Mijn vraag
Via Markplaats heb ik een moederbord (Fujitsu D3654-C12 GS 2) en processor (Intel Pentium G5400) gekocht, met de bedoeling een zuinige server te bouwen. Per ongeluk kortsluiting gemaakt op de aansluiting die bedoeld was om de harde schijf van stroom te voorzien. Daarom bij dezelfde verkoper hetzelfde type moederbord nog een keer gekocht en géén kortsluiting gemaakt.
Maar ook dit nieuwe moederbord krijg ik niet aan de praat: geen beeld en geen oplichtende lampjes van het aangesloten toetsenbord.
Na het aansluiten van de voeding flitst de witte LED bij de powerknop twee keer snel en blijft dat doen. Via Google kom er ik niet achter welke foutmelding dat is. Er is weinig documentatie te vinden, daardoor loop ik vast. Als ik de powerknop daarna een paar seconden ingedrukt houdt, blijft de LED continu branden, maar komt er nog geen beeld en geen oplichtende lampjes op het toetsenbord.
Mijn vragen::strip_exif()/f/image/6FAlTOJzOOXcpiVA1CtNygAS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tys8mTg02aPWcsaNgNBMAsb7.jpg?f=fotoalbum_large)
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het alternatief is dat ik voor elk onderdeel (processor, geheugen, opslag) een nieuw exemplaar ga kopen, om uit te sluiten dat ik het betreffende onderdeel gesloopt heb toen ik kortsluiting maakte bij het eerste moederbord. Maar dat is een beetje een duur en bewerkelijk geintje...en voor hetzelfde geld is het moederbord het probleem. Hoe groot is de kans dat ik de processor gefrituurd heb toen ik kortsluiting maakte op de pinnetjes voor voeding van de harde schijf?
Overigens, als ik het oude moederbord (mogelijk gefrituurd, maar niet zeker) aansluit op een voeding zonder dat er verder iets in zit qua processor en geheugen, dan krijg ik dezelfde foutmelding. Is dat een indicatie dat de processor het probleem is?
Via Markplaats heb ik een moederbord (Fujitsu D3654-C12 GS 2) en processor (Intel Pentium G5400) gekocht, met de bedoeling een zuinige server te bouwen. Per ongeluk kortsluiting gemaakt op de aansluiting die bedoeld was om de harde schijf van stroom te voorzien. Daarom bij dezelfde verkoper hetzelfde type moederbord nog een keer gekocht en géén kortsluiting gemaakt.
Na het aansluiten van de voeding flitst de witte LED bij de powerknop twee keer snel en blijft dat doen. Via Google kom er ik niet achter welke foutmelding dat is. Er is weinig documentatie te vinden, daardoor loop ik vast. Als ik de powerknop daarna een paar seconden ingedrukt houdt, blijft de LED continu branden, maar komt er nog geen beeld en geen oplichtende lampjes op het toetsenbord.
Mijn vragen:
- Wat kunnen de twee keer flitsende LED-lampje betekenen?
- Andere ideeën over hoe ik dit aan de praat zou kunnen krijgen?
:strip_exif()/f/image/6FAlTOJzOOXcpiVA1CtNygAS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tys8mTg02aPWcsaNgNBMAsb7.jpg?f=fotoalbum_large)
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Moederbord: tweedehands Fujitsu D3654-C12 GS 2
- Processor: tweedehands Intel G5400
- Harde schijf: tweedhands NVMe SSD Samsung 970 Evo Plus 1 TB
- Geheugen: tweedehands Kingston 4 GB DDR4 / S2112FA9RF (twee stuks)
- Voeding: nieuwe Leicke NT00332 19V en 65 watt
- Nieuw Arctic Passive koelblok
- Nieuw CMOS-batterijtje CR2032 Grundig
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Met hoofd tegen de muur gebonkt over het maken van kortsluiting
- Nieuw moederbord aangeschaft
- De wel beschikbare documentatie doorgenomen
- Gezocht via Google naar wat deze foutmelding zou kunnen betekenen
- Andere 19V voeding van Asus gebruikt
- Opstarten zonder SSD of vanaf USB
- Nieuw CMOS-batterijtje
- Testen voeding en beeldscherm op ander mini-PC'tje (werken beide goed)
- Eén plankje RAM-Geheugen in het andere geheugenslot
- Opstarten zonder toetsenbord en muis aan te sluiten
- Opstarten met andere beelduitgang aangesloten (HDMI en Displayport)
Het alternatief is dat ik voor elk onderdeel (processor, geheugen, opslag) een nieuw exemplaar ga kopen, om uit te sluiten dat ik het betreffende onderdeel gesloopt heb toen ik kortsluiting maakte bij het eerste moederbord. Maar dat is een beetje een duur en bewerkelijk geintje...en voor hetzelfde geld is het moederbord het probleem. Hoe groot is de kans dat ik de processor gefrituurd heb toen ik kortsluiting maakte op de pinnetjes voor voeding van de harde schijf?
Overigens, als ik het oude moederbord (mogelijk gefrituurd, maar niet zeker) aansluit op een voeding zonder dat er verder iets in zit qua processor en geheugen, dan krijg ik dezelfde foutmelding. Is dat een indicatie dat de processor het probleem is?
[ Voor 4% gewijzigd door Burgerman op 15-05-2022 13:04 ]