Acties:
  • 0 Henk 'm!
@duderuud
Tenzij je continu gaat belasten is het idle verbruik, of tenminste het constante verbruik, leidend voor het verbruik. Maak je dus niet al te veel zorgen over het maximum verbruik maar vooral over het basisverbruik, want dat is het grootste deel van de tijd van toepassing en dat heeft doorgaans de grootste invloed op het totaalverbruik.

Een groot deel van het stroomverbruik komt van de 3.5" hard disks, minder is beter + groter is beter (zuinige 18TB bv). Het besturingssysteem is ook van enige invloed (relatief aan het geheel niet veel), *BSD is niet zo goed in stroomverbruik dan WIndows of Linux. Hetzelfde geldt voor de AMD processor vs Intel.

Ik denk dat het verbruik zou kunnen gaan toenemen met zo'n systeem ten opzichte van een ARM of atom-achtige processor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-06 17:56

duderuud

Sliden is koel

Het gaat waarschijnlijk Truenas Scale worden.

Misschien moet ik idd maar eens kijken maar 12/14tb disks, dank voor de tip.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Op zich is de keuze voor een Pro APU ook nog wel handig in combinatie met ECC-geheugen, dat werkt niet op de non-pro modellen. Aan de andere kant is een APU ook weer raar op het gekozen moederbord, want de beeldaansluiting zit aan de onboard graphics op het moederbord, en niet aan de APU.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-06 21:17
@duderuud @mrmrmr
Mijn Guide voor het samenstellen, installeren, configureren en onderhouden van je eigen server is na 2,5 jaar eindelijk af (en up-to-date). Het is een guide van A tot Z om je server zelf te installeren, drives te poolen (ipv traditionele RAID, dat is voor simpel thuisgebruik vaak te duur en niet per se nuttig). Bevat verschillende opties die je kan volgen en maakt het ontzettend makkelijk om alles oersimpel (via Docker Compose) en lightweight te houden, zonder dat je urenlang, dagenlang online dingen moet gaan uitzoeken.

https://github.com/zilexa/Homeserver

Het bevat een samenvatting van de eerste post van dit topic (en 2 links naar dit topic, 1tje via Google Translate naar het Engels) onder "Hardware Recommendations".
Daarnaast is het volledig gebaseerd op best practices onder Linux. Natuurlijk zijn er wel wat keuzes gemaakt, zo maakte de Guide eerst gebruik van Ubuntu en sinds vorig jaar is het Arch based. De keuze voor Manjaro is slechts zodat je zo min mogelijk zelf hoeft te installeren/configureren (tov extreem kale Arch of Manjaro Minimal) en je nog wel profiteert van rolling releases. Je kan daarna natuurlijk alles verwijderen wat je niet wil.

Dit soort keuzes hoef je zelf natuurlijk niet te volgen. Het is vooral ook een naslagwerk zodat alle informatie die je nodig hebt, op 1 plek is met verwijzingen wanneer je graag wil verdiepen.

Wat betreft Filesystem, ook daarvoor heeft dit topic en met name mrmrmr mij ooit geinspireerd om me niet blind te staren op Raid maar verder onderzoek te doen. Daar worden, wel met het gemak van filesystem btrfs, verschillende opties voorgeschoteld. Maar eea kan ook met ext4.

Het is echt bedoeld voor homeserver doeleinden, dus met beperkt budget en ook niet voor een professionele server.

Het bevat echt alles wat ik tegen ben gekomen sinds 2019. En het maakt het een klus van hooguit 20min om een gehele server from scratch te installeren. (meeste tijd gaat zitten in maken van keuzes/inlezen, als je dat eenmaal hebt gedaan is het zo gepiept). Dankzij de 2 scripts (post-install en prep-server) is dat een fluitje van een cent (je powertop --auto-tune services worden bijvoorbeeld voor je aangemaakt).
Hoewel de scripts OS specifiek zijn, bevatten ze genoeg commentaar om zelf ook als naslagwerk te functioneren voor andere OSen, alleen de packages moet je met een ander commando installeren. Maar bijvoorbeeld om je server email notificaties te laten sturen kan je dat stuk uit het script gebruiken (dit werkt zelfde op Ubuntu, waarvan de Wiki zelfs naar de Arch Wiki verwees laatste keer dat ik checkte).

Verder zijn zaken als inrichten van je mappenstructuur en maken van snapshots/backups wel specifiek voor btrfs. Maar ook zonder dat filesystem forceert het je na te denken en belangrijk onderscheid te maken tussen datatypes en "precious" data versus gedownloade dingen.
Maar de guide bevat nog veel meer dan dat, zoals je netwerk configuratie (eigen https domein) en docker-compose voorbeeld, met tips hoe je bepaalde services configureert.

Daarnaast gaat het hier en daar vrij diep, maar dat zijn dan voor de zaken die vrij populair zijn. Bijvoorbeeld een SSD cache (MergerFS Tiered Caching), handig als je met trage spinning disks werkt, of automatisch "watched" episodes en films wissen na X dagen, behalve je favorieten.

Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben, al is de volledige guide niet voor iedereen (je moet natuurlijk je eigen keuzes maken), het bevat een hoop handige info (zie bijvoorbeeld de commandos voor data migratie en hoe je ownership/permissions fixed) vooral voor degenen die het goedkoop willen houden maar wel precies willen weten wat de server doet en verder willlen kijken dan dingen als Unraid of Synology :)

[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 07-07-2022 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor zover ik weet het eerste ATX12VO bord dat in productie lijkt te worden genomen: MSI Pro H610M 12VO. Link: MSI productpagina.

In Pricewatch staan nog geen ATX12VO voedingen. Je zou eventueel zelf een 10pin connector kunnen knutselen aan een 12V adapter, bijvoorbeeld uit een ATX adaptersetje.

Intel heeft net de efficiëntiespecificaties verlaagd van 70% naar 60% vooor een belasting bij 2% of 10W.

Het MSI bord heeft een vreemde combinatie van low end chipset en ondersteuning voor zware processoren. Hoewel er een claim wordt gemaakt dat het zuinig is (CEC compliant) zal dat eerst nog moeten blijken uit metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lalalampje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-11-2024
deleted

[ Voor 98% gewijzigd door Lalalampje op 10-07-2022 17:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
@mrmrmr @GioStyle @Flaggie

Best onder de indruk van onderstaande systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 131,84€ 131,84
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 182,07€ 182,07
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 6,95€ 6,95
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 34,05€ 34,05
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 10,-€ 10,-
1Geheugen internCrucial CT16G4DFRA266€ 60,03€ 60,03
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 44,10€ 44,10
1Solid state drivesWD Green SN350 2TB€ 169,25€ 169,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 638,29

@mrmrmr i915 driver werd standaard geladen in Debian 11.3 non-free, daarna geüpdate naar 11.4.
code:
1
2
3
dmesg
[    1.275451] i915 0000:00:02.0: firmware: direct-loading firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin
[    1.275706] i915 0000:00:02.0: [drm] Finished loading DMC firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin (v1.4)

Debian 11.4 XFCE Idle, met utp aangesloten, toetsenbord en draadloze muis:
Zonder powertop, met scherm aan: 5,2w
Zonder powertop, zonder scherm aangekoppeld: 4,5w

Powertop autotune, met scherm aan: 4,9w
Powertop autotune, zonder scherm aangekoppeld: 4,1w O-) :*)

Metingen gedaan met pricewatch: Brennenstuhl PM 231 E

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik heb Powertop 3 dagen laten draaien, maar als ik --autotune draai krijg nog steeds de melding:

code:
1
2
Cannot load from file /var/cache/powertop/saved_parameters.powertop
File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only

Na 3 dagen bestaat dit bestandje trouwens nog steeds niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
sudo powertop --auto-tune                       
modprobe cpufreq_stats failedLoaded 0 prior measurements
File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only
RAPL device for cpu 0
RAPL Using PowerCap Sysfs : Domain Mask f
RAPL device for cpu 0
RAPL Using PowerCap Sysfs : Domain Mask f
Devfreq not enabled
glob returned GLOB_ABORTED
Leaving PowerTOP

Hoe kan ik PowerTOP instellen om te werken op een server ipv een laptop? Er is natuurlijk geen batterij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[b]Jazco2nd in "Het grote zuinige server topic - deel 3"Jazco2nd
Hoe kan ik PowerTOP instellen om te werken op een server ipv een laptop? Er is natuurlijk geen batterij..
Zie onder "Software Tweaks" en "Tips hardware/software" in de topic start. In het kort:
powertop --auto-tune stelt alles automatisch in
consoleblank kernel parameter in grub
hdparm voor hard disk spindown.

Bij GUI installaties heb je beschikking over xset waarmee met name de monitor en gpu verder te manipuleren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:53:
[...]

Zie onder "Software Tweaks" en "Tips hardware/software" in de topic start. In het kort:
powertop --auto-tune stelt alles automatisch in
consoleblank kernel parameter in grub
hdparm voor hard disk spindown.

Bij GUI installaties heb je beschikking over xset waarmee met name de monitor en gpu verder te manipuleren is.
Dank maar dat alles is geen antwoord op mijn vraag ;)
-- autotune blijft de foutmeldingen geven die ik benoem, overal lees ik dat het "een poosje moet draaien op batterij" voordat het werkt. Maar 1) een server heeft geen batterij. 2) ik heb powertop 3 dagen non stop openstaan, daarna --auto-tune gedraaid, zelfde foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-06 21:07
@Jazco2nd powertop --calibrate al geprobeerd? Geloof dat ik een keer ook deze melding kreeg en het hiermee opgelost had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Rembock schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:41:
@Jazco2nd powertop --calibrate al geprobeerd? Geloof dat ik een keer ook deze melding kreeg en het hiermee opgelost had :)
Yup ook al meerdere keren gedraaid, geeft zelfde. Kan het zijn dat Powertop is vernieuwd en het nu specifiek voor battery-powered apparaten is? Ik zie dat ik op versie 2.14 zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jazco2nd Die command line output is niet van belang. Gewoon --auto-tune gebruiken en deze output verder negeren. Het is geen signaal dat het niet werkt.

saved_parameters.powertop kun je aanmaken met -c, maar dat is niet nodig én niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:43:
@Jazco2nd Die command line output is niet van belang. Gewoon --auto-tune gebruiken en deze output verder negeren. Het is geen signaal dat het niet werkt.

saved_parameters.powertop kun je aanmaken met -c, maar dat is niet nodig én niet wenselijk.
OK misschien zoek ik problemen die niet bestaan, maar na het runnen van powertop zie ik bijvoorbeeld nog dat med_power_with_dipm wordt gebruikt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
cat /sys/class/scsi_host/host*/link_power_management_policy 
med_power_with_dipm
med_power_with_dipm
med_power_with_dipm
med_power_with_dipm
med_power_with_dipm
med_power_with_dipm

Terwijl ik min_power zou verwachten.
Echter wanneer ik dit zelf aanpas naar minpower, vervolgens weer powertop draai zie dat " good " is verandert naar " bad " voor
code:
1
2
3
4
5
6
Enable SATA link power management for host4
Enable SATA link power management for host5
Enable SATA link power management for host3
Enable SATA link power management for host1
Enable SATA link power management for host2
Enable SATA link power management for host0

8)7
min_power is toch juist wat je wil voor maximale power saving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
med_power_with_dipm wordt gebruikt vanwege een stabiliteitsprobleem, uit tests van de indiener bleek dat het weinig gevolg heeft voor verbruik ten opzichte van min_power_with_dipm.

min_power_with_dipm aanduiden als bad is een beetje binair geprogrammeerd.

[ Voor 12% gewijzigd door mrmrmr op 11-07-2022 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lichtelijk offtopic, maar daar Fujitsu hier nog wel eens langskomt, weet iemand toevallig waar ze de QVL's hebben verstopt? :S Ben inmiddels verschillende afdelingen verder met die vraag en wordt telkens doorverwezen 8)7

Gaat om de D3188-A1x.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 13:40
GioStyle schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:52:
Heeft iemand een idee of de HP Prodesk 400 G5 mini zuinig is?

Mijn gevoel zegt van wel, aangezien het een 9e generatie Intel bevat (i3 9100T).
Ik heb een 400 G4 als dat helpt? i5-8500. Verbruikt zo'n 15W idle met een 10G netwerkkaart en 1 SSD.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:52:
@Raven Is dat bord uit een Fujitsu Celsius C620? Dat is een werkstation in 1U rack behuizing.

Dit is de spec sheet: http://media.cancom.de/at...942-8089-2613078711be.pdf

De C620 ondersteunt een Ivy Bridge processor.

Het is geen bord dat je los kon kopen denk ik, daarom zou ik zoeken op de servernaam/type.
Jup, had al gezocht op servertype (idd de C620) daarna MB type en kan nergens een lijst met RAM-types vinden en Fujitsu kan maar een ding doen en dat is dat elke afdeling naar een andere afdeling wijst...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik ben al een tijdje bezig met het uitzoeken van een nieuwe server om mijn raspberry pi iets te ontlasten.

Omdat de fujitsu borden slecht verkrijgbaar zijn, ben ik verder gaan zoeken. Daarbij kwam ik een interessante post tegen op hardwareluxx: https://www.hardwareluxx....484/page-62#post-29176826.

Die zou met een ASRock H470 en een i5 onder de 4 Watt uitkomen in idle. Dat leken mij wel nette cijfers.

Daarop gebaseerd heb ik het volgende systeem samengesteld:

1ProcessorsIntel Core i3-10105 Tray€ 125,38€ 125,38
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 189,-€ 189,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9I chromax.black€ 49,-€ 49,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR26S19D8/16€ 61,42€ 61,42
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB€ 88,97€ 88,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 513,77

Ik hem afgelopen week in elkaar gezet en doorgemeten met de PM231E.

Met Debian en zonder enige tweaks zat ik rond de 14-15 Watt.

Met `powertop --auto-tune` en alle power-saving tweaks in the BIOS die ik maar kon vinden aangevinkt ging het verbruik al naar de 7.5 Watt. Daarna heb ik de cpu-fan eraf geschroefd om te kijken hoeveel dat uit maakt.

Zonder fan schommelt het verbruik nu idle tussen de 3.5 en 4 Watt. Al met al best tevreden mee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:27:
[...]

Jup, had al gezocht op servertype (idd de C620) daarna MB type en kan nergens een lijst met RAM-types vinden en Fujitsu kan maar een ding doen en dat is dat elke afdeling naar een andere afdeling wijst...
Unbuffered DIMM volgens de spec sheet. DDR3-12800 1600 MHz standaard geheugen zou moeten voldoen.

Dit helpt misschien als je non-ECC zoekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rT0AvUmlt5L_Hgx4j6yk2DXUZ7Q=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/3mA47vGSjiLN3dQXD8iVKOUE.png?f=fotoalbum_small

Ik denk dat elke grote chipfabrikant ok is (Samsung, SK Hynix, Micron), zolang het standaard DDR3-12800 1600 MHz geheugen is met normale timings, zonder XMP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:17
Is het normaal dat de idle state van Pkg(HW) niet lager gaat dan C3?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hjl0ykmYCx6ztnNrWYOmWZUZvZk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/diNXamOtVZFsEF48rvTpC8HO.png?f=fotoalbum_large
Alles in de BIOS lijkt correct te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@D-Three Is dat bij jouw ASRock C246 WSI?

Er zijn veel mogelijke oorzaken. Dit zou ik doen:
1. insteekkaarten verwijderen
2. SSD's verwijderen
3. kernel parameters in grub actief?
4. dmesg nalopen op foutmeldingen of waarschuwingen
5. wordt de i915 driver geladen tijdens booten? Zijn er ASPM meldingen?
6. staat ASPM aan in BIOS?
7. staat Intel Speed Shift auto/aan/uit in BIOS? Alle 3 proberen.

En bij iedere stap kijken of powertop --auto-tune verbetering geeft. Zodoende kun je proberen te ontdekken waar het probleem in zit.

Bij mijn D3643-B wordt maximaal C8 package bereikt. Ik heb bij andere borden ook C10 package gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Unbuffered DIMM volgens de spec sheet. DDR3-12800 1600 MHz standaard geheugen zou moeten voldoen.

Dit helpt misschien als je non-ECC zoekt:
[Afbeelding]

Ik denk dat elke grote chipfabrikant ok is (Samsung, SK Hynix, Micron), zolang het standaard DDR3-12800 1600 MHz geheugen is met normale timings, zonder XMP.
De vereiste specs weet ik wel (de verkoper van het servertje in V&A niet |:( ), maar daar ik niet weet hoe kieskeurig 't ding is geef ik de voorkeur aan een QVL. Er zit nu een veel te (fysiek) hoge niet-ECC ddr3-module in omdat ik alleen maar registered ECC heb liggen en daar doet ie niets mee :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:11
Ik vroeg mij af of iemand al eens 8 poorts managed L2 switches heeft doorgemeten.

1Netwerk switchesNetgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3€ 31,95€ 31,95
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)€ 24,64€ 24,64
1Netwerk switchesZyXEL GS1200-8€ 31,99€ 31,99
Totaal€ 88,58

Ik heb tot nog toe uitgekomen op deze 3, daarvan concludeer ik dat de Zyxel 3.31W max gebruikt: https://download.zyxel.com/GS1200-8/datasheet/GS1200-8_4.pdf En op papier dus de zuinigste is.

De TP-Link kon ik geen waardes in de datasheet vinden maar volgens een supplier zit die op 5.4W en de Netgear verbruikt maximaal 4.5W: https://www.netgear.com/i...rnet_Plus_Switches_DS.pdf

Nu zijn dit natuurlijk allemaal waardes op papier en het wordt me ook niet duidelijk of dit verbruik inclusief of exclusief de powersupply is. Dus als iemand toevallig een betere weet of wat het verbruik is van deze houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
@Remc0_ Ik heb hier een pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)
Even voor je doorgemeten en verbruikt 2,3w incl power supply (alle poorten in gebruik)

Gemeten met pricewatch: Brennenstuhl PM 231 E

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@Remc0_, hier nog n verbruiktest van allerlei switches.
Daar blijkt de Netgear zuiniger dan de TP-Link, al vermelden ze niet welke versie de Netgear is (dus v1?).
Het is ook nogal een oude test, maar het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In het algemeen:
• 100 Mbit verbruikt minder dan 1Gbit, overal waar je niet meer dan 100Mbit nodig hebt (bijvoorbeeld TV) is 100Mbit aan te raden.
• 1Gbit verbruikt (veel) minder dan 10Gbit
etc.

