Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.541.542 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07 17:58
Rzaan schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:24:
[...]

Ik ga het ook opzoeken, maar heb je enig idee waar je dan aan moet denken?
The sky is the limit.
Wil je een complete simulatie waar je aan knoppen kan draaien voor bepaalde waardes te veranderen kan het zo maar eens flink oplopen.

Een "simpele" transmissieberekening, waarbij je zelf al veel voorwerk gedaan hebt (denk aan alle oppervlakken van alle materialen aanleveren, alle soorten steen/isolatie/hout/glas/etc aanleveren etc) hoeft niet zo heel duur te zijn.

2 jaar terug werd mij een prijs genoemd van 250 euro voor een transmissie berekening, waarbij ik zelf al het voorwerk had gedaan.

Uiteindelijk heb ik deze trouwens niet laten maken en er zelf een (ongeveer) gemaakt. Maar dat is wel een risico wat je aan moet durven.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-07 07:02

HaTe

haat niet

Met Heat Box kan je zelf het een en ander doen: https://heat-box.nl/nl-nl

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:05
@Adriaan71 Klopt, maar door je volume te vergroten met een buffer zorg je dat de WP langer aan het laden is en daarna langere tijd uit staat omdat de afnemers langere tijd voldoende temperatuur uit het systeem kunnen trekken. Er zitten dan veel langere perioden tussen starten en stoppen van de WP. Dit kun instellen met de start vertraging. Groter buffer heeft ook voordeel dat je nog kan verwarmen terwijl je je boiler aan het laden bent. Vooral met ventilatorconvectoren verhoogd dit het comfort enorm.
Buffers hebben ook voordelen en niet alleen nadelen.
Regelmatig starten en stoppen is geen pendelen en niet schadelijk voor de WP.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Vanaf 175 euro bij Leever, zie hieronder:

https://www.leever.nl/ins.../warmteverliesberekening/

Ik heb de WVB destijds ook door hun laten maken, was wel iets meer kwijt (236 incl. BTW) maar dat is alweer 6 jaar geleden.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:19
Iemand al bekend met deze? https://acond.heatnet.eu/
Tjechische makelij, met een sCOP van 3.9 bij 55 graden verwarmen (uiteraard volgens de marketing). Wel netjes afgifte en cop grafiekjes in de documentatie. Ik had er persoonlijk nog nooit van gehoord, maar als dat ding z'n waardes haalt en zo stil is als wordt gesuggereerd, is 't best een mooie machien..

[ Voor 50% gewijzigd door PVPaneel op 25-03-2022 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-07 20:19

Superbeagle

Always smile

@Rzaan Je kunt op deze site voor jezelf al een indicatieve warmteverliesberekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
PVPaneel schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:44:
Tjechische makelij, met een sCOP van 3.9 bij 55 graden verwarmen (uiteraard volgens de marketing). Wel netjes afgifte en cop grafiekjes in de documentatie. Ik had er persoonlijk nog nooit van gehoord, maar als dat ding z'n waardes haalt en zo stil is als wordt gesuggereerd, is 't best een mooie machien..
Wat gaan ze kosten?

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:14
PVPaneel schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:44:
Met 1.8kW - 9kW vermogen is hij ook wel lekker ruim bemeten. Waarbij RVO overigens vind dat hij maar 5kW doet. Ergens zit er dus wel een addertje onder het gras.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 25-03-2022 10:59 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Hier kan je ze vinden. Simpelste model is ~ € 6000,- excl. BTW.
https://eco2all.nl/acond.html

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 25-03-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:57:
[...]

Met 1.8kW - 9kW vermogen is hij ook wel lekker ruim bemeten. Waarbij RVO overigens vind dat hij maar 5kW doet. Ergens zit er dus wel een addertje onder het gras.
Is dat addertje misschien een 3kw defrost heating element dat wordt ingezet om te verwarmen boven de 40 graden.
En buiten de cop waardering wordt gehouden?

Ik vind hem pittig aan de prijs, ik ben benieuwd wat hij in het land van herkomst kost

[ Voor 9% gewijzigd door Supertip op 25-03-2022 11:09 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Supertip schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:07:
[...]

Is dat addertje misschien een 3kw defrost heating element dat wordt ingezet om te verwarmen boven de 40 graden.
En buiten de cop waardering wordt gehouden?
Geen idee, niet in gedoken, maar weet wel dat de RVO erg streng is op testresultaten en specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 14:17
CurlyMo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:08:
[...]

Geen idee, niet in gedoken, maar weet wel dat de RVO erg streng is op testresultaten en specificaties.
Maar soms ook wat ondoorgrondelijk. De subsidie voor de Nibe s2125-8 is bekend en die staat nu voor 5 kw in de lijst, terwijl de F2040-8 en F2120-8 er voor 7kw in staan. Aangezien de specificaties qua vermogen voor de S2125 vrijwel gelijk (iets hoger) zijn aan de F2120 verbaast me dit enorm en ga ik ervan uit dat het een foutje is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
De Pro R staat voor 10 kW in de lijst en staat voor 3-18kW in de boeken. Dat is ook diegene met scop 3.9 bij 55 graden (a+++ voor zowel 35/55). Overigens is de marketing er volledig op gericht dat er tot -20 water van 70 graden zonder bijverwarming wordt gemaakt, dus als die Pro N boven de 40 graden moet bijverwarmen is dat wel echt knullig...

Edit:
Vraag is wel, wat komt er nog bij? Monoblock is voor de zwaarste variant inclusief hydromodule al bijna 9k na aftrek.

[ Voor 15% gewijzigd door PVPaneel op 25-03-2022 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
[...]

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:22
CurlyMo schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:57:
[...]

Bij lagere buitentemperatuur kakt het vermogen in.
voor de N is dat 5kW bij A-10/W55

Gebruikte koudemiddel is propaan R290

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Pietje555 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:53:
@Adriaan71 Klopt, maar door je volume te vergroten met een buffer zorg je dat de WP langer aan het laden is en daarna langere tijd uit staat omdat de afnemers langere tijd voldoende temperatuur uit het systeem kunnen trekken. Er zitten dan veel langere perioden tussen starten en stoppen van de WP. Dit kun instellen met de start vertraging. Groter buffer heeft ook voordeel dat je nog kan verwarmen terwijl je je boiler aan het laden bent. Vooral met ventilatorconvectoren verhoogd dit het comfort enorm.
Buffers hebben ook voordelen en niet alleen nadelen.
Regelmatig starten en stoppen is geen pendelen en niet schadelijk voor de WP.
En over wat voor buffer grote praat je dan? ben ik wel nieuwsgierig na :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
[quote]Pietje555 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:53:
@Adriaan71 Klopt, maar door je volume te vergroten met een buffer zorg je dat de WP langer aan het laden is en daarna langere tijd uit staat omdat de afnemers langere tijd voldoende temperatuur uit het systeem kunnen trekken.

Kijk en dat doe ik met mijn buffer 100 ltr hydraulische gescheiden buffer en extra pompgroep mits je afgifte systeem toereikend is voor genoeg afgifte.

Als je meer warmte onttrekt van je buffer dan dat er geladen wordt kan je runs maken zolang je wil. Mits een defrost uiteraard

[ Voor 11% gewijzigd door Adriaan71 op 25-03-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 16:58:
Klopt, maar door je volume te vergroten met een buffer zorg je dat de WP langer aan het laden is en daarna langere tijd uit staat omdat de afnemers langere tijd voldoende temperatuur uit het systeem kunnen trekken.

Kijk en dat doe ik met mijn buffer 100 ltr hydraulische gescheiden buffer en extra pompgroep mits je afgifte systeem toereikend is voor genoeg afgifte.
Een buffer van slechts 100 liter zit bij een gemiddelde flow van 20 lpm in slechts 5 minuten vol warm water (en dat is nog aannemende dat ie daarvoor helemaal vol zat met water van retourwatertemperatuur, wat meestal niet het geval is).
Die buffer dient dus gewoon als hydraulische scheiding en verlengt de draaitijd van je WP nauwelijks.
Als je toch al altijd voldoende zones open hebt staan (om het minimale vermogen van de WP kwijt te kunnen), kun je die buffer dus net zo goed weglaten en de WP direct het water in je verwarming laten pompen. Dat scheelt je ruimte en stroomverbruik van je secundaire pomp. Bovendien kan je watertemperatuur wat naar beneden, waardoor de COP van je WP stijgt (en dus ook daarvan het stroomverbruik daalt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:09:
[...]

Een buffer van slechts 100 liter zit bij een gemiddelde flow van 20 lpm in slechts 5 minuten vol warm water (en dat is nog aannemende dat ie daarvoor helemaal vol zat met water van retourwatertemperatuur, wat meestal niet het geval is).
Die buffer dient dus gewoon als hydraulische scheiding en verlengt de draaitijd van je WP nauwelijks.
Als je toch al altijd voldoende zones open hebt staan (om het minimale vermogen van de WP kwijt te kunnen), kun je die buffer dus net zo goed weglaten en de WP direct het water in je verwarming laten pompen. Dat scheelt je ruimte en stroomverbruik van je secundaire pomp. Bovendien kan je watertemperatuur wat naar beneden, waardoor de COP van je WP stijgt (en dus ook daarvan het stroomverbruik daalt).
Als je uit een buffer meer energie haalt dan dat je laad ben je het pendelen van een warmtepomp kwijt. Dat kan je dus bereiken met het instellen van je pompgroep na je buffer en je aanvoer temperatuur van je warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:32:
Als je uit een buffer meer energie haalt dan dat je laad ben je het pendelen van een warmtepomp kwijt. Dat kan je dus bereiken met het instellen van je pompgroep na je buffer en je aanvoer temperatuur van je warmtepomp.
Of je haalt gewoon die hele buffer weg....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:46:
[...]

Of je haalt gewoon die hele buffer weg....
Ook goed. Ieder zijn eigen manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Ik wil ook wat meer uit kunnen lezen dan de zeer beperkte info uit de Melcloud app.

Ik heb de mogelijkheden bekeken in de startpost, maar ben er nog niet uut wat nu de makkelijkste methode is voor mij.

Ik heb een kamstrup 302 met draadloos m-bus
Ik heb een dinrail kWh meter geplaatst

Wat wil ik minimaal digitaal kunnen uitlezen?
Ta
Tr
T sww vat
opgewekte energie
gebruikte energie

Wat is hiervoor een handige methode voor een niet-ict-er😄 en wat heb ik daarvoor nodig?

Ik denk:
Raspberry pi
Youless om de kwh meter uit te lezen?
Usb draadloze m-bus dongle om de Kamstrup uit te lezen

Hoe bedien ik de Raspberry? Hang ik die in het draadloze netwerk en kan ik hem dan benaderen en aansturen? Of moet er een scherm en toetsenbord aan?

Ik word graag een beetje op gang geholpen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-07 15:56
Andrehj schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:59:
[...]

Zo werkt het bij Mitsubishi wel. Die heeft gewoon een uitgang die aan de thermostaatingang van een CV-ketel geknoopt kan worden. Op de WP kun je dan instellen dat ie in hybride bedrijf draait en vanaf wanneer de CV-ketel moet bijspringen (a.d.h.v. diverse voorwaarden, waar onder zelfs CO2-uitstoot). Hoe de thermostaat dan geregeld is weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat je CV-ketel dan ook in WAR-stand staat en gewoon aan-uit wordt bestuurd door de WP.
Beste @Andrehj, is dit een instelling bij een all-electric Mitsubishi WP? Dan zou je deze dus hybride kunnen draaien totdat de warmte afgifte in huis geschikt is gemaakt voor een WP. Of ben ik nu te kort door de bocht?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-07 21:26

icecreamfarmer

en het is

Iemand een idee hoe je de tijdschakelaar voor sww bij een mitsubishi warmtepomp uit kunt zetten?

Heb de vinkjes bij elke dag afgezet maar dat klokje blijft in beeld staan.

En is het verstandig om de verwarming 's nachts uit te zetten?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@icecreamfarmer Je moet SWW dan gewoon op de "Play"-stand zetten.
Vanuit het hoofdscherm ga je met de rechter van de 4 knoppen naar het optiescherm.
Daar kun je de SWW-modus instellen met de 2e knop, waarbij je kunt kiezen uit: Verbodsbordje, play-knop of tijdsklokje.

Hij gaat dan warm water opwarmen afhankelijk van de ingestelde maximale temperatuur-verlaging in je boilervat (standaard 10 graden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LT1970 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:12:
Beste @Andrehj, is dit een instelling bij een all-electric Mitsubishi WP? Dan zou je deze dus hybride kunnen draaien totdat de warmte afgifte in huis geschikt is gemaakt voor een WP. Of ben ik nu te kort door de bocht?
Ja. Elke Mitsubishi Electric kun je hybride gebruiken. Maar verkijk je niet op de minimale afgifte. Als jij voor je woning bijvoorbeeld 8 kW nodig hebt, dan zal die WP een minimaal vermogen van zo'n 3 à 3.5 kW hebben. Maar bij +10 (en wat zon) heb je misschien maar 1 à 2 kW nodig. Met vloerverwarming werkt je vloer dan als buffer, maar met radiatoren moet je echt wel die 3.5 kW kwijt kunnen, waardoor je met de temperatuur al flink omhoog zult moeten.

Verder: Voor algemene vragen (over afgifte e.d.) zit je hier in het juiste topic. Voor vragen specifiek over Mitsubishi Electric warmtepompen is er een speciaal topic:
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-07 15:56
Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:49:
[...]

Ja. Elke Mitsubishi Electric kun je hybride gebruiken. Maar verkijk je niet op de minimale afgifte. Als jij voor je woning bijvoorbeeld 8 kW nodig hebt, dan zal die WP een minimaal vermogen van zo'n 3 à 3.5 kW hebben. Maar bij +10 (en wat zon) heb je misschien maar 1 à 2 kW nodig. Met vloerverwarming werkt je vloer dan als buffer, maar met radiatoren moet je echt wel die 3.5 kW kwijt kunnen, waardoor je met de temperatuur al flink omhoog zult moeten.

Verder: Voor algemene vragen (over afgifte e.d.) zit je hier in het juiste topic. Voor vragen specifiek over Mitsubishi Electric warmtepompen is er een speciaal topic:
Dank je, voor nu ging me het even om het principe om een all-electric tijdelijk hybride te gebruiken. Ik wil een all-electric maar we hebben nu nog geen vloerverwarming. Met alle aanpassingen die we gaan doen zou het prettig zijn om deze een jaar later te plaatsen terwijl de warmtepomp (hopelijk) dit jaar komt.

Nog even de laatste 60 pagina's van dit topic doorlezen en de laatste calculaties maken en dan kan ik mijn opties gaan beschrijven en om advies vragen.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FrancD schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:53:
Ik wil ook wat meer uit kunnen lezen dan de zeer beperkte info uit de Melcloud app.
In het juiste topic is hiervoor speciaal een gepinde post gemaakt:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:20:
Iemand een idee hoe je de tijdschakelaar voor sww bij een mitsubishi warmtepomp uit kunt zetten?
Heb de vinkjes bij elke dag afgezet maar dat klokje blijft in beeld staan.
Dit soort vragen specifiek voor Mitsubishi kun je beter stellen in het topic specifiek voor Mitsubishi. Dan houden we alles overzichtelijk en mooi bij elkaar:
En is het verstandig om de verwarming 's nachts uit te zetten?
Als je lage verwarmingskosten wilt is dat met het huidige weer een no-brainer. Overdag bij +15 is het rendement van je WP veel hoger dan 's nachts bij temperaturen van rond het vriespunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

ocaj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:44:
@icecreamfarmer Je moet SWW dan gewoon op de "Play"-stand zetten.
Vanuit het hoofdscherm ga je met de rechter van de 4 knoppen naar het optiescherm.
Daar kun je de SWW-modus instellen met de 2e knop, waarbij je kunt kiezen uit: Verbodsbordje, play-knop of tijdsklokje.

Hij gaat dan warm water opwarmen afhankelijk van de ingestelde maximale temperatuur-verlaging in je boilervat (standaard 10 graden)
Gedaan. Dank je zat de hele tijd in het verkeerde menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:14:
[...]

Dit soort vragen specifiek voor Mitsubishi kun je beter stellen in het topic specifiek voor Mitsubishi. Dan houden we alles overzichtelijk en mooi bij elkaar:

[...]

Als je lage verwarmingskosten wilt is dat met het huidige weer een no-brainer. Overdag bij +15 is het rendement van je WP veel hoger dan 's nachts bij temperaturen van rond het vriespunt.
Sorry wist niet dat er aparte topics waren. Ja heb hem nu staan dat hij om 6 tot 22 verwarmt. Mijn broertje staat vroeg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Die ken ik inderdaad, maar hoe werkt die Rapberry pi dan?? En kan ik ‘gewoon’ Roboticz erop zetten?

Voor velen hier een ‘noob’ vraag denk ik, maar ik moet een klein beetje op weg worden geholpen. Het draadje van Raspberry Pi is ook erg ICT technisch…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:44:
Ja heb hem nu staan dat hij om 6 tot 22 verwarmt. Mijn broertje staat vroeg op.
Iemand die vroeg op staat, is meestal ook al snel weer weg. Is je woonkamer 's ochtends zo koud dat er enkel voor het ontbijt al extra verwarming nodig is?
Want voor het rendement is het een stuk gunstiger als je de WP wat later (rond 9 of 10 uur) op laat starten. 6 uur 's ochtends is zo'n beetje de meest koude (en dus dure) tijd van de dag om de WP te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Ik heb een Fujitsu Waterstage WOYG112LHT/WSYG140DG6 warmtepomp en een 300 liter buffervat. Uiteraard zit er een elektrisch verwarmingselement in het buffervat voor de wekelijkse legionella cycle.
Uit interesse heb ik een kWh meter op de WP en een kWh meter op het elektrisch verwarmingselement.

