Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 23:36
Ik heb een server in de meterkast met een Fujitsu D3644-b moederbord, intel i3 9100 en 96gb ram die telkens als de stroom er volledig af is geweest de bios reset naar de Default instellingen.

Normaal gesproken maakt dit niet zo veel uit omdat ie de tijd via een ntp server wel weer kan synchroniseren. Alleen heb ik in het eerste pcie 16x slot met behulp van bifurcation en een adapterkaart 3 nvme ssds aangesloten. Alleen moet je hiervoor een optie in de bios activeren om dit werkend te krijgen maar ook deze wordt na elke power loss terug gezet wat heel irritant is.

Ik heb de batterij al vervangen en het internet al afgezocht naar mogelike oorzaken maar nog geen oplossingen kunnen vinden. Misschien dat iemand hier nog een idee / mogelijke opossing heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Staat de CMOS clear jumper mischien verkeerd?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Zit de bios batterij er op de juiste manier in?
"Gladde kant" naar boven.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-09 12:18
jwvdst schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:37:
Ik heb een server in de meterkast met een Fujitsu D3644-b moederbord, intel i3 9100 en 96gb ram die telkens als de stroom er volledig af is geweest de bios reset naar de Default instellingen.

Normaal gesproken maakt dit niet zo veel uit omdat ie de tijd via een ntp server wel weer kan synchroniseren. Alleen heb ik in het eerste pcie 16x slot met behulp van bifurcation en een adapterkaart 3 nvme ssds aangesloten. Alleen moet je hiervoor een optie in de bios activeren om dit werkend te krijgen maar ook deze wordt na elke power loss terug gezet wat heel irritant is.

Ik heb de batterij al vervangen en het internet al afgezocht naar mogelike oorzaken maar nog geen oplossingen kunnen vinden. Misschien dat iemand hier nog een idee / mogelijke opossing heeft?
Ik krijg mijn bios dan weer met geen mogelijkheid gereset, ik lees over een jumper (die ik niet kan vinden) die dit mogelijk zou moeten kunnen maken, wellicht dat jouw probleem daar zit.

Ander vraagje, hoe heb jij 96gb ram aan de praat gekregen?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de BIOS gereset wordt na een stroomstoring wijst dat vaak op een lege batterij. Zoals @eheijnen schrijft moet de gladde kant boven bij dit bord.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 05-04-2025 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

bobsterro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:13:
[...]

Ik krijg mijn bios dan weer met geen mogelijkheid gereset, ik lees over een jumper (die ik niet kan vinden) die dit mogelijk zou moeten kunnen maken, wellicht dat jouw probleem daar zit.

Ander vraagje, hoe heb jij 96gb ram aan de praat gekregen?
Batterij eruit, netspanning eraf (ook stekker uit je voeding). Aan/uitknop 10 sec inhouden en een kwartiertje koffie gaan drinken. Is alles gereset.

RAM is niet zo spannend. Gewoon 2x 32GB en 2x16GB erin. Netjes per kanaal 48GB installeren.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 23:36
nelizmastr schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:29:
[...]

RAM is niet zo spannend. Gewoon 2x 32GB en 2x16GB erin. Netjes per kanaal 48GB installeren.
klopt idd had er de max 64gb (2x32gb)in zitten en had toen door omstandigheden ineens 32gb (2x16gb) over. De moederbord en cpu ondersteunen allebij max 64gb ram maar de c246 chipset ondersteunt volgens spec max 128gb ram. Heb toen de proef op de som genomen en 2x16gb erbij in geprikt. Heb nooit geen stabiliteitsproblemen gehad daar de server zonder problemen tussen updates 3 maand zonder reboot gedraaid heeft
Pagina: 1