Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.550.160 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:01
Heb vandaag mijn WP verbruik per graaddag berekend van de afgelopen 3 jaar in de maanden oktober t/m april.
Ons verbruik per graaddag is 1,5kWh.
Gebruikte graaddag is de dichtstbijzijnde officiële weermeetstation lokatie namelijk Rotterdam Airport met de instelling tot 18°C. Bij 18°C wordt de WP namelijk hier niet meer gebruikt.
Dit is inclusief SWW opwarming.
Kan op dit moment het verbruik niet splitsen door defecte meters.
Weet iemand of deze 1,5kWh per graaddag veel is?

[ Voor 3% gewijzigd door Wimhaw op 29-03-2022 22:27 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-10 15:05
@Wimhaw iknheb geen info mbt een wp maar mijn gasvebruik is ongeveer 0,5kuub per graaddag wat ongeveer overeenkomt met 4kwh per graaddag dus dan is 1,5 prima lijkt me

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:50
RonJ schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:40:
[...]

Mijn 6kW Altherma icm vvw wordt over 2 weken pas aangesloten. Ik vrees dat ik pas na de zomer echt iets kan zeggen over het minimumvermogen, moet straks eerst het opstookprotocol door en dan zal ik qua weer al niet veel meer verwarmen. Mocht er toch nog gestookt worden zal ik het voor je in de gaten houden.
De zachte lente is juist het ideale weer om het minimale vermogen te ontdekken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:05
RonJ schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:40:
[...]

Mijn 6kW Altherma icm vvw wordt over 2 weken pas aangesloten. Ik vrees dat ik pas na de zomer echt iets kan zeggen over het minimumvermogen, moet straks eerst het opstookprotocol door en dan zal ik qua weer al niet veel meer verwarmen. Mocht er toch nog gestookt worden zal ik het voor je in de gaten houden.
De 1e dag op Ta 25 weet je het meteen :X

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wimhaw schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:24:
Aangezien je niets over je woning vertelt (is het een kasteel uit 1800 of een tiny house van 2021?) is daar natuurlijk niets van te zeggen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Ik ga me ook weer eens in dit topic melden. De gedachte om over te stappen van CV naar WP wordt steeds concreter. Gelukkig geldt vooralsnog: niet omdat het moet, maar omdat het kan. Ik heb mijn gasprijs nog een jaar vast staan tegen 74 ct/m3, maar toch....

Situatie: Nieuwbouwhuis uit 2020 met CV. Ik stook al twee seizoenen op een Ta van 35 graden en een Tr van ongeveer 28 tot 30 graden. De installatie is volledig nageregeld (8 zones, ieder eigen thermostaat) en er zit een 50 liter schakelbuffer in het circuit. Ik pas geen nachtverlaging toe. De Ta van 35 is noodzakelijk om de badkamer op temperatuur te houden, bij een lagere Ta blijft die niet meer warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbD5JNBhYXkIb80Wm_5G6suB1Q0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YTOPxwA9xwFKVexhA4jzqGh2.png?f=fotoalbum_large

De ketel wordt aan/uit aangestuurd door de zoneregelaars en er wordt geen gebruik gemaakt van de (wel aanwezige) buitentemperatuursensor.

Ik meet alles in huis per 30 seconde (temperaturen, gasverbruik, CV parameters, ventilatie, stroomverbruik en opwek, noem het maar op) tot grote frustratie van mijn gezin :)

De stookdata over de afgelopen twee stookseizoenen ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCM-kPtYciE-s9YhBcG8ufEkGGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9hcxhG5OpDFbNNY0cdhd7moV.png?f=fotoalbum_large

Oranje en blauw zijn daggemiddelden van vermogen, teruggerekend vanuit gasverbruik met een efficientie van 98% op bovenwaarde. Die 98% is niet geheel willekeurig gekozen, maar wat hoger dan de efficientie op basis van gemiddelde rookgastemperaturen.

Mijn gasverbruik is, gemeten over twee seizoenen, is zo'n 1500 m3 per jaar. De CV ketel geeft aan dat daarvan 14% gebruikt is voor warm water en 86% voor verwarming. De koevlaas2 formule komt dus uit op 1295*8/1650 = 6.28 kW bij -10 (groen) exclusief SWW en een warmteverliesberekening via de bekende Belgische site (grijs) komt uit op 7 kW bij -10 exclusief SWW.

De twee trendlijnen voor seizoen 20/21 en 21/22 komen uit op 6.6, respectievelijk 6.7 kW bij -10, en zijn beide inclusief SWW (maar de datapunten zijn alleen het stookseizoen, niet het hele jaar).

Ik heb ook 2-uurs gemiddelden voor vermogen op basis van de gasmeter. Dan zie je dat die niet boven de 10 kW uit komen, dus er zijn periodes van 2 uur bij dat het gemiddelde rond de 10 kW ligt, maar het daggemiddelde blijft veel lager.

Qua SWW geeft de ketel aan dat er gemiddeld 145 liter per dag water van 45 graden verbruikt wordt. Dat is nagenoeg volledig voor douchen, want de keuken heeft een Quooker (vooralsnog wel hot-fill overigens). Echter, kleine kinderen worden groter en ik verwacht dan ook dat dit waterverbruik wat kan gaan stijgen. De badkamer is voorzien van bad en spaardouche met regendouche. Die regendouche wordt momenteel niet gebruikt.

Ik heb de opstelruimte voor een WP, en kan zowel een split-unit als een monoblock kwijt. Een split unit kan op het plat dak, waarbij de bestaande CV dakdoorvoer als doorvoer voor de koelleidingen kan dienen. Een monoblock kan op een oversteek, tegen de gevel direct naast de technische ruimte. De CV leidingen hoeven dan dus niet ver naar buiten.

Aanleg doe ik het liefst zelf, met gebruik van zoveel mogelijk bestaande componenten (buffer, verdelers, etc). Wat in ieder geval niet kan veranderen zijn de leidingen van de technische ruimte naar de verdeler beneden. Dit is ongeveer 15 meter Rehau 25, dus met een binnendiameter van 19 a 20mm. Beide verdelers zijn momenteel nog open verdelers met eigen pomp.

Wat is hier nu wijsheid? Welke WP moet ik naar kijken? Het geheel moet werken zonder extra houtje touwtje raspberry pi's. Die heb ik wel en gebruik ik graag, maar ik moet ze los kunnen koppelen zonder zorgen.

Qua stroomvoorziening is er 3-fase en een overcapaciteit van +/- 3000 kWh per jaar vanuit de zonnepanelen (nog niet exact bekend, want er ligt sinds deze week 11 kWp met een verwachte opbrengst van 9300 kWh en mijn verbruik is ongeveer 4000 kWh voor het huis en 2300 kWh voor de auto).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Andrehj schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:35:
[...]

Aangezien je niets over je woning vertelt (is het een kasteel uit 1800 of een tiny house van 2021?) is daar natuurlijk niets van te zeggen.
Vrijstaand woning uit 2018 op alle drie de woonlagen vvw, 175m2 woonoppervlak.Kun je nu wel wat hierover vinden of zeggen of heb je nog meer info nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:48
@Wimhaw lijkt me niet gek maar ook niet weinig.
ik heb 170m2, nagenoeg vrijstaand, jaren 70 nageisoleerd (met dus veel slechtere spouwmuur), verwarmen met radiatoren en heb 4000 kWh nodig, afgelopen 12mnd 3500kWh, incl SWW 4 personen.
volgens mij 2200 graaddagen, dus net onder de 1,5kWh/graaddag.

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 30-03-2022 11:34 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:32
Blihi schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:55:
Ik ga me ook weer eens in dit topic melden. De gedachte om over te stappen van CV naar WP wordt steeds concreter. Gelukkig geldt vooralsnog: niet omdat het moet, maar omdat het kan. Ik heb mijn gasprijs nog een jaar vast staan tegen 74 ct/m3, maar toch....

Situatie: Nieuwbouwhuis uit 2020 met CV. Ik stook al twee seizoenen op een Ta van 35 graden en een Tr van ongeveer 28 tot 30 graden. De installatie is volledig nageregeld (8 zones, ieder eigen thermostaat) en er zit een 50 liter schakelbuffer in het circuit. Ik pas geen nachtverlaging toe. De Ta van 35 is noodzakelijk om de badkamer op temperatuur te houden, bij een lagere Ta blijft die niet meer warm.

[Afbeelding]

De ketel wordt aan/uit aangestuurd door de zoneregelaars en er wordt geen gebruik gemaakt van de (wel aanwezige) buitentemperatuursensor.

Ik meet alles in huis per 30 seconde (temperaturen, gasverbruik, CV parameters, ventilatie, stroomverbruik en opwek, noem het maar op) tot grote frustratie van mijn gezin :)

[Afbeelding]

Oranje en blauw zijn daggemiddelden van vermogen, teruggerekend vanuit gasverbruik met een efficientie van 98% op bovenwaarde. Die 98% is niet geheel willekeurig gekozen, maar wat hoger dan de efficientie op basis van gemiddelde rookgastemperaturen.

Mijn gasverbruik is, gemeten over twee seizoenen, is zo'n 1500 m3 per jaar. De CV ketel geeft aan dat daarvan 14% gebruikt is voor warm water en 86% voor verwarming. De koevlaas2 formule komt dus uit op 1295*8/1650 = 6.28 kW bij -10 (groen) exclusief SWW en een warmteverliesberekening via de bekende Belgische site (grijs) komt uit op 7 kW bij -10 exclusief SWW.

De twee trendlijnen voor seizoen 20/21 en 21/22 komen uit op 6.6, respectievelijk 6.7 kW bij -10, en zijn beide inclusief SWW (maar de datapunten zijn alleen het stookseizoen, niet het hele jaar).

Ik heb ook 2-uurs gemiddelden voor vermogen op basis van de gasmeter. Dan zie je dat die niet boven de 10 kW uit komen, dus er zijn periodes van 2 uur bij dat het gemiddelde rond de 10 kW ligt, maar het daggemiddelde blijft veel lager.

Qua SWW geeft de ketel aan dat er gemiddeld 145 liter per dag water van 45 graden verbruikt wordt. Dat is nagenoeg volledig voor douchen, want de keuken heeft een Quooker (vooralsnog wel hot-fill overigens). Echter, kleine kinderen worden groter en ik verwacht dan ook dat dit waterverbruik wat kan gaan stijgen. De badkamer is voorzien van bad en spaardouche met regendouche. Die regendouche wordt momenteel niet gebruikt.

Ik heb de opstelruimte voor een WP, en kan zowel een split-unit als een monoblock kwijt. Een split unit kan op het plat dak, waarbij de bestaande CV dakdoorvoer als doorvoer voor de koelleidingen kan dienen. Een monoblock kan op een oversteek, tegen de gevel direct naast de technische ruimte. De CV leidingen hoeven dan dus niet ver naar buiten.

Aanleg doe ik het liefst zelf, met gebruik van zoveel mogelijk bestaande componenten (buffer, verdelers, etc). Wat in ieder geval niet kan veranderen zijn de leidingen van de technische ruimte naar de verdeler beneden. Dit is ongeveer 15 meter Rehau 25, dus met een binnendiameter van 19 a 20mm. Beide verdelers zijn momenteel nog open verdelers met eigen pomp.

Wat is hier nu wijsheid? Welke WP moet ik naar kijken? Het geheel moet werken zonder extra houtje touwtje raspberry pi's. Die heb ik wel en gebruik ik graag, maar ik moet ze los kunnen koppelen zonder zorgen.

Qua stroomvoorziening is er 3-fase en een overcapaciteit van +/- 3000 kWh per jaar vanuit de zonnepanelen (nog niet exact bekend, want er ligt sinds deze week 11 kWp met een verwachte opbrengst van 9300 kWh en mijn verbruik is ongeveer 4000 kWh voor het huis en 2300 kWh voor de auto).
Wauw, wat een goede post en hoeveelheid data die je beschikbaar hebt. d:)b

Ben eigenlijk nog wel benieuwd naar het verwarmde woonoppervlak

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Blihi 7kW WP met deze capaciteit bij A-10/W35. Pana of mitsi zijn de bekende goede merken.
monoblock makkelijkste te installeren, als je op de BGG een goede plek buiten hebt met een korte leiding naar je verwarmingscircuit en ruimte voor boiler.

technische ruimte op zolder: dan een split.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat de mengverdelers het probleem zijn van de onnodig hoge Ta van 35 graden.
Dat gezegd hebbende, is 35 graden een mooi startpunt en zonder meer warmtepompgeschikt.
Die verdelers upgraden kan een los project worden, laat dat het gasloos worden niet in de weg staan :)

Je ziet in de grafiek dat alle methoden het eens zijn over de helling van de grafiek, dat is goed nieuws. De offset wordt vooral bepaald door interne warmte (~elektriciteitsgebruik, zoninstraling).
Merk op dat het ketelrendement ook daalt bij lagere buitentemperatuur, immers wordt er koudere verbrandingslucht aangezogen en warmere rookgassen (want WAR) uitgeblazen. Dit scheelt ca 5% (leuk sommetje met een Mollier diagram, -10 graden in en 40 graden 100% Rv uit met het rookgasdebiet) -> koevlaas is spot on.

Op zich kan je de ketel zo vervangen door een willekeurige warmtepomp. Ze kunnen allemaal WAR en SWW maken. Je kan de keuze dus maken op prijs, installatiegemak en domotica-integratie.
Bij Mitsubishi gaat dat laatste via de cloud of lokaal met een RS485 converter, bij Vaillant lokaal met een ebus converter of via de cloud met VRC921, bij panasonic met een aftermarket Heishamon print (laat het weten als dit verouderde info is, ik onthoud niet alles ;) )

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Blihi eens ding wat me even invalt bij je verhaal, is het mogelijk om radiatoren te versterken op de badkamer met ventilatoren? Mogelijk kun je dan in je aanvoer temperatuur in het geheel omlaag. Waarschijnlijk heb je er al over gedacht als ik je systeem zo zie maar wilde het toch even genoemd hebben.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Qua stroomvoorziening is er 3-fase
Door de enorme overvloed aan info wordt je post erg onoverzichtelijk.
Er zijn maar een paar zaken belangrijk:
  • Woning uit 2020
  • Uitsluitend VVW
  • 1500 m³ gas
  • Mooie trendline die uitkomt vlak onder de 7 kW bij -10
  • Zoneregeling.
  • Mengverdelers.
Advies:
  • 7 kW WP kopen
  • WP direct in VVW laten pompen.
  • VVW goed afstellen (eerst helemaal open, daarna zones met teveel afgifte knijpen).
  • Zoneregeling en buffervat op Marktplaats
  • Mengverdelers vervangen door gesloten verdelers
  • Ta van 35°C heb je dan waarschijnlijk helemaal niet nodig. Begin maar eens met 27°C.
Vraag: De woning is van 2020. Waarom is daar niet gelijk bij de bouw een WP in gezet? Daarmee had je nu veel kosten kunnen voorkomen, en het is maar de vraag of je nog recht hebt op subsidie.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 30-03-2022 12:23 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
BarryH schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:34:
@Wimhaw lijkt me niet gek maar ook niet weinig.
ik heb 170m2, nagenoeg vrijstaand, jaren 70 nageisoleerd (met dus veel slechtere spouwmuur), verwarmen met radiatoren en heb 4000 kWh nodig, afgelopen 12mnd 3500kWh, incl SWW 4 personen.
volgens mij 2200 graaddagen, dus net onder de 1,5kWh/graaddag.
Duidelijk!
Over de afgelopen 12 maanden gemeten ook hier 1,5 kWh per graaddag.
Wel een kanttekening dat op 15m2 na het hele huis continu (24/7) wordt verwarmt op 21°C ook de zolder waar mijn dochter slaapt. Verwarm je ook alles? Gezinssamenstelling 4 personen 2 dochters die veel douchen.
Bij ons heeft de WP in het totaal zo'n 3650kWh verbruikt.
Teruggerekend naar m2 3650/(175-15) = 22,8125kWh/m2 per jaar is gemiddeld zo'n 62,5Watt/m2 per dag
Ben benieuwd wat jouw verbruik per m2 is in je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Wimhaw Alles op 20 graden, beperkt SWW gebruik, mede door zonneboiler.
4000/169 = 23,7 kWh/m2 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:58
Aangaande een full electric warmtepomp heb ik een aantal vragen. De plannen voor full electric staan nog in de kinderschoenen.

Echter op dit moment zijn we bezig een kamer zonder verwarming om te bouwen naar slaapkamer. Kan ik daar alvast een LT radiator in plaatsen en die eerst op een normale/hoge temperatuur laten draaien?

En hoeveel groter is een LT radiator? Ik zie van alles langs komen. We hebben ongeveer 2 - 2.5kw nodig.

Verder lees ik dat de meeste mensen hier aangeven dat je beter direct full electric kan gaan als de situatie dat toe staat. Ons huis heeft drie verdiepingen:

Begane grond: 1 slaapkamer, erg goed geïsoleerd, met 1 raam 'normaal' dubbel glas
1e verdieping: woonkamer met een behoorlijk aantal raampartijen van best oud dubbel glas. Echter daar verwarmen we nu met vloerverwarming en dat gaat prima. Dan zou full electric hier toch geen probleem moeten zijn?
2e verdieping: 3 kleine slaapkamers en 1 grote mancave. Allemaal met 1 velux kantelraam en verder goed geïsoleerd. Wel allemaal een standaard radiator die stuk voor stuk allemaal ook nog eens erg ver van de CV af zitten.

Mijn inzicht tot nu toe: begane grond en woonkamer moeten geen probleem zijn voor full electric. Want de begane grond heeft niet erg veel raam. Daar zou ik dus nu al een LT radiator kunnen plaatsen. De woonkamerverdieping moet ook geen probleem zijn want immers we krijgen de boel nu ook prima warm met vloerverwarming.
De 2e verdieping zullen de radiatoren moeten worden vervangen door LT radiatoren uiteindelijk maar wellicht kan ik eerst werken met een radiator ventilator.

Ben behoorlijk nieuw met deze materie. Dus wellicht zie ik dingen over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Maikie18 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Wauw, wat een goede post en hoeveelheid data die je beschikbaar hebt. d:)b

Ben eigenlijk nog wel benieuwd naar het verwarmde woonoppervlak
Het totale verwarmde vloeroppervlak is 180 m2. Het betreft een vrijstaande woning, model blokkendoos.

Koeling is niet nodig, de woning heeft al Airco (Daikin 3MXM68N buitenunit en twee binnenunits (FTXM60N in de woonkamer en FTXM50N op de overloop boven)
BarryH schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:37:
@Blihi 7kW WP met deze capaciteit bij A-10/W35. Pana of mitsi zijn de bekende goede merken.
monoblock makkelijkste te installeren, als je op de BGG een goede plek buiten hebt met een korte leiding naar je verwarmingscircuit en ruimte voor boiler.
Die twee merken zie ik hier vaker voorbij komen. Waarbij ik het gevoel krijg dat de Panasonic's iets meer 'tweakers' nodig hebben dan de Mitsubishi's. Echter zie ik bij de Mitsu's weer weinig ervaringen met monoblocks.

Zijn beide merken goed aan te sturen met een eenvoudig aan/uit signaal vanuit de huidige zoneregeling?
technische ruimte op zolder: dan een split.
De technische ruimte is op de eerste verdieping (huis heeft maar 1 verdieping en een plat dak. Naast de technische ruimte is een betonnen dak boven een deel van de benedenverdieping en de entree. Een monoblock zou daar dus op kunnen staan, of aan de gevel kunnen hangen. Hier een stukje bouwtekening. De CV leidingen zouden dan door de muur naar buiten kunnen en binnen over de muur achter de wasmachine/droger langs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uv3dWWITUULk1AhiD3NJvnb3cNU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7pLQwCy562h9wfB4AfjWtzMT.png?f=fotoalbum_large
Andrehj schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Door de enorme overvloed aan info wordt je post erg onoverzichtelijk.
Er zijn maar een paar zaken belangrijk:
  • Woning uit 2020
  • Uitsluitend VVW
  • 1500 m³ gas
  • Mooie trendline die uitkomt vlak onder de 7 kW bij -10
  • Zoneregeling.
  • Mengverdelers.
Advies:
  • 7 kW WP kopen
  • WP direct in VVW laten pompen.
  • VVW goed afstellen (eerst helemaal open, daarna zones met teveel afgifte knijpen).
  • Zoneregeling en buffervat op Marktplaats
  • Mengverdelers vervangen door gesloten verdelers
  • Ta van 35°C heb je dan waarschijnlijk helemaal niet nodig. Begin maar eens met 27°C.
VV is momenteel volledig afgesteld en ingeregeld. Zoneregeling blijft. Stoken met een enkele referentieruimte gaat niet werken door de ligging van de verschillende ruimtes.

De badkamer heeft nagenoeg continu warmtevraag. Deze ligt op het noorden aan de buitenzijde van de woning, de woonkamer heeft vooral op zonnige dagen 's middags minder warmtevraag (zon staat op een glazen pui van 7x2,5 meter tot +/- 14:00). Deze kan dus niet als referentieruimte dienst doen.

Stoken met een kleinere Ta betekent dat de badkamer niet op temperatuur blijft als het buiten echt koud wordt (dat hebben we al uitgeprobeerd). Waarschijnlijk kunnen we wel gebruik maken van een stooklijn die bij -10 op een Ta van 35 zit, maar bij 20 graden niet meer. Dat heb ik momenteel niet in de installatie zitten omdat de CV ketel wat moeite heeft met dergelijk lage temperaturen (35 is eigenlijk al wel een beetje de ondergrens, de circulatiepomp van de CV draait bijna op 100%).

Zelf dacht ik dus aan een opstelling met parallelbuffer, nieuwe delta-P gestuurde circulatiepomp en gesloten verdelers (met bypass voor de zekerheid).
Vraag: De woning is van 2020. Waarom is daar niet gelijk bij de bouw een WP in gezet? Daarmee had je nu veel kosten kunnen voorkomen, en het is maar de vraag of je nog recht hebt op subsidie.
De bouwer vroeg 35k voor een grondgebonden warmtepomp, 25k voor een lucht/water warmtepomp. Ik ben blij dat we dat niet gedaan hebben. Daar bovenop kwamen nog de kosten voor balansventilatie die dan volgens de aannemer ook verplicht was en hij schatte die op 5k. Wij hebben nu drie zone ventilatie CO2 gestuurd in woonkamer en bovenverdieping en vochtgestuurd voor de badkamer.

Recht op subsidie is er volgens mij wel. De omgevingsvergunning is van voor 30 juni 2018, maar bij zelf-installatie is dat sowieso niet echt aan de orde.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Blihi Stooklijn in de warmtepomp regeling en die met aan/uit aansturen lijkt me standaard functionaliteit.
goed om het panasonic en ecodan (=mitsi) topic te gaan doorlezen, zowel voor zaken als b.v. standby verbruik, capaciteit bij -10 en regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
BarryH schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:50:
@Blihi Stooklijn in de warmtepomp regeling en die met aan/uit aansturen lijkt me standaard functionaliteit.
goed om het panasonic en ecodan (=mitsi) topic te gaan doorlezen, zowel voor zaken als b.v. standby verbruik, capaciteit bij -10 en regeling.
Zoiets had ik uiteraard al gedaan. Bij Mitsu kom ik dan qua WP uit op PUHZ-SW75V/YAA (split) of PUD-SWM80YAA (mono), waarbij de laatste een kleiner modulatiebereik heeft. Dit dan in combinatie met een ERST30D-VM2ED

Die eerste lijkt vrij populair in het topic.

De Pana's lijken wat meer op Tweakers gericht, met extra meters, extra communicatiemodules, etc. Dan kom ik bij een monoblock op de combinatie WH-MXC12H6E5 met PAW-TD30C1E5 boiler

Van beide merken is heel veel documentatie te vinden, daar houd ik wel van. Dat valt bij andere merken nog wel eens tegen... Met name de capaciteit bij -10 is zelden gedocumenteerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 30-03-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-09 15:50
ik heb het topic al even gescand maar vond zo snel geen antwoord op mijn vraag.

ik wil graag een monoblock aan de gevel hangen hebben jullie tips voor de gevel doorvoer het beste en netste te realiseren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:43

timovd

Voorsprong door techniek

@cowa je hebt flexibele afdichtingskit. Als het uitgehard is, lijkt het op rubber.
Is er een mogelijkheid om 'm op de grond neer te zetten zodat het geluid van de compressor niet resoneert via de gevel?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Een vraag over vloerverwarming. De installateur van mijn badkamerverbouwing heeft op dit moment de retour van de handdoekradiator met een paar lussen door de vloer gelegd. Morgen wil hij de vloer dicht gaan smeren. Waar ik over nadacht is dat die lussen op dit moment niet temperatuur gestuurd zijn en dus meelopen met de Ta. Er zit wel een thermostaatkraan op de aanvoer van de radiator.

Loop ik hiermee niet het risico dat de vloer te warm wordt? Of zou ik dat kunnen sturen door de voetventiel van de radiator flink te knijpen zodat zodra het water door de retourleiding loopt voldoende is afgekoeld? De installateur geeft aan dat dit nooit tot problemen leidt (ook niet bij CV-ketel installaties) aangezien de thermostaat ingrijpt zodra de ruimte te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@cowa En als je echt aan de gevel wil, gebruik dat goed bevestigingsmateriaal, zie ook posts van @flippy in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
BarryH schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:37:
@Wimhaw Alles op 20 graden, beperkt SWW gebruik, mede door zonneboiler.
4000/169 = 23,7 kWh/m2 per jaar.
Heb net nog in mijn data gekeken van 2019/2020 toen werkte mijn meters nog.
Totaal verbruik 3373kWh waarvan SWW 636kWh.
Graaddagen 2425
Resulteerd in 1,35kWh per graaddag.
17,106 kWh/m2 per jaar
Je m2 verbruik is dan maximaal 38% meer dan wat ik verbruik. Verwacht eerder rond de 25%, omdat je nog een beetje SWW aanmaakt en deze niet hebt meegenomen in je berekening.
Verschil wordt denk ik wel groter als ik bij 20°C ga stoken, maar dan krijg ik met de WAF een probleem. 8)

Je isolatie is denk ik de boosdoener. :'( , maar desondanks is het bij jou niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ga binnenkort misschien een project matig nieuwbouw huis aanschaffen met een Lucht/Water warmtepomp.
En drie verdiepingen vloerverwarming met zone regeling. En ook een lucht WTW systeem.
In het document van de bouwer wordt er helemaal niet gesproken over koeling.
Iemand tips waar ik op moet letten in deze fase? Zone regeling die geschikt is voor koeling? Sensor nodig voor dauwpunt te bepalen?
Of juist inzetten op koeling via de lucht WTW (de units staan naast elkaar).

Ik snap dat bij koeling via alleen de vloer er geen lucht ontvochtiging mogelijk is. Maar zelfs als er ook nog een Lucht/Lucht airco bij moet komen lijkt me zo veel koel oppervlak over het hele huis altijd slim om te hebben?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-10 20:59
CurlyMo schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:51:
Een vraag over vloerverwarming. De installateur van mijn badkamerverbouwing heeft op dit moment de retour van de handdoekradiator met een paar lussen door de vloer gelegd. Morgen wil hij de vloer dicht gaan smeren. Waar ik over nadacht is dat die lussen op dit moment niet temperatuur gestuurd zijn en dus meelopen met de Ta. Er zit wel een thermostaatkraan op de aanvoer van de radiator.

Loop ik hiermee niet het risico dat de vloer te warm wordt? Of zou ik dat kunnen sturen door de voetventiel van de radiator flink te knijpen zodat zodra het water door de retourleiding loopt voldoende is afgekoeld? De installateur geeft aan dat dit nooit tot problemen leidt (ook niet bij CV-ketel installaties) aangezien de thermostaat ingrijpt zodra de ruimte te warm wordt.
Dit is niet goed. De Ta door de vloer kan te hoog worden. Hiervoor moet je een RTL ventiel gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqxtfOLgBlAVxhpt44-GEgNICo0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6UYFQjFcQhh4eTeCPqiEagMF.jpg?f=user_large

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
CurlyMo schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:51:

Maar bij een cv grijpt de thermostaat kraan pas in als de RUIMTE op temperatuur is, en tot die tijd is de afvoer van de radiator dus misschien zo'n 60°, niet goed voor de vloer.
Maar voor dit doel zijn er RTL thermostaten, die zitten in de retour van de radiator, en beschermd dus de vloer, want de retour temperatuur kan je dan bv instellen op 35°C en dat is dan de juiste temp om de vloer in te gaan.
zoiets dus:
https://www.cvkoopjes.nl/...aFIIy9S7U6GsaAlM3EALw_wcB

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ice-T106 gewoon aan de bouwer vragen hoe koeling werkt. Eventueel kijken naar de gespecificeerde units en die opzoeken op internet. Bij sommige merken WP is koeling niet op alle modellen standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Naalroc schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Maar bij een cv grijpt de thermostaat kraan pas in als de RUIMTE op temperatuur is, en tot die tijd is de afvoer van de radiator dus misschien zo'n 60°, niet goed voor de vloer.
Maar voor dit doel zijn er RTL thermostaten, die zitten in de retour van de radiator, en beschermd dus de vloer, want de retour temperatuur kan je dan bv instellen op 35°C en dat is dan de juiste temp om de vloer in te gaan.
Dus zoals het nu loopt:
- Aanvoer naar radiator onderblok, daar de thermostaat, dan retour via de vloer.
Moet dan worden:
- Aanvoer naar radiator onderblok, daar de thermostaat, dan retour via RTL ventiel door de vloer.

Maakt het heel erg uit waar in de leiding dat RTL ventiel zit? Moet die op het punt komen voordat je de vloer in gaat of kan die ook aan het eind van de vloerlus?

Overigens @Naalroc @hansvk verwarm ik dus met een WP, mocht iemand daaraan twijfelen in een WP topic. Dus de Ta zal nooit (veel) warmer worden dan 45 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 30-03-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
CurlyMo schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:04:
[...]..........
Moet dan worden:
- Aanvoer naar radiator onderblok, daar de thermostaat, dan retour via RTL ventiel door de vloer.

Maakt het heel erg uit waar in de leiding dat RTL ventiel zit? Moet die op het punt komen voordat je de vloer in gaat of kan die ook aan het eind van de vloerlus?

Overigens @Naalroc @hansvk verwarm ik dus met een WP, mocht iemand daaraan twijfelen in een WP topic. Dus de Ta zal nooit (veel) warmer worden dan 45 graden.
Het RTL ventiel is gewoon ontworpen om in de retour van de radiator geschroefd te worden, dus ipv het voetventiel. En niet aan het einde van de vloerlus.
Maar als je al een wp hebt, en alleen gesloten verdelers, dan zou ik me er niet druk om maken, want dan reguleer jij daarmee hoe warm je de vloer in gaat, en als jij gelukkig bent met 45 ° C de vloer in, dan maakt het niets meer uit.
Als je op 'normale' wp temperaturen stookt, dus 30-35° dan zou ik die RTL er dus wèl inzetten om het badkamer deel van je vloer te beschermen.

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 30-03-2022 15:46 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Naalroc schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:43:
[...]

Het RTL ventiel is gewoon ontworpen om in de retour van de radiator geschroefd te worden, dus ipv het voetventiel. En niet aan het einde van de vloerlus.
Maar als je al een wp hebt, en alleen gesloten verdelers, dan zou ik me er niet druk om maken, want dan reguleer jij daarmee hoe warm je de vloer in gaat, en als jij gelukkig bent met 45 ° C de vloer in, dan maakt het niets meer uit.
Als je op 'normale' wp temperaturen stookt, dus 30-35° dan zou ik die RTL er dus wèl inzetten om het badkamer deel van je vloer te beschermen.
De radiator heeft een onderblok dus dat gaat niet. Retour vloerverwarming is dus enige optie. Staat hier ook uitgelegd dat die in de retour vloerverwarming moet.

https://www.warmteservice...22840?origin=-tl001-5-49-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blihi schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:00:
Die twee merken zie ik hier vaker voorbij komen. Waarbij ik het gevoel krijg dat de Panasonic's iets meer 'tweakers' nodig hebben dan de Mitsubishi's. Echter zie ik bij de Mitsu's weer weinig ervaringen met monoblocks.
Mitsubishi monoblocks worden in NL niet of nauwelijks verkocht. Maar mijn voorkeur zou altijd uitgaan naar een split, vanwege geen bevriezingsgevaar bij stroomuitval.
Zijn beide merken goed aan te sturen met een eenvoudig aan/uit signaal vanuit de huidige zoneregeling?
Mitsu in ieder geval wel, maar de meeste zoneregelingen kunnen erg slecht overweg met warmtepompen omdat ze deze niet op de juiste manier aansturen. Even terugzoeken in dit topic, want de problemen zijn erg frequent. Ik stelde niet voor niets voor om die regeling eruit te slopen.
Naast de technische ruimte is een betonnen dak boven een deel van de benedenverdieping en de entree. Een monoblock zou daar dus op kunnen staan,
Lees dit topic even door. De ervaringen daarmee zijn niet bijzonder positief.
of aan de gevel kunnen hangen. Hier een stukje bouwtekening. De CV leidingen zouden dan door de muur naar buiten kunnen en binnen over de muur achter de wasmachine/droger langs.

VV is momenteel volledig afgesteld en ingeregeld. Zoneregeling blijft.
Wat jij wilt, maar dan zul je daar wel erg veel aandacht aan moeten besteden om pendelen tegen te gaan en altijd het minimum vermogen kwijt te kunnen. Ik voorspel nu alvast een flinke uitdaging.
De bouwer vroeg 35k voor een grondgebonden warmtepomp, 25k voor een lucht/water warmtepomp. Ik ben blij dat we dat niet gedaan hebben.
Die bedragen sloegen dan ook helemaal nergens op. In voorjaar 2020 kostte onze vrij uitgebreide installatie met van alles erop en eraan slechts zo'n €10.000, dus inclusief subsidie zo'n €8000.
In jouw geval had ik denk ik de woning zonder verwarming gekocht, en dan achteraf zelf die verwarming geregeld.
Daar bovenop kwamen nog de kosten voor balansventilatie die dan volgens de aannemer ook verplicht was en hij schatte die op 5k.
Jammer dat die WTW er niet in zit. Die verdient namelijk alleen al door de energiebesparing zichzelf terug, en dan krijg je de comfortwinst er gratis bij. Bovendien verlaagt die WTW het benodigde vermogen van je WP en zorgt ie door de lagere warmtevraag voor een lagere Ta en dus hogere COP.
Recht op subsidie is er volgens mij wel. De omgevingsvergunning is van voor 30 juni 2018, maar bij zelf-installatie is dat sowieso niet echt aan de orde.
Bij zelf-installatie krijg je geen subsidie bedoel je? Want als die vergunning van voor juni 2018 is, krijg je de subsidie idd waarschijnlijk wel als je maar een rekening van een installateur kunt overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cowa schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:24:
ik wil graag een monoblock aan de gevel hangen hebben jullie tips
Ja. Niet doen. Zet em voor de gevel op de grond. Scheelt je veel geluidsoverlast binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@CurlyMo is een RTV ventiel geen oplossing hiervoor? te laat :-)

[ Voor 14% gewijzigd door Fantastic_fox op 30-03-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ice-T106 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:56:
Ga binnenkort misschien een project matig nieuwbouw huis aanschaffen met een Lucht/Water warmtepomp.
En drie verdiepingen vloerverwarming met zone regeling. En ook een lucht WTW systeem.
Gecondoleerd. In 99% van de nieuwbouwwoningen met WTW is die zoneregeling niet nodig en zorgt alleen maar voor een pendelende WP en hoog stroomverbruik.
Het geld voor die zoneregeling kun je je dus besparen.
Zoek de diverse WP-topics er maar op na.
In het document van de bouwer wordt er helemaal niet gesproken over koeling.
Dat is niet overal standaard. Vraag je bouwer wat je krijgt.
Iemand tips waar ik op moet letten in deze fase? Zone regeling die geschikt is voor koeling? Sensor nodig voor dauwpunt te bepalen?
Of juist inzetten op koeling via de lucht WTW (de units staan naast elkaar).
Dat wordt niets. Die koelt alleen een beetje door 's nachts de bypass open te zetten.
Ik snap dat bij koeling via alleen de vloer er geen lucht ontvochtiging mogelijk is. Maar zelfs als er ook nog een Lucht/Lucht airco bij moet komen lijkt me zo veel koel oppervlak over het hele huis altijd slim om te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Naalroc schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:43:
[...]
Nog even aanvullend. Ik heb gewoon twee standleidingen waar allerlei radiatoren aan vertakt zijn. Verder geen verdelers. Zo is ook de badkamer radiator vertakt van de standleiding, met de retour nu in een paar bochten over de vloer terug.
Dit snap ik niet, dat klinkt mij tegen-intuïtief. Waarom zou je bij een WP juist een RTL willen?

Zojuist ook even met de mensen van warmteservice gesproken. Zij zeggen dat LTV en RTL weinig zin heeft. Een RTL werkt pas echt goed bij hogere Ta's zoals bij CV ketels (~ 60 à 75 graden). In LTV situaties gewoon de radiator voldoende knijpen zodat de Tr daarvan al voldoende warmte heeft afgesnoept en gaan. Her en der hier op het forum lees ik dat ook.

[ Voor 17% gewijzigd door CurlyMo op 30-03-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:19:
[...]

Mitsubishi monoblocks worden in NL niet of nauwelijks verkocht. Maar mijn voorkeur zou altijd uitgaan naar een split, vanwege geen bevriezingsgevaar bij stroomuitval.
Ik zie, als ik de databoeken zo doorspit, ook dat de modulatie-ondergrens lager is bij split modellen dan bij monoblocks. Daarbij kan zo'n split model netjes uit het zicht boven op het dak (het dak is voorzien van een opstaande rand van 60 cm hoog en er is ruimte genoeg. De airco unit staat er ook al.
Mitsu in ieder geval wel, maar de meeste zoneregelingen kunnen erg slecht overweg met warmtepompen omdat ze deze niet op de juiste manier aansturen. Even terugzoeken in dit topic, want de problemen zijn erg frequent. Ik stelde niet voor niets voor om die regeling eruit te slopen.
'problemen' met zoneregeling ben ik mee bekend en jouw aanbeveling om die er overal uit te slopen lees ik ook vaker terug ;). Ik ben meer van mening dat het goed mogelijk is dat netjes ingeregeld te krijgen.

De Honeywell HCE 20's die ik heb hangen kunnen wel heel netjes ingesteld worden en daar heb ik inmiddels goede ervaringen mee. Standaard hebben die dingen een veel te kort regelinterval van 12 minuten (dus bij 25% benodigd vermogen gaan ze 3 minuten aan, 9 minuten uit), maar dat is goed aan te passen. Ik heb ze momenteel op een regelinterval van 60 minuten staan, maar dat kan ook 120 minuten zijn, zodat je langere runs krijgt.
Lees dit topic even door. De ervaringen daarmee zijn niet bijzonder positief.
Duidelijk. Ik lees al een tijdje mee, maar ik zal het nog eens terugzoeken. Ik begrijp dat het probleem vooral in de geluidsproductie zit.
Wat jij wilt, maar dan zul je daar wel erg veel aandacht aan moeten besteden om pendelen tegen te gaan en altijd het minimum vermogen kwijt te kunnen. Ik voorspel nu alvast een flinke uitdaging.
Hier en daar lees ik dat een systeem met parallelbuffer minimaal 15 liter per kW modulatie-ondergrens moet hebben. Bij een PUHZ-SW75YAA is dat zo'n 4 kW bij -10. Bij warmtevraag is er natuurlijk altijd tenminste 1 groep open en de kleinste groep is de badkamer met een vermogen van +/- 1 kW (ik zal dat nog eens beter proberen te benaderen). Dus dan zou voor de rest een buffer van (4-1)*15 = 45 liter voldoende moeten zijn. Ik heb nu een 50 liter schakelbuffer (van Nefit).
Die bedragen sloegen dan ook helemaal nergens op. In voorjaar 2020 kostte onze vrij uitgebreide installatie met van alles erop en eraan slechts zo'n €10.000, dus inclusief subsidie zo'n €8000.
In jouw geval had ik denk ik de woning zonder verwarming gekocht, en dan achteraf zelf die verwarming geregeld.
Ja, klopt. De installateur had er gewoon geen zin in en vroeg daarom zo'n idioot bedrag. Twee woningen hebben dit wel gedaan. Ik moet eens vragen naar hun ervaringen. Een woning laten opleveren zonder verwarmingsinstallatie in de projectbouw, ik geef het je te doen. We hebben wel overal voor vloerverwarming gekozen.
Jammer dat die WTW er niet in zit. Die verdient namelijk alleen al door de energiebesparing zichzelf terug, en dan krijg je de comfortwinst er gratis bij. Bovendien verlaagt die WTW het benodigde vermogen van je WP en zorgt ie door de lagere warmtevraag voor een lagere Ta en dus hogere COP.
Die mening deel ik deels. Ja, een goed uitgevoerd WTW systeem zou in theorie zichzelf terug moeten verdienen. Maar gezien het niveau van de installaties in ons huis, is het maar goed dat er geen WTW ligt. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat namelijk wel fatsoenlijk gedaan zouden hebben en dat is achteraf heel moeilijk te corrigeren.

Ik ben niet ontevreden over de ventilatie. Die heb ik zelf aangepakt en zone-gestuurd gemaakt. Bij enkele buren functioneert de ventilatie niet naar behoren (en ze hebben er nog steeds ruzie over met de aannemer, twee jaar na oplevering). Ik heb het gewoon zelf aangepast en nu werkt het prima. Ventilatie is minimaal, tenzij het nodig is op basis van CO2 en vocht. Ook daarvan heb ik trouwens grafieken :)
Bij zelf-installatie krijg je geen subsidie bedoel je? Want als die vergunning van voor juni 2018 is, krijg je de subsidie idd waarschijnlijk wel als je maar een rekening van een installateur kunt overleggen.
Ja, dat bedoelde ik. Maar als het om een split unit gaat, dan is een installateur sowieso nodig. Nu nog een betrouwbare partij vinden, waar ik ook een hoop werk zelf al kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blihi schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:04:

De Honeywell HCE 20's die ik heb hangen kunnen wel heel netjes ingesteld worden en daar heb ik inmiddels goede ervaringen mee. Standaard hebben die dingen een veel te kort regelinterval van 12 minuten (dus bij 25% benodigd vermogen gaan ze 3 minuten aan, 9 minuten uit), maar dat is goed aan te passen. Ik heb ze momenteel op een regelinterval van 60 minuten staan, maar dat kan ook 120 minuten zijn, zodat je langere runs krijgt.
Dat is nog steeds veel te kort. Probleem met die Honeywells is dat ze PWM doen. Dat werkt gewoon niet goed bij warmtepompen. Ze moeten gewoon aan gaan als het ergens te koud is en pas uit als het weer op temperatuur is.
De enige bij wie ik weet dat het goed werkt is @Grolsch, die dat hier nog heeft geschreven. Maar hij gebruikt een regeling van Danfoss die wel fatsoenlijk aan/uit regelt en heeft bovendien voldoende zones altijd open staan.
Duidelijk. Ik lees al een tijdje mee, maar ik zal het nog eens terugzoeken. Ik begrijp dat het probleem vooral in de geluidsproductie zit.
Hier en daar lees ik dat een systeem met parallelbuffer minimaal 15 liter per kW modulatie-ondergrens moet hebben. Bij een PUHZ-SW75YAA is dat zo'n 4 kW bij -10.
Bij warmtevraag is er natuurlijk altijd tenminste 1 groep open en de kleinste groep is de badkamer met een vermogen van +/- 1 kW (ik zal dat nog eens beter proberen te benaderen). Dus dan zou voor de rest een buffer van (4-1)*15 = 45 liter voldoende moeten zijn. Ik heb nu een 50 liter schakelbuffer (van Nefit).
Die buffer is dan geen buffer maar enkel een hydraulische scheiding. Die WP verpompt iets van 20 lpm. Dus is na 2 minuten je buffer op temperatuur en je WP gaat uit.
En die ene zone van de badkamer is bij lange na niet genoeg om het minimum vermogen van je WP kwijt te raken.
Dit kan nooit goed werken zo.

Voor een stabiel systeem op basis van een warmtepomp moet je gewoon zorgen dat je altijd het minimum vermogen kwijt kan in je vloer. Dus er moeten voldoende zones (bijvoorbeeld de helft) altijd open staan.

En dan nog blijft de zoneregeling een compromis, want zonder zoneregeling zou je met een lagere watertemperatuur en dus hogere COP / lagere verwarmingskosten je huis warm kunnen stoken.

Kijk anders nog eens naar de grafieken onderaan deze post, waarin je mooi ziet hoe de COP van de WP zich gedurende de draaitijd ontwikkelt.
De eerste minuten (10?) is het helemaal naadje, dan loopt de COP gedurende het eerste draaiuur continu op en is pas daarna redelijk stabiel.
Met die gekke zoneregeling die jij wilt gebruiken ga je dat stabiele draaien nooit bereiken, wat garant staat voor een laag rendement en hoge verwarmingskosten.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 30-03-2022 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Blihi schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:04:
[...]
'problemen' met zoneregeling ben ik mee bekend en jouw aanbeveling om die er overal uit te slopen lees ik ook vaker terug ;). Ik ben meer van mening dat het goed mogelijk is dat netjes ingeregeld te krijgen.
die mening is leuk maar helaas niet correct. zoneregeling levert uitsluitend problemen op en alleen de illusie van besparing. net als buffertanks gebruiken met vloerverwarming. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 30-03-2022 17:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:22:
[...]

die mening is leuk maar helaas niet correct. zoneregeling levert uitsluitend problemen op en alleen de illusie van besparing. net als buffertanks gebruiken met vloerverwarming. 8)7
Vermeld er ff bij dat dit jouw mening is, want bovenstaande is natuurlijk erg subjectief en per definitie onwaar omdat ik een perfect werkende zoneregeling heb, zonder enig probleem.

Bij grotere woningen is het zonder zoneregeling niet mogelijk om verschillende vertrekken gecontroleerd verschillende temperaturen te laten hebben.

Ik heb 7 nageregelde vertrekken in mijn woning die ik op 0,1 graad nauwkeurig kan regelen met mijn zoneregeling met gebruik van buffervat zonder enig gependel.

Dat gaat je zonder zoneregeling nooit en te nimmer lukken, omdat er situaties zijn (zon, wind, regen, noord, oost, bezoek, oven) die de situatie per ruimte kunnen veranderen.

Dus dat zoneregeling uitsluitend problemen oplevert is een fabeltje die we wat mij betreft per direct naar de fabeltjeskrant kunnen sturen.

En zoneregeling bespaart wel degelijk, zelfs @flippy zal zich moeten houden aan natuurkundige wetten. Warmteverlies wordt bepaald door dT tussen ruimte en buitentemperatuur. Hoe kleiner de dT hoe minder het warmteverlies.

Wel is het zo dat in het geval van een woning, waar normaal gesproken alle ruimtes zich in dezelfde thermische schil bevinden de naastliggende warmere ruimte de koudere ruimte zal verwarmen.

Ook bij WTW zal e.e.a. anders uitpakken (temperatuur egaliseert meer waardoor er minder temperatuurverschil in de woning per vertrek is), en ook is het zo dat als je een grotere afgifte hebt (alle zones open) je over het algemeen een lagere Ta kunt hanteren wat beter voor de COP is.

Dus al met al zal het geen mega besparing zijn.

Stel je hebt 8 ruimtes die je allemaal continu verwarmd op 22 graden, of je hebt 4 ruimtes op 22 en 4 ruimtes op 18 graden.

Even aangenomen dat die ruimtes allemaal even groot zijn, en evenveel warmteverlies naar buiten hebben dan is de gemiddelde temperatuur bij de nageregelde situatie 20 graden, en zal dus minder warmteverlies hebben dan wanneer alle ruimtes 22 graden zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 30-03-2022 17:40 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je praat over "bovenmaatse" woningen is het een ander verhaal. voor de doorsnee <250m2 neerlansche woning waar 90% van de bezoeker hier mee moet leven werkt een zonesysteem alleen maar averechts.

leuk dat jij het werkend hebt gekregen maar dat is nog altijd verreweg de uitzondering, niet de regel.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
[...]

Zone regeling werkt juist perfect met buffer ( hydraulische scheiding ) dat je warmtepomp niet gaat stuiteren als er een aantal zones dicht kunnen gaan ivm temperatuur bereik. Door die hydraulische scheiding kan de warmtepomp zijn flow kwijt.

[ Voor 13% gewijzigd door Adriaan71 op 30-03-2022 17:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:41:
als je praat over "bovenmaatse" woningen is het een ander verhaal. voor de doorsnee <250m2 neerlansche woning waar 90% van de bezoeker hier mee moet leven werkt een zonesysteem alleen maar averechts.

leuk dat jij het werkend hebt gekregen maar dat is nog altijd verreweg de uitzondering, niet de regel.
Ik ben het met je eens dat een normale tussenwoning / 2 onder 1 kapper in 99% van de gevallen zone regeling niet nodig heeft.

Maar wat grotere woningen (en die bestaan nu eenmaal) kunnen niet zonder als je de temperatuur per vertrek wilt controleren.

Ik heb bijvoorbeeld ook nog een houtkachel die de woonkamer verwarmd, maar ik wil in de keuken / badkamer wel warme voetjes.

Genoeg redenen om het wel toe te passen, en ik ben het met je eens dat zone regeling problemen kan geven als je hier niet goed over nadenkt, en/of het niet goed inregelt.

Maar dat geldt voor het hele WP verhaal, je moet er iets meer over nadenken dan bij een 35KW CW5 CV ketel op Ta 90 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Adriaan71 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:44:
[...]

Zone regeling werkt juist perfect met buffer ( hydraulische scheiding ) dat je warmtepomp niet gaat stuiteren.
en je moet nog altijd uitgaan dat je beide niet moet gebruiken. je kan natuurlijk een domme thermostaat ophangen in de 1~2 vertrekken die je bijna niet gebruikt zoals een logeerkamer maar om nu meteen 25 van die motoren op je verdeler te zetten, buffertanks te plaatsen en nodeloos 3+ waterpompen voor jan joker te laten lopen en een pendelende WP in je achtertuin hebben staan als gevolg ervan is natuurlijk een enorm scheve oplossing voor een te simpel probleem.
Grolsch schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:44:
[...]
Maar dat geldt voor het hele WP verhaal, je moet er iets meer over nadenken dan bij een 35KW CW5 CV ketel op Ta 90 graden.
ik durf zelfs nog wel het argument te maken dat een WP simpeler is dan een gasbrander.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 30-03-2022 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:50:
[...]

en je moet nog altijd uitgaan dat je beide niet moet gebruiken. je kan natuurlijk een domme thermostaat ophangen in de 1~2 vertrekken die je bijna niet gebruikt zoals een logeerkamer maar om nu meteen 25 van die motoren op je verdeler te zetten, buffertanks te plaatsen en nodeloos 3+ waterpompen voor jan joker te laten lopen en een pendelende WP in je achtertuin hebben staan als gevolg ervan is natuurlijk een enorm scheve oplossing voor een te simpel probleem.

[...]

ik durf zelfs nog wel het argument te maken dat een WP simpeler is dan een gasbrander.
De techniek van een WP is inderdaad simpeler, maar de werking niet.

Dat een CV ketel 10 x per uur aan/uit gaat boeit niemand
Of een CV ketel met water van 50 of 60 graden verwarmt maakt qua rendement ook niet veel uit.

Bovenstaande 2 punten ga je bij een WP dus niet willen, zowel voor rendement, als levensduur van je WP.
Dus het is belangrijk om GOED te dimensioneren, en de WP af te stemmen op je afgiftesysteem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:50:
[...]

[...]

Vraag me wel eens af met al die kennis die jij hebt wat je eigelijk op het forum doet, Je heb zoveel kennis dat je niks meer kan leren volgens mij. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Grolsch schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:54:
[...]

De techniek van een WP is inderdaad simpeler, maar de werking niet.

Dat een CV ketel 10 x per uur aan/uit gaat boeit niemand
Of een CV ketel met water van 50 of 60 graden verwarmt maakt qua rendement ook niet veel uit.

Bovenstaande 2 punten ga je bij een WP dus niet willen, zowel voor rendement, als levensduur van je WP.
Dus het is belangrijk om GOED te dimensioneren, en de WP af te stemmen op je afgiftesysteem.
de eigenaar kan het ook niks boeien dat een WP 10x per uur aan en uitgaat. het gaat uiteindelijk alleen om het resultaat. hoeveel starts die compressor maakt kan de Standaard Nederlander niks schelen.
zelfde geld voor de watertemperatuur. zolang het huis warm word en blijft kan men dat ook niks schelen. vraag maar aan je collegas of buren op welke temperatuur hun CV staat. durf wel een gokje te doen dat 80+% geen idee heeft.

dat de installateur er een zooitje van maakt valt alleen sneller op bij een warmtepomp. en uiteindelijk krijgt de warmtepomp de schuld, niet de installateur.
Adriaan71 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:54:
[...]
Vraag me wel eens af met al die kennis die jij hebt wat je eigelijk op het forum doet, Je heb zoveel kennis dat je niks meer kan leren volgens mij. :O
wat practische kennis delen. en ik leer genoeg, alleen niet hier op het forum. dit tweakers subforumpje is niet het middenpunt van de warmtepomp-wereld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
CurlyMo schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:39:
[...]

Nog even aanvullend. Ik heb gewoon twee standleidingen waar allerlei radiatoren aan vertakt zijn. Verder geen verdelers. Zo is ook de badkamer radiator vertakt van de standleiding, met de retour nu in een paar bochten over de vloer terug.

[...]

Dit snap ik niet, dat klinkt mij tegen-intuïtief. Waarom zou je bij een WP juist een RTL willen?

Zojuist ook even met de mensen van warmteservice gesproken. Zij zeggen dat LTV en RTL weinig zin heeft. Een RTL werkt pas echt goed bij hogere Ta's zoals bij CV ketels (~ 60 à 75 graden). In LTV situaties gewoon de radiator voldoende knijpen zodat de Tr daarvan al voldoende warmte heeft afgesnoept en gaan. Her en der hier op het forum lees ik dat ook.
Kijk, als je die info gelijk aan het begin had gegeven, dan was deze hele discussie niet nodig geweest, want ik begrijp nu dat jij een wp hebt met alleen radiatoren, en dat je nu een kleinstukje wp in je badkamer hebt laten aanleggen.
Ik ging er redelijkerwijs van uit dat je vloerverwarming beneden hebt, en boven alleen radiatoren, zoals veelvuldig voorkomt in dit topic. En als je een badkamer radiator hebt met een onderblok, tja dan had ik ook niet geadviseerd om dáár de RTL te monteren. Dus om kort te gaan, vergeet mijn poging om je te helpen. Ik heb ervaring met beide, dus zowel met een wp, als met een huis waar uitsluitend in de badkamer vloerverwarming is aan gelegd middels een RTL . Beide systemen overigens door mijzelf uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:05:
[...]

de eigenaar kan het ook niks boeien dat een WP 10x per uur aan en uitgaat. het gaat uiteindelijk alleen om het resultaat. hoeveel starts die compressor maakt kan de Standaard Nederlander niks schelen.
zelfde geld voor de watertemperatuur. zolang het huis warm word en blijft kan men dat ook niks schelen. vraag maar aan je collegas of buren op welke temperatuur hun CV staat. durf wel een gokje te doen dat 80+% geen idee heeft.

dat de installateur er een zooitje van maakt valt alleen sneller op bij een warmtepomp. en uiteindelijk krijgt de warmtepomp de schuld, niet de installateur.

[...]

wat practische kennis delen. en ik leer genoeg, alleen niet hier op het forum. dit tweakers subforumpje is niet het middenpunt van de warmtepomp-wereld. ;)
Zonde van je tijd joh,

Als je niet niks leert en ergens anders wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Adriaan71 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:11:
[...]
Zonde van je tijd joh,
Als je niet niks leert en ergens anders wel.
schijnbaar voel je aangevallen door iemand met meer kennis. dat is vervelend. ik hoop dat je dat echter naast je kan zetten en ook jouw kennis gebruikt om mensen te helpen ipv dit soort commentaar te geven.

als je persoonlijk een issue hebt is dat beter om dat kenbaar te maken via een berichtje.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 30-03-2022 18:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:14:
[...]

schijnbaar voel je aangevallen door iemand met meer kennis. dat is vervelend. ik hoop dat je dat echter naast je kan zetten en ook jouw kennis gebruikt om mensen te helpen ipv dit soort commentaar te geven.

als je persoonlijk een issue hebt is dat beter om dat kenbaar te maken via een berichtje.
Voor iemand die volgens zichzelf veel kennis heeft (dat noemen we in het oosten Bloazen en in de rest van NL arrogant) valt het me wel op dat je veel onwaarheden verkondigd in dit topic.

Doe je dit bewust om ons "tweakertjes" te testen, of vind jij jezelf echt zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Grolsch schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:22:
[...]

Voor iemand die volgens zichzelf veel kennis heeft (dat noemen we in het oosten Bloazen en in de rest van NL arrogant) valt het me wel op dat je veel onwaarheden verkondigd in dit topic.

Doe je dit bewust om ons "tweakertjes" te testen, of vind jij jezelf echt zo goed?
ik vind het wel opvallend hoeveel hobbyisten op dit forum hun N=1 ervaring als bijbel aanhouden als je dat bedoelt. een 5kW monoblokje in je achtertuin zetten en een handleiding lezen maakt je nog geen expert. al zal je ongetwijfeld meer weten op dat moment dan 90% van de installateurs. maar men moet wel rieel blijven dat men niet meer weet dan de servicemonteurs/reparateurs die de hele dag met hun handen in een warmtepomp zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 30-03-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Naalroc schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:08:
[...]

Kijk, als je die info gelijk aan het begin had gegeven, dan was deze hele discussie niet nodig geweest, want ik begrijp nu dat jij een wp hebt met alleen radiatoren, en dat je nu een kleinstukje wp vloerverwarming in je badkamer hebt laten aanleggen.
Klopt, excuus voor de verwarring.
Ik ging er redelijkerwijs van uit dat je vloerverwarming beneden hebt, en boven alleen radiatoren, zoals veelvuldig voorkomt in dit topic. En als je een badkamer radiator hebt met een onderblok, tja dan had ik ook niet geadviseerd om dáár de RTL te monteren.
Tweede maal excuus :$

Maar goed, dan dus in de retour van de vloerverwarming begrijp ik.
Dus om kort te gaan, vergeet mijn poging om je te helpen. Ik heb ervaring met beide, dus zowel met een wp, als met een huis waar uitsluitend in de badkamer vloerverwarming is aan gelegd middels een RTL . Beide systemen overigens door mijzelf uitgevoerd.
Waarbij de oorspronkelijke vraag blijft. Heeft een RTL daadwerkelijk zin bij een LTV systeem (onafhankelijk hoe de afgifte van die LTV is gerealiseerd; in mijn geval dus enkel radiatoren).

Neemt niet weg dat ik een redelijk overbemeten radiator ga ophangen op de badkamer waardoor ik wel denk een hoop warmte te kunnen onttrekken aan het water voordat het de vloer in gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:41:

Sorry @flippy ik moet @Grolsch gelijk geven.
Hier een <250m2 neerlansche woning van 175m2 woning met zone verwarming goed geregeld en werkend. @Grolsch is maw geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wimhaw schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:41:
[...]

Sorry @flippy ik moet @Grolsch gelijk geven.
Hier een 175m2 woning met zone verwarming goed geregeld en werkend. @Grolsch is maw geen uitzondering.
dat is hardstikke mooi, dat vind ik goed om te horen. ik hoor dit veel liever dan het alternatief wat ik meestal op mijn bord krijg waarbij mensen 2k uitgeven aan een duur zonesysteem wat vervolgens niet werkt.

kan je ook uitleggen hoe je het goed werkend gekregen hebt zonder (veel) efficentie in te leveren? heb je beperkingen in het aantal groepen die je dichtdraait bijvoorbeeld?

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 30-03-2022 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
@flippy Heb een Danfoss WP en gebruik gebruik het Danfoss ICON systeem. Werkt perfect.
Als ik me niet vergis gebruikt @Grolsch de voorganger van ICON
Je kunt er zelfs mee koelen maar dat doen we niet. We zijn warmte genieters.

[ Voor 23% gewijzigd door Wimhaw op 30-03-2022 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:22:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Grolsch
Weet je nog?
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

met 13 duimpjes nota bene......zie ik nu.

[ Voor 14% gewijzigd door Naalroc op 30-03-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:14:
[...]

Nee dat niet, Maar je bent altijd zo eigenwijs en je eigen kennis is het .

En niks anders . Dat is een beetje jammer.

Je zal best wel kennis hebben maar zeker niet alle wijsheid in pacht.

Tenslotte zijn er meer wegen die naar Rome leiden.

En inderdaad dat stoort met wel eens en denk ik ook bij anderen.

Maar als het een issue is voor mij praat ik het liever privé uit met je.

En niet achter een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:03
Los van de discussie of zoneregeling wel of niet werkt...
De aanvulling op het bouwbesluit 2012 stelt dat ieder vertrek voorzien moet worden van een zelf regulerende temperatuur voorziening.
Bij radiatoren is dit een thermostaat kraan, bij VV een ruimtethermostaat met zone regeling.
Je treft dit dus in iedere nieuwbouw woning.
De discussie kan dus beter gaan hoe je het goed werkend krijgt.
Idem WTW ventilatie met CO2 sturing haast niet meer aan te ontkomen is

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik blijf het grappig vinden dat men roept aan de ene kant dat men op dit forum is om te leren en probeert iemand zijn kennis te delen raakt men beledigd op de manier waarop men die kennis deelt. _O-

verwar arrogantie niet met botheid.

en ja, ik bezit meer kennis dan velen hier op bepaalde vlakken, net als koevlaas dat doet en sommige anderen op de wat meer installatie gerichte zaken, ik zit veel meer in het koelgassysteem. als ik iemand corrigeer op zijn uitspraken (of wijsheid als je het liever zo noemt) kan je natuurlijk zoals de hierboven genoemde posts leuk zitten opduimen of je kan er wat van leren zoals men ook aangeeft wat het doel is van dit forum, ook al is het niet ingepakt/uitgelegd op de manier wat je meer aanspreekt. en ja, ik vaak stellig omdat het nodig is om de napraat-muur die is ontwikkeld op forums (niet alleen hier) waarbij men elkaar napraat zonder daadwerkelijk de kennis te bezitten. duidelijk taal is dan nodig. net als het constant voorvarende idee dat een split efficeinter is over lange afstanden dan een monoblok om maar (weer) een dingetje te noemen.

en dan kan iedereen nu weer terug naar het upduimen van flippy-afzeikposts. d:)b
Pietje555 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:12:
De aanvulling op het bouwbesluit 2012 stelt dat ieder vertrek voorzien moet worden van een zelf regulerende temperatuur voorziening.
Bij radiatoren is dit een thermostaat kraan, bij VV een ruimtethermostaat met zone regeling.
Je treft dit dus in iedere nieuwbouw woning.
De discussie kan dus beter gaan hoe je het goed werkend krijgt.
voor nieuwbouw is het gewoon kut voor de bewoners, die worden opgezadeld met een idioot duur systeem zonder uitweg. beste lijkt mij om voor nieuwbouw een ander topic te maken. immers is dat vaak meer gericht op bestaande installaties aanpakken ipv renovatiebouw.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 30-03-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:12:
Dat wist ik niet, maar je hebt wel gelijk. Het staat hier inderdaad beschreven:
https://rijksoverheid.bou...ichting-stb-2020-84/2/2.3
Erg triest dit, want de ambtenaren die deze shit verzinnen begrijpen duidelijk niet hoe de fysica van een moderne goed geïsoleerde nieuwbouwwoning werkt en wat de gevolgen van deze regeling zijn voor de bouwrekening en de energierekening van de toekomstige bewoners. Zeker ook omdat dit ook geldt voor rijwoningen die toch al weinig warmtebehoefte en een erg gelijkmatige temperatuur hebben.
Maar dat is dan weer geen probleem. Die WTW voegt daadwerkelijk iets toe, en die CO2 sturing werkt ook nog wel aardig. Je stelt gewoon een basishoeveelheid in waarmee je normaal ventileert, en alleen bij bezoek (langdurig veel mensen in de woonkamer) gaat ie harder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:42:
Erg triest dit, want de ambtenaren die deze shit verzinnen begrijpen duidelijk niet hoe de fysica van een moderne goed geïsoleerde nieuwbouwwoning werkt en wat de gevolgen van deze regeling zijn voor de bouwrekening en de energierekening van de toekomstige bewoners. Zeker ook omdat dit ook geldt voor rijwoningen die toch al weinig warmtebehoefte en een erg gelijkmatige temperatuur hebben.
ik zie het in de commerciele bouw erg veel waar GBS systemen al 15+ jaar de norm zijn. dan zit je op 2 vlakken:

1: een installateur/ontwerpburau die gewoon alles maar erin drukt volgens bouwbesluit zonder na te denken.

2: een gebouwbeheerder die geen fluit snapt van het systeem.

resultaat: een 2x 1.5MW koelsysteem wat op het dak in de winter bij -5 staat te pendelen als een gek want de kleinste compressor heeft al 200+kW koelvermogen en kent maar 2 standen, aan of uit. en dat ding moet aan en de leidingen op 10 graden houden want het GBS wilt ook in de winter kunnen koelen. 8)7

en ja, ik weet dat GBS-systemen dubbelop is. O-)

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 30-03-2022 20:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 17:39
Andrehj schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:42:
[...]

Dat wist ik niet, maar je hebt wel gelijk. Het staat hier inderdaad beschreven:
https://rijksoverheid.bou...ichting-stb-2020-84/2/2.3
Erm, correct me if I'm wrong, maar als ik dat stukje uit het bouwbesluit goed lees dan moet zo'n verhaal ook in bestaande bouw geïnstalleerd worden op het moment dat de centrale warmteopwekker vervangen wordt. Oftewel: Iedereen die de ketel door een WP vervangt (of zelfs de armen van geest die dit door een andere ketel doen) moeten het hele huis gaan voorzien van thermostaatkranen of een zonesysteem. Lekker.... Ik heb nu net van de installateur de opdracht gekregen om, voordat de wp komt, alle thermostaatknoppen die er nog zijn te vervangen door gewone radiatorknoppen. Nu maar hopen dan de bouwbesluitpolitie niet langs komt... :+

Overigens moet ik zeggen dat ik de inbreng van @flippy wel waardeer, net als die van zijn tegenstrevers. Uit al die meningen kan ik mooi mijn eigen conclusies trekken en bepalen wat voor mij goed is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Aziraphale Bij mij werkt het gewoon prima met een WP en heel traditioneel thermostaat in hoofdruimte en overcapaciteit radiatoren met thermostaatkranen in de verschillende slaap/werkkamers.... Waarom naar vaste knoppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
BarryH schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:22:
@Aziraphale Bij mij werkt het gewoon prima met een WP en heel traditioneel thermostaat in hoofdruimte en overcapaciteit radiatoren met thermostaatkranen in de verschillende slaap/werkkamers.... Waarom naar vaste knoppen?
Om zo veel mogelijk capaciteit in het systeem te houden, begreep ik van hem. Met thermostaatkranen blijf je het risico lopen dat er radiatoren dicht lopen en naar zijn mening is dat niet goed. Zeg maar dezelfde redenatie die hier ook al genoemd is t.a.v. zoneverwarming en een wp.

Ons huis is zo'n 155m2, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen. Komt bij dat het een vrij simpele operatie is omdat ik de originele knoppen nog wel heb liggen. De thermostaatknoppen zijn pas later geplaatst omdat mevr. Aziraphale er heilig van overtuigd was dat ze energie zouden besparen. We hadden ze dus (pre-vvw) zelfs op de radiatoren in de woonkamer, waar ook de thermostaat hangt. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat dat zinloos was, maar hell hath no fury like a woman scorned... :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +5 Henk 'm!
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:27:
ik blijf het grappig vinden dat men roept aan de ene kant dat men op dit forum is om te leren en probeert iemand zijn kennis te delen raakt men beledigd op de manier waarop men die kennis deelt. _O-

verwar arrogantie niet met botheid.

en ja, ik bezit meer kennis dan velen hier op bepaalde vlakken, net als koevlaas dat doet en sommige anderen op de wat meer installatie gerichte zaken, ik zit veel meer in het koelgassysteem. als ik iemand corrigeer op zijn uitspraken (of wijsheid als je het liever zo noemt) kan je natuurlijk zoals de hierboven genoemde posts leuk zitten opduimen of je kan er wat van leren zoals men ook aangeeft wat het doel is van dit forum, ook al is het niet ingepakt/uitgelegd op de manier wat je meer aanspreekt. en ja, ik vaak stellig omdat het nodig is om de napraat-muur die is ontwikkeld op forums (niet alleen hier) waarbij men elkaar napraat zonder daadwerkelijk de kennis te bezitten. duidelijk taal is dan nodig. net als het constant voorvarende idee dat een split efficeinter is over lange afstanden dan een monoblok om maar (weer) een dingetje te noemen.

en dan kan iedereen nu weer terug naar het upduimen van flippy-afzeikposts. d:)b
Er is jou meerdere malen bewezen aangegeven dat je onwaarheden vertelt, en elke keer draai je er weer om heen.

Stel jij zegt die muur is rood, iemand anders zegt de muur is groen.

Vervolgens komt er een objectief iemand bij met een kleurwaaier die zegt dat die muur groen is.
Vervolgens zeg jij dat de kat van de buren grijs is.

je draait er omheen zodra iemand je wijst op de feiten, en verdraait de boel.

En dat jij al jarenlang in het koelvak zit zegt mij helemaal niets.
Ik ken ook iemand (ik zal geen namen noemen) die al ruim 22 jaar president is van een vrij groot Land, die denkt ook dat hij de beste is, accepteert ook geen kritiek van anderen. Dit wil dus niet zeggen dat hij een goede president is, ondanks dat hij ruim 22 jaar in het vak zit.

Je draagt veel nuttige info bij aan dit topic, maar roept ook af en toe dingen die gewoon niet waar zijn.
Hoe moeilijk is het om te zeggen dat je fout zit, en dat je ernaast zat.
Fouten toegeven is niet zo moeilijk hoor :)

En verder zal ik (zoals eerder beloofd) er niet meer op ingaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 16:03
Aziraphale schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:33:
[...]

Om zo veel mogelijk capaciteit in het systeem te houden, begreep ik van hem. Met thermostaatkranen blijf je het risico lopen dat er radiatoren dicht lopen en naar zijn mening is dat niet goed. Zeg maar dezelfde redenatie die hier ook al genoemd is t.a.v. zoneverwarming en een wp.

Ons huis is zo'n 155m2, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen. Komt bij dat het een vrij simpele operatie is omdat ik de originele knoppen nog wel heb liggen. De thermostaatknoppen zijn pas later geplaatst omdat mevr. Aziraphale er heilig van overtuigd was dat ze energie zouden besparen. We hadden ze dus (pre-vvw) zelfs op de radiatoren in de woonkamer, waar ook de thermostaat hangt. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat dat zinloos was, maar hell hath no fury like a woman scorned... :+
Dan zit het probleem toch in de opwekker?! Als een ruimte op de gewenste temperatuur is moet de warmte naar die ruimte dicht. Niet onnodig verwarmen is het streven van het Bouwbesluit.
Dat de WPs hier niet goed tegen kunnen zegt meer over de beperkingen van de WP. Hier is ook nog veel ontwikkeling nodig. Bv een 2e kleine compressor enz

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:56:
[...]

Dan zit het probleem toch in de opwekker?! Als een ruimte op de gewenste temperatuur is moet de warmte naar die ruimte dicht. Niet onnodig verwarmen is het streven van het Bouwbesluit.
Dat de WPs hier niet goed tegen kunnen zegt meer over de beperkingen van de WP. Hier is ook nog veel ontwikkeling nodig. Bv een 2e kleine compressor enz
nee, het probleem zit hem in de thermische balanshuishouding. als 1 kamer eerder opwarmt dan een andere krijgt die dus teveel en moet die geknepen worden of andere ruimtes moeten meer krijgen.

dat is ook onafhankelijk van je energieproductiesysteem.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 30-03-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:59:
[...]

nee, het probleem zit hem in de thermische balanshuishouding. als 1 kamer eerder opwarmt dan een andere krijgt die dus teveel en moet die geknepen worden of andere ruimtes moeten meer krijgen.

Maar waarom is dat dan voor een WP moeilijker dan voor een ketel? Heeft dat te maken met het vermogen van een ketel om sneller heter water te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:59:
[...]nee, het probleem zit hem in de thermische balanshuishouding. als 1 kamer eerder opwarmt dan een andere krijgt die dus teveel en moet die geknepen worden of andere ruimtes moeten meer krijgen.

[...]
hoezo, geen zone regeling, of regeling per ruimte, die je eerder vandaag als probleem opwekker benoemde.

[ Voor 31% gewijzigd door Naalroc op 30-03-2022 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:41

Ethirty

Who...me?

Lees al een tijd mee, heb eea geprobeerd mee te doen in discussies over warmtepompen, maar zit nu toch in een soort probleem situatie.

Na meer dan 6 maanden vertraging lijkt onze verbouwing dit jaar toch nog te gaan starten, alleen de begrote 50k voor een hybride(!) warmtepomp systeem gaan nergens meer over. Door alsmaar stijgende kosten moeten we nu deels casco laten opleveren en het vertrouwen voor een duurzame installatie via de aannemer zijn ook door het putje. En nu de markt nog op, op zoek naar een goede betaalbare installateur…?

We hebben het gekocht in een slecht geïsoleerde staat, categorie enkel glas, ongeïsoleerde vloer. We gaan enorm verduurzamen: dak naar Rc6, nieuwe vloer, vloerverwarming, tripple glas. Muren zitten denk ik jaren 90 niveau of iets minder. Die willen we later doen, als er weer wat geld is.

Gaat over 160m2 beneden en nog een 130-140 boven. Beneden vloerverwarming, met verschillende zones (woon, (bij)keuken, kantoor, badkamer) boven nog niet helemaal duidelijk welk systeem past. Deels vloer, deels radiator, deels elektrische radiator. Airco op de slaapkamers? Zal financieel niet allemaal in 1x lukken.

Wil toch meer zelf gaan doen dan waar ik me comfortabel bij voel, maar heb weinig keuze meer. Een mono aanleggen met wat technische vrienden zou moeten lukken, misschien een split ook nog wel. SWW via een aparte warmtepomp boiler om eea simpeler te houden.

Waar ik mee zit is de warmte berekening. Historische stook gegevens heb ik niks aan en ik heb geen idee hoe ik aan een correcte inschatting kom zodat we de juiste wp kunnen selecteren. Heb maar 1 eis: geen gas meer :)

Wie helpt mij op weg?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:02:
[...]

Maar waarom is dat dan voor een WP moeilijker dan voor een ketel? Heeft dat te maken met het vermogen van een ketel om sneller heter water te leveren?
nee, een WP kan zelfs veel lager dan een gasbrander. het verschil zit hem in de benodigde aantal liters die de WP nodig heeft. wil je zelfs een kleine 5kW WP tevreden houden moet je minstens 5 groepen open hebben staan op je vloer, niet zozeer voor je afgifte maar voor de flow. een CV stookt doorgaans veel heter en pompt veel minder liters erdoor. dus alle groepen dichtknijpen tot alleen het naaikamertje openstaat gaat niet werken met een WP, zelfs met een buffertank krijg je dan pendelgedrag, net hetgene wat je wilt voorkomen. wat vaak gebeurt dat men dan maar gewoon de temperatuur omhog gooit zodat hij minder pendelt wat juist weer minder efficent is en nog steeds symptoomberstrijding is en niet het probleem aanpakt dat 1 ruimte gewoon te weinig warmte krijgt ten opzichte van de rest van de kamers.
Naalroc schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:03:
hoezo, geen zone regeling, of regeling per ruimte, die je eerder vandaag als probleem opwekker benoemde.
ik denk dat je verschillende onderwerpen door elkaar haalt. zoneregelingen moet je zien te voorkomen, net als buffertanks. als je er echter niet omheen kan doordat je zon systeem zoals eerder genoemnd is bij nieuwbouw gewoon in de maag gesplitst word of door een overijverige installateur aangesmeerd word kan je er alsnog er veel aan doen om die zoneregeling-problemen te verminderen door bijvoorbeeld een goede balans in te stellen op je verdeler zodat de zoneregeling in normaal bedrijf vrijwel niet ingrijpt en de WP gewoon lekkere runs kan maken op zo laag mogelijke temperatuur. ook kan je bij veel systemen het zo inprogrammeren dat er altijd minstens de helft bijvoorbeeld aan groepen vraag moeten hebben voor de WP aangestuurd word en minstens 5 groepen (of meer) open moeten staan. dit zijn allemaal dingen die gedaan kunnen worden maar nooit gedaan worden met als gevolg dat 1 naaikamertje-groep openstaat op een 12kW buitenunit met al het gezeik van dien.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 30-03-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ik ben mij aan 't orienteren op een WP voor verwarming en warm water. Mijn idee is een Panasonic monoblock (5kW) naast 't huis met een driewegklep in kruipruimte en een boiler op de plek van de huidige CV op zolder. Zoekend naar boilers (met name de afmetingen ivm beperkte ruimte) en de kosten zit ik nu te denken om verwarming en warm water te scheiden. Ik zie b.v. de Auer Edel Air 100L Warmtepompboiler die met subsidie ongeveer 't zelfde kost als een losse boiler met driewegklep.

Voordeel dat ik zie van een losse warmtepompboiler:
  • Eenvoudige installatie/ geen extra leiding nodig tussen kruipruimte en zolder (Monoblock buiten naast 't huis, warmtepompboiler op zolder op plek van huidige CV)
  • Tijdens de koudste dagen van het jaar kan de Panasonic gewoon doordraaien voor verwarming
  • De warmtepompboiler kan in de zomer via WTW ventilatie enigzinds helpen 't huis te koelen
Wat is jullie idee hierover? Doen of niet? En waarom dan wel of niet?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:28

martijn v o

Certified by Enphase.

@blb4 ik zeg doen.
De boiler van 100 liter is niet erg groot, maar als je plek hebt kun je er altijd een boiler bij zetten/hangen.

Hebben wij hier ook.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:15:
Ik ben mij aan 't orienteren op een WP voor verwarming en warm water. Mijn idee is een Panasonic monoblock (5kW) naast 't huis met een driewegklep in kruipruimte en een boiler op de plek van de huidige CV op zolder. Zoekend naar boilers (met name de afmetingen ivm beperkte ruimte) en de kosten zit ik nu te denken om verwarming en warm water te scheiden. Ik zie b.v. de Auer Edel Air 100L Warmtepompboiler die met subsidie ongeveer 't zelfde kost als een losse boiler met driewegklep.

Voordeel dat ik zie van een losse warmtepompboiler:
  • Eenvoudige installatie/ geen extra leiding nodig tussen kruipruimte en zolder (Monoblock buiten naast 't huis, warmtepompboiler op zolder op plek van huidige CV)
  • Tijdens de koudste dagen van het jaar kan de Panasonic gewoon doordraaien voor verwarming
  • De warmtepompboiler kan in de zomer via WTW ventilatie enigzinds helpen 't huis te koelen
Wat is jullie idee hierover? Doen of niet? En waarom dan wel of niet?
100L is ERG klein. en die dingen zijn niet bijster efficent. kijk eens naar een 200L calypso split. die kan je ophangen waar de oude CV hing doorgaans en de buitenunit meubel je aan de andere kant van de muur. stukken effientier en een grotere tank wat beter douchen maakt want die 100L is zo weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:28

martijn v o

Certified by Enphase.

Ethirty schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:08:
Lees al een tijd mee, heb eea geprobeerd mee te doen in discussies over warmtepompen, maar zit nu toch in een soort probleem situatie.

Na meer dan 6 maanden vertraging lijkt onze verbouwing dit jaar toch nog te gaan starten, alleen de begrote 50k voor een hybride(!) warmtepomp systeem gaan nergens meer over. Door alsmaar stijgende kosten moeten we nu deels casco laten opleveren en het vertrouwen voor een duurzame installatie via de aannemer zijn ook door het putje. En nu de markt nog op, op zoek naar een goede betaalbare installateur…?

We hebben het gekocht in een slecht geïsoleerde staat, categorie enkel glas, ongeïsoleerde vloer. We gaan enorm verduurzamen: dak naar Rc6, nieuwe vloer, vloerverwarming, tripple glas. Muren zitten denk ik jaren 90 niveau of iets minder. Die willen we later doen, als er weer wat geld is.

Gaat over 160m2 beneden en nog een 130-140 boven. Beneden vloerverwarming, met verschillende zones (woon, (bij)keuken, kantoor, badkamer) boven nog niet helemaal duidelijk welk systeem past. Deels vloer, deels radiator, deels elektrische radiator. Airco op de slaapkamers? Zal financieel niet allemaal in 1x lukken.

Wil toch meer zelf gaan doen dan waar ik me comfortabel bij voel, maar heb weinig keuze meer. Een mono aanleggen met wat technische vrienden zou moeten lukken, misschien een split ook nog wel. SWW via een aparte warmtepomp boiler om eea simpeler te houden.

Waar ik mee zit is de warmte berekening. Historische stook gegevens heb ik niks aan en ik heb geen idee hoe ik aan een correcte inschatting kom zodat we de juiste wp kunnen selecteren. Heb maar 1 eis: geen gas meer :)

Wie helpt mij op weg?
Die 50k en dan nog hybride slaat werkelijk nergens op.

Warmteberekening kun je laten uitrekenen door een installateur of gespecialiseerd bureau. Die komen dan de boel bekijken en opmeten.

Je kunt ook kijken naar het bouwjaar van de woning en daar zijn getallen voor per m2 of per m3.
Als je dan gaat isoleren en je weet de Rc die het gaat worden kun je naar een nieuwer bouwjaar met lagere getallen.

zoals hier: https://warmtepomp-weetje...hikt-voor-een-warmtepomp/

je komt dan op 80 Watt/m2 voor 1990 (staat fout in de tabel)
Als je isoleert kom je al op 40 Watt/m2

wij hebben een huis van 1989 100 m2 (is redelijk klein) en HR++ glas, tonzon onder de vloer en gaten en kieren gedicht.
Wij verwarmen nu met een all-electric monoblock 5 kW met een aanvoer van 28 graden bij +2 en dat gaat super.
Ik heb hem zelf gemonteerd.

warmwater doen we met een warmtepompboiler.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:41

Ethirty

Who...me?

martijn v o schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:27:
[...]

Die 50k en dan nog hybride slaat werkelijk nergens op.

Warmteberekening kun je laten uitrekenen door een installateur of gespecialiseerd bureau. Die komen dan de boel bekijken en opmeten.

Je kunt ook kijken naar het bouwjaar van de woning en daar zijn getallen voor per m2 of per m3.
Als je dan gaat isoleren en je weet de Rc die het gaat worden kun je naar een nieuwer bouwjaar met lagere getallen.

zoals hier: https://warmtepomp-weetje...hikt-voor-een-warmtepomp/

je komt dan op 80 Watt/m2 voor 1990 (staat fout in de tabel)
Als je isoleert kom je al op 40 Watt/m2

wij hebben een huis van 1989 100 m2 (is redelijk klein) en HR++ glas, tonzon onder de vloer en gaten en kieren gedicht.
Wij verwarmen nu met een all-electric monoblock 5 kW met een aanvoer van 28 graden bij +2 en dat gaat super.
Ik heb hem zelf gemonteerd.

warmwater doen we met een warmtepompboiler.
Bekijken en opmeten is natuurlijk nog lastig zolang het verbouwde casco nog niet klaar is. Deel van het huis is uit 1920-1930, de aanbouw en gedeeltelijke renovatie uit de jaren 90.

Weet nog niet in welke categorie jaartal we het straks kunnen schalen qua energie behoefte. Ergens tussen 1990 (muren) en 2022 (dak), zeg 2010-2015? Dan kom ik afhankelijk van de te kiezen ventilatie op 35-50W/m2.

Dat all-electric moest kunnen wist ik min of meer al, maar een getal eraan kunnen hangen is al een stap verder (y)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik zou uitgaan van 50W/m2. daar komt vrijwel iedereen mee uit. dus met een 9kW zou je er wel moeten komen. al zou ik dan wel een losse warmtpompboiler erbij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:19:
[...]

100L is ERG klein. en die dingen zijn niet bijster efficent. kijk eens naar een 200L calypso split. die kan je ophangen waar de oude CV hing doorgaans en de buitenunit meubel je aan de andere kant van de muur. stukken effientier en een grotere tank wat beter douchen maakt want die 100L is zo weg.
Dat snap ik, 100L is beperkt. De ruimte echter ook. Er is een alternatieve ruimte op zolder waar een grotere boiler zou kunnen (liggend), maar dat is qua installatie ook weer wat lastiger en ik vind 't wel mooi dat er geen buitenunit boven aan de gevel komt te hangen. 100L moet normaal wel voldoende zijn; we hebben een bad dat misschien 2 x per jaar wordt gebruikt en een spaardouche van 5l/minuut met max. 3 x 8 minuten douchen na elkaar. Houd dan idd niet over maar komt zelden voor.

Maar 't idee om verwarming en warm water volledig van elkaar te scheiden is dus niet gek?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:53:
[...]

Dat snap ik, 100L is beperkt. De ruimte echter ook. Er is een alternatieve ruimte op zolder waar een grotere boiler zou kunnen (liggend), maar dat is qua installatie ook weer wat lastiger en ik vind 't wel mooi dat er geen buitenunit boven aan de gevel komt te hangen. 100L moet normaal wel voldoende zijn; we hebben een bad dat misschien 2 x per jaar wordt gebruikt en een spaardouche van 5l/minuut met max. 3 x 8 minuten douchen na elkaar. Houd dan idd niet over maar komt zelden voor.

Maar 't idee om verwarming en warm water volledig van elkaar te scheiden is dus niet gek?
nee, is totaal niet gek. veel mensen kiezen er juist voor vanwege practische voordelen, subsidies of efficeintie.

ik zou wel even kijken naar die calypso split. die is vrijwel even groot maar VEEL krachtiger qua opwarmen en een flinke klap efficienter. ja, je hebt een buitenunit maar dat zijn dingen waar je doorgaans wel aan went. ik zou dat wel even naast de grofweg 30% hogere efficeintie en 100% grotere tank leggen. doordat de tank groter is kan je ook lager in temperatuur wat weer efficenter is. dus je winst zal flink hoger liggen dan die 30% op de COP. en hij is stiller....

en met 100L krijg je dat bad niet vol laat staan douchen na een badronde. niet vergeten dat die edel 6+ uur nodig heeft om weer warm te worden....

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 30-03-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:07:
[...]

nee, is totaal niet gek. veel mensen kiezen er juist voor vanwege practische voordelen, subsidies of efficeintie.

ik zou wel even kijken naar die calypso split. die is vrijwel even groot maar VEEL krachtiger qua opwarmen en een flinke klap efficienter. ja, je hebt een buitenunit maar dat zijn dingen waar je doorgaans wel aan went. ik zou dat wel even naast de grofweg 30% hogere efficeintie en 100% grotere tank leggen. doordat de tank groter is kan je ook lager in temperatuur wat weer efficenter is. dus je winst zal flink hoger liggen dan die 30% op de COP. en hij is stiller....
Dank je, ik ga er eens over nadenken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10 22:08
Misschien kunnen jullie mij wat verder op weg helpen met onderstaande situatie.

Mijn ouders hebben een huis uit 2002. Sinds 2019 voorzien van 2x L/L MHI airco's waarvan 1 in de woonkamer en 1 in de slaapkamer. De keuken zit in de garage en dat wordt net niet lekker warm door de airco's vandaar de toevoeging van een kleine elektrische kachel. De badkamer heeft tevens ook elektrische vloerverwarming.
Dit in combinatie met 23 zonnepanelen (O-Z-W) komen ze hier precies mee uit en blijft het huis lekker warm (of koel in de zomer).

Het enigste waar ze de CV ketel voor gebruiken is de badkamer (keuken heeft een mini boiler). Wat zou een logische stap zijn om het gas te kunnen afsluiten? Zelf dacht ik een warmtepompboiler van zo'n 150 liter maar dan moet je alle radiatoren (HTV) afdoppen wat ook zonde is. Een HTV warmtepomp is weer een forse investering en kost aardig wat energie.

Ik ben even zoekende naar de mogelijkheden in deze situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door SmoothTweaker op 30-03-2022 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wie zegt dat je de radiatoren niet kan gebruiken? je kan kiezen uit een losse WBP en een monoblokje op 40ish graden laten tokkelen (of minder als dat uitkomt) of een monoblok met een losse SWW tank erbij. onder de streep grofweg even duur als je de subsidies negeert maar dan kan die gasbrander het keukenraam uit met die straalkachel erachteraan. wel even raam van tevoren even open zetten.

denk dat de helft van de warmtepompeigenaren hier gewoon op hun oude radiatoren stoken zonder probleem en met hele acceptabele temperaturen.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 30-03-2022 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:29:
wie zegt dat je de radiatoren niet kan gebruiken? je kan kiezen uit een losse WBP en een monoblokje op 40ish graden laten tokkelen (of minder als dat uitkomt) of een monoblok met een losse SWW tank erbij. onder de streep grofweg even duur als je de subsidies negeert maar dan kan die gasbrander het keukenraam uit met die straalkachel erachteraan. wel even raam van tevoren even open zetten.

denk dat de helft van de warmtepompeigenaren hier gewoon op hun oude radiatoren stoken zonder probleem en met hele acceptabele temperaturen.
Die gedachte had ik omdat je zoveel leest over 40graden en LTV radiatoren.
Dus monoblokje -> verwarming op thermostaat en lekker laten 'kachelen' en een warmtepompboiler voor tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

SmoothTweaker schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:37:
[...]

Dus monoblokje -> verwarming op thermostaat en lekker laten 'kachelen' en een warmtepompboiler voor tapwater.
ja,

en gewoon starten met 35~40 graden of zo en elke dag graadje eraf tot je merkt dat je de toko niet warm krijgt. dat doe je als het goed koud is nog eens en dan zet je de stooklijn daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
SmoothTweaker schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:37:
[...]

Zou ik ook doen. Ik hield het met (overbemeten) radiatoren en mijn Elga ook prima op temperatuur met zo'n 30 graden aanvoer. Ze hebben die airco's immers ook nog als ondersteuning voor de hele koude momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
flippy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:39:
[...]

ja,

en gewoon starten met 35~40 graden of zo en elke dag graadje eraf tot je merkt dat je de toko niet warm krijgt. dat doe je als het goed koud is nog eens en dan zet je de stooklijn daarop.
Aziraphale schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:39:
[...]

Zou ik ook doen. Ik hield het met (overbemeten) radiatoren en mijn Elga ook prima op temperatuur met zo'n 30 graden aanvoer. Ze hebben die airco's immers ook nog als ondersteuning voor de hele koude momenten.
Ik denk dat ze het ook wel zullen redden met een aanvoertemperatuur van rond de 30 graden. Ik zal mij eens verder inlezen op de monoblokjes. Met hoeveel Kw draaien jullie, 5kw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

helemaal met radiaotren heb je aan 5kw wel genoeg, meer raak je toch niet kwijt op lage temperaturen. en je hebt ook nog de aircos hangen mocht het echt bij -15 lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tomexergie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:37:
Regeling Elga
Eerdere post over het al 5 jaar durende instabiele gedrag (met regeling)RAR) van de bij mij geïnstalleerde Elga. Nu ik een goed werkend dynamisch programma heb kan ik de regeling simuleren.
Inmiddels heb ik van een forumlid informatie gekregen over de regeling van de Elga. Volgens deze omschrijving uit 2014:

* Het is een proportionele regeling (P-regeling)
* De buitenunit wordt aangestuurd naar een gewenste aanvoertemperatuur Tawens =Tretour+dTaset
* dTaset= A*(Tset-Truimte) A is de versterkingsfactor (zie grafiek)
* Tset-Truimte wordt gestuurd door de kamerthermostaat naar Elga.
* De thermostaat doet er verder niets mee(als het goed is)

De dTaset is evenredig met het gewenste vermogen van de WP immers Pwp=flow*C*(Ta-Tr)=Flow*C*dTaset

Deze regel strategie heb ik voor een eerste benadering in mijn dynamische model geprogrammeerd.
Drie dagen simulatie bij Tb=7 en dagelijks een sinusvormige temperatuur verhoging van 4C gedurende van 5 uur. Schaal verticaal: zwart P(e) 0-1000W Rood Truimte 18-22C
Uit de resultaten blijkt dat de door Techneco ingestelde versterking A=23 instabiel is. Op 50% van deze waarde A=12 wordt het een stabiele regeling die mooi moduleert.

Met de service tool van Techneco kan ik de versterking niet wijzigen. Weet een forumlid hoe ik in het menu "Gevanceerd" kan komen? Het kan zijn dat mijn versie (Toshiba) een I-regeling heeft?
Is er al iemand die dit probleem inmiddels heeft opgelost? Als ik er via het forum niet uit kom zal ik Remeha Techneco benaderen.

[Afbeelding]
Nog wat verder gekomen? en kan er nog iets met een thermostaat verbeterd worden? b.v. aan/uit verwarmingsvraag bij een hogere temperatuur, waardoor de WP met een kleinere deltaT van start gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@SmoothTweaker Ik draai nu nog met een Elga/Toshiba en die levert op een hele goede dag geloof ik iets van 3,5kw volgens de specificaties. Inmiddels hebben we vvw in de woonkamer, dus de situatie waarop we onze nieuwe wp hebben besteld is wat anders. Bijzonder is wel dat sinds we vvw hebben de Elga de ketel vaker inschakelt, God knows why.

[ Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 30-03-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Aziraphale Mijn gokje: je vloerverwarming reageert minder snel, dus de ELGA heeft vaker te lang werk om de temp. omhoog te krijgen, dus springt de ketel bij.
ik heb beide op een eigen thermostaat om deze onzin te voorkomen en van 1400m3 gas voor verwarmen (voor aanschaf ELGA) naar ca 20-170m3 gas (bij vorst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@BarryH Klopt helemaal. Wij zaten totaal op 250 en sinds de vloerverwarming op 370. Onze 'oplossing' voor deze onzin is wat drastischer dan de jouwe: We gaan gasloos. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Aziraphale Mooie stap. Ik vind het nog een beetje zonde van de pas 8 jaar oude ELGA en de additionele gasbesparing is ook een beetje laag. Maar zodra ketel of ELGA het begeeft komt er een 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Wimhaw schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:24:
Heb vandaag mijn WP verbruik per graaddag berekend van de afgelopen 3 jaar in de maanden oktober t/m april.
Ons verbruik per graaddag is 1,5kWh.
Gebruikte graaddag is de dichtstbijzijnde officiële weermeetstation lokatie namelijk Rotterdam Airport met de instelling tot 18°C. Bij 18°C wordt de WP namelijk hier niet meer gebruikt.
Dit is inclusief SWW opwarming.
Kan op dit moment het verbruik niet splitsen door defecte meters.
Ik laad iedere avond om 2400 uur mijn WP verbruik op kindergas.nl. Als je daar als warmtebron een WP ingeeft rekenen ze ook de kWh/graaddagen uit.
Over het jaar 2019 was dat 0,47 waarbij ik moet vermelden dat de WP begin maart in gebruik is genomen.
Over 2020 was het 0,53 en 2021 was 0,60. Dit jaar is het tot vandaag 0,63.
Toen ik nog gas had was het ook rond de 0,6 maar dan m2/graaddag.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Me Albert schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 00:23:
[...]

Ik laad iedere avond om 2400 uur mijn WP verbruik op kindergas.nl. Als je daar als warmtebron een WP ingeeft rekenen ze ook de kWh/graaddagen uit.
Over het jaar 2019 was dat 0,47 waarbij ik moet vermelden dat de WP begin maart in gebruik is genomen.
Over 2020 was het 0,53 en 2021 was 0,60. Dit jaar is het tot vandaag 0,63.
Toen ik nog gas had was het ook rond de 0,6 maar dan m2/graaddag.
kindergas.nl :'( ik neem aan mindergas.nl. En nu ik toch bezig ben: m3 per graaddag denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 31-03-2022 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Grolsch @Wimhaw @flippy @Andre1973 Dank voor alle reacties en onderlinge discussie. Ik ben blij te lezen dat er ook mensen zijn met positieve ervaringen :)

Misschien had ik dat er bij moeten vertellen: De woning is een vrijstaande woning model blokkendoos met een totaal oppervlak van zo'n 190 m2. De woonkamer/keuken heeft zon op een glazen pui tot een uur of 14 en dat is meteen de grootste ruimte. De badkamer heeft nooit zon (raam op NNO) en heeft een vrij beperkte afgiftecapaciteit met slechts 6 m2 verwarmde vloer. Zonder zoneregeling zal het in de badkamer niet warm worden (getuige de buren die geen thermostaat in de badkamer hebben).

Ik snap de discussie rondom zoneregeling heel goed, maar feit is dat hier een groot deel van de opwarming niet te sturen valt. De zon kunnen we immers niet uit zetten en om nu de hele dag met de zonwering omlaag te gaan zitten zodat de warmtepomp het beter doet vind ik ook zo wat...

Wat ik niet zo goed begrijp uit de discussie is de rol van een buffervat bij een parallelbuffer. Met name @flippy geeft aan dat zo'n vat helemaal niets toevoegt, anders dan hydraulische scheiding, maar in alle principeschema's die ik tegenkom van fabrikanten (toegegeven, dat zijn er maar een paar, Nibe bijvoorbeeld) zie ik schema's met naregeling waarbij de parallel geschakelde buffer echt dienst lijkt te doen om capaciteitsverschillen op te vangen.

Op dit moment heeft de CV, met een ondergrens van 3.6 kW gemeten, nauwelijks nog last van pendelgedrag, maar ik begrijp dat voor een WP, pendelen iets anders gedefinieerd is. Jullie bedoelen met pendelen ook dat de warmtevraag periodiek weg valt, begrijp ik dat goed? De runs moeten zo lang mogelijk zijn, wat voor een CV niet zo interessant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Pendelen is als je een ruimte wilt verwarmen (er is dus warmtevraag) maar je CV of WP kan zijn minimale vermogen niet kwijt dus gaat aan/uit/aan/uit/etc. Als er warmtevraag is, dan weer niet en even later weer wel gaat je CV of WP ook aan/uit/aan maar dat heet geen pendelen. De termen zijn nog steeds hetzelfde. Dat een WP liever lange runs maakt dan een boel korte is duidelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 31-03-2022 08:38 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
RichieB schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:37:
Pendelen is als je een ruimte wilt verwarmen (er is dus warmtevraag) maar je CV of WP kan zijn minimale vermogen niet kwijt dus gaat aan/uit/aan/uit/etc. Als er geen warmtevraag is en even later weer wel gaat je CV of WP ook uit/aan maar daar heet geen pendelen. De termen zijn nog steeds hetzelfde. Dat een WP liever lange runs maakt dan een boel korte is duidelijk.
Thanks. Pendelen doet de CV hier inmiddels nauwelijks, maar de runs zijn dus vrij kort om het dan in die termen te zeggen.

Pagina: 1 ... 93 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.