Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.354 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
ben2513 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:00:
[...]

De installateur heeft bij mijn offerte voor de Vaillant 75/6 ook het kostenplaatje van Vaillant zelf toegestuurd, omdat ze daar de meeste onderdelen bestellen (muv sommige leidingen). Sommige installateurs willen uiteraard een mooie marge.

Maar: zie screenshot. Vaillant vraagt al €10111 incl. btw voor al het spul.

[Afbeelding]

En dat is zoals eerder genoemd exclusief bepaalde andere onderdelen:

[Afbeelding]

Dat de installateur in mijn geval voor het hele plaatje (onderdelen, installatiekosten, grafwerkzaamheden, etc.) dan in totaal €12471 excl subsidie incl btw vraagt vind ik dan redelijk. De kosten liggen dus vooral bij de onderdelen zelf en (in mijn geval) niet bij de installateur. Ja, ca €1.5k is niet goedkoop voor een installatie hoor maar nou, ze moeten wel redelijk veel doen in m'n huis omdat de warmtepomp op een andere plek komt te staan dan de cv ketel.
Zijn gewoon de bruto prijzen. Daar is niks interessants aan.

Die staan overal in catalogus.

Daar kan nog wel het een en ander af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

-NRG- schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:52:
Ik heb al verschillende vragen doorgelezen, toch kon ik niet iets vinden over mijn specifieke situatie. Daarnaast zijn sompige posts zo oud dat ze misschien ook niet meer relevant zijn.

Ik zou graag aan de achterzijde op de dakkapel een WH-MXC09J3E8 willen plaatsen, de maten zijn 1410x1283x320mm. De achterzijde komt uit op een grote parkeerplaats.

[...]

- Hierdoor lijkt dit nodig te zijn, of interpreteer ik dit niet goed?

Ik vind het begrip "openbaar gebied" vaag, want ik zou zeggen dat dit altijd zo is? Of bedoelen ze dat hij niet zichtbaar mag zijn vanaf openbaar gebied?

- Hoe kan ik deze het beste plaatsen Paralel aan het dak of haaks er op? Haaks zou het minst in het zicht komen, maar verergert mogelijk het geluid richting de buren?

[...]

EDIT:
https://www.maastrichtbel...e%20d.d.%2028.05.2021.pdf

Ondanks dat ik in Nieuwegein woon, denk ik dat deze beslisboom ook hier van toepassing is. Misschien handig voor de topic start om toe te voegen?
Ook hier (in Nieuwegein) was dat voorgesteld door de installateur om destijds de buitenunit op de dakkapel te zetten maar dat leek mij geen goed idee. Zou je net zien. Als je hem nodig hebt (koud weer) en hij doet het niet moet er iemand met hondenweer het dak op.

Daarna voor de gulden middenweg gekozen om hem op het dak van de uitbouw te zetten en nadat ie daar even heeft gestaan is ie naar de tuin verhuisd. De herrie die dat geeft had ik liever niet in de woonkamer laat staan op zolder.

TLDR,

Ik zou het niet doen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:43
stuffer schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:36:
[...]

Ook hier (in Nieuwegein) was dat voorgesteld door de installateur om destijds de buitenunit op de dakkapel te zetten maar dat leek mij geen goed idee. Zou je net zien. Als je hem nodig hebt (koud weer) en hij doet het niet moet er iemand met hondenweer het dak op.

Daarna voor de gulden middenweg gekozen om hem op het dak van de uitbouw te zetten en nadat ie daar even heeft gestaan is ie naar de tuin verhuisd. De herrie die dat geeft had ik liever niet in de woonkamer laat staan op zolder.

TLDR,

Ik zou het niet doen.
@-NRG- sowieso is het een dubbele unit, dus dan hebt je een eiffeltoren op je dakkapel staan en dat zou ik niet doen als een klant dit vraagt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
Bedankt voor de reacties, ik ga er nog eens naar kijken. Hij kan bij mij ook achter de schuur staan of misschien op de schuur. Nadeel is dat ik dan wel zo'n 18 tot 20 meter aan leiding nodig heb. Zou ik dan niet teveel verliezen? (gezien het een monoblock is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
-NRG- schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:47:
Bedankt voor de reacties, ik ga er nog eens naar kijken. Hij kan bij mij ook achter de schuur staan of misschien op de schuur. Nadeel is dat ik dan wel zo'n 18 tot 20 meter aan leiding nodig heb. Zou ik dan niet teveel verliezen? (gezien het een monoblock is)
Is split niet een optie, Panasonic heeft deze machine ook in split.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

-NRG- schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:47:
zolang je er alleen verwarming mee doet en geen SWW kan je gewoon een monoblok pakken daarvoor. ga je ook warm water maken kan een split handiger zijn omdat je anders 20 meter water voor jan joker aan het opstoken bent naar 55 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 23-02-2022 18:53 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
Pietje555 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:19:
Prijs van de Elga is omhoog geschoten (even als andere installaties)
Als je de Elga 4 kW zelf koopt en installeert en niet te ver van je CV zit en afstand binnen/buiten unit <5 mtr dan kost hij €3.500. Dit is inclusief in bedrijfstellen door monteur excl € 2.400 subsidie die je terug krijgt..
Je zou dan € 1.100,- kwijt zijn. Dat verdien je snel terug.
Laat je hem installeren dan ben je een 1000,- meer kwijt.
Zijn de leidinglengten groter dan gaat het snel in de papieren lopen. Arbeid en materiaal kosten je kop.

Wel jammer dat hij niet leverbaar is. Zit al 3 maanden te wachten op de binnen unit

Maar ja, je moet nu ook geen dakpannen kopen.
@Bra-Jo
Om te voorkomen dat je de afgifte zwaarder moet zou je kunnen kiezen om de 6kW versie te nemen ongeveer 800 euro meer als de rest gelijk blijft. Bij mij is de besparing aanzienlijk meer dan 50% minder gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:00
En vaillant zal de eerste leverancier niet zijn die in zn offerte systeem consumentenprijs en installateursprijs apart heeft

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

LeonTebbens schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:12:
[...]

Dag Geert,

Als de buitenunit op de erfgrens staat, zou ik zeker naar het geluidsvermogen gaan kijken van de diverse merken, zie de 1e pagina van dit topic onder het kopje "geluid". Van de betere merken hebben Vaillant en Nibe de meest "stille" bij mijn weten.

Weet je al hoeveel warmtevermogen je nodig hebt om je woning op temperatuur te houden bij -10?

Warme groet,
Léon
Hoi Leon!

Ik weet niet precies wat ik nodig heb. Mijn totale gasverbruik is zo'n 1700 m3 per jaar. Ik schat dat ongeveer 1500 m3 voor verwarming is. Warm water uit de kraan gebruiken we niet ivm een Quooker, alleen om te douchen/ bad.

Als ik de rekentools gebruik en het goed zie kom ik uit op 8kw... Valliant heeft een 7kw en 10kw unit... Maar ja die 10kw is direct zo'n dubbel geval...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BarryH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:56:
En vaillant zal de eerste leverancier niet zijn die in zn offerte systeem consumentenprijs en installateursprijs apart heeft
prijzen worden berekend op een kortingspercentage op de MSRP van de fabrikant. dat is voor elke installateur anders. de meer je afneemt als installateur de meer korting.

ter indicatie, een simpel splitje van 2.5kW pisding van haier kost ~600 euro voor de consument. de inkoop voor grotere afnemers (dus de CV boeren die pallets van die dingen in de zomer per week tegen de muur bij ome truus gooien) kost zon ding ergens in de 300 ex de btw of minder in de inkoop en gaat die voor ~2500 totaal op de offerte met installatie. en die CV boeren gooien die percentages gewoon door dus dan zie je vrij snel een supersimpele warmtepompinstallatie voor 10~15k in de offerte gaan. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 23-02-2022 19:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
geerttttt schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:18:
[...]

Hoi Leon!

Ik weet niet precies wat ik nodig heb. Mijn totale gasverbruik is zo'n 1700 m3 per jaar. Ik schat dat ongeveer 1500 m3 voor verwarming is. Warm water uit de kraan gebruiken we niet ivm een Quooker, alleen om te douchen/ bad.

Als ik de rekentools gebruik en het goed zie kom ik uit op 8kw... Valliant heeft een 7kw en 10kw unit... Maar ja die 10kw is direct zo'n dubbel geval...
10 kW dan dus want bij -10c heb je de 8kW echt wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
[...]

Hoi Leon!

Wat je nog niet verteld hebt (of ik heb het over het hoofd gezien)
wat zijn je huidige systeemtemperaturen (aanvoer/retour/kamertemperatuur), eventueel nachtverlaging?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

dunklefaser schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:37:
[...]

Wat je nog niet verteld hebt (of ik heb het over het hoofd gezien)
wat zijn je huidige systeemtemperaturen (aanvoer/retour/kamertemperatuur), eventueel nachtverlaging?
Pfoe euum... Ik heb 55 graden ingesteld staan op de ketel voor de temperatuur. De thermostaat staat overdag op 20,5, in de nacht gaat hij terug naar 20 en later 19 om te voorkomen dat hij om 21 uur nog net de ketel blijft stoken voor die laatste tienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

geerttttt schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:04:
[...]

Pfoe euum... Ik heb 55 graden ingesteld staan op de ketel voor de temperatuur. De thermostaat staat overdag op 20,5, in de nacht gaat hij terug naar 20 en later 19 om te voorkomen dat hij om 21 uur nog net de ketel blijft stoken voor die laatste tienden.
zet die temperatuur eens op 40 om te beginnen en de pompsnelheid op zijn hoogst. dan simuleer je een warmtepomp een beetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
geerttttt schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:04:
[...]

Bij de huidige buitentemperaturen (het is hier 10 graden) moet je met 30°C water je keet wel warm kunnen houden, anders wordt het bij -10 natuurlijk niks.
55°C is geen WP-temperatuur!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
ben2513 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:46:

Ik zal vanavond een eigen topic aanmaken. Dank voor jullie feedback! Dit was uiteraard een eerste offerte; de installateur gaat ook vloerverwarming regelen en volgens hem was een buffer wel nodig (ik denk van niet, juist omdat ik dan 105m2 vloerverwarming 16mm hoh 10mm heb). Zodra ik een eigen topic heb aangemaakt deel ik hier even de link.
Opnieuw dank voor jullie reacties. Mijn eigen topic is er nu: Offerte L/W warmtepomp rijtjeshuis '79

@Proton_ @BarryH @koevlaas2 @Adriaan71

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
ben2513 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:46:
[...]

[...]

Ik zal vanavond een eigen topic aanmaken. Dank voor jullie feedback! Dit was uiteraard een eerste offerte; de installateur gaat ook vloerverwarming regelen en volgens hem was een buffer wel nodig (ik denk van niet, juist omdat ik dan 105m2 vloerverwarming 16mm hoh 10mm heb). Zodra ik een eigen topic heb aangemaakt deel ik hier even de link.
H.o.H. 10 cm hoop ik, anders moet de installateur de slangen al in 2 lagen gaan leggen :+

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

flippy schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:06:
[...]

zet die temperatuur eens op 40 om te beginnen en de pompsnelheid op zijn hoogst. dan simuleer je een warmtepomp een beetje.
Ok, ja het gaat de komende nachten rond het 0punt komen. Ik zal de temperatuur eens verlagen vanaf vandaag. Ik zal dan even moeten zoeken hoe ik de pompsnelheid verander... is dat nodig om goed te testen?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Andrehj schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:10:
[...]

Bij de huidige buitentemperaturen (het is hier 10 graden) moet je met 30°C water je keet wel warm kunnen houden, anders wordt het bij -10 natuurlijk niks.
55°C is geen WP-temperatuur!
Nee, 55 graden had ik altijd al. Maar 30 graden is toch ook geen WP temperatuur, toch?

geerttttt schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:49:
Nee, 55 graden had ik altijd al. Maar 30 graden is toch ook geen WP temperatuur, toch?
Zeker wel. Hier staat ie zelfs vast op 25 graden. Als richtlijn moet je er bij een WP vanuit gaan dat je bij 0°C met 35°C water je huis warm kunt houden. Dan moet je bij 10°C wel ongeveer met 30°C water je huis kunnen verwarmen.
Kijk anders even naar de grafiek onderaan deze post:
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Daarin zie je dat bijna alle deelnemers bij 2°C hun watertemperatuur op 35°C of lager hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 24-02-2022 10:17 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
Is er iemand hier die misschien zekerheid kan verschaffen op onderstaande vraag:
CurlyMo schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:15:
Sinds april 2021 zijn de nieuwste geluidseisen voor WP's ingegaan. Mijne staat er al langer. Maar wat zeggen de regels over het vervangen van de WP. Moet ik dan wel aan de nieuwe regels voldoen (wat ik nu al niet doe)?
@PentaClover Dacht van wel @Sturmer93 pas in tweede instantie waarschijnlijk wel. Zijn er mensen die dit met enige zekerheid weten?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• BarryH
Foutje

[ Voor 96% gewijzigd door BarryH op 24-02-2022 09:27 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@geerttttt de temperatuur test doe je op basis van dag gemiddelde temperatuur.
En dan meerdere dagen achter elkaar.
Bij mij heeft de 2e koude dag meer warmte vraag dan de 1e.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAILtKpU4Om4rJXRt7V1OVBEueE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FsjVLon70okyXpw8YmNvsIxL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door BarryH op 24-02-2022 10:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:58:
[...]

Zeker wel. Hier staat ie zelfs vast op 25 graden. Als richtlijn moet je er bij een WP vanuit gaan dat je bij 0°C met 35°C water je huis warm kunt houden. Dan moet je bij 10°C wel ongeveer met 30°C water je huis kunnen verwarmen.
Kijk anders even naar de grafiek onderaan deze post:
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Daarin zie je dat bijna alle deelnemers bij 2°C hun watertemperatuur op 35°C of lager hebben.
niet vergeten dat die temperaturen een doel zijn, niet een verplichting. als je in fases wilt werken kan je rustig beginnen met hogere temperaturen. als je eenmaal een warmtepomp hebt kan je gericht te werk gaan om de temperatuur te verlagen.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:21:
Is er iemand hier die misschien zekerheid kan verschaffen op onderstaande vraag:

[...]

@PentaClover Dacht van wel @Sturmer93 pas in tweede instantie waarschijnlijk wel. Zijn er mensen die dit met enige zekerheid weten?
Het betreft geluidseisen gesteld aan (nieuw te plaatsen) buiten opgestelde installaties voor warmte- of koude opwekking). Dan lijkt vervanging (= nieuwe installatie) en verplaatsing (= nieuwe plaatsing) ook onder de nieuwe eis te vallen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• flippy
  • Niet online

flippy

ArjoK schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Het betreft geluidseisen gesteld aan (nieuw te plaatsen) buiten opgestelde installaties voor warmte- of koude opwekking). Dan lijkt vervanging (= nieuwe installatie) en verplaatsing (= nieuwe plaatsing) ook onder de nieuwe eis te vallen.
het is zelfde als iets vervangen/repareren aan een meterkast. je moet dan direct voldoen aan alle huidige eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:51

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

flippy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:37:
[...]

niet vergeten dat die temperaturen een doel zijn, niet een verplichting. als je in fases wilt werken kan je rustig beginnen met hogere temperaturen. als je eenmaal een warmtepomp hebt kan je gericht te werk gaan om de temperatuur te verlagen.
Hier kan ik over mee praten, in 2017 met 2 convectorputten ( deze uitgebreid door er gewoon meer dan het dubbele aan vermogen in te leggen) Daar tussen in beide convectorputten 9 zelfbouw DBE tussen gelegd.
Pas in 2020 vloerverwarming en wandverwarming aan gelegd op de beneden verdieping.
Wat we bespaard hadden konden we mooi in de verbouwing stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Leudal schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:12:
[...]

Hier kan ik over mee praten, in 2017 met 2 convectorputten ( deze uitgebreid door er gewoon meer dan het dubbele aan vermogen in te leggen) Daar tussen in beide convectorputten 9 zelfbouw DBE tussen gelegd.
Pas in 2020 vloerverwarming en wandverwarming aan gelegd op de beneden verdieping.
Wat we bespaard hadden konden we mooi in de verbouwing stoppen.
Dat dus ja.

Eerst de ziekmakende (dure) tumor in de bezemkast wegsnijden, dan pas beginnen met revalidatie. ;)

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 08:25
flippy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:47:
[...]

het is zelfde als iets vervangen/repareren aan een meterkast. je moet dan direct voldoen aan alle huidige eisen.
Dat moet echt niet altijd hoor... Er zijn genoeg situaties waarbij de bestaande groepenkast (ik neem aan dat je die bedoeld ipv meterkast) gewoon mag laten zitten/aanpassen.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:51

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

flippy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:16:
[...]

Dat dus ja.

Eerst de ziekmakende (dure) tumor in de bezemkast wegsnijden, dan pas beginnen met revalidatie. ;)
Beetje vooruit kijken, je kan iets zien aankomen. Heerlijk van het gas verlost, is ook nog veiliger!
Ik ga op het noord/westen nog een flinke schoorsteen verwijderen, met de huidige terugleververgoedingen moet dat dak nog vol! _/-\o_

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:12
pliet schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:55:
[...]

Klopt wil ook de Ace maar die is nog niet leverbaar, en wanneer wel is nog niet bekend. Dus vandaar de keuze voor de oude. Voordeel van de oude Mercuria is meer vermogen bij -10 en de electrische backups verwarming is 2kW en een 4kW element. Ik heb 7,6 kW nodig bij-10. Dat haalt de oude Mercuria maar de nieuwe Mercuria Ace niet. Maar die paar 100 Watt die ik dan tekort kom daar lig ik niet wakker van. De Ace heeft 2x 3kW elementen. Dus de oude heeft 3 standen 2, 4 en 6kW de nieuwe 2 standen 3 en 6kW. Gisteren van mijn installateur gehoord dat de levertijd van de oude Mercuria naar November gaat. Dus levertijden zijn niet meer normaal. Nu naar een Alternatief aan het kijken een Vaillant Arotherm split VWL 75/5. SWW ga ik met een 80 liter E boiler van daalderop doen. Wil ik overdag opladen met het overschot aan zonne-energie. Dus ik heb weer wat uitzoeken week te doen voor een andere WP.
Bij mijn ouders is sinds gisteren een Mercuria ACE 6kw geplaatst, de installateur mocht er slechts 1 afnemen bij remeha. Ze zijn dus wel leverbaar maar ERG schaars...
Ze hebben wel de Hybride variant waar de ketel de backup is (niet dat het nodig is want ze hebben meer vermogen dan nodig).

Aanvankelijk zouden ze de ELGA Ace 6kw krijgen maar deze was pas in november leverbaar dus dit was het alternatief.

Wat een bakbeest joh die mercuria...

[ Voor 10% gewijzigd door Daannn1987 op 24-02-2022 11:29 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:54
Ik heb zelf op zoek naar een 8Kw - 10Kw Lucht-water warmtepomp. Wat is de goedkoopste manier om deze aan te schaffen? Buitenland? Mijn voorkeur gaat uit naar Mitsubishi met een ingebouwde buffervat. Wat is op dit moment een goed product (prijs/kwaliteit) en is makkelijk te importeren? En hoe kan ik op een makkelijke wijze toch de subsidie krijgen?
Reiziger88 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:04:
Ik heb zelf op zoek naar een 8Kw - 10Kw Lucht-water warmtepomp. Wat is de goedkoopste manier om deze aan te schaffen? Buitenland? Mijn voorkeur gaat uit naar Mitsubishi met een ingebouwde buffervat. Wat is op dit moment een goed product (prijs/kwaliteit) en is makkelijk te importeren? En hoe kan ik op een makkelijke wijze toch de subsidie krijgen?
Even dit topic teruglezen. Al je vragen zijn dan al meermaals beantwoord. Overigens zijn er voor zover ik weet geen warmtepompen met ingebouwde buffervaten. Wel zijn er veel binnenunits met ingebouwde SWW-vaten (voor je warmwatervoorziening dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
@Andrehj vaak heb je het goed als je zo'n harde uitspraak doet, maar nu mag ik je een keertje corrigeren ;).

Er zijn wel degelijk binnenunits met ingebouwd buffervat. Tenminste ik weet er 1, en misschien dat er dan nog wel meer zijn.
De Nibe VVM 500

Pagina 16 in de installateurs handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXQ5WBMRIfUs3-jC5slv0GwmlrE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D8mCJxLy537xxH1gsoYjlPGU.png?f=user_large
https://www.nibe.eu/assets/documents/28904/431227-11.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door format5 op 24-02-2022 15:32 ]

format5 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:32:
@Andrehj vaak heb je het goed als je zo'n harde uitspraak doet, maar nu mag ik je een keertje corrigeren ;).

Er zijn wel degelijk binnenunits met ingebouwd buffervat. Tenminste ik weet er 1, en misschien dat er dan nog wel meer zijn.
De Nibe VVM 500

Pagina 16 in de installateurs handleiding:
[Afbeelding]
https://www.nibe.eu/assets/documents/28904/431227-11.pdf
Ik ken Nibe niet, dus het zou kunnen dat je gelijk hebt, maar als je de PDF waar jij naar linkt bekijkt, dan lijkt er maar 1 vat in te zitten, en dat lijkt een soort van hygieneboiler waarmee zowel het SWW als het verwarmingswater wordt opgewarmd. Bijzondere constructie, en zeker niet representatief voor de rest van de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Even een reply in het juiste topic:
mv_ak schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:42:
[...]

De prijs van die VAILLANT AROTHERM PLUS VWL 75/6 WARMTEPOMP valt inderdaad wel mee voor een HT? warmtepomp.

Er wordt wel gewaarschuwd dat bij een retourtemp van 65 graden de COP terug loopt. In de praktijk heb je de 65 graden alleen nodig in de wintermaanden, en dan loopt bij lagere temperaturen de COP sowiezo al terug. Maar hoever?

Om de lagere COP alsnog in de wintermaanden te verhogen naar COP 5 door een lagere retourtemperatuur kun je later eventueel nog investeren op basis van een nieuwe berekening in mogelijke aanpassingen aan radiatoren etc maar het grote voordeel in mijn ogen is dat dit niet per se hoeft!

Ik zoek eigenlijk een excel sheet op basis van een model waarbij de COP varieert met de buitentemperatuur en een gekozen curve wat de WP levert tegen de afgifte temperatuur (65-55-45-35). Dan zou je zelf een berekening kunnen maken wat het gunstigs is.
Hier een tabel van Mitsubishi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/dVHCtSDnasjVuQqndmCO5aAR.jpg
Het rendement van een Vaillant zal vergelijkbaar zijn. Temperaturen boven de 55 graden zijn voor een WP not done. En retourtemperaturen van dat soort waardes al helemaal niet.
Die temperaturen moeten gewoon zo laag mogelijk liggen voor een fatsoenlijk rendement. Denk aan 25 à 35°C.

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:54
Andrehj schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:26:
[...]

Even dit topic teruglezen. Al je vragen zijn dan al meermaals beantwoord. Overigens zijn er voor zover ik weet geen warmtepompen met ingebouwde buffervaten. Wel zijn er veel binnenunits met ingebouwde SWW-vaten (voor je warmwatervoorziening dus).
Ik bedoelde inderaad SWW-vat. Ik zie allerlei zaken voorbij komen. Ik zal de topics (voorgaande delen lezen), maar soms is het lastig om hieruit een product/website plek te vinden.

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
[...]

Hoi Leon!

Hier op het forum zijn diverse methoden langsgekomen, zoals de "koevlaas formule" en je CV laag instellen om te proberen

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:15
Temperaturen boven de 55 graden zijn voor een WP not done. En retourtemperaturen van dat soort waardes al helemaal niet.
Die temperaturen moeten gewoon zo laag mogelijk liggen voor een fatsoenlijk rendement. Denk aan 25 à 35°C.
Dan moeten de fabrikanten maar met een oplossing komen voor bestaande bouw. De behoefte is groot. Elk land met gasgestookte huishoudens in landen met in de winter temperaturen rond het vriespunt wil graag een betaalbare (5-6000,- euro) warmteinstallatie die energiezuinig is èn een retourtemperatuur heeft van ca 60-65 graden, toch?
Zolang dat er niet is wachten we maar even of toch maar een gas gestookte CV ter vervanging...

[ Voor 7% gewijzigd door mv_ak op 24-02-2022 15:59 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
mv_ak schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:58:
[...]

Dan moeten de fabrikanten maar met een oplossing komen voor bestaande bouw. De behoefte is groot. Elk land met gasgestookte huishoudens in landen met in de winter temperaturen rond het vriespunt wil graag een betaalbare (5-6000,- euro) warmteinstallatie die energiezuinig is èn een retourtemperatuur heeft van ca 60-65 graden, toch?
Zolang dat er niet is wachten we maar even of toch maar een gas gestookte CV ter vervanging...
Dan kun je nog lang wachten. "De fabrikanten" hebben ook allemaal te maken met dezelfde natuurkunde. Op dit moment zit er niks concreets in de pijplijn. (Dus een apparaat wat elektrisch je huis kan verwarmen met een sCOP van >4 bij een retourwatertemperatuur van >60°C).
Je kunt dus twee dingen doen:
  1. Gewoon op gas door blijven stoken en wachten tot de gemeente met een (veel te duur) warmtenet komt of
  2. je huis isoleren en/of je afgiftesysteem aanpassen zodat je met warmtepompvriendelijke watertemperaturen met een warmtepomp je huis kunt verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 24-02-2022 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
mv_ak schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:58:
[...]

Wanneer je wat oudere huizen na-isoleert, wat altijd een goede investering is, zit je met het afgifte systeem wat berekend is op een slecht geïsoleerd huis al gouw in de buurt van wat met een WP fatsoenlijk te maken is. (Even los van het feit dat je geen COP koning gaat worden)

De echt oudere huizen, en relatief nieuwe huizen hebben wat meer aanpassing nodig aan het afgifte systeem.

Dat men denkt dat het een kwestie is van ketel van de muur trekken en WP ophangen, wil niet zeggen dat dat een goed idee is. Zelfs als er systemen zijn die daar mee adverteren.

Een electrische CV ketel werkt altijd,kost niet veel meer dan een gasketel. Voldoet verder wel aan al je eisen, alleen onder de streep is het in verbruik duurder.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Andrehj schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:42:
[...]

Ik ken Nibe niet, dus het zou kunnen dat je gelijk hebt, maar als je de PDF waar jij naar linkt bekijkt, dan lijkt er maar 1 vat in te zitten, en dat lijkt een soort van hygieneboiler waarmee zowel het SWW als het verwarmingswater wordt opgewarmd. Bijzondere constructie, en zeker niet representatief voor de rest van de markt.
In deze opzet is het inderdaad een (bijna) alles in 1 vat.
Dergelijke schema's heb ik wel vaker voorbij zien komen (met name dan waarin onderin het vat de CV lus zit en bovenin het SWW), echter nog niemand gezien die de combi zou willen (ik zelf trouwens ook niet).
En juist omdat het een combi vat is wil je wel met een hygiene spiraal werken. CV water lijkt me niet het meest gezond O-)

Het was puur om aan te geven dat zo nu en dan er ook dingen wel eens anders/nieuw kunnen zijn ;)

Toevoeging:
Zal een leuke combi zijn om toe te passen icm koelen!

[ Voor 14% gewijzigd door format5 op 24-02-2022 16:10 ]

• mv_ak
BertusB404 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:05:
[...]

Wanneer je wat oudere huizen na-isoleert, wat altijd een goede investering is, zit je met het afgifte systeem wat berekend is op een slecht geïsoleerd huis al gouw in de buurt van wat met een WP fatsoenlijk te maken is. (Even los van het feit dat je geen COP koning gaat worden)
Als ik het goed begrijp gaat dan wel je effectieve COP (bedoel eigenlijk de totale effectiviteit dus WP + afgiftesysteem) omlaag van 5 > naar bv 2? Terwijl gas iets van 3x efficienter is als een electrische CV (1Kwh=1Kwh, COP=1). Dan is een gasgestookte CV mogelijk gelijk of iets voordeliger...zeker als je na-isoleert voor een eerlijke vergelijking.
Een electrische CV ketel werkt altijd,kost niet veel meer dan een gasketel. Voldoet verder wel aan al je eisen, alleen onder de streep is het in verbruik duurder.
Dat klopt, ik begreep 3x hogere variabele kosten dan gas.

• BarryH
@mv_ak nee hoor, cop effectief is bijna altijd beter dan 3 (zie ook de meetresultaten in de OP). Vaak zelfs ~4.
Alleen op het moment dat het -10 is buiten (Dus bijna nooit) heb je die 50-55 graden wellicht nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

LeonTebbens schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:55:
[...]

Hier op het forum zijn diverse methoden langsgekomen, zoals de "koevlaas formule" en je CV laag instellen om te proberen
Ik heb zojuist de CV aanvoertemp aangepast naar 35 graden. Vannacht komt de temp rond het vriespunt dus ben benieuwd vandaag en morgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@geerttttt Nogmaals: het gaat om daggemiddelde temperatuur...

• BarryH
Iemand ervaring met de hydrotop (https://www.hydrotopworks...HT-7000-v1.1-1-6-2021.pdf)?

Zit die goed in elkaar qua luchtcirculatie voorkomen en geluidsdemping?

• flippy
  • Niet online

flippy

BarryH schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:06:
Iemand ervaring met de hydrotop (https://www.hydrotopworks...HT-7000-v1.1-1-6-2021.pdf)?
welke demping? 45 decibel. dat is niet veel beter dan er buiten naast staan zonder omkasting. alleen hoor je het dan door je hele trapgat naar beneden....

nog afgezien dat je hele dak staat te resoneren.... :F

ik zie ook niet in hoe dit geen flinke impact heeft op de capaciteit van de fan om voldoende volume door de verdamper te krijgen...

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 24-02-2022 23:26 ]

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024

Waar haalt dat ding z’n lucht vandaan? Ik neem aan niet van binnen, maar met zo’n klein oppervlakte aan roosters blijft er buiten ook niet veel over… kan me niet voorstellen dat dit geen enorme obstructie gaat zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
geerttttt schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:09:
[...]

Ik heb zojuist de CV aanvoertemp aangepast naar 35 graden. Vannacht komt de temp rond het vriespunt dus ben benieuwd vandaag en morgen...
Even twee dagen meten gaat je niet echt helpen ben ik bang. Je huis houdt voldoende warmte vast om een eventueel gebrek aan capaciteit op te vangen. Daarbij kun je overdag de zon nog op de ramen hebben die voor extra opwarming zorgt.

Als je wilt weten of 35 graden genoeg is, moet je eigenlijk een heel seizoen met die temperatuur stoken en dan meten wat het gasverbruik per dag is (dat kun je opvragen uit de slimme meter of via de site van de leverancier) en dat afzetten tegen de gemiddelde buitentemperatuur per dag. Dat krijg je zo'n plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BaAFlJJzavHM_gE6nU24QCNJ58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FZAnp342vGNfDEV21BdeLXtm.png?f=fotoalbum_large

Elk puntje is een dag, rood is inclusief warm water, roze exclusief. De x-as is de buitentemperatuur. De lineaire trendlijnen geven aan dat voor mij een vermogen van 6.2 kW bij -10 genoeg is voor verwarming en een vermogen van 7 kW voor verwarming inclusief warm water.

Dit plaatje is gemaakt door de CV het hele seizoen (tot nu toe, maar ik heb er ook een van vorige winter) op een aanvoer van 35 graden te houden en de thermostaten in huis op een constante gewenste temperatuur (21 in de woonkamer, 20 in de hal, 19 in de slaapkamers, 22 in de badkamer).

Je ziet dat er behoorlijk verschil kan zitten tussen twee dagen met dezelfde buitentemperatuur. Dat komt voornamelijk door de zon en de wind. Harde wind zonder zon betekent dat er meer gestookt moet worden dan wanneer de zon, ondanks de kou, op de ramen staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 25-02-2022 08:58 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Andrehj schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:48:
Even een reply in het juiste topic:

[...]

Hier een tabel van Mitsubishi:
[Afbeelding]
Het rendement van een Vaillant zal vergelijkbaar zijn. Temperaturen boven de 55 graden zijn voor een WP not done. En retourtemperaturen van dat soort waardes al helemaal niet.
Vaillant gaat vooral langer door (55 graden @6 kW bij -15 voor een 7.5 kW nominaal unit).
Cop is dan, positief gebracht, ruim boven de 1 :)
Dat maakt het makkelijker om monovalent te draaien op plekken waar het echt koud kan worden (Achterhoek?) omdat dat het verschil kan zijn tussen een 3kW elementje en een krachtgroep met bijpassende 3x35A aansluiting, maar tijdens een winter als deze mag je dat niet nodig hebben inderdaad.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01

Ja, daar zijn diverse posts over geschreven.
Gebruik de zoekfunctie in het huidige en eerdere topics:
https://gathering.tweaker...message/70504532#70504532

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Blihi schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:01:
[...]

Even twee dagen meten gaat je niet echt helpen ben ik bang. Je huis houdt voldoende warmte vast om een eventueel gebrek aan capaciteit op te vangen. Daarbij kun je overdag de zon nog op de ramen hebben die voor extra opwarming zorgt.

Als je wilt weten of 35 graden genoeg is, moet je eigenlijk een heel seizoen met die temperatuur stoken en dan meten wat het gasverbruik per dag is (dat kun je opvragen uit de slimme meter of via de site van de leverancier) en dat afzetten tegen de gemiddelde buitentemperatuur per dag.
Tja, da tis mooie info, maar ik heb niet een heel seizoen de tijd om dat te meten, althans, liefst wil ik over een aantal weken wel graag een warmtepomp plaatsen, mits ik eruit kan komen.

Wat kan ik dan het beste wel doen om meer informatie te krijgen over mijn warmtevraag en of mijn huis geschikt is voor warmtepomp?

Wat mij opvalt na de verlaging van gisteravond, is dat de ketel om 2 uur snachts begonnen is met verwarmen (geen idee waarom, het schema staat ingesteld als volgt: 21:00 -> 20c | 02:00 -> 17c | 06:00 -> 20.5c), en om 6 uur s'ochtends was het nog steeds niet op temperatuur. Wellicht dat de thermostaat dacht dat gezien de lagere aanvoertemperatuur het slim was om op tijd te beginnen, en dat blijkt, want pas rond 7 uur was het daadwerkelijk ongeveer op temperatuur in huis. Boven was de temperatuur wel prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIPC7oC7nZMV_G5iTrBoyLH7dJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/foI7W6ixKkYUqO5iJwPux90B.png?f=fotoalbum_large

Dus kort gezegd, met een buitentemp van 0 graden en weinig wind lukt het met 35 graden aanvoer nog wel, maar kost hem wel moeite om de boel op temperatuur te houden. Daar moet bij vermeld worden dat het toevallig best warm was in huis vanaf het begin, zo'n 21.5c.

Voor mijn beeld, wat als het een keer -5 a -10 graden is en er is sterke wind en weinig zon... Dan zal in mijn geval 35 graden wellicht niet genoeg zijn om op dat moment de boel warm te houden, wat doet een warmtepomp installatie dan? Verhoogt die zelf de temperatuur van het water om toch op temperatuur te blijven? Of krijg je dan gewoon de situatie dat het niet op temperatuur komt in huis hoe hard de warmtepomp blijft pompen met 35 graden totdat je zelf met de hand de temperatuur verhoogt?

[ Voor 7% gewijzigd door geerttttt op 25-02-2022 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
geerttttt schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:01:
[...]

Tja, da tis mooie info, maar ik heb niet een heel seizoen de tijd om dat te meten, althans, liefst wil ik over een aantal weken wel graag een warmtepomp plaatsen, mits ik eruit kan komen.

Wat kan ik dan het beste wel doen om meer informatie te krijgen over mijn warmtevraag en of mijn huis geschikt is voor warmtepomp?

Wat mij opvalt na de verlaging van gisteravond, is dat de ketel om 2 uur snachts begonnen is met verwarmen (geen idee waarom, het schema staat ingesteld als volgt: 21:00 -> 20c | 02:00 -> 17c | 06:00 -> 20.5c), en om 6 uur s'ochtends was het nog steeds niet op temperatuur. Wellicht dat de thermostaat dacht dat gezien de lagere aanvoertemperatuur het slim was om op tijd te beginnen, en dat blijkt, want pas rond 7 uur was het daadwerkelijk ongeveer op temperatuur in huis. Boven was de temperatuur wel prima.

[Afbeelding]

Dus kort gezegd, met een buitentemp van 0 graden en weinig wind lukt het met 35 graden aanvoer nog wel, maar kost hem wel moeite om de boel op temperatuur te houden. Daar moet bij vermeld worden dat het toevallig best warm was in huis vanaf het begin, zo'n 21.5c.

Voor mijn beeld, wat als het een keer -5 a -10 graden is en er is sterke wind en weinig zon... Dan zal in mijn geval 35 graden wellicht niet genoeg zijn om op dat moment de boel warm te houden, wat doet een warmtepomp installatie dan? Verhoogt die zelf de temperatuur van het water om toch op temperatuur te blijven? Of krijg je dan gewoon de situatie dat het niet op temperatuur komt in huis hoe hard de warmtepomp blijft pompen met 35 graden totdat je zelf met de hand de temperatuur verhoogt?
In zo'n geval zal je afgifte omhoog moeten, uitgaande van een juist bemeten warmtepomp met voldoende vermogen. De makkelijkste manier daarvoor is de aanvoertemperatuur verhogen, en dat kan met de stooklijn automatisch (wanneer deze juist is ingesteld)

Stel dat je warmtepomp te klein is bemeten en je afgifte wel voldoende is, zal de aanvoertemperatuur niet gehaald worden.
Als het andersom is, dus warmtepomp met voldoende vermogen, maar te weinig afgifte, zal de WP terugmoduleren ondanks dat de ruimte nog niet op temperatuur is.

[ Voor 6% gewijzigd door BertusB404 op 25-02-2022 10:08 ]

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Even een vraag, ik heb bijna meteen toen ik in dit huis kwam wonen een lucht/lucht-installatie laten hangen, dus ik heb geen historisch gasverbruik. De vorige bewoner stookte het altijd op tot 24 graden, inclusief de bovenverdieping dus dat is voor mij niet heel representatief. In hoeverre zou het verbruik van mijn LLWP representatief zijn?

Het gaat alleen om verwarmen van de benedenverdieping (ca. 100m3) middels een vloerverwarming en niet heel grote type 22 radiator, onder het raam aan de voorzijde. De woning is een tussenwoning uit de jaren 90 met een grote partij HR++ aan de achterzijde en een iets minder groot raam van dubbel glas aan de voorzijde. De bovenverdieping blijft lekker met LLWP, al is het maar omdat veel radiatoren daar type 10 zijn en er ook geen VV ligt.

Momenteel kan mijn ietwat onderbemeten LLWP op 90-95% van de dagen de benedenverdieping verwarmen (een 3,5kW binnenunit op een 5,2kW buitenunit). Waarschijnlijk zelfs meer als ik het niet teveel laat afkoelen op echte koude dagen. Nu zou ik het liefst een all-electric L/W-WP hebben die diezelfde taak zou kunnen overnemen. Op die paar echt koude dagen is het geen enkel probleem om de lucht/lucht bij te schakelen.

Lang verhaal kort: beneden heb ik nu een 3,5kW lucht/lucht-binnenunit hangen. Als ik deze taak wil laten overnemen door lucht/water, hoe moet ik dan in mijn sizing gaan zitten? Waarschijnlijk wel iets hoger dan 3,5 vanwege de iets grotere omzetverliezen en de iets hogere afgiftetemperatuur (ivm met de radiator). Maar hoe groot? Mijn verbruik voor verwarming beneden ligt op de afgelopen 3-5 stookmaanden rond de 200kWh per maand. De SCOP is 5, maar de actuele COP in die maanden (die zal wel wat lager liggen) of het daadwerkelijk afgegeven vermogen kan ik niet uitlezen helaas. Wat zouden jullie zeggen? 5kW?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Vraagje, reageert zo’n warmtepomp een beetje snel met zijn afgifte? Nu bespaar ik door sensoren die bij open binnenendeur bv direct de verwarming in die kamer afschakelt. Ook zo bij WP? Dus warmtevraag wordt beïnvloedt door de thermostaten die dicht gaan en de opentherm schakelt direct de gas-CV terug dus minder gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mv_ak schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:52:
Vraagje, reageert zo’n warmtepomp een beetje snel met zijn afgifte? Nu bespaar ik door sensoren die bij open binnenendeur bv direct de verwarming in die kamer afschakelt. Ook zo bij WP? Dus warmtevraag wordt beïnvloedt door de thermostaten die dicht gaan en de opentherm schakelt direct de gas-CV terug dus minder gasverbruik.
Nee niet bij een WP doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
@mv_ak je moet niet willen om je WP iedere keer bij een open deur af te laten schakelen. Qua slijtage is het niet gunstig om 'm om de haverklap te laten stoppen en starten.
Daarnaast stel je de WP zo af, dat 'ie qua vermogen je warmteverlies zo dicht mogelijk benadert. Dus juist met een deur open wil je 'm laten draaien, zodat het warmteverlies zoveel mogelijk wordt gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 17:40

Superbeagle

Always smile

[...]

Als je wilt weten of 35 graden genoeg is, moet je eigenlijk een heel seizoen met die temperatuur stoken en dan meten wat het gasverbruik per dag is (dat kun je opvragen uit de slimme meter of via de site van de leverancier) en dat afzetten tegen de gemiddelde buitentemperatuur per dag. Dat krijg je zo'n plaatje:

[Afbeelding]

Elk puntje is een dag, rood is inclusief warm water, roze exclusief. De x-as is de buitentemperatuur. De lineaire trendlijnen geven aan dat voor mij een vermogen van 6.2 kW bij -10 genoeg is voor verwarming en een vermogen van 7 kW voor verwarming inclusief warm water.

Dit plaatje is gemaakt door de CV het hele seizoen (tot nu toe, maar ik heb er ook een van vorige winter) op een aanvoer van 35 graden te houden en de thermostaten in huis op een constante gewenste temperatuur (21 in de woonkamer, 20 in de hal, 19 in de slaapkamers, 22 in de badkamer).

Je ziet dat er behoorlijk verschil kan zitten tussen twee dagen met dezelfde buitentemperatuur. Dat komt voornamelijk door de zon en de wind. Harde wind zonder zon betekent dat er meer gestookt moet worden dan wanneer de zon, ondanks de kou, op de ramen staat.
Interessant zo’n grafiek. In jouw geval zou je de afweging moeten maken of je wel een wp moet kiezen met voldoende vermogen tot -10° C.

Misschien is het interessanter om eentje te kiezen die tot 1 kW moduleert zonder te pendelen.(geen idee of die bestaan) Aangezien je (dit jaar) vaker in dat gebied zit.

Mocht het een keer streng vriezen dan kun je volstaan met bijverwarmen met een elektrische kachel. Maar dat is een keuze die je moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
Cranberry schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:01:
@mv_ak je moet niet willen om je WP iedere keer bij een open deur af te laten schakelen. Qua slijtage is het niet gunstig om 'm om de haverklap te laten stoppen en starten.
Daarnaast stel je de WP zo af, dat 'ie qua vermogen je warmteverlies zo dicht mogelijk benadert. Dus juist met een deur open wil je 'm laten draaien, zodat het warmteverlies zoveel mogelijk wordt gecompenseerd.
Denk niet dat zo bedoeld was, als ik het goed begrijp wordt de thermostaat in de betreffende kamer dicht geknepen. Dat zou geen problemen leveren met een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
@DeltaT Nu ik het bericht van @mv_ak nogmaals lees, denk ik idd ook dat dat bedoeld werd. Lezen blijft lastig ;)
Omdat uit het bericht niet duidelijk wordt hoeveel afgifte er nog is als de kamer 'dicht staat', is het lastig te beoordelen wat de impact is. Als er nl. te weinig afgifte is, zal de WP alsnog af gaan slaan.

Theoretisch kan het zijn dat de WP net iets lager in vermogen kan draaien, maar dat wordt dan later weer tenietgedaan doordat weer harder moet gaan draaien om verloren warmte weer te compenseren.
Qua comfort zou het ook niet mijn voorkeur hebben.

Wat betreft regelingen geldt wat mij betreft: houdt het zo simpel mogelijk. Zeker het beïnvloeden a.g.v. het openen van een deur is m.i. ten zeerste af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Cranberry schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:05:
@DeltaT Nu ik het bericht van @mv_ak nogmaals lees, denk ik idd ook dat dat bedoeld werd. Lezen blijft lastig ;)
Omdat uit het bericht niet duidelijk wordt hoeveel afgifte er nog is als de kamer 'dicht staat', is het lastig te beoordelen wat de impact is. Als er nl. te weinig afgifte is, zal de WP alsnog af gaan slaan.

Theoretisch kan het zijn dat de WP net iets lager in vermogen kan draaien, maar dat wordt dan later weer tenietgedaan doordat weer harder moet gaan draaien om verloren warmte weer te compenseren.
Qua comfort zou het ook niet mijn voorkeur hebben.

Wat betreft regelingen geldt wat mij betreft: houdt het zo simpel mogelijk. Zeker het beïnvloeden a.g.v. het openen van een deur is m.i. ten zeerste af te raden.
Mijn (Home Assistant) thermostaat heeft een check dat de temperatuur minimaal 5 minuten onder de schakeltemperatuur moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 21:25
[...]
Zou je op basis van je grafiek een derde as erbij willen zetten. Een grafiek met windsnelheid en een grafiek met de zonintensiteit of aantal uren zonneschijn van het dichtsbijzijnde weerstation of als je een eigen zonnemeter hebt die waarde erbij zetten. Lijkt me interessant om te zien hoe je grafieken dan lopen.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Wie heeft er hier ervaring met een ventilatielucht/water warmtepomp? Ik heb vooral mijn oog op de Nibe F730, maar ervaringen met ventilatielucht in het algemeen ben ik erg benieuwd naar.

Ik verwarm momenteel met een L/L warmtepomp in de woonkamer, maar koken en douchen gebeurt nog op gas. De wens bestaat om het laatste beetje gasverbruik ook op te lossen en dan de gasaansluiting de deur uit te bonjouren. Tegelijkertijd wil ik het CV circuit wel behouden en wil ik de radiatoren kunnen gebruiken om te verwarmen wanneer nodig. In verband met een gebrek aan ruimte en eventuele herrie (rijtjeshuis) is (nog) een buitenunit in de achtertuin gewoon geen optie. Ik heb oplossingen gezien voor montage op het dak (erg mooi), maar dat is uiteraard erg ingrijpend en veel duurder.

Dus ik kwam uit bij de ventilatielucht/water warmtepomp, en aangezien zowel de CV en de mechanische ventilatiebox op de lijst staan om sowieso vervangen te worden, leek zo'n warmtepomp een logische keus. Maar ik zit met een paar vragen waar ik niet echt antwoorden op kan vinden.

1. Hoe zit het met geluid? De hele warmtepomp staat immers binnen, en ik heb een open trap naar de zolder. Hoe erg hoor je het systeem als deze in bedrijf is?

2. Boilerinhoud. De Nibe die ik op het oog heb, heeft een vat voor 180 liter warm water op 40 graden. Dat lijkt me erg weinig capaciteit, en daarbij ook nog eens een erg lage temperatuur voor warm kraanwater (ik ken mensen die warmer douchen). Hoe groot zou een boilervat minimaal moeten zijn voor een twee persoons huishouden, en hoe lang duurt het bij zo'n systeem voor er weer warm water is als hij leeg is?

3. Houdt zo'n systeem zich staande in een strenge winter? Ik begrijp het principe van een ventilatielucht/water warmtepomp in de basis, maar het ding kan natuurlijk niet meer warmte produceren dan er al in de woning aanwezig is (toch? :$ ) Warmteverlies lijkt me een probleem als het buiten kouder is dan de uitblaas temperatuur van de warmtepomp?

Al met al, wegen de voordelen van zo'n compact en makkelijk te installeren systeem op tegen de prestaties van een echte warmtepomp en een groot gat in mijn dak? Voor/nadelen? Ervaringen? Ik ben erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

probleem is dat die warmte die je in je boiler wilt doen ergens vandaan moet komen. dus nu uit je al bestaande L/L unit. das niet bijster efficient. immers verplaats je het "probleem" alleen maar.

als geluid een issue is kan je beste een split boiler ophangen. die maakt evenveel/minder herrie dan je bestaande airco en laat je ook doorgaans alleen overdag draaien. kijk maar eens naar een calypso split. die zijn goed te krijgen en krijg je ook 800 euro subsidie op en zit je niet in de kou als je boiler opgewarmd moet worden. zulke units gaan ook gewoon door tot -10 dus dat is geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 25-02-2022 15:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Wimhaw schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:31:
[...]

Zou je op basis van je grafiek een derde as erbij willen zetten. Een grafiek met windsnelheid en een grafiek met de zonintensiteit of aantal uren zonneschijn van het dichtsbijzijnde weerstation of als je een eigen zonnemeter hebt die waarde erbij zetten. Lijkt me interessant om te zien hoe je grafieken dan lopen.
Zoninstraling heb ik wel, althans, de opbrengst van de zonnepanelen, wat daar een goede maat voor is. Windsnelheid heb ik niet zo direct voorhanden, die zou ik dan inderdaad uit het dichtstbijzijnde weerstation moeten halen.

Onderstaand plaatje is het gemiddelde opgewekte vermogen per dag, met de grootte van de bubbles de opwekking van de PV panelen. Wat dus opvalt is dat van links naar rechts de bubbles groter worden (op warme dagen is er meer opwek). Ook liggen er meer grote bubbles onder de lijn dan boven, dat zijn dus de dagen dat de zon duidelijk op de gevel stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_IYRibx-2sZfdYP-VMlcPpSpYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/07GNuxI93WlMpaVPnCqEdzdf.png?f=fotoalbum_large

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Blihi Mijn huis heeft nogal wat massatraagheid. de 2e koude dag heb ik meer warmte nodig dan de 1e en op de 1e dag dat het weer warm(er) is heb ik ook nog een hoog verbruik. Wellicht speelt dit bij jou ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 10:47

ReLight

echo("What Now ? !")

geerttttt schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:01:
[...]

Een warmteverlies berekening laten maken (ook wel transitie berekening genoemd.
Die maakt op basis van je huis bouw, jaar en details zoals gegevens uit epl en NEN normen wat er nodig is bij - 10C.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
BarryH schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:03:
@Blihi Mijn huis heeft nogal wat massatraagheid. de 2e koude dag heb ik meer warmte nodig dan de 1e en op de 1e dag dat het weer warm(er) is heb ik ook nog een hoog verbruik. Wellicht speelt dit bij jou ook?
Zeker. Daarom liggen de punten niet strak op een lijn en daarom verzamel ik deze data over 3 stookseizoenen. Op zijn vroegst
gaat de cv ketel er daarna uit. Eerder niet. Mijn gasprijs staat ook nog vast tot de zomer van 2023. Dat helpt.

Tegen die tijd weet ik wel wat er nodig is qua vermogen (deze plaatjes zijn gemaakt met data op 30 seconde resolutie en ik heb nog veel meer parameters, zoals leidingtemperaturen en ketelmetingen op dezelfde resolutie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ReLight schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:36:
[...]

Een warmteverlies berekening laten maken (ook wel transitie berekening genoemd.
Die maakt op basis van je huis bouw, jaar en details zoals gegevens uit epl en NEN normen wat er nodig is bij - 10C.
Die komen bij mij op net iets meer vermogen uit bij -10 dan mijn eigen trendlijnen, maar ze zitten er niet ver naast. Met name de zoninstraling levert mij behoorlijk wat warmte op, meer dan waar die berekening vanuit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

TF

bla bla

Ik begin steeds meer te begrijpen van mijn warmtepomp. Ik heb onderhand een KWH meter op zowel de 3fase warmtepomp als de 1 fase boilervat. Hiermee probeer ik een duidelijk inzicht te krijgen van het verbruik en het patroon van het verbruik.
(tijdens werking verwarmingskring verbruikt de pomp momenteel 2,6 KWh en dit voelt aan als hoog)

Er is echter iets wat ik nog niet helemaal begrijp en dat is de werking van het SWW boilervat.

Ik heb een 500 liter vat dat op ongeveer 55-60 graden verwarmd is. Dit water gaat terug op temperatuur gebracht worden 's middag tussen 15-18 en 's nachts tussen 3-6. Met andere woorden; de 55 graden zal in die tijdsloten bereikt worden en daarbuiten is een "verlaagd regime" actief op 40 graden. Indien in de verlaagde periode de temperatuur meer dan 7 graden onder de minimale (40) waarde zakt zal de warmtepomp ingrijpen en direct beginnen met verwarmen.

Het elektrische element op het SWW vat zie ik maar sporadisch een half uurtje gebruikt worden (eens per week, willekeurige dagen).

Vraag:

Ik merk dat tijdens het verbruik van het SWW de gemeten temperatuur in het vat snel omlaag gaat. Zo snel we SWW gebruiken word er aan de onderkant van het vat (ijs) koud water aangevoerd.

Ergens vind ik dit niet logisch. Want koud water aanvoeren heeft direct invloed op de temperatuur. Waarom geen warm(er) water aanvoeren?

Of, en zo dacht ik altijd dat het werkte, helemaal niet het water aanvullen maar gewoon het water verbruiken in het vat. en op de intervallen van SWW bereiding dit weer laten aanvullen.
Dit is overigens alleen mogelijk als het gehele vat eenzelfde temperatuur heeft en niet enkel de bovenste laag.

Ik gok dat ik momenteel 45 minuten warm water op 37 graden kan gebruiken.(normale douchekop) na die tijd begint het direct voelbaar lauw te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door TF op 25-02-2022 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 21:32
TF schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:39:
Ik begin steeds meer te begrijpen van mijn warmtepomp. Ik heb onderhand een KWH meter op zowel de 3fase warmtepomp als de 1 fase boilervat. Hiermee probeer ik een duidelijk inzicht te krijgen van het verbruik en het patroon van het verbruik.
(tijdens werking verwarmingskring verbruikt de pomp momenteel 2,6 KWh en dit voelt aan als hoog)

Er is echter iets wat ik nog niet helemaal begrijp en dat is de werking van het SWW boilervat.

Ik heb een 500 liter vat dat op ongeveer 55-60 graden verwarmd is. Dit water gaat terug op temperatuur gebracht worden 's middag tussen 15-18 en 's nachts tussen 3-6. Met andere woorden; de 55 graden zal in die tijdsloten bereikt worden en daarbuiten is een "verlaagd regime" actief op 40 graden. Indien in de verlaagde periode de temperatuur meer dan 7 graden onder de minimale (40) waarde zakt zal de warmtepomp ingrijpen en direct beginnen met verwarmen.

Het elektrische element op het SWW vat zie ik maar sporadisch een half uurtje gebruikt worden (eens per week, willekeurige dagen).

Vraag:

Ik merk dat tijdens het verbruik van het SWW de gemeten temperatuur in het vat snel omlaag gaat. Zo snel we SWW gebruiken word er aan de onderkant van het vat (ijs) koud water aangevoerd.

Ergens vind ik dit niet logisch. Want koud water aanvoeren heeft direct invloed op de temperatuur. Waarom geen warm(er) water aanvoeren?

Of, en zo dacht ik altijd dat het werkte, helemaal niet het water aanvullen maar gewoon het water verbruiken in het vat. en op de intervallen van SWW bereiding dit weer laten aanvullen.
Dit is overigens alleen mogelijk als het gehele vat eenzelfde temperatuur heeft en niet enkel de bovenste laag.

Ik gok dat ik momenteel 45 minuten warm water op 37 graden kan gebruiken.(normale douchekop) na die tijd begint het direct voelbaar lauw te worden.
Ga jezelf maar inlezen over gelaagdheid in de boiler.
Doordat warm water lichter is, blijft het van boven als je van onder koud water toevoegt.
Afhankelijk van je positie van de temperatuurmeter ga je opwarmen.
Soms is het beter die niet in de top te steken maar halverwege. Dan heb je de bovenkant nog om een warme douche te hebben. Als je wacht tot de top koud is, heb je ook koude douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:10

Vraag:

Ik gok dat je temperatuur sensor onderin zit. Plaats deze op 2/3 van je vat (oftewel bovenin).

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Nu online

TF

bla bla

Dapdodo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:48:
[...]

Ga jezelf maar inlezen over gelaagdheid in de boiler.
Doordat warm water lichter is, blijft het van boven als je van onder koud water toevoegt.
Afhankelijk van je positie van de temperatuurmeter ga je opwarmen.
Soms is het beter die niet in de top te steken maar halverwege. Dan heb je de bovenkant nog om een warme douche te hebben. Als je wacht tot de top koud is, heb je ook koude douche.
Dank. Ik was dit artikel aan het lezen. Wel een ander type boiler https://boiler-weetjes.nl/boilers/warmtepompboiler/
Soms is het beter die niet in de top te steken maar halverwege
Mijn temperatuursensor zit inderdaad in de top van de boiler. Er is nog een positie waar er gemeten kan worden.
Ik kan de sensor eenvoudig verplaatsen. Maar ik wil eerst goed begrijpen wat de impact daarvan is en of het bijdraagt aan het comfort. 45 minuten lijkt voldoende maar met 4 opgroeiende (en ook al tieners) in huis kan het nog wel eens een probleem gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Het probleem is zelfs nog iets meer elementair dan gedacht: je moet begrijpen, dat je niet alleen maar warm water kunt aftappen, zonder dat koud water wordt toegevoegd onderin de boiler.
De waterdruk van het warme water is daardoor gelijk aan het koude water; wat jij verwacht is onmogelijk, want dan zou het warme, drukloze water nooit de kraan bereiken, want het koude water, onder druk zal gelijk door de kraan spoelen.
Dus warm water gebruiken, zonder koud te vullen is onmogelijk.
Het verwarmen van het water kan wel gereguleerd worden, en hoe lager je de temp.sensor in de boiler steekt, hoe warmer de boiler in zijn geheel zal worden , èn hoe eerder de verwarming weer aanslaat om het gebruikte , warme water, dat vervangen is door koud water, weer zal opwarmen

[ Voor 21% gewijzigd door Naalroc op 25-02-2022 22:57 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Nu online

TF

bla bla

Bravertal schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:50:
[...]

Ik gok dat je temperatuur sensor onderin zit. Plaats deze op 2/3 van je vat (oftewel bovenin).
Maar hoe lager de sensor zit, hoe kouder het water is. Dus als het SWW op 55 graden ingesteld staat dan zou hij toch ook vanaf de sensor de temp naar 55 graden brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Nu online

TF

bla bla

Naalroc schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:54:
Het probleem is zelfs nog iets meer elementair dan gedacht: je moet begrijpen, dat je niet alleen maar warm water kunt aftappen, zonder dat koud water wordt toegevoegd onderin de boiler.

[...]

De waterdruk van het warme water is daardoor gelijk aan het koude water; wat jij verwacht is onmogelijk, want dan zou het warme, drukloze water nooit de kraan bereiken, want het koude water, onder druk zal gelijk door de kraan spoelen.
Helder. De boiler heeft geen eigen pomp en werkt inderdaad op druk. Logisch :)

[ Voor 28% gewijzigd door TF op 25-02-2022 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Zie ook mijn edit van dezelfde post met add'l info.
Maar hoe lager de sensor zit, hoe kouder het water is. Dus als het SWW op 55 graden ingesteld staat dan zou hij toch ook vanaf de sensor de temp naar 55 graden brengen?
In tegendeel, als de sensor lager zit, zal de wp éérder beginnen met verwarmen, en het water op het niveau van de sensor op de ingestelde waarde brengen, mits dit is toegestaan in de settings van het SWW verwarmen natuurlijk.

[ Voor 80% gewijzigd door Naalroc op 25-02-2022 23:01 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Nu online

TF

bla bla

Naalroc schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:59:
Zie ook mijn edit van dezelfde post met add'l info.
noted.

Ik ga even op onderzoek uit wat de impact is van het verplaatsen van de temperatuur sensor. Ik ben een logboek van het gedrag van de warmtepomp / boiler aan het bijhouden. (ik heb helaas geen api mogelijkheden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 21:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9d2Bc_NfjW-VVwA8al0FJ0DdGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Adi8sSgXS9N9LVA6SLl0XNKu.jpg?f=fotoalbum_large
@TF zie hier een boiler cyclus, mijn meting zit op 50% zodat ik nog 100l douchewater van rond de 45 heb als de 30C halverwege wordt aangetikt. En het voor mijn thermostaatkraan te koud wordt om te regelen. De zonnecollector doet overdag zijn best en de WP maakt het om 16 u af. Zodat we in de avond genoeg water hebben.
Oeps legenda is eraf gevallen, metingen zitten op 25, 50 en 100% hoogte van de boiler.
23u is douche van 2 personen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 25-02-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Nu online

TF

bla bla

Dapdodo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:01:
[Afbeelding]
@TF zie hier een boiler cyclus, mijn meting zit op 50% zodat ik nog 100l douchewater van rond de 45 heb als de 30C halverwege wordt aangetikt. En het voor mijn thermostaatkraan te koud wordt om te regelen. De zonnecollector doet overdag zijn best en de WP maakt het om 16 u af. Zodat we in de avond genoeg water hebben.
Oeps legenda is eraf gevallen, metingen zitten op 25, 50 en 100% hoogte van de boiler.
23u is douche van 2 personen.
Mijn instelling staat op 55 graden voor SWW zou je dan, als je de meter lager zet, de temp ook kunnen verlagen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7aAQuDj2w61EjwiawjqCjM7KdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmZJQ7NhFEygXXfjIZI1gTun.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is mijn 500 liter boiler. Je ziet de 2 meetpunten en in de bovenste zit momenteel de meter.
De verwarming loopt ook door de boiler overigens. Ik denk dat dit is om extra warmte af te geven aan de verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Laatst online: 09:25
Ik heb eindelijk een offerte mogen ontvangen voor het vervangen van een cv uit 98 van ons nieuwe huis waar ik de sleutel per 1 mei krijg. Meeste installateurs hadden geen tijd, geen zin, niet in het werkgebied of wilde geld voor een offerte.

Enfin ik heb er 1 gehad op basis van een NIBE systeem maar vond de prijs wel erg hoog. Nu is NIBE zo te zien wel een dure oplossing maar zo te zien wordt er ook flink wat geld gevraagd voor de installatie. Misschien dat iemand kan zeggen of dit (veel) te duur is:

Nibe F2120-16
SMO S40 regelunit
BA-ST 9040-1FEDC boiler met 1 dubbele spiraal, inhoud: 344L
RMU S40 slimme kamerthermostaat
UKV 20-220 buffervat voor systeemwater 218L
VCC 28 wisselafsluiter cv- / boiler
CPD11-25/75 mod. pomp tbv LW-Warmtepomp

En dan inclusief installatie waarvan niet gespecifieerd is wat dat inhoud (uren, materieel etc).

Prijs zonder subsidie 26200
Als ik de bruto prijzen van NIBE erbij pak kom ik uit op +/- 20k dus houdt je iets meer dan 6k over aan installatie.
Ik ben genegen dit niet te gaan doen voor deze prijs maarja wat dan wel :/
Het is voor mij nu wel het moment om te investeren zeker omdat het huis straks toch open ligt ivm overige verbouwingen.

Helaas heb ik heel weinig vergelijk omdat ik geen andere offertes kan krijgen, en ook niet heel erg thuis ben in de materie. Het gaat om een huis uit 98 met redelijke isolatie. 176m2 / bijna 800m3. Moet nog vloerverwarming op de begane grond komen (80m2) de rest blijft voorlopig radiatoren.

Omgeving Friesland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pauwl schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 00:14:
Ik heb eindelijk een offerte mogen ontvangen voor het vervangen van een cv uit 98 van ons nieuwe huis waar ik de sleutel per 1 mei krijg. Meeste installateurs hadden geen tijd, geen zin, niet in het werkgebied of wilde geld voor een offerte.

Enfin ik heb er 1 gehad op basis van een NIBE systeem maar vond de prijs wel erg hoog. Nu is NIBE zo te zien wel een dure oplossing maar zo te zien wordt er ook flink wat geld gevraagd voor de installatie. Misschien dat iemand kan zeggen of dit (veel) te duur is:

Nibe F2120-16
SMO S40 regelunit

En dan inclusief installatie waarvan niet gespecifieerd is wat dat inhoud (uren, materieel etc).

Als ik de bruto prijzen van NIBE erbij pak kom ik uit op +/- 20k dus houdt je iets meer dan 6k over aan installatie.
Het is voor mij nu wel het moment om te investeren zeker omdat het huis straks toch open ligt ivm overige verbouwingen.

Helaas heb ik heel weinig vergelijk omdat ik geen andere offertes kan krijgen, en ook niet heel erg thuis ben in de materie. Het gaat om een huis uit 98 met redelijke isolatie. 176m2 / bijna 800m3. Moet nog vloerverwarming op de begane grond komen (80m2) de rest blijft voorlopig radiatoren.

Omgeving Friesland.
je word opgelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
TF schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:53:
[...]

Dank. Ik was dit artikel aan het lezen. Wel een ander type boiler https://boiler-weetjes.nl/boilers/warmtepompboiler/

[...]

Mijn temperatuursensor zit inderdaad in de top van de boiler. Er is nog een positie waar er gemeten kan worden.
Ik kan de sensor eenvoudig verplaatsen. Maar ik wil eerst goed begrijpen wat de impact daarvan is en of het bijdraagt aan het comfort. 45 minuten lijkt voldoende maar met 4 opgroeiende (en ook al tieners) in huis kan het nog wel eens een probleem gaan worden.
Hoe lager de sensor zit hoe meer warm water je tot beschikking hebt. Nu slaat de pomp uit als de sensor zijn setpoint meet boven in. En de rest daaronder wordt kouder. Als je sensor 1/3 van onder plaatst gaat de pomp uit als de setpoint op 1/3 van onder bereik wordt. Dus meer warm water boven je sensor en minder koud water onder je sensor.

Dus meer douche water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Pauwl schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 00:14:

Nibe F2120-16
SMO S40 regelunit

Omgeving Friesland.
Dit lijkt wel extreem veel. Flippy heeft gelijk.
Ter vergelijk om ons jaren dertig huis gasloos te maken maart vorig jaar waren 5 mensen 5 dagen bezig om Mitsubishi Ecodan 7 KW warmtepomp, binnenunit met koeloptie, 300L boilervat (ook met dubbele spiraal voor Zonnecollector), nieuwe vloerverwarming verdeler, inductiekookplaat, 4 Jaga Strada Hybrid radiatoren met TPR regeling, 1 Jaga Briza, 2 IR panelen en 4 zonnepanelen te installeren, inclusief meterkastuitbreiding. Voor ongeveer hetzelfde bedrag (voor subsidie). Bij Thuisbaas.nl

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
@Adriaan71 En niet te verwaarlozen langer geen verwarming (als de boiler staat op te warmen)

[ Voor 7% gewijzigd door Pietje555 op 26-02-2022 09:18 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De eenheid van vermogen is kW. Niet kWh. Met kWh wordt een hoeveelheid energie aangegeven.
Als je WP tijdens verwarmen van je woning continu 2.6 kW verbruikt heb je óf een enorm kasteel zonder isolatie, óf er is iets mis met je regeling.
2.6 kW is bij de huidige buitentemperaturen namelijk een erg hoog stroomverbruik voor een warmtepomp. (Ter vergelijking: hier heeft de WP voor het verwarmen van ca 930 m³ gisteren 9.05 kWh verbruikt in één lange run van 14 uur, een gemiddeld verbruik van 646W)
Twee keer per dag een dergelijk groot vat naar 55 à 60 °C brengen is buitengewoon inefficiënt en kost erg veel elektriciteit.
Veel slimmer is het om die temperatuur terug te brengen naar een graad of 47 en dan alleen het vat bij laten verwarmen als het op de sensor onder de 38 graden komt. In jouw geval zou je dus altijd het verlaagd regime moeten toepassen, en dat zodanig instellen.
Edit: Ik zag later op een foto dat je elektrisch element halverwege je vat zit en dus niet werkt voor een legionellacyclus, omdat je dan het onderste deel van het vat niet kunt desinfecteren. Bijzondere keuze....
Dat geeft al aan dat je temperatuur te hoog staat. Uitgezonderd een legionellacyclus zou je dat element helemaal niet nodig moeten hebben.
Vraag:

Er komt nou eenmaal koud water uit de waterleiding van je waterleverancier. Dat is het hele idee van een SWW-vat. Dat er koud water in gaat, en je het in dit vat opwarmt.
int het direct voelbaar lauw te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 26-02-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:19
TigerXtrm schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:15:
Wie heeft er hier ervaring met een ventilatielucht/water warmtepomp? Ik heb vooral mijn oog op de Nibe F730, maar ervaringen met ventilatielucht in het algemeen ben ik erg benieuwd naar.

Ik verwarm momenteel met een L/L warmtepomp in de woonkamer, maar koken en douchen gebeurt nog op gas. De wens bestaat om het laatste beetje gasverbruik ook op te lossen en dan de gasaansluiting de deur uit te bonjouren. Tegelijkertijd wil ik het CV circuit wel behouden en wil ik de radiatoren kunnen gebruiken om te verwarmen wanneer nodig. In verband met een gebrek aan ruimte en eventuele herrie (rijtjeshuis) is (nog) een buitenunit in de achtertuin gewoon geen optie. Ik heb oplossingen gezien voor montage op het dak (erg mooi), maar dat is uiteraard erg ingrijpend en veel duurder.

Dus ik kwam uit bij de ventilatielucht/water warmtepomp, en aangezien zowel de CV en de mechanische ventilatiebox op de lijst staan om sowieso vervangen te worden, leek zo'n warmtepomp een logische keus. Maar ik zit met een paar vragen waar ik niet echt antwoorden op kan vinden.

1. Hoe zit het met geluid? De hele warmtepomp staat immers binnen, en ik heb een open trap naar de zolder. Hoe erg hoor je het systeem als deze in bedrijf is?

2. Boilerinhoud. De Nibe die ik op het oog heb, heeft een vat voor 180 liter warm water op 40 graden. Dat lijkt me erg weinig capaciteit, en daarbij ook nog eens een erg lage temperatuur voor warm kraanwater (ik ken mensen die warmer douchen). Hoe groot zou een boilervat minimaal moeten zijn voor een twee persoons huishouden, en hoe lang duurt het bij zo'n systeem voor er weer warm water is als hij leeg is?

3. Houdt zo'n systeem zich staande in een strenge winter? Ik begrijp het principe van een ventilatielucht/water warmtepomp in de basis, maar het ding kan natuurlijk niet meer warmte produceren dan er al in de woning aanwezig is (toch? :$ ) Warmteverlies lijkt me een probleem als het buiten kouder is dan de uitblaas temperatuur van de warmtepomp?

