Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.324 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:10
@LacsapOV Welke logica heb je in gebruik?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:45
LacsapOV schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:32:

... Bij een stevige wind heb ik gewoon een graadje meer nodig.
Vergeet dus de kierdichting niet! Isoleren zonder goede kierdichting is zonde van de moeite! Als je huis zoveel extra warmte verliest bij harde wind is de kierdichting niet goed op orde.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:35:
[...]

Geen idee, ik maakte meer een flauw grapje over de enigszins gebiedende wijs.

serieus: Wat is het verschil in prijs tussen een gewone vloer en een Eco2floor?
het verschil in prijs ligt een beetje aan de regio waar je woont, maar hooguit een paar 100euro bij mij.
is ook gewoon gemakkelijk als het snel droog is en in een uurtje de vloer is gestort.
je kan het zelfs verven, voor de supergeleiding :9~

voor pvc is het handig, aangezien je geen of nauwelijks egaline meer nodig hebt

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:40

Rzaan

Altijd zoekende

Powrskin schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:06:
[...]
het verschil in prijs ligt een beetje aan de regio waar je woont, maar hooguit een paar 100euro bij mij.
Welke regio zit je zelf?
En over hoeveel M2 spreken we bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:15:
[...]

Welke regio zit je zelf?
En over hoeveel M2 spreken we bij jou?
The North, en 90m2 ongeveer, maar het gaat om m3 en die weet ik zo niet meer.
Wat ik wel weet is dat er een dikkere laag overheen ging dan ik dacht, omdat schuimbeton niet zo vlak/recht is als het lijkt.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
Nu vinger spitzen gefühl. Enige wat ik nu vast heb staan is dat de wp sowieso aangaat bij < 4 dit ivm defrosten. Dit staat nu overigens uit omdat ik de nacht bij deze temperaturen wel door kom.

De bedoeling is dat ik straks kan berekenen/of via vaste regels of ik de nacht kan doorkomen. Dan kan de wp op het warmst van de dag aan het werk. Dat heeft natuurlijk alleen maar zin als het overdag beduidend warmer is. Anders kan de wp beter aanblijven op een al dan niet lagere stooklijn.

Stel dat het overdag 4 graden is en s'nachts -5 dan blijft de warmtepomp aan op een stooklijn die een graad lager ligt. Ik heb dan bij opwarmen minder last van defrosts. Overdag is het dan warmer waardoor ik de drop in temperatuur weer kan inhalen bij een hogere COP.
blb4 schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:53:
[...]

Vergeet dus de kierdichting niet! Isoleren zonder goede kierdichting is zonde van de moeite! Als je huis zoveel extra warmte verliest bij harde wind is de kierdichting niet goed op orde.
Valt wel mee hoor. Ik heb 'm standaard op 20 graden staan en bij koude harde wind moet ie op 20.5 staan om de 20 te halen. Beneden heb ik geen tocht, op de voordeur na (nieuwe strip) en de gashaard die dicht wordt gemaakt.
Op de douche heb ik wel een probleem. Daar begint het dak en daar kiert het. Tocht en geluid van buiten. Ff een bus pur in spuiten en dan moet dat ook goed zijn. :9

Overigens vanwege geen mechanische ventilatie heb ik de ramen op een kier. Dat zal de voornaamste reden zijn met de harde wind. Roosters zijn al weg, WTW komt eraan.

[ Voor 4% gewijzigd door LacsapOV op 10-04-2022 22:30 ]

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 22:57
Wij hebben bijna 400m2, hoh 10, 34 groepen met kunststof verdelers(om te kunnen koelen), netten, randisolatie voor 6995 incl btw. Montage doe ik zelf.
Batilan schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:22:
Ook in de markt voor vloerverwarming t.b.v. LW-WP. Heb nu een offerte gehad voor in totaal 290 m2 (55m2 kelder, 155m2 bgg, 80m2 1e verd), verdeeld over 11 temperatuur zones (aantal groepen zal groter zijn) met hoh 10cm in alle ruimtes. Totaal bedrag bedraagt € 13.475,- ex. BTW (dus ruim € 56,- / m2 incl. BTW)

Het gaat dan naast de verdelers om de kunststofbuis, randisolatie naar de muren, draadstaal matten (in kelder en 1e verdieping), en isolatieplaten op de BGG.

Dat is dan voor de leidingen en de verdelers. Exclusief de dekvloer (wordt door de hoofdaannemer gedaan), ook nog exclusief naregeling a € 3.365,- met 5 thermostaten (merk Watts).

Ik heb al even geen recente prijzen meer gezien, ben benieuwd wat anderen zoal kwijt zijn per m2 (het betreft hier m.i. een redelijk groot oppervlak, dus zou een wat scherpere prijs mogelijk moeten zijn?).

Verder twijfel ik een beetje over de wenselijkheid van de isolatieplaten (2 a 3cm) van de dekvloer op de bgg. In principe is de vloer natuurlijk geïsoleerd, ik begrijp altijd dat je met een WP het liefst zo veel mogelijk thermische massa hebt. Volgens de installateur wordt zo de VVW wat "sneller", maar dat lijkt me niet echt relevant met een WP. Wel zie ik dat er dan geen draadstaal matten worden toegepast, wellicht omdat er vanwege de isolatie geen spanningen tussen de dekvloer en de betonvloer ontstaan? Het beperken van scheurvorming is natuurlijk wel zeer wenselijk bij toepassen van PVC vloer, maar geen idee of dat inderdaad beter bereikt wordt met isolatiematten i.p.v. draadstaal, wellicht ervaringen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik heb even een schema van Nibe erbij gepakt met de vraag:
Is het verschil tussen optie B of C plaatsing buffervat merkbaar of verwaarloosbaar?
Bij optie B blijft de woonkamer groep convector en radiator hal altijd open. En er komen dynamische kranen overal voor het gemakkelijk inregelen. (Eclipse of Eclipse 300)
Optie B schilt een extra pomp van rond de 200-300 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84UZwdpHsC1P82ZczPTBHJbUQ80=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zssauZL7552jsseM7U5MLYt5.png?f=user_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Andrehj schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:16:
[...]

Inderdaad. Bij mij scheelde dat ongeveer de helft. Maar netto nog erg weinig energie in de WP gebruikt.

[...]

Komt dat niet door zonneboilers? Maart was natuurlijk uitzonderlijk zonnig. Anders heb ik er geen verklaring voor dat sommigen maar een paar kWh aan warmte voor SWW hebben gemaakt.

Verder nog voor meer eenduidigheid bij SWW: Is het niet een idee om duidelijk aan te geven of mensen wel/geen legionellacyclus doen, en of je die warmte/stroom voor een dompelelement daarvoor mee moet tellen in de cijfers?
Ik laat die bijvoorbeeld weg (het is tenslotte geen prestatie van de WP). Dat was bij mij in maart precies 4 kWh.
Als ik die in mijn DHW-cijfers mee had genomen had ik COP 3.11 ipv 3.38 gehaald.

Het zou mooi zijn als je ergens in de tabel aan kan geven of er wel/niet een zonneboiler wordt gebruikt en om de hoeveel dagen er een legionellacyclus wordt gedraaid.
Bij monitoring van SWW (DHW) is het moeilijk om de performance van de WP te vergelijken omdat de uitgangssituaties verschillend zijn o.a. boiler temperatuur, boiler verlies, hoeveelheid afgenomen tapwater en bovendien natuurlijk de zonneboiler. De manier van meten heeft ook invloed; voor of na de boiler. Tot nu toe is de monitoring globaal en laat zien wat de gemiddelde COP is. Een indicatief getal. Wil je dit beter doen dan zijn er veel meer gegevens nodig en wordt de monitoring ingewikkeld. Het energieverbruik is ongeveer 20% van de ruimte verwarming dus minder belangrijk voor het totaal plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSa
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-04-2022
Hallo!

Ik heb er een paar uurtjes leeswerk op zitten, maar zoek als newbie op dit terrein toch nog naar hulp!

We hebben een huis gekocht uit 2018, nog net met een CV-ketel en mechanische ventilatie. oppervlakte is 177m2, hoekhuis. Wat het historisch verbruik van de vorige eigenaren is, weet ik helaas niet.
We willen graag een lucht-water warmtepomp laten installeren en hebben wat offertes opgevraagd. Niet echt een lekkere tijd om er eentje aan te schaffen, maar ja... :)

Als ik het goed heb en de 'over de duim berekening' volg, dan zou ik op het volgende warmteverlies uitkomen:

vloeroppervlak 177m2
Kengetal 45W/m2
Beta-factor 1
Warmteveries = 7,9kW

Wat ik niet goed kan bepalen, is welk vermogen Warmtepomp hierop zou passen. Als het goed is een WP die 8kW levert bij -10 toch?

Ik heb een offerte ontvangen voor een Viessmann Vitocal 222-A A08 6,7kW
https://www.viessmann.nl/...0TG%20Vitocal%20222-A.pdf
Nu heb ik een paar vragen:

1. Is het opgegeven vermogen in de offerte wel voldoende voor het huis...?
2. In hoeverre is VIESSMANN goede kwaliteit vergeleken bij bijv. NIBE?
3. Ik kan niet zien of het ding modulerend is, al wordt er wel gesproken over invertertechniek. Is dat dan hetzelfde? en is het modulatiebereik van deze WP een beetje in orde?

Newbies... ;) Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33
Rzaan schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:12:
[...]

Wij gaan tzt onze huidige radiatoren er uitmikken en de gedateerde vloerverwarming op BG vervangen. We willen dan de bovenetages gaan verwarmen met airco.
Alleen de badkamer met een L/W warmtepomp (vloeverwarming) en de gehele BG.

Nu staat onze huidige verwarmingsketel op zolder en ik had ook gedacht om daar de boiler neer te zetten.
Maar zou het beter/eenvoudiger zijn om ergens op de BG een plekje te vinden?
Ligt aan je leidingwerk en type boiler :) Hier lag het leidingwerk via zolder onhandig/onlogisch, en aangezien wij zoveel mogelijk ruimte binnen wilden creëren, heb ik alles naar de aanhangende schuur verplaatst.

Als je leidingwerk goed ligt, je hebt ruimte op zolder, en je neemt een losse WPB, dan kun je deze net zo makkelijk op zolder kwijt (mits je hem daar kunt krijgen - die boilers kunnen nogal groot zijn).

Maar een boilervat gevoed door je verwarmings WP gaat hem waarschijnlijk niet worden: lange dikke CV leidingen naar zolder (terwijl je daar juist vanaf kunt), en warmteverliezen tijdens transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik ben ook voornemens om op een FE WP over te gaan stappen.
Ik heb het getest met de huidige ventilatoren en met een CV aanvoer van 40 graden krijg ik het prima warm (met een gemiddelde buiten temp van 3 graden).

Ik ben in enige verwarring met betrekking tot het leidingwerk. Is er altijd een noodzaak om dit aan te passen bij het plaatsen van een WP? Zou ik niet zien zitten daar we 7 jaar geleden alles hebben laten infrezen en stucen....

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
DutchWing schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:27:
Ik heb even een schema van Nibe erbij gepakt met de vraag:
Is het verschil tussen optie B of C plaatsing buffervat merkbaar of verwaarloosbaar?
Bij optie B blijft de woonkamer groep convector en radiator hal altijd open. En er komen dynamische kranen overal voor het gemakkelijk inregelen. (Eclipse of Eclipse 300)
Optie B schilt een extra pomp van rond de 200-300 euro.

[Afbeelding]
Als je verder geen naregeling hebt, is een seriebuffer prima (maar is die buffer dan uberhaupt nodig, of is je inhoud al groot genoeg?) Die Nibe's hebben wel veel inhoud nodig.

Als je naregelt (zoneregeling of thermostaatkranen) is optie C handiger. Je kunt kunt het debiet over de WP en de vloer dan onafhankelijk van elkaar maken.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ReSa schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:52:
Ik heb er een paar uurtjes leeswerk op zitten, maar zoek als newbie op dit terrein toch nog naar hulp!
Paar uurtjes is te weinig. Maak daar maar een paar dagen/weken van.
We hebben een huis gekocht uit 2018, nog net met een CV-ketel en mechanische ventilatie. oppervlakte is 177m2, hoekhuis. Wat het historisch verbruik van de vorige eigenaren is, weet ik helaas niet.
We willen graag een lucht-water warmtepomp laten installeren en hebben wat offertes opgevraagd. Niet echt een lekkere tijd om er eentje aan te schaffen, maar ja... :)

Als ik het goed heb en de 'over de duim berekening' volg, dan zou ik op het volgende warmteverlies uitkomen:

vloeroppervlak 177m2
Kengetal 45W/m2
Beta-factor 1
Warmteveries = 7,9kW

Wat ik niet goed kan bepalen, is welk vermogen Warmtepomp hierop zou passen. Als het goed is een WP die 8kW levert bij -10 toch?
Nee. Je kunt niet een warmtepomp selecteren met zo'n kengetal. En als je even wat meer tijd in het lezen van dit topic zou stoppen, dan had je dat geweten. En dan zou je ook weten dat een hoekwoning uit 2018 echt geen 8 kW nodig heeft.

Bovendien vermeld je niks over je afgiftesysteem (wat nogal essentieel is).
Dus: Besteed een paar weken aan het helemaal lezen van dit topic (en liefst zoveel mogelijk voorgangers). Dan zit je er veel beter in en kun je gericht vragen stellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zwartoog schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:25:
[...]

Ligt aan je leidingwerk en type boiler :) Hier lag het leidingwerk via zolder onhandig/onlogisch, en aangezien wij zoveel mogelijk ruimte binnen wilden creëren, heb ik alles naar de aanhangende schuur verplaatst.

Als je leidingwerk goed ligt, je hebt ruimte op zolder, en je neemt een losse WPB, dan kun je deze net zo makkelijk op zolder kwijt (mits je hem daar kunt krijgen - die boilers kunnen nogal groot zijn).

Maar een boilervat gevoed door je verwarmings WP gaat hem waarschijnlijk niet worden: lange dikke CV leidingen naar zolder (terwijl je daar juist vanaf kunt), en warmteverliezen tijdens transport.
We gaan alles nieuw installeren.
Ik wil zo min mogelijk leidingen in het huis (in koofjes en weet ik veel)

We hebben een buffervat en een boiler nodig (300 of 400 liter waarschijnlijk)

Zoals gezegd vloerverwarming op BG en in de badkamer op de 1ste.
Warm water op BG, 1ste en 2de.
Op de 1ste badkamer met bad (vaak gebruikt) en douche + nog kleine douche.

We hebben veel ruimte op zolder (2de)
We zouden met wat passen en meten ruimte kunnen maken in de bijkeuken.
We zouden ook ruimte hebben in de kelder. Zou wel zonde zijn, maar als het moet, dan moet het.
Maar op de zolder hebben we veel ruimte die we niet zo veel gebruiken.

Wat zou dan breek- en leidings-technisch gezien de beste ruimte zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Iemand nog een tip voor een goede installateur in omgeving Den Haag? Ik word een beetje moedeloos van mijn zoektocht naar een wp installateur. Nu 3 gesproken (en vele aangeschreven die niet reageren). 1 installateur die vooral bodem wp installeerde en mij daar dus logischerwijs ook naartoe probeerde te praten en twee cowboys die met vage noname merk WP werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij krijgen op 1 Juli de sleutel van een nieuw huis, en inmiddels is geregeld dat we een 3x 25A aansluiting krijgen en het dak volgelegd wordt met zonnepanelen (~10Mwh effectief op jaarbasis).

De volgende stap is dus een warmtepomp. Met de zonnepanelen dacht ik een paar weken terug even simpel wat paneeltjes bij te laten leggen en klaar, maar ben ik er achter gekomen dat je je toch in moet lezen om tot een goede oplossing te komen. Helaas lijkt het bij warmtepompen allemaal nog wat gecompliceerder en veel fabrikanten hebben ook maar beperkte productinformatie of filters om gericht te zoeken en vergelijken. De vergelijkingssites komen vaak alvast met een paar aannames waardoor je een beperkt gevoel krijgt.

Gelukkig zijn er vele Tweakers die al een warmtepomp hebben, getuige de vele topics. Als jullie een licht zouden willen schijnen op mijn gedachtegang dan heel graag.

Het gaat om een vrijstaande woning label A, 164m2 wonen over 2 woonlagen die nu met een HR ketel en radiatoren verwarmd wordt. Dakisolatie, Muurisolatie, Vloerisolatie, Dubbel glas (volledig geisoleerd). Aanleggen vloerverwarming is geen optie. Huidige bewoners betaalden ca. EUR600 voorschot gas in 2021.

De ketel staat in de garage, die op termijn als extra kamer kan dienen maar op de 'zolder' is ook meeeeer dan genoeg ruimte - maar zou wel een klankkast kunnen vormen - de meeste boilervaten lijken ook verticaal terwijl op zolder een horizontale handiger zou zijn.
Ook warm tapwater moet vanuit de warmtepomp komen en om het bad redelijk te vullen zal een 200 liter minimaal wel nodig zijn gok ik.

Mijn eerste gedachte was: een grond-waterpomp is uiteindelijk het meest efficient, dus dan wordt dat het. Maar hoe meer ik rondkeek, hoe meer ik het idee kreeg dat sowieso warmtepompen nog volop in ontwikkeling zijn en steeds beter worden. Ook leek het dat grondboringen niet helemaal volwassen zijn en her en der voor verzakkingen zorgen.

Op dit moment denk ik dan ook aan een goede split lucht-water warmtepomp met boilervat. Eventueel een aantal radiatoren vervangen door convectorunits. Omdat we nog niet in de woning zitten, is precies uitzoeken welke capaciteit nodig is nog niet mogelijk. Maar ik wil wel alvast afspraken plannen met mogelijke leveranciers om zo snel mogelijk in Juli dingen in gang te zetten. En daarbij wat richting geven voor het eindresultaat.

Lang verhaal helaas toch niet kort... :P Kom ik op deze vragen - hoewel ik me nu afvraag of ik niet beter een los topic kan maken...
  • Hoe kijken jullie tegen de perceptie aan dat gezien de nog relatief snelle ontwikkelingen en maturity grondboringen, een goede split lucht-waterpomp nu een verstandiger optie is met het idee dan eventueel over 10-15 jaar nog eens te kijken naar een grondsysteem?
  • Als we op een lucht-waterpomp met boilervat 200-300l uitkomen: de capaciteit van het systeem is nog een open vraag. Maar welke merken springen er op dit moment echt uit qua zuinigheid, geluidsproductie(!). Ofwel, waar kan ik het best op zoek naar installatiepartners om een advies / offerte uit te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:49:
Het gaat om een vrijstaande woning label A, 164m2 wonen over 2 woonlagen die nu met een HR ketel en radiatoren verwarmd wordt. Dakisolatie, Muurisolatie, Vloerisolatie, Dubbel glas (volledig geisoleerd). Aanleggen vloerverwarming is geen optie. Huidige bewoners betaalden ca. EUR600 voorschot gas in 2021.
Vergeet het dan (waarschijnlijk) maar. En voor de rest hetzelfde advies als hierboven:
Besteed een paar weken aan het helemaal lezen van dit topic (en liefst zoveel mogelijk voorgangers). Dan zit je er veel beter in en kun je gericht vragen stellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus eigenlijk zeg je: geen vloerverwarming is geen warmtepomp? Dan blijft er danwel qua mogelijkheden danwel qua kosten toch vrijwel geen markt over?

Vanuit het doorlezen van een hoop topics hier had ik *die* indruk nou ook weer niet gekregen...

De diverse topics die ik heb doorgenomen geven geen echt handvat om gerichter een advies uit te vragen op basis van waar de stand der techniek het verst is. Het advies dat je eerst weken moet spenderen om topics in zijn geheel door te nemen om überhaupt ergens een advies uit te kunnen vragen zegt me ook dat er iets niet klopt. Er zou dus niets zijn tussen zelf expert worden en in ieder geval met een basis op zoek gaan naar een adviseur / merk / installateur?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Rzaan schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:51:
[...]

We gaan alles nieuw installeren.
Ik wil zo min mogelijk leidingen in het huis (in koofjes en weet ik veel)

We hebben een buffervat en een boiler nodig (300 of 400 liter waarschijnlijk)

Zoals gezegd vloerverwarming op BG en in de badkamer op de 1ste.
Warm water op BG, 1ste en 2de.
Op de 1ste badkamer met bad (vaak gebruikt) en douche + nog kleine douche.

We hebben veel ruimte op zolder (2de)
We zouden met wat passen en meten ruimte kunnen maken in de bijkeuken.
We zouden ook ruimte hebben in de kelder. Zou wel zonde zijn, maar als het moet, dan moet het.
Maar op de zolder hebben we veel ruimte die we niet zo veel gebruiken.

Wat zou dan breek- en leidings-technisch gezien de beste ruimte zijn?
1e vraag: weet je zeker dat je een buffervat nodig hebt? :) Consensus hier is: meestal niet.

Beste optie lijkt mij om een aparte WPB op de zolder te zetten, los van je verwarmingswarmtepomp. Dan die WPB zo neerzetten dat je leidingafstand naar de badkamer en BG zo kort mogelijk is. Voor WPB moet je even kijken wat je met de lucht-inlaat/uitlaat doet, daar hebben we een apart topic voor :) Verder: kijk goed wat de diameter is van die WPB, dus of je hem door de trapgaten naar boven krijgt. Let op: zo'n ding moet rechtop blijven, van kantelen gaat ie stuk.

Eventueel buffervat dan in de kelder/bijkeuken, dicht bij waar de leidingen van het monobloc binnen komen.

Mocht de warmwaterleiding naar de keuken te lang worden, dan zou ik daar een doorstroom(na)verwarmer ophangen, net afhankelijk hoeveel warm water je daar gebruikt. Bij kleine beetjes is een doorstromverwarmer via de koudwaterleiding prima, maar bij hele emmers sop zou ik een naverwarmer aansluiten op de warmwaterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:02:
Dus eigenlijk zeg je: geen vloerverwarming is geen warmtepomp? Dan blijft er danwel qua mogelijkheden danwel qua kosten toch vrijwel geen markt over?

Vanuit het doorlezen van een hoop topics hier had ik *die* indruk nou ook weer niet gekregen...

