Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.537.485 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:07:
Mij lukt het zelfs niet mijn schoonouders te overtuigen dat de 40 kW geiser uit 1981 met permanente waakvlam (kost 300 m³ gas per jaar) echt niet meer kan. Laat staan een Elga te installeren.
Ergste is ze hebben een Nefit combiketel, maar het tapwater gedeelte is niet aangesloten.
* Grolsch mompelt iets met trap, touw,etc... :+

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 27-12-2021 22:21 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-06 16:50
Daannn1987 schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:18:
[...]

Goed voor de economie.. :+ Niet voor je erfenis ;)
Ach, ze zijn in de 90, dus ik vermoei ze ook niet meer met alle nieuwe techniek.
Als je bedenkt wat zij allemaal aan veranderingen mee hebben gemaakt. Eens houdt het op en doen ze niet meer mee.
Ik ben al lang blij dat ze geen olie meer stoken en de tank uit de grond hebben laten halen.
De erfenis maak ik me niet zo'n zorgen over. We hebben hun boerderij al gekocht tegen minimale kosten en maximale schenking. Ze mogen dus lekker van hun oude dag genieten.
Ze wonen overigens bij ons in. Wel in het oude voorhuis, maar wel op mijn gasleiding. Ik betaal het dus zelf, maar heb me er maar bij neergelegd.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:31:
[...]

Ach, ze zijn in de 90, dus ik vermoei ze ook niet meer met alle nieuwe techniek.
Als je bedenkt wat zij allemaal aan veranderingen mee hebben gemaakt. Eens houdt het op en doen ze niet meer mee.
Ik ben al lang blij dat ze geen olie meer stoken en de tank uit de grond hebben laten halen.
De erfenis maak ik me niet zo'n zorgen over. We hebben hun boerderij al gekocht tegen minimale kosten en maximale schenking. Ze mogen dus lekker van hun oude dag genieten.
Ze wonen overigens bij ons in. Wel in het oude voorhuis, maar wel op mijn gasleiding. Ik betaal het dus zelf, maar heb me er maar bij neergelegd.
Als ik dit zo lees zit er nog een generatie tussen. Mijn ouders zijn begin 60, en nog best wel bij de tijd. Mijn pa had die wp al besteld voor dat ik het wist....

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 27-12-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
Pietje555 schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:37:
[...]

Je mist het principe van een hybride warmtepomp installatie.
De Elga is niet bedoelt om groot genoeg te zijn om het hele verwarmingsvermogen te leveren.
Meestal houdt het bij 5 graden op. Daarna is de CV ketel nodig ter ondersteuning en het kan zelfs zijn dat de Elga uitschakelt omdat de benodigde toevoertemperaturen te hoog worden.
Wil je dat met de Elga doen dan is het goedkoper om gas te stoken omdat de COP onder de 2,5 komt.
Maar in het voor en na seizoen is de Elga prima in staat om het huis elektrisch te verwarmen en dan is het voordeliger, ook omdat je zonnepanelen dan meestal nog voldoende opwekken.
Door voor de 6 kW versie te kiezen en de instellingen te veranderen is het wel mogelijk de ELGA bij lagere temperaturen te gebruiken, maar daar is hij eigenlijk niet voor ontworpen.
Ik heb nog een hele lage gasprijs en een hoge teruglever vergoeding, dus voor mij kan het voordeliger zijn om onder de 0 graden gewoon op mijn CV ketel te draaien.
Omdat ik met 3-weg afsluiters in de leidingen van mijn CV de open verdeler in de Elga kan bypassen heb ik zijn circulatiepomp ook niet meer nodig en kan de stekker uit de Elga op CV bedrijf.
Als eigenaar van een Elga 6 mis ik zeker het principe niet… en bij mij staat de hybride modus op kosten dus bij COP minder dan 2,5 gaat de CV aan. Wel gezorgd dat mijn afgifte systeem voldoende presteert met maximaal 50c daarom ook de begrenzing. November zonder gas verbruik doorstaan.December zo als het nu eruit ziet op een kwart van vorige jaar.
Je setup met die kleppen in de leidingen lijkt mij een goede, jammer dat ik niet aan heb gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-06 07:41
Pietje555 schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:31:
[...]

zo in de 90.. ja dan lekker hun ding laten doen en niet belasten met zulke grappen :)

Mooi dat het zo allemaal kan, beperken wat de Belastingdienst mag / kan graaien.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heelderpeel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-04 22:53
Proton_ schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:36:
[...]

Gezien de discussie hierboven :) heb je ook nog radiatoren? Die ga je niet warm krijgen met de temperatuur die de vloer wil, dus dan ontkom je niet aan mengen (of een complexe oplossing met gescheiden circuits en buffervaten, of twee warmtepompen, of...)

Mijn groepen (max 110 meter) draaien nu op 1.5 liter/min, met de enkele pomp op 70% van max debiet (dus half vermogen). Ik denk dat het bij jou ook wel gaat werken.
Wel een enorme variatie in lengtes. Een groep van 10 meter klinkt alsof hij met wat nadenken wel ergens anders bij had gekund :)
Er zijn radiatoren, maar die staan op 3 na uit. (2 in de garage en 1 op de badkamer) en die stook ik nu ook al met 35 graden aanvoer, bij de -6 van vorige week geen probleem. en ja ik snap het was maar 1 nacht, maar de temp is niet onder de 15 geweest)

Ja en die lengtes, toen het gemaakt is was dat allemaal geen probleem, met de zienswijze van toen had ik groepen genoeg en daarom heb ik de WC op een aparte groep gezet (10m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heelderpeel
Proton_ schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:04:
Het zijn er drie, maar inderdaad, dat wordt flink pompen :)
@heelderpeel als je de kans hebt om de huidige pomp uit te lezen (drukval, debiet) dan kan je kijken of dat klopt met de restopvoerdruk van de elga.
En anders laat je de verdeler gewoon zitten.
Het is en pomp van 15 jaar oud, dus uitlezen zit er niet in.
Of is er een andere oplossing om dit te bepalen / meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heelderpeel
Pietje555 schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:06:
@heelderpeel ik zou bij hybride nooit de mengverdeler vervangen. Als de Elga Ace uitschakelt
en op alleen CV gaat stoken gaat het mis met een gesloten verdeler.
Je hebt dan gewoon je oude situatie weer.
Ik zou wel de leidingen tussen verdeler en WP vervangen, want bij een lagere temperatuur heb je 2x zoveel water nodig als je CV uitgelegd was op 80 gr.
Zelf heb ik ook nog een bypass in de leidingen gezet zodat ik bij een storing van de pomp van de Elga altijd over kan op mijn C V ketel
Mijn ketelwater staat een paar jaar op 40gr, de radiatoren staan (sinds dit jaar) dicht en ik krijg het tot nu toe probleemloos warm.
En die 40gr zou toch geen probleem moeten zijn voor de vloer of hebben jullie daar een andere mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heelderpeel
Dylantje2 schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:07:
[...]

Heb je de elga als stand alone wp?
Ketel als backup op 40gr. aanvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heelderpeel
DeltaT schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:12:
[...]

De CV kan je ook op een bepaalde temperatuur begrenzen.
Met de open verdeler van de Elga heb je geen bypass nodig denk ik.
Ja en nee voor wat betreft de bypass.
De pomp van de Elga moet wel draaien, anders werkt het toch niet.
Zelf ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:39
Afgelopen week viel het mij op dat mijn huis aan het afkoelen was en de wp zijn vermogen niet kon leveren maar elektrisch wel een hoog verbruik had en dus een zeer belaberde cop
De wp stond toen al een dag nonstop te draaien, ik heb de thermoataat toen even naar 15 graden gezet zodat hij uit ging en vervolgens weer naar 21 graden en toen ging het wel goed de wp kon bij de zelfde input meer dan 1kw meer thermisch leveren.

