Feedback gevraagd op geschiktheid huis voor warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:59
Goedenavond,

Hopelijk willen jullie de moeite nemen om onze situatie te lezen en van feedback te voorzien; dat wordt zeer gewaardeerd.

Na het isoleren van ons huis en plaatsing van zonnepanelen, met al in het achterhoofd om ooit een warmtepomp te plaatsen, werd afgelopen 1 januari de subsidie op warmtepompen verhoogd en werd dit onderwerp actueler. Ik lees al geruime tijd mee in de warmtepomp-topics en heb inmiddels A-4tjes met aantekeningen en berekeningen. En nu is het tijd om mijn situatie hier aan de ervaringsdeskundigen voor te leggen :). We hebben (nog) geen ideale situatie wat betreft de afgifte en het is dus niet het doel om direct de meest rendabele of efficiënte situatie na te streven. Het idee om gasloos te gaan spreekt ons heel erg aan, zeker bij de huidige prijzen en onrust op de gasmarkt.

Situatie:
Tussenwoning 1974
Gezin met 2 kinderen, 1 van 8 jaar en 1 van 4 jaar.
Vloerisolatie: Rd 3,5
Dakisolatie: Rd 6
Gevelisolatie: steenwol (leeftijd en kwaliteit onbekend)
Alles dubbelglas en redelijk nieuw (2012), maar geen idee welke mate van isolatiewaarde.
Max gasverbruik per jaar: 750 m3 inclusief SWW
Stookwijze: selectief in woonkamer, badkamer en zolder; afgelopen jaar door corona wel bijna 100% thuis gewerkt en gasverbruik omhoog gegaan van 600m3 naar 750m3.
Elektra verbruik: 3500kWh, waarvan zelf opgewekt ca. 2900kWh. op ZZW.
Uitbreiding zonnepanelen mogelijk naast dakkapel en gehele NNO zijde.
Douche wtw (pas enkele maanden in gebruik)
Koken: inductie.
Afgifte: radiatoren (zie onder voor meer info). Plan: over ca. 5 jaar beneden vloerverwarming.
Regeling: Honeywell Evo Home

Het benodigde vermogen van een warmtepomp heb ik op verschillende manieren uitgerekend. Omdat we selectief stookten en ook wel wat groei in benodigde verwarmingsenergie verwacht met opgroeiende kinderen ben ik daarbij uitgegaan van 800m3 gasverbruik. Ik schat in dat we 20% van het gas gebruiken voor SWW. Dus 800x0,8= 640m3 gas voor verwarming.

Koevlaasmethode:
(640m3*8)/1650 = 3,1kW (ik ben onzeker of ik deze nu juist toepas, omdat wij dus niet 24/ 7 stoken/stookten). Als ik het volledige gasverbruik neem kom ik op 3,9 kW.

Warmtepompweetjes methode:
640m3 gas voor verwarming.
Energie-inhoud van 1m3 gas volgens wp-weetjes.nl = 8.8kWh/m3.
Benodigde energie: 640 * 8,8 = 5632 kWh
Gebruiksoppervlak: 130 m2
Benodigde energie per m2 = 43 kWh/m2
Volgens wpweetjes.nl volgen daar uit 1201 vollast uren
WP vermogen: 5632 / 1201 = 4,69 kW

Graaddagen methode over 2021:
Bij standaard instellingen (18gr stookgrens en 18 graden etmaalgemiddelde in de woning): 2,75 kW
Bij 15gr stookgrens en 15 graden etmaalgemiddelde in de woning); 4kW

Graaddagenmethode over de ca. afgelopen 3 weken:, waarin ik de CV op 40 graden heb gezet en met een kleinere nachtverlaging heb gewerkt: overdags 20,5 graden in de woonkamer, snachts 19 graden. Badkamer de hele avond 21 graden, rest van de dag 18 graden. Zolder werkplek, overdag 21,5 graden, snachts 16 graden. Standaard instellingen van Mindergas genomen (18gr stookgrens en 18 graden etmaalgemiddelde in de woning): 3,1 kW

De bedoeling is dat we ook SWW met de warmtepomp gaan maken middels een SWW boiler. Ik lees een vuistregel dat het WP vermogen verhoogd moet worden met 1kW voor een boiler van 200 liter en 1,5kW bij 300 liter. Hier ben ik nog niet over uit, moet nog kijken naar de invloed van de douche wtw op de benodigde boilerinhoud. We douchen niet elke dag, maar wel 15 minuten per douchebeurt.. Waterbesparende douchekop hebben we. Als iemand een richtlijn voor ons heeft m.b.t. tot de benodigde boilerinhoud in onze situatie, dan houd ik me aanbevolen.