De diverse topics die ik heb doorgenomen geven geen echt handvat om gerichter een advies uit te vragen op basis van waar de stand der techniek het verst is. Het advies dat je eerst weken moet spenderen om topics in zijn geheel door te nemen om überhaupt ergens een advies uit te kunnen vragen zegt me ook dat er iets niet klopt. Er zou dus niets zijn tussen zelf expert worden en in ieder geval met een basis op zoek gaan naar een adviseur / merk / installateur?
Met vloerverwarming werkt een WP bijna zeker, maar met radiatoren moet je zelf veel meer op onderzoek uit gaan. Te beginnen met de Ta van je CV-ketel te maximeren op 35 graden. Lukt het dan bij buitentemperaturen>0 om je huis warm te houden? Gefeliciteerd, je kunt direct aan de WP. Zo niet? Dan is er werk te doen.

Dit is dus zo'n beetje WP met radiatoren 101 waar @Andrehj op wijst. Zonder zo'n draaioefening is er weinig concreets te adviseren.

Je bent eigenlijk net te laat, het echte stookseizoen is redelijk over. Maar misschien komt er nog een week met koude dagen/nachten. Dan kun je testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Blihi schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:13:
[...]

Als je verder geen naregeling hebt, is een seriebuffer prima (maar is die buffer dan uberhaupt nodig, of is je inhoud al groot genoeg?) Die Nibe's hebben wel veel inhoud nodig.

Als je naregelt (zoneregeling of thermostaatkranen) is optie C handiger. Je kunt kunt het debiet over de WP en de vloer dan onafhankelijk van elkaar maken.
Er staat standaard 1 type 11 radiator en 1 convector van 2800mm altijd open.
Boven wordt doormiddel van thermostaatknoppen na geregeld.
Totale leiding inhoud = +/- 50 Liter.
Ben van plan om 1x Nibe UKV 100 buffervat erbij te plaatsen. locatie nog even gissen.
Liefst had ik een 200 liter buffervat op zolder, maar met houten vloer constructie boven + een 90kG wasmachine ernaast, geen slim plan :+

Ik zit nog te oriënteren welke warmtepomp ik neem, grote voordeel van Nibe, waar ik nu pas achter kom is dat deze geen binnenunit heeft.
Gewoon: Monoblock - Pomp - driewegklep - boiler - regelaar - buffervat. (Schilt enorm veel ruimte.)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zwartoog schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:14:
1e vraag: weet je zeker dat je een buffervat nodig hebt? :) Consensus hier is: meestal niet.
Nee, dat weet ik nog niet.
Heb nog helemaal geen berekening oid laten maken, omdat ons huis nu matig geisoleerd is en we dit grondig willen gaan aanpakken.
Beste optie lijkt mij om een aparte WPB op de zolder te zetten, los van je verwarmingswarmtepomp. Dan die WPB zo neerzetten dat je leidingafstand naar de badkamer en BG zo kort mogelijk is. Voor WPB moet je even kijken wat je met de lucht-inlaat/uitlaat doet, daar hebben we een apart topic voor :) Verder: kijk goed wat de diameter is van die WPB, dus of je hem door de trapgaten naar boven krijgt. Let op: zo'n ding moet rechtop blijven, van kantelen gaat ie stuk.
Nu gaan wij deze zomer een dakkapel plaatsen (als alles meezit) en de WP pas volgende voorjaar.
Dan komt er een kraan en een flink gat in het dak.
Het ideale moment om een flinke boiler naar boven te krijgen.

Maar aangezien we nog niet weten welke WP en wat voor randzaken er komen, heb ik nog geen boiler op het oog.
Zou er een goede boiler zijn, die ik nu al kan kopen en pas over een jaar aansluiten?
Die dingen lijken me niet aan veel vernieuwing onderhevig (denk ik als leek)
Wat zou dan een goede zijn?
We denken aan 300 liter omdat we met z'n 2-en zijn, en het bad regelmatig gebruikt wordt.
Ook zijn er vaak logees over de vloer.
Eventueel buffervat dan in de kelder/bijkeuken, dicht bij waar de leidingen van het monobloc binnen komen.
Zowel de kelder als de keuken zitten juist niet bij de muur waar we buiten de pomp willen neerzetten.
Bummer.

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 11-04-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zwartoog schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:19:
[...]

Met vloerverwarming werkt een WP bijna zeker, maar met radiatoren moet je zelf veel meer op onderzoek uit gaan. Te beginnen met de Ta van je CV-ketel te maximeren op 35 graden. Lukt het dan bij buitentemperaturen>0 om je huis warm te houden? Gefeliciteerd, je kunt direct aan de WP. Zo niet? Dan is er werk te doen.

Dit is dus zo'n beetje WP met radiatoren 101 waar @Andrehj op wijst. Zonder zo'n draaioefening is er weinig concreets te adviseren.

Je bent eigenlijk net te laat, het echte stookseizoen is redelijk over. Maar misschien komt er nog een week met koude dagen/nachten. Dan kun je testen.
Thanks - Dat testdraaien een goede indicatie geeft daar ben ik me van bewust en daar zit mijn grootste issue - we krijgen de sleutel op 1 Juli. Weinig koude dagen dan... Maar tegelijk wil ik eigenlijk zo snel mogelijk aan de gang als ik er zit om naar gasloos te komen.

Dingen als grotere radiatoren / vervangen voor convectie kunnen we ook wel doen, zwaardere pomp is ook nog prima aangezien we genoeg stroom produceren. Er ligt echter een marmeren vloer over de hele BG en dat is toch wel een hele stap om er uit te breken.

Is er een andere manier om eventueel te meten in de zomer? Bijvoorbeeld door de dagen heen zowel de buitentemperatuur als de binnentemperatuur op diverse plaatsen te tracken en te zien bij hoeveel delta-T er hoe snel verlies optreedt in de diverse ruimtes?
Huis tot standje sauna stoken en dan met een warmtecamera aan de gang?

Hoe doen de installateurs dat om tot een advies te komen in de zomer?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:02:
Waarmee je kan beginnen is uit te zoeken wat de afgifte van je radiatoren is op 35 aanvoer. Dit is daar wel een handige site voor:
https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 19:43

gsm

Is het mogelijk om de F2120-8 direct op de vloerverwarming aan te sluiten dus op de plek waar nu de CV ketel zit aangesloten of moet je altijd een buffervat plaatsen ?
Zo ja is de UKV100 daarvoor geschikt ?
Weet iemand een klein buffervat die ook ww kan leveren ?
Probleem is de beschikbare ruimte voor een groter buffervat.
Ons huishouden bestaat uit 2 personen, we hebben alleen vloerverwarming, ons verbruik is nog geen 900m3 gas per jaar en ik wil het zelf plaatsen
Is er meer info nodig laat het dan even weten dan vul ik dat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:26:
[...]

Thanks - Dat testdraaien een goede indicatie geeft daar ben ik me van bewust en daar zit mijn grootste issue - we krijgen de sleutel op 1 Juli. Weinig koude dagen dan... Maar tegelijk wil ik eigenlijk zo snel mogelijk aan de gang als ik er zit om naar gasloos te komen
Kan je een beetje inschatten of je onder de 9/10kW benodigde warmte kan blijven? Dan maakt het niet zoveel uit dat je niet precies weet hoeveel je nodig hebt. Bijv. de Panasonic J serie WP's hebben allemaal hetzelfde minimale vermogen t/m 9kW. Dan zou je dus de gok gewoon kunnen nemen een 9kW neer te zetten. Bij andere merken zal je dat misschien ook wel aan de hand hebben.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

gsm schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:28:
Is het mogelijk om de F2120-8 direct op de vloerverwarming aan te sluiten dus op de plek waar nu de CV ketel zit aangesloten of moet je altijd een buffervat plaatsen ?
Probleem is de beschikbare ruimte voor een groter buffervat.
Ons huishouden bestaat uit 2 personen, we hebben alleen vloerverwarming, ons verbruik is nog geen 900m3 gas per jaar en ik wil het zelf plaatsen
Is er meer info nodig laat het dan even weten dan vul ik dat aan.
Hoe ga je dat terugverdienen. Besparing zal ergens rond de 500 euro per jaar zijn met normale energieprijzen en zo'n Nibe kost al 9000 euro ex btw en dan komt er ook nog een controller overheen van tussen de 750 tot 1300 ex. Dus reken maar uit, ook al trek je de subsidie eraf dan kom je nog op een kostprijs van 10.000 euro uit zonder installatiemateriaal. TVT 20 jaar...

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:36
Dit weekend is mijn installateur nog eens geweest om het plan verder uit te werken voor het plaatsen van mijn lucht warmtepomp. Het probleem is en blijkt dat het voor de CV heel makkelijk te maken is maar voor het tapwater niet. Dit doordat de aanvoer van het tapwater momenteel op zolder is.

Hij komt nu met het idee om 2 warmtepompen te nemen. Een lucht/water Nibe S2125-12 400v. voor de CV. De buiten en binnen unit staan dan werkelijk 3/4m van elkaar af zodat er zo minmogelijk verlies is. En voor het Tapwater een Ventilatie lucht/water warmtepomp die gebruik maakt van de ventilatie lucht uit mijn woning. We vervangen dan de ventilatie box op zolder en plaatsen hier de NIBE F130 samen met een 300L boiler. Deze kan door het trappengat makkelijk naar boven en door het luik de zolder op.
Nu ben ik alleen erg benieuwd wat jullie bevindingen zijn van een ventilatie warmtepomp en of jullie dit ook zien als juiste oplossing. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om beide (tapwater en CV) aan te sluiten op de Nibe S2125-12, ik krijg dit met het leiding werk niet naar elkaar toe helaas.

Huis is groot vrijstaand huis 252m2 woonoppervlakte uit 2013 waarvan maximaal 180m2 van opgewarmd dient te worden, overal vloerverwarming, isolatie en hr++. Verbruik per jaar is 1500m3. Mijn huidige verdelers lekken en gaan we vervangen voor 2 nieuwe composiet verdelers met 1 centrale pomp (3 huidige verdelers met 3 lossen pomjpen kunnen dan eruit zodat verbruik hiervan ook minder is).
Heb 18x 400WP panelen liggen met een opbrengst van 6800kWh per jaar.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

De S2125 heeft geen binnenunit nodig, kan volledig zelfstandig als monoblock werken ter vervanging van je CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:26:
[...]

Thanks - Dat testdraaien een goede indicatie geeft daar ben ik me van bewust en daar zit mijn grootste issue - we krijgen de sleutel op 1 Juli. Weinig koude dagen dan... Maar tegelijk wil ik eigenlijk zo snel mogelijk aan de gang als ik er zit om naar gasloos te komen.

Dingen als grotere radiatoren / vervangen voor convectie kunnen we ook wel doen, zwaardere pomp is ook nog prima aangezien we genoeg stroom produceren. Er ligt echter een marmeren vloer over de hele BG en dat is toch wel een hele stap om er uit te breken.

Is er een andere manier om eventueel te meten in de zomer? Bijvoorbeeld door de dagen heen zowel de buitentemperatuur als de binnentemperatuur op diverse plaatsen te tracken en te zien bij hoeveel delta-T er hoe snel verlies optreedt in de diverse ruimtes?
Huis tot standje sauna stoken en dan met een warmtecamera aan de gang?
Volgens mij is er in de zomer weinig te meten. Wat ik zou doen is de boel voorbereiden waar kan, maar nog een seizoen met de CV-ketel door te brengen. Als je redelijke radiatoren hebt, laten hangen, maar rekening houden met een upgrade naar T33 (komen dus verder naar voren) of fancoils of Jaga's (dus stopcontact erbij maken als dat kan). Kan ook zijn dat je veel langere radiatoren moet plaatsen.Ter vergelijking: ik heb hier ouderwetse T30 en T40 hangen met een flinke inhoud (maar dus zonder convectoren), en die doen het prima - gaat veel meer water in dan in de moderne veries.

