Hallo allemaal, ik ben weer wat verder in mijn zoektocht naar of en hoe we over kunnen gaan op een warmtepomp in ons jaren30 huis met klassieke radiatoren, waarbij het installeren van vloerverwarming eigenlijk geen serieuze optie is ivm de impact.
Ik zou graag eens een snelle expert-review op mijn huidige gedachtengang krijgen van de experts hier
Afgelopen jaar verbruikten we ca. 1830 m3 gas, inclusief (veel) douchen en 6pits gasfornuis waarop elke dag gekookt wordt. Wel enige slagen in isolatie gemaakt. Huidige verbruik per graaddag is 0.473 m3, gemeten over de afgelopen 4 maanden. In de koudere periodes, toen het ca. -2 graden was, verbruikten we ca. 8m3 per dag. We passen ook nachtverlaging naar 15graden toe. Ik schat in dat we voor sanitair en koken zo'n 1m3 per dag kwijt zijn.
Huidige radiatoren/afgifte hebben 50 graden aanvoer temp nodig om de kamer op temperatuur te houden. Denk dat ik evt nog naar 45 graden zou kunnen gaan als ik nachtverlaging uitzet en het niet -10 wordt, maar 40 graden redden we niet.
In totaal zit er nu zo'n 5,3kW aan radiatorvermogen (bij 75/65/20). Als ik dit corrigeer naar 50 graden, waarvan ik weet dat ik daarmee het huis warm kan houden, kom ik op 2,1kW aan benodigde afgifte uit.
Ik heb nu gezocht bij Jaga naar LTV radiatoren en gekeken naar het benodigde vermogen op 35graden regime. Met boosters in normale setting kan ik dan 3 LTV radiatoren vinden die op 35graden 2,4kW vermogen afgeven.
Met de koevlaas formule kom ik op een 9kW warmtepomp uit, ik zat te denken aan een Panasonic J series monobloc 9kw.
Aangezien we net een nieuwe Intergas Xtreme 30 HR ketel hebben aangeschaft (jaja ik weet het) denk ik eraan om eerst nog de warmtepomp met de CV ketel als "backup" en voor sanitair ww te laten draaien, om te kijken of alles werkt en lukt.
Vanwege ruimte moeten we voor een liggende boiler gaan, die op de vliering past, en ik neig naar een 230 of 300L warmtepomp boiler, als ik zeker weet dat de warmtepomp het huis goed warm kan houden met de nieuwe LTV radiatoren.
Zie ik ergens iets over het hoofd? Maak ik een grote rekenfout? Hoor het graag!