• Minder poorten verbruiken minder dan veel poorten. 4 ports, 8 ports kunnen redelijk zuinig zijn, maar bij 16 poorten of meer wordt het oppassen.

• PoE, power over ethernet. is meestal niet goed voor het verbruik doordat de voeding groter is dan nodig, en dat kan een lage efficientie veroorzaken bij lage belasting.

• 19", rack-mounted en managed verbruikt vaak ook meer. Dat zijn vaak computers op zichzelf.

• EEE, Energy Efficient Ethernet (802.3az) maakt verbonden netwerkverbindingen zuiniger doordat er dan niet meer dan nodig aan energie over de lijn gaat. Korte UTP koperverbindingen verbruiken dan minder dan lange verbindingen. Een switch moet dat ondersteunen, anders werkt het niet.

Dus onder 4 ports 100Mbit switches kun je waarschijnlijk een zuinig exemplaar aantreffen.

Ik vind het geen probleem het verbruik van randapparatuur noodzakelijk voor een thuisserver, zoals switches, in dit topic te behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:06:
PoE, power over ethernet. is meestal niet goed voor het verbruik doordat de voeding groter is dan nodig, en dat kan een lage efficientie veroorzaken bij lage belasting.
Dat ligt natuurlijk ook aan het totaalplaatje. Als je een non-PoE switch pakt maar vervolgens bv een access point via een PoE injector gaat voeden heb je weer een adapter / voeding erbij en mogelijk extra verlies. Je zult dan dus ook naar de situatie moeten kijken. Een kleine PoE switch met een aantal PoE apparaten aangesloten zal zuiniger of net zo zuinig zijn dan een non-PoE switch maar vervolgens bv 4 PoE injectors voor APs en camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RobertMe

Mijn suggestie is om geen PoE toe te passen. Beter is een rechtstreeks te voeden camera te gebruiken. Als je 4 dezelfde camera's hebt kun je ze met 1 adapter voeden.

Een switch met PoE functie zonder dat die functie wordt gebruikt, verbruikt al meer. Alleen als je niet anders kan zou ik het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:31:
@RobertMe

Mijn suggestie is om geen PoE toe te passen. Beter is een rechtstreeks te voeden camera te gebruiken. Als je 4 dezelfde camera's hebt kun je ze met 1 adapter voeden.
Maar wie heeft er 4 camera's naast elkaar hangen zodat het voeden vanaf één voeding te doen is? ;) Niemand zal voor de lol 8 kabels door het huis gaan trekken (4x ethernet en 4x stroom).
Een switch met PoE functie zonder dat die functie wordt gebruikt, verbruikt al meer. Alleen als je niet anders kan zou ik het overwegen.
Zonder PoE behoefte is een PoE switch natuurlijk sowieso onzinnig. Persoonlijk vind ik het vervolgens gewoon handig, en is het mij het alleen daarom al waard (bv een Tado Bridge nu met PoE splitter weggestopt waarbij ik alleen ethernet hoefde te leggen, i.p.v. ook nog stroom / "USB" tot die plek aanleggen). Die paar watt die het vervolgens extra verbruikt neem ik op de koop toe. En in het genoemde voorbeeld met de Tado Bridge is het natuurlijk ook maar weer de vraag hoe zuinig / efficiënt de bijgeleverde (USB) adapter überhaupt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
@Remc0_ Heb laatst (na veel wikken/wegen en specs sheet bekijken) de L2 switch TL-SG108PE in huis gehaald.
Verbruik is 13,5W met 7 poorten in gebruik waarvan 2 POE poorten in gebruik voor een Ubiquiti AC PRO. Verbruikt net ietsjes minder dan 2x een losse POE adapter.

Gemeten met een HS110.
PerlinNoise schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:00:
@Remc0_ Ik heb hier een pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)
Even voor je doorgemeten en verbruikt 2,3w incl power supply (alle poorten in gebruik)

Gemeten met pricewatch: Brennenstuhl PM 231 E

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:47:
[...]

Maar wie heeft er 4 camera's naast elkaar hangen zodat het voeden vanaf één voeding te doen is? ;) Niemand zal voor de lol 8 kabels door het huis gaan trekken (4x ethernet en 4x stroom).
Kabels trekken is normaal. Zo wordt dat ook met 12V verlichting (meestal spotjes) gedaan met een centrale voeding in de meterkast. Het is niet heel efficient overigens als die verlichting maar een relatief klein aantal uren brandt. Als alle camera's 24x7 gebruik maken van een centrale voeding wat dat betreft weinig uit. Je kunt in dezelfde 5/8e buis tegelijk DC en UTP trekken. Avonturiers kunnen ongebruikte twisted pairs gebruiken i.c.m. 100Mbit. Bij DC over grote afstanden heb je wel wat verlies. Doordat de adapter altijd goed belast wordt, op een efficient punt in de efficiency curve van een adapter, is het toch relatief efficient te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:34
Ik vind dit wel een interessante toevoeging aan dit topic (regelmatige lurker hier :Y) ). Ik heb lekker saai een Nuc 7 draaien en met hoopte daar 2-4 watt af te snoepen kwam ik er achter dat mijn UniFi 16p switch met Poe incl randapparatuur een veelvoud verbruikt.

Ik zie verder ook niet veel opties om dit aan te pakken dan mogelijk een (iets) zuiniger switch te kopen die ik nooit terug ga verdienen, ik heb op 9 poorten poe actief, zou losse injectoren echt voordeliger zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gastje01 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:02:
Ik vind dit wel een interessante toevoeging aan dit topic (regelmatige lurker hier :Y) ). Ik heb lekker saai een Nuc 7 draaien en met hoopte daar 2-4 watt af te snoepen kwam ik er achter dat mijn UniFi 16p switch met Poe incl randapparatuur een veelvoud verbruikt.

Ik zie verder ook niet veel opties om dit aan te pakken dan mogelijk een (iets) zuiniger switch te kopen die ik nooit terug ga verdienen, ik heb op 9 poorten poe actief, zou losse injectoren echt voordeliger zijn?
Welke UniFi 16? De oude "150W", de "Gen 2" (is die er überhaupt?) of de Lite? De oude "Gen 1" (UniFi Switch 16-150W in dit geval) staat in ieder geval bekend om het feit dat ze niet zuinig zijn (* RobertMe heeft een 8-150W en 16-150W :x). Qua zuinigheid zal het gebruik van PoE injectoren waarschijnlijk ook niet uitmaken. Zoals @mrmrmr aangeeft zorgt het (te) lage verbruik ervoor dat de (overbemete) voeding niet efficiënt is. Haal je dan juist de PoE apparaten er af dan zal die, zeker in verhouding, alleen maar onzuiniger worden. Maar een test/vergelijking zou natuurlijk altijd interessant zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
Bedankt @PerlinNoise en @daily.data.inj voor de metingen! Als ik jou link volg @N8w8 lijkt het erop dat het gewoon de v3 die getest is door HW info, dus dan ga ik die bestellen.

[ Voor 17% gewijzigd door Remc0_ op 13-07-2022 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-04 09:47
wouter.N schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Allereerst bedankt voor bovenstaande zeer uitgebreide antwoord, dit is erg leerzaam!

Eigenlijk was ik aan het wachten op de Asrock Deskmini B660 (link). Hoe efficiënt is de voeding van de voorgaande Deskmini reeks?
De DeskMini B660 is sinds deze week leverbaar! Ik heb hem gisteren besteld 8)
Ik heb ook een aantal DeskMini H470's, maar ik kan je helaas weinig vertellen over de efficiëntie, behalve dat ze max 120W leveren via de power bricks. Een enkel systeem met i3 en 16GB geheugen verbruikt rond de 15W idle.
DeskMini B660 in Pricewatch

Dit zijn de specs van de voeding die bij de H470 geleverd wordt. Daar hebben ze het over 89% @ 100 (Watt?).

[ Voor 12% gewijzigd door striper op 14-07-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

GioStyle schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:28:
Ik heb heel veel UniFi switches in mijn handen gehad. Over het algemeen zijn die switches managed, waardoor dus niet echt zuinig.

Ik gebruik in huis nu alleen de UniFi Switch 24-POE Gen2 en die switch doet idle 9,2W. Niet heel verkeerd.
Ik gebruik zelf (helaas) geen Unifi switch in mijn systeem maar ik hoorde dat je daarmee POE poorten via Home-Assistant kan aan\uit schakelen. Dit zou heel gaaf zijn om bijvoorbeeld IP-cams of Accesspoints uit te zetten gebaseerd op aan\afwezigheid oid. Dan kan zo'n managed switch misschien wel stroom besparen. Iemand die zoiets doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-06 15:20
Pixal schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:22:
[...]

Ik gebruik zelf (helaas) geen Unifi switch in mijn systeem maar ik hoorde dat je daarmee POE poorten via Home-Assistant kan aan\uit schakelen. Dit zou heel gaaf zijn om bijvoorbeeld IP-cams of Accesspoints uit te zetten gebaseerd op aan\afwezigheid oid. Dan kan zo'n managed switch misschien wel stroom besparen. Iemand die zoiets doet?
Heb je toevallig een bron hiervoor? Dan kan ik dat wel even uittesten. Mijn unifi 150 w poe switch trekt 29w, en daarvan is 16 POE. Ik zocht al een manier om AP's 's nachts uit te zetten (of bij afwezigheid) en dit zou een mooie manier zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:45

OMX2000

By any means necessary...

project.bobby schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:36:
[...]

