Ik ga volgend jaar ook over op een L/W warmtepomp.
Huidige situatie:
Hoekwoning met vrij gevel op het oosten, 1969.
Overal HR++ glas, grote schuifpui in de achtergevel op het zuiden uit 2018.
Voordeur tocht behoorlijk, die wordt begin volgend jaar inclusief kozijn vervangen door nieuwe voordeur met HR++ glas en een zijlicht met HR+++ glas.
Gevel is een behoorlijke tijd geleden geïsoleerd met minerale wol.
Vloer is deels geïsoleerd met Pir platen van 16cm, gedeelte onder de keuken en gang moet nog.
Dakisolatie zijn nu een soort van glaswolzakken, wordt volgende zomer allemaal vervangen naar nieuwbouwwaarde.
Beneden vloerverwarming als hoofdverwarming HOH 10, op de verdiepingen overbemeten radiatoren/convectoren.
Badkamer heeft naast een flinke handdoekradiator ook een infraroodspiegel van 350 Watt en ook nog 300 Watt elektrische vloerverwarming.
Vloerverwarmingverdeler kan dmv een ventiel worden omgezet van een mengverdeler naar een gesloten verdeler.
Deze staat nu ingesteld als gesloten, thermostaatknop is eraf en ketel is begrensd op 38 graden.
Na installatie van de warmtepomp kan ik de pomp eraf halen en vervangen door een rechte buis.
Verdeler is composiet dus ook eventueel koelen mag geen probleem zijn.
Met de 38 graden krijg ik de woonkamer op 21 graden en de slaapkamers op 20 graden dus dat is prima.
volgend jaar wordt het 10mm dikke laminaat in de woonkamer vervangen door keramisch parket, ik verwacht dan wel af te kunnen met een Ta van 33 graden, stook wel 24/7 zonder nachtverlaging.
Correctiefactor van afgegeven vermogen van VV is voor laminaat van 10mm 0.82 en voor keramische tegels van 10mm 0.99 dus dat is wel echt een groot verschil.
Tapwater gaat worden verzorgd door een warmtepompboiler van 270 liter.
Daarnaast wordt een er een douche WTW geïnstalleerd, deze reeds in bezig moet alleen nog tijd vinden om deze te installeren.
Voorkeur gaat uit naar een monoblock warmtepomp, ik heb naast de zijgevel van mijn huis nog 1 meter extra grond waar deze perfect zou kunnen staan.
Volgend huis staat daar een meter of 10-12 verderop dus die zouden er geen last van moeten hebben.
Koken doen we via inductie en we hebben 3840 wp aan panelen liggen, opbrengst circa 4350 kwh per jaar (2020)
Volgens mij is dit wel een goede basis voor een warmtepomp, of mis ik nog iets?
Wat betreft het vermogen, ik heb de Koevlaas formule toegepast.
1350 m3 gas per jaar, -10% voor het douchen = 1215m3 * 8 = 9720 / 1650 = 5,89 Kw
Als al mijn afgegeven vermogen op Ta 38c optel kom ik op 5,3 kw uit.
Dus als ik een Wp selecteer van 6-7 kw zou alles goed moeten werken toch?
Op het grootste gedeelte van de zolder die nu niet in gebruik is komt nog wel een radiator of vloerverwarming, dus er zal nog wel iets van 800 watt bij komen aan afgegeven vermogen.
Ik wil voorkomen dat ik met een buffervat moet werken dus kies de warmtepomp het liefst niet te groot.
Overigens heb ik in de woonkamer nog een L/L warmtepomp van 3.5 kw en in de masterbedroom nog één van 2.5 kw.
[
Voor 7% gewijzigd door
-Junkiexp- op 26-12-2021 21:29
]
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024