Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.407 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Fr33z schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:49:
[...]

goeie generalisatie ook, mijn vrouw heeft het nooit koud en zeurt dus ook niet over halve graadjes op de thermostaat :+
Inderdaad, hier nog een: vrouw werkt thuis in een kamer op 1e verdieping waar het (zonder zon) hooguit 17 graden wordt, maar aan het begin van de werkdag nog enkele graden kouder is. Die radiator gaat niet aan: vind ze zonde van de energie. Ze trekt liever een extra dikke trui aan en legt een dekentje over haar benen. :)
Ook een infraroodpaneel hoeft ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Heb hier naast de warmtepomp met vloerverwarming ook een airco geïnstalleerd. Hiermee extra vermogen als het heul koud wordt en ook een snelle verwarming optie voor het voor en najaar. Plus koelen in de zomer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:53
nodri2000 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:43:
Op mijn opmerking dat we graag volledig electrisch willen gaan werd opgemerkt dat ze dat bijna nooit doen. Volledig electrische WP werkt niet eens in een huis uit 2018 werd ons verteld.
Wat we wel moesten doen om wel te voldoen aan de eisen voor een volledig electrische WP werd niet gezegd.
Moet ik nou gaan twijfelen of volledig electrisch wel kan?
Nu we het toch over onze geliefde wederhelften hebben wil ik dit bericht nog even quoten. Het liefst wil ik de WP installeren en ook full electric. Mijn vrouw wilt vooral dat het goed gebeurd. Ook wij hebben installateurs over de vloer gehad die full electric niet aandurven, of overtuigd zijn van split ipv een monoblock (goed, daarin is in dit topic het laatste woord ook nog niet over gezegd, gelukkig :) ). En als we vanwege beperkte ruimte ook nog vragen voor een liggend boilervat (en ja, dat zal minder efficiënt zijn dan een staande), dan zijn er helemaal geen installateurs meer die ons willen helpen.

En krijg ik van mijn vrouw het verwijt dat ik de wijsneus aan het uithangen ben bij die installateurs en dat ik alles beter weet. |:( Dan quote ik allemaal feiten uit dit topic waarbij ik helaas niet heel sterk sta als ik aangeef dat de info van "medetweakers" komt.

Gelukkig voel ik me gesterkt in de reacties in deze topics waarbij duidelijk is dat er in deze branche echt partijen tussen zitten met beperkte kennis. En dat juist daar de horrorverhalen vandaan komen van koude winters en hoge(re) energierekeningen. Ik ga dus gewoon rustig verder met het zoeken naar een monoblock die ik voor een groot deel zelf ga installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:16

HaTe

haat niet

Andrehj schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:02:
[...]

Verkijk je er niet te veel op de gegevens, want er is nog wel het een en ander op aan merken:
  • Niet elke fabrikant meet onder dezelfde omstandigheden, sommigen doen de metingen bij lagere vermogens, of lagere watertemperaturen.
  • Het max geluidsniveau (bij A-10/W55, vol vermogen) zegt bijzonder weinig over het geluidsniveau wat een warmtepomp onder "normale", vele malen vaker voorkomende omstandigheden (A7/W30) produceert.
Er moet wat zijn om op te vergelijken en dit is denk ik wel de meest pure informatie. En max (geluid) vermogen is max vermogen natuurlijk, dus je weet in ieder geval dat een Vaillant nooit meer geluid zal produceren dan een MItsubishi. Of is er een betere manier om dit te vergelijken?
Ik ga het vanavond even aanvullen met de andere whitepapers van fabrikanten die ik heb gevonden.

In ieder geval gaat mijn keuze nu iets meer richting Vaillant dan Mitsubishi..

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:20
Grolsch schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:09:
[...]

Ik heb e.e.a. gelezen, en ik weet van wat ik van jou lees dat je ook goed weet waar je het over hebt. Maar als je het niet erg vindt, hoor ik graag een bevestiging uit meerdere hoeken van mensen die er (naar mijn mening) ook verstand van hebben zoals @Remco45 @Zwerius @Oxellaar :P

Want het verhaal wat @Remco45 eerder schreef lijkt haaks te staan op wat jij hier vertelt, of ik moet 1 van de 2 niet goed begrijpen :P
@Grolsch : Ik wil hier wel op reageren, maar je moet me even een paar dagen de tijd geven. Ik heb even iets anders aan mijn hoofd (bericht gehad dat mijn prostaatkanker uitgezaaid is. nader onderzoek maandag a.s. moet uitwijzen hoever en waar)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HaTe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:35:
Er moet wat zijn om op te vergelijken en dit is denk ik wel de meest pure informatie. En max vermogen is max vermogen natuurlijk,
Nee dus. Max vermogen bij A12/W30 klinkt echt heel anders dan max vermogen bij A-10/W55.
Volgens dat lijstje zou een Mitsubishi maar liefst 13 dB meer geluid produceren dan een Vailliant. Ik kan je garanderen dat verschil in de praktijk echt een heel stuk kleiner is, voor zover het er überhaupt al is.
Ik kan je alleen maar aanraden om een keer bij een werkende WP te gaan luisteren. Hier verbaast iedereen zich er altijd over hoe stil de (Mitsubishi) WP is...
In ieder geval gaat mijn keuze nu iets meer richting Vaillant dan Mitsubishi..
Is het niet zo dat Vailliant hoofdzakelijk monoblocks doet? Mitsubishi doet hoofdzakelijk splits. Ik zou in ieder geval beginnen bij het maken van die fundamentele keuze, en daar dan een passende WP bij zoeken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
Possible schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:18:
Is het verstandig om de WP uit te letten ivm storm? De WP / ventilator staat vol op het westen namelijk bij mij.
Juist aan laten of iig de stroom erop laten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
koevlaas2 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:50:
[...]

Juist aan laten of iig de stroom erop laten.
Is het niet slecht voor de fan als die een volle wak wind krijgt?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerius schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:43:
[...]

@Grolsch : Ik wil hier wel op reageren, maar je moet me even een paar dagen de tijd geven. Ik heb even iets anders aan mijn hoofd (bericht gehad dat mijn prostaatkanker uitgezaaid is. nader onderzoek maandag a.s. moet uitwijzen hoever en waar)
Bah :( sterkte

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
ranjo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Nu we het toch over onze geliefde wederhelften hebben wil ik dit bericht nog even quoten. Het liefst wil ik de WP installeren en ook full electric. Mijn vrouw wilt vooral dat het goed gebeurd. Ook wij hebben installateurs over de vloer gehad die full electric niet aandurven, of overtuigd zijn van split ipv een monoblock (goed, daarin is in dit topic het laatste woord ook nog niet over gezegd, gelukkig :) ). En als we vanwege beperkte ruimte ook nog vragen voor een liggend boilervat (en ja, dat zal minder efficiënt zijn dan een staande), dan zijn er helemaal geen installateurs meer die ons willen helpen.

En krijg ik van mijn vrouw het verwijt dat ik de wijsneus aan het uithangen ben bij die installateurs en dat ik alles beter weet. |:( Dan quote ik allemaal feiten uit dit topic waarbij ik helaas niet heel sterk sta als ik aangeef dat de info van "medetweakers" komt.

Gelukkig voel ik me gesterkt in de reacties in deze topics waarbij duidelijk is dat er in deze branche echt partijen tussen zitten met beperkte kennis. En dat juist daar de horrorverhalen vandaan komen van koude winters en hoge(re) energierekeningen. Ik ga dus gewoon rustig verder met het zoeken naar een monoblock die ik voor een groot deel zelf ga installeren.
Ik moet de discussie hier nog aanvangen, maar mijn backup plan is om de meerkosten tov vervanging gasketel voor te schieten, en mijzelf dan met de jaarlijkste besparing af te betalen (en daarna natuurlijk samen profiteren *; ). Dat neemt in ieder geval de barrière van de hogere investering weg, en laat zien dat je er zelf ook echt in geloofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
[...]

Sterkte @Zwerius! Hopelijk valt het relatief mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Andrehj schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:49:
[...]

