[F1 2021] Race 19 GP van Brazilië Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 60 Laatste
Acties:
  • 216.757 views

Verwijderd

Zucht... mercedes heeft die motor echt vol open staan dit weekend omdat ze moeten.. kijk naar verschil tussen bottas en hamilton. Dit gaat die motor echt geen 5 races volhouden.

Dus die motor is na dit weekend al niet meer zo sterk als nu daarnaast is het maar de vraag of komende races echt mercedes tracks zijn. Op twee tracks hebben we recent niet gereden en abu dhabi was vorig jaar mercedes ook niet heel sterk.

Het zit dit jaar echt dicht bij elkaar maar als max nu uitloopt naar 30 punten dan is het gat zo groot dat mercedes niet meer genoeg kan inlopen. Vanaf nu moeten ze elk weekend maximaliseren en dan is dit weekend geen beste voor mercedes tot op heden.

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-11 20:32
Wat kan mij het schelen wie kampioen gaat worden. F1 kijken we toch voor al het spektakel? Gebeurd best veel dit seizoen, lekker veel drama ook })

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:36
xzaz schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:15:
[...]

Niet. Ze draaien nooit op 100%.
Juist de Mercedessen verliezen een hoop motor vermogen naarmate een motor ouder wordt. Als Bottas een beetje representatief is na zo'n 2 is de echte topsnelheid er wel zo'n beetje af. Ze doen dan nog prima mee maar niet meer met zo'n overmacht.

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-12 14:43
Ik ben ook wel benieuwd naar het volgende scenario. Max rijdt op P1, gevolgd door Bottas, Perez en Hamilton op P2, 3 en 4 respectievelijk.

Zal Mercedes dan Bottas laten zakken tot achter Hamilton (en dus ook Perez) voor het rijders kampioenschap?

Overigens verwacht ik niet dat dit gaat gebeuren, Ham zal naar ik vermoed weinig te duchten hebben van Perez. Het leek er op dat hij Perez bij de sprintrace ook binnen 2 ronden zou inhalen als de race nog iets langer zou duren...

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

CousinBoneless schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:22:
Ik ben ook wel benieuwd naar het volgende scenario. Max rijdt op P1, gevolgd door Bottas, Perez en Hamilton op P2, 3 en 4 respectievelijk.

Zal Mercedes dan Bottas laten zakken tot achter Hamilton (en dus ook Perez) voor het rijders kampioenschap?

Overigens verwacht ik niet dat dit gaat gebeuren, Ham zal naar ik vermoed weinig te duchten hebben van Perez. Het leek er op dat hij Perez bij de sprintrace ook binnen 2 ronden zou inhalen als de race nog iets langer zou duren...
Het leek er bij Perez 24 ronden lang erop dat ie binnen 2 ronden zou inhalen. Elke keer als ie dichtbij kwam, maakte hij een poging waardoor hij meteen alle wisten weer verloor. Zag er best onhandig uit, elke keer hetzelfde proberen.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:16
YakuzA schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:44:
[...]

Bochtige stukken in verkeer = verlies van downforce.
Dat ken ik. Echter, de Mercedes staat er om bekend slecht om te kunnen gaan met het volgen van een andere auto. En toch won die tijd tegenover de andere wagens in Q2. Dat verbaast mij toch wel.

Flickr PSN ID= cheironnl

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
De_Bastaard schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:47:
Na hoeveel races hebben die Mercedes motoren verminderde performance ?
Gezien Bottas zijn stapel aan motoren, een race en dan is het wel klaar. Want Bottas zijn inhaalrace in bijvoorbeeld Monza lijkt ook wel vergeten. Daarna gebeurde het namelijk al niet meer. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Voor de liefhebberts:

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-11 17:12
DaniëlWW2 schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:31:
[...]

Gezien Bottas zijn stapel aan motoren, een race en dan is het wel klaar. Want Bottas zijn inhaalrace in bijvoorbeeld Monza lijkt ook wel vergeten. Daarna gebeurde het namelijk al niet meer. :)
Dat maakt de uitslag voor deze race extra interessant. Als Hamilton weet te winnen, dan weet Mercedes dat ze in de komende races dus wederom een nieuwe ICE in kunnen zetten voor deze rauwe snelheid. De komende banen liggen Mercedes natuurlijk nog beter, dus nog meer kans tot inhalen voor ze.
Goed voor het spektakel dit. Bijna te goed, straks krijgen we nog reversed grids.

Bensimpel

Positieve meneer

Riderider schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:08:
Er heerst wel ineens pessimisme in dit topic zeg. Max ligt 21 punten voor, start vanaf P2, terwijl hamilton van P10 start. Ja hamilton gaat makkelijk naar P4-5 rijden, maar vanaf dan wordt het een stuk lastiger. Bovendien gebruikt mercedes de motor véél meer dan ze in eerste instantie hadden gewild.

Dan over de resterende races: ja dit zijn mercedes circuits en hamilton vertoont superioriteit op de rechte stukken, maar die auto is 7 jaar lang enorm superieur geweest. Hoevaak is bottas de afgelopen 3 jaar voor max geëndigd?

2 weken terug had je niet durven dromen van deze uitgangspositie en nu wordt het ineens allemaal heel lastig en gaat hamilton makkelijk wereldkampioen worden.. _O-
Noem het niet echt pessimisme, in het verleden behalen resultaten zeggen niet veel. Maar zoals hamilton zich naar de top 5 reed was niet normaal. Was de race 73 rondes, had die gewoon aan kop gelegen. Met dat vooruitzicht, hoe zullen de laatste 3 GP's zijn als de Mercedes gewoon oppermachtig is? Dan wint Max niet de wereldtitel. Veel mensen hier zullen dat jammer vinden. Misschien vandaar de zuurheid hier, we zijn een beetje Mercedes wint alweer een kampioenschap moe.

😆 - Denk ook eens om ;)

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:03
Tot nu toe is bijna iedere race weer een verassing. Van daag zal niet anders zijn (positief of negatief voor Max).
Max had er gisteren met LEC ook gewoon nog af kunnen tetteren.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:51

JB

Cédric roelt!

DaniëlWW2 schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:31:
[...]

Wel benieuwd als Honda dit recept ook hanteert. 5 plekken is peanuts?

Mijn boefje is liev!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bensimpel schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:36:
[...]

Noem het niet echt pessimisme, in het verleden behalen resultaten zeggen niet veel. Maar zoals hamilton zich naar de top 5 reed was niet normaal. Was de race 73 rondes, had die gewoon aan kop gelegen. Met dat vooruitzicht, hoe zullen de laatste 3 GP's zijn als de Mercedes gewoon oppermachtig is? Dan wint Max niet de wereldtitel. Veel mensen hier zullen dat jammer vinden. Misschien vandaar de zuurheid hier, we zijn een beetje Mercedes wint alweer een kampioenschap moe.
Ik ben het wel met @Riderider eens. Max heeft nog steeds de beste uitgangspositie. De zuurheid is een beetje te vroeg denk ik. En als Mercedes wel kampioen zou worden, doet uiteindelijk niets van dit seizoen af. Lang geleden dat ik zo vol spanning naar elke race uitkeek. Tuurlijk gunt iedereen hier het Max (denk ik) maar zelfs als hij het net niet haalt, is dat puur door zijn twee DNF’s, en niet omdat Red Bull minder zou zijn geweest.

