Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.415 views

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:16
Pietje555 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:14:
Voor de BENG laten we de leidingen 3 cm dik isoleren. Dat geeft een hogere score in de berekening da 2cm. Blijkbaar maakt het dus voldoende verschil dat hier rekening mee wordt gehouden.
Installateurs zijn er niet zo blij mee want het past dan niet meer in een standaard dubbele CV beugel.
Hoe ik het gedaan heb..
2cm isolatie om de leidingen in de beugels.
Vervolgens om het totaal weer 3cm isolatie gedaan (zijn ook meteen de beugels weer wat meer verstopt.

Dus 26mm pijp met daaromheen 2cm isolatie voor 26mm pijp
Om het totaal van die grijze standaard isolatie van (ik dacht) 3cm welke in de lengte open is er weer overheen

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Pietje555 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:14:
Voor de BENG laten we de leidingen 3 cm dik isoleren. Dat geeft een hogere score in de berekening da 2cm. Blijkbaar maakt het dus voldoende verschil dat hier rekening mee wordt gehouden.
Installateurs zijn er niet zo blij mee want het past dan niet meer in een standaard dubbele CV beugel.
Over welke leiding heb je het dan? Want @doek55 heeft het hierboven over de koelmiddelleiding, maar die monteer je normaliter niet in een CV-beugel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
@AUijtdehaagsorry, is bij hoofdleidingen ltv verwarming. Volgens mij zijn verliezen van de koelmiddelleidingen (nog) niet gedefinieerd in de berekeningen
Dikke vingers, ik bedoel @Andrehj

[ Voor 10% gewijzigd door Pietje555 op 17-02-2022 17:42 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:21
Gisteren en vandaag een paar installateurs over de vloer gehad.
Beiden bieden een hybride systeem aan. Daikin of Remeha.
Op mijn opmerking dat we graag volledig electrisch willen gaan werd opgemerkt dat ze dat bijna nooit doen. Volledig electrische WP werkt niet eens in een huis uit 2018 werd ons verteld.
Wat we wel moesten doen om wel te voldoen aan de eisen voor een volledig electrische WP werd niet gezegd.
Moet ik nou gaan twijfelen of volledig electrisch wel kan?
De aanvoer temperatuur van de huidige CV ketel staat op 45 graden. Dit al een hele tijd, nog niet koud gehad. De vloer verwarming komt in mei tezamen met de nieuwe vloer. We zijn dan ook nog bereid om onze WTW weer opnieuw leven in te blazen (pun intended)
Blijkbaar niet genoeg want ze blijven hybride aanbieden

Toch maar eens kijken naar een warmteverlies berekening a €300.- ?

Vind het jammer dat we wel graag willen verduurzamen maar de eerste 2 bedrijven die er verstand van hebben direct naar hybride grijpen.
We hebben vorig jaar 850m3 gas verbruikt, ik denk niet dat we dat met hybride 70% (volgens opgave 1 installateur) gaan besparen.
Bij familie die in een nagenoeg vergelijkbaar huis wonen werd hybride afgeraden omdat ze dat nooit meer terug zouden verdienen. Die zitten op een gasverbruik van 950m3 (1 puber meer dan wij)

Iemand nog tips voor zijn warmte verlies berekening?
Ervaring met warmtepompen in noordwest Friesland?
Huis uit 2002, 118m2 woonoppervlakte, 4500Wp zonnepanelen en een 20 jaar oude Vaillant HR ketel (nog).

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pietje555 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:41:
sorry, is bij hoofdleidingen ltv verwarming.
Waarom zou je de hoofdleidingen van je verwarming (die zich immers binnen je geïsoleerde schil bevinden) moeten isoleren?
Als die warmte afgeven aan je woning is dat toch alleen maar mooi? Is extra afgiftecapaciteit.
Ik kan me niet voorstellen dat BENG zoiets vereist. Iemand moet daar iets fout geïnterpreteerd hebben.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

nodri2000 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:43:
nee, je moet nu twijfelen aan de adviseur/installateur die je dat probeert wijs te maken. die zit gewoon nog steeds vast in de jaren 80 CV installaties zoals vele CV boeren.

gewoon naar een toko gaan die echt warmtepompen doet en niet een CV boer die wanhopig probeert relevant te blijven.

je kan ook naar een adviseur gaan en een opdracht laten opstellen met wat nodig is en dan met die lijst naar een paar installateurs gaan om op prijs te shoppen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:16
Vind het jammer dat we wel graag willen verduurzamen maar de eerste 2 bedrijven die er verstand van hebben direct naar hybride grijpen.
Daar zit je probleem.
Er zijn maar weinig bedrijven die er echt verstand van hebben.
Degene die er echt verstand van hebben hebben momenteel maar zelden tijd voor een offerte, laat staan even langs komen hier voor.

Verder doet de leeftijd van de woning er weinig (in mijn beleving niks) aan toe.
Het gaat om met welke temperaturen jij de boel warm kan houden. En isolatie en WTW helpt hier in mee.

Isolatie (zeker bij een woning uit 2018) verwacht ik geen problemen mee (mijn woning is uit 79 en de afgelopen 10 jaar mondjesmate nageisoleerd)
Ik had voorheen circa 2000m3 gas per jaar en ben in eens over gegaan naar all electric, en daar nog geen dag spijt van.
Wel heb ik hier alles op LT vloerverwarming en geen radiatoren.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Op mijn opmerking dat we graag volledig electrisch willen gaan werd opgemerkt dat ze dat bijna nooit doen. Volledig electrische WP werkt niet eens in een huis uit 2018 werd ons verteld.
Wat we wel moesten doen om wel te voldoen aan de eisen voor een volledig electrische WP werd niet gezegd.
De aanvoer temperatuur van de huidige CV ketel staat op 45 graden. Dit al een hele tijd, nog niet koud gehad. De vloer verwarming komt in mei tezamen met de nieuwe vloer. We zijn dan ook nog bereid om onze WTW weer opnieuw leven in te blazen (pun intended)
Blijkbaar niet genoeg want ze blijven hybride aanbieden

Toch maar eens kijken naar een warmteverlies berekening a €300.- ?

We hebben vorig jaar 850m3 gas verbruikt, ik denk niet dat we dat met hybride 70% (volgens opgave 1 installateur) gaan besparen.
Bij familie die in een nagenoeg vergelijkbaar huis wonen werd hybride afgeraden omdat ze dat nooit meer terug zouden verdienen. Die zitten op een gasverbruik van 950m3 (1 puber meer dan wij)

Iemand nog tips voor zijn warmte verlies berekening?
Ervaring met warmtepompen in noordwest Friesland?
Huis uit 2002, 118m2 woonoppervlakte, 4500Wp zonnepanelen en een 20 jaar oude Vaillant HR ketel (nog).
Paar opmerkingen:
  • 45°C watertemperatuur is niet laag genoeg, zeker niet bij de huidige buitentemperaturen. Dat moet echt omlaag naar 30°C. Tegen het vriespunt kun je dan de keet warm houden met 35°C, en bij -10 werkt je WP dan ook nog goed.
  • Als je VVW gaat aanleggen is all-electric zeker geen enkel probleem, zeker ook gezien je lage gasverbruik.
  • Warmteverliesberekening is eigenlijk weggegooid geld. Heb je een slimme gasmeter die per dag wordt uitgelezen? Dan kun je de data van de koude februaridagen van vorig jaar gebruiken om de echte warmtebehoefte van je woning te bepalen.
  • Heb je die installateurs eigenlijk wel verteld dat je vvw gaan aanleggen?
  • Qua terugverdienen hebben ze wel een punt: Omdat je gasverbruik relatief laag is, kun je ook relatief weinig besparen met een WP. Zeker ook omdat je dan relatief veel gas voor SWW verbruikt, waarbij een WP eigenlijk nauwelijks wat bespaart. Dat de installateurs momenteel de hoofdprijs vragen helpt ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
flippy schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:50:
[...]

het is wel aannemelijk dat je COP wel iets hoger had kunnen zijn met een monoblok. dat is immers ook wat de natuurkunde zegt. hoeveel hoger is lastig te zeggen. als je op hogere water temperaturen stookt zal het verschil groter zijn dan onder laaglast en lagere temperaturen. de factoren schalen natuurlijk allemaal mee.

als je echt diep in de materie wil duiken zijn er nog wel wat oude studies die gedaan zijn die ik ook nog wel eens aan leerling/beginnende monteurs geef. hier heb je er eentje als je erdoor komt. de laatste paar plaatjes vanaf pagina 40 zeggen je mogelijk het meeste.

https://www.osti.gov/servlets/purl/785053
En de conclusie van het door jou aangehaald onderzoek is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uljjUH1S0w7juBgCWfo2QlIHnHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9K7UZsoBxyrd2XseFD5XVmBR.jpg?f=fotoalbum_large

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

• flippy
  • Niet online

flippy

n00ts schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:29:
[...]

En de conclusie van het door jou aangehaald onderzoek is:

[Afbeelding]
Die conclusie is niet relevant aangezien die conclusie over koeling gaat en niet verwarmen. Dat bedoel ik dus ook met de focus van de meeste koelmonteurs die gefocused zijn op het koelen en niet verwarmen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00ts
Nee hoor, als je de rest van het onderzoek had gelezen hebben ze zowel koelen als verwarmen bekeken.

De helft van alle data in het onderzoek gaat over verwarmen.

Dus ik betwijfel dat je dit goed gelezen hebt.

Maar het mag duidelijk zijn dat we het niet eens gaan worden over het verschil in verlies tussen een monoblock en een split systeem.
Het meeste is er nu wel over gezegd. De mensen kunnen zelf hun conclusies trekken.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
@Pietje555 BENG is nu niet echt ambitie. Mijn jaren 70 huis voldoet ook aan die norm (met basis naisolatie)...Waarom niet gewoon 5 cm?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
@nodri2000 Als je geen installatuer voor volledig WP kan vinden: neem dan een hybride van 6kW.
En een paar maanden later een ventilatie warmtepomp boiler voor je SWW
En je hebt geen gas meer nodig
[mits je met de 45 graden ook getest hebt in februari 2021, of straks bijna alles echt vloerverwarming hebt met veel flow en 10cm HoH]

Je bent dan hybride, maar kan wel gewoon de gasketel afsluiten. Kijk ook eens bij familie-kleinman.nl

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:20
_Piwi_ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Nee dat zijn de natuurwetten. De waterdruk in relatie met de leidingdiameter bepaald je maximale capaciteit.
Je pomp in je WP geeft een constante druk die in relatie met een leidingdiameter een bepaald debiet haalt. Knijp je de diameter, dan verlaagt je het debiet.
de hoofdleidingen zijn 33mm, laatste stukjes zijn 20mm.

Water-Escape

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Piwi_ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Nee dat zijn de natuurwetten. De waterdruk in relatie met de leidingdiameter bepaald je maximale capaciteit.
Je pomp in je WP geeft een constante druk die in relatie met een leidingdiameter een bepaald debiet haalt. Knijp je de diameter, dan verlaagt je het debiet.
De hamvraag is natuurlijk wat minimaal acceptabel is. Meer en minder zijn niet echt hele bruikbare termen.

Ik ga er vanuit dat als je met een cv ketel op lage temperatuur de hut op warme krijgt, dit niet ineens een struikelblok wordt?

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 17-02-2022 19:29 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

n00ts schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:45:
Nee hoor, als je de rest van het onderzoek had gelezen hebben ze zowel koelen als verwarmen bekeken.
De helft van alle data in het onderzoek gaat over verwarmen.
Dus ik betwijfel dat je dit goed gelezen hebt.
Maar het mag duidelijk zijn dat we het niet eens gaan worden over het verschil in verlies tussen een monoblock en een split systeem.
Het meeste is er nu wel over gezegd. De mensen kunnen zelf hun conclusies trekken.
ik denk dat je dus over 5.6, 5.9, 5.10 en paginas 40 tot 43 heen hebt gelezen. daar word duidelijk uitgelegd hoe hun testopstelling presteerde en wat de invloed was op langere/grotere leidingen en isolatie op de leidingset. dat verschil was duidelijk meetbaar met hun 9kW R22 opstelling. ze hebben tussen de 0.3 en 0.8% efficentieverlies gemeten per 3 meter leiding. dat was dus 9~24W per meter leiding vermogensverlies afhankelijk van de isolatie. dus 15 meter leiding leverde dus (met een 20+ jaar oude R22 unit) 135~360W verlies op in compressorvermogen op een 9kW unit wat goedgemaakt moet worden. en dat moet goedgemaakt worden door de compressor en gaat ten koste van de nuttige energie/COP.

verwarmen is een ander beestje dan koelen en vereist een andere mindset als koelmonteur.

nu is het meeste erover gezegd en kunnen mensen zelf hun conclusies trekken. ;)

• Raimundus
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 08:36
Caelorum schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:23:
[...]

Je gaf aan nog T21 radiatoren te hebben toch? Deze bijv. vervangen voor T22 of T33 zou dan ook al helpen.

Zelf hier een jaren 70 woning zonder vloerverwarming. Ik ga het voorbereiden op L/W en 1 van de dingen is de oude T20 radiatoren vervangen voor T22 of T33.
Nu kan ik niet achterhalen welk soort radiatoren het zijn, maar is dit T12/11 of T22/12? Het zijn in ieder geval niet de originele radiatoren meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwP9zfC06aSUI3U9OdK_iXa0XJw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7aut6idgSSybZG1BBvjJVCDZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-YGY8b4hgrVVhtEfyoDpsM_3FE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/faBImlpte2JdcVlA275SCQuK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YwVngudd3CMw4IaPiAF1kCStuw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0772VgQ568LN6dS8156kZT3E.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okLtT76q6of4sBwur1LJ4Qaw9Ds=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNEvZvRjNXofDRwyqk5EKoyT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat een discussies zeg m.b.t. split vs monoblock.

Ik ben geen koeltechnicus, maar wat ik ervan onthouden heb is dat met lange leiding afstanden buitenshuis (Dus buiten de thermische schil van de woning) een SPLIT efficiënter / beter is.

Dit zou te maken hebben met het feit dat de waterleidingen van een Monoblock aanzienlijk meer warmte / energie verliezen per m1 dan de koelleidingen van een SPLIT doen omdat deze leidingen veel dunner zouden zijn.

Ook iets met superheat etcl.

Dit is wat @Remco45 er ooit over schreef:
Remco45 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:39:
[...]

Bij een split wordt gebruikt gemaakt van de faseovergang van heet gas naar vloeistof.
De hoeveelheid energie die vrij komt bij condensatie in de binnenunit bestaat uit twee "delen":
  1. De afkoeling van het extra hete (superheat) gas tot de condensatietemperatuur.
  2. De faseovergang van gas naar vloeistof.
Bij het tweede deel komt er veel meer energie vrij dan bij het eerste deel, dus verlies van wat graden superheat maakt in verhouding weinig uit.

Voorbeeld: water.
Afkoeling van 1000 liter geeft een verlies aan warmte van 1,16 kWh per graad celcius.
Maar condensatie van stoom@100 graden tot 1000 liter water@100 graden geeft 625,24 kWh.
Dat scheelt een factor 539!

Zou die stoom 104 graden zijn geweest en in de leidingen afgekoeld zijn tot 100 graden, dan is dat verlies 4,64 kWh. In verhouding tot de geleverde 625,24 kWh is dat minder dan 1 procent.

Bij moderne koelmiddelen ligt die verhouding tussen deel 1 en deel 2 globaal tussen 200 en 300 meen ik: moet ik nog eens nazoeken ;)
Jammer dat @Oxellaar niet meer actief post, maar misschien dat hij ff een reactie wil geven?

De hamvraag bij mij is:

Stel (voorbeeld bij mij thuis) buitenunit staat 20 meter van de woning af, dus 20 meter leidingen buiten de thermische schil van de woning. Wat is dan in het voordeel, een Monobloc systeem, of een SPLIT systeem.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:46
Raimundus schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:40:
[...]

Nu kan ik niet achterhalen welk soort radiatoren het zijn, maar is dit T12/11 of T22/12? Het zijn in ieder geval niet de originele radiatoren meer.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie geen ribben dus voor de enkele plaat is dat T10 en de dubbele T20

Lijkt er alleen op dat de inhoud wel groter is dan de standaard T10/T20 radiatoren

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• flippy
  • Niet online

flippy

Grolsch schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:59:
Wat een discussies zeg m.b.t. split vs monoblock.

Ik ben geen koeltechnicus, maar wat ik ervan onthouden heb is dat met lange leiding afstanden buitenshuis (Dus buiten de thermische schil van de woning) een SPLIT efficiënter / beter is.

Dit zou te maken hebben met het feit dat de waterleidingen van een Monoblock aanzienlijk meer warmte / energie verliezen per m1 dan de koelleidingen van een SPLIT doen omdat deze leidingen veel dunner zouden zijn.

Ook iets met superheat etcl.
lees even mijn laatste paar posts door waar ik het probeer uit te leggen en de studie waar ik naar link. dat geeft je hopelijk wat meer inzicht in hoe de verliezen zich manifesteren. het is namelijk niet 1:1. 50W verliezen aan warmte in je lijnset is veel erger dan 50W verliezen in je water.