Nee dus. Max vermogen bij A12/W30 klinkt echt heel anders dan max vermogen bij A-10/W55.
Volgens dat lijstje zou een Mitsubishi maar liefst 13 dB meer geluid produceren dan een Vailliant. Ik kan je garanderen dat verschil in de praktijk echt een heel stuk kleiner is, voor zover het er überhaupt al is.
Ik kan je alleen maar aanraden om een keer bij een werkende WP te gaan luisteren. Hier verbaast iedereen zich er altijd over hoe stil de (Mitsubishi) WP is...

[...]

Is het niet zo dat Vailliant hoofdzakelijk monoblocks doet? Mitsubishi doet hoofdzakelijk splits. Ik zou in ieder geval beginnen bij het maken van die fundamentele keuze, en daar dan een passende WP bij zoeken.
Vaillant levert monoblock en splits en water water pompen. Voor ieder wat wils. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Sterkte man :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Possible schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:01:
[...]

Is het niet slecht voor de fan als die een volle wak wind krijgt?
Nee, stroom eraf is wel slecht want als je fan gaat draaien door de wind levert deze een spanning aan je wp waardoor de dood op de loer ligt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
BarryH schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:31:
@koevlaas2 Ik weet al wat het dan wordt (9Kw WP, ME of Pana T-cap). Maar wie weet, houdt de ELGA het nog 10 jaar vol (met inzet van 3000-3500kWh per jaar).

Ik heb nog nergens statistiek gezien van de levensduur, dus ben benieuwd.
(@mkleinman is de enige overleden ELGA die ik ken, maar dat was alleen een printplaat die gereset moest worden, maar remeha had de servicedienst nog niet goed geinstrueerd)
Waarom ga je van een elga van 4 kw bij -2c naar een 9 kw tcap, heb je dan niet veel te veel (4 kw minimaal vermogen) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Andrehj schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:49:
[...]

[...]

Ik bedoel max. geluidsvermogen ongeacht op welke stand, anders ben ik het met je eens. Dat is ook wat ze moeten opleveren om de berekening te doen met de overheids tool. Over het algemeen lijkt dat bij -10/55 te zijn wat fabrikanten opgeven of bij koelen.

Mijn keuze is wel gevallen op een split unit, na even te hebben getwijfeld inderdaad. Ook Vaillant maakt /5 splits (VWL xx/5 AS). Ik kijk nu naar de 75/5 AS, welke ook nog net genoeg vermogen zou moeten leveren.

Iemand hier (voorkeur regio Twente) waar ik een Vaillant mag beluisteren? :) Een Mitsubishi heb ik al beluisterd bij een mede Tweaker en ik vond hem niet zo stil eigenlijk.

Ik ben overigens vooral bang voor het compressorgeluid wat overal doorheen gaat. Het plan is nu om de unit op het houten garagedak te zetten, waar wij dichtbij slapen. In de garage is een leefruimte waar ik er ook geen last van moet hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door HaTe op 18-02-2022 14:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:16
koevlaas2 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:31:
[...]

Nee, stroom eraf is wel slecht want als je fan gaat draaien door de wind levert deze een spanning aan je wp waardoor de dood op de loer ligt.
Dat zou een ontwerp blunder zijn dan.
En ook betekenen dat mijn zwembad WP al jaren kapot zou moeten zijn.
En ook de AC's op kantoor (welke op een plat dak in de windpijp staan en nu max rpm draaien door de wind).

Ja het klopt dat een ronddraaiende ventilator als dynamo kan werken (afhankelijk van het type motor dat er in zit).
Maar tegenwoordig wordt voor bijna alles wel energie zuinige DC motoren gebruikt, daarbij heb je dit effect nog maar zelden, en ook dat is met een beetje electronica op te lossen. En al zou het een AC fan zijn is dit nog steeds perfect op te vangen met wat electronica.
Wat voor fan er in mijn WP zit, geen idee, maar ik ga er van uit dat de ontwerpers toch wel rekening gehouden hebben met deze verschijnselen.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@HaTe zou je dak een stelconplaat houden?
In de installatiehandleiding staat een groot kruis door een houten dak, dus eigen risico.

@format5 in elke installatiehandleiding staat bescherming tegen stormwind opgenomen. Al is het maar voor de lagers.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32
HaTe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:52:
[...]
...
Ik ben overigens vooral bang voor het compressorgeluid wat overal doorheen gaat. Het plan is nu om de unit op het houten garagedak te zetten, waar wij dichtbij slapen. In de garage is een leefruimte waar ik er ook geen last van moet hebben.
Daar hoef je niet bang voor te zijn, je gaat hem gewoon zeker weten horen. Op een houten dak, waar je ook nog eens onder woont is gewoon vragen om ellende. Niet doen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:16
Proton_ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:18:
In de installatiehandleiding staat een groot kruis door een houten dak, dus eigen risico.

@format5 in elke installatiehandleiding staat bescherming tegen stormwind opgenomen. Al is het maar voor de lagers.
Ow, dat praat ik ook niet tegen!
Uiteraard is het slim om windstoten te voorkomen, ongeacht waarvoor het nou is.

Ik zeg alleen dat de genoemde reden een blunder zou zijn.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Proton_ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:18:
Stelconplaat lijkt wel erg zwaar te zijn (1350kg voor plaat van 2x2 m). Ik zou mijn berekening er op na moeten slaan, maar volgens mij had ik naast de warmtepomp van zo'n 100kg nog een budget van 100kg/m2 over aan statische belasting..
hesselbeertje schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:19:
[...]

Daar hoef je niet bang voor te zijn, je gaat hem gewoon zeker weten horen. Op een houten dak, waar je ook nog eens onder woont is gewoon vragen om ellende. Niet doen.
Ik ga een beetje af op dit topic: KifArU in "Trillingen warmtepomp dempen"

Hier staat hij ook op een houten dak en lijkt het dempen goed gelukt. Ik ben er ook van overtuigd dat al het geluid te dempen is, behalve erg laagfrequent geluid kan wel eens lastig worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
HaTe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:52:
[...]

Iemand hier (voorkeur regio Twente) waar ik een Vaillant mag beluisteren? :) Een Mitsubishi heb ik al beluisterd bij een mede Tweaker en ik vond hem niet zo stil eigenlijk.

Ik heb onze Pana op het garagedak staan (houtbouw). Binnen in huis hoor je niks, buiten ook weinig (omdat hij hoog staat vervliegt een hoop uitblaasgeluid. ECHTER: het compressorgeluid is wel aanwezig. In de garage hoor je het beter (minder achtergrondgeluid van wind en straat). Als mijn garage woonruimte zou zijn zou ik het niet doen. Kantoor/werk… misschien. Het is ook niet zo dat het ding de hele dag staat te stampen, alleen als het echt koud is en tijdens SWW-maken.

Staar je niet teveel blind op de decibelgrafiekjes, compressorgeluid is niet per sé hard, maar wel doordringend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
koevlaas2 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:36:
[...]

Waarom ga je van een elga van 4 kw bij -2c naar een 9 kw tcap, heb je dan niet veel te veel (4 kw minimaal vermogen) ?
De elga kan het vanaf ca. 2 graden niet meer (altijd) aan.
de 9kW is op basis van begin feb 2021: bij -5 nog ~13,6m3 gas gebruikt per 24 uur

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:48
Volgens mij is dan 7 kW voldoende (uitgaande van 13,6 m3 gas en gemiddelde temp over 24 uur van -5).
Het is toch 13,6 x 8. Dan vervolgens vermenigvuldigen met de factor 31/23 en tenslotte delen door 21 (draaiuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36
royaljoop schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:27:
Volgens mij is dan 7 kW voldoende (uitgaande van 13,6 m3 gas en gemiddelde temp over 24 uur van -5).
Het is toch 13,6 x 8. Dan vervolgens vermenigvuldigen met de factor 31/23 en tenslotte delen door 21 (draaiuren).
Hoe komt bij jouw de "factor 31/21" tot stand en waarom 21 draaiuren?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@royaljoop Mijn ELGA draait altijd, dus op de bewuste dag had mn ELGA ook ca. 24kWh E verbruikt x cop 3,4 ofzo= 83kWh warmte extra/24 uur = 3 kW extra...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:58:
[...]