• siggy

siggy

Wait.... what?

JB schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:42:
[...]

Honda (red bull) heeft niet die idiote top speed die Merc wel heeft. Bottas heeft aan track position genoeg op een circuit als Interlagos. Max had het een stukje moeilijker gehad.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
chevsticks schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:36:
[...]

Dat maakt de uitslag voor deze race extra interessant. Als Hamilton weet te winnen, dan weet Mercedes dat ze in de komende races dus wederom een nieuwe ICE in kunnen zetten voor deze rauwe snelheid. De komende banen liggen Mercedes natuurlijk nog beter, dus nog meer kans tot inhalen voor ze.
Goed voor het spektakel dit. Bijna te goed, straks krijgen we nog reversed grids.
Ja, maar dan moeten ze wel alles winnen. ;)
JB schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:42:
[...]

Waarschijnlijk niet omdat die Honda motoren gewoon veel minder slijten. Een nieuwe motor levert dus veel minder op.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• JB

JB

Cédric roelt!

siggy schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:45:
[...]

Honda (red bull) heeft niet die idiote top speed die Merc wel heeft. Bottas heeft aan track position genoeg op een circuit als Interlagos. Max had het een stukje moeilijker gehad.
Daarom slijten ze ook niet zo hard of is de hele build anders waardoor openscheoeven geen zin heeft?

Mijn boefje is liev!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:34
siggy schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:45:
[...]

Denk niet dat Max het moeilijker had gehad. Probleem voor Max is gewoon als hij erachter zit, dan is het lastig inhalen. Als hij ervoor zit, dan blijft hij er ook wel voor, tenzij Merc echt een huge advantage heeft. Als Max gisteren niet P1 had verloren, dan had hij die sprintrace ook eenvoudig gewonnen. Alleen Hamilton zou hem dan eventueel kunnen inhalen.

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Snowdog schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:49:
[...]

Denk niet dat Max het moeilijker had gehad. Probleem voor Max is gewoon als hij erachter zit, dan is het lastig inhalen. Als hij ervoor zit, dan blijft hij er ook wel voor, tenzij Merc echt een huge advantage heeft. Als Max gisteren niet P1 was verloren, dan had hij die sprintrace ook eenvoudig gewonnen. Alleen Hamilton zou hem dan eventueel kunnen inhalen.
Max gaf in de post sprintrace interview aan dat hij Bottas moeilijk voorbij kwam zonder pitstop omdat zijn banden flink heet geworden waren door continu zo vlak achter hem te zitten. Hij verwacht vandaag meer te kunnen doen als hij dat gear shift probleem niet heeft en ze kunnen met pitstops en strategie meer doen.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:54

DataGhost

iPL dev

JB schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:47:
[...]

Daarom slijten ze ook niet zo hard of is de hele build anders waardoor openscheoeven geen zin heeft?
Hoe dan ook is de motor anders gebouwd, anders was het wel dezelfde motor :+
Mercedes had altijd een heel sterke party mode in hun motoren zitten, na de ban hebben ze die echt niet weggegooid en uit hun motoren weggeëngineerd. Die potentie heeft er altijd al ingezeten en zit er nu nog steeds in. Ze zullen er ook gewoon mee gepusht hebben toen het ontwikkelen van de motor nog mocht. Zelfs een mode iets minder intens dan hun echte party mode kan harder lopen dan de veel minder effectieve party mode van Honda. Keerzijde is wel veel meer slijtage. Honda zal daar nog steeds geen goed antwoord op hebben en dat is volgens mij ook hun filosofie helemaal nooit geweest.

• nick93192
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:27
Uiteindelijk heeft Max gisteren 2 punten gewonnen ipv 1 of 2 verloren indien Hamilton geen DSQ had gekregen. Het enige wat me enigszins zorgen baart zijn de raket starts van Mercedes tegenwoordig, dat kost nu een punt en kan in de komende races nog meer punten kosten. Maar, voor straks voorzie ik geen grote problemen. Het wordt warmer en op tactiek zijn er genoeg mogelijkheden.

Daarnaast is het cruciaal dat Perez Sainz snel voorbijgaat, dan kun je een gat trekken en zou je (indien de temperaturen genoeg meewerken), Hamilton op P4 kunnen houden.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nick93192 schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:03:
Uiteindelijk heeft Max gisteren 2 punten gewonnen ipv 1 of 2 verloren indien Hamilton geen DSQ had gekregen. Het enige wat me enigszins zorgen baart zijn de raket starts van Mercedes tegenwoordig, dat kost nu een punt en kan in de komende races nog meer punten kosten. Maar, voor straks voorzie ik geen grote problemen. Het wordt warmer en op tactiek zijn er genoeg mogelijkheden.

Daarnaast is het cruciaal dat Perez Sainz snel voorbijgaat, dan kun je een gat trekken en zou je (indien de temperaturen genoeg meewerken), Hamilton op P4 kunnen houden.
Maak me meer zorgen over de topsnelheid dan de starts. Die gaan de laatste tijd bij honda ook niet onaardig. En vergeet bottas in Mexico niet.

Maargoed, dat zal na één race over zijn. Vraag is of ze het aandurven om Hamilton elke race vanaf nu een nieuw blok te geven. Die +5 is vrij cheap.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 14-11-2021 12:06 ]

• alexbl69
  • Laatst online: 23:12
mv_ak schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:24:
[...]
Achtervleugel trukje? Aanpassing zodat de bovenste vleugel meer flext/buigt bij hoge snelheid waardoor meer DRS en lagere luchtweerstand. Was al een klacht over vanuit RB. Dat dan de scharnieren overbelast worden en speling krijgen door het flexen lijkt aannemelijk.

Ham ging wel erg hard en had steeds DRS in de achtervolgings sprint race.

/speculatie Off
Mercedes heeft de nieuwe motor van Hamilton waarschijnlijk vol open gezet om de schade zoveel mogelijk te beperken.

Als dat daadwerkelijk zo is heb je 2 gevolgen:
  1. Tijdens de race zal de motor op een lagere stand staan.
  2. Er is al veel van deze nieuwe motor gevergd. 'Normaal' zakken de Mercedes motoren na 1000km onverwacht hard in vermogen, maar deze motor heeft nu al 1 kwalificatie plus 100km op nagenoeg vol vermogen moeten draaien.
Om een redelijk resultaat (podium) te behalen zal Hamilton ook vandaag weer flink wat van de motor moeten vergen. De vraag is dus hoe 'nieuw' deze motor na dit weekend nog is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• chevsticks
alexbl69 schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:06:
[...]

Mercedes heeft de nieuwe motor van Hamilton waarschijnlijk vol open gezet om de schade zoveel mogelijk te beperken.

Als dat daadwerkelijk zo is heb je 2 gevolgen:
  1. Tijdens de race zal de motor op een lagere stand staan.
  2. Er is al veel van deze nieuwe motor gevergd. 'Normaal' zakken de Mercedes motoren na 1000km onverwacht hard in vermogen, maar deze motor heeft nu al 1 kwalificatie plus 100km op nagenoeg vol vermogen moeten draaien.
De motorstanden mogen niet aangepast worden gedurende het weekend, dus hij zal nog even hoog staan.

