een update: We zijn voor nu afgestapt van het eerste voorstel: (atlantic / loria 6008 / 8kw) met 300l vat en 50l buffer, en op zoek gegaan naar een oplossing met een monoblock.
We hebben, door een andere partij, de het volgende voorstel gekregen:
Het leveren en installeren van een Panasonic Aquarea Performance Mono Bloc J Generatie:
Monobloc WH-MDC09J3E5 / 9,0 kW buitendeel;
Buffertank van 100L;
300 liter RVS tank voor warm tapwater;
Ook hier hebben we natuurlijk vragen / onduidelijkheden.
1. Is een buffervat in onze situatie nodig? We hebben op dit moment al overal vloerverwarming liggen. Beneden liggen er 10 groepen (16x2) met een totale lengte van 990 m. Boven liggen er 6 groepen, met een totale lengte van 450m. Volgens mij is de consensus in dit forum dat er bij een vloerverwarming met vee inhoud, geen buffervat nodig is.
2. Wat is verstandig voor het SWW? Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden. Een boilervat op de WP, of de vloerverwarming scheiden van de SWW. In dat geval een 'kleine' monoblock en een aparte voor de SWW.
ik ben alleen nog niet achter de voor- en nadelen van beide opties.
3. Is de 9kW niet over gedimensioneerd, als de WP ook wordt gebruikt voor SWW? Ons gasverbruik van afgelopen jaar was 1350 kuub. Met de koevlaas formule zou een 7kW voldoende moeten zijn.
Toevallig ook even gekeken naar de koude dagen in februari 2021. Die dagen hadden we een verbruik van bijna 14 kuub per dag. Dit is een warmtebehoefte van 14*9 = 126 kWh/dag en de WP moet in ieder geval genoeg capaciteit hebben (bij -5) hebben om dat te leveren. De 7kW variant heeft volgens mij een capaciteit van 6.8 bij (A-7/W35), en zou die 126 wel moeten kunnen leveren op een dag...
Blijft er bij de 7kW nog genoeg capaciteit over voor het leveren van SWW, of is daarom de 9kW een betere oplossing?
Ik ben benieuwd naar jullie aanmerkingen op de genoemde oplossing.
Alvast bedankt!