Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.400 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double T
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-07 16:26
Zie onderstaande grafiek met gewenste ruimtetemperatuur vs werkelijks voor de woonkamer (vloerverwarming).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hk8lsVy7-srzKrFJvpTvlSpb6os=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zncX8lDuqCqrAfGjOc9bxuoa.png?f=fotoalbum_large
Ook even de detail (1 uur) van een cyclus... hoewel het vermogen van de warmtepomp fluctueert, zie je maar 1 piek in de aanvoer temperatuur. Je zou bijna zeggen dat het een defrost sequence lijkt... maar het is hier toch echt +10.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJoaCKtn1bABEr0SCYDj8Ppr7e8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/geOisKjpsqng7wAk5d2QT79F.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de maximale aanvoer temperatuur verlaagt tot 25, eens kijken of dat verschil maakt.

Edit: Wat ik nu denk. De piek die je in bovenstaande grafiek wordt veroorzaakt doordat de warmtepomp geen warmte levert en de ketel op dat moment bijspringt (hoewel de bivalente temp. op -10 staat en de ketel normaal niet inschakelt).

Doordat de gewenste aanvoertemperatuur flink overschreden wordt, regelt de binnenunit hard terug waardoor deze even in idle gaat en daarna weer obv de warmtepomp de aanvoer termperatuur probeert te verhogen, wat totaal geen effect heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Double T op 20-02-2022 23:14 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
Zwerius schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:51:
[...]

Ik heb het speetherm systeem op de slaapkamers (op een houten verdiepingvloer). Bevalt ons prima.
Zie: https://geen-energiereken...toch-vloerverwarming.html
Wat ik begrijp kost het zo’n 85.- per m2..maar wat zijn de elektriciteit kosten om de vloer te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:20
wwwmarcel schreef op maandag 21 februari 2022 @ 07:16:
[...]

Wat ik begrijp kost het zo’n 85.- per m2..maar wat zijn de elektriciteit kosten om de vloer te verwarmen?
Elektriciteitskosten?
Het is een deel van de lage temperatuur vloerverwarming. Systeem werkt met water dus, dat opgewarmd wordt door de WP.
Ik meet weliswaar de kWh's die mijn WP verbruikt, maar niet per vertrek apart (hoe zou dat moeten? per vertrek een warmtemeter en dan terugrekenen naar kWh's elektrisch?). Ik zou het je dus niet kunnen zeggen.
Ik kan hooguit op basis van de warmteverliesberekening van de woning uitrekenen dat het x% van het totale verbruik van de WP is. Als je dat bedoelt, zeg het maar, dan wil ik dat nog wel even opzoeken.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
O Oke…wat ik hieruit haal is dat het dus een zuinig en efficiënt systeem is..alleen je hebt wel een wp nodig :-(

Die hebben wij nog niet of heeft het wp
Systeem wellicht een eigen wp..?
En is die wellicht meegenomen in die schatting van 85.- per m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@wwwmarcel Je bent je ervan bewust dat dit topic specifiek warmtepompen als onderwerp heeft, en de vloerverwarming bijzaak is?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Double T schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:55:
[...]

De Elga Ace is aangesloten op een aparte groep, achter een modbus kWh meter (aangesloten op iungo)

Verbruik van de warmtepomp vandaag.
[Afbeelding]

Het lijkt er op dat de buitenunit probeert te starten, maar daarin faalt en dat iedere 42 minuten herhaalt..

Aanvoer-, retour-, en setpoint-temperatuur tov verbruik van de laatste 6 uur.
[Afbeelding]
Inmiddels factory reset gedaan en alle parameters weer opnieuw ingesteld, maar maakt geen verschil uit.
Blijft je woonkamer wel op temperatuur? Dit lijkt wel een klein beetje op wat mijn warmtepmop gisteren deed. Gisteren bij +10 buiten raakte de warmtepomp het spoor aardig bijster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFJLjz8sNWh_OuDyghZpKhHp4eY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLWT9x1Yzmwgvo2AvZE17bP8.jpg?f=fotoalbum_large

Warmtepomp aan, aanvoer omhoog, warmtepomp uit.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Noshi schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:28:
Waar kan ik een betaalbaar verwarmingselement (3kW) voor een RVS boiler vinden?

Ik vind ze vrij prijzig (200+) voor iets wat in de basis een veredelde frituurpan is....
Waarom wil je een verwarmingselement toevoegen aan de boiler? Als backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Pfoe, ik loop me nu een tijdje te verdiepen in warmtepompen en dergelijke, maar er is heel veel info en er zijn heel veel merken en types. Welk merk warmtepomp raden jullie mij aan?

Ik begrijp dat ik een Lucht/Water warmtepomp zoek, ik heb een split unit nodig omdat de afstand buiten-binnenunit zo'n 10 meter is, iets van 300 liter boilervat lijkt me niet overbodig(?) met 3 kinderen (nu nog klein maar ik hoop toch dat een warmtepomp 10+ jaar mee gaat).

De buitenunit komt uit het zicht in een steegje naast het huis. Wel zit hij dan vlak op de erfgrens (naast de schutting) en tegelijk ook enkele centimeters van mijn eigen woning af, bij de woonkamer, oftewel, ik zoek er een die stil is!

Qua binnenunit, tja, hij moet in een bijkeuken komen waar ook een wasmachine staat, ik heb nu een schuifkast met zo'n 30-40cm ruimte waar de CV ketel staat, Daar gaat geen binnenunit + boiler passen neem ik aan, dus die schuifdeuren zal ik wat naar voren moeten halen gok ik.

En heb ik nog meer nodig naast buitenunit, binnenunit en boiler?

Graag advies :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 18:04
koevlaas2 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:49:
[...]

1: mee eens
2: beter een boiler (RVS) aan je WP, dat uurtje per dag niet verwarmen merk je niet eens.
3: 7 kW is genoeg incl. SWW.
@BarryH , @koevlaas2 en @flippy: Bedankt voor de input.

@BarryH: In de specs van de Panasonic vind ik het volgende voor de warmwateraanvoer:
WH-MDC09J3E5 -> 25,8 l/min
WH-MDC07J3E5 -> 20,1 l/min
Beneden (10 groepen) staan alle groepen open. Boven zijn de slaapkamers voorzien van een thermostaat.
Maar ik denk dat je iets anders bedoelt.

Ik zal de leverancier alvast terugkoppeling geven over de aangeboden oplossing.
1. dat wij denken dat een buffervat overbodig is
2. dat de 7kW voldoende zou moeten zijn. Ook op basis van historisch gasverbruik (jaarlijks en dagelijks met zeer koude dagen)

3. informeren naar de mogelijkheid om eventueel sww / vloerverwarming te scheiden.

[ Voor 4% gewijzigd door harmpie1147 op 21-02-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
geerttttt schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:18:
[...]ik heb een split unit nodig omdat de afstand buiten-binnenunit zo'n 10 meter is,
Gevaarlijke uitspraak, ik ben het daar alvast niet mee eens :)
iets van 300 liter boilervat lijkt me niet overbodig(?) met 3 kinderen (nu nog klein maar ik hoop toch dat een warmtepomp 10+ jaar mee gaat).
Overweeg ook een zuiniger douche (wtw: zelfde comfort, minder boiler).
De buitenunit komt uit het zicht in een steegje naast het huis. Wel zit hij dan vlak op de erfgrens (naast de schutting) en tegelijk ook enkele centimeters van mijn eigen woning af, bij de woonkamer, oftewel, ik zoek er een die stil is!
De stilste units zijn monoblocks.
Een passend afgiftesysteem. Heel belangrijk ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Proton_ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:27:
[...]

Gevaarlijke uitspraak, ik ben het daar alvast niet mee eens :)
Ha ok, verklaar je nader, ik begreep altijd dat het met 10 meter afstand verstandiger is om leidingen te hebben lopen met koudemiddel dan met warm/koud water. Althans, split schijnt duurder te zijn maar op lange termijn voordeliger.
[...]

Overweeg ook een zuiniger douche (wtw: zelfde comfort, minder boiler).
Het probleem is meer een bad dan een douche momenteel haha. Het kan zo zijn dat enkelen in huis hier in bad gaan en evt een ander onder de douche. Dat bad wordt dan ook nog af en toe wat bijgevuld met warm water om het lekker warm in bad te houden. Belangrijkste vind ik dat de WAF goed is, met andere woorden, als ik moet zeggen "Sorry schat, de boiler is leeg, je moet ff 20 minuten wachten voordat de volgende kan douchen" dan gaan er hier mensen niet blij worden met een warmtepomp.
[...]

Ja, dat begreep ik idd ook, en monoblocks zijn evt zelf aan te sluiten (althans grotendeels ivm subsidie)
[...]

Een passend afgiftesysteem. Heel belangrijk ;)
Ohja! Huis is in 2010 ongeveer volledig herbouwd, dakisolatie, vloerisolatie, muurisolatie, hr+ glas etc. Boven is het niet perfect qua isolatie, wellicht niet super uitgevoerd, met een harde wind zoals vannacht voel je her en der wel wat tocht ontstaan bijvoorbeeld, maar beneden is het beter.

ik heb over de gehele benedenverdieping vloerverwarming, nergens radiatoren. Boven heb ik wel radiatoren, maar wel op elke radiator een (zigbee) thermostaatkraan. Liefst zou ik zelfs twee circuits hebben, eentje beneden eentje boven, maar dat is wellicht lastig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koevlaas2 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:49:
[...]

1: mee eens
2: beter een boiler (RVS) aan je WP, dat uurtje per dag niet verwarmen merk je niet eens.
3: 7 kW is genoeg incl. SWW.
Wat is de overweging om dit 'beter' te noemen?

Voordelen Split unit zijn volgens mij:
- Onafhankelijk van de warmtepomp
- Relatief betaalbaar ivm subsidie

Voordelen van Boiler aan WP:
- Simpeler installatie
- Vrijheid in boilerformaat

Zat overigens ook ineens te denken; waarom niet het verwarmingssysteem door een tweede (korte) spiraal in de boiler heen leiden? Gaat misschien van de verwarmingscapaciteit af, maar vermindert misschien de noodzaak tot een apart buffervat, en je hebt de hele dag wat warmte in je boiler.

Maar misschien is dit helemaal niet efficiënt onder de streep :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:03
@harmpie1147 de vloer is je buffer. er zou in de specificaties een minimale waterinhoud van het systeem moeten staan. Wat je daar benoemt is de flow vereisten.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
MikeyMan schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:36:
.................
Zat overigens ook ineens te denken; waarom niet het verwarmingssysteem door een tweede (korte) spiraal in de boiler heen leiden? Gaat misschien van de verwarmingscapaciteit af, maar vermindert misschien de noodzaak tot een apart buffervat, en je hebt de hele dag wat warmte in je boiler.
.................
Heb je enig idee wat de functie is van een buffervat? En waarom je er eentje zou willen hebben, of nodig hebt?

In dat geval schiet een extra spiraal door je boiler volkomen zijn doel voorbij. In feite heeft het geen enkel doel of nut, en brengt alleen maar de temperatuur van je boiler warm water voorraad naar beneden, wat je precies niet wilt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Naalroc schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:51:
[...]

Heb je enig idee wat de functie is van een buffervat? En waarom je er eentje zou willen hebben, of nodig hebt?

In dat geval schiet een extra spiraal door je boiler volkomen zijn doel voorbij. In feite heeft het geen enkel doel of nut, en brengt alleen maar de temperatuur van je boiler warm water voorraad naar beneden, wat je precies niet wilt.
Jawel, ben ik me bewust van. Heb het ook niet nodig met 200m2 vloerverwarming. Maar vroeg me af waarom dat niet gebeurt. En dan meer met het oog op de SWW voorziening.

Zoals ik het begrijp doet een warmtepomp een specifieke warm water run om de boiler te verwarmen. Maar je zou ook alvast een deel van de warmte die toch al de vloer in gaat hiervoor in kunnen zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 21-02-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nee, want het water in de boiler is altijd veel hoger dan het verwarmingswater door de vloer. Bovendien, waarom zou je dat willen?
Typisch: water door de vloer 30°C en het boilerwater zo rond de 45° C bijvoorbeeld, en onderin mogelijk wat minder, vanwege gebruik er van.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Naalroc schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:05:
Nee, want het water in de boiler is altijd veel hoger dan het verwarmingswater door de vloer. Bovendien, waarom zou je dat willen?
Typisch: water door de vloer 30°C en het boilerwater zo rond de 45° C bijvoorbeeld, en onderin mogelijk wat minder, vanwege gebruik er van.
True... Maar het inkomende leidingwater is een graad of 10. Zou het niet handig zijn dit alvast onderin naar 30 graden te brengen, voordat je een SWW Run doet...?

Zit zomaar wat te filosoferen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double T
mkleinman schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:05:
[...]

Blijft je woonkamer wel op temperatuur? Dit lijkt wel een klein beetje op wat mijn warmtepmop gisteren deed. Gisteren bij +10 buiten raakte de warmtepomp het spoor aardig bijster.

[Afbeelding]

Warmtepomp aan, aanvoer omhoog, warmtepomp uit.
Nee, de woonkamer blijft niet op temperatuur, de aanvoer en retour temperatuur daalt ook geleidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:34
MikeyMan schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:12:
[...]

True... Maar het inkomende leidingwater is een graad of 10. Zou het niet handig zijn dit alvast onderin naar 30 graden te brengen, voordat je een SWW Run doet...?

Nee dat is niet handig. Er zin natuurlijk ontelbaar manieren om wat systemen aan elkaar te frankensteinen, maar over het algemeen zijn de schema's uit de installatiehandleidingen bedacht door ervaren engineers en bewezen in de praktijk :+

Dus de standaard opstelling om met een WP zowel verwarming als SWW te doen is gewoon goed en logisch, en die is meestal:

WP ---> driewegklep ---> ruimteverwarming
|--------> SWW (boilervat)

omdat de temperaturen verschillen wil je deze 2 niet combineren maar gewoon netjes 1 tegelijk doen. Dus als je naar SWW-modus gaat, zet je de driewegklep in die stand en dan knallen. Daarna ga je terug naar ruimteverwarming-stand. Meestal maak je SWW door een vat met een spiraal waar je WP op aangesloten zit, het water in het vat gebruik je dan om te douchen. Je kunt ook nog hygieneboiler nemen, dan zit er een tweede spiraal in waar je douchewater doorheen loopt en heb je dus geen stilstaand water dat voor douchen gebruikt wordt maar alleen live opgewarmd door de tweede spiraal. Nadeeltje is wel de hogere temperatuur die nodig is.

Wat jij wilde met die 10C voorverwarmen met de tweede spiraal heeft geen nut en wordt ingewikkeld qua regeling. Want stel je vat is net op temperatuur van 45-50C gebracht. Dan wil je niet daar een deel weer van "stelen" voor ruimteverwarming door er kouder water door die spiraal te circuleren.

Het voorverwarmen helpt verder ook niet veel want het is toch niet warm genoeg om van te douchen, het zou alleen zorgen dat je SWW-run iets sneller klaar is. Dat is wel fijn maar niet de moeite waard om allemaal extra spiralen, kleppen en regelingen te doen.

lang verhaal, korte antwoord: nee dat is een onlogisch en onhandig idee :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
..........
Dream on....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
[...]

Je onttrekt dan warmte uit je vloer om dit in je sww vat te stoppen? Waar zit dan je winst? Alle warmte die je uit je huis onttrekt moet de warmtepomp daarna weer opwekken. Kun je beter investeren in een goed boilervat met genoeg oppervlakte spiraal voor een snelle efficiënte verwarming van het water + een douche WTW.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thanks, daar leren we van :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bo0bz schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:22:
[...]

Je onttrekt dan warmte uit je vloer om dit in je sww vat te stoppen? Waar zit dan je winst? Alle warmte die je uit je huis onttrekt moet de warmtepomp daarna weer opwekken. Kun je beter investeren in een goed boilervat met genoeg oppervlakte spiraal voor een snelle efficiënte verwarming van het water + een douche WTW.
De winst zou zitten in een kortere SWW run. Zit elkaar daardoor minder dwars. Maar denk dat @Fr33z het prima uitlegt zo ;)

MIjn gedachte was dat je zo korter je vloer zonder toevoer hebt zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 21-02-2022 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:24
MikeyMan schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:14:
[...]

Voor legionella en als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:20
wwwmarcel schreef op maandag 21 februari 2022 @ 07:59:
O Oke…wat ik hieruit haal is dat het dus een zuinig en efficiënt systeem is..alleen je hebt wel een wp nodig :-(

Die hebben wij nog niet of heeft het wp
Systeem wellicht een eigen wp..?
En is die wellicht meegenomen in die schatting van 85.- per m2?
Het is niet meer en niet minder dan een gewoon vloerverwarmingssysteem gebaseerd op CV-water dat er door stroomt.
Alleen de slangdiameter is wat kleiner dan normaal, waardoor je een vloer met een geringe opbouwhoogte kunt maken.
En je kunt er een droogbouwsysteem van maken. Dus bijv. op een houten vloer.
Maar je hebt altijd een warmtebron nodig. Dat kan een CV-ketel zijn of een WP (en daar gaat dit forum over).
De prijs geldt alleen voor de vloerverwarming. je hebt daarbij dus nog een warmtebron nodig (en leidingen, etc.)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Double T
@DeltaT @BarryH @mkleinman dank voor het meedenken.
Het blijkt dus een lek te zijn in de koudemiddelleiding (aanvoer) net boven de binnenunit (bij de muurdoorvoer).
Donderdag wordt een gedeelte van de leiding vervangen; moet de dakrand weer open.

Wel vreemd dat het meer dan een half jaar na de installatie van de warmtepomp gaat lekken.

[ Voor 13% gewijzigd door Double T op 21-02-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Double T schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:33:
Het blijkt dus een lek te zijn in de koudemiddelleiding (aanvoer) net boven de binnenunit (bij de muurdoorvoer).
Donderdag wordt een gedeelte van de leiding vervangen; moet de dakrand weer open.

Wel vreemd dat het meer dan een half jaar na de installatie van de warmtepomp gaat lekken.
leidingen trillen altijd. dus die zal wel ergens op hebben zitten schuren of een knik hebben.

is er nog gas aanwezig of is het systeem helemaal leeg? als deze leeg is MOET ook het filter in de unit vervangen worden.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 21-02-2022 15:39 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:37
Double T schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:33:

Hier lijken we ongeveer met hetzelfde probleem te maken te hebben. Alleen vanuit onze installateur komt nog niet echt beweging.

Ik heb hem ondertussen voorzien van alle mogelijke informatie, maar de reactie van hun kan is, ja we zoeken het uit met de leverancier en je huis is nog wel warm.. :F

Wat mij in dit geheel vooral opvalt is het kennisgebrek bij installateurs en de eenvoud dat ze problemen afwimpelen. In mijn omgeving nu 4 installaties meegemaakt van (hybride) warmtepompen en niet een installatie is goed gegaan of loopt na installatie goed, allemaal andere installaties en andere installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
MikeyMan schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:14:
[...]

Het zal iets efficiënter zijn (minder transportverlies en je element verwarmt alleen onderin de boiler ipv rond de hele spiraal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
MikeyMan schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:24:
[...]

De winst zou zitten in een kortere SWW run. Zit elkaar daardoor minder dwars. Maar denk dat @Fr33z het prima uitlegt zo ;)

MIjn gedachte was dat je zo korter je vloer zonder toevoer hebt zitten.
Misschien heb je je vloer wel korter zonder toevoer… maar als je de warmte uit je vloer gebruikt om je SWW-water voor te verwarmen koel je je vloer meer af dan alleen het niet verwarmen. Het is geen gratis warmte die je kan gebruiken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcov
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-03 09:37
Hallo, graag jullie ervaringen.

Wij hebben een goed geïsoleerd huis uit 2004 met lamelradiatoren. Onze living is 280 m3 (salon, woonkamer, eetkamer) op het zuiden en daarnaast nog kantoor en slaapkamers.

Heb een tijdje met watertemperatuur van 45° proef gedraaid en constante CV instelling op 18°, en huis blijft wel warm.

Installateur denkt dat een hybride lucht-water warmtepomp niet gaat werken om dit volume efficiënt op te warmen.

Iemand ervaring met groot volume in combinatie met radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Oké bedankt..en sorry, ik keek niet verder dan dat mijn neus lang is..

Ik zocht op warp vloerverwarming en zag niet dat dit forum wp was..sorry

Niettemin, ga ik me er eens verder in verdiepen..
Hoewel een wp waarschijnlijk niet haalbaar is voor onze 100jarige woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wwwmarcel schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:52:

onzin.

de manier van warmte maken heeft niks te maken met de warmte afgeven.

als jij vloerverwaerming neemt (ongeacht de manier van bouw) kan je daar een warmtepomp op aansluiten. en zal altijd efficenter zijn dan gas.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 21-02-2022 18:02 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc

Je bent 'nieuw' hier, anders wist je misschien dat mijn woning van 1807 is. Zie ook signature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49

Zoals hierboven aangegeven is er vaak meer mogelijk dan men denkt.
Ook al ga je nu misschien niet in één keer over naar een warmtepomp. Het is wel verstandig om hier alvast over na te denken en mee te nemen in je verbouwing . Als je woning straks geschikt is voor (Z)LT verwarming dan kun je zonder problemen overstappen naar een warmtepomp.

Zo adviseert WARP zelf groepen niet langer dan 40-50 meter te maken wanneer je een wp wilt gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door LacsapOV op 21-02-2022 18:31 ]

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
LacsapOV schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:28:
[...]

Zo adviseert WARP zelf groepen niet langer dan 40-50 meter te maken wanneer je een wp wilt gebruiken.
Dat zijn wel weer hele korte groepen :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
Kees_frl schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:19:
[...]

Dat zijn wel weer hele korte groepen :)
Dat vond ik ook. Heb je straks een 5 baans snelweg aan aanvoer/retour door je kamer lopen.
Nu heb ik zelf met 14mm 7 groepen van 60 meter al vrij korte groepen maar dat ging nog mooi.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Marcov
a/ hybride kan in ieder geval
b/ als je met Ta=35 graden bij Tbuien = 0 tot 5 graden je huis kan verwarmen is dat beter
c/ Kijk eens wat je gasverbruik is in die situatie (m3 per dag) en reken dat om naar WP capaciteit.

als je bij 0 graden buiten aan Ta=35 graden voldoende hebt, dan zou je zelf zonder gas kunnen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Marcov schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:28:
Hallo, graag jullie ervaringen.

Wij hebben een goed geïsoleerd huis uit 2004 met lamelradiatoren. Onze living is 280 m3 (salon, woonkamer, eetkamer) op het zuiden en daarnaast nog kantoor en slaapkamers.

Heb een tijdje met watertemperatuur van 45° proef gedraaid en constante CV instelling op 18°, en huis blijft wel warm.

Installateur denkt dat een hybride lucht-water warmtepomp niet gaat werken om dit volume efficiënt op te warmen.

Iemand ervaring met groot volume in combinatie met radiatoren?
mocht je het gemist hebben: de manier van warmteproductie heeft niks te maken met de rest. dus of je 40 graden water maakt van gas of een warmtepomp maakt je radiatoren niks uit. voordeel van een warmtepomp is dat die veel harder het water rondpompt en dus je bestaande radiatoren efficienter kan gebruiken. dus als die staat kan je nog wel spelen met je WAR regeling en nog verder omlaag met de temperatuur.

dus hybride is compleet zinloos. gewoon gasloos gaan dus.

mocht je merken dat je toch lager in temperatuur kan of wilt kan je later overwegen om bijvoorbeeld fans bij te plaatsen of enkele radiatoren op te waarderen naar een zwaarder model. maar dat is nog steeds geen enkele barriere om gasloos te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 21-02-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
[..]

Mijn huis is 87 jaar oud en ik ben ruim een jaar volledig elektrisch. Nu 5000kWh per jaar i.p.v. 2000m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
@Giem gewoon Remeha bellen en het voorleggen, zij zijn vaak bereid om in te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:08
@wwwmarcel in mijn vorige huis uit 1902 ging een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming uitstekend. Zorg wel dat op zijn minst je vloer goed geïsoleerd is. Maar dat is een eenvoudig en betaalbaar klusje indien er een kruipruimte aanwezig is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Proton_ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:27:
Hier moet ik toch even op reageren. Normaliter ben ik het vaak met je eens, maar dit klopt echt niet.
Of een WP een monoblock of een split is heeft helemaal niets met de geluidsproductie te maken. Bij bijv. Mitsubishi zitten beide in exact dezelfde behuizing, met dezelfde fan en compressor, en maken dus ook precies evenveel geluid.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Andrehj schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:17:
[...]

Hier moet ik toch even op reageren. Normaliter ben ik het vaak met je eens, maar dit klopt echt niet.
Of een WP een monoblock of een split is heeft helemaal niets met de geluidsproductie te maken. Bij bijv. Mitsubishi zitten beide in exact dezelfde behuizing, met dezelfde fan en compressor, en maken dus ook precies evenveel geluid.
In het geval van een Valliant is de koelvloeistof R290 bij een monoblock omdat het een gesloten systeem betreft, wellicht dat dat in dat geval wel een stillere werking oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Andrehj er was hier laatst een excel tabel gedeeld gesorteerd op geluidsproductie, de bovenste waren dacht ik monoblocks.
Het is geen fundamentele eigenschap van mono vs split, een split heeft geen waterpomp buiten dus zou prima stiller kunnen zijn :)
Dat lijstje is volgend jaar misschien anders.
Hoedanook, @geerttttt doet er goed aan de mono vs split keuze pas op later moment te maken.
Ik zoek het lijstje weer even op, misschien zit ik er gewoon naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:24:
@Andrehj er was hier laatst een excel tabel gedeeld gesorteerd op geluidsproductie, de bovenste waren dacht ik monoblocks.
Dat zou zomaar kunnen, maar dat heeft niets met de techniek monoblock vs split te maken, maar alles met het feit dat die fabrikant toen toevallig een nieuw monoblock model heeft ontwikkeld, wat een stuk stiller was dan de split die wellicht van een oudere generatie was.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Dus de Valliant mono of split zijn nangenoeg identiek qua geluid als ik de grafiek bekijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Andrehj schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:33:
[...]
Dat zou zomaar kunnen, maar dat heeft niets met de techniek monoblock vs split te maken
Inderdaad. Dat beweer ik dan ook niet :)
"De oudste mens is vrouw" zegt niets over individuele gevallen.
Mijn punt was, dat als je een stille unit zoekt, het niet handig is om mono's bij voorbaat af te wijzen, omdat ze soms zelfs stiller zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 22-02-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

geerttttt schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:19:
[...]

In het geval van een Valliant is de koelvloeistof R290 bij een monoblock omdat het een gesloten systeem betreft, wellicht dat dat in dat geval wel een stillere werking oplevert?
het koelmiddel heeft 0 invloed op de geluidsproductie. 80% van het geluid komt van de fan. de overige 20% van de compressor.
Proton_ schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:24:
Het is geen fundamentele eigenschap van mono vs split, een split heeft geen waterpomp buiten dus zou prima stiller kunnen zijn :)
als je de waterpomp boven de fan of compressor hoort (of eigenlijk uberhaupt) hoort lopen is er iets serieus niet goed met de waterpomp. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online

Ons huis is 83 jaar oud, gewoon geïsoleerd, full electric wp. Zie ook hier.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:18:
Pfoe, ik loop me nu een tijdje te verdiepen in warmtepompen en dergelijke, maar er is heel veel info en er zijn heel veel merken en types. Welk merk warmtepomp raden jullie mij aan?

Ik begrijp dat ik een Lucht/Water warmtepomp zoek, ik heb een split unit nodig omdat de afstand buiten-binnenunit zo'n 10 meter is, iets van 300 liter boilervat lijkt me niet overbodig(?) met 3 kinderen (nu nog klein maar ik hoop toch dat een warmtepomp 10+ jaar mee gaat).

Qua binnenunit, tja, hij moet in een bijkeuken komen waar ook een wasmachine staat, ik heb nu een schuifkast met zo'n 30-40cm ruimte waar de CV ketel staat, Daar gaat geen binnenunit + boiler passen neem ik aan, dus die schuifdeuren zal ik wat naar voren moeten halen gok ik.

Dag Geert,

Als de buitenunit op de erfgrens staat, zou ik zeker naar het geluidsvermogen gaan kijken van de diverse merken, zie de 1e pagina van dit topic onder het kopje "geluid". Van de betere merken hebben Vaillant en Nibe de meest "stille" bij mijn weten.

Weet je al hoeveel warmtevermogen je nodig hebt om je woning op temperatuur te houden bij -10?

Warme groet,
Léon

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Laatst online: 11-09 10:01
De eerste WP die voldoet aan 40 dB op de erfgrens, waarbij hij strak tegen de erfgrens komt moet nog gemaakt worden volgens mij.

Ook met een moderne Vaillant moet je er anderhalve meter vanaf blijven als je wilt voldoen aan de eisen.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

LeonTebbens schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:12:
[...]

Dag Geert,

Als de buitenunit op de erfgrens staat, zou ik zeker naar het geluidsvermogen gaan kijken van de diverse merken, zie de 1e pagina van dit topic onder het kopje "geluid". Van de betere merken hebben Vaillant en Nibe de meest "stille" bij mijn weten.

Weet je al hoeveel warmtevermogen je nodig hebt om je woning op temperatuur te houden bij -10?

Warme groet,
Léon
geluid is relatief. sommige units kunnen "stiller" zijn op papier maar veel indringender zijn dan andere modellen die op papier meer geluid maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Vraag over het condenswater. Bij HR gasketels is de condens "zuur", en mag dus niet op een zinken dakgoot komen, of geloosd worden als oppervlaktewater. Maar direct via PVC het riool in.

Bij WP zie ik dat het gewoon de grond in mag. Is het dan zo neutraal als regenwater?

Als het condenswater uit de lucht komt, waarom is deze bij gasketels dan zo zuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:34
Zwartoog schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:51:
Vraag over het condenswater. Bij HR gasketels is de condens "zuur", en mag dus niet op een zinken dakgoot komen, of geloosd worden als oppervlaktewater. Maar direct via PVC het riool in.

Bij WP zie ik dat het gewoon de grond in mag. Is het dan zo neutraal als regenwater?

Als het condenswater uit de lucht komt, waarom is deze bij gasketels dan zo zuur?
omdat het uit rookgas komt. Je WP pakt gewoon buitenlucht met vocht erin en dat condenseert. je gasketel verbrand aardgas en maakt daarbij rookgassen waar allemaal verbrandingsproducten in zitten. Aardgas is wel grotendeels CH4 (methaan) maar ook nog deels andere meuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Fr33z schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:58:
[...]

omdat het uit rookgas komt. Je WP pakt gewoon buitenlucht met vocht erin en dat condenseert. je gasketel verbrand aardgas en maakt daarbij rookgassen waar allemaal verbrandingsproducten in zitten. Aardgas is wel grotendeels CH4 (methaan) maar ook nog deels andere meuk ;)
Ok, dus WP condenswater is puur condenswater. Kun je bier van brouwen dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:16
Zwartoog schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:02:
[...]

Op wat fijnstof enzo na welke er in jou omgeving in de lucht zit ;)

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BertusB404
  • Laatst online: 11-09 10:01
Zwartoog schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:02:
[...]

Mocht iemand daar interesse in hebben ben ik bereid een poging te wagen.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • +19 Henk 'm!
BertusB404 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:05:
[...]

Mocht iemand daar interesse in hebben ben ik bereid een poging te wagen.
Ik hou me aanbevolen, een lekkere mitsubock, vaillantipa of panatrippel ben ik wel voor te porren ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Laatst online: 20:24
Grolsch schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:18:
[...]

Ik hou me aanbevolen, een lekkere mitsubock, vaillantipa of panatrippel ben ik wel voor te porren ;)
Dat zal vast goed smaken bij een wat Daiketten :9

[ Voor 3% gewijzigd door Noshi op 22-02-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Noshi schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:38:
[...]

Dat zal vast goed smaken bij een wat Daiketten :9
en wat Lucky Goldstrike als degestiefje? _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkdeman
Grolsch schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:18:
[...]

IPAnasonic ook goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Zwartoog schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:51:
Omdat bij het verbranden koolzuurgas vrijkomt, wat deels oplost in het condenswater.
Het condenswater komt bij een gasketel trouwens ook uit de verbranding, niet uit de lucht.

Wij gebruiken het warmtepompcondensaat soms als kalkvrij strijkwater.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Proton_ schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:14:
[...]

Omdat bij het verbranden koolzuurgas vrijkomt, wat deels oplost in het condenswater.
Het condenswater komt bij een gasketel trouwens ook uit de verbranding, niet uit de lucht.

Wij gebruiken het warmtepompcondensaat soms als kalkvrij strijkwater.
Dat noem ik nog eens oer Hollandse zuinigheid _/-\o_

Als je een afvoer maakt en aansluit op het reservoir van je toilet kun je gratis poepen bij mistig weer _/-\o_

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 20:05
Ik gebruik het ook wel eens, maar na een tijdje laten staan zit er vaak toch wat bezinksel in. Ik vraag me ook wel eens af, of er misschien toch wat aluminium(oxide) in oplost. Ik zou niet durven het te gaan drinken.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-09 14:18
Adriaan71 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:12:
[...]

Dat had ik dus ook met die kunststof doppen.

Bleef bij mij ook zweten. Heb ze er meteen uitgedraaid en RVS doppen ingedraaid.

Zo lekt ie nooit meer.
@Adriaan71 Ging over de standaard kunststof doppen die bij de WPS300 worden meegeleverd... Zouden dit de juiste zijn van RVS? 1 1/2" https://www.technischeunie.nl/product/prd1895782694 en 3/4" https://www.technischeunie.nl/product/prd1895782697
Twijfel of het de juiste draad is (die standaard kunststof doppen zijn met o-ring?)

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@LangeFries Een goede warmtepomp heeft gecoate lamellen, zeker aan de kust. Daar moet niets vanaf komen.
Maar na zo'n storm als vorige week zit overal stof en er wordt natuurlijk actief troep aangezogen.
Ongecoate lamellen geven wel teveel aluminium (getest op mijn werk, condensrecycling voor plantjes gaat niet zonder meer). Hoewel dat na een half jaar al tot een acceptabel niveau afgenomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
BertusB404 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:33:
De eerste WP die voldoet aan 40 dB op de erfgrens, waarbij hij strak tegen de erfgrens komt moet nog gemaakt worden volgens mij.

Ook met een moderne Vaillant moet je er anderhalve meter vanaf blijven als je wilt voldoen aan de eisen.
Klopt, met een goede geluidsdempende kast ga je het wellicht redden, zie opnieuw topic start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 20:05
Proton_ schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:04:
@LangeFries Een goede warmtepomp heeft gecoate lamellen, zeker aan de kust. Daar moet niets vanaf komen.
Maar na zo'n storm als vorige week zit overal stof en er wordt natuurlijk actief troep aangezogen.
Ongecoate lamellen geven wel teveel aluminium (getest op mijn werk, condensrecycling voor plantjes gaat niet zonder meer). Hoewel dat na een half jaar al tot een acceptabel niveau afgenomen is.
Langefries heeft het Heitelân verlaten. Die van mij staat gelukkig ver van zee bijna in België, want aan de lamellen is niks gebeurd. Hier heb je wel meer fijnstof, maar ik verwacht dat het aluminium zo toch wel lang genoeg mee gaat.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
LangeFries schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:11:
[...]

Langefries heeft het Heitelân verlaten. Die van mij staat gelukkig ver van zee bijna in België, want aan de lamellen is niks gebeurd. Hier heb je wel meer fijnstof, maar ik verwacht dat het aluminium zo toch wel lang genoeg mee gaat.
Zonde :P

Jij bent dus degene die mijn gewenste username heeft :D

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
@LeonTebbens was de Merfopol niet genoeg on de geluidsdruk op de erfgrens voldoende te verminderen?
Na jou verhaal was ik aan het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Flail schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:02:
[...]

@Adriaan71 Ging over de standaard kunststof doppen die bij de WPS300 worden meegeleverd... Zouden dit de juiste zijn van RVS? 1 1/2" https://www.technischeunie.nl/product/prd1895782694 en 3/4" https://www.technischeunie.nl/product/prd1895782697
Twijfel of het de juiste draad is (die standaard kunststof doppen zijn met o-ring?)

Dank!
Heb deze. Gewoon verpakken met loctite.

https://www.techniparts-online.nl/zeskant-plug-nr.290-rvs-12

Lekt nooit meer. gasdraad is conisch. Wel je rvs doppen isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
Adriaan71 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:25:
[...]

Heb deze. Gewoon verpakken met loctite.

https://www.techniparts-online.nl/zeskant-plug-nr.290-rvs-12

Lekt nooit meer. gasdraad is conisch. Wel je rvs doppen isoleren
Ah, super, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
BertusB404 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:33:

Ik heb weer ergens 'gezeik' maar volgens mij zit het vooral tussen de oren, we wachten nu af welke juridische wapens ten tonele verschijnen en dan zien we wel weer.
Er is namelijk niet zoveel aan de hand al zeg ik het zelf :*)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:45:
[...]

Ik heb weer ergens 'gezeik' maar volgens mij zit het vooral tussen de oren, we wachten nu af welke juridische wapens ten tonele verschijnen en dan zien we wel weer.
Er is namelijk niet zoveel aan de hand al zeg ik het zelf :*)
er komt niet veel windgeruis uit een storm in een glas water. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:47:
[...]

er komt niet veel windgeruis uit een storm in een glas water. ;)
Dat apparaat is erg stil, ik heb er nu 2x naar geluisterd en ik hoor het echt niet wat er niet goed aan zou zijn.
Enige is dat ie aan de voorkant van het huis hangt best wel pontificaal in het zicht, dat icm dat het een warmtepomp is zorgt voor de klachten.
Maar... hij voldoet aan de eisen, meter uit de erfgrens, niet meer dan een meter hoog enz....

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:51:
[...]

Dat apparaat is erg stil, ik heb er nu 2x naar geluisterd en ik hoor het echt niet wat er niet goed aan zou zijn.
Enige is dat ie aan de voorkant van het huis hangt best wel pontificaal in het zicht, dat icm dat het een warmtepomp is zorgt voor de klachten.
Maar... hij voldoet aan de eisen, meter uit de erfgrens, niet meer dan een meter hoog enz....
ho, ho, ho. we gaan nu niet redelijk en objectief doen he? aircos (dat is het toch?) maken altijd herrie en veroorzaken overlast, zelfs door een gesloten raam aan de overkant van de straat tijdens een zuidwester hoor je hem nog. zo is het nu eenmaal en niks wat jij kan zeggen zal dat kunnen ontkrachten.

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:54:
[...]

ho, ho, ho. we gaan nu niet redelijk en objectief doen he? aircos (dat is het toch?) maken altijd herrie en veroorzaken overlast, zelfs door een gesloten raam aan de overkant van de straat tijdens een zuidwester hoor je hem nog. zo is het nu eenmaal en niks wat jij kan zeggen zal dat kunnen ontkrachten.

:+
Sterker nog er staan ook 2 multisplit airco's op dat huis (op de aanbouw) en daar word met geen woord over gerept.
Sowieso is het een raar verhaal want er is overlast maar er zijn nog geen bewoners in deze nieuwbouwwijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:56:
[...]
Sterker nog er staan ook 2 multisplit airco's op dat huis (op de aanbouw) en daar word met geen woord over gerept.Sowieso is het een raar verhaal want er is overlast maar er zijn nog geen bewoners in deze nieuwbouwwijk.
ik was een poosje geleden bij een pand om metingen te doen wegens klachten en het bekende juridische gezeik. klachten waren aanhoudend en begonnen 3 weken voordat ik er heen was gestuurd. blijkt die machine al ergens half december in lockout gegaan wegens een sensorstoring en niet te hebben gewerkt sinds die dag en hebben de koelers de last aan de andere zijde (waar een snelweg zit) van het gebouw overgenomen.

na wat rondvragen blijken alle klachten van 1 iemand te komen die er net woont en het er toch niet mee eens was dat er aan de overkant van het weiland een distrubitecentrum staat met een stapel koelers op het dak en ernaast, die zijn groot en dus maken ze veel herrie en er komt "rook" uit (aka: condens) , ongeacht of ze aanstaan of niet. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 22-02-2022 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:48:
[...]

geluid is relatief. sommige units kunnen "stiller" zijn op papier maar veel indringender zijn dan andere modellen die op papier meer geluid maken.
Daarom wordt in de wettelijke geluidsnormen én in de verplichte opgaven van fabrikanten gewerkt met strafpunten voor tonaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
DeltaT schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:23:
@LeonTebbens was de Merfopol niet genoeg on de geluidsdruk op de erfgrens voldoende te verminderen?
Na jou verhaal was ik aan het overwegen.
Nee en ik wist ook wel vooraf dat 5 cm Merfopol tussen de schutting onvoldoende dempt om aan de wettelijke geluidsnormen te voldoen. Voor de buren aan die kant is de demping echter voldoende (vinden zij zelf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ljYLDQSgg2dWd3VuUW0OfPl_ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUDsekmGkwiBt7F83Vnlius5.jpg?f=fotoalbum_large

De kast die we gaan laten plaatsen is meer voor ons zelf en de andere buren. Niet vanwege te veel geluid, maar wel vanwege het zacht zoemende midtone geluid van de compressor bij temperaturen onder 5 graden (lees: in de winter). Dat is niet heel luid, maar irriteert een beetje als wij en de buren de hele dag thuiswerken.
We wonen in een erg stille wijk.

[ Voor 30% gewijzigd door LeonTebbens op 23-02-2022 08:00 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -NRG-
  • Laatst online: 26-08 14:41
Ik heb al verschillende vragen doorgelezen, toch kon ik niet iets vinden over mijn specifieke situatie. Daarnaast zijn sompige posts zo oud dat ze misschien ook niet meer relevant zijn.

Ik zou graag aan de achterzijde op de dakkapel een WH-MXC09J3E8 willen plaatsen, de maten zijn 1410x1283x320mm. De achterzijde komt uit op een grote parkeerplaats.
U heeft geen vergunning nodig als de buitenunit aan de achterkant of zijkant van uw huis staat en niet naar openbaar gebied gekeerd is. Wel of geen ombouwkast maakt hierbij niet uit.
- Hierdoor lijkt dit nodig te zijn, of interpreteer ik dit niet goed?

Ik vind het begrip "openbaar gebied" vaag, want ik zou zeggen dat dit altijd zo is? Of bedoelen ze dat hij niet zichtbaar mag zijn vanaf openbaar gebied?

- Hoe kan ik deze het beste plaatsen Paralel aan het dak of haaks er op? Haaks zou het minst in het zicht komen, maar verergert mogelijk het geluid richting de buren?
U heeft meestal geen omgevingsvergunning nodig. U moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

De warmtepomp staat niet te dicht bij openbaar gebied. Dus vlakbij een park, plein, vaarweg of voet- of fietspad.
De warmtepomp staat op uw eigen erf. En de buitenunit hangt niet boven andermans grond of openbaar gebied.
De warmtepomp steekt maximaal 50 cm uit.
Een warmtepomp op het dak staat op een bestaande uitbouw.
Een warmtepomp op de grond mag niet hoger zijn dan 1 meter. De oppervlakte mag niet meer zijn dan 2 m².
De warmtepomp past in het bestemmingsplan.
De warmtepomp wordt niet als onderdeel van het huis gezien, maar als 'bijbehorend bouwwerk' (onder bepaalde voorwaarden).
De warmtepomp tast geen Rijksmonument, gemeentelijk monument of beschermd dorpsgezicht aan.
Altijd een vergunning nodig
U heeft altijd een vergunning nodig voor een warmtepomp:

aan de voorkant van uw huis (aan de gevel of op het dak).
aan de zijkant van uw huis en gekeerd naar openbaar gebied.
Geen vergunning nodig
U heeft geen vergunning nodig als de buitenunit aan de achterkant of zijkant van uw huis staat en niet naar openbaar gebied gekeerd is. Wel of geen ombouwkast maakt hierbij niet uit.
EDIT:
https://www.maastrichtbel...e%20d.d.%2028.05.2021.pdf

Ondanks dat ik in Nieuwegein woon, denk ik dat deze beslisboom ook hier van toepassing is. Misschien handig voor de topic start om toe te voegen?

[ Voor 11% gewijzigd door -NRG- op 23-02-2022 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Nou, na veel rondvragen eindelijk twee offertes ontvangen van een toko in de buurt, via een energiebesparingsadviseur.
k denk dat het toch een hybride gaat worden, ondanks het prima advies en informatie van @koevlaas2 , @Andre1973 , @flippy en @LeonTebbens . Volgens de offerte zou ik bij een hybride (Elga Ace 4kW) uitkomen op netto ca. 4.200 euro (na subsidie), en voor een full electric (Vaillant 7kW aroTHERM inclusief 300 liter boiler) op een kleine 12.000... Grofberekende terugverdientijd* voor de hybride 10 jaar, voor de full electric 23 jaar. :') En daar zijn dan de bijkomende kosten nog niet in meegenomen (eventueel zwaardere radiatoren als deze niet blijken te voldoen, andere vloerverdeler, warmtezijdig inregelen, een inductiefornuis ipv gas, aanpassingen meterkast daarvoor, mogelijk zwaardere stroomaansluiting, afschrijving op de huidige ketel van krap 3 jaar oud, enz).

Toch wel een teleurstelling... :/ Ik doe het niet voor het geld, meer voor het milieu, maar om nou te zeggen dat ik ga investeren in iets waar ik met wat pech nog 10 jaar na de levensduur aan "terugbetaal", neuh... Dan nu maar hybride en wanneer die is overleden, weer verder kijken wat er tzt haalbaar is.

*
Hybride: besparing gas 750m3 @ 0,97= 760 euro, 1250kW stroomverbruik @ 0,28 = 385 euro, netto per jaar 375 euro bespaard.
Full electric: besparing gas 1500m3 @ 0,97 = 1455 euro, 3300kW stroomverbruik @ 0,28 = 1050 euro, netto per jaar 405 euro bespaard.

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bra-Jo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:38:
Nou, na veel rondvragen eindelijk twee offertes ontvangen van een toko in de buurt, via een energiebesparingsadviseur.
k denk dat het toch een hybride gaat worden, ondanks het prima advies en informatie van @koevlaas2 , @Andre1973 , @flippy en @LeonTebbens . Volgens de offerte zou ik bij een hybride (Elga Ace 4kW) uitkomen op netto ca. 4.200 euro (na subsidie), en voor een full electric (Vaillant 7kW aroTHERM inclusief 300 liter boiler) op een kleine 12.000... Grofberekende terugverdientijd* voor de hybride 10 jaar, voor de full electric 23 jaar. :') En daar zijn dan de bijkomende kosten nog niet in meegenomen (eventueel zwaardere radiatoren als deze niet blijken te voldoen, andere vloerverdeler, warmtezijdig inregelen, een inductiefornuis ipv gas, aanpassingen meterkast daarvoor, mogelijk zwaardere stroomaansluiting, afschrijving op de huidige ketel van krap 3 jaar oud, enz).

Toch wel een teleurstelling... :/ Ik doe het niet voor het geld, meer voor het milieu, maar om nou te zeggen dat ik ga investeren in iets waar ik met wat pech nog 10 jaar na de levensduur aan "terugbetaal", neuh... Dan nu maar hybride en wanneer die is overleden, weer verder kijken wat er tzt haalbaar is.

*
Hybride: besparing gas 750m3 @ 0,97= 760 euro, 1250kW stroomverbruik @ 0,28 = 385 euro, netto per jaar 375 euro bespaard.
Full electric: besparing gas 1500m3 @ 0,97 = 1455 euro, 3300kW stroomverbruik @ 0,28 = 1050 euro, netto per jaar 405 euro bespaard.
sorry maar daar klopt geen biet van dat "advies"/offertes. je word gewoon beflikkerd. die verhouding is compleet scheef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Bra-Jo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:38:
full electric (Vaillant 7kW aroTHERM inclusief 300 liter boiler) op een kleine 12.000...
Na subsidie? Ik heb hier een offerte liggen voor de 75/6 met 300 boiler uniSTOR RW 300/3 BR, sensoCOMFORT VR 720, VWZ MEH 97/6, extra buffervat (ja, niet nodig uiteraard), VDM10 pompgroep en aansluiten etc voor €12400 voor subsidie, dus net onder de 10k inclusief subsidie. Nog steeds duurder dan een hybride, ja, maar gas blijf je dan ook lekker doorbetalen ;-)

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

ben2513 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:02:
[...]

Na subsidie? Ik heb hier een offerte liggen voor de 75/6 met 300 boiler uniSTOR RW 300/3 BR, sensoCOMFORT VR 720, VWZ MEH 97/6, extra buffervat (ja, niet nodig uiteraard), VDM10 pompgroep en aansluiten etc voor €12400 voor subsidie, dus net onder de 10k inclusief subsidie. Nog steeds duurder dan een hybride, ja, maar gas blijf je dan ook lekker doorbetalen ;-)
Da's bijna exact wat ze hier ook geoffreerd hebben, maar zonder de pompgroep en extra buffervat. En dan dus voor net geen 15k vóór subsidie. :X
Ze hebben ook HR++-glas geoffreerd, daarvoor heb ik wel ook via een paar andere partijen (glaszetters) offertes kunnen krijgen. Daar zit deze adviseur ook bijna 50% hoger dan de glaszetters zelf. Ik zie een patroon... B)

Het is me in ieder geval wel duidelijk dat ik niet met deze toko in zee ga, ook niet voor de hybride...

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Bra-Jo Hier in 2014 voor 4k een ELGA 4kW (oude versie) laten plaatsen. Dit was een jaar waarin er geen subsidie beschikbaar was.....
Maar goed dat ik niet gewacht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
Prijs van de Elga is omhoog geschoten (even als andere installaties)
Als je de Elga 4 kW zelf koopt en installeert en niet te ver van je CV zit en afstand binnen/buiten unit <5 mtr dan kost hij €3.500. Dit is inclusief in bedrijfstellen door monteur excl € 2.400 subsidie die je terug krijgt..
Je zou dan € 1.100,- kwijt zijn. Dat verdien je snel terug.
Laat je hem installeren dan ben je een 1000,- meer kwijt.
Zijn de leidinglengten groter dan gaat het snel in de papieren lopen. Arbeid en materiaal kosten je kop.

Wel jammer dat hij niet leverbaar is. Zit al 3 maanden te wachten op de binnen unit

Maar ja, je moet nu ook geen dakpannen kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Pietje555 op 23-02-2022 16:21 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:37
Wat een bedragen zeg. Ik heb onze woning gasloos gemaakt (bj 2016, vv beneden en badkamer, kelder radiatoren met boosters) met een Panasonic 9J en Panasonic 300l vat voor €4700. Inclusief materiaal, verdeler, groepen meterkast, etc. De CV en oude vv verdeler heb ik verkocht via marktplaats en subsidie is er af.

Het had nog goedkoper gekund als ik niet de groepen in de meterkast had laten maar zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
c0sje schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:40:
Wat een bedragen zeg. Ik heb onze woning gasloos gemaakt (bj 2016, vv beneden en badkamer, kelder radiatoren met boosters) met een Panasonic 9J en Panasonic 300l vat voor €4700. Inclusief materiaal, verdeler, groepen meterkast, etc. De CV en oude vv verdeler heb ik verkocht via marktplaats en subsidie is er af.

Het had nog goedkoper gekund als ik niet de groepen in de meterkast had laten maar zelf.
De installateur heeft bij mijn offerte voor de Vaillant 75/6 ook het kostenplaatje van Vaillant zelf toegestuurd, omdat ze daar de meeste onderdelen bestellen (muv sommige leidingen). Sommige installateurs willen uiteraard een mooie marge.

Maar: zie screenshot. Vaillant vraagt al €10111 incl. btw voor al het spul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0whqx8MvXYnAPZvbnN72nso3MUQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1oOR0bGTfob0tW9TbYv2sRI4.png?f=user_large

En dat is zoals eerder genoemd exclusief bepaalde andere onderdelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73C7_Xyfo6U8u6FMZ-2RMs4yXLo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sJJrV6e2sJCZcbjmK5xCrQoO.png?f=user_large

Dat de installateur in mijn geval voor het hele plaatje (onderdelen, installatiekosten, grafwerkzaamheden, etc.) dan in totaal €12471 excl subsidie incl btw vraagt vind ik dan redelijk. De kosten liggen dus vooral bij de onderdelen zelf en (in mijn geval) niet bij de installateur. Ja, ca €1.5k is niet goedkoop voor een installatie hoor maar nou, ze moeten wel redelijk veel doen in m'n huis omdat de warmtepomp op een andere plek komt te staan dan de cv ketel.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@ben2513
Zeker weten dat dat buffervat nodig is???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ben2513
Is dit een 5kW WP? want dan kan je ook een elga 6kW nemen + een ventilatie warmtepomp boiler....
Lijkt me een stuk betaalbaarder. En wellicht zelfs die vrij prijzige elga 4kW van een paar posts eerder....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ben2513 whoa, dat is wel een heel complete installatie. Buffervat, pompgroep en VR70 zou ik ter discussie stellen.
Een Arostor is veel goedkoper dan MEH97+boiler.
Had je een eigen topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dit soort bedragen heb ik al langs zien komen voor Daikin hybride installaties. Het rijst aan alle kanten de pan uit met de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Het kost de besparing * 15. Want warmtepompen zijn moeilijk terug te verdienen
:)
Energieprijs omhoog -> investering omhoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flail
ben2513 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:00:
[...]

De installateur heeft bij mijn offerte voor de Vaillant 75/6 ook het kostenplaatje van Vaillant zelf toegestuurd, omdat ze daar de meeste onderdelen bestellen (muv sommige leidingen). Sommige installateurs willen uiteraard een mooie marge.

Dit zijn brutobedragen, dus zonder korting....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
BarryH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:03:
@ben2513
Zeker weten dat dat buffervat nodig is???
Proton_ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:13:
@ben2513 whoa, dat is wel een heel complete installatie. Buffervat, pompgroep en VR70 zou ik ter discussie stellen.
Een Arostor is veel goedkoper dan MEH97+boiler.
Had je een eigen topic?
Ik zal vanavond een eigen topic aanmaken. Dank voor jullie feedback! Dit was uiteraard een eerste offerte; de installateur gaat ook vloerverwarming regelen en volgens hem was een buffer wel nodig (ik denk van niet, juist omdat ik dan 105m2 vloerverwarming 16mm hoh 10mm heb). Zodra ik een eigen topic heb aangemaakt deel ik hier even de link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Flail ik gun iedereen zijn marge, maar als de thermostaat daar €325 kost ex btw en je hem ook voor 170 incl btw kan vinden dan heeft iemand iets uit te leggen (mogelijk niet de installateur maar de merkvertegenwoordiger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
ben2513 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:00:
[...]

[Afbeelding]

En dat is zoals eerder genoemd exclusief bepaalde andere onderdelen:

[Afbeelding]

Dat de installateur in mijn geval voor het hele plaatje (onderdelen, installatiekosten, grafwerkzaamheden, etc.) dan in totaal €12471 excl subsidie incl btw vraagt vind ik dan redelijk. De kosten liggen dus vooral bij de onderdelen zelf en (in mijn geval) niet bij de installateur. Ja, ca €1.5k is niet goedkoop voor een installatie hoor maar nou, ze moeten wel redelijk veel doen in m'n huis omdat de warmtepomp op een andere plek komt te staan dan de cv ketel.
Als ik een Vaillant bestel bestel ik alleen buiten, binnenunit, thermostaat en eventueel boilersensor, de rest hoef ik niet.

Pagina: 1 ... 77 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.