• alexbl69
chevsticks schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:08:
[...]

De motorstanden mogen niet aangepast worden gedurende het weekend, dus hij zal nog even hoog staan.
Hij mag toch wel verlaagd worden?

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

[...]

Nope, ze mogen altijd lager zetten ivm "safety". Moet wel op die lagere stand blijven staan rest van het weekend want hij mag niet weer omhoog.

[ Voor 14% gewijzigd door Humma Kavula op 14-11-2021 12:10 ]

Wear Sunscreen!

• chevsticks
alexbl69 schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:09:
[...]

Hij mag toch wel verlaagd worden?
Alleen naar een lage setting als de motor overduidelijk in de problemen zit. Hij mag niet zomaar verlaagd worden.
En volgens mij ook alleen om veilig binnen te komen (maar dat weet ik niet zeker)

• chevsticks
Teams will be allowed to run different engine modes for in and out-laps in qualifying where the power units need to harvest energy, and will also allow different modes for laps run under the safety car, the formation laps and the lap after the chequered flag.

There will also be permitted changes during the race if the team detects an engine problem, but the team must report those problems to the FIA and prove that the power unit has an issue.
Dit is wat de regels erover zeggen

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12 14:06
Had Hamilton nou echt zo'n overspeed in ronde tijd tov Bottas en Max? Ik denk t niet....
Dus niks aan de hand. Hij rijdt naar p3 en dat is het.

• JB

JB

Cédric roelt!

[...]

“FIA this is Toto we see some errors…” :z Regels van niks.

Mijn boefje is liev!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik verwacht eigenlijk dat Lewis gewoon gaat winnen vandaag met zo'n sterke motor. Bottas moet nog wel te doen zijn met een goeie pitstop strategie.

Als Max 2e wordt is het verschil in het kampioenschap 14 punten, bij een 3e plek is dat nog steeds 11.
Het wordt vooral belangrijk dat hij het de Mercs zo moeilijk mogelijk maakt om zo die motoren lekker af te beulen voor de volgende races. Gelukkig is dat Max wel toevertrouwd. >:)

Het wordt in ieder geval weer 2 uurtjes met klamme handjes en een hartslag van boven de 100 aan de buis gekluisterd. oOo

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-12 00:58
Humma Kavula schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:09:
[...]

Nope, ze mogen altijd lager zetten ivm "safety". Moet wel op die lagere stand blijven staan rest van het weekend want hij mag niet weer omhoog.
Ik denk dat daar wel haken en ogen aan zitten. Anders geeft iedereen toch gewoon motor standje 110% door en vervolgens rijden ze heel het weekend praktisch niet meer dan 80% want tja je zal maar een half rondje dat extra vermogen nodig hebben.

iRacing Profiel

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:25
Het motorverschil is volgens mij redelijk simpel te verklaren.

Mercedes heeft, in het begin van het seizoen, al gezegd dat ze met een probleem zitten dat de slijtage hoger is. Daarom is alles een beetje terug geschroefd om de betrouwbaarheid te verhogen. Enigste keer dat we echt het potentieel van de motor zagen, was de inhaal race van Bottas (in Monza als ik mij goed herinner).
Ze wilden het proberen te halen met de motoren die in de poule zitten. Nu hebben ze een nieuwe motor genomen voor Hamilton en gaan ze all-in. Alles opengedraaid want ze hebben toch nog een blok dat perfect werkt maar net iets minder vermogen levert.

Honda is het seizoen ook begonnen met een motor die eigenlijk meer potentieel had. Halfweg het seizoen (weet niet meer welke gp juist) hebben ze de motor opengedraaid toen bleek dat de betrouwbaarheid zeer goed was. Honda heeft momenteel dus net wat minder marge op hun motor.

Maar bovenstaande is maar hetgeen ik aanvoel.

Zoals ze het gisteren zeiden op Sky: Mercedes heeft de beste quali-auto, Red Bull heeft de beste race-auto.

Vond het beetje teleurstellend gisteren van de Red Bull's. Verstappen die Bottas maar niet voorbij geraakte. Eigenlijk mooie verdienste van Bottas. Hij mocht tijdens de ronde zijn banden "sparen". Het belangrijkste was dat hij goed uit twee bepaalde bochten kwam om de hogere topsnelheid te kunnen halen.
Maar Perez mocht iets meer gedaan hebben, vond ik. Tijdens de training werd hem gezegd om te oefenen op de binnenbocht in bocht 1 maar blijkbaar heeft dat niets opgeleverd. Of het was ook meer met het idee van geen risico nemen en zeker zijn dat je vooraan kan starten in de GP

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:09
DaniëlWW2 schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:46:
Waarschijnlijk niet omdat die Honda motoren gewoon veel minder slijten. Een nieuwe motor levert dus veel minder op.
Bij Honda zijn ze zo overtuigd over de betrouwbaarheid dat Toyoharu Tanabe van Honda deze week in een interview zei dat hij de verwachting had dat ze dit seizoen maar 3 motoren nodig hadden. De 4e is er alleen gekomen door de ongelukken op Silverstone en Hongarije.
Asked if he reckoned Honda could have completed the full season on just three power units without the unexpected crash damage, Tanabe said: “I believe yes.”

• alexbl69
Kenhas schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:16:
Zoals ze het gisteren zeiden op Sky: Mercedes heeft de beste quali-auto, Red Bull heeft de beste race-auto.

Vond het beetje teleurstellend gisteren van de Red Bull's. Verstappen die Bottas maar niet voorbij geraakte. Eigenlijk mooie verdienste van Bottas. Hij mocht tijdens de ronde zijn banden "sparen". Het belangrijkste was dat hij goed uit twee bepaalde bochten kwam om de hogere topsnelheid te kunnen halen.
Maar Perez mocht iets meer gedaan hebben, vond ik. Tijdens de training werd hem gezegd om te oefenen op de binnenbocht in bocht 1 maar blijkbaar heeft dat niets opgeleverd. Of het was ook meer met het idee van geen risico nemen en zeker zijn dat je vooraan kan starten in de GP
Denk dat dit aardig klopt, en dat is gelijk een verklaring voor gisteren.

Ook Bottas' motor stond hoger dan ze normaal zouden doen. Alles om Verstappen voor te blijven. Als Bottas weer een nieuwe motor nodig heeft boeit ze dat toch helemaal niks.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:47
soulcrusher schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:15:
[...]

Ik denk dat daar wel haken en ogen aan zitten. Anders geeft iedereen toch gewoon motor standje 110% door en vervolgens rijden ze heel het weekend praktisch niet meer dan 80% want tja je zal maar een half rondje dat extra vermogen nodig hebben.
Maar ze mogen niet terug naar 110% als ze eenmaal terug zijn naar 80%. Die veiligheidsmodus doen ze dus echt alleen maar als het niet anders kan.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Transportman schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:19:
[...]

Maar ze mogen niet terug naar 110% als ze eenmaal terug zijn naar 80%. Die veiligheidsmodus doen ze dus echt alleen maar als het niet anders kan.
Als het zo simpel was hadden we wel meer Quali mode gezien. Zaterdag 100%, zondag 90%. Daar lijkt geen sprake meer van.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:47
MikeyMan schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:20:
[...]