TL;DR: in het geval van 20 meter buiten in verwarmingsmodus is de mono altijd in het voordeel. in het geval van een airco/koelen is de split in het voordeel.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 17-02-2022 20:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
flippy schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:03:
[...]

lees even mijn laatste paar posts door waar ik het probeer uit te leggen en de studie waar ik naar link. dat geeft je hopelijk wat meer inzicht in hoe de verliezen zich manifesteren. het is namelijk niet 1:1. 50W verliezen aan warmte in je lijnset is veel erger dan 50W verliezen in je water.

TL;DR: in het geval van 20 meter buiten is de mono altijd in het voordeel.
Ik heb e.e.a. gelezen, en ik weet van wat ik van jou lees dat je ook goed weet waar je het over hebt. Maar als je het niet erg vindt, hoor ik graag een bevestiging uit meerdere hoeken van mensen die er (naar mijn mening) ook verstand van hebben zoals @Remco45 @Zwerius @Oxellaar :P

Want het verhaal wat @Remco45 eerder schreef lijkt haaks te staan op wat jij hier vertelt, of ik moet 1 van de 2 niet goed begrijpen :P

• flippy
  • Niet online

flippy

Grolsch schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:09:
[...]
Want het verhaal wat @Remco45 eerder schreef lijkt haaks te staan op wat jij hier vertelt, of ik moet 1 van de 2 niet goed begrijpen :P
het probleem is dat het door koelmonteurs word bekeken vannuit het oogpunt van koelen, niet verwarmen. dat is erg tegenstrijdig in denkwijze. normaal gaat men uit dat de energie word opgeslagen in de vloeistof onder druk. iets wat ook natuurlijk waar is maar dat is in de warmtemodus geen nuttige warmte. je moet het juist hebben van de overhitting en elke graad lagere overhitting hakt in je compressorefficentie.

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:42
BarryH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:47:
@Dre Ik ben vooral ongerust over het geluid in mijn tuin om het moment dat ik van de vogeltjes wil genieten.
:)
De WP draait met name in de wintermaanden en misschien de eerste maand van het voorjaar. Zelf zit je in die periode ook niet in de tuin en de vogels fluiten dan ook niet, want dan is het bibbertijd. :) De WP draait nagenoeg niet als je in de tuin zit met lekker weer. Geluidsoverlast als je zelf in de tuin zit is minimaal, mits je de koeling mode bij warme dagen niet gebruikt.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!
flippy schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:12:
[...]

het probleem is dat het door koelmonteurs word bekeken vannuit het oogpunt van koelen, niet verwarmen. dat is erg tegenstrijdig in denkwijze. normaal gaat men uit dat de energie word opgeslagen in de vloeistof onder druk. iets wat ook natuurlijk waar is maar dat is in de warmtemodus geen nuttige warmte. je moet het juist hebben van de overhitting en elke graad lagere overhitting hakt in je compressorefficentie.
@Remco45 is geen koelmonteur (al vindt 90% van zijn werk wel plaats in extreem koude temperaturen :+
) en ook @Zwerius is geen koelmonteur. Maar deze heren hebben wel theoretische kennis zover ik kan beoordelen.

Ik zeg ook niet dat jij er geen verstand van hebt, en al helemaal niet dat je geen gelijk hebt. Ik geef alleen aan dat als 1 iemand zegt dat iets waar is, dat het dan bij mij niet per definitie waar is. Ik hoor het graag vanuit meerdere betrouwbare bronnen bevestigd worden. Zelf heb ik er (helaas) onvoldoende kennis van om uit te spreken wat waarheid zou zijn.

Iets met Twente eigenwijsheid denk ik :P

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 17-02-2022 20:20 ]

flippy schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:03:
TL;DR: in het geval van 20 meter buiten in verwarmingsmodus is de mono altijd in het voordeel. in het geval van een airco/koelen is de split in het voordeel.
Dat blijf jij maar roepen, maar dat is in tegenspraak met
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QxoppoWkMgOKvtXlg-TVk0IkGk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9K7UZsoBxyrd2XseFD5XVmBR.jpg?f=user_large%5D
want daarin staat dat de verliezen (efficiency impacts) wel meevielen, behalve bij koelen. Bij koelen heb je dus meer leidingverlies.

En het is ook in tegenspraak met deze grafieken van Mitsubishi, waarin toch duidelijk af te lezen is dat de verliezen bij koelen een stuk hoger zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vJtbuPCq7d5eQTilSnWv9MfEV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raOnTfVs3mwr4dcdi4y2iVJb.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn SW75YAA zou volgens die grafiek bij koelen maar liefst 6% op 20m verliezen, en bij verwarmen ~1.2%. Dat scheelt een factor 5.

Nou ben ik geen koeltechnisch expert, maar dit zijn twee goed gedocumenteerde bronnen die jouw verhaal duidelijk tegenspreken.

• n00ts
FYI ook ik ben geen koelmonteur.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Andrehj nu wil ik geen olie op het leerzame vuur gooien, maar zit hier het verschil niet tussen capaciteit en efficiëntie? :?

BTW, als je geen koelmonteur bent kun je sowieso makkelijker een mono installeren :+

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 17-02-2022 20:21 ]

MikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:19:
@Andrehj nu wil ik geen olie op het leerzame vuur gooien, maar zit hier het verschil niet tussen capaciteit en efficiëntie?
Capaciteit en efficiëntie zijn natuurlijk twee verschillende zaken, maar praktisch gezien komt het hier wel op het zelfde neer. De compressor heeft gewoon een maximum elektrisch vermogen, maar door de leidingverliezen blijft daar bij de binnenunit minder thermisch vermogen van over.
Dan neemt dus zowel het thermisch vermogen als de efficiëntie af met langere leidingen, terwijl het elektrisch vermogen (nagenoeg) onveranderd blijft.
Waar het om gaat is dat volgens deze twee bronnen de verliezen bij koelen hoger zijn dan bij verwarmen, terwijl @flippy het tegendeel beweert.
En bovendien staat ook in beide bronnen dat de verliezen bij verwarmen zeer gering zijn. Iets wat overeenkomt met mijn eigen ervaringen, maar ook door flippy erg stellig wordt ontkend.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 17-02-2022 20:29 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:18:
[...]

Dat blijf jij maar roepen, maar dat is in tegenspraak met
[Afbeelding]
want daarin staat dat de verliezen (efficiency impacts) wel meevielen, behalve bij koelen. Bij koelen heb je dus meer leidingverlies.

En het is ook in tegenspraak met deze grafieken van Mitsubishi, waarin toch duidelijk af te lezen is dat de verliezen bij koelen een stuk hoger zijn:
[Afbeelding]
Mijn SW75YAA zou volgens die grafiek bij koelen maar liefst 6% op 20m verliezen, en bij verwarmen ~1.2%. Dat scheelt een factor 5.

Nou ben ik geen koeltechnisch expert, maar dit zijn twee goed gedocumenteerde bronnen die jouw verhaal duidelijk tegenspreken.
nogmaals. die conclusie is gebaseerd op KOELING. niet verwarmen.

en hun hebben getest met R22 met vaste waardes. dat is een andere sport dan waneer alles variabel is zoals in moderne systemen. de princiepes blijven wel gelijk. en je kan rustig 3 kilo vloeibaar koelmiddel in je accumulator hebben zitten vol met potentiele energie onder hoge druk op kamertemperatuur maar daar heb je niks aan in verwamingsbedrijf.

de correctiefactor van je mitsu is ook gebaseert op het gegeven dat de compressor het verschil kan goedmaken in pijpverliezen op druk. dat is gewoon de standaard factor die word gebruikt om maximale buislengte te berekenen. dat je dat probeert te vergelijken met koelvermogen geeft aan dat je het verschil niet goed begrijpt.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 17-02-2022 20:46 ]

• BarryH
@Wimhaw Wij zijn ook in het voorjaar in de tuin (en het najaar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
https://www.nu.nl/economi...n-voor-een-opleiding.html
Hoeveel gaan er zich aanmelden voor een stek opleiding. :+

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• flippy
  • Niet online

flippy

het cat 1 papiertje kost je volgens mij inmiddels iets van 4000+ euro + examens die volgens mij ook al richting de 1000 gaat. dus dat doet niet veel. cat 2 vodje die gebruikt word door CV boeren en airco cowboys is wel wat goedkoper.

• n00ts
Waar wordt beschreven dat de conclusie is gebaseerd op alleen koeling?

Alleen de eerste zin van de conclusie gaat over koeling, de rest over het geheel van het onderzoek. Zou ook wel raar zijn dat je de helft van je onderzoek uit je conclusie weg laat. Dan had je je onderzoek ook de helft korter kunnen houden.

• flippy
  • Niet online

flippy

n00ts schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:50:
Waar wordt beschreven dat de conclusie is gebaseerd op alleen koeling?

