Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
https://www.cvkoopjes.nl/...pex-koppeling-chroom.htmlsailor_dg schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:36:
Ik ben de transitie naar mijn Pana 5kW systeem aan het plannen en wil op zolder een Jaga bij plaatsen (Rest van het huis heeft VV) en hang deze in mijn systeem met het proventiel: https://www.viawww.nl/proventiel-50944414.html
Deze heeft een M24 aanslutiing en zie hier eigenlijk alleen verloopjes met beluchters en/of knel koppelingen voor koper. Op sites als heiz24.de en warmteservice.nl kom ik verder weinig tegen. Ik wil uiteindelijk zo effectief mogelijk naar meerlagenbuis dus een M24 naar puntstuk zou ideal zijn. Het lijkt wat raar om dit via koper te doen? Iemand een tip?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
thnx - ik moet echter naar Rehau dus via een puntstuk is wat handiger, deze kom ik dan weer niet tegen... In het gas assortiment zit er wel wat: https://www.gamma.nl/asso...endraad-m24x1-2/p/B791596, Ik neem aan dat de eisen omtrent gas strenger zijn en je deze kan gebruiken in je CV circuit?
Meeste gas is M24 buitendraad - heb juist M24 bi nodig - is dit echt zo'n niche product?
[ Voor 33% gewijzigd door sailor_dg op 13-02-2022 20:11 ]
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Geen regio Salland, maar je zou @koevlaas2 kunnen benaderen (tel in profiel info). Hij heeft het wel druk, dus je moet geen directe haast hebben.MZwier schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:15:
Beste Tweakers,
Ik heb een tijdje terug een monoblock (panasonic 7kW J-serie) en alle toebehoren gekocht met het idee deze zelf aan te sluiten. Nu is dit door omstandigheden (ziekte) helaas niet mogelijk. Ik heb een helelijst aan installateurs proberen te bellen zonder succes. Is er hier toevallig nog iemand die nog een goed adres weet regio salland/twente?
Eventuele hulp zou zeer gewaardeerd worden!
Dat staat er inderdaad een beetje cryptisch, de 100% DeltaTRadiator-Ruimte is 22.03°C, bij een ruimte temperatuur van 20.0°C geeft dat dus een Gemiddelde Radiator Temperatuur van 20.0°C + 22.03°C = 42.03°C.dunklefaser schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:42:
@PentaClover Wat is de 22,03°C bij de legenda van jouw simulatie? Halvering van de delta T o.k. maar wat is de 100% dan absoluut? Dit staat iig niet in jouw bijdrage.
Met een flow van 2.5 liter/min en een afgifte van 1000W geeft dat een Ta-Tr van 5.73°C en dat is dus een Ta van 42.03°C + 0.5*5.73°C = 44.9°C , de zelfde waarden uit het eerdere plaatje maar dan de Ta omgerekend naar een DeltaTRadiator-Ruimte en relatief gemaakt ten opzichte van het maximum uit de grafiek dat ik 100% genoemd heb.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Mooie prijs en dezelfde maat als uponor buis.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik zie dat er zowel een 1-fase als 3-fase model van bestaat, en dit geeft me wat keuzestress.
Op dit moment is er nog een 1-fasige 35A aansluiting, maar over een paar jaar gaat dat zeker naar 3x25 omgezet worden.
Ja, ik zou dit jaar al over kunnen stappen naar 3x25 maar er is al heel veel aan dit huis te doen qua projecten en ik zou die overstap liever nog een jaar of 2 uitstellen.
Is het desondanks zinvol om toch nu al een 3-fase Pana te willen en alles voor te bereiden, of kan ik ook later de 1-fase Pana zonder al teveel complicaties gebruiken in n 3-fase groepenkast?
Ik heb dezelfde ketel en ben ook aan het testen. Tijdens de iets koudere nacht begin dit weekend op 35 graden Ta. Vermogen staat zo goed als minimaal en dat is volgens mijn boekje (uit mijn hoofd) zo'n 7kW. Inderdaad gaat ie steeds heel snel in regelstop, omdat de Ta heel snel gehaald wordt volgens mij. Dan blijft de pomp wel draaien totdat de Ta weer gezakt is (water is z'n warmte kwijt). Voor de ketel niet zo fijn, maar dat is voor een WP geschikheidstest toch niet zo erg?wicked_fool schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:49:
[...]
De huidige ketel heeft te veel vermogen en kan bij lage temperaturen zijn warmte niet kwijt (het is een Remeha Avanta 28c). Volgens mij is het minimale vermogen bij TA 50 en RT 30, 18kW.
[...]
Bedankt voor je commentaar, hier kan ik zeker iets mee. Ik denk dat ik met alle andere radiatoren open wel aan die minimale 3,5 kW kom maar dat is niet ideaal.
Met het aanpassen van het afgiftesysteem doel je op het plaatsen van LT radiatoren (vloerverwarming is geen optie)? Zou het dan voldoende zijn om deze alleen in de woonkamer te plaatsen (en misschien bijkeuken en/of badkamer) of moet dit perse in alle ruimtes? Hoe werkt dit dan met een klassieke CV, de temperatuur kan niet echt verder omlaag.
Ik zal binnenkort eens gaan zitten om de topics door te lezen. Nogmaals bedankt voor de info!
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Als je het vermogen op 7kW heb begrenst, en je zou de Ta niet begrenzen, dan wordt de Ta vanzelf de Ta waarbij je deze 7kW kan afgeven met je systeem. Dan weet je pas iets over de afgifte van je systeem.Joris 407 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:19:
[...]
Ik heb dezelfde ketel en ben ook aan het testen. Tijdens de iets koudere nacht begin dit weekend op 35 graden Ta. Vermogen staat zo goed als minimaal en dat is volgens mijn boekje (uit mijn hoofd) zo'n 7kW. Inderdaad gaat ie steeds heel snel in regelstop, omdat de Ta heel snel gehaald wordt volgens mij. Dan blijft de pomp wel draaien totdat de Ta weer gezakt is (water is z'n warmte kwijt). Voor de ketel niet zo fijn, maar dat is voor een WP geschikheidstest toch niet zo erg?
Als je de Ta begrenst en de ketel gaat uit omdat hij deze temperatuur snel bereikt, weet je alleen dat die Ta te laag is en je daar de 7 kW niet bij kwijt kan.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Denk dat ik dat vanaf morgen ook ga proberen. Dan moet ik alleen wel regelmatig gaan kijken op het display van de ketel om de Ta te monitoren.PentaClover schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:26:
[...]
Als je het vermogen op 7kW heb begrenst, en je zou de Ta niet begrenzen, dan wordt de Ta vanzelf de Ta waarbij je deze 7kW kan afgeven met je systeem. Dan weet je pas iets over de afgifte van je systeem.
Als je de Ta begrenst en de ketel gaat uit omdat hij deze temperatuur snel bereikt, weet je alleen dat die Ta te laag is en je daar de 7 kW niet bij kwijt kan.
De conclusie dat die 7kW niet afgegeven komen worden bij 35 graden had ik ook getrokken aan de hand van vermogensberekening van de radiatoren, hoewel daar ook aannames inzitten.
Wat me trouwens ook is opgevallen is dat de Ta even naar de max ingestelde waarde gaat, dan gaat de ketel in regelstop ( de pomp blijft draaien) en de Ta daalt daarna tot ruim onder die 35 graden, tot bijv 22 graden aan toe. Dus die Ta van 35 graden is het maar relatief kort en zelfs daarbij bleef het warm in huis bij Tbuiten 0 graden.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Heb je al een idee van het warmteverlies van je huis, en bij welke buiten temperatuur je die 7 kW nodig gaat hebben ?Joris 407 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:35:
[...]
Denk dat ik dat vanaf morgen ook ga proberen. Dan moet ik alleen wel regelmatig gaan kijken op het display van de ketel om de Ta te monitoren.
De conclusie dat die 7kW niet afgegeven komen worden bij 35 graden had ik ook getrokken aan de hand van vermogensberekening van de radiatoren, hoewel daar ook aannames inzitten.
Wat me trouwens ook is opgevallen is dat de Ta even naar de max ingestelde waarde gaat, dan gaat de ketel in regelstop ( de pomp blijft draaien) en de Ta daalt daarna tot ruim onder die 35 graden, tot bijv 22 graden aan toe. Dus die Ta van 35 graden is het maar relatief kort en zelfs daarbij bleef het warm in huis bij Tbuiten 0 graden.
Die 7kW is het vermogen waar de ketel nu op staat, kan nog 1 puntje lager denk ik, maar ik heb volgens de verschillende rekenmethodes (koevlaas, warmtepomp weetjes, meting gasverbruik bij etmaal 0 graden) ongeveer 5 a 6 kW nodig voor verwarming bij -10 gr. Met sww erbij kom ik dan op 7kW lijkt mePentaClover schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:37:
[...]
Heb je al een idee van het warmteverlies van je huis, en bij welke buiten temperatuur je die 7 kW nodig gaat hebben ?
Edit: test gedaan vanmorgen bij het opstoken na nachtverlaging. Ketel vermogen minimaal gezet, volgens de grafiek in het boekje moet dat ca. 6,5kW zijn. Max Ta op 70 graden gezet, zodat de ketel daar niet meer op kan afslaan.
Temperatuur van woonkamer + 1 gr. en badkamer +2gr. in 10minuten, de hoogst geobserveerde Ta is dan 43 gr.
[ Voor 28% gewijzigd door Joris 407 op 14-02-2022 08:35 ]
Betreffende de "slinger": Als de woning op temperatuur is en de ketel in low-load brand kan dat met de slinger niet goed werken, immers ook bij een flinke verhoging van de gewenste temperatuur kan de ketel in low-load blijven branden en een stabiele Ta krijg je dan niet, zeker bij de huidige buitentemperaturen. De "benodigde" kamertemperatuur is dan vermoedelijk "hoogzomer".PentaClover schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:07:
[...]
Volgens mij moet je het vermogen van je ketel zo veel mogelijk begrenzen en de flow zo hoog mogelijk zetten zonder dat je last hebt van suizen van de leidingen, waarbij een kanttekening dan is dat de meeste CV ketel pompen niet de flow's van een WP halen. (De max die ik hier heb gehaald met een Nefit 45kW ketel is 26 liter/minuut wat al vrij hoog is)
Dan vervolgens in een woning die al op temperatuur is de thermostaat een slinger geven en de ketel op minimum vermogen laten draaien zonder de Ta te begrenzen.
Dan krijg je dat je verwarmings systeem zich automatisch stabiliseert op de Ta die nodig is om het minimum vermogen van je ketel af te geven. (Als je veel thermische massa hebt dan kan dit uren duren en wordt het waarschijnlijk veel te warm binnen)
Als je ook een afschatting/berekening hebt gedaan van je warmte verlies, weet je ook bij welke Tbuiten je dit minimum vermogen en dus deze Ta nodig hebt en kan je een stooklijn bepalen om te zien welke Ta je bij welke Tbuiten nodig hebt en heb je een indicatie of je afgifte systeem op orde is of dat je daar nog iets aan moet doen.
Als je al een goed na-geïsoleerd huis (< 4 kW; @-7°C) hebt, dus behalve de warmtebron/afgifte eigenlijk al gereed bent voor een LTV met een wp kan deze methode met de gebruikelijke cv-ketels eigenlijk niet zinvol toegepast worden.
Natuurlijk is de methode om de ketel op minimaal vermogen te begrenzen en de flow te maximaliseren
als testconditie voor een eventuele wp-installatie relatief makkelijk toe te passen.
Eventuele "knelpunten" (flow) en gebrekkige warmteafgifte kan je dan makkelijker vinden.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Geen warmteservice filiaal in de buurt toevallig?sailor_dg schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:52:
[...]
thnx - ik moet echter naar Rehau dus via een puntstuk is wat handiger, deze kom ik dan weer niet tegen... In het gas assortiment zit er wel wat: https://www.gamma.nl/asso...endraad-m24x1-2/p/B791596, Ik neem aan dat de eisen omtrent gas strenger zijn en je deze kan gebruiken in je CV circuit?
Meeste gas is M24 buitendraad - heb juist M24 bi nodig - is dit echt zo'n niche product?
- Huis uit 2014, 120m2
- Vloerverwarming beneden (+/- 45m2 vloeroppervlakte), radiatoren boven (maar bijna niet aan), geen verwarming zolder
- Huidige CV-ketel 2014 Intergas HRE 36/30 is al ingesteld zoals op dit filmpje en alles is nog steeds heel comfortabel.
[ Voor 6% gewijzigd door Barns op 14-02-2022 10:31 ]
over naar een warmtpomp met vloerverwarming is natuurlijk geen probleem. de vraag is alleen even hoe je warm water gaat regelen. heb je plaats voor een boilertank of kan je alleen wat ophangen aan aan muur ergens?Barns schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:25:
Hi allemaal, met veel interesse volg ik dit topic. Ik zit met het volgende uitdaging thuis: ik wil mijn zolder verbouwen (twee kamers maken) én zonnepanelen plaatsen. Voor beide acties staat mijn CV-ketel in de weg. Hij staat op zolder op een onlogische plek en de locatie van rookgasafvoer beperkt het aantal panelen met twee stuks (door dakkapellen max. 8, nu dus maar 6). Nu denk ik: €1000 voor het verplaatsen van de 8 jaar oude CV-ketel óf doorpakken en all-in voor een warmtepomp en zonnepanelen.Nu zoek ik een adviseur in de omgeving Utrecht die eens langs kan komen om de situatie op te nemen en te adviseren incl. offerte. Vragen waar ik mee speel: Waar moet de apparatuur komen (kan er ook iets in het schuurtje bijvoorbeeld)? Kan de warmtepomp buitenunit op de grote dakkapel op zolder (uit het zicht en minder geluidsoverlast)? Wat is het ruimte beslag op zolder van de warmtepomp (waar moet ik rekening mee houden met de zolderverbouwing)? Kan het 'uit' als ik slechts 8 panelen kwijt kan op zijn zuid-west dak? Etc. Ik zie door de bomen het bos niet meer en het lukt me ook niet goed om een gedegen adviseur te vinden. Alvast bedankt!
- Huis uit 2014, 120m2
- Vloerverwarming beneden (+/- 45m2 vloeroppervlakte), radiatoren boven (maar bijna niet aan), geen verwarming zolder
- Huidige CV-ketel 2014 Intergas HRE 36/30 is al ingesteld zoals op dit filmpje en alles is nog steeds heel comfortabel.
en ja, de unit kan op een dak staan. ik zou dan wel voor een monoblok gaan aangezien die veel makkelijker te installeren zijn in zulke situaties en heb je ook geen "CV" binnen hangen aan de muur.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Zeker is er plaats voor een boiler, daar houd ik dan rekening mee met de zolderverbouwing. Ik zal eens kijken hoeveel ruimte zo'n boiler inneemt qua hoogte en vloeroppervlakte.flippy schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:06:
[...]
over naar een warmtpomp met vloerverwarming is natuurlijk geen probleem. de vraag is alleen even hoe je warm water gaat regelen. heb je plaats voor een boilertank of kan je alleen wat ophangen aan aan muur ergens?
en ja, de unit kan op een dak staan. ik zou dan wel voor een monoblok gaan aangezien die veel makkelijker te installeren zijn in zulke situaties en heb je ook geen "CV" binnen hangen aan de muur.
er zijn meerdere opties maar die hangen wel af of je de zolder gaat bewonen of alleen gebruikt als werkkamer bijvoorbeeld.Barns schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:31:
[...]
Zeker is er plaats voor een boiler, daar houd ik dan rekening mee met de zolderverbouwing. Ik zal eens kijken hoeveel ruimte zo'n boiler inneemt qua hoogte en vloeroppervlakte.
een explorer v4 is de simpelste oplossing als het niet bewoond is. indien het een slaapkamer word boven kan je beter kijken naar een calypso split. ook als je naar een hangmodel moet ivm ruimtegebrek is de split de beste optie aangezien die relatief klein is en aan de muur kan hangen of je hebt veel warm water nodig. de split kan 2x zo snel op temperatuur komen. dat kan voor badgebruikers een factor zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 14-02-2022 11:37 ]
@ASW1 een 1 fase WP kan je gewoon in een 3-fase groepenkast aansluiten. Voordeel van een 3 fase WP is dat je de stroom over 3-fasen kan verdelen, maar dit is niet noodzakelijk.ASW1 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:16:
Vraagje: Ik wil dit jaar overstappen naar een 7 kWh panasonic monoblock.
Ik zie dat er zowel een 1-fase als 3-fase model van bestaat, en dit geeft me wat keuzestress.
Op dit moment is er nog een 1-fasige 35A aansluiting, maar over een paar jaar gaat dat zeker naar 3x25 omgezet worden.
Ja, ik zou dit jaar al over kunnen stappen naar 3x25 maar er is al heel veel aan dit huis te doen qua projecten en ik zou die overstap liever nog een jaar of 2 uitstellen.
Is het desondanks zinvol om toch nu al een 3-fase Pana te willen en alles voor te bereiden, of kan ik ook later de 1-fase Pana zonder al teveel complicaties gebruiken in n 3-fase groepenkast?
Overigens had ik 1-fase 40A wat ik 8 weken geleden naar 3x 25A heb om laten zetten door Liander voor € 325,-. Hoofdschakelaar 3-fase kost ook maar een paar tientjes online. Dat zijn de kosten dus niet....
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
De J7 van Panasonic is alleen als 1-fase leverbaar, alleen de 9 als 1 en 3 fase.ASW1 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:16:
Vraagje: Ik wil dit jaar overstappen naar een 7 kWh panasonic monoblock.
Vergeet het gewicht niet....Barns schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:31:
Zeker is er plaats voor een boiler, daar houd ik dan rekening mee met de zolderverbouwing. Ik zal eens kijken hoeveel ruimte zo'n boiler inneemt qua hoogte en vloeroppervlakte.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Klopt, maar het plan is om op termijn sowieso de groepenkast te vervangen door een 3-fasen exemplaar.FrancD schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:37:
[...]
@ASW1 een 1 fase WP kan je gewoon in een 3-fase groepenkast aansluiten. Voordeel van een 3 fase WP is dat je de stroom over 3-fasen kan verdelen, maar dit is niet noodzakelijk.
Overigens had ik 1-fase 40A wat ik 8 weken geleden naar 3x 25A heb om laten zetten door Liander voor € 325,-. Hoofdschakelaar 3-fase kost ook maar een paar tientjes online. Dat zijn de kosten dus niet....
Om dat nu al te doen is een klusje wat ik liever even uitstel. Denk ook dat ik dan de inductieplaat eigenlijk moet ombouwen naar 3-fase. Bijkomend mogelijke complicatie is dat ik niet weet of het gaat lukken 5 aderig te trekken naar de plek waar de WP moet komen. 3 aderig ligt er al en kan ik ombouwen naar een aparte groep.
Nou dan is het helemaal duidelijk, het wordt een 1 fase exemplaarKaDoos schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:42:
[...]
De J7 van Panasonic is alleen als 1-fase leverbaar, alleen de 9 als 1 en 3 fase.
Is dat een ding voor een huis uit 2014?
[ Voor 94% gewijzigd door BrcBas op 14-02-2022 12:46 ]
Geen idee, dat hangt er nogal van af. Als je em vlak langs een lange muur zet, op kanaalplaten die verder niet verzwakt zijn door een trapgat oid, dan zal het wel meevallen.MikeyMan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:20:
Is dat een ding voor een huis uit 2014?
Maar vlak naast een trapgat kan een extra belasting van 500 kg (misschien staat er ook nog wel een muurtje of buffervat?) best een dingetje zijn.
Bovendien werden er ook in 2014 nog genoeg huizen gebouwd waar op de dikte van de zoldervloeren flink bezuinigd werd en er dus een houten vloertje met een dun balkenlaagje ligt.
Het hangt dus nogal van de situatie af.
[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 14-02-2022 12:37 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je moet in dit topic zijn: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelenBrcBas schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:34:
Inmiddels vanuit de BCC deze offerte gekregen:
Slaapkamers (25m2 per stuk): 2x SRK 20ZS-W
Zolder (37m2 met 3.5 meter hoge nok): SRK 35ZS-W met SCM 50ZS-W
Woonkamer (72m2): SRK 50ZS-W met SRC 50ZS-W
Prijs is inclusief montage 8150 inclusief BTW. Wat vinden jullie hier van, is de woonkamer unit niet veel te zwaar?
Inverter op zolder zou dan op de dakkapel komen, maar de opbouw is ook goed te benaderen dus dan zou hij lijkt mij ook op de andere inverter aangesloten kunnen worden.
ik ben altijd wel een fan ervan om als je twijfelt aan de vloer of zoizo als je houten voeren hebt de grote boilers en zo op 40mm multiplex te zetten van 60x60 (of wat groter) met zo'n rubber mat eronder voor wasmachines. dat verdeelt de druk goed. de meeste boilers hebben toch wel redelijk puntbelastingen in hun voetprofiel.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 14-02-2022 14:37 ]
Heel slim, maar ik ben zelf nog meer fan van bij twijfel het even na laten rekenen.flippy schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:14:
op hele kanaalplaten van 150mm dik en 6m lang (Standaard voor veel zolders) kan je tussen de 500~800kg/m2 kwijt. bij gedeelde platen zoals bij trapgaten is het een flink stuk minder, doorgaans is het voor die platen onder de 200kg/m2. even kijken of je raveelijzers in het trapgat hebt. dat is meestal een indicator dat je even goed moet kijken naar de bouwtekening wat ze precies hebben gedaan en wat kan.
ik ben altijd wel een fan ervan om als je twijfelt aan de vloer of zoizo als je houten voeren hebt de grote boilers en zo op 40mm multiplex te zetten van 60x60 (of wat groter) met zo'n rubber mat eronder voor wasmachines. dat verdeelt de druk goed. de meeste boilers hebben toch wel redelijk puntbelastingen in hun voetprofiel.
De kosten voor een simpele berekening zijn aanzienlijk lager dan de herstelkosten laat staan letsel schade.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Een beetje hulp gevraagd, vorige week sleutel gekregen van een bestaand huis uit 2013, er is een Panasonic split L/W warmtepomp WH-SDF12C6E5. Ik heb op internet een Engelstalige handleiding gevonden, en dus iets wijzer.
Overigens het huis staat in Polen dus ietsje kouder (niet heel veel).
Het is een flink huis, circa 280M2, wij gebruiken niet alle ruimten dus de naregelingen uit gezet in de desbetreffende ruimten.
Maar dan blijkt hij zijn vermogen niet kwijt te kunnen en loopt de aanvoertemperatuur op tot wel 43 graden.
Ik had gevraagd naar de energienota en die viel nogal tegen een verbruik van circa 18.000 kWh.
Dat is dan wel inclusief alle andere gebruikers.
Ik wil graag wat energie besparen, maar dat lijkt lastig te worden. Wellicht is de WP simpelweg te groot.
Ik krijg niet boven water tot hoeveel procent dit type terug kan regelen.
Wie heeft deze WP? Wie kan er meer over vertellen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 23:48
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)

@gtv6 het makkelijkst gaat het tweaken met logging van minimaal de aanvoertemperatuur en liefst ook flow, Tr, Tbuiten en Tbinnen. Daar kunnen de mensen in de Pana topics (zie topicstart) vast mee helpen.
Eénmalig handmatig uitlezen van die parameters op een moment dat de warmtepomp draait kan ook al veel inzicht geven.
Verder is relevant wat voor afgiftesysteem je hebt - radiatoren, fancoils, vloerverwarming - en dus hoe de stooklijn staat ingesteld.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Van enige logging is niks aanwezig ik denk te oud daarvoor, ook koelen lijkt geen optie.
Ik kan de stooklijn uitlezen en de aanvoer, al het overige is niet aanwezig in de unit.
Het afgiftesysteem is VV met boven twee radiatoren en in de badkamers wat handdoekradiatoren.
Per ruimte is een kamerthermostaat op batterij van Honeywell, helaas staat er geen type op, het lijkt bedraad. Nog geen master gevonden, je zou een regelunit verwachten, kan mij niet voorstellen dat die thermische motortjes op twee penlights werken.
Er zijn 18 groepen op de verdeler, die van de radiatoren hebben geen stelmotor, daar is een thermostaatkraan per radiator, Overigens die radiatoren zijn niet van belang, bovenverdieping niet nodig.
Stooklijn ga ik nog uitvissen, maar lijkt niet zo vreemd, 37 graden bij 0 buiten. Mag wat lager denk ik maar oke.
Grootste probleem is als de groepen op temperatuur zijn, dan gooit de pana de aanvoer omhoog, wellicht door de geringe flow.
Ja er zijn pana topics, maar niet voor split als ik t goed heb, vandaar in dit topis @Proton_
ja, mits je de multiplex zwevend ophangt. dus van die rubber geluidsisolerende pluggen gebruiken.BarryH schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:05:
@Flippy: werkt multiplex ook goed om de resonanties van de cvpomp in een binnenunit die tegen een ytong blokwandje (7cm) geschroefd zit te dempen?
https://www.easycell.nl/p...kaniseerde-rubberen-plug/
als je tussen het multiplex en de binnenunit wat stroken armaflex plakt voor het vastmaken helpt ook mee. truc is om lagen te maken.
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 14-02-2022 19:29 ]
Ga ik morgen proberen uit te lezen.BarryH schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:26:
dus: wat is de stooklijn nu?
Morgen nog eens kijken maar dat zal t wel zijn, hoogst vreemde waarden.
-15 45 graden, das wel oke misschien.
26 buiten off, dat is wat laat, 12 graden buiten 36, dat lijkt extreem hoog.
Ik kan die pana nog niet geheel volgen, maar lijkt erop dat er een prutser heeft ingesteld.
Wordt vervolgd.
Ik wou niet gelijk gaan wijzigen maar die 36 aanvoer maar naar 29 gezet.
Wazig, zo fout verwacht je niet.
Inderdaad eerst maar eens goed uitzoeken hoe het zit.
De aanvoertemperatuur loopt op, is dat naar SP toe of daar over heen? Aangezien we net pas weten wat de stooklijn is, wist de gebruiker waarschijnlijk niet of die Ta hoog was of niet, wellicht was het wel precies wat er van de WP gevraagd werd.
Mocht ie al wel pendelen heeft de stooklijn verlagen weinig zin inderdaad.
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Waarom afknijpen, zou denken: warm? -> WP uit.
Vrijstaand geef redelijk wat schiloppervlak vaak, en als dat matig geïsoleerd is kan 12 kW al weinig zijn.
18 groepen vvw is het probleem waarschijnlijk niet.
Met naregeling zou je ook een buffervat verwachten, of een drukgeregelde bypass, zodat er juist flow blijft.
[ Voor 16% gewijzigd door BertusB404 op 14-02-2022 20:30 ]
als de boel in elkaar geprutst en ingesteld is kan je er kW's tegenaan gooien tot je een ons weegt maar dat lost de basis niet op.BertusB404 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:28:
Zonder de rest van het huis te weten is dat lastig te bepalen. Hoe ze in Polen tegenwoordig bouwen zou ik niet weten.
Vrijstaand geef redelijk wat schiloppervlak vaak, en als dat matig geïsoleerd is kan 12 kW al weinig zijn.
Met naregeling zou je ook een buffervat verwachten, of een drukgeregelde bypass, zodat er juist flow blijft.
Ik heb geen vvw, maar wel 3 flinke Jaga's met booster. Warmte-afgifte is ok. Isolatie is redelijk nageisoleerd.overhyped schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:04:
[...]
Dit komt omdat hybride systemen meestal niet verkocht worden aan mensen die goed nadenken over hun afgite, aanvoertemperatuur, en de toepassing. Zodra je gaat rekenen en een geschikt afgifte systeem hebt komt bijna iedereen tot de conclusie dat hybride een stap is die je beter over kunt slaan.
Veel nagedacht en gekozen voor een hybridewp ondanks mijn goede warmte-afgifte:
Mijn zolderhok is veel te klein voor een complete all-electric installatie, welke de SWW behoefte aan moet kunnen. Hybride-wp is veel compacter dan een all-electric wp en de meterkast hoeft niet vervangen te worden
Mijn verwarming staat snachts uit omdat ik geen herrie met de buren wil.(Niet iedereen woont buitenaf).
Dus heb ik bewust voor een hybridewp gekozen, omdat een all-electric mij niet voldoende comfort kan bieden.
Mijn gasverbruik tbv ondersteuning hybridewp is 80-100m3/jr.
SWW kost 200m3/jr.
Hrketel is van 2011 dus gaat nog wel een tijd mee.
Hybridewp is van 2016 dus gaat ook nog een tijd mee.
Tegen de tijd dat ze vervangen moeten worden zijn er ws veel betere oplossingen.
Hybride geeft een backup bij wp-storing.
Hybride belast het stroomnet minder.
Hybride vraagt een veel lagere investering.
Hybride is voor heel veel mensen een betaalbare oplossing ipv all-electric met veel aanpassingen aan de woning en zeker geen stap die je beter kan overslaan.
Zoiets is mooi simpel en makkelijk met een bestaande pomp in elkaar te schroeven.

https://www.heiz24.de/Eve...o-Para-15-6-SC-pomp-NIEUW
https://www.heiz24.de/The...Binnendraad-DN20-34-Nieuw
Maar hoe werkt nu zo'n thermostatisch mengventiel wat direct onder de pomp zit?
1) de warme aanvoer stroomt van onder naar boven door de pomp en het ventiel gaat eventueel koud bijmengen vanaf rechts als de aanvoer te warm is? Ideale LTV/hybride situatie!
2) de meng aanvoer van rechts is in principe altijd open en er wordt warm bijgemengd als de meng temperatuur nog te koud is. (Zonde van het continue inmengen van de koude stroom met een LTV aanvoer)
Ik denk dat het volgens 2) werkt... Maar bestaat er nu een ideale oplossing voor een kruising tussen een open en gesloten verdeler tbv een hybride setup? Dus bij voorkeur niet bijmengen indien de WP voedt op lage temp en pas bijmengen als de CV water van (te) hoge temperatuur aanlevert.
2030Wp + 2520Wp PVoutput
Als je het mengventiel helemaal dicht draait, dus op laagste temperatuur, circuleert deze alleen water uit de vloerverwarming. Hij "injecteert" warm water in een "koele" stroom, niet andersom.Geronimoos schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:15:
Misschien niet direct WP gerelateerd maar zeker wel LTV en high flow afgifte: ik wil mijn 1groeps vloerverwarming verdeler upgraden. Door mijn hybride setup (Elga Ace), gemengde afgifte systeem (vloerverwarming+jaga) en behoeft aan een Ta van 55gr bij -10 zit ik volgens mij nog vast een een meng verdeler.
Zoiets is mooi simpel en makkelijk met een bestaande pomp in elkaar te schroeven.
[Afbeelding]
https://www.heiz24.de/Eve...o-Para-15-6-SC-pomp-NIEUW
https://www.heiz24.de/The...Binnendraad-DN20-34-Nieuw
Maar hoe werkt nu zo'n thermostatisch mengventiel wat direct onder de pomp zit?
1) de warme aanvoer stroomt van onder naar boven door de pomp en het ventiel gaat eventueel koud bijmengen vanaf rechts als de aanvoer te warm is? Ideale LTV/hybride situatie!
2) de meng aanvoer van rechts is in principe altijd open en er wordt warm bijgemengd als de meng temperatuur nog te koud is. (Zonde van het continue inmengen van de koude stroom met een LTV aanvoer)
Ik denk dat het volgens 2) werkt... Maar bestaat er nu een ideale oplossing voor een kruising tussen een open en gesloten verdeler tbv een hybride setup? Dus bij voorkeur niet bijmengen indien de WP voedt op lage temp en pas bijmengen als de CV water van (te) hoge temperatuur aanlevert.
Hier zit een vergelijkbare verdeler, en als ik de pomp uit zet heb ik bijna geen flow over de groepen meer omdat alles direct de retour in gaat.
Weet wel een Instellateur die het wil doen in Twente. Stuur maar een DM dan stuur ik je de gegevens,MZwier schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:15:
Beste Tweakers,
Ik heb een tijdje terug een monoblock (panasonic 7kW J-serie) en alle toebehoren gekocht met het idee deze zelf aan te sluiten. Nu is dit door omstandigheden (ziekte) helaas niet mogelijk. Ik heb een helelijst aan installateurs proberen te bellen zonder succes. Is er hier toevallig nog iemand die nog een goed adres weet regio salland/twente?
Eventuele hulp zou zeer gewaardeerd worden!
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Jij hebt er over nagedacht en een keuze gemaakt, 10 punten, zou iedereen moeten doen.amarkest schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:19:
[...]
Ik heb geen vvw, maar wel 3 flinke Jaga's met booster. Warmte-afgifte is ok. Isolatie is redelijk nageisoleerd.
Veel nagedacht en gekozen voor een hybridewp ondanks mijn goede warmte-afgifte:
Mijn zolderhok is veel te klein voor een complete all-electric installatie, welke de SWW behoefte aan moet kunnen. Hybride-wp is veel compacter dan een all-electric wp en de meterkast hoeft niet vervangen te worden
Mijn verwarming staat snachts uit omdat ik geen herrie met de buren wil.(Niet iedereen woont buitenaf).
Dus heb ik bewust voor een hybridewp gekozen, omdat een all-electric mij niet voldoende comfort kan bieden.
Mijn gasverbruik tbv ondersteuning hybridewp is 80-100m3/jr.
SWW kost 200m3/jr.
Hrketel is van 2011 dus gaat nog wel een tijd mee.
Hybridewp is van 2016 dus gaat ook nog een tijd mee.
Tegen de tijd dat ze vervangen moeten worden zijn er ws veel betere oplossingen.
Hybride is voor heel veel mensen een betaalbare oplossing ipv all-electric met veel aanpassingen aan de woning en zeker geen stap die je beter kan overslaan.
Doet niets af aan m’n stelling dat voor veel, (let op,niet alle) mensen het een stap is die beter overgeslagen kan worden. Voor de meesten is het eindpunt is all electric.
Voor jou, en anderen, die denken dat een boilervat niet past, is het misschien interessant om te weten dat er ook liggende vaten bestaan.amarkest schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:19:
[...]
Ik heb zelf deze liggen (niet hier gekocht overigens): https://www.klimate.nl/nexus-pawt-h-le1-300-boilvervat.html
Deze ligt helemaal onder het schuine gedeelte van het dak, waardoor je eigenlijk geen bruikbare ruimte op zolder verliest. Het vat is immers nog geen meter hoog, dus je verliest misschien alleen wat opslagruimte achter schotten, als je die al zou hebben.
Een liggend vat is wat minder effectief in het behouden van de gelaagdheid, maar in de praktijk merk ik hier niet zoveel van. In de zomer boost ik 1x per dag alle 300l tot 52 graden, in de winter doe ik dat 2x per dag naar 44 graden en met 2 volwassenen die elke ochtend douchen en 2 kleine kinderen die elke avond in bad gaan hebben we nooit lauw/koud water.
Dit allemaal met een 9Kw Panasonic T-Cap, die in de winter ook wel 13Kw levert als het (volgens de sensor) koud genoeg is buiten. Dus de spiraal lijkt ook groot genoeg.
Het huis heeft goede isolatie (vrijstaand), ze bouwen hier wel anders, eerst een porisoblok van 25 cm dan buiten 15 cm polystyreen. Huidig doen ze 20 cm. Het dak heeft 30 cm isolatiewol.BertusB404 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:28:
Zonder de rest van het huis te weten is dat lastig te bepalen. Hoe ze in Polen tegenwoordig bouwen zou ik niet weten.
Nou er zijn 6 groepen afgaand voor een radiatortje, maar ja ook deze hebben een thermostaatkraan.
Maar in de basis niet goed opgelost.
Goed om te lezen dat jij ervaring hebt met dit horizontale vat, want ik heb deze op mijn lijstje staan als kandidaat om mijn gasketel te vervangen. Helaas is het aanbod in horizontale RVS vaten beperkt en de prijs hoog. Hierdoor is het voor mij nog steeds goedkoper om SWW met de gasketel te verwarmen à 150m³ gas p/j. Pas als de gasketel echt is versleten wordt die vervangen door een RVS 300l vat en aan mijn Mitsubishi geknoopt.Mr_Big schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:55:
[...]
Voor jou, en anderen, die denken dat een boilervat niet past, is het misschien interessant om te weten dat er ook liggende vaten bestaan.
Ik heb zelf deze liggen (niet hier gekocht overigens): https://www.klimate.nl/nexus-pawt-h-le1-300-boilvervat.html
Deze ligt helemaal onder het schuine gedeelte van het dak, waardoor je eigenlijk geen bruikbare ruimte op zolder verliest. Het vat is immers nog geen meter hoog, dus je verliest misschien alleen wat opslagruimte achter schotten, als je die al zou hebben.
Een liggend vat is wat minder effectief in het behouden van de gelaagdheid, maar in de praktijk merk ik hier niet zoveel van. In de zomer boost ik 1x per dag alle 300l tot 52 graden, in de winter doe ik dat 2x per dag naar 44 graden en met 2 volwassenen die elke ochtend douchen en 2 kleine kinderen die elke avond in bad gaan hebben we nooit lauw/koud water.
Dit allemaal met een 9Kw Panasonic T-Cap, die in de winter ook wel 13Kw levert als het (volgens de sensor) koud genoeg is buiten. Dus de spiraal lijkt ook groot genoeg.
Niet doen, de buitenunit van een WP is al snel te zwaar voor een licht constructief dak van een dakkapel. Dat is vragen om trilling- en geluidsproblemen.Raimundus schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:59:
Zijn er mensen hier die bij een L/W warmtepomp de buitenunit op de dakkapel hebben gezet? En de binnenunit gewoon op de zolderverdieping?
zonder te zeggen hoeveel ruimte je hebt op je zolder (waar nu je huidige CV hangt neem ik aan) is dat lastig beoordelen. er zijn een berg opties op de markt en qua installatiemogelijkheden kan je ook diverse stappen zetten om ruimtebeperkingen op te vangen.amarkest schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:19:Mijn zolderhok is veel te klein voor een complete all-electric installatie, welke de SWW behoefte aan moet kunnen. Hybride-wp is veel compacter dan een all-electric wp en de meterkast hoeft niet vervangen te worden
verder is alles wat je stelt simpelweg niet waar of misplaatst voor 99% van de woningen in nederland.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 15-02-2022 11:05 ]
Hier staat de warmtepomp op veren op het houten dak van de garage. Voor een garage is dat prima, maar je wilt echt geen verblijfsruimte onder de warmtepomp. De koelleidingen lopen onder de dakpannen en panlatten naar zolder waar de binnenunit hangt.Raimundus schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:59:
Zijn er mensen hier die bij een L/W warmtepomp de buitenunit op de dakkapel hebben gezet? En de binnenunit gewoon op de zolderverdieping?
En de balklaag van een garage is steviger dan van een dakkapel.doek55 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:03:
[...]
Hier staat de warmtepomp op veren op het houten dak van de garage. Voor een garage is dat prima, maar je wilt echt geen verblijfsruimte onder de warmtepomp. De koelleidingen lopen onder de dakpannen en panlatten naar zolder waar de binnenunit hangt.
Op Pana topics zijn ook split units aanwezig. Sorry ik reageer wat laat misschien. Probeer eens een veel lagere temperatuur. Bij deze buiten temperaturen moet je ver onder de 30 zitten, bv 27. Begin daar eens mee en kijk wat er gebeurd, eventueel na een dag 1 omhoog of omlaag. Zet in het begin die radiatoren eens dicht en alle vvw open. Als het dan lekker loopt kun je kamers gaan afsluiten en kijken wat er gebeurd. Laat de kamer altijd open. Zijn de groepen wel goed ingeregeld, kijk naar de retour temperatuur met een infrarood thermometer en regel dan de groepen in zodat ze per ruimte dezelfde retour temperatuur hebben.gtv6 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:24:
Dank Proton en BarryH,
Van enige logging is niks aanwezig ik denk te oud daarvoor, ook koelen lijkt geen optie.
Ik kan de stooklijn uitlezen en de aanvoer, al het overige is niet aanwezig in de unit.
Het afgiftesysteem is VV met boven twee radiatoren en in de badkamers wat handdoekradiatoren.
Per ruimte is een kamerthermostaat op batterij van Honeywell, helaas staat er geen type op, het lijkt bedraad. Nog geen master gevonden, je zou een regelunit verwachten, kan mij niet voorstellen dat die thermische motortjes op twee penlights werken.
Er zijn 18 groepen op de verdeler, die van de radiatoren hebben geen stelmotor, daar is een thermostaatkraan per radiator, Overigens die radiatoren zijn niet van belang, bovenverdieping niet nodig.
Stooklijn ga ik nog uitvissen, maar lijkt niet zo vreemd, 37 graden bij 0 buiten. Mag wat lager denk ik maar oke.
Grootste probleem is als de groepen op temperatuur zijn, dan gooit de pana de aanvoer omhoog, wellicht door de geringe flow.
Ja er zijn pana topics, maar niet voor split als ik t goed heb, vandaar in dit topis @Proton_
Een ruimte die minder warm mag hebben zet je vervolgens iets verder dicht.
Wat is de beste plek dan, als er geen muren zijn om deze aan op te hangen en je de unit niet op de grond in de voor- of achtertuin wilt hebben?FrancD schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:02:
[...]
Niet doen, de buitenunit van een WP is al snel te zwaar voor een licht constructief dak van een dakkapel. Dat is vragen om trilling- en geluidsproblemen.
Besluiten dat je hem wel op de grond in de tuin wilt hebben.Raimundus schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:18:
[...]
Wat is de beste plek dan, als er geen muren zijn om deze aan op te hangen en je de unit niet op de grond in de voor- of achtertuin wilt hebben?
Zoek de maten en het gewicht eens op van een WP met het vermogen dat je nodig hebt. En bedenk dan of je dat bovenop een dakkapel wilt hebben. Naast het gewicht van de WP zelf zul je op die hoogte ook nog iets van ballast moeten hebben.
Ik weet niet hoe de constructie van jouw dakkapel is, maar hier zou ik het niet aan durven.
Bovenstaande. Daarnaast heb je op een dakkapel ook vaak last van veel wind rondom je woning. Bij windkracht 7 of hoger zou ik het érg spannend vinden.BertusB404 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:24:
[...]
Besluiten dat je hem wel op de grond in de tuin wilt hebben.
Zoek de maten en het gewicht eens op van een WP met het vermogen dat je nodig hebt. En bedenk dan of je dat bovenop een dakkapel wilt hebben. Naast het gewicht van de WP zelf zul je op die hoogte ook nog iets van ballast moeten hebben.
Ik weet niet hoe de constructie van jouw dakkapel is, maar hier zou ik het niet aan durven.
het is goedkoper om een berg grondleiding te halen en hem in de achtertuin te zetten dan een kraan in te huren.
[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 15-02-2022 13:00 ]
Mono/split, wel/geen zonneboiler, wel/geen split boiler, waar neerzetten, welk vermogen. Het is allemaal niet zo heel erg eenduidig. Elke keer als ik denk een keuze gemaakt te hebben, komt er weer iets anders op mijn pad.
De laatste overweging is weer via de zonneboiler gegaan. Maar denk dat we dat niet rond gerekend krijgen.
Goed, allereerst het warme water.
De opties:
Constraint; ik heb nog maar ruimte voor 3 zonnepanelen/collectoren.
/f/image/qpQVE6hmZGpf0FcxtNAZtjl5.png?f=fotoalbum_large)
Nu is de inschatting van de zonneboiler er eentje van de fabrikant zelf. En daar heb ik zo mijn twijfels aan. Los daarvan; ik heb de afgelopen jaren o.b.v. mindergas rond de 10m3 per maand aan warm water verbruikt. Dus 519m3 ga ik niet weggepompt krijgen.
Maar 1200m3 gas zou gelijk staan aan ongeveer 12000kWh. Met COP3, waarvoor ik reken met een WP, zit je dan op 4000kWh verbruik, waarvan ik maar 1200kWh terughaal via de drie zonnepanelen.
Ik dacht eerlijk gezegd dat combinatie zonnepanelen/warmtepompboilers positiever uit zou komen.
Voordeel daarvan is wel dat er altijd 'teruggeleverd' kan worden.
Zie ik iets over het hoofd? Behalve natuurlijk de installatiekosten die ik voor het gemak even gelijkwaardig stel. Ik weet dat er mensen een stevige mening hebben over zonneboilers
@flippy toevallig aan de slag gegaan met offertes opvragen voor hijswerk. Dat valt me eerlijk gezegd alles mee. 100 euro per uur, waarbij reistijd wel moet worden meegenomen.
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 15-02-2022 13:25 ]
die zonnecollectorproductie is wel erg riant. nog afgezien dat je doorgaans het meeste in de zomer produceert waneer je er niks aan hebt. stroom is de aankomende 10 jaar nog saldeerbaar dus een enorme slag effectiever omdat je productie in de zomer kan verrekenen in de winter. dat rekensommetje versus collectoren komt dus nooit uit in het voordeel van de collectoren.
om het eerlijk te maken moet je die zonnepanelen ook rekenen bij dat rvs boilervat. dat mis ik nu. dus dat word 3000 voor je rvs vat+ het probleem da tje geen verwarming hebt als je SWW aan het maken bent.
[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 15-02-2022 13:35 ]
Kun je aan rekenen wat je wil, maar met PV panelen kun je salderen zodat je met het overschot nog wat kunt, bij een zonneboiler kan dit niet.
En zelfs al is over +10 jaar het salderen afgelopen, dan kun je met stroom meer dingen dan water warm maken, bijvoorbeeld in een accu stoppen of je haar föhnen, met de overtollige energie van een zonneboiler kun je niets. En ook 's winters kom je met een zonneboiler te kort om het zonder gas of WP te doen.
[ Voor 43% gewijzigd door Grolsch op 15-02-2022 13:35 ]
Nog een optie die ik laatst zag langskomen, Hewalex voor 1400,- uit Duitsland, zit 2400,- subsidie op. 1000 euro korting op je boilervatMikeyMan schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:23:
Goed, heb je sjaak de twijfelaar weer... Denk dat ik inmiddels wel een stapje verder ben in de besluitvorming.
- Proton_

Waar komt die 1200 m³ vandaan? Ik zie wel 1200 kWh in je overzicht. Dat met cop3 (=conservatief, ~500 m³) komt wel weer aardig uit.MikeyMan schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:23:
[Afbeelding]
Maar 1200m3 gas zou gelijk staan aan ongeveer 12000kWh. Met COP3, waarvoor ik reken met een WP, zit je dan op 4000kWh verbruik, waarvan ik maar 1200kWh terughaal via de drie zonnepanelen.
[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 15-02-2022 15:05 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
1200m3? Bedoel je kWh voor de panelen? Ik ging uit van 3x400wp. Waar je waarschijnlijk eerder 1050 kWh mee haalt.Proton_ schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:59:
[...]
Waar komt die 1200 m³ vandaan? Ik zie wel 1200 kWh in je overzicht. Dat met cop3 (=conservatief, ~500 m³) komt wel weer aardig uit.
Als ik naar mijn verbruik in het verleden kijk kom ik op 94m3 aan gas voor warm water. Nu zat daar een stukje nog met werkende zonneboiler in, maar laat het verdubbelen als we wat vaker in bad gaan. Dan kom je op 180m3 aan gas voor het warme water.
[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 15-02-2022 14:02 ]
Denk dat ik het uit mijn hoofd ga zetten. Moet die drie zonnepanelen inderdaad ook menemen bij het losse boilervat.
Keuze tussen WP Split boiler en losse boiler zal dan neerkomen op:
- 270L vs vrije keuze (300/400L)
- Installatiekosten
- Hoeveel invloed heeft warm water op de verwarming.
En zo ben ik denk ik toch weer terug bij een Monobloc + Calypso.
Tenzij een split+losse boiler beter is uiteraard
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 15-02-2022 14:06 ]
Ik hoor (lees) vaker deze verhouding.MikeyMan schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:01:
[...]
Ik ging uit van 3x400wp. Waar je waarschijnlijk eerder 1050 kWh mee haalt.
Maar ik haal hier bijv met 5250wp per jaar gemiddeld 5380kWh. Je kan dit soort dingen dan ook niet zo maar zeggen, er komen te veel zaken bij kijken.
2018 5613kWh
2019 5301kWh
2020 5441kWh
2021 5166kWh
Iknow, maar dat verschil is m.i. Peanuts op deze aantallen. Of het 1100 of 1300 kWh wordt maakt uiteindelijk niet zo gek veel uit.format5 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:14:
[...]
Ik hoor (lees) vaker deze verhouding.
Maar ik haal hier bijv met 5250wp per jaar gemiddeld 5380kWh. Je kan dit soort dingen dan ook niet zo maar zeggen, er komen te veel zaken bij kijken.
2018 5613kWh
2019 5301kWh
2020 5441kWh
2021 5166kWh
Heb al 21 panelen liggen, met flink wat variatie erin.
Nu komen deze wel recht op het zuiden te liggen, zonder enige schaduw.
Nu is mijn oude cv ketel geplaatst op zolder en wil ik deze daar weg halen. Dit omdat ik de zolder ga verbouwen en ik de ruimte wil gebruiken. Nu heb ik ook berging beneden waar ik de vloer er al uit heb liggen, dit omdat ik daar vloerverwarming in ga plaatsen en deze ruimte ga isoleren.
Alleen leek deze plek mij ook uitermate geschikt voor een warmtepomp boiler. Alleen weet ik niet wat ik daar allemaal voor moet voorbereiden met bijv een monoblock warmtepomp. Nu wil ik niet te lang wachten voordat ik beton ga storten en dus eigenlijk al deze ruimte wil voorbereiden voor de plaatsing van de spullen voor een warmtepomp Boiler en wat er verder nodig is.
Kan iemand mij hier vertellen wat ik hiervoor moet voorbereiden? Ik ga er sowieso een aparte stroomvoorziening naar toe maken. (aparte groep) Alleen heb ik even geen idee qua waterleiding en CV leiding. Wellicht dat iemand mij daar alvast wat informatie over kan verstrekken? Had de installateur al gevraagd, maar die is heel erg druk.
Ik wist even niet waar ik de vraag moest stellen, daarom hier maar even neergezet
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Met een losse boiler bedoel je denk ik een WP boiler.MikeyMan schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:05:
@Grolsch, @flippy jullie hebben gelijk ook. Vind zonnewarmte alleen een charmant idee.
Denk dat ik het uit mijn hoofd ga zetten. Moet die drie zonnepanelen inderdaad ook menemen bij het losse boilervat.
Keuze tussen WP Split boiler en losse boiler zal dan neerkomen op:
- 270L vs vrije keuze (300/400L)
- Installatiekosten
- Hoeveel invloed heeft warm water op de verwarming.
En zo ben ik denk ik toch weer terug bij een Monobloc + Calypso.
Tenzij een split+losse boiler beter is uiteraard
Qua efficiency zal het elkaar niet veel doen verwacht ik, qua montagewerk ook niet denk ik.
Persoonlijk zou ik het "gebrom" van zo'n WP boiler niet in mijn huis willen hebben op de plek waar ik de technische ruimte heb. Maar als jij dat ding ergens neer kunt zetten waar je er geen last van hebt is het zeker een hele goede optie.
Plof 3 x +300WP panelen op je dak en je hebt "gratis" warm water, het hele jaar door (zolang je mag salderen, en dat duurt nog wel ff).
Excuus, had het handiger op kunnen schrijven. Bedoelde met een losse boiler een boiler die door de Panasonic monobloc wordt opgewarmd.Grolsch schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:39:
[...]
Met een losse boiler bedoel je denk ik een WP boiler.
Qua efficiency zal het elkaar niet veel doen verwacht ik, qua montagewerk ook niet denk ik.
Persoonlijk zou ik het "gebrom" van zo'n WP boiler niet in mijn huis willen hebben op de plek waar ik de technische ruimte heb. Maar als jij dat ding ergens neer kunt zetten waar je er geen last van hebt is het zeker een hele goede optie.
Plof 3 x +300WP panelen op je dak en je hebt "gratis" warm water, het hele jaar door (zolang je mag salderen, en dat duurt nog wel ff).
Dus los boilervat kopen versus split boiler zeg maar. Die laatste zal iets duurder zijn in de montage.
Heb al 400wP gevonden ook. Dus dan moeten we dat deel een eind opgelost.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 15-02-2022 14:43 ]
Nu begrijp ik je niet meer, wat is een split boilerMikeyMan schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:42:
[...]
Excuus, had het handiger op kunnen schrijven. Bedoelde met een losse boiler een boiler die door de Panasonic monobloc wordt opgewarmd.
Dus los boilervat kopen versus split boiler zeg maar. Die laatste zal iets duurder zijn in de montage.
Heb al 400wP gevonden ook. Dus dan moeten we dat deel een eind opgelost.
Je hebt Monoblock en Split warmtepompen
Bij split warmtepompen heb je varianten met een geïntegreerde boilervat in de binnenunit.
Dan heb je losse boilervaten die je zowel door een Monoblock als een Split WP kunt verwarmen.
Daarnaast heb je nog een WP boiler, dat is een zelfstandig draaiend systeem met de compressor op/in het boilervat.
[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 15-02-2022 15:00 ]
Redelijk standaard aanduiding toch voor een warmtepomp boiler met eigen buitenunit?Grolsch schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:58:
[...]
Nu begrijp ik je niet meer, wat is een split boiler
Ik had mijn post ondertussen aangevuld, maar jij bedoelt dus een WP Boiler met een losse buitenunit. Die ken ik zo niet, maar het zal wel bestaan als ik google mag geloven.MikeyMan schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:59:
[...]
Redelijk standaard aanduiding toch voor een warmtepomp boiler met eigen buitenunit?
Maar waarom zou je dat willen
Ja, m.i. zijn er vier opties:Grolsch schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:02:
[...]
Ik had mijn post ondertussen aangevuld, maar jij bedoelt dus een WP Boiler met een losse buitenunit. Die ken ik zo niet, maar het zal wel bestaan als ik google mag geloven.
Maar waarom zou je dat willenHet voordeel van een WP boiler is normaal gesproken juist dat je geen buitenunit nodig hebt. Als je zo'n ding aanschaft heb je nog zo'n waaiding buiten staan
Los boilervat, welke je aan je L/W wamterpomp knoopt:
https://www.durocan.com/product/wps-300-l-boiler/
Hiermee combineer je SWW en verwarming in één systeem. Warm water opwarmen = geen warmte in huis.
In hoeverre dat een probleem is is vraag twee.
"Mono" warmtepompboiler, zoals de Atlantic V4
https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-270
"Split" warmtepompboiler, zoals de Calypso:
https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-270
+
https://www.esanico.be/nl...oor-warmtepompboiler.html
Vierde optie zou dan zijn om warmte uit de zon te halen, al dan niet in combinatie met de bovenstaande.
Ik neig nu naar de Calypso. Geluid heb ik sowieso. En de aircounit die ik al op het dak hoor staan, hoor je helemaal niet eerlijk gezegd.
Voordeel is dat er 725 euro subsidie op zit, en dat je SWW en verwarming dus gescheiden zijn.
Prijstechnisch kom je ongeveer gelijk uit. Rond de 1800 euro voor 270-300 liter.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 15-02-2022 15:09 ]
Tussen de binnen en buitenunit zal ongeveer 17 meter komen te zitten, waarvan 6 meter langs de gevel. Is dit dan nog aan te raden voor een monoblock warmtepomp of moet ik dan denken aan erg dikke isolatie op de gevel? Heeft iemand hier een voorbeeld van?
[ Voor 8% gewijzigd door HaTe op 15-02-2022 15:34 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
En waarom wordt er dan massaal ingezet op hybride ipv all-electric?flippy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:02:
[...]
zonder te zeggen hoeveel ruimte je hebt op je zolder (waar nu je huidige CV hangt neem ik aan) is dat lastig beoordelen. er zijn een berg opties op de markt en qua installatiemogelijkheden kan je ook diverse stappen zetten om ruimtebeperkingen op te vangen.
verder is alles wat je stelt simpelweg niet waar of misplaatst voor 99% van de woningen in nederland.
Omdat het de simpelste drop-in oplossing is.amarkest schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:54:
[...]
En waarom wordt er dan massaal ingezet op hybride ipv all-electric?
Mijn mening over veel installateurs:amarkest schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:54:
[...]
Omdat dat vaak CV boeren zijn die het CV deel goed begrijpen en het WP deel maar een eng beest vinden
[ Voor 6% gewijzigd door format5 op 15-02-2022 15:59 ]
FTFYformat5 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:59:
[...]
Mijn mening over veel installateurs:
Omdat dat vaak CV boeren zijn die het CV deel goed begrijpen en het WP deel maar een eng beest vinden net aan genoeg kennis hebben om een CV ketel aan de praat te houden
Flinke afstand, houd er rekening mee dat je niet de capaciteit gaat halen.HaTe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:34:
Aangezien ik mijn keuze voor een split Mitsubishi unit toch weer in twijfel trek en alle opties weer even op tafel gooi...
Tussen de binnen en buitenunit zal ongeveer 17 meter komen te zitten, waarvan 6 meter langs de gevel. Is dit dan nog aan te raden voor een monoblock warmtepomp of moet ik dan denken aan erg dikke isolatie op de gevel? Heeft iemand hier een voorbeeld van?
Voorbeeld bi-bloc (uit Panasonic design handbook):

Voor een monobloc zal ook iets dergelijks gelden neem ik aan.
simpel:amarkest schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:54:
[...]