De elga kan het vanaf ca. 2 graden niet meer (altijd) aan.
de 9kW is op basis van begin feb 2021: bij -5 nog ~13,6m3 gas gebruikt per 24 uur
Bij -5°C 13.6 m³, betekent bij -10°C 16.6m³ (uitgaande van een stookgrens van 18 graden).
Daaruit haalt een CV-ketel ca 8 kWh/m³ (eventueel corrigeren voor de werkelijke retourtemperatuur volgens de onlangs door @PentaClover hier geplaatste tabel), dus je woning zou ca 132 kWh aan warmte per dag nodig hebben bij -10°C.
Delen door 21 draaiuren (rest is voor defrosts en SWW) geeft een benodigd WP-vermogen van 6.3 kW.
9 kW lijkt wel wat aan de hoge kant.
Dit klinkt als een mooie woning voor een Mitsubishi PUHZ-SW75YAA (3 fasen), maar ook de SUZ-SWM80VA of zelfs de SWM60VA zouden prima kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 18-02-2022 20:42 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:40
Waar kan ik een betaalbaar verwarmingselement (3kW) voor een RVS boiler vinden?

Ik vind ze vrij prijzig (200+) voor iets wat in de basis een veredelde frituurpan is....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Andrehj dan wil je die 6kW warmtepomp hybride laten draaien met de 3 kW Elga? Wel creatief :)

@Noshi
https://www.econo.nl/econo-boiler-verwarmingselement
Alleen het element (zonder veiligheids thermostaat) is daar €25.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:41:
@Andrehj dan wil je die 6kW warmtepomp hybride laten draaien met de 3 kW Elga? Wel creatief :)
Ik zou niet weten waarom. Er is 6.3 kW nodig en die Mitsubishi levert bij -10 nog 6.7 kW. Geen Elga nodig dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Andrehj Je hebt deze over het hoofd gezien:
BarryH schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:35:
@royaljoop Mijn ELGA draait altijd, dus op de bewuste dag had mn ELGA ook ca. 24kWh E verbruikt x cop 3,4 ofzo= 83kWh warmte extra/24 uur = 3 kW extra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:06:
@Andrehj Je hebt deze over het hoofd gezien
Euhm, ja. 😱 Die had ik idd niet gezien. Dan heb je die 9kW toch wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Iemand in NL heeft het niet meer zo warm...

https://mobile.twitter.co.../1494749868480471043?s=21

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Franciesco schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:49:
[...]

Mooi overzicht! _/-\o_

De max vermogen waardes van Vaillant, m.n. de Arotherm Plus monoblock toestellen, kloppen niet helemaal. Is ook wat lastig te vinden maar staat bij "Vermogensbereik A-7/W35 ΔT 5K".

Vaillant VWL 35/6 A Mono --> 4,2 kW bij -7
Vaillant VWL 55/6 A Mono --> 5,6 kW bij -7
Vaillant VWL 75/6 A Mono --> 8,0kW bij -7
Vaillant VWL 105/6 A Mono --> 9,7 kW bij -7
Vaillant VWL 125/6 A Mono --> 12,7 kW bij -7
Waar vind je deze gegevens? In de installatiehandleiding staan ze niet.
doh! 8)7 Gewoon op de website zo te zien

[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 18-02-2022 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Franciesco schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:49:
[...]

Mooi overzicht! _/-\o_

De max vermogen waardes van Vaillant, m.n. de Arotherm Plus monoblock toestellen, kloppen niet helemaal. Is ook wat lastig te vinden maar staat bij "Vermogensbereik A-7/W35 ΔT 5K".

Vaillant VWL 35/6 A Mono --> 4,2 kW bij -7
Vaillant VWL 55/6 A Mono --> 5,6 kW bij -7
Vaillant VWL 105/6 A Mono --> 9,7 kW bij -7
Vaillant VWL 125/6 A Mono --> 12,7 kW bij -7

Het vermogen bij -10 zou nog aangepast worden geloof ik? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
Kan iemand mij vertellen wat het minimale verbruik is van de Remeha Mercuria Ace 8 kW R32 is?
Of eventueel een bezitter van het oude model dus zonder de Ace toevoeging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pliet
  • Laatst online: 03-09 12:57
royaljoop schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:29:
Kan iemand mij vertellen wat het minimale verbruik is van de Remeha Mercuria Ace 8 kW R32 is?
Of eventueel een bezitter van het oude model dus zonder de Ace toevoeging.
Hallo, Ik ben zelf ook bezig met een Remeha Mercuria 8kW warmtepomp. Heb opdracht gegeven en ik zie wel of ik de oude of de nieuwe krijg. Ik heb de capaciteitstabel opgevraagd en gekregen.
Hier de tabel van de 8kW Mercuria Ace.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTJ_b6773EIYH7kAOb2JvgksK9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkhBxeJhfTpSIeQCIHFZ84Ed.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de oudere Mercuria 8kW is dit de capaciteits tabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yr7RqrrtZDZ-Y_Rl6IK9yDzsuoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9xeVEe3sOxjOuzolmV8TJI9.jpg?f=fotoalbum_large

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat lijkt verdacht veel op een mitsubishi tabel? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 19-02-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gididegiebs
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09-2023
Na lang meelezen zelf ook een account aangemaakt. Ben benieuwd zijn er meer mensen die in het bezit zijn van een Intergas xource. Ik heb deze nu vanaf oktober draaien icm een 200 liter boiler.

Zeer tevreden over de werking en het geluid unit zeer stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:39
@Possible Het ziet er niet uit als een Panasonic, dus ik neem aan dat jouwe nog steeds staat?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pliet schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:43:
Hallo, Ik ben zelf ook bezig met een Remeha Mercuria 8kW warmtepomp. Heb opdracht gegeven en ik zie wel of ik de oude of de nieuwe krijg. Ik heb de capaciteitstabel opgevraagd en gekregen.
Daar zou ik toch wel achteraan gaan. De nieuwe is kleiner, veel minder lelijk, veel stiller (scheelt 10 dB!), kan veel verder terugmoduleren en heeft R32.
Dat oude ding (volgens mij een 75VHA) zou je anno 2022 echt niet meer moeten willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:45:
Dat lijkt verdacht veel op een mitsubishi tabel? :+
Dat zijn het ook. Blijkbaar koopt Remeha zijn buitenunits in bij Mitsubishi. Altijd verstandig om iets in te kopen wat je zelf niet (met die prijs of kwaliteit) kunt maken.
Van de klanten snap ik het dan weer niet. Waarom dan niet gewoon een Mitsubishi gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:57:
[...]

Dat zijn het ook. Blijkbaar koopt Remeha zijn buitenunits in bij Mitsubishi. Altijd verstandig om iets in te kopen wat je zelf niet (met die prijs of kwaliteit) kunt maken.
Van de klanten snap ik het dan weer niet. Waarom dan niet gewoon een Mitsubishi gekocht?
Dat zal een beetje afhangen van je installateur. Zijn er niet zoveel die meerdere merken voeren volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
CurlyMo schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:07:
[...]

@Possible Het ziet er niet uit als een Panasonic, dus ik neem aan dat jouwe nog steeds staat?
Ja hij draait nog netjes. Het is wel een pana., echter zijn 6 panelen van het platte dak gesneuveld... :(

[ Voor 3% gewijzigd door Possible op 19-02-2022 10:17 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Possible schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:16:
[...]

Ja hij draait nog netjes. Het is wel een pana., echter zijn 6 panelen van het platte dak gesneuveld... :(
Hoezo gesneuveld? Ik ga volgende maand ook het platte dak vol leggen namelijk. En het zat gisteren vol in de wind. Verzwaren is geen probleem, maar als ze soort van doorbuigen wel.

[ Voor 24% gewijzigd door Powrskin op 19-02-2022 11:18 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
Vandaag voor het eerst in levende lijve zo'n Bosch compress gezien. Allejezus wat een enorm apparaat en die hadden ze op de garage geplemt. Prachtig nieuw huis en dan een apparaat van anderhalf meter hoog op je garage plempen. :|

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Jaarafrekening energie 2021 gehad. Kreeg nog 390 euro terug, dus na aftrek voorschot netto -318 euro. Voorschotbedrag voor 2022 met 17% gedaald! Ga van 6 euro terug naar 5 euro, eigenlijk nog veel te veel, zeker met de verhoogde vermindering van de energiebelasting… Hoeveel argumenten voor full electric en zonnepanelen heeft een gasverbruiker nog nodig? Ik heb begrepen dat de saldering ook nog langer doorgaat omdat Jetten de wet niet op tijd rond krijgt.
nieuws: Nederlandse kabinet stelt afbouw salderingsregeling zonnestroom opnie...

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
t.oswald schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:49:
Jaarafrekening energie 2021 gehad. Kreeg nog 390 euro terug, dus na aftrek voorschot netto -318 euro. Voorschotbedrag voor 2022 met 17% gedaald! Ga van 6 euro terug naar 5 euro, eigenlijk nog veel te veel, zeker met de verhoogde vermindering van de energiebelasting… Hoeveel argumenten voor full electric en zonnepanelen heeft een gasverbruiker nog nodig? Ik heb begrepen dat de saldering ook nog langer doorgaat omdat Jetten de wet niet op tijd rond krijgt.
nieuws: Nederlandse kabinet stelt afbouw salderingsregeling zonnestroom opnie...
Ik betaal me nog scheel aan voorschot. Vanwege het verbruik van andere jaren en de hoge gasprijs betaal ik nu 93,- euro. Minder kon niet ondanks de zonnepanelen etc... April loopt het jaar af en dan verwacht ik een goede 1500,- euro terug. (Nul op de meter)
Gelukkig zit ik bij een grote jongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
t.oswald schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:49:
Hoeveel argumenten voor full electric en zonnepanelen heeft een gasverbruiker nog nodig?
Wat dacht je van € 20.000,- voorschieten op je energie rekening? Geld dat je niet hebt kun je ook niet uitgeven. Mooi dat je na 6 à 10 jaar kiet speelt en daarna minder gaat betalen, maar zo lang droog brood eten is ook niet leuk.
Los van het feit dat huurders er al helemaal weinig invloed op hebben.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Pietje555 Veel gemeentes hebben hele aantrekkelijke duurzaamheidslening... met weinig voorwaarden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t.oswald
Pietje555 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:46:
[...]

Wat dacht je van € 20.000,- voorschieten op je energie rekening? Geld dat je niet hebt kun je ook niet uitgeven. Mooi dat je na 6 à 10 jaar kiet speelt en daarna minder gaat betalen, maar zo lang droog brood eten is ook niet leuk.
Duurzaamheidslening hier met 1,62% rente.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
Als je het met 20k redt zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@DeltaT Als je wil kan je er veel meer aan uitgeven, maar dat is niet nodig.

En: vaak kan je zaken combineren met groot onderhoud wat toch al moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

Zo te zien een 3 fase Panasonic split. Daar zal flink wat gas zijn ontsnapt en in het milieu terecht zijn gekomen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Pietje555 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:46:
[...]

Zo heb ik het wel gedaan. Ik kon 20.000 bij elkaar gaan sparen of een lening aangaan. Uiteindelijk was de lening goedkoper dan het zelf bij elkaar te sparen. Geloof me, ik heb de grootste moeite gehad om mensen uit te leggen dat lenen goedkoper was dan sparen. Dat nu net deze winter de prijzen door het dak gaan maakt het natuurlijk helemaal een goede keuze.

Maar, ik ben niet bang aangelegd. Ik heb een aardige baan en hou nog wel wat centen over (centen, geen euro's :+ ) aan het eind van de maand. Als je elke maand al krom moet liggen dan is het lenen van zo'n bedrag natuurlijk moeilijk te bevatten. Vaak kom je vanwege boeterentes ook ernstig in de problemen mocht je een maand niet kunnen aflossen. (Dat geldt gelukkig niet voor de energiebespaarlening)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel geluk heb gehad in het leven. Iets wat helaas voor velen niet is weggelegd. :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t.oswald
LacsapOV schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:37:
[...]

Zo heb ik het wel gedaan. Ik kon 20.000 bij elkaar gaan sparen of een lening aangaan. Uiteindelijk was de lening goedkoper dan het zelf bij elkaar te sparen. Geloof me, ik heb de grootste moeite gehad om mensen uit te leggen dat lenen goedkoper was dan sparen. Dat nu net deze winter de prijzen door het dak gaan maakt het natuurlijk helemaal een goede keuze.

Maar, ik ben niet bang aangelegd. Ik heb een aardige baan en hou nog wel wat centen over (centen, geen euro's :+ ) aan het eind van de maand. Als je elke maand al krom moet liggen dan is het lenen van zo'n bedrag natuurlijk moeilijk te bevatten. Vaak kom je vanwege boeterentes ook ernstig in de problemen mocht je een maand niet kunnen aflossen. (Dat geldt gelukkig niet voor de energiebespaarlening)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel geluk heb gehad in het leven. Iets wat helaas voor velen niet is weggelegd. :'(
Wellicht nog ter illustratie. De duurzaamheidslening heeft een vast rentepercentage voor de hele looptijd. Die is met 10000 euro tien jaar en op ieder moment onbeperkt extra aflosbaar. Je betaalt momenteel met 1.62% rente 63 euro per maand voor die 10000 euro. Alles wat je meer bespaart dan die 63 euro is dus gelijk al in de pocket.
Het geleende bedrag staat in een depot waaruit je naar behoefte kunt opnemen. Je kunt de rekeningen zelfs direct uit het depot laten betalen. Je betaalt alleen rente en aflossing over het opgenomen gedeelte. Zo kan je de werkzaamheden ook nog wat spreiden in de tijd.
https://www.svn.nl/duurzaamheidslening

[ Voor 10% gewijzigd door t.oswald op 19-02-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Noshi schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:28:

Ik vind ze vrij prijzig (200+) voor iets wat in de basis een veredelde frituurpan is....
20-30 euro op Aliexpress. Ik heb 'm er ook in hangen en tot nu toe werkt hij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
LacsapOV schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:37:
[...]

Hier precies hetzelfde! Wij hebben ook een energiebespaarlening, die heeft maar 1,6% rente. De besparing die ik nu al heb is vele malen groter dan wanneer ik er eerst voor zou moeten sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:56

thido

Tilburg

Hier ook gebruik gemaakt van de energiebespaarlening een aantal jaar geleden. Heb toen de dakbedekking vervangen van de platte daken en meteen opnieuw geïsoleerd. Officieel niet bedoeld voor de dakbedekking maar deden niet moeilijk. Rente was toen 1.7%.
Vorig jaar het restant meegenomen in een bouwdepot van de hypotheek tegen 1.44%.
Bij dat soort percentages kun je rustig 10k bijlenen zonder zorgen (e.e.a. afhankelijk van jouw eigen situatie natuurlijk).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
dirkdeman schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:23:
[...]

20-30 euro op Aliexpress. Ik heb 'm er ook in hangen en tot nu toe werkt hij prima.
Maar die hebben geen thermostaat/beveiliging toch? Dat vind ik wel riskant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Noshi schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:52:
[...]

Maar die hebben geen thermostaat/beveiliging toch? Dat vind ik wel riskant.
Klopt, dat zit er niet op. Ik zie het nut er ook niet van in: hij wordt aangestuurd door de wp. Mocht de temperatuursensor in mijn vat het niet doen geeft mijn Home Assistant een foutmelding. Maar ook zonder domotica lijkt dat risico me nogal beperkt, maar dat moet iedereen voor zichzelf beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En mocht het element in de brand vliegen heb je iig een paar 100 liter bluswater :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
Hallo allemaal,

Ik heb de afgelopen maanden enorm veel gelezen en vele installateurs gesproken.

Mijn huis zal net als zo vele van die hoge energie kosten af moeten komen, owja en van het gas af.