Heb je toevallig een bron hiervoor? Dan kan ik dat wel even uittesten. Mijn unifi 150 w poe switch trekt 29w, en daarvan is 16 POE. Ik zocht al een manier om AP's 's nachts uit te zetten (of bij afwezigheid) en dit zou een mooie manier zijn.
Yes zou moeten kunnen. Alleen, als ik het goed begrijp, gaat dat nu nog via client device, maar willen ze dat koppelen aan switch als device.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWlz2PhaM2YDlyJ-LLT-Xrw0oTI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IEQbuisJwnw83oqYmygh0Wl5.png?f=fotoalbum_large

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

OMX2000 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:06:
[...]

Yes zou moeten kunnen. Alleen, als ik het goed begrijp, gaat dat nu nog via client device, maar willen ze dat koppelen aan switch als device.[Afbeelding]
Zit volgens mij doodgewoon in de unifi Add-on. Ik kan het aanzetten maar heb helaas geen unifi switch.

Neem aan dat je ze als switches in HA krijgt en dan kan je met automations of NodeRed gewoon los.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhMAPbIUdcBpVFdZYNfAEIu7eMg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DbirCk7NA3scEtALaVJFPmKa.png?f=user_large

Edit: Oh je bedoelt dat je de aangesloten apparaten in HA krijgt en niet de switchpoorten? Op zich niet erg, kan je een beetje anders stekkeren zonder dat de verkeerde apparaten opeens gaan schakelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Pixal op 15-07-2022 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik zit een beetje in dubio. Ik heb een synology DS416play (27~36 watt) en een Lenovo Thinclient\NUC met AMD E2-9000e cpu (~15watt) draaien. Ik kan dus veilig zeggen dat ik met beiden op idle al grootste gedeelte op 45 watt zit.

De Synology komt nog uit een tijd dat ik alles eruit haalde wat erin zat, Dockers, verschillende services voor foto's, IPcams, Emby (soort plex alternatief) etc. Omdat de Synology te traag werd voor HA heb ik HA op de Lenovo NUC gezet, dit beviel zo goed dat ik uiteindelijk al mijn dockers op de NUC draai. Ubuntu werkt dan toch even wat fijner. Meer en meer ben ik de Synology gaan bevrijden van services, VPN eraf en naar de router etc.

Nu denk ik steeds vaker dat het 24\7 draaien van de Synology met 4 disks best zonde is. Inmiddels is hij grote delen van de dag idle. Maar uitzetten kan niet, er lopen backups naar de Synology van mijn ouders en andersom, En onze mobiele telefoons backuppen hun foto's rechtstreeks naar de Synology Photos app. Emby moet het ook gewoon doen als een TV aan gaat en de IP camera's moeten kunnen recorden.

Ook vind ik qua gemak het opgeven van het Synology Disk Station systeem nogal een drempel. Even een bestand of map delen met iemand is wel erg makkelijk en Hyperbackup is lekker laagdrempelig en heeft me nog nooit in de kou laten staan. Is in dit geval XPenology aan te raden in een vmware\docker omgeving, zodat ik bijvoorbeeld Synology Photos en die andere diensten kan blijven gebruiken?

In dat geval denk ik steeds vaker om een zuinig servertje te bouwen om bovenstaande systemen te combineren. Maar het zou best zonde zijn als ik met alle onderstaande zaken alsnog 30 of meer watt zou verstoken. Ik begin hier vooral aan omdat ik mijn sluipverbruik echt wil gaan verlagen.

Ik denk grofweg aan het volgende:

Deskmini 660? met SSD voor OS en 2 x 2.5" disks voor storage.
Nog niet nagedacht over processor maar moet dus het volgende gaan doen.

VM met XPenology
- Hyperbackup
- Photos app
- storage services

VM met Home Assistant

VM met Ubuntu (oid)
- Emby (evt. mogelijkheid om realtime 4k te transcoden zou mooi zijn maar niet noodzakelijk, met huidige Synology max 1080p)
- Dockers met Radarr\Sonarr\Pihole\Unifi etc
- Zoneminder of ander NVR pakket voor 2 a 3 IP camera's. Mogelijk via externe USB SSD in de hoop dat 2.5" disks kunnen hibernaten (heb ook persoonsdetectie software uitgeprobeerd maar dat kost bakken aan CPU en heb ik er niet voor over, dus eigk alleen om de streams te recorden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@Pixal, wat Synology betreft:
Ik had een DS212J met 2x500GB 2,5", die verbruikte 8W actief en 4W slaap.
Een nieuwere DS220j verbruikt als ik zo snel even kijk ook niet zoveel, dus zou je per se n Synology apparaat willen, dan kan t mss zuiniger met n meer lowend model, als je al die zware services toch niet meer draait. Synology's zijn ook vrij waardevast, dus als je je huidige verkoopt kan je daar nog best wat leuks voor krijgen.

Onze DS212J is weg, alles wordt nu gedaan door n Debian bak, daardoor heb ik ook wat meer mogelijkheden zoals btrfs (of ZFS). Nadeel van Synology vond ik trouwens ook dat security updates niet zo snel komen. Verdeel je de server diensten zo over 2 (al dan niet virtuele) systemen, dan heb ik toch weer dergelijke zorgen erbij.
Maar Debian is natuurlijk wel wat minder eenvoudig dan Synology, dus als je taken daarnaar verplaatst dan kost dat mss ook weer aandacht. Al weet ik niet of XPenology even probleemloos is als originele Synology.

Voor de Debian storage benaderen op de Androids, doen we backups met FolderSync, en browsen met Solid Explorer, beiden via sftp. Voor ons werkt dat iig prima, maar hiervoor maakten we toch al niet zoveel gebruik van de Synology apps.

Nouja dat is dan mijn Synology->Debian ervaring, wellicht heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:34
RobertMe schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:25:
[...]

Welke UniFi 16? De oude "150W", de "Gen 2" (is die er überhaupt?) of de Lite? De oude "Gen 1" (UniFi Switch 16-150W in dit geval) staat in ieder geval bekend om het feit dat ze niet zuinig zijn (* RobertMe heeft een 8-150W en 16-150W :x). Qua zuinigheid zal het gebruik van PoE injectoren waarschijnlijk ook niet uitmaken. Zoals @mrmrmr aangeeft zorgt het (te) lage verbruik ervoor dat de (overbemete) voeding niet efficiënt is. Haal je dan juist de PoE apparaten er af dan zal die, zeker in verhouding, alleen maar onzuiniger worden. Maar een test/vergelijking zou natuurlijk altijd interessant zijn :)
Ik heb de eerste generatie 16-150w (die op z’n beurt een zooitje APs, camera’s, een 8p UniFi switch en een 5p UniFi switch mag voeden.

In hoeverre ik uit mag gaan van de waarden in de controller qua verbruik van de randapparatuur, valt me dat nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Laatst online: 15:24
Pixal schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:02:
Ik denk grofweg aan het volgende:

Deskmini 660? met SSD voor OS en 2 x 2.5" disks voor storage.
Nog niet nagedacht over processor maar moet dus het volgende gaan doen.

VM met XPenology
- Hyperbackup
- Photos app
- storage services

VM met Home Assistant

VM met Ubuntu (oid)
- Emby (evt. mogelijkheid om realtime 4k te transcoden zou mooi zijn maar niet noodzakelijk, met huidige Synology max 1080p)
- Dockers met Radarr\Sonarr\Pihole\Unifi etc
- Zoneminder of ander NVR pakket voor 2 a 3 IP camera's. Mogelijk via externe USB SSD in de hoop dat 2.5" disks kunnen hibernaten (heb ook persoonsdetectie software uitgeprobeerd maar dat kost bakken aan CPU en heb ik er niet voor over, dus eigk alleen om de streams te recorden)
Ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan met mijn Synology (RS815). Hoog idle verbruik (4 schijven => +45W idle) maar kan geen dockers draaien.

Ik heb het als volgt opgelost.

Zelfbouw NAS met Unraid (maar dit kan ook prima Debian/Ubuntu zijn i.c.m. Portainer?).
Dockers:
- Domoticz (in jouw geval Home Assistent, waarom wil je deze in een VM draaien?)
- Plex (in jouw geval Emby)
- Radarr
- Sonarr,
- Pihole
Data opslag:
- Nextcloud
- PostGresql (of MariaDB)
- SWAG (voor certificaat in nextcloud web interface)
- DuckDNS (dynamisch domeinnaam met .duckdns.org)

Foto's en bestanden worden gesynchroniseerd met Nextcloud via telefoon/laptop/tablet.

Om 23:00 's avonds (nachtstroom) gaat mijn Synology aan en start de applicatie "Cloud Sync" welke alle bestanden via WebDAV gaat synchroniseren met de Synology. Op hetzelfde tijdstip start de Synology bij mijn ouders en wordt er een VPN verbinding tussen de twee synology's opgezet en gaan ze via "Hyper Backup" en "Hyper Backup Vault" de bestanden naar elkaar backuppen.

Er zijn redelijk wat software oplossingen om te backuppen maar qua gebruikersgemak blijf ik bij die van Synology.