Qua leidingwerk alvast kijken hoe en waar je je WP en boilervat, evt buffer, gaat neerzetten. Leidingen naartoe trekken, en denk aan de juiste diktes (22 of 28 mm als hoofdleiding). Waterleidingen omleggen, allemaal dingen die je prima in een verbouwing kunt doen. Dan daar de CV-ketel ophangen, en een winter stoken, dan weet je precies welke WP je nodig hebt, en of je radiatoren moet vervangen.
Hoe doen de installateurs dat om tot een advies te komen in de zomer?
Die maken een warmte-verliesberekening, maar ik heb geen idee of die op LTV via radiatoren zijn ingericht. Of je krijgt een overbemeten WP, of een hybride.

Wat is het bouwjaar van die woning? Als ik zo je verhaal lees, zou de woning qua isolatie prima op orde kunnen zijn. Maar als deze te modern is, dan deze ook uitgerust zijn met radiatoren als postzegeltjes, want ja, met 90 graden aanvoertemperatuur heb je niet veel afgifteoppervlak nodig. Maar als het een oude woning is die goed is genaïsoleerd, en de radiatoren zijn gedimensioneerd op een doorwaaiwoning, dan gaat het weer prima.

Weet je wat de huidige Ta is, en gasverbruik? Ter indicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:40:
[...]

Kan je een beetje inschatten of je onder de 9/10kW benodigde warmte kan blijven? Dan maakt het niet zoveel uit dat je niet precies weet hoeveel je nodig hebt. Bijv. de Panasonic J serie WP's hebben allemaal hetzelfde minimale vermogen t/m 9kW. Dan zou je dus de gok gewoon kunnen nemen een 9kW neer te zetten. Bij andere merken zal je dat misschien ook wel aan de hand hebben.
Nou dacht ik... Daar ga ik dan gewoon eens mee rekenen:

Op basis van CBS informatie 2020 en voorschot EUR600, kom ik op (EUR185 transport, EUR68 levering vast, EUR-527 korting) EUR874 aan totaal gasverbruik.

In 2020 was de totaalprijs per m3 volgens CBS EUR 0,78079 (EUR 0,284 levering, 0,40301 belasting, 0,09378 ODE). Komt op een jaarverbruik van 1119m3. In 2021 was het gasverbruik gemiddeld 4% lager.

Laat ik voor de zekerheid dan eens rekenen met 1200m3. Een kuub gas wordt meestal gezien als ca. 10 kWh. ofwel, 12MWh op jaarbasis.

Maar... daar heb ik natuurlijk weer he-le-maal niets aan als het gaat om wat als piek nodig is op een koude dag... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zwartoog schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:01:
[...]

Volgens mij is er in de zomer weinig te meten. Wat ik zou doen is de boel voorbereiden waar kan, maar nog een seizoen met de CV-ketel door te brengen. Als je redelijke radiatoren hebt, laten hangen, maar rekening houden met een upgrade naar T33 (komen dus verder naar voren) of fancoils of Jaga's (dus stopcontact erbij maken als dat kan). Kan ook zijn dat je veel langere radiatoren moet plaatsen.Ter vergelijking: ik heb hier ouderwetse T30 en T40 hangen met een flinke inhoud (maar dus zonder convectoren), en die doen het prima - gaat veel meer water in dan in de moderne veries.

Qua leidingwerk alvast kijken hoe en waar je je WP en boilervat, evt buffer, gaat neerzetten. Leidingen naartoe trekken, en denk aan de juiste diktes (22 of 28 mm als hoofdleiding). Waterleidingen omleggen, allemaal dingen die je prima in een verbouwing kunt doen. Dan daar de CV-ketel ophangen, en een winter stoken, dan weet je precies welke WP je nodig hebt, en of je radiatoren moet vervangen.

[...]

Die maken een warmte-verliesberekening, maar ik heb geen idee of die op LTV via radiatoren zijn ingericht. Of je krijgt een overbemeten WP, of een hybride.

Wat is het bouwjaar van die woning? Als ik zo je verhaal lees, zou de woning qua isolatie prima op orde kunnen zijn. Maar als deze te modern is, dan deze ook uitgerust zijn met radiatoren als postzegeltjes, want ja, met 90 graden aanvoertemperatuur heb je niet veel afgifteoppervlak nodig. Maar als het een oude woning is die goed is genaïsoleerd, en de radiatoren zijn gedimensioneerd op een doorwaaiwoning, dan gaat het weer prima.

Weet je wat de huidige Ta is, en gasverbruik? Ter indicatie?
Het is een huis uit 1992 waar veel achteraf aan verduurzaming al is gedaan, maar wat in eerste instantie ook al zuinig was gebouwd.

De radiatoren zitten achter panelen - de panelen zijn niet hoog maar wel lang. Ik moet er dan maar vanuit gaan dat de radiatoren zo groot zijn als de panelen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgMyvMyQlmIq5kW38e6g_Og4ZLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsoTlUhikFqQKcVaoPUcLHlf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat we er sowieso al niet onderuit komen om een deftige luchtstroom van achter de panelen weg te maken met ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:09:
[...]

Het is een huis uit 1992 waar veel achteraf aan verduurzaming al is gedaan, maar wat in eerste instantie ook al zuinig was gebouwd.

De radiatoren zitten achter panelen - de panelen zijn niet hoog maar wel lang. Ik moet er dan maar vanuit gaan dat de radiatoren zo groot zijn als de panelen :+

[Afbeelding]
Oh, met die panelen wordt het niet veel ben ik bang - geen enkele convectie. Maar kun je wel mooi je fancoils wegwerken, wie weet werkt het dan wel goed :) Denk wel dat je grotere gaten nodig hebt in je panelen. Vraag eens na in het fancoil topic.
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:05:
[...]

Nou dacht ik... Daar ga ik dan gewoon eens mee rekenen:
(...)
Maar... daar heb ik natuurlijk weer he-le-maal niets aan als het gaat om wat als piek nodig is op een koude dag... :+
Neem de koevlaas-formule als uitgangspunt voor je vermogen voor CV+SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, Koevlaas had ik al eens berekend op 6 (5,8). Die 9kW WP met 200-300 liter boiler lijkt mij op zich al niet ruim. Van de andere kant, er is een serre waar de zon de hele ochtend op schijnt waar wellicht de lucht van gebruikt kan worden als aanvoer.

Ik ben bang dat ik eigenlijk pas echt aan de gang kan als we er zitten - met deze feedback kan ik me daar ook bij neerleggen. Normaal wil ik altijd alles zo gauw plannen als het kan :P.

Maar in ieder geval bedankt voor de tips, voel ik me toch wat beter voorbereid. Die Panasonic had ik nog niet overwogen omdat die bij de vergelijkers niet naar voren kwam en hij relatief veel geluid maakt op de buitenunit - daar ga ik in ieder geval eens verder op inlezen en een adviesaanvraag doen voor van de zomer.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
ds23man schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:54:
De S2125 heeft geen binnenunit nodig, kan volledig zelfstandig als monoblock werken ter vervanging van je CV ketel.
Ah ja sorry je hebt gelijk. Ik bedoel de aansturing (SMO S40) die hangt er 2 tot 4m vanaf en de eerste verdeler 4 tot 6 meter.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Laatst online: 21-08 09:13
@Verwijderd
Als je met 35-40 graden je radiatoren stoken, blijft er nagenoeg geen stralingswarmte over (dat was al verminderd met die panelen ervoor).

Dat, samen met een onverwarmde stenen vloer, denk ik dat het niet erg comfortabel gaat zijn.

Ik zou er persoonlijk geen moeite mee hebben om die marmeren vloer eruit te jekkeren voor vloerverwarming, maar dat is vooral een kwestie van smaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-09 08:43
Dit weekend akkoord gegeven op een offerte om de kozijnen op de beneden verdieping te vervangen. Van dubbelglas, geen HR, naar HR+++ +/- 15m2 icm kunststof kozijnen Gealan S9000 medio september/oktober. En om in aanmerking te komen voor de subsidie en wij geen andere isolatiemaatregelen kunnen doen wil ik dit combineren met een full electric warmtepomp.

Vanmorgen 4 lokale installatiebedrijven gevonden die een offerte af willen geven. 2 misschien 3 willen/kunnen langskomen de rest doet het op afstand.

1 partij begon over het merk Biodom https://www.biodombenelux.com/biodom-all-in-one/. Aangezien dit nog redelijk eenvoudig aan was te komen. Gaf wel aan wordt gezien als B-merk. Maar met A-merk onderdelen. Kan er weinig over vinden. wat zeggen de kenners over dit merk?

wat betreft de subsidie voor warmtepompen is 1 voorwaarde. U laat de warmtepomp installeren in een woning waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd voor of op 30 juni 2018.. Ik heb bij de gemeente de vraag open staan of deze woning in het bezit is van deze omgevingsvergunning. De woning is van '60/'61. Mag ik er dan vanuit gaan dat er altijd een omgevingsvergunning is?

Qua verbruik is het lastig te zeggen wat de gas besparing gaat zijn zodra de nieuwe kozijnen erin zitten. Momenteel een verbruik van 1200m3 puur voor het verwarmen van de woning. Net onder de 0,5 gas per graaddag. Woon er nu 1,5 jaar en houd het verbruik vanaf dag 1 bij. Radiatoren op de bovenverdieping staan max een paar dagen in het jaar aan. Koevlaas op 1100m3 is 5,7 op 1000 is het 5,2. Zou 6kw dan voldoende zijn?

Korte situatieschets:
3-persoonshuishoudenn
Vrijstaande woning. begane grond 70m2, eerste verdieping 60m2
vloerverwarming begane grond
Spouwmuurisolatie.
CV-installatie staat in de bijkeuken waar ook de tank +/- 200L tank kwijt kan. voordeeltje voor het plaatsen van de buitenunit aangezien dit binnen een straal van 2m kan.
Jaarverbruik gas 1450. waarvan 260 vvs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:49:
Wij krijgen op 1 Juli de sleutel van een nieuw huis, en inmiddels is geregeld dat we een 3x 25A aansluiting krijgen en het dak volgelegd wordt met zonnepanelen (~10Mwh effectief op jaarbasis).

De volgende stap is dus een warmtepomp. Met de zonnepanelen dacht ik een paar weken terug even simpel wat paneeltjes bij te laten leggen en klaar, maar ben ik er achter gekomen dat je je toch in moet lezen om tot een goede oplossing te komen. Helaas lijkt het bij warmtepompen allemaal nog wat gecompliceerder en veel fabrikanten hebben ook maar beperkte productinformatie of filters om gericht te zoeken en vergelijken. De vergelijkingssites komen vaak alvast met een paar aannames waardoor je een beperkt gevoel krijgt.

Gelukkig zijn er vele Tweakers die al een warmtepomp hebben, getuige de vele topics. Als jullie een licht zouden willen schijnen op mijn gedachtegang dan heel graag.

