Bij Mitsubishi niet. Als je SWW alleen op bepaalde tijden toestaat (was bij mij van 12 tot 22 uur), dan gaat ie altijd om 12 uur SWW maken, ook al hoeft hij het water maar 1 graad op te warmen.
Die dT die je in kunt stellen gebruikt ie in de periode dat SWW toegestaan is om evt extra bij te verwarmen.
Als je SWW altijd toestaat, gebruikt ie dus alleen die dT.
Tevens wil je vanwege legionella toch dat het water boven de 55 graden blijft met eens in de zoveel tijd naar 65?
Daar verschillen de meningen over. Belangrijk is in ieder geval voldoende doorspoeling. Die tuinslang op die beurs in Noord-Holland waar toen veel mensen legionella opliepen had maanden in een warme omgeving gelegen.
Veilig wordt geacht om de legionellacyclus 1x per week uit te voeren.
Ik moet de stooklijn nog fatsoenlijk instellen maar dat is trial en error of is er een soort tabel voor? Hij draait op de ruimte thermostaat nu.
Dat werkt ook prima, maar heeft wat nadelen: Grote hysterese, en ik vond de WP na een defrost te veel gas geven.
Idee voor die stooklijn: Zet je WP op een vaste Ta en probeer bij elke buitentemperatuur uit te vinden welke watertemperatuur je nodig hebt. Aan het eind van de winter (of een vorstmaand) weet je dan heel aardig wat je stooklijn moet worden.
Zelf draai ik met een constante Ta van 25 graden. Daarmee wordt de keet nog steeds warm. Alleen bij echt strenge vorst moet ik wat omhoog, maar dat is dit jaar nog niet voorgekomen.
Een vaste Ta heeft als voordeel dat de WP 's nachts niet extra gas gaat geven en zo dus overdag meer warmte in je huis brengt, waardoor het gemiddelde rendement stijgt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.