Met deze applicaties bij elkaar draait de zelfbouw server ong. 15W. Wanneer ik geen gebruik maak van dockers en van VM's dan stijgt het constante verbruik significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtNNN
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-06 14:25
PerlinNoise schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:53:
@Albert_x Inmiddels onderstaande besteld:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 138,68€ 138,68
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 184,-€ 184,-
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,-€ 3,-
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 6,95€ 6,95
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 10,-€ 10,-
1Geheugen internCrucial CT16G4DFRA266€ 60,55€ 60,55
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 44,10€ 44,10
1Solid state drivesWD Green SN350 2TB€ 169,25€ 169,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 648,52

offtopic:
Als verjaardagskado gekregen... *O*
Ik heb dit bordje + picoPSU en blok gekocht, maar helaas geen boot. LEDje op de kast gaat even aan, en daarna weer uit. Momenteel alleen moederbord en CPU (i7-6700) aangesloten, nog steeds zelfde probleem. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtNNN
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-06 14:25
mrmrmr schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:47:
@mtNNN

De 6 in de processornaam i7-6700 geeft de generatie aan, 6th gen is Skylake.

Een i7-6700 is niet compatibel met dit bord, er is een Kaby Lake (8th gen) of Coffee Lake (9th gen) processor nodig.
Bedankt voor je reactie. Jammer, niet goed opgelet dus. Ik dacht dat ik deze nog wel kon gebruiken, maar zal dan toch een nieuwe moeten kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

kevi-n1 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 07:20:

- Domoticz (in jouw geval Home Assistent, waarom wil je deze in een VM draaien?)
HA in een docker kan maar is "not supported", dat betekent veel meer werk en voor elke add-on handmatig een extra docker aanmaken. Draai je vanuit een QEMU \ Virtualbox \ etc vm dan is de boel "supported" en heb je er geen omkijken naar.

Ja het wordt een lastig project al met al. Misschien is een zuiniger model Synology nog niet zo'n gek idee maar ik geloof niet dat ik het moet willen doen voor de terugverdientijd.

Een enkel systeem met alles erop heeft mijn voorkeur en ik zou de Synology apps wel kunnen missen als ik een goed alternatief voor de foto backup kan vinden, (maar dan wel inclusief het hele foto systeem om foto's te delen en ordenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
De Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3 (v3) switch verbruikte uiteindelijk 0.9 W idle en met 6 actieve poorten 1.2 W, ik heb dit even vergeleken met mijn non-managed TP-Link SG108 (v4) switch. Deze gebruikt 0.6 W idle, dus het lijk erop dat je ongeveer 0.3 W extra verbruik krijgt voor een managed switch.

Offtopic:
@Pixal HA in een container is wel degelijk supported maar je moet inderdaad wel als je add-ons gebruikt deze zelf installeren. Maar dit is goed te doen met Portainer met stacks (docker-compose), en het automatisch update van add-ons kan ook in docker via Watchtower. De NPM add-on loopt bijvoorbeeld achter op de echte docker image, waardoor SSL cert renewall slecht werkt, maar de officiële docker image werkt wel gewoon. Dus het heeft ook zo zijn voordelen om je eigen container bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:44

TWKterry

Master Mariner

@striper
striper schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:01:
[...]

De DeskMini B660 is sinds deze week leverbaar! Ik heb hem gisteren besteld 8)
Ik heb ook een aantal DeskMini H470's, maar ik kan je helaas weinig vertellen over de efficiëntie, behalve dat ze max 120W leveren via de power bricks. Een enkel systeem met i3 en 16GB geheugen verbruikt rond de 15W idle.
DeskMini B660 in Pricewatch
Dat is een heel interessant systeem. Ben zelf ook op zoek naar een wat minder verbruikend systeem.
Benieuwd wat de B660 variant doet kwa verbruik, welke processor ga je erin plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

[ Voor 115% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GioStyle Dat is laag, maar wat is het verbruik in standaard configuratie (ter vergelijking)?

Uit topic start:
Standaard testconfiguratie: SATA of NVMe SSD, bedraad USB toetsenbord en muis, 1 netwerkverbinding @1Gbps. monitor aangesloten, via software in slaapstand.
Zonder: randapparatuur, WiFi, Bluetooth of andere draadloze verbindingen, USB sticks, PCIe kaarten, opslagmedia. Besturingssysteem: Windows 10 of 11 of Debian/Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:48:
[...]
Ik heb op Marktplaats vandaag een HP Elitedesk 800 G5 mini opgehaald. In de behuizing zit een Intel i3 9300 met 8GB geheugen (1 sodimm) en 256GB opslag (nvme ssd). Bij het opendoen was ik aangenaam verrast: deze pc kan 2 nvme ssd's huisvesten en 1 keer 2.5" ssd/hdd (helaas geen 15mm hoog).
De versies die ik altijd tegenkom hebben een i5-9500T (6 cores) aan boord. Maar die zijn al snel ca €500 met 8GB en 256GB opslag.

Op het werk gebruikten we die dingen wel eens met externe SSD (via USB-C) en externe schijven. Die werden dan op de behuizing vastgezet met hele korte USB kabeltjes. Erg compact en zuinig...

Alleen onder volle belasting was de fan duidelijk hoorbaar :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

[ Voor 118% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 00:36
ik heb dus een servertje draaien in de meterkastmet een 150 watt pico psu erin. Nu heb ik daar een 200 watt's 12 volt meanwell voedring bij. Deze server vraagt max rond 100 watt. Nu heb ik naast de server ook nog een modem, switch en accespoint in de meterkast die allemaal op 12 volt zijn. Mijn idee is om deze allemaal via de meanwell voeding van stroom te voorzien. Is er iemand die een inschatting kan maken hoeveel watt dit me ongeveer gaat besparen? En of dit de moeite is om er allemaal losse kabels met jackpluggen voor te kopen? Ik knip liever niet de kabels van de voedingen af omdat ik dit liever orgineel hou en mocht de meanwell voeding kapot gaan dan kan ik voor nood terug naar de losse voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jwvdst Het scheelt met name als je meerdere licht belaste voedingen hebt, met name de niet-switchende ("analoge") voedingen. Bijvoorbeeld 0,5W met een 40W adapter. Profijt zit hem in het bereiken van de optimale efficiency bij de hogere gezamelijke belasting.

Ik heb een aantal voedingen getest, daar kun je zien wanneer de efficientie curve laag is.
random bits: Efficiency tests van 12V adapters (voor zuinige servers)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
Hier n test van de Deskmini B660.
Met wat BIOS tweaks halen ze 16W idle in Win11. Met een lagere CPU, enkele DIMM, (andere voeding?) en Linux+Powertop/TLP, kan daar mss nog wel iets vanaf.
(@wouter.N @TWKterry @striper @Pixal even taggen dan maar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-04 09:47
TWKterry schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:14:
@striper
Benieuwd wat de B660 variant doet kwa verbruik, welke processor ga je erin plaatsen?
Ik ga er een i5-12400 in plaatsen. Het wordt mijn werk-desktop, dus ik ga niet voor optimaal zuinig ;) Ik wilde gewoon een klein krachtpatsertje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:44
Mars Warrior schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:59:
[...]

De versies die ik altijd tegenkom hebben een i5-9500T (6 cores) aan boord. Maar die zijn al snel ca €500 met 8GB en 256GB opslag.

Op het werk gebruikten we die dingen wel eens met externe SSD (via USB-C) en externe schijven. Die werden dan op de behuizing vastgezet met hele korte USB kabeltjes. Erg compact en zuinig...

Alleen onder volle belasting was de fan duidelijk hoorbaar :X
Ik heb er zelf zo eentje een klein jaar geleden van Marktplaats gehaald voor 300 euro. Daar heb ik 64 GB geheugen ingestopt en een nvme en ssd met elk 1 TB om te gebruiken als Proxmox host. Daar heb ik intussen al heel veel plezier van gehad.

Meestal zijn ze inderdaad een stuk duurder dan 300 euro, maar toevallig zag ik er net 7 aangeboden voor 300 euro per stuk. Hoewel ik nog even twijfelde om er nog 1 te halen (want een proxmox cluster is natuurlijk nog leuker dan een enkele server), voegt dat voor mij te weinig toe en zou het alleen "voor de heb" zijn. Maar mocht iemand op zoek zijn, doe er je voordeel mee:

https://www.marktplaats.n...400-g5-mini-7x-aangeboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:44
GioStyle schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:23:
@EricEric752

Zou je mij kunnen vertellen welke geheugenkit je destijds hebt gekocht?
Volgens mij waren het 2 modules van dit: pricewatch: Samsung M471A4G43MB1-CTD

De prijs is wel enorm gestegen trouwens zie ik. Ik heb nog € 147,35 per stuk betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-06 11:44
Ik moet echt een homelabje bouwen sinds ik gestart ben als Linux Sysadmin afgelopen maand. Ik worstel met een paar technologieën waardoor ik graag wat meer hands on ervaring wil. Uiteraard rekening houden met het verbruik, de server zou 24/7 draaien.

Dat kunnen handige tools zijn zoals PiHole, Home Automation etc maar het zal me vooral gaan om Linux VM's (Red Hat meer bepaald) en/of het draaien van containers voor testing.

