4 loaded (major 250)
[ 0.459893] io scheduler mq-deadline registered
[ 0.459968] io scheduler kyber registered
[ 0.460067] io scheduler bfq registered
[ 0.460458] pcieport 0000:00:1c.0: PME: Signaling with IRQ 122
[ 0.460760] pcieport 0000:00:1d.0: PME: Signaling with IRQ 123
[ 0.461314] IPMI message handler: version 39.2
[ 0.461455] ACPI BIOS Error (bug): Could not resolve symbol [\_PR.PR00._CPC], AE_NOT_FOUND (20210730/psargs-330)
[ 0.461560] ACPI Error: Aborting method \_PR.PR01._CPC due to previous error (AE_NOT_FOUND) (20210730/psparse-529)
[ 0.461696] ACPI BIOS Error (bug): Could not resolve symbol [\_PR.PR00._CPC], AE_NOT_FOUND (20210730/psargs-330)
[ 0.461801] ACPI Error: Aborting method \_PR.PR02._CPC due to previous error (AE_NOT_FOUND) (20210730/psparse-529)
[ 0.461935] ACPI BIOS Error (bug): Could not resolve symbol [\_PR.PR00._CPC], AE_NOT_FOUND (20210730/psargs-330)
[ 0.462042] ACPI Error: Aborting method \_PR.PR03._CPC due to previous error (AE_NOT_FOUND) (20210730/psparse-529)
[ 0.462284] Serial: 8250/16550 driver, 1 ports, IRQ sharing disabled
[ 0.462456] 00:02: ttyS0 at I/O 0x3f8 (irq = 4, base_baud = 115200) is a 16550A
[ 0.462792] serial 0000:00:16.3: Couldn't register serial port f0a0, irq 19, type 0, error -28
[ 1.475149] tsc: Refined TSC clocksource calibration: 2999.999 MHz
[ 1.475234] clocksource: tsc: mask: 0xffffffffffffffff max_cycles: 0x2b3e44b2357, max_idle_ns: 440795324996 ns
[ 1.477378] clocksource: Switched to clocksource tsc
[ 12.496737] Freeing initrd memory: 137524K
[ 12.498262] lp: driver loaded but no devices found
[ 12.498665] Hangcheck: starting hangcheck timer 0.9.1 (tick is 180 seconds, margin is 60 seconds).
[ 12.498768] AMD-Vi: AMD IOMMUv2 functionality not available on this system - This is not a bug.
[ 12.498884] parport_pc 00:01: reported by Plug and Play ACPI
[ 12.499013] parport0: PC-style at 0x378, irq 5 [PCSPP(,...)]
[ 12.499167] lp0: using parport0 (interrupt-driven).
[ 12.500801] loop: module loaded
[ 12.501010] Rounding down aligned max_sectors from 4294967295 to 4294967288
[ 12.501178] db_root: cannot open: /etc/target
[ 12.501375] VFIO - User Level meta-driver version: 0.3
[ 12.501495] ehci_hcd: USB 2.0 'Enhanced' Host Controller (EHCI) Driver
[ 12.501577] ehci-pci: EHCI PCI platform driver
[ 12.501657] ohci_hcd: USB 1.1 'Open' Host Controller (OHCI) Driver
[ 12.501739] ohci-pci: OHCI PCI platform driver
[ 12.501818] uhci_hcd: USB Universal Host Controller Interface driver
[ 12.502023] xhci_hcd 0000:00:14.0: xHCI Host Controller
[ 12.502109] xhci_hcd 0000:00:14.0: new USB bus registered, assigned bus number 1
[ 12.503300] xhci_hcd 0000:00:14.0: hcc params 0x200077c1 hci version 0x100 quirks 0x0000000001109810
[ 12.503836] hub 1-0:1.0: USB hub found
[ 12.503948] hub 1-0:1.0: 16 ports detected
[ 12.504665] xhci_hcd 0000:00:14.0: xHCI Host Controller
[ 12.504743] xhci_hcd 0000:00:14.0: new USB bus registered, assigned bus number 2
[ 12.504825] xhci_hcd 0000:00:14.0: Host supports USB 3.0 SuperSpeed
[ 12.505026] hub 2-0:1.0: USB hub found
[ 12.505146] hub 2-0:1.0: 10 ports detected
[ 12.505583] usbcore: registered new interface driver usb-storage
[ 12.505721] i8042: PNP: PS/2 Controller [PNP0303:PS2K,PNP0f03:PS2M] at 0x60,0x64 irq 1,12
[ 12.508889] serio: i8042 KBD port at 0x60,0x64 irq 1
[ 12.508968] serio: i8042 AUX port at 0x60,0x64 irq 12
[ 12.509170] mousedev: PS/2 mouse device common for all mice
[ 12.509304] usbcore: registered new interface driver synaptics_usb
[ 12.509424] input: PC Speaker as /devices/platform/pcspkr/input/input1
[ 12.509618] rtc_cmos 00:08: RTC can wake from S4
[ 12.510348] rtc_cmos 00:08: registered as rtc0
[ 12.510559] rtc_cmos 00:08: setting system clock to 2022-08-20T13:49:02 UTC (1661003342)
[ 12.510653] rtc_cmos 00:08: alarms up to one month, y3k, 242 bytes nvram, hpet irqs
[ 12.510750] IR NEC protocol handler initialized
[ 12.510830] IR RC5(x/sz) protocol handler initialized
[ 12.510905] IR RC6 protocol handler initialized
[ 12.510979] IR JVC protocol handler initialized
[ 12.511053] IR Sony protocol handler initialized
[ 12.511132] IR SANYO protocol handler initialized
[ 12.511207] IR Sharp protocol handler initialized
[ 12.511281] IR MCE Keyboard/mouse protocol handler initialized
[ 12.511358] IR XMP protocol handler initialized
[ 12.511667] intel_pstate: Intel P-state driver initializing
[ 12.511936] intel_pstate: Disabling energy efficiency optimization
[ 12.512013] intel_pstate: HWP enabled
[ 12.512122] hid: raw HID events driver (C) Jiri Kosina
[ 12.512378] usbcore: registered new interface driver usbhid
[ 12.512472] usbhid: USB HID core driver
[ 12.512626] ipip: IPv4 and MPLS over IPv4 tunneling driver
[ 12.512799] gre: GRE over IPv4 demultiplexor driver
[ 12.512874] ip_gre: GRE over IPv4 tunneling driver
[ 12.513136] IPv4 over IPsec tunneling driver
[ 12.513275] Initializing XFRM netlink socket
[ 12.513422] NET: Registered PF_INET6 protocol family
[ 12.513916] Segment Routing with IPv6
[ 12.514015] In-situ OAM (IOAM) with IPv6
[ 12.514107] sit: IPv6, IPv4 and MPLS over IPv4 tunneling driver
[ 12.514271] NET: Registered PF_PACKET protocol family
[ 12.514359] bridge: filtering via arp/ip/ip6tables is no longer available by default. Update your scripts to load br_netfilter if you need this.
[ 12.514465] 8021q: 802.1Q VLAN Support v1.8
[ 12.514559] 9pnet: Installing 9P2000 support
[ 12.514656] Key type dns_resolver registered
[ 12.514795] NET: Registered PF_VSOCK protocol family
[ 12.515138] microcode: sig=0x906e9, pf=0x2, revision=0xf0
[ 12.515277] microcode: Microcode Update Driver: v2.2.
[ 12.515281] IPI shorthand broadcast: enabled
[ 12.515448] sched_clock: Marking stable (12493156242, 22118105)->(12519282545, -4008198)
[ 12.515650] registered taskstats version 1
[ 12.515892] Btrfs loaded, crc32c=crc32c-generic, zoned=no, fsverity=no
[ 12.741273] usb 1-12: new high-speed USB device number 2 using xhci_hcd
[ 12.878241] usb-storage 1-12:1.0: USB Mass Storage device detected
[ 12.878980] scsi host0: usb-storage 1-12:1.0
[ 12.983403] usb 2-5: new SuperSpeed USB device number 2 using xhci_hcd
[ 12.998705] usb-storage 2-5:1.0: USB Mass Storage device detected
[ 12.999302] scsi host1: usb-storage 2-5:1.0
[ 13.893282] scsi 0:0:0:0: Direct-Access Lexar USB Flash Drive 8.07 PQ: 0 ANSI: 4
[ 13.893628] sd 0:0:0:0: Attached scsi generic sg0 type 0
[ 13.894886] sd 0:0:0:0: [sda] 15642624 512-byte logical blocks: (8.01 GB/7.46 GiB)
[ 13.895703] sd 0:0:0:0: [sda] Write Protect is off
[ 13.895808] sd 0:0:0:0: [sda] Mode Sense: 23 00 00 00
[ 13.896696] sd 0:0:0:0: [sda] Write cache: disabled, read cache: enabled, doesn't support DPO or FUA
[ 13.901023] sda: sda1
[ 13.903505] sd 0:0:0:0: [sda] Attached SCSI removable disk
[ 14.020046] scsi 1:0:0:0: Direct-Access WD My Passport 0748 1019 PQ: 0 ANSI: 6
[ 14.020387] sd 1:0:0:0: Attached scsi generic sg1 type 0
[ 14.020764] sd 1:0:0:0: [sdb] 3906963456 512-byte logical blocks: (2.00 TB/1.82 TiB)
[ 14.021079] scsi 1:0:0:1: Enclosure WD SES Device 1019 PQ: 0 ANSI: 6
[ 14.021388] sd 1:0:0:0: [sdb] Write Protect is off
[ 14.021504] sd 1:0:0:0: [sdb] Mode Sense: 47 00 10 08
[ 14.022112] sd 1:0:0:0: [sdb] No Caching mode page found
[ 14.022229] sd 1:0:0:0: [sdb] Assuming drive cache: write through
[ 14.024421] scsi 1:0:0:1: Attached scsi generic sg2 type 13
[ 14.024473] sdb: sdb1
[ 14.025754] sd 1:0:0:0: [sdb] Attached SCSI disk
[ 15.555360] floppy0: no floppy controllers found
[ 15.558428] Freeing unused kernel image (initmem) memory: 1680K
[ 15.565222] Write protecting the kernel read-only data: 18432k
[ 15.566772] Freeing unused kernel image (text/rodata gap) memory: 2040K
[ 15.567240] Freeing unused kernel image (rodata/data gap) memory: 220K
[ 15.567422] rodata_test: all tests were successful
[ 15.567533] Run /init as init process
[ 15.567632] with arguments:
[ 15.567634] /init
[ 15.567636] with environment:
[ 15.567638] HOME=/
[ 15.567640] TERM=linux
[ 15.567642] BOOT_IMAGE=/bzimage
[ 16.310651] random: crng init done
[ 27.988862] loop0: detected capacity change from 0 to 226560
[ 28.665282] loop1: detected capacity change from 0 to 35624
[ 28.969978] udevd[574]: starting eudev-3.2.11
[ 29.039077] input: Sleep Button as /devices/LNXSYSTM:00/LNXSYBUS:00/PNP0C0E:00/input/input4
[ 29.039258] ACPI: button: Sleep Button [SLPB]
[ 29.039369] input: Power Button as /devices/LNXSYSTM:00/LNXSYBUS:00/PNP0C0C:00/input/input5
[ 29.039558] ACPI: button: Power Button [PWRB]
[ 29.039668] input: Power Button as /devices/LNXSYSTM:00/LNXPWRBN:00/input/input6
[ 29.043162] ACPI: button: Power Button [PWRF]
[ 29.067920] tpm_tis MSFT0101:00: 2.0 TPM (device-id 0x1A, rev-id 16)
[ 29.140936] ahci 0000:00:17.0: version 3.0
