Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 17:13
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
hum... geen stom idee.Mars Warrior schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:29:
[...]
Heb je al een nieuwe, kale VM geprobeerd, dus enkel met een OS om te zien of deze dat hoge verbruik ook geeft? En dan dus wel de HA VM stoppen/pauzeren!
ik heb maar 1VM in gebruik nu. Mss kan ik er snel een nieuwe maken om te proberen en zien of de CPU usage in de hoogte schiet.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Ik heb dit ook gehad. Ik weet niet wanneer. Maar toen ik weer eens keek haalde ik bijna geen c-states meer. Terwijl in eerst altijd nog rond 30% in c8 zat, en wat c6. Het gekke is dat het verbruik bijna niet is toegenomen. Zit nog steeds rond de 10 a 11W.bjp schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:13:
ik heb gisteren nog eens wat updates gedaan van mijn proxmox setup met HomeAssistant/NginxProxyManager/Adguard/Jellyfin...
Het was weer 2 maanden geleden dat ik een kernel update + reboot gedaan had. Ik vermoed dat hier een deel van het probleem ligt.
Verbruik is van 9W gemiddeld naar 18W gemiddeld gegaan. Vroeger C10 meer dan de helft van de tijd, nu staan alle packages C-states op 0% in powertop 2.15.
resultaat:
- NginxProxyManager werkte niet meer. Ook inloggen op de portal ervan was niet te doen. Hierdoor gewoon een nieuwe CT gemaakt, en terug ingesteld. Problem solved. Wss was het niet slim om apt-update/apt-upgrade in die CT uit te voeren - mijn fout? Ik merkte ook dat deze CT _niet_ in mijn backup lijst stond... alle andere wel.
- ipv4/ipv6 foutjes gefixt in de DNS updaters. Maar dit staat los van onderstaand probleem.
- HomeAssistant gebruikt nu veel meer CPU. Als ik "htop" of zelf de CPU usage rapporteer "in Home Assistant" -> lijkt het helemaal gelijk te zijn. Nog steeds 0-1% CPU usage. Dus vanbinnen lijkt het nog OK.
- als ik de CPU usage op proxmox bekijk, ligt het daar veel hoger. Er is zoiets als 1 E-core continu bezet (process /usr/bin/kvm -id 102 -name pve-homeassistant ...). Dus vanbuiten lijkt het NIET ok.
Geen idee wat ik fout doe. Ook de Addons in HA interface gebruiken zo goed als nihil CPU.
HA wordt wel dagelijks ge-update vanuit eigen interface. Dus het is echt de reboot en wss nieuwe kernel dat voor miserie zorgt.
Als ik al mijn vm's uit zet kom ik weer rond 90% c8. Dit was vroeger c10. Maar na een bepaalde update haalde ik c10 alleen nog maar door mijn i219 internet port op 100 Mbit te zetten. De updates van proxmox (en / of kernel) hebben dus zeker invloed.
- direct op de host te lopen
- als LXC
- als VM
enige voorkeur?
liefst uit praktisch, niet uit idealisme.
[ Voor 11% gewijzigd door bjp op 25-03-2025 18:47 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Ik heb het altijd in LXC gedraaid. Gedeeltelijk uit idealisme (niks installeren op de hypervisor), gedeeltelijk omdat ik met Proxmox juist eenvoudig het netwerk kon segmenteren voor de containers (een LXC in IoT VLAN met alle IoT spul, een LXC in "prive" VLAN voor "prive" zaken, ...). Maar "gedraaid" dus, intussen heb ik een gewone plain Debian installatie waarbij ik met wat "trucjes" hetzelfde bereik v.w.b. netwerk segmentatie.bjp schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:46:
als ik Docker overweeg op mijn proxmox server als alternatief voor VM/LXC, dan heb ik de keuze om Docker:
- direct op de host te lopen
- als LXC
- als VM
enige voorkeur?
liefst uit praktisch, niet uit idealisme.
En ontopic: in volgorde van zuinigheid uiteraard: direct op de hypervisor < LXC < VM. Verschil tussen hypervisor vs LXC zal vrij klein zijn (alleen wat overhead door meer achtergrond processen), LXC vs VM zal vrij groot zijn (want volledige virtualisatie etc en (dus) ook slechtere power managenent).
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-13500 Boxed | € 204,64 | € 204,64 |
1 | Moederborden | Kontron K3843-B | € 187,55 | € 187,55 |
1 | Interne harde schijven | Toshiba MG10F (SATA, Standaard, 512e), 22TB | € 389,60 | € 389,60 |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IM-1 Pocket | € 69,09 | € 69,09 |
1 | Kabels | Noctua NA-SYC1 4-Pin Y-SPlit Cable (set van 2) Zwart | € 8,25 | € 8,25 |
3 | Kabels | Sharkoon SATA 45cm recht Zwart Zwart | € 3,99 | € 11,97 |
1 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart | € 6,30 | € 6,30 |
2 | Ventilators | Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm | € 13,99 | € 27,98 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K32G56C46U5 | € 142,99 | € 142,99 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT | € 52,55 | € 52,55 |
1 | SSD's | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 169,20 | € 169,20 |
1 | Overige randapparatuur | XP Power VES120PS12 | € 0,- | € 0,- |
1 | Overige componenten | Noctua Intake Side Spacer Frames, 120mm, chromax.black | € 14,15 | € 14,15 |
Totaal | € 1.284,27 |
Deze setup draait nu twee dagen goed op Debian 12, bedankt voor alle tips!
Ik ben de basis inmiddels aan het inrichten wat best veel maar ook leuk werk is. Ik vraag me nog wel af hoe ik Docker containers kan laten draaien op alleen E-cores, sommige misschien ook op P-cores. Ik heb het hier langs zien komen volgens mij maar ik kan niet makkelijk vinden hoe je dit precies doet (i.c.m. Docker compose). Ik denk dat @Mars Warrior hier ervaring mee heeft?
Verder heb ik nog een aantal uitdagingen
Het systeem gebruikt nu rond de 12 Watt met HDD en 10 draaiende containers die niet veel te doen hebben. Het was rond de 10 Watt zonder Docker en met "actieve" HDD (zie hieronder). Turbo Boost staat uit en ik draai Powertop --auto-tune.
Het probleem lijkt de HDD die geen spindown doet met hdparm tenzij ik deze eerst unmount. De HDD hoor ik ook steeds zachtjes tikken. Ik kwam erachter dat er een ext4lazyinit proces bestaat die op de achtergrond het ext4 file system initialiseert en dat dit heel lang kan duren. Dit kun je versnellen door op een speciale manier te mounten maar dat lukt mij niet (mogelijk door encryptie dmv LUKS). Kortom ext4lazyinit lijkt na twee dagen nog steeds te draaien... Hebben jullie dit ook ervaren?
De Noctua case fans gaan nog niet naar 0 RPM en de fan control van het Kontron moederbord is wat beperkt, iemand tips?
Ik was van plan een Cloudflare tunnel te gaan gebruiken omdat ik daar met de Rpi4 i.c.m. Home Assistant ook goede ervaringen mee heb maar ik lees dat het in strijd kan zijn met hun voorwaarden maar het is wat onduidelijk, wat is jullie ervaring hiermee?
Verder moet ik nog uitzoeken of er updates zijn voor de chipset en BIOS etc.
Een kleine tip: bij mij stond Secure Boot standaard uit in de BIOS maar dat viel me niet op tot na de installatie en ik LUKS encryptie i.c.m. de TPM voor elkaar wilde krijgen.
Wat zegt de documentatie?Nick1816 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:30:
Ik ben de basis inmiddels aan het inrichten wat best veel maar ook leuk werk is. Ik vraag me nog wel af hoe ik Docker containers kan laten draaien op alleen E-cores, sommige misschien ook op P-cores. Ik heb het hier langs zien komen volgens mij maar ik kan niet makkelijk vinden hoe je dit precies doet (i.c.m. Docker compose). Ik denk dat @Mars Warrior hier ervaring mee heeft?
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Ubuntu nummert bij de cores vanaf de P-cores, en een HT core is ook gewoon een core volgens LinuxRobertMe schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:37:
[...]
Wat zegt de documentatie?Hint: https://docs.docker.com/r...ose-file/services/#cpuset
De 0-3 en 0,1 zijn dus voorbeelden. Als je "CPU" 8 wilt gebruiken kun je ook gewoon 8 opgeven etc. Zul je dus alleen even moeten achterhalen wat de E-cores zijn. Bv met lscpu -e om op basis van of er hyperthreading is te bepalen of het een P-core is (als in: als het nummer bij "core" vaker voor komt is het dus met hyperthreading. En at je bij Docker wilt opgeven is dus het nummer uit de "cpu" kolom).
Met 6 P-cores zijn cores 0-11 dus de P-cores en beginnen de 8 E-cores te tellen vanaf 12 tot 19.
Ik heb de verschillende core sets in een .env gezet, dan hoef ik niet steeds na te denken 🧐
Jub, dat kan wel even duren. De versnelde manier geef je op bij het formatteren:Nick1816 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:30:
Het probleem lijkt de HDD die geen spindown doet met hdparm tenzij ik deze eerst unmount. De HDD hoor ik ook steeds zachtjes tikken. Ik kwam erachter dat er een ext4lazyinit proces bestaat die op de achtergrond het ext4 file system initialiseert en dat dit heel lang kan duren. Dit kun je versnellen door op een speciale manier te mounten maar dat lukt mij niet (mogelijk door encryptie dmv LUKS). Kortom ext4lazyinit lijkt na twee dagen nog steeds te draaien... Hebben jullie dit ook ervaren?
1
| mkfs.ext4 -E lazy_itable_init=0,lazy_journal_init=0 /dev/sdX |
Ik denk niet dat Ubuntu veel anders doet dan Arch met een AMD CPU met HT op mijn prive laptop en Manjaro op mijn Intel (13th gen denk ik, in ieder geval met P & E cores) werk laptop.Mars Warrior schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:52:
[...]
Ubuntu nummert bij de cores vanaf de P-cores, en een HT core is ook gewoon een core volgens Linux![]()
Met 6 P-cores zijn cores 0-11 dus de P-cores en beginnen de 8 E-cores te tellen vanaf 12 tot 19.