Alleen de eerste zin van de conclusie gaat over koeling, de rest over het geheel van het onderzoek. Zou ook wel raar zijn dat je de helft van je onderzoek uit je conclusie weg laat. Dan had je je onderzoek ook de helft korter kunnen houden.
we hebben het niet over een systeem in koelbedrijf. dus daarom negeren we dat deel en focus je op het verwarmen. de conclusie is dus ook niet relevant want die is gericht op een andere vraagstelling die "wij" hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:43
Bij de huidige Tb kun je in een monoblok met heel lage heet gas temperaturen werken, zonder dar er veel energie verloren gaat. Bij een split heb je dan juist wel grotere verliezen, omdat je niet in de overheat zit tov het condensatietraject van R410. Een split heeft dus een iets lagere COP en bij lage verwarmingstemperaturen een iets hoger verlies.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:05
LangeFries schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:56:
Bij de huidige Tb kun je in een monoblok met heel lage heet gas temperaturen werken, zonder dar er veel energie verloren gaat. Bij een split heb je dan juist wel grotere verliezen, omdat je niet in de overheat zit tov het condensatietraject van R410. Een split heeft dus een iets lagere COP en bij lage verwarmingstemperaturen een iets hoger verlies.
Is het bij R32 split anders?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
Wimhaw schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:15:
[...]

De WP draait met name in de wintermaanden en misschien de eerste maand van het voorjaar. Zelf zit je in die periode ook niet in de tuin en de vogels fluiten dan ook niet, want dan is het bibbertijd. :) De WP draait nagenoeg niet als je in de tuin zit met lekker weer. Geluidsoverlast als je zelf in de tuin zit is minimaal, mits je de koeling mode bij warme dagen niet gebruikt.
En wat als ze hem gaan gebruiken voor koeling? Mijn hybride kan gewoon in de zomer in de koelstand.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• nodri2000
Andrehj schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:52:
[...]

Paar opmerkingen:
  • 45°C watertemperatuur is niet laag genoeg, zeker niet bij de huidige buitentemperaturen. Dat moet echt omlaag naar 30°C. Tegen het vriespunt kun je dan de keet warm houden met 35°C, en bij -10 werkt je WP dan ook nog goed.
  • Als je VVW gaat aanleggen is all-electric zeker geen enkel probleem, zeker ook gezien je lage gasverbruik.
  • Warmteverliesberekening is eigenlijk weggegooid geld. Heb je een slimme gasmeter die per dag wordt uitgelezen? Dan kun je de data van de koude februaridagen van vorig jaar gebruiken om de echte warmtebehoefte van je woning te bepalen.
  • Heb je die installateurs eigenlijk wel verteld dat je vvw gaan aanleggen?
  • Qua terugverdienen hebben ze wel een punt: Omdat je gasverbruik relatief laag is, kun je ook relatief weinig besparen met een WP. Zeker ook omdat je dan relatief veel gas voor SWW verbruikt, waarbij een WP eigenlijk nauwelijks wat bespaart. Dat de installateurs momenteel de hoofdprijs vragen helpt ook niet.
Dank voor je antwoorden en vragen.
- De 30 graden zou de ketel wel aan kunnen maar de huidige radiatoren niet ben ik bang. Nu worden die boven nauwelijks gebruikt maar het plan is om daar wel LTV radiatoren in te hangen. De gehele onderverdieping wordt VVW.
- in februari vorig jaar in totaal 150m3 gas verbruikt. In juni 28m2 (dat zal dan echt SWW zijn daar ons stookseizoen meestal van oktober tot maart loopt.)
- De VVW is gemeld en ook wordt de HoH 10cm.
- vwb SWW is er dan denk ik niet echt een andere optie dan een WP. Voor de keuken willen we dan een Daalderop in het keukenkastje hangen, dan hoeft de ketel niet elke keer op te stoken voor de 2 liter warm water elke keer.

Het klopt dat een WP niet veel bespaard maar ik werk zelf in de olie en gas industrie. Al sik nu al zie hoeveel we moeten doen om een m3 uit de grond te krijgen dan zal dat over 8 jaar nog maar een zuchtje zijn. Ik zie persoonlijk de gasprijzen niet echt hard meer dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:16

HaTe

haat niet

Xqlusive schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:21:
[...]

Edit: even een copy paste van een eerdere reactie. Voor specifieke andere modellen staat de info ook in de linkjes.

Whitepaper geluidseisen Bosch Nefit
Whitepaper geluidseisen Mitsubishi
Geluidseisen Vaillant

Alle opgegeven waardes zijn het maximale geluidsvermogen, dus echt hoeveel geluidsenergie het apparaat produceert in de bron, onafhankelijk van luisterpositie, en daarmee dus perfect te vergelijken.

Resultaten

ModelMax geluidsvermogenMax geluidsvermogen 'stille modus'Tonaliteit
Nefit Bosch Compress 7400i AW 755 dB49 dB3 dB
Mitsubishi PUHZ-SW75YAA67 dB59 dB0 dB
Mitsubishi SUZ-SWM80 VA68 dB62 dB0 dB
Nibe AMS 10-865 dB57 dB0 dB

Conclusie

De Bosch Nefit is de stilste maar heeft wel een tonaliteits-toeslag (irritant geluid) van 3 dB, de beide Mitsubishi's steken er ver bovenuit, en de Vaillant is vergelijkbaar met de Bosch alleen dan zonder tonaliteits-toeslag.

Met de tool van de overheid kan je dan weer omrekenen naar de geluidsdruk op een bepaalde luisterpositie. Mijns inziens is vergelijken op de max in deze erg inzichtelijk en maakt een goede eerlijke vergelijking mogelijk.

In mijn situatie ben ik sowieso op een split aangewezen, vandaar mijn keuze voor de Vaillant.
edit: Zie voor vergelijkingstabel deze post: HaTe in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Vaillant Arotherm VWL 75/5 AS56 dB48 dB0 dB

Mijn huidige plan is om een split unit op het garagedak te zetten. Hij zal dan op een meter van de gevel staan waar we slapen. in de garage is mijn kantoor. Ga ik daar last van hebben? Ik ben vooral bang voor de lage tonen die overal doorheen gaan.
Ik wil graag een Mitsubishi, maar ik ben erg bang dat ik daar spijt van ga krijgen

[ Voor 29% gewijzigd door HaTe op 18-02-2022 10:07 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@nodri2000 Zoek even de gasverbruiken op van de 5 koude dagen in feb 2021 (toen was het bij mij gemiddeld -5 op de dag). Dit kan je snel omrekenen naar de WP capaciteit die je nodig gaat hebben.
En zoek de WP dan uit op basis van oa. het vermogen wat deze kan leveren bij -10 graden buiten /35 binnen.
Voor boven kan je evt. de radiatoren laten hangen en airco's plaatsen. Kan je ook mee verwarmen en als bonus koelen in de zomer.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Wat een luxe, ik heb er maanden over gedaan om vorige week 1 enkele installateur op bezoek te krijgen.
Daar begon mijn installateur ook over, maar toen ik vertelde dat ik zelf aan volledig elektrisch zat te denken begon hij gelukkig wel de juiste vragen te stellen. (Waarvoor ik uiteraard ook de antwoorden al had klaarliggen)

Op mijn retorische vraag dat ze zeker niet vaak volledige WP installaties in bestaande woningen installeerde werd bevestigend ge-antwoord, eigenlijk alleen in nieuwe woningen.

Dat ik 2 stook seizoenen (vorig jaar en het jaar ervoor) nauwkeurige metingen heb gedaan met mijn aangepaste CV installatie op lage temperaturen en de warmte verlies fits van die 2 seizoenen erg dicht bij elkaar in de buurt kwamen gaf in iedergeval voldoende vertrouwen dat ze er verder naar gaan kijken, maar wel met hulp van de fabrikant/importeur aangezien daar wat meer expertise zit met betrekking tot bestaande woningen.

Ik ben benieuwd wanneer en waarmee ze terug komen als voorstel.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@BarryH dat moet 7/8 februari geweest zijn? Hoe reken je dat dan om naar een capaciteit? Die dagen hoogstens 16.8 kuub verbruikt zelf.

• HaTe

HaTe

haat niet

BarryH schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:46:
@nodri2000 Zoek even de gasverbruiken op van de 5 koude dagen in feb 2021 (toen was het bij mij gemiddeld -5 op de dag). Dit kan je snel omrekenen naar de WP capaciteit die je nodig gaat hebben.
En zoek de WP dan uit op basis van oa. het vermogen wat deze kan leveren bij -10 graden buiten /35 binnen.
Voor boven kan je evt. de radiatoren laten hangen en airco's plaatsen. Kan je ook mee verwarmen en als bonus koelen in de zomer.
Even aanvullen. Dat is 7 t/m 11 februari.
Ik kom (in mijn geval) uit op deze berekening:
Gas totaal: 55m3 = 11 m3/dag
11 m3 * 9 kW/m3 = 100 kWh in 16 uur (aanname, 24u - 8u slaap (nachtverlaging)
100/16 = 6.25 kW gemiddeld in een uur.