Nu ben ik met het volgende gekomen. Trouwens het huis blijkt nogal groot te zijn, 270m2/980m3, 3 verdiepingen, 10 slaapkamers 2 badkamers woonkamer garage en keuken.

Nibe S2125 12kw
Buffervat +-300 liter met spiraal voor tap en vloerverwarming (zonder elektrisch element)
Vloerverwarming 43 groepen 5 verdelers en dab ecoplus. 14mm buis 10cm hart. pvc vloer
ik begin met 40 zonnepanelen

Nu wil ik gaan voor een vol electrische installatie en daarbij ook het tapwater 100% door de warmtepomp. Ik heb wel gedacht aan een doorstromer, maar deze trekken erorm veel stroom en ik dacht dat deze veel nittiger was met de warmtepomp. En nibe zegt dat de s2123 70 graden kan geven.

Ik hoor graag al jullie adviesen en ideeën en waar ik nog meer op letten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Anno007 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 01:15:
Nibe S2125 12kw
Buffervat +-300 liter met spiraal voor tap en vloerverwarming (zonder elektrisch element)

En nibe zegt dat de s2123 70 graden kan geven.
niet doen.

gewoon vloer en SWW scheiden. het is niet handig om constant voor jan joker zo heet te stoken voor je vloer. je COP is dan gewoon ergens tussen ruk en klote. al is het natuurlijk nog steeds beter dan een doorstroomverwarmer. maar je wilt ook niet een doorstroomverwarmer voor je vloerverwarming. het is natuurlijk niet handig om 70 graden water te maken om vervolgens 28 graden in je vloer te pompen.

gewoon de warmtepomp direct op de vloeren zetten zonder buffertank. je vloer IS de buffer.

voor SWW kan je dan een eigen tank pakken. met zoveel vloeroppervlak en dus buffer kan je wel even een uurtje zonder verwarming als je overal beton hebt en geen droogbouw. een 12kW unit jast een 300L SWW tank vol in een uur of minder. al zou je natuurlijk er nog over kunnen denken om je verwarming en SWW productie te scheiden en gewoon 2 warmtepompen te nemen (ook dubbel subsidie!). als je de ruimte achter je huis hebt (ik gok van wel). 9kW voor verwarming en de andere van 5kW of zo voor SWW. dan kan je ook in de volle winter rustig doortokkelen op je verwarming. die hoeft niet dan steeds te stoppen en vol vermogen inhalen/bijstampen elke keer als er SWW bijgemaakt moet worden omdat iemand wereldvrede probeert op te lossen onder de douche en eventueel kan je de boel wat beter op je gebruik inregelen en eventueel de vloer gebruiken als koeling om in de zomer een beetje de warmte eruit zien te krijgen.

wel wat duurder om het te splitsen maar afhankelijk van de hoeveelheid douchers en gebruiksprofiel over de werkdag en weekeind kan dit zeker een beter comfort opleveren als je dat het waard is of met een WAF zit en angst voor een legel douche.

enigste wat je dan ook hoeft aan te passen in huis is de vloerverdelers zodat die zonder bypass gaan draaien of direct pomploze verdelers nemen als je nog bezig moet.

kan je aangeven waarom je denkt of waar de noodzaak vandaan komt om een machine te kopen die zo heet kan/moet stoken?

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 20-02-2022 05:05 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:44
BarryH schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:01:
@Pietje555 Veel gemeentes hebben hele aantrekkelijke duurzaamheidslening... met weinig voorwaarden...
Heeft wel afsluitkosten meen ik. Vervolgens is de rente alsnog hoger dan die op mijn hypotheek.

Ik heb het nooit goed uitgezocht maar volgens mij kan ik net zo goed mijn hypotheek ophogen.

Om de transitie serieus aan te jagen en drempel weg te nemen zouden wat mij betreft leningen aangeboden mogen worden met vergelijkbare condities als studielening. Dus; geen afsluitkosten en nihil rente.

Edit:
Ik zie nu dat het er verschillende aanbieders van duurzaamheidsleningen zijn (?). De gemeentelijke (SVn) hebben mindere condities maar die van "warmtefonds" zonder afsluitkosten.

Ga ik toch nog eens naar kijken.

[ Voor 35% gewijzigd door assje op 20-02-2022 07:53 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41
dirkdeman schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:23:
[...]

Is er hier nog een tussenweg?
Hier ook aan het kijken voor een boiler element.
Ik bestel liever lokaal/in europa dan via aliexpress. Deels uit principe, deels ivm mogelijke garantie.
200+ euro is wel een groot verschil met de paar tientjes via Aliexpress...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
pliet schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:43:
[...]

Hier de tabel van de 8kW Mercuria Ace.
[Afbeelding]

Voor de oudere Mercuria 8kW is dit de capaciteits tabel.
[Afbeelding]

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Dank je wel! Ja je kunt veel beter dat laatste model (ace) nemen.
Ik wou eigenlijk weten hoeveel hoeveel Watt hij minimaal van het stroomnet afneemt. Dus als iemand die ervaring nog even kan delen met mij (ons). Soms is de praktijk wat anders dan de theorie.

Tenslotte er is ook naast de hybride ook een elektrische variant. Maar wellicht durf je dat nog niet en/of heb je dat nog nodig voor je SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pliet
  • Laatst online: 03-09 12:57
royaljoop schreef op zondag 20 februari 2022 @ 08:42:
[...]

Dank je wel! Ja je kunt veel beter dat laatste model (ace) nemen.
Ik wou eigenlijk weten hoeveel hoeveel Watt hij minimaal van het stroomnet afneemt. Dus als iemand die ervaring nog even kan delen met mij (ons). Soms is de praktijk wat anders dan de theorie.

Tenslotte er is ook naast de hybride ook een elektrische variant. Maar wellicht durf je dat nog niet en/of heb je dat nog nodig voor je SWW.
Klopt wil ook de Ace maar die is nog niet leverbaar, en wanneer wel is nog niet bekend. Dus vandaar de keuze voor de oude. Voordeel van de oude Mercuria is meer vermogen bij -10 en de electrische backups verwarming is 2kW en een 4kW element. Ik heb 7,6 kW nodig bij-10. Dat haalt de oude Mercuria maar de nieuwe Mercuria Ace niet. Maar die paar 100 Watt die ik dan tekort kom daar lig ik niet wakker van. De Ace heeft 2x 3kW elementen. Dus de oude heeft 3 standen 2, 4 en 6kW de nieuwe 2 standen 3 en 6kW. Gisteren van mijn installateur gehoord dat de levertijd van de oude Mercuria naar November gaat. Dus levertijden zijn niet meer normaal. Nu naar een Alternatief aan het kijken een Vaillant Arotherm split VWL 75/5. SWW ga ik met een 80 liter E boiler van daalderop doen. Wil ik overdag opladen met het overschot aan zonne-energie. Dus ik heb weer wat uitzoeken week te doen voor een andere WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander006
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-04-2023
-

[ Voor 99% gewijzigd door Alexander006 op 20-02-2022 10:31 ]

Ik ben ook Anno007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
flippy schreef op zondag 20 februari 2022 @ 01:41:
[...]

niet doen.

gewoon vloer en SWW scheiden. het is niet handig om constant voor jan joker zo heet te stoken voor je vloer. je COP is dan gewoon ergens tussen ruk en klote. al is het natuurlijk nog steeds beter dan een doorstroomverwarmer. maar je wilt ook niet een doorstroomverwarmer voor je vloerverwarming. het is natuurlijk niet handig om 70 graden water te maken om vervolgens 28 graden in je vloer te pompen.

gewoon de warmtepomp direct op de vloeren zetten zonder buffertank. je vloer IS de buffer.

