• OrganicIron
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Ik ben vanmiddag een topic gestart in het Opslag & Backup forum, omdat ik mijn huidige Synology NAS wil vervangen voor een zelfbouw systeem. In het topic werd deze thread getipt, aangezien ik langzaam van NAS naar zuinige server glij in mij overwegingen.

Ik overweeg onderstaande hardware aan te schaffen en daar OMV, Proxmox of Windows Server 2025 op te draaien. Windows Server vooral met de overweging dat ik zeer weinig ervaring heb op Linux gebied. Windows Server kon weinig bijval vinden in het NAS topic, ik zal me nog wat verder inlezen in OMV en Proxmox om te bepalen of ik dat aandurf. Voornaamste doel voor de server: Plex & SMB share, foto opslag/library hosting en koppelen van van deurbel en mogelijk andere camera's in de toekomst.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 225 Boxed€ 186,99€ 186,99
1MoederbordenASRock H810M-X€ 101,83€ 101,83
1BehuizingenChieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP€ 48,93€ 48,93
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR64A52BS8-16€ 58,45€ 58,45
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 550W€ 87,99€ 87,99
Totaal€ 484,19
Ik ben voornemens de 2 Seagate IronWolf Pro's van 8TB (ST8000NE0021) uit mijn huidige Synology over te zetten in deze server.

Ik vind het heel moeilijk informatie te vinden over het verwachtte verbruik van een dergelijke server. Zijn er tools om dit te berekenen? De DS220+ is natuurlijk zeer geoptimaliseerd voor minimaal stroomverbruik, hoe groot is het verschil met een zuinige server.

(Ik ben geen fan van cross-posten, excuus daarvoor. Ik denk wel dat @WouterKvG gelijk heeft dat mijn vragen hier beter passen)
Ronald_O schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:00:
Heeft iemand toevallig suggesties?
Trek de Conbee eens uit.

Verschillende recente Intel chipsets hebben issues met C-states en "antieke" USB 1.0(? 1.1?) apparaten in de vofm van een seriële adapter. De Conbee "is" dat, net zoals alle andere Zigbee sticks, ZWave sticks, USB P1 lezers, ....

"Oplossing" is dan of de stick verplaatsen naar bv een RPi en dan of de relevante software daar op draaien of ser2net toepassen. Of direct een netwerk gekoppelde oplossing gebruiken (SMlight verkoopt Zigbee sticks die je via het netwerk (of USB) aansluit bv).

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:40:
[...]

Trek de Conbee eens uit.

Verschillende recente Intel chipsets hebben issues met C-states en "antieke" USB 1.0(? 1.1?) apparaten in de vofm van een seriële adapter. De Conbee "is" dat, net zoals alle andere Zigbee sticks, ZWave sticks, USB P1 lezers, ....

"Oplossing" is dan of de stick verplaatsen naar bv een RPi en dan of de relevante software daar op draaien of ser2net toepassen. Of direct een netwerk gekoppelde oplossing gebruiken (SMlight verkoopt Zigbee sticks die je via het netwerk (of USB) aansluit bv).
Dat helpt wel iets, maar niet zoals zonder dat docker loopt. Kom dan op onderstaande uit.

C2 (pc2) 20.0%
C3 (pc3) 1.4%
C6 (pc6) 32.4%
C7 (pc7) 0.0%
C8 (pc8) 1.9%
C9 (pc9) 0.0%
C10 (pc10) 0.0%

Na langer wachten komt het meer in C6, maar C8 blijft buiten bereik. Heb er verder geen randapparatuur inzitten dus vermoed dat er nog wel iets te verbeteren valt.

PVoutput

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste