TF schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:39:
Ik begin steeds meer te begrijpen van mijn warmtepomp. Ik heb onderhand een KWH meter op zowel de 3fase warmtepomp als de 1 fase boilervat. Hiermee probeer ik een duidelijk inzicht te krijgen van het verbruik en het patroon van het verbruik.
(tijdens werking verwarmingskring verbruikt de pomp momenteel 2,6 KWh en dit voelt aan als hoog)
De eenheid van vermogen is kW. Niet kWh. Met kWh wordt een hoeveelheid energie aangegeven.
Als je WP tijdens verwarmen van je woning continu 2.6 kW verbruikt heb je óf een enorm kasteel zonder isolatie, óf er is iets mis met je regeling.
2.6 kW is bij de huidige buitentemperaturen namelijk een erg hoog stroomverbruik voor een warmtepomp. (Ter vergelijking: hier heeft de WP voor het verwarmen van ca 930 m³ gisteren 9.05 kWh verbruikt in één lange run van 14 uur, een gemiddeld verbruik van 646W)
Er is echter iets wat ik nog niet helemaal begrijp en dat is de werking van het SWW boilervat.
Ik heb een 500 liter vat dat op ongeveer 55-60 graden verwarmd is. Dit water gaat terug op temperatuur gebracht worden 's middag tussen 15-18 en 's nachts tussen 3-6. Met andere woorden; de 55 graden zal in die tijdsloten bereikt worden en daarbuiten is een "verlaagd regime" actief op 40 graden. Indien in de verlaagde periode de temperatuur meer dan 7 graden onder de minimale (40) waarde zakt zal de warmtepomp ingrijpen en direct beginnen met verwarmen.
Twee keer per dag een dergelijk groot vat naar 55 à 60 °C brengen is buitengewoon inefficiënt en kost erg veel elektriciteit.
Veel slimmer is het om die temperatuur terug te brengen naar een graad of 47 en dan alleen het vat bij laten verwarmen als het op de sensor onder de 38 graden komt. In jouw geval zou je dus altijd het verlaagd regime moeten toepassen, en dat zodanig instellen.
Edit: Ik zag later op een foto dat je elektrisch element halverwege je vat zit en dus niet werkt voor een legionellacyclus, omdat je dan het onderste deel van het vat niet kunt desinfecteren. Bijzondere keuze....
Het elektrische element op het SWW vat zie ik maar sporadisch een half uurtje gebruikt worden (eens per week, willekeurige dagen).
Dat geeft al aan dat je temperatuur te hoog staat. Uitgezonderd een legionellacyclus zou je dat element helemaal niet nodig moeten hebben.
Vraag:
Ik merk dat tijdens het verbruik van het SWW de gemeten temperatuur in het vat snel omlaag gaat. Zo snel we SWW gebruiken word er aan de onderkant van het vat (ijs) koud water aangevoerd.
Ergens vind ik dit niet logisch. Want koud water aanvoeren heeft direct invloed op de temperatuur. Waarom geen warm(er) water aanvoeren?
Er komt nou eenmaal koud water uit de waterleiding van je waterleverancier. Dat is het hele idee van een SWW-vat. Dat er koud water in gaat, en je het in dit vat opwarmt.
int het direct voelbaar lauw te worden.
[
Voor 3% gewijzigd door
Andrehj op 26-02-2022 09:40
]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.