voor SWW kan je dan een eigen tank pakken. met zoveel vloeroppervlak en dus buffer kan je wel even een uurtje zonder verwarming als je overal beton hebt en geen droogbouw. een 12kW unit jast een 300L SWW tank vol in een uur of minder. al zou je natuurlijk er nog over kunnen denken om je verwarming en SWW productie te scheiden en gewoon 2 warmtepompen te nemen (ook dubbel subsidie!). als je de ruimte achter je huis hebt (ik gok van wel). 9kW voor verwarming en de andere van 5kW of zo voor SWW. dan kan je ook in de volle winter rustig doortokkelen op je verwarming. die hoeft niet dan steeds te stoppen en vol vermogen inhalen/bijstampen elke keer als er SWW bijgemaakt moet worden omdat iemand wereldvrede probeert op te lossen onder de douche en eventueel kan je de boel wat beter op je gebruik inregelen en eventueel de vloer gebruiken als koeling om in de zomer een beetje de warmte eruit zien te krijgen.

wel wat duurder om het te splitsen maar afhankelijk van de hoeveelheid douchers en gebruiksprofiel over de werkdag en weekeind kan dit zeker een beter comfort opleveren als je dat het waard is of met een WAF zit en angst voor een legel douche.

enigste wat je dan ook hoeft aan te passen in huis is de vloerverdelers zodat die zonder bypass gaan draaien of direct pomploze verdelers nemen als je nog bezig moet.

kan je aangeven waarom je denkt of waar de noodzaak vandaan komt om een machine te kopen die zo heet kan/moet stoken?
Zeker een goed idee om 2 warmtepompen te nemen. Met de subsidie en geen buffervat zal het onder de streep niet veel duurder zijn dan 1 grote met buffervat. Maar kan de pomp van de warmtepomp wel zoveel groepen en verdelers hebben? Ik ben nog bezig met voorbereiden. Ik heb nu 2 installateurs waar ik nu in overleg mee ben. Ze willen wel op elke verdeler een pomp hebben. de 2de warmtepomp voor sww zou ook een ventilatielucht/water warmtepomp kunnen zijn?!

Waarom ik zo op die temperatuur zit, omdat alle installateurs die ik gehad heb niet zonder boiler de warmtepomp willen plaatsen. Ik zelf ben niet zo van de boilers. Vind het doorstroom principe beter (heb nog een geiser voor sww), zo kwam ik op een doorstromer en later dacht ik om de warmtepomp te gebruiken als doorstromer, tijdens douchen de warmtepomp op hoge stand zetten via domoticz.

Voor legionella maak ik mij niet zoveel zorgen heb als back-up plan een uv lamp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dirkdeman
Anno007 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:32:
[...]

Zeker een goed idee om 2 warmtepompen te nemen. Met de subsidie en geen buffervat zal het onder de streep niet veel duurder zijn dan 1 grote met buffervat. Maar kan de pomp van de warmtepomp wel zoveel groepen en verdelers hebben? Ik ben nog bezig met voorbereiden. Ik heb nu 2 installateurs waar ik nu in overleg mee ben. Ze willen wel op elke verdeler een pomp hebben. de 2de warmtepomp voor sww zou ook een ventilatielucht/water warmtepomp kunnen zijn?!

Waarom ik zo op die temperatuur zit, omdat alle installateurs die ik gehad heb niet zonder boiler de warmtepomp willen plaatsen. Ik zelf ben niet zo van de boilers. Vind het doorstroom principe beter (heb nog een geiser voor sww), zo kwam ik op een doorstromer en later dacht ik om de warmtepomp te gebruiken als doorstromer, tijdens douchen de warmtepomp op hoge stand zetten via domoticz.

Voor legionella maak ik mij niet zoveel zorgen heb als back-up plan een uv lamp.
De wp als doorstromer gebruiken kan je vergeten, daar zijn ze niet voor geschikt. 10 liter water per minuut continue opwarmen van 8C naar 38C (voor de douche) gaat ‘m met geen enkele warmtepomp lukken.

Bij ons maakt de wp zowel SWW (hij warmt een 400l boilervat op) en zorgt hij voor verwarming. Ons huis is goed geisoleerd, in die 2 uur dat hij bezig is om ons boilervat op te warmen is de binnentemperatuur in huis niet gedaald. 2 warmtepompen of een aparte warmtepompboiler is voor ons niet nodig, scheelt ook weer een extra buitenunit.

Met 400l zitten wij (gezin van 5) nooit zonder warm water. Als je geen plek hebt voor een boilervat en/of een enorm PV-overschot kan je een doorstroomverwarmer overwegen (als je aansluiting dat trekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
dirkdeman schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:23:
[...]

De wp als doorstromer gebruiken kan je vergeten, daar zijn ze niet voor geschikt. 10 liter water per minuut continue opwarmen van 8C naar 38C (voor de douche) gaat ‘m met geen enkele warmtepomp lukken.

Bij ons maakt de wp zowel SWW (hij warmt een 400l boilervat op) en zorgt hij voor verwarming. Ons huis is goed geisoleerd, in die 2 uur dat hij bezig is om ons boilervat op te warmen is de binnentemperatuur in huis niet gedaald. 2 warmtepompen of een aparte warmtepompboiler is voor ons niet nodig, scheelt ook weer een extra buitenunit.

Met 400l zitten wij (gezin van 5) nooit zonder warm water. Als je geen plek hebt voor een boilervat en/of een enorm PV-overschot kan je een doorstroomverwarmer overwegen (als je aansluiting dat trekt).
Waar is die 75 graden mogelijkheid dan voor. Vloerverwarming niet dus dit is ltv. 75 graden is toch 75 graden, of bedoelen ze hiermee dat de wamrtepomp over x tijd een x hoeveelhied water kan opwarmen tot 75 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Anno007 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Waar is die 75 graden mogelijkheid dan voor. Vloerverwarming niet dus dit is ltv. 75 graden is toch 75 graden, of bedoelen ze hiermee dat de wamrtepomp over x tijd een x hoeveelhied water kan opwarmen tot 75 graden?
Legionella run boiler met een element voor het laatste stuk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:28:
[...]
Legionella run boiler met zonder een element voor het laatste stuk.
Ftfy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
Anno007 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Inderdaad: over een bepaalde tijd waarbij hij het water steeds wat meer opwarmt. De wp kan zonder hulp van het elektrisch element tot zo'n 55C maken, daarboven schakelt hij het interne (of externe, als je die hebt) verwarmingselement bij. Dat is voor de legionella-run van je boiler.

Dat is wel een groot verschil met een gasgestookte CV: die kan zonder problemen koud kraanwater opwarmen tot hoge temperatuur. De meeste CV-ketels hebben een piekvermogen van 20-30kW, soms nog wel meer. Terwijl een 9kW warmtepomp voor residentieel gebruik al best een flinke jongen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Als toch graag een doorstroomverwamer wilt, zou je de warmtepomp kunnen gebruiken om je SWW voor te verwarmen. Dan kan het voorverwarmde water naar de doorstroomverwarmer toe.
Dan kan je een stuk van de benodigde energie met een hogere COP afvangen.

Zie pagina 68 van de onderstaande pdf voor voorbeelden van dit soort opstellingen.

https://www.caleffi.com/s...s/file/idronics_27_na.pdf

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@dirkdeman die Nibe S2125 doet 70+ op de compressor (R290). Geen element noodzakelijk.