Lijkt aardig overeen te komen met de koelvaas formule:
1200 m3 per jaar * 8 / 1650 = 5.8 kW

Blijkbaar gebruikt koevlaas 8 kW per m3, dan komt het iets beter overeen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• nodri2000
BarryH schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:46:
Ik heb even gekeken op de website van mijn leverancier.
08 februari 9,3m3
09 februari 9,3m3
10 februari 8,4m3
11 februari 8,0m3
12 februari 7,1m3

Dit was nog wel met de aanvoer temperatuur op 60 graden.
Hoe reken ik dit uit naar WP vermogen??

• BarryH
@nodri2000
Ik neem aan dat het die dagen ca. -5 was.
9,3 m3 per 24 uur gas.
1m3 gas op 60 graden is ca. 8kWh warmte: dus 74kWh warmte nodig in 24 uur.
Dit is bij -5, dus van -5 naar 18 verwarmen.

omrekenen naar situatie bij -10: 74/(18- -5)*(18- -10) = 90kWh warmte in 24 uur nodig.

94kWh warmte / b.v. 16 uren stoken = 6kW warmtepomp nodig. nb. en die dan bij -10 kunnen leveren.
Je warmteafgifte systeem moet dit dus ook aan warmte kunnen afgeven (bij b.v. max 35 graden voor vloerverwarming)

• PentaClover
HaTe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:38:
[...]
..
Die van Vaillant staan nu hier.
...
Hmm, het lijkt erop dat Vaillant het maximaal geluidsvermogen voor een aantal modellen heeft aangepast ten opzichte van hun vorige publicatie ... voor de 105/5 en 125/5 is er 3dB bijgekomen. ;(

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Na alle discussies over leidinglengtes en mono vs split word ik wel nieuwsgierig, maar om er echt aan te meten zou je dus - als ik het goed begrepen heb - temperatuur van koelmiddel gas + vloeibaar zowel bij de buitenunit als bij de binnenunit moeten meten en ook nog de druk op beide plekken, zodat je drukval kunt zien.
Helaas kan ik met de Procon alleen de koelmiddeltemperatuur in vloeibare vorm bij de binnenunit uitlezen. Die zit eigenlijk altijd op, of vlak onder de retour-temperatuur, behalve bij een defrost, dan wordt het veel minder.

Maar toen bedacht ik me dat ik bij het plaatsen van de warmtepomp ook 2 DS18B20's onder de witte isolatie tegen de R32-leidingen had gepropt vlak onder de binnenunit. Daar zie ik dat ik aan de buitenkant van de aanvoerende gasleiding vandaag de hele dag rond de 50 graden meet. Dat is bij een aanvoer-temperatuur aan de waterkant van de warmtewisselaar van 27-28 graden. Verder draaide hij vandaag erg stabiel op zijn minimum-vermogen (en einde van de middag een sww-run met zowaar een kleine defrost toen hij net met SWW begonnen was).

Ik heb 19 meter koelleiding tussen binnen- en buitenunit, waarvan ongeveer de helft buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD9FE2TemKb_sYLWk5ORMbS7pYs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/q2ZvZEZn7GQ6CgzHrWOdMxjD.png?f=fotoalbum_medium

Dat geeft wel een mooi plaatje, maar ik mis absoluut de kennis of het inzicht om een inschatting te kunnen maken of dit nu normaal is :?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
PentaClover schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:54:
[...]

Ik ben benieuwd wanneer en waarmee ze terug komen als voorstel.
Dat zou zomaar het schoothondje van Nibe kunnen zijn, preparez votre monnaie

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• PentaClover
BarryH schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:07:
@nodri2000
...
....
Het hangt een natuurlijk een beetje af van de retour temperatuur die het systeem had maar met een Ta van 60oC is een Tr van 40oC of 45oC niet ongewoon.
Een beetje HR ketel geeft met een Tr van 40oC zo'n 8.88 kWh warmte per m3 Gas en bij een Tr van 45oC zo'n 8.53 kWh warmte per m3 Gas.

[ Voor 0% gewijzigd door PentaClover op 17-02-2022 23:02 . Reden: 40 en 45 omgedraaid ]

• BarryH
@PentaClover Zou kunnen, dus wellicht 10% meer vermogen nodig (@nodri2000 ). Maar je kan ook rekenen met 24 uur per dag verwarmen (Zeker bij dikke betonvloer met VVW) en dan kan je weer 30% omlaag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
koevlaas2 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:13:
[...]
Dat zou zomaar het schoothondje van Nibe kunnen zijn, preparez votre monnaie
Het was Vaillant, maar dat doet niets af aan je waarschuwing ;)

• LangeFries
Kees_frl schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:59:
[...]

Is het bij R32 split anders?
R32 is een enkelvoudig gas en heeft dus een vaste condensatie temperatuur en druk, hierdoor werkt dit iets anders. De leidingverliezen zijn hierdoor constanter, maar toch ook afhankelijk van hoe precies de fabrikant de compensatie van de leidingverliezen doet (als functie van vermogen bijvoorbeeld). Immers hoe minder overheat hoe beter, maar condensatie onderweg is natuurlijk verlies dat minimaal moet blijven. Het overheat verlies zit in theorie in de COP specificatie. Een monoblock is hier inherent eenvoudiger en kan ook de inverterwarmte gebruiken om het retourwater te verwarmen.

Het kan zijn, dat een goede leidingisolatie ook de overheatverliezen beperkt, als de warmtepomp de overheat op de verliezen aanpast als dat betrouwbaar gemeten kan worden

• flippy
  • Niet online

flippy

ocaj schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:12:
Na alle discussies over leidinglengtes en mono vs split word ik wel nieuwsgierig, maar om er echt aan te meten zou je dus - als ik het goed begrepen heb - temperatuur van koelmiddel gas + vloeibaar zowel bij de buitenunit als bij de binnenunit moeten meten en ook nog de druk op beide plekken, zodat je drukval kunt zien.
Helaas kan ik met de Procon alleen de koelmiddeltemperatuur in vloeibare vorm bij de binnenunit uitlezen. Die zit eigenlijk altijd op, of vlak onder de retour-temperatuur, behalve bij een defrost, dan wordt het veel minder.

Maar toen bedacht ik me dat ik bij het plaatsen van de warmtepomp ook 2 DS18B20's onder de witte isolatie tegen de R32-leidingen had gepropt vlak onder de binnenunit. Daar zie ik dat ik aan de buitenkant van de aanvoerende gasleiding vandaag de hele dag rond de 50 graden meet. Dat is bij een aanvoer-temperatuur aan de waterkant van de warmtewisselaar van 27-28 graden. Verder draaide hij vandaag erg stabiel op zijn minimum-vermogen (en einde van de middag een sww-run met zowaar een kleine defrost toen hij net met SWW begonnen was).

Ik heb 19 meter koelleiding tussen binnen- en buitenunit, waarvan ongeveer de helft buiten.

[Afbeelding]

Dat geeft wel een mooi plaatje, maar ik mis absoluut de kennis of het inzicht om een inschatting te kunnen maken of dit nu normaal is :?
bijna goed. het komt als heet gas uit de compressor en gaat als -iets minder heet- gas de warmtewisselaar in. daar condenseert het naar vloeistof (onder hoge druk). dat je de waarde die je ziet in de unit. doorgaans is die temperatuur hetzelfde als je uitgaande watertemperatuur.

dus wil je iets weten moet je kijken hoe heet het de compressor uitkomt en het verschil aftrekken van de temperatuur waar het de wisselaar ingaat (waar je dus al een sensor hebt). dan weet je iets van de temperaturen en hoeveel graden de compressor moet compenseren en hoeveel harder de compressor dus moet werken.

het zegt zeker niet het hele plaatje maar het zou wel eventueel een indicatie kunnen geven dat je bijvoorbeeld wat meer zou kunnen isoleren op de leidingen.
LangeFries schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:21:
Het overheat verlies zit in theorie in de COP specificatie.
goeie vraag. ik weet niet of de testnormen dat op die manier voorschrijft. als ik weer eens op kantoor ben zal ik de normen er eens op naslaan als ik de kans heb. voor fabrikanten is het natuurlijk laaghangend fruit om de COP kunstmatig omhoog te krikken. al gebruiken de meeste een leidingset van 1~2 meter met armaflex tijdens de test. dat is tenminste de opstelling die ik heb gezien in duitsland enkele jaren geleden dus dat zal niet bijster veel doen in elk geval.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@nodri2000
9,3 m3 per 24 uur gas.

omrekenen naar situatie bij -10: 74/(18- -5)*(18- -10) = 90kWh warmte in 24 uur nodig.

94kWh warmte / b.v. 16 uren stoken = 6kW warmtepomp nodig. nb. en die dan bij -10 kunnen leveren.
Je warmteafgifte systeem moet dit dus ook aan warmte kunnen afgeven (bij b.v. max 35 graden voor vloerverwarming)
Hoe wordt de omrekening van 1m3 naar kWh beïnvloed door de stooktemperatuur?

Die 16m3 die ik heb verstookt was bij 35 graden denk ik.

• nodri2000
@nodri2000
9,3 m3 per 24 uur gas.

Dat is wel aardig gelukt met die temperatuur ja:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgRH7TjyBzjL1tf4rgQsY9-MrEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xJC9mqiLZRtlOFc74C9Drkd4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGOcJYP6nmW68SUbnQ04H_Km_JY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/he0bchEe14hlBozENgzYWIBf.png?f=fotoalbum_large

Dus met de VVW geinstalleerd zou een 6kW WP genoeg moeten zijn.
Dan gaan we daar mee verder.

• LangeFries
@nodri2000 Let wel op, dat de eerste dagen redelijk bewolkt waren, maar dat zoninstraling toen al wel behoorlijk mee begon te doen in de latere dagen. In december heb je dat niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
MikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:35:
[...]
Hoe wordt de omrekening van 1m3 naar kWh beïnvloed door de stooktemperatuur?

Die 16m3 die ik heb verstookt was bij 35 graden denk ik.
Grove benadering:

Retour TemperatuurEnergie 1 m3 Gas
109.759
119.741
129.724
139.706
149.688
159.671
169.653
179.636
189.618
199.601
209.583
219.557
229.53
239.504
249.477
259.451
269.425
279.398
289.372
299.346
309.319
319.275
329.231
339.187
349.143
359.099
369.055
379.011
388.967
398.924
408.88
418.809
428.739
438.669
448.598
458.528
468.458
478.387
488.317
498.247
508.176
517.886
527.86
537.833
547.807
557.781
567.754
577.728
587.701
597.675
607.649
617.622
627.596
637.57
647.543
657.517
667.49
677.464
687.438
697.411
707.385
717.359
727.332
737.306
747.279
757.253
767.227
777.2
787.174
797.148
807.121
817.095
827.069
837.042
847.016
856.989
866.963
876.937
886.91
896.884
906.857
916.831
926.805
936.778
946.752
956.726
966.699
976.673
986.646
996.62
1006.594

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PentaClover schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:43:
[...]

Grove benadering:

Retour TemperatuurEnergie 1 m3 Gas
109.759
119.741
129.724
139.706
149.688
159.671
169.653
179.636
189.618
199.601
209.583
219.557
229.53
239.504
249.477
259.451
269.425
279.398
289.372
299.346
309.319
319.275
329.231
339.187
349.143
359.099
369.055
379.011
388.967
398.924
408.88
418.809
428.739
438.669
448.598
458.528
468.458
478.387
488.317
498.247
508.176
517.886
527.86
537.833
547.807
557.781
567.754
577.728
587.701
597.675
607.649
617.622
627.596
637.57
647.543
657.517
667.49
677.464
687.438
697.411
707.385
717.359
727.332
737.306
747.279
757.253
767.227
777.2
787.174
797.148
807.121
817.095
827.069
837.042
847.016
856.989
866.963
876.937
886.91
896.884
906.857
916.831
926.805
936.778
946.752
956.726
966.699
976.673
986.646
996.62
1006.594
Grove benadering met drie cijfers achter de komma, like it :)

Maar, retour lag die dagen tussen de 30 en 31 zie ik.

Met 16m3 kom ik dan aan een verbruik dat ik met een 9kW WP niet ga redden... :X

Dan zou ik al 12kw nodig hebben. Dat terwijl mijn jaarverbruik van 1500-1600m3 op een 8kW vermogen uit zou komen.

Zo zag het er in December uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Osek6SChR32ZJ5jbNWtYK2oCV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KolHZ9HDcsBHhPeqX9JYyDzN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 17-02-2022 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
PentaClover schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:17:
[...]

Het hangt een natuurlijk een beetje af van de retour temperatuur die het systeem had maar met een Ta van 60oC is een Tr van 40oC of 45oC niet ongewoon.
Een beetje HR ketel geeft met een Tr van 40oC zo'n 8.53 kWh warmte per m3 Gas en bij een Tr van 45oC zo'n 8.88 kWh warmte per m3 Gas.
volgens je tabel later zijn de kWh omgedraaid…

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

HaTe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:38:
[...]

Ter aanvulling de Geluidsinformatie van Nibe hier.

Vaillant Arotherm VWL 75/5 AS56 dB48 dB0 dB

Mijn huidige plan is om een split unit op het garagedak te zetten. Hij zal dan op een meter van de gevel staan waar we slapen. in de garage is mijn kantoor. Ga ik daar last van hebben? Ik ben vooral bang voor de lage tonen die overal doorheen gaan.
Ik wil graag een Mitsubishi, maar ik ben erg bang dat ik daar spijt van ga krijgen
Ik heb op basis van deze documenten even een spreadsheet gemaakt om het iets inzichtelijker te krijgen. Misschien leuk voor de TS, aanvullingen zijn welkom! Helaas lijken de fabrikanten deze gegevens goed te verstoppen..
Zie hier het Google docs bestand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8be-8Czi_T-miOWn3OYcoBkzltM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1kPYQcAemHERy8Q7ZnYQPPYL.png?f=fotoalbum_large

Bron:
Geluidsinformatie van Nibe.
Geluidsinformatie van Vaillant .
Geluidsinformatie van LG
Geluidsinformatie van Daikin
Geluidsinformatie van Bosch
Geluidsinformatie van Stiebel Eltron
Geluidsinformatie van Atag
Geluidsinformatie van Viessmann <-- staan geen gegevens in.. wie kan hem vinden?
Geluidsinformatie van Panasonic

[ Voor 29% gewijzigd door HaTe op 20-02-2022 00:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
@MikeyMan 16m3 Gas a 9.3 kWh = 148.8 kWh per 23 uur (heb je nog een uurtje over voor DHW) is dat 6.47 kW bij -5o buiten temperatuur.
@DeltaT Scherp, zal het even aapassen in de post, blijkbaar is het al voorbij mijn bedtijd :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
MikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:47:
[...]

Met 16m3 kom ik dan aan een verbruik dat ik met een 9kW WP niet ga redden...
Waarom niet? 16m3 geeft een warmtebehoefte van 16x9=144kwh/24h. Stel je hebt een WP 18uur draaien dan moet je een vermogen uit het toestel halen van 8kw om dezelfde 144kwh te bereiken. Capaciteit van de WP moet dan wel 8kw bij -5 zijn, maar een 9kw met 2kw elektrisch element redt dat waarschijnlijk wel.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PentaClover schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:01:
@MikeyMan 16m3 Gas a 9.3 kWh = 148.8 kWh per 23 uur (heb je nog een uurtje over voor DHW) is dat 6.47 kW bij -5o buiten temperatuur.
@DeltaT Scherp, zal het even aapassen in de post, blijkbaar is het al voorbij mijn bedtijd :D
Hmmm... Dan zit ik te slapen... Dacht uit de losse pols x1,6 om van 9,3 naar 16m3 te komen. En x1,15 om van 8 naar 9,3kWh te komen.

Ga je van 6 naar 11kW.

Maar dan zou het idd met 9 lukken.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geronimoos schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:02:
[...]

Waarom niet? 16m3 geeft een warmtebehoefte van 16x9=144kwh/24h. Stel je hebt een WP 18uur draaien dan moet je een vermogen uit het toestel halen van 8kw om dezelfde 144kwh te bereiken. Capaciteit van de WP moet dan wel 8kw bij -5 zijn, maar een 9kw met 2kw elektrisch element redt dat waarschijnlijk wel.
Ok, check. Maar dan moet het geen week lang -10 worden lijkt me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:19
MikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:27:
[...]

De hamvraag is natuurlijk wat minimaal acceptabel is. Meer en minder zijn niet echt hele bruikbare termen.

Ik ga er vanuit dat als je met een cv ketel op lage temperatuur de hut op warme krijgt, dit niet ineens een struikelblok wordt?
Je delta-T bij een CV is vaker groter dan bij een WP waardoor je met minder debiet dezelfde of meer energie kunt transporteren.
Struikelblok? Nee, op zijn meest wat minder efficiënt.

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:07:
[...]
zolang je niet halverwege moet stoppen om warm water te maken kan hij gewoon de hele dag doortokkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Ik ben geen koelmonteur, verre van.

Dus persgas oververhitting, is heilig.
Daar heb je zeker een punt. Maar die hitte is compressie hitte en geen werkelijke warmteinhoud van je energiedrager.
Zolang je boven je condensatietemperatuur blijft in je gasleiding, behoud je het overgrote deel van de warmteinhoud.