En dan nummert lscpu -e in de "CPU" kolom mooi verder. Terwijl de "CORE" kolom verwijst naar de daadwerkelijke core, en daarin dus dubbele zitten omdat met HT 2 "CPUs" dus op dezelfde core zitten.
Dat iets als cat /proc/cpu alleen maar door nummert en HT niet snapt kan ik niks aan doen. Maar lscpu -e geeft toch echt een onderscheid tussen cores en (v)cpus, en HT dus 2 (v)cpus met hetzelfde core nummer voor cores met HT.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Oja. Het zijn cores en cpu’sRobertMe schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:05:
[...]
Ik denk niet dat Ubuntu veel anders doet dan Arch met een AMD CPU met HT op mijn prive laptop en Manjaro op mijn Intel (13th gen denk ik, in ieder geval met P & E cores) werk laptop.
En dan nummert lscpu -e in de "CPU" kolom mooi verder. Terwijl de "CORE" kolom verwijst naar de daadwerkelijke core, en daarin dus dubbele zitten omdat met HT 2 "CPUs" dus op dezelfde core zitten.
Dat iets als cat /proc/cpu alleen maar door nummert en HT niet snapt kan ik niks aan doen. Maar lscpu -e geeft toch echt een onderscheid tussen cores en (v)cpus, en HT dus 2 (v)cpus met hetzelfde core nummer voor cores met HT.
Ik heb 32 cpu’s (0-31) en 24 cores (0-23).
[ Voor 4% gewijzigd door haakjesluiten op 25-03-2025 20:24 ]
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Een usb stick kan ook flink meetellen in het verbruik. Zit de stick in usb 2 of 3 poort?haakjesluiten schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:24:
nu als test een verse unraid installatie op de thinkcentre gezet maar dan stijgt het verbruik met dezelfde hardware zonder enige container/vm etc naar 9watt (en maximaal c8 ipv 10). nogal een schil contract met de 2watt met ubuntu. Is unraid echt zo slecht geoptimaliseerd?
En op basis van de informatie die je gaf, eerste 8 cores zijn P-cores, zal lscpu -e dus bij de eerste 16 regels in de CPU kolom 0 t/m 15 nummeren, terwijl de CORE kolom op volgorde 0, 0, 1, 1, 2, 2, ... is. Want de "virtuele CPU" 1 draait op core 0, net zoals "virtuele CPU" 0 dat doet. "Virtuele CPU" 2 & 3 draaien vervolgens beide op core 1, etc. En op basis van dat hetzelfde core nummer op 2 regels / bij twee (virtuele) CPUs staat kun je dus prima afleiden dat die core HT doet. En core nummers die maar 1x in de output staan doen dus geen HT.Mars Warrior schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:14:
[...]
Oja. Het zijn cores en cpu’s![]()
Ik heb 32 cpu’s (0-31) en 24 cores (0-23).
Edit:
Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:
:strip_exif()/f/image/1LcsV0p5wMJ8JFSzy8w5OY6x.png?f=user_large)
Core nummer is steeds dubbel (want 6 cores met HT op deze AMD CPU). CPU nummer nummert door. (En socket (mogelijk in combinatie met node?) geeft aan dat er toch echt maar een fysieke CPU in zit. En het "core" nummertje is vervolgens het nummer van de fysieke core in die CPU. En het feit dat de socket + core combinatie dubbel is duidt op dat 1 core zich voor doet als meerdere cores / "threads", oftewel: hyperthreading).
[ Voor 30% gewijzigd door RobertMe op 25-03-2025 20:37 ]
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Van 2 naar 17 w door een usb stick?haakjesluiten schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:31:
Er zit 1 usb 2 poort op maar die heeft raar gedrag en voorkomt c states lager dan 2 en dat stijgt het verbruik naar 17w, mijn huidige unraid server draait overigens prima (8watt gem met 25 containers, zigbee stick etc).
Dan vraag ik me af wat er mis is met de hardware of de drivers
naja en specifiek bij unraid, juist omdat met ubuntu de waardes zo absurd laag zijn, net even bij brennenstuhl erbij gepakt omdat ik de gerapporteerde waarde van de shelly niet geloofde maar draait echt idle 1,9watt dat is minder dan een raspberry piMars Warrior schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:35:
[...]
Van 2 naar 17 w door een usb stick?
Dan vraag ik me af wat er mis is met de hardware of de drivers
[ Voor 9% gewijzigd door haakjesluiten op 25-03-2025 22:10 ]
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
Je resulterend probleem is de package power state. Dat hangt weer af van ASPM (pcie power management). USB heeft eigen power states en het aansluiten van apparaat dat ASPM voorkomt kan gevolgen hebben voor het toepassen van power states van alle pcie/usb/proc onderdelen in een computer. Of dat gebeurt ligt aan aan het moederbord/BIOS, de onderdelen en het besturingssysteem.
Bij jou is de toename wel erg hoog, ik vroeg de output van lspci -vvv om te zien wat de status van ASPM per onderdeel is.
@Nick1816 Gaat de gpu in ook slaapstand en de monitor uit? Dan is het systeem het zuinigst. Dat is instelbaar bij een X GUI (of met xset op de command line) of als kernel parameter. Zie topic start.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
lijkt inderdaad te rapporteren dat aspm uitstaat, maar in de bios is hier geen setting voormrmrmr schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 03:13:
@haakjesluiten
Je resulterend probleem is de package power state. Dat hangt weer af van ASPM (pcie power management). USB heeft eigen power states en het aansluiten van apparaat dat ASPM voorkomt kan gevolgen hebben voor het toepassen van power states van alle pcie/usb/proc onderdelen in een computer. Of dat gebeurt ligt aan aan het moederbord/BIOS, de onderdelen en het besturingssysteem.
Bij jou is de toename wel erg hoog, ik vroeg de output van lspci -vvv om te zien wat de status van ASPM per onderdeel is.
@Nick1816 Gaat de gpu in ook slaapstand en de monitor uit? Dan is het systeem het zuinigst. Dat is instelbaar bij een X GUI (of met xset op de command line) of als kernel parameter. Zie topic start.

- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Dus puur als server zeer zuinig, maar op het moment dat je de I/O poorten gaat gebruiken dan krijg je het tegenovergesteldehaakjesluiten schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:28:
[...]
lijkt inderdaad te rapporteren dat aspm uitstaat, maar in de bios is hier geen setting voorzo gouw er ook maar iets wordt ingeplugd in de HDMI/USB etc dan stijgt het verbruik flink. Net even gekeken of er nog een bios update is maar die lijkt al bijgewerkt

Ik vond mijn AMD desktop al schrikken met 7W verschil als ik een bepaalde USB poort (die gebruikt wordt om zonder CPU de BIOS te flashen) gebruik. Daar zit een extra CPU in om dat flashen te doen.
Is er qua driver instellingen niets te forceren? Of doet de USB poort het dan niet meer en gaat het OS klagen dat deze zijn licentie niet kan lezen...
Het pctje lijkt een expansion slot te hebben. Als je daar een pcie kaartje (dat usb poorten levert) in kan steken, dan omzeil je wellicht het probleem dat in de chipset van het pctje lijkt te zitten en kom je (ik noem maar wat) op idle 4-5W uit. HDMI is ook geen issue zolang je dit ding headless gaat gebruiken.haakjesluiten schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:28:
[...]
lijkt inderdaad te rapporteren dat aspm uitstaat, maar in de bios is hier geen setting voorzo gouw er ook maar iets wordt ingeplugd in de HDMI/USB etc dan stijgt het verbruik flink. Net even gekeken of er nog een bios update is maar die lijkt al bijgewerkt
zie ik: LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
ExtSynch- ClockPM- AutWidDis- BWInt- AutBWInt-
als ik vervolgens: dmesg | grep ASPM
zie ik: ACPI FADT declares the system doesn't support PCIe ASPM, so disable it
dat is nogal tegenstrijdig? een driver issue?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Je kan proberen om ASPM te forceren in Linux. Dat werkt lang niet altijd, want de beslissing wordt uiteindelijk genomen door het besturingssysteem. Misschien wordt een driver ingezet die zich niet houdt aan een behoorlijke wijze van werken of is er sprake van een bug.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Wow. Dat gaat lekker tov de 2W!haakjesluiten schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:11:
net even unraid 7.1 beta 1 geprobeerd (verse usb stick met trial en verder niets draaien behalve powertop even geïnstalleerd), 3-3,5watt idle dat is al een flinke vooruitgang misschien nieuwere linux kernel?
Nieuwe kernel en/of drivers kunnen een flink verschil in verbruik betekenen.
verbruik is iets hoger dan onder ubuntu (al is het in percentage wel een groot verschil) maar dit is helemaal prima
:strip_exif()/f/image/uI7LHZyyXd4LFzLp3yaoIPnh.png?f=user_large)
Ik kom maar niet uit C3. Het idle verbruik in een verse Proxmox installatie is rond de 18-19W. Als ik de Realtek 8125 netwerk controller van het moederbord uitschakel kom ik in C8, en is het verbruik nog maar 12-13W. Dit is in combinatie met powertop --auto-tune.
Heeft iemand enig idee hoe ik in C8 kom met de Realtek controller? Ik heb toch echt een netwerkverbinding nodig...
Wat ook weer "interessant" is. Ik heb in mijn desktop ook een Asus B760M bord met Realtek 8125? netwerkadapter. En als ik de driver daarvoor installeer, met ASPM aan, dan.... komt de netwerksnelheid niet meer boven een paar MB/s i.p.v. de volle 940Mbit/s (en dat viel me al op toen ik nog internet had met een max snelheid van 200Mbit/s, dus echt dik traag).GioStyle schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:44:
Juiste drivers installeren.
Of het qua verbruikt iets deed weet ik eigenlijk ook niet meer te zeggen. Maar met die driver stond ASPM wel aan (lspci -vvv bevestigde dat ASPM enabled was, met de standaard ingebakken driver dan disabled).
