Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:36
Ik ben van plan mijn ex-game pc die nu dienst doet als NAS die ongeveer 35-40 W idle met disks in spindown gebruikt te vervangen. Aangezien er ook Jellyfin op draait en de iGPU die bij de i5-4460 die ik nu gebruik de meeste formats niet met VAAPI kan transcoden. En het gebruiken van een dedicated GPU aanzienlijk wat meer stroomverbruik toevoegt. Wil ik graag naar de 12th gen van intel en dan QuickSync voor transcoding gebruiken.

Nu heb ik gekeken naar de andere builds en heb deze build bij elkaar gezocht, ik ben voor de RM550x gegaan om mogelijk nog meer disks toe te voegen via een LSI HBA. Nu zou ik er misschien mee weg kunnen kopen een pico PSU te gebruiken aangezien de disks bijna altijd in spindown staan, alleen weet ik niet of er veel HBA's zijn die staggered spin-up supporten. En hoeveel disks ik in dat geval toe zou kunnen voegen met een pico PSU?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 142,25€ 142,25
1MoederbordenASRock H610M-HDV/M.2€ 94,90€ 94,90
2Interne harde schijvenSeagate Exos X16 SATA (Standard model), 16TB€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9x65€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M1D3600C18€ 64,89€ 64,89
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 481,84

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MatthiasVh Wat is het verbruik zonder hard disks en de dual netwerkkaart?

Een goede manier om het verbruik te reduceren is het aantal mechanische disks te verminderen naar maximaal 1 (grote) disk. Of alleen SSD's toe te passen, bijvoorbeeld Samsung EVO 4TB. Het is wel duurder dan mechanische hard disks.

Het besturingssysteem kan het beste op een SSD worden geinstalleerd voor zowel snelheid als zuinigheid in idle.

Zelf meten is de beste manier om erachter te komen of bepaalde opties goed uitpakken. AMD desktop is meestal geen zuinig platform. Reken op een basisverbruik minstens 2 keer hoger dan een Intel systeem.

@Remc0_ Het geheugen is XMP geheugen dat op een hogere spanning (1.35V in plaats van 1.2V) en snelheid draait. Daardoor zal het meer verbruiken.

De processor ondersteunt DDR4-3200 JEDEC geheugen. Vermoedelijk ook wat minder zuinig dan DDR4-2400 of DDR4-2666 van voorgaande generaties. Ik zou aanraden voor JEDEC geheugen te kiezen, DDR4-2666 of DDR-3200 JEDEC op 1.2V. Dat soort geheugen heeft meestal geen koelers erop. Dat is ook een indicatie dat het niet heel warm wordt en het energieverbruik dus beperkt blijft.

Bijvoorbeeld: pricewatch: Crucial CT2K8G4DFRA32A (2x 8GB DDR4-3200)

Met staggered spinup zou je theoretisch meer disks kunnen starten, hoeveel precies en met welke controller. dat weet ik niet. Dergelijke controllers hebben helaas ook een ruim eigenverbruik, veel meer dan de standaard SATA controller van Intel. In de manual van PicoPSU-160-XT kun je opzoeken wat de maximale belasting is. Vooral 12V is van belang. Bij staggered spinup zal het altijd na elkaar moeten gebeuren, dus ook als het systeem eenmaal loopt en drives in spindown zijn gegaan en weer moeten gaan draaien. Het kan dan niet in 1 keer. Er zitten dus wat haken en ogen aan. Ik zou kiezen voor de ATX voeding die al in je lijstje staat en een niet te veel verbruikende controller als 4x SATA niet genoeg is.

Deze site heeft metingen gedaan van het verbruik tijdens opstarten, idle en gebruik:
https://www.hardwareluxx....and-speicher.html?start=2

Ik ben benieuwd wat dit Alder Lake systeem zal verbruiken in de standaardconfiguratie: SSD, geen hard disks, geen kaarten, berdrade USB toestenbord en muis en actief netwerkaansluiting. Dat soort informatie is belangrijk voor medetweakers die een zuinig systeem willen bouwen. We zetten het meestal onder een prikker als gepinde post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Jazco2nd, als je 16GB minder prima vindt, kan je gewoon 16GB eruit halen.
Single channel lijkt qua performance vaak maar weinig uit te maken, afhankelijk van de toepassing.
(meeste benchmarks op internet betreffen games, daar maakt t meer uit maar die kan je dus negeren).
Scheelt ook iets in verbruik, wellicht is ie dan nog zuiniger dan 2x8GB.
Ben je er dan (ooit) ontevreden mee, kan je m gewoon weer terugprikken.
edit: Ha! Ik zie nu pas dat we elders ook al op elkaar aan t reageren waren :) Ik stalk je niet hoor

[ Voor 10% gewijzigd door N8w8 op 29-07-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07 19:07
N8w8 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:56:
@Jazco2nd, als je 16GB minder prima vindt, kan je gewoon 16GB eruit halen.
Single channel lijkt qua performance vaak maar weinig uit te maken, afhankelijk van de toepassing.
(meeste benchmarks op internet betreffen games, daar maakt t meer uit maar die kan je dus negeren).
Scheelt ook iets in verbruik, wellicht is ie dan nog zuiniger dan 2x8GB.
Ben je er dan (ooit) ontevreden mee, kan je m gewoon weer terugprikken.
edit: Ha! Ik zie nu pas dat we elders ook al op elkaar aan t reageren waren :) Ik stalk je niet hoor
Ik raakte al in de war van de notificaties, dacht even dat Tweakers website foutjes had, met slaperig hoofd :)

Ja dat heb ik zeker overwogen, 1 reepje eruit. Vroeger had mijn vader ook heleboel van die verpakkingen en antistatische zakjes enzo, kon ik het mooi bewaren. Al die troep is weg. Verkopen wil ik niet, teveel gedoe (en kans op compatibiliteitsissues bij de koper, gedoe). Dus dan kan ik m beter in mijn systeem bewaren. In Deel 2 staat volgens mij wel een meting van single channel versus dual en het verschil was veel te klein..

Misschien kan ik het zelfs nog in de BIOS uitschakelen, maar kleine kans dat dit ook werkelijk invloed heeft op verbruik.

Anyways, ik wil niet teveel meer sleutelen. Heb al zoooveel tijd aan mijn Homeserver Guide besteed. Het is mooi geweest. Alles lijkt goed te draaien. Ben happy. Als het goed is draait dit komende jaren zonder dat ik onderhoud hoef te plegen (hooguit maandelijkse reboot na updates, maar updates hoeven niet altijd een reboot merk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:12
Ah, een reepje meer of minder doet weinig aan het verbruik. Ik heb er ook 32GB in gestoken en dat bleek een onnodige kost met die paar containers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
GioStyle schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:51:
[...]

Eens met je verhaal, maar dat ZFS veel geheugen nodig heeft is niet waar. Ik geloof dat het minimum op 4GB zit. Wel is het zo dat ZFS handig gebruik maakt van het geheugen als dat beschikbaar is. Ik geloof dat het onder Debian standaard de helft van de beschikbare geheugen reserveert. Heb op mijn thuisserver 32GB geheugen, dus 16GB is bestemd voor ZFS.

Voordeel is natuurlijk dat een deel van de (meta)data wordt opgeslagen in het geheugen. Ik heb hier alle documenten/media van alle gebruikers en apparaten verwezen naar netwerkshares op de server. De response is hierdoor erg snappy, voelt alsof het lokaal is opgeslagen.
Aha, dat is dan mijn gebrek aan kennis over ZFS!
Dan kan ik mij al helemaal geen usecase voorstellen waarom je >32GB nodig zou hebben @Marioheld ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-07 09:28
Ik heb dit weekend mijn US-8-150 W ubiquiti switch vervangen door een TP-Link TL-SG105PE.

Vanuit de unifi controller weet ik dat het POE verbruik op ongeveer 16w zit.
Aan het stopcontact verbruikt de unifi 29w, de TP-Link 20w.

Scheelt toch weer een hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• project.bobby
GioStyle schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:49:
[...]

Vind je het niet jammer dat je geen UniFi switch meer hebt? Mijn complete netwerk bestaat uit Ubiquiti spul, maar wil op termijn mijn USG vervangen door een DIY *sense router, maar mijn OCD stribbelt tegen.
Tja, bij voorkeur hou ik alles binnen hetzelfde ecosysteem maar mijn OCD kon het niet meer aan dat die switch zoveel meer verbruikt dan nodig :).

Ik heb ook geprobeert een ubiquiti flex mini + poe injector te gebruiken - maar tijdens het opstarten van de AP's is het piekverbruik te hoog waardoor de boel niet opstart /blijft rebooten. Die optie ben ik nog verder aan het uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
project.bobby schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:01:
[...]

Tja, bij voorkeur hou ik alles binnen hetzelfde ecosysteem maar mijn OCD kon het niet meer aan dat die switch zoveel meer verbruikt dan nodig :).
De USW 8-150W is waarschijnlijk wel een van de, als niet de, onzuinigste switch die ze ooit geproduceerd hebben. De Gen2 switches zullen waarschijnlijk al een klap zuiniger zijn (doordat ze geen zwaar bemeten voeding hebben). De Lite switches (verkrijgbaar in een 8 en 16 poorts variant) waarschijnlijk nog iets beter. En die switches zijn dan ook compacter en geen geforceerd 19" model in een lege doos.

Overigens geloof ik dan nog steeds best dat er zuinigere alternatieven zijn. Maar de Gen 1 switches staan er om bekend dat ze alles behalve zuinig zijn. Wat uiteraard ook al uit de modelnamen blijkt, pronken met hoge wattages (8-150W, 16-150W, 24-250W, 48-250W en 48-500W uit mijn hoofd). Ik heb alleen geen idee hoe het met de tussenliggende / "gen 1.5" 8-60W (& 8, zonder PoE) zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• project.bobby
GioStyle schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:49:
[...]

Vind je het niet jammer dat je geen UniFi switch meer hebt? Mijn complete netwerk bestaat uit Ubiquiti spul, maar wil op termijn mijn USG vervangen door een DIY *sense router, maar mijn OCD stribbelt tegen.
Ik heb het nu eindelijk toch aan de praat gekregen - een 60W POE injector + een USW-Flex. Gebruikt ietsjes meer dan de TP-link, zo'n 22W, waarvan 16W POE is maar een iets betere powerfactor dus netto hetzelfde op de P1 poort gemeten.

Wel bijzonder - gezien de data sheet van UB zegt dat 'ie maximaal 5W verbruikt.

Deze combinatie zat eerst in een boot loop - in de instellingen moet je aangeven dat je via een POE injector stroom levert voordat je je max. POE budget krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kippensoep91
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:45
Allereest superveel dank aan @mrmrmr en anderen voor dit zeer interessante topic, ik lees al een tijdje met veel interesse mee _/-\o_

Mijn huidige Raspberry Pi (2gb) runt momenteel plex en een paar dockers (externe HDD van 8TB via USB aangesloten), maar zit daarmee ongeveer aan zijn limiet en dus ben ik aan het denken om een nieuwe homerserver te bouwen.

De Fujitsu borden zijn niet meer zo goed verkrijgbaar, alsook is de i3 9100 een beetje verouderd, dus zou ik graag willen gaan voor een Intel Core i3-12100 Boxed. Intel om wille van transcoden dan weer.

Een paar weken terug had ik een emailtje gestuurd naar https://www.bicker.de/ en gevraagd naar de levertijden van de nieuwe Kontron borden en ze konden me enkel zeggen dat de massaproductie waarschijnlijk pas in Q4 2022 zal zijn. Voor de K3841-Q gaven ze een prijsindicatie van €340, de K3843-B en K3842-Q konden ze nog geen prijs geven. Dus daarom heb ik even gekeken naar wat ik vandaag zou kunnen bouwen:

Momenteel heb ik volgende onderdelen al in huis:
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable Drive 5TB Zwart€ 99,99€ 199,98
2Geheugen internCrucial CT8G4DFRA32A€ 26,84€ 53,68
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 119,79€ 119,79
Totaal€ 373,45

Waarschijnlijk ga ik dan Ubuntu 20.04 of 22.04.1 (release op 4 augustus) te runnen. Weliswaar eerste keer Ubuntu, maar vermits Raspberry Pi relatief goed gelukt is, zal dit ook wel gaan :+
De server gaat voornamelijk dienen als mediaserver + dockers + VPN + nextcloud, daarbovenop wil ik ook gaan experimenteren met TS server, game servers (niet vol continue, bij momenten), mailserver, webserver, etc
De 2x5TB HDD's gaan in de server en de 8TB HDD die nu op de raspberry Pi zit, zal sporadische aangesloten worden via USB voor backups. Ik heb hier reeds in deze reeks al teruggevonden dat de Kingston A2000 vreemd kan doen, maar dat er ook een oplossing is, dus dat lijkt me in orde te komen. De RAM is waarschijnlijk niet ideaal, maar het zou zonde zijn om die, zonder goede reden, niet te gebruiken en nieuwe RAM te kopen.

Ik ben aan het denken om volgende onderdelen nog bij te kopen: (ik zie in vorige posts dat dit moederbord wel relatief gunstig verbruik kan halen)
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 143,45€ 143,45
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,-€ 3,-
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 4,91€ 4,91
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1VoedingenMini-box picoPSU 120€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 278,25
Pico 90 misschien al voldoende? Qua prijs zijn ze eigenlijk hetzelfde, is er dan een reden om niet voor de 120 te gaan?
Met nog geen idee welke case, een paar die me al interessant lijken:
1BehuizingenChieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP€ 54,86€ 54,86
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 65,90€ 65,90
1BehuizingenKolink Satellite€ 40,99€ 40,99
Totaal€ 161,75

En van de case hangt ook nog een beetje de CPU cooler van af (of zou stock intel koeler voldoende zijn?). Nog niet veel research gedaan, ik heb deze zien voorbij komen:
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 41,90€ 41,90
Totaal€ 41,90

Momenteel is er nog niet zoveel haast om een nieuwe homeserver te bouwen omdat mijn Raspberry nog relatief goed werkt (ik kan deze alleen niets extra laten doen). Dus ik zou nog kunnen wachten tot Q4 voor de Kontron borden. Maar het kriebelt toch een beetje om nu al iets te gaan bouwen. Wat denken jullie? En misschien nog iets aan te raden qua configuratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Kippensoep91 Bedankt voor de informatie over Kontron borden! De K3841-Q is een industrieel bord, die is veel duurder dan een normaler long-lifetime bord zoals de K3844 of voorganger D3644.

Gigabyte of Asus hebben misschien ook zuinige borden (non-performance, non-gaming), maar ik ken nog weinig Alder Lake metingen. Ik ga daarom vooral af op 10th gen metingen, die niet ongunstig zijn (misschien 3 à 5W verschil ten opzicht van een Fujitsu D3643-H). Geheugen zal wel wat meer verbruiken als het DDR4-3200 is en nog meer als het geen JEDEC standaard geheugen is maar XMP, op een hogere spanning.

Ik denk dat de meegeleverde koeler voldoende zal zijn.

De Linux kernel is gepatcht tegen de problemen met de Kingston A2000 door de maximale power save stand te blokkeren, het geeft daardoor niet het onderste uit de kan, maar het verschil is niet groot.