[ 29.145841] Linux agpgart interface v0.103
[ 29.151202] ahci 0000:00:17.0: AHCI 0001.0301 32 slots 6 ports 6 Gbps 0x3f impl SATA mode
[ 29.151295] ahci 0000:00:17.0: flags: 64bit ncq sntf pm led clo only pio slum part ems deso sadm sds apst
[ 29.157743] nvme nvme0: pci function 0000:01:00.0
[ 29.158079] nvme nvme1: pci function 0000:02:00.0
[ 29.159022] i801_smbus 0000:00:1f.4: SPD Write Disable is set
[ 29.159142] i801_smbus 0000:00:1f.4: SMBus using PCI interrupt
[ 29.159930] i2c i2c-0: 2/4 memory slots populated (from DMI)
[ 29.160549] i2c i2c-0: Successfully instantiated SPD at 0x51
[ 29.161169] i2c i2c-0: Successfully instantiated SPD at 0x53
[ 29.168708] scsi host2: ahci
[ 29.168995] scsi host3: ahci
[ 29.169243] scsi host4: ahci
[ 29.169497] scsi host5: ahci
[ 29.169670] scsi host6: ahci
[ 29.169960] scsi host7: ahci
[ 29.170067] ata1: SATA max UDMA/133 abar m2048@0xef24b000 port 0xef24b100 irq 125
[ 29.170152] ata2: SATA max UDMA/133 abar m2048@0xef24b000 port 0xef24b180 irq 125
[ 29.170234] ata3: SATA max UDMA/133 abar m2048@0xef24b000 port 0xef24b200 irq 125
[ 29.170316] ata4: SATA max UDMA/133 abar m2048@0xef24b000 port 0xef24b280 irq 125
[ 29.170406] ata5: SATA max UDMA/133 abar m2048@0xef24b000 port 0xef24b300 irq 125
[ 29.170488] ata6: SATA max UDMA/133 abar m2048@0xef24b000 port 0xef24b380 irq 125
[ 29.185515] e1000e: Intel(R) PRO/1000 Network Driver
[ 29.185593] e1000e: Copyright(c) 1999 - 2015 Intel Corporation.
[ 29.185832] e1000e 0000:00:1f.6: Interrupt Throttling Rate (ints/sec) set to dynamic conservative mode
[ 29.257053] e1000e 0000:00:1f.6 0000:00:1f.6 (uninitialized): registered PHC clock
[ 29.289052] RAPL PMU: API unit is 2^-32 Joules, 4 fixed counters, 655360 ms ovfl timer
[ 29.291008] RAPL PMU: hw unit of domain pp0-core 2^-14 Joules
[ 29.291085] RAPL PMU: hw unit of domain package 2^-14 Joules
[ 29.291164] RAPL PMU: hw unit of domain dram 2^-14 Joules
[ 29.291240] RAPL PMU: hw unit of domain pp1-gpu 2^-14 Joules
[ 29.314713] cryptd: max_cpu_qlen set to 1000
[ 29.318918] e1000e 0000:00:1f.6 eth0: (PCI Express:2.5GT/s:Width x1) 4c:52:62:a7:97:b4
[ 29.319003] e1000e 0000:00:1f.6 eth0: Intel(R) PRO/1000 Network Connection
[ 29.319145] e1000e 0000:00:1f.6 eth0: MAC: 12, PHY: 12, PBA No: FFFFFF-0FF
[ 29.483395] ata2: SATA link up 6.0 Gbps (SStatus 133 SControl 300)
[ 29.483525] ata1: SATA link down (SStatus 4 SControl 300)
[ 29.483653] ata4: SATA link up 6.0 Gbps (SStatus 133 SControl 300)
[ 29.483780] ata6: SATA link up 6.0 Gbps (SStatus 133 SControl 300)
[ 29.483906] ata5: SATA link up 6.0 Gbps (SStatus 133 SControl 300)
[ 29.484024] ata3: SATA link up 6.0 Gbps (SStatus 133 SControl 300)
[ 29.486699] ata2.00: ACPI cmd ef/10:06:00:00:00:00 (SET FEATURES) succeeded
[ 29.486710] ata2.00: ACPI cmd f5/00:00:00:00:00:00 (SECURITY FREEZE LOCK) filtered out
[ 29.486817] ata2.00: ACPI cmd b1/c1:00:00:00:00:00 (DEVICE CONFIGURATION OVERLAY) filtered out
[ 29.486988] ata3.00: ACPI cmd ef/10:06:00:00:00:00 (SET FEATURES) succeeded
[ 29.486997] ata3.00: ACPI cmd f5/00:00:00:00:00:00 (SECURITY FREEZE LOCK) filtered out
[ 29.487098] ata3.00: ACPI cmd b1/c1:00:00:00:00:00 (DEVICE CONFIGURATION OVERLAY) filtered out
[ 29.487399] ata3.00: supports DRM functions and may not be fully accessible
[ 29.487500] ata3.00: ATA-10: CT500MX500SSD1, M3CR023, max UDMA/133
[ 29.487708] ata3.00: 976773168 sectors, multi 1: LBA48 NCQ (depth 32), AA
[ 29.488639] ata4.00: ACPI cmd ef/10:06:00:00:00:00 (SET FEATURES) succeeded
[ 29.488651] ata4.00: ACPI cmd f5/00:00:00:00:00:00 (SECURITY FREEZE LOCK) filtered out
[ 29.488768] ata4.00: ACPI cmd b1/c1:00:00:00:00:00 (DEVICE CONFIGURATION OVERLAY) filtered out
[ 29.489244] ata4.00: supports DRM functions and may not be fully accessible
[ 29.489358] ata4.00: ATA-11: Samsung SSD 870 EVO 500GB, SVT01B6Q, max UDMA/133
[ 29.489472] ata6.00: ACPI cmd ef/10:06:00:00:00:00 (SET FEATURES) succeeded
[ 29.489484] ata6.00: ACPI cmd f5/00:00:00:00:00:00 (SECURITY FREEZE LOCK) filtered out
[ 29.489605] ata6.00: ACPI cmd b1/c1:00:00:00:00:00 (DEVICE CONFIGURATION OVERLAY) filtered out
[ 29.489892] ata3.00: Features: Trust Dev-Sleep
[ 29.490014] ata5.00: ACPI cmd ef/10:06:00:00:00:00 (SET FEATURES) succeeded
[ 29.490026] ata5.00: ACPI cmd f5/00:00:00:00:00:00 (SECURITY FREEZE LOCK) filtered out
[ 29.490152] ata5.00: ACPI cmd b1/c1:00:00:00:00:00 (DEVICE CONFIGURATION OVERLAY) filtered out
[ 29.491134] ata4.00: disabling queued TRIM support
[ 29.491142] ata4.00: 976773168 sectors, multi 1: LBA48 NCQ (depth 32), AA
[ 29.491257] ata3.00: ACPI cmd ef/10:06:00:00:00:00 (SET FEATURES) succeeded
[ 29.491269] ata3.00: ACPI cmd f5/00:00:00:00:00:00 (SECURITY FREEZE LOCK) filtered out
[ 29.491390] ata3.00: ACPI cmd b1/c1:00:00:00:00:00 (DEVICE CONFIGURATION OVERLAY) filtered out
[ 29.491599] ata3.00: supports DRM functions and may not be fully accessible
[ 29.493081] ata3.00: configured for UDMA/133
[ 29.493898] ata4.00: Features: Trust Dev-Sleep NCQ-sndrcv
[ 29.495565] ata4.00: ACPI cmd ef/10:06:00:00:00:00 (SET FEATURES) succeeded
[ 29.495580] ata4.00: ACPI cmd f5/00:00:00:00:00:00 (SECURITY FREEZE LOCK) filtered out
[ 29.495705] ata4.00: ACPI cmd b1/c1:00:00:00:00:00 (DEVICE CONFIGURATION OVERLAY) filtered out
[ 29.496128] ata4.00: supports DRM functions and may not be fully accessible
[ 29.496730] ata4.00: disabling queued TRIM support
[ 29.497500] ata6.00: ATA-10: ST4000VN008-2DR166, SC60, max UDMA/133
[ 29.498065] ata6.00: 7814037168 sectors, multi 16: LBA48 NCQ (depth 32), AA
[ 29.498217] ata6.00: Features: NCQ-sndrcv
[ 29.498343] ata5.00: ATA-10: ST4000VN008-2DR166, SC60, max UDMA/133
[ 29.498858] ata5.00: 7814037168 sectors, multi 16: LBA48 NCQ (depth 32), AA
[ 29.498997] ata5.00: Features: NCQ-sndrcv
[ 29.500258] ata4.00: configured for UDMA/133
[ 29.501311] ata6.00: ACPI cmd ef/10:06:00:00:00:00 (SET FEATURES) succeeded
[ 29.501326] ata6.00: ACPI cmd f5/00:00:00:00:00:00 (SECURITY FREEZE LOCK) filtered out
[ 29.501454] ata6.00: ACPI cmd b1/c1:00:00:00:00:00 (DEVICE CONFIGURATION OVERLAY) filtered out
[ 29.501618] ata5.00: ACPI cmd ef/10:06:00:00:00:00 (SET FEATURES) succeeded
[ 29.501631] ata5.00: ACPI cmd f5/00:00:00:00:00:00 (SECURITY FREEZE LOCK) filtered out
[ 29.501759] ata5.00: ACPI cmd b1/c1:00:00:00:00:00 (DEVICE CONFIGURATION OVERLAY) filtered out
[ 29.503123] ata6.00: configured for UDMA/133
[ 29.503389] ata5.00: configured for UDMA/133
[ 29.523485] BTRFS: device fsid a4f542e9-bd0f-4d1b-bcfb-ffb03d167716 devid 1 transid 6286 /dev/sdb1 scanned by udevd (594)
[ 29.635689] ata2.00: ATA-8: TOSHIBA MD04ACA400, FP2A, max UDMA/100
[ 29.636162] ata2.00: 7814037168 sectors, multi 16: LBA48 NCQ (depth 32), AA
[ 29.638403] ata2.00: ACPI cmd ef/10:06:00:00:00:00 (SET FEATURES) succeeded
[ 29.638420] ata2.00: ACPI cmd f5/00:00:00:00:00:00 (SECURITY FREEZE LOCK) filtered out
[ 29.638546] ata2.00: ACPI cmd b1/c1:00:00:00:00:00 (DEVICE CONFIGURATION OVERLAY) filtered out
[ 29.639897] ata2.00: configured for UDMA/100
[ 31.494427] nvme nvme0: Shutdown timeout set to 8 seconds
[ 31.494478] nvme nvme1: Shutdown timeout set to 8 seconds
[ 31.506115] nvme nvme1: 4/0/0 default/read/poll queues
[ 31.506337] nvme nvme0: 4/0/0 default/read/poll queues
[ 31.514492] nvme1n1: p1
[ 31.514533] nvme0n1: p1
[ 31.515372] scsi 3:0:0:0: Direct-Access ATA TOSHIBA MD04ACA4 FP2A PQ: 0 ANSI: 5
[ 31.516124] sd 3:0:0:0: Attached scsi generic sg3 type 0
[ 31.516394] sd 3:0:0:0: [sdc] 7814037168 512-byte logical blocks: (4.00 TB/3.64 TiB)
[ 31.516520] sd 3:0:0:0: [sdc] 4096-byte physical blocks
[ 31.516540] scsi 4:0:0:0: Direct-Access ATA CT500MX500SSD1 023 PQ: 0 ANSI: 5
[ 31.516657] sd 3:0:0:0: [sdc] Write Protect is off
[ 31.516848] sd 3:0:0:0: [sdc] Mode Sense: 00 3a 00 00
[ 31.516919] sd 3:0:0:0: [sdc] Write cache: enabled, read cache: enabled, doesn't support DPO or FUA
[ 31.517189] sd 4:0:0:0: Attached scsi generic sg4 type 0
[ 31.517450] sd 4:0:0:0: [sdd] 976773168 512-byte logical blocks: (500 GB/466 GiB)
[ 31.517556] scsi 5:0:0:0: Direct-Access ATA Samsung SSD 870 1B6Q PQ: 0 ANSI: 5
[ 31.517570] sd 4:0:0:0: [sdd] 4096-byte physical blocks
[ 31.517809] sd 4:0:0:0: [sdd] Write Protect is off
[ 31.517916] sd 4:0:0:0: [sdd] Mode Sense: 00 3a 00 00
[ 31.517947] sd 4:0:0:0: [sdd] Write cache: enabled, read cache: enabled, doesn't support DPO or FUA
[ 31.518036] sd 5:0:0:0: Attached scsi generic sg5 type 0
[ 31.518046] ata4.00: Enabling discard_zeroes_data
[ 31.518151] sd 5:0:0:0: [sde] 976773168 512-byte logical blocks: (500 GB/466 GiB)
[ 31.518463] sd 5:0:0:0: [sde] Write Protect is off
[ 31.518576] sd 5:0:0:0: [sde] Mode Sense: 00 3a 00 00
[ 31.518621] sd 5:0:0:0: [sde] Write cache: enabled, read cache: enabled, doesn't support DPO or FUA