Als het zo simpel was hadden we wel meer Quali mode gezien. Zaterdag 100%, zondag 90%. Daar lijkt geen sprake meer van.
En teams moeten aan kunnen tonen dat er iets mis is met de motor en dat de veiligheidsmodus dus echt noodzakelijk is om geactiveerd te worden. Daar ga je geen race mee winnen of in de punten eindigen, effectief is het een DNF.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Chocoball schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:17:
[...]

Bij Honda zijn ze zo overtuigd over de betrouwbaarheid dat Toyoharu Tanabe van Honda deze week in een interview zei dat hij de verwachting had dat ze dit seizoen maar 3 motoren nodig hadden. De 4e is er alleen gekomen door de ongelukken op Silverstone en Hongarije.

[...]
Dat geloof ik ook wel. Want waar alle Mercedes, Renault en Ferrari motoren werden vervangen na een aantal races aan het begin van het seizoen, bleven de Honda's gewoon nog een aantal races zitten. :)

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:34
chevsticks schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:36:
[...]

Nieuwe ICE..... Wacht even. Er rijden 8 teams met Mercedes blokken. De regels stellen dat je 3 blokken per seizoen mag gebruiken. Dat zijn er dus 24. Dat werden er 4, en bij Valtteri 6. Dat zijn 34 blokken in totaal.

De vraag is nu hoeveel blokken er nog ongebruikt in het rek liggen. En als het niet genoeg is, hoe snel ze kunnen fabriceren. Ik weet dat Red Bull destijds werd verplicht om snel het Renault contract te tekenen omdat het produceren van een motor veel tijd kostte en ze anders de blokken niet op tijd af hadden.

Het is vanavond wel een alles-of-niets poging. Als Max Lewis achter zich weet te houden mag Lewis alle volgende races winnen. Als Max er dan op P2 achteraan kan cruisen is Max WDC.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:37
Is er dan echt geen lucht bij Honda om nog iets meer vermogen eruit te persen? Japanse degelijkheid of loopt die echt op zijn max daar?

• SunriseBGN
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-12 07:45
CousinBoneless schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:22:

Mercedes verliest dan 6 punten bij de constructeurs (RB en Merc ruilen P2 en P3), al kan Bottas zo waarschijnlijk wel FL bijschrijven. Als Hamilton nog geen FL had, wint hij daar persoonlijk 3 punten mee: P4 naar P3.

Denk dat Merc de switch zou moeten maken, omdat ze de constructeurspunten in de volgende races kunnen terugpakken. Bedoelde Bottas dat met zijn tweestopper :P

• asing
AMARONE schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:28:
Is er dan echt geen lucht bij Honda om nog iets meer vermogen eruit te persen? Japanse degelijkheid of loopt die echt op zijn max daar?
Ik denk dat de Honda veel constanter is dan de Mercedes. Ja die heeft de 1e (of eerste 2) race een overvloed aan vermogen maar daarna neemt het snel af. Dat is puur het gevolg van interne slijtage.

Lewis heeft nu het nadeel dat hij middenin het pack moet starten, en dat zijn motor op standje 11 staat. Ook heeft hij geen 4e turbo of MGU-H geplaatst, wat alle andere Mercedes teams wel hebben gedaan. Misschien omdat het als 1 unit geleverd wordt en er als 1 unit onder geschroefd wordt. Dan zou juist Mercedes de moeite hebben genomen om de hele handel te demonteren en alleen de V6 te wisselen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 23:56
Het is echt spannend. Ik kan er nog steeds niet aan uit of die motorwissel bij Hamilton en de partymode nou een meesterzet is of een laatste strohalm.

Zoals het er nu naar uitziet blijft het tot de laatste race spannend!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het motorvermogen staat vast. Het is echter te manipuleren en dat doen ze bij elke bocht met het gaspedaal. Als je met het gaspedaal maar tot 95% duwt ipv 100% heb je nog steeds evenveel piek vermogen maar je gebruikt er gewoon minder van.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Shinji
  • Laatst online: 22:36
sNielz123 schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:45:
Het is echt spannend. Ik kan er nog steeds niet aan uit of die motorwissel bij Hamilton en de partymode nou een meesterzet is of een laatste strohalm.

Zoals het er nu naar uitziet blijft het tot de laatste race spannend!
Daar zeg je wat, partymode. Effectief is dit wellicht gewoon de oude party mode maar dan gewoon het hele weekend aan.

• RocketKoen
  • Laatst online: 01-12 19:19
Kenhas schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:16:
Het motorverschil is volgens mij redelijk simpel te verklaren.

Mercedes heeft, in het begin van het seizoen, al gezegd dat ze met een probleem zitten dat de slijtage hoger is. Daarom is alles een beetje terug geschroefd om de betrouwbaarheid te verhogen. Enigste keer dat we echt het potentieel van de motor zagen, was de inhaal race van Bottas (in Monza als ik mij goed herinner).
Ze wilden het proberen te halen met de motoren die in de poule zitten. Nu hebben ze een nieuwe motor genomen voor Hamilton en gaan ze all-in. Alles opengedraaid want ze hebben toch nog een blok dat perfect werkt maar net iets minder vermogen levert.

Honda is het seizoen ook begonnen met een motor die eigenlijk meer potentieel had. Halfweg het seizoen (weet niet meer welke gp juist) hebben ze de motor opengedraaid toen bleek dat de betrouwbaarheid zeer goed was. Honda heeft momenteel dus net wat minder marge op hun motor.

Maar bovenstaande is maar hetgeen ik aanvoel.

Er is nog een alternatieve verklaring.
Dat is dat Mercedes een deel van de airflow die in het begin van het seizoen door de radiator ging, heeft omgeleid naar de vloer. Dit verklaart de extra snelheid die ze hebben. Maar ook dat ze niet vol kunnen rijden als ze te lang in vuile lucht zitten. En de extra slijtage aan de ICE. Dat ding wordt gewoon veel heter.

TheS4ndm4n#1919

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-12 08:07
Bensimpel schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:36:
[...]

Veel mensen hier zullen dat jammer vinden. Misschien vandaar de zuurheid hier, we zijn een beetje Mercedes wint alweer een kampioenschap moe.
Ik zou het eerder als onrecht zien. Verstappen heeft al 25 punten verloren door die kapotte band en daar komt ook die crash op Silverstone nog bij. Dus het gat met Hamilton had al veel groter moeten zijn.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Het is mooi om te lezen dat de spanning bij iedereen vrij hoog zit en niemand gerust is op een WDC voor Verstappen. Wel leuk te zien dat wereldwijd de gun factor bij Verstappen ligt om de hegemonie van Mercedes te doorbreken.

Ben in de strijd vooral benieuwd wat er rondom de baan nog gaat gebeuren:
  1. Wing-gate: welke strijd gaat dit nog met elkaar krijgen.
  2. Budget plafond
  3. Corona, Jeddah ja/nee, etc
  4. Motorwissel bij RBR

• Phusebox
  • Laatst online: 02-12 10:35
Max móet deze gewoon winnen simpel gezegd. Daarna heeft ie iets ademruimte. Maar zelfs alles tweede worden is een niet per se voldoende.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• enchion
  • Niet online
DataGhost schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:49:
[...]

