Acties:
  • +6 Henk 'm!
Voor Debian en misschien ook voor sommige andere GPL Linux distributies:

Ik heb een toevoeging gedaan aan de topic start met betrekking tot ontbrekende of niet automatisch geladen non-free firmware onder Debian. Dat gebeurt nog met Debian 11.3. Ik heb er eerder over geschreven in dit bericht vorig jaar. In de topic start wordt het behandeld onder Software tweaks/Linux en onder Tips hardware/software/Kontron Fujitsu borden.

Dit gaat over een Intel gpu driver en het geeft een besparing van ongeveer 0,3W op een Fujitsu D3643-H moederbord. Onder Ubuntu wordt deze driver waarschijnlijk al automatisch geladen.

Als dit probleem speelt zie je een dmesg melding zoals deze:
[ 2.240376] i915 0000:00:02.0: firmware: failed to load i915/kbl_dmc_ver1_04.bin (-2)
[ 2.240380] firmware_class: See https://wiki.debian.org/Firmware for information about missing firmware
[ 2.240383] i915 0000:00:02.0: Direct firmware load for i915/kbl_dmc_ver1_04.bin failed with error -2
[ 2.240386] i915 0000:00:02.0: [drm] Failed to load DMC firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin. Disabling runtime power management.
[ 2.240387] i915 0000:00:02.0: [drm] DMC firmware homepage: https://git.kernel.org/pu...ux-firmware.git/tree/i915

Bij de non-free versie van Debian 11.3 wordt de wijziging in de Linux boot image automatisch uitgevoerd. Dus het hoeft niet altijd handmatig zoals het beschreven is in mijn eerdere bericht.

# apt install firmware-misc-nonfree
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
The following NEW packages will be installed:
firmware-misc-nonfree
0 upgraded, 1 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 8,953 kB of archives.
After this operation, 36.5 MB of additional disk space will be used.
Get:1 http://deb.debian.org/debian bullseye/non-free amd64 firmware-misc-nonfree all 20210315-3 [8,953 kB]
Fetched 8,953 kB in 2s (5,760 kB/s)
Selecting previously unselected package firmware-misc-nonfree.
(Reading database ... 33242 files and directories currently installed.)
Preparing to unpack .../firmware-misc-nonfree_20210315-3_all.deb ...
Unpacking firmware-misc-nonfree (20210315-3) ...
Setting up firmware-misc-nonfree (20210315-3) ...
Processing triggers for initramfs-tools (0.140) ...
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-5.10.0-15-amd64

De laatste regel geeft aan dat de driver wordt verwerkt in de Linux image die tijdens booten wordt gebruikt. Na herstarten laadt de nieuw gegenereerde image de nieuw geïnstalleerde driver. Voor de installatie van de firmware moet apt een /etc/apt/sources.list bestand gebruiken waarin non-free is opgenomen:

code:
1
2
3
deb http://deb.debian.org/debian bullseye main contrib non-free
deb http://deb.debian.org/debian-security/ bullseye-security main contrib non-free
deb http://deb.debian.org/debian bullseye-updates main contrib non-free

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 19-06-2022 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb alweer een tijdje een servertje draaien op een Intel Pentium G3420 CPU. Ik zat eraan de denken om een een tweedehands i5 4570/4590/4670/4690 in te steken.
De TDP is 35W vs 84W, maar ik kan het idle verbruik niet vinden van die processors?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 13:51
BounceMeister schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:58:
Ik heb alweer een tijdje een servertje draaien op een Intel Pentium G3420 CPU. Ik zat eraan de denken om een een tweedehands i5 4570/4590/4670/4690 in te steken.
De TDP is 35W vs 84W, maar ik kan het idle verbruik niet vinden van die processors?
Kijk eens in de lijst van hardwareluxx.de, de link kan je vinden onderaan de topicstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BounceMeister

De G3420 is een Haswell processor, Intel's 3e generatie. Processoren van vóór Skylake (6e generatie) zijn niet zo geschikt voor zuinige systemen omdat zowel de processor als het moederbord nog niet optimaal zijn qua zuinigheid. Het is misschien effectiever om een jongere processor en moederbord te kiezen, vooral als de server altijd aan staat is dat financieel aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zondag 19 juni 2022 @ 03:18:
Voor Debian en misschien ook voor sommige andere GPL Linux distributies:

Ik heb een toevoeging gedaan aan de topic start met betrekking tot ontbrekende of niet automatisch geladen non-free firmware onder Debian. Dat gebeurt nog met Debian 11.3. Ik heb er eerder over geschreven in dit bericht vorig jaar. In de topic start wordt het behandeld onder Software tweaks/Linux en onder Tips hardware/software/Kontron Fujitsu borden.

Dit gaat over een Intel gpu driver en het geeft een besparing van ongeveer 0,3W op een Fujitsu D3643-H moederbord. Onder Ubuntu wordt deze driver waarschijnlijk al automatisch geladen.

Als dit probleem speelt zie je een dmesg melding zoals deze:
[ 2.240376] i915 0000:00:02.0: firmware: failed to load i915/kbl_dmc_ver1_04.bin (-2)
[ 2.240380] firmware_class: See https://wiki.debian.org/Firmware for information about missing firmware
[ 2.240383] i915 0000:00:02.0: Direct firmware load for i915/kbl_dmc_ver1_04.bin failed with error -2
[ 2.240386] i915 0000:00:02.0: [drm] Failed to load DMC firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin. Disabling runtime power management.
[ 2.240387] i915 0000:00:02.0: [drm] DMC firmware homepage: https://git.kernel.org/pu...ux-firmware.git/tree/i915

Bij de non-free versie van Debian 11.3 wordt de wijziging in de Linux boot image automatisch uitgevoerd. Dus het hoeft niet altijd handmatig zoals het beschreven is in mijn eerdere bericht.

# apt install firmware-misc-nonfree
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
The following NEW packages will be installed:
firmware-misc-nonfree
0 upgraded, 1 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 8,953 kB of archives.
After this operation, 36.5 MB of additional disk space will be used.
Get:1 http://deb.debian.org/debian bullseye/non-free amd64 firmware-misc-nonfree all 20210315-3 [8,953 kB]
Fetched 8,953 kB in 2s (5,760 kB/s)
Selecting previously unselected package firmware-misc-nonfree.
(Reading database ... 33242 files and directories currently installed.)
Preparing to unpack .../firmware-misc-nonfree_20210315-3_all.deb ...
Unpacking firmware-misc-nonfree (20210315-3) ...
Setting up firmware-misc-nonfree (20210315-3) ...
Processing triggers for initramfs-tools (0.140) ...
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-5.10.0-15-amd64

De laatste regel geeft aan dat de driver wordt verwerkt in de Linux image die tijdens booten wordt gebruikt. Na herstarten laadt de nieuw gegenereerde image de nieuw geïnstalleerde driver. Voor de installatie van de firmware moet apt een /etc/apt/sources.list bestand gebruiken waarin non-free is opgenomen:

code:
1
2
3
deb http://deb.debian.org/debian-security/ bullseye-security main contrib non-free
deb http://deb.debian.org/debian bullseye-updates main contrib non-free
*iets* nettere oplossing is een bestandje aanmaken in /etc/apt/source.list.d/contrib-non-free.list (bijvoorbeeld):

/etc/apt/sources.list.d/contrib-non-free.list

(Security en Updates zijn niet verplicht, maar het kan).

Er is eventueel ook een metapackage firmware-linux waar meer files dan alleen die voor je GPU in zitten.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndrewF
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-07 21:02
Ik heb de cpu & moederbord van mijn TrueNAS 2019 build vervangen door een Fujitsu D3643-H & i3-8100. Het systeem draait een paar weken stabiel. Metingen zijn uitgevoerd aan het stopcontact met een relatief goedkope Brennenstuhl.

max power
(boot)
idle power
Ryzen 2200G no HDD73W40W
Ryzen 2200G 3xHDD106W56W
i3-8100 no HDD53W25W
i3-8100 3x HDD87W40W

Ik ben best blij met de verlaging van ~16W.

Het resterende verbruik zit voor ongeveer 15W in de 3.5" HDD's (WD80EZAZ zijn rebranded HGST gekozen voor hun betrouwbaarheid, niet zuinigheid). En voor een groot stuk in de voeding (be quiet! System Power B9 300W). Wat mij opviel bij de metingen is dat de voeding, met kabel ingestoken, maar PSU on/off switch op off toch nog 9W verbruikt. Dat is toch best veel? Ik ging er altijd van uit dat dat een mechanische switch was die het stroomcircuit onderbrak, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Met de switch on, zonder de computer te booten zit het verbruik op 18W. Dat lijkt ook hoog. Zou dat ongeveer het "verlies" van de PSU zijn als het systeem draait in idle?

Ik heb het systeem nog niet gemigreerd van TrueNAS naar ubuntu, voornamelijk omdat ik niet verwacht dat het een gigantisch verschil zal maken. 40W - 15W (HDD) - 18W voeding = ~7W voor cpu & systeem. Waarschijnlijk is de grootste winst te behalen door de disks vaker in spindown te krijgen en om een zuinigere voeding te gebruiken.

Zou een PicoPSU-90 voldoende zijn om het systeem te booten, inclusief de 3 HDD's?

Extra: met/zonder DVI display scheelt <1W. Nieuwe case en cpu fans (CoolerMaster → trage Noctua's) was wel meetbaar: 2~5W (en veel stiller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:50
AndrewF schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:17:
Ik heb de cpu & moederbord van mijn TrueNAS 2019 build vervangen door een Fujitsu D3643-H & i3-8100. Het systeem draait een paar weken stabiel. Metingen zijn uitgevoerd aan het stopcontact met een relatief goedkope Brennenstuhl.

max power
(boot)
idle power
Ryzen 2200G no HDD73W40W
Ryzen 2200G 3xHDD106W56W
i3-8100 no HDD53W25W
i3-8100 3x HDD87W40W

Ik ben best blij met de verlaging van ~16W.

Het resterende verbruik zit voor ongeveer 15W in de 3.5" HDD's (WD80EZAZ zijn rebranded HGST gekozen voor hun betrouwbaarheid, niet zuinigheid). En voor een groot stuk in de voeding (be quiet! System Power B9 300W). Wat mij opviel bij de metingen is dat de voeding, met kabel ingestoken, maar PSU on/off switch op off toch nog 9W verbruikt. Dat is toch best veel? Ik ging er altijd van uit dat dat een mechanische switch was die het stroomcircuit onderbrak, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Met de switch on, zonder de computer te booten zit het verbruik op 18W. Dat lijkt ook hoog. Zou dat ongeveer het "verlies" van de PSU zijn als het systeem draait in idle?

Ik heb het systeem nog niet gemigreerd van TrueNAS naar ubuntu, voornamelijk omdat ik niet verwacht dat het een gigantisch verschil zal maken. 40W - 15W (HDD) - 18W voeding = ~7W voor cpu & systeem. Waarschijnlijk is de grootste winst te behalen door de disks vaker in spindown te krijgen en om een zuinigere voeding te gebruiken.

Zou een PicoPSU-90 voldoende zijn om het systeem te booten, inclusief de 3 HDD's?