[ 31.518885] scsi 6:0:0:0: Direct-Access ATA ST4000VN008-2DR1 SC60 PQ: 0 ANSI: 5
[ 31.519460] sd 6:0:0:0: [sdf] 7814037168 512-byte logical blocks: (4.00 TB/3.64 TiB)
[ 31.519464] ata4.00: Enabling discard_zeroes_data
[ 31.519468] sd 6:0:0:0: Attached scsi generic sg6 type 0
[ 31.519583] sd 6:0:0:0: [sdf] 4096-byte physical blocks
[ 31.519738] scsi 7:0:0:0: Direct-Access ATA ST4000VN008-2DR1 SC60 PQ: 0 ANSI: 5
[ 31.519822] sd 6:0:0:0: [sdf] Write Protect is off
[ 31.520137] sd 6:0:0:0: [sdf] Mode Sense: 00 3a 00 00
[ 31.520178] sd 6:0:0:0: [sdf] Write cache: enabled, read cache: enabled, doesn't support DPO or FUA
[ 31.520204] scsi 7:0:0:0: Attached scsi generic sg7 type 0
[ 31.520344] sdd: sdd1
[ 31.520713] sd 7:0:0:0: [sdg] 7814037168 512-byte logical blocks: (4.00 TB/3.64 TiB)
[ 31.520835] sd 7:0:0:0: [sdg] 4096-byte physical blocks
[ 31.520908] sd 4:0:0:0: [sdd] Attached SCSI disk
[ 31.520950] sd 7:0:0:0: [sdg] Write Protect is off
[ 31.521152] sd 7:0:0:0: [sdg] Mode Sense: 00 3a 00 00
[ 31.521200] sd 7:0:0:0: [sdg] Write cache: enabled, read cache: enabled, doesn't support DPO or FUA
[ 31.523786] sde: sde1
[ 31.524060] ata4.00: Enabling discard_zeroes_data
[ 31.524443] sd 5:0:0:0: [sde] Attached SCSI disk
[ 31.527622] BTRFS: device fsid 906e8420-475f-4105-b571-c19163b49742 devid 1 transid 71531 /dev/nvme1n1p1 scanned by udevd (594)
[ 31.608321] sdf: sdf1
[ 31.608905] sd 6:0:0:0: [sdf] Attached SCSI disk
[ 31.774390] sdc: sdc1
[ 31.775240] sd 3:0:0:0: [sdc] Attached SCSI disk
[ 31.788310] sdg: sdg1
[ 31.788894] sd 7:0:0:0: [sdg] Attached SCSI disk
[ 31.801231] AVX2 version of gcm_enc/dec engaged.
[ 31.801472] AES CTR mode by8 optimization enabled
[ 31.803693] BTRFS: device fsid 906e8420-475f-4105-b571-c19163b49742 devid 2 transid 71531 /dev/nvme0n1p1 scanned by udevd (594)
[ 31.822041] BTRFS: device fsid 3f7cd689-2c50-4b91-b064-37286891e78f devid 2 transid 5157362 /dev/sde1 scanned by udevd (584)
[ 31.827275] BTRFS: device fsid 3f7cd689-2c50-4b91-b064-37286891e78f devid 1 transid 5157362 /dev/sdd1 scanned by udevd (594)
[ 31.949935] i915 0000:00:02.0: [drm] VT-d active for gfx access
[ 31.950018] i915 0000:00:02.0: vgaarb: deactivate vga console
[ 31.951448] Console: switching to colour dummy device 80x25
[ 31.953129] i915 0000:00:02.0: vgaarb: changed VGA decodes: olddecodes=io+mem,decodes=io+mem:owns=io+mem
[ 31.956842] i915 0000:00:02.0: [drm] Finished loading DMC firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin (v1.4)
[ 31.957118] [drm] Initialized i915 1.6.0 20201103 for 0000:00:02.0 on minor 0
[ 31.958807] ACPI: video: Video Device [GFX0] (multi-head: yes rom: no post: no)
[ 31.959037] input: Video Bus as /devices/LNXSYSTM:00/LNXSYBUS:00/PNP0A08:00/LNXVIDEO:00/input/input7
[ 31.972748] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[ 31.987457] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[ 32.001257] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[ 33.411564] device eth0 entered promiscuous mode
[ 33.411630] br0: port 1(eth0) entered blocking state
[ 33.411636] br0: port 1(eth0) entered disabled state
[ 35.589383] wireguard: WireGuard 1.0.0 loaded. See www.wireguard.com for information.
[ 35.589386] wireguard: Copyright (C) 2015-2019 Jason A. Donenfeld <Jason@zx2c4.com>. All Rights Reserved.
[ 37.083827] e1000e 0000:00:1f.6 eth0: NIC Link is Up 1000 Mbps Full Duplex, Flow Control: Rx/Tx
[ 37.083917] br0: port 1(eth0) entered blocking state
[ 37.083919] br0: port 1(eth0) entered forwarding state
[ 81.616350] ahci 0000:00:17.0: port does not support device sleep
[ 81.617434] ahci 0000:00:17.0: port does not support device sleep
[ 156.283731] md: unRAID driver 2.9.22 installed
[ 156.299675] mdcmd (1): import 0 sdf 64 3907018532 0 ST4000VN008-2DR166_ZDH36VED
[ 156.299682] md: import disk0: (sdf) ST4000VN008-2DR166_ZDH36VED size: 3907018532
[ 156.329189] mdcmd (2): import 1 sdc 64 3907018532 0 TOSHIBA_MD04ACA400_85Q2KPBRFSAA
[ 156.329206] md: import disk1: (sdc) TOSHIBA_MD04ACA400_85Q2KPBRFSAA size: 3907018532
[ 156.333167] mdcmd (3): import 2 sdg 64 3907018532 0 ST4000VN008-2DR166_ZDH2M2WC
[ 156.333178] md: import disk2: (sdg) ST4000VN008-2DR166_ZDH2M2WC size: 3907018532
[ 156.333215] mdcmd (4): import 3
[ 156.333245] mdcmd (5): import 4
[ 156.333270] mdcmd (6): import 5
[ 156.333296] mdcmd (7): import 6
[ 156.333322] mdcmd (8): import 7
[ 156.333346] mdcmd (9): import 8
[ 156.333373] mdcmd (10): import 9
[ 156.333400] mdcmd (11): import 10
[ 156.333425] mdcmd (12): import 11
[ 156.333448] mdcmd (13): import 12
[ 156.333470] mdcmd (14): import 13
[ 156.333493] mdcmd (15): import 14
[ 156.333516] mdcmd (16): import 15
[ 156.333540] mdcmd (17): import 16
[ 156.333563] mdcmd (18): import 17
[ 156.333587] mdcmd (19): import 18
[ 156.333612] mdcmd (20): import 19
[ 156.333658] mdcmd (21): import 20
[ 156.333688] mdcmd (22): import 21
[ 156.333721] mdcmd (23): import 22
[ 156.333753] mdcmd (24): import 23
[ 156.333786] mdcmd (25): import 24
[ 156.333843] mdcmd (26): import 25
[ 156.333877] mdcmd (27): import 26
[ 156.333912] mdcmd (28): import 27
[ 156.333946] mdcmd (29): import 28
[ 156.333974] mdcmd (30): import 29
[ 156.333977] md: import_slot: 29 empty
[ 159.223665] RPC: Registered named UNIX socket transport module.
[ 159.223668] RPC: Registered udp transport module.
[ 159.223668] RPC: Registered tcp transport module.
[ 159.223669] RPC: Registered tcp NFSv4.1 backchannel transport module.
[ 159.265728] Installing knfsd (copyright (C) 1996 okir@monad.swb.de).
[ 160.348897] NFSD: Using UMH upcall client tracking operations.
[ 160.348899] NFSD: starting 90-second grace period (net f0000000)
[ 163.398071] mdcmd (31): set md_num_stripes 1280
[ 163.398079] mdcmd (32): set md_queue_limit 80
[ 163.398083] mdcmd (33): set md_sync_limit 5
[ 163.398087] mdcmd (34): set md_write_method
[ 163.398105] mdcmd (35): start STOPPED
[ 163.398404] unraid: allocating 20870K for 1280 stripes (4 disks)
[ 163.400491] md1: running, size: 3907018532 blocks
[ 163.400606] md2: running, size: 3907018532 blocks
[ 167.446412] SGI XFS with ACLs, security attributes, no debug enabled
[ 167.447767] XFS (md1): Mounting V5 Filesystem
[ 167.757725] XFS (md1): Ending clean mount
[ 167.759853] xfs filesystem being mounted at /mnt/disk1 supports timestamps until 2038 (0x7fffffff)
[ 167.783495] XFS (md2): Mounting V5 Filesystem
[ 168.167589] XFS (md2): Ending clean mount
[ 168.170552] xfs filesystem being mounted at /mnt/disk2 supports timestamps until 2038 (0x7fffffff)
[ 168.315991] BTRFS info (device sdd1): flagging fs with big metadata feature
[ 168.316009] BTRFS info (device sdd1): turning on async discard
[ 168.316013] BTRFS info (device sdd1): using free space tree
[ 168.316017] BTRFS info (device sdd1): has skinny extents
[ 168.422251] BTRFS info (device sdd1): enabling ssd optimizations
[ 168.447183] BTRFS info (device sdb1): flagging fs with big metadata feature
[ 168.447192] BTRFS info (device sdb1): using free space tree
[ 168.447194] BTRFS info (device sdb1): has skinny extents
[ 169.326173] BTRFS info (device nvme1n1p1): flagging fs with big metadata feature
[ 169.326193] BTRFS info (device nvme1n1p1): turning on async discard
[ 169.326198] BTRFS info (device nvme1n1p1): using free space tree
[ 169.326201] BTRFS info (device nvme1n1p1): has skinny extents
[ 169.418652] BTRFS info (device nvme1n1p1): enabling ssd optimizations
[ 187.854868] loop2: detected capacity change from 0 to 104857600
[ 187.858563] BTRFS: device fsid 4cf5de6a-ad9d-4dde-ad24-041b7fe1ccdc devid 1 transid 2097108 /dev/loop2 scanned by mount (8847)
[ 187.859088] BTRFS info (device loop2): flagging fs with big metadata feature
[ 187.859093] BTRFS info (device loop2): using free space tree
[ 187.859094] BTRFS info (device loop2): has skinny extents
[ 187.903991] BTRFS info (device loop2): enabling ssd optimizations
[ 188.252233] Bridge firewalling registered
[ 190.656628] device br0 entered promiscuous mode
[ 190.747669] device br1 entered promiscuous mode
[ 191.312181] eth0: renamed from veth84ee739
[ 194.266907] intel_pstate: Turbo disabled by BIOS or unavailable on processor
[ 201.959060] eth0: renamed from veth3c68a50
[ 202.434092] eth0: renamed from veth54f7cde
[ 203.407305] tun: Universal TUN/TAP device driver, 1.6
[ 243.397081] eth0: renamed from vethc50173e
[ 250.780200] Bluetooth: Core ver 2.22
[ 250.780219] NET: Registered PF_BLUETOOTH protocol family
[ 250.780220] Bluetooth: HCI device and connection manager initialized
[ 250.780223] Bluetooth: HCI socket layer initialized
[ 250.780225] Bluetooth: L2CAP socket layer initialized
[ 250.780227] Bluetooth: SCO socket layer initialized

