Het gaat om de belasting tijdens opstarten, dan gaan de schijven draaien. Als alle schijven exact tegelijk een piekvermogen vragen en de processor ook, ontstaat een probleem als dat de labelcapactiteit van adapter+PicoPSU te boven gaat. In de praktijk gebeurt dat weinig, maar het kan wel.
Laten we de piekbelasting bekijken:
Het exacte maximale verbruik van de 18TB WD181KRYZ schijven is mij niet bekend. Deze waarde is niet te vinden in de spec sheet van WD. Volgens hardwareluxx.de verbruikt de 14TB WD141KRYZ variant
28,16W. De 18TB variant heeft misschien een of twee platters meer, misschien is het 30W. Vermoedelijk bestaat dat uit het totaal van 5V en 12V belastingen die niet noodzakelijk tegelijkertijd optreden. Geschat op basis van andere disks: 2A op 12V.
3x 30W = 90W piekbelasting conservatief
3x 24W = 72W piekbelasting schatting
Deze cijfers zijn alleen van toepassing als de piekbelastingen exact samenvallen en dat gebeurt weinig in de praktijk. In het eerste geval blijft er 30W over voor de processor, dat zou te weinig zijn voor een i3-9100. In het tweede geval blijft er 48W over voor de processor, dat is voldoende voor een i3-9100.
De Leicke FJ-SW2027120100 heb ik
getest. Die kan 120W nominaal leveren. Dat wil zeggen volgens de label. Maar de spanning blijft dan nog maar net binnen de toegelaten waarde bij 120W, meer dan 120W is af te raden.
De zuinigere XP Power VES120PS12 doet dat veel beter in dezelfde test.
De PicoPSU-160-XT heeft volgens de
handleiding een maximale belasting op 12V van 8A met een maximum piek van 15A.
12V * 8A = 96W maximale continu belasting
12V * 15A = 180W maximale piekbelasting
Een piek van 120W of iets meer tijdens opstarten is te verwerken door de PicoPSU-160-XT.
Als je de server continu gaat belasten op 40W, is een PicoPSU qua efficiëntie gelijkwaardig aan een goede ATX voeding. De PicoPSU is met name nuttig bij lage idle belasting, vooral onder 10W DC is er typisch een groot percentueel verschil.
De XP Power heb ik in de 120W variant. Het is een voeding met een mooie efficiëntielijn die nauwelijks afbuigt omlaag bij (zeer) lage belasting. Als de schijven zouden downspinnen en de belasting onder 10W komt is dat een geschikte oplossing. Helaas is de prijs van adapters met grote capaciteit relatief hoog.
Ik adviseer een
Molex Mini-Fit Jr stekker aan te (laten) zetten voor rechtstreekse verbinding met de PicoPSU-160-XT. Mits goed uitgevoerd zorgt dat voor een uitstekend belastbare verbinding. De PicoPSU-160-XT heeft al een tegenpool Mini Fit Jr 4p aansluiting.
Wat is nu het idle verbruik?
In optimale omstandigheden is dat ongeveer 3,5W (systeem) + 3x 5,6W = 20,3W in idle met draaiende schijven. Of ongeveer 3,5 + 3x 0,31 = 4,43W als de schijven downspinnen (stil gaan staan als ze niet worden gebruikt voor bepaalde tijd). Dat is onder Windows of Debian/Ubuntu. Onder Proxmox met zijn extra taken zal het verbruik hoger liggen, VM's stapelen besturingsystemen waardoor de overhead en het idle verbruik toeneemt. Hoeveel precies hangt af van wat je met het systeem doet.
Conclusies:
Als geld niet van groot belang is, en het idle verbruik rond 20W, dan raad ik een XP Power VES150PS12 aan met een PicoPSU-160-XT. De adapter zou worden voorzien van een Molex MiniFit Jr aansluiting.
Als het verwachte idle verbruik tamelijk hoog (30-40W) ligt zou ik voor de makkelijkere optie gaan en een
Corsair RM550x (2021) toepassen.