De ketel staat in de garage, die op termijn als extra kamer kan dienen maar op de 'zolder' is ook meeeeer dan genoeg ruimte - maar zou wel een klankkast kunnen vormen - de meeste boilervaten lijken ook verticaal terwijl op zolder een horizontale handiger zou zijn.
Ook warm tapwater moet vanuit de warmtepomp komen en om het bad redelijk te vullen zal een 200 liter minimaal wel nodig zijn gok ik.

Mijn eerste gedachte was: een grond-waterpomp is uiteindelijk het meest efficient, dus dan wordt dat het. Maar hoe meer ik rondkeek, hoe meer ik het idee kreeg dat sowieso warmtepompen nog volop in ontwikkeling zijn en steeds beter worden. Ook leek het dat grondboringen niet helemaal volwassen zijn en her en der voor verzakkingen zorgen.

Op dit moment denk ik dan ook aan een goede split lucht-water warmtepomp met boilervat. Eventueel een aantal radiatoren vervangen door convectorunits. Omdat we nog niet in de woning zitten, is precies uitzoeken welke capaciteit nodig is nog niet mogelijk. Maar ik wil wel alvast afspraken plannen met mogelijke leveranciers om zo snel mogelijk in Juli dingen in gang te zetten. En daarbij wat richting geven voor het eindresultaat.

Lang verhaal helaas toch niet kort... :P Kom ik op deze vragen - hoewel ik me nu afvraag of ik niet beter een los topic kan maken...
  • Hoe kijken jullie tegen de perceptie aan dat gezien de nog relatief snelle ontwikkelingen en maturity grondboringen, een goede split lucht-waterpomp nu een verstandiger optie is met het idee dan eventueel over 10-15 jaar nog eens te kijken naar een grondsysteem?
  • Als we op een lucht-waterpomp met boilervat 200-300l uitkomen: de capaciteit van het systeem is nog een open vraag. Maar welke merken springen er op dit moment echt uit qua zuinigheid, geluidsproductie(!). Ofwel, waar kan ik het best op zoek naar installatiepartners om een advies / offerte uit te vragen?
Dag Floppus,
Op Tweakers is het inderdaad wel gebruikelijk dat je je eerst zelf aardig inleest. Als je gewoon een advies wilt (zoals jij anderen adviseert waarschijnlijk), zou je wellicht ook bedrijven kunnen benaderen zoals thuisbaas.nl of allthermcv.nl die integraal kijken en al jaren ervaring hebben. Alltherm doet al zo'n 20 jaar grondboringen vertelde de adviseur toen hij bij mij kwam.
Wij hebben overigens uiteindelijk toch een lucht/water WP genomen omdat de grondboormachine niet in de achtertuin kon komen.
Warme groet, Léon

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Jirure1984 schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:52:
Dit weekend akkoord gegeven op een offerte om de kozijnen op de beneden verdieping te vervangen. Van dubbelglas, geen HR, naar HR+++ +/- 15m2 icm kunststof kozijnen Gealan S9000 medio september/oktober. En om in aanmerking te komen voor de subsidie en wij geen andere isolatiemaatregelen kunnen doen wil ik dit combineren met een full electric warmtepomp.

Vanmorgen 4 lokale installatiebedrijven gevonden die een offerte af willen geven. 2 misschien 3 willen/kunnen langskomen de rest doet het op afstand.

1 partij begon over het merk Biodom https://www.biodombenelux.com/biodom-all-in-one/. Aangezien dit nog redelijk eenvoudig aan was te komen. Gaf wel aan wordt gezien als B-merk. Maar met A-merk onderdelen. Kan er weinig over vinden. wat zeggen de kenners over dit merk?

wat betreft de subsidie voor warmtepompen is 1 voorwaarde. U laat de warmtepomp installeren in een woning waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd voor of op 30 juni 2018.. Ik heb bij de gemeente de vraag open staan of deze woning in het bezit is van deze omgevingsvergunning. De woning is van '60/'61. Mag ik er dan vanuit gaan dat er altijd een omgevingsvergunning is?

Qua verbruik is het lastig te zeggen wat de gas besparing gaat zijn zodra de nieuwe kozijnen erin zitten. Momenteel een verbruik van 1200m3 puur voor het verwarmen van de woning. net onder de 0,5 gas per graaddag. Radiatoren op de bovenverdieping staan alleen een paar dagen in het jaar aan. Koevlaas op 1100m3 is 5,7 op 1000 is het 5,2. Zou 6kw dan voldoende zijn?

Korte situatieschets:
3-persoonshuishoudenn
Vrijstaande woning. begane grond 70m2, eerste verdieping 60m2
vloerverwarming begane grond
Spouwmuurisolatie.
CV-installatie staat in de bijkeuken waar ook de tank +/- 200L tank kwijt kan. voordeeltje voor het plaatsen van de buitenunit aangezien dit binnen een straal van 2m kan.
Jaarverbruik gas 1450. waarvan 260 vvs
Omgevingsvergunning is als ik het goed begrepen heb, gelijk met de bouw. Ik denk dat deze eis erbij gezet is om te zorgen dat mensen geen "misbruik maken" van de subsidie door een huis uit 2019 ofzo te isoleren, terwijl dat al goed geïsoleerd zou moeten zijn.

Mag ik heel brutaal vragen wat je betaalt voor je kozijnen (indicatie)? Ik twijfel nog of ik mijn glas van dubbel naar HR++ laat trekken, of meteen de extra stap naar HR+++ (qua glas niet duurder, maar inclusief kozijnen volgens mij veul duurder).

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LeonTebbens schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:53:
[...]

Dag Floppus,
Op Tweakers is het inderdaad wel gebruikelijk dat je je eerst zelf aardig inleest. Als je gewoon een advies wilt (zoals jij anderen adviseert waarschijnlijk), zou je wellicht ook bedrijven kunnen benaderen zoals thuisbaas.nl of allthermcv.nl die integraal kijken en al jaren ervaring hebben. Alltherm doet al zo'n 20 jaar grondboringen vertelde de adviseur toen hij bij mij kwam.
Wij hebben overigens uiteindelijk toch een lucht/water WP genomen omdat de grondboormachine niet in de achtertuin kon komen.
Warme groet, Léon
Helemaal geen probleem met aardig inlezen uiteraard ;) Volgens mij had ik dat ook al gedaan de afgelopen week, maar er is zoals gezegd weinig bruikbare informatie tussen niets zelf willen weten en daarmee overgeleverd zijn aan een random adviseur óf het idee van weken lezen om zelf volledig expert te worden. Ik ben aardig betrokken geweest bij de diverse Tweakers beleidstopics, en een dergelijke requirement is ook nooit de insteek geweest om bij Tweakers aan te kunnen kloppen.

Maar het bevestigt in combinatie met wat ik elders vindt wel het idee dat het allemaal nog niet op het niveau is van bijvoorbeeld redelijk toegankelijke informatie als je een laptop of videokaart wil kopen. Overigens heeft een aantal hier me ook al goed op weg geholpen, en ook jouw links ga ik zeker nog eens even langs - dus dank daarvoor d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jirure1984
Bra-Jo schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:57:
[...]

Mag ik heel brutaal vragen wat je betaalt voor je kozijnen (indicatie)? Ik twijfel nog of ik mijn glas van dubbel naar HR++ laat trekken, of meteen de extra stap naar HR+++ (qua glas niet duurder, maar inclusief kozijnen volgens mij veul duurder).
11,3K met HR+++ U0,7
10,3 met HR++

buiten diepprofiel rechte verbinding met houtnerf 9010.
binnen vlakprofiel glad 9016.

5 kozijnen, 4 benedenverdieping + 1 eerste verdieping. gaat om +- 20M2. beneden allemaal vaste ramen. De 2 breedste 3m met een ventilatierooster. Kozijn boven heeft ook 1 gedeelte draaikiep gedeelte.

[ Voor 6% gewijzigd door Jirure1984 op 11-04-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Jirure1984 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:04:
[...]

11,3K met HR+++ U0,7
10,3 met HR++
Redelijk vergelijkbaar met onze toko. Maar goed, da's dus inderdaad 3x zo duur als alleen het HR++ glas zonder kozijnen, waar ik nu een offerte voor heb liggen. :/ Gaat 'm niet worden dan.
Tnx! :)

[ Voor 28% gewijzigd door Bra-Jo op 11-04-2022 14:06 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jirure1984
Bra-Jo schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:06:
[...]

Redelijk vergelijkbaar met onze toko. Maar goed, da's dus inderdaad 3x zo duur als alleen het HR++ glas zonder kozijnen, waar ik nu een offerte voor heb liggen. :/ Gaat 'm niet worden dan.
Tnx! :)
let wel op voor subsidie indien je kiest voor HR+++ moeten ook de kozijnen vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Jirure1984 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:07:
[...]

let wel op voor subsidie indien je kiest voor HR+++ moeten ook de kozijnen vervangen worden.
Ja precies. :) Bij HR++ krijg je een stuk minder subsidie, maar kosten blijken dus ook een factor 3 lager. Aangezien de warmtepomp, extra isolatie en WTW helaas ook niet gratis zijn, kies ik dan dus voor HR++ in de bestaande kozijnen. Ja het kan beter, maar de pot is een keer leeg... Ik wil wel nog even bekijken of er eventueel HR+++ in mijn bestaande kozijnen past, of het qua comfort veel scheelt, en wat dat dan kost zonder subsidie. Maar het zal wel HR++ worden.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Verwijderd
Warmtepompgeschiktheid == lage temperatuur verwarming.
In de TS staat dat niet zo duidelijk, zal ik wel ooit iets over schrijven. Tenslotte is die nog niet lang genoeg.
Er is immers een direct verband tussen aanvoertemperatuur en de COP/de kWhs en dus € die je moet betalen. Ook hogetemperatuurwarmtepompen ontkomen daar niet aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJaofbc0EFk4dNhsqqwiQkJSgis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BaO3YJs3XSpVZyVY2GjMIfba.png?f=fotoalbum_large

Met zo'n vloer kan ik me voorstellen dat je niet even vloerverwarming laat infrezen, maar er zijn meer opties voor LTV:
  • Gebooste radiatoren (T33 met fans eronder)
  • Fancoils (~airco binnenunits, maar dan met water als warmtebron, leuk als je ook een condensafvoer kan regelen en hard wil koelen of ontvochtigen)
  • Plafondverwarming (vloerverwarmingsbuizen aan het plafond klikken, spanplafond eronder, klaar)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:53:
@Verwijderd
Warmtepompgeschiktheid == lage temperatuur verwarming.
In de TS staat dat niet zo duidelijk, zal ik wel ooit iets over schrijven. Tenslotte is die nog niet lang genoeg.
Er is immers een direct verband tussen aanvoertemperatuur en de COP/de kWhs en dus € die je moet betalen. Ook hogetemperatuurwarmtepompen ontkomen daar niet aan:
[Afbeelding]

Met zo'n vloer kan ik me voorstellen dat je niet even vloerverwarming laat infrezen, maar er zijn meer opties voor LTV:
  • Gebooste radiatoren (T33 met fans eronder)
  • Fancoils (~airco binnenunits, maar dan met water als warmtebron, leuk als je ook een condensafvoer kan regelen en hard wil koelen of ontvochtigen)
  • Plafondverwarming (vloerverwarmingsbuizen aan het plafond klikken, spanplafond eronder, klaar)
@Verwijderd
Yep, en muurverwarming is wellicht ook een optie voor een deel van je woonkamer? Modules met CV-leidingen op de muur schroeven, laten stuccen en klaar.
Jaga's inderdaad achter de panelen (tip: neem dan de TPT versie die de fans moduleert), en of een fancoil zoals die van Vaillant of van Innova.

