Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:01:
Horizontale behuizingen hebben geen optimale natuurlijke luchtstroom van beneden naar boven (convectie). Ik draai mijn systemen in tower model zonder ventilatoren buiten de processorkoeler.

In een rack heb je doorgaans geforceerde koeling nodig, dat kost veel energie (en is luid). Beperkte afgesloten ruimten in het algemeen kunnen beter worden vermeden.
tenzij je behuizing op de kant staat, dan heb je vrij hoge dunne chimney ;)
Ik heb een “horizontale” uitvoering: Mini-box M350 die is lek als een mand, vind ik eigenlijk niet mooi of functioneel (vanwege dust dat naar binnen komt), en heb ik met extra filters gedekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViG
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 03:10

ViG

Mijn server komt niet onder de 37watt idle. Ik wil het graag onder de 25watt. Heeft iemand een idee wat ik verder kan doen?

De bios is ingesteld zoals hier https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81563928.

Alleen internet en stroom aangesloten.

Ik gebruik Ubuntu server
powertop –auto-tune
/etc/default/grub GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet consoleblank=15"
ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxPl4Iw4ZglstTUZGHLPqcG5Fj0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1aciLC89I6BWexCqjY7utDyx.png?f=user_large

ProcessorsIntel Core i5-12400 Tray
MoederbordenASUS Prime H610M-K D4
Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB
SSD'sWD Red SA500 M.2 500GB
Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W
BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 3.0
ProcessorkoelingCooler Master H412R
VerbruiksmetersBrennenstuhl PM 231 E

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ViG Je hebt verkeerd (oud/XMP) geheugen. Je kunt beter JEDEC DDR4-3200 toepassen met SPD settings. XMP kun je het beste uitschakelen. Het geheugen moet op de standaard spanning draaien voor een positief effect op het verbruik. Oud geheugen voldoet typisch niet aan een moderne JEDEC standaard, maar je kan het wel op een aanwezig SPD profiel zetten.

De voeding heb je van de kantoor BBG? Daar let men helaas niet zo op zuinigheid. Ik kan geen meting vinden van deze voeding bij lage belasting. De 80plus certificatie zegt niets over het verbruik onder 80W (20%). Hoe lager de belasting, hoe inefficiënter een gemiddelde ATX voeding wordt.

De koeler heeft 2 ventilatoren, dat kost meer energie dan een standaard Intel koeler.

Heb je hard disks? Ze staan niet in het lijstje, kun je die dan toevoegen?

Wat hangt er verder nog aan de computer? USB of pcie apparaten?

Er is zo te zien een ASPM probleem (C3 package). Om dat te diagnosticeren kun je de output van lspci -vvv ergens uploaden. Kijk ook eens hier voor een oplossing in een specifieke RTL8125 driver.

Je kan op de energiemeter door de verschillende metingen weergaven gaan door op de knop te drukken. De meting waar het om gaat is de meting in Watt (niet VA). VA geeft het verbruik weer zonder power factor correctie, en dat is typisch te hoog.

[ Voor 13% gewijzigd door mrmrmr op 10-03-2025 04:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:28
Na behoorlijk wat pagina's teruggelezen te hebben met veel waardevolle informatie (dank! _/-\o_ ) ook eens een post van mij :)

Ik wil namelijk een een nieuwe zuinige server gaan samenstellen. Op dit moment heb ik een 4-bay Synology NAS en een oude i3 NUC met ESXi, die wil ik gaan samenvoegen. Op de nieuwe built wil ik in eerste instantie Unraid proberen draaien. Ik heb dit zelf nog niet eerder gebruikt. Indien dit toch niet bevalt val ik terug op Proxmox (enkele VM's, LXC's en Dockers in een VM) en beheer het zelf.

In eerste instantie zat ik naar een Minisforum UM890 te kijken, maar ik denk dat ik hier op termijn toch de extra SATA-aansluitingen zal gaan missen. Ik heb namelijk nog 2x 8TB WD Reds die ik vanuit de NAS over kan zetten.

Ik heb m.i. voor een vrij vlotte CPU gekozen omdat ik er ook enkele Windows VM's voor developmenttaken (Visual Studio 2022) op zal draaien. Deze draaien niet 24/7, maar als ik ze gebruik vind ik snelheid wel belangrijk.

Wat er op zal komen te draaien:
  • Fileserver
  • Home Assistant VM
  • Windows 11 Dev. VM #1 (niet continu)
  • Windows 11 Dev. VM #2 (niet continu)
  • Windows 11 met wat audio library software (niet continu)
  • Docker Paperless
  • Docker Vaultwarden
  • Docker Mealy
  • Docker Unifi
  • Docker *arr stack
  • Docker Jellyfin
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 213,99€ 213,99
1MoederbordenKontron K3843-B€ 187,55€ 187,55
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,09€ 69,09
1Usb-sticksSamsung FIT Plus 64GB Zwart€ 10,60€ 10,60
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internCrucial CT2K32G48C40U5€ 158,30€ 158,30
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 87,99€ 87,99
Totaal€ 772,42

Heeft iemand nog tips, opmerkingen of zaken die ik over het hoofd heb gezien? Het is al even geleden dat ik zelf een systeem in elkaar heb gezet, dus zit er niet meer helemaal in O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@davasch Goed dat je ook de USB stick meldt. Zo'n snelle stick kan relatief veel verbruiken. Als je per se een USB stick nodig hebt omdat die als dongle wordt gebruikt (Unraid), kun je beste een standaard USB2 stick gebruiken. Die blijven koel, dat betekent dat er weinig of geen energieverlies is. Ik zou proberen een USB stick te simuleren. Op internet wordt gemeldt dat de USB stick door de softwarefabrikant wordt gebruikt als licentie dongle. Het aantal writes/reads is laag.

RAID is een vorm van redundantie die komt met een prijs. Meestal draaien redundante disks actief, en dat kost veel energie over de levensduur van een server. Een 3.5" disk kost zo meer dan € 63 aan operationele kosten, exclusief de kosten voor koeling. Beter is het gebruik van backup.

Je kan het beste zo groot mogelijke hard disks gebruiken in plaats van meerdere disks omdat de verhouding TB per Watt dan het gunstigste is. Als 8TB voldoende is, dan kun je 1 disk inzetten. Oude disks kun je herbestemmen voor backup, in een externe behuizing, tijdelijk aangesloten via USB3.

Een standaard boxed koeler is voldoende voor een server waarbij turbo uitgeschakeld is. Geen turbo betekent in feite dat er geen fabrieksoverclocking is, dat voor de overmaat aan warmte kan zorgen. Warmte kost energie omdat die worden afgevoerd met ventilatoren.

Het besturingssysteem kan het beste Linux zijn. Bijvoorbeeld Debian of Ubuntu zijn zeer zuinig. Er zijn Proxmox gebruikers in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Mijn plan is op dit moment om Unraid te draaien, en daarin de docker containers en enkele VM's (werkt via KVM). Unraid is dan het OS, dit is gebaseerd op Slackware Linux. De USB drive wordt in deze opzet gebruikt om het OS van booten en in RAM te laden, en is idd tevens de dongle waarop de licentie staat. Weinig writes dus lijkt me. Een USB2 stick zou dus prima moeten voldoen :)

Wat ik vergeten ben te vermelden is dat ik ook nog twee Samsung 980 SSD's (volgens mij 2TB) heb liggen, plan is om die in software RAID toe te voegen. Ondanks verbruik, continuiteit is vooral voor Home Assistant belangrijk voor de gezelligheid in huis :P

Op dit moment heb ik de 8TB's ook in mirror staan op de Synology. Het is op zich interessant om hiervoor een backup in te richten ipv. een mirror ja! Ik ben alleen bang dat iets wat niet automatisch gaat vergeten of uitgesteld wordt...

De boxed cooler is een goede tip, had ik niet bij stilgestaan!

Qua CPU: performance lijkt me ruim voldoende voor mijn taken, of zijn er nog nieuwere opties die beter aansluiten en ik gemist heb?

Ik zie namelijk ook de wat nieuwere i5-14600K staan (-K omdat non-K stuk duurder is), qua meerprijs geen probleem. Maar de TDP is 125W ipv 65W. Wat zou dat qua idle verbruik doen?

[ Voor 16% gewijzigd door davasch op 10-03-2025 14:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flappje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 14:00
davasch schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:48:
Ik zie namelijk ook de wat nieuwere i5-14600K staan (-K omdat non-K stuk duurder is), qua meerprijs geen probleem. Maar de TDP is 125W ipv 65W. Wat zou dat qua idle verbruik doen?
Let wel op dat de i5-14600k zonder koeler word geleverd. de i5-13500 krijg je die er wel bij.

ik heb toevallig net zelf een i5-13500 + k3843-b gekocht en draaien.

ik ben nog druk bezig met inrichten en testen (en wil hier ook nog een fatsoenlijke post van maken).

maar zit nu met proxmox idle rond de 7watt. dit met 1 lexar nm790 2tb ssd en crosair RM650 ATX voeding.

ik ben expres niet voor de i5-14500 gegaan, omdat deze 50+ euro duurder was en niet veel verschil met de 13500. en de 14600k moest ik een koeler bij kopen wat weer de prijs ook duurder zou maken en aangezien ik van een zeer out esxi host met mobo: x8sil + cpu: xeon L3426 afkom. ga ik er hier zoiezo veel op vooruit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knorretje-
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-10 23:43

Knorretje-

How do you spell love – Piglet

Ik ben in de markt voor een energiezuinige server voor thuis, om mee te virtualiseren. Ik ben alleen bang dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt..

Een paar dagen geleden heb ik op AliExpress tweemaal een BMAX B4 Turbo Mini PC gekocht. Ze waren in de aanbieding voor 123€ per stuk en hebben een Intel N150 (Q1, 2025), DDR4 SODIMM slot, en M.2 SATA (600) slot.

Omdat het RAM-geheugen (16GB DDR4 SODIMM) en de SSD (SATA-600 - 512GB) die er standaard in zitten nogal flut schijnen te zijn wil ik deze vervangen voor betere. Ik heb daarom het volgende in mijn winkelmandje bij Coolblue:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFlORJ0QrtpYL39URyq4FwHmt1s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3HxnUJA1injeKkZ9lHNY0q4a.png?f=user_large

Ik kom dus uit op een totaal van 486 euro voor deze twee Intel N150 servertjes + vervangende componenten.

---

Nu komt het deel waardoor ik denk dat ik een fout keuze heb gemaakt:

In 2019 heb ik ook een servertje gebouwd die inmiddels al een hele lange tijd niet meer draait, maar die ik nog wel heb staan. Daar kan ik de kast en voeding nog prima van gebruiken (lijkt mij).

Als ik een nieuwe CPU (AMD), nieuw moederbord, 128GB RAM (DDR4) en NVMe SSD in een wenslijst plaats kom ik uit op zo'n 150 euro extra ten opzichte van de het totaalbedrag van de mini-pc's.

Dan heb ik 2x zoveel RAM-geheugen (want SODIMM is duurder), meer opslag (want SATA-600 is duurder dan NVMe) en een veeel krachtigere CPU. Dan is het enige verschil waarschijnlijk een stuk meer stroomverbruik.

Had ik dan niet beter voor de laatste optie kunnen gaan, denken jullie?

PS: ik weet dat de N150 officieel maar 16GB geheugen ondersteund, maar op Reddit lees ik mensen die 32GB single-channel gewoon stabiel draaien op zulke bordjes met de N100/N150.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik sta aan de vooravond om een server te bouwen. Graag hoor ik jullie feedback. Zal TrueNAS gaan draaien met aantal VMs
  • Media VM (Plex)
  • Indexer VM (Radarr etc.)
  • Download VM (Sabnzbd)
  • IPTV VM (Xteve)
  • Automation VM (HomeAssistant)
Idee is om een RAM disk van 64GB te maken, en deze als cache voor de downloads te gebruiken, om de read/writes op de SSDs en HDDs te minimaliseren.

Stoei nog of de CPU niet overkill is, verwacht niet vaak te transcoden, en welke voeding te kiezen. Ik denk dat het uiteindelijk in een 2U behuizing komt.

Ik hoop rond de 25-30 watt idle met disks spindown te halen, dmv undervolten. Onder load zal het wel richting de 125 watt gaan, maar daar heb ik minder moeite mee.

Heb er een 10Gbe NIC bij gezet, niet echt nodig, maar wel leuk.

1ProcessorsIntel Core i9-13900K Tray€ 493,-€ 493,-
4Interne harde schijvenWD Ultrastar DC HC580, SATA, Base model, 24TB€ 443,25€ 1.773,-
1NetwerkadaptersIntel X520-DA2 (E10G42BTDA)€ 101,70€ 101,70
1Geheugen internCrucial CT2K64G56C46U5€ 309,82€ 309,82
2SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 102,90€ 205,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.070,87

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-10 08:34
Bartjeee schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:20:

Die nic gaat er voor zorgen dat het hele systeem niet meer in low power states zal komen en slurpt vrij veel, zelfs in idle. Een x710 scored beter en gewoon gigabit is nog veel zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Knorretje- AMD is niet zo geschikt voor een server omdat het idle verbruik hoger ligt. Intel of ARM is de beste keuze voor een zuinige server. Een kast hergebruiken is prima zolang er geen extra's zoals een ventilatorsnelheidsregelaar of extra ventilatoren gaan draaien. Een oude ATX voeding hergebruiken is prima voor een desktop computer, maar voor een server wil je liever een voeding die zuinig is in idle. Een andere optie is verkopen.

2 Intel N servers kan zuiniger zijn dan 1 AMD. Zuinig betekent dat de operationele kosten (het energieverbruik) lager liggen. Elke Watt kost 15 euro over de levensduur van 5 jaar.

@Bartjeee Goed dat je de hard disks erbij zet. Die horen bij een systeem. Deze hard disks verbruiken 5,5W volgens de spec sheet. Dat is meer dan de <4,5W van Toshiba.

Een boxed model komt met een processorkoeler.

Je hebt 64 GB geheugen, dus een RAM disk van 64 GB past niet.

Als 10 Gbe niet nodig is, dan kun je het beter niet erin laten zitten. Het verbruik van zo'n kaart ligt vele malen hoger dan van een 1 Gbe.

Een voeding ontbreekt. Die is bepalend voor het idle verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Ik sta aan de vooravond om een server te bouwen. Graag hoor ik jullie feedback. Zal TrueNAS gaan draaien met aantal VMs
  • Media VM (Plex)
  • Download VM (Sabnzbd)
  • IPTV VM (Xteve)
Idee is om een RAM disk van 64GB te maken, en deze als cache voor de downloads te gebruiken, om de read/writes op de SSDs en HDDs te minimaliseren.

Stoei nog of de CPU niet overkill is, verwacht niet vaak te transcoden, en welke voeding te kiezen. Ik denk dat het uiteindelijk in een 2U behuizing komt.

Ik hoop rond de 25-30 watt idle met disks spindown te halen, dmv undervolten. Onder load zal het wel richting de 125 watt gaan, maar daar heb ik minder moeite mee.

1ProcessorsIntel Core i9-13900K Tray€ 493,-€ 493,-
4Interne harde schijvenWD Ultrastar DC HC580, SATA, Base model, 24TB€ 443,25€ 1.773,-
1NetwerkadaptersIntel X520-DA2 (E10G42BTDA)€ 101,70€ 101,70
1Geheugen internCrucial CT2K64G56C46U5€ 309,82€ 309,82
2SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 102,90€ 205,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.070,87
Overklokken wordt niet ondersteund op kontron borden. tevens is de turbo power gelimiteerd tot 240W. Ik zou dus persoonlijk voor een goedkopere CPU gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
  • Media VM (Plex)
  • Download VM (Sabnzbd)
  • IPTV VM (Xteve)
Waarom al die dedicated VM's? Lijkt wel of je bent opgegroed met 1 app per VM :D
Je voegt dus behoorlijk wat overhead toe, terwijl dit alles gewoon in Docker containers kan draaien. Dan heb ik het wel over echt Docker, geen k3s. Er zijn voldoende docker compose files te vinden op het internet voor volledige *rrrr stacks.
Dat kan natuurlijk. Kontron K3843 kan vooralsnog volgens de spec max 128GB RAM hebben, verdeeld over 32GB DIMMs. Jouw keuze voor 64GB DIMMs wordt vziw niet ondersteund. Ik zie tenminste geen enkele BIOS update hiervoor.

Voor de Intel CPU is het onduidelijk: Intel specificieerd namelijk nooit het maximum van de CPU, maar relateert dat aan de DIMM groottes. Voorheen stond dit dus op 128GB, en met de komst van 48GB DIMMs is dat 192GB geworden. Geen idee of dat plotseling naar 256GB gaat met 64GB DIMMs.
Als het doel zuinig draaien is (dus lager klokken) dan kun je een eind komen met deze CPU. Overkill is het zeker. Ik zie zo snel niks namelijk wat ook niet op een 8-core kan draaien. Transcoden wordt iha door de hardware (iGPU) gedaan, en die is hetzelfde in de verschillende CPU's.
Kontron K3843 is een industrieel bord. Dus alles standaard qua instellingen. Geen under/overvolt, geen RAM instellingen, etc. Gewoon conform spec van Intel. RAM loopt max op DDR5-4800, en gaat al snel met meerdere sticks - conform spec intel - naar DDR5-4000 en DDR5-3600.

Zonder schijven en met een goede voeding kun je met dit Kontron bord op 3-5W idle uitkomen met een geoptimaliseerd OS (Ubuntu/Debian). Iha halen Proxmox en TrueNAS dat niet, maar onder de 10W moet zeker wel haalbaar zijn met een goede voeding.

Ter referentie:
Ik zit met een K3843-B1 mobo, 13900K, 128GB RAM en 40 Docker containers gemiddeld op 14W. Dat is dan wel met flinke optimalisaties van de containers (healthcheck voorzover mogelijk uit), toewijzing van "drukke" en "lichte" achtergrond containers aan de E-Cores en het maximaliseren van de frequentie per core om het daadwerkelijke verbruik te beperken.

Heel HomeAssistant kan bijv. probleemloos op 1 E-core draaien 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-10 15:55
Mars Warrior schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:23:
Ik zie dat Crucial sinds vandaag ook 2x64GB setjes heeft _/-\o_

Ben benieuwd welke mobo fabrikanten een BIOS update geven en welke CPU’s dit ondersteunen.
Lekker zoveel RAM hoor!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHA0O5wnyR71eL0M55c3PkglnY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IynoRfKWrICIph3gyT0VgSJW.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels de volgende setup draaiend:
asus b650e f gaming wifi (bios 3222 van vorige week)
7950x3d (-16 negative cpu curve). 100W TDP limit op dit moment
2tb 980 pro
4tb 990 pro nvme
4x64gb crucial dimms 4400MT/s cl34 @1.1v. 16gb aan iGPU toegewezen (voor AI spul)
seasonic platinum psu
lege promox met powertop & conservative scheduler

Erg tevreden met 22watt idle.

Eerst nog even flink stress testen en dan ga ik hem verder inrichten met meer ssd's / schijven

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Netjes! Ook qua verbruik voor een AMD CPU.

Het is te zien aan de "free" kolom dat er nog niks draait bij jou 8)

Heel wat van mijn docker containers (zeker de database met 1 miljard rijen) is heel blij met zoveel buff/cache, waardoor er slechts 1,5Gi echt vrij is :9~

Bash:
1
2
3
4
free -h
               total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:           125Gi        49Gi       1,5Gi       1,8Gi        74Gi        72Gi
Swap:          1,9Gi       0,0Ki       1,9Gi

Ben na 2 jaar nog steeds erg blij met deze nieuwe server: stukken zuiniger als de oude server, en stukken meer power als het nodig is. Ik zit nog steeds rond de 500kWh / jaar aan besparing.

kWh prijs is nu 25 cent (gas helaas €1,40), dus ik heb ongeveer al een €250 bespaard. Komende tijd zal dit ff minder zijn door gemiddeld zwaardere belasting, maar dat mag de pret niet drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EpicKip
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-09 09:06
Ik ben van plan een server/mini-pc aan te schaffen voor meerdere zaken:
HA
Frigate, kan volgens mij als plugin in HA (met DoubleTake en Deepstack voor gezichts herkenning)
Opslag van alle camera beelden (via frigate)

Later misschien nog de uitbreiding naar mediaserver.

Voor de gezichtsherkenning heb je vrij veel gpu kracht nodig als ik het goed begrijp, pi's vallen hierbij al af.

Ik zat zelf te denken aan
ODroid 4 Ultra
Coral USB Accelerator (nodig/nuttig voor frigate?)
48GB RAM (hoogste wat mag bij ODroid 4 Ultra volgens de site), ik dacht zelf aan zoiets.

Hier moet dan nog een zigbee stickje bij, een ssd en een harddrive voor de camera beelden (zat te denken aan een enkele van 5tb).

Qua stroom wil ik dat het zuinig is maar een paar euro (<30) per jaar in het totaalbeeld is niet genoeg voor een duurdere aanschaf, anders is de hardware al obsolete voor je het terugverdient hebt.

Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer, setups evenals prijzen lopen hevig uiteen. Ook heb ik hier nog geen ervaring mee, dit zal mijn 1ste thuis servertje worden.

Dus hierbij de vraag: Is wat ik wil haalbaar en is de setup die ik hiervoor in gedachte had voldoende? Iemand nog ideen of aanraders voor me? Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-10 15:55
Mars Warrior schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:09:
Netjes! Ook qua verbruik voor een AMD CPU.

Het is te zien aan de "free" kolom dat er nog niks draait bij jou 8)

Heel wat van mijn docker containers (zeker de database met 1 miljard rijen) is heel blij met zoveel buff/cache, waardoor er slechts 1,5Gi echt vrij is :9~

Bash:
1
2
3
4
free -h
               total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:           125Gi        49Gi       1,5Gi       1,8Gi        74Gi        72Gi
Swap:          1,9Gi       0,0Ki       1,9Gi

Ben na 2 jaar nog steeds erg blij met deze nieuwe server: stukken zuiniger als de oude server, en stukken meer power als het nodig is. Ik zit nog steeds rond de 500kWh / jaar aan besparing.

kWh prijs is nu 25 cent (gas helaas €1,40), dus ik heb ongeveer al een €250 bespaard. Komende tijd zal dit ff minder zijn door gemiddeld zwaardere belasting, maar dat mag de pret niet drukken.
Wat is jouw gemiddelde load / verbuik?

Alles draait nu nog op de "oude" amd 5700g server. Die is wel een stukje zuiniger, maar ook wel een stukje trager. Twijfel of ik de 7950x3d nog verder terug ga klokken om het verbruik onder (lichte) load wat te drukken nog. Met stress -c 32 trekt hij totaal 90 watt uit de stekker. All core speed op 3500MHz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-10 12:56
EpicKip schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:33:
Ik ben van plan een server/mini-pc aan te schaffen voor meerdere zaken:
HA
Frigate, kan volgens mij als plugin in HA (met DoubleTake en Deepstack voor gezichts herkenning)
Opslag van alle camera beelden (via frigate)

Later misschien nog de uitbreiding naar mediaserver.

Voor de gezichtsherkenning heb je vrij veel gpu kracht nodig als ik het goed begrijp, pi's vallen hierbij al af.

Ik zat zelf te denken aan
ODroid 4 Ultra
Coral USB Accelerator (nodig/nuttig voor frigate?)
48GB RAM (hoogste wat mag bij ODroid 4 Ultra volgens de site), ik dacht zelf aan zoiets.

Hier moet dan nog een zigbee stickje bij, een ssd en een harddrive voor de camera beelden (zat te denken aan een enkele van 5tb).

Qua stroom wil ik dat het zuinig is maar een paar euro (<30) per jaar in het totaalbeeld is niet genoeg voor een duurdere aanschaf, anders is de hardware al obsolete voor je het terugverdient hebt.

Ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer, setups evenals prijzen lopen hevig uiteen. Ook heb ik hier nog geen ervaring mee, dit zal mijn 1ste thuis servertje worden.

Dus hierbij de vraag: Is wat ik wil haalbaar en is de setup die ik hiervoor in gedachte had voldoende? Iemand nog ideen of aanraders voor me? Ik hoor het graag!
Frigate staat of valt een beetje met je configuratie hoeveel power en dus energie je nodig. Ik heb Frigate plus nog een berg andere zooi op een Odroid H3 draaien met 16 GB ram en ik heb nog meer dan voldoende capaciteit over (gemiddelde belasting is 25%, zit aan zo’n 14W, dat is incl. een 3.5 inch disk in spindown). Ik heb even overwogen om er meer ram in te prikken, maar dat voegt volgens mij weinig toe qua performance of zuinigheid.

De Coral heb je in principe niet nodig. Ik heb het verbruik en de snelheid gemeten tussen een Coral USB en de iGPU. Onder belasting was de Coral ietsje zuiniger, idle, wanneer er geen/weinig beweging is, de iGPU.

Paar tips, uiteraard afhankelijk van je wensen:
- Gebruik een 2e detectiestream met een lagere resolutie en fFPS.
- Sla alleen ‘events’ op i.p.v. constant opnemen, scheelt ook opslag waardoor je wellicht met alleen een iets grotere SSD uit kunt.
- Maak gebruik van motion masks, verwacht je geen personen in de boom in je tuin? Afdekken die handel, scheelt veel load (bewegende blaadjes)

DeepStack en Compreface heb ik ook even mee gespeeld (op andere hardware ivm missende AVX bij deze CPU), maar voegde voor mij op dat moment weinig toe. Mogelijk is dit inmiddels volwassener geworden, kan je weinig vertellen over de invloed op het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gastje01 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:55:
De Coral heb je in principe niet nodig. Ik heb het verbruik en de snelheid gemeten tussen een Coral USB en de iGPU. Onder belasting was de Coral ietsje zuiniger, idle, wanneer er geen/weinig beweging is, de iGPU.
Even voor de duidelijkheid voor @EpicKip. Ik neem aan dat je met "iGPU" doelt op het gebruik van OpenVINO? Volgens mij hebben "wij" het daar al vaker over gehad, dus vrij zeker dat je daar op doelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-10 12:56
RobertMe schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:26:
[...]

Even voor de duidelijkheid voor @EpicKip. Ik neem aan dat je met "iGPU" doelt op het gebruik van OpenVINO? Volgens mij hebben "wij" het daar al vaker over gehad, dus vrij zeker dat je daar op doelt.
Yes!

Wellicht nog een belangrijke toevoeging dat je de GPU gebruikt voor hardware offloading voor ffmpeg (beweging) en voor het OpenVINO model (detectie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:34

Ankh

|true

Raar issue, ik heb een Odroid H4+ en heb daar nu 2x 5TB disken ingestopt (naast de NVME). Maar 1 disk wilt niet standby gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xEbhjE41lAnrkZDActYbPI_D_4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hQyXlkuyovV2fFfoqGV8Llfb.png?f=user_large
Heb enkel EXT4 geformateerd, voor de rest nog niets gedaan qua mount...
De andere disk gaat wel netjes in standby.
Daarnaast lijkt powertop (los van de WOL van de netwerkkaart) gewoon te werken (?):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdibSliwubuUT2qeIVejbVkVqu8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S4UGvbQjTnRiShrJRDekHhi4.png?f=fotoalbum_large

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:46

bjp

firmware versie anders tussen de schijven?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmage2v
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-10 15:03
@Ankh Misschien draait jbd2/dm-0-8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:34

Ankh

|true

bjp schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:57:
firmware versie anders tussen de schijven?
Is hetzelfde (net gechecked).
Ik zie dat MergerFS ook al actief was, dus misschien de cache laag.
Inderdaad! Via btrace zie ik jbd2/sda1-8 voorbijkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ankh op 14-03-2025 11:53 ]

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick1816
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-08 21:23
Na hier veel gelezen te hebben (dank voor alle info!) wil ik (heel :)) binnenkort ook een home server gaan bouwen en ik hoor graag jullie mening!

Ik denk aan de volgende setup:

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 208,-€ 208,-
1Interne harde schijvenToshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB€ 350,-€ 350,-
1BehuizingenJonsbo C6 Black€ 44,90€ 44,90
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 6,30€ 6,30
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 45,84€ 45,84
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx chromax.black€ 56,70€ 56,70
2VentilatorsNoctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm€ 14,99€ 29,98
1Geheugen internCrucial CT2K32G48C40U5€ 149,77€ 149,77
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 52,55€ 52,55
1SSD'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 168,90€ 168,90
1Overige randapparatuurXP Power VES120PS12€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 1.300,49

Wensen:
  • Laag (idle) verbruik
  • Goede performance wanneer nodig (Jellyfin, spelen met LLM)
  • iGPU (Jellyfin)
  • Compact
  • Zo stil mogelijk
  • Redelijk veel storage, starten met 1 tot 2 grote HDDs, later mogelijk uitbreiden naar 3 tot 4 HDDs
  • Prettig als uitbreiding/upgrades in de toekomst mogelijk zijn (ook daarom geen N100)
Ik wil Ubuntu of Debian Server gaan draaien met MergerFS en Snapraid (eigenlijk 2 HDDs nodig ivm parity data?). Verder vind ik het geen probleem (zelfs erg leuk) om flink te gaan tunen zoals o.a. @Mars Warrior en @mrmrmr

Wat wil ik er o.a. mee gaan doen:
  • Jellyfin / *arrs
  • Immich
  • Calibre / Calibre Web
  • Lyrion Media Server (voorheen Logitech Media Server)
  • Ik heb Home Assistant al draaien op een Rpi4, mogelijk laat ik dit zo. Al weet ik qua verbruik nog niet zo goed wat handig is, ook i.v.m. de USB devices die nu op de Rpi4 zijn aangesloten. Sowieso wil ik Grafana / InfluxDB op de home server gaan draaien en koppelen met HA.
  • Backup en sync
  • Mogelijk Nextcloud
  • Mogelijk PiHole
  • Redelijk wat Docker containers voor allerlei kleinere taken en ook experimenten zoals LLM en development
Twijfels en vragen:
  • Qua behuizing heb ik eerst gekeken naar de Inter-Tech IM-1 Pocket maar die past niet goed in onze meterkast. Ik denk dat ik met een HDD cage i.c.m. de Jonsbo C6 ook in te toekomst wel naar max. 3 of 4 HDDs kan. Wat denken jullie hiervan? Ik twijfel om al direct te starten met 2 HDDs maar ook met één HDD heeft het geheel al een mooi prijskaartje :)
  • Is de Toshiba MG10 HDD een goed idee of zijn er betere alternatieven? Naast verbruik is een laag geluidsniveau voor mij ook belangrijk en juist daarover heb ik wel wat klachten gezien.
  • Is de picoPSU 160XT een geschikte keuze (ivm meerdere HDDs)? Verder zie ik dat deze gecombineerd wordt met zowel 120W als 150W Leicke adapters, wat is jullie mening hierover? En is de XP Power (geen 150W) echt de meerprijs en moeilijkere verkrijgbaarheid waard?
  • Heb ik nog een picoPSU PCI bracket nodig of een Molex Mini-Fit JR kabel (boven 120W?)?
  • Zijn Samsung 980 Pro NVME en het Crucial geheugen goede keuzes ook qua verbruik? Ik kan dit moeilijk terugvinden behalve dat de 980 Pro wel zuiniger lijkt dan de 990.
  • Heeft het nog zin om er nog een extra NVME bij te plaatsen als cache? Ik denk namelijk dat ik nog wel wat heb liggen.
  • Is een spindown van de HDDs tegenwoordig veilig en dus vaak mogelijk?
  • Ik twijfel over de koeling. Wat heb ik echt nodig als ik en een laag verbruik en een stille server wil? Ik ga o.a. de Turbo boost uitzetten, de P-cores begrenzen en zoveel mogelijk alleen E-cores gebruiken.
  • Mis ik nog iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik draai met de Intel box cooler op een i7-14700. Met alle limieten dat je plant, is dat zeker genoeg.

met 1 case fan op low (eventueel dynamisch gestuurd op een temperatuur via moederbord) heb je ook genoeg airflow. De mijne valt zelf stil als er weinig te beleven valt. Natuurlijke convectie is genoeg voor lage wattage. Ik heb een basic FractalDesign Focus G als doos.

Je voeding is ook "fanless" dus i.v.m. geluid ga je echt top uitkomen.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
Lijkt erg op het systeem dat ik wil gaan samenstellen binnenkort 🙂

De 13500 boxed heeft een koeler meegeleverd (was ik zelf ook vergeten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Nick1816 geen extra fans nodig. Bijgeleverde intel stock cooler is genoeg en stil. Voor extra ventilatie in de behuizing ik gebruik 0-rpm fan (die staat stil en start alleen als MB temp. boven 30 gaat).

Persoonlijk vind ik de C6-behuizing te lek, er komt veel stof in. Ik geef de voorkeur aan een gesloten behuizing, met een filter op de inlaat en een uitlaat ergens erboven.

Qua adapter, als je naar de tests kijkt, lijkt dat Leicke gaat ~1W meer verbruiken dan XP power, als je onder 10W idle draait. (Bij 20W het is 2-3W extra, etc.) Of het de meerprijs waard, is aan jou.

[ Voor 8% gewijzigd door andru123 op 14-03-2025 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nick1816 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:30:
Twijfels en vragen:
[list]
• Qua behuizing heb ik eerst gekeken naar de Inter-Tech IM-1 Pocket maar die past niet goed in onze meterkast. Ik denk dat ik met een HDD cage i.c.m. de Jonsbo C6 ook in te toekomst wel naar max. 3 of 4 HDDs kan. Wat denken jullie hiervan? Ik twijfel om al direct te starten met 2 HDDs maar ook met één HDD heeft het geheel al een mooi prijskaartje :)
Hoe minder aangesloten 3.5" hard disks, hoe beter. Gebruik bijvoorbeeld geen RAID en lange termijn storage van data kan beter via USB3 tijdelijk worden aangesloten. Draaiende backup is ronduit onzuinig.
• Is de Toshiba MG10 HDD een goed idee of zijn er betere alternatieven? Naast verbruik is een laag geluidsniveau voor mij ook belangrijk en juist daarover heb ik wel wat klachten gezien.
Een goede hard disk heeft een laag opstartvermogen nodig (het starten van disks kost veel energie) en een laag idle vermogen. Sommige Seagate disks spinnen in stappen down om nog meer energie te besparen, maar de vraag is hoe dat in de praktijk zal werken. De bron die ik hiervoor gebruik zijn de laatste reviews van hardwareluxx.de en oudere reviews van hardwareluxx.de.

Geluid kan worden versterkt door een match met de eigentrilling van de omgeving. Zaak is dat contact te voorkomen. Een hard disk op een bureablad met veel holtes zoals gefineerd spaanplaat kan een bromgeluid veroorzaken, zodra de hard disk wordt opgetild (schadelijk: niet doen!) zal het geluid verdwijnen.

Zie de geluidmeetresultaten van hardwareluxx (links hierboven) voor geluidproductie van grote disks. Toshiba is stiller dan WD. Seagate maakt het minste geluid blijkt uit de test onder last.
• Is de picoPSU 160XT een geschikte keuze (ivm meerdere HDDs)? Verder zie ik dat deze gecombineerd wordt met zowel 120W als 150W Leicke adapters, wat is jullie mening hierover? En is de XP Power (geen 150W) echt de meerprijs en moeilijkere verkrijgbaarheid waard?
Het vermogenvraagstuk heeft diverse aspecten. Als je idle verbruik lager is dan 40W heeft een AC/DC adapter en een PicoPSU voordeel. Als het idle verbruik onder 10W DC zou zijn, dan is er een relatief groot efficiëntiegat met zelfs de zuinigste verkrijgbare ATX. De operationele kosten gaan omlaag.

Adapters worden bij vermogen hoger dan 120W minder efficiënt. De XP Power VES120PS12 120W 12V is een van de beste adapters die ik ken. Je betaalt voor zuinigheid, stabiliteit en kwaliteit. Ik gebruik deze voeding 24x7, het blijkt zeer stabiel.

Met een goede adapter kun je direct 12V gebruiken van voor bijvoorbeeld het opstarten van disks. Dat kan door de voedingskabel aan te passen (solderen met zuurvrij soldeervloeistof en een nette krimpkous). Het benodigde idleverbruik volgens de test van hardwareluxx is 4,16*4= 16,64W. Dan kom je op een idle verbruik vanaf circa 22W. Het benodigde idle verbruik zal circa 25W per disk zijn voor alleen 12V.
Formeel kun je 2 a 3 disks (50 a 75W DC) starten met een 120W adapter+PicoPSU-160XT combo. Omdat er verschil is in piekvermogen en opstartmoment, kun je proberen er meer te starten.

In mijn anecdotische ervaring kun je veel meer disks starten, maar je hebt dan geen garantie dat het altijd probleemloos gaat. Het kan dan bijvoorbeeld gebeuren dat de disk opnieuw probeert te starten.
• Heb ik nog een picoPSU PCI bracket nodig of een Molex Mini-Fit JR kabel (boven 120W?)?
Inbegrepen bij 150 of 160-XT. Niet aanwezig in de 80 en 120 versies. Vermijd WI (wide input) modellen. Die zijn minder zuinig en bedoeld voor auto's. Een Molex Mini-Fit jr kabel zorgt voor een stabiele stroomvoorziening (zoek op Molex in dit topic). Die gebruik ik standaard bij 120W adapters.
• Zijn Samsung 980 Pro NVME en het Crucial geheugen goede keuzes ook qua verbruik? Ik kan dit moeilijk terugvinden behalve dat de 980 Pro wel zuiniger lijkt dan de 990.
Tweakers voert tests uit die er redelijk betrouwbaar uitzien.
• Heeft het nog zin om er nog een extra NVME bij te plaatsen als cache? Ik denk namelijk dat ik nog wel wat heb liggen.
Misschien kan iemand die dat al heeft er wat over zeggen.
• Is een spindown van de HDDs tegenwoordig veilig en dus vaak mogelijk?
Ik denk dat de verhalen vooral gerelateerd zijn aan instellingen die veroorzaken dat disks elke zoveel seconden in spin down gaat en dan weer opgestart wordt. Dan kom je op den duur op miljoenen keren. Daar ligt de grens. Gebruik dus veilige instellingen, bijvoorbeeld eens per 30 minuten. Zie de topic start onder tips, kopje hdparm.
• Ik twijfel over de koeling. Wat heb ik echt nodig als ik en een laag verbruik en een stille server wil? Ik ga o.a. de Turbo boost uitzetten, de P-cores begrenzen en zoveel mogelijk alleen E-cores gebruiken.
Een meterkast is doorgaans een afgesloten ongeventileerde ruimte, dan probeer je op den duur iets te koelen met warme lucht. Dat werkt natuurlijk niet zo goed, het kost dan meer energie en levert minder koelvermogen. De elementen die voor warmte zorgen zijn de processor en de hard disks. Probeer een alternatieve goed geventileerde locatie te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick1816
Top al die snelle reacties! Thanks!
bjp schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:57:
ik draai met de Intel box cooler op een i7-14700. Met alle limieten dat je plant, is dat zeker genoeg.

met 1 case fan op low (eventueel dynamisch gestuurd op een temperatuur via moederbord) heb je ook genoeg airflow. De mijne valt zelf stil als er weinig te beleven valt. Natuurlijke convectie is genoeg voor lage wattage. Ik heb een basic FractalDesign Focus G als doos.

Je voeding is ook "fanless" dus i.v.m. geluid ga je echt top uitkomen.
Een andere reden waarom ik de Noctua CPU fan had toegevoegd is omdat ik niet zeker weet of de stock cooler niet te hoog is. Maar nu ik dit zo lees ga ik de Noctua weglaten. Ik weet nog niet zeker of ik één of twee case fans ga doen, de Jonsbo C6 is volgens mij geen thermisch wonder.
Ik heb even gekeken maar de FractalDesign Focus G is wel echt een stuk groter. :)
davasch schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:58:
Lijkt erg op het systeem dat ik wil gaan samenstellen binnenkort 🙂

De 13500 boxed heeft een koeler meegeleverd (was ik zelf ook vergeten).
Leuk nog een! Ik wist wel dat er een cooler bij zit maar ik heb meestal weinig vertrouwen in stock coolers (herrie en matige performance) maar dit wordt natuurlijk geen game pc...
andru123 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:10:
@Nick1816 geen extra fans nodig. Bijgeleverde intel stock cooler is genoeg en stil. Voor extra ventilatie in de behuizing ik gebruik 0-rpm fan (die staat stil en start alleen als MB temp. boven 30 gaat).

Persoonlijk vind ik de C6-behuizing te lek, er komt veel stof in. Ik geef de voorkeur aan een gesloten behuizing, met een filter op de inlaat en een uitlaat ergens erboven.

Qua adapter, als je naar de tests kijkt, lijkt dat Leicke gaat ~1W meer verbruiken dan XP power, als je onder 10W idle draait. (Bij 20W het is 2-3W extra, etc.) Of het de meerprijs waard, is aan jou.
Top! Dan ga ik voor de stock cooler en kan de Noctua in de shop blijven. Wat betreft de 0 RPM case fans: dat lijkt me wel een goed idee maar zijn de Noctua NF-P14S dat ook niet? Die kunnen via PWM ook naar 0 RPM maar hebben wel een minimum van 350 RPM als ze draaien. Ik kwam op de Noctua's uit omdat ze volgens mij vrij stil en voordelig zijn.

De Jonsbo C6 lijkt mij inderdaad ook behoorlijk lek al zit er wel mesh in volgens mij. Een redelijk gesloten kast lijkt mij ook beter maar ken je een alternatief met ongeveer dezelfde afmetingen? Veel mATX kasten zijn voor mijn doel vooral vaak te lang. Sommige zijn zo klein dat ik niet weet of ik de HDDs kwijt kan.

Als de XP Power zo'n 10% efficiënter is (vooral bij lage belasting) ga ik er nogeens over nadenken. Ik twijfelde vooral over de 120W voedingsadapter i.c.m. de picoPSU 160XT.
Ook moet ik even uitzoeken hoe het precies zit met de aansluiting van de XP Power aan de picoPSU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick1816
mrmrmr schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:25:
Hoe minder aangesloten 3.5" hard disks, hoe beter. Gebruik bijvoorbeeld geen RAID en lange termijn storage van data kan beter via USB3 tijdelijk worden aangesloten. Draaiende backup is ronduit onzuinig.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ja dat begrijp ik maar naast dat ik redelijk veel data wil kunnen opslaan heb ik er eigenlijk niet zo'n zin in om te slepen met een backup disk. Ik denk daarbij ook aan de parity data van SnapRAID. Omdat ik geen RAID wil gebruiken kies ik verder voor MergerFS waardoor niet alle disks altijd aan gaan. Mogelijk kan ik dit dmv een cache NVME nog verder beperken.
Een goede hard disk heeft een laag opstartvermogen nodig (het starten van disks kost veel energie) en een laag idle vermogen. Sommige Seagate disks spinnen in stappen down om nog meer energie te besparen, maar de vraag is hoe dat in de praktijk zal werken. De bron die ik hiervoor gebruik zijn de laatste reviews van hardwareluxx.de en oudere reviews van hardwareluxx.de.

Geluid kan worden versterkt door een match met de eigentrilling van de omgeving. Zaak is dat contact te voorkomen. Een hard disk op een bureablad met veel holtes zoals gefineerd spaanplaat kan een bromgeluid veroorzaken, zodra de hard disk wordt opgetild (schadelijk: niet doen!) zal het geluid verdwijnen.

Zie de geluidmeetresultaten van hardwareluxx (links hierboven) voor geluidproductie van grote disks. Toshiba is stiller dan WD. Seagate maakt het minste geluid blijkt uit de test onder last.
Ik ga die bronnen nog even goed (dubbel) checken. Ik heb ook video's gezien van HDDs die getest werden door hardwareluxx en daarin leken me de Toshiba's best wel luid. Andere schijven waren overigens ook zeker niet stil. Is dit iets wat bij grote HDDs meer voor komt?

Een goede kast is mogelijk dus ook niet onbelangrijk?
Het vermogenvraagstuk heeft diverse aspecten. Als je idle verbruik lager is dan 40W heeft een AC/DC adapter en een PicoPSU voordeel. Als het idle verbruik onder 10W DC zou zijn, dan is er een relatief groot efficiëntiegat met zelfs de zuinigste verkrijgbare ATX. De operationele kosten gaan omlaag.

Adapters worden bij vermogen hoger dan 120W minder efficiënt. De XP Power VES120PS12 120W 12V is een van de beste adapters die ik ken. Je betaalt voor zuinigheid, stabiliteit en kwaliteit. Ik gebruik deze voeding 24x7, het blijkt zeer stabiel.

Met een goede adapter kun je direct 12V gebruiken van voor bijvoorbeeld het opstarten van disks. Dat kan door de voedingskabel aan te passen (solderen met zuurvrij soldeervloeistof en een nette krimpkous). Het benodigde idleverbruik volgens de test van hardwareluxx is 4,16*4= 16,64W. Dan kom je op een idle verbruik vanaf circa 22W. Het benodigde idle verbruik zal circa 25W per disk zijn voor alleen 12V.
Formeel kun je 2 a 3 disks (50 a 75W DC) starten met een 120W adapter+PicoPSU-160XT combo. Omdat er verschil is in piekvermogen en opstartmoment, kun je proberen er meer te starten.

In mijn anecdotische ervaring kun je veel meer disks starten, maar je hebt dan geen garantie dat het altijd probleemloos gaat. Het kan dan bijvoorbeeld gebeuren dat de disk opnieuw probeert te starten.
Goede info, ik ga hier nog wat beter naar kijken. Ik twijfelde vooral ook over de combinatie van een 120W voedingsadapter met een picoPSU 160XT. Maar een 120W adapter mag mogelijk kortstondig ook "overbelast" worden?

Kan het Kontron moederbord misschien ook garanderen (of zo ingesteld worden) dat de schijven niet allemaal tegelijk opgestart worden? Of is dat niet nodig?
Inbegrepen bij 150 of 160-XT. Niet aanwezig in de 80 en 120 versies. Vermijd WI (wide input) modellen. Die zijn minder zuinig en bedoeld voor auto's. Een Molex Mini-Fit jr kabel zorgt voor een stabiele stroomvoorziening (zoek op Molex in dit topic). Die gebruik ik standaard bij 120W adapters.
Ik ben dit eerder tegengekomen, maar ik realiseerde me niet dat deze kabel met de 150 en 160XT meegeleverd wordt.
Is dit ook de voedingskabel aanpassing die je hierboven benoemt?
Tweakers voert tests uit die er redelijk betrouwbaar uitzien.
Top, dan ga ik denk ik gewoon voor de Samsung 980 Pro
Misschien kan iemand die dat al heeft er wat over zeggen.
Ik ga gewoon lekker zelf spelen met een cache NVME :) Ik heb al wel wat gevonden wat zou moeten werken i.c.m. MergerFS.
Ik denk dat de verhalen vooral gerelateerd zijn aan instellingen die veroorzaken dat disks elke zoveel seconden in spin down gaat en dan weer opgestart wordt. Dan kom je op den duur op miljoenen keren. Daar ligt de grens. Gebruik dus veilige instellingen, bijvoorbeeld eens per 30 minuten. Zie de topic start onder tips, kopje hdparm.
Top dat is een geruststelling. Verder heb ik het stukje over hdparm natuurlijk weer gemist... |:(
Een meterkast is doorgaans een afgesloten ongeventileerde ruimte, dan probeer je op den duur iets te koelen met warme lucht. Dat werkt natuurlijk niet zo goed, het kost dan meer energie en levert minder koelvermogen. De elementen die voor warmte zorgen zijn de processor en de hard disks. Probeer een alternatieve goed geventileerde locatie te vinden.
Dat klopt al is die van ons niet geheel afgesloten. Ik heb wel een andere locatie, maar omdat ik nog bezig ben met de aanleg van LAN-kabels etc (iets met verbouwing, ander topic... :) ) is die ook zeker niet ideaal. Plus ik heb nu alle automation spullen al in de meterkast. Dus ik zou vooral willen beginnen in de meterkast maar kan op termijn zeker uitwijken, overigens zou ik dan nog steeds een zo klein mogelijke (maar geschikte) home server kast willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nick1816 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:39:
Ja dat begrijp ik maar naast dat ik redelijk veel data wil kunnen opslaan heb ik er eigenlijk niet zo'n zin in om te slepen met een backup disk. Ik denk daarbij ook aan de parity data van SnapRAID.
RAID is geen backup! Als je huis afbrand, de bliksem inslaat, het huis onderwater staat, de voeding (/adapter of PicoPSU) stuk gaat, de boel gestolen wordt, een cryptolocker alle data versleuteld, je een bestand per ongeluk verwijderd, ... heb je niks noppes nada aan RAID. Het enige waar RAID tegen beschermd is "offline tijd" in het geval van de uitval van een (/twee / drie / ..., afhankelijk van aantal parity disks of RAID10 opzet) disks. Maar dat is dus maar één scenario. Terwijl een backup tegen veel meer van die scenario's kan beschermen. (Zeker een off site backup dus).

Overigens draai ik ook mijn HDDs in RAIDZ1 (ZFSs RAID5 single parity dus). Maar dat is meer "omdat het kan". En van de zaken die er toe doen heb ik ook off site backup. En de Linux ISOs moet ik dan desnoods maar opnieuw downloaden. En wat voorheen mijn "server/NAS" was is nu mijn NAS. Met een SSD only mini PCtje als server. Daardoor kan die grote bak met 3x 3,5" HDDs ook alleen on-demand worden ingezet, en die demand kan er bv ook maar eens per maand zijn. Dan zijn de operating costs van die HDDs weer niet zo duur (uitgerekend naar verbruik/kosten in een maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick1816
RobertMe schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:02:
RAID is geen backup! Als je huis afbrand, de bliksem inslaat, het huis onderwater staat, de voeding (/adapter of PicoPSU) stuk gaat, de boel gestolen wordt, een cryptolocker alle data versleuteld, je een bestand per ongeluk verwijderd, ... heb je niks noppes nada aan RAID. Het enige waar RAID tegen beschermd is "offline tijd" in het geval van de uitval van een (/twee / drie / ..., afhankelijk van aantal parity disks of RAID10 opzet) disks. Maar dat is dus maar één scenario. Terwijl een backup tegen veel meer van die scenario's kan beschermen. (Zeker een off site backup dus).

Overigens draai ik ook mijn HDDs in RAIDZ1 (ZFSs RAID5 single parity dus). Maar dat is meer "omdat het kan". En van de zaken die er toe doen heb ik ook off site backup. En de Linux ISOs moet ik dan desnoods maar opnieuw downloaden. En wat voorheen mijn "server/NAS" was is nu mijn NAS. Met een SSD only mini PCtje als server. Daardoor kan die grote bak met 3x 3,5" HDDs ook alleen on-demand worden ingezet, en die demand kan er bv ook maar eens per maand zijn. Dan zijn de operating costs van die HDDs weer niet zo duur (uitgerekend naar verbruik/kosten in een maand).
Dat weet ik. Ik heb ook niet alles aangegeven anders wordt het wel een hele lange lijst. Maar wel goed dat je het aangeeft!
Ik ga überhaupt geen RAID gebruiken (MergerFS is geen RAID). Ik gebruik ook een off site backup en daarnaast cloud backup. Maar dat alles is wel geautomatiseerd. Ik zie nog weleens backup oplossingen langskomen met een USB disk en dan één thuis of ergens anders en één mee onderweg, ik bedoelde meer dat ik dat dus niet van plan ben :)
Iets waar ik nog wel even naar wil gaan kijken is encrypted disks á la Bitlocker voor het geval het zaakje gestolen wordt etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nick1816 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:15:
..zijn de Noctua NF-P14S dat ook niet? Die kunnen via PWM ook naar 0 RPM maar hebben wel een minimum van 350 RPM als ze draaien. Ik kwam op de Noctua's uit omdat ze volgens mij vrij stil en voordelig zijn.
ah leuk, wist ik niet dat noctua fan kan helemaal stoppen bij 0%. Staat niet bij tweakers vermeld. Ik zou liever die noctua gekozen, de silverstone is vrij luid.
Mesh ≠ filter. Stof komt zo naar binnen door de mesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick1816
andru123 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 05:41:
[...]
ah leuk, wist ik niet dat noctua fan kan helemaal stoppen bij 0%. Staat niet bij tweakers vermeld. Ik zou liever die noctua gekozen, de silverstone is vrij luid.
Mesh ≠ filter. Stof komt zo naar binnen door de mesh.
Ik wist het ook niet, dankzij je opmerking er even naar gekeken en blijkbaar was het (onbewust) een prima keuze :D

Ik ga kijken naar een andere behuizing (en andere locatie). Iemand nog een tip voor een fijne kast? Mag eventueel een beetje groter zijn als ik het systeem toch niet in de meterkast ga zetten.
Misschien toch de Inter-Tech IM-1 Pocket?

@mrmrmr & @RobertMe
Ik ben nog aan het kijken naar backup via USB, hoe anderen dit doen en of het voor mij ook zou kunnen werken ;)
Ik was overigens niet van plan om de backup op hetzelfde systeem te doen maar wil wel de parity data van SnapRAID op een andere HDD hebben.
De backup wilde ik eerst alleen in de cloud doen, misschien is een (encrypted) external drive/stick voor belangrijke data daarnaast ook een goed idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik wil hier geen grote discussie aanwakkeren, maar dat RAID geen backup is weten velen wel.

Maar om het advies dan te geven geen RAID te gebruiken vanwege zuinigheid, en af en toe een USB3 schijfje aan te sluiten voor lange termijn opslag (als in data die je niet kwijt wil), dat vind ik bijzonder slecht advies. Dat gaan veel mensen een keer vergeten en er kunnen lange tussenpozen zitten tussen snapshot momenten. En bovendien, als je huis afbrand, dan mag je blij zijn om je kinderen, huisdieren en portemonnee mee te nemen. Hoewel die laatste is ook optioneel. Dat backup schijfje zou ik niet in mijn nachtkastje leggen.

We bouwen hier op zijn eerste plaats een server, met zuinig als bijvoegelijk naamwoord. Daarin kan je keuzes maken maar in mijn optiek niet een die het hoofddoel opoffert. Als ik wekelijks data wil kopieren naar een USB3 schijf kan ik dat ook vanaf mijn desktop PC doen. Maar dan is het geen server toepassing meer. Op z'n hoogst een rsync scriptje die actief wordt zodra je een bepaalde schijf inplugt, maar dat kan je ook op een desktop PC instellen.

Ik verwacht van een server dat deze elke nacht zijn backups maakt naar iets als een STACK, Backblaze, enzovoort. De schijven zitten in de server en zijn altijd beschikbaar. Disk powerdown mag natuurlijk altijd in afweging worden genomen tov slijtage op de schijf.

Waar ik wel mee eens ben is dat minder schijven simpelweg beter is. Kwestie van "best in slot" idee, je wilt simpelweg zoveel mogelijk TB hebben ronddraaien per Watt. En het kan ook kosten besparen met grotere server kasten of extra SATA controllers. RAID doet wel enig compromis op kosten/GB en Watt/GB, maar wel met het voordeel dat je de diskpool kan rebuilden (ipv handmatig data terugzetten van backups) wanneer er een schijf defect raakt. Wederom: server.

Iets wat Unraid doet kan voor thuis ook een interessante optie zijn, als dat betekent dat er minder schijven continu uurtjes draaien. Maar ik zoek dan eigenlijk nog een combinatie van Unraid en ZFS: eentje die wel pools flexibel laat uitbouwen, maar die tegelijk ook software checksums en scrubs doet om data integriteit op een goede manier te bewaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
Ik heb er nog niet zelf mee gewerkt, maar Unraid ondersteunt volgens mij nu ook ZFS. Als ik het goed begrepen heb werkt dat dan per individuele disks die je vervolgens aan je Unraid array kan toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Hans1990 We zullen het wel niet eens worden, maar ik kijk naar een thuisserver als een computer die geschikt is voor thuis. Het hoeft helemaal niet de functies van een professionele server te hebben. Dat is logisch, want de belangen liggen compleet anders. Thuis is geen sprake van verlies arbeidsuren (€€€) van vele medewerkers als de server down is. Of dat een bedrijf er slecht op komt te staan.

Risico = kans x verlies

Als een van beide, of alle twee laag is, is het risico laag. Voor de meeste thuisservers zal het risico laag zijn omdar zowel de kans als het verlies laag zal zijn. Maatregelen worden afgestemd op het risico. Is een dagelijkse backup wel per se nodig? Wat zit daar nou eigenlijk voor verschil in? Emails en downloads? Email staat tegenwoordig ook op de server (imap).

Hoe je het gewend bent op je werk is dus geen verplichte template voor thuis. Je moet de risico analyse opnieuw maken en op basis daarvan beslissingen nemen. Ik raad aan om USB3 voor backup te gebruiken, daar is volgens mij niets mis mee. Die kun je met een schakelaar aan en uit zetten. Je kunt zelfs automatiseren dat die op tijd aan en uit gaat als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nick1816 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:21:
Ik ga kijken naar een andere behuizing (en andere locatie). Iemand nog een tip voor een fijne kast? Mag eventueel een beetje groter zijn als ik het systeem toch niet in de meterkast ga zetten.
Misschien toch de Inter-Tech IM-1 Pocket?
ja dat is lastig, een compact kast voor thuisserver. Meeste kasten zijn ontworpen om de ruimte voor videocard te garanderen. Als je geen last van stof hebt, mesh kast is ook prima. Ik hou niet van stofzugen, dus mijn electronica ziet na jaar of 10 als in deze papier over failure rate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:36
mrmrmr schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:47:
Email staat tegenwoordig ook op de server (imap).
Maar als je zelf de IMAP server draait dan heb je toch nood aan die back-ups. :X

Er zijn verschillende gradaties van zuinige servers, en iedereen moet voor zichzelf beslissen welke gradatie er voor hun het best past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:47:
@Hans1990 We zullen het wel niet eens worden, maar ik kijk naar een thuisserver als een computer die geschikt is voor thuis. Het hoeft helemaal niet de functies van een professionele server te hebben. Dat is logisch, want de belangen liggen compleet anders. Thuis is geen sprake van verlies arbeidsuren (€€€) van vele medewerkers als de server down is. Of dat een bedrijf er slecht op komt te staan.

Risico = kans x verlies

Als een van beide, of alle twee laag is, is het risico laag. Voor de meeste thuisservers zal het risico laag zijn omdar zowel de kans als het verlies laag zal zijn. Maatregelen worden afgestemd op het risico. Is een dagelijkse backup wel per se nodig? Wat zit daar nou eigenlijk voor verschil in? Emails en downloads? Email staat tegenwoordig ook op de server (imap).

Hoe je het gewend bent op je werk is dus geen verplichte template voor thuis. Je moet de risico analyse opnieuw maken en op basis daarvan beslissingen nemen. Ik raad aan om USB3 voor backup te gebruiken, daar is volgens mij niets mis mee. Die kun je met een schakelaar aan en uit zetten. Je kunt zelfs automatiseren dat die op tijd aan en uit gaat als je dat zou willen.
Note to self: iets minder gestrekt been er in :z

Ik denk dat we iets andere blik hebben voor wat we met een server willen bereiken. In mijn optiek levert een server mij veel tijd-/aandachtbesparing op omdat het zaken voor mij automatiseert. Daar wil ik zo min mogelijk aan tekort doen. Backups zijn geautomatiseerd, mijn bestanden worden over meerdere systemen gesynchroniseerd, media is snel/altijd toegankelijk, en zoveel mogelijk in beheer zodat ik zelf keuzes kan maken welke software/media ik wel of niet nuttig.

Mijn definitie van server systeem is wellicht dan iets meer enterprise (ook al ben ik niet werkzaam in die wereld). Je kan ook concessies doen in belang van stroomgebruik. Voor mensen die een kastje willen om series van te streamen en HA op te draaien, dan hoeft het inderdaad niet zo'n high standard te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat betreft het automatisch schakelen van een USB device (die uit zichzelf aangaat) met eigen voeding: dat kan met een tijdschakelaar. Daar zit natuurlijk wel een nadeel aan, het heeft een eigenverbruik. Het is verstandig de drive stabiel te plaatsen en een model met automatische slaapstand te kiezen.

Het verbruik van een Ansmann AES4 (modelnummer 1260-0006) tijdschakelaar die ik heb is 0,7W AC. De operationele prijs van deze automatisering is dus 0,7 * € 3 * 5 jr = € 10,50. De aanschaf van deze tijdschakelaar is ongeveer € 15. De vereenvoudigde (excl. afschrijving en rente) totaalprijs is dan € 25,50.

Een diepgaander tweaker-alternatief is het misschien mogelijk de computer een relais te laten schakelen met lager verbruik. Een USB controlled 230V switch valt mogelijk af vanwege het verbruik. RS232 of i2c?

Saillant is dat de Ugreen 20611 externe behuizing met aan/uit schakelaar die ik heb (met ASM225CM SATA controller chip) met een adapter geleverd wordt waarvan het modelnummer me bekend voorkomt: FJ-SW126G-1202000E (12.0V / 2A / 24W). Dat lijkt sterk op Leicke's modelnummers van de laatste jaren. De producent van de 24W adapter is Shenzen Fujia Appliance Co. Ltd. Misschien is dat de producent van de meer recente Leicke adapters? Er zijn inderdaad TüV certificaten te vinden voor het Leicke merk van deze Chinese producent. De 24W adapter verbruikt zeer weinig in standby, zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-10 22:23
Frustratie al om :-)

Gisteren Truenass VM proberen te installeren.
PCI Device passthrough van de sata controller

Vele gekke reboots verder, ben ik er mee gestopt. Als ik de PCI Device weg haalde, leek alles stabiel.

Verbruik was direct 2 watt extra. Maar de frustraties blijven :-)
Want nu heb ik de passthrough weg gehaald, de TrueNas VM verwijderd en de 2 watt is gebleven.
Ik heb het idee dat Home Assistant extra verbruikt.

Voorheen had ik ongeveer 1,3% CPU verbruik in de HA VM
Nu heb ik ongeveer 6,6% CPU verbruik in de HA VM

Hebben jullie enig idee? Ik ben van plan misschien een backup te maken van HA en opnieuw te installeren. Maar het scheelt veel als ik dit niet hoef te doen ;-)

--edit--

RAM Usage is gezakt van 3,25GiB naar 1,6GiB
Opvallen dat die juist gehalveerd is.

--edit--
Nieuwe VM gemaakt nadat ik de originele HAOS VM stop had gezet.

Verbruik via de vaker genoemde zigbee plug, platte lijn 7watt.
Wat voorheen kleine piekjes rondom de 4,5 watt was.
CPU verbruik 4,4 a 5%
RAM na install 3,5 a 3,7GiB van de 4GiB
RAM na reboot 1,65GiB van de 4GiB

Ofwel, geen verschil

--edit--
Vannacht zelfs naar 9 watt basis gegaan :-(

[ Voor 24% gewijzigd door RedRayMann op 17-03-2025 07:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
mrmrmr schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 01:42:
@Murcielago
Elk van de 2.5" disks verbruikt 3,75W, in totaal maximaal 22,5W als het piekverbruik tijdens opstarten zou samenvallen en 5,1W idle.

Het moederbord verbruikt circa 40W tijdens opstarten. Er dus wel ruimte ter grootte van 27,5W.

Er komt nog een ASRock ASM1166 SATA controller bij die ASPM ondersteunt. Daarvan ken ik het piekverbruik niet, het zou aan idle enkele Watts toevoegen.

Tegenwoordig zijn er grote disks die een betere W per TB verhouding hebben. Zie topic start, daar staat een link naar een test van deze disks.

Een 22TB Toshiba MG10F bijvoorbeeld verbruikt maximaal 30W in de piek (vooral 12V). Hopelijk lukt het zo'n disk op te starten. De PicoPSU voeding kan voor een korte duur iets meer leveren dan het label aangeeft. Mocht het niet voldoende zijn kan een tweaker de 12V lijn naar de disk kunnen aanpassen, direct van een goede adapter zoals een FSP084-AHAN3. Dat kan netjes met solderen en krimpkousen.
Bedankt voor he advies. Ik heb een noname ASM1166 gekocht. Het verbruik is gestegen van 6,8 naar 7,5 watt zonder extra schijven. Het gemeten piekverbruik ligt bij opstarten rond de 40 watt. Er is dus nog flink wat ruimte.

Die ga ik nog uitbreiden met twee extra seagate 5tb 2,5” schijven die ik al had. Mochten ergens goed geprijsde Toshiba’s zijn, dan druk ik die erbij als laatste vier.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:10
Hans1990 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 00:09:
[...]

Note to self: iets minder gestrekt been er in :z

Ik denk dat we iets andere blik hebben voor wat we met een server willen bereiken. In mijn optiek levert een server mij veel tijd-/aandachtbesparing op omdat het zaken voor mij automatiseert. Daar wil ik zo min mogelijk aan tekort doen. Backups zijn geautomatiseerd, mijn bestanden worden over meerdere systemen gesynchroniseerd, media is snel/altijd toegankelijk, en zoveel mogelijk in beheer zodat ik zelf keuzes kan maken welke software/media ik wel of niet nuttig.

Mijn definitie van server systeem is wellicht dan iets meer enterprise (ook al ben ik niet werkzaam in die wereld). Je kan ook concessies doen in belang van stroomgebruik. Voor mensen die een kastje willen om series van te streamen en HA op te draaien, dan hoeft het inderdaad niet zo'n high standard te zijn.
Je bent niet de enige die thuis een iets meer enterprise-y server wil hebben voor leuk en praktisch. Ik focus me ook iets meer op dingen als datazekerheid (automatische backups, off-site sync, ZFS+ECC) -beschikbaarheid (raidz2 pool met slog devices, all nvme app-storage) en -publicatie (webapps in containers in een VM). Daarnaast vind ik het out-of-band beheer praktisch, aangezien ik twee kleine dochters heb die nog wel eens op de aan-uit-knop douwen heb ik die niet aangesloten en kan ik dus ipmi gebruiken voor dergelijke zaken.

Tegelijk kom je dan in een segment dat niet meer per se het allerzuinigste is, maar ik vind het toch belangrijk om met de eisen die ik heb zo zuinig mogelijk te zijn. Juist die informatie vinden is nog lastiger dan 'gewoon' zeer zuinig is mijn ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedRayMann schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:20:
Frustratie al om :-)
Ik heb het idee dat Home Assistant extra verbruikt.

Voorheen had ik ongeveer 1,3% CPU verbruik in de HA VM
Nu heb ik ongeveer 6,6% CPU verbruik in de HA VM

--edit--
Vannacht zelfs naar 9 watt basis gegaan :-(
Ik zou ff kijken wat dan zoveel CPU verbruikt in de HA VM.
Bij mij komt HA (docker containers, gebruik geen VMs meer) op een J3455 niet boven de 1% uit. Dus dan lijkt er gewoon iets stuk te zijn, of in ieder geval erg druk ergens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zsub schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:18:
[...]
Tegelijk kom je dan in een segment dat niet meer per se het allerzuinigste is, maar ik vind het toch belangrijk om met de eisen die ik heb zo zuinig mogelijk te zijn. Juist die informatie vinden is nog lastiger dan 'gewoon' zeer zuinig is mijn ervaring :)
Het is al lastig om van doorsnee moederborden het verbruik te achterhalen, dat zie je hier al regelmatig terugkomen. Je kan bijna enkel uitgaan van daadwerkelijke metingen.

Dus voor minder gebruikte moederborden zoals server borden is het inderdaad nog lastiger. Zeker omdat die borden iha totaal niet voor zuinigheid bedoeld zijn. De industriële moederborden van Kontron dan weer wel gelukkig, vandaar dat die hier ook erg vaak voorbijkomen 8)

En daarbij komt ook nog eens dat Intel het extra moeilijk en duur heeft gemaakt als je een DDR5 bord met ECC ondersteuning wilt. Dus nog minder keus en referenties voor het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-10 14:35
Hans1990 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:48:
Ik wil hier geen grote discussie aanwakkeren, maar dat RAID geen backup is weten velen wel.

Maar om het advies dan te geven geen RAID te gebruiken vanwege zuinigheid, en af en toe een USB3 schijfje aan te sluiten voor lange termijn opslag (als in data die je niet kwijt wil), dat vind ik bijzonder slecht advies. -knip-
Ik vind het wel een bijzonder goed advies van @mrmrmr . Want waarom zou je raid gebruiken?
RAID gebruik je voor 2 opties: Meer performance of hoge beschikbaarheid.
Dat is voor de meeste mensen thuis niet nodig.

Ik zou dan eerder 2 losse systemen/NAS gebruiken met 1 losse disk en die repliceren.
En daarnaast een USB3 af en toe aansluiten voor extra offline bescherming.

Het is (in principe) zuiniger en je data is veiliger en daarbij is het minder complex.
Vanwege die complexiteit vind ik deze discussie juist interessant. Ik zie deze vraag ook veel bij bedrijven, ze willen redudantie (lees RAID) zonder zich af te vragen wat ze eigenlijk nodig hebben.

Ik ben zelf al 20 jaar storage specialist op het gebied van Enterprise storage, maar voor mij thuis is het makkelijkste om een windows pctje met een windows share te gebruiken in een zo klein mogelijke behuizing.

[ Voor 19% gewijzigd door Tomas_ op 20-03-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Mars Warrior schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:53:
[...]

Ik zou ff kijken wat dan zoveel CPU verbruikt in de HA VM.
Bij mij komt HA (docker containers, gebruik geen VMs meer) op een J3455 niet boven de 1% uit. Dus dan lijkt er gewoon iets stuk te zijn, of in ieder geval erg druk ergens mee.
andru123 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:54:
[...]
dus, truenas vm was de oorzak? Wat precies eet nu 9W? Alleen de HA VM?
Sorry, werk én mijn priveleven koste mij deze dagen meer tijd.
Ik denk dat er meer mis is. Zo lijkt Aduard soms ineens 99% ram te gebruiken en loopt veel vast.

Ik meet de 9 watt aan de stekker, dus verbruik van alles.
Doordat het een zigbee unit is, heb ik geen logging als HA uit staat. Heb nog wel 2 oude energiemeters, die moet ik maar weer zoeken. Puur als tijdelijke test.

Ik denk niet dat ik iets on de bios heb gewijzigd door een TrueNas VM te maken. Maar misschien alsnog ergens een energiebeheer trigger gewijzigd? Door de pogingen de data pci device door te zetten naar de VM.

Ik hoop over 2 weken een vrij weekend te hebben. Kinderen het huis uit en ik lekker nerden. Of juist zelf even weg en bijkomen van de drukke werkweken die dit kwartaal bij ons helaas erg hoog is.

--edit--
Ik lees met HA de proxmox LXC's uit
Unifi; 0,5% cpu; 46% ram; 45,5% disk used
Adguard; 5,8% cpu; 43% ram; 46,7% disk used
Nginx; 0% cpu; 9% ram; 51% disk used
Vault warden; 0% cpu; 0,7% ram; 72% disk used
Actual Budget (staat uit)

VM's
Home Assistant; 4,1% cpu; 62% ram; 0% disk used
(HA heeft meerdere disks volgens mij ivm boot, storage, addons e.d. dus waarschijnlijk leest HA de verkeerde uit)

Overall; 2,7% cpu; 16,67% ram; 10,1% disk used

Dus nu valt het best mee en toch 9 watt verbruik of meer. Bijna geen dalen in de lijn. Hij is plat met af en toe pieken en amper dalen.

[ Voor 18% gewijzigd door RedRayMann op 20-03-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik had dat probleem met Adguard een tijd terug ook… ik denk gewoon meer geheugen gegeven en was beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
RedRayMann schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:18:
[...]

[...]

Sorry, werk én mijn priveleven koste mij deze dagen meer tijd.
Ik denk dat er meer mis is. Zo lijkt Aduard soms ineens 99% ram te gebruiken en loopt veel vast.

Ik meet de 9 watt aan de stekker, dus verbruik van alles.
Doordat het een zigbee unit is, heb ik geen logging als HA uit staat. Heb nog wel 2 oude energiemeters, die moet ik maar weer zoeken. Puur als tijdelijke test.

Ik denk niet dat ik iets on de bios heb gewijzigd door een TrueNas VM te maken. Maar misschien alsnog ergens een energiebeheer trigger gewijzigd? Door de pogingen de data pci device door te zetten naar de VM.

Ik hoop over 2 weken een vrij weekend te hebben. Kinderen het huis uit en ik lekker nerden. Of juist zelf even weg en bijkomen van de drukke werkweken die dit kwartaal bij ons helaas erg hoog is.

--edit--
Ik lees met HA de proxmox LXC's uit
Unifi; 0,5% cpu; 46% ram; 45,5% disk used
Adguard; 5,8% cpu; 43% ram; 46,7% disk used
Nginx; 0% cpu; 9% ram; 51% disk used
Vault warden; 0% cpu; 0,7% ram; 72% disk used
Actual Budget (staat uit)

VM's
Home Assistant; 4,1% cpu; 62% ram; 0% disk used
(HA heeft meerdere disks volgens mij ivm boot, storage, addons e.d. dus waarschijnlijk leest HA de verkeerde uit)

Overall; 2,7% cpu; 16,67% ram; 10,1% disk used

Dus nu valt het best mee en toch 9 watt verbruik of meer. Bijna geen dalen in de lijn. Hij is plat met af en toe pieken en amper dalen.
Ik weet niet wat je allemaal in home assistent draait. Maar ik heb wel eens gehad dat een update van zigbee2mqtt het CPU verbruik flink verhoogde. Dit is later door de makers weer opgelost. Ik zie er wel vaker schommelingen door updates. Ik draai zelf home assistent met alle pugins in een Debian vm en kom er dan met commando "top" vrij snel achter wat er meer is gaan verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-10 17:34
Een uitgebreide versie van top is htop die veel extra functies onder F2 heeft zitten

Bij mij zorgde de containerservice k3s in truenas voor veel extra verbruik, meer als een extra VM ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Dank voor de tips.
Adguard kan ik direct meer ram geven.
Home Assistant, wilde HAOS om het voor mijzelf makkelijk te houden met de adons (zigbee2mqtt, Mosquito eventuele extra's in de toekomst)
Misschien toch maar naar de LXC's kijken of een andere mogelijkheid. Ik moet dan een stukje gemak inleveren, zoals de standaard makkelijke one click updates. Maar misschien wel meer vrijheid en controle

Dit plan moet helaas wel wachten tot ik iets meer tijd heb :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedRayMann schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:58:
Dank voor de tips.
Adguard kan ik direct meer ram geven.
Home Assistant, wilde HAOS om het voor mijzelf makkelijk te houden met de adons (zigbee2mqtt, Mosquito eventuele extra's in de toekomst)
Misschien toch maar naar de LXC's kijken of een andere mogelijkheid. Ik moet dan een stukje gemak inleveren, zoals de standaard makkelijke one click updates. Maar misschien wel meer vrijheid en controle

Dit plan moet helaas wel wachten tot ik iets meer tijd heb :-(
Ik snap nooit het gebruik van LXC’s, terwijl je alles in 1 docker compose kunt zetten en klaar ben je. Geen gemekker met RAM, gewoon werken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Ik snap nooit het gebruik van LXC’s, terwijl je alles in 1 docker compose kunt zetten en klaar ben je. Geen gemekker met RAM, gewoon werken 8)
LXCs geven ook geen gemekker qua RAM ;) Is gewoon hetzelfde soort isolatie als Docker toepast. RAM limiet kun je meen ik wel instellen, maar hoeft niet, of je zet het gewoon lekker hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Mijn motivatie?
Ik ben een hobby nerd of het handige neefje :-P
Ik kan niet programmeren, spreek geen extra (digitale)talen

Vroegah wel als eerste een smartphone, wel runde ik een eigen geocities site en die van mijn school. Het trekt mij enorm, vind het interessant maar zoals je hier nu ook merkt. Heb een offline baan die mij op het moment veel tijd en energie kost (zieke collega, collega die weg gaat e.d)
En een familie te runnen :-P

Dus in mijn spare time nerd ik graag.
Als iets een gui heeft, super fijn!
Maar langzaam aan leer ik wel veel (van alles een beetje)
Nu ligt mijn focus op Proxmox, zodat ik bij fuckups terug kan naar een herstel punt. En met LXC's heb ik het gevoel kan ik makkelijk en maximaal genot kan hebben :-P
Docker nooit naar gekeken maar ga ik er ook niet aan beginnen

Vandaar ook HAOS in een VM (vroeger op een pi)
Maar met mijn huidige ervaring durf ik wel een HA en Zigbee2mqtt LXC op te zetten. Zolang ik maar tijd heb om alles in te stellen en stabiel te krijgen.

--edit--

We gaan offtopic :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:53:
[...]

LXCs geven ook geen gemekker qua RAM ;) Is gewoon hetzelfde soort isolatie als Docker toepast. RAM limiet kun je meen ik wel instellen, maar hoeft niet, of je zet het gewoon lekker hoog.
Docker is toch qua ecosysteem en doelgroep wel ff anders dan een LXC/LXD hoor. LXCs zijn meer bedoeld als vervanger van een VM, dus OS georienteerd (je moet dingen installeren namelijk) en een Docker container is gericht op applicaties, kent versioning en een enorme registry aan voorbeelden en images.

Voordat ik snap wat LXC kan heb ik al een kant en klare docker compose gedownload en gestart 8)

Maar ik gebruik al sinds 2017 Docker en heb destijds meteen ook VMs en LXC's eruit gegooid omdat ik geen enkele reden meer zag om die te gebruiken. Geen enkele app die ik gebruik levert overigens LXC containers, zelfs de professionele (betaalde) software die ik draai niet: alles gaat uit van Docker :D

Het is natuurlijk ook wat je gewend bent, maar apps installeren is voor mij iets uit de vorige eeuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:17:
[...]

Docker is toch qua ecosysteem en doelgroep wel ff anders dan een LXC/LXD hoor. LXCs zijn meer bedoeld als vervanger van een VM, dus OS georienteerd (je moet dingen installeren namelijk) en een Docker container is gericht op applicaties, kent versioning en een enorme registry aan voorbeelden en images.
Dat weet ik allemaal ook wel ;) Wat ik aangaf is dat er qua techniek, en dus ook qua RAM gebruik (wat je aanhaalde) in principe geen verschil is. Beiden gebruiken gewoon het RAM dat de ("host") kernel beschikbaar heeft etc., of je zet er zelf een limiet op. Dat i.t.t. een VM waarbij je een RAM hoeveelheid toekent en de VM niet meer kan gebruiken en IIRC die grote ook meteen geclaimd wordt en het host OS dat ook niet kan gebruiken, ook al verbruikt de VM bv maar 1%. De volledige hoeveelheid is in gebruik vanuit de host gezien. Maar dat heeft LXC niet. Net zoals dat LXC, net zoals Docker, gewoon directe file access heeft (binnen een chroot welteverstaan, net zoals Docker) en je dus niet een image file op de host hebt die als virtuele disk door de VM wordt gebruikt.

Dat de toepassingsgebieden van Docker vs LXC anders zijn is mij ook bekend ;) Docker gericht op applicatie en LXC gericht op OS/VM like dus zoals je al aanhaalt. Maar puur naar de techniek kijkende zijn de verschillen nihil. Ze gebruiken dezelfde kernel features om de mate van isolatie te bereiken (chroots, network namespaces, process namespaces, ...). En ontopic voor hier. LXC is ook alleen onzuiniger doordat je meer processen draait (volledig init systeem, wellicht weer een SSH server, ...) want het is een volledig OS. Maar verder hoeft het niet onzuiniger te zijn. Want, net zoals Docker, gebruikt het gewoon de host kernel en dus alle energiebesparingsfeatures daarvan. En niet zoals een VM hopen dat iets van energiebeheer vanuit de VM doordruppelt naar de fysieke hardware.

[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 21-03-2025 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:32:
[...]
Dat weet ik allemaal ook wel ;)
Jajajajajajajajajajaja :D
Wat ik aangaf is dat er qua techniek, en dus ook qua RAM gebruik (wat je aanhaalde) in principe geen verschil is. Beiden gebruiken gewoon het RAM dat de ("host") kernel beschikbaar heeft etc., of je zet er zelf een limiet op. Dat i.t.t. een VM waarbij je een RAM hoeveelheid toekent en de VM niet meer kan gebruiken en IIRC die grote ook meteen geclaimd wordt en het host OS dat ook niet kan gebruiken, ook al verbruikt de VM bv maar 1%.
Dan zal @RedRayMann limieten hebben ingesteld, want anders kun je niet uit RAM lopen lijkt me.
Dat de toepassingsgebieden van Docker vs LXC anders zijn is mij ook bekend ;) Docker gericht op applicatie en LXC gericht op OS/VM like dus zoals je al aanhaalt. Maar puur naar de techniek kijkende zijn de verschillen nihil. Ze gebruiken dezelfde kernel features om de mate van isolatie te bereiken (chroots, network namespaces, process namespaces, ...). En ontopic voor hier. LXC is ook alleen onzuiniger doordat je meer processen draait (volledig init systeem, wellicht weer een SSH server, ...) want het is een volledig OS. Maar verder hoeft het niet onzuiniger te zijn. Want, net zoals Docker, gebruikt het gewoon de host kernel en dus alle energiebesparingsfeatures daarvan. En niet zoals een VM hopen dat iets van energiebeheer vanuit de VM doordruppelt naar de fysieke hardware.
Yep. Ik weet weer waarom ik zo geschokt was over Docker destijds: een appje van 1MB omvang nam ook ongeveer zoveel RAM in itt tot een LXC die destijds al "efficiënt" gevonden werd tov een VM.

Ik kon toen in 8GB een veelvoud aan Docker containers draaien tov LXC's, laat staan 2 VMs die standaard al 2GB RAM nodig hadden omdat ze een volledig OS draaiden met alle CPU overhead van dien.

Ik heb nu ook een aardige rits Docker containers die absoluut tegen de 0% CPU zitten als ik ze niet gebruik. Idle is dus echt idle. Dat is met een LXC of VM erg lastig.

Containers die ik langere tijd niet gebruik en wel CPU gebruiken zet ik overigens op "Pauze". Vanzelfsprekend wordt je hier niet rijk van, maar het scheelt in mijn geval weer 1-3W verbruik. In absolute termen niet veel, maar vergeleken met 4W idle relatief weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Mars Warrior schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:35:
Dan zal @RedRayMann limieten hebben ingesteld, want anders kun je niet uit RAM lopen lijkt me.
Yes, klopt.
Het helperscript stelt 512MB in, heb dit verhoogd naar 1024MB

Ook goed om te lezen dat LXC en Dockers het RAM delen en een VM het ram "Claimt" ook al wordt het niet gebruikt.

Ik heb 32GB ram, wilde Truenas 16GB geven, HAOS heeft 4GB.
Dan heb ik 12 over voor de rest en de host.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedRayMann schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:48:
[...]

Yes, klopt.
Het helperscript stelt 512MB in, heb dit verhoogd naar 1024MB
Die 512MB klinkt al ruim als ik zie dat volgens Portainer de AdGuard container 125MB in gebruik heeft bij mij en qua CPU verbruik fluctueert tussen 0.0 en 0.4% :+
Ook goed om te lezen dat LXC en Dockers het RAM delen en een VM het ram "Claimt" ook al wordt het niet gebruikt.

Ik heb 32GB ram, wilde Truenas 16GB geven, HAOS heeft 4GB.
Dan heb ik 12 over voor de rest en de host.
De HA en DSMR containers gebruiken hier ieder 2GB :X

Afhankelijk van wat jij draait kan 4GB dus erg weinig zijn. En dat betekent swappen. Kan dat de oorzaak zijn van het relatief hoge verbruik dat jij meet?

Mijn grotere containers pakken zo’n 20GB RAM overigens 8)
Er zit natuurlijk niet voor niks 128GB in mijn servertje…

[ Voor 6% gewijzigd door Mars Warrior op 21-03-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Mars Warrior schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:13:
[...]

Afhankelijk van wat jij draait kan 4GB dus erg weinig zijn. En dat betekent swappen. Kan dat de oorzaak zijn van het relatief hoge verbruik dat jij meet?
Ik gooi zo de ram ook wel omhoog in de HAOS VM. Ben benieuwd wat er gebeurt.

Maar begrijp dat mijn AdGuard dus relatief veel gebruikt. Zijn er geadviseerde instellingen? Heb veel op internet gezocht toen ik het installeerde, maar veel gaat het over het daadwerkelijk installeren, niet over de DNS settings e.d.

--edit--
HAOS Data
Day average

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFgdq4jCrvnZs6jI1P4ty46zbaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wLON4U7HJQU1OTKq34rPQPIl.png?f=fotoalbum_large
CPU en RAM
Heb nu RAM van 4 naar 6 veranderd. Vanavond en morgen maar kijken wat het effect is.

AdGuard:
Day Average
Gisteren was er dus een vastloper bij AdGuard.
Thuisvrond meldde mij dat "het wifi niet meer werkte"
VPN en dus server werkte wel, Unifi controller werkte wel. HA werkte wel.
Binnen HA heb ik een button die een individuele LXC kan rebooten, daarna werkte alles weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hC2_pv_MeFk0QEHn_uPDENUmf3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/40fZMNnNL62HyW9IkDuntoT6.png?f=fotoalbum_large
Dit is CPU en RAM
Eerst 512 en tegen het einde 1024MB

Opvallend is dat AdGuard max ram pakte (512 MB) en veel CPU opeiste. En dat is te zien in de HAOS grafiek

[ Voor 62% gewijzigd door RedRayMann op 21-03-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@RedRayMann heeft meer RAM voor Adguard het hoog CPU-gebruik ervan opgelost na een tijdje?

mij leek het alsof hij moeite had voor korte tijd. Maar het effectief gebruik is bijzonder laag nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedRayMann schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:03:
[...]

Ik gooi zo de ram ook wel omhoog in de HAOS VM. Ben benieuwd wat er gebeurt.

Maar begrijp dat mijn AdGuard dus relatief veel gebruikt. Zijn er geadviseerde instellingen? Heb veel op internet gezocht toen ik het installeerde, maar veel gaat het over het daadwerkelijk installeren, niet over de DNS settings e.d.

--edit--
HAOS Data
Day average

[Afbeelding]
CPU en RAM
Heb nu RAM van 4 naar 6 veranderd. Vanavond en morgen maar kijken wat het effect is.
Ziet er op zich goed uit. Soms als een container veel cache mag gebruiken is dat goed voor het CPU gebruik. Dat is lastig te zien zo. Maar jij zou ruim voldoende moeten hebben.
AdGuard:
Day Average
Gisteren was er dus een vastloper bij AdGuard.
Thuisvrond meldde mij dat "het wifi niet meer werkte"
VPN en dus server werkte wel, Unifi controller werkte wel. HA werkte wel.
Binnen HA heb ik een button die een individuele LXC kan rebooten, daarna werkte alles weer.
[Afbeelding]
Dit is CPU en RAM
Eerst 512 en tegen het einde 1024MB

Opvallend is dat AdGuard max ram pakte (512 MB) en veel CPU opeiste. En dat is te zien in de HAOS grafiek
Tsaj. Misschien een update van een grote blocklist die dit veroorzaakt?

Maar goed. Ik zie dat in jou geval je toch al snel boven de 256MB zit. Dat zal de overhead van de LXC container zijn.

Ik zou overigens nooit een limiet zetten op zo’n kritische applicatie, tenzij de limiet zorgt voor een herstart waarna alles weer werkt. Maar dat is dus nu niet het geval blijkt.

Zit je overigens nog steeds rond de 9W verbruik?

Edit:
Ik weet ff niet goed ik dat CPU verbruik moet relateren aan mijn omgeving, maar bij mij is dat verbruik factoren lager als ik Portainer mag geloven. AdGuard doet 0-0.4% en HA gemiddeld 0.5%.
Volgens de systeem monitor van HA zit mijn hele server met 40 containers gemiddeld op 2%.

Maar ik weet niet hoe een LXC container dit weergeeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Mars Warrior op 21-03-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Mars Warrior schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:44:
[...]

Tsaj. Misschien een update van een grote blocklist die dit veroorzaakt?
Ik denk dat dit een oorzaak was.
Heb nu deze instellingen overgenomen.
https://github.com/celenityy/adguard-home-settings (bijna niets hoeven wijzigen)
Qua block lists heb ik er nu niet naar gekeken, denk dat het ook overeenkomt. Volgens mij had ik deze pagina ook tijdens de install.
Ik heb nu 32 lijsten.
[...]
Maar goed. Ik zie dat in jou geval je toch al snel boven de 256MB zit. Dat zal de overhead van de LXC container zijn.

Ik zou overigens nooit een limiet zetten op zo’n kritische applicatie, tenzij de limiet zorgt voor een herstart waarna alles weer werkt. Maar dat is dus nu niet het geval blijkt.
Ik heb nog geen idee hoe ik wel/ niet een limiet moet instellen. Volgens mij vraagt de helper scripts (of tijdens het handmatig maken van een LXC/VM) hoeveel RAM je wil toewijzen aan een LXC/VM. Als dat gelijk een limiet is, weet ik de instellingen te vinden. Mogelijk is de instelling van een script de MAX en kan ik die overal omhoog gooien.
[...]
Zit je overigens nog steeds rond de 9W verbruik?
Ja, ik denk dat er meer nodig is om hem weer terug naar de eerder 3 a 4W te krijgen.
[...]
Edit:
Ik weet ff niet goed ik dat CPU verbruik moet relateren aan mijn omgeving, maar bij mij is dat verbruik factoren lager als ik Portainer mag geloven. AdGuard doet 0-0.4% en HA gemiddeld 0.5%.
Volgens de systeem monitor van HA zit mijn hele server met 40 containers gemiddeld op 2%.

Maar ik weet niet hoe een LXC container dit weergeeft.
Misschien ooit toch leren om met docker om te gaan.
Maar dat is nu wel iets voor de toekomst. Ik wil eerst dit snappen en stabiel houden. Omdat de server ook een productie server is. Want als hij down is, hebben we geen HA, geen Unifi, geen AdGuard e.d. :-)

--edit--

HAOS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q2h89O3XJN_bbwbyyKLoeuybOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OkFPdxAWUHzbgXXWjAmD4ZNy.png?f=fotoalbum_large
RAM omhoog, RAM verbruik omlaag.
CPU blijft gelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door RedRayMann op 21-03-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

heb je al eens in de GUI van Adguard gekeken? of in de shell, zoeken wat hij doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 01:21
Mars Warrior schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:35:

Yep. Ik weet weer waarom ik zo geschokt was over Docker destijds: een appje van 1MB omvang nam ook ongeveer zoveel RAM in itt tot een LXC die destijds al "efficiënt" gevonden werd tov een VM.
Waar ik me nog steeds over verbaas is dat tegenwoordig men Proxmox gebruikt om vervolgens TrueNAS in een VM te installeren voor opslag (over het netwerk), terwijl je met Debian, ZFS en Samba precies hetzelfde bereikt, maar dan zonder die virtuele laag / overhead.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
GioStyle schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:28:
[...]

Waar ik me nog steeds over verbaas is dat tegenwoordig men Proxmox gebruikt om vervolgens TrueNAS in een VM te installeren voor opslag (over het netwerk), terwijl je met Debian, ZFS en Samba precies hetzelfde bereikt, maar dan zonder die virtuele laag / overhead.
Ik heb de overhead nodig :-P
Ik zie men shares mounte via CLI, dat gaat mijn pet echt te boven. Als ik het nu leer en kan, ben ik het volgend jaar alweer kwijt. Het is niet mijn vakgebied of iets waar ik regelmatig mee bezig ben.

Ik had een Synology, werkte perfect maar het stukje nerd begon toch te kriebelen dat ik anders wilde. Zuiniger, effectiever en meer los van het ecosysteem.

Ik wilde HAOS en iets qua NAS, waarbij Truenas mij het toegankelijkst leek.
HA kan in Truenas, maar wilde het wel los.
Dus vandaar Proxmox. Heb gespeeld met een OMV LXC, maar liep op technisch vlak erg vast.
Ook Immich heb ik geprobeerd, maar ook dat lukte mij niet goed. Want ik gebruik (nog) geen Docker. En een LXC bestaat niet (of zelf compilen)
Ging met JellyFin spelen, maar de shares kreeg ik niet werkend.

Dus ja, het kan misschien mooier. Maar zo hebben we allemaal onze kennis, kwaliteiten en uitdagingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedRayMann schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:31:
[...]
Ik heb de overhead nodig :-P
Ik zie men shares mounte via CLI, dat gaat mijn pet echt te boven. Als ik het nu leer en kan, ben ik het volgend jaar alweer kwijt. Het is niet mijn vakgebied of iets waar ik regelmatig mee bezig ben.
Sommige Linux versies kunnen inderdaad wel een share aanmaken vanuit de GUI, maar owee als je andere gebruikers wilt toevoegen, dan moet je de CLI gebruiken. Gebruikersvriendelijkheid is soms nog ver te zoeken in Linux land voor de meest basale dingen.
Ook Immich heb ik geprobeerd, maar ook dat lukte mij niet goed. Want ik gebruik (nog) geen Docker. En een LXC bestaat niet (of zelf compilen)
Ging met JellyFin spelen, maar de shares kreeg ik niet werkend.

Dus ja, het kan misschien mooier. Maar zo hebben we allemaal onze kennis, kwaliteiten en uitdagingen.
Ik zou in eerste instantie alles met je eigen kennis in de lucht zien te krijgen.

Je kunt daarna altijd een LXC of VM maken om Docker te leren. Immich gebruikt louter Docker om al zijn services te starten en te connecten met elkaar en veranderd deze zaken ook nog wel eens. Maar omdat zij een docker compose met elke versie leveren is dat wel ff opletten bij een upgrade, maar verder niet.

Voor vragen over Docker kun je terecht in [Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic

Daar zijn ook zat mensen die Immich draaien bijv. Immich is bij mij één van de 40 Docker containers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-10 13:56
RedRayMann schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:31:
...
Dus vandaar Proxmox. Heb gespeeld met een OMV LXC, maar liep op technisch vlak erg vast.
Hopelijk vat je dit niet verkeerd op, maar wellicht zou je eens kunnen kijken naar de manier waarop je problemen probeert op te lossen. Elke oplossing die je probeert gaat technische uitdagingen kennen, de uitdaging is dus proberen uit te vinden hoe je die moet oplossen. Dat is ook waarom vaak de grap gemaakt wordt dat een goede IT-er eigenlijk alleen maar goed hoeft te googlen, daar schuilt een waarheid in.

Ik onderhoud b.v. ook een OMV systeem maar ik weet nu ook echt niet meer hoe ik daar een Share met extra gebruikers kan aanmaken. Wel weet ik nog dat er iets is met 2 soorten gebruikers in OMV en dat ik de oplossing de vorige keer in de OMV documentatie heb gevonden. Dus als ik weer iets met shares moet doen dan weet ik hoe ik kan uitvinden hoe dat ook alweer werkt.

Misschien zou je dus daar eens naar kunnen kijken voor jezelf, minder focussen op het onthouden van oplossingen maar meer op het onthouden van hoe en/of waar je de oplossing hebt gevonden. Vaak is dat makkelijker te onthouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-10 13:56
Mars Warrior schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:18:
Daar zijn ook zat mensen die Immich draaien bijv. Immich is bij mij één van de 40 Docker containers.
Bedoel je niet 4 van de 40? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 01:21
En vooral voor jezelf documenteren wat je hebt gedaan. Dat doe ik ook, maar dan wel in de vorm van Ansible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pimlie schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:39:
[...]
Bedoel je niet 4 van de 40? ;)
Oja, het zijn er inmiddels 4 :D
GioStyle schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:40:
En vooral voor jezelf documenteren wat je hebt gedaan. Dat doe ik ook, maar dan wel in de vorm van Ansible.
Ik pleurt alles in OneNote. Dus cli spullekes (via history command), screenshots en linkjes naar de handleiding als die er is.

Met mijn opzet met Ubuntu Desktop en docker compose is het OS deel niet zo spannend, en staan de applicaties dus allemaal in de docker compose file, inclusief commentaar bij de instellingen en domeinen.

Dus ik hoef niet veel te onthouden. De compose file staat in GitHub.

Het getest en gepiel om eea zo zuinig mogelijk te maken, zeker bij een nieuwe build neemt de meeste tijd in beslag 8) daarna is het enkel af en toe updaten van het OS en de docker containers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• latka
NAS/homeserver project is af en draait momenteel al een paar weken stabiel.

Eerst de ingredienten:
#CategorieProduct
4Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB
1USB/Opslag-controllersStartech.com 4-Port M.2 naar SATA Adapter Kaart, M.2 PCIe 3.0 naar SATA HDD/SSD Uitbreidingskaart, ASM1064 Chipset, M.2 NVMe naar 4x HDD/SSD voor Windows/macOS/Linux
1NetwerkadaptersIntel Ethernet Server Adapter I340-T4
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR56S46BD8-32
2SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB
1NASQNAP TS-412
1SingleboardcomputersHardkernel ODROID-H4 Ultra
4SSD'sSamsung 870 QVO 4TB
2SSD'sIntel DC 2.5" S3700 100GB
1Hotswap bayOlmaster 6 bay
1VoedingHardkernel 19v/7A voeding

Ik gebruik een adapter van ODroid zelf (19v /7a). Het board is een Odroid N305 bord, dus 8 cores ipv. 4.

Zonder toetsenbord/scherm/netwerk aangesloten met Debian + powertop en ASPM aan in de Bios zegt mijn Elro meter (niet de zuiverste) ongeveer 6W verbruik.

Dit is echter een server, dus iets meer aparatuur is aangesloten:
- Een m.2 splitter van ODroid splitst het ene m.2 slot naar 4xm.2 met ieder slot 1 lane ipv. 4 lanes voor alles. De 4 sloten bevatten 2 SSDs (de lexars) en een M.2 Sata controller (niet te vinden in de pricewatch, maar een no-name ASM1166 controller dus niet de controller die in het lijstje staat) en een M.2 naar PCI-e adapter voor een I340-T4 (4 extra netwerkpoorten bovenop de 2x2.5Gbe poorten).
Aan de onboard SATA controller hangt 4x18Tb en aan de extra controller 2xSSD voor een ZFS special device en 4x4Tb Samsing QVO 4TB.
Alles met wat passen en meten in een QNAP TS-412 behuizing.

Met Powertop/ASPM/hd-idle doet de setup in rust ongeveer 22W. Meer dan ik gehoopt had, maar ik vermoed dat de Intel SSDs (omdat het oudere DC drives zijn) de reden van het hogere verbruik zijn.
Met alles qua ASPM aan in de Bios en powertop kom ik gewoon in C10 terecht.

Als de drives spinnen piekt het verbuikt naar 110w (nog onder de 19v*7A grens) en na het opspinnen zakt het terug tot 48w verbruik.

Met deze setup kan er een switch, een router en een oude supermicro server uitgezet worden, dus al met al een flinke vooruitgang.

Ow, als extra zit er nog een mini-SBC met ethernet aangesloten op het ODroid bord om de serieele poort (waarop de ODroid zijn console kan tonen) via ethernet met minicom beschikbaar te maken. Deze is aangesloten op de 5v van de odroid (volgens opgave ongeveer 70mA verbruik).

Alles is met een schoenlepel in een oude TS-412 NAS van QNAP geschoven (het oog wil ook wat ;-)

Echter: ik heb de ASPM op de netwerk poorten terug moeten schroeven omdat mijn netwerk snelheid onder de 1Gbe bleef in zowel OpenWRT als opnSense (beide op proxmox). Heeft iemand anders dat al eens gezien dat omdat de router in power-saving schiet de upload snelheid terugvalt van 1 gigabit naar ongeveer 400 megabit. Zodra ik ASPM uitzet in de Bios is de snelheid weer ok.

[ Voor 0% gewijzigd door latka op 23-03-2025 21:46 . Reden: tiepfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@latka Intel DC SSD's zijn bedoeld voor data centers. Daar zit geen low power mode op zoals bij normale SSD's. Die zou ik verkopen.

edit: uit Intel documentatie: Active: Up to 6 W (TYP), Idle: 650 mW. Er is dus wel een low power mode, maar niet vergelijkbaar met een consumenten SSD.

Check verder lspci -vvv voor welke onderdelen ASPM niet ondersteunen. Als er een onderdeel niet mee wil spelen, heeft dat negatieve invloed op het overall verbruik.

I340-T4 (quad netwerk) verbruikt "typisch" 4,3W volgens Intel. Losse I210/I211 kaarten zijn zuiniger.

Wat staat er op het label van de adapter? Als er VI op staat in een cirkel is het level VI. Level V en ouder zijn minder efficiënt. Level IV of geen label is waarschijnlijk niet zo zuinig.

[ Voor 28% gewijzigd door mrmrmr op 23-03-2025 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
mrmrmr schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:58:
@latka Intel DC SSD's zijn bedoeld voor data centers. Daar zit geen low power mode op zoals bij normale SSD's. Die zou ik verkopen.

Check verder lspci -vvv voor welke onderdelen ASPM niet ondersteunen. Als er een onderdeel niet mee wil spelen, heeft dat negatieve invloed op het overall verbruik.

I340-T4 (quad netwerk) verbruikt "typisch" 4,3W volgens Intel. Losse I210/I211 kaarten zijn zuiniger.

Wat staat er op het label van de adapter? Als er VI op staat in een cirkel is het level VI. Level V en ouder zijn minder efficiënt. Level IV of geen label is waarschijnlijk niet zo zuinig.
Voordeel van die Intel SSDs is dat mijn ZFS special device iets robuuster is. Ze zitten ASPM ook niet in de weg (waarschijnlijk ondersteunen ze geen SATA DevSlp). Alles wat aangesloten is ondersteunt ASPM (met lspci -vvv te zien in LinkCap en LnkSta). Fysiek is er geen ruimte voor 4 losse netwerkkaarten (nog los van voldoende PCI-e lanes) en ik heb hiermee een 5 poort switch uitgefaseerd, dus ik maar me niet zo druk over die i340.

Enigste wat knaagt is dat als ASPM actief is, de throughput naar internet te laag is. Als ik parallel een floodping doe naar de host terwijk ik een bandwidth test doe is het een stuk beter, wat me doet vermoeden dat de tijd tussen 2 IP pakketjes lang genoeg is voor ASPM om de boel in te laten dutten maar dan vervolgens te traag is om alles op tijd wakker te krijgen.

De voeding is Level VI, dus dat is wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:09
Ik heb een lenovo Thinkcentre m70q op de kop getikt. Met het oog op zuinigheid, hoeveel verschil zit er tussen een of twee memory sticks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
haakjesluiten schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:14:
Ik heb een lenovo Thinkcentre m70q op de kop getikt. Met het oog op zuinigheid, hoeveel verschil zit er tussen een of twee memory sticks?
Ik zie daar meestal maar een paar tienden van Watts tussen zitten. Niet iets om je druk over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:09
Ik had mijn unraid usb overgezet maar vond het verbruik overdreven hoog 15-20watt.

Net als test even een 2TB SN570 name erin gedaan met een verse ubuntu server 24.04.2 installatie.
Lenovo thinkcentre M70Q Gen 3 (i5 12500T)
ddr4 8GB samsung 3200

in de bios echt alles uitgezet (geen hypterthreading, usbpoorten uit, vt-d uit). haalt c-state 10 idle: 1,7-2,4watt

[ Voor 3% gewijzigd door haakjesluiten op 25-03-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik heb gisteren nog eens wat updates gedaan van mijn proxmox setup met HomeAssistant/NginxProxyManager/Adguard/Jellyfin...

Het was weer 2 maanden geleden dat ik een kernel update + reboot gedaan had. Ik vermoed dat hier een deel van het probleem ligt.

Verbruik is van 9W gemiddeld naar 18W gemiddeld gegaan. Vroeger C10 meer dan de helft van de tijd, nu staan alle packages C-states op 0% in powertop 2.15.

resultaat:
- NginxProxyManager werkte niet meer. Ook inloggen op de portal ervan was niet te doen. Hierdoor gewoon een nieuwe CT gemaakt, en terug ingesteld. Problem solved. Wss was het niet slim om apt-update/apt-upgrade in die CT uit te voeren - mijn fout? Ik merkte ook dat deze CT _niet_ in mijn backup lijst stond... alle andere wel.
- ipv4/ipv6 foutjes gefixt in de DNS updaters. Maar dit staat los van onderstaand probleem.
- HomeAssistant gebruikt nu veel meer CPU. Als ik "htop" of zelf de CPU usage rapporteer "in Home Assistant" -> lijkt het helemaal gelijk te zijn. Nog steeds 0-1% CPU usage. Dus vanbinnen lijkt het nog OK.
- als ik de CPU usage op proxmox bekijk, ligt het daar veel hoger. Er is zoiets als 1 E-core continu bezet (process /usr/bin/kvm -id 102 -name pve-homeassistant ...). Dus vanbuiten lijkt het NIET ok.

Geen idee wat ik fout doe. Ook de Addons in HA interface gebruiken zo goed als nihil CPU.

HA wordt wel dagelijks ge-update vanuit eigen interface. Dus het is echt de reboot en wss nieuwe kernel dat voor miserie zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

bijkomende info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
root@nemesis:~# apt search proxmox-kernel | grep installed

WARNING: apt does not have a stable CLI interface. Use with caution in scripts.

proxmox-kernel-6.8/stable,stable,now 6.8.12-9 all [installed]
proxmox-kernel-6.8.12-6-pve-signed/stable,stable,now 6.8.12-6 amd64 [installed,automatic]
proxmox-kernel-6.8.12-8-pve-signed/stable,stable,now 6.8.12-8 amd64 [installed,automatic]
proxmox-kernel-6.8.12-9-pve-signed/stable,stable,now 6.8.12-9 amd64 [installed,automatic]
proxmox-kernel-6.8.4-2-pve-signed/stable,stable,now 6.8.4-2 amd64 [installed]
proxmox-kernel-helper/stable,stable,now 8.1.1 all [installed]
root@nemesis:~# uname -r
6.8.12-9-pve

als ik de HA-VM stop, komen de C-states tot C10 terug.

ASPM heb ik al nagekeken in lspci -vvv maar leek nog allemaal in orde. Ook inladen van r8125 driver (met DKMS) gebeurt nog altijd.

[ Voor 11% gewijzigd door bjp op 25-03-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bjp , Raar probleem.

Ik draai Ubuntu met Kernel 6.8.0, dus de vraag is of het aan de kernel update ligt, of toch aan de VM zelf.

Aangezien ik HA in Docker draai kan ik verder niets vergelijken voor je. HA neemt nu eenmaal niet/nauwelijks CPU in beslag als deze normaal draait en af en toe eens op een sensor reageert :D

En verder zijn LXC containers dus (nog steeds) niet read-only zoals Docker? Updaten van het OS van een Docker container doe je niet namelijk. Dan update je nl de hele container.

[ Voor 21% gewijzigd door Mars Warrior op 25-03-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAMTZeKK_HxGp0rWvSatKrNTKG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2zsYz0dVWjoIJJ3Jx4VTLI8l.png?f=fotoalbum_large

toch eens wat dieper zitten kijken in Proxmox... lijkt toch dat gisterenavond de CPU-usage naar boven is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:30:
En verder zijn LXC containers dus (nog steeds) niet read-only zoals Docker?
Da's niet zo gek, en weet je zelf ook ;) Want vorige week gaf je zelf nog aan dat een LXC een soort van VM is. Dan is het dus ook niet zo gek dat je gewoon updates in de VM LXC doet en deze dus niet read only zijn (tenzij je een immutable OS zoals NixOS zou draaien in de LXC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

HA gebruikt zoveel RAM als je hem geeft (soort cache). 16G is 'omdat het kan' niet omdat het nodig is.

De verandering MEM vs. CPU is door reboot van de gehele server. Bij restart zakt geheugen terug zonder cache. Als ik lang genoeg wacht (bijvoorbeeld maken van een backup) stijgt het geheugen verbruik terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:36:
[...]

Da's niet zo gek, en weet je zelf ook ;) Want vorige week gaf je zelf nog aan dat een LXC een soort van VM is. Dan is het dus ook niet zo gek dat je gewoon updates in de VM LXC doet en deze dus niet read only zijn (tenzij je een immutable OS zoals NixOS zou draaien in de LXC).
Destijds zou het een optie worden vziw dat een LXC ook immutable kan worden/zijn. Dus ik had ff wat meer verwacht na zoveel jaren :D

Nou ja. Dan of niet updaten, of een goede backup hebben om dit soort fratsen te voorkomen.

Blijft natuurlijk wel raar dat ASPM oid plotseling niet meer lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

@Mars Warrior ASPM werkt. C10 wordt gehaald als de HA-VM stopgezet wordt, of op 'pauze' gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjp schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:39:
HA gebruikt zoveel RAM als je hem geeft (soort cache). 16G is 'omdat het kan' niet omdat het nodig is.

De verandering MEM vs. CPU is door reboot van de gehele server. Bij restart zakt geheugen terug zonder cache. Als ik lang genoeg wacht (bijvoorbeeld maken van een backup) stijgt het geheugen verbruik terug.
Man, man. Ik heb echt te weinig koffie op vandaag :z

Een OS gaat inderdaad lekker cachen, dus gebruikt wat er is 8)

Mijn Crashplan Pro container pakt af en toe ook 20GB RAM. Maf ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjp schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:15:
bijkomende info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
root@nemesis:~# apt search proxmox-kernel | grep installed

WARNING: apt does not have a stable CLI interface. Use with caution in scripts.

proxmox-kernel-6.8/stable,stable,now 6.8.12-9 all [installed]
proxmox-kernel-6.8.12-6-pve-signed/stable,stable,now 6.8.12-6 amd64 [installed,automatic]
proxmox-kernel-6.8.12-8-pve-signed/stable,stable,now 6.8.12-8 amd64 [installed,automatic]
proxmox-kernel-6.8.12-9-pve-signed/stable,stable,now 6.8.12-9 amd64 [installed,automatic]
proxmox-kernel-6.8.4-2-pve-signed/stable,stable,now 6.8.4-2 amd64 [installed]
proxmox-kernel-helper/stable,stable,now 8.1.1 all [installed]
root@nemesis:~# uname -r
6.8.12-9-pve

als ik de HA-VM stop, komen de C-states tot C10 terug.

ASPM heb ik al nagekeken in lspci -vvv maar leek nog allemaal in orde. Ook inladen van r8125 driver (met DKMS) gebeurt nog altijd.
Gezien je nog een hele lijst aan kernels hebt, wat gebeurt er als je terug gaat? (Toetsenbord en scherm aansluiten, en met een (re)boot zal de bootmanager een keuze geven, met dan als default de nieuwste kernel).

En draai je nu HAOS in een VM? Of is het een LXC met bv supervisor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjp schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:40:
@Mars Warrior ASPM werkt. C10 wordt gehaald als de HA-VM stopgezet wordt, of op 'pauze' gezet.
Is HA-OS ook geupdate? Zou daar iets vreemds inzitten waardoor de C-states niet meer correct werken?
Het verschil van 9W is behoorlijk, en vziw zat je daarvoor toch ook al een stuk lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

RobertMe schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:42:
[...]

Gezien je nog een hele lijst aan kernels hebt, wat gebeurt er als je terug gaat? (Toetsenbord en scherm aansluiten, en met een (re)boot zal de bootmanager een keuze geven, met dan als default de nieuwste kernel).

En draai je nu HAOS in een VM? Of is het een LXC met bv supervisor?
reboot op andere kernel zou ik kunnen proberen (vanavond - zit nu op werk).

HA is HAOS in VM, gemaakt met de proxmox helper-scripts ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Mars Warrior schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:43:
[...]

Is HA-OS ook geupdate? Zou daar iets vreemds inzitten waardoor de C-states niet meer correct werken?
Het verschil van 9W is behoorlijk, en vziw zat je daarvoor toch ook al een stuk lager?
het zou kunnen dat er gisteren ook HA-updates waren... ik zat vroeger op 9W gemiddeld (0.22-0.23kWh per dag). Nu 18W dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bjp schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:43:
[...]

reboot op andere kernel zou ik kunnen proberen (vanavond - zit nu op werk).

HA is HAOS in VM, gemaakt met de proxmox helper-scripts ooit.
En HAOS was al up-to-date? Want daarin kun je AFAIK lekker in de UI op "Update" klikken? Want dan zit het probleem dus niet inherent in de VM. Lijkt mij dan of een kernel of een Qemu / KVM issue. (Qemu is losse software / package. KVM is onderdeel van de kernel AFAIK).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:46:
[...]

En HAOS was al up-to-date? Want daarin kun je AFAIK lekker in de UI op "Update" klikken? Want dan zit het probleem dus niet inherent in de VM. Lijkt mij dan of een kernel of een Qemu / KVM issue. (Qemu is losse software / package. KVM is onderdeel van de kernel AFAIK).
Dat wordt dan dus 1 voor 1 dingen uitsluiten als onbekend is wat allemaal gewijzigd is door de reboot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:49:
[...]

Dat wordt dan dus 1 voor 1 dingen uitsluiten als onbekend is wat allemaal gewijzigd is door de reboot :+
Maar hoe zou je het dan moeten doen? Uit armoede doe ik, op mijn niet Proxmox bak, ook gewoon periodiek cd-en naar de verschillende mappen met compose files en een docker compose up -d --pull always sonms gevolgd door sudo apt update, sudo apt dist-upgrade, sudo reboot. En zo heb ik me laatst gebeten met een Docker (of compose) update waardoor de containers een ander MAC adres kregen en ik eigenlijk alle firewall regels op MAC basis doe (scheelt dubbele regels voor IPv4 + IPv6).

Waar ik wel nog eens naar wil kijken is de compose files in Git en dan (bv) Renovate periodiek er overheen jagen om de images op een specifieke versie te zetten en dan updaten. Zodat ik (periodiek) de pull requests kan nakijken (in Gitea / Forgejo), en dan meteen changelog in de PR erbij, mergen, en iets van een automatische deployment (git pull + docker compose up -d). Maar dat werkt dan natuurlijk ook alleen met de containers. Maar dan weet ik wel iets specifieker wanneer een container een update heeft en wat dus is geupdate (vs 1x in de maand alles updaten en niet weten welke specifieke containers geupdate zijn en evt wat de oude versie was).
Maar dat is dus geen oplossing voor Debian updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

ik heb alle addons van HA afgezet via de webinterface, het probleem was er nog altijd. Dus het lijkt niet direct aan de addons te liggen (zigbee2mqtt, mosquitto, esphome, ...).

verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:57:
[...]

Maar hoe zou je het dan moeten doen? Uit armoede doe ik, op mijn niet Proxmox bak, ook gewoon periodiek cd-en naar de verschillende mappen met compose files en een docker compose up -d --pull always sonms gevolgd door sudo apt update, sudo apt dist-upgrade, sudo reboot. En zo heb ik me laatst gebeten met een Docker (of compose) update waardoor de containers een ander MAC adres kregen en ik eigenlijk alle firewall regels op MAC basis doe (scheelt dubbele regels voor IPv4 + IPv6).
Dat laatste is natuurlijk knudde, maar ik zet om allerlei redenen voor veel containers het versienummer (tag) vast, dus niet op :latest, laat staan op :next (pre-release)

Ik update dus in de meeste gevallen handmatig door het tagnummer te wijzigen. Ik update dus ook niet bepaald vaak mijn 40 containers. Kan best elke 3 maanden zijn, of zelfs 6 maanden.

Containers die aan het grote boze internet hangen doe ik wel vaker. Dat is dus voornamelijk Caddy-Proxy.

Ik zie dus wat bewuster ook de gevolgen voor het verbruik van mijn server.
Waar ik wel nog eens naar wil kijken is de compose files in Git en dan (bv) Renovate periodiek er overheen jagen om de images op een specifieke versie te zetten en dan updaten. Zodat ik (periodiek) de pull requests kan nakijken (in Gitea / Forgejo), en dan meteen changelog in de PR erbij, mergen, en iets van een automatische deployment (git pull + docker compose up -d). Maar dat werkt dan natuurlijk ook alleen met de containers. Maar dan weet ik wel iets specifieker wanneer een container een update heeft en wat dus is geupdate (vs 1x in de maand alles updaten en niet weten welke specifieke containers geupdate zijn en evt wat de oude versie was).
Maar dat is dus geen oplossing voor Debian updates.
Dan doe je alles wel een stuk bewuster, maar is wel meer werk. Het blijft altijd een afweging. Soms gaat zelfs automatisch updaten maaaaanden goed, totdat het fout gaat :D

Ik heb daardoor eerder goed kunnen zien dat na een update het verbruik met 4W (op package power) steeg. Bleek dat die container plotseling allerhande health-checks ging doen 2xsec. Tsja. Snel uitgezet en toen was het probleem weer over...

Pagina: 1 ... 103 ... 117 Laatste