De voeding is grotendeels afhankelijk van het soort storage. Met alleen een SSD is een PicoPSU voldoende.
Een PicoPSU-90 is voldoende als turbo uit staat en TDP/stroom is beperkt. PicoPSU-120 is er in twee soorten, een wide input type (rode stekker) en een 12V. De eerste is bedoeld voor auto's, de tweede voor computers en 12V adapters.

Ik vermoed dat Bicker voedingen koopt van Adapter Technology Co., LTd. Interessant is dat dit Taiwanese bedrijf GaN (Gallium Nitride) voedingen maakt. Dat is vooral aantrekkelijk bij grotere belastingen en als de adapter niet groot of zwaar mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

PuijkeN

euhm ?

Kleine update voor de server, helaas wel met een herinstallatie - gelukkig ging dat vrij vlot omdat er bare-metal eigenlijk maar weinig draait (mergerfs + snapraid + docker) en de containers allemaal docker-compose files hebben :)

Van:
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus WS C246M PRO€ 289,-€ 289,-
1Interne harde schijvenWD Green WD15EADS, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
3Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 142,35€ 427,05
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR21N15D8K2/32€ 0,-€ 0,-
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 44,10€ 44,10
1Solid state drivesSamsung SM951 (NVMe) 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 792,14

Naar:
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus WS C246M PRO€ 289,-€ 289,-
3Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 142,35€ 427,05
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR21N15D8K2/32€ 0,-€ 0,-
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 44,10€ 44,10
1Solid state drivesIntel DC D3-S4610 1,92TB€ 603,90€ 603,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.396,04

De oude 3.5" schijf er uit en de onzuinige NVMe er ook uit, nu vervangen door een datacenter Intel SSD die wat abuse kan verdragen. De SSD is opgedeeld in verschillende partities en wordt gebruikt als boot disk, download disk, hot data disk (docker, ...) en cache disk voor mergerfs.

Alles in de mergerfs pool wat recent is zal dus op de SSD staan, dat scheelt een stukje verbruik omdat het die data is die nog regelmatig gebruikt wordt. Het moverscript om de cache niet te laten vollopen moet ik nog afwerken maar er is voorlopig plaats genoeg.

Qua stroomverbruik verwacht ik niet de grootste winst daar de 3.5" disk gewoon meestal in spindown stond, maar alle beetjes helpen natuurlijk. De Intel SSD verbruikt slechts 3 Watt tov de NVMe SSD die rond de 6 Watt zit.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gember
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-07 10:14
Mijn Fujitsu Primergy TX1320M2 server verbruikt 12W idle, gemeten met een Cresta RCE-1106.

Hardware:
  • Fujitsu case
  • Fujitsu voeding 250W (90% Gold efficiency)
  • Fujitsu D3373-A1 m-atx moederbord
  • Intel C236 chipset (Skylake)
  • Intel G4400 processor (2C/2T)
  • 2x 4GB DDR4 ECC RAM
  • 1x Samsung EVO 500GB nvme
  • 3x systeemventilatoren
Met een Intel Xeon E3-1240v5 (4C/8T) en 4x8GB ECC RAM (HMA41GU7AFR8N-TF) stijgt het opgenomen vermogen idle met ongeveer 20W (!)

Met 4xSSD (500GB Crucial MX500, 2.5") en 2xHDD (Seagate Constellation.2 2TB, 2.5") stijgt het opgenomen vermogen nog eens met ongeveer 20W.

Dus met maximale configuratie verbruikt mijn server geen 12W, maar ongeveer 60W!

Ik heb met deze processor en disks nog geen instellingen gewijzigd in BIOS etc.

De ventilatoren gaan vanaf 25 graden omgevingstemperatuur flink draaien, waardoor dat ook het vermogen ook nog wat omhoog gaat. Helaas kan de aansturing van de ventilatoren niet aangepast worden.

Software:
  • Proxmox 7
  • VM Docker, met o.a. Portainer, Traefik, diverse websites
  • VM Opnsense
  • VM Nextcloud
  • VM Domoticz
  • VM Plex

[ Voor 15% gewijzigd door Gember op 07-08-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PuijkeN 600$ voor 2TB SATA SSD? Khm. 3W verschil is 12$ p/jaar. 3x trager. Is beter om iets zuiniger nvme van 2 TB opzoeken. Bijv. Intel 670p die echt zuinig is volgens specs ( < 1W) en kost wat - 200$ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PuijkeN Intel geeft aan in de spec sheet dat deze DC D3-S4619 SSD 3W verbruikt bij lezen en schrijven en 1W in idle. 1W is aardig hoog vergeleken met een consumenten SSD, waarschijnlijk is dat geen slaapstand en daarmee weinig latency om daarin of uit te komen.

Een PCIe SSD heeft een hoger maximaal verbruik onder belasting.

@Gember Welk besturingssysteem gebruik je? Is er iets in de BIOS aangepast (of juist niet)?

De 90+ 12V voedingen van Fujitsu zouden best goed moeten zijn in combinatie met een zuinig moederbord. Dat is een soort voorloper van ATX12VO. Er zit geen normale ATX stekker aan.

Minder DIMM's zou iets kunnen besparen.

Het D3373-A1 moederbord zal ik eens opzoeken. Het lijkt qua specificaties op een D3417-B1 of B2. Als het ongeveer hetzelfde is, zou het ook hetzelfde moeten kunnen presteren qua zuinigheid, d.w.z. minder dan 5W idle onder Windows (alleen SSD, netwerk, 2 DIMM's).

Van de systeemventilatoren kun je er waarschijnlijk minstens 2 loskoppelen, misschien alle 3. Het beste is een enkele kastventilator hoog in de kast te laten uitblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gember
mrmrmr schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:06:
@Gember Welk besturingssysteem gebruik je? Is er iets in de BIOS aangepast (of juist niet)?
@mrmrmr Zojuist toegevoegd: Proxmox met diverse VMs. Containers zou ook kunnen maar is niet altijd "supported" en voor mij daarom wat lastiger installeren en onderhouden.
De 90+ 12V voedingen van Fujitsu zouden best goed moeten zijn in combinatie met een zuinig moederbord. Dat is een soort voorloper van ATX12VO. Er zit geen normale ATX stekker aan.
Ja, efficientie is lang niet verkeerd. Maar behuizing, bord en voeding horen echt bij elkaar (proprietary) en zijn niet eenvoudig uitwisselbaar met andere standaard componenten.

Ik ben wel tevreden met de 6x 2.5" SATA / SAS drive bays:

2x Samsung Evo 850 250GB (ZFS raid 1)
2x Seagate Constellation.2 2TB (ZFS raid 1)
2x Crucial MX500 500GB (ZFS raid 1)

Maar ben nu toch aan het kijken om de inhoud van de zes schijven terug te brengen om energie te besparen. Het was wel leuk om alles via ZFS raid 1 werkend te krijgen, maar dit is niet nodig, aangezien het om een thuisserver gaat en er dagelijks backups worden gemaakt.

Misschien ga ik alle zes de schijven zelfs vervangen door 1x NVME 2TB.

Overigens heeft dit D3373 moederbord geen M.2/NVME aanslutiing, dus heb ik een NVME-PCIe-adapter geinstalleerd (niet officeel ondersteund). Dit werkt perfect. Er zijn in totaal 3x PCIe x4 sloten beschikbaar.
Minder DIMM's zou iets kunnen besparen.
Hoeveel schat je in als ik de 4x8GB zou vervanngen door 1x16GB DDR4 ECC RAM?
Het D3373-A1 moederbord zal ik eens opzoeken. Het lijkt qua specificaties op een D3417-B1 of B2. Als het ongeveer hetzelfde is, zou het ook hetzelfde moeten kunnen presteren qua zuinigheid, d.w.z. minder dan 5W idle onder Windows (alleen SSD, netwerk, 2 DIMM's).
Dat zou prachtig zijn, al moet ik me nog verdiepen in de energiezuinige opties in het BIOS en Debian/Proxmox.
De VMs zorgen voor een belasting van 5-10% CPU door de systeemprocessen, zonder dat er gebruikers actief zijn op de server.
Van de systeemventilatoren kun je er waarschijnlijk minstens 2 loskoppelen, misschien alle 3. Het beste is een enkele kastventilator hoog in de kast te laten uitblazen.
Hmm, dat weet ik niet. Als ik er één loskoppel wil de server niet meer booten...

[ Voor 14% gewijzigd door Gember op 07-08-2022 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gember Ik krijg de indruk dat de BIOS niet per default optimaal zuinig is zoals bij de D3417-B. Misschien is er in de BIOS iets te wijzigen. Het verbruik van de Xeon lijkt mij ook tamelijk hoog, misschien draait de processor altijd op de standaard frequentie en zakt het nooit terug naar 900 MHz.

Dat het niet boot zonder ventilator is daar misschien ook te wijzigen.

Zonder VM services met powertop --auto-tune en andere optimalisaties zou ProxMox Debian moeten kunnen benaderen qua zuinigheid. Zie topic start onder tweaks en tips voor nog meer optimalisaties.

Met powertop kun je zien welke onderdelen als 'bad' zijn aangegeven en je kunt zien hoe het zit met processor C-states.

Met top kun je zien welke processen veel verbruiken.

Het verbruik van DIMM's kan onderlink flink verschillen. Wat oudere DIMM's kunnen Watts verschillen met nieuwere en een betere kwaliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 06-08-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gember
mrmrmr schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:47:
@Gember Ik krijg de indruk dat de BIOS niet per default optimaal zuinig is zoals bij de D3417-B. Misschien is er in de BIOS iets te wijzigen. Het verbruik van de Xeon lijkt mij ook tamelijk hoog, misschien draait de processor altijd op de standaard frequentie en zakt het nooit terug naar 900 MHz.
@mrmrmr powertop geeft aan dat de meeste van de 8 cpus op idle staan, dus dat gaat goed.
Het verbruik van DIMM's kan onderlink flink verschillen. Wat oudere DIMM's kunnen Watts verschillen met nieuwere en een betere kwaliteit.
Ik heb het systeem met de Xeon E3-1240v5 opgestart, maar nu zonder disks en ik heb de 4x8GB DDR4 ECC RAM (HMA41GU7AFR8N-TF) vervangen door 2x4GB ECC RAM en opgestart via een USB-stick. Ik meet nu ongeveer 16W aan verbruik. Mogelijk verbruiken de 4x8GB DDR4 ECC RAM chips relatief veel? Ik probeer het later nog eens beter uit te zoeken.

Een schatting voor het verbruik per component als het systeem draait (dus niet idle want dat komt nu nauwelijks voor met zoveel VMs)
8GB DDR4 ECC RAM : 3W
SSD: 3W
HDD: 5W
NVME: 2W
Moederbord: 6W
Fans: 3W
CPU: 15W

[ Voor 10% gewijzigd door Gember op 07-08-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Nu online

PuijkeN

euhm ?

andru123 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:40:
@PuijkeN 600$ voor 2TB SATA SSD? Khm. 3W verschil is 12$ p/jaar. 3x trager. Is beter om iets zuiniger nvme van 2 TB opzoeken. Bijv. Intel 670p die echt zuinig is volgens specs ( < 1W) en kost wat - 200$ ?
Nieuw voor 600$ zou het inderdaad een beetje absurd zijn, ik heb echter hier op Tweakers een mooie deal gevonden voor een quasi ongebruikte met nog garantie voor een gelijkaardige prijs. Een 2TB Intel 760p kost ook snel 250 euro maar heeft slechts een TBW van 720TB, bij deze Intel is de TBW 9.4PB.

Omdat ik alles nu gecentraliseerd heb rond de SSD, krijgt deze ook het wat harder te verduren (downloads, docker data, mergerfs cache, os, ...). Ik verwacht dus dat de SSD een pak writes gaat krijgen en dan heb ik toch een leuke keuze gemaakt vind ik. Qua snelheid een stapje terug, maar nog steeds ruim snel genoeg voor wat ik er mee doe.

In het verleden heb ik een kleine 120GB SSD (MLC of TLC) gehad die kapot gegaan is door overmatig gebruik (vermoed teveel logging door DSMRReader), er werd continu een kleine hoeveel data weggeschreven maar ze was toch binnen het jaar helemaal naar de knoppen. Ondertussen is het container gebruik en logging alleen maar groter geworden.
mrmrmr schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:06:
@PuijkeN Intel geeft aan in de spec sheet dat deze DC D3-S4619 SSD 3W verbruikt bij lezen en schrijven en 1W in idle. 1W is aardig hoog vergeleken met een consumenten SSD, waarschijnlijk is dat geen slaapstand en daarmee weinig latency of daarin of uit te komen.

Een PCIe SSD heeft een hoger maximaal verbruik onder belasting.
Deze keer ging het mij niet per se om het stroomverbruik, alhoewel ik vermoed dat er wel iets te winnen viel. Er zijn zeker zuinigere SSD's dan deze Intel, maar de SM951 die er in zat verbruikte in het slechtste geval 6,5W! In idle zijn PCIe SSD natuurlijk zuiniger, maar ik vraag me af of ze wel vaak genoeg idle was om hiervan te profiteren..

Na 1 dag normaal gebruik merk ik dat grafiek van het stroomverbruik veel rustiger is, waar die met de oude setup veel kleine piekjes vertoonde (15-22W) is dat nu veel stabieler (14-15W).Ik vermoed dat door de vele schrijfacties de SSD nooit echt idle is en daardoor met de SM951 relatief veel verbruikte. En er is natuurlijk 0.7-0.8W winst door het verwijderen van de oude 3.5" disk (die stond in principe het grootste deel van de tijd in spindown).

Wat ik nu in al zie is een totaalverbruik van 0,37kWh op 24u. Voorheen was dat gemiddeld 0,42-0,43kWh. Ik heb nog niet veel data over de nieuwe setup natuurlijk, maar het lijkt er dus toch op dat ik wat winst heb.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gember
Is de WD Blue SN550 2TB geschikt als enige disk voor een thuis server met een lichte load (Proxmox, Traefik, Nextcloud, Apache, Domoticz, misschien Plex)?

Ik zie aan de specs een vrij laag verbruik en 900TB TBW en redelijke snelheden.

GioStyle schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:23
@Jazco2nd dat het onduidelijk is welke exacte specificaties deze opslag heeft.

Ik twijfel ook tussen één nvme schijf die ik met een pcieadapter in een pcie slot moet schroeven of één of twee sata ssd's die ik wat netter in een drive bay kan schuiven en me wat meer flexibiliteit geven in onderstaande behuizing die daar zo mooi geschikt voor is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyDMTGdpgFQ4CV6TZGBdGz6ytP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqQpNfvIlG5vhBhwOBfQb2nn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door Gember op 07-08-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
@Gember pricewatch: WD Green SN350 2TB is nog zuiniger (0,11w). Snel zat bij mij met ruim 25 docker containers.

In deze build zeer zuinig: PerlinNoise in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

[ Voor 8% gewijzigd door PerlinNoise op 07-08-2022 10:58 ]

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gember
PerlinNoise schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:57:
@Gember pricewatch: WD Green SN350 2TB is nog zuiniger (0,11w). Snel zat bij mij met ruim 25 docker containers.
Die heeft een TBW van slechts 100TB met QLC. Voelt toch wat minder duurzaam, maar in de praktijk merk je daar misschien niet zoveel van?

Wel heel netjes het verbruik van dat systeem!

[ Voor 5% gewijzigd door Gember op 07-08-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Gember schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

Die heeft een TBW van slechts 100TB met QLC. Voelt toch wat minder duurzaam, maar in de praktijk merk je daar misschien niet zoveel van?