[ Voor 13% gewijzigd door LeonTebbens op 11-04-2022 15:09 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knutselaar
Bra-Jo schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:12:
[...]
of het qua comfort veel scheelt, en wat dat dan kost zonder subsidie.
[...]
Als je enkel vloerverwarming hebt, zal het zeker schelen qua comfort. Bij HR++ voel je dan nog kou bij de ramen vandaan komen, bij HR+++ niet meer. Als je radiatoren gebruikt zal dat effect minder zijn, omdat die doorgaans bij het raam hangen.

Financieel kan het eigenlijk alleen uit als je de kozijnen toch al moet vervangen, of als je de huidige kozijnen zelf kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 15:54
Sinds vandaag om!
Daikin Monoblock Hybride 4kW hangt hier aan de buitengevel te shinen. Dit in combinatie met een Nefit Trendline (al getuned) en vloerverwarming op de hele begane grond.

De thermostaat van Daikin is erg basaal (of juist onduidelijk in de installateursmodus) en met het lenteweer voor de deur verwacht ik nog weinig verwarmingsactie. Heb dus twee vragen.

1. Wat is een makkelijk op te zetten monitoring voor het systeem? Ik ben geen programmeur :(
2. Wat is aan te bevelen om nader in te stellen c.q. Welke instellingen in de thermostaat zou ik het meest op moeten letten?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:25
mvrooij schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:51:
Dit weekend is mijn installateur nog eens geweest om het plan verder uit te werken voor het plaatsen van mijn lucht warmtepomp. Het probleem is en blijkt dat het voor de CV heel makkelijk te maken is maar voor het tapwater niet. Dit doordat de aanvoer van het tapwater momenteel op zolder is.

Hij komt nu met het idee om 2 warmtepompen te nemen. Een lucht/water Nibe S2125-12 400v. voor de CV. De buiten en binnen unit staan dan werkelijk 3/4m van elkaar af zodat er zo minmogelijk verlies is. En voor het Tapwater een Ventilatie lucht/water warmtepomp die gebruik maakt van de ventilatie lucht uit mijn woning. We vervangen dan de ventilatie box op zolder en plaatsen hier de NIBE F130 samen met een 300L boiler. Deze kan door het trappengat makkelijk naar boven en door het luik de zolder op.
Nu ben ik alleen erg benieuwd wat jullie bevindingen zijn van een ventilatie warmtepomp en of jullie dit ook zien als juiste oplossing. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om beide (tapwater en CV) aan te sluiten op de Nibe S2125-12, ik krijg dit met het leiding werk niet naar elkaar toe helaas.

Huis is groot vrijstaand huis 252m2 woonoppervlakte uit 2013 waarvan maximaal 180m2 van opgewarmd dient te worden, overal vloerverwarming, isolatie en hr++. Verbruik per jaar is 1500m3. Mijn huidige verdelers lekken en gaan we vervangen voor 2 nieuwe composiet verdelers met 1 centrale pomp (3 huidige verdelers met 3 lossen pomjpen kunnen dan eruit zodat verbruik hiervan ook minder is).
Je gasverbruik (1500*8)/1650= 7,27kW afgerond 8kW. Koevlaas methode.
12kW is overkill zeker als je overall vvw hebt liggen dan is je huis al geschikt voor LTV verwarming.
Je zou ook een warmtepomp boiler kunnen overwegen waar het 300l vat eral bij zit, bv deze
Stiebel Eltron Warmtepompboiler WWK300 231210. Is goedkoper wat ik zo snel heb gezien.
Als je wat extra panelen kwijt kunt, kun je je e-verbruik volledig opwekken. Een kundig installateur is tegenwoordig moeilijk te vinden.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSa
Andrehj schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:39:
[...]

Paar uurtjes is te weinig. Maak daar maar een paar dagen/weken van.
Ok, het waren wel wat avonden, zeker niet het halve uurtje scrollen en denken dat ik met een schot hagel wel een pasklaar antwoord krijg. Ik ga niet beweren dat ik alle threads tot in detail heb doorgevlooid, maar toch een eindje ben gekomen :)
Ik begrijp je kribbigheid goed, maar ik hoop ook dat je je kunt verplaatsen: sommige dingen begrijp je soms niet helemaal en van de gemiddelde offerte van een installatiebedrijf wordt een mens ook niet altijd wijzer.
En dan zou je ook weten dat een hoekwoning uit 2018 echt geen 8 kW nodig heeft.
Dat van dat hoekhuis uit 2018 had ik er echt niet uitgehaald, excuus.
Bovendien vermeld je niks over je afgiftesysteem (wat nogal essentieel is).
(...) Dan zit je er veel beter in en kun je gericht vragen stellen.
Ik ben inmiddels een paar uur verder en heb een dringende app naar de huidige eigenaar gestuurd, dus sta me toe om toch nog een poging te doen:

- Warmte-afgifte: LTV vloerverwarming in de hele woning
- Met Gemiddeld jaarlijks verbruik van de vorige bewoner over afgelopen 3 jaar komt Koevlaas formule uit op 6,07kW, dus kun je dat afronden op 7?

Dan blijf ik over met de volgende vragen:

- Heeft de VIESSMANN Vitocal 222-A A08 met 6,7kW dus in principe voldoende vermogen of net te weinig?
- Wat is het (ervaren) kwaliteitsniveau van VIESSMANN warmtepompen ten opzichte van NIBE bijv?

Ik zie maar 1 voorbeeld van een gebruiker op het forum en ben gewoon niet in deze markt thuis...

Bedankt voor je geduld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Viessmann is een grote speler uit Duitsland, dat zou ik wel als kwaliteit zien.
Bij welke omstandigheden haalt hij die 6,7kW (buitentemperatuur en afgiftetemperatuur? Waarschijnlijk zit dit wel goed, en vaak is er altijd nog een ingebouwd of als optie een verwarmingselement mogelijk voor hele koude dagen (die we haast nooit meer hebben).

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 21:32
@ReSa Ik heb de A06 sinds oktober vorig jaar. Let wel op dat je bij 2 graden met nominaal uitkomt. Kan maximaal wel meer, maar volgens mij niet continue. Je ziet in de grafiek dat mij huis bij veel wind op het randje komt te zitten. Terwijl bij -7 (hier aan de kust geen -10C) geen probleem heeft. Draai zelf Ta=26-28C bij 2C buiten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1R6s7Bmshz9VNXLtlRZUSeJszs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m8wjuROxX53xFQSVz6qiiREY.jpg?f=user_large
Kwalitatief voelt het goed, om hem goed te volgen is wel handig de vitoconnect te hebben en loopt via de cloud.
De parameterlijst is wel een dingetje, je moet om het boek door te worstelen er wel even voor gaan zitten. De installateur levert meestal niet op zijn zuinigst af. Ben nu nog aan het uitzoeken hoe ik de pomp eerder kan laten stoppen als bij 18C buiten. Terwijl mijn huis bij 15C geen verwarming meer nodig heeft.
Mijn SWW wordt ook door de vlakke plaat collector opgestookt, vandaar wat rare waardes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ReSa schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:09:
- Warmte-afgifte: LTV vloerverwarming in de hele woning
Kijk dat is alvast goed nieuws. Dan hoef je waarschijnlijk alleen maar de verdeler te vervangen of aan te passen naar gesloten (dus zonder pomp en mengventiel).
- Met Gemiddeld jaarlijks verbruik van de vorige bewoner over afgelopen 3 jaar komt Koevlaas formule uit op 6,07kW, dus kun je dat afronden op 7?
Dat hoeft niet. Je hebt een WP nodig die 6 kW kan leveren bij -10°C (en 35 graden water).
Dan blijf ik over met de volgende vragen:
- Heeft de VIESSMANN Vitocal 222-A A08 met 6,7kW dus in principe voldoende vermogen of net te weinig?
Dat moet je dus even in de specs duiken. Die 6.7 kW nominaal vermogen zegt niets. Het gaat erom wat ie kan leveren bij -10 (of -7 als je in het (zuid)-westen van NL woont).
- Wat is het (ervaren) kwaliteitsniveau van VIESSMANN warmtepompen ten opzichte van NIBE bijv?
Dat is in Duitsland een vrij grote speler. Ik denk dat dat wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dapdodo schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:26:
Ben nu nog aan het uitzoeken hoe ik de pomp eerder kan laten stoppen als bij 18C buiten. Terwijl mijn huis bij 15C geen verwarming meer nodig heeft.
Dat ding zal toch wel een thermostaatingang of -correctie hebben, zodat ie stopt met verwarmen als je woning op temperatuur is? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bra-Jo schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:57:
Voor deze vraag is er een speciaal topic:
Het grote HR +++ glas en kozijn topic
Als je de vraag daar stelt hou je de info bij elkaar en kunnen we het hier weer gewoon over warmtepompen hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:43
Ben een zubadan r32 aan het installeren, morgen gaat ie als het goed is draaien en dan kan ik er wat over zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OT24QkuXSnxNbyNExEJCkRdTUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqSnpXzt1lQ1Fur9JxYAFj1u.jpg?f=fotoalbum_large
https://tweakers.net/i/ai...JxYAFj1u.jpg?f=user_large

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gsm

gsm

ds23man schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:47:
[...]

Hoe ga je dat terugverdienen. Besparing zal ergens rond de 500 euro per jaar zijn met normale energieprijzen en zo'n Nibe kost al 9000 euro ex btw en dan komt er ook nog een controller overheen van tussen de 750 tot 1300 ex. Dus reken maar uit, ook al trek je de subsidie eraf dan kom je nog op een kostprijs van 10.000 euro uit zonder installatiemateriaal. TVT 20 jaar...
Niet maar dat is voor mij niet de reden, ik wil gasvrij zijn en de F2120-8 kost ±€7500 in de BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Andrehj schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:32:
[...]

Dat ding zal toch wel een thermostaatingang of -correctie hebben, zodat ie stopt met verwarmen als je woning op temperatuur is? :?
Verwarming stopt wel. De compressor gaat uit (buitenunit 11W stand-by) maar de CV-pomp blijft 1000L/h 20 a 21C water rondpompen met 57W verbruik. Totdat die buiten 1uur >18C ziet en dan stopt de pomp pas in de binnen unit en gaat het verbruik naar 6W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dapdodo schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:44:
[...]

Verwarming stopt wel. De compressor gaat uit (buitenunit 11W stand-by) maar de CV-pomp blijft 1000L/h 20 a 21C water rondpompen met 57W verbruik. Totdat die buiten 1uur >18C ziet en dan stopt de pomp pas in de binnen unit en gaat het verbruik naar 6W.
Daar zal toch wel een instelling voor zijn? Wat zegt de importeur of fabrikant?

Overigens zou ik als ik jou was voor de Viesmann warmtepompen een eigen topic maken, net zoals voor veel andere warmtepompen al gedaan is. Dan hou je de specifieke info, zoals bovenstaande, mooi bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Wimhaw schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:57:
[...]

Je gasverbruik (1500*8)/1650= 7,27kW afgerond 8kW. Koevlaas methode.
12kW is overkill zeker als je overall vvw hebt liggen dan is je huis al geschikt voor LTV verwarming.
Je zou ook een warmtepomp boiler kunnen overwegen waar het 300l vat eral bij zit, bv deze
Stiebel Eltron Warmtepompboiler WWK300 231210. Is goedkoper wat ik zo snel heb gezien.
Als je wat extra panelen kwijt kunt, kun je je e-verbruik volledig opwekken. Een kundig installateur is tegenwoordig moeilijk te vinden.
Bedankt voor je reactie!

Nou ik zag dit bij de S2125-12:

Capaciteit (buiten temperatuur/cv water aanvoer temperatuur)
Koelen +-2,8 kW (bij 28/18°C)
Verwarmen 9,9 kW (bij 7/35°C)
Verwarmen 8,2 kW (bij -7/55°C)
Door gebruik te maken van een elektrisch element kan capaciteit van +- 12,0 kW behaald worden.

Is het niet zo dat ik dan juist zonder elektrisch element te willen gebruiken juist beter de 12 kan nemen zodat ik wel die 8,2/9,9 kW heb?

Betreft het Tapwater, we hebben juist gekeken voor een warmtepomp boiler zoals de gene die jij aangeeft. Alleen deze krijg ik helaas niet op zolder door de hoogte en breedte daarom de oplossing van NIBE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

gsm schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:37:
[...]

Niet maar dat is voor mij niet de reden, ik wil gasvrij zijn en de F2120-8 kost ±€7500 in de BTW
Ik weet niet waar dat prijsje vandaan haalt, maar dan wil ik dat adresje ook graag hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5n7Ph2DrYGCv-4AKkIxgyV8Bng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Moe8CZiHLzSvINTEa6nRqa7N.png?f=fotoalbum_large

Prijslijst Nibe 2022...

https://www.nibe.eu/downl...gus%202022%2021-12-21.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Andrehj schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:48:
[...]
Overigens zou ik als ik jou was voor de Viesmann warmtepompen een eigen topic maken
Als de aantallen zo laag blijven zie ik dat nut nog even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:40

martijn v o

Certified by Enphase.

ds23man schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:54:
[...]

Ik weet niet waar dat prijsje vandaan haalt, maar dan wil ik dat adresje ook graag hebben:

[Afbeelding]

Prijslijst Nibe 2022...

https://www.nibe.eu/downl...gus%202022%2021-12-21.pdf
Alstublieft nog goedkoper zelfs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKaaZbDIqV-GqrIgVkcBWgGibOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zw6k65jjazgolxPCmDd85ZFU.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Kan nog goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Heb je een computer?
Tip: installeer dan Google chrome, daar kun je uitstekend mee zoeken.
artikel nummer intypen en dan shopping.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
6018 ex btw bij wasco

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Goedkoper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik kan heel goed googelen en daar heb ik een rukproduct als Chrome niet voor nodig. Zie dan allerlei vage webshops voorbijkomen die al niet kunnen leveren binnen normale tijden en waar de vraag nog eens is of ze KUNNEN leveren binnen de aangegeven levertijd van 13-15 weken. Daar ga ik mijn duur verdiende centjes echt niet stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Moet je wel een KvK hebben, gelukkig heb ik die. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm

gsm

Ik ben nog niet zover dat ik hem gaat bestellen maar wil vooraf weten of het mogelijk is om de F2120-8 direct op de vloerverwarming aan te sluiten dus op de plek waar nu de CV ketel zit aangesloten of moet je altijd een buffervat plaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
mvrooij schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:51:

Heb je ook nagedacht over het gewicht wat je vloer maximaal kan dragen? Een 300 liter vat weegt gevuld 450 kg... Je vloer mag maximaal 275kg per m2 dragen. De installateur die hier offerte kwam uitbrengen dacht hier ook niet over na. De aannemer gelukkig wel.

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Ronaldvdijk schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:45:
[...]

Heb je ook nagedacht over het gewicht wat je vloer maximaal kan dragen? Een 300 liter vat weegt gevuld 450 kg... Je vloer mag maximaal 275kg per m2 dragen. De installateur die hier offerte kwam uitbrengen dacht hier ook niet over na. De aannemer gelukkig wel.
Jawel hier is wel over na gedacht. De NIBE F130 komt op zolder en de boiler zelf komt op de eerste verdieping er recht onder in een opslag hok (zit 2m leiding tussen).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:de afgelopen tijd worden nieuwe informatiezoekers in dit topic fijntjes gewezen op "inlezen". (En daarmee wordt ook de vraag weggezet als onnodig). Mocht je nu de behoefte hebben om op deze manier te willen reageren in plaats van de informatie te verstrekken, of te verwijzen naar meer informatie, zoek dan vooral een andere bezigheid.

Let wel, we snappen heel goed dat enige zichtbare inzet gewenst blijft en dat elke keer dezelfde vragen beantwoorden ook niet motiverend is. Wat wel zo blijft is dat warmtepompen "ingewikkeld" zijn en dan vooral de variabelen eromheen; we vullen er immers al ettelijke topicreeksen mee. Een extra stukje begrip voor de nieuwkomers is dan ook gewenst.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmestriner
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-07 09:27
vraagje. Ik schets hierbij de volgende situatie:

Semi oude hoekwoning met matige isolatie. Opzich niet echt het recept voor een Hybride waterpomp.

Echter heb ik ook een aantal mining rigs die behoorlijk veel warmte creeeren en ik nu afvoer naar buiten en dus niet gebruik. Nu is mijn vraag: Hoe zou de situatie zijn als ik een warmtepomp aanschaf en op het buitendeel mijn warme mining lucht doorvoer. Die verwarmde lucht kan met gemak constant 35 graden zijn.

Ik kan nergens een rendement grafiek zien die doorrekend tot 35 graden en ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken? Is dit de investering waard? Zo ja hoeveel potentiele warmte kan ik benutten? Is het veilig? De mining rigs verbruiken 2kwh dus potentieel 2kwh warmte wat opgevangen kan worden. Welk caliber warmtepomp zal geschikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
tmestriner schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:05:

Semi oude hoekwoning met matige isolatie. Opzich niet echt het recept voor een Hybride waterpomp.

Echter heb ik ook een aantal mining rigs die behoorlijk veel warmte creeeren en ik nu afvoer naar buiten en dus niet gebruik. Nu is mijn vraag: Hoe zou de situatie zijn als ik een warmtepomp aanschaf en op het buitendeel mijn warme mining lucht doorvoer. Die verwarmde lucht kan met gemak constant 35 graden zijn.

Ik kan nergens een rendement grafiek zien die doorrekend tot 35 graden en ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken? Is dit de investering waard? Zo ja hoeveel potentiele warmte kan ik benutten? Is het veilig? De mining rigs verbruiken 2kwh dus potentieel 2kwh warmte wat opgevangen kan worden. Welk caliber warmtepomp zal geschikt zijn?
Warmtepomp heeft een heel hoog debiet van 1000+ m3 per uur.
Je zou kunnen kijken naar een WTW. Hoewel je die warmte waarschijnlijk op een andere plek wilt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:10
@tmestriner
Beste de warme lucht direct gebruiken via b.v. WTW ventilatie systeem

alternatief waterkoelen combineren met cv circuit?

of een ventilatiewarmtepompboiler met cv ondersteuning erop zetten (is apart topic voor), daarmee druk je de warmte je cv circuit in. b.v. duco ecobox of evt een warmtewinner.

een hybride WP kan idd ook. je moet dan even omrekenen hoeveel debiet jij aanlevert van 35 graden en dat combineren met de buitenlucht temperatuur.

Heb je al in de uitgebreide installatiehandleiding van de elga ace gekeken? ik verwacht daar wel een grafiekje in waar je dat kan aflezen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
In het kader van inlezen, heb ik een voorzetje gedaan voor een FAQ topic:

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Ik zoek mede-auteurs en random input :)
(@Andrehj @BarryH en @Grolsch hebben vast een mening)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
[...]

Net ook nog even mijn aannemer gesproken die mijn huis gebouwd heeft, en die geeft aan dat 400 Kilo op de zolder geen probleem is.

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door mvrooij op 11-04-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@tmestriner laat de 35 graden los, op het moment dat je actief die warmte gaat onttrekken stijgt de temperatuur niet meer.
Het gaat om die 2 kW.
Een 3 kW warmtepomp krijgt dat lekker weg. Dus de kleinste monoblocks of Hewalex of de grotere warmtepompboilers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

275kG op iedere m2 van je vloer.
Bij de bouw staan er pakketten stenen op van 1500kG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en topic opgeschoond van offtopics...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08
koevlaas2 schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:03:
275kG op iedere m2 van je vloer.
Bij de bouw staan er pakketten stenen op van 1500kG.
Zou jij je ook geen zorgen maken om deze locatie naast het trapgat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Svsd6h2iC_5P_uKJvqQCQlmzzns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O4oBJbfH5mxTkQuZfPZlUMCU.png?f=user_large

Warmtepomp met 200L water & wasmachine en droger ernaast, dat is 400kg direct naast elkaar. Staat direct tegen een draagmuur maar wel vlak naast het trapgat (zolder-betonvloer ui 1976).

Meest technisch advies wat ik tot nu toe heb gehad is om er gewoon even met een paar man te gaan staan en zien wat er gebeurt :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
@assje
Als je een betere antwoord zoekt, zul je moeten uitzoeken wat voor platen er zijn gebruikt, en wat voor profiel er bij het trapgat zit. Ik neem aan dat de platen van noord naar zuid liggen in het plaatje?

Ik had bij mijn vorige woning kanaalplaten liggen die dik 1200kg p/m2 konden hebben (al vertrouw ik mijn berekening niet goed genoeg om zoveel gewicht in het midden van de te overspanning te plaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:36:
Ben een zubadan r32 aan het installeren, morgen gaat ie als het goed is draaien en dan kan ik er wat over zeggen.
Geeft dat geen kontakt geluid binnen?
Ik zie geen dempers eronder?

Zit nog te twijfelen of ik mijn MHI 6 kW L/L multisplit aan de muur ga hangen of op de grond moet zetten.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
tmestriner schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:05:

Ik zou even een apart topic maken. Daarbij kan het handig zijn om zoveel mogelijk informatie van je huidige setup te hebben.
Misschien kun je de warmte rechtstreeks gebruiken misschien met een warmtepomp.
Je debiet voor de buis ventilator leek me aan de hoge kant. Kan dit echter niet meer terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:11

HaTe

haat niet

assje schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:22:
[...]

Zou jij je ook geen zorgen maken om deze locatie naast het trapgat?
[Afbeelding]

Warmtepomp met 200L water & wasmachine en droger ernaast, dat is 400kg direct naast elkaar. Staat direct tegen een draagmuur maar wel vlak naast het trapgat (zolder-betonvloer ui 1976).

Meest technisch advies wat ik tot nu toe heb gehad is om er gewoon even met een paar man te gaan staan en zien wat er gebeurt :P
Ik heb ongeveer dezelfde situatie. Als mijn huis in elkaar zakt laat ik het weten.