Lol hij probeert het ook te framen alsof het de schuld van Red Bull is dat hun auto een routinecontrole faalde die ook zonder opmerkingen van Red Bull uitgevoerd zou zijn 8)7
Functioneert de routinecontrole wel ? (is dat de reden dat RedBull besloot het in eigen hand te nemen, hoewel het er wel uitziet alsof het gewoon een lakonieke Max was.)

Hoevaak in de F1 zie je een rijder achteraan gezet worden als de auto niet binnen de inspectie metriek valt ? (antwoord = bijna nooit)

In andere series (Indy, Nascar) zie je het bijna elke race wel enkele rijders buiten de boot vallen, na de quali.

Het zou logischerwijs tussen teams die iets te battlen hebben met een ander team tenminste een paar keer per jaar moeten voorkomen.
Ook is qualificatie-positie hyperrelevant in de F1, aangezien het op sommige banen extreem moeilijk is om in te halen, maar toch zie je het extreem weinig.

Het algemene perspectief is dat de F1 de meest extreme raceserie is mbt technisch de grens opzoeken, maar afgerond niemand faalt bij inspectie.

How do you save a random generator ?

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:39
enchion schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:00:
[...]

Functioneert de routinecontrole wel ? (is dat de reden dat RedBull besloot het in eigen hand te nemen, hoewel het er wel uitziet alsof het gewoon een lakonieke Max was.)

Hoevaak in de F1 zie je een rijder achteraan gezet worden als de auto niet binnen de inspectie metriek valt ? (antwoord = bijna nooit)

In andere series (Indy, Nascar) zie je het bijna elke race wel enkele rijders buiten de boot vallen, na de quali.

Het zou logischerwijs tussen teams die iets te battlen hebben met een ander team tenminste een paar keer per jaar moeten voorkomen.
Ook is qualificatie-positie hyperrelevant in de F1, aangezien het op sommige banen extreem moeilijk is om in te halen, maar toch zie je het extreem weinig.

Het algemene perspectief is dat de F1 de meest extreme raceserie is mbt technisch de grens opzoeken, maar afgerond niemand faalt bij inspectie.
Bij F1 doen ze at random inspecties, daar heb je gewoon kans dat je weken/races niet wordt "uitgeloot" om door inspectie te komen.

Bij NASCAR (wat "mijn" klasse is) wordt iedere race de inspectie gedaan. Daarom duurt een inspectie daar ook wel 6 uurtjes, want 40 auto's door de volledig inspectie (in het geval dat er niemand faalt) neemt veel tijd in!

• asing
Chevy454 schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:47:
Het motorvermogen staat vast. Het is echter te manipuleren en dat doen ze bij elke bocht met het gaspedaal. Als je met het gaspedaal maar tot 95% duwt ipv 100% heb je nog steeds evenveel piek vermogen maar je gebruikt er gewoon minder van.
Mis :)

Een verbrandingsmotor heeft een aantal parameters om mee te spelen. Een set parameters wordt een map genoemd. Om je een idee te geven, dat ziet er ongeveer zo uit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvWn-LJDHScRUmiym_wU7vDjZO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f0EXq0fRs0QhXMAPKGCtugsf.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaande is de fuel map voor een Hyundai Genesis R-Spec, maar je krijgt het idee. Horizontaal de load, verticaal de RPM. Zo weet de computer welk veld gekozen moet worden en dat veld geeft aan hoe lang de injectoren open moeten.

Er zijn meer variabelen. denk aan turbo druk, injector moment, injector duur, onstekingsmoment en vast wel wat meer.

Er valt mee te spelen. Zo kan je de ontsteken verlaten. Dat is een geweldige manier om meer vermogen te krijgen maar je loopt een risico op detonatie (knock).

De "Party Mode" was een map met risicovolle waardes om het blok maximaal te laten presteren. Het ging uiteraard van de betrouwbaarheid af dus niet inzetbaar in de race. Wat Mercedes doet is een zo risicovol als mogelijke map kiezen met daarbij een levensverwachting van 4 races. Of 2, en dan steken ze ergens blok 6.

• alexbl69
Phusebox schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:59:
Max móet deze gewoon winnen simpel gezegd. Daarna heeft ie iets ademruimte. Maar zelfs alles tweede worden is een niet per se voldoende.
Fijnste zou zijn als hij morgen met minimaal 30 punten voorsprong uit Brazilië vertrekt. Dan heeft Red Bull het zelf in de hand.

Vermoed dat Mercedes er alles aan zal doen om dat te voorkomen. Bottas mag het gehele potentieel van de motor gebruiken om Verstappen voor te blijven, terwijl Hamilton zoveel mag gebruiken om P3 te worden. In dat geval loopt Verstappen 3 punten op Hamilton uit (2 als Hamilton FL pakt) en wordt het verschil 23 of 24 punten.

Mercedes heeft dan Hamiltons verse motor al grotendeels 'verbruikt' terwijl Bottas waarschijnlijk nog een keer een nieuwe moet pakken en dus nog minimaal 1 wedstrijd Verstappen niet van een tweede plaats af zal kunnen houden.

De kaarten zijn absoluut gunstig voor Verstappen.

• Chevy454
  • Niet online
Ik doe motoren ontwikkeling. Je hebt inderdaad verschillende mappen maar die mappen staan fixed nu sinds de FP3 (of in dit geval vanaf FP1) reeds vast. Dus wisselen van operating mode kunnen ze enkel in de negatieve zin

[ Voor 27% gewijzigd door Chevy454 op 14-11-2021 13:08 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

asing schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:03:
[...]

Een verbrandingsmotor heeft een aantal parameters om mee te spelen. Een set parameters wordt een map genoemd. Om je een idee te geven, dat ziet er ongeveer zo uit :

[Afbeelding]

Bovenstaande is de fuel map voor een Hyundai Genesis R-Spec, maar je krijgt het idee. Horizontaal de load, verticaal de RPM. Zo weet de computer welk veld gekozen moet worden en dat veld geeft aan hoe lang de injectoren open moeten.

Er zijn meer variabelen. denk aan turbo druk, injector moment, injector duur, onstekingsmoment en vast wel wat meer.

Er valt mee te spelen. Zo kan je de ontsteken verlaten. Dat is een geweldige manier om meer vermogen te krijgen maar je loopt een risico op detonatie (knock).

De "Party Mode" was een map met risicovolle waardes om het blok maximaal te laten presteren. Het ging uiteraard van de betrouwbaarheid af dus niet inzetbaar in de race. Wat Mercedes doet is een zo risicovol als mogelijke map kiezen met daarbij een levensverwachting van 4 races. Of 2, en dan steken ze ergens blok 6.
Hoe levert het gaspedaal minder ver induwen of eerder opschakelen dan geen vermogens beperking in? En bijbehorende slijtage reductie...

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:42
Nog mooier zou zijn als ze de nieuwe motor van Hamilton net iets te ver opengeschroefd hebben, hij in ronde 33 3e ligt en plof doet... 8)

[ Voor 10% gewijzigd door hoevenpe op 14-11-2021 13:09 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bansheeben schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:27:
[...]