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kevi-n1 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Ik heb hieronder de gehele output van desmg gezet maar ik zie geen relevante driver errors. Enkel een ACPI BIOS error.
De intel_pstate driver wordt gebruikt (goed). Geen turbo (goed).

Ik zie verder de error die je noemde: er zijn "ACPI BIOS Error" AE_NOT_FOUND meldingen over \_PR.PR00._CPC.

Dit is een bekend probleem in kernels 5.15 en 5.18 (regressie). Het zou gemaakt moeten zijn in kernel 5.20.

Is deze Gbit NIC een losse insteekkaart of on board? Is er een nadere productnaam van bekend?:

De grafische driver is i915/kbl_dmc_ver1_04.bin. Dat is goed. Zo te zien is de VGA console (grafisch) disabled en wordt er geswitcht naar 80x25 color character mode.

Ik weet niet wat de energieimpact van het gebruik van btrfs en de Unraid driver is. De raid6 driver wordt genoemd.

Heeft het bord Bluetooth? Als dat zo is: misschien kan het worden uitgeschakeld.

Verder zag ik nog dit:
[ 0.038628] Unknown kernel command line parameters "BOOT_IMAGE=/bzimage", will be passed to user space.

[ 0.462792] serial 0000:00:16.3: Couldn't register serial port f0a0, irq 19, type 0, error -28

Hier gaat iets niet goed met een serial poort. Het ziet er niet uit als een gewone COM poort zoals op de regel ervoor. Het is blijkbaar iets dat bij Unraid vaker voorkomt.

Ik gebruik de volgende zoekstrings voor dmesg:
"no "
"not "
"error"
"fail"
regex [-][0-9]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Skynett
  • Nu online
Ik heb extra idle metingen gedaan met de HP Prodesk 400 G5 mini uit deze post.

Gezien het minimale verbruik leek me dit een goed platform om vergelijkingsmateriaal te verzamelen.
Ik had nog wat CPU's in de grijpvoorraad liggen, dus die heb ik even geplaatst en daar zijn de volgende resultaten uitgekomen. Alles wederom gewoon onder W11. Voor de volledigheid ook even aangevuld met de originele CPU:

Pentium G5400 2,7W
Pentium G5620 1,9W
i3 9100T 2,1W
i3 8100 2,0W
i7 9700T 2,3W

De Pentium Gold viel me eigenlijk wat tegen. Slechts 0,6W meer, maar hij heeft in vergelijking met de andere 2 T processoren ook opvallend hoge spikes tijdens idle. 6W of meer hoort er gewoon bij, waar de andere 2 gewoon rond de 3W spikes hebben als het systeem echt (bijna) niks staat te doen.

En bij ook maar minimale belasting schiet hij zo door naar de 10 of 15W, waarbij de andere 2 T processoren een uitschieter naar 4 of 6W hebben. Kortom, die T processoren doen het erg goed in idle in dit systeem.

Ik beschik ook nog over een G6520, een i5-9600 en een i5-8500T maar die zijn op dit moment in gebruik. Misschien voel ik die op een later moment nog aan de tand.

Edit 20220905:
Pentium G6520 toegevoegd. Het kon nog lager 8)
En ik kwam ook nog een i3 8100 tegen, een serie eerder. Viel niet tegen, had ik niet verwacht van een 8th gen intel.
Alles met de Energy Master ELV gemeten.

Edit 20220909: Kleine verrassing. Ik was met een ander systeempje (Gigabyte Z390 itx) wat metingen aan het verrichten, en ik merkte tussen twee metingen onder dezelfde condities een verschil van 0,5-06,W. Het enige verschil was dat ik de nic van een USW-8-60W had verplaatst naar een USW Flex Mini. Na dit diverse malen opnieuw getest te hebben, bleef dit verschil overeind. Nu eindelijk tijd om de HP ook weer even aan de tand te voelen, en ja hoor, ook hier minder verbruik aan de USW Flex Mini, Het verbruik daalde met 0,2W. Ik ga niet de hele reeks metingen opnieuw doen, aangezien bovenstaande reeks onder exact dezelfde omstandigheden is gemeten, en daarom representatief is en blijft. Dit alles is was icm een Dream Router gemeten.

Dus het resultaat van de HP Prodesk 400 G5 mini met G5620 aan een USW Flex Mini is een idle verbruik van 1,7W. Met fan los 1,4W, maar zo gebruik je het systeem niet. De fan is echt nodig, mede omdat de passing van het koelblok gewoon slecht is en er helaas een dikke laag koelpasta nodig is. Geen idiote temperaturen, misschien plaats ik er nog een dun plaatje alu tussen. Maar er komen waarschijnlijk geen nieuwe metingen meer bij omdat ik het systeem in gebruik ga nemen.

[ Voor 39% gewijzigd door Skynett op 09-09-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
mrmrmr schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

11.3W long idle lijkt mij niet erg aantrekkelijk. Er zijn veel entrylevel 10th gen moederborden met volledige mogelijkheden die beter presteren. Zie de gepinde posts in dit topic en de vorige.
Een ProDesk 400 G7 verbruikt inderdaad een heel stuk minder. Wel knap voor een kant en klaar i5-10500 systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1TWT7XeknkLk0ZWoJ9FMrHlFFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/edu4rApWMeQ0FUnIYjJZlN9C.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door devastator83 op 22-08-2022 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Grote merken moeten voldoen aan soms strenge zuinigheidswetgeving, bijvoorbeeld die van Californië, en vanwege compliancy eisen moeten bedrijven dergelijke producten kopen. Vandaar dat sommige modellen van grote merken extra zuinig zijn ten opzichte van consumentenborden, dat zie je bij A-merken zoals HP, Dell, Fujitsu.

Ze zijn meestal erg (en extra) duur bij nieuwe aanschaf, maar tweedehands kunnen ze aantrekkelijk zijn - als je ze kan vinden. Ze lijken vaak op de ASRock DeskMini 310 (de Intel variant) qua verbruik, maar in een niet-standaard jasje. Zo zijn de voedingen soms alleen 11V of 12V (voorgangers van Intel's ATX12VO). Uitbreidingsmogelijkheden zijn beperkt, onder andere omdat de voeding niet is afgestemd op upgrades - anders kom je bij de meer verbruikende systemen terecht. Ze zijn doorgaans bedoeld voor gebruik zoals ze zijn bij levering.

Vaak zitten er geen PCIe slots op en maar een beperkt aantal SATA aansluitingen. Als je er via USB3 apparaten zoals hard disks aan gaat hangen of een model kiest met toeters en bellen ben je weer snel bij af, want dat doet de zuinigheid teniet. Het is dus zaak goed af te stemmen met je eisenpakket.

In vergelijking met een standaard 10th gen consumentenbord dat 6W a 7W kan halen zijn mini systemen vaak beperkt. Soms kun je dan toch beter voor een normaal moederbord kiezen. Er staan er een aantal onder de gepinde posts in dit topic en de vorige. Als er weinig processorkracht nodig is, kijk dan naar atom-achtige borden onder de gepinde posts, die zijn nog zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Dank voor je antwoord @mrmrmr . De screenshot in mijn vorige post ging over een SFF systeem, daar zit een gering aantal uitbreidingsmogelijkheden op.

Eigenlijk gaat er alleen een Hypervisor (Proxmox ?) op draaien en een linux en windows VM (voor BlueIris). Qua uitbreiding zou ik dus eigenlijk enkel nood hebben aan een 3.5'' disk (die in mijn oud systeem zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
devastator83 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:07:
Dank voor je antwoord @mrmrmr . De screenshot in mijn vorige post ging over een SFF systeem, daar zit een gering aantal uitbreidingsmogelijkheden op.

Eigenlijk gaat er alleen een Hypervisor (Proxmox ?) op draaien en een linux en windows VM (voor BlueIris). Qua uitbreiding zou ik dus eigenlijk enkel nood hebben aan een 3.5'' disk (die in mijn oud systeem zit)
De hardware lijkt dan wel snor te zitten.

Ik zou met die micor/sff etc. systemen wel altijd ff rekening houden met de belasting: veel van die systemen gaan flink blazen als ze belast worden. Ze worden vaak ingezet als kantoormachines die bijna niks hoeven te doen (mail, internet, office), en de CPU koeling is niet altijd heeeeeeeeeeeeeeeeel ruim bemeten.

Alle microotjes (HP, Fujitsu) die ik voorlopig heb mogen gebruiken gaan blazen vanaf 30% belasting en zijn daaronder meestal lekker stil. Maar dat blazen gaat erg irritant worden als zo'n ding op je bureau staat!

In een SFF moet meer ruimte zijn, dus kan de koeling een stuk beter/stiller uitvallen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
mrmrmr schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:56:
@mca2 190 euro is tegenwoordig een normale prijs. Het was 140 euro in het introductiejaar.

Een D3644 koste 150 euro en gaat nu voor >200 euro, maar het is nog steeds het goedkoopste C246 bord.
Prijzige bordjes inderdaad en ook steeds minder goedkope 1151 CPUs.

Ik ga het dus maar gestaffeld aanpakken en mijn huidige server voorzien van 2.5"ipv the huidige 3.25" en controller
1ProcessorsIntel Celeron G1820 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenIntel Server Board S1200V3RPL€ 0,-€ 0,-
6Interne harde schijvenWD Green HDD, 2TB€ 86,94€ 521,64
1ControllersIBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 84,64€ 84,64
1Geheugen internKingston KVR16LE11/8€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair Builder CX430€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 197,99€ 197,99

Zou dan moeten worden
3Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 4TB€ 101,28€ 303,84
`
En dan eens zien waar we staan met het verbruik.

Ik draai momenteel FreeBSD met RaidZ2, omwille van de kosten zou dat RaidZ1 worden.

Wel nog de vraag of ZFS veel uitmaakt vs non-raid. Ofwel, zit er veel verschil tussen standby en draaien van de 2.5"schijven?

[ Voor 0% gewijzigd door mca2 op 23-08-2022 12:25 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mca2 Ik zou geen 1150 socket/Haswell moederbord gebruiken. Die zijn helaas te oud om zuinig te zijn. Socket 1151 heeft de capaciteit zuinig te zijn, maar er is weinig zuinig aanbod. Fabrikanten moesten destijds kennelijk nog leren hoe zuinige standen het beste werken.

De beste desktop consumentenborden op basis van de huidige beschikbare informatie zijn 10th gen (zie gepinde posts in dit topic en de vorige). Dat is socket 1200.

Socket 1151:
Voor Skylake desktop: Fujitsu D3417-B1, ASRock DeskMini 110
Voor Kaby Lake desktop: Fujitsu D3417-B2, ASRock DeskMini 110
Voor Coffee Lake desktop: Fujitsu D364x, ASRock DeskMini 310

Socket 1200:
10th gen is het punt waarop meer merken en moederborden er in slagen ruim onder de 10W te blijven. Vandaar dat ik daar naar zou kijken. Die heeft doorgaans 6x SATA via de chipset.

RAID zou ik niet toepassen, dan is inderdaad spindown moeilijk. RAID is minder stabiel en/of snel met mechanische 2.5" drives. non-RAID 2.5" drives voldoen meestal wel. Een ander non-RAID alternatief is een enkele grote 3.5" drive (bv. 18TB) en een tweede drive als backup via USB3. Een Toshiba MG09 bijvoorbeeld kan een snelheid halen die hoog ligt (268 MB/s).

Hardwareluxx.de heeft verbruiksgegevens van hard disks gemeten:
https://www.hardwareluxx....ildaufnahmen.html?start=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
mrmrmr schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:52:
@mca2 Ik zou geen 1150 socket/Haswell moederbord gebruiken. Die zijn helaas te oud om zuinig te zijn.
Ik heb mijn huidige systeem eens wat beter gemeten (Voltcraft 3000) en kwam in idle tot
  • 60-61W voor 6 x 3.5", max bij start 100W
  • 24-25W 0 x 3.5" en controller en interne bays ontkoppeld, max bij start 44W
3x
2CasemoddingSharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay€ 0,-€ 0,-
Socket 1151 heeft de capaciteit zuinig te zijn, maar er is weinig zuinig aanbod. Fabrikanten moesten destijds kennelijk nog leren hoe zuinige standen het beste werken.

De beste desktop consumentenborden op basis van de huidige beschikbare informatie zijn 10th gen (zie gepinde posts in dit topic en de vorige). Dat is socket 1200.

Socket 1151:
Voor Skylake desktop: Fujitsu D3417-B1, ASRock DeskMini 110
Voor Kaby Lake desktop: Fujitsu D3417-B2, ASRock DeskMini 110
Voor Coffee Lake desktop: Fujitsu D364x, ASRock DeskMini 310
De DeskMini's zijn net zo onverkrijgbaar als de Fujitsi's lijkt het. En meerdere schijven lijken niet in een DeskMini te passen?
Socket 1200:
10th gen is het punt waarop meer merken en moederborden er in slagen ruim onder de 10W te blijven. Vandaar dat ik daar naar zou kijken. Die heeft doorgaans 6x SATA via de chipset.
Dat is misschien een beter idee. Maakt het voor het verbruik nog veel uit welke chipset je hebt, bijv H410, H460, H470, H510?
RAID zou ik niet toepassen, dan is inderdaad spindown moeilijk. RAID is minder stabiel en/of snel met mechanische 2.5" drives.
Bedoel je dat 2.5"uberhaupt niet lekker werkt in RIAD? of icm spindown?
non-RAID 2.5" drives voldoen meestal wel. Een ander non-RAID alternatief is een enkele grote 3.5" drive (bv. 18TB) en een tweede drive als backup via USB3. Een Toshiba MG09 bijvoorbeeld kan een snelheid halen die hoog ligt (268 MB/s).
Ik ken mezelf en wil iets automatisch. Eens per week een schijf eraan hangen en backupen gaat zeker mislopen.
Hardwareluxx.de heeft verbruiksgegevens van hard disks gemeten:
https://www.hardwareluxx....ildaufnahmen.html?start=2
Thanks, ik zal eens kijken

[ Voor 0% gewijzigd door mca2 op 23-08-2022 15:54 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Intel weet hoe ze zuinige moederborden kunnen maken en dit is ongeveer zo zuinig als ze komen in de Haswell generatie, maar het staat ver af van wat we sinds circa 2016 zuinig vinden. Er zijn nog wat mini-ITX borden uit die tijd, zie de eerste uitgave van deze topic.
De DeskMini's zijn net zo onverkrijgbaar als de Fujitsi's lijkt het. En meerdere schijven lijken niet in een DeskMini te passen?
Klopt, zelfs geen 3.5", alleen dunne 2.5". Beschikbaarheid van Fujitsu en 8th/9th gen komt met vlagen waar snel actie nemen helaas noodzakelijk is.
Dat is misschien een beter idee. Maakt het voor het verbruik nog veel uit welke chipset je hebt, bijv H410, H460, H470, H510?
Ik weet het niet, maar ik vermoed dat invloed van de moederbordfabrikant groter is dan de verschillen in deze chipsets.

Voorbeelden om zelf onderling te vergelijken:
Albert_x in "Het grote zuinige server topic - deel 3" H570M
tarlitz in "Het grote zuinige server topic - deel 3" (DeskMini 470)
w0ndersp00n in "Het grote zuinige server topic - deel 3" H470
FutureCow in "Het grote zuinige server topic - deel 2" B360M
vanaalten in "Het grote zuinige server topic - deel 2" H470
Thimo in "Het grote zuinige server topic - deel 2" H470
ST10©DE in "Het grote zuinige server topic - deel 2" H410M
Br0mZ in "Het grote zuinige server topic - deel 2" B460M
Cafe Del Mar in "Het grote zuinige server topic - deel 2" H470M

De inrichting in hardware, besturingssysteem en programma's is van grote invloed op het eindresultaat.
Bedoel je dat 2.5"uberhaupt niet lekker werkt in RIAD? of icm spindown?
Mechanisch: beide. Tegenwoordig zijn er wel grote SSD's zoals Samsung QVO die het misschien beter doen, maar ik denk dat echte backup beter is dan RAID.
Ik ken mezelf en wil iets automatisch. Eens per week een schijf eraan hangen en backupen gaat zeker mislopen.
Het hoeft ook niet eens per week. Je kunt ook hybride belangrijke bestanden backuppen naar een ander systeem via een geautmatiseerd script (ZIP of rsync). Denk bijvoorbeeld aan pop3 email. (Bij imap email staat er nog een kopie op de server als je dat zo hebt ingesteld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
mrmrmr schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:39:
Intel weet hoe ze zuinige moederborden kunnen maken en dit is ongeveer zo zuinig als ze komen in de Haswell generatie, maar het staat ver af van wat we sinds circa 2016 zuinig vinden. Er zijn nog wat mini-ITX borden uit die tijd, zie de eerste uitgave van deze topic.
Voor de liefhebber heb ik ook nog een gemeten met Debian 11 (Voltcraft 3000) en kwam tot:
FreeBSD - powerd met defaults
  • 60-61W voor 6 x 3.5", max bij start 100W
  • 24-25W 0 x 3.5" en controller en interne bays ontkoppeld, max bij start 44W
Debian 11 - powertop --auto-tune
  • 23-24W 0 x 3.5" en controller en interne bays ontkoppeld, max bij start 40W
Zo slecht is FreeBSD dus ook weer niet. Misschien test ik nog eens met HDD's.

2CasemoddingSharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay€ 0,-€ 0,-
Klopt, zelfs geen 3.5", alleen dunne 2.5". Beschikbaarheid van Fujitsu en 8th/9th gen komt met vlagen waar snel actie nemen helaas noodzakelijk is.
Ik zal niet de enige zijn met triggers voor Fujitsi borden vreesde ik al :)
Super! thanks voor het overzicht
De inrichting in hardware, besturingssysteem en programma's is van grote invloed op het eindresultaat.
FreeBSD vd debian lijkt niet enorme verschillen te geven (excl HDDs)
Mechanisch: beide. Tegenwoordig zijn er wel grote SSD's zoals Samsung QVO die het misschien beter doen, maar ik denk dat echte backup beter is dan RAID.

Het hoeft ook niet eens per week. Je kunt ook hybride belangrijke bestanden backuppen naar een ander systeem via een geautmatiseerd script (ZIP of rsync). Denk bijvoorbeeld aan pop3 email. (Bij imap email staat er nog een kopie op de server als je dat zo hebt ingesteld.)
Ik zal me er weer eens in gaan verdiepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mca2 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:20:
FreeBSD vd debian lijkt niet enorme verschillen te geven (excl HDDs)
Waarschijnlijk omdat verouderde hardware weinig of geen ondersteuning heeft voor low power states. Eén device kon in die tijd een hoge C-State onbereikbaar maken, dat is een andere mogelijke oorzaak.

Ik heb 4 jaar terug getest met een zuinig Fujitsu D3417-B2 bord. Daar zie je dat destijds sommige Linux distributies het ook nog niet voor elkaar hadden, terwijl de kernel en drivers wel beschikbaar waren. FreeBSD ontbeert veel low power functies in kernel en drivers. Debian/Ubuntu doet het nog steeds goed, net als Windows. Let ook op het verschil tussen standaard Windows 8 en na optimalisatie met Intel drivers en instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
mrmrmr schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:05:
[...]

De intel_pstate driver wordt gebruikt (goed). Geen turbo (goed).

Ik zie verder de error die je noemde: er zijn "ACPI BIOS Error" AE_NOT_FOUND meldingen over \_PR.PR00._CPC.

Dit is een bekend probleem in kernels 5.15 en 5.18 (regressie). Het zou gemaakt moeten zijn in kernel 5.20.

Is deze Gbit NIC een losse insteekkaart of on board? Is er een nadere productnaam van bekend?:

De grafische driver is i915/kbl_dmc_ver1_04.bin. Dat is goed. Zo te zien is de VGA console (grafisch) disabled en wordt er geswitcht naar 80x25 color character mode.

Ik weet niet wat de energieimpact van het gebruik van btrfs en de Unraid driver is. De raid6 driver wordt genoemd.

Heeft het bord Bluetooth? Als dat zo is: misschien kan het worden uitgeschakeld.

Verder zag ik nog dit:

Hier gaat iets niet goed met een serial poort. Het ziet er niet uit als een gewone COM poort zoals op de regel ervoor. Het is blijkbaar iets dat bij Unraid vaker voorkomt.

Ik gebruik de volgende zoekstrings voor dmesg:
"no "
"not "
"error"
"fail"
regex [-][0-9]
Het moederbord wat ik gebruik is een fujitsu D3417-B2. De enige insteekkaart die ik gebruik is een X4 PCIe naar NVME. De intel e1000e is de onboard NIC van het moederbord.

Het energieverbruik lijkt meer te schommelen maar resulteert niet direct in veel meer verbruik over de dag heen gezien. Dus ik ga het de komende dagen nog monitoren.

Nog bedankt voor het controleren en meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PerlinNoise schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

@miicker
Voor bijvoorbeeld 1917 88 MBPS (bestand van 80GB) heb je een bandbreedte nodig van minimaal 107 Mbps wil je dat het niet stottert. Ook met een LAN verbinding op LG C1 (max 100mbps) haal je dat niet.

[Afbeelding][Afbeelding]

HW transcoding heb je niet nodig, direct play is altijd het beste en je tv kan dat makkelijk aan. Zorg voor 5GHZ wifi op kanaal 36 en je problemen zijn opgelost. ;)
Ik heb inmiddels een nieuwe router gekocht en deze in het tv meubel gezet (recht onder de tv). Ik heb deze op 5Ghz ingesteld op kanaal 36, maar mijn snelheid via speedtest.net is nagenoeg hetzelfde.
Ook de problemen met haperen lijken niet veel beter te zijn geworden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

miicker schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:44:
[...]

Ik heb inmiddels een nieuwe router gekocht en deze in het tv meubel gezet (recht onder de tv). Ik heb deze op 5Ghz ingesteld op kanaal 36, maar mijn snelheid via speedtest.net is nagenoeg hetzelfde.
Ook de problemen met haperen lijken niet veel beter te zijn geworden helaas.
Rol anders eens een librespeed container uit, dan kan je intern testen zonder afhankelijk te zijn van je internetverbinding.

Lijkt me dat de tv op WiFi toch meer zou moeten kunnen, zeker als de router er nu vlak onder staat.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PuijkeN schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:31:
[...]

Rol anders eens een librespeed container uit, dan kan je intern testen zonder afhankelijk te zijn van je internetverbinding.

Lijkt me dat de tv op WiFi toch meer zou moeten kunnen, zeker als de router er nu vlak onder staat.
Het vreemde is dat ik via de Netflix app in een speedtest 270mbit haal, maar op speedtest.net kom ik niet hoger dan 40mbit

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:08
miicker schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:41:
[...]

Het vreemde is dat ik via de Netflix app in een speedtest 270mbit haal, maar op speedtest.net kom ik niet hoger dan 40mbit
http://www.dslreports.com/speedtest
Vind ik meestal beter werken, ook om de router QOS te tunen voor bufferbloat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w0ndersp00n
mrmrmr schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:12:
@w0ndersp00n Gefeliciteerd, 4,5W is een zeer laag verbruik! Bij 2,5W vraag ik me af of hij dan nog wel actief is, het kan ook in een slaapstand staan. Dan kan bijvoorbeeld het geheugen op de disk zijn opgeslagen. Als de server automatisch voldoende snel actief wordt als je de server benadert maakt het niet uit.
Na het verbruik enige tijd in de gaten te houden, lijkt het erop dat 2,5 - 3 watt realistisch is - waarbij de server dus gewoon ingeschakeld is. De server komt tot dit verbruik op het moment dat hij de CPU en PSU-fan uitschakelt. Zodra ze weer gaan draaien, gaat het verbruik ook weer met tussen de 1 en 2 watt omhoog. Ik kan nog overwegen om de CPU-fan permanent los te koppelen, om het verbruik verder te drukken... of even in de kast zoeken of ik nog ergens een Noctua low-power adapter heb liggen.
Helaas heb ik bij de PSU nog niet in de gaten onder welke omstandigheden de fan wordt uitgeschakeld, maar het verschil is wel meteen duidelijk hoorbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:22

SaN

Ik heb hier een wat oudere pc staan die altijd als HTPC heeft gediend voor Kodi/Plex. Ik had nu besloten om voor het gemak een Chromecast met Google TV aan te schaffen om, onder andere, als Plex client te dienen, en mijn htpc als server te gaan gebruiken.

Ik heb eerst geprobeerd om mijn server te laten starten met mijn Harmony Remote, samen met de tv, receiver en chromecast zodat hij niet constant aan hoeft te staan. Helaas werkt dat niet lekker. Voornamelijk omdat aan en uit met 1 knop gaat waardoor de Harmony hub bij het wisselen activiteit toch vaak de pc weer uitzet.

Vervolgens, puur voor het gemak, maar bedacht om de pc, als een server, constant aan te laten staan, maar ik kom er net achter dat hij 40w gebruikt in idle stand. Gemeten op het stopcontact. Wat denken jullie van dit verbruik, is dit normaal voor deze configuratie, of zou dit omlaag moeten kunnen? 40w vind ik eigenlijk net teveel om de server constant voor aan te laten.

Het systeem:
MSI Mortar B150M
BeQuiet SU7-300w
i5-7400
4x 3.5" HDD (vrij oud)
1x SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SaN De 4 hard disks zullen voor een groot deel van het verbruik zorgen. Meet maar eens wat het verbruik is zonder de hard disks aangesloten.

Constant aan laten staan is zoals je hebt gezien geen goed idee. Afhankelijk van je tarief kan dat 2 tot 5 euro per Watt per jaar kosten. Dat is 80 tot 200 euro per jaar voor 40W.