Ik heb geen harde cijfers van verlies berekeningen, van monoblock, tov split.
Maar ik denk dat alles valt of staat, met de kwaliteit van isoleren van je leidingen.
Of het nu water is, of gassen zijn.

Water zal over het algemeen waarschijnlijk beter geïsoleerd worden, ivm angst voor vorstschade. Iets wat bij koelleidingen niet speelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 18-02-2022 05:54 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Laatst online: 12-09 09:18
[...]

Nee dat klopt niet, in de faseovergang is het gros van de energieoverdracht.

Edit: revisie na nieuw inzicht

[ Voor 34% gewijzigd door mdvmine op 22-02-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:48:
[...]

zolang je niet halverwege moet stoppen om warm water te maken kan hij gewoon de hele dag doortokkelen.
I see what you did there ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Piwi_ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:31:
[...]

Je delta-T bij een CV is vaker groter dan bij een WP waardoor je met minder debiet dezelfde of meer energie kunt transporteren.
Struikelblok? Nee, op zijn meest wat minder efficiënt.
Draai nu een gemiddelde dT van 2,8 over de laatste drie maanden ;)
Met daggemiddelden tussen de 1,8 en 3,6.

Of dit heel efficient is weet ik niet overigens :+

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 18-02-2022 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimundus
Afgelopen 36 uur een korte run gedaan met CV ingesteld op 35 graden, thermostaat op 20 graden continue.
Temperatuur buiten tussen de 5-10 graden.
Gasverbruik afgelopen 36 uur ongeveer 8m3.
Daarbij ook gewoon gedoucht en gekookt op gas.
Heb geen inzicht in de activiteit van de CV zelf.
Vraag mij af of dit aan de verwacht of hoge kant zit van het spectrum.
Heb 2xT20 en 1xT21 radiatoren, wel 1/4 van de benedenverdieping vvw (direct gevoed vanaf de CV)

Dit verbruik is een stukje hoger (gemiddeld rond de 4.3m3 per dag). Terwijl deze setting mij ongeveer 5.3m3 per dag gaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyrrDs1wgk-7liMGMAbGGvTULQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SsSRRdNaAvW3STz28CYZxrd6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Raimundus op 18-02-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Raimundus schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:07:
...
Heb drie T12 radiatoren, wel 1/4 van de benedenverdieping vvw (direct gevoed vanaf de CV)
...
Hoe ziet zo'n T12 radiator er uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8EfUcBkcBQk7wyO7EOCoLVVGKc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2eLyjOmomU1KxGtOHnJ7aMzF.png?f=user_large

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koevlaas2
MikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:47:
[...]

Grove benadering met drie cijfers achter de komma, like it :)

Maar, retour lag die dagen tussen de 30 en 31 zie ik.

Met 16m3 kom ik dan aan een verbruik dat ik met een 9kW WP niet ga redden... :X

Dan zou ik al 12kw nodig hebben. Dat terwijl mijn jaarverbruik van 1500-1600m3 op een 8kW vermogen uit zou komen.

Zo zag het er in December uit:
[Afbeelding]
De koevlaasformule zegt 8 dus is het 8 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimundus
ArjoK schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:43:
[...]

Hoe ziet zo'n T12 radiator er uit?
[Afbeelding]
Je hebt gelijk, het is dus 2xT20 en 1xT21. Zal het aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimundus
Afgelopen 36 uur een korte run gedaan met CV ingesteld op 35 graden, thermostaat op 20 graden continue.
Heb 2xT20 en 1xT21 radiatoren, wel 1/4 van de benedenverdieping vvw (direct gevoed vanaf de CV)

Dit verbruik is een stukje hoger (gemiddeld rond de 4.3m3 per dag). Terwijl deze setting mij ongeveer 5.3m3 per dag gaat.[Afbeelding]
Edit: radiatortype aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koevlaas2 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:51:
[...]

De koevlaasformule zegt 8 dus is het 8 8)
Ja baas ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Zoals het bij jou in elkaar zit zou het zomaar kunnen zijn dat er nog eea aan verbruik in het niets verdwijnt.
Een 8 kW Zubadan oid is instaat om 160 kW warmte per dag te leveren (incl. defrosts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koevlaas2 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:11:
[...]

Zoals het bij jou in elkaar zit zou het zomaar kunnen zijn dat er nog eea aan verbruik in het niets verdwijnt.
Een 8 kW Zubadan oid is instaat om 160 kW warmte per dag te leveren (incl. defrosts).
Waar denk je dan aan?

Denk dat er in de verdelers nog wel wat efficientiewinst te halen is. Die zijn nu open. Moet ik ook nog vervangen ;)

Overigens; 160kW staat dan toch gelijk aan 16,5m3 (/9,7)?

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 18-02-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK

Dit verbruik is een stukje hoger (gemiddeld rond de 4.3m3 per dag). Terwijl deze setting mij ongeveer 5.3m3 per dag gaat.[Afbeelding]
36 uur is kort om er conclusies aan te hangen. De buitentemperatuur was ook redelijk hoog afgelopen dagen. Bij mij merk ik dat door harde wind mijn energiebehoefte een flink stuk hoger is dan 'normaal'.

Vraag voor jou is: blijft je huis op temperatuur blijft met deze 'lage' aanvoer van 35 graden? Lukt dat ook rond het vriespunt nog? Wat al eerder aangegeven werd heeft LTV afgifte de voorkeur. Maar T20/T21/T22 kan je natuurlijk altijd voorzien van radiatorventilatoren voor meer afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Is het verstandig om de WP uit te letten ivm storm? De WP / ventilator staat vol op het westen namelijk bij mij.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat kun je pas achteraf bepalen of dat verstandig was :+

Wat kan er gebeuren? Omwaaien doet hij ook als je hem uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Grolsch schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:20:
Dat kun je pas achteraf bepalen of dat verstandig was :+

Wat kan er gebeuren? Omwaaien doet hij ook als je hem uitzet.
Yup... maar meer of de fan kapot gaat door de tegen wind...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GE1Sr36wli2EMo_Ht1z0LacveI8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MizeDjEI3YU3WolgaCZzJ4mh.jpg?f=fotoalbum_medium

We gaan het zien :+ :X

[ Voor 44% gewijzigd door Possible op 18-02-2022 10:23 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Possible Het is vast bij montage zo gedaan als in de installatiehandleiding staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
BarryH schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:26:
@Possible Het is vast bij montage zo gedaan als in de installatiehandleiding staat :)
Moet je @koevlaas2 Vragen :P :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:39
MikeyMan schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:07:
[...]

ik zou niet te veel meer onderzoeken en eens gaan verkennen waar je een 8 of een 9 kW kunt bestellen ;-) Dat is ook zo'n beetje de grens waarop het nog 'gewoon' op 1 fase kan, anders om je in 3-fase land en wordt het weer wat duurder allemaal.

Ter geruststelling: het gaat echt nooit meer -10C zijn voor een week. vorig jaar hadden we die week in februari bij hoge uitzondering, etmaalgemiddelde schommelde toen een week lang tussen -4,2 en -5,4C. Dus zelfs die ene week (die strenger was dan we verder in 10 jaar hadden gezien) komt niet in de buurt van -10 gemiddeld.

En je kunt altijd nog een convectorkachel bijzetten voor 50 tientjes, geeft je weer 3kW extra vermogen. Verder ook gewoon accepteren dat je huis bij extreme terror-winter niet op 21C kunt houden misschien, dat doet ook veel voor je gemoedsrust 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:21:
Yup... maar meer of de fan kapot gaat door de tegen wind...
[Afbeelding]
We gaan het zien :+ :X
In de installatiehandleiding van Mitsubishi staat dat je bij deze opstelling (op een dak, vol op de wind) een speciale plaat voor de fan moet monteren, die de windbelasting op de fan vermindert....
Zegt jouw merk (geen idee welk merk WP het hier betreft) daar niets over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Is er een consensus omtrent wat het meest efficiënt is? Een geïntegreerd boiletvat met een split, een los boilervat met een split, of een losse WPB?

Is het ook zo dat als je SWW ook via de hoofdwarmtepomp laat doen ipv via een losse WPB, dat dat ook als een soort van buffer kan dienen? Niet ter ondersteuning van de CV, maar ter voorkoming van pendelgedrag? Of is het gevraagde vermogen voor SWW (samen met een relatief lage warmtevraag voor CV) daar te laag voor?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Andrehj schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:41:
[...]

In de installatiehandleiding van Mitsubishi staat dat je bij deze opstelling (op een dak, vol op de wind) een speciale plaat voor de fan moet monteren, die de windbelasting op de fan vermindert....
Zegt jouw merk (geen idee welk merk WP het hier betreft) daar niets over?
Panasonic 5 KW J.. maar heb er nu niks aan haha.. Fingers crossed dan maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:41:
Is er een consensus omtrent wat het meest efficiënt is? Een geïntegreerd boiletvat met een split, een los boilervat met een split, of een losse WPB?

