@
duderuud @
mrmrmr
Mijn Guide voor het samenstellen, installeren, configureren en onderhouden van je eigen server is na 2,5 jaar eindelijk af (en up-to-date). Het is een guide van A tot Z om je server zelf te installeren, drives te poolen (ipv traditionele RAID, dat is voor simpel thuisgebruik vaak te duur en niet per se nuttig). Bevat verschillende opties die je kan volgen en maakt het ontzettend makkelijk om alles oersimpel (via Docker Compose) en lightweight te houden, zonder dat je urenlang, dagenlang online dingen moet gaan uitzoeken.
https://github.com/zilexa/Homeserver
Het bevat een samenvatting van de eerste post van dit topic (en 2 links naar dit topic, 1tje via Google Translate naar het Engels) onder "Hardware Recommendations".
Daarnaast is het volledig gebaseerd op best practices onder Linux. Natuurlijk zijn er wel wat keuzes gemaakt, zo maakte de Guide eerst gebruik van Ubuntu en sinds vorig jaar is het Arch based. De keuze voor Manjaro is slechts zodat je zo min mogelijk zelf hoeft te installeren/configureren (tov extreem kale Arch of Manjaro Minimal) en je nog wel profiteert van rolling releases. Je kan daarna natuurlijk alles verwijderen wat je niet wil.
Dit soort keuzes hoef je zelf natuurlijk niet te volgen. Het is vooral ook een naslagwerk zodat alle informatie die je nodig hebt, op 1 plek is met verwijzingen wanneer je graag wil verdiepen.
Wat betreft Filesystem, ook daarvoor heeft dit topic en met name mrmrmr mij ooit geinspireerd om me niet blind te staren op Raid maar verder onderzoek te doen. Daar worden, wel met het gemak van filesystem btrfs, verschillende opties voorgeschoteld. Maar eea kan ook met ext4.
Het is echt bedoeld voor homeserver doeleinden, dus met beperkt budget en ook niet voor een professionele server.
Het bevat echt alles wat ik tegen ben gekomen sinds 2019. En het maakt het een klus van hooguit 20min om een gehele server from scratch te installeren. (meeste tijd gaat zitten in maken van keuzes/inlezen, als je dat eenmaal hebt gedaan is het zo gepiept). Dankzij de 2 scripts (post-install en prep-server) is dat een fluitje van een cent (je powertop --auto-tune services worden bijvoorbeeld voor je aangemaakt).
Hoewel de scripts OS specifiek zijn, bevatten ze genoeg commentaar om zelf ook als naslagwerk te functioneren voor andere OSen, alleen de packages moet je met een ander commando installeren. Maar bijvoorbeeld om je server email notificaties te laten sturen kan je dat stuk uit het script gebruiken (dit werkt zelfde op Ubuntu, waarvan de Wiki zelfs naar de Arch Wiki verwees laatste keer dat ik checkte).
Verder zijn zaken als inrichten van je mappenstructuur en maken van snapshots/backups wel specifiek voor btrfs. Maar ook zonder dat filesystem forceert het je na te denken en belangrijk onderscheid te maken tussen datatypes en "precious" data versus gedownloade dingen.
Maar de guide bevat nog veel meer dan dat, zoals je netwerk configuratie (eigen https domein) en docker-compose voorbeeld, met tips hoe je bepaalde services configureert.
Daarnaast gaat het hier en daar vrij diep, maar dat zijn dan voor de zaken die vrij populair zijn. Bijvoorbeeld een SSD cache (MergerFS Tiered Caching), handig als je met trage spinning disks werkt, of automatisch "watched" episodes en films wissen na X dagen, behalve je favorieten.
Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben, al is de volledige guide niet voor iedereen (je moet natuurlijk je eigen keuzes maken), het bevat een hoop handige info (zie bijvoorbeeld de commandos voor data migratie en hoe je ownership/permissions fixed) vooral voor degenen die het goedkoop willen houden maar wel precies willen weten wat de server doet en verder willlen kijken dan dingen als Unraid of Synology
[
Voor 9% gewijzigd door
Jazco2nd op 07-07-2022 11:29
]