Alle resultaten beschouwd denk ik dat een 5kW warmtepomp alleen voor verwarming ok is en inclusief SWW zou een 6kW pomp voldoende zijn. Zijn jullie het hier mee eens?

Dan de afgifte.
Middels climatebooster.nl heb ik de vermogens van alle radiatoren bij verschillende temperaturen in kaart gebracht. Om het worst case scenario in beeld te brengen heb ik onder het complete overzicht ook de situatie gezet, zoals die nu geldt, dus dat niet alle radiatoren vragend zijn. (alleen woonkamer en badkamer verwarmd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_INYEKBffijRJ1b7AH8CINDLYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZAEVHNxy2e4edzDC8eU2Hb0.jpg?f=fotoalbum_large

Bij testen met de CV op lage aanvoertemperaturen en minimaal vermogen (6,5kW), kom ik erachter dat met een Ta van 35 graden en bij 0 graden Tbuiten het binnen 20 graden blijft, maar ik krijg de binnentemperatuur dan niet naar 21 graden. Ik moet zeggen dat ik de test niet eenduidig vind, omdat de cv ketel regelmatig in regelstop gaat en dan water staat rond te pompen die minder dan 35 graden is.

Als ik uitga van bijvoorbeeld keuze voor een Panasonic 5J of 7J dan is het minimaal afgegeven vermogen 2500 Watt. Bij een Ta van 40 graden kan het afgiftesysteem dit kwijt als alleen de radiatoren in de woonkamer en de badkamer open staan. Als het echt een keer koud wordt en de Ta zou naar 45 of zelfs 50 graden moeten, dan kan ik de gevraagde 5kW voor verwarming ook kwijt.

Flow: de CV pomp heb ik op max gezet en dit levert wel iets geruis, maar niet te storend.

Misschien is bij mij de wens de vader van de gedachte dus bij deze mijn vraag: gaat dit goed komen zo? Ik begrijp dat meer afgifte beter zou zijn, maar zou het op deze manier ook al lukken?

We zouden toch graag gebruik willen blijven maken van het EVO home systeem, en ik lees dat in zo'n geval een buffervat wel aan te raden is? Omdat we toch (voorlopig) op een relatief hoge Ta moeten draaien is het snel opwarmen van bijvoorbeeld de zolderkamer dan gewoon nog mogelijk. Dit werkt nu met CV temperatuur 40 gr. ook prima. Aan de andere kant: als er een 300 liter WPS boiler met 2,9m2 spiraaloppervlak komt is dit ook al een aardige buffer in combinatie met alle (open) radiatoren?

Bij voorbaat dank voor de feedback. _/-\o_

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:53
klinkt alsof dit wel moet lukken, maar ga je nog boosters plaatsen of hou je dat als alternatief in je achterzak? je kunt ook overwegen om bijv. op 1 of 2 plekken een fancoil-unit (innova SL600 ofzo) te plaatsen dan heb je ruimschoots genoeg vermogen.

Je woonkamer heeft wel wat weinig vermogen zo, ik denk dat je dat als je het ergens merkt dat het daar gaat zijn.Verder denk ik dat jouw situatie erg lijkt op die van @CurlyMo , hij verwarmd ook een woning met WP + alleen radiatoren.

Buffervat is een beetje de vraag of dat nodig is, je kunt die op 2 manieren toepassen:
1. in serie (meestal op de retour) voor extra waterinhoud van je systeem, vooral handig voor defrosts
2. parallel (dus 1 kant op aanvoer, andere op retour): dit zorgt dat de flow van je WP en de flow door je radiatoren verschillend kunnen zijn, moet je alleen wel een pomp toevoegen in je CV-circuit aan de zijde van je radiatoren, anders gaat er geen water naartoe ;)

En nee, je 300L boilervat is dus geen buffer icm de open radiatoren, want die doet alleen mee in DHW (domestic hot water) bedrijf en staat dus meestal middels 3wegklep niet in verbinding met de rest.

ik denk dat je prima een 5kW pana kunt kopen voor jouw situatie, klinkt als een mooi project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Fr33z schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:59:
klinkt alsof dit wel moet lukken, maar ga je nog boosters plaatsen of hou je dat als alternatief in je achterzak? je kunt ook overwegen om bijv. op 1 of 2 plekken een fancoil-unit (innova SL600 ofzo) te plaatsen dan heb je ruimschoots genoeg vermogen.

Je woonkamer heeft wel wat weinig vermogen zo, ik denk dat je dat als je het ergens merkt dat het daar gaat zijn.Verder denk ik dat jouw situatie erg lijkt op die van @CurlyMo , hij verwarmd ook een woning met WP + alleen radiatoren.

Buffervat is een beetje de vraag of dat nodig is, je kunt die op 2 manieren toepassen:
1. in serie (meestal op de retour) voor extra waterinhoud van je systeem, vooral handig voor defrosts
2. parallel (dus 1 kant op aanvoer, andere op retour): dit zorgt dat de flow van je WP en de flow door je radiatoren verschillend kunnen zijn, moet je alleen wel een pomp toevoegen in je CV-circuit aan de zijde van je radiatoren, anders gaat er geen water naartoe ;)

En nee, je 300L boilervat is dus geen buffer icm de open radiatoren, want die doet alleen mee in DHW (domestic hot water) bedrijf en staat dus meestal middels 3wegklep niet in verbinding met de rest.

ik denk dat je prima een 5kW pana kunt kopen voor jouw situatie, klinkt als een mooi project.
Dank voor je reactie! Achter de hand wat betreft extra afgifte is inderdaad boosteren, maar eerder zou ik de T21 radiator in de woonkamer vervangen door T33. Daarnaast is het zelfs zo dat we (ook m'n vrouw!) het niet erg vinden om bij extreme kou een tijdje een elektrisch camping kacheltje aan te zetten (1500Watt).

Dankje ook voor wat betreft de uitleg over een buffervat. Is er nog een te prefereren optie bij het gebruik van de EVO Home zoneregeling?

Ben nu ook benieuwd naar de situatie van @CurlyMo: in hoeverre is jouw situatie gelijk aan die van mij, wat heb je geïnstalleerd en hoe bevalt het?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:53
CurlyMo schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:51:
Hier een vergelijkbaar huis maar dan jaren '30 bouw. Ik doe alles gewoon met max. T22 radiatoren. Gaat prima. Afgifte van mijn radiatoren is ~ 3200W (incl zelfbouw DBE). Stooklijn ~ -6 - 41 / 8 - 34. Ik heb wel een aparte 200L WPB. WP is de Panasonic 5kW J monoblock.

Noodzaak om richting Jaga te gaan zal waarschijnlijk niet strikt noodzakelijk zijn. Mocht je dat toch doen, dan zoek ik nog wel wat T33's :)
gevonden ;-)

ik denk dat je sterk moet overwegen of je zo'n EVO home ding wilt, ik heb het niet en zie het nut ook niet. Je punt met die warmtepomp wordt vooral dat je gewoon 2000-2500W minimaal afgifte-vermogen nodig hebt om de boel draaiend te houden.

Je wilt dus gewoon je woonkamer, badkamer en gang bijv. altijd open hebben qua verwarming. ik heb zelf gewoon per kamer zo'n mooi draaiknopje op de radiator, dan kun je daar nog beetje regelen ;)

het gevaar van zo'n zoneregeling is natuurlijk dat er te veel dichtgezet gaat worden en je dan niet voldoende afgifte hebt --> hup warmtepomp stopt na 15 min want die kan z'n warmte niet kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:33
Fr33z schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 20:58:
[...]
gevonden ;-)

ik denk dat je sterk moet overwegen of je zo'n EVO home ding wilt, ik heb het niet en zie het nut ook niet. Je punt met die warmtepomp wordt vooral dat je gewoon 2000-2500W minimaal afgifte-vermogen nodig hebt om de boel draaiend te houden.

Je wilt dus gewoon je woonkamer, badkamer en gang bijv. altijd open hebben qua verwarming. ik heb zelf gewoon per kamer zo'n mooi draaiknopje op de radiator, dan kun je daar nog beetje regelen ;)

het gevaar van zo'n zoneregeling is natuurlijk dat er te veel dichtgezet gaat worden en je dan niet voldoende afgifte hebt --> hup warmtepomp stopt na 15 min want die kan z'n warmte niet kwijt.
@Joris 407 Inderdaad, geen zoneverwarming. Dat ga je met radiatoren simpelweg niet redden qua afgifte. Ik zou net als ik voor een Panasonic gaan, maar dan de 9J i.p.v. de 5J. De minimale afgifte is hetzelfde, maar je zit niet zo te klooien als het net wel, net niet gaat in de koudere dagen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
@Fr33z en @CurlyMo , dank jullie.
EVO home werkt nu fantastisch voor ons: alleen de ruimtes waar nodig worden verwarmd. Nu is het zo dat ik in de woonkamer maar 1 van de drie radiatoren zo'n knop heb zitten, dus je zou kunnen stellen dat er altijd 2 radiatoren in de woonkamer meedoen.
Maar ik ga me erop beraden: weghalen is zo gebeurd natuurlijk.

Wat betreft de 5, 7 of 9 kW: inderdaad wel dezelfde minimale afgifte, maar de flow wordt wel steeds groter, hoe hoger het vermogen van de wp. En bij te grote flow zal ik wel last krijgen van ruisende leidingen. Of kun je de 7 en 9kW ook anders instellen, zodat er minder flow is dan op de datasheet staat? Aan de andere kant: met buffervat kan er een andere flow door het cv-circcuit gaan, dus dit maakt dan niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:33
Joris 407 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:18:
@Fr33z en @CurlyMo , dank jullie.
EVO home werkt nu fantastisch voor ons: alleen de ruimtes waar nodig worden verwarmd. Nu is het zo dat ik in de woonkamer maar 1 van de drie radiatoren zo'n knop heb zitten, dus je zou kunnen stellen dat er altijd 2 radiatoren in de woonkamer meedoen.
Maar ik ga me erop beraden: weghalen is zo gebeurd natuurlijk.

Wat betreft de 5, 7 of 9 kW: inderdaad wel dezelfde minimale afgifte, maar de flow wordt wel steeds groter, hoe hoger het vermogen van de wp. En bij te grote flow zal ik wel last krijgen van ruisende leidingen. Of kun je de 7 en 9kW ook anders instellen, zodat er minder flow is dan op de datasheet staat? Aan de andere kant: met buffervat kan er een andere flow door het cv-circcuit gaan, dus dit maakt dan niet uit?
Er is hier een tweaker die de 9J op 9L heeft geconfigureerd. Dat gaat prima. Ik heb mijn 5J op 18L geconfigureerd. Dat gaat ook prima.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Dat klinkt goed, dankje!

Nog anderen die feedback hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou een 9kW pakken, je zit voor een dergelijke woning wel heel laag in je gasverbruik en een volgende bewoner wilt het waarschijnlijk wel iets warmer hebben en elke dag twee keer douchen wellicht
En anders je kinderen wel als ze ouder worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 19-02-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Is het ook zo dat een 9kW stiller is omdat die rustiger draait dan de 5 of 7kW? Of is dat bij de Pana mono's niet zo, omdat dat qua hardware allemaal hetzelfde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:02
@Joris 407 Je moet even bekijken hoe laag je wil zitten, vooral met vloerverwarming in toekomst.
De 5kw kan op minimaal 200W opgenomen vermogen draaien en de 7kw doet al minimaal 400w. Edit: check even of dat nog steeds zo is met laatste generatie.
Vooral relevant als je gewoon constant verwarmd met vloerverwarming, nu nog niet zo.

Alternatief is alle radiatoren op marktplaats en een (vloermodel) airco installeren.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 19-02-2022 23:05 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verder klinkt het qua SWW niet echt alsof je daarvoor van een 5kW moet afwijken.
Sowieso moet je even kijken waar je mee eindigt, want die douche wtw zal goed zijn werk doen.
En als de warmtepomp plek geluidsgevoelig is, weet dan dat ze meer herrie gaan maken als ze omhoog in temperatuur moeten voor je sww vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
!null schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:14:
Verder klinkt het qua SWW niet echt alsof je daarvoor van een 5kW moet afwijken.
Sowieso moet je even kijken waar je mee eindigt, want die douche wtw zal goed zijn werk doen.
En als de warmtepomp plek geluidsgevoelig is, weet dan dat ze meer herrie gaan maken als ze omhoog in temperatuur moeten voor je sww vat.
Wat bedoel je met: 'kijken waarmee je eindigt'?
Wat is de keuze die hier gemaakt moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat het werkelijke gasverbruik voor SWW is nu met douche wtw. En of warmtepomp plek geluidsgevoelig is, en of sww vat toch vlakbij leidingwerk geplaatst kan worden (bijvoorbeeld leidingen gaan toch al naar cv plek waar sww boiler ook kan)

Mijn ouders hebben nog minder sww verbruik en ging de warmtepomp niet via zolder het huis in. Daar hangt nu een elektrische boiler, was gewoon praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
!null schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:52:
Wat het werkelijke gasverbruik voor SWW is nu met douche wtw. En of warmtepomp plek geluidsgevoelig is, en of sww vat toch vlakbij leidingwerk geplaatst kan worden (bijvoorbeeld leidingen gaan toch al naar cv plek waar sww boiler ook kan)

Mijn ouders hebben nog minder sww verbruik en ging de warmtepomp niet via zolder het huis in. Daar hangt nu een elektrische boiler, was gewoon praktischer.
Ah, dankje, ja het SWW gedeelte ben ik nog niet over uit. Het zou ook een doorstromer kunnen worden. Ik moet gaan meten hoeveel flow onze douchekop geeft. Maar een doorstromer heeft natuurlijk ook minder werk met een douchewtw. Ik begrijp dat de douche wtw zo'n 50% warmte terug haalt en dat dat dus ook 50% scheelt aan warmte die een doorstroomverwarmer moet maken? Dus dat deze 50% minder flow hoeft te leveren?

Aan de andere kant is een boiler gevuld door WP wel de netste oplossing denk ik, minste energieverbruik.
Zoals ik het nu voor ogen heb komt de wp in de voortuin, wel vlak bij de erfgrens, met zijn rug naar de buurtuin. Daar wil ik dan een 'geluidsscherm' plaatsen. En eventueel ook een dakje. Als het echt teveel herrie geeft dan is een omkasting (zelfbouw) mogelijk.
Op zolder kan ik waarschijnlijk ook een wps 300 boiler kwijt, moet nog de afmetingen opzoeken en gaan meten. Qua leidingloop is alles prima in te passen op zolder waar nu de CV hangt en ook de WP leidingen zullen inhaken op het CV circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik had eerst ook de rug van onze Panasonic 5kw monoblock naar onze buren gezet. Dat bleek niet alleen de lelijkste kant maar ook de lawaaierigste kant. Ik had er ook geen geluidscherm achter. Daarna hebben we hem verplaatst en met de rug naar het huis toe, onder het keukenraam. Dat werkte toch een stuk beter. Maar goed, mijn buren hadden daar hun raam zitten wat ze vrijwel altijd open hadden staan, dus ja, was ook niet ideaal.
Maar goed, op de nieuwe plek kreeg ook niet iedereen bij de voordeur die koude straal over zich heen :+

Een geluidsscherm zal iets helpen, al moet die wel iets hoger zijn dan de warmtepomp.
Daarnaast zijn er tegenwoordig weer al die regels bij de erfgrens en geluid. Maar ik weet niet wat nieuwe generatie units doen, wij installeerden destijds een H serie.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 20-02-2022 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:51
@Joris 407
Buffervat: in de warmtepomp documentatie staat ergens de minimale waterinhoud van het systeem.

En je kan het voor je huidige systeem uitrekenen. Daarmee kan je zien of met de set radiatoren die minimaal openstaan en de bijbehorende aan/afvoerleidingen je voldoende hebt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:51
@Joris 407 En:
over benodigde capaciteit:
Wat zijn de piekdagen van gasverbruik per dag (b.v. begin februari 2021) en wat was op die dagen de gemiddelde dagtemperatuur.
Daarmee kan je omrekenen naar benodigde capaciteit bij -10 graden buiten en je WP vermogen bij B-10 /W45? bepalen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
BarryH schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:17:
@Joris 407 En:
over benodigde capaciteit:
Wat zijn de piekdagen van gasverbruik per dag (b.v. begin februari 2021) en wat was op die dagen de gemiddelde dagtemperatuur.
Daarmee kan je omrekenen naar benodigde capaciteit bij -10 graden buiten en je WP vermogen bij B-10 /W45? bepalen
Ik heb helaas geen slimme meter en kan dat niet terugkijken. Ik heb de afgelopen 4 weken wel metingen gedaan en op het koudste moment (slechts 0 graden..kouder is het niet geweest) ook standen opgenomen.
Gasverbruik was toen 2,19m3 in 14 uur, tijdens Tbuiten 0graden bij windkracht 3, binnentemp. 20 graden. Geëxtrapoleerd naar 24uur is dat 3,62 m3. Vertaald naar -10 graden buiten wordt dat: (20 - -10)/(20 -0)*3,62= 5,44 m3.
5,44 *8 kWh/m3 = 43,5 kWh in bijvoorbeeld 20 draaiuren levert dit een warmtepomp vermogen van 2,2kW.

Maar ja, de meting is natuurlijk over een te korte periode en de afkoeling van het huis is vertraagd, dus bij langduriger kou zal het vermogen wel hoger uitkomen. Ik denk dat een 5kW voor verwarming ook na dit sommetje wel veilig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-06 15:57
!null schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:03:
@Joris 407 Je moet even bekijken hoe laag je wil zitten, vooral met vloerverwarming in toekomst.
De 5kw kan op minimaal 200W opgenomen vermogen draaien en de 7kw doet al minimaal 400w. Edit: check even of dat nog steeds zo is met laatste generatie.
Vooral relevant als je gewoon constant verwarmd met vloerverwarming, nu nog niet zo.

Alternatief is alle radiatoren op marktplaats en een (vloermodel) airco installeren.
@Joris 407 Het minimale vermogen van 5j en 7j j is beiden 450W, jij hebt het over de 5h en de 7h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
KaDoos schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:08:
[...]

@Joris 407 Het minimale vermogen van 5j en 7j j is beiden 450W, jij hebt het over de 5h en de 7h.
Ik denk dat @!null inderdaad aan de h serie refereerde, waar de 5h lager kan dan de 7h. In de J serie is het minimum voor 5, 7 en 9kW gelijk volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok dat is wel zonde. Bij mij draaide hij uren lang op 200W om de vloerverwarming te blijven voorzien. Een van de meest efficiënte installaties denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmertens
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05-2024
Even dingen meegeven die mij opvielen bij het vervangen van een aan/uit gas boiler (ingesteld op 70C) door een Sprsun CGK060V2 (18kW). Niets nieuws, maar dingen die ik toch niet goed begrepen had ondanks het grondige lezen van het topic.

Een warmtepomp levert maar een paar graden boven de retourtemperatuur. Bij de SprSun is de limiet 10C. Ik snap niet goed waarom, maar blijkbaar heeft het te maken met de warmtewisselaar die een grote delta-T niet aankan. Het gevolg is dat als je je huis opwarmt, de aanlooptemperatuur langzaam oploopt tot de insteltemperatuur. Het is niet zo dat er onmiddellijk 40C uitkomt als je dat instelt, dat kan enkel als de verwarmingsketen aan 30C terugkomt.

Om dit laatste sneller te bewerkstelligen, werk je met een buffervat en een hoog debiet naar de WP. In mijn geval moet het debiet 3m3/h zijn, maar ik vond geen pomp die dat kon met mijn circuitweerstand, ik haal maar 1.5m3/h, met als gevolg dat zeker bij lage retourtemperaturen de WP niet het volle vermogen kan leveren. Bij hoge temperaturen is er geen probleem.

Ik had dat kunnen vermijden door grotere buizen te gebruiken, maar ik dacht dat ik me aan de diameter van de warmtepomp poorten diende te houden (1" in mijn geval). Neem goed groot voor het primaire circuit.

Het lawaaierigste is de compressor, niet de fans. Zorg dat trillingen niet ver geraken.

Het hangt van merk tot merk af of een WP aan laag vermogen kan aanleveren. Dit is belangrijk in de evenwichtssituatie, omdat het starten van de compressor verliezen brengt.

Het is absoluut aan te raden dat je een warmtemeter plaatst, zoals de Kamstrup. Vergeleken met de installatie kost het nagenoeg niets, en je weet dan zeker of alles goed werkt.

Achteraf bekeken denk ik dat een aparte WP-boiler voor SWW geen slecht idee is. Kost niet zo heel veel meer dan een SWW vat dat voor WP geschikt is, vermijdt extra sturing, en levert gratis koeling in de zomer. Netto zou het wel eens goedkoper kunnen uitkomen, zeker met die per-WP premies in Nederland. Maar ik heb dus extra sturing en een vat met een grote warmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:51

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Joris 407 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:50:
[...]

Ik heb helaas geen slimme meter en kan dat niet terugkijken. Ik heb de afgelopen 4 weken wel metingen gedaan en op het koudste moment (slechts 0 graden..kouder is het niet geweest) ook standen opgenomen.
Gasverbruik was toen 2,19m3 in 14 uur, tijdens Tbuiten 0graden bij windkracht 3, binnentemp. 20 graden. Geëxtrapoleerd naar 24uur is dat 3,62 m3. Vertaald naar -10 graden buiten wordt dat: (20 - -10)/(20 -0)*3,62= 5,44 m3.
5,44 *8 kWh/m3 = 43,5 kWh in bijvoorbeeld 20 draaiuren levert dit een warmtepomp vermogen van 2,2kW.

Maar ja, de meting is natuurlijk over een te korte periode en de afkoeling van het huis is vertraagd, dus bij langduriger kou zal het vermogen wel hoger uitkomen. Ik denk dat een 5kW voor verwarming ook na dit sommetje wel veilig is?
Ik denk dat het benodigde vermogen bij -10°C ca. 30% hoger is, 't is natuurlijk nog steeds prima met een 5 kW te doen.
1) Je stookgrens ligt waarschijnlijk een stuk lager dan de 20°C kamertemperatuur
2) Omdat je nu al met lage retourtemperaturen werkt is de "sCOP" (= het rendement van je cv-installatie)
eerder iets van ca. 95%, d.w.z. niet 8 kWh/m³ maar eerder 9,3 kWh/m³.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
!null schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 23:03:

in het geval van de J serrie is het minimale afgegeven vermogen ongeveer 2500watt bij de H is de 5 inderdaad nog iets beter in lage vermogens.

edit: ik ben spuit elf zie ik. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Joris 407 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:11:
Dat klinkt goed, dankje!

Nog anderen die feedback hebben?
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie :+

ik zou het veder gewoon proberen fancoils en boosters als optie achter de hand houden.. ik zou nog wel even dat evo home heroverwegen. dat werkt maar beperkt met een warmtepomp. met meer afgifte kan je stoken met een lagere Aanvoertemp en heb je minder verlies naar andere ruimtes toe ook kan je niet even een radiator open draaien omdat er iemand over een kwartiertje moet studeren. ik zou de boel gewoon goed inregelen. en focussen op de gebouwschil als grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:06
Jouw woning en wensen lijken heel er op die van mij:
  • Tussenwoning 1976
  • Gezin met 2 kinderen
  • Gasverbruik 900m3 incl SWW
  • Afgifte alleen radiatoren, wens vloerverwarming in toekomst
Ik hoop in de komende maanden over te gaan op warmtepomp. Wellicht is mijn case een referentie voor jou.

Woning:
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Afgifte:
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Verbruik:
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Offerte:
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 28% gewijzigd door assje op 20-02-2022 18:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Dat komt zeker goed overeen🙂.
Ik hoop wel dat het in mijn geval voor wat minder kan.. wil ook best e.e.a. zelf doen en een mono is meestal wat goedkoper toch? Maar ik zal me ook wel vergissen in alle ditjes en datjes die naast de hoofdcomponenten nodig zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:06
Joris 407 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:36:
Dat komt zeker goed overeen🙂.
Ik hoop wel dat het in mijn geval voor wat minder kan.. wil ook best e.e.a. zelf doen en een mono is meestal wat goedkoper toch? Maar ik zal me ook wel vergissen in alle ditjes en datjes die naast de hoofdcomponenten nodig zijn
Dat kan/zal zeker een hoop schelen qua kosten. Bij mij zit er ook een fancoil en condenserend koelen bij met geisoleerde leidingen. All-in-one is ook een wat duurdere oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 20-02-2022 18:42 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1