Ik heb wel het eea uitgezocht: ik heb een kanaalplaatvloer van 20cm en bij het trapgat wordt typisch een stalen balk gebruikt, een raveelijzer. Dat is het zwakke punt. De kanaalplaten kunnen een ontzettend hoge spanning aan, het raveelijzer wat minder maar in mijn geval lijkt het genoeg te zijn. Maximale belasting is allemaal op internet te vinden. Heb geen uitgebreide berekening, maar het lijkt allemaal ruim boven het kritische.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik had deze vraag al eerder gesteld, maar door het hoge tempo van vragen misschien ondergesneeuwd (of geen interesse om te antwoorden :) )

Wij gaan deze zomer een dakkapel plaatsen (als alles meezit) en de WP pas volgende voorjaar.
Het ideale moment om een flinke en zware boiler naar boven te krijgen, zou je zeggen.
Want ik heb begrepen dat zo'n ding rechtopstaand vervoert moet worden.

We denken aan 300 liter omdat we met z'n 2-en zijn, en het bad regelmatig gebruikt wordt.

Maar aangezien we nog niet weten welke WP en wat voor randzaken er komen, heb ik ook nog geen boiler op het oog.
Zou er een goede boiler zijn, die ik nu al kan kopen en pas over een jaar aansluiten?
Is een bepaald merk boiler altijd gekoppeld aan een bepaald merk WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 17:36
Lokale installateur is op bezoek geweest, kon het probleem niet oplossen. Dus Nibe moet zelf komen ($$$). wel even meegekeken en het relais K2 op de AA2 print lijkt iets mee te zijn (lampje brand vol continue).
Relais is van het type OMRON G6RN-1 12VDC, kost ongeveer 3-5 euro per stuk (afhankelijk van de hoeveelheid, volgens het internet...).

We gaan morgen weer verder.

Wel nog interessant was dat deze (lokale) installateur aangaf dat het ongebruikelijk is om onderhoud/storingen te doen op een warmtepomp die door een andere installateur (in ons geval een dik uur rijden afstand) is geplaatst. Maar wel door de leverancier (Nibe) in service is gesteld. Dat heb ik met een gasketel nog nooit gehoord.

Dit soort zaken is toch echt bizar, en helpt de energietransitie echt niet. Printplaten met de prijs van een nieuwe gasketel (zijn we gek geworden?), en installateurs die niet elke willekeurige installatie willen/kunnen servicen. 8)7

nog een lange weg te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Rzaan schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:37:
Ik had deze vraag al eerder gesteld, maar door het hoge tempo van vragen misschien ondergesneeuwd (of geen interesse om te antwoorden :) )
Wij gaan deze zomer een dakkapel plaatsen (als alles meezit) en de WP pas volgende voorjaar.
Het ideale moment om een flinke en zware boiler naar boven te krijgen, zou je zeggen.
En als hij vervangen moet worden voor welke reden dan ook, hoe ga je dat doen? kapel er weer af?
Want ik heb begrepen dat zo'n ding rechtopstaand vervoert moet worden.
Niet noodzakelijkerwijs, maar zijdelings is er meer gevaar voor beschadiging en indrukken van de zijwand als dit niet goed gebeurd.
Maar aangezien we nog niet weten welke WP en wat voor randzaken er komen, heb ik ook nog geen boiler op het oog.
Is een bepaald merk boiler altijd gekoppeld aan een bepaald merk WP?
Nee
Klopt
Eentje met een spiraal die lang genoeg is voor een warmtepomp, dus in geval van 300L boiler, een spiraal van tegen de 3 meter²
Antwoorden in de tekst aangebracht in Bold

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
Wat zijn de ervaringen over Biodom warmtepompen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:03

j4y

Je hebt 3 opties:
- Warmtepompboiler (WPB). De boiler heeft in dit geval een eigen warmtepomp. Je zou deze dus ook al gelijk kunnen aansluiten. Gescheiden systeem van je CV warmtepomp.
- Geëmailleerde stalen boiler. Deze zijn goedkoper maar hebben als nadeel dat ze zwaar zijn en je moet er om denken dat er een anode in zit die vervangen moet worden elke x jaar. Ik heb zo eentje zelf, met 4 man de trap op getild is een drama maar wel gelukt...met een kraan een stuk makkelijker ;)
- RVS boiler. Duurder maar hebben niet de nadelen. Merk dat veel langs komt hier is bijv. De Jong WPS 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Naalroc schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:01:
[...]
Antwoorden in de tekst aangebracht in Bold

En als hij vervangen moet worden voor welke reden dan ook, hoe ga je dat doen? kapel er weer af?
Dan moet hij inderdaad over de trap (of door het raam van de dakkapel)
Wordt een beetje gedoe, maar haalbaar.
Maar ik dacht meer aan het gemak van de kraan wat ik deze zomer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

j4y schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:04:
[...]

Je hebt 3 opties:
- Warmtepompboiler (WPB). De boiler heeft in dit geval een eigen warmtepomp. Je zou deze dus ook al gelijk kunnen aansluiten. Gescheiden systeem van je CV warmtepomp.
- Geëmailleerde stalen boiler. Deze zijn goedkoper maar hebben als nadeel dat ze zwaar zijn en je moet er om denken dat er een anode in zit die vervangen moet worden elke x jaar. Ik heb zo eentje zelf, met 4 man de trap op getild is een drama maar wel gelukt...met een kraan een stuk makkelijker ;)
- RVS boiler. Duurder maar hebben niet de nadelen. Merk dat veel langs komt hier is bijv. De Jong WPS 300.
Ik moet me nog meer inlezen (jazeker, ik heb nog heel veel te doen), maar ik ging er vanuit dat er ergens buiten tegen mijn gevel de warmtepomp zou komen.
Dus de WP buiten de boiler ergens binnen.
Op de zolder is de meeste plek, maar hij kan ook in de bijkeuken als het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:03

j4y

Rzaan schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:09:
[...]

Ik moet me nog meer inlezen (jazeker, ik heb nog heel veel te doen), maar ik ging er vanuit dat er ergens buiten tegen mijn gevel de warmtepomp zou komen.
Dus de WP buiten de boiler ergens binnen.
Op de zolder is de meeste plek, maar hij kan ook in de bijkeuken als het moet.
Een warmtepompboiler heb je met binnen en buiten units. Buiten heeft als nadeel een extra unit tegen je gevel. Binnen heeft als nadeel ook het geluid binnen, maar dus niet nog een apparaat buiten.
Als je een boiler zonder warmtepomp neemt, sluit je deze tzt aan op de aan te schaffen warmtepomp met een driewegklep. In het geval van een split-wp op de binnenunit. In het geval van een monoblock loopt de leiding naar buiten naar de wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:21
HiBe schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:37:
Wel nog interessant was dat deze (lokale) installateur aangaf dat het ongebruikelijk is om onderhoud/storingen te doen op een warmtepomp die door een andere installateur (in ons geval een dik uur rijden afstand) is geplaatst. Maar wel door de leverancier (Nibe) in service is gesteld. Dat heb ik met een gasketel nog nooit gehoord.

en installateurs die niet elke willekeurige installatie willen/kunnen servicen. 8)7

Dit komt denk ik vooral omdat er te weinig installateurs zijn.
2 jaar geleden was ik op zoek naar een installateur voor onderhoud aan cv ketel. Een stuk of 5 bedrijven in de regio gaven aan: we kunnen geen nieuwe klanten aannemen, ook niet voor alleen onderhoud. Uiteindelijk via via iemand met eenmanszaak kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

j4y schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:20:
[...]

Een warmtepompboiler heb je met binnen en buiten units. Buiten heeft als nadeel een extra unit tegen je gevel. Binnen heeft als nadeel ook het geluid binnen, maar dus niet nog een apparaat buiten.
Als je een boiler zonder warmtepomp neemt, sluit je deze tzt aan op de aan te schaffen warmtepomp met een driewegklep. In het geval van een split-wp op de binnenunit. In het geval van een monoblock loopt de leiding naar buiten naar de wp.
Ik heb buiten plek naast het huis.
Een muur waar we nooit komen, en die ook vanaf de straat of de buren niet echt in het zicht is.
Wordt ook de muur waar de airco buiten-unit tegenaan gaat.

Maar ik ga eens even snel goed kijken wat ik ga doen.
Heel wat topics te lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSa
Andrehj schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:30:
[...]
Dat hoeft niet. Je hebt een WP nodig die 6 kW kan leveren bij -10°C (en 35 graden water).

Dat moet je dus even in de specs duiken. Die 6.7 kW nominaal vermogen zegt niets. Het gaat erom wat ie kan leveren bij -10 (of -7 als je in het (zuid)-westen van NL woont).
Bedankt voor je hulp! Dit zijn de specs:
Volgens EN 14511 (A–7/W35): Nominale warmtevermogen kW: 6,67
Vermogensregeling (A2/W35): 2,8-7,0; (A7/W35): 3,5-7,5 kW

Voor Den Haag en met een lichte overcapaciteit lijkt me dit ook bij -10 voldoende vermogen, toch?

Wat de vermogensregeling betreft: Voor mij als leek lijkt deze modulatie bandbreedte redelijk beperkt bereik. In hoeverre is dit ongeveer gebruikelijk?

Erg goed idee trouwens, een apart FAQ topic over warmtepompaanschaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:08
Knutselaar schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:38:
@assje
Als je een betere antwoord zoekt, zul je moeten uitzoeken wat voor platen er zijn gebruikt, en wat voor profiel er bij het trapgat zit. Ik neem aan dat de platen van noord naar zuid liggen in het plaatje?

Ik had bij mijn vorige woning kanaalplaten liggen die dik 1200kg p/m2 konden hebben (al vertrouw ik mijn berekening niet goed genoeg om zoveel gewicht in het midden van de te overspanning te plaatsen).
Platen liggen van links naar rechts in het bovenaanzicht, worden gedragen door die muur net voorbij de helft. Belasting in het midden zou ik me geen zorgen over maken, het is specifiek het trapgat waarover ik onzeker ben.
HaTe schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:26:
[...]

Ik heb ongeveer dezelfde situatie. Als mijn huis in elkaar zakt laat ik het weten.

Ik heb wel het eea uitgezocht: ik heb een kanaalplaatvloer van 20cm en bij het trapgat wordt typisch een stalen balk gebruikt, een raveelijzer. Dat is het zwakke punt. De kanaalplaten kunnen een ontzettend hoge spanning aan, het raveelijzer wat minder maar in mijn geval lijkt het genoeg te zijn. Maximale belasting is allemaal op internet te vinden. Heb geen uitgebreide berekening, maar het lijkt allemaal ruim boven het kritische.
De betonplaten weet ik niet precies, dikte kan ik wel opmeten. Profiel bij het trapgat is de grote onbekende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2FieyxtVc-y3lVQeRfT3y537_Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1c3eHoR4m3MnDNU7KGboyCL4.jpg?f=user_large

Ik heb alleen onderstaande tekening waar niet alles duidelijk wordt. Ik zou nog het bouwdossier in kunnen gaan zien, daarvoor moet ik naar archief om in te zien. Ben alleen niet zeker of daar meer informatie in te vinden gaat zijn dan bovenstaande tekening.

Gevoelsmatig voor mij zou het geen probleem moeten zijn maar ja wat weet ik :P

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 12-04-2022 11:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1 ... 99 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.