Mijn bord doet 25W zonder GPU en 50W met GPU :x. PC verbruikt net zoveel als mijn computerscherm + laptop tezamen (tussenstekker op PC en scherm, laptop dan via USB-C mee gemeten aan het scherm). Heb daar al verschillende keren naar gekeken, maar nog niks gevonden. En dat was dan incl het uitvoeren van die tool om verborgen BIOS settings aan te passen m.b.t. power management.
Was voor mijn op een Gigabyte B760M DS3H AX het geval. Daarvoor geen ASPM en lage C-states.
Link: https://github.com/awesometic/realtek-r8125-dkms/
[ Voor 20% gewijzigd door bjp op 26-03-2025 14:17 ]
Haalt die bij jou dan wel nog de snelheid? (Dus zeg minimaal 940Mbit/s over een 1Gbit/s link).bjp schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:17:
ik zou ook richting r8125-dkms driver kijken.
Was voor mijn op een Gigabyte B760M DS3H AX het geval. Daarvoor geen ASPM en lage C-states.
Link: https://github.com/awesometic/realtek-r8125-dkms/
* RobertMe zag nu wel dat er iets met het Arch AUR package aan de hand is: https://aur.archlinux.org...8125-dkms#comment-1015960 dat zou ook nog verschil kunnen maken. En daar wordt de code ergens anders vandaan gehaald. Maar uiteindelijk zijn het volgens mij toch allemaal Git repos van dezelfde code die Realtek zelf publiceert, dus dat maakt denk ik niet uit.
nog geen performance probleem gezien moet ik zeggen. Copy PC-to-PC beide met SSDs ging tegen volle ~120MB/s. Ik heb nog geen 2.5Gb netwerk om het sneller te testen.RobertMe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:23:
[...]
Haalt die bij jou dan wel nog de snelheid? (Dus zeg minimaal 940Mbit/s over een 1Gbit/s link).
* RobertMe zag nu wel dat er iets met het Arch AUR package aan de hand is: https://aur.archlinux.org...8125-dkms#comment-1015960 dat zou ook nog verschil kunnen maken. En daar wordt de code ergens anders vandaan gehaald. Maar uiteindelijk zijn het volgens mij toch allemaal Git repos van dezelfde code die Realtek zelf publiceert, dus dat maakt denk ik niet uit.
idd de blacklist was bij mij ook nodig, staat op de github procedure.GioStyle schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:31:
Ik gebruik op Debian de Realtek-r8125-dkms package. Daarmee haal ik lage idle waardes en volle Gbit snelheid over het netwerk. Je moet wel expliciet de r816 blacklisten.
Die blacklist had ik uiteraard toegepast (anders kon ik ook niet zien dat ASPM was toegepastGioStyle schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:31:
Je moet wel expliciet de r816 blacklisten.
Neem aan dat jullie deze bedoelen?
Net even die patch toegepast en opnieuw gepackaged. (+ reboot + ...).RobertMe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:23:
[...]
Haalt die bij jou dan wel nog de snelheid? (Dus zeg minimaal 940Mbit/s over een 1Gbit/s link).
Met een iperf3 naar de router kom ik nu strak op 940Mbit/s uit, en ASPM is ook "prima":
07:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8125 2.5GbE Controller (rev 05) LnkCap: Port #0, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s unlimited, L1 <64us LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, LnkDisable- CommClk+
Alleen zie ik nu in powertop letterlijk niks van Pkg C-states. Alles op 0%

ZIe GioStyle in "Het grote zuinige server topic - deel 3" . Proxmox is gewoon Debian, dus 99% kans dat dat package ook gewoon in Proxmos werkt. sudo apt install r8125-dkms en gaan met die banaan. Wel eerst even non-free repo enablen.Vo01985 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:42:
https://github.com/awesometic/realtek-r8125-dkms
Neem aan dat jullie deze bedoelen?
Thanks voor de info @RobertMe en @Mars Warrior !RobertMe schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:33:
[...]
En op basis van de informatie die je gaf, eerste 8 cores zijn P-cores, zal lscpu -e dus bij de eerste 16 regels in de CPU kolom 0 t/m 15 nummeren, terwijl de CORE kolom op volgorde 0, 0, 1, 1, 2, 2, ... is. Want de "virtuele CPU" 1 draait op core 0, net zoals "virtuele CPU" 0 dat doet. "Virtuele CPU" 2 & 3 draaien vervolgens beide op core 1, etc. En op basis van dat hetzelfde core nummer op 2 regels / bij twee (virtuele) CPUs staat kun je dus prima afleiden dat die core HT doet. En core nummers die maar 1x in de output staan doen dus geen HT.
Edit:
Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:
[Afbeelding]
Core nummer is steeds dubbel (want 6 cores met HT op deze AMD CPU). CPU nummer nummert door. (En socket (mogelijk in combinatie met node?) geeft aan dat er toch echt maar een fysieke CPU in zit. En het "core" nummertje is vervolgens het nummer van de fysieke core in die CPU. En het feit dat de socket + core combinatie dubbel is duidt op dat 1 core zich voor doet als meerdere cores / "threads", oftewel: hyperthreading).
:strip_exif()/f/image/FuF6BwVHj0X0XVlKLFrFbNuG.png?f=user_large)
Ook even een plaatje omdat dat meer zegt
CPU 0-11 zouden dus P-cores zijn en 12-19 E-cores (vanwege geen HT)?
Verder ga ik even de Docker documentatie lezen
Goed om te weten voor de volgende keer! Ik heb geen idee wanneer het proces klaar gaat zijn als het in lazy mode draait. Het draait na drie dagen nog steeds hier.blackmage2v schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:56:
[...]
Jub, dat kan wel even duren. De versnelde manier geef je op bij het formatteren:
code:
1 mkfs.ext4 -E lazy_itable_init=0,lazy_journal_init=0 /dev/sdX
Nee nog niet. Ik heb dit wel gezien maar nog niet uitgevoerd. Maakt het een meetbaar verschil? Ga ik doen!mrmrmr schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 03:13:
Jup, hiermee kun je het natuurlijk op basis van veel dingen controleren. Als het goed is heeft de CPU dan ook 6 P-cores en 8 E-cores? En de P-cores hebben een (base, zonder turbo?) clock van 2,5GHz en de E-cores van 1,8GHz? Dan heb je nog twee specs erbij op basis waarvan je kunt controleren of je de juiste hebt (zowel op basis van het aantal P / E cores dus, als op basis van de kloksnelheid).Nick1816 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:48:
[...]
Thanks voor de info @RobertMe en @Mars Warrior !
[Afbeelding]
Ook even een plaatje omdat dat meer zegt![]()
CPU 0-11 zouden dus P-cores zijn en 12-19 E-cores (vanwege geen HT)?
Mooie deductie en volgens mij klopt het helemaal!RobertMe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:53:
[...]
Jup, hiermee kun je het natuurlijk op basis van veel dingen controleren. Als het goed is heeft de CPU dan ook 6 P-cores en 8 E-cores? En de P-cores hebben een (base, zonder turbo?) clock van 2,5GHz en de E-cores van 1,8GHz? Dan heb je nog twee specs erbij op basis waarvan je kunt controleren of je de juiste hebt (zowel op basis van het aantal P / E cores dus, als op basis van de kloksnelheid).
/f/image/Z5Eni793d4XycMRMoJWVNYtm.png?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
| $ cat /sys/devices/cpu_core/cpus 0-11 $ cat /sys/devices/cpu_atom/cpus 12-19 |
Alles onder cpu_core is P, alles onder cpu_atom is E.
De case (Jonsbo C6) heb ik al om te kijken of die gaat passen. Die gaat (net) passen.
Ondertussen had ik ook als alternatief een Mini-ITX systeem samengesteld maar daar zit een hoger prijskaartje aan (ivm SODIMM, M.2 42mm (waar er niet veel keuze in is), ander moederbord en case.).
Enfin, een Micro-ATX opzet lijkt mij een betere richting.
Dit heb ik nu op het oog:
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-13500 Boxed | € 216,99 | € 216,99 |
1 | Moederborden | Kontron K3843-B | € 189,95 | € 189,95 |
1 | Interne harde schijven | Toshiba MG10F (SATA, Standaard, 512e), 22TB | € 377,92 | € 377,92 |
1 | Behuizingen | Jonsbo C6 Black | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Kabels | Noctua NA-SYC1 4-Pin Y-SPlit Cable (set van 2) Zwart | € 8,25 | € 8,25 |
1 | Netwerkadapters | Delock PCI Express x1 Card to 2 x RJ45 2.5 Gigabit LAN RTL8125 | € 51,30 | € 51,30 |
2 | Ventilators | Noctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm | € 15,98 | € 31,96 |
2 | Geheugen intern | Crucial CT2K32G48C40U5 | € 147,34 | € 294,68 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT | € 52,55 | € 52,55 |
1 | SSD's | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 169,20 | € 169,20 |
1 | Overige randapparatuur | XP Power VES120PS12 | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 1.437,70 |
Notes
- 2.5Gbit is voor de toekomst (heb nu nog Gbit switch), maar kan er voor nu wel weer een NIC-bond van 2x1Gbit mee opzetten zoals ik nu ook heb.
- Geheugen moest ik 2 kits van 2x32GB voor kiezen want 2x64GB variant is (nog?) niet leverbaar.
- Tov de eerste opzet heb ik de 1TB NVME vervangen door 64GB extra RAM die ik als ramdisk wil gaan inzetten
Ik zit daarnaast nog met wat vragen over de stroomvoorziening/voeding:
- Gaat dit werken qua voeding? Initieel ga ik niet rommelen met turbo uit / specifieke CPU cores gebruiken
- Heeft een PicoPSU uberhaupt zin voor mijn opzet of kan ik net zo goed een ATX voeding pakken?
- Heb ik naast de PicoPSU + Adapter nog iets nodig om aan te kunnen sluiten? Las in dit topic iets over kabel mods enzo, weet niet of dat hier ook aan de orde is?
[ Voor 10% gewijzigd door Sypher op 29-03-2025 08:50 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Turbo uit is niet rommelen, maar herstel van zuinigheid. De turbo stand op P cores stuwt het verbruik onevenredig hoog. Een turbo op een auto uit de jaren '80 is in principe zuinig (want naverbranden uitlaatgassen), maar Intel misbruikt de term hier fabrieksmatig overklokken met te hoog verbruik, tot aan de temperatuursgrenzen. Turbo uit en beperking van de stroom zorgt ervoor dat de server binnen het vermogen van de voeding blijft.
Als je uitkomt op een idle verbruik hoger dan 40W kun je ook een geschikte ATX voeding kiezen in plaats van PicoPSU. Hoe lager het idle verbruik, hoe meer profijt je hebt verhoudingsgewijs van een PicoPSU. Het verbruikt neemt toe met een ATX voeding. Denk aan een kost van rondom 3-5W bij relatief lage belasting, bij een relatief zuinige ATX voeding. Dit kan toenemen bij zwaardere belasting. Zie topic start voor links naar een reviewsite die de overhead van ATX voedingen vermeldt. Onder ATX voedingen kunnen grote verschillen zijn in efficiëntie onder 40W.
Gebruik van Mini Fit Jr maakt de DC connectie stabiel en betrouwbaar. Een barrel plug van Leicke kan los raken of verschuiven, bijvoorbeeld onder een bureau of door zwaartekracht. De Mini Fit Jr connectie is direct op de PicoPSU, gebruikt dikke kabels en is dus een overdracht minder en minder energieverlies. Het is niet verplicht maar wel aan te raden bij 100W+ vermogen, waar zwaardere kabels aan de stekker trekken.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
De Kontron K3843B ondersteund max. 128GB met 32GB modules. Ik heb nog geen BIOS gezien die 48GB (192GB max) laat staan 64GB (256GB max) modules ondersteund.Sypher schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:40:Ik denk dat ik er wel redelijk uit ben, maar ziet iemand hier wellicht nog iets wat aan deze setup verbeterd zou kunnen worden?
- 2.5Gbit is voor de toekomst (heb nu nog Gbit switch), maar kan er voor nu wel weer een NIC-bond van 2x1Gbit mee opzetten zoals ik nu ook heb.
- Geheugen moest ik 2 kits van 2x32GB voor kiezen want 2x64GB variant is (nog?) niet leverbaar.
- Tov de eerste opzet heb ik de 1TB NVME vervangen door 64GB extra RAM die ik als ramdisk wil gaan inzetten
Joepie! Kontron heeft de specs aangepast naar in ieder geval 192GB, dus 48GB modules.
Wie weet doen de 64GB modules het dan ook wel als die eenmaal leverbaar zijn
En de 13500 heeft een PL2 van 154W vziw. Dus die zul je flink moeten limiteren met een PicoPSU.
[ Voor 14% gewijzigd door Mars Warrior op 29-03-2025 09:16 ]
Dat is eerder een Intel dan Kontron probleem (CPU en chipset van Intel).Mars Warrior schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:42:
[...]
De Kontron K3843B ondersteund max. 128GB met 32GB modules. Ik heb nog geen BIOS gezien die 48GB (192GB max) laat staan 64GB (256GB max) modules ondersteund.
Waarom staat het niet op de spec: wss omdat er extra validatie door moederbordfabrikant moeten gebeuren.
99% kans dat het gewoon werkt. Mss niet met exotische RAM-sets.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Voor Intel weet ik het niet, maar voor AMD zijn toch elke keer BIOS updates nodigbjp schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:52:
[...]
Dat is eerder een Intel dan Kontron probleem (CPU en chipset van Intel).
Waarom staat het niet op de spec: wss omdat er extra validatie door moederbordfabrikant moeten gebeuren.
99% kans dat het gewoon werkt. Mss niet met exotische RAM-sets.
AMD: AMD Working on AGESA Update for 24GB and 48GB DDR5 Memory Module Density Support
Maar sommige Intel borden dan weer niet: Boost Your DDR5 Capacity to 192GB with GIGABYTE Intel® 700 and 600 Motherboards
En Kontron blijft maar die 128GB aangeven, terwijl ze voor nieuwere borden wel 192GB aangeven.
Joepie. Ook de specs van het K3843 mobo geven nu 192GB aan, dus 48GB modules.
Kans dat 64GB modules het gaan doen wordt daarmee ook groter
[ Voor 43% gewijzigd door Mars Warrior op 29-03-2025 09:18 ]
Maar bij Odroid H4(Ultra) waren hier toch ook ervaringen waar het werkte, hoewel niet officieel ondersteunt dacht ik. Je kan natuurlijk wel altijd je RAM-kit terugsturen stel dat het niet werkt
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Proberen kan altijd ja, en terugsturen ook.bjp schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:05:
mmmh tja mss de BIOS.
Maar bij Odroid H4(Ultra) waren hier toch ook ervaringen waar het werkte, hoewel niet officieel ondersteunt dacht ik. Je kan natuurlijk wel altijd je RAM-kit terugsturen stel dat het niet werktnee?
Alleen dan de vraag of het niet alleen werkt, maar ook betrouwbaar werkt. Sommige BIOS updates geven dat namelijk als update aan: het verbeteren van de stabiliteit met deze kits.
De datasheet zegt:Mars Warrior schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:42:
[...]
De Kontron K3843B ondersteund max. 128GB met 32GB modules. Ik heb nog geen BIOS gezien die 48GB (192GB max) laat staan 64GB (256GB max) modules ondersteund.
En de 13500 heeft een PL2 van 154W vziw. Dus die zul je flink moeten limiteren met een PicoPSU.
Ik zie daar niets over 32GB modules als max?4 DIMM Sockets UDIMM DDR5-4800/5600**, max. 192 GByte
Dual Channel unbuffered, non-ECC
Effective memory speed of DDR5 modules according Intel® specification:
1x DIMM per channel = max. DDR5-4400**
2x DIMM per channel (single rank) = max. DDR5-4000
2x DIMM per channel (dual rank) = max. DDR5-3600
Zou voor mij sowieso 4x32GB geworden zijn, 2x64GB is niet leverbaar..
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Dat is mooi dan. Is recent aangepast, want in de datasheet die ik heb staat dus 128GB als max.Sypher schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:32:
[...]
De datasheet zegt:
Ik zie daar niets over 32GB modules als max?
Op de site is het ook aangepast zie ik.
Dat was paar weken geleden toen ik 2x32GB erbij stopte nog niet, daar heb ik nl expliciet naar gekeken.
Ik zou toch voor 2 x 64Gb gaan. Vaak komt een combinatie van 2 modules dubbel rank het snelste uit de bus, dus waarom inleveren op snelheid als het niet perce nodig is. En zou nog zuiniger zijn ook (ook al weet ik niet wat 1 module opneemt qua vermogen)Sypher schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:32:
[...]
De datasheet zegt:
[...]
Ik zie daar niets over 32GB modules als max?
Ik ben op zoek om deze setup nog wat aan te passen: Sakke1994 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Het moederbord heeft zelf maar 2 SATA aansluitingen, maar zou graag 3/4 drives erin prikken, een andere case en dan van Ubuntu server naar Unraid overgaan.
Ik zie dat op het internet overal gewezen wordt naar de asm1166 als zuinige optie, dus vermoed dat ik daar best eentje van bestel - maar zie op Unraid ook nog andere potentiele opties: https://forums.unraid.net...d-controllers-for-unraid/
Verder keek ik naar deze drives: uitvoering: WD Red Plus (256MB cache, 5.640rpm), 8TB - de DC voeding is een 65W FSP - ik gok dat dit nipt gaat zijn met 3 drives - aangezien die waarschijn ieder 20W op boot gaan gebruiken.
Dus:
- Wordt de voeding een close call of geen probleem?
- Is de asm1166 de energiezuinigste optie of kan ik ook voor 1 van de andere Unraid (aanbevolen) opties gaan?
ik gebruik mijn server vooral voor plex en torrents, draaiend windows server 2025.
Netwerkkaart kontron(1gbit) + 300 torrents (private trackers) + plex = 4-8W "idle"
Netwerkkaart kontron(disabled) + rtl8125(2.5gbit) 300 torrents (private tracker) + plex = 10-14W "idle"
Real idle, dus plex en torrents helemaal uit:3-4W beide voro de kontron netwerkkaart als de rtl8125
Ik heb dit ook een tijd op ubuntu geprobeerd met de speciale 8125 driver die hier in het forum vaker word genoemd, maar met ASPM enabled was die heel zuinig, maar was mijn netwerk speed effectief veel lager dan 1gibt. ASPM disabled haalde ik dan weer 12-20W.
ik geef dit vooral door, omdat mensen vooral erg gefocussed zijn op idle. Idle heb ik dus ook echt geen problemen met de kaart en gaat die prima naar C8 state, maar zodra je dus veel netwerk connecties gaat maken, is de rtl8125 wel een stuk minder zuinig dan de onboard kontron kaart.
ik vond het de extra snelheid waard, maar dat moet iedereen zelf afwegen
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-13100 Boxed | € 121,90 | € 121,90 |
1 | Moederborden | Kontron K3843-B | € 189,95 | € 189,95 |
1 | Behuizingen | Silverstone Grandia GD09 | € 99,- | € 99,- |
1 | Kabels | Gembird DisplayPort - HDMI, 1.8m Zwart | € 5,26 | € 5,26 |
1 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart | € 6,30 | € 6,30 |
1 | Netwerkadapters | Delock PCI Express x1 Card 1 x RJ45 2.5 Gigabit LAN RTL8125 | € 31,35 | € 31,35 |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 39,99 | € 39,99 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G48C40U5 | € 37,06 | € 37,06 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 90 | € 36,93 | € 36,93 |
1 | SSD's | Samsung 870 QVO 2TB | € 154,90 | € 154,90 |
1 | SSD's | Samsung 870 QVO 4TB | € 280,12 | € 280,12 |
1 | SSD's | Samsung 870 QVO 8TB | € 532,19 | € 532,19 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.534,95 |
Sypher schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:40:
2 maanden terug heb ik mijn beoogde setup gepost. In grote lijnen is die nog hetzelfde, heb alleen een paar onderdelen vervangen nav posts in dit topic.
De case (Jonsbo C6) heb ik al om te kijken of die gaat passen. Die gaat (net) passen.
Ondertussen had ik ook als alternatief een Mini-ITX systeem samengesteld maar daar zit een hoger prijskaartje aan (ivm SODIMM, M.2 42mm (waar er niet veel keuze in is), ander moederbord en case.).