@Anno007 houd de natuurkunde in de gaten: iets wordt warmer als je er meer vermogen in stopt dan er uit gaat.
Dit geldt voor je huis (afgifte moet minimaal gelijk zijn aan het warmteverlies door de isolatie) en voor je afgiftesysteem van vloerverwarming en radiatoren. In de specs van je radiatoren staat hoe veel vermogen ze afgeven bij welke temperatuur.
Een 5 kW warmtepomp die 70 graden kan maken, zal die 70 graden niet aantikken als de radiatoren die 5 kW al bij 50 graden afgeven.
En als extra complicatie daalt het vermogen van een warmtepomp bij hogere watertemperatuur: mijn warmtepomp kan bij buiten 7 graden 6,3 kW maken op 65 graden en 7,3 kW op 35 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anno007 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:32:
[...]

de WP kan zon vloer wel verpompen. al zou ik graag 16mm of groter zien als de vloer er nog niet inligt.
zolang je maar 32mm naar elke verdeler hebt is dat geen probleem. de pomp in de WP is vele malen sterker dan wat een vloerpomp kan.
ventilatielucht moet je niet aan beginnen. die boilers hebben een veel lagere opbrengst en "stelen" nog steeds veel warmte uit je huis die de vloerpomp weer goed moet maken. ze hebben ook veel minder vermogen dan een los systeem. je kan nog eventueel kijken naar een calypso split als je een iets elegantere tussenoplossing wilt. die is ook een klap goedkoper dan een volwaardige WP buiten zetten. dan heb je alleen een klein splitje buiten aan de muur hangen.

en dat je die temperatuur word aangeraden is simpel: je bent bezig met CV installateurs, niet warmtepompinstallateurs. die lui die met een strak gezicht 70 graden je proberen aan te praten zijn gewoon prutsers die nog vastzitten in de jaren 80. wegblijven bij dat volk. dit is iets wat extreem vaak voorkomt en waar ook al die doemverhalen vandaan komen dat warmtepompen niet werken enzovoort.

die 75 graden is speciaal voor "dat soort" CV cowboys die gewoon een systeem neer willen plemen, stekker erin en voor de lunch weer weg.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 20-02-2022 12:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
flippy schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:32:
[...]

de WP kan zon vloer wel verpompen. al zou ik graag 16mm of groter zien als de vloer er nog niet inligt.
zolang je maar 32mm naar elke verdeler hebt is dat geen probleem. de pomp in de WP is vele malen sterker dan wat een vloerpomp kan.
ventilatielucht moet je niet aan beginnen. die boilers hebben een veel lagere opbrengst en "stelen" nog steeds veel warmte uit je huis die de vloerpomp weer goed moet maken. ze hebben ook veel minder vermogen dan een los systeem. je kan nog eventueel kijken naar een calypso split als je een iets elegantere tussenoplossing wilt. die is ook een klap goedkoper dan een volwaardige WP buiten zetten. dan heb je alleen een klein splitje buiten aan de muur hangen.

en dat je die temperatuur word aangeraden is simpel: je bent bezig met CV installateurs, niet warmtepompinstallateurs. die lui die met een strak gezicht 70 graden je proberen aan te praten zijn gewoon prutsers die nog vastzitten in de jaren 80. wegblijven bij dat volk. dit is iets wat extreem vaak voorkomt en waar ook al die doemverhalen vandaan komen dat warmtepompen niet werken enzovoort.

die 75 graden is speciaal voor "dat soort" CV cowboys die gewoon een systeem neer willen plemen, stekker erin en voor de lunch weer weg.
Wat je beschijft over "cv cowboys" heb ik juist bij de vloerverwarming leggers. Ze snappen er niets van. Toen ik zelf begon met inlezen kwam ik uit op 20mm buizen. Maar is door al die lui nu terug naar 14mm. Duidelijk dat ik hierin ga uitdragen dat het dus minmaal 16mm moet worden en het liefst 20mm.

Dus kan ik de s2125 nu gebruiken als doorstromer voor warm tapwater of niet (met behulp van een warmtewisselaar)? Ik wil de warm tappunten via flow sensors door domoticz en ventielen aansturen. Zo kan ik de wamrtepomp een hoge stand signaal sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anno007 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Wat je beschijft over "cv cowboys" heb ik juist bij de vloerverwarming leggers. Ze snappen er niets van. Toen ik zelf begon met inlezen kwam ik uit op 20mm buizen. Maar is door al die lui nu terug naar 14mm. Duidelijk dat ik hierin ga uitdragen dat het dus minmaal 16mm moet worden en het liefst 20mm.

Dus kan ik de s2125 nu gebruiken als doorstromer voor warm tapwater of niet (met behulp van een warmtewisselaar)? Ik wil de warm tappunten via flow sensors door domoticz en ventielen aansturen. Zo kan ik de wamrtepomp een hoge stand signaal sturen.
14mm is makkelijker leggen. dat is het enigste waar hun naar kijken. ze zijn dan sneller klaar. ;)
20mm is inderdaad het beste maar kost meer in aanleggen omdat ze er langer mee bezig zijn.

negeer die S2125 please. het is een onzinaparaat voor jouw situatie. je moet veel simpeler, goedkoper en lager in temperatuur. ik heb je een berichtje gestuurd.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 20-02-2022 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmertens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05-2024
koevlaas2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:46:
[...]
Weet je het zeker gewapend beton, in NL zijn die banden zonder betonijzer.
Ik zou rekenen met kwadraten, wind kan erg hard tekeer gaan.
Vlak ernaast is er een basketbalpaal (beton verankerd) omgewaaid, maar de warmtepomp heeft Eunice doorstaan 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:07
Even een schaamteloze link naar een vraag om feedback, omdat hier de experts zitten🤗. Al goede input gehad en ben benieuwd naar meer meningen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2117198

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
Anno007 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:44:
[...]
Nee, zo werkt een warmtepomp gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Anno007 het omschakelen naar SWW en het leveren van heet water kan zomaar meer dan een minuut duren. Een warmtepomp wil ook langere runs maken ivm compressorsmering en -slijtage, dus even aanspringen voor handen wassen zit er niet bij.
Beide redenen pleiten voor een SWW-voorraad.
Maar als je die niet te groot kiest, er een grote spiraal in kwijt kan, er een platenwisselaar achter zet en het benodigd vermogen beperkt met een DWTW bijvoorbeeld, dan kan je een heel eind komen.
Voorbeeld
Merk op dat een losse warmtepompboiler goedkoper is.

De 70 graden moet je niet willen (afgezien van incidentele antilegionella) maar er zijn nog andere redenen om toch voor een S2125 te gaan: stil en milieuvriendelijker koudemiddel.
Niet iedereen vindt dat belangrijk, maar jij misschien wel.
Overigens is Nibe niet de enige met stille R290 warmtepompen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double T
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-07 16:26
Ik merkte vandaag op dat het stroomverbruik van onze Elga Ace (6kW) flink aan het schommelen is...

Vanmiddag de thermostaat weer even teruggezet op Opentherm om extra data uit te kunnen lezen (temperatuur data voor 14:00 is niet correct).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHkkpR0jeXhotn0xSwoqPu2HRDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DFzNONeXuEm9bOmsrNlNOZ2Q.png?f=fotoalbum_large

De vloerverwarmingsgroepen beneden zijn volledig open, dus er moet voldoende afgifte zijn, daarnaast ligt de gewenste aanvoer temperatuur op 35 graden, waarmee ik pendelen uit zou sluiten.

Wat zou dit gedrag kunnen veroorzaken? Het opvallende is dat dit gedrag sinds gisteren zichtbaar is...

[ Voor 5% gewijzigd door Double T op 20-02-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Double T Kijk eens bij familie-kleinman.nl
Daar staat ook een zo'n apparaat en veel uitleg over gedrag en meetresultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double T
BarryH schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:27:
@Double T Kijk eens bij familie-kleinman.nl
Daar staat ook een zo'n apparaat en veel uitleg over gedrag en meetresultaten
Daar heb ik al veel informatie opgedaan mbt het instellen van de Elga Ace, maar daar ben ik dit probleem nog niet tegengekomen…

Zou een lek / te lage druk in het koude middel (R32) circuit dit gedrag kunnen verklaren?`
Ik hoor bij die leiding wat gepruttel (niet de ontluchten) en boven op de binnenunit ligt nu ook een water/olie achtige substantie…

[ Voor 23% gewijzigd door Double T op 20-02-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Double T tja vocht op de binnenunit is wel heel vreemd. Heb je hem al lang in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double T
BarryH schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:08:
@Double T tja vocht op de binnenunit is wel heel vreemd. Heb je hem al lang in gebruik?
Sinds einde voorjaar.
Morgen maar eens met de installateur bellen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Noshi schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:28:

TechniQ Energy Elektrisch verwarmingselement 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 18:04
harmpie1147 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:34:
[...]
Voor nu dus verder op de WP-queste: Monoblock met een warmtepompboiler voor SWW
een update: We zijn voor nu afgestapt van het eerste voorstel: (atlantic / loria 6008 / 8kw) met 300l vat en 50l buffer, en op zoek gegaan naar een oplossing met een monoblock.