* lagere investering dus makkelijker om.mensen te overtuigen (zeg nou zelf, geef je makkelijker 3,5k uit of 10k)
* geen gereken nodig over capaciteit, afgiftesysteem etc. gewoon lekker simpel naast de CV en komt.in 99% van de gevallen wel.goed
* geen gezeik met tapwatervoorziening en ophangen groot/zwaar apparaat (binnenunit elga ace is een schoenendoos. hydro-unit van een pana of mitsu is 1,80*0,60 cm en weegt nogal wat)
* je hoeft geen cv ketel weg te halen en gas af te sluiten
* veel minder kans op zeurende klanten want cv-ketel.is backup dus bij storing kun je gewoon maandag komen ipv a la minuut
* alround minder installatiewerk en daardoor makkelijker
*minder kennis voor nodig
en: in mijn kennissenkring hoor ik dat de full electric installateurs helemaal vol geboekt zitten, en hybride installateurs nog wel plek hebben...Fr33z schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:30:
[...]
simpel:
* lagere investering dus makkelijker om.mensen te overtuigen (zeg nou zelf, geef je makkelijker 3,5k uit of 10k)
* geen gereken nodig over capaciteit, afgiftesysteem etc. gewoon lekker simpel naast de CV en komt.in 99% van de gevallen wel.goed
* geen gezeik met tapwatervoorziening en ophangen groot/zwaar apparaat (binnenunit elga ace is een schoenendoos. hydro-unit van een pana of mitsu is 1,80*0,60 cm en weegt nogal wat)
* veel minder kans op zeurende klanten want cv-ketel.is backup dus bij storing kun je gewoon maandag komen ipv a la minuut
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Ja dat... Hoewel als je een offerte bij de WP boer op de hoek opvraagt, je met 3,5k voor hybride niet uitkomt:Fr33z schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:30:
[...]
simpel:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Gy04IbGUgi3GE7OtjkmVryvj.png?f=user_large)
dat zegt toch ook al dat het een hele andere sport is en ze gewoon moeten blijven met CV'tjes aan de muur schroeven en lekker blijven hangen in de jaren 80 denkwijzes.LeonTebbens schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:43:
[...]
en: in mijn kennissenkring hoor ik dat de full electric installateurs helemaal vol geboekt zitten, en hybride installateurs nog wel plek hebben...
- Proton_

Je schrijft:
en ik kan dat niet zo goed plaatsen.Maar 1200m3 gas zou gelijk staan aan ongeveer 12000kWh
Ook vergeet je de SWW productie in de winter wanneer de collectoren in slaap zijn; dat is niet gratis. De warmtepompoplossingen doen het in de winter ook nog.
- Proton_

Moet het echt over de gevel of is een trapkoof ook een optie? Meters binnen de geïsoleerde schil leveren geen verlies
Oeps... Had in m'n hoofd van de 120m3 al 1200kwh gemaakt. En vervolgens nog eens keer tien. Dus zat er een nulletje naast.Proton_ schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:10:
[...]
Je schrijft:
[...]
en ik kan dat niet zo goed plaatsen.
Ook vergeet je de SWW productie in de winter wanneer de collectoren in slaap zijn; dat is niet gratis. De warmtepompoplossingen doen het in de winter ook nog.
Logica had moeten zijn:
10m3 gas voor sww per maand maakt 120m3 per jaar aan gas. Maakt (grofweg) 1200kWh. Met Cop3 wordt dat 400 kWh.
Als die logica klopt heb ik aan 1 PV paneel al genoeg om m'n geschatte huidige verbruik af te dekken. Maakt de keuze voor PV alleen maar meer voor de hand liggend.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 15-02-2022 17:25 ]
Bij Mitsubishi is het verlies op 20m slechts 1%. Het grote verlies van Panasonic is dus niet bij alle split systemen aanwezig.Proton_ schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:22:
@HaTe Bij een monoblock is hetzelfde leidingtracé met water, die buizen zijn makkelijker dikker te maken en te koppelen. 17% verlies bij 12 kW is 2 kW; dat verlies je met een monoblock in ieder geval niet.
Moet het echt over de gevel of is een trapkoof ook een optie? Meters binnen de geïsoleerde schil leveren geen verlies
6 meter langs de gevel is dan buiten, de rest binnen de geisoleerde schil. Zoals @Proton_ zegt geeft binnen de geisoleerde schil geen verlies. Dan lijkt het nog iets mee te vallen, maar is wel iets om rekening mee te houden.Wolly schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:18:
[...]
Flinke afstand, houd er rekening mee dat je niet de capaciteit gaat halen.
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door HaTe op 15-02-2022 17:28 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
- Proton_

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 15-02-2022 17:33 ]
Of dat bij de installateur of de fabrikant vandaan komt is de vraag, maar mijn oog viel daar inderdaad ook op.Proton_ schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:28:
@MikeyMan ook interessante offerte. Een hybride pomp die 20A traag afgezekerd moet worden, dat moet Intergas echt beter doen. De 7.5 kW Vaillant unit mag gewoon op B16A (maximale aanloopstroom 15A).
Wat is je gezinssamenstelingMikeyMan schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:22:
[...]
Oeps... Had in m'n hoofd van de 120m3 al 1200kwh gemaakt. En vervolgens nog eens keer tien. Dus zat er een nulletje naast.
Logica had moeten zijn:
10m3 gas voor sww per maand maakt 120m3 per jaar aan gas. Maakt (grofweg) 1200kWh. Met Cop3 wordt dat 400 kWh.
Als die logica klopt heb ik aan 1 PV paneel al genoeg om m'n geschatte huidige verbruik af te dekken. Maakt de keuze voor PV alleen maar meer voor de hand liggend.
10 m3 is wel erg weinig, mijn ouders wonen alleen, en verbruiken zo'n 1m3 gas per dag voor SWW. Wel een groot ligbad wat regelmatig gebruikt wordt.
Maar stel 120m3 gas * 8 (Dat is al optimistisch) = 960kWh thermisch / 3 = 320kWh per jaar, MAAR een boiler heeft nogal wat stilstand verlies in vergelijking met een CV ketel.
Vooral bij zo'n laag verbruik zal het onderdeel stilstandverlies procentueel vrij groot zijn.
Ik zou toch rekening houden met 600kWh per jaar voor SWW
Wij verbruiken 700kWh per jaar voor SWW, gezin, 2 kinderen, regendouche en ligbad en 400 liter SWW boiler op setpoint 48 graden, gemeten in het midden.
Ik moet zeggen dat ik dat een waanzinnig groot verlies vind. Dan zou ik met mijn ca 17 meter koelmiddelleiding tussen binnen- en buitenunit al zo'n 15% verlies moeten hebben. Dat heb ik zeker niet, want als ik mijn WP vol gas zet, dan haalt ie (gemeten met een Kampstrup) zelfs nog iets meer dan de specificaties aangeven, en ook qua COP doet ie het bij verwarmen beter dan gespecificeerd.Wolly schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:18:
Flinke afstand, houd er rekening mee dat je niet de capaciteit gaat halen.
[Afbeelding]
Mitsubishi vermeldt in het databook ook hoeveel vermogen je zou verliezen. Bij mij zou dat neerkomen op ca 1% bij verwarmen, en ongeveer 2.5% bij koelen:
:strip_exif()/f/image/raOnTfVs3mwr4dcdi4y2iVJb.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij Mitsubishi liggen die verliezen dus zeker een factor 10 lager dan bij Panasonic. Dat kan eigenlijk niet kloppen, want de natuurkundige principes erachter zijn precies hetzelfde.
Kan iemand verklaren waarom Panasonic zulke enorme leidingverliezen opgeeft?
Zijn nu met zijn drieën. Zal ergens de komende twee jaar wel nr 4 volgen.Grolsch schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:00:
[...]
Wat is je gezinssamenstelingEn hoe is jullie SWW verbruik (regendouche, douche, of bad)?
10 m3 is wel erg weinig, mijn ouders wonen alleen, en verbruiken zo'n 1m3 gas per dag voor SWW. Wel een groot ligbad wat regelmatig gebruikt wordt.
Maar stel 120m3 gas * 8 (Dat is al optimistisch) = 960kWh thermisch / 3 = 320kWh per jaar, MAAR een boiler heeft nogal wat stilstand verlies in vergelijking met een CV ketel.
Vooral bij zo'n laag verbruik zal het onderdeel stilstandverlies procentueel vrij groot zijn.
Ik zou toch rekening houden met 600kWh per jaar voor SWW
Wij verbruiken 700kWh per jaar voor SWW, gezin, 2 kinderen, regendouche en ligbad en 400 liter SWW boiler op setpoint 48 graden, gemeten in het midden.
Ik baseer me voor het verbruik op:
/f/image/xQQFHavzJrtRfMYzUHh3ZsWS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OzFeSiU83X4wqgRNmoHDc7YF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/81cgWFcTv1cBoynMWNh3c9uE.png?f=fotoalbum_large)
Rond de 100m3 aan gas voor het warme water. Maar inderdaad, stilstandverlies is daarin niet meegenomen.
In hoeverre deze verdeling representatief is, is een volgende natuurlijk.
Zit nu inderdaad nog in dubio tussen 270L separate unit en 400L aan de mono. En wel/geen T-Cap variant van de pana monobloc.
Dat PV interessanter is dan zonnewarmte is zelfs mij inmiddels duidelijk
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 15-02-2022 19:43 ]
- Proton_

Dit topic is gesloten.