Mwoah, geniaal was dit toch niet echt te noemen. Hij is geen moment in gevaar geweest, vanwege dirty air/oververhitting bij Verstappen. Misschien dat je dat feit geniaal vindt. Hamilton's race geniaal vinden kan ik nog begrijpen, alhoewel hij met een splinternieuwe motor rijdt en de enige echt mooie inhaal actie die op Norris was (die 'm ook geen duimbreed in de weg reed).
Inderdaad. Begrijpelijk maar jammer

“Zo goed was die inhaalactie niet. Ik ga er niet over liegen, maar het was niet nodig om domme risico’s te nemen bij het verdedigen. In vergelijking met ons rijdt hij in een andere klasse”, zegt Norris bij Sky Sports over Hamilton.

Enerzijds zou je stellen dat een positie voor een ander meer punten oplevert dan er achter.
Het is blijkbaar een voldongen feit en regel is dat iemand zoals HAM in de top 4 ‘hoort’ en daarom maar voorbij gelaten wordt door iedereen die niet in de top 4 hoort…
er zijn af en toe een paar (ALO zo nu en dan) die toch enig weerstand bieden aan zo’n iemand.

Maar wat je gister zag slaat eigenlijk nergens op.
Je zou bijna wensen dat bij een gridstraf van een top 4 rijder ook verboden wordt om DRS te gebruiken ivm de overspeed die ze sws al hebben op de rijders buiten de top 4

• Chevy454
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:09:
Nog mooier zou zijn als ze de nieuwe motor van Hamilton net iets te ver opengeschroefd hebben, hij in ronde 33 3e ligt en plof doet... 8)
Ploffen gebeurt bijna niet meer. Er zijn druksensoren in het koelwater systeem, in cylinder pressure sensoren. P3 sensoren, T3, P21/P22 en de bijhorende T21/22 temperaturen.

Kijk maar naar de BMW flex fuel motoren in Brazilië, die draaien in maximale temperatuur protectie bij ethanol gebruik op basis van T3 temperatuur.

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-11 13:49
Gister kwam Max er ook nier voorbij, echte teamplayer gaat Max "ophouden" totdat Ham aan is gesloten

• asing
Chevy454 schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:07:
[...]

Ik doe motoren ontwikkeling. Je hebt inderdaad verschillende mappen maar die mappen staan fixed nu sinds de FP3 (of in dit geval vanaf FP1) reeds vast. Dus wisselen van operating mode kunnen ze enkel in de negatieve zin
Er worden in dit topic diverse foute aannames gedaan over de motorstanden. Ik probeerde het wat duidelijker te maken voor iedereen :) . De map waar de coureur mee rijdt wordt gekozen voor Parc Fermé in wordt gegaan. Daar moet de coureur het mee doen. Er is keuze in de mappings en iedere coureur mag zijn eigen mapping kiezen.

• siggy

siggy

Wait.... what?

alexbl69 schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:05:

De kaarten zijn absoluut gunstig voor Verstappen.
Grote kans is dat er straks een vraag komt of Mercedes Bottas compleet wilt/druft te slachtofferen ten kosten van het constructeurskampioenschap om Hamilton kampioen te laten worden. Dát zou eccht de shit zijn als ze daar een keuze moesten maken. Hamilton kampioen met Red Bull als constructeurskampioen, of Verstappen kamioen en Mercedes als constructeurskampioen.

Maarja, eens kijken hoe de start verloopt, die mag ook wel weer eens goed gaan. Grootste zorgenkindje bij RB, afgezien van Perez.

• __fred__
  • Laatst online: 29-11 20:34
Chevy454 schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:11:
[...]

Ploffen gebeurt bijna niet meer. Er zijn druksensoren in het koelwater systeem, in cylinder pressure sensoren. P3 sensoren, T3, P21/P22 en de bijhorende T21/22 temperaturen.

Kijk maar naar de BMW flex fuel motoren in Brazilië, die draaien in maximale temperatuur protectie bij ethanol gebruik op basis van T3 temperatuur.
Toch heeft zijn vorige blok het niet lang uitgehouden en was er een waterlek. Ik ben toch echt bang dat ze op de limiet van turbodruk en ontstekingsmoment etc. gaan zitten. Dan is een plotselinge plof zeker niet uitgesloten. Het is geen motorblok van een productieauto waar ze ver weg blijven van de limiet.

• siggy

siggy

Wait.... what?

asing schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:13:
[...]

Er worden in dit topic diverse foute aannames gedaan over de motorstanden. Ik probeerde het wat duidelijker te maken voor iedereen :) . De map waar de coureur mee rijdt wordt gekozen voor Parc Fermé in wordt gegaan. Daar moet de coureur het mee doen. Er is keuze in de mappings en iedere coureur mag zijn eigen mapping kiezen.
Ook tijdens een race? Software is best moeilijk te tracken lijkt me.

• asing
MikeyMan schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:08:
[...]

Hoe levert het gaspedaal minder ver induwen of eerder opschakelen dan geen vermogens beperking in? En bijbehorende slijtage reductie...
Als je het gaspedaal minder ver indrukt of short shift vraag je minder load. Minder load is minder vermogen en minder slijtage.

Naast deze 2 factoren kan je ook voor een veiliger of agressievere mapping kiezen.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-11 11:48

psy

DaniëlWW2 schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:46:
[...]

Ja, maar dan moeten ze wel alles winnen. ;)

[...]

Het is toch wel een commerciële blamage voor Mercedes. Ze bewijzen dus hiermee dat Mercedes motoren gewoon minder duurzaam zijn dan Honda motoren (iets wat mij echt totaal niet verbaast maar ok).

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:36
asing schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:13:
[...]

Ik had begrepen dat als de mapping (bv Hamilton) op 110% word vast gezet dat dit dan ook geld voor alle Mercedes aangedreven motoren, dus ook voor de andere teams met een Mercedes motor

• Sniffels
psy schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:17:
[...]

Het is toch wel een commerciële blamage voor Mercedes. Ze bewijzen dus hiermee dat Mercedes motoren gewoon minder duurzaam zijn dan Honda motoren (iets wat mij echt totaal niet verbaast maar ok).
Na 7 WK's? lijkt mij niet veel uit te maken voor de leaserijders.

• asing
siggy schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:14:
[...]

Ook tijdens een race? Software is best moeilijk te tracken lijkt me.
De mapping is al rijdend aan te passen. Dat was zo met de party modes en ik denk dat het nu nog steeds zo is. Er mag namelijk geen telemetrie van de pit naar de auto dus de coureur moet een knop omzetten.

De regel is echter dat je die niet meer mag verzetten na ingaan PF. Alles wordt gelogd dus dat zullen ze kunnen zien.

• __fred__
DoubleDutch schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:19:
[...]

Ik had begrepen dat als de mapping (bv Hamilton) op 110% word vast gezet dat dit dan ook geld voor alle Mercedes aangedreven motoren, dus ook voor de andere teams met een Mercedes motor
Nee, ze moeten dezelfde mapping delen met alle teams die die motor gebruiken. Dat wil nog niet zeggen dat je hem als team moet gebruiken.

• asing
DoubleDutch schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:19:
[...]

Nee, de 110% mapping moet wel aanwezig zijn voor de andere teams maar ze mogen hun eigen mapping kiezen.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-11 11:48

psy

__fred__ schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:21:
[...]

Nee, ze moeten dezelfde mapping delen met alle teams die die motor gebruiken. Dat wil nog niet zeggen dat je hem als team moet gebruiken.
dus dit zijn de mappings voor alle teams met een Mercedes motor:
1 DO NOT USE!!!!!!
2
3
4
5
6
7
8
9

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Sniffels
asing schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:20:
[...]

De mapping is al rijdend aan te passen. Dat was zo met de party modes en ik denk dat het nu nog steeds zo is. Er mag namelijk geen telemetrie van de pit naar de auto dus de coureur moet een knop omzetten.

De regel is echter dat je die niet meer mag verzetten na ingaan PF. Alles wordt gelogd dus dat zullen ze kunnen zien.
Als je de hele race de boordradio meeluistert dan hoor je om de ronde "mode7, position 13" etc.

Vraag mij af wat dat is, alleen diff en meer batt.release lijkt mij sterk.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-12 20:26
Sniffels schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:24:
[...]

Als je de hele race de boordradio meeluistert dan hoor je om de ronde "mode7, position 13" etc.

Differentieel en rembalans.

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

Nicap

Tsssk....

Ik dacht dat ze de motor wel tijdens de race mochten opschroeven, maar dan die setting moesten blijven gebruiken vanaf dat moment. Dus terugschalen mag dan niet meer.

• __fred__
[...]

Volgens mij vooral de electrische laad / ontlaadcycle. Die mag je wel aanpassen nl.

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:44
Hamilton was wel heel erg snel gisteren, dus zal mij benieuwen of hij die snelheid straks ook heeft. Zo ja, dan zie ik hem deze race winnen. Maar vandaag zou het warmer zijn dan gisteren dus misschien dat Max hem toch wint. Zo ja dan komt het kampioenschap wel heel erg dichtbij.

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
De enginemapping software en de bijbehorende elektronica is gestandaardiseerd en is eigendom van de FIA. Dus daarmee knoeien zou opvallen

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:33

alienfruit

the alien you never expected

Vandaag geleerd dat een paard 15pk heeft :*) Dus den F1 Auto is rond de 66 paarden :D

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:42
psy schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:22:
dus dit zijn de mappings voor alle teams met een Mercedes motor:
1 DO NOT USE!!!!!!
2
3
4
5
6
7
8
9
En toen dacht Latifi "waar zou dit knopje voor zijn" en eindigde hij op P9... 8)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• alexbl69
Beetje humor tussendoor mag toch wel... :)

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:25
siggy schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:13:
[...]

Grote kans is dat er straks een vraag komt of Mercedes Bottas compleet wilt/druft te slachtofferen ten kosten van het constructeurskampioenschap om Hamilton kampioen te laten worden.
Nooit maar dan ook nooit gaat dat gebeuren. Het is met de constructeurstitel dat het geld binnen komt, niet met WDC.
Het is ook al jaren dat WCC ver boven WDC staat bij mercedes

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 212 en 215

• soulcrusher
RedHat schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:26:
[...]

Differentieel en rembalans.
Een race engineer gaat echt niet zeggen welke rembalans een coureur moet gebruiken. "Mode 6 when you can" bijvoorbeeld lijkt me dus echt iets voor motorstand/harvesting

iRacing Profiel

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 00:05

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

siggy schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:13:
Grote kans is dat er straks een vraag komt of Mercedes Bottas compleet wilt/druft te slachtofferen ten kosten van het constructeurskampioenschap om Hamilton kampioen te laten worden. Dát zou eccht de shit zijn als ze daar een keuze moesten maken. Hamilton kampioen met Red Bull als constructeurskampioen, of Verstappen kamioen en Mercedes als constructeurskampioen.

Maarja, eens kijken hoe de start verloopt, die mag ook wel weer eens goed gaan. Grootste zorgenkindje bij RB, afgezien van Perez.
Bottas wint de start en gaat vervolgens Max ophouden in de 2e sector zodat Hamilton tijd heeft door het veld te komen. Uiteindelijk zal ie bij Max op de kont hangen en proberen hem met DRS heuvel op in te halen. Dat lukt vast dus liggen ze 1 en 2 waarna Bottas Hamilton voorbij laat. Ham 1, Bot 2 en Max 3... tenzij Redbull een succesvolle undercut op Bottas krijgt.. Dan laat Bottas Hamilton voorbij en ligt hij alsnog achter Max, zal ie hem alsnog wel inhalen en wordt het Ham 1, Max 2 en Bot 3

We gaan het zien, maar tenzij superstart van Max waarbij hij P1 T1 in gaat zie ik hem niet winnen vanavond. :/

Proof me wrong :P

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Jasphur
  • Laatst online: 21:27
Op naar 6 uur! Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FEJ19MUXIAQ-Ulg?format=jpg&name=large

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• soulcrusher
Kenhas schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:39:
[...]

Nooit maar dan ook nooit gaat dat gebeuren. Het is met de constructeurstitel dat het geld binnen komt, niet met WDC.
Het is ook al jaren dat WCC ver boven WDC staat bij mercedes
Misschien heb je het enkel over Mercedes maar Ferrari gaf altijd veel minder om constructeurs kampioenschap dan het rijders kampioenschap. Daarom hadden ze voorheen ook altijd een echte nummer 1 en nummer 2 coureur. Dit was wel nog ten tijde dat Ferrari een extra bak geld kreeg naast hun plek in het constructeurs kampioenschap en ik weet eigenlijk niet of dit nog steeds zo is.

iRacing Profiel

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Nicap schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:28:
Ik dacht dat ze de motor wel tijdens de race mochten opschroeven, maar dan die setting moesten blijven gebruiken vanaf dat moment. Dus terugschalen mag dan niet meer.
Nee andersom. Je start in de voor jou meest gunstige krachtige mapping en je mag alleen omlaag in mappings bijvoorbeeld als de betrouwbaarheid in gevaar komt.

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Bensimpel

Positieve meneer

hoevenpe schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:09:
Waarschijnlijk heeft Mercedes dat optijd door en schroeven ze hem wat terug. Mogen ze het niet meer opschroeven. Als we zien dat ham niet meer als een speer gaat, dan is dit een mogelijke verklaring.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Er zijn vele parameters maar een sterkere mapping mag niet gekozen worden. Wel lager. Dus dat zijn echt vooral hybrid en diff settings. Wellicht engine braking al is dat ook een vorm van hybrid settings.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

asing schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:03:

[Afbeelding]

Nice.. @Chevy454 krijgt cursus motormappings :+ lol

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Chevy454 schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:47:
Wat je hier beschrijft is alleen de throttle map.

Daarnaast heb je idd de complete engine map zoals hierboven ook ergens uitgelegd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

YakuzA schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:00:
[...]

Wat je hier beschrijft is alleen de throttle map.

Daarnaast heb je idd de complete engine map zoals hierboven ook ergens uitgelegd.
Ik denk dat Chevy bedoelt dat je motormapping voor de race is vastgelegd maar je de boel kunt bedonderen door een 105% motormapping te kiezen maar steeds met 95% gas te rijden. Pas wanneer je wilt gaan inhalen of verdedigen duw je het pedaal naar 100% dus netto heb je dan nog steeds een push-to-pass boost/qualy mode oid. De clue zit in het gaspedaal, maak je daar een extra weerstand in zodat de rijder kan voelen dat hij 95% rijdt.. volgens mij mag dat niet. Maar het is ook een kleine moeite om het achter een knoppencombinatie te verbergen. Dus tenzij de fia de telemetrie post race uitleest en steeds 95% gas ziet met een incidentele uitschieter naar 100% zou het niet te traceren zijn.