Wel heel netjes het verbruik van dat systeem!
Nee je hebt gelijk. Daar heb ik met mijn aankoop niet goed opgelet. Ik schrijf best wel wat naartoe per dag. Nouja we zullen zien. Beter voor de blue gaan dan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@PuijkeN

Ik zou beginnen in de BIOS en software omdat ik vermoed dat daar de grootste praktische winst te behalen is.
In de BIOS zou ik niet voor default kiezen, maar specifiek een setting selecteren. Het effect is deels te controleren in powertop (good/bad settings en het verbruik van processen).

Misschien kun je tabs van powertop posten zodat we kunnen meekijken. Ook de uitkomst van lspci -vv geeft inzicht.

Ik zou ook software configureren of selecteren om zo weinig mogelijk direct naar logs te schrijven. De meeste oudere programma's cachen eerst schrijfacties. Het is bijvoorbeeld vaak niet nodig om debug logs te laten schrijven.

Sommige applicaties zijn slecht geschreven, zoals downloaders. Herkennen en vermijden van zulke applicaties kan verschil maken.

Wat betreft SSD's: Samsung EVO/QVO heeft doorgaans een lage latency, die gaat snel in en uit slaapstand. Intel P600 daarentegen verbruikt weinig en heeft een lange latency. Die is dus geschikt voor zuinig en laag belast systeem en de genoemde Samsung is goed voor hoger belast systeem.

Ik gebruik zelf SATA Samsung EVO/QVO. Geen NVMe/PCIe. Een hoge maximum snelheid van PCIe gaat ten koste van het verbruik en waarschijnlijk merk je er op een server weinig van omdat de bottleneck het netwerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gember
andru123 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 07:23:
[...]

Leuke kast! Hoe ziet het eruit van binnenin? Is het echt met 3 netwerk ports?
Volgens deze test moet hij 11 W in idle doen met xeon en 2 geheugen plankjes http://spec.org/power_ssj...j2008-20151110-00704.html
Zie https://manuals.ts.fujits...f/tx1320m2-umm-en.eidepdf voor de officiële handleiding met veel foto's van de interne opbouw .

Ik kende die site met verbruikstesten nog niet. Met een G4400 in idle heb ik 12W gemeten. Ik dacht dat een Xeon in idle meer verbruikt maar dat is blijkbaar niet zo. Interessant ! Superzuinig is mijn server in de basis dus niet maar het verbruik is best acceptabel. En ik vind het qua sata/sas hard drive bays, pcie3 en ddr4-ecc sloten en betaalbare cpu opties (1151 skylake) nog steeds erg mooie combinatie om wat mee te variëren.

[ Voor 9% gewijzigd door Gember op 08-08-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Nu online

PuijkeN

euhm ?

mrmrmr schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:27:
@PuijkeN

Ik zou beginnen in de BIOS en software omdat ik vermoed dat daar de grootste praktische winst te behalen is.
In de BIOS zou ik niet voor default kiezen, maar specifiek een setting selecteren. Het effect is deels te controleren in powertop (good/bad settings en het verbruik van processen).
Het probleem is vermoed ik dat het een workstation moederbord is, het is van nature vermoed ik niet zo zuinig. Ik heb alle BIOS settings in de startpost en hier in het topic al eens overlopen en quasi alles zo ingesteld. Bepaalde dingen zijn niet te vinden, anderen dan weer wel, nog andere zijn dan wel in mijn BIOS zichtbaar maar daar vind ik erg weinig documentatie over. In elk geval gaat de CPU tot C10 dus qua sleep states en dergelijke zit het wel goed denk ik.
Misschien kun je tabs van powertop posten zodat we kunnen meekijken. Ook de uitkomst van lspci -vv geeft inzicht.
Hieronder klikbare plaatjes van Powertop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRHJ5-nqqMmpRiAmIV8UJaawzJ4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Pzl9azF8mbyCmBjomi20b0bJ.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YumJ3vKph1ckp6r5CJeFfvO7UV4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/tgDA3sdMwC0bOlpK792lTJpl.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpWTmv8rwbWY_YzEyxMY24Rip1s=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/5F9UagRDErgrrUCt0PCK3uXk.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbpwzKQbOIeSrBfroChWbXrA9bM=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/KqRnea4658I4rSJviOWjiMzT.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbG8sWOWdRCdsg73JVxI4GsYPWM=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/EENTiva5NxvcbrmK4w4JGRDh.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2Mnsu0eRZ-uxcRfhHpL1srh8FY=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/hFNfaPvI600VqcB3w4ogLPuK.png?f=fotoalbum_small
Ik zou ook software configureren of selecteren om zo weinig mogelijk direct naar logs te schrijven. De meeste oudere programma's cachen eerst schrijfacties. Het is bijvoorbeeld vaak niet nodig om debug logs te laten schrijven.

Sommige applicaties zijn slecht geschreven, zoals downloaders. Herkennen en vermijden van zulke applicaties kan verschil maken.
Klopt, in de meeste configs en containers staat alles op minimale logging. Echter kan ik de CPU cycles volgens mij niet bundelen, wat wel een optimalisatie met zich zou meebrengen. Zoals ook te zien is in de states is mijn CPU niet zo vaak echt volledig idle, maar er draaien dan ook een kleine 40 containers op de server.
Wat betreft SSD's: Samsung EVO/QVO heeft doorgaans een lage latency, die gaat snel in en uit slaapstand. Intel P600 daarentegen verbruikt weinig en heeft een lange latency. Die is dus geschikt voor zuinig en laag belast systeem en de genoemde Samsung is goed voor hoger belast systeem.

Ik gebruik zelf SATA Samsung EVO/QVO. Geen NVMe/PCIe. Een hoge maximum snelheid van PCIe gaat ten koste van het verbruik en waarschijnlijk merk je er op een server weinig van omdat de bottleneck het netwerk is.
Dit had ik ook al opgevat uit het topic, dat het vaak nog iets zuiniger is om SATA SSD's te gebruiken, de snelheid is voor mij gewoon ook ruim voldoende dus ik verwacht geen bottleneck. Echter heb ik het gevoel dat een EVO of QVO te snel defect zou gaan, er zijn verschillende containers die kleine writes doen op de SSD en ik heb gemerkt in het verleden dat het dan wel snel kan gaan.

Ik heb nu een 2de dag gedraaid op de nieuwe setup en kom exact weer uit op 0.37kWh tov 0.42-0.43kWh per dag in de voorgaande dagen/maanden. Ik heb toch een kleine winst. Gemiddeld betekent dit 15,42 Watt qua verbruik. In mijn initiele testen kwam ik niet veel lager dan 12-13 Watt als ik het me goed herinner (geen schijven aangesloten, enkel de toen nog NVMe SSD). Ik ga vanavond eens alle containers uitzetten en kijken naar het verbruik op dat moment.

[ Voor 17% gewijzigd door PuijkeN op 08-08-2022 10:57 ]

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@PuijkeN , heb je ook naar de healthchecks gekeken van elke container? Sommigen trappen elke seconde een shell script af. Met 40 containers wordt het dan erg druk. Voor een thuisserver beetje onzinnig, omdat je toch maar 1 server hebt.

Uitzetten of zeg 1x per minuut scheelt al een hoop is mijn ervaring.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@PuijkeN Ik zie dat C-state 8 voorkomt ten koste van 10. Package C-state C2 is present met minder C8. Dat wijst er vermoedelijk erop dat de computer bezig is. Het aantal wakeups is hoog. Ik heb er 10, jij hebt er 1143. Influx, Telegraf staan bovenaan. De timer heeft het ook druk, misschien door veel calls van applicaties. Monitoring heeft vermoedelijk een flinke impact onder "idle".

Er zijn 8 SATA poorten, dat kan ook nog verschil maken. Veel poorten voor zo'n klein kastje.

Alles lijkt goed te staan in powertop. Er zijn wel meer componenten op dit bord dan een op een Fujitsu D3417-B. En ook een Zigbee (Slaesh's iot stuff) USB controller stick.

Powertop schat in een verbruik van 3.35W. Dat is niet echt een betrouwbaar cijfer. Ter vergelijking: een D3643-H geeft aan 475mW met een verbruik aan de stekker van 3,1W.

System baseline power is estimated at 475 mW

Power est.    Usage     Device name
  433 mW      0.1%        DRAM
 22.5 mW      0.1%        CPU misc
 19.1 mW      0.1%        CPU core
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Device 3e0f
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Ethernet Connection (7) I219-LM
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH Thermal Controller
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
             51.8%        PCI Device: Intel Corporation CoffeeLake-S GT1 [UHD Graphics 610]
              0.3 pkts/s  Network interface: eno1 (e1000e)
              0.0%        runtime-microcode
              0.0%        runtime-PNP0C14:00
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH HECI Controller
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation Device a308
              0.0%        Audio codec hwC0D0: Realtek
              0.0%        Audio codec hwC0D2: Intel
              0.0%        USB device: xHCI Host Controller
              0.0%        USB device: Microsoft 3-Button Mouse with IntelliEye(TM) (Microsoft)
              0.0%        runtime-reg-dummy
              0.0%        runtime-intel_rapl_msr.0
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH USB 3.1 xHCI Host Controller
              0.0%        runtime-ACPI000C:00
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH Shared SRAM
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SMBus Controller
              0.0%        runtime-alarmtimer.0.auto
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SPI Controller
              0.0%        runtime-iTCO_wdt
              0.0%        USB device: Wired Keyboard 600 (Microsoft)
              0.0%        runtime-snd-soc-dummy
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH cAVS
              0.0%        runtime-PNP0C0C:00
              0.0%        I2C Adapter (i2c-7): AUX B/port E
              0.0%        I2C Adapter (i2c-6): AUX D/port D
              0.0%        I2C Adapter (i2c-0): SMBus I801 adapter at efa0
              0.0%        runtime-intel_pmc_core.0
              0.0%        runtime-efi-framebuffer.0
              0.0%        runtime-coretemp.0
              0.0%        runtime-FUJ0430:00
              0.0%        runtime-PNP0C0E:00
              0.0%        runtime-PNP0103:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:55
Mafioso schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:08:

Ik heb zigbee2mqtt op het Windows (10) hostsysteem draaien als Windows service. Die verbindt gewoon met mqtt die in de Home Assistant (Hyper-V) VM draait. Werkt hier prima.
Dit zou dan de beste optie zijn inderdaad. Ik heb zigbee2mqtt inmiddels binnen Windows draaien (nodeJS), gebruik je in HA dan mosquitto als broker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Nu online

PuijkeN

euhm ?

Mars Warrior schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:23:
@PuijkeN , heb je ook naar de healthchecks gekeken van elke container? Sommigen trappen elke seconde een shell script af. Met 40 containers wordt het dan erg druk. Voor een thuisserver beetje onzinnig, omdat je toch maar 1 server hebt.

Interessante opmerking, ga ik inderdaad eens nakijken, dat mag eigenlijk gewoon uit staan.
mrmrmr schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:26:
@PuijkeN Ik zie dat C-state 8 voorkomt ten koste van 10. Package C-state C2 is present met minder C8. Dat wijst er vermoedelijk erop dat de computer bezig is. Het aantal wakeups is hoog. Ik heb er 10, jij hebt er 1143. Influx, Telegraf staan bovenaan. De timer heeft het ook druk, misschien door veel calls van applicaties. Monitoring heeft vermoedelijk een flinke impact onder "idle".

Er zijn 8 SATA poorten, dat kan ook nog verschil maken. Veel poorten voor zo'n klein kastje.

Alles lijkt goed te staan in powertop. Er zijn wel meer componenten op dit bord dan een op een Fujitsu D3417-B. En ook een Zigbee (Slaesh's iot stuff) USB controller stick.

Powertop schat in een verbruik van 3.35W. Dat is niet echt een betrouwbaar cijfer. Ter vergelijking: een D3643-H geeft aan 475mW met een verbruik aan de stekker van 3,1W.

System baseline power is estimated at 475 mW

Power est.    Usage     Device name
  433 mW      0.1%        DRAM
 22.5 mW      0.1%        CPU misc
 19.1 mW      0.1%        CPU core
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Device 3e0f
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Ethernet Connection (7) I219-LM
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH Thermal Controller
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
             51.8%        PCI Device: Intel Corporation CoffeeLake-S GT1 [UHD Graphics 610]
              0.3 pkts/s  Network interface: eno1 (e1000e)
              0.0%        runtime-microcode
              0.0%        runtime-PNP0C14:00
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH HECI Controller
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation Device a308
              0.0%        Audio codec hwC0D0: Realtek
              0.0%        Audio codec hwC0D2: Intel
              0.0%        USB device: Microsoft 3-Button Mouse with IntelliEye(TM) (Microsoft)
              0.0%        runtime-reg-dummy
              0.0%        runtime-intel_rapl_msr.0
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH USB 3.1 xHCI Host Controller
              0.0%        runtime-ACPI000C:00
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH Shared SRAM
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SMBus Controller
              0.0%        runtime-alarmtimer.0.auto
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SPI Controller
              0.0%        runtime-iTCO_wdt
              0.0%        USB device: Wired Keyboard 600 (Microsoft)
              0.0%        runtime-snd-soc-dummy
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation Cannon Lake PCH cAVS
              0.0%        runtime-PNP0C0C:00
              0.0%        I2C Adapter (i2c-7): AUX B/port E
              0.0%        I2C Adapter (i2c-6): AUX D/port D
              0.0%        I2C Adapter (i2c-0): SMBus I801 adapter at efa0
              0.0%        runtime-intel_pmc_core.0
              0.0%        runtime-efi-framebuffer.0
              0.0%        runtime-coretemp.0
              0.0%        runtime-FUJ0430:00
              0.0%        runtime-PNP0C0E:00
              0.0%        runtime-PNP0103:00
Het bordje had ik helaas gekocht/gekozen voor ik dit topic kende, anders had ik ook een Fujitsu gekocht en om het nu nog te wisselen is de moeite niet denk ik want dat haal ik er nooit meer uit. Bovendien wilde ik toen 2 NIC's en veel SATA poorten voor uitbreidbaarheid. In de praktijk blijkt dat dit misschien ook wel overkill was omdat ik nu nog met alles ruim voldoende heb, dus 1 NIC en 6 SATA poorten was misschien ook wel genoeg.

Verder is de server is inderdaad altijd wel met iets bezig:
- logging electriciteit/zonnepanelen
- logging intelnuc + pfsense firewall
- logging server
- domotica (zigbee2mqqt, homebridge, nodered logica en sensor logging voor temperatuur, aanwezigheid...)

Enkele zijn "kritisch" te noemen omdat anders het licht in huis gewoon niet meer aan gaat natuurlijk .. andere zou ik eventueel scheduled kunnen uitzetten of wat minder logging laten doen maar het scheelt in the end ook niet zo veel. Als ik het me goed herinner in de vorige setup zakte het verbruik naar ongeveer 12W (komende van +- 17.5 gemiddeld) met alle containers uitgeschakeld. Nu zit ik op +- 15,5 dus het zakt misschien nog ietsje lager nu.