Heb het volgende samengesteld, dat ietwat vergelijkbaar is met hierboven:

1ProcessorsIntel Core i5-10500 Tray€ 139,90€ 139,90
1Geheugen internCrucial CT32G4SFD832A€ 112,63€ 112,63
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB€ 92,48€ 92,48
Totaal€ 583,01

Thoughts? Budget ligt beetje hoger dan wat ik in gedachte had, maar misschien is 32GB overkill? Ik kan lastig op voorhand bepalen hoeveel power ik nodig zal hebben. Dus better safe than sorry? Ik kan altijd upgraden ofcourse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-06 11:44
mrmrmr schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:28:
@jmignolet Kun je de lijst compleet maken? Hard disks, voeding, etc zijn van groot belang.
Ohw, voeding was ik inderdaad even vergeten. Ben niet helemaal zeker of deze het trekt:

1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 74,30€ 74,30
1Solid state drivesWD Green SN350 1TB€ 85,26€ 85,26
Totaal€ 650,09

HDD is op zich niet nodig .. Vooral als ik @PerlinNoise advies volgt i.v.m. de SSD, krijg ik er 500GB bij + zuiniger. Dankje voor de tip! (Aangepast in lijstje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jmignolet Sorry, dat was een onnodige vraag van mij, ik had niet gezien dat het een DeskMini was.

De voeding zit inbegrepen bij het kastje. Het nadeel van zo'n klein kastje is dat er actieve koeling nodig is. Verder kan het wel zuinig zijn.

De optimalisatie van verbruik ligt verder bij het gebruik. VM's zou je moeten beperken tot het minimum en vermijden als dat mogelijk is. In feite stapel je besturingssystemen met hun eigen overhead. Lichtgewicht containers zijn beter voor het verbruik. Kijk maar eens onder de gepinde berichten (knop rechtsboven) en vergelijk de diverse inrichtingen.

Daarnaast zijn sommige programma's zoals downloaders en uploaders soms wel kwistig met het processorverbruik.

Van Debian/Ubuntu is bekend dat het zuinig is na optimalisatie (zie topic start onder tips voor hoe & wat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albert_x
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Die 5,9 Watt van de Samsung is actief vermogen, niet idle. Idle is de Samsung met 24 mW juist zeer zuinig. Van de WD green heeft tweakers geen cijfers.

Zelf heb ik een Samsung 980 non pro 1TB en een WD blue SN570 500 GB. Lezen en schrijven zou de WD zuiniger moeten zijn, maar idle verbruikt die toch echt 400 mW meer op de 3.3 V lijn (zeg maar 0,5 W uit het stopcontact).

Ik zou zeggen, neem de Samsung 1TB 980 non-pro, dan heb je ook 1TB en weet je zeker dat hij zuinig is.

Zie ook de verbruiksmetingen van tweakers in de SSD BBG: https://tweakers.net/revi...prestaties-nvme-ssds.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doorgaans gaat snelheid gepaard met hoog verbruik bij SSD's. Het idle verbruik kan laag zijn, maar soms wordt de laagste power stand geblokkeerd door instellingen in Linux drivers. Omdat een SSD veel sneller is dan een netwerkverbinding, is het niet nuttig te investeren in een supersnelle SSD, want daar merk je weinig van.

Als een SSD continu wordt beziggehouden en weinig in de slaapstand komt is het verbruik wel hoog. Overmatige logging kan zoiets veroorzaken. Monitoring zou niet te fijnmazig moeten zijn of anders zou het writes een periode moeten bufferen zodat er in 1 keer veel data kan worden weggeschreven.

Dit bericht gaat onder streep over SATA "horkage" en NVMe "quirks".
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

NVME_QUIRK_NO_APST (ernstig probleem)
NVME_QUIRK_NO_DEEPEST_PS

Het is verstandig om te zoeken of er een probleem bekend is met de SSD van keuze. Dat is soms beperkt tot een combinatie met een bepaald moederbord.

Broncode: https://github.com/torval...r/drivers/nvme/host/pci.c

Anandtech doet ook low power en latency metingen.

Voor een rustige computer is bijvoorbeeld een Intel 670p geschikt, voor een druk bezette computer is een Samsung 870 EVO goed t.a.v. verbruik. SSD's zijn zo snel, dat je snelheidsverschil zelden zult merken over een netwerk heen naar de server. Vaak is de bron ofwel de bestemming van dataoverdracht (veel) te traag en vormt dat een bottleneck.

Een snelle SSD kun je beter toepassen als je er zelf echt iets van merkt, bijvoorbeeld op je werkstation met meerdere snelle SSD's en grote hoeveelheden dataverplaatsingen. Gaming, videobewerking, en dat soort zware taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 23:01

Pixelmagic

Ubergeek

Ik hoop dat ik de vraag hier kan stellen, ik heb net als vele andere mensen een pricewatch: ASRock H110M-ITX draaien met esxi, versie 6.7 in mijn geval.

Upgraden en opnieuw installeren is geen dagelijkse kost hier maar ik zou willen upgraden naar versie 7.0 om nog een paar jaartjes door te kunnen draaien. Ik heb alleen moeite om te vinden of het mobo en alle onderdelen zonder patchen en ander gedoe werken onder 7.0

Is er hier iemand met ervaring met dit mobo met versie 7 ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:29
Ik heb sinds deze week het volgende systeem draaien met Windows Server 2022 met Hyper-V en twee VM's (HomeAssistant en Windows 11)

1ProcessorsIntel Core i3-10105 Boxed€ 106,90€ 106,90
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR26S19D8/16€ 60,81€ 60,81
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 0,00€ 0,00
Totaal€ 356,71

Met alle tweaks uit de startpost op het gebied van BIOS en Windows verbruikt het systeem nu 7 watt idle. Daar ben ik wel blij mee :).

USB Passthrough werkt echter niet in Hyper-V voor het gebruik van een ZigBee2MQTT USB stick icm HA. Ik overweeg daarom om over te stappen naar Proxmox echter heb ik hier nog geen ervaring mee. Ik lees dat Proxmox mogelijk wat minder zuinig is.
Andere oplossing is de aanschaf van een Zigbee gateway zoals de Hue Bridge zodat ik Hyper-V kan blijven draaien. Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:14
sh4dow schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:01:
USB Passthrough werkt echter niet in Hyper-V voor het gebruik van een ZigBee2MQTT USB stick icm HA. Ik overweeg daarom om over te stappen naar Proxmox echter heb ik hier nog geen ervaring mee. Ik lees dat Proxmox mogelijk wat minder zuinig is.
Andere oplossing is de aanschaf van een Zigbee gateway zoals de Hue Bridge zodat ik Hyper-V kan blijven draaien. Iemand ideeën?
Ik heb zigbee2mqtt op het Windows (10) hostsysteem draaien als Windows service. Die verbindt gewoon met mqtt die in de Home Assistant (Hyper-V) VM draait. Werkt hier prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:55
sh4dow schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:01:
USB Passthrough werkt echter niet in Hyper-V voor het gebruik van een ZigBee2MQTT USB stick icm HA.
Je zou usb over ip kunnen overwegen, als je nog iets van een pi hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Laatst online: 11:17
Eindelijk eens wat tijd om hier verder op te zoeken.
mrmrmr schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 00:13:
@D-Three Is dat bij jouw ASRock C246 WSI?
Klopt.
Er zijn veel mogelijke oorzaken. Dit zou ik doen:
1. insteekkaarten verwijderen
Die zijn er niet
2. SSD's verwijderen
Dan kan ik niet meer booten :P Of bedoel je dan met een live stick booten?
3. kernel parameters in grub actief?
Consoleblank bedoel je? Ja, staat er in. Al maakt dat weinig uit want er is toch geen scherm aangesloten.
4. dmesg nalopen op foutmeldingen of waarschuwingen
Daar staat zo veel in :P Zijn er specifieke meldingen waar ik kan op zoeken? Een melding die ik heb gevonden die misschien wat is:
code:
1
ahci 0000:00:17.0: port does not support device sleep

Maar na wat googlen ben ik nog niet veel wijzer.
5. wordt de i915 driver geladen tijdens booten? Zijn er ASPM meldingen?
Geen meldingen
6. staat ASPM aan in BIOS?
De enige setting is PCIE7 ASPM Support en deze heb ik op enabled gezet.
7. staat Intel Speed Shift auto/aan/uit in BIOS? Alle 3 proberen.
Bedoel je Speed Step? Deze staat op enabled. Maar als ik het uit zet, blijft de CPU toch op volle frequentie draaien?
Bij mijn D3643-B wordt maximaal C8 package bereikt. Ik heb bij andere borden ook C10 package gezien.
Ah, dus het zou best kunnen dat dit bord niet lager kan? Uit de BIOS settings veronderstel ik wel anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@D-Three

Intel package C8 of C10 zou misschien wel kunnen werken met het moederbord zelf, een goede manier om dat te testen is het starten in minimale configuratie (wel met BIOS power optimalisatie) en vervolgens ook nog alternatieve producten proberen. Mag vanaf USB2 stick en apart via 1 SATA SSD. Het gaat om het vaststellen van package C-states m.b.v. powertop. Onderdelen en drivers kunnen nadelige invloed hebben op het bereiken van diverse low power states. Vandaar dat zo weinig mogelijk en zo compatibel mogelijk onderdelen een probleemonderdeel kunnen helpen vinden. Uiteraard geen performance extra's zoals XMP gebruiken. Een device dat niet compatibel is kan roet in het eten gooien.

Consoleblank: er zitten 2 kanten aan de zaak: de aansturing van de monitor en de aansturing van het signaal dat de gpu opwekt. Ook al heb je geen monitor aangesloten (of een monitor in slaap- of uitstand), dan kun je nog wel een signaal hebben op de video port of een draaiende igpu. Dat heeft dan geen nut, maar het zorgt wel voor een hoger verbruik.

Er zijn: het in laagste power stand zetten van de monitor via DPMS protocol en het in low power stand zetten van de iGPU. Als je X GUI hebt geinstalleerd, dan kan dat deels ook via xset. Een beetje experimenteren is misschien nodig. Ik kwam op 2,6W op mijn D3643-H doordat ik de hele iGPU uitschakelde (door die een error te laten geven). Normaal was het 3,1W. Er bleek dus nog eens -0,5W mogelijk, ondanks consoleblank.

Als uitkleden niet helpt, misschien kun je output van test tools als ZIP bestand ergens uploaden en delen? dmesg, dmidecode, lspci -vv, lshw, xset q. Van voor en na uitkleden van de computer. En eventueel voor en na het draaien van powertop --auto-tune.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marioheld
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-10-2022
Hallo allemaal,

Ik wil mijn huidige server vervangen door een nieuwe, die veel energiezuiniger is. Bij het zoeken, kwam ik deze geweldige draad tegen.
Ik vond de volgende combinatie goed:
Moederbord: Fujitsu D3644-B
CPU: i3-8100

CPU en moederbord hebben alle functies die ik zou willen gebruiken, maar een knelpunt voor mij is de 64 GB maximale RAM.
Het Fujitsu moederbord ondersteunt echter ook Intel Xeon E-21xx processoren en volgens Intel Ark zouden deze nu 128 GB RAM kunnen aanspreken in plaats van slechts 64 GB via een firmware-update vanaf 2019. Helaas heb ik in de Fujitsu datasheet en changelogs geen informatie over een dergelijke wijziging kunnen vinden, maar de UEFI firmware van het moederbord wordt regelmatig bijgewerkt, dus ik ga ervan uit dat die nog steeds werkt.

Daarom heb ik de volgende vragen:
  • Heeft iemand ervaring met het stroomverbruik van de Intel Xeon E-21xx processoren?
  • Heeft iemand toevallig ooit geprobeerd om het moederbord of de i3-8100 processor te gebruiken met meer dan 64 GB RAM?
P.S.: Helaas spreek ik geen Nederlands en gebruik ik een vertaler, als het beter zou zijn om in het Duits of Engels te schrijven, laat het me dan weten.

Gegroet Mario

Bewerk:
Ik wil geforceerde ECC RAM gebruiken voor deze server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poga88887
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-05 16:21
jmignolet schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:57:
[...]

Ohw, voeding was ik inderdaad even vergeten. Ben niet helemaal zeker of deze het trekt:

1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 74,30€ 74,30
1Solid state drivesWD Green SN350 1TB€ 85,26€ 85,26
Totaal€ 650,09

HDD is op zich niet nodig .. Vooral als ik @PerlinNoise advies volgt i.v.m. de SSD, krijg ik er 500GB bij + zuiniger. Dankje voor de tip! (Aangepast in lijstje)
ik zou een 10500T variant overwegen voor een server die 24/7 draait. Je gaat er iets achteruit in kloksnelheid maar de TDP is dan ook 35w ipv 65w. Denk dat je met een gemiddelde linux vm en wat services dat verschil niet erg zult merken aangezien 3.8ghz al helemaal niet zo traag is voor een server.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOw59_GDjSvmBco8C6eTAeCHENI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GHYP7Tfo54d92XydyfjFZFEQ.png?f=user_large.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

poga88887 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:51:
[...]

ik zou een 10500T variant overwegen voor een server die 24/7 draait. Je gaat er iets achteruit in kloksnelheid maar de TDP is dan ook 35w ipv 65w. Denk dat je met een gemiddelde linux vm en wat services dat verschil niet erg zult merken aangezien 3.8ghz al helemaal niet zo traag is voor een server.
[Afbeelding].
Op een server die meestal idle draait ga je geen enkel verschil in energieverbruik merken, beiden draaien dan toch op dezelfde (zeer lage) kloksnelheid of zetten cores uit. T-modellen zijn vooral interessant als het niet mogelijk is om voor langere tijd meer warmte af te voeren bij zwaar gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marioheld
GioStyle schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:57:
@Marioheld

In de datasheet van het moederbord vind ik het volgende terug:

[...]

Helaas. Maar waar heb je 128GB voor nodig?
Heeft u hier een bron van, alstublieft? Ik vond deze zin noch in het gegevensblad, noch in de handleiding voor het moederbord. Ik wil ZFS gebruiken voor mijn server, die veel baat kan hebben bij meer RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marioheld
poga88887 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:51:
[...]

[Afbeelding].
Helaas ben ik in het bericht hierboven vergeten te vermelden dat ik ECC RAM wil gebruiken. Vandaar de oorspronkelijke keuze voor de Fujitsu D3644-B en i3-8100, aangezien beide ECC van de Aanbevolen Hardware ondersteunen.
Daarom is de verwijzing naar de i5-10500T goed, maar hij is voor mij ook uitgesloten vanwege het gebrek aan ECC-ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViG
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-05 03:52

ViG

Dankjewel voor de tips :) :) .

Met c-states enabled van 60watt naar 28watt
powertop --auto-tune nog een 3 watt eraf.

Nu op 25watt kijken waar ik nog meer op kan besparen

Ubuntu server 20.04 + Plexmediaserver + Samba

CategoryProduct
ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler
MoederbordenASRock A320M-HDV R4.0
Interne harde schijvenWD Green HDD, 3TB
BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0
Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart
Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W
Solid state drivesSamsung 840 EVO 120GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:42
dcm360 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:16:
[...]

Op een server die meestal idle draait ga je geen enkel verschil in energieverbruik merken, beiden draaien dan toch op dezelfde (zeer lage) kloksnelheid of zetten cores uit. T-modellen zijn vooral interessant als het niet mogelijk is om voor langere tijd meer warmte af te voeren bij zwaar gebruik.
Is dat zo? Die T varianten zijn niet anders behalve een lager power limit. Uiteindelijk komen ze bij de thermal throttle. Waarom zou je niet gewoon een chip naar de thermal throttle laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

LittleKiller schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:06:
[...]

Is dat zo? Die T varianten zijn niet anders behalve een lager power limit. Uiteindelijk komen ze bij de thermal throttle. Waarom zou je niet gewoon een chip naar de thermal throttle laten gaan?
De T variant kan je dus zonder thermal throttle blijven gebruiken met een beperkter koelvermogen. Dat zou vooral in de embedded markt een voordeel kunnen zijn, en misschien is dat ook wel de markt waarvoor ze gemaakt worden. Als ik nu in de pricewatch kijk is de 10500T met een prijs van rond de €250.- ruim €110.- duurder dan de 'gewone' 10500.
Voor thuisgebruik is dat misschien interessant voor een NVR, waarbij je wel een zekere load verwacht maar het energieverbruik ook beperkt moet blijven. Dat is dan wel weer buiten scope van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marioheld
GioStyle schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:21:
[...]

https://www.kontron.com/en/products/d3644-b-uatx/p157722

Ik gebruik ook ZFS als filesystem op mijn server(s). Ik heb zelfs een tijdje 64GB geheugen gebruikt, maar in mijn situatie was het overkill. Daarom mijn vraag aan jou wat je er precies mee gaat doen. In de meeste thuissituaties is naar mijn bescheiden mening 64GB geheugen overkill, laat staan 128GB.
Bedankt voor de datasheet. Het lijkt erop dat Kontron het bordontwerp van Fujitsu gebruikt en het onder hun eigen merknaam doorverkoopt.
Misschien heb je gelijk en zou zelfs 64 GB meer dan genoeg zijn voor mij. De laatste server die ik bouwde was ook veel te overkill voor mijn toepassingen.
Naar mijn usecase: Ik wil dat mijn server TrueNAS Scale draait met ZFS Storage als mijn Fileserver. Daarnaast moet TrueNAS ongeveer 20 containers met verschillende diensten draaien. En last but not least moet de server 10 Gbit ondersteunen (Ook al weet ik dat dit veel meer energie zal verspillen). Daarom kreeg ik het idee om zoveel mogelijk RAM te gebruiken voor Read en Write caches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marioheld schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:58:
Bedankt voor de datasheet. Het lijkt erop dat Kontron het bordontwerp van Fujitsu gebruikt en het onder hun eigen merknaam doorverkoopt.
Kontron heeft de moederbordendivisie van Fujitsu in Duitsland enkele jaren geleden overgenomen.

Er zijn nieuwe Alder Lake modellen aangekondigd, maar nog niet duidelijk is of die net zo zuinig zijn als een Fujitsu D3644 modellen.

Overigens is de te behalen winst gering als je zware virtualisatie toepast. Dat zou slechts 4W kunnen schelen ten opzichte van bijvoorbeeld een 10th gen non-gaming moederbord.

Lichtgewicht virtualisatie is aan te raden, bijvoorbeeld met containers. Daardoor stapel je niet besturingssystemen op elkaar en is de overhead flink lager. Bijkomend voordeel is dat het benodigde geheugen ook veel lager uitvalt.

De vertaler software die je gebruikt werkt goed. Als je Duitstalig bent zou je de vraag ook kunnen stellen in het forum van c't aan juggernaut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
Marioheld schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:58:
[...]

Misschien heb je gelijk en zou zelfs 64 GB meer dan genoeg zijn voor mij. De laatste server die ik bouwde was ook veel te overkill voor mijn toepassingen.
Naar mijn usecase: Ik wil dat mijn server TrueNAS Scale draait met ZFS Storage als mijn Fileserver. Daarnaast moet TrueNAS ongeveer 20 containers met verschillende diensten draaien. En last but not least moet de server 10 Gbit ondersteunen (Ook al weet ik dat dit veel meer energie zal verspillen). Daarom kreeg ik het idee om zoveel mogelijk RAM te gebruiken voor Read en Write caches.
Voor jouw beeldvorming:
Ik doe alles via Docker Compose, 24+ containers, daar zit ook een filecloud bij, meerdere databases etc.
6 gebruikers (3 verschillende huishoudens) wiens PC/laptop/telefoon actief synced met mijn server. Daarnaast ook downloadbak en mediaserver.

Ik heb 6-8GB RAM in gebruik, klimt hooguit bij uitzondering naar 10-12GB. Omdat ik zo schrok van dit lage RAM gebruik, heb ik QBittorrent zodanig ingesteld dat het 2-8GB RAM gebruikt voordat het naar storage schrijft, puur omdat het gros van mijn RAM anders compleet nutteloos is. En wel fijn dat er dan minimaal aantal schrijfacties naar SSD nodig zijn. Verder heb ik geen swap, wel van plan 1-2GB zRAM in te stellen voor swap, puur omdat Linux bepaalde dingen graag in swap zet (al heb je genoeg RAM).

Hoeveel RAM heb ik? 2x16GB. Daar heb ik spijt van, 2x8GB was echt meer dan genoeg geweest.

Ik draai als OS Manjaro Gnome, wat tegenwoordig niet noemenswaardig meer RAM verbruikt dan Manjaro KDE Plasma of Manjaro XFCE. En sowieso minder dan Ubuntu. Ik kan natuurlijk de desktop uitschakelen, dat zal nog een paar honderd MB RAM schelen (ik dacht 200-300MB, gokje). Maar ik vind het juist prettig een desktop/workstation te hebben ipv remote desktoppen/SSH met mn laptop (al doe ik dat steeds vaker). De server staat dan ook aangesloten op dezelfde monitor waar ik achter zit voor werk.

Ik heb nooit begrepen waarom mensen voor een thuisserver voor het ZFS filesystem kiezen, tenzij je echt heeeel veel data en schijven hebt. Zo niet, dan begin je al direct met een dure keuze (want meer RAM nodig), vaak zonder alternatieven te overwegen. ZFS en ook RAID zijn persoonlijk voor mij overkill. Ik snap wel dat ZFS een ontzettend goed systeem is, zeker als je ontzettend veel data hebt en graag investeert in veel schijven.
Maar voor velen is volgens mij een union van drives onder 1 pad dé reden dat ze RAID kiezen, terwijl je daarvoor veel simpelere en 'goedkopere' alternatieven hebt (MergerFS).

Ik heb mijn data enorm weten te beperken: dankzij media_cleaner wordt alles wat "watched" is aan media na X dagen gewist (tenzij ik het mark als unwatched of als favourite). Daarnaast is het een continu proces om door foto's en filmpjes van vakanties enzo te lopen en alles te wissen waar we nooit iets mee gaan doen. Je komt dan echt een hoop nonsens tegen.

Zo kocht ik 5x 5TB hdds, want zoveel data had ik (~15TB, de rest voor backups), heb ik ze nu 3 jaar later allemaal verkocht en staat alle persoonlijke data op 1x 4TB (minder dan de helft in gebruik) en alle downloads op 1x 2TB (waar ik best trots op ben). Daarnaast een 2e 4TB voor backup van de eerste en een 3e 4TB in de miniPC van mijn moeder waar ik backups nachtelijk heen wil sturen.

Maar goed ik gebruik dan ook BTRFS filesystem, wat voor velen een enge keuze lijkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Jazco2nd op 28-07-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasVh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-06 09:50
Graag hoor ik jullie ideeën over mijn plannen om mijn huidige server energiezuiniger te maken. Momenteel heb ik:

Server
1MoederbordenASRock J3160DC-ITX€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 1TB€ 49,90€ 49,90
2Interne harde schijvenWD Red 3TB (WD30EFRX-68EUZNO)€ 81,29€ 162,58
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 52,-€ 52,-
1NetwerkadaptersDelock PCI Express Card > 2 x Gigabit LAN€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCrucial CT102464BF160B€ 32,85€ 65,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,28

PC
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 94,90€ 94,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16S-8GVKB€ 76,23€ 76,23
1VoedingenCorsair SF450€ 99,-€ 99,-
1Solid state drivesCrucial MX500 m.2 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 270,13

Op de server draaien binnen Proxmox 2 VM's: 1)OPNsense en 2) Fedora CoreOS met een 30-tal docker containers. De OPNsense-VM doet samen met de Delock-netwerkkaart dienst als router voor het thuisnetwerk. De Fedora-VM draait een 30-tal containers met 'selfhosting' services (Homeassistant, Sonarr, Bazarr, Plex, Filerun, Paperless, TTRSS, Vaultwarden,...).

Acties die ik overweeg te ondernemen:
1. De server te 'herinstalleren'
Ik voorzie alvast om de router-functie te schrappen (blijkt relatief weinig meerwaarde voor mij), waardoor OPNsense-VM weg kan en de Delock-netwerkkaart eruit kan. Dat lijkt mij al een eerste quick-win qua energiebesparing.
Proxmox heeft dan geen zin meer, dus voorzie ik Debian te installeren met daarop de docker containers. De Ironwolf HDD schrap ik ook, gezien die idle amper zuiniger is dan de WD RED's. In het aantal containers kan ik misschien nog wat snoeien en/of optimaliseren met de scheduled tasks. In Debian kan ik dan de in de TS voorgestelde optimalisaties (powertop, grub e.d.) toepassen om zo het verbruik te verminderen.

2. Debian op aparte SATA SSD of WD RED
Voor het OS twijfel ik of het nuttig is om dat op een (aan te kopen) SATA SSD (moederbord heeft geen M.2) te doen, dan wel op 1 van de 2 WD RED's die er nu al in steken. De WD RED's draaien idle op 3W, standby op 0.4W(volgens de specificaties). Wat denken jullie van een Samsung 860 EVO 1TB om Debian op te installeren? Die komt idle op 0.05W (volgens de specificaties) of 0.07W volgens BBG van Tweakers.

Ik ben geneigd voor de SATA SSD piste te gaan, in de hoop het energieverbruik te drukken door lager idle verbruik van de SSD en de WD RED's in spindown te laten gaan. Met wat handig inrichten kunnen de beide WD RED's dan grotendeels in spindown. Een van de WD RED's is sowieso enkel voor backup (die dagelijks draait). De terugverdientijd van die investering is met mijn huidig energiecontract (0.35EUR/kWh) nogal lang, maar met stijgende energieprijzen lijkt het me toch de investering waard.

3. Pc-hardware recupereren
De CPU (Ryzen 3 2200G) en moederbord (ASRock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac) van mijn PC blijken niet handig te upgraden om compatibel te maken met Windows 11. Zou het een optie zijn om daar een zuinige server mee te bouwen?

Onvermijdelijk zal die minder zuinig zijn dan de huidige setup, maar qua rekenkracht spreken we natuurlijk over appelen en peren. Persoonlijk lijkt het mij weinig zinvol, aangezien de J3160 momenteel (met 2 VM's) gemiddeld amper de 25% CPU-belasting aantikt. De huidige gemiddelde load draait rond de 1 (de J3160 heeft 4 cores). De 2200G zou nog relatief zuinig kunnen zijn, maar het gaming-moederbord is dat waarschijnlijk niet. Bovendien zou ik dan nog moeten investeren in een PicoPSU en adapter en misschien extra RAM (als 8GB niet voldoende blijkt). Een passieve CPU-koeler lijkt voor de (AM4) 2200G niet evident, zodat de huidige (stock) koeler voor een meerverbruik zal zorgen.

Het lijkt me beter de PC niet als server te recuperen en in 2025 (als Win10 support stopt) uit te kijken naar een waardige CPU/mobo-opvolger. Of denken jullie daar anders over?

4. Andere optimalisaties
- 2 RAM-latjes naar 1, als blijkt dat ik met 8GB toekom. Vermoedelijk geeft dit weinig energiewinst? 16GB in 1 slot lijkt voor het moederbord geen optie (en zou weer een extra investering zijn).
- Zien jullie nog andere optimalisatie-mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasVh
Nee, die heb ik (helaas) niet omdat ik nog geen goede energiemeter op de kop heb kunnen tikken. De Brennenstuhl PM 231 E zou niet passen in een Belgisch stopcontact vanwege de aardingspen. ELV Energy Master Basic 2 lijkt wel een mogelijkheid maar is incl leveringskost iets prijziger (49EUR). De Voltcraft Energy Logger 4000 lijkt niet meer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasVh
Met een Profile comfort energieverbruikmeter alvast enkele verbruikgegevens van de server. Dit is met 3 HDD's en netwerkkaart aangesloten (2 poorten aangesloten), maar zonder aangesloten muis/toetsenbord/monitor en zonder optimalisaties (powertop, grub e.d.).
  • bij aanzetten: een piek richting 40W, die vrijwel onmiddellijk daalt naar 29W
  • tijdens het opstarten (+/- eerste 15'): 28W
  • na 30': 26W
Pagina: 1 ... 16 ... 108 Laatste