Extra: met/zonder DVI display scheelt <1W. Nieuwe case en cpu fans (CoolerMaster → trage Noctua's) was wel meetbaar: 2~5W (en veel stiller)
Zoveel verbruik bij een pc die uitstaat klinkt wel hoog. Misschien een meetfout? Ik heb ook weleens foutieve waardes gemeten als ik via een stekkerdoos bezig was ipv. op een los stopcontact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
Zou ik een korte gedacht mogen delen?
  • Vroega draaide ik servers in het datecenter en deden we gewoon 1CPU met 2Gbyte geheugen voor een Webserver, daarnaast hingen we een database server met 1 CPU en 8Gbyte (databases gaan sneller met meer gehugen).
  • Toen zijn we de webserver en de database op 1 fysieke server gaan hosten.
  • Toen zijn we meerdere webservers en een database server gaan plaatsen op dezelfde fysieke host.
  • Toen zijn we VmWare toe gaan passen om nog meer webservers (verschillende certificaten, 1 per IP) te hosten.
  • Daarna werd het een 'cluster' van VMWare machines met bijbehorende storage.
  • Daarna zijn we dingen in de cloud gaan draaien, omdat servers bestellen te lang duurde en we geen ruimte meer hadden in de serverruimte.
  • Daarna werd alles verplaatst naar de cloud.
  • Nu zijn we weer 'vmware-achtige' constructies aan het bouwen met Kubernetes en microservices (of zelfs volledige 'servers' in Kubernetes.
Thuis is er nooit zo veel veranderd, meestal gewoon 1 'server' die altijd aan stond, er zijn perioden geweest dat dat ook wel werd uitgebreid met een C3000 HP Bladecenter, maar toch altijd weer terug naar die ene server. In 2001 heb ik zelfs ooit een nieuwe Dell 1U bak gekocht (verbruik, rond de 300-400W als ik mij niet vergis).
Maar een ding wat thuis wel altijd gebeurde, of het nou zelfbouw was of gekocht, er werd altijd met een 'haviksoog' gekeken naar verbruik in relatie tot de heersende stroomprijs.
Die trend zie ik nu doorgaan tot in het 'absurde'. Ik draai thuis 12 a 14 diensten (plex, influx, grafana, node-red, mariadb etc etc etc) allemaal voor een habbekratz aan stroom. Het verbruik is nu gezakt naar 2.5W met een 4-core processor en 8Gbyte aan geheigen. En dan zelfs nog 16Tbyte aan schijfruimte.
Waar gaat het stoppen? Ik zie mensen al telefoon's gebruiken als 'servers' omdat via usb-c je nu ook ethernet aansluitingen kan realiseren. Er zit meteen een UPS in (accu, als die nog wat leven heeft). Waar gaat het stoppen? Dalijk gewoon een complete thuis-omgeving op een rekenmachine-achtig device, of nog kleiner?
Wel cool om die verandering in die jaren aan levende lijve mee te maken..
/oudelul
.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:15
AndrewF schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:17:
Ik heb de cpu & moederbord van mijn TrueNAS 2019 build
Dat gaat heel veel uitmaken. Normale voedingen hebben een heel laag rendement bij lage belastingen. Pak een PicoPSU die groot genoeg is en dan zit je wel aan het maximum wat je kan besparen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
campr112 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:33:
Ik draai thuis 12 a 14 diensten (plex, influx, grafana, node-red, mariadb etc etc etc) allemaal voor een habbekratz aan stroom. Het verbruik is nu gezakt naar 2.5W met een 4-core processor en 8Gbyte aan geheigen.
2,5 W voor 14 services? Pics or it did not happen! :)

Ik heb overwogen een oude Samsung S5 achter laten als een thuis server voordat ik op vakantie ga. Maar geen idee hoe vertrouwbaar het is...
Liever draai ik iets op de router, die staat aan zowiezo.. Of gebruik gewoon een mobile internet, toch goedkoper dan een glasvezel, dan geen router nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij de experimenten die ik laatst deed op de D3643-H met Pentium G5400 kwam het zonder werkende netwerkverbinding (softwarematig onklaar gemaakt) op 2,6W AC, het laagste dat ik heb gemeten. Met netwerk is het 3,1W AC, de I219LM netwerkcomponent komt daarmee op 0,5W AC actief. Dit is gemeten in combinatie met de zuinigste adapter die ik heb, de FSP096 en met PicoPSU-80.

Om metingen vergelijkbaar te laten zijn moeten die tenminste in dezelfde configuratie zijn gemeten. De standaard testconfiguratie staat in de topic start:

Standaard testconfiguratie: 1x SATA of NVMe SSD, bedraad USB toetsenbord en muis, 1 netwerkverbinding @1Gbps. monitor aangesloten, via software in slaapstand.
Zonder: randapparatuur, WiFi, Bluetooth of andere draadloze verbindingen, USB sticks, PCIe kaarten, opslagmedia. Besturingssysteem: Windows 10 of 11 of Debian/Ubuntu.

Met metingen die zo zijn uitgevoerd kom je op een vergelijkbaar cijfer.

Vanzelfsprekend moet de energiemeter nauwkeurig zijn. Een paar als goed geteste meters worden genoemd in de topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 17:47
Ik heb alle onderdelen nu binnen, o.a. de D3644-B, i3-9100, Corsair RM550x, Crucial CT16G4DFRA266. Maar het systeem wil niet booten. De power led knippert 2x kort achter elkaar, dan even pauze en dan weer 2x kort achter elkaar. Dat blijft zo repeteren, maar ik kan niks in de zeer beknopte handleiding vinden. Weten jullie wat er aan de hand kan zijn?

Ik heb alle schijven al los gekoppeld, 1x geheugen stick geprobeerd (beide afzonderlijk getest), font-side USB e.d. eruit, maar dit alles heeft geen resultaat opgeleverd. Geeft dat knipperen aan dat er iets stuk is? Of kan het zijn dat ik de 4-pins 12V aansluiting nog moet aansluiten? Alleen heb ik die kabel niet bij de Corsair voeding zitten...

Die 4-pins is wel nodig. Ik heb nu tijdelijk een andere voeding gebruikt en dan boot die wel... mis ik nu een verloopje naar die 4-pins connector of heb ik een verkeerde voeding?

En als ik boot kom ik alleen maar in het diagnostische programma. Die op zich succesvol verloopt, maar hij wil niet booten van USB stick. Heeft iemand die ook gehad?

[ Voor 20% gewijzigd door Zeezicht op 21-06-2022 22:32 . Reden: Andere voeding getest; start nu wel op... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@Zeezicht Die kabel is inderdaad echt nodig. Bij jouw voeding zou die zeker inbegrepen moeten zijn, het is als het goed is een 8-pins stekker die te splitsen is in 2x4-pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08 17:47
dcm360 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:51:
@Zeezicht Die kabel is inderdaad echt nodig. Bij jouw voeding zou die zeker inbegrepen moeten zijn, het is als het goed is een 8-pins stekker die te splitsen is in 2x4-pins.
Ik kwam er net achter inderdaad. Er zitten kleine palletjes op, en daarmee valt die te splitsen. Probleem opgelost.

Nu lijkt alleen 1 HDD dood :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@AndrewF 9W in de uitstand is zelfs voor oude voedingen nogal veel, ik vraag me af of die meting juist is. Welke Brennenstuhl energiemeter heb je gebruikt? Ze hadden vroeger ook een slechte meter die door een energiemaatschappij in Nederland bij klanten is verspreid. Daar hebben ze van geleerd en een goed werkende meter gemaakt. Het goede type staat in de topic start.

Je zou de voeding kunnen meten zonder dat de ATX stekker en de P4 stekker zijn aangesloten. Dat geeft een betrouwbare "uit" meting. Het zou minder dan 0,5W moeten zijn.

Ik vind de meting van 25W in idle zonder hard disks veel te hoog. Je zou inderdaad rond 6,5W in idle moeten kunnen halen met dit BSD besturingssysteem met een zuinige voeding. En minder dan 4W met Windows, Debian of Ubuntu. Dat is zonder aangesloten hard disks.

Waren de hard disks met de power connector nog aangesloten bij de meting "zonder hard disks"?

Ik kan geen spec sheets van de WD80EZAZ vinden, dus ik weet niet hoeveel Watt die maximaal verbruikt. Als we uitgaan van 24W (2A), dan is de rekensom: 3x 24W = 72W. Dat laat te weinig over voor processor en moederbord, dan is een PicoPSU-90 is niet betrouwbaar te gebruiken. Je kan kiezen voor een PicoPSU-160-XT met een 120W 12V adapter. Bijvoorbeeld een Leicke 120W 12V. Een zeer zuinige adapter is qua zuinigheid zinvol als het verbruik onder 10W idle ligt. Helaas zijn die wel prijzig. Bij Farnell kun je een XP Power VES120PS12 aanschaffen, zie o.a. dit bericht voor details.

Een andere optie is de keuze voor een Corsair RM550x (2021). Die is in verhouding een stuk minder zuinig dan een PicoPSU met zuinige adapter, maar vergeleken met andere ATX voedingen is die wel veel zuiniger bij een verwacht verbruik van rondom 10W.

Overigens had ik vroeger HGST's 7200rpm (geen helium) ook vanwege de betrouwbaarheid, maar de Seagates 4TB die ik sindsdien gebruik zijn tot nu toe betrouwbaarder gebleken. Ze staan vaak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
andru123 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:48:
[...]

2,5 W voor 14 services? Pics or it did not happen! :)

Ik heb overwogen een oude Samsung S5 achter laten als een thuis server voordat ik op vakantie ga. Maar geen idee hoe vertrouwbaar het is...
Liever draai ik iets op de router, die staat aan zowiezo.. Of gebruik gewoon een mobile internet, toch goedkoper dan een glasvezel, dan geen router nodig..
19 zelfs. Op apache draait een Wordpress site (met mariadb) en nginx wordt gebruikt als reverse-proxy voor heimdahl, node-red, grafana en net-data. De node-red wordt (samen met influxdb) relatief intensief gebruikt voor het verzamelen van data voor de zonnepanlen (modbus via ethernet) en de slimme meter (P1 via WiFi)

Fotos van een Linux console, altijd zo vreemd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
1[ + ]  deluge-daemon
 2/16/17/18/19[ + ]  docker: sonarr, radarr, jackett, heimdahl
 3[ + ]  fail2ban
 4[ + ]  grafana-server
 5[ + ]  influxdb
 6[ + ]  mariadb
 7[ + ]  netdata
 8[ + ]  nginx
 9[ + ]  nmbd
 9[ + ]  smbd
 10[ + ]  ssh
 11[ + ]  tor
 12[ + ]  virtualbox
 13[ + ]  apache2
 14[ + ]  plex
 15[ + ] node-red

smbd/nmbd heb ik voor het gemak even bij elkaar gedaan, en de timemachine niet mee gerekend.
Elasticsearch heb ik ook niet meegerekend, want dat staat niet altijd aan, dus voegt weinig toe aan het opgenomen vermogen.

De installatie van debian 11 (dus gewoon een volwaardig Linux systeem op een telefoon), blijf ik interressant vinden. Telefoon's worden ook steeds krachtiger, en als je bedenkt dat je met een accu van ~5Wh een telefoon (incl scherm sporadisch aan) voor ongeveer 12-16 uur kan laten draaien, is dat toch best knap. Nu snap ik dat android verregaande optimalisaties heeft qua power-gebruik en dat Debian hier mogelijk niet aan zal kunnen tippen, maar het is toch wel interessant als optie voor very low power systemen die toch nog best krachtig zijn. Kent er iemand een telefoon met 6x SATA? :P Om nu alles via USB3.1 aan te sluiten lijkt me ook weer zo'n bottleneck. En 256Gbyte max opslag is toch ook wel een 'dingetje' als je geen SATA poorten hebt.

[ Voor 2% gewijzigd door campr112 op 23-06-2022 08:39 . Reden: Geformatteerd als code, spelling. ]

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:48
campr112 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 06:58:
[...]

De installatie van debian 11 (dus gewoon een volwaardig Linux systeem op een telefoon), blijf ik interressant vinden. Telefoon's worden ook steeds krachtiger, en als je bedenkt dat je met een accu van ~5Wh een telefoon (incl scherm sporadisch aan) voor ongeveer 12-16 uur kan laten draaien, is dat toch best knap. Nu snap ik dat android verregaande optimalisaties heeft qua power-gebruik en dat Debian hier mogelijk niet aan zal kunnen tippen, maar het is toch wel interessant als optie voor very low power systemen die toch nog best krachtig zijn. Kent er iemand een telefoon met 6x SATA? :P Om nu alles via USB3.1 aan te sluiten lijkt me ook weer zo'n bottleneck. En 256Gbyte max opslag is toch ook wel een 'dingetje' als je geen SATA poorten hebt.
USB 3.x kan 20Gbps aan (2500MB/s)
Daar kun je best wel een paar SATA disken over laten lopen.
Hub aan telefoon met losse power adapter en een paar USB disken :+

Petabyte Pi?
YouTube: The Petabyte Pi Project

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
raymondw schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:02:
[...]

Petabyte Pi?
Maar een Pi gebruikt 'zoveel' vermogen (natuurlijk niet in vergelijking met een Petabyte aan schijven). Maar als je idd een power-USB hub neemt, kan je daar makkelijk de telefoon van laten draaien, en twee SSDs en een Ethernet adapter, zou ik denken. 1Gbit storage throughput haal je ook wel, Plex kan mogelijk zelfs de GPU gebruiken voor encoding.. Hmmm, grappig.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lastige is dat je dan ook weer een 2e 230v->5/12v omzetting hebt voor die USB hub, en die zal ook weer wat verlies opleveren.

Het is om echt zuinig te blijven, denk ik best verstandig om zo min mogelijk keren 230v -> 5/12v om te zetten.

Een goede telefoon kan zeker snel genoeg zijn voor wat basis services. Helaas is het wel ARM, en mijn ervaring met ARM en Linux Services is niet super positief :)

Veel werkt hoor, maar lang niet alles.

EDIT: Idee van @campr112 om de telefoon zelf op diezelfde hub te draaien is zo slecht niet inderdaad.

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 23-06-2022 10:09 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

raymondw schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:02:
[...]

Petabyte Pi?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aangezien het idle verbruik merendeels niet in de processor zit in zuinige systemen, los je weinig op door te kiezen voor kale systemen zoals Pi of een smartphone. Het verbruik zit grotendeels in de aansturingsmechanismen zoals DIMM's, PCIe, USB en SATA. Juist omdat ze kaal zijn verbruiken ze minder. Ga je allerlei data-transporten stapelen zoals USB-PCIe-SATA, dan raak je nog verder van huis.

Dat maakt het op het eerste gezicht niet voor de hand liggend om te zoeken naar een processorgebaseerde oplossing, want daar lijkt het probleem voor laag idle verbruik niet te zitten.

Intel's SATA bijvoorbeeld is waarschijnlijk een stuk zuiniger dan die van ASMedia.

Met een ARM chip win je maximaal ~0,85 Watt ten opzichte van Intel desktop. Maar door de controllers ben je zo weer bij af of juist slechter af.

Bij een constante hoge last (non-idle) wordt het wel interessant om te gaan vergelijken. Een ARM chip kan voor bepaalde toepassingen beter uitpakken. Intel heeft daarvoor wel een atom-achtige x86 tegenhanger. Bijvoorbeeld een Apple M1 (ARM) doet het goed onder belasting maar door de zware controllers is het onder idle niet zo interessant. De M1 processor presteert goed onder belasting in performance per Watt vergeleken met een Intel desktop.

In de toekomst kan Intel nog een beetje winst boeken bij processoren en relatief daaraan meer winst in controllers. Bijvoorbeeld met energiezuinigere IC's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• campr112
FireDrunk schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:08:
Lastige is dat je dan ook weer een 2e 230v->5/12v omzetting hebt voor die USB hub, en die zal ook weer wat verlies opleveren.

Het is om echt zuinig te blijven, denk ik best verstandig om zo min mogelijk keren 230v -> 5/12v om te zetten.

Een goede telefoon kan zeker snel genoeg zijn voor wat basis services. Helaas is het wel ARM, en mijn ervaring met ARM en Linux Services is niet super positief :)

Veel werkt hoor, maar lang niet alles.

EDIT: Idee van @campr112 om de telefoon zelf op diezelfde hub te draaien is zo slecht niet inderdaad.
HP Moonshot denkt daar toch wel anders over (ARM gebaseerde mega-server). Ik moet eerlijk zeggen dat ik met de meeste services op ARM nog geen probleem heb gehad.
Maar idd, de meeste SSDs hebben ook alleen een 5V voeding nodig (weer met een step-down converter intern?) de Samsung 870 QVO schijven hebben ook een erg laag idle gebruik. Ik gebruik er 2 van 8Tbyte en kan dit beamen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCQiQQ-KrY1kdgCvAAFbEkWasX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uU8TJYdKs7Au6AWlTrSoVvSm.png?f=fotoalbum_large
Dus:
1. Rootbare telefoon kopen met USBC (3.1)
2. dmv een USB-hub met efficiënte 5V voeding en met twee (of meer) 8Tbyte SSDs de hardware in elkaar pluggen
3. Debian op de geroote telefoon installeren
4. USB<->Ethernet adapter inpluggen voor Ethernet, en mogelijk ook nog via de SIM kaart een backup via het mobiele netwerk?
5. Ingebouwd UPS (voeding voor USB-hub en disks als de voeding uitvalt?) en ingebouwd scherm.
6. Je kan ook nog een 'kast' 3D printen (2x schijven, 1x telefoon, ethernet adapter en USB hub) printen om het e.e.a. goed gepositioneerd te houden zodat de USBC verbinding niet loskomt voor de bonus-punten.

Mooiere server is er nog niet geweest, een beetje het zelfde idee als een laptop, maar dan kleiner. Je zou het ook met een tablet kunnen doen en een soort 'kast' printen om de tablet/telefoon/hub/schijven een beetje bij elkaar te houden.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickstok
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 10:02
Hi,

Ik wil mijn huidige QNAP Nas vervangen met een Truenas Scale build. Daarnaast wil ik er een aantal containers + Plex op draaien en CPU hebben die een x aantal streams kan transcoden.

Momenteel heb ik dit geselecteerd: https://nl.pcpartpicker.com/list/YfzJk9

Als jullie er aub een blik op willen werpen om te kijken of ik rare keuzes heb gemaakt. Dat zou fantastisch zijn.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
campr112 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:54:
[...]

HP Moonshot denkt daar toch wel anders over (ARM gebaseerde mega-server). Ik moet eerlijk zeggen dat ik met de meeste services op ARM nog geen probleem heb gehad.
Maar idd, de meeste SSDs hebben ook alleen een 5V voeding nodig (weer met een step-down converter intern?) de Samsung 870 QVO schijven hebben ook een erg laag idle gebruik. Ik gebruik er 2 van 8Tbyte en kan dit beamen:
[Afbeelding]
Dus:
1. Rootbare telefoon kopen met USBC (3.1)
2. dmv een USB-hub met efficiënte 5V voeding en met twee (of meer) 8Tbyte SSDs de hardware in elkaar pluggen
3. Debian op de geroote telefoon installeren
4. USB<->Ethernet adapter inpluggen voor Ethernet, en mogelijk ook nog via de SIM kaart een backup via het mobiele netwerk?
5. Ingebouwd UPS (voeding voor USB-hub en disks als de voeding uitvalt?) en ingebouwd scherm.
6. Je kan ook nog een 'kast' 3D printen (2x schijven, 1x telefoon, ethernet adapter en USB hub) printen om het e.e.a. goed gepositioneerd te houden zodat de USBC verbinding niet loskomt voor de bonus-punten.

Mooiere server is er nog niet geweest, een beetje het zelfde idee als een laptop, maar dan kleiner. Je zou het ook met een tablet kunnen doen en een soort 'kast' printen om de tablet/telefoon/hub/schijven een beetje bij elkaar te houden.
Ik vind het potverdorie wel een cool idee. Heb nog een OnePlus6 liggen. Kijken of daar een alternatief OS op kan.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rickstok schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:06:
Hi,

Ik wil mijn huidige QNAP Nas vervangen met een Truenas Scale build. Daarnaast wil ik er een aantal containers + Plex op draaien en CPU hebben die een x aantal streams kan transcoden.

Momenteel heb ik dit geselecteerd: https://nl.pcpartpicker.com/list/YfzJk9

Als jullie er aub een blik op willen werpen om te kijken of ik rare keuzes heb gemaakt. Dat zou fantastisch zijn.

Alvast bedankt.
Als je containers met Truenas Scale wilt draaien altijd even hier rekening mee houden als het gaat om de CPU belasting 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:48
@campr112
Heb een USB-C docking "Muti Station" waar 3x USB-A en 1x USB-C power opzit
Lijkt mij een redelijk fit :)

@FireDrunk
Draai al een tijdje een CrowPi2 met een RPI4 en 8GB
Het blijft ARM, maar ben onder de indruk hoe soepel alles blijft functioneren.
Mijn professionele ervaring met ARM servers is trouwens ook wel redelijk oke.

Neemt niet weg dat ik dit topic volg ivm low power met x86 hw.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mars Warrior Is Kubernetes vermijdbaar onder Truenas Scale?

@rickstok Ik vermoed dat de ASRock B660M Steel Legend niet zo zuinig is, o.a. door 2 Realtek NIC's, een extra SATA controller, PCIe 5, en algehele gerichtheid op gaming. Het geheugen is overclock/gaming geheugen op 1.35V in plaats van 1.2V. Het verbruik per TB is bij 12 TB ongunstiger dan bij 18TB drives.

offtopic:
@campr112 campr112 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Een typische slippery slope zoals we tegenwoordig zien. Het middel is het doel. Je bent natuurlijk niet "professioneel" als je niet meedoet aan de laatste rage en werknemers nog ruimte geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De vraag zou stiekem moeten zijn: is k3s vermijdbaar, want dat is de veroorzaker, Kubernetes niet perse ;)
Hoewel de CPU usage daarvan ook niet perse laag is, gebruikt het volgens mij niet continue 15-20% CPU...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
FireDrunk schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:09:
[...]

Ik vind het potverdorie wel een cool idee. Heb nog een OnePlus6 liggen. Kijken of daar een alternatief OS op kan.
Ben wel _erg_ benieuwd naar het opgenomen vermogen met het scherm uit. Het zou 'ziek' laag moeten zijn. Jammer genoeg heb ik geen telefoon die ik makkelijk kan rooten, en die ik op dit moment niet gebruik. Want de rest van de dingen heb ik wel liggen.

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickstok
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 10:02
mrmrmr schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:06:

@rickstok Ik vermoed dat de ASRock B660M Steel Legend niet zo zuinig is, o.a. door 2 Realtek NIC's, een extra SATA controller, PCIe 5, en algehele gerichtheid op gaming. Het geheugen is overclock/gaming geheugen op 1.35V in plaats van 1.2V. Het verbruik per TB is bij 12 TB ongunstiger dan bij 18TB drives.
Ik was momenteel al aan het kijken naar dit MB: Asus Pro B660M-C D4-CSM

Welk geheugen raad je aan? ik wil 32G maakt me niet zoveel uit welke.

[ Voor 9% gewijzigd door rickstok op 23-06-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
raymondw schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:52:
@campr112
Heb een USB-C docking "Muti Station" waar 3x USB-A en 1x USB-C power opzit
Lijkt mij een redelijk fit :)

@FireDrunk
Draai al een tijdje een CrowPi2 met een RPI4 en 8GB
Het blijft ARM, maar ben onder de indruk hoe soepel alles blijft functioneren.
Mijn professionele ervaring met ARM servers is trouwens ook wel redelijk oke.

Neemt niet weg dat ik dit topic volg ivm low power met x86 hw.
Hmmm, USB-c power.. Dat is die die 20V 12V 9V 5V kan leveren tot 120W ofzo, toch? Lijkt me niet echt efficient. Misschien iets van 5V 1A, maar dan super-efficient (voedingen doen het over het algemeen efficiënter als ze voor 80-90% belast worden).

Denk meer zoiets: https://webshop.domoticx....t/product&product_id=2579

Be more, use Linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jip-Hop
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-09 09:10
[quote]mrmrmr schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:06:
@Mars Warrior Is Kubernetes vermijdbaar onder Truenas Scale?

Je kunt ipv de TrueNAS Apps (k3s / kubernetes) ook direct gebruik maken van Docker: https://gist.github.com/J...70dd483b07ac093c3b205323f. Zie ook de comments er onder. Onderaan staat heeft iemand m'n script geforked en geüpdatet voor de nieuwste TrueNAS SCALE (die gebruik ik nu zelf ook).

Een andere workaround is het uitschakelen van de k3s service zodra de pods gedeployed zijn: https://www.truenas.com/c...reason.91326/#post-696963

Scheelt weer stroomverbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@mrmrmr Jammer dat er geen W680 op zit, verder zien die er wel interessant uit :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:56:
@mrmrmr Jammer dat er geen W680 op zit, verder zien die er wel interessant uit :)
Wie weet komt een K3844-W of K3844-C nog, maar gezien ervaringen uit het verleden met aanlooptijd denk ik dat die er dan pas over 6 tot 18 maanden zou zijn. Die zou dan 6x SATA kunnen hebben in tegenstelling tot K3843-B en K3842-Q.

De K3843-B/K3842-Q borden hebben 4x SATA aansluitingen zoals veel van de niet-Z Alder Lake consumentenborden. Borden die wel 6x SATA hebben, hebben vaak een aparte ASMedia SATA chipset die niet zo zuinig is als een al aanwezige Intel controller.

De verwijzingen naar zuinigheid zijn sinds de overname van Fujitsu in Duitsland door Kontron uit de spec sheets verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 22:18
Ik volg dit topic van de zijlijn en ben aan het overwegen om later dit jaar een systeem te bouwen. Naar volle tevredenheid gebruik ik al 15 jaar de Synology DiskStation voor mijn centrale opslag en backup. Volledige ontzorging op dat gebied. Begonnen met een DS-107 en mijn huidige DS716+II zal de taak als opslagoplossing nog een tijd blijven vervullen.

Een Synology NAS schiet echter tekort wanneer je met wat zwaardere zaken aan komt zetten, zoals een flinke database bijvoorbeeld. Als programmeur ben ik veel in de weer met behoorlijke datasets en het wordt een keer tijd om dingen in huis te gaan doen. Daarom ben ik aan het kijken om specifiek voor dergelijke zaken een TrueNas of Unraid systeem op te tuigen. Mijn oog is vooralsnog gevallen op de nieuwe Intel core i3-12100 prcessor. De planning is om die twee reepjes 16 GB werkgeheugen te geven en verder maak ik het niet heel ingewikkeld. Heb nog twee 4 TB WD Red HDD's liggen die ik in een mirror set wil zetten en daar wil ik dan twee SSD's naast zetten voor cache, cold-storage / hot-storage concept.

TrueNas en Unraid ben ik nog aan het bestuderen. De bedoeling is voornamelijk als host voor VM's of containers. Als ik een alternatief over het hoofd zie dan hoor ik dat graag. Heb ook naar VM-ware gekeken maar weet even niet meer precies waarom ik die ook alweer van mijn lijst heb geschrapt.

Ik realiseer mij dat een core i3 wellicht een te grote energieslurper is voor het grote zuinige server topic en ook realiseer ik mij dat de i3-12100 nog een nieuwe processor is die nog weinig mensen hebben toegepast.

Later dit jaar zal ik af en toe updates plaatsen over de vorderingen, gedachtegangen en keuzes. Ik ben voor mezelf ook nog aan het bepalen wat ik allemaal precies met deze machine wil gaan doen en welke zaken ik beter extern kan hosten of andere dingen die wellicht nog prima op de DiskStation kunnen draaien. Dit moet in de loop van de tijd wat duidelijker gaan worden.

Het concept is, grote bestanden op de DiskStation, geheugen- en processor intensieve zaken op het nieuw te bouwen systeem en zaken die robuust en publiekelijk toegankelijk moeten zijn worden extern gehost. Tot zover mijn gedachtegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Om heel eerlijk te zijn, met de huidige stroomprijzen kan je beter iets tijdelijk huren als je iets krachtigs wilt.

Be more, use Linux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eijckron
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 09:20
@FrankHe Daar je al een NAS hebt kun je veel energie besparen door in de aanvullende server geen HDD's te gebruiken. Dat opent ook mogelijkheden om b.v. een NUC of andere energiezuinige oplossing te kiezen.

HDD's in je nieuwe server zijn vanuit stroomgebruik oogpunt alleen zinvol als de server ook de NAS gaat vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@rickstok

Onder de gepinde posts staat tot nu toe 1 Alder Lake systeem, met een ASRock moederbord. Zuinige ASRock en Gigabyte borden zijn vergelijkbaar qua verbruik, maar beide hebben optimalisatie nodig, vooral in de BIOS.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 140,88€ 140,88
1MoederbordenGigabyte H610I DDR4€ 122,61€ 122,61
2Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 303,35€ 606,70
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 115,07€ 115,07
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFRA266€ 132,17€ 132,17
1VoedingenXP Power VES120PS12€ 78,43€ 78,43
1VoedingenPicoPSU-160-XT€ 51,85€ 51,85
1Solid state drivesWD Green SN350 1TB€ 81,14€ 81,14
Totaal€ 1.328,85

Bij Gigabyte zijn aanpassingen nodig in de BIOS om het verbruik te optimaliseren. Soms staan veel zuingheidsmaatregelen standaard uit.

De reden dat het € 118,90 duurder is, is vanwege de grotere schijven, grotere SSD en de zuinige voeding. De SSD is groter omdat 1TB beter is dan 480GB in betrouwbaarheid en uiteraard beschikbare snelle opslagruimte. Mechanische disks zouden vooral moeten worden gebruikt voor archiveringstaken en weinig door actieve applicaties.

Alder Lake moederborden hebben vaak 4x SATA, alleen bij sommige Q670 en dure Z690 zie je 6 of meer SATA via de Intel SATA controller.

Als consument kun je de XP Power VES120PS12 bij Farnell bestellen via sinuss.nl. Het is aan te raden deze voeding te voorzien van een Molex Mini-Jr 4p vanwege de stabiliteit.

Voor zuinigheid is het het beste om 1 disk als cold storage te gebruiken en alleen voor backup tijdelijk aan te sluiten. Bijvoorbeeld via een Sharkoon Quickport.

Als je van plan bent continu cpu-belastende applicaties te draaien zou je in plaats van de PicoPSU en adapter kunnen kiezen voor een Corsair RM550x (2021). Die is minder zuinig maar bij hogere belasting is het verschil kleiner dan bij een belasting onder 15W. Het bespaart enkele tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
eijckron schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:32:
@FrankHe Daar je al een NAS hebt kun je veel energie besparen door in de aanvullende server geen HDD's te gebruiken. Dat opent ook mogelijkheden om b.v. een NUC of andere energiezuinige oplossing te kiezen.

HDD's in je nieuwe server zijn vanuit stroomgebruik oogpunt alleen zinvol als de server ook de NAS gaat vervangen.
In beginsel wel een goed punt inderdaad. Het hot-storage - cold-storage concept zou natuurlijk ook over twee verschillende apparaten kunnen. Even uitzoeken hoe dat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
campr112 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:10:
Om heel eerlijk te zijn, met de huidige stroomprijzen kan je beter iets tijdelijk huren als je iets krachtigs wilt.
Het uitgangspunt is inderdaad om zoveel mogelijk dingen buiten de deur te hosten. Maar daarnaast kan ik er ook niet omheen om thuis een bak te hebben waarop ik kan experimenteren en tekeer moet kunnen gaan wanneer dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:15

TWKterry

Master Mariner

Kwam onderstaande tabel tegen in C't van deze maand. Nu er wat meer core-i 12000 systemen komen misschien handig voor de BIOS instellingen. Overigens zijn de T-processoren nog niet allemaal leverbaar en alleen in tray-versie zo te zien in de pricewatch. Kwa verbruik zijn die mogelijk aantrekkelijk omdat een picuPSU kan?

core i-12000 Power Limits
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Processor                               PL1 PL2 PLTau
                                        [W] [W] [s]

core i9 12900K(F)                       241 241 onbeperkt
core i9 12900(F)                        65  202 28
core i9 12900T                          35  106 28

core i7 12700K(F)                       190 190 onbeperkt
core i7 12700(F)                        65  180 28
core i7 12700T                          35  99  28

core i5 12600K(F)                       150 150 onbeperkt
core i5 12600   12500   12400F          65  117 28
core i5 12600T  12500T  12400T          35  74  28

core i3 12300   12100                   60  89  28
core i3 12300T  12100T                  35  69  28
core i3 12100F                          58  89  28

Pentium Gold G7400      Celeron G6900   46  46  onbeperkt
Pentium Gold G7400T     Celeron G6900T  35  35  onbeperkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@TWKterry Op moederborden voor consumenten kun je in de meeste gevallen beperkende maatregelen nemen via BIOS instellingen, zo kun je ook overbelasting voorkomen zonder een 'T' variant te moeten kiezen.

De voorlopige (v0.8) BIOS handleiding van Kontron 600 series chipset borden (Alder Lake) staat online. Dit staat er in in:
Turbo Mode: [Enabled, Disabled]
Configurable TDP
CPU TDP Limit: [Enabled, Disabled]
Power Limit 1 .. 2: 0 .. max. TDP
Power Limit 1 Time Window: [0 .. 128]

Turbo mode kan op disabled, en Power Limit 1 op het gewenste aantal TDP-Watts. Misschien is PL1 time window op 0 ook effectief?

HTTPS web pagina's op de ftp server: https://ftp.kontron.com/m...boards//ExtendedLifeCycle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
eijckron schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:32:

Ik was overigens nog geen NUC met 12e generatie core i3 tegengekomen. Die verschijnen wellicht later dit jaar. Als ik eind dit jaar iets ga bouwen dan wil ik natuurlijk wel dat het de huidige generatie is e en geen spul van drie jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 09:23
mrmrmr schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:30:
De eerder aangekondigde Alder Lake Kontron borden hebben een bestelnummer:
F5120-V190 voor Kontron K3843-B
F5120-V191 voor Kontron K3842-Q

Dat zijn de opvolgers voor de zuinige Fujitsu D3643-B en Fujitsu D3642-B moederborden. Of de nieuwe borden ook zuinig zullen zijn is nog niet bekend.

Ze staan hier en daar al online, maar nog zonder een (normale) prijs.

K3843-B
https://www.emkoipc.com/c...b-uatx-kontron-f5110-v190
https://ctronics-computer...GEN%2CDDR5%2CMicro-ATX%29

K3842-Q
https://www.emkoipc.com/c...q-uatx-kontron-f5110-v191
https://ctronics-computer...GEN%2CDDR5%2CMicro-ATX%29
Helaas geen ECC.
Dat maakt ze naar mijn mening al ongeschikt als homeserver voor precious data.

Ik zie trouwens dat ECC erg misleidend wordt weergegeven in de Pricewatch.
De pricewatch: Gigabyte H610I DDR4 en de pricewatch: ASRock B660M-ITX/ac hebben als "Geheugenbeveiliging" staan "Error Correcting Code" maar in de omschrijving staat juist dat ze alleen ECC geheugenmodules in non-ECC mode draaien. Oftewel, de borden doen juist niet aan ECC.

Dit geldt voor alle socket 1700 moederborden in de Pricewatch. Ik heb deze fout voor allemaal nu gemeld. Hopelijk wordt het aangepast want er is gewoon een optie "ECC in non-ECC" mode! :+

Jammer dat nu zelfs Kontron naar Intel luistert en dus ook geen ECC moederborden gaat uitbrengen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 26-06-2022 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jazco2nd

De workstation (W680) of server chipsets zouden ECC ondersteuning kunnen hebben maar dergelijke moederborden staan nog niet in Pricewatch. Supermicro heeft ze wel en ze zijn duur. Ik verwacht niet dat die zuinig zijn.

Er is ook een desktop R680 chipset. Die heeft ECC ondersteuning en 8x SATA. Momenteel is alleen variant R680E beschikbaar voor embedded systemen (o.a. industriële systemen), die traditioneel niet zuinig zijn. De TDP van R860E is 6W, hetzelfde als andere 600 series chipsets.

Ik weet niet of er een Alder Lake variant van de C246 komt zoals die aanwezig was in de Fujitsu D3644-B.

DDR5 kan een ander type error correction code check aan boord hebben die on-die ECC genoemd wordt. Dat is alleen voor detectie van fouten op de chip, niet voor fouten over transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:12:
@Jazco2nd

De workstation (W680) of server chipsets zouden ECC ondersteuning kunnen hebben maar dergelijke moederborden staan nog niet in Pricewatch. Supermicro heeft ze wel en ze zijn duur. Ik verwacht niet dat die zuinig zijn.

Er is ook een desktop R680 chipset. Die heeft ECC ondersteuning en 8x SATA. Momenteel is alleen variant R680E beschikbaar voor embedded systemen (o.a. industriële systemen), die traditioneel niet zuinig zijn. De TDP van R860E is 6W, hetzelfde als andere 600 series chipsets.

Ik weet niet of er een Alder Lake variant van de C246 komt zoals die aanwezig was in de Fujitsu D3644-B.

DDR5 kan een ander type error correction code check aan boord hebben die on-die ECC genoemd wordt. Dat is alleen voor detectie van fouten op de chip, niet voor fouten over transport.
Daarom is er dus eigenlijk nog altijd geen veilig alternatief voor de oude moederborden. Ik wil ook graag overstappen op MiniITX, want ik bleek achteraf veel minder data te hebben (beetje tijd stoppen in organiseren en ontdubbelen helpt) dus heb aan 3x SATA al genoeg. Kleinere kast.

Maar voorlopig nog maar even door.
Hopelijk komt er gauw een miniITX ARM bordje of wellicht dat de nieuwe AMD embedded R2000 quad core 12W (Zen3+) bordjes ook heel laag idle verbruik hebben en net zo krachtig als een Core i3-9100. Die heeft toch nog altijd meer dan zat power :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
Kijk nou!

https://www.cnx-software....000-mini-itx-motherboard/

De Kontron D3723-R3 = een ECC mobo met AMD R2000 4-cores/8-threads 12W processortje!
https://www.kontron.com/en/products/d3723-r-mitx/p173375

De specs zien er goed uit. 2x SATA is wel heel mager, maar er is een miniPCIe (x2) en een PCI-Express 3.0 x4 poort dus dat komt wel goed! Datasheet hier.

Hoop dat deze gauw beschikbaar komt en iemand deze kan testen :) Dit lijkt me een leuke kleine opvolger voor de D3644-B met i3-9100.

Ben heel benieuwd of AMD het idle verbruik echt heeft verlaagd. Het zijn wel Industrial boards, dus specifiek bedoeld voor 24/7.

EDIT: nevermind, het is een Zen+ processor, ik dacht dat het Zen3+ was.
Zen+ is dus de Ryzen 2000 of wellicht 3000 serie, dat waren echte heethoofden, juist helemaal geen laag idle verbruik. Ik vond ze nieteens geschikt voor laptops maar die werden (en worden nog steeds) wel verkocht.
Beter afwachten tot de Ryzen Embedded V3000 serie uitkomt, de 15W modellen zijn wellicht interessant. Hopelijk met DDR4 ecc support ipv DDR5 only.

[ Voor 48% gewijzigd door Jazco2nd op 27-06-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
mrmrmr schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 00:00:
@rickstok

Onder de gepinde posts staat tot nu toe 1 Alder Lake systeem, met een ASRock moederbord. Zuinige ASRock en Gigabyte borden zijn vergelijkbaar qua verbruik, maar beide hebben optimalisatie nodig, vooral in de BIOS.

1MoederbordenGigabyte H610I DDR4€ 122,61€ 122,61
2Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 303,35€ 606,70
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 115,07€ 115,07
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFRA266€ 132,17€ 132,17
1VoedingenXP Power VES120PS12€ 78,43€ 78,43
1VoedingenPicoPSU-160-XT€ 51,85€ 51,85
1Solid state drivesWD Green SN350 1TB€ 81,14€ 81,14
Totaal€ 1.328,85

Bij Gigabyte zijn aanpassingen nodig in de BIOS om het verbruik te optimaliseren. Soms staan veel zuingheidsmaatregelen standaard uit.

De reden dat het € 118,90 duurder is, is vanwege de grotere schijven, grotere SSD en de zuinige voeding. De SSD is groter omdat 1TB beter is dan 480GB in betrouwbaarheid en uiteraard beschikbare snelle opslagruimte. Mechanische disks zouden vooral moeten worden gebruikt voor archiveringstaken en weinig door actieve applicaties.