Mogelijkheden zijn:
• server in- en uitschakelen op afstand via het netwerk
• hardware vervangen: veel kleine hard disks vervangen door 1 grote.
• compleet zuinige server bouwen
• hardware en software optimaliseren (zie topic start) het effect is vermoedelijk beperkt bij dit Skylake bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

mrmrmr schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 01:33:
@SaN De 4 hard disks zullen voor een groot deel van het verbruik zorgen. Meet maar eens wat het verbruik is zonder de hard disks aangesloten.

Constant aan laten staan is zoals je hebt gezien geen goed idee. Afhankelijk van je tarief kan dat 2 tot 5 euro per Watt per jaar kosten. Dat is 80 tot 200 euro per jaar voor 40W.

Mogelijkheden zijn:
• server in- en uitschakelen op afstand via het netwerk
• hardware vervangen: veel kleine hard disks vervangen door 1 grote.
• compleet zuinige server bouwen
• hardware en software optimaliseren (zie topic start) het effect is vermoedelijk beperkt bij dit Skylake bord.
Bedankt voor je hulp. Als het goed is gaan de HDDs na 20 minuten uit. Dan zouden ze toch niet zoveel stroom moeten trekken? Of zijn het idle zelfs stroomslurpers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De meeste disks verbruiken in spindown behoorlijk wat minder, maar er zijn typen die toch nog significant verbruiken.

Als die 40W is gemeten met stilstaande disks is het verbruik nogal hoog. Misschien is er een programma dat processortijd eist? Dan zal dat teruggedrongen moeten worden.

Soms zit er iets in een server dat er niet in hoort, bijvoorbeeld een grafische kaart. Of misschien is er een grootverbruikende insteekkaart.

Draai je Windows, Linux of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN

SaN

mrmrmr schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 01:50:
De meeste disks verbruiken in spindown behoorlijk wat minder, maar er zijn typen die toch nog significant verbruiken.

Als die 40W is gemeten met stilstaande disks is het verbruik nogal hoog. Misschien is er een programma dat processortijd eist? Dan zal dat teruggedrongen moeten worden.

Soms zit er iets in een server dat er niet in hoort, bijvoorbeeld een grafische kaart. Of misschien is er een grootverbruikende insteekkaart.

Draai je Windows, Linux of iets anders?
In Windows task manager zie ik niks geks. CPU wordt niet/nauwelijks gebruikt. Ik heb er ook geen extra GPU inzitten. Ik zal eens proberen om wat schijven los te halen en te kijken of dat beter gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02:59
Na een eerdere post op Reddit ben ik via @citruspers op dit draadje terecht gekomen. Indrukwekkend om te zien wat voor laag verbruik mogelijk is door het combineren van de juiste componenten met goede configuratie; waarvoor dank @mrmrmr.

Ook ik heb de wens om het verbruik van mijn huidige setup flink terug te dringen. Momenteel trekt hij continu zo'n 100W uit de muur, wat op jaarbasis, met de elektriciteitsprijzen van nu, op zo'n €550,- euro uit komt.

Reden genoeg om te investeren in een componenten om dit verbruik flink terug te dringen. Daarbij zijn de eisen voor de server ook behoorlijk veranderd in de afgelopen jaren. Waar mijn huidige model ook als leerobject gediend heeft tijdens mijn opleiding, is de nieuwe enkel bedoelt als fileserver met wat containers ter ondersteuning van de mediaconsumptie (Plex, de Arr's, Home Assistant en een VPN-servertje).

De huidige setup:
#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Xeon E3-1231 V3 Boxed
1MoederbordenSupermicro X10SL7-F
5Interne harde schijvenWD Red Plus, 3TB (64MB cache)
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (64MB cache)
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR16E11K4/32
1Grafische kaartenPNY NVIDIA Quadro P600 (retail)
1VoedingenSeasonic G-series 450 watt
2Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB

Waar ik op basis van dit topic aan zat te denken is het volgende:
  • Terugdringen van de HDD's van 5 nu naar max 3 van ±12 TB (waarvan 2 in mirror voor ons Foto Archief, de ander voor overige content)
  • Terugdringen van de SSD's van 2 naar 1
  • CPU vervangen voor een i3 9100 of 12100
  • Moederbord vervangen, bij voorkeur een Fujitsu/Kontron.
  • GPU eruit en een Intel CPU met Quick Sync erin
Wat zijn jullie suggesties omtrent bovenstaande? De ambitie is om op maximaal zo'n 40/50 watt uit te komen, is dat haalbaar? En zal ik idealiter dan gaan voor de i3 9100 en m'n best doen om ergens nog een Fujitsu D3643-H te scoren? Of voor een 12th gen 12100 te gaan met iets van een
ASRock H610M-HVS?

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken! :)

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neojk
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-09 16:19
Ik volg Tweakers al lang, maar dit is wel mijn eerste post.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag een nieuwe home server in elkaar zetten. Momenteel heb ik een aantal RPI's draaien waarvan ik een deel zou willen vervangen door de home server (op die manier komen de PI's weer vrij voor andere projecten). De home server zal (zoals ik het op dit moment kan inschatten) geen al te zware taken hoeven te verrichten.

Op de server wil ik een door middel van Proxmox een aantal VM's (headless) gaan draaien. Alle VM's zullen Linux zijn (welke distro's moet ik nog even uitzoeken).
  • Een eigen VM voor MariaDB, Python-scripts en een lichte webserver. Deze drie werken samen als een eigen 'systeem' en wil ik helemaal los hebben van al de rest.
  • Een VM voor een hoop dockers (Unifi, WireGuard, PiHole, password manager, kleine webserver, MariaDB, scripts...).
  • Een VM om op te experimenteren en testen.
  • In de toekomst wil ik de machine eventueel nog in gaan zetten als (bescheiden) NAS.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is tussen de 350 en 500 euro. Ik heb momenteel een lijst (zie verderop) met onderdelen waarbij ik rond de 400 euro uitkom. Zoals al vermeld schat ik dat de belasting voor de server nu nog niet heel erg groot zal zijn, maar ik wil wel genoeg ruimte houden mocht dat in de toekomst meer worden.

Mocht mijn huidige lijstje met onderdelen te overkill zijn kan het budget uiteraard wat minder worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle onderdelen zullen nieuw worden gekocht.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder heb ik een lijstje staan met wat ik zelf al bij elkaar heb gezocht. De componenten heb ik gebaseerd op vorige builds uit dit topic en informatie uit een hoop andere topics.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Specifieke merkvoorkeuren heb ik niet. Wel blijf ik graag bij de 'known good' merken. Daarnaast heb ik wel een voorkeur voor de ASRock DeskMini barebone's (of een alternatief). Die voorkeur heb ik door de combinatie behuizing/moederbord/voeding (en dan voornamelijk nog de voeding).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil de server qua energieverbruik zo zuinig mogelijk houden, maar het is geen vereiste om koste wat het kost een zo laag mogelijk verbruik te krijgen. Er liggen genoeg zonnepanelen op het dak en ik heb op jaarbasis flink wat overcapaciteit. Zeker nu Eneco nog maar 9ct/kWh gaat betalen na saldering ;) .

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben voornamelijk benieuwd als onderstaande build voldoet aan mijn hierboven beschreven gebruik zonder gigantisch overkill te zijn of juist te weinig performance heeft. Tevens wil ik graag bij jullie checken als alle onderdelen compatibel met elkaar zijn (ik heb socket, chipset, lengte M.2 en RAM gecontroleerd en dat zou allemaal goed moeten zijn).

Voor de RAM heb ik nu 16GB gekozen (één stick). Mocht ik op een gegeven moment merken dat ik meer nodig heb kan ik altijd een stick van 16GB bijsteken (het moederbord heeft 2 slots en kan tot maximaal 64GB).

Is de i3-10105 CPU te overkill? Kan ik beter wat geld besparen en bijvoorbeeld voor een Celeron of Pentium gaan? Wederom, ik wil nu wel al rekening houden met toekomstbestendigheid als ik meer met de server wil gaan doen. Ik heb bewust voor een CPU met geïntegreerde GPU gekozen. Alhoewel de server headless zal zijn wil ik misschien toch af en toe een scherm aan kunnen sluiten.

Om de CPU te koelen ben ik trouwens van plan om de stock cooler te gebruiken (ik koop sowieso een boxed CPU). Als ik de ventilator aansluit (energiebesparing) kan ik nog altijd bepalen.

Qua opslag voor OS enzovoorts lijkt 500GB M.2 mij meer als genoeg. In de toekomst voeg ik misschien nog 2.5" HDD('s) toe voor bulk storage/NAS.

1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 106,90€ 106,90
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 193,14€ 193,14
1Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A€ 53,33€ 53,33
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 46,43€ 46,43
Totaal€ 399,80

Hopelijk heb ik genoeg informatie in deze reactie opgenomen en vraag ik niet te veel hulp van jullie. Mocht er nog informatie ontbreken, laat het gerust weten!

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:38
Je geselecteerde build ziet er inderdaad redelijk uit, en vooral de intel desk mini's draaien redelijk zuinig.
Op de server wil ik een door middel van Proxmox een aantal VM's (headless) gaan draaien. Alle VM's zullen Linux zijn (welke distro's moet ik nog even uitzoeken).
  • Een eigen VM voor MariaDB, Python-scripts en een lichte webserver. Deze drie werken samen als een eigen 'systeem' en wil ik helemaal los hebben van al de rest.
  • Een VM voor een hoop dockers (Unifi, WireGuard, PiHole, password manager, kleine webserver, MariaDB, scripts...).
  • Een VM om op te experimenteren en testen.
  • In de toekomst wil ik de machine eventueel nog in gaan zetten als (bescheiden) NAS.
Het beste is om minder VM's te draaien en alles zoveelmogelijk barebones, mijn ervaring is elke debian/ubuntu VM er bij +/- 5 W in idle. En ik zou zeker de eerste twee samen voegen tot 1 VM, docker containers zijn uiteindelijk geïsoleerd van elkaar.

Over het laatste punt, afhankelijk van hoeveel NAS functionaliteit je wilt hebben kan je ook besluiten je docker vm op OMV te draaien, deze heeft een ingebouwde versie van docker die je kan gebruiken en dan heb je direct je NAS.
Is de i3-10105 CPU te overkill? Kan ik beter wat geld besparen en bijvoorbeeld voor een Celeron of Pentium gaan? Wederom, ik wil nu wel al rekening houden met toekomstbestendigheid als ik meer met de server wil gaan doen. Ik heb bewust voor een CPU met geïntegreerde GPU gekozen. Alhoewel de server headless zal zijn wil ik misschien toch af en toe een scherm aan kunnen sluiten.
Afhankelijk wat je wilt doen met de iGPU kan je voor de i3 kiezen, deze zijn iets beter en dit zal je vooral merken in transcoden met QuickSync. Alle andere diensten die je nu hebt opgeschreven zijn niet heel spannend en of je nou een i3 of een Pentium koopt verwacht ik dat het wenig uit maakt. Meestal zal de CPU zich toch in idle bevinden.
Om de CPU te koelen ben ik trouwens van plan om de stock cooler te gebruiken (ik koop sowieso een boxed CPU). Als ik de ventilator aansluit (energiebesparing) kan ik nog altijd bepalen.
De deskmini komt met een ventilator dus de boxed cooler is niet nodig, bovendien weet ik niet zeker of de stock cooler van intel wel past. De Noctua NH-L9i past wel.
Qua opslag voor OS enzovoorts lijkt 500GB M.2 mij meer als genoeg. In de toekomst voeg ik misschien nog 2.5" HDD('s) toe voor bulk storage/NAS.
Let wel dat de Deskmini alleen 9mm 2.5" drives support, dus 5 TB gaat hem niet worden, of je wilt een beetje knutselen dan zou het misschien kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke01
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 21:54
Na wat onderzoek en overweging heb ik besloten mijn RPI+Synology ds211+ te vervangen door een nieuwe homebuild server/nas, ik zit echter nog met een paar vraagjes

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben van plan de server als NAS met enkele Docker containers te gebruiken, ik was zelf aan het denken aan unraid (2 data disks, 1 parity disk, 1 cache SSD), naast backup server wil ik hier ook mijn HASS, plex server en een eigen web applicatie op draaien

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst sub 300 euro (excl data disks), maar minder komt altijd goed uit natuurlijk

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een RM650x (2018), een 8GB DDR4 RAM bankje en een HTPC case hier liggen dat ik graag zou hergebruiken.
De efficiëntie van de voeding wil ik even nameten, mocht die in de nieuwe setup toch wat tegen vallen zou ik deze misschien nog willen veranderen naar iets respectievelijkers.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijstje onder post, ik ben aan het proberen een gebruikt 9th gen i3 vast te krijgen maar het uitwijk plan is een 10th gen.