Een voorbeeldje van Powertop als alle containers uit staan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
Summary: 86.1 wakeups/second,  0.0 GPU ops/seconds, 0.0 VFS ops/sec and 0.4% CPU use

Power est.              Usage       Events/s    Category       Description
 97.0 mW    231.8 µs/s      24.5        Timer          tick_sched_timer
 72.8 mW    239.2 µs/s      18.3        Process        [PID 890] /usr/bin/containerd
 24.8 mW    232.1 µs/s       6.2        Process        [PID 902] /usr/bin/containerd
 23.0 mW    232.3 µs/s       5.7        Interrupt      [3] net_rx(softirq)
 21.8 mW    232.2 µs/s       5.4        Process        [PID 892] /usr/bin/containerd
 19.6 mW     49.3 µs/s       4.9        kWork          fb_flashcursor
 15.3 mW    357.5 µs/s       3.7        Process        [PID 840] /usr/sbin/NetworkManager --no-daemon
 14.8 mW     18.5 µs/s       3.7        kWork          psi_avgs_work
 8.08 mW      5.2 µs/s       2.0        kWork          mix_interrupt_randomness
 7.33 mW     26.8 µs/s       1.8        Process        [PID 41] [kcompactd0]
 5.94 mW    145.8 µs/s       1.4        Process        [PID 1484] /usr/bin/containerd
 5.15 mW    272.1 µs/s       1.2        Process        [PID 3185346] powertop
 4.54 mW     10.0 µs/s       1.1        Process        [PID 12] [rcu_sched]
 3.98 mW     29.3 µs/s       1.0        kWork          pci_pme_list_scan
 3.96 mW     12.4 µs/s       1.0        kWork          edac_mc_workq_function
 3.95 mW      9.0 µs/s       1.0        Timer          watchdog_timer_fn
 2.14 mW    112.5 µs/s       0.5        kWork          igb_watchdog_task
 1.98 mW      5.5 µs/s       0.5        kWork          vmstat_shepherd
 1.86 mW     53.5 µs/s       0.4        kWork          handle_update
 1.78 mW      7.3 µs/s       0.4        Process        [PID 1251] /usr/sbin/dockerd -g /mnt/docker -H fd:// --containerd 804 µW     263.0 µs/s      0.10        Interrupt      [7] sched(softirq)
 598 µW       4.8 µs/s      0.15        Process        [PID 1470] /usr/sbin/dockerd -g /mnt/docker -H fd:// --containerd 592 µW       0.9 µs/s      0.15        kWork          xfs_log_worker

PowerTOP v2.11    Overview   Idle stats   Frequency stats   Device stats   Tunables   WakeUp

Pkg(HW)  |            Core(HW) |            CPU(OS) 0
                    |                     | C0 active   0.1%
                    |                     | POLL        0.0%    0.0 ms
                    |                     | C1          0.0%    0.2 ms
C2 (pc2)    5.5%    |                     |
C3 (pc3)    0.0%    | C3 (cc3)    0.0%    | C3          0.0%    0.1 ms
C6 (pc6)    0.1%    | C6 (cc6)    0.0%    | C6          0.0%    0.6 ms
C7 (pc7)    0.0%    | C7 (cc7)   99.6%    | C7s         0.0%    0.0 ms
C8 (pc8)   93.4%    |                     | C8          0.5%    2.8 ms
C9 (pc9)    0.0%    |                     | C9          0.0%    0.0 ms
C10 (pc10)  0.0%    |                     |
                    |                     | C10        99.2%   35.6 ms
                    |                     | C1E         0.0%    0.1 ms

|            Core(HW) |            CPU(OS) 1
                    |                     | C0 active   0.0%
                    |                     | POLL        0.0%    0.0 ms
                    |                     | C1          0.2%    1.4 ms
                    |                     |
                    | C3 (cc3)    0.0%    | C3          0.0%    0.1 ms
                    | C6 (cc6)    0.0%    | C6          0.0%    0.4 ms
                    | C7 (cc7)   99.5%    | C7s         0.0%    0.0 ms
                    |                     | C8          0.1%    1.6 ms
                    |                     | C9          0.0%    0.0 ms

In elk geval nog steeds een pak meer wakeups dan op jou systeem ! :?

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:23:

Inderdaad, en dat zie je niet terug in bijvoorbeeld top: scripts die kortdurend draaien, maar heel vaak worden uitgevoerd. Zo blijft er geen spoor achter van wat nu eigenlijk de oorzaak is.

@PuijkeN
Ik denk dat de containerd ook een aantal cycles pakt. Het is mogelijk om ook op Linux kernel niveau te segmenteren met systemd, maar dat is wel bewerkelijk en nog ongebruikelijk. Het lijkt een beetje op Apple's launchd. Veel voordeel bij zuinigheid heeft dit niet.

De timer heeft het nu wel een veel minder druk.

10 is inderdaad laag, dat komt omdat het systeem dan bijna niets doet. 80 of 100 is normaal voor server. Zodra je iets doet gaat het omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:27:
Een hoge maximum snelheid van PCIe gaat ten koste van het verbruik en waarschijnlijk merk je er op een server weinig van omdat de bottleneck het netwerk is.
Ik denk over scenario waar de server moet bijv. een grafiek in grafana tonen, en voor dat grafiek moet het paar gig van log bestanden parsen. Dan wacht je waarschijnlijk paar seconden langer als je die pagina opvraagt.
Of als je de server gebruikt ook om andere doelen - bijv. een dev machine met Visual studio erop, en dan login je remote op een lichte notebook of surface pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hs82H
  • Laatst online: 13-07 14:36
Ik wil overstappen van onze Synology DS216play naar een zelfbouw met Truescale of Unraid erop. De bedoeling is dat hij alleen dient als zuinige fileserver waar onze familie foto's en video's kan opslaan en deze vervolgens via een photo gallery kan zien. Daarnaast moeten er backups van mijn proxmox servers op geplaatst kunnen worden.

Zelf bouwen is helemaal nieuw voor me en ik heb me daarom zo veel mogelijk ingelezen op dit topic en ook de workshop van mrmrmr van 2 jaar geleden. Ik wil nog graag aanbevelingen, verbeteringen of bevestiging voordat ik alles wil gaan binnenhalen.

Zie hieronder mijn boodschappenlijstje:

1ProcessorsIntel Pentium Gold G7400 Boxed€ 75,-€ 75,-
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 5,52€ 5,52
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 6,95€ 6,95
4Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable Drive 5TB Zwart€ 109,-€ 436,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 66,90€ 66,90
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 44,95€ 44,95
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 827,11

Een korte toelichting van mijn keuze:
  • De G7400, ik heb simpelweg de opvolger gekozen van die in de workshop genoemd werd, de G5400.
  • 16GB RAM lijkt me meer dan genoeg voor een fileserver. Daarbij maakt 8 of 16 niet erg veel uit qua energie dacht ik, dus dan zit ik liever iets ruimer.
  • Het moederbord zag ik hier al eens voorbij komen en voor zover ik kan inschatten past alles hier op. Ik heb daarbij niet de kennis om een vervanger van Asus of Gigabyte hiervoor in de plaats te zetten mochten die toch zuiniger zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Hs82H

De Kingston A2000 had problemen onder Linux. Een andere M.2/NVMe is misschien beter. Ik zou meteen kiezen voor een grote SSD van 1TB.

In het algemeen is een Linux gebaseerd besturingssysteem zuiniger dan een *BSD systeem. Dat komt omdat het drivermodel van Linux rekening houdt met low power states.

De P4 kabel heb je niet nodig bij een PicoPSU-90.

Voor het geheugen kun je het beste gaan voor standaard JEDEC geheugen dat op 1.2V draait. XMP geheugen is sneller, maar daar merk je op een server weinig van. Het kost wel meer energie.

Het nadeel van "snel" geheugen is dat het ver terug kan vallen als het op de JEDEC stand draait. Dat is het geval bij dit geheugen, dat valt terug naar 2133 MHz op SPD settings.

JEDEC geheugen kun je doorgaans indicatief herkennen aan de afwezigheid van heat sinks en de minder stoere gaming namen. Kijk daarna in de documentatie.
Pricewatch 8GB. https://tweakers.net/gehe...pKV-UTksLa6k-hxWawIm0syxs
Pricewatch 2x 8GB: https://tweakers.net/gehe...YM7b6y0EIPxV_CMs3gufUMc9f

Helaas zijn fabrikanten vaak onduidelijk over welke JEDEC settings ze ondersteunen.

Deze lijkt te voldoen: pricewatch: Crucial CT2K8G4DFRA32A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KrkNVU1aepGyq0FOMOa0ItcNFQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7Ha9bLYdvWbAMVDrSWJldmmU.jpg?f=user_large

In plaats van 4 losse drives kun je tegenwoordig ook 1 grote drive kiezen, bijvoorbeeld van 18 TB. Dat verbruikt wat meer, maar het biedt meer ruimte voor uitbreiding onder Alder Lake's 4x SATA beperking.

Volgens de tests van hardwareluxx.de is het verbruik niet heel makkelijk te interpreteren. Het is afweging tussen maximaal verbruik, actief verbruik en spin down verbruik.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 10-08-2022 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Hs82H, ik heb ook n machine die vooral fileserver is (debian/raid1/btrfs/samba/nfs/sftp/vpn/ids/borgbackup). Die heeft ws genoeg aan 1GB RAM, ik had er 4GB in gedaan vooral omdat 1/2GB niet goedkoper was.
Nou is dat geen Truenas/Unraid, en moet dat foto gebeuren er nog bij.
Maar in eerste instantie lijkt mij 16GB dus best wel zwaar overkill hiervoor.

Ook kies je 2 DIMMs met (lage latency en daarom) hoge spanning.
Als je n enkele DIMM neemt met normale spanning/latency (bijv deze? edit: Ah, die noemde mrmrmr ook al), is dat meestal toch niet veel langzamer. Wel iets zuiniger en goedkoper.
Ja of als je je zorgen maakt of 8GB enkel wel genoeg is, kan je er altijd later nog eentje bijbestellen.

Nouja dat zou ik doen iig (sterker nog ik zou dus 4GB nemen maar dat vind je vast te weinig), succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hs82H
  • Laatst online: 13-07 14:36
Bedankt voor de uitgebreide reactie @mrmrmr ! Ik heb weer een hoop geleerd :)

De Kingston A2000 heb ik eruit gehaald, maar wat daarvoor dat in de plaats moet komen vind ik lastig om te bepalen. Ik zag de Intel 600p staan, maar die is slecht verkrijgbaar. Als alternatieven heb ik de volgende gevonden:

1Solid state drivesIntel 600p 1TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 89,78€ 89,78
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 112,68€ 112,68
Totaal€ 282,36

Eén grote harddisk van 18TB is misschien toch wel interessant. In eerste instantie wilde ik de schijven in Raid gaan draaien, maar één grote schijf en dan een backup bij BackBlaze is misschien wel een beter idee. Daar ga ik eens over nadenken! Dat zou dan in ieder geval tot gevolg hebben dat ik geen Truenas ga draaien en maar eens moet kijken naar OMV en Unraid.

Dit lijkt me dan wel een goede optie:

1Externe harde schijvenWD Elements Desktop Storage 18TB Zwart€ 359,99€ 359,99
Totaal€ 359,99

Het geheugen heb ik vervangen door:

1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFRA32A€ 60,19€ 60,19
Totaal€ 60,19

@N8w8, dank voor je reactie! Mocht ik tot geen Truenas gaan draaien dan zal ik overwegen om toch voor 8GB te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Hs82H Als je een heel zuinige M2 NVME ssd zoekt, ga dan voor de Samsung PM serie, Kioxa of WD want deze wordt ook veel in zuinige laptops toegepast. Hier vind je meer details over deze SSDs die zuinig zijn idle en actief (want je OS SSD zal ook veel actief zijn waarschijnlijk):
https://github.com/zilexa...ecommendations.md#storage

Dit is het Recommendations onderdeel van mijn guide, het hardware gedeelte is natuurlijk volledig op de 1st post van dit topic gebaseerd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Hs82H Het is moeilijker om zuinige NVMe SSD's te vinden dan zuinige SATA SSD. SATA heeft mijn persoonlijke voorkeur bij SSD's.

Als we het toch over NVMe's hebben, de volgende zaken zijn van belang:
• maximum verbruik en operationeel verbruik schrijven/lezen
• low power verbruik power state PS3 en PS4.
• low power modes en entry en exit latency
• stabiliteit onder Linux

Anandtech testte in het verleden vaak het verbruik en de power mode latency. In deze link zie je dat er 5 power modes zijn: PS0 t/m PS4. PS3 en PS4 zijn de laagste verbruikstanden. Die moeten altijd worden ondersteund. Sommige SSD's doen dat niet of ze zijn niet stabiel. Daarom heeft Linux een ingebouwde lijst van modellen die afwijkingen vertonen en een bepaalde powerstand niet ondersteunen.

De tijd die het kost om in en uit power modes te komen is vooral van belang als je logging gebruikt die in hoge frequentie schrijft. Kwalitatief goede Linux programma's beperken het loggen of cachen eerst voordat ze data wegschrijven. Daardoor kan de SSD langer in de lage power stand blijven.

Sommige modellen (Intel P6xx) hebben een tamelijk lange power mode latency. Daardoor duurt het relatief lang voordat een SSD klaar is om te weg te schrijven. Een lange entry power mode latency kan de drive langer op hoog verbruiksniveau houden.

Helaas wordt er tegenwoordig weinig aandacht meer aan zulke inzichten besteed. Het geeft in ieder geval wel aan dat sommige SSD's beter geschikt zijn dan andere. Een weinig verbruikende Intel P600 met een lange latency zou het prima doen op een server met weinig disk activiteit (I/O). En een Samsung zou het met een kortere latency en bij bepaalde modellen een relatief laag maximaal verbruik goed kunnen doen op een server met veel disk I/O.

De kunst afkijken bij SSD's voor lichte laptops is een goed idee. Laptops moeten als ze van stroom af zijn weinig verbruiken, en bepaalde SSD's zijn daar geschikt voor. Toshiba maakt voorheen weinig verbruikende SSD's. Tegenwoordig is dat Kioxia en dit bedrijfsonderdeel is verkocht, en ik heb de indruk dat zuinigheid nu niet meer op het eerste plan komt. De eerder beperkte accucapaciteit neemt ook toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb al geruime tijd een zelfbouw NAS/Server draaien. Ik draai als OS Xpenology (dus ik draai DSM 7 van Synology).
In Docker heb ik verschillende containers draaien, waaronder Plex. Nu loop ik tegen het volgende 'probleem' aan: als ik in Plex een groot bestand stream (bijvoorbeeld een 4K film van +-40GB) dan krijg ik het niet soepel gedraaid. Iedere paar seconden moet hij opnieuw bufferen. Het is dus gewoon onbruikbaar.

Ik heb Plex Pass, dus hardware transcoding is ingeschakeld, maar alsnog lukt het me niet om films van dergelijk formaat fatsoenlijk af te spelen. Ik gebruik Plex lokaal (dus vanaf het LAN, ben ook verbonden met Plex lokaal). Als ik een test doe door een bestand van 10GB over te zetten vanaf dezelfde PC waar ik Plex op probeer te kijken naar de NAS dan gebeurt dit met 100-130MB per seconde. Dus ik haal gewoon de max snelheid van 1000Mbit.

Ik heb het idee dat er een andere bottleneck is. Het vreemde is dat mijn CPU en RAM usage beide niet op 100% komen wanneer ik de film probeer te streamen. RAM verbruikt gaat van ongeveer 25% naar +-50%, CPU verbruik gaat van +-1% naar +-80-85%, ik gok dus dat er ergens nog iets beschikbaar blijft als reserve, maar dat de CPU wel degelijk de bottleneck is.