We hebben, door een andere partij, de het volgende voorstel gekregen:

Het leveren en installeren van een Panasonic Aquarea Performance Mono Bloc J Generatie:
Monobloc WH-MDC09J3E5 / 9,0 kW buitendeel;
Buffertank van 100L;
300 liter RVS tank voor warm tapwater;

Ook hier hebben we natuurlijk vragen / onduidelijkheden.

1. Is een buffervat in onze situatie nodig? We hebben op dit moment al overal vloerverwarming liggen. Beneden liggen er 10 groepen (16x2) met een totale lengte van 990 m. Boven liggen er 6 groepen, met een totale lengte van 450m. Volgens mij is de consensus in dit forum dat er bij een vloerverwarming met vee inhoud, geen buffervat nodig is.

2. Wat is verstandig voor het SWW? Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden. Een boilervat op de WP, of de vloerverwarming scheiden van de SWW. In dat geval een 'kleine' monoblock en een aparte voor de SWW.
ik ben alleen nog niet achter de voor- en nadelen van beide opties.

3. Is de 9kW niet over gedimensioneerd, als de WP ook wordt gebruikt voor SWW? Ons gasverbruik van afgelopen jaar was 1350 kuub. Met de koevlaas formule zou een 7kW voldoende moeten zijn.
Toevallig ook even gekeken naar de koude dagen in februari 2021. Die dagen hadden we een verbruik van bijna 14 kuub per dag. Dit is een warmtebehoefte van 14*9 = 126 kWh/dag en de WP moet in ieder geval genoeg capaciteit hebben (bij -5) hebben om dat te leveren. De 7kW variant heeft volgens mij een capaciteit van 6.8 bij (A-7/W35), en zou die 126 wel moeten kunnen leveren op een dag...
Blijft er bij de 7kW nog genoeg capaciteit over voor het leveren van SWW, of is daarom de 9kW een betere oplossing?

Ik ben benieuwd naar jullie aanmerkingen op de genoemde oplossing.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

harmpie1147 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:07:
[...]

een update: We zijn voor nu afgestapt van het eerste voorstel: (atlantic / loria 6008 / 8kw) met 300l vat en 50l buffer, en op zoek gegaan naar een oplossing met een monoblock.

We hebben, door een andere partij, de het volgende voorstel gekregen:

Het leveren en installeren van een Panasonic Aquarea Performance Mono Bloc J Generatie:
Monobloc WH-MDC09J3E5 / 9,0 kW buitendeel;
Buffertank van 100L;
300 liter RVS tank voor warm tapwater;

Ook hier hebben we natuurlijk vragen / onduidelijkheden.

1. Is een buffervat in onze situatie nodig? We hebben op dit moment al overal vloerverwarming liggen. Beneden liggen er 10 groepen (16x2) met een totale lengte van 990 m. Boven liggen er 6 groepen, met een totale lengte van 450m. Volgens mij is de consensus in dit forum dat er bij een vloerverwarming met vee inhoud, geen buffervat nodig is.

2. Wat is verstandig voor het SWW? Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden. Een boilervat op de WP, of de vloerverwarming scheiden van de SWW. In dat geval een 'kleine' monoblock en een aparte voor de SWW.
ik ben alleen nog niet achter de voor- en nadelen van beide opties.

3. Is de 9kW niet over gedimensioneerd, als de WP ook wordt gebruikt voor SWW? Ons gasverbruik van afgelopen jaar was 1350 kuub. Met de koevlaas formule zou een 7kW voldoende moeten zijn.
Toevallig ook even gekeken naar de koude dagen in februari 2021. Die dagen hadden we een verbruik van bijna 14 kuub per dag. Dit is een warmtebehoefte van 14*9 = 126 kWh/dag en de WP moet in ieder geval genoeg capaciteit hebben (bij -5) hebben om dat te leveren. De 7kW variant heeft volgens mij een capaciteit van 6.8 bij (A-7/W35), en zou die 126 wel moeten kunnen leveren op een dag...
Blijft er bij de 7kW nog genoeg capaciteit over voor het leveren van SWW, of is daarom de 9kW een betere oplossing?

Ik ben benieuwd naar jullie aanmerkingen op de genoemde oplossing.

Alvast bedankt!
1: je vloer is de buffer. onnodig dus.

2: scheiden doorgaans. ook dubbel subsidie trekken. een explorer V4 of calypso split is goedkoper en meer dan voldoende voor de meeste mensen.

3: 7 is wel genoeg als je neit hoeft te stoppen voor warm water. op vloerverwarming zich je toch onder de 30 graden doorgaans te stoken dus haal je ook makkelijker je vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@harmpie1147
Als je tot -10 het huis warm wil kunnen houden is wellicht 9kW een betere keuze? Want meer warmteverlies dan bij -5 ( x / (18- -5)*(18- -10) ). En neem in het sommetje mee of je 16, 21 of 23 uur wil verwarmen...
Mbt buffervat: kijk in de specificaties/installatiehandleiding van de WP, ergens staat minimum #liter in het circuit. lijkt me met flink vvw overbodig

[ Voor 64% gewijzigd door BarryH op 20-02-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@Double T hoe meet je je stroom verbruik?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:13:
[...]

1: je vloer is de buffer. onnodig dus.

2: scheiden doorgaans. ook dubbel subsidie trekken. een explorer V4 of calypso split is goedkoper en meer dan voldoende voor de meeste mensen.

3: 7 is wel genoeg als je neit hoeft te stoppen voor warm water. op vloerverwarming zich je toch onder de 30 graden doorgaans te stoken dus haal je ook makkelijker je vermogens.
1: mee eens
2: beter een boiler (RVS) aan je WP, dat uurtje per dag niet verwarmen merk je niet eens.
3: 7 kW is genoeg incl. SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double T
De Elga Ace is aangesloten op een aparte groep, achter een modbus kWh meter (aangesloten op iungo)

Verbruik van de warmtepomp vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHTHfGCW-Xv1-1I1t-ur5eF8GpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yfU6wUp4Tkd7f2Idp8kfFTqO.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt er op dat de buitenunit probeert te starten, maar daarin faalt en dat iedere 42 minuten herhaalt..

Aanvoer-, retour-, en setpoint-temperatuur tov verbruik van de laatste 6 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvKrEr8pWKIickSQJ9iGXbN1W0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G5K6RszzdNg5cbvvTIeIlb2T.png?f=fotoalbum_large
Inmiddels factory reset gedaan en alle parameters weer opnieuw ingesteld, maar maakt geen verschil uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Double T
Je buitenunit loopt bijna de hele tijd: de binnenunit alleen zal 10-80 watt gebruiken niet meer, de rest is de buitenunit.
Als je dit alleen vandaag hebt kan het te maken hebben met stooklijn instellingen en de hoge temperatuur buiten.
Dus kijk naar je stooklijn vs tbuiten en wellicht is het dan logisch dat de elga terugmoduleert.
En volgens mij start die altijd vrij fel op en regelt dan terug.

Ik zag vandaag ook een tweet van @mkleinman dat bij hem de elga ook aardig in de war was door het warme weer.

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 20-02-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@BarryH volgens mij is het ook zo. @Double T hoe ziet je stooklijn uit? Bij een steile step en lage minimum zou dit normaal kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double T
Op dit moment is de thermostaat via OpenTherm gekoppeld en wordt een extern setpoint doorgegeven die de stooklijn overruled. Dit extern setpoint is 35 graden waar de warmtepomp nooit naar toe komt zoals in de grafieken te zien is.

Aan het begin van de dag stond de thermostaat nog in aan-uit, met een voet punt van 26 en 29 (nacht en dag) graden en een hoek van 0.3. Met hetzelfde gedrag…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Double T En een grafiek met gewenste ruimtetemperatuur versus werkelijke? Ik krijg de indruk dat het gewoon op temperatuur is in de kamer en als de temperatuur even te laag is, de WP inspringt en het snel weer warm genoeg is.

Om het pendelen te verminderen wellicht die 35 graden naar 25 zetten?

Pagina: 1 ... 76 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.