Al met al, wegen de voordelen van zo'n compact en makkelijk te installeren systeem op tegen de prestaties van een echte warmtepomp en een groot gat in mijn dak? Voor/nadelen? Ervaringen? Ik ben erg benieuwd :)
Ik heb ervaring met de f130 die een 300l sww vat op 45 graden bedrijft. Hiervoor gebruik ik zo’n 125 tot 150m3 ventilatielucht en warm ik tussen 10h en 19h mijn vat op met 420w aan energie waarvan 27 watt voor de ventilator en 25 watt voor het ciculatiepompje. Om een f730 aan te schaffen moet je kijken hoeveel warmte je nodig hebt om je huis te verwarmen en kun je uit de tabel halen hoeveel lucht je hiervoor nodig hebt. De lucht kun je eventueel ook van buiten betrekken maar dan zakt je cop. Een 730 moet dus passen in de warmtebalans, geen aanrader voor nederlandse huizen lijkt mij.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TF schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:13:
Mijn instelling staat op 55 graden voor SWW zou je dan, als je de meter lager zet, de temp ook kunnen verlagen?
Die sensor zit wel goed. Zeker met zo'n groot vat. Daar zit altijd nog voldoende heet water boven de sensor. Zet de temperatuur eerst maar eens wat lager.
[Afbeelding]
Dit is mijn 500 liter boiler. Je ziet de 2 meetpunten en in de bovenste zit momenteel de meter.
De verwarming loopt ook door de boiler overigens. Ik denk dat dit is om extra warmte af te geven aan de verwarming
Dat is bijzonder. Is dat niet de verwarmingsspiraal voor het verwarmen van je SWW-vat? Want je CV-water bijverwarmen met water wat eerst naar 55 à 60 graden is gebracht is ontzettend inefficiënt.
Heb je een schema van je installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauwl
  • Laatst online: 09:25
LeonTebbens schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:15:
[...]

Dit lijkt wel extreem veel. Flippy heeft gelijk.
Ter vergelijk om ons jaren dertig huis gasloos te maken maart vorig jaar waren 5 mensen 5 dagen bezig om Mitsubishi Ecodan 7 KW warmtepomp, binnenunit met koeloptie, 300L boilervat (ook met dubbele spiraal voor Zonnecollector), nieuwe vloerverwarming verdeler, inductiekookplaat, 4 Jaga Strada Hybrid radiatoren met TPR regeling, 1 Jaga Briza, 2 IR panelen en 4 zonnepanelen te installeren, inclusief meterkastuitbreiding. Voor ongeveer hetzelfde bedrag (voor subsidie). Bij Thuisbaas.nl
Bedankt voor je bericht. Een simpele installatie heeft ook wel mijn voorkeur. Mij grootste probleem tot nu toe is dat ik moeilijk een offerte krijg. Niet rechtstreeks maar ook niet via offertesites. Ik wil wel graag maar zo wordt het erg lastig.
Ik heb even gekeken bij thuisbaas, dat is wel grappig want die zit in zaandam. Daar woon ik nu ook in de buurt :P we verhuizen in mei naar Harlingen dus ik vermoed dat dat niet in hun werkgebied zit maar ik kan het altijd eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Andrehj schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:36:

Dat is bijzonder. Is dat niet de verwarmingsspiraal voor het verwarmen van je SWW-vat? Want je CV-water bijverwarmen met water wat eerst naar 55 à 60 graden is gebracht is ontzettend inefficiënt.
Heb je een schema van je installatie?
Ik vermoed dat @TF dit verkeerd beschreven heeft, en bedoelt dat er water uit de wp door de boiler stroomt: ik zie alleen 2 wp aansluitingen, en 2 drinkwater aansluitingen (notabene maar 15mm!, dat is wel heel erg krap); die wp aansluitingen zijn natuurlijk om de boiler op te warmen via de spiraal. misschien kan @TF dit even bevestigen?

Overigens ben ik het niet helemaal eens met je opmerking dat het niet zinvol zou zijn om de sensor lager in de boiler te steken; de foto kan iets vertekenen, maar lijkt mij op 1/3 van de hoogte te zitten; in de daaronder geïnstalleerde (?) dompelbuisje zou deze meer warm water produceren, maar wèl, zoals je zegt, op een lagere temperatuur in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:12:
[...]

Ik vermoed dat @TF dit verkeerd beschreven heeft, en bedoelt dat er water uit de wp door de boiler stroomt: ik zie alleen 2 wp aansluitingen, en 2 drinkwater aansluitingen (notabene maar 15mm!, dat is wel heel erg krap); die wp aansluitingen zijn natuurlijk om de boiler op te warmen via de spiraal. misschien kan @TF dit even bevestigen?

Overigens ben ik het niet helemaal eens met je opmerking dat het niet zinvol zou zijn om de sensor lager in de boiler te steken; de foto kan iets vertekenen, maar lijkt mij op 1/3 van de hoogte te zitten; in de daaronder geïnstalleerde (?) dompelbuisje zou deze meer warm water produceren, maar wèl, zoals je zegt, op een lagere temperatuur in te stellen.
Ik heb mijn sensor ook op ca 2/3 van de hoogte zitten (van onderaf gezien) en dat gaat prima bij die temperatuur van 47°C. Dan moet dat met zo'n joekel van een 500 liter vat zeker ook lukken.
De kleine leidingdiameters waren mij ook opgevallen, maar dat kan misschien ook optisch zo lijken, omdat het vat zo groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Pietje555 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:17:
@Adriaan71 En niet te verwaarlozen langer geen verwarming (als de boiler staat op te warmen)
Tja het een of het ander.

Hier 300Ltr 1,5 uur op 53 graden 1/3 van onder rond de 0 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 20:48
Afgelopen nacht/vanochtend was een mooi defrost feestje! Gisteren had de warmtepomp vanwege de relatief hoge buitentemperatuur weinig aangestaan, er was dus weinig warmte gebufferd in de vloer. Zodoende moest de warmtepomp vannacht met -3 en > 98% luchtvochtigheid aan het werk.... Het resultaat was een defrost om de 1-1.5 uur.

Goede reden om wat vaart te zetten achter het ontwerpen van een slimmere regeling die afhankelijk van weersvoorspellingen alvast gaat bufferen in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 09:34

breinonline

Are you afraid to be known?

Andrehj schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:19:
[...]

Ik heb mijn sensor ook op ca 2/3 van de hoogte zitten (van onderaf gezien) en dat gaat prima bij die temperatuur van 47°C. Dan moet dat met zo'n joekel van een 500 liter vat zeker ook lukken.
De kleine leidingdiameters waren mij ook opgevallen, maar dat kan misschien ook optisch zo lijken, omdat het vat zo groot is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HG7x81eiRFV61FpqjxRXkgvIMrg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/daectqJNZw1Qo8uC372Wv4S5.png?f=user_largeValt best mee als je kijkt naar de PVC leidingen in dit detail.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xqlusive schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:35:
Afgelopen nacht/vanochtend was een mooi defrost feestje! Gisteren had de warmtepomp vanwege de relatief hoge buitentemperatuur weinig aangestaan, er was dus weinig warmte gebufferd in de vloer. Zodoende moest de warmtepomp vannacht met -3 en > 98% luchtvochtigheid aan het werk.... Het resultaat was een defrost om de 1-1.5 uur.

Goede reden om wat vaart te zetten achter het ontwerpen van een slimmere regeling die afhankelijk van weersvoorspellingen alvast gaat bufferen in de vloer.
Je kunt dat ook gewoon dom doen (net zoals ik...) Ik heb gewoon 0.5 graden nachtverlaging ingesteld. Daardoor draait de WP 's nachts maar zelden en wordt er dus automatisch gebruik gemaakt van de bufferwerking van de vloeren. Hierdoor heb ik ook maar erg weinig defrosts, en omdat de WP draait bij een gemiddeld veel hogere buitentemperatuur (het scheelt vandaag >10 graden) is het gemiddeld rendement ook nog eens veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Andrehj op welke uren heb je de nachtverlaging dan staan? Want van 0400-1000 is het gemiddeld het koudste in een etmaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 20:48
Andrehj schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Je kunt dat ook gewoon dom doen (net zoals ik...) Ik heb gewoon 0.5 graden nachtverlaging ingesteld. Daardoor draait de WP 's nachts maar zelden en wordt er dus automatisch gebruik gemaakt van de bufferwerking van de vloeren. Hierdoor heb ik ook maar erg weinig defrosts, en omdat de WP draait bij een gemiddeld veel hogere buitentemperatuur (het scheelt vandaag >10 graden) is het gemiddeld rendement ook nog eens veel hoger.
Ik heb exact zoals jij een halve graad nachtverlaging ingesteld, en dit werkt inderdaad best goed, meestal slaat hij zodoende ook pas sochtends aan. Deze keer was zoals nu lijkt een situatie waar deze 'domme' regeling niet zo goed werkt. Combinatie van weinig buffer in de vloer en kamertemperatuur die nog nét boven de dagtemp zit. Blijkbaar teveel warmteverlies om de nacht te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:52:
@Andrehj op welke uren heb je de nachtverlaging dan staan? Want van 0400-1000 is het gemiddeld het koudste in een etmaal
Van 23 - 9 uur staat ie een halve graad lager. Voordeel bij mij is dat de WP tegen een zuid-oostgevel staat. Daar is het 's ochtends om 9 uur al merkbaar warmer dan aan de andere kant van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xqlusive schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:02:
Ik heb exact zoals jij een halve graad nachtverlaging ingesteld, en dit werkt inderdaad best goed, meestal slaat hij zodoende ook pas sochtends aan. Deze keer was zoals nu lijkt een situatie waar deze 'domme' regeling niet zo goed werkt. Combinatie van weinig buffer in de vloer en kamertemperatuur die nog nét boven de dagtemp zit. Blijkbaar teveel warmteverlies om de nacht te overbruggen.
Dan kun je ook overwegen om het zo te laten. Een erg simpele regeling heeft namelijk best veel voordelen. Ik heb hier het geluk dat ik een erg grote buffer combineer met een erg dikke isolatie (nieuwbouw). Daardoor verloor ik afgelopen nacht maar 0.3°C (gemeten op de thermostaat op de overloop).

Pagina: 1 ... 78 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.