Waar zou het volgens jullie aan kunnen liggen en wat kan ik het beste upgraden? Een andere mogelijkheid die ik ook bekijk is het toevoegen van een GPU, maar ik heb geen idee of dit zal helpen en of die dan door Plex gebruikt kan worden voor hardware transcoding.

Dit is de huidige lijst met onderdelen:
- Processor: Intel Pentium G4560 Boxed
- MoBo: ASRock B250M Pro4
- Voeding: Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT
- RAM (8GB): Crucial CT8G4DFD8213

Mocht ik er een GPU in gaan zetten dan kom ik waarschijnlijk niet meer uit met mijn 160W PicoPSU (met 120W adapter: Leicke ULL Power Supply 120 W)

Een andere optie die ik zou overwegen is om dan maar in één keer een nieuw MoBo, processor en RAM geheugen te halen. Ik ben benieuwd naar jullie gedachten!

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
miicker schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:55:
Ik heb al geruime tijd een zelfbouw NAS/Server draaien. Ik draai als OS Xpenology (dus ik draai DSM 7 van Synology).
In Docker heb ik verschillende containers draaien, waaronder Plex. Nu loop ik tegen het volgende 'probleem' aan: als ik in Plex een groot bestand stream (bijvoorbeeld een 4K film van +-40GB) dan krijg ik het niet soepel gedraaid. Iedere paar seconden moet hij opnieuw bufferen. Het is dus gewoon onbruikbaar.

Ik heb Plex Pass, dus hardware transcoding is ingeschakeld, maar alsnog lukt het me niet om films van dergelijk formaat fatsoenlijk af te spelen. Ik gebruik Plex lokaal (dus vanaf het LAN, ben ook verbonden met Plex lokaal). Als ik een test doe door een bestand van 10GB over te zetten vanaf dezelfde PC waar ik Plex op probeer te kijken naar de NAS dan gebeurt dit met 100-130MB per seconde. Dus ik haal gewoon de max snelheid van 1000Mbit.

Ik heb het idee dat er een andere bottleneck is. Het vreemde is dat mijn CPU en RAM usage beide niet op 100% komen wanneer ik de film probeer te streamen. RAM verbruikt gaat van ongeveer 25% naar +-50%, CPU verbruik gaat van +-1% naar +-80-85%, ik gok dus dat er ergens nog iets beschikbaar blijft als reserve, maar dat de CPU wel degelijk de bottleneck is.

Waar zou het volgens jullie aan kunnen liggen en wat kan ik het beste upgraden? Een andere mogelijkheid die ik ook bekijk is het toevoegen van een GPU, maar ik heb geen idee of dit zal helpen en of die dan door Plex gebruikt kan worden voor hardware transcoding.

Dit is de huidige lijst met onderdelen:
- Processor: Intel Pentium G4560 Boxed
- MoBo: ASRock B250M Pro4
- Voeding: Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT
- RAM (8GB): Crucial CT8G4DFD8213

Mocht ik er een GPU in gaan zetten dan kom ik waarschijnlijk niet meer uit met mijn 160W PicoPSU (met 120W adapter: Leicke ULL Power Supply 120 W)

Een andere optie die ik zou overwegen is om dan maar in één keer een nieuw MoBo, processor en RAM geheugen te halen. Ik ben benieuwd naar jullie gedachten!
Als je lokaal 4k wilt streamen moet je geen transcoding gebruiken. Dus in plex op de client kwaliteit op maximaal zetten. Ik stream hier ook vanaf server naar LG C9 en dat werkt super zonder transcoding. Is er een reden dat je transcoding wilt gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:31
Meestal is het true-HD geluid dat getranscoded moet worden en als je dan ook PGS ondertitels hebt gaat plex ook de video trancoden en wordt het zwaar.

Als je niet naar een nvidia shield streamed kan je beter SRT ondertitels en geen true-HD gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PerlinNoise schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:27:
[...]

Als je lokaal 4k wilt streamen moet je geen transcoding gebruiken. Dus in plex op de client kwaliteit op maximaal zetten. Ik stream hier ook vanaf server naar LG C9 en dat werkt super zonder transcoding. Is er een reden dat je transcoding wilt gebruiken?
Dat heb ik ook ingesteld, maar toch gaat hij transcoden. Ik heb een LG C1 (model 2021), maar als ik op mijn pc naar de webpagina van plex ga (dus bijv. 192.168.1.10:32400) dan heb ik hetzelfde probleem.

Het gaat trouwens om MKV bestanden, maar dat zijn veel van mijn films in 1080p ook (rond de 10-20GB) en daar heb ik geen problemen mee.
menzo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:47:
Meestal is het true-HD geluid dat getranscoded moet worden en als je dan ook PGS ondertitels hebt gaat plex ook de video trancoden en wordt het zwaar.

Als je niet naar een nvidia shield streamed kan je beter SRT ondertitels en geen true-HD gebruiken.
Bij sommige films zit het ondertitelbestand in het MKV bestand, maar ook als het een film betreft met .SRT ondertitels speelt het probleem. Hoe kan ik controleren of het om True-HD geluid gaat? Bij een film staat bijvoorbeeld:
VERSIES: Orgineel (33.4 Mbps, 4K)
VIDEO: 4K HDR10 (HEVC Main 10)
mrmrmr schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:16:
@miicker Welke TV heb je precies? En welke SSD?
Tv is dus een LG C1 (deze: LG OLED55C16LA Zwart). Ik heb geen SSD in mijn server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-07 11:22
miicker schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Dat heb ik ook ingesteld, maar toch gaat hij transcoden. Ik heb een LG C1 (model 2021), maar als ik op mijn pc naar de webpagina van plex ga (dus bijv. 192.168.1.10:32400) dan heb ik hetzelfde probleem.

Het gaat trouwens om MKV bestanden, maar dat zijn veel van mijn films in 1080p ook (rond de 10-20GB) en daar heb ik geen problemen mee.

[...]

Bij sommige films zit het ondertitelbestand in het MKV bestand, maar ook als het een film betreft met .SRT ondertitels speelt het probleem. Hoe kan ik controleren of het om True-HD geluid gaat? Bij een film staat bijvoorbeeld:

[...]

[...]

Tv is dus een LG C1 (deze: LG OLED55C16LA Zwart). Ik heb geen SSD in mijn server.
De oplossing die ik gekozen heb is een Nvidia shield kopen. Ondersteunt een hele berg codecs, en bespaart veel transcoded op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
miicker schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:24:
Mischien leest en schrijft de software iets weg naar een harde schijf of USB key en is dat is vaak een bottleneck. Processen wachten meestal op disk I/O. Als er van meerdere plaatsen wordt gelezen en/of geschreven voegt dat latency toe. Dat heb je sowieso al bij een harde schijf met een index. Ik zou de video plaatsen (bij wijze van snelle buffer) op een SSD, die is goed in random lezen met lage latency.

Met strace kun je preciezer achterhalen of er een bottleneckprobleem is.

De TV heeft een 100Mbps netwerkaansluiting. Als er meer data is dan dat, "past" het niet in de bandbreedte. Als het netwerk verstopt is wordt er gewacht. Misschien kun je controleren of het full duplex is, dat scheelt weer iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
@miicker idd LG TV's hebben 100mbit poort. Je kunt beter wifi (400mbit) gebruiken. Had ik ook toen ik de tv net had en haperde ook erg met 4k. Overgeschakeld naar wifi had ik geen problemen meer. Ook vanaf HDD werkt 4k prima.

[ Voor 6% gewijzigd door PerlinNoise op 13-08-2022 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NordicMan
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-08-2024
Heb zelf ook een LG (c7, dus wat ouder) ook van het begin problemen gehad met 4ktruehd e.d. i.c.m. plex. De 100Mb/s poort is ook bagger. NVIDIA shield (niet de tube!) Is een aanrader. Tv is nu niets meer dan een monitor(as it should be)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@Houbie @mrmrmr @PerlinNoise @NordicMan ik denk niet dat een Nvidia shield voor veel verbetering gaat zorgen, aangezien dit probleem ook speelt op mijn desktop met 1Gbit aansluiting en op mijn PS5, en FireTV stick.

Mijn vermoeden is dus dat het echt aan de NAS zal liggen. De tv is trouwens al verbonden met WiFi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remc0_
@miicker in principe kunnen recentere iGPU’s veel transcodes doen, zie https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3 waar iemand met een J5005 meerdere 4K -> 1080p streams doet. Dus ik vermoed dat of de transcoding niet werkt, (heeft plex transcode logs?) of dat de iGPU je files niet support. Bovendien kan tonemapping ook roet in het eten gooien dus dat zou het kunnen zijn.

Je kan een dedicated GPU nemen maar dat gaat waarschijnlijk veel stroom vreten. Ik heb een GTX 970 een tijdje gebruikt maar in idle gebruikt deze al 45 W. Een Quadro zal vast minder zijn maar het lijkt me nog steeds aanzienlijk. En voor transcoding heb je ook nog een redelijk recente nodig voor veel codecs https://developer.nvidia....de-gpu-support-matrix-new.

Maar zoals @Houbie zegt, een Nvidia shield zal veel oplossen aangezien deze veel meer codecs kan afspelen dus heb je geen transcoding nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
computerbase.de heeft enkele maanden geleden de ASRock DeskMini B660 getest. Die blijkt behoorlijk veel vermogen te eisen. Met BIOS wijzigingen verbruikte hij 11W onder Windows 11. Dat is veel meer dan voorgangers zoals de DeskMini 310. Ongewijzigd was het idle verbruik 26W. Dat is erg hoog voor een computer zonder grafische kaart.

Alleen bij enabled werden power settings aangezet. Bij auto stonden ze uit.

De AcBel ADC027 19V 120W (DoE Level VI) voeding was ook aanwezig bij de Deskmini X300 (met AMD processor).

Het ziet er naar uit dat dit geen goede keuze is ten opzichte van een gewone desktop moederbord van dezelfde generatie. Maar zoals altijd zijn minder goede testresultaten ook resultaten en zijn ze ook nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Ik denk niet dat het aan je zelfbouw NAS ligt. Specs lijken me goed genoeg om 60gb 4k te transferren. Misschien toch het bestand wat je probeert af te spelen. Heb je idd al een bestand zonder TRUEHD geprobeerd? Vaak zitten er ook meerdere geluidkanalen in een MKV bestand, probeer eens de dolby geluidkanaal te selecteren en ondertiteling uit.

Edit: en probeer even DLNA server (zodat hij zeker weten niet gaat transcoderen, als het bestand niet compatable is met je tv speelt hij niet af), zodat je buiten Plex omgaat.
Installeren doe je zo: https://kb.synology.com/n..._DLNA_UPnP_compliant_DMAs
Dan via LG tv: Thuisdashboard zou je je DLNA server moeten zien.

[ Voor 23% gewijzigd door PerlinNoise op 14-08-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

PerlinNoise schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

Ik denk niet dat het aan je zelfbouw NAS ligt. Specs lijken me goed genoeg om 60gb 4k te transferren. Misschien toch het bestand wat je probeert af te spelen. Heb je idd al een bestand zonder TRUEHD geprobeerd? Vaak zitten er ook meerdere geluidkanalen in een MKV bestand, probeer eens de dolby geluidkanaal te selecteren en ondertiteling uit.

Edit: en probeer even DLNA server (zodat hij zeker weten niet gaat transcoderen, als het bestand niet compatable is met je tv speelt hij niet af), zodat je buiten Plex omgaat.
Installeren doe je zo: https://kb.synology.com/n..._DLNA_UPnP_compliant_DMAs
Dan via LG tv: Thuisdashboard zou je je DLNA server moeten zien.
Heb ook een g4560, snel genoeg om whatever te trancoderen al moet ik zeggen dat mijn cliënt een shield is dus tranzcoderen gebeurt zelden...

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Nu online

PuijkeN

euhm ?

miicker schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 01:24:
@Houbie @mrmrmr @PerlinNoise @NordicMan ik denk niet dat een Nvidia shield voor veel verbetering gaat zorgen, aangezien dit probleem ook speelt op mijn desktop met 1Gbit aansluiting en op mijn PS5, en FireTV stick.

Mijn vermoeden is dus dat het echt aan de NAS zal liggen. De tv is trouwens al verbonden met WiFi.
Als je een film afspeelt, ga naar de Plex web portal en rechtsboven zie je het status icoon met een 1 staan. Als je daar op klikt zie je wat je afspeelt en hoe (direct play of transcoding) en zie je hoeveel bandbreedte je verbruikt.

Mijn tv had vaak problemen bij bepaalde subtitles (image format) en was bv. eenvoudig opgelost door SRT te gebruiken? Ik vermoed dat je ook remux afspeelt dus veel GBs en hoge bandbreedte.

Ben in elk geval wel benieuwd naar de output van Plex status, daarmee ga je vermoed ik kunnen pinpointed waar het problem zich voordoet.

Nog een kleine toevoeging: zoals hierboven al gezegd, tenzij je hardwarematige decoding gebruikt moet je 4K afspelen met direct play. Geluid is vaak minder lastig qua transcoding, let ook op dat niet elke tv elk formaat afspeelt. Wanneer ik DTS op mijn tv speel crasht die na maximaal 1 minuut. Dat moet dan op de shield gespeeld worden ..

[ Voor 14% gewijzigd door PuijkeN op 14-08-2022 14:08 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PuijkeN schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Als je een film afspeelt, ga naar de Plex web portal en rechtsboven zie je het status icoon met een 1 staan. Als je daar op klikt zie je wat je afspeelt en hoe (direct play of transcoding) en zie je hoeveel bandbreedte je verbruikt.

Mijn tv had vaak problemen bij bepaalde subtitles (image format) en was bv. eenvoudig opgelost door SRT te gebruiken? Ik vermoed dat je ook remux afspeelt dus veel GBs en hoge bandbreedte.

Ben in elk geval wel benieuwd naar de output van Plex status, daarmee ga je vermoed ik kunnen pinpointed waar het problem zich voordoet.

Nog een kleine toevoeging: zoals hierboven al gezegd, tenzij je hardwarematige decoding gebruikt moet je 4K afspelen met direct play. Geluid is vaak minder lastig qua transcoding, let ook op dat niet elke tv elk formaat afspeelt. Wanneer ik DTS op mijn tv speel crasht die na maximaal 1 minuut. Dat moet dan op de shield gespeeld worden ..
Thanks, even gekeken, dit is de info die ik heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zjJcvLbg0YHBcFXEJlKQ9_KoUc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3TUSgDTEkwchsVZuiu3yF1WH.jpg?f=user_large

Ik snap niet dat hij de Video naar 1080p lijkt te transcoden, terwijl ik dit heb aangeklikt in de player:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ri-ujfTeZMd97pvTF0yIjrtfQTA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zjakjZ6jLd25psW7WobR4PHP.jpg?f=user_large

Ik heb daar ook geen optie voor direct play o.i.d.

Dit is RAM/CPU gebruikt volgens Plex:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1idc-jmoZPebshGCeBQWfwE650=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L89Py7VtCnUpq4QDgCDza1AU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
miicker schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Ik snap niet dat hij de Video naar 1080p lijkt te transcoden, terwijl ik dit heb aangeklikt in de player:
[Afbeelding]
Alles weergeven? Kies een optie zonder converteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Nu online

PuijkeN

euhm ?

miicker schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Thanks, even gekeken, dit is de info die ik heb:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb daar ook geen optie voor direct play o.i.d.

Dit is RAM/CPU gebruikt volgens Plex:
[Afbeelding]
Min of meer wat ik verwacht als je in een browser afspeelt (HDR en 4k, terwijl je scherm dat vermoedelijk niet is?). Ik denk dus dat je daarom geen direct play kan doen via de browser en je transcoding doet. De oplossing hiervoor is hardware transcoding, je iGPU kan dit normaal eenvoudig zonder dat je CPU op 100% zal zitten.

Interessanter wordt het als je dit op TV probeert af te spelen .. ik vermoed dat je dan een ander beel krijgt en hoop daar wat meer "direct play" te zien staan.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PerlinNoise schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Alles weergeven? Kies een optie zonder converteren.
Dit is al alles weergeven, als ik nog eens op die knop druk komen er geen opties bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Nu online

PuijkeN

euhm ?

miicker schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Dit is al alles weergeven, als ik nog eens op die knop druk komen er geen opties bij.
Net even getest bij mij, idem in de browser :)

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
miicker schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Idd, even bij mij gekeken. Ik heb dezelfde opties. Wss idd door HDR en direct play niet kan op non-hdr scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PuijkeN schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Min of meer wat ik verwacht als je in een browser afspeelt (HDR en 4k, terwijl je scherm dat vermoedelijk niet is?). Ik denk dus dat je daarom geen direct play kan doen via de browser en je transcoding doet. De oplossing hiervoor is hardware transcoding, je iGPU kan dit normaal eenvoudig zonder dat je CPU op 100% zal zitten.

Interessanter wordt het als je dit op TV probeert af te spelen .. ik vermoed dat je dan een ander beel krijgt en hoop daar wat meer "direct play" te zien staan.
Op de TV is direct play inderdaad wel beschikbaar. Dat werkte alleen nog niet echt goed, maar volgens mij komt dit voornamelijk doordat de WiFi verbinding ineens heel instabiel was. Al voordat ik de film startte gaf Plex op de TV twee keer de melding dat de TV geen verbinding had met internet. Toen ik de film kon starten werkte het ongeveer 2 minuten goed, toen stopte de film ermee en kreeg ik de melding dat hij weer geen verbinding had.

Nu even de router herstart, maar het lijkt dus wel te werken nu. Misschien toch omdat ik ondertiteling uit heb gezet. Binnenkort als het minder warm is (ik zit nu achter mijn desktop in een kamer met airco, tv staat beneden, geen airco) wat meer testen.

Maar ik maak voornamelijk op uit jullie reacties dat snellere hardware niet heel veel zal oplossen, enkel als ik naar de nieuwste generatie CPU met iGPU ga dat ik er wat voordeel uit kan halen (maar dat betekend dus ook een nieuw MoBo).
Een andere mogelijke oplossing is een NVIDIA Shield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
miicker schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:45:
[...]

Op de TV is direct play inderdaad wel beschikbaar. Dat werkte alleen nog niet echt goed, maar volgens mij komt dit voornamelijk doordat de WiFi verbinding ineens heel instabiel was. Al voordat ik de film startte gaf Plex op de TV twee keer de melding dat de TV geen verbinding had met internet. Toen ik de film kon starten werkte het ongeveer 2 minuten goed, toen stopte de film ermee en kreeg ik de melding dat hij weer geen verbinding had.

Nu even de router herstart, maar het lijkt dus wel te werken nu. Misschien toch omdat ik ondertiteling uit heb gezet. Binnenkort als het minder warm is (ik zit nu achter mijn desktop in een kamer met airco, tv staat beneden, geen airco) wat meer testen.

Maar ik maak voornamelijk op uit jullie reacties dat snellere hardware niet heel veel zal oplossen, enkel als ik naar de nieuwste generatie CPU met iGPU ga dat ik er wat voordeel uit kan halen (maar dat betekend dus ook een nieuw MoBo).
Zorg dat de tv verbonden is op 5ghz en kanaal 36.
Wat voor router heb je en hoever staat deze van de tv?
Misschien beter investeren in paar access points. Of Shield als je een versterker hebt die TrueHD ondersteund. Mijn LG C9 heeft geen passthrough voor TrueHD, maar ik vind DTS-HD prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PerlinNoise schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:51:
[...]

Zorg dat de tv verbonden is op 5ghz en kanaal 36.
Wat voor router heb je en hoever staat deze van de tv?
Misschien beter investeren in paar access points. Of Shield als je een versterker hebt die TrueHD ondersteund. Mijn LG C9 heeft geen passthrough voor TrueHD, maar ik vind DTS-HD prima.
Ik heb gewoon het standaard modem van Ziggo dat zorgt voor draadloos internet. Die staat in de meterkast, maar bereik bij de tv is prima. Met een speedtest haal ik daar op de telefoon ook wel iets van 250Mbit (van de 350). Ik zal binnenkort even kijken of ik een speedtest kan doen via de browser op de tv.

Ik heb verder geen versterker. Gewoon de LG C1 en een soundbar van Bose.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Nu online

PuijkeN

euhm ?

miicker schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:45:
[...]

Nieuwe hardware gaat je niet echt verder helpen … zonder hardwarematige transcoding is het gewoon erg lastig om iets te doen met 4K streams.. je kan dan beter investeren in een Plex Pass zodat je HW encoding kan doen via de igpu - die is zat snel.

Een shield is en blijft ook afhankelijk van de verbinding, waar volgens mij nu je probleem ligt. Die heeft wel een gig poort, maar moet dan wel via kabel aangesloten zijn.

Is er geen speedtest in de Netflix app? Ik heb weinig vertrouwen in TV WIFI, zelfs als die in theorie 400mbit ondersteund, komt dat er naar mijn mening quasi nooit uit …

Ik vraag me ergens af of de wireless wel sneller is dan de LAN.

Maar we gaan misschien te veel off-topic voor deze topic hiermee :)

[ Voor 57% gewijzigd door PuijkeN op 14-08-2022 15:24 ]

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PuijkeN schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:21:
[...]

Nieuwe hardware gaat je niet echt verder helpen … zonder hardwarematige transcoding is het gewoon erg lastig om iets te doen met 4K streams.. je kan dan beter investeren in een Plex Pass zodat je HW encoding kan doen via de igpu - die is zat snel.

Een shield is en blijft ook afhankelijk van de verbinding, waar volgens mij nu je probleem ligt. Die heeft wel een gig poort, maar moet dan wel via kabel aangesloten zijn.

Is er geen speedtest in de Netflix app? Ik heb weinig vertrouwen in TV WIFI, zelfs als die in theorie 400mbit ondersteund, komt dat er naar mijn mening quasi nooit uit …

Maar we gaan misschien te veel off-topic voor deze topic hiermee :)
Ik heb al Plex Pass (lifetime), dus hardware transcoding zou moeten werken. Ik zal binnenkort eens een speedtest doen via de browser op de tv en anders via Netflix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
PuijkeN schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:21:
[...]

Hmm ja komt dus wel uit ;) (400mbit connectie, maar door half duplex maar 200mbit throughput.)
Igg 2x zo snel als LAN.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haara8O727IYcEhTdKtmbgDQhGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyRv43R9mQcW4j5jCXVIkWvg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door PerlinNoise op 14-08-2022 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@miicker
Vanaf de Kaby Lake processor wordt HEVC10 ondersteund, en deze processor is een Kaby Lake. Het processorverbruik is bij jou toch tamelijk hoog. Hier kun je hardware decoding aanzetten of controleren of het aan staat. Of de hardware dan echt gebruikt wordt is een tweede, ik zou ook in de logs kijken.

Als het niet lukt: misschien kun je andere software met Intel Quick Sync Video ondersteuning proberen?

@Houbie Wat is het idle en running verbruik van jouw Nvidia shield?

Dit soort kastjes hebben vaak een ARM processor die waarschijnlijk zuiniger is in gebruik dan x86. Ik zie dat de Tegra X1 of Tegra X1+ processor wordt toegepast in verschenen Nvidia Shield TV (Pro) varianten tussen 2015 en 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PerlinNoise schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:28:
[...]

Hmm ja komt dus wel uit ;) (400mbit connectie, maar door half duplex maar 200mbit throughput.)
Igg 2x zo snel als LAN.

[Afbeelding]
Net ook even geprobeerd. Via Speedtest.net haal ik maar 47Mbps (en 37 upload, maar ik heb dan ook nog geen glasvezel) +, via Netflix 58Mbps. Daar zit dus in ieder geval wel verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Nu online

PuijkeN

euhm ?

mrmrmr schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:06:
@miicker
Vanaf de Kaby Lake processor wordt HEVC10 ondersteund, en deze processor is een Kaby Lake. Het processorverbruik is bij jou toch tamelijk hoog. Hier kun je hardware decoding aanzetten of controleren of het aan staat. Of de hardware dan echt gebruikt wordt is een tweede, ik zou ook in de logs kijken.

Als het niet lukt: misschien kun je andere software met Intel Quick Sync Video ondersteuning proberen?

@Houbie Wat is het idle en running verbruik van jouw Nvidia shield?

Dit soort kastjes hebben vaak een ARM processor die waarschijnlijk zuiniger is in gebruik dan x86. Ik zie dat de Tegra X1 of Tegra X1+ processor wordt toegepast in verschenen Nvidia Shield TV (Pro) varianten tussen 2015 en 2019.
HW transcoding wordt niet gebruikt want in de screenshot staat er “Transcoderen” terwijl dat eigenlijk “Transcoderen (hw)” zou moeten zijn indien het hardwarematig gebeurd.

Er zijn verschillende mogelijkheden waarom het niet werkt:
- docker container niet goed geconfigureerd
- niet ingeschakeld op de plex server

De shield is niet geweldig zuinig, hij gaat standaard in stand-by en is daarbij altijd warm (althans mijn 2015 versie). Ik meen me te herinneren dat die altijd 2 3.5 Watt verbruikt wanneer hij niet gebruikt wordt wat eigenlijk belachelijk veel is …
miicker schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:44:
[...]

Net ook even geprobeerd. Via Speedtest.net haal ik maar 47Mbps (en 37 upload, maar ik heb dan ook nog geen glasvezel) +, via Netflix 58Mbps. Daar zit dus in ieder geval wel verbetering.
Wat voor internet verbinding heb je ? Indien je bv. 250/50 hebt ofzo, vind ik de downloadsnelheid nu ook niet heel indrukwekkend.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PuijkeN schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

HW transcoding wordt niet gebruikt want in de screenshot staat er “Transcoderen” terwijl dat eigenlijk “Transcoderen (hw)” zou moeten zijn indien het hardwarematig gebeurd.

Er zijn verschillende mogelijkheden waarom het niet werkt:
- docker container niet goed geconfigureerd
- niet ingeschakeld op de plex server

De shield is niet geweldig zuinig, hij gaat standaard in stand-by en is daarbij altijd warm (althans mijn 2015 versie). Ik meen me te herinneren dat die altijd 2 3.5 Watt verbruikt wanneer hij niet gebruikt wordt wat eigenlijk belachelijk veel is …

[...]

Wat voor internet verbinding heb je ? Indien je bv. 250/50 hebt ofzo, vind ik de downloadsnelheid nu ook niet heel indrukwekkend.
Mijn pakket is:
350Mbps download
35Mbps upload

Ik had het vinkje bij "Hardwareversnelling gebruiken indien beschikbaar", nog niet aan staan. Dat heb ik nu wel gedaan, dit zijn mijn transcode instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxMg4F9f07qXU5UWs92iRRjpWkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtFOxKgPADYSQRm5fsJ8SGeH.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als ik nu dezelfde film kijk dan lijkt hij nog altijd niet gebruik te maken van HW transcoding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0-zyTR-PlB3t3e_6VCVZC5bmWo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nmqriIn0Cl5B3vgFgZRxYPGE.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
miicker schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:04:
[...]

Mijn pakket is:
350Mbps download
35Mbps upload
Wifi verbinding naar je tv is dus niet snel genoeg.
Je moet meer als 100mbit halen voor 4k MKV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
andru123 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:06:
Is transcoderen echt nodig? Afspelen as-is is sneller
Ik weet het, maar in dit voorbeeld heb ik geen optie voor directplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Laatst online: 13-07 21:08
[...]

Mijn pakket is:
350Mbps download
35Mbps upload

Ik had het vinkje bij "Hardwareversnelling gebruiken indien beschikbaar", nog niet aan staan. Dat heb ik nu wel gedaan, dit zijn mijn transcode instellingen:
[Afbeelding]

Maar als ik nu dezelfde film kijk dan lijkt hij nog altijd niet gebruik te maken van HW transcoding.
[Afbeelding]
waar draai je plex op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik draai Plex in een Docker container op een zelfbouw server. Gebruikte hardware heb ik eerder hier geplaatst: miicker in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Laatst online: 13-07 21:08
miicker schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:29:
[...]

Ik draai Plex in een Docker container op een zelfbouw server. Gebruikte hardware heb ik eerder hier geplaatst: miicker in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Ziet je docker de gpu ook? Kun je dat controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
@miicker Voordat je HW transcoding in je docker container kan gebruiken moet je deze doorgeven aan je container, wat gebruik je om je containers te managen? Portainer/docker-compose of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kippensoep91
@mrmrmr Hier is mijn vervolgpost na de aankoop:

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 145,-€ 145,-
1MoederbordenGigabyte H610M S2H DDR4 (rev. 1.1)€ 92,98€ 92,98
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 65,90€ 65,90
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 5,52€ 5,52
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 6,95€ 6,95
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable Drive 5TB Zwart€ 109,-€ 218,-
2Geheugen internCrucial CT8G4DFRA32A€ 26,-€ 52,-
1VoedingenMini-box picoPSU 120€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 163,99€ 163,99
1Overige componentenMini-box PCI Bracket€ 4,04€ 4,04
Totaal€ 786,37

(Moederbord is rev1.2, maar die staat niet op tweakers)
Meting verbruik: Brennenstuhl PM 231 E
Geen casefans (alleen stock CPU)
USB muis + toetsenbord + HDMI scherm aangesloten
Ubuntu 22.04 geïnstalleerd
Verbuik: 43W -> damn dat was even schrikken

Daarna jouw post tegen Dietibol onderzocht en zelf ook heel veel in de bios geprobeerd + powertop gedaan (wel mijn usb toetsenbord en muis nog teruggezet omdat deze teveel haperden met powertop op "good")
Verbuik: 25-26W Is het normaal dat ik maar C7 haal terwijl ik toch C10 heb aanstaan in de bios?

Mooie daling ten opzicht van voorheen. Ook wist ik dat ik meer verbruik dan gemiddeld zou hebben door de keuze van geheugen, nvme en lga1700, maar toch ben ik nogal teleurgesteld met dit resultaat, zeker als ik vergelijk wat ik hier allemaal terug zie :-(

Dan heb ik ook nog even mijn raspberry pi 2gb bekeken en deze zit maar op 13.1W. Dus ik zou een verdubbeling in energiekosten hebben mocht ik deze hierdoor vervangen... beetje teleurstellend en demotiverend om de overstap te maken... Ben eerder aan het overwegen om delen van de aankoop retour te sturen als het niet zuiniger kan zijn.