Alder Lake moederborden hebben vaak 4x SATA, alleen bij sommige Q670 en dure Z690 zie je 6 of meer SATA via de Intel SATA controller.

Als consument kun je de XP Power VES120PS12 bij Farnell bestellen via sinuss.nl. Het is aan te raden deze voeding te voorzien van een Molex Mini-Jr 4p vanwege de stabiliteit.

Voor zuinigheid is het het beste om 1 disk als cold storage te gebruiken en alleen voor backup tijdelijk aan te sluiten. Bijvoorbeeld via een Sharkoon Quickport.

Als je van plan bent continu cpu-belastende applicaties te draaien zou je in plaats van de PicoPSU en adapter kunnen kiezen voor een Corsair RM550x (2021). Die is minder zuinig maar bij hogere belasting is het verschil kleiner dan bij een belasting onder 15W. Het bespaart enkele tientjes.
Mooi overzichtje mrmrmr, dank daarvoor ! Ik ga dit systeem bestellen zonder de 18TB discs en met de corsair voeding.

Mijn thuis-servertje van 6 jaar oud is vandaag overleden en ik zocht altijd al een excuus om iets nieuws te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:45
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• campr112
GioStyle schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:52:
@campr112

Hoe bevalt het ZimaBoard tot nu toe?

En was je er in totaal voor kwijt?
@GioStyle Super.
Zoal je misschien al hebt gelezen staat mijn OS op de eMMC, dat performt 'redelijk' (influxdb, Mariadb en Apache staan gewoon op de SSD). Je moet er niet al-te-gekke dingen van verwachten, maar uiteindelijk zijn de netwerk-poorten ook 'maar' 1Gbit/stuk. Het was voor mij even slikken, want ik kwam van 10Gbit.. Je merkt het verschil, maar alleen als je iets groots copierd.
Je ziet wel dat het bordje al snel richting de 20% belasting gaat bij het verwerken van een 400Mbit download stream, maar daarvoor heb ik hem gekocht, om te 'werken'. Ik heb er niet zoveel moeite mee om iets te moeten wachten. Het feit dat dit ding maar ~2,5W gebruikt met 16Tbyte aan opslagruimte vind ik wel knap. Een 3.5" disk van 16Tbyte houdt je daarvoor niet draaiende, zeg maar.
Hoeveel was ik ervoor kwijt? 119 Euro plus wat inklaringskosten (geloof een 10tje ofzo) Ik heb de 832, die nu voor $199 wordt aangeboden (ik heb hem op KickStarter gesponsord).
Al-met-al ben ik er zeer over te spreken, door de aluminium 'kast' erom heen is hij niet kortsluitgevoelig (Raspberry Pi en anderen zijn dat wel, en je moet er nog een kast voor kopen). Volle vermogen beschikbaar zonder fan, vind ik ook wel fijn. Lekker compact 'dingtje'. Het CasaOS heb ik wel meteen ge-deinstalleerd (een soort getemplate docker-omgeving met een web-gui, kan voor de beginner handig zijn).
Ik heb een (korte) poging gedaan om een SATA kaart met 24 poorten aan de praat te krijgen op de PCIe poort, dat is nog niet gelukt. Ik vermoed dat de kaart teveel vermogen trekt (dus eigenlijk zowiezo niet geschikt voor mijn low-power server) door de PCIe slot voor de voeding van de Zimaboard. Mijn volgende idee is om externe 'expanders' te gebruiken op de ingebouwde SATA poorten, kijken of dat lukt..

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:36

Ankh

|true

campr112 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:10:
[...]

@GioStyle Super.
Zoal je misschien al hebt gelezen staat mijn OS op de eMMC, dat performt 'redelijk' (influxdb, Mariadb en Apache staan gewoon op de SSD). Je moet er niet al-te-gekke dingen van verwachten, maar uiteindelijk zijn de netwerk-poorten ook 'maar' 1Gbit/stuk. Het was voor mij even slikken, want ik kwam van 10Gbit.. Je merkt het verschil, maar alleen als je iets groots copierd.
Je ziet wel dat het bordje al snel richting de 20% belasting gaat bij het verwerken van een 400Mbit download stream, maar daarvoor heb ik hem gekocht, om te 'werken'. Ik heb er niet zoveel moeite mee om iets te moeten wachten. Het feit dat dit ding maar ~2,5W gebruikt met 16Tbyte aan opslagruimte vind ik wel knap. Een 3.5" disk van 16Tbyte houdt je daarvoor niet draaiende, zeg maar.
Hoeveel was ik ervoor kwijt? 119 Euro plus wat inklaringskosten (geloof een 10tje ofzo) Ik heb de 832, die nu voor $199 wordt aangeboden (ik heb hem op KickStarter gesponsord).
Al-met-al ben ik er zeer over te spreken, door de aluminium 'kast' erom heen is hij niet kortsluitgevoelig (Raspberry Pi en anderen zijn dat wel, en je moet er nog een kast voor kopen). Volle vermogen beschikbaar zonder fan, vind ik ook wel fijn. Lekker compact 'dingtje'. Het CasaOS heb ik wel meteen ge-deinstalleerd (een soort getemplate docker-omgeving met een web-gui, kan voor de beginner handig zijn).
Ik heb een (korte) poging gedaan om een SATA kaart met 24 poorten aan de praat te krijgen op de PCIe poort, dat is nog niet gelukt. Ik vermoed dat de kaart teveel vermogen trekt (dus eigenlijk zowiezo niet geschikt voor mijn low-power server) door de PCIe slot voor de voeding van de Zimaboard. Mijn volgende idee is om externe 'expanders' te gebruiken op de ingebouwde SATA poorten, kijken of dat lukt..
Het lijkt mij een zeer interessant bordje, enkel is de huidige prijs mij wat te hoog (voor wat er nog meer bij komt).

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jip-Hop
Heb de adviezen in dit forum opgevolgd en onderstaande NAS gebouwd i.c.m. TrueNAS SCALE. Schommelt nu rond de 5W (tikt regelmatig de 4.3W aan). :)

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5420 Boxed€ 72,50€ 72,50
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 161,-€ 161,-
1BehuizingenLinkworld 727-21€ 48,94€ 48,94
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,99€ 31,99
1CasemoddingIcy Dock Dual Bay 2.5" SATA Mobile Rack€ 43,03€ 43,03
1CasemoddingIcy Dock MB993SK-B€ 64,28€ 64,28
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,10€ 11,10
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 44,95€ 44,95
2Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 39,-€ 79,-
3Solid state drivesSamsung 870 QVO 4TB€ 237,-€ 711,-
2Geheugen internMTA18ADF2G72AZ-2G6E1 16GB ECC€ 50,-€ 100,-
2Geheugen internMTA18ADF2G72AZ-2G6H1R 16GB ECC€ 50,-€ 100,-
1KabelsDelock - Kabel Power Molex 4 Pin Stecker - 3,5 Floppy Buchse€ 4,62€ 4,62
Totaal€ 1472,41

De prijzen zijn niet actueel maar dat is het totaal dat ik er voor betaald heb exclusief verzendkosten. :P Het RAM geheugen is tweedehands.

De NAS is met ethernet verbonden, geen monitor en geen USB en ik roep powertop --auto-tune aan na iedere reboot (dat scheelt flink!). Hij draait nu Syncthing (direct op de host met custom startup script) en Docker (via een hacky workaround, die energiezuiniger is dan TrueNAS Apps via K3s). Docker draait nu alleen Traefik en Portainer, verder nog niks.

Ben zeer tevreden met het energieverbruik. En al helemaal voor een NAS met 64GB ECC RAM en 12,5 TB storage (volledig encrypted, inclusief de boot disks d.m.v. Self Encrypting Drives). Overigens is daarvan maar 8TB bruikbaar (RAIDZ1). Hopelijk kan ik met deze NAS een tijdje vooruit.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip-Hop
Inflatie, maar ook Black Friday xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Help!
Mijn server verbruikt 2,3W wanneer deze is uitgeschakeld 8)7
Alle kabels ontkoppeld behalve de adapter voedingskabel naar het plugje van de PicoPSU90.

Hoe kan dit?

Wanneer ik de adapter kabel eruit trek, (dan is de Leicke voedingsadapter dus niet aangesloten en meet ik alleen het verbruik van de Leike adapter zelf) is het 0.5W.

Wanneer de server normaal draait (alle Docker containers running) maar verder niks doet, is het rond de 6.5-7.7 watt. Vind ik best hoog idle verbruik voor dit systeem.. maar als daar 1.8W (2.3 min 0.5) vanaf moet klopt het wel.

Dit is mijn systeem:

1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 184,-€ 184,-
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Tray€ 138,68€ 138,68
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 44,10€ 44,10
1Solid state drives - M.2 NVME PCI-eSamsung PM981a 1TB€ 216,53€ 216,53
1Solid state drives - SATASamsung 870 Evo 2TB€ 206,41€ 206,41
1Solid state drives - SATASamsung 860 EVO 4TB€ 600,16€ 600,16
1Solid state drives - SATASamsung 870 QVO 4TB€ 334,73€ 334,73
1Behuizing - passiefStreacom FC9 Fanless Zilver€ 289,70€ 289,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.829,77

Op het moederbord prikt uit mijn hoofd alleen:
- PicoPSU90
- P4 connector
- 3x SATA kabels voor de SSDs
- De M.2 nvme SSD
- connector voor case LED
- connector voor case on/off switch
- 2x 16 GB DDR4 ECC geheugen

Hoe kan mijn systeem nou volledig uitgeschakeld nog 2.3W verbruiken?
In de BIOS zijn WOL en andere power events uitgeschakeld. Booten via netwerk ook.

Of is de meter dan niet meer goed geijkt?
Ik heb hem eigenlijk al een aantal maanden aangesloten, vergeten weg te halen.

Het is de Brennenstuhl EM 231-A.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 01-07-2022 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albert_x
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
@Jazco2nd
Ook als je PC uit staat, verbruikt hij iets op de 5V stand-by aansluiting. Op een (minder zuinig) rocket lake systeem zie ik 1,4 Watt op de 5Vsb voedingslijn. Op de ingang van de picoPSU is dat 1,9 Watt, op het stopcontact 3,5 Watt.

Lijkt mij dus niets om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Albert_x dat is een bizar hoog verbruik. Het systeem staat trouwens niet standby maar is uitgeschakeld. Als je naar de complete systemen in Deel 2 kijkt, zie je verbruik van 3,7 Watt of zelfs minder voor Fujitsu moederborden met een vergelijkbare picoPSU wanneer deze aanstaan, idle.

Het verschil van 1,5 watt met een systeem dat volledig is uitgeschakeld, kan je toch niet zo wegwuifen?
Zo'n hoog verbruik in *uit* stand terwijl je het systeem alleen aan kan zetten met de aan/uit knop, kan toch nooit kloppen?

Zelfs mijn Samsung TV heeft een vergelijkbaar verbruik en dat is wel op standby dus met Bluetooth (voor de remote) actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albert_x
  • Nu online
@Jazco2nd
Mijn meting is ook bij uitgeschakeld systeem. Alleen die 5V lijn heet de standby 5V.

De vraag die ik probeerde te beantwoorden is of je metingen konden kloppen. Of het erg is dat je systeem zoveel verbruikt bepaal je zelf. Je kan er altijd een verdeelblok met aan/uit schakelaar voorzetten.

In mijn geval is uit 3,5 Watt overigens te vergelijken met 9,3 Watt aan. Ook best een hoog percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Albert_x schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:05:
@Jazco2nd
Mijn meting is ook bij uitgeschakeld systeem. Alleen die 5V lijn heet de standby 5V.

De vraag die ik probeerde te beantwoorden is of je metingen konden kloppen. Of het erg is dat je systeem zoveel verbruikt bepaal je zelf. Je kan er altijd een verdeelblok met aan/uit schakelaar voorzetten.

In mijn geval is uit 3,5 Watt overigens te vergelijken met 9,3 Watt aan. Ook best een hoog percentage.
OK thanks. Aan de andere kant staat de server natuurlijk nooit uit eigenlijk. Dus deze waarde is niet heel relevant.

Ik dacht even dat ik van mijn huidige idle verbruik zo 2.3W kon aftrekken, ivm een "lekstroom". Maar zo zal het wel niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jazco2nd

Welk besturingssysteem is het? Hoe heb je hem uitgeschakeld? Het systeem is mogelijk in standby stand geraakt die 5VSB (5V StandBy) gebruikt.

Uitschakelen met de opdracht shutdown onder Debian brengt een D3643-H systeem met PicoPSU-80 en FSP096 in de uitstand in mijn test. Wat resteert is het verbruik van het geheel van 0,3W.

Doordat de voeding uit 2 delen bestaat weten ze niet van elkaar of de stroom er compleet af mag op een klein spaarschakelinkje na.