N.b. 5% is arbitrair en werkt ook met 2% natuurlijk wat detectie alweer moeilijker maakt.

• RocketKoen
  • Laatst online: 01-12 19:19
Alfa Novanta schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:14:
[...]

Ik denk dat Chevy bedoelt dat je motormapping voor de race is vastgelegd maar je de boel kunt bedonderen door een 105% motormapping te kiezen maar steeds met 95% gas te rijden. Pas wanneer je wilt gaan inhalen of verdedigen duw je het pedaal naar 100% dus netto heb je dan nog steeds een push-to-pass boost/qualy mode oid. De clue zit in het gaspedaal, maak je daar een extra weerstand in zodat de rijder kan voelen dat hij 95% rijdt.. volgens mij mag dat niet. Maar het is ook een kleine moeite om het achter een knoppencombinatie te verbergen. Dus tenzij de fia de telemetrie post race uitleest en steeds 95% gas ziet met een incidentele uitschieter naar 100% zou het niet te traceren zijn.

N.b. 5% is arbitrair en werkt ook met 2% natuurlijk wat detectie alweer moeilijker maakt.
Behalve dat die telemetrie gewoon live beschikbaar is. Miljoenen mensen thuis zien dan in beeld dat je op het rechte stuk steeds precies 98% throttle hebt.

TheS4ndm4n#1919

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

enchion schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:00:
[...]

De routinecontrole functioneert zeker. Wat Max al dan niet deed had niks te maken met waar Hamilton voor gediskwalificeerd is. Zo ook het boekwerk waarmee Red Bull even daarvoor naar de FIA is gegaan. Het schijnt een 0.2mm afwijking geweest te zijn bij de Mercedes-vleugel, slechts wanneer er kracht op gezet werd maar minder dan de 10N waarmee gemeten moet worden. Dat is dus niet iets wat je op wat voor manier kan zien in beeldmateriaal of met het blote oog, al helemaal niet wanneer de vleugel dicht is. Deze DSQ is dus 100% door de routinecontrole gekomen.
Het is wel slechts een steekproef in een aantal gevallen maar ook dat zorgt ervoor dat teams op hun hoede blijven want je weet niet of en wanneer je aan de beurt bent. De top10 wordt sowieso vaker en vollediger gecontroleerd en bepaalde zaken worden altijd op alle auto's gecontroleerd.
Gisteren nog. In de afgelopen jaren is het ook regelmatig gebeurd. Het komt maar zelden voor, maar goed:
* Ricciardo in Singapore 2019 voor >120kW met MGU-K
* Kimi in Baku 2019 omdat zijn voorvleugel te ver doorboog
* Gasly in diezelfde race voor 0.02g boven de 100kg/u fuel flow
* Red Bull in Abu Dhabi 2014 vanwege buigende voorvleugels
* Maldonado in Silverstone 2014 omdat er geen 1L uit de tank gehaald kon worden
* Ricciardo in Australie 2014 vanwege fuel flow
* Kimi in Abu Dhabi 2013 vanwege een buigende vloer
* Di Resta in Silverstone 2013 vanwege minimumgewicht
* Webber in China 2013 omdat er geen 1L uit de tank gehaald kon worden
* Vettel in Abu Dhabi 2012 omdat er geen 1L uit de tank gehaald kon worden
* Hamilton in Spanje 2012 omdat er geen 1L uit de tank gehaald kon worden
* Buemi in Duitsland 2011 vanwege afwijkende brandstof na Q tov ervoor
allemaal gediskwalificeerd van kwalificatie en dus achteraan starten. Dus het gebeurt gewoon.
Dan zijn de teams in andere series waarschijnlijk minder secuur met zorgen dat hun auto binnen de regels valt, of minder gewiekst met valsspelen.
Juist niet. Als het een paar keer per jaar voorkomt bij je concurrent dan zijn dat zomaar potentieel 50-75 punten voor het oprapen, zeker als je ervoor zorgt dat het bij jou niet voorkomt. Ook kan je, afhankelijk van hoeveel je valsspeelt, als constructeur worden uitgesloten van het kampioenschap of je punten kwijtraken dus er is alle motivatie om te zorgen dat dat niet gebeurt.
Het een sluit het ander niet uit. Ze zijn in F1 waarschijnlijk gewoon beter mbt technisch de grens opzoeken.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Alfa Novanta schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:14:
[...]

De clue zit in het gaspedaal, maak je daar een extra weerstand in zodat de rijder kan voelen dat hij 95% rijdt.. volgens mij mag dat niet. Maar het is ook een kleine moeite om het achter een knoppencombinatie te verbergen.
Dit mag allebei niet en ook het tweede is zichtbaar in telemetry. Er moet een lineair verband zijn tussen hoe ver het gaspedaal wordt ingedrukt en de hoeveelheid gevraagd/geleverd koppel door de motor (TR 5.5 en 5.6). Deze drie zaken worden afzonderlijk gelogd dus als die verhouding opeens veranderd tijdens de race hang je al. Volgens mij worden ook alle stuur-inputs gelogd (TR 8.6) dus een knoppencombinatie maakt het alleen nog maar duidelijker.

Je mag best met een 105%-mapping rijden of gewoon heel het weekend in volle kracht partymode maar het gaat voor de coureur heel lastig zijn omdat goed te doseren, vooral op rechte stukken en zeker in gevecht met een andere rijder.

[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 14-11-2021 14:39 ]

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:10
Op welke compound band moet Bottas starten ? Beetje verwarrend met kwalificatie en sprint race.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

• chevsticks
Lasmibalsingh schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:45:
Op welke compound band moet Bottas starten ? Beetje verwarrend met kwalificatie en sprint race.
Vrije keuze

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-12 11:39

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FEKDH2fWUAMTKV-?format=jpg&name=large

Pirelli gaat uit van starten op Mediums dus

Maar daarna zijn alle keuzes open

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FEKDIOMXIAIyY8A?format=jpg&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:36
basvn schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:47:
[Afbeelding]

Pirelli gaat uit van starten op Mediums dus

Maar daarna zijn alle keuzes open

[Afbeelding]
Als je al 24 rondes op soft kan rijden vermoed ik dat de top gewoon op strategie “slowest” gaat. Je zou bijna kunnen speculeren of med-soft een mogelijk combi is.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:27
Rene schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:52:
[...]

Als je al 24 rondes op soft kan rijden vermoed ik dat de top gewoon op strategie “slowest” gaat. Je zou bijna kunnen speculeren of med-soft een mogelijk combi is.
Ja maar vandaag wordt het wel een stuk warmer. Plus werd er gisteren ietwat minder 'fanatiek' gereden dus wat minder van de banden gevraagd.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
Rene schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:52:
[...]

Die softs waren wel op aan het eind. Daarbij zit de tank voller en is het nog een paar graad warmer
Pagina: 1 ... 36 ... 60 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geld voor naamverbasteringen.
  • De quick reply gaat uit met de kwalificatie en de race.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord