Ik ga me ook weer eens in dit topic melden. De gedachte om over te stappen van CV naar WP wordt steeds concreter. Gelukkig geldt vooralsnog: niet omdat het moet, maar omdat het kan. Ik heb mijn gasprijs nog een jaar vast staan tegen 74 ct/m3, maar toch....
Situatie: Nieuwbouwhuis uit 2020 met CV. Ik stook al twee seizoenen op een Ta van 35 graden en een Tr van ongeveer 28 tot 30 graden. De installatie is volledig nageregeld (8 zones, ieder eigen thermostaat) en er zit een 50 liter schakelbuffer in het circuit. Ik pas geen nachtverlaging toe. De Ta van 35 is noodzakelijk om de badkamer op temperatuur te houden, bij een lagere Ta blijft die niet meer warm.
De ketel wordt aan/uit aangestuurd door de zoneregelaars en er wordt geen gebruik gemaakt van de (wel aanwezige) buitentemperatuursensor.
Ik meet alles in huis per 30 seconde (temperaturen, gasverbruik, CV parameters, ventilatie, stroomverbruik en opwek, noem het maar op) tot grote frustratie van mijn gezin
De stookdata over de afgelopen twee stookseizoenen ziet er zo uit:
Oranje en blauw zijn daggemiddelden van vermogen, teruggerekend vanuit gasverbruik met een efficientie van 98% op bovenwaarde. Die 98% is niet geheel willekeurig gekozen, maar wat hoger dan de efficientie op basis van gemiddelde rookgastemperaturen.
Mijn gasverbruik is, gemeten over twee seizoenen, is zo'n 1500 m3 per jaar. De CV ketel geeft aan dat daarvan 14% gebruikt is voor warm water en 86% voor verwarming. De koevlaas2 formule komt dus uit op 1295*8/1650 = 6.28 kW bij -10 (groen) exclusief SWW en een warmteverliesberekening via de bekende Belgische site (grijs) komt uit op 7 kW bij -10 exclusief SWW.
De twee trendlijnen voor seizoen 20/21 en 21/22 komen uit op 6.6, respectievelijk 6.7 kW bij -10, en zijn beide inclusief SWW (maar de datapunten zijn alleen het stookseizoen, niet het hele jaar).
Ik heb ook 2-uurs gemiddelden voor vermogen op basis van de gasmeter. Dan zie je dat die niet boven de 10 kW uit komen, dus er zijn periodes van 2 uur bij dat het gemiddelde rond de 10 kW ligt, maar het daggemiddelde blijft veel lager.
Qua SWW geeft de ketel aan dat er gemiddeld 145 liter per dag water van 45 graden verbruikt wordt. Dat is nagenoeg volledig voor douchen, want de keuken heeft een Quooker (vooralsnog wel hot-fill overigens). Echter, kleine kinderen worden groter en ik verwacht dan ook dat dit waterverbruik wat kan gaan stijgen. De badkamer is voorzien van bad en spaardouche met regendouche. Die regendouche wordt momenteel niet gebruikt.
Ik heb de opstelruimte voor een WP, en kan zowel een split-unit als een monoblock kwijt. Een split unit kan op het plat dak, waarbij de bestaande CV dakdoorvoer als doorvoer voor de koelleidingen kan dienen. Een monoblock kan op een oversteek, tegen de gevel direct naast de technische ruimte. De CV leidingen hoeven dan dus niet ver naar buiten.
Aanleg doe ik het liefst zelf, met gebruik van zoveel mogelijk bestaande componenten (buffer, verdelers, etc). Wat in ieder geval niet kan veranderen zijn de leidingen van de technische ruimte naar de verdeler beneden. Dit is ongeveer 15 meter Rehau 25, dus met een binnendiameter van 19 a 20mm. Beide verdelers zijn momenteel nog open verdelers met eigen pomp.
Wat is hier nu wijsheid? Welke WP moet ik naar kijken? Het geheel moet werken zonder extra houtje touwtje raspberry pi's. Die heb ik wel en gebruik ik graag, maar ik moet ze los kunnen koppelen zonder zorgen.
Qua stroomvoorziening is er 3-fase en een overcapaciteit van +/- 3000 kWh per jaar vanuit de zonnepanelen (nog niet exact bekend, want er ligt sinds deze week 11 kWp met een verwachte opbrengst van 9300 kWh en mijn verbruik is ongeveer 4000 kWh voor het huis en 2300 kWh voor de auto).
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp