Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de mensen die nog twijfelden over hun Debian 12 -> 13 upgrade, ging vlekkeloos :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:47
andru123 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 03:23:
@I-Lynx uitvoering: Kontron K3843-B is de zuinigste keuze en past in de Kolink kast. Kost maar tientje meer dan je Gigabyte miniITX optie, maar gegarandeerd de zuinigste.
Dank voor de tip. Ik heb de Kroton toegevoegd aan de lijst.
mrmrmr schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:21:
[...]
17 Watts typical, 19 Watts maximum zegt HP zelf.

Niet onbelangrijk is dat zo'n adapter misschien de package state beperkt tot C2/C3. Dat zou nog eens 4-15W kosten, dus dat zou ik eerst goed uitzoeken.

Je kan een 1 (Intel i210 chip) of 2.5 Gbps kaart (RTL8125B chip) toepassen en de SFP overlaten aan een kleine converter...
KPN komt op glas binnen. Standaard zit daar een mediaconverter bij van glas naar RJ45.
Deze converter wordt weer gevoed met een basic adapter.
Het leek mij verstandiger om deze extra stap = extra verbruik weg te laten en direct met glas de firewall in te gaan.

Nu los ik dat tijdelijk op door glas van KPN op mijn main TP-Link switch binnen te laten komen. De VLans van KPN (4 en 6) gaan via 1 UTP met de VLans tagged naar de firewall.
De switchs staat toch aan en dat extra verbruik van de SFP module lijkt mij zuiniger dan een Mediaconverter van KPN met een losse voeding.

Ik kan dat uiteraard zo laten en alleen een extra netwerkkaart in de server te gooien.
Ik ga nog even verder zoeken naar een energie zuiniger model.

Edit:
latka schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:22:
[...]
Ik heb om die reden een Aquantia 10Gbe adapter gehaald. Met het ASPM enable scriptje gaat mijn M910q tiny in C7 ondanks een 10Gbe adapter.
Dit is ook nog een optie. Dan glas van KPN de TP-Link switch in. Dan met een DAC kabel de server in.

Over die 10gb verbinding kan ik makkelijk al het verkeer via VLans van en naar de switch laten lopen.

[ Voor 16% gewijzigd door I-Lynx op 05-09-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:10:
Voor de mensen die nog twijfelden over hun Debian 12 -> 13 upgrade, ging vlekkeloos :)
Zo hoort het ook. Betekent echter niet dat het ook zo gaat natuurlijk.

Ikzelf had (en heb) wel wat issues. Hier en daar wat dingetjes die stuk stuk waren en momenteel zit ik nog steeds in een situatie dat ik systemd-networkd-wait-online nodig heb, maar die timed out tijdens boot (terwijl systemd-networkd de boel wel prima in de lucht brengt). Waardoor mijn boot dus ~2,5 minuut langer duurt (de default timeout).

Edit:
Proxmox VE 8 naar 9 (effectief dus ook Debian 12 => 13) was dan weer wel vlekkeloos. Ergens zit dus iets geks in mijn setup / upgrade, die ik op een clean install (op andere hardware dan) ook niet gereproduceerd krijg.

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 05-09-2025 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat systemd-networkd-wait-online issue had ik op Debian 12 volgens mij ook al, kan me alleen niet meer herinneren waarom ik die had... Ik heb het opgelost (dat de boot langer duurde), en de service faalde ook.

Nu na de upgrade is dat weer opgelost (systemd-networkd-wait-online is gewoon netjes active en exited).

gevonden:

root@nas:~# cat /etc/systemd/system/systemd-networkd-wait-online.service.d/override.conf 
[Service]
ExecStart=
ExecStart=/usr/lib/systemd/systemd-networkd-wait-online --any

[ Voor 24% gewijzigd door FireDrunk op 05-09-2025 18:50 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:47:
Dat systemd-networkd-wait-online issue had ik op Debian 12 volgens mij ook al, kan me alleen niet meer herinneren waarom ik die had... Ik heb het opgelost (dat de boot langer duurde), en de service faalde ook.

Nu na de upgrade is dat weer opgelost (systemd-networkd-wait-online is gewoon netjes active en exited).

gevonden:

root@nas:~# cat /etc/systemd/system/systemd-networkd-wait-online.service.d/override.conf 
[Service]
ExecStart=
ExecStart=/usr/lib/systemd/systemd-networkd-wait-online --any
Nah, met de upgrade is ook systemd(-networkd) geupdate natuurlijk. En volgens mij is die wait-online juist van voorheen "all" naar nu "any" gegaan (aan de software kant zeg maar, als je geen args opgeeft was de default all en per een nieuwe versie any). Zoiets heb ik gelezen meen ik.

Daarnaast is er ook een @ variant. Maar ook als ik die gebruik (...wait-online@lan.service) werkt het niet. Ja, mijn network interfaces hebben logische namen, zoals "lan", i.p.v. eth0 / eno0 / enp1s0 en welke varianten ze nog allemaal gehad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:52

ilm

RobertMe schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:35:
[...]

Nah, met de upgrade is ook systemd(-networkd) geupdate natuurlijk. En volgens mij is die wait-online juist van voorheen "all" naar nu "any" gegaan (aan de software kant zeg maar, als je geen args opgeeft was de default all en per een nieuwe versie any). Zoiets heb ik gelezen meen ik.

Daarnaast is er ook een @ variant. Maar ook als ik die gebruik (...wait-online@lan.service) werkt het niet. Ja, mijn network interfaces hebben logische namen, zoals "lan", i.p.v. eth0 / eno0 / enp1s0 en welke varianten ze nog allemaal gehad hebben.
Ja, had ik ook. Moet de ongebruikte nic expliciet disablen in de config. Anders wacht ie op iets dat niet komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ilm schreef op zondag 7 september 2025 @ 00:36:
[...]

Ja, had ik ook. Moet de ongebruikte nic expliciet disablen in de config. Anders wacht ie op iets dat niet komt.
Hoe bedoel je uitgeschakeld in de config? Ik heb even door de .network cobfig gezocht op "disable" / "enable" maar niet echt iets gevonden voor "negeer volledig".
En nu gisteren 13.1 is uitgekomen geupdate en nog eens geprobeerd, maar hetzelfde. Ook als ik weer wait-online@lan gebruik. (En 13.1 bevat dus een systemd update).

Het gekke is ook dat als ik na de boot het commando uitvoer: sudo /usr/lib/systemd/systemd-networkd-wait-online -i lan, die ook onmiddellijk klaar is. Dus dan (/uiteindelijk) ziet die wel ooit dat de interface up is.