Als je hem verbruiksloos wilt uitschakelen kun je een gewone stekkerdoos met aan/uit knop ervoor zetten. De 230V stekker van de adapter van de adapter gaat dan in de stekkerdoos. Zodoende kun je hem inschakelen met de aan-knop. Of de stekker uit de adapter halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@mrmrmr het OS is Manjaro Gnome met mijn Post Install script toegepast. Daar ben ik vorig jaar voor zowel laptops, miniPCs voor ouders en server op overgestapt. In alles sneller en prettiger out of the box dan Ubuntu en zelfs minder geheugengebruik.

Uitschakelen heb ik (naast in het OS en met de "shutdown --now" optie die zelfde is in Arch based OS als Debian) ook getest vanuit de BIOS met de "Save changes and shutdown" optie én met een hard shutdown door de knop lang ingedrukt te houden voordat het OS start.
Daarnaast staat bij Power Events de aan/uit knop uitgeschakeld, zodat hier geen spanning op hoeft te staan.

Ondanks dat alles meet ik altijd 2.3W.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazco2nd op 02-07-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In het script worden hibernation configuratie aangepast en draait er een hibernation service. Ik weet niet of er interactie is met de BIOS/EFI vanuit Linux.

Ik heb ook wel eens zo'n verbruik gezien bij kortsluitinkje in de stekker. Ik denk dat ik daar ooit iets over gemeld heb jaren geleden in een voorgaande topic.

Wat je zou kunnen doen is de 230V stekker eruit halen, een paar keer kort (5 seconden tussenpozen) en een keer lang op de startknop drukken, DC stekker loskoppelen, 10 minuten wachten en de stekker weer insteken. Dat zorgt (hopelijk) voor een reset van zowel de adapter als de PicoPSU. Dit is een soortgelijke procedure als bij laptops gebruikelijk is om een reset te bereiken.

Adapters kunnen worden gereset dan via de 230V stekker. Vanwege de buffer aanwezig in condensatoren is het de bedoeling die geforceerd leeg te maken door bijvoorbeeld aan proberen te zetten. Je kunt er ook een 12V gloeilampje (of halogeen, geen LED) op aansluiten om hetzelfde te bereiken bij alleen de adapter.

Zowel de PicoPSU als de adapter heeft condensatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Momenteel draai ik nog mijn trouwe Debian server uit 2014. Ivm de huidige stroomprijzen toch maar is aan het kijken of ik deze kan vervangen door een wat zuinigere server.

Hieronder wat nu draait. Verbruik is ongeveer idle 42w (powertop). Server draait Debian 11 en Docker.
Ook gebruik ik deze "server" met beeldscherm, zodat ik game pc niet op hoef te starten om iets op te zoeken e.d.
1ProcessorsIntel Core i5-4690 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock H87M Pro4€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 74,55€ 74,55
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 4TB€ 95,15€ 95,15
1Interne harde schijvenWD Green WD30EZRX€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Red Plus (128MB cache), 8TB€ 206,31€ 206,31
1BehuizingenNanoxia Deep Silence 4 (Anthracite)€ 129,20€ 129,20
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic G-Serie 360Watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 512GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,21

Ik vraag me af of het de moeite waard is te over te stappen op i3-9100 (tweedehands) of i3-12100 en 1 4tb schijf en 1 8tb schijf te behouden? Overige schijven aan te sluiten als dit nodig is.

Bijvoorbeeld: (ik heb nog een reepje 4gb ram liggen, dus 8gb totaal)
1MoederbordenGigabyte H610I DDR4€ 129,-€ 129,-
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 4TB€ 0€ 0
1Interne harde schijvenWD Red Plus (128MB cache), 8TB€ 0€ 0
1Geheugen internCrucial CT4G4DFS8266€ 19,99€ 19,99
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 102,02€ 102,02
1Solid state drivesWD Green SN350 2TB€ 169,25€ 169,25
Totaal€ 561,14

Ik ben beetje huiverig voor picopsu, omdat ik deze al keertje kapot heb zien gaan in andere build. Gelukkig binnen garantie, maar misschien moet ik me daar overheen zetten... ;)

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PerlinNoise

Vervangen van een Haswell systeem levert typisch een flink lager verbruik op.

Bij dual channel geheugen is het verstandig om dezelfde DIMM's te gebruiken. Voor een tientje erbij koop je ook een enkele 8GB module.

Een Fujitsu D3642/D3643/D3644 zijn de zuinigst bekende desktop borden. Er zijn nog zuinigere alternatieven zoals Intel atom-achtigen, die hebben een beperkte snelheid per core. Zie de gepinde posts.

Er zijn nog weinig metingen van Alder Lake. Je zou even kunnen zoeken in dit topic en aan de eigenaren van dit moederbord vragen wat het verbruik is in standaard configuratie (zie topic start).

3.5" hard disks bepalen voor een groot deel het verbruik van een systeem in idle (stilstaande koppen, draaiende schijf). In plaats van meerdere hard disks is een enkele grote hard disk vaak zuiniger. Bestaande schijven kunnen voor backup doeleinden worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:43:
@PerlinNoise

Vervangen van een Haswell systeem levert typisch een flink lager verbruik op.

Bij dual channel geheugen is het verstandig om dezelfde DIMM's te gebruiken. Voor een tientje erbij koop je ook een enkele 8GB module.

Een Fujitsu D3642/D3643/D3644 zijn de zuinigst bekende desktop borden. Er zijn nog zuinigere alternatieven zoals Intel atom-achtigen, die hebben een beperkte snelheid per core. Zie de gepinde posts.

Er zijn nog weinig metingen van Alder Lake. Je zou even kunnen zoeken in dit topic en aan de eigenaren van dit moederbord vragen wat het verbruik is in standaard configuratie (zie topic start).

3.5" hard disks bepalen voor een groot deel het verbruik van een systeem in idle (stilstaande koppen, draaiende schijf). In plaats van meerdere hard disks is een enkele grote hard disk vaak zuiniger. Bestaande schijven kunnen voor backup doeleinden worden gebruikt.
Dank voor je toelichting. Ik zit nu aan het volgende te denken:
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 6,95€ 6,95
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 9,99€ 9,99
1Geheugen internCrucial CT4G4DFS8266€ 19,99€ 19,99
Totaal€ 604,95

i3-9100t zie ik staan in V&A. Dezelfde DIMM heb ik nog liggen. Wellicht dan 1 grote HDD eraan en series die ik voor archief heb aansluiten/kopieren wanneer nodig.
Ik lees hier GioStyle in "Het grote zuinige server topic - deel 3" idd dat 12th gen wat moeilijker te tweaken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PerlinNoise
De 9th gen i3-9100 varianten zijn:
i3-9100: normale desktop processor met GPU
i3-9100F: desktop processor zonder GPU (niet verstandig, vereist andere grafische kaart die waarschijnlijk meer verbruikt)
i3-9100T: desktop processor met beperkte TDP, niet noodzakelijk zuiniger onder idle. Beperkt maximale prestaties.
tray: processor zonder koeler
boxed: processor met los meegeleverde Intel koeler en fan.

De i3-9100 is een zuinige processor onder idle. Geschikt voor een zuinige server. Deze normale variant lijkt mij de beste keuze. Boxed of tray versie maakt niet uit als je passief koelt.

Een voordeel van de Fujitsu D364x borden is dat ze weinig aanpassingen nodig hebben in de BIOS. Ze zijn standaard al geoptimaliseerd voor laag verbruik. Bij andere merken moet je voor optimalisatie van verbruik BIOS instellingen doorlopen, waarvan sommige dubieus (zuinig of onzuinig) zouden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaggie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 21:05
@PerlinNoise

Toevallig ben ik op dit moment bezig met een build van 12th gen, wel met pentium processor.
Zonder enige tuning verbruik van 15.8 W Idle

Truenas, alleen boot schijf en usb keyboard muis. Casefan voor nu niet aangesloten, wel cpu fan aan.

Zal nog door de lijst van mrmrmr moeten gaan voor gigabyte moederboard om juist aanpassingen daar te maken. Weet ook niet of je powertop op truenas kan runnen of niet.

Build:
wenslijst: Nas optie 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Flaggie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:34:
@PerlinNoise

Toevallig ben ik op dit moment bezig met een build van 12th gen, wel met pentium processor.
Zonder enige tuning verbruik van 15.8 W Idle

Truenas, alleen boot schijf en usb keyboard muis. Casefan voor nu niet aangesloten, wel cpu fan aan.

Zal nog door de lijst van mrmrmr moeten gaan voor gigabyte moederboard om juist aanpassingen daar te maken. Weet ook niet of je powertop op truenas kan runnen of niet.

Build:
wenslijst: Nas optie 3
Hier GioStyle in "Het grote zuinige server topic - deel 3" zie ik een verbruik van 6,2w. 9th gen lijkt me daarom nog iets interessanter dan 12th gen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
mrmrmr schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:33:
@PerlinNoise
De 9th gen i3-9100 varianten zijn:
i3-9100: normale desktop processor met GPU
i3-9100F: desktop processor zonder GPU (niet verstandig, vereist andere grafische kaart die waarschijnlijk meer verbruikt)
i3-9100T: desktop processor met beperkte TDP, niet noodzakelijk zuiniger onder idle. Beperkt maximale prestaties.
tray: processor zonder koeler
boxed: processor met los meegeleverde Intel koeler en fan.

De i3-9100 is een zuinige processor onder idle. Geschikt voor een zuinige server. Deze normale variant lijkt mij de beste keuze. Boxed of tray versie maakt niet uit als je passief koelt.

Een voordeel van de Fujitsu D364x borden is dat ze weinig aanpassingen nodig hebben in de BIOS. Ze zijn standaard al geoptimaliseerd voor laag verbruik. Bij andere merken moet je voor optimalisatie van verbruik BIOS instellingen doorlopen, waarvan sommige dubieus (zuinig of onzuinig) zouden kunnen zijn.
Helaas zie ik 9100 box of tray niet leverbaar. Zal Marktplaats of V&A moeten afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert_x
  • Nu online
@PerlinNoise 40 Watt voor een Haswell systeem is wel erg veel. Heb je enig idee waar dat verbruik vandaan komt? Is het de PSU, zijn het de services die je draait of is je systeem misschien niet geheel geoptimaliseerd voor laag verbruik?
Ik heb een haswell G3220 met Asrock B85M-ITX die verbruikt idle nog geen 10 Watt met een picoPSU en goede adapter.
Stel dat je door alleen je voeding te vervangen door de picoPSU en adapter op 20 Watt uitkomt, zou je dan de rest van het systeem nog steeds willen vervangen?
Wat doet je huidige systeem als je alle services uitzet? Als je verbruik wordt veroorzaakt door de services die je draait, lijkt het mij onzeker of je met een nieuw systeem onder de 10 Watt uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaggie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 21:05
@PerlinNoise
Met onderstaande aanpassing op het moederbord, is idle verbruik verlaagt naar 12 W

@mrmrmr
Echt top dit soort tips van jou _/-\o_
mrmrmr schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:29:
@Dietibol

De moederbord handleiding is hier te vinden.

Observaties/vragen:
• veel power saving settings in de BIOS staan standaard uit bij dit moederbord
• moderne p-state driver is niet geladen onder Linux
• containerd voegt wat verbruik toe
• is consoleblank of X GUI monitor low power aanwezig?
• insteekkaarten aanwezig? USB apparaten aanwezig (behalve toetsenbord/muis)? Draadloze apparaten aanwezig? Ventilatoren aanwezig? Ventilator controllers aanwezig?
• Welke energiemeter gebruik je?
• Staat er onder Settings in de BIOS nog iets?

BIOS settings voor power optimalisatie:

CPU EIST Function: enable
Race To Halt (RTH) (Note) /Energy Efficient Turbo: enable
Intel(R) Turbo Boost Technology: disable (beperkt het maximum verbruik, wat gepaard gaat met relatief hoog verbruik)
Intel(R) Turbo Boost Max Technology 3.0: disable
Frequency Clipping TVB: enable
Voltage reduction initiated TVB: enable
CPU Enhanced Halt (C1E): enable
C3 State Support: enable
C6/C7 State Support: enable
C8 State Support: enable
C10 State Support : enable
Package C State Limit: maximaal (C10?)
CPU Power Performance: ?
Turbo Power Limits: enable
Package Power Limit TDP (Watts) / Package Power Limit Time: 40W
DRAM Power Limit (Watts) / DRAM Power Limit Time: laag
Core Current Limit (Amps): alternatief voor TDP Watts
Turbo Per Core Limit Control: auto
Extreme Memory Profile (X.M.P.): disabled

Settings:
Platform Power Management: ASPM
PEG ASPM: enabled
PCH ASPM: enabled
DMI ASPM: enabled
Power On By Keyboard: disabled
Power On By Mouse: disabled
ErP: enabled
Power Loading: disabled (als dit een probleem veroorzaakt: enabled, verbruik wordt dan hoger)
RC6(Render Standby): enabled
Initial Display Output: IGFX
Internal Graphics: enabled
DVMT Pre-Allocated: 64M
DVMT Total Gfx Mem: 128M
Aperture Size: 128M
OnBoard LAN Controller: enable
Audio Controller: test met enable/disable
Legacy USB Support: disabled
USB Mass Storage Driver Support: enabled
Network Stack: disabled
SATA Controller(s): enabled
SATA Mode Selection: AHCI
Aggressive LPM Support: enabled
Hot plug: disabled
Configured as eSATA: disabled
Realtek PCIe GBE Family Controller: ?
3DMark01 Enhancement: disabled
CPU PCIe Link Speed: test vanaf Gen2
PCH PCIe Link Speed: test vanaf Gen2
VT-d: disabled (enabled wanneer nodig)
CPU Vcore/CPU VCCSA/DRAM Channel A/B Voltage/+3.3V/+5V/+12V/CPU VAXG: controleer of de spanningswaarden normaal zijn.
SATA Support: All SATA Devices
VGA Support: EFI driver
USB Support: test full en partial
PS2 Devices Support: disabled als er geen PS/2 apparaten zijn (toetsenbord/muis)
NetWork Stack Driver Support: disabled
CSM Support: disabled (UEFI besturingssysteem)
LAN PXE Boot Option ROM: disabled
Other PCI devices: UEFI
Save Profiles: bewaar alle settings in een profile

Sommige settings kunnen een nadelig effect hebben.

In powertop zie ik dat het systeem niet de Intel p-state driver gebruikt. De C10 state onder cpu(s) ontbreekt hier: https://i.imgur.com/d7GwVas.png
Check of de non-free Intel kernel packages zijn geinstalleerd. De driver van Intel laat power management over aan de processor zelf.

Het in low power van de iGPU en het aansturen van de monitor gaat via X GUI (xset) of op de command line via consoleblank. Uitleg. Niet vergeten de grub wijziging op te slaan in de Linux image en te herstarten.

Let op dat powertop --auto-tune na iedere herstart moet zijn uitgevoerd. Wacht met meten totdat de monitor uitgaat. Als die niet uitgaat is er misschien een probleem (foutmelding) tijdens booten, druk op enter totdat de login prompt verschijnt en wacht dan totdat de monitor uitgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
GioStyle schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:56:
[...]
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 116,85€ 116,85
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 170,50€ 170,50
1BehuizingenJonsbo V9 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 11,18€ 11,18
2Geheugen internSamsung M391A2K43BB1-CTD€ 125,-€ 250,-
1VoedingenCorsair SF450€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesWD Blue SN550 250GB (WDS250G2B0C)€ 41,99€ 41,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 590,52

Bovenstaand setup draaiend op Debian 11 met 'sudo powertop --auto-tune'.

Idle, met utp aangesloten:
Seasonic SF450 Platinum: 8,2W
PicoPSU 90W met Leicke 12V7,5A adapter: 4,8W
PicoPSU 90W met Leicke 12V5A adapter: 4,8W

Mijn eerdere metingen heb ik gedaan met een Intel i3 9100 en nu met een i3 8100. Voor de rest geen verschillen, behalve een fysiek andere D3644-B met dezelfde BIOS versie.
Had je niet je SN550 vervangen voor een PNY XLR8?
De SN550 (1tb) had ik ooit gekocht voor een laptop en viel me al op dat de accu merkbaar sneller leeg ging.

Ik ben wel benieuwd naar je meeting met de XLR8.

Heb zelf nu de Samsung 981a M.2 512GB (ooit uit een laptop gehaald), ben wel benieuwd of ik daar nog 1-1,5W (actief) op kan besparen door voor een XLR8 256GB of 512GB te gaan. Samsung optimaliseert volgens mij toch meer voor performance.

Ik hield zelf de prijzen van de (M.2) Micron 2300, WD SN730 en Kioxa XG6-P in de gaten. Ooit in wat testen gelezen dat deze geschikt zijn voor laptops ivm het lage verbruik. Geen idee of dat echt zo is.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 03-07-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
mrmrmr schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:38:
In het script worden hibernation configuratie aangepast en draait er een hibernation service. Ik weet niet of er interactie is met de BIOS/EFI vanuit Linux.

Ik heb ook wel eens zo'n verbruik gezien bij kortsluitinkje in de stekker. Ik denk dat ik daar ooit iets over gemeld heb jaren geleden in een voorgaande topic.

Wat je zou kunnen doen is de 230V stekker eruit halen, een paar keer kort (5 seconden tussenpozen) en een keer lang op de startknop drukken, DC stekker loskoppelen, 10 minuten wachten en de stekker weer insteken. Dat zorgt (hopelijk) voor een reset van zowel de adapter als de PicoPSU. Dit is een soortgelijke procedure als bij laptops gebruikelijk is om een reset te bereiken.

Adapters kunnen worden gereset dan via de 230V stekker. Vanwege de buffer aanwezig in condensatoren is het de bedoeling die geforceerd leeg te maken door bijvoorbeeld aan proberen te zetten. Je kunt er ook een 12V gloeilampje (of halogeen, geen LED) op aansluiten om hetzelfde te bereiken bij alleen de adapter.

Zowel de PicoPSU als de adapter heeft condensatoren.
Dank, ik ga het proberen.
Het script is generiek. Niet per se voor servers, ook voor "clients" (laptops, pc's). Hibernation is optioneel, het script vraagt de user of het dat wil en raad het af voor servers. :)

Daarnaast heb ik nog een server-prep script dat ik hierna draai dat juist zaken als automatisch standby/suspend en dergelijke uitschakeld, powertop service installeert etc. Dus dat zit wel goed.

Ik ga de reset proberen en ook de BIOS instellingen checken met de post van Gio_style.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 03-07-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 105% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor wie om eoa reden een i5-12400 wilt, hier n test van 2 verschillende steppings daarvan met significant verschil in energieverbruik.
Het viel me trouwens op dat ze bij de conclusie, de spec/stepping codes door elkaar halen.
Bijv ze zeggen dat SRL5Y stepping C0 is, terwijl Intel en hun eigen inleiding zeggen dat dat H0 is.

edit: Hmm, hier legt iemand uit dat C0 chips een 8P8E die hebben, en H0 chips een 6P0E die.
Maar alleen de 12400 heeft zowel C0 als H0; alle lagere chips EN de 12500/12600, hebben alleen H0.
(Nog hogere chips hebben allemaal Ecores, dus dat betekent vanzelf C0).
Dat maakt die test toch minder boeiend, maar goed, let dus op bij de 12400.

[ Voor 28% gewijzigd door N8w8 op 04-07-2022 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamar
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 12:38
Afgelopen week heb ik een N5105 mini pc/router appliance ontvangen welke geleverd is met een goedkope Chinese 12V 3A 36W voeding.
Nu ben ik aan het kijken voor een vervangende Leicke voeding welke het systeem een beetje zuiniger kan maken.
Nu weet ik niet wat wijsheid is. Er is keuze uit meerdere voedingen waarvan ik aan het twijfelen tussen een 12V 3A 36W, 12V 4A 48W of 12V 5A 60W voeding.
Het systeem verbruikt op dit moment tussen de 12 en 17 watt afhankelijk van de load met pieken naar 25W wanneer er bv een VM opgestart wordt.
Mijn gedachtengang is om voor de 12V 5A 60W variant te gaan zodat er in de toekomst wat flexibiliteit is om hem te gebruiken voor andere zaken. Is dit een juiste gedachte of kan ik beter voor een mindere variant gaan omdat deze misschien efficiënter is voor het huidige systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Albert_x schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:42:
@PerlinNoise 40 Watt voor een Haswell systeem is wel erg veel. Heb je enig idee waar dat verbruik vandaan komt? Is het de PSU, zijn het de services die je draait of is je systeem misschien niet geheel geoptimaliseerd voor laag verbruik?
Ik heb een haswell G3220 met Asrock B85M-ITX die verbruikt idle nog geen 10 Watt met een picoPSU en goede adapter.
Stel dat je door alleen je voeding te vervangen door de picoPSU en adapter op 20 Watt uitkomt, zou je dan de rest van het systeem nog steeds willen vervangen?
Wat doet je huidige systeem als je alle services uitzet? Als je verbruik wordt veroorzaakt door de services die je draait, lijkt het mij onzeker of je met een nieuw systeem onder de 10 Watt uit gaat komen.
Aantal dingen waarschijnlijk:

mATX bord
PSU
4 HDD's

Zonder HDD's en services kom ik op 23w. Daarom is het sowieso beter om naar 1 HDD te gaan.

Ik twijfel voor de rest nog, omdat i3-9100 nergens te krijgen is. i3-8100 wel via V&A voor weinig, maar moederbord is nu vrij prijzig. i3-8100 is ook uit 2017, dus om daar nu veel in te investeren vind ik ook zonde. Ook met de nieuwe Kontron K3843-B, K3842-Q op komst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyborgium
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-07 13:24
Op marktplaats heeft iemand een 9100t voor 40 euro te koop staan. Klinkt als een goeie deal, @PerlinNoise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert_x
  • Nu online
@PerlinNoise Als je het verbruik kan beperken met minder harde schijven en misschien alvast de picoPSU, lijkt me dat op dit moment geen slechte optie. Zeker als je systeem niet echt 99,9% van de tijd idle is, verwacht ik namelijk dat je best wel eens baat kan hebben bij het kleinere productieproces van gen12 en later (intel7 versus 14nm). Een kleiner proces zou namelijk het actief verbruik lager moeten maken. Dan wordt een iets hoger idle verbruik mogelijk weer gecompenseerd door een lager actief verbruik.

Zelf heb ik afgelopen week een g7400 gekocht. Daarbij valt mij op dat het verbruik van de processor vrij hoog is (3,5 Watt op de 12V cpu aansluiting) en dat package c-state 6 niet wordt gehaald. Daarom verwacht ik dat er ook nog wel een verlaging van het idle verbruik mogelijk is, waardoor het gat met de kontron/gen9 oplossing kleiner kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
@Albert_x Inmiddels onderstaande besteld:

1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,-€ 3,-
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 6,95€ 6,95
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 10,-€ 10,-
1Geheugen internCrucial CT16G4DFRA266€ 60,55€ 60,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 648,52

offtopic:
Als verjaardagskado gekregen... *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 123% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
GioStyle schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:54:
@PerlinNoise

Sorry dat ik het moet zeggen, maar je ssd kan je alvast terugsturen... Is een sata ssd en geen nvme ssd... Gaat niet werken.

Niets gezegd.... Ik ging er stiekem van uit dat green standaard sata ssd is...
Ow ik heb er nog op gelet, maar ik zie nergens sata staan...

Edit: gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jamar
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 12:38
Het gaat om de Hunsn RS39....Volgens mij zijn daar meerdere varianten van. Ik heb het model met 2x HDMI.
Lijst van componenten:

Ik draai Unraid als als OS met PFsense als router OS en een stuk of 10 dockercontainers(Mosquitto, Zigbee2MQQT, Home Assistant, Plex, Qbittorrent, Radarr, Sonarr)

Crucial 16GB SODIMM 3200
Kingston NV1 500GB NVME als cache drive
2TB 2,5" HD afkomstig van een externe schijf(type heb ik even niet paraat)
3x 1GB ethernet aangesloten
Op USB 2.0 port 1: Unraid USB bootstick
USB 2.0 port 2: USB 2.0 HUB met: 1x Sonoff Zigbee, TP-Link Bluetooth
USB 3.0 port 1: Samsung Fit 256GB als backup drive voor systeem en dockers

Het is voor het eerst dat ik bezig met met zo'n project. Is rond de 17 watt veel voor iets dat fungeert als router, home assistant server, download/file server?

Ik had ook voor de J4125 kunnen gaan, die is iets zuiniger, maar heeft de beperking van max 16GB RAM, geen NVME en kan volgens mij niet 2 4K streams tegelijk encoden/decoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:40
Ik ben gemigreerd van Hyper-V naar proxmox, toen ik toch bezig was, en aangezien er weinig AMD builds te vinden zijn heb ik die van mij even doorgemeten. Zonder VM's en met optimalisaties en powertop kom ik uit op idle waardes van 10-11 watt gemeten met de brennenstuhl energie meter in de ts. https://tweakers.net/pric...klok-en-meetfuncties.html

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Tray€ 283,05€ 283,05
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 171,50€ 171,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 41,90€ 41,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-64GRS€ 193,-€ 193,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 161,95€ 161,95
Totaal€ 851,40

Uiteindelijk met twee debian VM's draait de boel op 22 watt, dus dat is opzich een redelijke overhead. Misschien dat ik later ga proberen om te kijken of ik alles op een enkele debian host baremetal kan draaien, maar voor nu tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
N8w8 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:23:
Voor wie om eoa reden een i5-12400 wilt, hier n test van 2 verschillende steppings daarvan met significant verschil in energieverbruik.
Het viel me trouwens op dat ze bij de conclusie, de spec/stepping codes door elkaar halen.
Bijv ze zeggen dat SRL5Y stepping C0 is, terwijl Intel en hun eigen inleiding zeggen dat dat H0 is.

edit: Hmm, hier legt iemand uit dat C0 chips een 8P8E die hebben, en H0 chips een 6P0E die.
Maar alleen de 12400 heeft zowel C0 als H0; alle lagere chips EN de 12500/12600, hebben alleen H0.
(Nog hogere chips hebben allemaal Ecores, dus dat betekent vanzelf C0).
Dat maakt die test toch minder boeiend, maar goed, let dus op bij de 12400.
Dat is interessant. Ik heb het test platform bekeken. Dat is inclusief een grafische kaart. Een verschil van 10W (42%) bij idle is onverwacht voor mij. Ik vraag me af of de processor in het ene geval iets aan het doen was, waardoor idle niet echt idle is geweest. Een grafische kaart verbruikt veel en die kan ook grote invloed uitoefenen op het verbruik.

Dus ik heb twijfels bij de resultaten en de conclusies van deze test, in ieder geval waar het idle meting betreft. De tests van Tweakers toont ook van dergelijk wijd uiteenlopende verbruiken die niet verklaarbaar zijn op basis van bijvoorbeeld een aantal cores of the type cores.

Het is zo dat processoren onderling best kunnen verschillen, dat is al lang bekend van oudere generaties, Tomshardware heeft daar vroeger wel eens over bericht. Sommige steppings van processoren in het verleden overklokten makkelijk, wat er op wijst dat die bij lagere spanning al stabiel zijn. Bij binning kunnen processoren na een test een hogere of lagere frequentie krijgen, en als er een overschot is aan goede processoren, kan een goedkopere processor aantrekkelijk worden voor overclockers. Het ging meestal over een gering extra of minderverbruik.

Over het verhaal op reddit: als ongebruikte cores zijn uitgeschakeld, waarom zouden die dan toch nog invloed hebben? Is het omdat er delen toch ingeschakeld blijven en niet nuttig zijn? Bijvoorbeeld delen die zorgen voor de verdeling van lasten over P en E cores? Het is me nog onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderick24
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08 16:58

Roderick24

XPS M1710

Beste allen,

Ik lees nu al een aantal maanden mee in dit topic en na wat metingen een tweaks vroeg ik me af of jullie misschien mee willen denken hoe ik mijn eigen home server verder kan optimaliseren.

Mijn homeserver bestaat uit de volgende onderdelen:

1MoederbordenASRock J5005-ITX€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 93,78€ 93,78
3Externe harde schijvenWD Elements Desktop Storage 12TB Zwart€ 229,69€ 689,07
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-2666C18D-8GRS€ 43,18€ 43,18
1Voedingenbe quiet! System Power B9 300W€ 32,55€ 32,55
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 259,13€ 259,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.117,71

De WD 12TB schijven zijn geshucked, verder zit er nog een PCI kaartje in die me twee extra SATA aansluitingen geeft.

Ik draai er OpenMediaVault 6.0.26-1 (Linux 5.16.0-0.bpo.4-amd64) met de volgende dockers:
- Watchtower
- Shinobi (CCTV)
- Homer (Dashboard)
- Stashapp
- Home Assistant (nagenoeg kaal, nog niet ingesteld)
- Discord bot
- Sonarr
- Radarr
- Jellyfin
- Portainer
- Wireguard
- Freqtrade met 1 live bot
- Qbittorrent
- Pihole

Nu heb ik een " idle" verbruik van 42-43W na powertop autotune wat ik vrij hoog vind als ik de posts van andere gebruikers zo lees. Mogelijk komt het door actieve torrents op 2/3 van de 12TB schijven en Shinobi op de andere 12TB schijf waardoor mijn HD's constant aan het spinnen zijn.

Hier onder de readouts van powertop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6bHHr9-d8MJUk5NP1hGRn9puGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w0WlD54ul98FNWfC82LiOqm7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PvBrAhQ2N41mUDqNTtDyCLwC84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BLHxt7RxJH11tY264JNdogCD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIq1ZQR-4541UTTUf5y4YjOOCOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0O9DorYoaWFaoYliV89SnVjQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahGH2l6jyQBK0GRTHAVkXNPgijc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ei2Wli27q4pPFfZSlz30p6bu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJdPgM-FaHLf9DjT0EMfpWrMT6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wYQnwEUta7PImg7I4gFtqjws.png?f=fotoalbum_large

En mijn gemiddelde CPU gebruik de afgelopen dagen/weken/maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4FsVDDO1KWAi4Y5HkWMAeHdTTI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/khOW1vTWIl4qfpovrIx125Dw.png?f=user_large

Zijn er zo dingen die er voor jullie uitspringen die ik zou kunnen verbeteren met de hardware die ik heb? Ik weet dat een " ideale" homeserver er anders uit zou zien maar ik wil eerst kijken hoe ver ik hier mee kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Roderick24 Vermoedelijk heb je constante disk toegang (hoog verbruik) en je kunt zo zien dat de cpu ook hoog is. Op 1 juli een halve dag boven 90%.

Met iostat iotop kun je disk I/O in de gaten houden.

Met htop kun je zien wat er aan de hand is op het systeem qua processen. Let ook op de Status:

D = uninterruptible sleep
I = idle
R = running
S = sleeping
T = stopped by job control signal
t = stopped by debugger during trace
Z = zombie

D zou kunnen betekenen dat processen wachten op I/O.

Je kunt verder met strace in detail zien wat er gebeurt met bepaalde processen.

Ik zie ook veel netwerkverkeer. Is dat allemaal legitiem verkeer of is er sprake van een DoS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volcontinu 50% in C0... Dan heeft je systeem gewoon echt zwaar werk te doen. Van idle is dan gewoon geen sprake meer.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderick24
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-08 16:58

Roderick24

XPS M1710

@mrmrmr @FireDrunk Dank voor de snelle reacties!

Ik hoard nogal veel data, o.a. via torrents dus dat vele netwerkverkeer en hoge schijfgebruik kan kloppen.

Met htop zie ik dat met name Freqtrade en Qbittorrent de boosdoeners zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRfff6Um9YKV7tOpEdQ6_ErkIdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lORvhERmgiS5UMtQl7PAfZV1.png?f=fotoalbum_large

Stel dat ik dit wil blijven doen, zien jullie dan nog opties om het systeem zuiniger te maken?

Bijvoorbeeld een SSD/2,5" HD voor de CCTV, ipv de 12TB schijf van nu. Of een efficientere CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
Heb een nieuwe thuisserver gebouwd op basis van de gigabyte H610I moederbord. Heb 'm nu even aan mijn LG monitor hangen via de HDMI poort. Toetsenbord numlock toets werkt, hds spinnen op, cpu koeler draait etc. Ik heb alleen geen beeld.

Ligt dat aan de HDMI poort ? Staat dat bios standaard op display port ? En is dat te veranderen met een toetsen combinatie ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 13:51
@mrmrmr @FireDrunk Hij heeft Shinobi draaien, dus waarschijnlijk camera's die het netwerkverkeer verklaren. Misschien ook nog wat motion detection en dan gaat het cpu-gebruik uiteraard omhoog. Als ik mijn nvr docker aan zet, gaat het verbruik ook omhoog. Laat maar, toch iets anders dus :P

@Roderick24
Er bestaan iets zuiniger voedingen daar zal je al iets mee besparen, ik gok zo'n 5W.
Maar ook zorgen dat de disks in spindown gaan, dus even de instellingen in OMV nakijken onder Storage > Disks. Daar kan je per schijf de instellingen aanpassen. Ik gebruik ook OMV en daar heb ik Advanced Power Management en Advanced Acoustic Management op Disabled staan en Spindown Time op 30 minuten. Die laatste wil je niet te klein nemen. Voor de ssd staat alles op disabled.
En dan zal je uiteraard moeten controlen of de disks wel de kans krijgen om in spindows te gaan, zoals @mrmrmr reeds zei. Probeer zoveel mogelijk de SSD te gebruiken voor data die veel wordt gebruikt.
Roderick24 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:35:
@mrmrmr @FireDrunk Dank voor de snelle reacties!

Ik hoard nogal veel data, o.a. via torrents dus dat vele netwerkverkeer en hoge schijfgebruik kan kloppen.

Met htop zie ik dat met name Freqtrade en Qbittorrent de boosdoeners zijn.

[Afbeelding]

Stel dat ik dit wil blijven doen, zien jullie dan nog opties om het systeem zuiniger te maken?

Bijvoorbeeld een SSD/2,5" HD voor de CCTV, ipv de 12TB schijf van nu. Of een efficientere CPU?
Mij lijkt het toch wel vreemd dat zoiets zoveel CPU gebruikt? Ik hoor wel eens dat Realtek NIC's meer CPU gebruiken dan een Intel maar of dat op waarheid berust is mij niet geheel duidelijk
vortexnl1982 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:43:
Heb een nieuwe thuisserver gebouwd op basis van de gigabyte H610I moederbord. Heb 'm nu even aan mijn LG monitor hangen via de HDMI poort. Toetsenbord numlock toets werkt, hds spinnen op, cpu koeler draait etc. Ik heb alleen geen beeld.

Ligt dat aan de HDMI poort ? Staat dat bios standaard op display port ? En is dat te veranderen met een toetsen combinatie ofzo ?
Welke CPU? Wat zijn de rest van de specs?

[ Voor 42% gewijzigd door D-Three op 12-07-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vortexnl1982

Ik neem aan dat je een processor hebt met geïntegreerde gpu.

Heb je beeld tijdens opstarten (BIOS)? Of helemaal niet?

Als er geen beeld is kan dat komen doordat het uit staat in de BIOS. Dat is natuurlijk onhandig, probeer dan met een grafische kaart te starten. Of reset de BIOS (zie handleiding).

Een andere mogelijkheid is dat er pinnen voor de processor zijn verbogen die zorgen voor beeld.

@Roderick24 Je kunt in htop sorteren op totaal verbruik (F6, TIME) van bepaalde processen. Je kan ook proberen processen opsporen die kort lopen (tree weergave) maar cumulatief toch cpu verbruiken, die zijn niet zomaar zichtbaar met htop.

Software kan de oorzaak zijn van een te hoog verbruik, logging is nog zo'n oorzaak. Als je Googled op de naam van de software en "cpu" kun je misschien een verklaring of oplossing vinden voor hoge cpu. Of anders een vraag stellen bij de productforums of een bugmelding maken.

Wat laat iotop zien?

Veel I/O wil je niet op een mechanische disk. Daarvoor is een SSD veel geschikter, met name een SATA SSD met een niet te hoog actief verbruik. Zorg dat alle logs op de SSD staan.

Als je bijvoorbeeld bittorrent gebruikt, deel dan niet teveel data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Laatst online: 22-09 18:56

duderuud

Sliden is koel

Al enkele jaren heb ik thuis Qnap/Synology systemen gehad. Makkelijk en eenvoudig qua beheer maar ik wil graag meer doen dus heb een zwaarder systeem nodig.

Ook ben ik me aan het verdiepen in Truenas en Unraid, je bent tweaker of niet ;)

Na veel lezen heb ik uiteindelijk het volgende besteld:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 Pro 5650GE Tray€ 330,-€ 330,-
1MoederbordenAsrock Rack X470D4U€ 300,05€ 300,05
5Interne harde schijvenWD Red Plus, 12TB€ 301,38€ 1.506,90
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 119,87€ 119,87
2Geheugen internKingston KSM32ED8/16MR€ 97,50€ 195,-
1VoedingenSeasonic Core Gold GM 500€ 61,58€ 61,58
1Solid state drivesKingston A400 2,5" 120GB€ 20,76€ 20,76
2Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 69,90€ 139,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.673,96

Ik heb nog 2 500GB 970 Evo Plus ssd's liggen, die gaan er dus ook in (apps en temp SAB downloads)

Die processor is dus gewoon niet te krijgen. Max ICT had er één maar uiteraard bleek dat een foutje ofzo want die kunnen ze ineens niet meer leveren :X
Uiteindelijk moeten bestellen bij Amazon Frankrijk...pfff.

Geheugen is ook nog een dingetje. Blijkbaar is dual rank unbuffered ECC geheugen het best geschikt, ook nog een hele zoektocht.

Dit is allemaal wel wat geavanceerder dan een kant-en-klare Synology dus ben benieuwd waar ik allemaal nog tegenaan ga lopen.

Sowieso is de leercurve van Truenas vrij stijl als je er nog nooit wat mee gedaan hebt...

Edit: Gekozen voor TrueNAS Scale. Veel geleerd in een week maar alles draait nu zoals ik het wil.

[ Voor 21% gewijzigd door duderuud op 10-08-2022 19:16 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eijckron
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 09:20
@duderuud Waarom de 5650GE, 5600G is prima verkrijgbaar en kost 125 euro minder.
Het GE levert je weinig op, je kunt de 5600G via de bios ook terugklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Laatst online: 22-09 18:56

duderuud

Sliden is koel

Omdat ik zeker wil weten dat het stroomverbruik binnen de perken blijft. Misschien dat het via de bios aan te passen is maar met een server moederbord heb je wellicht minder opties en een met een GE heb ik wel die zekerheid.

Motor-Forum.nl

Pagina: 1 ... 15 ... 115 Laatste