Zou je even willen kijken of je iets ziet dat ik over het hoofd zie? Alvast hartelijke bedankt _/-\o_
Screenshots van bios en powertop: https://imgur.com/a/UgTgb1k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
LittleKiller schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:33:
[...]

Ziet je docker de gpu ook? Kun je dat controleren?
Ik weet niet hoe ik dat kan controleren.
Remc0_ schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:38:
@miicker Voordat je HW transcoding in je docker container kan gebruiken moet je deze doorgeven aan je container, wat gebruik je om je containers te managen? Portainer/docker-compose of iets anders?
Ik gebruik Xpenology, dus ik draai DSM van Synology op mijn NAS als OS. Daarop heb ik Docker geïnstalleerd en via de Docker GUI heb ik Plex geïnstalleerd (officiële Plex container: plexinc/pms-docker:latest).

Ik heb ook mijn PGID en PUID ingesteld etc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGMvOfrFG-vfP3AVruSTIdNaFv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMdEeSCFW04zb5karuitCJc7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remc0_
miicker schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:07:
[...]

[...]

Ik gebruik Xpenology, dus ik draai DSM van Synology op mijn NAS als OS. Daarop heb ik Docker geïnstalleerd en via de Docker GUI heb ik Plex geïnstalleerd (officiële Plex container: plexinc/pms-docker:latest).

Ik heb ook mijn PGID en PUID ingesteld etc:
[Afbeelding]
Oké dat maakt het wel iets lastiger, de DSM Docker GUI staat je niet toe om een GPU door te geven aan de container, dus je moet dan aan de gang met een docker-compose. Je kan ook portainer gebruiken voor je GUI maar deze heeft ook geen GUI pass through support (zit momenteel nog in een PR https://github.com/portai...3#issuecomment-1129474969).

Op deze reddit post wordt ook uitgelegd hoe je HW transcoding kan gebruiken https://www.reddit.com/r/...scoding_on_synology_1520/. En als je dezelfde volumes gebruikt als de container die je hebt opgezet met je GUI dan blijven al je instellingen hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Kippensoep91 Was de eerste verbruiksmeting in de BIOS of in Ubuntu? In BIOS is dat aan de hoge kant, maar niet schrikbarend hoog. Onder Ubuntu is het wel hoog.

Vermoedelijk spelen meerdere factoren een rol in ongelijke mate.

Heb je een bedraad toetsenbord en muis? Die zouden niet mogen haperen.

Een USB3 key kan meerdere Watts verbruiken (wordt heet). Beter is een SSD toe te passen of desnoods een USB2 key.

Wat ik verder nog zag in de BIOS settings:
Schakel DevSlp aan voor SATA devices, alleen uitschakelen als er problemen zijn. Hot plug uitschakelen.
Ik zal de BIOS handleiding bekijken. Zie edit onderaan.

Er zijn 1295 wakeups per seconde, dat is tamelijk veel. De timer en gnome zijn druk bezig.
De cpu verbruik 36% en bij een ander scherm 16%. Wat verbruikt er zo veel? Kijk bijvoorbeeld met top. Dit alleen al kan een groot deel van het verbruik verklaren.

Om metingen vergelijkbaar te maken kun je het beste meten met netwerk actief, SSD, geen andere storage, bedraad USB toetsenbord/muis, monitor in slaapstand (via software), alle optimalisaties voor Linux zoals in de topic start. Powertop optimalisatie moet worden uitgevoerd na iedere herstart.

Heb je dmesg output als tekst?

uname -a output?

De C-states van de cpu worden niet correct getoond. Dat kan minstens 2 redenen hebben. De eerste is dat er i915 of cpu driver ontbreekt of niet wordt geladen (dat is te zien in dmesg). Een andere mogelijke reden is dat powertop nog niet is aangepast aan de nieuwe hardware. Kijk eens of je een nieuwere versie (package) kan vinden voor Ubuntu. Intel heeft als laatste versie 2.14 van april 2021.

Er is sinds april 2022 Linux kernel support voor Alder Lake idle. Dit is de intel_idle driver. De Linux distributie moet die ondersteunen en laden, misschien is het nog niet aanwezig in jouw Ubuntu versie. Sommige distributies hebben driver packages/updates.

Edit1: 15 aug 2022 08:00
BIOS aanpassingen:
System Memory Multiplier: Auto/SPD (zorg dat SPD settings worden gebruikt)
Memory Enhancement Settings: Normal (we willen geen XMP)
Power Limit TDP (Watts) Pl1: 45
Power Limit TDP (Watts) Pl2: 45
Platform Power Limit1: 45
Platform Power Limit2: 45
(Normaal zijn PL1/PL2 oplopende waarden, maar de bedoeling hier is om turbo boost uit te schakelen, dat verbruikt veel energie en levert relatief weinig op)

Platform Power Management: enabled (ASPM)
PEG ASPM: enabled
PCH ASPM: enabled
DMI ASPM: enabled
S3 Save Mode: enabled (vanuit besturingssysteemsoftware regelen)
ErP: enabled
Power Loading: disabled
RC6(Render Standby): enabled

SATA controller
Aggressive LPM Support: enabled
per port:
SATA port DevSlp: enabled
Hot plug: disabled
Configured as eSATA: Hot plug disabled

Deze ASPM en lagere settings staan al grotendeels zo en die zorgen voor een flinke energiebesparing.

Vt-d: enabled

Virtualisatie aanzetten als het wordt gebruikt. Virtualisatie van een complete computer zorgt voor een overhead, dus niet aan te raden voor een laag verbruik. Er zijn scheidingsmogelijkheden met minder impact.

Kijk of JEDEC wordt gebruikt met i2c-tools en decode-dimms. Of kijk in de BIOS onder SPD Info. Het is mij niet duidelijk of dat de actieve settings toont. De BIOS toont 1.2V en dat is de standaard JEDEC spanning, goed dus.

Je bent gegaan van een traag systeem met lage TDP naar een snel systeem met toeters en bellen, verwacht niet dat je het allerlaagste verbruik haalt. Ik denk dat 10W in standaard configuratie (zonder de hard disks aangesloten, zonder USB key, etc.) mogelijk zou moeten zijn in het algemeen op Alder Lake, maar is nog steeds weinig informatie beschikbaar over het idle verbruik dus dit is slechts een inschatting. Jij bent in ieder geval een pionier.

[ Voor 30% gewijzigd door mrmrmr op 15-08-2022 08:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Nu online

PuijkeN

euhm ?

[...]

Mijn pakket is:
350Mbps download
35Mbps upload
Dan vind ik je wifi verbinding inderdaad niet geweldig snel .. met de kwaliteit die jij wil afspelen heb je volgens mij ook meer nodig dan +- 50 Mbit. Ik weet niet of je remux afspeelt of gewoon een hoge kwaliteit rip maar bij films van 20-30GB zie ik hier zelf regelmatig 50-60Mbit staan in Plex - dat lijk jij dus niet te halen.. Remux is vaak nog hoger.

Kan je testen door tijdelijk even een kabel aan te sluiten (vermoed ook niet zo eenvoudig gezien je TV zo te zien aan de muur hangt..)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit gaat zeker helpen als je op iets anders kijkt dan op je TV (browser, remote, alles wat die hoge kwaliteit niet ondersteund), ik kan je helaas niet helpen hoe je dit op je NAS configureert. Ik geef volgende mee in mijn docker-compose file:

code:
1
2
devices:
      - /dev/dri:dev/dri

Weet echter niet hoe je dat in Xpenology voor elkaar krijgt, je moet daarvoor zoals hierboven al gezegd docker-compose ook gebruiken. Ik kwam bv. deze procedure tegen: https://drfrankenstein.co...nas-hardware-transcoding/

Enige wat je nog rest is je docker-compose file aanmaken (met wat reverse engineering van de settings die je nu ziet in de GUI). Er staan enkele voorbeelden op de site, maar die werken met de linuxserver container (welke trouwens ook gewoon doet wat het moet doen, ik gebruik die ook ifv de officiele container).
miicker schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:07:
[...]

Door in een shell van de Plex container het commando "ls /dev/dri" te draaien, dat zal bij jou geen output geven vermoed ik.

[ Voor 6% gewijzigd door PuijkeN op 14-08-2022 23:07 ]

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kippensoep91
@mrmrmr Enorm bedankt voor je hulp, zie hieronder voor meer info
mrmrmr schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:04:
@Kippensoep91 Was de eerste verbruiksmeting in de BIOS of in Ubuntu? In BIOS is dat aan de hoge kant, maar niet schrikbarend hoog. Onder Ubuntu is het wel hoog.
Alle vorige metingen waren gedaan in Ubuntu.

Opmerking (misschien belangrijk?): sudo powertop --auto-tune geeft wel elke keer de melding dat file will be loaded aftertaking minimum number of measurement(s) with battery only. Als ik dit google, zeggen ze dat dit normaal is, enkel wordt er bij mij geen aantal measurements gegeven (omdat ik geen batterij heb?)

Nieuwe metingen (allemaal USB muis, toetsenbord, HDMI scherm, UTP, geen HDD):
  1. PC uit: Bios van vorige post: 1.1 W
  2. (zonder bios aanpassingen was dit gisteren 2-3W)
  3. In bios: Bios van vorige post: 55.8-55.9W (constant)
  4. Ubuntu: Bios van vorige post, zonder HDDs: minimum 16.1 W (relatief constant)
  5. Ubuntu: Bios van vorige post, zonder HDDs + powertop: 14.6 W (eerst 12W, maar na sluiten terminal terug omhoog en zakte het niet meer zo laag)
  6. Ubuntu: Biossettings van jou, zonder HDDs: minimum 15.9 W (schommelingen naar 16.3 W)
  7. Ubuntu: Biossettings van jou, zonder HDDs + powertop: 14.5 W (ook hier eerst 11 W, maar na enkel terminal sluiten, sprong het terug omhoog naar 14.4 W relatief constant)
  8. Ubuntu: Biossettings van jou, met de 2x HDD: minimum 24.3 W (veel sprongen tussen 24-26W
  9. Ubuntu: Biossettings van jou, met de 2x HDD + powertop: minimum 22.8 W (ook hier opnieuw eerst minimum 19.9 W, maar na sluiten terminal krijg ik het niet meer lager).
Dus lijken me al 2 problemen:
1) Powertop haalt eerst een minimum, maar daarna niet meer?
2) De 2x HDD zijn veel minder zuinig dan gedacht?

Alle metingen waren genomen na ongeveer een minuut niets doen, wanneer het verbruikt niet meer veel schommelde. Maar dus allemaal voordat het scherm in slaapstand ging, want ik heb ergens nog iets fout in de bios staan dat vanaf de 5min idle voorbij zijn, het scherm zwart wordt en ik deze niet meer terug kan wakker maken (noch toetsen induwen, noch muis bewegen doet iets, hdmi in en uit ook niet). En vreemd genoeg in deze slaapstand(?) springt het verbruik naar 31W...(derde probleem :+ ) Met de 2 HDDs springt het naar 37.2W in slaapstand(?). Als de bios op standaardinstellingen staat, krijg ik hem wel wakker.
mrmrmr schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:04:Heb je een bedraad toetsenbord en muis? Die zouden niet mogen haperen.

Een USB3 key kan meerdere Watts verbruiken (wordt heet). Beter is een SSD toe te passen of desnoods een USB2 key.
Haperingen was misschien een slecht woord, de muis en toetsenbord leken telkens na een paar seconden niet gebruikt te zijn in slaap te gaan, waardoor als ik daarna begon te typen, de eerste seconden nog niets geregistreerd werd. Daarna werkt prima als continue gebruikt wordt. Terug op bad zetten bij powertop verhelpt het probleem. Voor de metingen in deze post heb ik het op good laten staan.
mrmrmr schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:04:Er zijn 1295 wakeups per seconde, dat is tamelijk veel. De timer en gnome zijn druk bezig.
De cpu verbruik 36% en bij een ander scherm 16%. Wat verbruikt er zo veel? Kijk bijvoorbeeld met top. Dit alleen al kan een groot deel van het verbruik verklaren.
Helaas zie ik niets speciaals in top (mogelijks die cpu verbruiken van de screenshot tool?). Maximaal cpu verbruik is 0.3% af en toe door gnome-shell, gnome-terminal- en een paar anderen af en toe (rcu_sched, kworker/u16:1-events_freezable_power_ en top zelf
Tekst is te lang om hier neer te zetten: https://we.tl/t-7ApjFEOwdf
Linux homeserver 5.15.0-46-generic #49-Ubuntu SMP Thu Aug 4 18:03:25 UTC 2022 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
mrmrmr schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:04:De C-states van de cpu worden niet correct getoond. Dat kan minstens 2 redenen hebben. De eerste is dat er i915 of cpu driver ontbreekt of niet wordt geladen (dat is te zien in dmesg). Een andere mogelijke reden is dat powertop nog niet is aangepast aan de nieuwe hardware. Kijk eens of je een nieuwere versie (package) kan vinden voor Ubuntu. Intel heeft als laatste versie 2.14 van april 2021.

Er is sinds april 2022 Linux kernel support voor Alder Lake idle. Dit is de intel_idle driver. De Linux distributie moet die ondersteunen en laden, misschien is het nog niet aanwezig in jouw Ubuntu versie. Sommige distributies hebben driver packages/updates.
Geen idee hoe ik deze driver moet vinden/installeren. De software updater zegt dat ik up to date ben. Ik heb gekeken tussen mijn software packages en en daar staat "No additional drivers available"... sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade geeft ook niets nieuws. (geen idee of ik iets dom zeg :+ )
mrmrmr schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:04:Edit1: 15 aug 2022 08:00
BIOS aanpassingen:
System Memory Multiplier: Auto/SPD (zorg dat SPD settings worden gebruikt)
Memory Enhancement Settings: Normal (we willen geen XMP)
Power Limit TDP (Watts) Pl1: 45
Power Limit TDP (Watts) Pl2: 45
Platform Power Limit1: 45
Platform Power Limit2: 45
(Normaal zijn PL1/PL2 oplopende waarden, maar de bedoeling hier is om turbo boost uit te schakelen, dat verbruikt veel energie en levert relatief weinig op)

Platform Power Management: enabled (ASPM)
PEG ASPM: enabled
PCH ASPM: enabled
DMI ASPM: enabled
S3 Save Mode: enabled (vanuit besturingssysteemsoftware regelen)
ErP: enabled
Power Loading: disabled
RC6(Render Standby): enabled

SATA controller
Aggressive LPM Support: enabled
per port:
SATA port DevSlp: enabled
Hot plug: disabled
Configured as eSATA: Hot plug disabled

Deze ASPM en lagere settings staan al grotendeels zo en die zorgen voor een flinke energiebesparing.

Vt-d: enabled

Virtualisatie aanzetten als het wordt gebruikt. Virtualisatie van een complete computer zorgt voor een overhead, dus niet aan te raden voor een laag verbruik. Er zijn scheidingsmogelijkheden met minder impact.
Bedankt om het na te kijken, helaas was er maar weinig aanpasbaar in de bios dat ik nog niet had aangepast dat je opnoemt. Ongeveer de helft wat je opnoemt is niet aanpasbaar. Ook heb ik al gezien dat sommige figuurtjes in de biosmanual er anders uitzien dan de echte bios.
mrmrmr schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:04:Kijk of JEDEC wordt gebruikt met i2c-tools en decode-dimms. Of kijk in de BIOS onder SPD Info. Het is mij niet duidelijk of dat de actieve settings toont. De BIOS toont 1.2V en dat is de standaard JEDEC spanning, goed dus.
Ja, bios geeft JEDEC aan in SPD met 1.2V
mrmrmr schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:04:Je bent gegaan van een traag systeem met lage TDP naar een snel systeem met toeters en bellen, verwacht niet dat je het allerlaagste verbruik haalt. Ik denk dat 10W in standaard configuratie (zonder de hard disks aangesloten, zonder USB key, etc.) mogelijk zou moeten zijn in het algemeen op Alder Lake, maar is nog steeds weinig informatie beschikbaar over het idle verbruik dus dit is slechts een inschatting. Jij bent in ieder geval een pionier.
Ja, klopt, misschien was ik een beetje te optimistisch over het gebruik. En misschien niet het beste idee om een pioneer te zijn met zo goed als geen kennis van linux os 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PuijkeN schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:05:
[...]

Dan vind ik je wifi verbinding inderdaad niet geweldig snel .. met de kwaliteit die jij wil afspelen heb je volgens mij ook meer nodig dan +- 50 Mbit. Ik weet niet of je remux afspeelt of gewoon een hoge kwaliteit rip maar bij films van 20-30GB zie ik hier zelf regelmatig 50-60Mbit staan in Plex - dat lijk jij dus niet te halen.. Remux is vaak nog hoger.

Kan je testen door tijdelijk even een kabel aan te sluiten (vermoed ook niet zo eenvoudig gezien je TV zo te zien aan de muur hangt..)

[...]

Dit gaat zeker helpen als je op iets anders kijkt dan op je TV (browser, remote, alles wat die hoge kwaliteit niet ondersteund), ik kan je helaas niet helpen hoe je dit op je NAS configureert. Ik geef volgende mee in mijn docker-compose file:

code:
1
2
devices:

Weet echter niet hoe je dat in Xpenology voor elkaar krijgt, je moet daarvoor zoals hierboven al gezegd docker-compose ook gebruiken. Ik kwam bv. deze procedure tegen: https://drfrankenstein.co...nas-hardware-transcoding/

Enige wat je nog rest is je docker-compose file aanmaken (met wat reverse engineering van de settings die je nu ziet in de GUI). Er staan enkele voorbeelden op de site, maar die werken met de linuxserver container (welke trouwens ook gewoon doet wat het moet doen, ik gebruik die ook ifv de officiele container).

[...]

Door in een shell van de Plex container het commando "ls /dev/dri" te draaien, dat zal bij jou geen output geven vermoed ik.
Ik heb de tutorial gevolgd, maar krijg de melding dat de directory "/dev/dri" niet bestaat, ik heb via WinSCP gekeken en die heb ik inderdaad niet. Een zoektocht op het internet bracht me in een topic van het Xpenology forum, daar hebben veel mensen dat issue, maar ik heb helaas nog niet echt een oplossing gevonden. Denk dat ik HW transcoding maar ga opgeven..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
[...]
@miicker
Voor bijvoorbeeld 1917 88 MBPS (bestand van 80GB) heb je een bandbreedte nodig van minimaal 107 Mbps wil je dat het niet stottert. Ook met een LAN verbinding op LG C1 (max 100mbps) haal je dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9LEvbyg1nHFsy5_ivo1e_P9CU8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9xDITM3NxH4SIkO2nJMA01o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFFKxjGIG5MCW1rHTVvTdpgGus0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YfLJuKB4620x2nNs50izWaJ.jpg?f=fotoalbum_tile

HW transcoding heb je niet nodig, direct play is altijd het beste en je tv kan dat makkelijk aan. Zorg voor 5GHZ wifi op kanaal 36 en je problemen zijn opgelost. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door PerlinNoise op 15-08-2022 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Kippensoep91

De PL1/PL2 is misschien greyed out als turbo al uitstaat. Er is inderdaad een verschil tussen jouw BIOS en de handleiding van Gigabyte.
Linux homeserver 5.15.0-46-generic #49-Ubuntu SMP Thu Aug 4 18:03:25 UTC 2022 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
Ik denk dat niet de Alder Lake compatible intel_idle driver wordt geladen onder Linux. Ik zie wel intel_pstate in dmesg.

De benodigde kernel zou minstens 5.16 moeten zijn en bij voorkeur de allerlaatste kernel die je kunt vinden.

De laatste kernels ("test") die ik kon vinden: https://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v5.19.1/

[ 4.720254] i915 0000:00:02.0: [drm] Finished loading DMC firmware i915/adls_dmc_ver2_01.bin (v2.1)

De grafische driver voor adl (Alder Lake) wordt hier correct geladen.

Ik zie een aantal ACPI errors zoals deze:
[    0.203628] ACPI BIOS Error (bug): Failure creating named object [\ADBG], AE_ALREADY_EXISTS (20210730/dswload2-326)
[    0.203634] fbcon: Taking over console
[    0.203640] ACPI Error: AE_ALREADY_EXISTS, During name lookup/catalog (20210730/psobject-220)
[    0.203643] ACPI: Skipping parse of AML opcode: Method (0x0014)
[    0.214240] ACPI BIOS Error (bug): Could not resolve symbol [\_SB.PC00.I2C1.TPL1], AE_NOT_FOUND (20210730/dswload2-162)
[    0.214245] ACPI Error: AE_NOT_FOUND, During name lookup/catalog (20210730/psobject-220)
[    0.214246] ACPI: Skipping parse of AML opcode: Scope (0x0010)

Ik denk dat een flink deel van het verbruik te wijten is aan actieve processen met een hoge cpu last, vermoedelijk gnome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PerlinNoise schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:14:
[...]

@miicker
Voor bijvoorbeeld 1917 88 MBPS (bestand van 80GB) heb je een bandbreedte nodig van minimaal 107 Mbps wil je dat het niet stottert. Ook met een LAN verbinding op LG C1 (max 100mbps) haal je dat niet.

[Afbeelding][Afbeelding]

HW transcoding heb je niet nodig, direct play is altijd het beste en je tv kan dat makkelijk aan. Zorg voor 5GHZ wifi op kanaal 36 en je problemen zijn opgelost. ;)
Ik zal de instellingen eens aanpassen. Dien ik het kanaal in te stellen op mijn modem, of op mijn TV? En mijn 5Ghz netwerk heeft dezelfde naam als het 2,4Ghz netwerk, kan ik de TV dan toch dwingen gebruik te maken van het 5Ghz netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
[...]

[...]

code:
1
2
devices:

[...]

Ik ben erachter waarom ik de map /dev/dri/ mis. Dit komt omdat ik DS3622xs+ emuleer, die een Intel Xeon processor heeft die geen Intel QuickSync ondersteund. Nu heb ik even wat uurtjes gespendeerd aan het omzetten van mijn systeem naar een DS918+, deze heeft een processor die wel QuickSync ondersteund. Volgens [url=deze]https://xpenology.com/forum/topic/61634-dsm-7x-loaders-and-platforms/[/] tabel ondersteund de DS918+ QuickSync Transcoding. De map /dev/dri/ is ook aanwezig, dus een stap in de goede richting.

Ik heb nu Docker geïnstalleerd via de door jou gelinkt tutorial (dus compose). Enkel de volgende stappen heb ik overgeslagen:
Step 1: Directory Setup Guide
Step 2: Setting up a restricted Docker user

Dit omdat ik al een mappenstructuur heb en omdat ik alles gewoon onder mijn eigen gebruiker draai. Het nieuwe image werkt ook prima, echter gebeurt transcoding nog steeds software matig, ondanks dat ik nu dus wel het mapje /dev/dri/ heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marioheld
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-10-2022
Sorry voor de late reactie.
@mrmrmr
Ahh ik wist niet dat Kontron de Fujitsu divisie had overgenomen.
Ik heb weer iets geleerd.

Aanvankelijk draaide ik veel van mijn diensten in VM's, maar voor de nieuwe aanpak wil ik alleen containers gebruiken als dat mogelijk is. Dit vereenvoudigt ook het onderhoud aanzienlijk.

Ook bedankt voor de tip van juggernaut. Ik zal contact met hem opnemen.

@GioStyle
De server zou idealiter al mijn gegevens moeten opslaan, zodat ik ze niet lokaal op mijn computers hoef te hebben. In het beste geval mogen er geen lokale gegevens op mijn computers worden opgeslagen, tenzij ik de computer meeneem op reis en een tijdelijke geen of slechte verbinding met de server heb. Vergelijkbaar met de on demand-functie van Dropbox, OneDrive en co.

Op het soort gegevens:
- Kantoor documenten
- Foto's en video's van uw eigen camera, smartphone of drone voor filmbewerking
- Films van blurays of DVD's
- Muziek van

Ook bedankt voor de tip over het stroomverbruik van 10 GBit netwerken.
Het idee was om het ruwe materiaal voor videobewerking lokaal op de PC op te slaan, maar ik denk dat het het beste is om klein te beginnen en dan later te upgraden naar 10GBit als ik het echt nodig heb.

@Jazco2nd
Ik hou van de efficiëntie van ZFS en de ingebouwde controlesomfunctie. Daarmee kan ik er altijd zeker van zijn dat de gegevens leesbaar blijven en niet in de loop van de tijd worden aangetast (b.v. door bitrotting). Het heeft geen zin een backup te maken als ik er niet zeker van kan zijn dat het oorspronkelijke bestand niet al een defect heeft. Bij een foto of een film zal een verkeerd bit misschien geen schade veroorzaken, maar bij een ingepakt archief of gecodeerde gegevens kan het al snel het hele bestand onleesbaar maken.

Helaas heb ik nog geen ervaring met MergerFS, maar ik zal me er eens in verdiepen.

Ik heb de laatste weken nog eens nagedacht over mijn eisen. En ik zal het waarschijnlijk houden bij de i3-8100 en de Fujtisu D3644-B. Om te beginnen begin ik met 2x 16GB, zodat ik nog ruimte heb voor verbetering en de RAM balken die al geïnstalleerd zijn niet hoef te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je een Duits afleveradres hebt kun je bij het Duitse MindStar momenteel een Fujitsu D3642-B bestellen voor 99 euro inclusief 19% BTW, exclusief bezorgkosten.

Verzenders DE->NL (geen ervaring, zelf controleren):
https://www.mailboxde.com/
https://www.huifkarverzendservice.nl/

Edit: in Duitsland willen ze nog wel eens niet bezorgen als de naam van de persoon niet overeenkomt met een naam op een naamplaatje naast de deur, dus zorg dat de namen overeenkomen.

[ Voor 21% gewijzigd door mrmrmr op 16-08-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
mrmrmr schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:46:
Als je een Duits afleveradres hebt kun je bij het Duitse MindStar momenteel een Fujitsu D3642-B bestellen voor 99 euro inclusief 19% BTW, exclusief bezorgkosten.
Eentje besteld, nu hebben ze er nog 3 op voorraad (van de 100).

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-07 11:54
In de startpost wordt de Fujitsu (nu Kontron) D364x-serie aanbevolen (socket 1151) maar inmiddels zie ik ook 610M (met name asrock) regelamtig voorbij komen in dit topic.

Is dit ivm de beschikbaarheid van 1151 CPUs en ook hoge prijzen van D364x? Of zijn de 610M borden qua zuinigheid vergelijkbaar met de D364x?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mca2 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:51:
In de startpost wordt de Fujitsu (nu Kontron) D364x-serie aanbevolen (socket 1151) maar inmiddels zie ik ook 610M (met name asrock) regelamtig voorbij komen in dit topic.

Is dit ivm de beschikbaarheid van 1151 CPUs en ook hoge prijzen van D364x? Of zijn de 610M borden qua zuinigheid vergelijkbaar met de D364x?
Voor zover bekend zijn de Fujitsu D3642/D3643/D3644 serie (1151 socket, Coffee Lake) de zuinigste in hun klasse met desktop processoren. Er zijn nog zuinigere Intel atom-achtige borden, zie onder knop gepinde posts. Die zijn veel minder krachtig per core.

Kontron komt over 9 weken (volgens een distributeur) met Alder Lake K3842 en K3843 moederborden als opvolgers voor de zuinige D364x modellen. Het verbruik daarvan is onbekend.

Redelijk zuinig zijn 400 series chipsets met 10th/11th gen processoren. Van Alder Lake is de kennis nog beperkt. Onder de knop gepinde posts kun je metingen van deze borden terugvinden.

Het nadeel van nieuwere systemen is dat alles sneller is geworden: PCIe: 4.0/5.0, USB, sneller geheugen, turbostand van de processor die enkele keren de TDP kan verbruiken. Daarom moet zo'n moederbord veel meer stroom kunnen omzetten dan bij instap 10th gen moederborden. Daar worden ze niet zuiniger van.

De situatie is een beetje raar: Intel en AMD vechten in de markt om snelheid terwijl ze wel de productiemiddelen hebben om een zuinigere processor te maken, maar feitelijk is een 8th/9th gen processor qua snelheid en verbruik nog steeds prima geschikt voor thuisserver toepassingen. Ik zie dat er momenteel ook meer Coffee Lake processoren worden aangeboden dan een tijd terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Nu online

PuijkeN

euhm ?

miicker schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:30:
[...]

Ik ben erachter waarom ik de map /dev/dri/ mis. Dit komt omdat ik DS3622xs+ emuleer, die een Intel Xeon processor heeft die geen Intel QuickSync ondersteund. Nu heb ik even wat uurtjes gespendeerd aan het omzetten van mijn systeem naar een DS918+, deze heeft een processor die wel QuickSync ondersteund. Volgens [url=deze]https://xpenology.com/forum/topic/61634-dsm-7x-loaders-and-platforms/[/] tabel ondersteund de DS918+ QuickSync Transcoding. De map /dev/dri/ is ook aanwezig, dus een stap in de goede richting.

Ik heb nu Docker geïnstalleerd via de door jou gelinkt tutorial (dus compose). Enkel de volgende stappen heb ik overgeslagen:
Step 1: Directory Setup Guide
Step 2: Setting up a restricted Docker user

Dit omdat ik al een mappenstructuur heb en omdat ik alles gewoon onder mijn eigen gebruiker draai. Het nieuwe image werkt ook prima, echter gebeurt transcoding nog steeds software matig, ondanks dat ik nu dus wel het mapje /dev/dri/ heb.
Je moet even checken of je die map ook hebt in je docker container .. het is al goed dat je hem hebt op je host.
Bv. door het volgende te draaien op je host:

sudo docker exec -it plex sh (plex vervangen door je containernaam indien die anders zou zijn)

-> je komt dan in een sh sessie van je container waarin je ook kan kijken of de map /dev/dri bestaat en iets bevat. Bij mij bijvoorbeeld.

code:
1
2
# ls /dev/dri
card0  renderD128

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
PuijkeN schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Je moet even checken of je die map ook hebt in je docker container .. het is al goed dat je hem hebt op je host.
Bv. door het volgende te draaien op je host:

sudo docker exec -it plex sh (plex vervangen door je containernaam indien die anders zou zijn)

-> je komt dan in een sh sessie van je container waarin je ook kan kijken of de map /dev/dri bestaat en iets bevat. Bij mij bijvoorbeeld.

code:
1
2
# ls /dev/dri
card0  renderD128
Thanks, ik krijg dezelfde output:
code:
1
2
3
root@NAS:~$ sudo docker exec -it Plex sh
# ls /dev/dri
card0  renderD128

Pagina: 1 ... 17 ... 110 Laatste