Is het ook zo dat als je SWW ook via de hoofdwarmtepomp laat doen ipv via een losse WPB, dat dat ook als een soort van buffer kan dienen? Niet ter ondersteuning van de CV, maar ter voorkoming van pendelgedrag? Of is het gevraagde vermogen voor SWW (samen met een relatief lage warmtevraag voor CV) daar te laag voor?
Boilervaten geïntegreerd in de binnenunit van een split zijn energetisch over het algemeen inefficiënter dan een (goed geïsoleerd) los vat, omdat de isolatiedikte van die ingebouwde vaten vaak nogal beperkt is.
Maar qua ruimtegebruik is het wel weer een stuk efficiënter.
Kortom: Wat is je definitie van efficiëntie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:49
HaTe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:00:
[...]

Ik heb op basis van deze documenten even een spreadsheet gemaakt om het iets inzichtelijker te krijgen. Misschien leuk voor de TS, aanvullingen zijn welkom! Helaas lijken de fabrikanten deze gegevens goed te verstoppen..
Zie hier het Google docs bestand
[Afbeelding]

Bron:
Geluidsinformatie van Nibe.
Geluidsinformatie van Vaillant .
Geluidsinformatie van LG
Geluidsinformatie van Daikin
Geluidsinformatie van Bosch
Geluidsinformatie van Stiebel Eltron
Geluidsinformatie Atag
Mooi overzicht! _/-\o_

De max vermogen waardes van Vaillant, m.n. de Arotherm Plus monoblock toestellen, kloppen niet helemaal. Is ook wat lastig te vinden maar staat bij "Vermogensbereik A-7/W35 ΔT 5K".

Vaillant VWL 35/6 A Mono --> 4,2 kW bij -7
Vaillant VWL 55/6 A Mono --> 5,6 kW bij -7
Vaillant VWL 75/6 A Mono --> 8,0kW bij -7
Vaillant VWL 105/6 A Mono --> 9,7 kW bij -7
Vaillant VWL 125/6 A Mono --> 12,7 kW bij -7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fr33z schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:31:
[...]

ik zou niet te veel meer onderzoeken en eens gaan verkennen waar je een 8 of een 9 kW kunt bestellen ;-)
Haha, touché. :)
Blijft lastige materie, zonder een uitgesproken beste optie. En dan wil ik alles dicht beredeneerd hebben. En je kunt niet na een jaartje ff denken de boel te upgraden als het niet werkt zoals bedacht. In ieder geval niet voor een normaal bedrag.
Dat is ook zo'n beetje de grens waarop het nog 'gewoon' op 1 fase kan, anders om je in 3-fase land en wordt het weer wat duurder allemaal.
Gezien de stroom buitenlangs moet, ben ik vrij in de keuze. Ga sowieso voor 3 fase. Kleine moeite, maar netter verdeeld over de groepen.
Ter geruststelling: het gaat echt nooit meer -10C zijn voor een week. vorig jaar hadden we die week in februari bij hoge uitzondering, etmaalgemiddelde schommelde toen een week lang tussen -4,2 en -5,4C. Dus zelfs die ene week (die strenger was dan we verder in 10 jaar hadden gezien) komt niet in de buurt van -10 gemiddeld.

En je kunt altijd nog een convectorkachel bijzetten voor 50 tientjes, geeft je weer 3kW extra vermogen. Verder ook gewoon accepteren dat je huis bij extreme terror-winter niet op 21C kunt houden misschien, dat doet ook veel voor je gemoedsrust 8)
Heb op de zolder en in de slaapkamer nog een mooie airco hangen ook. Dus in de kou hoeven we niet te zitten. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 18-02-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Franciesco schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:49:
[...]

Mooi overzicht! _/-\o_

De max vermogen waardes van Vaillant, m.n. de Arotherm Plus monoblock toestellen, kloppen niet helemaal. Is ook wat lastig te vinden maar staat bij "Vermogensbereik A-7/W35 ΔT 5K".

Vaillant VWL 35/6 A Mono --> 4,2 kW bij -7
Vaillant VWL 55/6 A Mono --> 5,6 kW bij -7
Vaillant VWL 75/6 A Mono --> 8,0kW bij -7
Vaillant VWL 105/6 A Mono --> 9,7 kW bij -7
Vaillant VWL 125/6 A Mono --> 12,7 kW bij -7
Verkijk je er niet te veel op de gegevens, want er is nog wel het een en ander op aan merken:
  • Niet elke fabrikant meet onder dezelfde omstandigheden, sommigen doen de metingen bij lagere vermogens, of lagere watertemperaturen.
  • Het max geluidsniveau (bij A-10/W55, vol vermogen) zegt bijzonder weinig over het geluidsniveau wat een warmtepomp onder "normale", vele malen vaker voorkomende omstandigheden (A7/W30) produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:51

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Fr33z schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:31:
[...]

ik zou niet te veel meer onderzoeken en eens gaan verkennen waar je een 8 of een 9 kW kunt bestellen ;-) Dat is ook zo'n beetje de grens waarop het nog 'gewoon' op 1 fase kan, anders om je in 3-fase land en wordt het weer wat duurder allemaal.

Er kan zeker nog een keer een winter met strenge vorst tussen zitten, en dan wil je niet in de kou komen te zitten. 14 dagen of langer flink onder nul kun je nooit uitsluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Leudal schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Er kan zeker nog een keer een winter met strenge vorst tussen zitten, en dan wil je niet in de kou komen te zitten. 14 dagen of langer flink onder nul kun je nooit uitsluiten
onzin, winters worden al 50 jaar elk jaar zachter. ik bedoelde vooral te zeggen dat het onzinnig is om je systerm uit te leggen op een situatie die eens in de 10 of 20 jaar een week voor kan komen. kijk ook naar de impact, stel je moet in die ene terrorweek accepteren dat je huis geen 20C blijft maar 16C, wat is daar dan erg aan?

flink onder nul hadden we vorig jaar en dat was dus nog steeds niet erger dan -5C gemiddeld per etmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Fr33z schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:51:
[...]
stel je moet in die ene terrorweek accepteren dat je huis geen 20C blijft maar 16C, wat is daar dan erg aan?
De WAF, die zo'n WP toch eigenlijk al niets vond en na 20 jaar nog even lekker inwrijft dat dit met gas nooit was gebeurd.

Ja, financiële besparing is enorm, maar dames hebben gewoon een gruwelijke hekel aan kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
Zwartoog schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:01:
[...]

De WAF, die zo'n WP toch eigenlijk al niets vond en na 20 jaar nog even lekker inwrijft dat dit met gas nooit was gebeurd.

Ja, financiële besparing is enorm, maar dames hebben gewoon een gruwelijke hekel aan kou.
Daar is vast ook nog wel een oplossing voor te bedenken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
[...]

Met het geld wat je in 20 jaar uitspaart kan je prima een weekje naar de zon terwijl de WP je huis op 16C houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

ik snap het probleem niet helemaal. een WP blijft gewoon doorwerken tot ~15 ongeveer en als hij het niet bij kan benen trapt hij noonelementen aan. dus je vermogensvraag blijft voldaan worden en het zal dus gewoon 22 graden blijven in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
flippy schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:18:
[...]

ik snap het probleem niet helemaal. een WP blijft gewoon doorwerken tot ~15 ongeveer en als hij het niet bij kan benen trapt hij noonelementen aan. dus je vermogensvraag blijft voldaan worden en het zal dus gewoon 22 graden blijven in de woonkamer.
Heb nog geen WP, dus moet het een keer ervaren. Punt is ook dat het afgiftesysteem en isolatie het moet kunnen bijbenen. Hier T10 tot T40 radiatoren, oud dubbelglas en voorzetramen voor glas-in-lood. Niet ideaal, maar Ta=30 werkt prima op deze dagen. Of het met -10, harde wind (hier in huis zelfs waait de wind...) nog gaat met Ta=45 moet ik nog zien.

Enige troef: de W kent ook het warmtebereik van gas niet :P Toen hier de vloeren open lagen en de wind door het open dakbeschot woei lukte het ook met gas op 70 graden stoken niet om het comfortabel warm te houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fr33z
[...]

sja, zo kun je natuurlijk nooit een stap zetten in wat voor richting ook :p alsof je na 20 jaar nog ij die woning woont, of alsof er dan nog strenge winters bestaan.

goeie generalisatie ook, mijn vrouw heeft het nooit koud en zeurt dus ook niet over halve graadjes op de thermostaat :+

ik vind de suggestie van @dirkdeman ook nog wel geschikt, als je zo.slecht tegen kou kan dan misschien beter van december tot maart in Marbella ;-)
Pagina: 1 ... 75 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.