Enfin, een Micro-ATX opzet lijkt mij een betere richting.
Dit heb ik nu op het oog:
# Categorie Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i5-13500 Boxed € 216,99 € 216,99 1 Moederborden Kontron K3843-B € 189,95 € 189,95 1 Interne harde schijven Toshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB € 337,44 € 337,44 1 Behuizingen Jonsbo C6 Black € 44,90 € 44,90 1 Netwerkadapters Delock PCI Express x1 Card to 2 x RJ45 2.5 Gigabit LAN RTL8125 € 51,30 € 51,30 1 Computer accessoires Leicke ULL Power Supply 120 W € 39,99 € 39,99 1 Ventilators Noctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm € 15,98 € 15,98 2 Geheugen intern Crucial CT2K32G48C40U5 € 147,34 € 294,68 1 Voedingen Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT € 52,55 € 52,55 1 SSD's Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB € 169,20 € 169,20 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.412,98
NotesIk denk dat ik er wel redelijk uit ben, maar ziet iemand hier wellicht nog iets wat aan deze setup verbeterd zou kunnen worden?
Ik zit daarnaast nog met wat vragen over de stroomvoorziening/voeding:
- Gaat dit werken qua voeding? Initieel ga ik niet rommelen met turbo uit / specifieke CPU cores gebruiken
- Heeft een PicoPSU uberhaupt zin voor mijn opzet of kan ik net zo goed een ATX voeding pakken?
- Heb ik naast de PicoPSU + Adapter nog iets nodig om aan te kunnen sluiten? Las in dit topic iets over kabel mods enzo, weet niet of dat hier ook aan de orde is?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik zou geen 8TB hard drives kiezen. Die verbruiken per TB meer dan grote drives. 1 grote drive is veel beter voor het verbruik. Qua verbruik zijn de zuinigste opties SSD's of Seagate 5TB 2.5" drives. De 2.5" drives werken op 5V en hebben een zeer laag opstart en idle verbruik (zie topic start). Grote SSD's zijn helaas weer prijzig geworden sinds januari 2024. De prijzen van hard disks zijn ook gestegen. In jouw geval maakt uiteraard meer dan 2 drives het verbruik hoger wegens de extra SATA controller.
@ramonlambal Het klopt dat 1 Gbps (I219/I210/I211) in idle en onder belasting veel zuiniger is dan een RTL8125 (met de juiste driver en ASPM). Een 2.5 Gbps switch kan ook meer verbruiken, soms veel meer. De switch zou 802.3az Energy Efficient Ethernet (EEE) moeten ondersteunen.
Voor het afspelen van films bijvoorbeeld is 1 Gbps ruim voldoende, voor een TV kwaliteit stream is maximaal 55 Mbps nodig. De nieuwste 4k LD OLED TV's hebben nog steeds 100 Mbps.
De focus op idle heeft van oudsher twee oorzaken: het is vergelijkbaar en veel servers thuis doen 99% van de tijd weinig waardoor onderdelen in low powerstand kunnen. Idle gaat niet op als je de server wel belast, bijvoorbeeld met realtime verwerken van beelden van camera's of met realtime monitoring/clusters. Dat laatste uitschakelen kan veel besparen.
Zo, dat is wel veel extra verbruik idd. Misschien toch maar even dat plan herzien.ramonlambal schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 00:59:
Misschien ben ik de enige met deze ervaring, maar als je 2.5gbit alleen voor de toekomst wil, en je gebruikt je netwerk actief, dan zorgt de netwerkkaart die je hebt gekozen, in mijn ervaring, voor veel extra gebruik.
[...]
In de TS staat i210 chipset als zuinig genoemd, misschien kan ik beter deze PCI er voor nu in stoppen om 2x1Gbit te kunnen halen. 2.5 heb ik (voorlopig) toch nog niet draaien/nodig.
uitvoering: Startech.com ST1000SPEXI Single Port Gigabit Ethernet PCIe Adapter
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Ze zijn niet leverbaar volgens de pricewatchMich schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:28:
[...]
Ik zou toch voor 2 x 64Gb gaan. Vaak komt een combinatie van 2 modules dubbel rank het snelste uit de bus, dus waarom inleveren op snelheid als het niet perce nodig is. En zou nog zuiniger zijn ook (ook al weet ik niet wat 1 module opneemt qua vermogen)
Met twee modules zou je DDR5-4400 kunnen halen, met meer ga je naar DDR5-4000 en DDR5-3600. Met 4 32GB modules zit ik oo de laatste (langzaamste) snelheid.
Ik merk er tot nu toe niks van, hoewel ik een stuk bandbreedte kwijt ben. De extra RAM geeft een stuk meer ruimte voor caches, en dat merk ik dan weer wel qua respons- en verwerkingssnelheid.
uitvoering: Intel Ethernet Server Adapter I210-T1Sypher schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:06:
[...]
Zo, dat is wel veel extra verbruik idd. Misschien toch maar even dat plan herzien.
In de TS staat i210 chipset als zuinig genoemd, misschien kan ik beter deze PCI er voor nu in stoppen om 2x1Gbit te kunnen halen. 2.5 heb ik (voorlopig) toch nog niet draaien/nodig.
uitvoering: Startech.com ST1000SPEXI Single Port Gigabit Ethernet PCIe Adapter
Deze zijn van Intel zelf. Hier heb ik er 2 van draaien en zijn gegarandeerd goed.
Heb nu permanent een N5105 systeempje draaien als server die het "net niet" is (dom dom, gekocht voor alleen Home Assistant en het bij 8GB RAM gehouden, en is gesoldeerd. En intussen draait er meer op en RAN dus "over" vol. En daarnaast wat beperkingen in CPU die N100 en zelfs 10+ jaar oude Core CPUs niet hebben).
Daarnaast het bekende Fujitsu bord met i3-9100 dat nu alleen dienst doet als NAS en hoogstens een of twee keer per week een paar uurtjes draait. Dit was de originele "server" maar gezien 3x 3,5" disks natuurlijk niet echt zuinig voor 24/7 gebruik. Met wat "herschikken" van zaken (RPi met USB sticks voor Zigbee + Z-Wave naar het completere N5105 systeem) is de nu NAS dus steeds minder in gebruik geraakt.
Die Fujitsu zou dus een stuk beter zijn dan die N5105.
"Geschatte" cijfers van huidige verbruik zijn dat ik ~8W uit het stopcontact meet voor UPS + servertje aan + NAS uit en ~40W met NAS aan. Servertje geschat verbruik denk ik 5, 6W (incl USB Zigbee & Z-Wace sticks etc), NAS dan ~32W (incl 3x 3,5" HDD, geen spindown, en normale ATX voeding, model onbekend en geen idee of die echt zuinig is).
Anyway. Oude H170 + i5-6500 afgestoft en even vanaf USB geboot (Ventoy stickje, op USB 2 poort, met een wat ouder Arch image). Verder zit er 2x NVME in, maar dan "ongebruikt" in deze test. Voeding is echt antiek, denk 15 tot 20 jaar oud. En dan kom ik uit op 33W. Da's vrij fors dus (hetzelfde als de Fujitsu, alleen zit in de laatste 3x 3,5" HDD). En dat is dan na powertop --autotune. Nu zal het mij niks verbazen als de voeding ook fors inefficiënt is. Maar 10-15W zie ik ook niet snel gebeuren? Verder zag ik in powertop dat de package C-state niet onder C3 gaat, ondanks dat ik in BIOS wat C-state settings zag (C3, C4-C7 en C8 denk ik?) die ik allemaal al van auto naar enabled had gezet. Maar hoogstens dat C3 setting dan effect heeft. En in dmesg zag ik nog deze acpi fadt declares the system doesn't support PCIe ASPM, en uiteraard bevestigd lcpi -vvv dit ook. ASPM staat overal disabled. Eigenlijk was het ook andersom en zag ik dat ASPM overal op disabled stond en daarna pas dmesg gecheckt
En heb ook even in het oude draadje gezocht, en daar vind ik een enkele ervaring van 15W - 20W, en dat is dan net PicoPSU.
Dus ik neig meer naar dat het gebruik van dit oude systeem niet meer heel "rendabel" is. Enerzijds onzuiniger, wat ik wel kan "compenseren" doordat die als NAS maar een beperkt aantal uren draait. Maar als NAS ga ik dan weer wel ECC "missen" (wat de Fujitsu wel doet en deze voor zover ik weet / aanneem niet).
Mogelijk alternatief zou kunnen zijn om de Fujitsu weer 24/7 in te zetten met disks in spindown. Maar..., ik weet niet hoe eenvoudig dat gaat met ZFS (+ ZRAID1). En dan zou ik de boel ook echt willen configureren dat die alleen on-demand de disks opstart. Dus echt alleen bij specifieke taken die ik zelf aftrap en niet "per ongeluk" op de achtergrond.
Ziet er mooi uitErhnam schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:20:
Gisteren alle spullen binnengekregen!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Odroid H4 met 32gb werkgeheugen en 4TB Kingston SSD. Komende weken alles testen. Later wil ik nog een 4TB toevoegen om dan alles in software raid te gaan draaien. De splitter heb ik hiervoor al in huis gehaald.
Laat je het verbruik even weten?
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
- andru123
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 01:29
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Ik heb ooit gemeten met iperf (100% load) en beide i219 (1gbit) en Realtek 8125 (2,5gbit) gebruikte 7W met 100% load op 1gbit. (Ik heb alleen maar op max 1gbit gemeeten, ik heb geen 2,5gbit router.) Die 7W extra zijn op systeem niveau, ik weet niet hoeveel door de netwerk kaart zelf en hoeveel door de CPU, PCI en MB wordt gebruikt uit die 7W.
Ik heb ook beetje gespeeld met netwerk setting “interrupt moderation” op Intel chips, blijkt een grote effect te hebben.
Ja ik heb inderdaad een 2,5gbit switch, router en modem.andru123 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:27:
@ramonlambal wat is de netwerkload in % op je systeem waar je 4 en 12W meet? En je meet 2,5gbit met 2,5gbit router?