Vraag 1) Data drives
Mijn eerste instinkt was voor NAS schijven te gaan (WD Red's waren mijn eerste gedacht) maar aangezien de drives in een JBOD en niet RAID setup gebruikt worden lijkt dit minder nodig, zeker wanneer dit gecombineerd wordt met een cache disk.
Ik vroeg mij af wat de ervaringen van anderen waren om de 2.5" Seageate drives te gebruiken in hun setup qua betrouwbaarheid.
Het verschil in power consumptie maakt het toch wel aantrekkelijk namelijk.
Gebruiken andere dit in een always-on setup en hoe bevalt de betrouwbaarheid? Denken jullie dat dit een goeie optie is voor mijn usecase?

Vraag 2) PSU
Ondanks dat ik het toestel eerst met de RM650x voeding ga testen vroeg ik mij af of het eventueel te overwegen is om uiteindelijk voor een PicoPSU te gaan?

Wat algemene feedback over mijn build-plan is natuurlijk ook altijd welkom

Build
Component
Intel i3 9100
ASRock B360M-HDV
8GB DDR4 RAM bankje (Heb ik al)
500GB SSD
3*WD Red 4TB of Seagate 2.5" 4TB HDD
Corsair RM650x (2018) (heb ik al)

Mocht het niet lukken de CPU/MoBo combinatie used vast te krijgen is het plan om uit te wijken naar een i3 10100 en een b450/560 MoBo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neojk
Bedankt voor je info @Remc0_!
Het beste is om minder VM's te draaien en alles zoveelmogelijk barebones, mijn ervaring is elke debian/ubuntu VM er bij +/- 5 W in idle. En ik zou zeker de eerste twee samen voegen tot 1 VM, docker containers zijn uiteindelijk geïsoleerd van elkaar.
Let wel dat de Deskmini alleen 9mm 2.5" drives support, dus 5 TB gaat hem niet worden, of je wilt een beetje knutselen dan zou het misschien kunnen passen.
Daar zal ik dan nog eens goed naar kijken als het zo ver is! Het stukje "NAS" zal gelukkig niet heel uitgebreid zijn en heel veel TB's vragen.
Afhankelijk wat je wilt doen met de iGPU kan je voor de i3 kiezen, deze zijn iets beter en dit zal je vooral merken in transcoden met QuickSync. Alle andere diensten die je nu hebt opgeschreven zijn niet heel spannend en of je nou een i3 of een Pentium koopt verwacht ik dat het wenig uit maakt. Meestal zal de CPU zich toch in idle bevinden.
Over een tijdje wil ik wel wat doen met transcoden van streams, dus dan denk ik dat ik beter bij de i3 kan blijven. Als ik nu een goedkopere CPU koop moet ik misschien over een tijdje upgraden. Dan geef ik liever nu al direct wat meer uit.
De deskmini komt met een ventilator dus de boxed cooler is niet nodig, bovendien weet ik niet zeker of de stock cooler van intel wel past. De Noctua NH-L9i past wel.
Komt de ASRock echt met een cooler (en hebben we het dan over een CPU cooler of gewoon een fan)? Ik zie inderdaad op sommige video's een cooler uit de doos komen, maar niet overal. Bij de specs lees ik niets over een cooler/fan.

De koelingsbehoefte van de i3 is niet heel erg groot verwacht ik dat ik een Noctua nodig heb (maar dat zou een simpele upgrade zijn)?

*EDIT*
Op de website van ASRock lees ik net dat de Intel CPU Cooler moet passen! Geluid is voor mij geen probleem, hij komt in een rack te staan met andere luide apparaten. Dan begin ik daar mee, upgraden naar de Noctua kan altijd nog mocht het nodig blijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Neojk op 28-08-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08:38
Neojk schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:24:
Bedankt voor je info @Remc0_!

[...]

[...]

Daar zal ik dan nog eens goed naar kijken als het zo ver is! Het stukje "NAS" zal gelukkig niet heel uitgebreid zijn en heel veel TB's vragen.

[...]

Over een tijdje wil ik wel wat doen met transcoden van streams, dus dan denk ik dat ik beter bij de i3 kan blijven. Als ik nu een goedkopere CPU koop moet ik misschien over een tijdje upgraden. Dan geef ik liever nu al direct wat meer uit.

[...]

Komt de ASRock echt met een cooler (en hebben we het dan over een CPU cooler of gewoon een fan)? Ik zie inderdaad op sommige video's een cooler uit de doos komen, maar niet overal. Bij de specs lees ik niets over een cooler/fan.

De koelingsbehoefte van de i3 is niet heel erg groot verwacht ik dat ik een Noctua nodig heb (maar dat zou een simpele upgrade zijn)?
Yes er zit voorzover ik weet gewoon een ventilator bij, de reden dat ik voor de Noctua heb gekozen is omdat deze stil is, maar die van mij staat dan ook in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@JoooostB

1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenASRock H470M-HDV/M.2€ 79,99€ 79,99
2Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 296,-€ 592,-
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFRA266€ 66,11€ 66,11
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Overige randapparatuurFSP FSP096-AHAN3€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,10

Alternatieven voor de adapter:
FSP096-AHAN3: FPS Shop
XP Power VES120PS12 (Mouser, Farnell)
Leicke 120W (minder zuinig, wel goedkoop)

De PicoPSU-160-XT is verkrijgbaar via amazon.de of amazon.nl

De voeding is afgestemd op maximaal 3x 3.5" hard disks.

Optioneel is een passieve koeler: Arctic Passive 12 als de processorbelasting niet langdurig maximaal is.

Als de processor zwaar wordt gebruikt moet er één 12cm fan zijn om warmte lucht uit te blazen. Dan wordt automatisch verse lucht aangetrokken. Bij geheel passieve koeling moet de warme lucht bovenaan weg kunnen.

Een kast staat er niet bij. Aan te raden is een tower behuizing waarbij de warme lucht vrij naar boven kan bewegen en bovenkan weg kan. Schoorsteenwerking/convectie.

Ik gebruik vaak Samsung SATA SSD's, de recente 2TB QVO's voldoen goed voor OS en data opslag. SATA SSD's hebben meestal een laag idle en een niet zo hoog actief verbruik. M.2 SSD kan ook, maar ik zou niet proberen de snelste te zoeken, snelheid kost doorgaans meer energie.

Het is de bedoeling 1 schijf te benutten voor externe backup in een externe behuizing. Voor backup kun je ook een andere externe schijf gebruiken. Het verbruik daarvan is van weinig belang als die gekoppeld wordt via USB3 en 95% van de tijd uitgeschakeld staat.

Het uiteindelijke hardware verbruik wordt vooral bepaald door de hard disk. Het verbruik zal daardoor boven 10W liggen met 1 grote hard disk. Het is mogelijk om alles op SSD's te doen, dan wordt het stil en zuinig, maar dat heeft zijn prijs.

Verder hangt het verbruik grotendeels af van de instellingen en software. Het optimaliseren van de BIOS en besturingssysteem is beschreven in de topic start.

Probeer VM's te vermijden, lichtgewicht virtualisatie waar nodig (bv. containers), en geen virtualisatie (consolidatie) waar mogelijk. Het is mogelijk om een database, apache2, exim4, dovecot, samba en dergelijke gezamelijk te draaien onder Linux (Debian/Ubuntu). Een goede "platte" inrichting kan zo maar een factor 2 schelen in het vebruik. Wil je services onderling beveiligen dan kan dat eventueel met systemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02:59
mrmrmr schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 19:38:
@JoooostB

1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenASRock H470M-HDV/M.2€ 79,99€ 79,99
2Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 296,-€ 592,-
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFRA266€ 66,11€ 66,11
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Overige randapparatuurFSP FSP096-AHAN3€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 897,10
Allereerst heel veel dank, ik heb echter een paar vragen:

Als ik het goed begrijp zou je dus een 10th gen boven de 9th of 12th adviseren?
Wat betreft de voeding, wat voor besparing heeft dat t.o.v. bijvoorbeeld de SeaSonic die ik nu gebruik? Anders gezegd, is dat terug te verdienen in z'n levensduur?

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JoooostB schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 20:21:
Allereerst heel veel dank, ik heb echter een paar vragen:

Als ik het goed begrijp zou je dus een 10th gen boven de 9th of 12th adviseren?
Wat betreft de voeding, wat voor besparing heeft dat t.o.v. bijvoorbeeld de SeaSonic die ik nu gebruik? Anders gezegd, is dat terug te verdienen in z'n levensduur?
Een Fujitsu D3643-H met i3-9100 is een optie, maar de winst is beperkt tot circa 1,5 Watt. Dat is bij jouw toepassing op het totaal gezien niet veel. 10th gen is second best en praktischer met 6x SATA. Je kunt de lijst zo aanpassen naar 9th gen, geheugen blijft hetzelfde.

Door gebrek aan meetgegevens kan ik van Alder Lake nog niet iets aanbevelen, van 10th gen kan dat wel doordat er eerder mensen zijn geweest die hem hebben aangeschaft. Alder Lake is nog niet veel getest, maar het verbruik ligt van doorsnee borden ligt waarschijnlijk boven dat van 10th gen. Dat komt onder andere omdat geheugen, PCIe en nog wat andere onderdelen sneller zijn geworden. Snelheid of de voorbereiding daarvoor gaat doorgaans gepaard met extra energieverbruik.

Onder gepinde posts kun je door Tweakers samengestelde servers terugvinden. Ook in de vorige topic.

Als het idle verbruik boven 40W ligt presteert een PicoPSU gelijk aan een zeer goede ATX voeding. Jouw voeding is uit 2012. Ik denk niet dat het superzuinig is bij lage belasting, want dat is zeer uitzonderlijk. Voedingen verslijten.

De PicoPSU moet voldoende kracht hebben om hard disks te kunnen starten. Een PicoPSU-160-XT is ongeveer een Watt minder zuinig dan een PicoPSU-90 met zuinige adapter. Dat laatste is hier geen aanrader vanwege de 3.5" hard disk. Het zou misschien wel kunnen starten, maar uitbreidingen zijn dan gelimiteerd. Vandaar de keuze voor een PicoPSU-160-XT met zuinige adapter.

Het voordeel van zuinige adapters is dat ze bij lage belasting efficiënt kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@luke01

t.a.v. vraag 2:
De Corsair RM550x (2021) is de zuinigste uit de reeks. Die kan er mee door bij een redelijk belasting al kom je dan niet terecht op waarden die PicoPSU haalt, daar zit nog een verschil in, hoeveel precies varieert met de belasting.

Het hangt momenteel af van de individuele tarieven die mensen moeten betalen wat nou de werkelijke kosten per Watt zijn.

De eerste vraag kan ik niet beantwoorden. Ik heb alleen ervaring met meerdere disks die los van elkaar opereren.

Indicaties van het verbruik van Unraid kun je terugzoeken onder de gepinde posts en in deze en het vorige topic. Deze bijvoorbeeld: project.bobby in "Het grote zuinige server topic - deel 3" volg de berichten eronder voor wat PicoPSU doet in zo'n geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1

Leicke 120W (minder zuinig, wel goedkoop)
De PicoPSU-160-XT is verkrijgbaar via amazon.de of amazon.nl
Ik heb deze bovenstaande combinatie met een D3417-B2, i5-7400.

De voeding is afgestemd op maximaal 3x 3.5" hard disks.
@mrmrmr
De PicoPSU-160XT kan ook prima 4 x 3.5" schijven aan. Daarnaast waren er ook nog 2 SATA SSD's en 2 NVME SSD's verbonden met de bovenstaande setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kevi-n1 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:22:
@mrmrmr
De PicoPSU-160XT kan ook prima 4 x 3.5" schijven aan. Daarnaast waren er ook nog 2 SATA SSD's en 2 NVME SSD's verbonden met de bovenstaande setup.
Met voeding bedoel ik het geheel, dus inclusief beperkte adapter.

Misschien was ik te voorzichtig. Het gaat tegenwoordig om zware schijven. De metingen van hardwareluxx.de tonen een piekverbruik van 38W voor zware 18TB Exos X schijven en veel schijven zitten boven 25W. MG09 heeft een piekverbruik van 28W. Met een 120W nominaal voeding blijft er 8W over voor de rest van het systeem als alle pieken zouden samenvallen. Een goede voeding/adapter kan voor korte duur meer leveren dan het label aangeeft, dat allemaal bij elkaar maakt de grens vaag.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 30-08-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Op marktplaats en in vraag-en-aanbod heb ik een setje bijelkaar geraapt (voor een fractie van het totaal hieronder)
1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus Prime B250M-K€ 0,-€ 0,-
1Computer accessoiresSeasonic SSA-0901 12V - 80W - 2.5/5.5 straight - C14€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16€ 61,97€ 61,97
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 44,10€ 44,10
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 265,16€ 265,16
Totaal€ 371,23

In de bios de leds uitgezet, daarna rap Debian 11.4 geinstalleerd, powertune --auto-top gedraaid, scherm en toetsenbord los en dan met netwerk... 10.1W (voltcraft 3000)

Niet briljant maar ook niet slecht. De standard intel fan loskopelen scheelt 0.3/0.4W, die laten we dus lekker aan.

Zijn er in de bios bekende items die nog voor een significante verlaging kunnen zorgen? Of is er een 12V voeding die het vele beter doet dan deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 20:28
*knip* V&A op het forum is niet toegestaan

[ Voor 88% gewijzigd door br00ky op 30-08-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Butsnik
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-09 14:05
@Woodski Persoonlijke tip, zet een paar gedetaileerde foto's van je zelf geknutselde voeding erbij. Het klinkt nu allemaal wel heel erg sketchy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 20:28
Valt mee hoor, ik heb enkel een brick + fan in de behuizing van een ATX voeding gezet.
Voor foto's moet eerst alles weer uit elkaar wat ik nu nog liever niet doe.
Anders verkoop ik het later wel in losse onderdelen als dit te vooruitstrevend is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:14
JoooostB schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:57:
De huidige setup:
#CategoryProduct
1CaseInter-Tech IPC 4U-4129-N
1ProcessorsIntel Xeon E3-1231 V3 Boxed
5Interne harde schijvenWD Red Plus, 3TB (64MB cache)
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (64MB cache)
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR16E11K4/32
1Grafische kaartenPNY NVIDIA Quadro P600 (retail)
1VoedingenSeasonic G-series 450 watt
2Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB

Waar ik op basis van dit topic aan zat te denken is het volgende:
  • Terugdringen van de HDD's van 5 nu naar max 3 van ±12 TB (waarvan 2 in mirror voor ons Foto Archief, de ander voor overige content)
  • Terugdringen van de SSD's van 2 naar 1
  • CPU vervangen voor een i3 9100 of 12100
  • Moederbord vervangen, bij voorkeur een Fujitsu/Kontron.
  • GPU eruit en een Intel CPU met Quick Sync erin
Wat zijn jullie suggesties omtrent bovenstaande? De ambitie is om op maximaal zo'n 40/50 watt uit te komen, is dat haalbaar? [...]
Ik heb bijna dezelfde setup! Maar... mijn verbruik is een stuk lager.

Ik denk dat je flinke stappen maakt door een hele simpele aanpassing:
vervang je huidige CPU met de CPU die ik ook gebruik, de Intel Xeon E3-1230L v3.

CPU compare: Xeon E3-1231 v3 - VS - Xeon E3-1230L v3. Je offert dus wat kracht op voor een laag stroomverbruik.

Mijn verbruik hiermee is zeer laag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7PNbXMoiBzVr7wnFQOWfnotSJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FIhDtLPldW7jSeroLbNTIRrz.png?f=fotoalbum_large

Lichte load: ±85 watt
Min: ±80 watt
Max: ±105 watt

Dit klinkt misschien alsnog veel, maar dit is met 8(!) disks terwijl jouw server er een stuk minder heeft.

Mijn setup:
#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Xeon E3-1230L v3 + passief koelblok: Arctic Alpine 12 Passive
8Interne harde schijvenToshiba P300, 2TB
1Geheugen intern32GB
4FansStatic pressure fans
1VoedingPlatinum voeding, zeer efficient: 91% bij 100w gebruik
1Solid state drives

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@GioStyle Hier meer dan het nacht-idle-verbruik van de gehele woning :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mca2 Ik kan geen BIOS handleiding met settings vinden voor dit moederbord. Je hebt een PicoPSU, dus dat is in ieder geval geen belemmering voor laag verbruik.

Deze eerdere berichten gaan over power optimalisatie instellingen:

Van een Intel 500 series chipset:
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
En een 400 series chipset:
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Jij hebt een 200 series chipset, er zal wel wat verschil in instellingen in zitten, maar hiermee moet je al een eind kunnen komen.

Als je dit voor elkaar hebt, check dan het volgende:
• of het geheugen met SPD settings (geen XMP) draait.
• als je aangesloten randapparatuur niet nodig hebt, koppel die dan los (scherm, toetsenbord, muis, usb stick).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luchthaak
  • Registratie: Februari 2015
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:25:
[...]
Door gebrek aan meetgegevens kan ik van Alder Lake nog niet iets aanbevelen, van 10th gen kan dat wel doordat er eerder mensen zijn geweest die hem hebben aangeschaft. Alder Lake is nog niet veel getest, maar het verbruik ligt van doorsnee borden ligt waarschijnlijk boven dat van 10th gen. Dat komt onder andere omdat geheugen, PCIe en nog wat andere onderdelen sneller zijn geworden. Snelheid of de voorbereiding daarvoor gaat doorgaans gepaard met extra energieverbruik.
Ik ben momenteel aan het puzzelen op een nieuwe htpc, huidige is een AM1 met iets van 8-9 Watt idle. Echter is cpu kracht niet meer genoeg. Daarom aan het kijken naar alternatieven. In zoektocht naar mogelijke 4k 60Hz compatibiliteit (future proof) kwam ik een 12th gen i3, of vergelijkbare 12th, G7400 oid tegen. Echter ervaringen hier met dubbel vermogensverbruik van 12th gen tov van 10th gen, bracht mij na wat uitgebreider zoeken tot deze data, conclusie de 12th gen gebruiken meer vermogen:

i5-10400F ~8W
i3-10105F ~9W
i5-11400F ~16W
i3-12100F ~17W
12th gen G7400 ~18W

Letop F, versies zonder iGPU

https://www.hwcooling.net...es-with-ht-not-enough/36/ (laatste grafiek)

Ik ben er dus nog niet uit wat ik nu wil, wel heel erg fijn dat het verbruik per systeem hier actief wordt gerapporteerd! _/-\o_

(Op basis van bovenstaande zou je btw denken dat een ryzen 5 3600 een optie zou zijn, maar tweakers adviseert dat niet: Het grote zuinige server topic - deel 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:15
Ik heb in dit topic eerder een ruwe meting gegeven van verbruik van een Ryzen 7 5800X systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@luchthaak Veel tests focussen op het aantal Watts tijdens het draaien van een test, of performance per Watt of de hoeveel Wattuur (Wh). Thuisservers doen vaak weinig of niets voor het overgrote deel van de tijd (tenzij je aan bitcoin mining doet of andere continu actieve software gebruikt). Dus het idle verbruik is meestal van het grootste belang, een tijdelijke piek heeft nauwelijks effect op een jaarverbruik.

Sommige AMD processoren hebben een relatief gunstige performance per Watt, maar dat is dus niet van belang bij een thuisserver. AMD moederborden hebben doorgaans een relatief hoog basis- of idleverbruik en dat is de belangrijkste reden dat Intel wordt gekozen. Intel desktop (mainstream/non-gaming) heeft een relatief laag idleverbruik.

Als je oude Athlon niet snel genoeg meer is, zou het kunnen dat je zwaardere software gebruikt. Dat is helaas niet op te lossen met andere hardware. Softwareaanpassing is dan de beste optie. De oplossing ligt dan in het aanpakken van de oorzaak.

Dat gezegd hebbende, 10th gen Pentium Gold is tamelijk snel ten opzicht van bijvoorbeeld een AMD Athlon 5350 en moderne processoren verbruiken enkele Watts minder dan je huidige systeem.

AMD is meestal zuinig bij een lagere snelheid. Intel heeft een uitgebreider systeem van C-states waardoor het idle verbruik lager ligt en de chipset is waarschijnlijk ook een stuk zuiniger bij Intel. Ik lees dat de AMD Ryzen 7000 serie verbeteringen zullen krijgen in de chipset en i/o. Dat kan in theorie een flink verschil maken. Ik ben benieuwd of dat iets veranderd.

@GoBieN-Be Hier staat jouw meting voor 5800X: GoBieN-Be in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:15
Mijn AMD build is natuurlijk geen schoolvoorbeeld van een zuinige processor.
Ik moest performantie hebben en IPMI.
Het is een 8 core, 16 threads machine met 64GB RAM en ondertussen 10 SSD's :)
Maar het is al een stuk beter dan de dual Xeon bak die ik voorheen had.
Ik moet nog eens kijken als ik in de BIOS geen Package Power Limit kan instellen.

De G serie zou een stuk zuiniger zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door GoBieN-Be op 30-08-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mielus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-09 15:05
@duderuud hoeveel verbruikt jouw systeem? Ik zat ook aan zoiets te denken, maar dan met meer plek voor opslag en dubbele voeding.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 PRO 5750G Tray€ 350,28€ 350,28
1MoederbordenAsrock Rack X470D4U€ 299,62€ 299,62
1BehuizingenInter-Tech IPC 3U-30240€ 125,90€ 125,90
1ProcessorkoelingInter-Tech 88885554€ 8,99€ 8,99
4Geheugen internMicron MTA18ASF4G72AZ-3G2B1€ 171,06€ 684,24
1VoedingenFSP Twins PRO 500 watt€ 120,49€ 120,49
Totaal€ 1.589,52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neojk
Neojk schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:05:

1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 106,90€ 106,90
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 193,14€ 193,14
1Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A€ 53,33€ 53,33
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 46,43€ 46,43
Totaal€ 399,80
Naast Remco verder geen reacties meer gehad. Kan ik daar uit opmaken dat dit een prima build is? Dan ga ik denk ik over tot bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:07
Neojk schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

Naast Remco verder geen reacties meer gehad. Kan ik daar uit opmaken dat dit een prima build is? Dan ga ik denk ik over tot bestellen.
Een alternatief gezien wat je nu als lijstje hebt kan zijn om naar de Intel Nucs of TinyMiniMicro (https://www.servethehome....icro-home-lab-revolution/) te kijken. Ik denk dat je tweedehands voor 200 tot 300 euro zo'n systeem wel moet kunnen vinden met een 8e of 9e generatie Intel processor.

Zie bijvoorbeeld hier wat voorbeelden: https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=Elitedesk
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=Prodesk
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=Optiplex+micro
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=Lenovo+tiny

Zie ook paar bladzijden terug in dit topic een tabel met idle verbruiken voor HP machines.

[ Voor 23% gewijzigd door Heronimo op 31-08-2022 20:50 ]

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
Heronimo schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:38:
[...]

Een alternatief gezien wat je nu als lijstje hebt kan zijn om naar de Intel Nucs of TinyMiniMicro (https://www.servethehome....icro-home-lab-revolution/) te kijken. Ik denk dat je tweedehands voor 200 tot 300 euro zo'n systeem wel moet kunnen vinden met een 8e of 9e generatie Intel processor.

Zie bijvoorbeeld hier wat voorbeelden: https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=Elitedesk
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=Prodesk
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=Optiplex+micro
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=Lenovo+tiny

Zie ook paar bladzijden terug in dit topic een tabel met idle verbruiken voor HP machines.
Ik heb heb zelf ook een Lenovo Tiny (900M gebruikt als thuisserver voor enige tijd. Ik had een 6th Gen Core i5) Zat krachtig, met een idle-gebruik van 'maar' 6.5W: campr112 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Mag ik vragen wat iedereen draait dat jullie 12-cores nodig hebben? Met plex, alle aanverwanten (radarr, sonarr etc etc) kom je toch _nooit_ boven een 6th gen 4-core uit, en dan nog heb je gok ik 90% idle tijd.

Be more, use Linux.

Pagina: 1 ... 18 ... 115 Laatste