Tot mijn verbazing gaat het elektrisch verwamingselement ook aan als de dagelijkse tapwaterverwarmingscyclus (tot 50 graden) zo'n beetje klaar is. Volgens mij is dat niet nodig en het geeft een verbruik van 8kWh per week van het element (dus exclusief de legionella cycle).

Ik heb de dagelijkse tapwatercyclus al uitgeschakeld gehad maar dan is het elementverbruik nog hoger. Wanneer dat dan plaats vindt weet ik niet precies, ik vermoed 's ochtends tijdens het douchen.

Iemand een idee hoe ik het gebruik van het verwarmingselement voorkom (behalve voor de legionella cycle)?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

DonJuape schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:04:
Ik heb een Fujitsu Waterstage WOYG112LHT/WSYG140DG6 warmtepomp en een 300 liter buffervat. Uiteraard zit er een elektrisch verwarmingselement in het buffervat voor de wekelijkse legionella cycle.
Uit interesse heb ik een kWh meter op de WP en een kWh meter op het elektrisch verwarmingselement.

Tot mijn verbazing gaat het elektrisch verwamingselement ook aan als de dagelijkse tapwaterverwarmingscyclus (tot 50 graden) zo'n beetje klaar is. Volgens mij is dat niet nodig en het geeft een verbruik van 8kWh per week van het element (dus exclusief de legionella cycle).

Ik heb de dagelijkse tapwatercyclus al uitgeschakeld gehad maar dan is het elementverbruik nog hoger. Wanneer dat dan plaats vindt weet ik niet precies, ik vermoed 's ochtends tijdens het douchen.

Iemand een idee hoe ik het gebruik van het verwarmingselement voorkom (behalve voor de legionella cycle)?
is het een buffer/hygiene tank of een sanitair warm water tank?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

flippy schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:12:
[...]

is het een buffer/hygiene tank of een sanitair warm water tank?
Ah, ik ben blijkbaar nog niet helemaal thuis in de WP terminologie. Ik denk een sanitair warm water tank.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dan moet je in de instellingen de grenzen aanpassen waneer het element mag beginnen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:20:
dan moet je in de instellingen de grenzen aanpassen waneer het element mag beginnen.
Of het SWW-setpoint verlagen. Is ook nog beter voor de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:32:
[...]

Of het SWW-setpoint verlagen. Is ook nog beter voor de COP.
Het SWW setpoint staat op 50 graden. Dat is lager dan de 55 graden die volgens de installateur geadviseerd wordt voor de WPs die hij tegenwoordig installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

flippy schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:20:
Die instellling kunnen de installateur en ik niet vinden. Ook de fabrikant en de importeur snappen niet waarom het element aan gaat.
Vandaar ook mijn post hier. Wellicht heeft er ook iemand een Waterstage en is thuis in alle instellingen.

[ Voor 14% gewijzigd door DonJuape op 26-03-2022 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DonJuape schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:53:
[...]

Die instellling kunnen de installateur en ik niet vinden. Ook de fabrikant en de importeur snappen niet waarom het element aan gaat.
Dan mag de importeur de fabrikant gaan bellen. Daar zijn ze importeur voor, er horen ook lasten bij de lusten. Veel importeurs vergeten dat nog wel eens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DonJuape schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:52:
Het SWW setpoint staat op 50 graden. Dat is lager dan de 55 graden die volgens de installateur geadviseerd wordt voor de WPs die hij tegenwoordig installeert.
Dat is nog vrij hoog. Hier in het topic staan velen op 46 of 47 graden. Maar ook die 50 graden zou de WP makkelijk zonder element moeten kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
DonJuape schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:53:
[...]

Vandaar ook mijn post hier. Wellicht heeft er ook iemand een Waterstage en is thuis in alle instellingen.
De handleiding is ook lekker duidelijk NOT 8)7

https://www.fujitsu-gener...wer__MANUAL_USE__FUJI.pdf
Pagina 14 Waterstage / GEBRUIKSHANDLEIDING / 1456 - NL

Regeling van het SWW (sanitair warm water)
Indien de installatie uitgerust is met een sanitaire boiler (Verschijnt enkel met de optie sanitaire kit).
1600 Bedrijfsmodus Uit, Aan, Eco Aan
1610 Comfortinstelling SWW Verlaagde instelling (lijn 1612)…
65°C 1 55 °C
Om deze instelwaarde te bereiken wordt een beroep gedaan op het elektrisch bijverwarmingssysteem.

1612 Verlaagde instelling 8 °C...
Comfortinstelling (lijn 1610) 1 40 °C
Wellicht bedrijfsmodus op Eco ipv Aan en bij verlaagde instelling temperatuur op 50 °C zetten ? Ik verwacht dat bij Aan de confortinstelling wordt gebruikt en dat is met elektrisch bijverwarmen. bij Eco zal wel de Verlaagde instelling worden gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door ArjoK op 26-03-2022 14:05 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
op zowel pagina 4 als pagina 17 staat
Om een SWW-instelling hoger dan 45°C te garanderen,
moet de elektrische bijverwarming of de ketel in werking
blijven.

[ Voor 10% gewijzigd door ArjoK op 26-03-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ArjoK schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:53:

[...]
Bedankt! Wel apart dat de elektrische bijverwarming nodig is boven 45 graden tapwatertemperatuur. Voor de legionellacycle gaat de WP temperatuur naar 57 graden voor het element aan gaat. Nu is de WP temperatuur natuurlijk niet direct hetzelfde als de temperatuur van het tapwater maar toch.
Voel me wel enigzins dom dat ik die 45 graden niet gezien heb in de handleiding. Onze focus lag totaal bij de settings. Erger is overigens dat importeur/fabrikant ons dat bij herhaling niet vertellen.
Nu overweeg ik de dagelijkse tapwaterverwarmingscyclus te laten vallen, de tapwatertemp. op 45 graden te zetten en de ondergrens op 35 graden (=verlaagde instelling 1612) (staan nu op 50 en 40 graden respectievelijk). Zou dat werken?

[ Voor 32% gewijzigd door DonJuape op 26-03-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArjoK schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 13:53:
"Om een SWW-instelling hoger dan 45°C te garanderen,
moet de elektrische bijverwarming of de ketel in werking
blijven"
Ook lekker... Bijzonder dan dat andere merken warmtepompen het SWW wel zonder element naar 55 graden kunnen brengen. Zijn zij nou zo slim? Of is Fujitsu nou zo dom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DonJuape schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:11:
Nu overweeg ik de dagelijkse tapwaterverwarmingscyclus te laten vallen, de tapwatertemp. op 45 graden te zetten en de ondergrens op 35 graden (=verlaagde instelling 1612) (staan nu op 50 en 40 graden respectievelijk). Zou dat werken?
Op welke hoogte zit je sensor in het vat?
En kun je die waarden niet gewoon op hele graden instellen?
Hier zit ie op 2/3 (van onderen) en verwarmen we pas bij als het op de sensor 37 graden is. SWW staat hier op 47 graden. 45 zou ook nog wel kunnen, maar dan is er wat minder warm water beschikbaar.

Dan nog een tip: Fujitsu heeft blijkbaar nogal specifieke uitdagingen. Om die kennis te bundelen kan het handig zijn om voor Fujitsu een eigen topic aan te maken (zoals dat er inmiddels voor de meeste andere merken ook is, zie de TS).
Anders vind je de benodigde info in dit grote topic nooit meer terug.

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 26-03-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:32:
[...]

Ook lekker... Bijzonder dan dat andere merken warmtepompen het SWW wel zonder element naar 55 graden kunnen brengen. Zijn zij nou zo slim? Of is Fujitsu nou zo dom?
Fujitsu staat niet bepaald bekend bij mij om hun hoogwaardige aansturing.

Zag van de week nog eentje staan op een dak met een "super" inverter erin. Toen ik vroeg aan de fujitsu-man die er toevallig bij was wat er zo super aan is kwam er alleen maar gemompel uit. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Op welke hoogte zit je sensor in het vat?
En kun je die waarden niet gewoon op hele graden instellen?
Hier zit ie op 2/3 (van onderen) en verwarmen we pas bij als het op de sensor 37 graden is. SWW staat hier op 47 graden. 45 zou ook nog wel kunnen, maar dan is er wat minder warm water beschikbaar.

Dan nog een tip: Fujitsu heeft blijkbaar nogal specifieke uitdagingen. Om die kennis te bundelen kan het handig zijn om voor Fujitsu een eigen topic aan te maken (zoals dat er inmiddels voor de meeste andere merken ook is, zie de TS).
Anders vind je de benodigde info in dit grote topic nooit meer terug.
Halverwege ongeveer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ei89oolTkMTeJsjenVB831VnUc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJKnZwCt7ieoQyACnXYD9tdg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:32:
[...]

Installateur is overgestapt op andere merken. Ik had ook lekkage van de buitenunit binnen twee jaar en de fabrikant/importeur wilde geen garantie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan is de kans best groot die 35 graden ook nog wel gaat werken. Alleen als het water in het vat meerdere dagen stil staat (en de temperatuur steeds meer uniform wordt) zou dat een probleem kunnen worden.
Gewoon testen, en mocht je ooit onder een lauwe doucht komen, dan weet je wat je evt aan moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
DonJuape schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:11:
[...]

Bedankt! Wel apart dat de elektrische bijverwarming nodig is boven 45 graden tapwatertemperatuur. Voor de legionellacycle gaat de WP temperatuur naar 57 graden voor het element aan gaat. Nu is de WP temperatuur natuurlijk niet direct hetzelfde als de temperatuur van het tapwater maar toch.
Voel me wel enigzins dom dat ik die 45 graden niet gezien heb in de handleiding. Onze focus lag totaal bij de settings. Erger is overigens dat importeur/fabrikant ons dat bij herhaling niet vertellen.
Dat zou ik zeker proberen.. Kijk ook of in de Eco instelling wellicht anders wordt omgegaan met bijverwarmen dan bij Aan (=comfort).

is die 1612 verlaagde instelling de ondergrens of SWW temperatuur bij Eco?
SWW regime verlaagd.
Toets manuele inschakeling : Houd de toets SWW gedurende 3 s ingedrukt
(Omschakeling "verlaagd" naar "comfort" regime tot de volgende
omschakeling van het uurprogramma SWW)

[ Voor 13% gewijzigd door ArjoK op 26-03-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ArjoK schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:05:
[...]

Dat zou ik zeker proberen.. Kijk ook of in de Eco instelling wellicht anders wordt omgegaan met bijverwarmen dan bij Aan (=comfort).

is die 1612 verlaagde instelling de ondergrens of SWW temperatuur bij Eco?
SWW regime verlaagd.

[...]
Dat is een goede vraag maar ik weet het antwoord niet. Wat ik wel weet is dat het water koud was bij doucher nummer 3 toen de 1612 verlaagde instelling op 10 graden stond (en de gewenste comfort waarde op 50 graden).
Update: er is wel een SWW knop (ik zocht deze op de "thermostaat" unit maar hij zit op de WP binnenunit).

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 27-03-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Andrehj schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:54:
[...]

Iemand die vroeg op staat, is meestal ook al snel weer weg. Is je woonkamer 's ochtends zo koud dat er enkel voor het ontbijt al extra verwarming nodig is?
Want voor het rendement is het een stuk gunstiger als je de WP wat later (rond 9 of 10 uur) op laat starten. 6 uur 's ochtends is zo'n beetje de meest koude (en dus dure) tijd van de dag om de WP te starten.
Maar valt wel in het daltarief qua stroom.
Ik zal het eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-07 09:51
Ik heb een offerte gekregen voor een all-electric warmtepomp voor mijn recent gekochte huis uit 1976 (drive-in woning). Het betreft een hoekhuis, ik heb vloerverwarming laten leggen en HRR++-glas zat er al in. Het bedrijf adviseert om de vloer te isoleren en spouwisolatie te laten aanbrengen, dan zou een all-electric makkelijk moeten werken meent hij. Hoe denken jullie hier over?

Dit is het model dat ze aanraden:
Daikin
Altherma 3
ERGA06EV
EHVX08S23E6V

Kosten (incl. btw): € 13.639,50

Als ik websites raadpleeg voor de kosten van een all-electric warmtepomp, staat er vanaf € 5000-7000 (incl. installatie). Is € 13.000 dan niet erg veel? Wat hebben anderen hier bijvoorbeeld betaald?

Ik ben ontzettend bang dat ik te veel betaal en de verkeerde keuze maak 😣

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Ottie93 Extra isolatie helpt altijd, maar hoeveel gas verstook je momenteel? Qua prijs vind ik het geen goedkope aanbieding wanneer ik even op deze set google. Moet er veel gebeuren om hem te plaatsen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-07 09:51
Aziraphale schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 23:24:
@Ottie93 Extra isolatie helpt altijd, maar hoeveel gas verstook je momenteel? Qua prijs vind ik het geen goedkope aanbieding wanneer ik even op deze set google. Moet er veel gebeuren om hem te plaatsen?
Ik heb hier helaas nog geen zicht op, aangezien ik komende week pas intrek. Ik vind het ook veel geld, vandaar dat ik hier toch even wil informeren. Van de andere kant moet ik er wel bij zeggen dat ze de zonnepanelen wel voor een marktconforme prijs aanbieden.. Heb daar meerdere offertes van en die liggen allemaal dicht bij elkaar.

Moet er veel gebeuren? Ik denk het niet.. meterkast is al oké, unit kan makkelijk geplaatst worden, dus ik zie het probleem niet 8)7

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@Ottie93
Meest recente aanbieding was bij mij 11k voor een 4 kW Samsung incl. alles behalve elektra (was alleen voor de begane grond), prijspeil okt 2021)
Ik krijg aankomende nog een offerte voor een ander (type nog te bepalen), maar ook daar verwacht ik ruim boven de 10k aan kosten.
Goedkoopste indicatie tot nu toe was 1400 aan installatie + 6.500 voor een split panasonic kit, ex. elektra en appendages. Ook daar ging het naar de 10 en bij die indicatie waren ze niet langs geweest.

Ik heb een bijkeuken met een halfsteens muur, waar de afstand tussen binnen/buiten met een meter is beslecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-07 12:34
Hoi,

Is er hier iemand die een altherma 8kw heeft ( niet de hybride) en die alleen radiatoren gebruikt?

Of iemand die vvw heeft en de altherma en iets kan delen over het minimale afgifte vermogen?

Ik overweeg deze optie ok bivalent te beginnen en later dakrenovatie te doen +isolatie van het dak en vvw te maken.

Maar voor nu koop ik dan alvast een toekomst bestendige oplossing.

Thnx

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ottie93 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 23:09:
Ik heb een offerte gekregen voor een all-electric warmtepomp voor mijn recent gekochte huis uit 1976 (drive-in woning). Het betreft een hoekhuis, ik heb vloerverwarming laten leggen en HRR++-glas zat er al in. Het bedrijf adviseert om de vloer te isoleren en spouwisolatie te laten aanbrengen, dan zou een all-electric makkelijk moeten werken meent hij. Hoe denken jullie hier over?
Je hebt je (via dit topic) duidelijk nog niet ingelezen. Anders had je geweten dat het allemaal draait om je afgifte. Dus, kun je de benodigde warmte met warmtepompvriendelijke temperaturen in je huis krijgen. Dat moet je eerst boven water zien te krijgen.
Oftewel: Besteed de komende week(en) aan het lezen van dit topic. Dan weet je waar je op moet letten, waarom nu niemand jouw vraag kan beantwoorden en voorkom je een hoop teleurstellingen.
Die warmtepomp krijg je voor dit stookseizoen toch niet meer. Installatie in oktober is vroeg zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:47
Andrehj schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:58:
Installatie in oktober is vroeg zat.
Nog 2 maanden de tijd om een beslissing te maken met huidige levertijden :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2fastTG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-07 20:26

Nvm, net je hebt net een ander model Waterstage!

[ Voor 10% gewijzigd door 2fastTG op 27-03-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:13

Misschien heb je in de instellingen staan dat de WP het SWW binnen een x-tijd miet doen om de 50°C te halen. Misschien kun je de tijd verlengen.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Wimhaw schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:35:
[...]

Misschien heb je in de instellingen staan dat de WP het SWW binnen een x-tijd miet doen om de 50°C te halen. Misschien kun je de tijd verlengen.
Dat dachten we ook maar hij heeft 4 uur voor de tapwaterverwarmingscyclus en dat heeft hij niet nodig. Na een half uur tot een uur WP gaat het element nog een half uur aan.
Ik denk dat het inderdaad de 45 graden limiet is waarboven het element blijkbaar "mee moet helpen" zoals door anderen gemeld. Heb de temperatuur op 45 graden gezet en ben daar nu mee aan het testen. Vooralsnog na/tijdens douchen is het element nog niet aan geweest maar het water is nog warm van de legionella cycle gisteren. We wachten af en ik meld me deze week wel weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Ottie93 welke temperatuur heb je nodig in je vloerverwarming om het huis op temperatuur te krijgen? Dit is nl redelijk bepalend voor de cop = of het economisch rendabel is.

Lagere temp is beter dus genoeg vermogen in de vvw en weinig warmte verlies is de truc

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-07 22:11
Pff en dan te bedenken dat ik 22 april een afspraak met Breman heb staan voor het "vergroenen" van ons huis. Warmtepomp + zonnepanelen extra + groen dak. Zal dan wel 2023 worden voordat deze geinstalleerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik heb in mei een afspraak staan met Warmteservice, al in december aangevraagd. Gaat om drie warmtepompen. Gaat nu niet meer om wat je wilt hebben maar om wat je uberhaupt nog kan krijgen...

[ Voor 28% gewijzigd door ds23man op 28-03-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:36
tsja onze woning beginnen ze april met de bouw - WP nog niet duidelijk - wordt ook een leuke want oplevering einde Q3 begin Q4.

WP los van de aannemer getrokken want te weinig kennis.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dan heb je nu wel een probleem, het huis kan nu opgeleverd worden zonder warmtepomp....

Ben bang dat je een plan b moet gaan trekken en nog een gasaansluiting krijgt om een noodketel te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:36
ds23man schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:48:
Dan heb je nu wel een probleem, het huis kan nu opgeleverd worden zonder warmtepomp....

Ben bang dat je een plan b moet gaan trekken en nog een gasaansluiting krijgt om een noodketel te plaatsen.
Nee dat is in dit gebied niet mogelijk - geen gas.

We zullen zien wat er nog mogelijk is. Uiteindelijk komt alles weer goed, desnoods later. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
ds23man schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:48:

Ik dacht dat nieuwe huizen niet meer met gas opgeleverd mogen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Op zich mag dat wel, maar dat is een beslissing van de gemeente:

https://www.enexis.nl/aansluitingen/nieuwe-aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik ben benieuwd. Offerte is vorige week getekend en de installateur ging nog gewoon uit van plaatsing voor het volgende stookseizoen. Maar ook volgens hem was het drama qua levering. Hij doet niet in hybride, maar wist wel dat de Elga al niet meer leverbaar was. Kan de mijne straks op Marktplaats toch nog een leuk bedrag op gaan leveren. 😊😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Voor een paar maanden in een zuinig nieuwbouwhuis is hannesen met gasflessen nog wel te doen.

Maar een corona/WO2-achtige mobilisatie van middelen om Europees gasarm/elektrisch te verwarmen is intussen wel wenselijk denk ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:18:
Voor een paar maanden in een zuinig nieuwbouwhuis is hannesen met gasflessen nog wel te doen.

Maar een corona/WO2-achtige mobilisatie van middelen om Europees gasarm/elektrisch te verwarmen is intussen wel wenselijk denk ik.
Inmiddels een tweede rondje installateurs achter de rug en nog steeds niemand die me zelfs maar op een wachtlijst voor een adviesgesprek wil zetten _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Nouja, omdat er kracht zit in herhaling:

Er zijn in dit topic en zijn 9 voorgangers talloze voorbeelden van mensen die zonder voorgaande ervaring succesvol een monoblock hebben geïnstalleerd.
Een installateur is optioneel.
De besparing van zelf doen is groter dan de subsidie :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:26:

Er zijn in dit topic en zijn 9 voorgangers talloze voorbeelden van mensen die zonder voorgaande ervaring succesvol een monoblock hebben geïnstalleerd.
Geloof me, ik ben daar veel te onhandig voor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zelf installeren is wel te doen, maar dan moet je wel een warmtepomp weten te krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:30

En besparing van zelf doen + in bedrijf stelling laten doen voor een paar honderd euro en dan toch subsidie krijgen is nog beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man klopt, maar de vijver om uit te vissen wordt ook groter. Spaanse webshops, importeren uit Duitsland.
Een mailtje 'wat heb je staan tussen 6 en 8 kW' is ook makkelijker te beantwoorden dan 'maak een kloppende offerte'.

Maar de kans is groot dat het resultaat vergelijkbaar is, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Allen, is er hier nog iemand die een altherma heeft met radiatoren en hierover iets kan delen qua ervaringen?

Even buiten de vraag of deze verkrijgbaar is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Afas schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Geloof me, ik ben daar veel te onhandig voor :D
Hetzelfde hier... tenminste dat denk ik.

Twee jaar geleden zelf zonnepanelen op het dak geinstalleerd en omvormer en groep geplaatst en dat is ook goed gekomen. Kon ze voor inkoopsprijs + 20% korting kopen (familie korting) en door zelf de installatie te doen veel kunnen besparen.

Maar een pomp + boiler + aansluiting op huis en vloerverwarming gaat me toch iets te ver denk ik. Nog afgezien dat we nog veel meer aanpassingen willen laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Senaxx schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:35:
[...]

Twee jaar geleden zelf zonnepanelen op het dak geinstalleerd en omvormer en groep geplaatst en dat is ook goed gekomen. Kon ze voor inkoopsprijs + 20% korting kopen (familie korting) en door zelf de installatie te doen veel kunnen besparen.

Maar een pomp + boiler + aansluiting op huis en vloerverwarming gaat me toch iets te ver denk ik. Nog afgezien dat we nog veel meer aanpassingen willen laten doen.
Dat laatste heb ik ook, behalve een warmtepomp wil ik ook een airco vanwege de grote warmtelast binnen in de zomer. Daar zou een installateur even naar moeten kijken maar ik vermoed dat ik met wat koeling van een Lucht-water warmtepomp onvoldoende resultaat ga halen. En alle groepen zijn in gebruik dus er zal waarschijnlijk een extra aardlek met groepen geplaatst moeten worden. Tenslotte heb ik op de eerste verdieping nog conventionele radiatoren. Nu staan die bijna altijd uit omdat het nooit echt koud wordt boven dus hoop dat ik geen LT radiatoren nodig heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Afas op 28-03-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-06 12:36
Ik wil de buitenunit van de Remeha Elga Ace 6kW buiten in de losse grond opstellen. Wat kunnen jullie mij adviseren qua fundering voor de buitenunit? Welke afmetingen (lengte breedte diepte) kunnen jullie mij adviseren om eventueel een gat te graven en vol te gooien met bijvoorbeeld split.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:49
@aeacus45 Al gezocht in dit topic?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
[...]

Als je een Monoblok koopt, dan red je het met een loodgieter voor het leidingwerk. Daar is vast wel een ZZP'er voor te porren obv uurtarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
[...]

Valt echt mee hoor! Ik ben van het type “ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan”… een gewone IT-er zonder echte ervaring in installatietechniek of loodgieterij. Met wat gezond verstand kom je een heel eind. Koppelingen pers je met een perstang (kan niet mislukken), het grootste vraagstuk is waar je de boiler kwijt kan en waar je de buitenunit neerzet. Het aansluiten op je bestaande verwarming/sww-circuit is een kwestie van een verloopje ertussen. En anders inderdaad het leudingwerk door de loodgieter laten doen. Zeker voor een monobloc geldt dat er in feite weinig warmtepomp-specifieke kennis voor nodig is om het ding aan te sluiten.

Het is mij echt 100% meegevallen!

[ Voor 8% gewijzigd door dirkdeman op 28-03-2022 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:12
aeacus45 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:57:
Ik wil de buitenunit van de Remeha Elga Ace 6kW buiten in de losse grond opstellen. Wat kunnen jullie mij adviseren qua fundering voor de buitenunit? Welke afmetingen (lengte breedte diepte) kunnen jullie mij adviseren om eventueel een gat te graven en vol te gooien met bijvoorbeeld split.
2 stoepranden (dus die zware opsluitbanden ) volstaan bij mij voor een 14 kWh unit, daaromheen een grind bed.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@dirkdeman Heb je nog wel iets met subsidie kunnen regelen, ondanks de "thuis installatie"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
PVPaneel schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:57:
@dirkdeman Heb je nog wel iets met subsidie kunnen regelen, ondanks de "thuis installatie"?
Tot vorig jaar volstond een foto van de installatie nog als ‘bewijs’ voor de subsidie. Je zou hier op het forum eens kunnen vragenof er een Tweaker met de juiste SBI-code de ‘inbedrijfstelling’ wil doen, maar zelfs zonder subsidie ben je waarschijnlijk goedkoper (én sowieso sneller) uit dan met een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-07 20:22
richardtrip schreef op maandag 28 maart 2022 @ 14:53:
[...]

En besparing van zelf doen + in bedrijf stelling laten doen voor een paar honderd euro en dan toch subsidie krijgen is nog beter :)
Dat lijkt mij ook de beste optie, maar op dit moment zijn de WPen niet te krijgen en vind maar eens een installateur die hier aan mee wil werken.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ok, je moet blijkbaar een juiste SBI code hebben. Hang ik toch gewoon simpel een extra activiteit onder onze huidige KVK inschrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardtrip
Blihi schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:01:
[...]

Dat lijkt mij ook de beste optie, maar op dit moment zijn de WPen niet te krijgen en vind maar eens een installateur die hier aan mee wil werken.
Zelfs een monoblock kun je wel in bedrijf laten stellen door een f gassen stek monteur. Voor mijn lg monoblock heeft de monteur de officiële in bedrijf stelling van LG opgevraagd, een aantal zaken nagelopen en keurig een kenplaat op de unit geplakt. In de zomer hebben deze monteurs natuurlijk meer dan voldoende werk aan het in bedrijf stellen van airco's, maar buiten het hoogseizoen doen zij deze werkzaamheden ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-07 20:22
Ik snap dat een heleboel installateurs dat kunnen, maar willen ze het ook?

Daarnaast is mijn ervaring met installateurs helaas niet al te positief. Ik heb hier problemen genoeg gehad met de installateur die de verwarming aangelegd heeft (nieuwbouw met plofketel) en met het bedrijf dat de airco heeft aangelegd. Ik werk zelf aanzienlijk netter zullen we maar zeggen...

Ik zou dus het liefst (tegen die tijd, is nog niet urgent) gewoon de hele installatie zelf aanleggen en aansluiten.

Ik begreep wel dat je bij Vaillant de inbedrijfstelling door hunzelf kunt laten doen tegen een vast tarief. Is dat dan voldoende voor de subsidie?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardtrip
Blihi schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:56:

Daarnaast is mijn ervaring met installateurs helaas niet al te positief. Ik heb hier problemen genoeg gehad met de installateur die de verwarming aangelegd heeft (nieuwbouw met plofketel) en met het bedrijf dat de airco heeft aangelegd. Ik werk zelf aanzienlijk netter zullen we maar zeggen...

Ik zou dus het liefst (tegen die tijd, is nog niet urgent) gewoon de hele installatie zelf aanleggen en aansluiten.

Ik begreep wel dat je bij Vaillant de inbedrijfstelling door hunzelf kunt laten doen tegen een vast tarief. Is dat dan voldoende voor de subsidie?
Bij mij was het voldoende. Dit jaar (februari) uit laten voeren en ruim binnen 8 weken goedgekeurd en uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 08:27
Blihi schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:56:
Nee, en zelfs sommige STEK-monteurs willen niets met een monobloc aangezien er "niets in bedrijf te stellen valt". Is denk ik ook een stuk onbekendheid: geen ervaring hoe consumenten hun geknutsel aanleveren, verwachtingen, tijd, of geen garantie kunnen geven dat de subsidie inderdaad aangevraagd kan worden. Ze zijn er wel, maar is goed zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:40
Fantastic_fox schreef op zondag 27 maart 2022 @ 07:49:
Hoi,

Is er hier iemand die een altherma 8kw heeft ( niet de hybride) en die alleen radiatoren gebruikt?

Of iemand die vvw heeft en de altherma en iets kan delen over het minimale afgifte vermogen?

Ik overweeg deze optie ok bivalent te beginnen en later dakrenovatie te doen +isolatie van het dak en vvw te maken.

Maar voor nu koop ik dan alvast een toekomst bestendige oplossing.

Thnx
Mijn 6kW Altherma icm vvw wordt over 2 weken pas aangesloten. Ik vrees dat ik pas na de zomer echt iets kan zeggen over het minimumvermogen, moet straks eerst het opstookprotocol door en dan zal ik qua weer al niet veel meer verwarmen. Mocht er toch nog gestookt worden zal ik het voor je in de gaten houden.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 29-03-2022 11:43 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@RonJ Top dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dank voor de aanmoediging :P
Pagina: 1 ... 92 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.