Ik heb ooit gemeten met iperf (100% load) en beide i219 (1gbit) en Realtek 8125 (2,5gbit) gebruikte 7W met 100% load op 1gbit. (Ik heb alleen maar op max 1gbit gemeeten, ik heb geen 2,5gbit router.) Die 7W extra zijn op systeem niveau, ik weet niet hoeveel door de netwerk kaart zelf en hoeveel door de CPU, PCI en MB wordt gebruikt uit die 7W.
Ik heb ook beetje gespeeld met netwerk setting “interrupt moderation” op Intel chips, blijkt een grote effect te hebben.
Bij 4W is de netwerkload in % ongeveer 0, maar met dus wel veel connecties open(in het geval van i219). De 12W die ik noemde was under ubuntu met ASPM disabled, en ik heb daar de logs niet meer van, maar 12W was dan de laagste waarde die ik zag, dus dat zou 0% netwerkload moeten zijn. Ik heb vorige week als test wel in windows server de snelheid terug gezet naar 1gbit full duplex in de Realtek 8125, maar dat scheelde maar 1W, dan kon die wel op 9W uitkomen op 0% netwerk, op 2.5gbit full duplex is het laagste verbruik waar ik op uitkom 10W.
Wat betreft de interrupt moderation: op de Realtek 8125 kan die alleen aan of uit. die stond nu aan, zal eens kijken wat er gebeurd als ik die uit zet. Ik lurk stiekem al een tijdje mee in dit topic, dus ik weet vrij zeker dat ik toen ik de 219 teste, ik hem op low moderation had staan. Bij minimal raakte ik inderdaad ook wat snelheid kwijt/leek de snelheid minder constand te zijn.
edit: Ik heb net even wat testjes gedraaid, daarvoor de windows server naar echt idle laten gaan, en een file via het netwerk gekopierd.
Kopieren van 10gb file via netwerk van windows naar windows share:
idle verbruik: 4-5W Verbruik tijdens netwerk kopieren: 16-18W Snelheid: 113MB/S naar server(2.5gbit) toe van uit 1gbit PC
Ook nog de andere kant op gekopierd:
idle verbruik: 4-5W Verbruik tijdens netwerk kopieren: 16-18W Snelheid: 92-103MB/S naar 1gbit PC vanuit server(2.5gbit)
Heb ook nog even Iperf gerund naar de Router zelf:
snelheid 2,36gbit verbruik tijdens Iperf: 17W. Hierbij moet ik er ook nog bij zeggen dat ik met deze test wel remote was ingelogd op de server, maar bij de vorige testen niet.
Het verschil in verbruik tussen 1gbit data pompen en 2.5gbit data pompen lijkt dus te verwaarlozen.
Wel met de opmerking dit de 2,5gbit test een iperf test is, en de 1gbit test een file kopieren via het netwerk is (tussen windows)
Interrupt modedation lijkt allemaal geen verschil te maken op deze waardes.
[ Voor 25% gewijzigd door ramonlambal op 29-03-2025 17:45 ]
maakt niet echt uit welke kernel ik draai. 6.8.4.2 of nieuwer (zoals 6.8.12.6), allemaal hebben ze het probleem.bjp schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:43:
[...]
reboot op andere kernel zou ik kunnen proberen (vanavond - zit nu op werk).
HA is HAOS in VM, gemaakt met de proxmox helper-scripts ooit.
Ik ga de HA-VM terug bouwen, eerst backup dan restore in nieuwe proberen.
Lenovo thinkcentre M70Q gen3
i5 12500T
2TB WD BLUE SN570
8 of 32GB SODIMM DDR4 3200
90watt voeding
unraid 7.1 beta: 3,4watt (zonder ook maar iets in gebruik te hebben) (laagste cstate 8 )
Ubuntu server: 1,9watt (cstate10)
debian 12.10: 1,7watt (cstate10)
Ik had nog 2x 16GB liggen dus 8GB vervangen. Toen steeg het verbruik onder debian naar 2,2watt.
En aangezien je niets hebt aan een kale debian installatie docker en Portainer geïnstalleerd met pihole en dan zit het gemiddeld op 2,8watt. Vraag mij af of het gebruik van een 60watt ipv 90watt voeding nog klein verschil zou kunnen maken maar dat zal de moeite niet zijn.
zuinigheidswondertje dit mits je juiste combo van hardware en software gebruikt
[ Voor 9% gewijzigd door haakjesluiten op 31-03-2025 00:14 ]
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Zuiniger adapter kan nog tot 0,5W scheren. Maar die oem adapter zijn vooral al zuinig.
Ik heb ook gemerkt dat laatste ubuntu versies minder zuinig zijn.
Uit het oogpunt van zuinigheid waarschijnlijk geen verbetering? En esthetisch waarschijnlijk ook niet?GioStyle schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:44:
Ik speel met het idee om mijn Odroid H3 servers te gaan voeden door middel van PoE splitters. Doen of niet doen? Idle is 2-3W, maximale verbruik is <20W, dus een 12V2A PoE splitter zou moeten werken.
Qua zuinigheid verwacht ik geen verbetering. Esthetisch misschien wel. Ik heb nu 3 12V adapters op elkaar gestapeld, met splitters aan elkaar verbonden en dan met één stekker in het stopcontact. Dat is wel uit het zicht. Al mijn servers/nas staan nu netjes in de meterkast op een plank naast elkaar met wat voedingsadapters erachter verstopt.RobertMe schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:01:
[...]
Uit het oogpunt van zuinigheid waarschijnlijk geen verbetering? En esthetisch waarschijnlijk ook niet?Maar was wel leuk als PoE ingebakken was.
Is een ieders zwaardere adapter met een splitter aan de 12V kant dan niet "beter"? Met 3 PoE splitters blijf je anders met hetzelfde probleem zitten. (Alleen zijn de splitters iets kleiner). Waarbij je ook nog eens 2 kabels per splitter naar de Odroid moet trekken (+ dan de inkomende ethernet verplaatsen naar de splitter).GioStyle schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:11:
[...]
Qua zuinigheid verwacht ik geen verbetering. Esthetisch misschien wel. Ik heb nu 3 12V adapters op elkaar gestapeld, met splitters aan elkaar verbonden en dan met één stekker in het stopcontact. Dat is wel uit het zicht. Al mijn servers/nas staan nu netjes in de meterkast op een plank naast elkaar met wat voedingsadapters erachter verstopt.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Een moderne switchende zuinige adapter is al zuinig bij een last van 1W. Een grotere adapter/voeding kan dus onzuiniger zijn dan een meerdere kleine adapters. Dus meestal zijn meerdere kleinere adapters beter.
Dat een grote adapter minder zuinig kan zijn komt mede doordat er onder een bepaalde belasting geen power factor correctie hoeft plaats te vinden.
Niet alleen dat. Maar er zijn ook (meer) verliezen in de kabel (vooral als het om meters gaat dus) en de stepdown van 48V naar 12V zal ook verlies geven.mrmrmr schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:21:
PoE is vaak niet efficiënt in het apparaat dat PoE aanmaakt. Waarschijnlijk flink minder zuinig.
Alleen mijn main Dockerhost (Odroid H3) deelt zijn 12V met een NTU en USB converter om 3x YouLess te voeden. De rest heeft allemaal een eigen voeding.
dit heeft ook niet geholpen.bjp schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:42:
[...]
maakt niet echt uit welke kernel ik draai. 6.8.4.2 of nieuwer (zoals 6.8.12.6), allemaal hebben ze het probleem.
Ik ga de HA-VM terug bouwen, eerst backup dan restore in nieuwe proberen.
Volgende poging, HA force updaten naar 15.1.rc1 -> nog steeds...
ref:
- https://community.home-as...-2025-3-3-and-15-0/865363
- https://community.home-as...-0-no-need-to-skip/870039
Dus het was _toch_ de kernel, maar dan eerder de zij-packages.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| root@nemesis:~# grep -e upgrade -e install /var/log/dpkg.log 2025-04-01 00:23:26 upgrade novnc-pve:all 1.5.0-1 1.6.0-2 2025-04-01 00:23:26 status half-installed novnc-pve:all 1.5.0-1 2025-04-01 00:23:26 upgrade pve-edk2-firmware-ovmf:all 4.2023.08-4 4.2025.02-2 2025-04-01 00:23:26 status half-installed pve-edk2-firmware-ovmf:all 4.2023.08-4 2025-04-01 00:23:26 upgrade pve-edk2-firmware-legacy:all 4.2023.08-4 4.2025.02-2 2025-04-01 00:23:26 status half-installed pve-edk2-firmware-legacy:all 4.2023.08-4 2025-04-01 00:23:26 upgrade pve-edk2-firmware:all 4.2023.08-4 4.2025.02-2 2025-04-01 00:23:26 status half-installed pve-edk2-firmware:all 4.2023.08-4 2025-04-01 00:23:26 upgrade pve-firmware:all 3.14-3 3.15-2 2025-04-01 00:23:26 status half-installed pve-firmware:all 3.14-3 2025-04-01 00:23:30 upgrade pve-qemu-kvm:amd64 9.2.0-2 9.2.0-3 2025-04-01 00:23:30 status half-installed pve-qemu-kvm:amd64 9.2.0-2 2025-04-01 00:23:33 status installed pve-qemu-kvm:amd64 9.2.0-3 2025-04-01 00:23:33 status installed pve-firmware:all 3.15-2 2025-04-01 00:23:33 status installed pve-edk2-firmware-ovmf:all 4.2025.02-2 2025-04-01 00:23:33 status installed novnc-pve:all 1.6.0-2 2025-04-01 00:23:33 status installed pve-edk2-firmware-legacy:all 4.2025.02-2 2025-04-01 00:23:33 status installed pve-edk2-firmware:all 4.2025.02-2 2025-04-01 00:23:34 status installed man-db:amd64 2.11.2-2 2025-04-01 00:23:34 status installed mailcap:all 3.70+nmu1 |
[ Voor 76% gewijzigd door bjp op 01-04-2025 00:33 ]
eerste dubbele piek: upgrade naar 15.1.rc1. Even hoge 3.5% cpu usage daarna.
tweede piek: upgrade naar 15.1. Nog steeds 3.5% cpu usage na reboot ervan.
Daarna installeren van de packages op de host, reboot van de host, en hopla nu terug <1% cpu usage.
/f/image/T9pQKgOdsGoYEUQISt4jP4XQ.png?f=fotoalbum_large)
er
Tevens heb ik ook nog een nieuwer systeem over waar een kapotte cpu inzit, is het €65 waard om een i5 10500 in te plaatsen.
Conform dit is hij veel sneller maar ik ga er alleen een NAS met plex en arr suite op draaien en Homeassistant. Misschien zet ik er ook nog nextcloud op.
De 3770k is ter vergelijking met mijn hoofd PC uit 2012 die ik volgend jaar ga vervangen.
Het lijkt mij dus behoorlijke overkill om de cpu te upgraden.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Een 10500 is 10de generatie. Dat is de generatie waarbij meer moederbordproducenten leerden hoe een systeem zuinig kan worden gedraaid. Op basis van gemelde verbruikscijfers in deze topic en de vorige kun je verwachten tussen 7 en 9W, maar wel met een zuinige voeding en zuinig moederbord. Slechte ATX voedingen verbruiken dit al op zichzelf.
Een 3770K is 3e generatie en die was duidelijk veel minder zuinig dan 6th gen en later. Dat kan rondom 15W schelen. In die tijd waren voedingen ook niet zo efficient en ze konden geen ondersteuning hebben voor het leveren van zeer laag vermogen (Haswell = 4e generatie).
Het verbruik hangt sterk af van de voeding.
Al deze waarden komen van een vergelijkbare standaard configuratie: SSD, bedraad USB toetsenbord en muis, geen hard disks of andere extra's.
Dank je. Voor het verbruik maakt het dus niet uit.mrmrmr schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:05:
@icecreamfarmer De intel 8400 is een generatie die zeer zuinig kan zijn. Ik weet niet hoe een ventilator in Proxmox is aan te sturen, maar misschien kun je een utility vinden van of voor HP.
Een 10500 is 10de generatie. Dat is de generatie waarbij meer moederbordproducenten leerden hoe een systeem zuinig kan worden gedraaid. Op basis van gemelde verbruikscijfers in deze topic en de vorige kun je verwachten tussen 7 en 9W, maar wel met een zuinige voeding en zuinig moederbord. Slechte ATX voedingen verbruiken dit al op zichzelf.
Een 3770K is 3e generatie en die was duidelijk veel minder zuinig dan 6th gen en later. Dat kan rondom 15W schelen. In die tijd waren voedingen ook niet zo efficient en ze konden geen ondersteuning hebben voor het leveren van zeer laag vermogen (Haswell = 4e generatie).
Het verbruik hangt sterk af van de voeding.
Al deze waarden komen van een vergelijkbare standaard configuratie: SSD, bedraad USB toetsenbord en muis, geen hard disks of andere extra's.
https://askubuntu.com/que...lion-desktop-ubuntu-20-04
Dit komt redelijk in de buurt. Echter LM-sensor vindt geen fans en zijn moederbord is veel nieuwer dus ik durf niet zomaar een kernel module te installeren. Die sowieso niet meer vindbaar is op git.
Ik probeer nu dit met nbfs-linux maar hij vindt geen config file dus daar kom ik ook niet verder mee.
Nu de fan uitgeplugd en de waardes blijven goed:
CPU(s) 6 x Intel(R) Core(TM) i5-8600 CPU @ 3.10GHz (1 Socket)
CPU Thermal State
Core 0: 26°C | Core 1: 26°C | Core 2: 26°C | Core 3: 25°C | Core 4: 26°C | Core 5: 26°C
Drive(s)
Overigens lees ik hier dat HP het in een nieuwere bio heeft uitgeschakeld fans draaien gewoon altijd volcontinue.
https://www.reddit.com/r/...mini_machines_no_cpu_fan/
[ Voor 10% gewijzigd door icecreamfarmer op 01-04-2025 21:19 ]
-
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
96GB lijkt in ieder geval mogelijk: fujitsu/kontron D3644-b bios instellingen weg na power lossbobsterro schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:33:
Weet iemand of die verwachte bios update voor de fujitsu d3644 ooit is gekomen zodat deze 128gb accepteert. Of heeft iemand dat op een onofficiële manier werkend gekregen?
En op andere plekken kom ik ook 128GB tegen vanaf 2019…

Spannend! 128 zit op de post, ik laat wel even weten of het luktMars Warrior schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:21:
[...]
96GB lijkt in ieder geval mogelijk: fujitsu/kontron D3644-b bios instellingen weg na power loss
En op andere plekken kom ik ook 128GB tegen vanaf 2019…
-
Zit er in de bios een instelling waarmee je de minimale cpu fan speed kan instellen? (hier had ik ook last van, deze kan je op minimaal zetten)icecreamfarmer schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:09:
Ik wil een tweedehands HP prodesk gaan gebruiken I5 8400 en het gebruik met een kale proxmox installatie (zonder hdd) is nu ca 7w. Het vervelende is alleen dat de fan continu staat te blazen terwijl dat niet nodig is. Valt daar binnen linux/proxmox nog iets aan de fancurve te doen?
Die staat al op 0. Wat ik ook instel dat lijkt niet uit te maken.spitsv schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:54:
[...]
Zit er in de bios een instelling waarmee je de minimale cpu fan speed kan instellen? (hier had ik ook last van, deze kan je op minimaal zetten)
Ik denk dat de laatste update(s) van afgelopen week sowieso goed waren. Ik haal ook weer veel betere c-states dan hiervoor. Haal denk ik weer 1.5W lager gemiddeld.bjp schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 00:31:
ok nog eens op proxmox host "apt update & upgrade" gedaan, er kwamen nog wat kleine packages bij zoals pve-firmware en zo, en nu werkt C10 na reboot wel terug...
Dus het was _toch_ de kernel, maar dan eerder de zij-packages.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 root@nemesis:~# grep -e upgrade -e install /var/log/dpkg.log 2025-04-01 00:23:26 upgrade novnc-pve:all 1.5.0-1 1.6.0-2 2025-04-01 00:23:26 status half-installed novnc-pve:all 1.5.0-1 2025-04-01 00:23:26 upgrade pve-edk2-firmware-ovmf:all 4.2023.08-4 4.2025.02-2 2025-04-01 00:23:26 status half-installed pve-edk2-firmware-ovmf:all 4.2023.08-4 2025-04-01 00:23:26 upgrade pve-edk2-firmware-legacy:all 4.2023.08-4 4.2025.02-2 2025-04-01 00:23:26 status half-installed pve-edk2-firmware-legacy:all 4.2023.08-4 2025-04-01 00:23:26 upgrade pve-edk2-firmware:all 4.2023.08-4 4.2025.02-2 2025-04-01 00:23:26 status half-installed pve-edk2-firmware:all 4.2023.08-4 2025-04-01 00:23:26 upgrade pve-firmware:all 3.14-3 3.15-2 2025-04-01 00:23:26 status half-installed pve-firmware:all 3.14-3 2025-04-01 00:23:30 upgrade pve-qemu-kvm:amd64 9.2.0-2 9.2.0-3 2025-04-01 00:23:30 status half-installed pve-qemu-kvm:amd64 9.2.0-2 2025-04-01 00:23:33 status installed pve-qemu-kvm:amd64 9.2.0-3 2025-04-01 00:23:33 status installed pve-firmware:all 3.15-2 2025-04-01 00:23:33 status installed pve-edk2-firmware-ovmf:all 4.2025.02-2 2025-04-01 00:23:33 status installed novnc-pve:all 1.6.0-2 2025-04-01 00:23:33 status installed pve-edk2-firmware-legacy:all 4.2025.02-2 2025-04-01 00:23:33 status installed pve-edk2-firmware:all 4.2025.02-2 2025-04-01 00:23:34 status installed man-db:amd64 2.11.2-2 2025-04-01 00:23:34 status installed mailcap:all 3.70+nmu1
Maar afgelopen 3 dagen weer kunnen spelen en ben weer bij gelezen.
Dit probleem had ik dus ook.bjp schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:13:
ik heb gisteren nog eens wat updates gedaan van mijn proxmox setup met HomeAssistant/NginxProxyManager/Adguard/Jellyfin...
Het was weer 2 maanden geleden dat ik een kernel update + reboot gedaan had. Ik vermoed dat hier een deel van het probleem ligt.
Verbruik is van 9W gemiddeld naar 18W gemiddeld gegaan. Vroeger C10 meer dan de helft van de tijd, nu staan alle packages C-states op 0% in powertop 2.15.
resultaat:
- NginxProxyManager werkte niet meer. Ook inloggen op de portal ervan was niet te doen. Hierdoor gewoon een nieuwe CT gemaakt, en terug ingesteld. Problem solved. Wss was het niet slim om apt-update/apt-upgrade in die CT uit te voeren - mijn fout? Ik merkte ook dat deze CT _niet_ in mijn backup lijst stond... alle andere wel.
- ipv4/ipv6 foutjes gefixt in de DNS updaters. Maar dit staat los van onderstaand probleem.
- HomeAssistant gebruikt nu veel meer CPU. Als ik "htop" of zelf de CPU usage rapporteer "in Home Assistant" -> lijkt het helemaal gelijk te zijn. Nog steeds 0-1% CPU usage. Dus vanbinnen lijkt het nog OK.
- als ik de CPU usage op proxmox bekijk, ligt het daar veel hoger. Er is zoiets als 1 E-core continu bezet (process /usr/bin/kvm -id 102 -name pve-homeassistant ...). Dus vanbuiten lijkt het NIET ok.
Geen idee wat ik fout doe. Ook de Addons in HA interface gebruiken zo goed als nihil CPU.
HA wordt wel dagelijks ge-update vanuit eigen interface. Dus het is echt de reboot en wss nieuwe kernel dat voor miserie zorgt.
Van 4,x wat naar 7+watt platte lijn en soms zelfs 9 watt. Na een reboot weer 7+ watt
Powertop gaf ook geen Cstates meer.
Ik heb zo veel gezocht en kon niets vinden, was van plan een Pi in te richten als tijdelijke server en dan een format op de Odroid.
Heb toch eerst een update via de Proxmox GUI gedaan en Home Assistant via de GUI.
En ineens...
Home Assistant VM van 3,5% CPU naar 1,5%
Verbruik van 7 of 9 platte lijn weer een 4,x watt golvende lijn (dus zowel naar beneden als omhoog)
Gemiddeld per uur varieert nu tussen 4,7 en 5,7 watt over de afgelopen 24 uur.
Dus verbruik probleem was opgelost, maar ook mijn Nginx was alleen nog via IP benaderbaar. Log van Adguard aan gezet en alles werkte weer. Weet niet of het met elkaar te maken had, maar wilde zien wat er geblokkeerd werdt.
Denk dus dat er een Proxmox en/of een HA update het verbruik omhoog heeft gegooid. En nu weer terug gebracht heeft.
Op het moment staan er weer 20 updates in de Proxmox GUI. Ga ik het proberen te installeren? :-P
Filter op mijn nickname in dit topic. Heb geprobeerd alles voor een Odroid te documenteren.Erhnam schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:20:
Gisteren alle spullen binnengekregen!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Odroid H4 met 32gb werkgeheugen en 4TB Kingston SSD. Komende weken alles testen. Later wil ik nog een 4TB toevoegen om dan alles in software raid te gaan draaien. De splitter heb ik hiervoor al in huis gehaald.
Ben benieuwd naar jouw resultaten
Ik ben van plan TrueNAS op de computer te draaien en de reden dat ik voor de Z790M-ITX heb gekozen is vanwege de netwerkcontroller (Intel I225-V). TrueNAS schijnt niet geweldig met Realtek te werken namelijk.
De SSD ga ik gebruiken om TrueNAS en de VMs op te draaien. Alle data en dataopslag komt op de harde schijven.
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-14600K Boxed | € 227,99 | € 227,99 |
1 | Moederborden | ASRock Z790M-ITX WiFi | € 193,96 | € 193,96 |
4 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 6TB (256MB cache) | € 158,52 | € 634,08 |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IPC SC-4100 | € 87,23 | € 87,23 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9x65 | € 54,90 | € 54,90 |
2 | Ventilators | Noctua NF-A8 PWM Bruin, 80mm | € 18,15 | € 36,30 |
1 | Geheugen intern | Crucial Pro CP2K32G56C46U5 | € 155,92 | € 155,92 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 550W | € 89,99 | € 89,99 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 102,90 | € 102,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.583,27 |
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Asrock bord zal idle rond 10-15W uitkomen. Een asus bord op circa de helft daarvan!SirMario schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:24:
Ik heb voor dataverwerking en opslag een NAS nodig die naast NAS functionaliteit ook behoorlijk wat kracht heeft om VMs te draaien en berekeningen te maken. Ik heb een niet zo zuinige server/NAS samengesteld en ben benieuwd of iemand nog verbeteringen heeft voor de componenten die ik erin wil stoppen.
Ik ben van plan TrueNAS op de computer te draaien en de reden dat ik voor de Z790M-ITX heb gekozen is vanwege de netwerkcontroller (Intel I225-V). TrueNAS schijnt niet geweldig met Realtek te werken namelijk.
De SSD ga ik gebruiken om TrueNAS en de VMs op te draaien. Alle data en dataopslag komt op de harde schijven.
# Categorie Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i5-14600K Boxed € 227,99 € 227,99 1 Moederborden ASRock Z790M-ITX WiFi € 193,96 € 193,96 4 Interne harde schijven WD Red Plus, 6TB (256MB cache) € 158,52 € 634,08 1 Behuizingen Inter-Tech IPC SC-4100 € 87,23 € 87,23 1 Processorkoeling Noctua NH-L9x65 € 54,90 € 54,90 2 Ventilators Noctua NF-A8 PWM Bruin, 80mm € 18,15 € 36,30 1 Geheugen intern Crucial Pro CP2K32G56C46U5 € 155,92 € 155,92 1 Voedingen be quiet! Pure Power 12 M 550W € 89,99 € 89,99 1 SSD's Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB € 102,90 € 102,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.583,27
Verder is 14gen in idle enorm onzuinig en onder belasting inefficiënt tov 13gen: review: Intel Core i5 14600K, Core i7 14700K en Core i9 14900K
Ik zou dus ff nog overwegen om ander mobo en cpu te nemen
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Tweakers test idle zonder optimalisaties, en de metingen in de review helaas niet echt een referentie, wij halen hier veel betere resultaat met 14e gen (~6W idle)Mars Warrior schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:20:
[...]
Asrock bord zal idle rond 10-15W uitkomen. Een asus bord op circa de helft daarvan!
Verder is 14gen in idle enorm onzuinig en onder belasting inefficiënt tov 13gen: review: Intel Core i5 14600K, Core i7 14700K en Core i9 14900K
@SirMario boxed Intel CPU komt met goed stock cooler, geen extra cooler nodig.
Z chipsets zijn onzuinig. Kijk voor B,Q of H. B en H zijn zuinigste. Er zijn genoeg MB met onboard Intel netwerk chip, maar velen kopen een aparte i210 intel netwerkinsteekkaart.
Bijv., uitvoering: Gigabyte Q670M D3H (rev. 1.0)
[ Voor 20% gewijzigd door andru123 op 07-04-2025 20:20 ]
Ik ben geen Truenas gebruiker, maar bedoel je truenas core of scale? Ik vermoed nml. dat je Truenas scale bedoelt en dat is Linux. Die Intel 225-v is problematisch en linux heeft geen problemen met realtek (BSD heeft liever intel). De 225-v heeft wat bugs en is opgevolgd door de i226 (die ook nog wat issues heeft met low-power modes).SirMario schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:24:
Ik heb voor dataverwerking en opslag een NAS nodig die naast NAS functionaliteit ook behoorlijk wat kracht heeft om VMs te draaien en berekeningen te maken. Ik heb een niet zo zuinige server/NAS samengesteld en ben benieuwd of iemand nog verbeteringen heeft voor de componenten die ik erin wil stoppen.
Qua CPU: voor een NAS dikke overkill. Voor compute: lastig te zeggen zonder precies te weten wat je compute-load inhoud.
[ Voor 10% gewijzigd door latka op 07-04-2025 20:21 . Reden: geheugen opmerking weg: je hebt 2x32gb en niet 1x64gb zoals ik eerst dacht ]
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-13500 Boxed | € 211,99 | € 211,99 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI | € 184,99 | € 184,99 |
4 | Interne harde schijven | WD Red Plus (256MB cache, 5.640rpm), 8TB | € 193,09 | € 772,36 |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IPC SC-4100 | € 87,23 | € 87,23 |
2 | Ventilators | Noctua NF-A8 PWM Bruin, 80mm | € 18,15 | € 36,30 |
2 | Geheugen intern | Crucial Pro CP2K32G56C46U5 | € 155,92 | € 311,84 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 550W | € 89,99 | € 89,99 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 102,90 | € 102,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.797,60 |
Vandaag 32 updates uitgevoerd, 2 voor de OS en de rest voor Proxmox
Verbruik is nu weer ongeveer 4,7 a 4,8 watt "idle"code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 PowerTOP 2.15 Overview Idle stats Frequency stats Device stats Tunables WakeUp Pkg(HW) | Core(HW) | CPU(OS) 0 | | C0 active 1.8% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1E 1.7% 0.3 ms C2 (pc2) 5.9% | | C3 (pc3) 14.0% | C3 (cc3) 0.0% | C6 (pc6) 54.0% | C6 (cc6) 94.0% | C6 1.8% 0.8 ms C7 (pc7) 0.0% | C7 (cc7) 92.0% | C8 (pc8) 0.0% | | C8 2.2% 1.9 ms C9 (pc9) 0.0% | | C10 (pc10) 0.0% | | | | C10 90.5% 10.6 ms | Core(HW) | CPU(OS) 1 | | C0 active 2.9% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1E 1.8% 0.3 ms | | | C3 (cc3) 0.0% | | C6 (cc6) 93.3% | C6 2.7% 0.9 ms | C7 (cc7) 90.4% | | | C8 2.7% 1.7 ms | | | | | | C10 88.8% 9.2 ms | Core(HW) | CPU(OS) 2 | | C0 active 7.1% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1E 0.8% 0.3 ms | | | C3 (cc3) 0.0% | | C6 (cc6) 90.7% | C6 2.8% 0.9 ms | C7 (cc7) 87.8% | | | C8 2.1% 2.3 ms | | | | | | C10 86.5% 16.0 ms | Core(HW) | CPU(OS) 3 | | C0 active 2.3% | | POLL 0.0% 0.0 ms | | C1E 2.1% 0.3 ms | | | C3 (cc3) 0.0% | | C6 (cc6) 93.7% | C6 2.5% 0.9 ms | C7 (cc7) 91.0% | | | C8 2.8% 1.9 ms | | | | | | C10 89.2% 10.2 ms | GPU | | | | Powered On 0.0% | | RC6 100.0% | | RC6p 0.0% | | RC6pp 0.0% |
CPU zit redelijk veel in C10
PKG zit lager. Maar zie wel een grote vooruitgang bij Home Assistant.
In het Overview tabblad was er voorheen een Home Assistant proces met meer dan 1000 wakeups/second
Nu ongeveer 50 tot 150!
Bovenste regel is nu;
1
| Summary: 423.6 wakeups/second, 0.0 GPU ops/seconds, 0.0 VFS ops/sec and 5.2% CPU use |
Dat cijfer stond regelmatig boven de 2000
Ik vroeg me af of hier iemand hints heeft hoe ik deze build iets zuiniger zou krijgen?
Vermoedelijk is het feit dat ik 6 schijven heb en 2 SSD's de grootste slokop.
Build:
* Xeon E3-1230v5
* Asrockrack C236M WS moederbord
* 2x WDC WD140EFGX
* 2x WDC WD120EFBX
* 2x WDC WD60EFRX
* 2x INTEL SSDSC2BA100G3R
* LSI SAS2008 (daar hangen alle schijven aan)
* GeForce GT 610
Het toestel is wel vrij busy, er draaien een 2-tal VM's en 8-tal LXC's op, en ook de schijven zijn vrij actief - zelden of nooit dat die idle komen.
Build zit rond de 80-90w.
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.