Het enige dat ik me verder ook kon bedenken v.w.b. extra NICs is de wifi adapter. Dacht dat ik die misschien er in had laten zitten zodat ik evt Bluetooth kon gebruiken met Home Assistant. Maar heb het systeem nu open gehad, en die kleinere adapter (stond mij wel nog bij, dat het geen M.2 was), zit gesoldeerd. Uitschakelen in het bios heb ik niet naar gekeken, maar denk niet dat het daar perse zuiniger van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De default voor een nic zonder config is dhcp. Je moet de nic ofwel uitzetten in je bios, of denk ik een expliciete condig maken waar de nic geen ip heeft.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:52

ilm

RobertMe schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:07:
[...]

Hoe bedoel je uitgeschakeld in de config? Ik heb even door de .network cobfig gezocht op "disable" / "enable" maar niet echt iets gevonden voor "negeer volledig".
En nu gisteren 13.1 is uitgekomen geupdate en nog eens geprobeerd, maar hetzelfde. Ook als ik weer wait-online@lan gebruik. (En 13.1 bevat dus een systemd update).

Het gekke is ook dat als ik na de boot het commando uitvoer: sudo /usr/lib/systemd/systemd-networkd-wait-online -i lan, die ook onmiddellijk klaar is. Dus dan (/uiteindelijk) ziet die wel ooit dat de interface up is.

Het enige dat ik me verder ook kon bedenken v.w.b. extra NICs is de wifi adapter. Dacht dat ik die misschien er in had laten zitten zodat ik evt Bluetooth kon gebruiken met Home Assistant. Maar heb het systeem nu open gehad, en die kleinere adapter (stond mij wel nog bij, dat het geen M.2 was), zit gesoldeerd. Uitschakelen in het bios heb ik niet naar gekeken, maar denk niet dat het daar perse zuiniger van wordt.
Ik gebruikte toen netplan. Als ik me goed herinner had ik men 2de nic er wel ingezet maar de config leeggelaten. De oplossing was toen elke vermelding van de 2de nic eruit halen.

Mogelijks is je probleem anders, maar de symptomen zijn wel 100% wat ik ook had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:33:
De default voor een nic zonder config is dhcp. Je moet de nic ofwel uitzetten in je bios, of denk ik een expliciete condig maken waar de nic geen ip heeft.
In mijn ervaring doet een NIC zonder config met systemd-networkd helemaal niks. Als voorbeeld: als ik de videokaart uit mijn PC trek heb ik geen netwerkverbinding meer (want de config file verwijst op mijn PC wel naar een gegenereerde interface naam, die door de wijziging in PCIe adres niet meer matcht, als in: enp1s0? wordt enp0s0).

Het kan wel zijn dat andere netwerk tooling by defailt DHCP doet. Maar in dat geval hoor je natuurlijk geen systemd-networkd-wait-online te gebruiken. Maar bv NetworkManager-wait-online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb intussen mijn server, start in 2019, de ultieme upgrade gegeven.
Wat ooit begon als een Fujitsu D3242B met een G5400 en 16gb geheugen ( Idle 8W, load tot 50W ) is intussen met hetzelfde bord een i9 9900T met 128gb geheugen ( idle 18W, load nog onbekend ), overigens met diverse upgrades tussendoor.

Ik heb nu een:
  • D3242B, BIOS R01.29.0
  • i9 9900T, 8c/16t
  • 4x32gb geheugen 2666Mhz
  • Intel 660p als boot
  • 2 extra SATA SSD's
  • [liPicoPSU 160XT met matchende powerbrick[/li]
Machine draait Proxmox met 12VMs en op dit moment 1 LXC container.

Het had wat voeten in de aarde vanmiddag om de machine weer in de lucht te krijgen. Na memory upgrade deed de machine geen POST. Toen ik terug ging naar 2x32gb en daarna weer 4x32gb ging alles wel goed.

Idle is wel iets hoger, ik vermoed door de nieuwe powerbrick. Maar ik zie geen load spikes meer, mogelijk doordat nieuwe powerbrick grotere condensatoren heeft die de pieken beter afvangt.

Al met al best tevreden met deze machine nu, hij kan weer een paar jaar vooruit.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvanjaarsveld
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:26
Ik heb net mijn thuis server build opgestart. Doelen zijn, niet te luid, performance when needed en een goede idle.
  • Lian Li & DAN Cases A3-mATX
  • be quiet! Pure Power 13 M | 550W
  • Noctua 120mm Fan - NF-S12B Redux 700 (2x)
  • Kontron K3843-B μATX
  • Intel i5-14600K
  • Arctic Freezer 36 CO
  • Crucial CT16G48C40U5 (2x)
  • Samsung 990 EVO Plus 2TB NVMe M.2 SSD MZ-V9S2T0BW
Ik meet 9 watt op een clean debian installatie. Erg blij mee, denk ook dat er nog wel iets meer uit te persen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
bjp schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:58:
reminder: intel B760 of B660 hebben problemen met lage C-state voor usb-serial devices (niet lager dan C3).

zie https://gathering.tweaker...message/79887108#79887108
Weet iemand of hier al een fix voor is? Kon zo snel op de diverse fora o.a. van Intel niets vinden.

Aangezien ik nog bezig ben met het samenstellen van mijn nieuwe server met een Kontron board met Intel B660 lijkt mij dit wel iets om rekening mee te houden.
Ik gebruik een USB > P1 module, USB > Z-Wave stick en nog een ESP boardje met USB > Serieel.

Als door deze apparaten het systeem niet lager dan C3 gaat, kan ik beter een ander board kiezen die misschien wel minder zuinig is als de Kontron maar wel beter kan omgaan met dit soort USB apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:11
Twijvel nog een beetje welke nas software ik ga gebruiken en hoeveel schijven dat worden.

Het is bijna “koude” storage word af en toe aangesproken.

Zoek belans tussen beste software voor betrouwbaarheid en ondersteuning en energiezuinig. Dus geen 4 schijven die hele tijd staan te spinnen.

Nu is het volgensmij zo met Truenas dat met zfs de schijven continue actief zijn. In tegenstelling tot OMV waar je andere opties hebt.

Storgage is max 8TB dat is flink wat overhead want nu zit ik op 2,8TB.

Als iemand hier wat zinnigs over kan vertellen graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
I-Lynx schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:58:
[...]

Weet iemand of hier al een fix voor is? Kon zo snel op de diverse fora o.a. van Intel niets vinden.

Aangezien ik nog bezig ben met het samenstellen van mijn nieuwe server met een Kontron board met Intel B660 lijkt mij dit wel iets om rekening mee te houden.
Ik gebruik een USB > P1 module, USB > Z-Wave stick en nog een ESP boardje met USB > Serieel.

Als door deze apparaten het systeem niet lager dan C3 gaat, kan ik beter een ander board kiezen die misschien wel minder zuinig is als de Kontron maar wel beter kan omgaan met dit soort USB apparaten.
Het issue is niet Kontron specifiek maar voor al die chipsets en of de hele generatie aan chipsets (van de 12th / 13th / 14th gen CPUs). Als je dit wilt ontwijken moet je volgens mij dus een compleet ander systeem samen stellen met andere CPU en alles.

Een veel makkelijker alternatief is waarschijnlijk een RPi inzetten, en dan het liefst natuurlijk een oude / zuinige (2 / 3? Volgens mij zijn de 4 en 5 fors onzuiniger, in ieder geval onder load, ala Intels "Turbo" waarbij het energieverbruik veel harder toeneemt dan de performance). Die gewoon inzetten met "ser2net" (serial naar netwerk). Of rechtstreeks (de) software er op draaien. Bv ZWave JS Server / ZWave JS UI kun je prima op een RPi draaien, en dan in je domotica platform gewoon verwijzen naar de externe host voor de ZWave "server". In het geval van P1 zou je DSMR Reader als standalone software er op kunnen zetten als je die nu gebruikt. En ESPs gaan toch vaak via wifi? :P En ook de P1 meter zou je via een dedicated device kunnen doen (Home Wizard verkoopt IIRC wifi dongles, of de SlimmeLezer van mede Tweaker Marcel Zuidwijk, te krijgen in wifi en ethernet variant), en ZWave komt bv SMLight met een ethernet (+ USB) ZWave + Zigbee dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lvanjaarsveld schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:21:
Ik heb net mijn thuis server build opgestart. Doelen zijn, niet te luid, performance when needed en een goede idle.
  • Kontron K3843-B μATX
  • Intel i5-14600K
  • Arctic Freezer 36 CO
Ik meet 9 watt op een clean debian installatie. Erg blij mee, denk ook dat er nog wel iets meer uit te persen is.
Deze ATX voeding zorgt mogelijk voor een flinke overhead. De Pure Power 12M 550 is misschien beter, daarvan weten we in ieder geval dat de overhead bij lage belasting voor een ATX voeding niet te hoog is.

Ik denk die extra fans overkill zijn, die mag je gerust loskoppelen als je turbo hebt uitgeschakeld. Als het nodig is, is een uitblazende fan bovenaan het meest effectief in een tower kast. Dan wordt lucht van onder aangetrokken.

Heb je de optimalisaties toegepast die zijn beschreven in de topic start? Met name powertop en consoleblank. Powertop moet bij elke herstart worden gedraaid (of de instellingen in script vorm) en consoleblank heeft activatie nodig voordat het actief is.

Als de kast een (USB?) fan controller heeft, dan zou ik die ook loskoppelen want die zijn soms erg slecht ontworpen en hebben een hoog verbruik. De documentatie van de kast zegt er te weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:24
Uberprutser schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:06:
[...]
...heb alles nu op een Raspberry Pi 4 gepropt waar Proxmox (Pxvirt) op draait. Totale verbruik van netwerk/compute apparatuur in de meterkast is daarmee van slechts 52 naar nog steeds 48 Watt idle gegaan...
De vervanging staat nu in de meterkast, zware overkill voor wat ik er mee doe maar ik wilde snellere storage erbij omdat ik veel IO waits had met bepaalde acties die ik in VMs uitvoer. Nu is er geen IO wait meer te bekennen. Ook over van Proxmox 8 naar 9.

Het is een Dell Precision 3050 geworden met een i7-10700, 64GB RAM, 2x Samsung 990 Evo Plus 2TB en (mijn oude) 2x Samsung 870 QVO. Ik had een vergelijkbaar danwel hoger verbruik verwacht als met de Optiplex, maar Idle (totale) verbruik van alle gear in de meterkast is nu ~39 Watt ipv de ~52 Watt eerst.

Zijn nog een nVidia T1000 en 2x32GB RAM onderweg en dan zal ik wel over die 52 Watt heen gaan als die erbij geprikt zijn.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Remco Tr schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:05:
Twijvel nog een beetje welke nas software ik ga gebruiken en hoeveel schijven dat worden.

Het is bijna “koude” storage word af en toe aangesproken.

Zoek belans tussen beste software voor betrouwbaarheid en ondersteuning en energiezuinig. Dus geen 4 schijven die hele tijd staan te spinnen.

Nu is het volgensmij zo met Truenas dat met zfs de schijven continue actief zijn. In tegenstelling tot OMV waar je andere opties hebt.

Storgage is max 8TB dat is flink wat overhead want nu zit ik op 2,8TB.

Als iemand hier wat zinnigs over kan vertellen graag
Met slechts 8TB storage kun je het beste 2x 2.5" 4 of 5TB Seagate drives of 1 enkele 8TB SSD gebruiken. Zonder actieve redundantie.

De 2.5" drives gebruiken draaiend in idle slechts 0,8W, in spindown 0,18W. Een 3.5" disk verbruikt in idle 3-9W, en is voor lage storage doelen ongeschikt (slechte TB/Watt verhouding). Een consumenten SSD is het zuinigst, maar ook duurder. Die kan in idle minder dan 80mW verbruiken. Enterprise SSD's zijn juist niet zuinig, die verbruiken soms meer dan een mechanische disk.

Zorg altijd voor backup van belangrijke bestanden, dat kun je doen via een tijdelijk USB3 aangesloten 3.5" drive. Die drive heeft een eigen voeding en je kunt de stekker in een stekkerdoos met schakelaar steken zodat er niet altijd stroom wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
RobertMe schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:08:
[...]
Het issue is niet Kontron specifiek maar voor al die chipsets en of de hele generatie aan chipsets (van de 12th / 13th / 14th gen CPUs). Als je dit wilt ontwijken moet je volgens mij dus een compleet ander systeem samen stellen met andere CPU en alles.
Uiteraard snap ik dat het niet Kontron specifiek is maar dat het aan de Intel chipset ligt die ook door andere merken worden gebruikt.

Ik doelde meer op: ik wil graag een zuinig bord. Kontron is zuinig maar ook duur.
Als het dan door de combinatie chipset en externe devices alsnog niet zuinig is, kan ik beter kijken naar een ander board met andere chipset die goedkoper is. Dat board zal minder zuinig zijn dan een Kontron, maar het kan wel beter omgaan met USB > Serieel devices.

Deze bijvoorbeeld:
uitvoering: ASUS Prime H610M-A D4-CSM
of deze:
uitvoering: Gigabyte H610M GAMING WIFI DDR4 (DDR4 is zelfs nog iets goedkoper dan DDR5)
RobertMe schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:08:
[...]
Een veel makkelijker alternatief is waarschijnlijk een RPi inzetten,

...

En ook de P1 meter zou je via een dedicated device kunnen doen (Home Wizard verkoopt IIRC wifi dongles, of de SlimmeLezer van mede Tweaker Marcel Zuidwijk, te krijgen in wifi en ethernet variant), en ZWave komt bv SMLight met een ethernet (+ USB) ZWave + Zigbee dongle.
Die extra apparaten met losse voeding lijken mij ook niet positief bijdragen aan energie zuinigheid.
Al zou ik een Pi2 nog wel kunnen voeden vanuit de server met een USB Power only kabel.

Maar liever zo min mogelijk losse apparaten.

En een ESP kan uiteraard via Wifi. In deze toepassing gebruik ik nog de USB > Serieel omdat hij toch gevoed werd vanuit de bestaande server en omdat het kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:42:
[...]

In mijn ervaring doet een NIC zonder config met systemd-networkd helemaal niks. Als voorbeeld: als ik de videokaart uit mijn PC trek heb ik geen netwerkverbinding meer (want de config file verwijst op mijn PC wel naar een gegenereerde interface naam, die door de wijziging in PCIe adres niet meer matcht, als in: enp1s0? wordt enp0s0).

Het kan wel zijn dat andere netwerk tooling by defailt DHCP doet. Maar in dat geval hoor je natuurlijk geen systemd-networkd-wait-online te gebruiken. Maar bv NetworkManager-wait-online.
Inderdaad, ik haal wat tools door elkaar.
Blijkbaar had ik in mijn geval 2 .network files voor zowel de oude als de nieuwe naamgevingsconventie van ifnames, waardoor er altijd 1 van de 2 niet online kwam.

Hier staat het best goed uitgelegd: https://wiki.archlinux.org/title/Systemd-networkd

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@I-Lynx

uitvoering: ASUS Pro H610T D4-CSM (2x SATA, € 100)
https://www.reddit.com/r/...13100_64gb_ddr4_asus_pro/ (meter onbekend)

Dat is weliswaar thin-mITX en is elders op minder dan 5W getest. De voordelen zijn hier: minder pcie slots, SODIMM, 12V voeding. Een no-nonsense bord, alleen moet je er wel rekening mee houden dat de Realtek 1 Gbps chip op ASPM ondersteuning geforceerd moet worden voor zeer laag verbruik.

Een goede adapter maakt de voeding doorgaans zuiniger. Dat is geen nadeel maar een voordeel. Een passende DOE Level VI voeding houdt de efficiëntie langer vast bij minder dan 5 of 10W.

uitvoering: Gigabyte H610I DDR4 (€ 102, 4x SATA)

Meting ~3W: https://www.hardwareluxx....484/page-67#post-30324574
Deze meting is gedaan met een meter die doorgaans te laag meet, je kan daarom hoger uitkomen.

Tweede meting 4,7W:
https://www.hardwareluxx....iel.1001484/post-30330845

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
@mrmrmr Bedankt voor de info.

Ik denk dat met deze info het lijstje er als volgt uit komt te zien:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14400 (SRN46) Boxed€ 154,69€ 154,69
1MoederbordenGigabyte H610I DDR4€ 101,99€ 101,99
1BehuizingenSharkoon QB One€ 47,99€ 47,99
1NetwerkadaptersTrendnet 10 Gigabit PCIe SFP+ Network Adapter€ 71,87€ 71,87
1Geheugen internIntegral IN4T32GNGRTX€ 58,75€ 58,75
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 550W€ 87,99€ 87,99
1Interne SSD'sSandisk SSD Plus (TLC) 2TB€ 114,99€ 114,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 638,27
De SFP+ kaart lijkt ook relatief zuinig te zijn.
Zeker met het gebruik van een DAC kabel ipv een glasmodule moet het denk ik wel lukken.

Ik heb zelf nog een M2 512GB SSD. Deze zal voor de software zijn.
De 2TB SSD is voor opslag.
Dan heb ik ook nog een 16TB HDD. Deze zal alleen voor backup af en toe op spinnen. Ik denk dat ik zo een aardig zuinig systeempje kan bouwen met genoeg power voor een paar VM's met pfSense, Home Assistant en Truenas (of iets anders) en 2 Dockers voor Omada controller en Frigate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvanjaarsveld
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:26
mrmrmr schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:30:
[...]

Deze ATX voeding zorgt mogelijk voor een flinke overhead. De Pure Power 12M 550 is misschien beter, daarvan weten we in ieder geval dat de overhead bij lage belasting voor een ATX voeding niet te hoog is.

Ik denk die extra fans overkill zijn, die mag je gerust loskoppelen als je turbo hebt uitgeschakeld. Als het nodig is, is een uitblazende fan bovenaan het meest effectief in een tower kast. Dan wordt lucht van onder aangetrokken.

Heb je de optimalisaties toegepast die zijn beschreven in de topic start? Met name powertop en consoleblank. Powertop moet bij elke herstart worden gedraaid (of de instellingen in script vorm) en consoleblank heeft activatie nodig voordat het actief is.

Als de kast een (USB?) fan controller heeft, dan zou ik die ook loskoppelen want die zijn soms erg slecht ontworpen en hebben een hoog verbruik. De documentatie van de kast zegt er te weinig over.
Dank voor je reply. Alles ongebruikt uitgeschakeld in de bios en powertop en consoleblank toegepast. De purepower 13M is gekozen over de 12M omdat deze een efficientie met een hogere certificering daarop. Maar zie nu inderdaar dat de super low load 0.1% minder effectief is. https://www.bequiet.com/e...mpare%5B%5D%5B%5D=BP024UK

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:34:
Blijkbaar had ik in mijn geval 2 .network files voor zowel de oude als de nieuwe naamgevingsconventie van ifnames, waardoor er altijd 1 van de 2 niet online kwam.
Dat was met Debian 12 toch? Da's eigenlijk alsnog best gek denk ik?
Want Systemd 253 bevat dit in het changelog:
* systemd-networkd-wait-online exits successfully when all interfaces
are ready or unmanaged. Previously, if neither '--any' nor
'--interface=' options were used, at least one interface had to be in
configured state. This change allows the case where systemd-networkd
is enabled, but no interfaces are configured, to be handled
gracefully. It may occur in particular when a different network
manager is also enabled and used.
En in jou geval zou dan nog steeds eentje in de "configured" state zijn.
Hier staat het best goed uitgelegd: https://wiki.archlinux.org/title/Systemd-networkd
Dat heb ik al vaker gelezen :P Incl de man pages, en...

Maar...
Ik had vorige maand al eens een reboot gedaan met SYSTEMD_LOG_LEVEL=debug geset*. En ik heb intussen het issue gevonden (ik heb dat toen laat in de avond gedaan en nooit meer naar gekeken :X). Nu nog een oplossing. Naast de gewone .network file heb ik ook nog een .network.d directory met daarin een .conf file die nog wat extra's toevoegt. Die submap met "overrides" / "extra's" ontbreekt op mijn test systeem en verklaard waarom het daar niet is. En in die config file staat... Nog een extra stuk m.b.t. een routing policy:
code:
1
2
3
[RoutingPolicyRule]
IncomingInterface=br-lan
Table=lan

Dit zorgt er echter voor dat de link pas "ready" is nadat die ook de routing policies heeft ingesteld, alleen is deze routing policy afhankelijk van een bridge interface die "niet bestaat". Deze bridge wordt namelijk door Docker aangemaakt (als in: een docker network create -o com.docker.network.bridge.name=br-lan ...). En op zijn beurt wacht Docker zelf weer op network-online.target (aka: systemd-networkd-wait-online die als enige service in dat target zit). Dus de lan link is nu pas configured nadat die ook de routing policy heeft ingesteld. Maar de routing policy stelt die pas in nadat die br-lan ziet, en die verschijnt pas nadat Docker is gestart, en die start pas nadat het netwerk configured is. Leuke dependency loop dus.
De oplossing zal zich dus ergens bevinden in of zorgen dat de bridges al "vooraf" worden aangemaakt zodat systemd-networkd ze ziet (en hopen dat Docker ze hergebruikt i.p.v. errort :P), of de config herschrijven zodat systemd-networkd uberhaupt niet meer afhankelijk is van deze interface om de interface op "configured" te setten, of (uit de man gehaald) werken met een "operational state" v.w.b. "wait-online" en aangeven dat de link op zijn minst... <geen idee> is. (routable is die pas op het eind blijkbaar als die helemaal klaar is, stap ervoor is "enslaved" maar mogelijk gerelateerd aan bond & bridge master interfaces en dus niet aan "de rest? "degraded" komt daarvoor en..., is wellicht nogal beperkt? Maar geeft in ieder geval dat er iets van een IP adres is).

*
  1. systemctl edit systemd-networkd.service
  2. code:
    1
    2

[Service]
    Environment=SYSTEMD_LOG_LEVEL=debug
  3. Nog een keer voor systemd-networkd-wait-online
Edit, gezien half offtopic, maar toch maar even delen:
Blijkbaar had ik dit stuk config sowieso dubbel. Voor al die docker bridges had ik ook al een br-....network config file waarin dezelfde [RoutingPolicyRule] stond. Ik kon dus letterlijk voor al mijn VLANs dit stukje config verwijderen en daarna blifjt de boel gewoon prima werken, incl dat ip rule nog dezelfde rules aangeeft. Problem solved dus. Geeft wat meer vertrouwen om mijn router en VPS te updaten naar Trixie.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 08-09-2025 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lvanjaarsveld schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:44:
Dank voor je reply. Alles ongebruikt uitgeschakeld in de bios en powertop en consoleblank toegepast. De purepower 13M is gekozen over de 12M omdat deze een efficientie met een hogere certificering daarop. Maar zie nu inderdaar dat de super low load 0.1% minder effectief is. https://www.bequiet.com/e...mpare%5B%5D%5B%5D=BP024UK
be Quiet geeft in deze link waarden voor 2% van 550W = 11W:
Pure Power 12M: 70,2%; is aan de stekker 15,67W; overhead 4,67W
Pure Power 13M: 70.3%; is aan de stekker 15,65W; overhead 4,65W

Dat is allebei niet slecht, maar het meetpunt ligt te hoog.

Meetwaarden van tweakpc.de:
Afbeeldingslocatie: https://www.tweakpc.de/hardware/tests/netzteile/be_quiet_pure_power_12m_atx3_550_650_750/i/550/eff230v100.png
bron

Zuinige systemen zonder hard disks hebben idealiter een idle verbruik onder 5W aan de stekker.
We weten niet hoe de 13M het dan doet.

Er is nog een complicerende factor: de verdeling van de last over de 3.3V, 5V en 12V lijnen. In werkelijkheid zal het idle verbruik relatief veel bij 3.3 en 5V zitten en minder bij 12V. Onder belasting stijgt het aandeel 12V flink. 3.3V en 5V zijn doorgaans minder zuinig dan 12V.

Met een PicoPSU en een zuinige adapter is de overhead aanmerkelijk lager, dat kan Watts schelen.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 08-09-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:43

bjp

I-Lynx schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:58:
[...]

zover ik weet nog altijd niet. Ik ben wel bereid een of ander te testen als er een fix zou zijn.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
I-Lynx schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:27:
. Dat board zal minder zuinig zijn dan een Kontron, maar het kan wel beter omgaan met USB > Serieel devices.
Fix is er niet, maar er zijn wel mens dat B760 met USB zigbee draait, en haalt C10 . Kan ook aan de stick/bord/14de gen CPU/software liggen.
Is er garantie dat H610 prima met USB werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:51
mrmrmr schreef op maandag 8 september 2025 @ 12:52:
@I-Lynx

uitvoering: Gigabyte H610I DDR4 (€ 102, 4x SATA)

Meting ~3W: https://www.hardwareluxx....484/page-67#post-30324574
Deze meting is gedaan met een meter die doorgaans te laag meet, je kan daarom hoger uitkomen.

Tweede meting 4,7W:
https://www.hardwareluxx....iel.1001484/post-30330845
Is zo'n Gigabyte H610I bord beter dan een ASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI? Twee M2 is wel fijn, of ik het nodig heb kan ik nu nog neit zeggen, 4x sata hebben ze beide.

Ik zie dat de eerste M.2 NIET op CPU heeft, terwijl de Asus dat WEL heeft - wat is hier het voor/nadeel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BJozi Een gaming board zal meer Watts verbruiken vanwege de samenstelling.

Het board is bedekt, ik kan niet zien wat er op zit aan componenten. Uit de specs is wel af te leiden dat er een Intel 2.5 Gbps op zit, en daar zijn ASPM problemen over bekend. Diverse mensen melden dat ze niet hoger komen dan C2/C3.

Er zijn twee goede keuzes in netwerk chips 1 Gbps: Intel i210/i211/i219LM of 2.5 Gbps Realtek RTL8125B. Deze ondersteunen ASPM in een bepaalde mate. 1 Gbps is veel zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:51
mrmrmr schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:52:
@BJozi Een gaming board zal meer Watts verbruiken vanwege de samenstelling.

Het board is bedekt, ik kan niet zien wat er op zit aan componenten. Uit de specs is wel af te leiden dat er een Intel 2.5 Gbps op zit, en daar zijn ASPM problemen over bekend. Diverse mensen melden dat ze niet hoger komen dan C2/C3.

Er zijn twee goede keuzes in netwerk chips 1 Gbps: Intel i210/i211/i219LM of 2.5 Gbps Realtek RTL8125B. Deze ondersteunen ASPM in een bepaalde mate. 1 Gbps is veel zuiniger.
Een beetje net als moderne auto's alle leuke dingen onder de kap zijn bedekt!

Als die van Asus eigenlijk niets meer doet dan de Gigabyte, en ook nog een smakelijker zuinig is te krijgen ga ik hiervoor. Deze heeft wel Intel I219V, is dat anders/vergelijkbaar met de Intel I219LM? Die van Asus is volgens mij Intel i226v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 16:43

bjp

andru123 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:19:
[...]

Fix is er niet, maar er zijn wel mens dat B760 met USB zigbee draait, en haalt C10 . Kan ook aan de stick/bord/14de gen CPU/software liggen.
het is niet zo dat de stick insteken direct voor probleem zorgt. Ik moest bijvoorbeeld mijn HA opstarten (welke toen Z2M opstarten) om niet lager dan C3 te geraken.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BJozi schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:00:
[...]

Als die van Asus eigenlijk niets meer doet dan de Gigabyte, en ook nog een smakelijker zuinig is te krijgen ga ik hiervoor. Deze heeft wel Intel I219V, is dat anders/vergelijkbaar met de Intel I219LM? Die van Asus is volgens mij Intel i226v.
Volgens mij is de LM versie specifiek voor systemen die geschikt zijn voor Intel AMT (/remote beheer). De LM versie heeft os dus 24/7 actief/verbonden, ook met uitgeschakeld systeem, en heeft dus ook een "extra" IP adres buiten het OS om waarmee je de AMT interface kunt openen. Verder zal er niet veel verschil in zitten.

Over AMT gesproken. Mijn Fujitsu D3644-B hangt nu al een paar dagen aan een aparte meter (normaal zit die op een UPS met een meter op de UPS, en op de UPS nog meer aangesloten). Gisteren heeft die de hele dag uit gestaan, maar AMT staat aan, verbruik: 0,02kWh (/20Wh dus), eergisteren was dat 0,01kWh. Dat lijkt mij te overzien. Mijn PC gebruikt volgens mij meer stroom terwijl die uit staat (en deze heeft dan geen extern beheer 24/7 actief). En die zit daarom op een slimme stekker die ook alleen on-demand aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
andru123 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:19:
[...]
Geen idee.
Op google komen je veel topics met problemen tegen als je zoekt op: Intel b660 usb serial power efficiency.
Zoek je op intel H610 usb serial power efficiency dan kom je juist weer positieve dingen tegen.

Is hier iemand met een board met H610 chipset in combinatie met een USB > Z-wave, P1 of Zigbee dongel die zijn ervaringen kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BJozi schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:00:
[...]

Er zijn problemen bekend met ASPM en i225/i226. De genoemde Realtek 2.5 Gbps is beter.

In de wereld van gaming is dat vooral indruk maken. Kijk eerst eens of je metingen kan vinden van idle van dat bord. https://www.google.com/se...-I+GAMING+WIFI+%22idle%22

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:00:
[...]

Er zijn problemen bekend met ASPM en i225/i226.
Waren in dit topic de vermoedens niet voornamelijk dat deze problemen er (alleen) zijn als je geen kabel hebt aangesloten? En bij een bord met maar 1 NIC is het natuurlijk onwaarschijnlijk dat er geen kabel wordt aangesloten.

Maar mijn TopTon "zachte router" (:+), met 4x i226, crasht inderdaad als ik powertop --autotune doe. Doe ik het "handmatig" en laat ik de i226 NICs voor wat het is dan draait die vrolijk verder. Maar ik heb dan ook niet alle 4 de poorten in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:55
Beste mede tweakers, ik voor een hobby projectje een boxnuc7i5bnh en daar draait nu proxmox op met een aantal containers.

Ik heb via chatgtp het volgende lijstje samengesteld om in de bios hem zuiniger te maken, maar aangezien ik niet blindelings hierop wil vertrouwen zou ik graag willen weten of het onderstaande goed is en geen problemen gaat geven.
Zijn er zaken die ik beter niet kan doen, tips zijn welkom.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Hieronder vind je een checklist die je kunt volgen in de BIOS van de
NUC7i5BNH.
- **Advanced → Power → Intel SpeedStep (EIST)** → Enable
- **Advanced → Performance → Intel Turbo Boost** → Disable
- **Advanced → Power → CPU C States** → Enable
- **Advanced → Power → Package C-State Limit** → C7
- **Advanced → Devices → Video → Integrated Graphics** → Disable (indien niet nodig)
- **Advanced → Power → Deep S4/S5** → Enable
- **Advanced → Power → Wake on LAN** → Disable (tenzij nodig)
- **Advanced → USB → USB S4/S5 Power** → Disable
- **Advanced → Memory → Memory Remapping** → Enable
- **Advanced → Memory → Memory Frequency** → 2133 MHz (optioneel voor lager verbruik)
- **Advanced → Devices → SATA** → Mode: AHCI
- **Advanced → Devices → SATA Ports** → Disable ongebruikte poorten
- **Boot → Fast Boot** → Enable
- **Boot → Network Boot (PXE)** → Disable
- **Boot → Legacy Boot** → Disable (indien volledig UEFI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ASPM op C10 als die mogelijkheid er is
SATA: AHCI + ALPM

te testen:
Fast boot uit
igpu enable. Dan moet het OS zorgen voor de low power stand. Ik ga uit van het gedrag van Debian.
"Memory Remapping" zegt me weinig als besparende factor (misschien is het iets met virtualisatie?)

Ik kan geen BIOS manual vinden, wat er nog in te stellen is weet ik niet. In de topic start staan nog een aantal settings onder "BIOS". o.a. ErP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37
RobertMe schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:07:
[...]

Waren in dit topic de vermoedens niet voornamelijk dat deze problemen er (alleen) zijn als je geen kabel hebt aangesloten? En bij een bord met maar 1 NIC is het natuurlijk onwaarschijnlijk dat er geen kabel wordt aangesloten.

Maar mijn TopTon "zachte router" (:+), met 4x i226, crasht inderdaad als ik powertop --autotune doe. Doe ik het "handmatig" en laat ik de i226 NICs voor wat het is dan draait die vrolijk verder. Maar ik heb dan ook niet alle 4 de poorten in gebruik.
En toch blijft dat willekeur want ik kan powertop wel draaien met een lege i226 port. Dit is dan wel een originele intel pci-x kaart.

Volgens mij is de RTL8125B wel zuiniger dan de i226. Het probleem is dan weer wel dat OPNsense (BSD) weer beter werkt met intel netwerkkaarten. Ieder moet dus zelf een wel overwogen keuze maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:04:
[...]

En toch blijft dat willekeur want ik kan powertop wel draaien met een lege i226 port. Dit is dan wel een originele intel pci-x kaart.

Volgens mij is de RTL8125B wel zuiniger dan de i226. Het probleem is dan weer wel dat OPNsense (BSD) weer beter werkt met intel netwerkkaarten. Ieder moet dus zelf een wel overwogen keuze maken :)
Als je zuinig wilt moet je natuurlijk al geen BSD based OS zoals OPNSense of PFSense gebruiken O-)

* RobertMe heeft een router die gewoon gebaseerd is op Debian. Verder draait er niks speciaals op, systemd-networkd voorzien in het hele netwerk verhaal (incl. DHCP server spelen, DHCPv6-PD toepassen, IPv6 RAs aan de LAN kant sturen, ...), en nftables gewoon als firewall. Daarnaast Docker er op draaien met bv een Unbound als lokale DNS server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:45
mrmrmr schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:11:
@RobertMe Gerapporteerd zijn disconnects met ASPM aan.
Ik gebruik ook Intel I226 NIC's in mijn TopTon router. Geen last van disconnects, wel moet je de tunables voor NIC's zonder kabel inderdaad uitzetten. Je kan dus niet zomaar --autotune uitvoeren als één van je NIC's niet aangesloten is. Geen ramp.

• Mich
lvanjaarsveld schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:21:
  • Kontron K3843-B μATX
  • Intel i5-14600K
  • Arctic Freezer 36 CO
Kan je misschien meten wat je cpu cooler verbruikt? Dit kan door gewoon even de 4pin connector los te trekken. Ik heb zelf de fout gemaakt een cooler te kopen met een hoop leds. Ik dacht eerst wat verbruikt een ledje nou. Maar het was niet 1 ledje… die cooler verbruikte bijna 2W in low speed

[ Voor 3% gewijzigd door Mich op 10-09-2025 17:17 ]

• Mich
RobertMe schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:24:
[...]

Als je zuinig wilt moet je natuurlijk al geen BSD based OS zoals OPNSense of PFSense gebruiken O-)

* RobertMe heeft een router die gewoon gebaseerd is op Debian. Verder draait er niks speciaals op, systemd-networkd voorzien in het hele netwerk verhaal (incl. DHCP server spelen, DHCPv6-PD toepassen, IPv6 RAs aan de LAN kant sturen, ...), en nftables gewoon als firewall. Daarnaast Docker er op draaien met bv een Unbound als lokale DNS server.
Ik zou het graag willen maar ik heb de kennis en tijd niet. Dan is opnsense wel een uitkomst.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:45

timovd

Voorsprong door techniek

wat n00b vragen
Momenteel heb ik een 4 bay Synology NAS die ik wil vervangen voor mijn (reeds aangeschafte) Terramaster F4 424.

De nieuwe NAS heeft:
4 Sata slots
2 (80mm) NVMe slots.

Op mijn Synology heb ik SHR (vergelijkbaar met RAID5).

Ik ben aan het orienteren met TrueNAS, maar wat is de beste configuratie? Kan ik het OS installeren op de NVMe drive? Is dat niet wat overkill? Op mijn Synology gebruik ik die voor caching. Ik draai aardig wat containers, dus het zou mooi zijn als die lekker snel blijven werken.
Kan ik dan 2 NVMe's in mirror zetten in het geval één NVMe drive het begeeft?

Voor de storage pool; is RAIDZ1 hét alternatief op RAID5/SHR? Is er een reden om voor een ander type pool te gaan? Ik wil vooral dat het systeem blijft werken als één disk het begeeft. (raid != backup is mij bekend)

Adviezen en ervaringen zijn welkom.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timovd schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:54:
Ik ben aan het orienteren met TrueNAS, maar wat is de beste configuratie? Kan ik het OS installeren op de NVMe drive? Is dat niet wat overkill? Op mijn Synology gebruik ik die voor caching. Ik draai aardig wat containers, dus het zou mooi zijn als die lekker snel blijven werken.
Ik ben niet bekend met TrueNAS. Maar lijkt mij niet dat die zoveel opslag vraagt dat de SSDs meteen vol zijn? :P Dus lijkt me dat je prima OS + containers gewoon op de SSDs kunt zetten.
Vast wel? In ZFS heet dat ook gewoon een mirror (en niet "RAID1" zoals bij traditionele RAID). En lijkt mij dat TrueNAS dat ook kan (gezien "NAS", en je blijkbaar RAIDZ1 ook gevonden hebt :P)
Voor de storage pool; is RAIDZ1 hét alternatief op RAID5/SHR? Is er een reden om voor een ander type pool te gaan? Ik wil vooral dat het systeem blijft werken als één disk het begeeft. (raid != backup is mij bekend)
Ja, RAIDZ1 is RAID5 AKA 1 partity disk. Waarbij RAIDZ1 natuurlijk beter is dan traditionele RAID5 doordat het een volume manager + filesystem in 1 is (waardoor de kans op "alle data verloren" bv kleiner is bij bad sectors en dat soort fratsen. Terwijl bij een traditionele RAID + daar overheen een filesystem de kans op "disk faalt, daardoor faalt RAID, en vervolgens faalt het filesystem ook" groter is, terwijl ZFS / RAIDZ dus kan herstellen doordat die weet welke disk faalt en bij welke specifieke actie (lezen, schrijven, metadata of bestand, ...) een disk faalt en dus specifieker naar kan handelen.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

RobertMe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:19:
[...]
Vast wel? In ZFS heet dat ook gewoon een mirror (en niet "RAID1" zoals bij traditionele RAID). En lijkt mij dat TrueNAS dat ook kan (gezien "NAS", en je blijkbaar RAIDZ1 ook gevonden hebt :P)
[...]
Dank voor de uitleg! Ik ben compleet nieuw met zelfbouw NAS systemen.

Kun je achteraf dan een mirror maken van een drive waar het OS al op staat? Meestal moet je de drive dan formatteren. Of kan dat ook achteraf bij TrueNAS.

Hier wordt gezegd dat het kan, maar dat het vrij simpel is om een config backup te maken en te herstellen. Maar continuïteit vind ik belangrijk.

[ Voor 19% gewijzigd door timovd op 10-09-2025 11:53 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timovd schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:28:
[...]

Dank voor de uitleg! Ik ben compleet nieuw met zelfbouw NAS systemen.

Kun je achteraf dan een mirror maken van een drive waar het OS al op staat? Meestal moet je de drive dan formatteren. Of kan dat ook achteraf bij TrueNAS.
Nogmaals: geen TrueNAS ervaring.

Maar als je een "drive" hebt met ZFS (zoals dus de SSD die als OS drive dienst doet) kun je later een tweede drive aan de eerste "attachen" en wordt er automatisch een mirror van gemaakt (of, als je attached aan een drive die al in een mirror zit, kun je dus vaker mirroren, dus dom gezegd 5 drives die 1 grote mirror zijn en dus 5x hetzelfde kan ook prima, het is niet dat een mirror maar uit 2 drives kan bestaan).

ZFS werkt iets complexer in totaal. Je hebt een ZFS pool, en die bestaat uit een of meerdere vdevs, waarbij een vdev zowel een partitie / drive als een (binair) bestand kan zijn (leuk om te testen, gewoon een ZFS pool opzetten op basis van bestanden :D). TrueNAS zal dus een pool aanmaken (grote kans dat die "rpool" heet, da's een defacto standaard naam voor de OS / root pool) op je SSD met daarin 1 vdev, de SSD. Later kun je dan zpool attach rpool nvme0 nvme1 doen versimpeld gezegd waarbij die aan de "rpool" dus de (volledige) "nvme1" drive toevoegt als mirror van "nvme0". Voorwaarde hiervoor is uiteraard wel dat de te attachen drive minimaal net zo groot is als de drive waar die aan geattached is. Dus als je 2 verschillende grote drives hebt, en je kunt de mirror niet opzetten tijdens het installeren, dan moet je installeren op de kleinste drive.

Trouwens heeft ZFS ook een topic op het forum: Het grote ZFS topic

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
timovd schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:54:
wat n00b vragen

Adviezen en ervaringen zijn welkom.
Zie https://forums.truenas.co...ive-just-for-booting/1501

Truenas CE gebruikt standaard een disk voor OS (mirror kan natuurlijk), echter kan je die disk niet voor iets anders gebruiken. Partitioneren kan, maar is unsupported. Als je Truenas apps wilt gebruiken, heb je daar weer een aparte zpool voor nodig (2e ssd aangeraden, maar disk based kan natuurlijk ook).
bhartman schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:40:
[...]

Zie https://forums.truenas.co...ive-just-for-booting/1501

Truenas CE gebruikt standaard een disk voor OS (mirror kan natuurlijk), echter kan je die disk niet voor iets anders gebruiken. Partitioneren kan, maar is unsupported. Als je Truenas apps wilt gebruiken, heb je daar weer een aparte zpool voor nodig (2e ssd aangeraden, maar disk based kan natuurlijk ook).
offtopic:
Kun je niet stiekem een zvol aanmaken op de OS pool? Of herkent TrueNAS die niet als disk? (Zou wel moeten lijkt mij zo). En dan die zvol dus weer gebruiken als disk voor de apps.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

TrueNAS heb ik nu draaien op een 500GB NVMe, maar dat is zonde van de ruimte: https://www.truenas.com/c...boot-pool-and-data.81409/

Het partitioneren van de drive wordt afgeraden volgens bovenstaande forumpost. Ik had gehoopt mijn containers e.d. daar te draaien, maar bovenstaand verhaal houdt mij nogal tegen.

Ook Google/Gemini zegt:
You should not install TrueNAS applications and containers on the same NVMe drive that the operating system (OS) is installed on, due to best practices for data integrity and avoiding potential data loss. Instead, use the NVMe drive to host your applications and containers, creating a separate ZFS pool for them, while installing the TrueNAS OS on smaller, separate SATA SSDs.
De 4 bays wil ik gebruiken voor mijn 4 (spinning) HDDs en daar komt alle data op te staan.

zvol kan ik nog wel eens uitzoeken, of komt dat neer op het zelfde als hier boven?

• sloth
  • Niet online
Ik zoek een zuinige home assistant server aan lage kost (<= 100 euro). Geen Pi met dank aan @Q .
Lees niet heel veel meer mee in dit topic maar wel de zoekfunctie gebruikt.

Er zijn (via Ali) n100 / n150 mini pc's te vinden binnen budget maar dan kijk je al vaak naar 8 watt idle oid?
Een refurbished thin client zoals een Esprimo Q556 zoals die van @delanget lijkt me dan leuker. Al voor 8 tientjes compleet te koop en makkelijk <5 watt idle.
Wel is het al best oude hardware dus vraag ik me af of er niet wat moderners is geschikt voor mijn wensen.

[ Voor 8% gewijzigd door sloth op 10-09-2025 21:27 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:01

Quad

Doof

Elke Dell/HP met i3/i5 8th gen of hoger is wel geschikt voor je doel.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:34

_Apache_

For life.

sloth schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:22:
Ik zoek een zuinige home assistant server aan lage kost (<= 100 euro). Geen Pi met dank aan @Q .
Lees niet heel veel meer mee in dit topic maar wel de zoekfunctie gebruikt.

Er zijn (via Ali) n100 / n150 mini pc's te vinden binnen budget maar dan kijk je al vaak naar 8 watt idle oid?
Een refurbished thin client zoals een Esprimo Q556 zoals die van @delanget lijkt me dan leuker. Al voor 8 tientjes compleet te koop en makkelijk <5 watt idle.
Wel is het al best oude hardware dus vraag ik me af of er niet wat moderners is geschikt voor mijn wensen.
Ik heb een partij gevonden die mini/pc's refurbished.
Een NUC voor 5 tientjes. Of HP Prodesk, Optiplex, Dell wyse. Alle grote merken hadden zo hun modellen.

Wat heeft het voor nut om een paar Watt te besparen als het nieuw honderden euro's kost. Is je hele besparing weg. :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 10-09-2025 22:15 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

• sloth
  • Niet online
@Quad @_Apache_ linkje? Sharing is caring :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:34

_Apache_

For life.

https://www.itgigant.nl/r...2GahbHEAEYASAEEgIBIvD_BwE

Je kan vaak de keuze nog wel aanvullen. Upgrade RAM, grotere ssd, etc

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
[b]RobertMe schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:36:
offtopic:
Kun je niet stiekem een zvol aanmaken op de OS pool? Of herkent TrueNAS die niet als disk? (Zou wel moeten lijkt mij zo). En dan die zvol dus weer gebruiken als disk voor de apps.
offtopic:
Via de Truenas installer gaat dat niet lukken. Je zou natuurlijk een disk/ssd buiten truenas om kunnen voorbereiden, maar dit wordt officieel niet ondersteund en zou bij een upgrade dus mis kunnen gaan. Hoe groot die kans is durf ik niet te zeggen, aangezien ik truenas ook pas sinds 24.10 gebruik….
Pagina: 1 ... 113 114 Laatste