Nick1816 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:30:
Twijfels en vragen:
[list]
• Qua behuizing heb ik eerst gekeken naar de Inter-Tech IM-1 Pocket maar die past niet goed in onze meterkast. Ik denk dat ik met een HDD cage i.c.m. de Jonsbo C6 ook in te toekomst wel naar max. 3 of 4 HDDs kan. Wat denken jullie hiervan? Ik twijfel om al direct te starten met 2 HDDs maar ook met één HDD heeft het geheel al een mooi prijskaartje

Hoe minder aangesloten 3.5" hard disks, hoe beter. Gebruik bijvoorbeeld geen RAID en lange termijn storage van data kan beter via USB3 tijdelijk worden aangesloten. Draaiende backup is ronduit onzuinig.
• Is de Toshiba MG10 HDD een goed idee of zijn er betere alternatieven? Naast verbruik is een laag geluidsniveau voor mij ook belangrijk en juist daarover heb ik wel wat klachten gezien.
Een goede hard disk heeft een laag opstartvermogen nodig (het starten van disks kost veel energie) en een laag idle vermogen. Sommige Seagate disks spinnen in stappen down om nog meer energie te besparen, maar de vraag is hoe dat in de praktijk zal werken. De bron die ik hiervoor gebruik zijn
de laatste reviews van hardwareluxx.de en oudere reviews van
hardwareluxx.de.
Geluid kan worden versterkt door een match met de eigentrilling van de omgeving. Zaak is dat contact te voorkomen. Een hard disk op een bureablad met veel holtes zoals gefineerd spaanplaat kan een bromgeluid veroorzaken, zodra de hard disk wordt opgetild (schadelijk: niet doen!) zal het geluid verdwijnen.
Zie de geluidmeetresultaten van hardwareluxx (links hierboven) voor geluidproductie van grote disks. Toshiba is stiller dan WD. Seagate maakt het minste geluid blijkt uit de test onder last.
• Is de picoPSU 160XT een geschikte keuze (ivm meerdere HDDs)? Verder zie ik dat deze gecombineerd wordt met zowel 120W als 150W Leicke adapters, wat is jullie mening hierover? En is de XP Power (geen 150W) echt de meerprijs en moeilijkere verkrijgbaarheid waard?
Het vermogenvraagstuk heeft diverse aspecten. Als je idle verbruik lager is dan 40W heeft een AC/DC adapter en een PicoPSU voordeel. Als het idle verbruik onder 10W DC zou zijn, dan is er een relatief groot efficiëntiegat met zelfs de zuinigste verkrijgbare ATX. De operationele kosten gaan omlaag.
Adapters worden bij vermogen hoger dan 120W minder efficiënt. De XP Power VES120PS12 120W 12V is een van de beste adapters die ik ken. Je betaalt voor zuinigheid, stabiliteit en kwaliteit. Ik gebruik deze voeding 24x7, het blijkt zeer stabiel.
Met een goede adapter kun je direct 12V gebruiken van voor bijvoorbeeld het opstarten van disks. Dat kan door de voedingskabel aan te passen (solderen met zuurvrij soldeervloeistof en een nette krimpkous). Het benodigde idleverbruik volgens de test van hardwareluxx is 4,16*4= 16,64W. Dan kom je op een idle verbruik vanaf circa 22W. Het benodigde idle verbruik zal circa 25W per disk zijn voor alleen 12V.
Formeel kun je 2 a 3 disks (50 a 75W DC) starten met een 120W adapter+PicoPSU-160XT combo. Omdat er verschil is in piekvermogen en opstartmoment, kun je proberen er meer te starten.
In mijn anecdotische ervaring kun je veel meer disks starten, maar je hebt dan geen garantie dat het altijd probleemloos gaat. Het kan dan bijvoorbeeld gebeuren dat de disk opnieuw probeert te starten.• Heb ik nog een picoPSU PCI bracket nodig of een Molex Mini-Fit JR kabel (boven 120W?)?
Inbegrepen bij 150 of 160-XT. Niet aanwezig in de 80 en 120 versies. Vermijd WI (wide input) modellen. Die zijn minder zuinig en bedoeld voor auto's. Een Molex Mini-Fit jr kabel zorgt voor een stabiele stroomvoorziening (zoek op Molex in dit topic). Die gebruik ik standaard bij 120W adapters.
• Zijn Samsung 980 Pro NVME en het Crucial geheugen goede keuzes ook qua verbruik? Ik kan dit moeilijk terugvinden behalve dat de 980 Pro wel zuiniger lijkt dan de 990.
Tweakers voert tests uit die er redelijk betrouwbaar uitzien.
• Heeft het nog zin om er nog een extra NVME bij te plaatsen als cache? Ik denk namelijk dat ik nog wel wat heb liggen.
Misschien kan iemand die dat al heeft er wat over zeggen.
• Is een spindown van de HDDs tegenwoordig veilig en dus vaak mogelijk?
Ik denk dat de verhalen vooral gerelateerd zijn aan instellingen die veroorzaken dat disks elke zoveel seconden in spin down gaat en dan weer opgestart wordt. Dan kom je op den duur op miljoenen keren. Daar ligt de grens. Gebruik dus veilige instellingen, bijvoorbeeld eens per 30 minuten. Zie de topic start onder tips, kopje hdparm.
• Ik twijfel over de koeling. Wat heb ik echt nodig als ik en een laag verbruik en een stille server wil? Ik ga o.a. de Turbo boost uitzetten, de P-cores begrenzen en zoveel mogelijk alleen E-cores gebruiken.
Een meterkast is doorgaans een afgesloten ongeventileerde ruimte, dan probeer je op den duur iets te koelen met warme lucht. Dat werkt natuurlijk niet zo goed, het kost dan meer energie en levert minder koelvermogen. De elementen die voor warmte zorgen zijn de processor en de hard disks. Probeer een alternatieve goed geventileerde locatie te vinden.