Later eens uit gezocht wat het kon zijn en het lijkt er op dat het expansie ventiel over de dag steeds verder open gaat na het aan/uit zetten van de wp gaat hij weer terug.

Vanavond viel mij weer iets soortgelijks op de wp had redelijk veel defrosts om de 3 kwartier naar mijn mening en zag dat het expansieventiel weer een paar zijn maximale waarde had bereikt en daar op bleef draaien nadat ik hem weer aan/uit gezet had draait hij rustig nu al 3 uur zonder defrost

Nu vraag ik mijn af is dit een fout in de electronica vam de wp of wijst dit op een koelmiddelentekort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heelderpeel
Het punt waarom ik van die bestaande open vloerverwarming verdeler af denk te moeten is omdat het gevoelsmatig zonde is dat ik ketelwater naar 40 graden aan het verwarmen ben en dat de vloerverwarming verdelen dat omlaag brengt naar pakweg 28gr. ik ben dus op dit moment mijn huis dus aan het verwarmen met die 28 graden die door de vloer gaat. Dus die 12 graden gaan toch eigenlijk gewoon verloren.

(zonder de warmte pomp nu nog.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heelderpeel
Misschien niet helemaal duidelijk een 15 jaar oude open vloerverwarming mengverdeler met pomp.
Zoals ze toen bijna altijd gebruikt werden.

[ Voor 111% gewijzigd door heelderpeel op 27-12-2021 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Grolsch schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:56:
Leuk praktijk voorbeeld

Mijn ouders, 2500 a 3000 m3 per jaar

https://imgur.com/a/R5jLvzL

3 x raden wanneer de elga is geïnstalleerd :)
3000 m3 voor de Elga neem ik aan.
Sint Maarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Was ze 15 dagen voor…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-06 00:44

fmb

DeltaT schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 02:20:
[...]

Niet echt.

7.4.3 Werking van de back-up tijdens het ontdooien van de buitenunit
Wanneer de buitenunit wordt ontdooid, zorgt het regelsysteem voor een volledige bescherming van het systeem door eventueel de back-up op te starten.
Als de back-up niet voldoende is om voor bescherming van de buitenunit tijdens het ontdooien te zorgen, wordt de buitenunit uitgeschakeld.

De backup is de ketel!
Ja, dat begrijp ik.
Maar het ging me erom dat @aartw99 de volgende tekst aanhaalde, maar die staat er dus niet: “Als de temperatuur van het water te laag is springt de CV altijd bij (7.4.3)”

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

aartw99 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 08:35:
[...]

Nee, dezelfde manual. en 7.4.3.
Maar het bijspringen van dde CV bij een defrost is dus wel te verklaren en helaas niet te besturen met een parameter.
En klein bier bleek al uit eerdere berichten.

Waar ik problemen mee heb is de 'echte' hybriede werking: CV en WP samen.
Ook vannacht ging de WP al snel uit toen de CV insprong (het is hier nu -4C, was -6C).
De CV mag bijspringen vanaf -1C, maar de WP mag door tot -7C (dan wordt de COP te laag).

Maar wat ik zie is dat de CV inschakelt en na 30 minuten de WP in slaap valt.

Tot zover de hybriede werking.....
Dat kan natuurlijk door een divers aantal settings komen. Zo zal de warmtepomp uitgaan als de cv in zijn eentje al de ta en tr hoog genoeg heeft gestookt. Tot welke ta gaat de cv?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

Theovelders schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:20:
[...]

Deze is ingesteld op -10 daarom is het gedrag van de Elga Ace 6 ook zo vreemd bij een buiten temperatuur van 3 graden.

Ik gebruik voor het merendeel de instellingen van het blog van, mkleinman .
Dat is wel gek inderdaad.
Let wel (zie een eerdere post van mij), een defrost gebruikt ongeveer 0,04 m3 gas. Dus als je 24 uur lang elk uur een defrost zou hebben dan zit je ook bijna op 1 kuub gas verbruik.

Bij mij heeft de afgelopen periode de Elga Ace 6kW de cv ketel alleen willen starten bij defrosts. Ook bij temperaturen tot iets van 5 graden onder nul. En dan heb ik ook sinds kort de cv ketel een vertraagde start gegeven, dus de Elga Ace moet het toch alleen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

DeltaT schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:44:
@Theovelders
Niet te vinden met de zoekfunctie.
Wel bij installateur systeem warmtepomp bijverwarmen.
Geen wijzigingen mogelijk.
Heb je HP 030 naar 60 of meer geprobeerd?
Die had ik al geprobeerd. Conclusie: bij een defrost gaat de cv direct aan. Dan doet de Elga Ace niks met setting HP 030
fmb in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
heelderpeel schreef op maandag 27 december 2021 @ 23:53:
Het punt waarom ik van die bestaande open vloerverwarming verdeler af denk te moeten is omdat het gevoelsmatig zonde is dat ik ketelwater naar 40 graden aan het verwarmen ben en dat de vloerverwarming verdelen dat omlaag brengt naar pakweg 28gr. ik ben dus op dit moment mijn huis dus aan het verwarmen met die 28 graden die door de vloer gaat. Dus die 12 graden gaan toch eigenlijk gewoon verloren.

(zonder de warmte pomp nu nog.)
Als je het huis kan warmhouden op een watertemp van 28 graden omdat je alleen vloerverwarming hebt zou je een gesloten verdeler kunnen toepassen.
Echter gaat de temperatuur tussen de 28 en 50 graden aanvoer niet verloren. Wil je ook de opwekker op 28 graden zetten dan zal je 2x zoveel water moeten rondpompen voor hetzelfde vermogen. Dan is de vraag of je leidingnet tot je verdeler niet gaat gieren.
Als je de mengverdeler laat zitten kun je ook op 28 gr aanvoeren. Alleen pikt dan de mengverdeler 100% aanvoerwater (nu dus 50%) omdat de pomp dan in serie gaat werken. Voor de prijs van een nieuwe verdeler (inclusief montage) kan je heel lang de pomp van je mengverdeler laten draaien.
Daarnaast is de vraag of de pomp van de CV ketel voldoende capaciteit heeft om het dubbele debiet met 28 graden te leveren. Vermogen = liters x temperatuur.
Als je dan op CV bedrijf weer 40 graden nodig hebt kan je dat niet direct door de vloer persen want daar kan je vloerverwarming slecht tegen. Vloer kan springen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
DeltaT schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:53:
[...]

Als eigenaar van een Elga 6 mis ik zeker het principe niet… en bij mij staat de hybride modus op kosten dus bij COP minder dan 2,5 gaat de CV aan. Wel gezorgd dat mijn afgifte systeem voldoende presteert met maximaal 50c daarom ook de begrenzing. November zonder gas verbruik doorstaan.December zo als het nu eruit ziet op een kwart van vorige jaar.
Je setup met die kleppen in de leidingen lijkt mij een goede, jammer dat ik niet aan heb gedacht.
Sorry dat ik de verkeerde conclusie had getrokken.
De bypass is niet zo moeilijk in te bouwen. Ik heb 2 3-weg afsluiters met T-boring geplaatst en 2 gewone afsluiters. Ik heb er een schema van getekend.
Hier zie je dus ook dat door de open verdeler in de Elga Ace je nooit kan verwarmen op CV zonder de circulatiepomp in de Elga. Met de bypass kan dat wel, want dan verzorgt de CV pomp de circulatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBg0W8PqMDzS9lRPpkfE-kjDmmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lefFJ2DrqclYCRzKxrpWrFeG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Laatst online: 06-06 21:21
@Pietje555 bedankt voor het delen. Ik had hier zelf ook een plan voor gemaakt, zie onderstaand schema met 4 standaard afsluiters 'X'.
Is de verdeler van de Elga echt open; dat wil zeggen dat B1, B2 en B3 open met elkaar in verbinding staan? Ik twijfel namelijk of de afsluiters onder B1 en B2 wel nodig zijn. Dat de aanvoer eventueel ook over de (stilstaande) pomp van de Elga zou kunnen stromen is in principe niet erg.
Voor onderhoud of defecten is er wat voor te zeggen om op alle hydraulische aansluitingen van de Elga een afsluiter te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RD6837kvsKNergjs3jKRLqZcVv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhR0Ix3p25PSDq0qEP5cYdMj.jpg?f=fotoalbum_large

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:25
Nu alles beneden pico bello voor elkaar is wil ik de aandacht naar boven verleggen.
Voorheen stond de ketel op het zolder en liepen er heerlijk warme leidingen door het hele huis. Ik wou niet het oude smerige CV systeem van boven aansluiten op het nieuwe vvw systeem beneden.
Nu wordt het boven wel wat kouder dan ik had gehoopt, met de kou van afgelopen week een graad of 13, ook op de douche. Kleine Lacsap schrikt daar van. 😜

Boven gaat alles op de schop en er komt ook nog een stukje bij. (8m2, 28m2 of 36m2 🤔)
De Loria levert bij -10 nog 6kw en ik heb beneden ongeveer 3kw nodig, daar zal met extra isolatie nog een tikkie vanaf gaan.

Nu de echte vraag, hoe ga ik boven verwarmen? Ik vind het eigenlijk zonde om het extra vermogen van de warmtepomp niet te gebruiken en 100÷ lucht/lucht te gaan. Met fancoils ben ik bang dat ik met een grotere Ta en dT moet gaan werken. Vloerverwarming is een traag systeem dus voor studerende kinderen (heb ik niet) niet heel handig. Enige wat ik zeker weet is vvw op de douche.

Ik denk dat een constante temperatuur van een graad of 16 wel lekker zou zijn. Op de douche natuurlijk wat warmer. Dat zou met vloerverwarming toch goed te doen moeten zijn? Beneden altijd open en boven een naregeling, geen buffers en andere complexiteit. Voor de boost in warmte dan een lucht/lucht? Dan heb ik ook koeling in de zomer.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:28
@LacsapOV Vloerverwarming boven werkt als een tierelier natuurlijk en heeft ook effect op je temperatuur beneden aangezien er ook 'straling' naar beneden plaatsvind. Ik vraag me wel af of het daadwerkelijk veel nut heeft aangezien het overgrote deel van de tijd je vloerverwarming boven uit zal staan. Die 16 graden is natuurlijk zo bereikt tenzij je de ramen open zet :9

Is LTV verwarming of een fancoil niet veel handiger op de slaapkamers? Uurtje voor het slapen gaan even de verwarming aan om de kou er uit te halen en dan weer uit? Op de badkamer is een ander verhaal daar kan het natuurlijk prima de hele dag mee draaien met de vloer beneden.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
LacsapOV schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:09:
Nu alles beneden pico bello voor elkaar is wil ik de aandacht naar boven verleggen.
Voorheen stond de ketel op het zolder en liepen er heerlijk warme leidingen door het hele huis. Ik wou niet het oude smerige CV systeem van boven aansluiten op het nieuwe vvw systeem beneden.
Nu wordt het boven wel wat kouder dan ik had gehoopt, met de kou van afgelopen week een graad of 13, ook op de douche. Kleine Lacsap schrikt daar van. 😜

Boven gaat alles op de schop en er komt ook nog een stukje bij. (8m2, 28m2 of 36m2 🤔)
De Loria levert bij -10 nog 6kw en ik heb beneden ongeveer 3kw nodig, daar zal met extra isolatie nog een tikkie vanaf gaan.

Nu de echte vraag, hoe ga ik boven verwarmen? Ik vind het eigenlijk zonde om het extra vermogen van de warmtepomp niet te gebruiken en 100÷ lucht/lucht te gaan. Met fancoils ben ik bang dat ik met een grotere Ta en dT moet gaan werken. Vloerverwarming is een traag systeem dus voor studerende kinderen (heb ik niet) niet heel handig. Enige wat ik zeker weet is vvw op de douche.

Ik denk dat een constante temperatuur van een graad of 16 wel lekker zou zijn. Op de douche natuurlijk wat warmer. Dat zou met vloerverwarming toch goed te doen moeten zijn? Beneden altijd open en boven een naregeling, geen buffers en andere complexiteit. Voor de boost in warmte dan een lucht/lucht? Dan heb ik ook koeling in de zomer.
Vloerverwarming of Jaga's hybride.

Mijn 1ste en 2e verdieping heb ik ook overal Jaga's hangen en dat werk perfect met 28 graden Ta. Iets over vermogen nemen en je blaast alles naar 21 a 22 garden als je wil. Heb tijds schakelaars zitten achter de fans zodat ze uit gaan tussen 23.00 en 08.30. voor de ruimte's waar geslapen wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Adriaan71 op 28-12-2021 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
fmb schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 00:38:
[...]

Die had ik al geprobeerd. Conclusie: bij een defrost gaat de cv direct aan. Dan doet de Elga Ace niks met setting HP 030
fmb in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Dan moet een andere setting of failsafe dit overrulen.
Je zou zeggen dat ie denkt dat ie dat niet gaat redden, Ta Tr en flow?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@Geronimoos
Ja, de verdeler van Elga Ace is echt open en vormt een hydraulisch nulpunt.
De toevoer en retour van de CV zijn kortgesloten over de verdeler als de pomp van de Elga niet draait. Er is geen drukverschil naar het secundaire (afname) circuit dus er zal geen stroming ontstaan.
Je hebt dus 2 onafhankelijke circuits, het CV circuit en het Elga circuit, ieder met een eigen pomp. Uitwisseling tussen de 2 circuits gebeurt drukloos in de verdeler.
Dit overigens in tegenstelling met de oude Elga. Deze stond de CV pomp parallel aan de Elga pomp.
Natuurkundige wet: wat erin gaat moet er ook uit en dat gebeurt via de makkelijkste weg (met de minste weerstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:23
Wie weet er een gesloten verdeler waarbij de aanvoer en retour van de vloerleidingen op dezelfde hoogte zit?
Scheelt weer verlengen/inkorten van de bestaande leidingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:19
Zoek even op: "Verteiler Heizung Heizkreisverteiler Fussboden".
Een gesloten verdeler zit op een beugel welke los kan en met een beetje gefreubel weer vast gezet kan worden in elke stand die je voor ogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

alberthakvoort schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:22:
Wie weet er een gesloten verdeler waarbij de aanvoer en retour van de vloerleidingen op dezelfde hoogte zit?
Scheelt weer verlengen/inkorten van de bestaande leidingen...
de caleffi 671 die ik in huis heb is verstelbaar qua hoogte. maar helemaal gelijk zal je het niet krijgen denk ik.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

DeltaT schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:53:
[...]

Dan moet een andere setting of failsafe dit overrulen.
Je zou zeggen dat ie denkt dat ie dat niet gaat redden, Ta Tr en flow?
Ik zal het extra in de gaten gehouden. In mijn Dashboard vond ik een dag met 2 defrosts met cv ondersteuning en 2 defrosts zonder cv ondersteuning.

Zichtbaar is:
1. Bovenste grafiek: aan/afvoer temperatuur buitenunit (gemeten bij de Elga Ace, dus binnen)
2. Middelste grafiek: aan/afvoer temperatuur (ta/tr) vloerverwarming
3. Aan/uit signaal aansturing cv ketel door de Elca Ace. Om 21:30/22:30 geen cv ondersteuning, om 02:00 en 04:00 wel cv ondersteuning. Er lijkt vooral verschil te zitten in de retourtemperatuur van de vloerverwarming, maar heel groot is dat verschil niet en waarschijnlijk ontstaat dat verschil juist door het inschakelen van de cv ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMuHowW2UNEj6npLbMavND_z_fk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/K6xy7L7nvsCMKyGUgTUwZCfB.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door fmb op 28-12-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Enige wat opvalt is het ontbreken van de gele 0 lijn voor de eerste cv ondersteuning.
Heb je sensoren of meet je anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Tr is hoger en deltaT kleiner bij de defrost met cv ondersteuning maar de dip is groter, buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

DeltaT schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:04:
Enige wat opvalt is het ontbreken van de gele 0 lijn voor de eerste cv ondersteuning.
Heb je sensoren of meet je anders?
De temperatuur meet ik met 4 ds18b20 sensoren, aangesloten op een Fibaro Smart Implant. Deze meet ook het aan/uit signaal.

Het ontbreken van de gele 0 lijn is een Grafana / InfluxDB dingetje. Het laatste 0 datapunt ligt buiten het bereik van de getoonde grafiek en dan tekent Grafana deze niet. Hier is helaas geen oplossing voor of ik moet onnodig veel datapunten gaan toevoegen en dat is zonde. Daarbij weet ik inmiddels wel dat als de grafiek leeg is dat er dan geen relevante data is om te zien :-)

Zie ook: https://community.grafana...g-of-graph/36594/10?u=fmb
(fmb ben ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

DeltaT schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:29:
Tr is hoger en deltaT kleiner bij de defrost met cv ondersteuning maar de dip is groter, buitentemperatuur?
Hahaha :-)
Ik had net bedacht de buitentemperatuur er even uit te laten. Zal even dezelfde range opzoeken en de buitentemperatuur erbij tonen.

Edit: ik kan dezelfde range niet meer vinden, dus heb de datum nu ook maar opgenomen in het screenshot voor latere referentie.
Dus deze grafieken zijn van een ander moment: 5 defrosts.1 met cv ondersteuning, 4 zonder. Grafiek met temperatuur en luchtvochtigheid toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2__z2ErS7MWCEgLZKYiCaHDUjfc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/T53nUBwiatP2eYNErY1aqZXu.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 45% gewijzigd door fmb op 28-12-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-06 12:03
Lees met veel plezier mee met dit forum.
Bewoon sinds april dit jaar een 2 onder 1 kap van ca. 130m² uit 1990.
Op de begane grond is vloerverwarming gelegd 10cm hoh, 6 groepen over ca. 50 m².
Huis redelijk geïsoleerd. Vloer, spouw en dak isolatie. Nog wel oud dubbel glas.
Gasverbruik nog niet helemaal bekend. December tot nu toe 140m³ waarvan ca. 17m³ SWW. Thermostaat staat continue op 20 graden, maar ketel levert teveel vermogen op zijn laagste stand, 10kW, dus pendelt continue aan en uit.
Wat de vorige bewoners hebben verbruikt is moeilijk in te schatten. Onbekend hoeveel de houtkachel is gestookt, en huis werd niet altijd bewoond.

Nu wordt binnenkort de CV ketel vervangen, staat al in doos in de schuur.
IVM overcapaciteit zonnepanelen wil ik een Elga 6 kW naast de cv hangen. Maar die lijkt nergens verkrijgbaar.
Weet iemand nog een adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Bo0bz schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:21:
@LacsapOV Vloerverwarming boven werkt als een tierelier natuurlijk en heeft ook effect op je temperatuur beneden aangezien er ook 'straling' naar beneden plaatsvind. Ik vraag me wel af of het daadwerkelijk veel nut heeft aangezien het overgrote deel van de tijd je vloerverwarming boven uit zal staan. Die 16 graden is natuurlijk zo bereikt tenzij je de ramen open zet :9

Is LTV verwarming of een fancoil niet veel handiger op de slaapkamers? Uurtje voor het slapen gaan even de verwarming aan om de kou er uit te halen en dan weer uit? Op de badkamer is een ander verhaal daar kan het natuurlijk prima de hele dag mee draaien met de vloer beneden.
Adriaan71 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:33:
[...]

Vloerverwarming of Jaga's hybride.

Mijn 1ste en 2e verdieping heb ik ook overal Jaga's hangen en dat werk perfect met 28 graden Ta. Iets over vermogen nemen en je blaast alles naar 21 a 22 garden als je wil. Heb tijds schakelaars zitten achter de fans zodat ze uit gaan tussen 23.00 en 08.30. voor de ruimte's waar geslapen wordt.
Ja, gelijk hebben jullie. Vloerverwarming zal niet veel te doen hebben. Straks als ik boven het dak van rc2 naar rc6 heb opgewaardeerd en een WTW voor de bovenverdieping heb geïnstalleerd zal dat nog minder zijn.
Als ik het opnieuw mocht doen dan had ik een 6kw Loria gekocht en boven verwarmd met lucht/lucht. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
wereldreiziger2 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:00:
Lees met veel plezier mee met dit forum.
Bewoon sinds april dit jaar een 2 onder 1 kap van ca. 130m² uit 1990.
Op de begane grond is vloerverwarming gelegd 10cm hoh, 6 groepen over ca. 50 m².
Huis redelijk geïsoleerd. Vloer, spouw en dak isolatie. Nog wel oud dubbel glas.
Gasverbruik nog niet helemaal bekend. December tot nu toe 140m³ waarvan ca. 17m³ SWW. Thermostaat staat continue op 20 graden, maar ketel levert teveel vermogen op zijn laagste stand, 10kW, dus pendelt continue aan en uit.
Wat de vorige bewoners hebben verbruikt is moeilijk in te schatten. Onbekend hoeveel de houtkachel is gestookt, en huis werd niet altijd bewoond.

Nu wordt binnenkort de CV ketel vervangen, staat al in doos in de schuur.
IVM overcapaciteit zonnepanelen wil ik een Elga 6 kW naast de cv hangen. Maar die lijkt nergens verkrijgbaar.
Weet iemand nog een adres?
Elga weg en volledige warmtepomp, met dat gasverbruik red je dat waarschijnlijk al wel met een 6kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@fmb Kan geen soep van maken… is de cv vraag echt? Gaat ie ook aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-06 12:03
LacsapOV schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:05:
[...]

Elga weg en volledige warmtepomp, met dat gasverbruik red je dat waarschijnlijk al wel met een 6kw.
Is ook een optie.
Zie alleen door de bomen het bos niet meer. split, mono block...
Kleine uitdaging daarbij is dat een grote vloerstaande binnenunit met boiler wat lastig te plaatsen is op de plek waar nu de cv hangt. Die hangt namelijk op de begane grond naast de wc waar ook een wtw unit op de grond staat en dat past niet gezamenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

DeltaT schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:27:
@fmb Kan geen soep van maken… is de cv vraag echt? Gaat ie ook aan?
Ik denk dat ik op die datum (22 dec) de cv-ketel al een start vertraging had gegeven. Dan is de cv ketel niet aan gegaan, maar de vraag vanuit de Elga Ace is echt. De Elga Ace had de cv ketel aan willen zetten.
Ik kan misschien een week eerder kijken, toen had ik die vertraging in de cv-ketel nog niet ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wereldreiziger2 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:03:
[...]

Is ook een optie.
Zie alleen door de bomen het bos niet meer. split, mono block...
Kleine uitdaging daarbij is dat een grote vloerstaande binnenunit met boiler wat lastig te plaatsen is op de plek waar nu de cv hangt. Die hangt namelijk op de begane grond naast de wc waar ook een wtw unit op de grond staat en dat past niet gezamenlijk.
qua simpelheid de lagere kosten is een monoblok het handigste voor de meeste mensen. al moet je wel "ergens" een tank kwijt voor warm water. al kan je die vrijwel overal neerzetten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 18:30
flippy schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:08:
[...]

qua simpelheid de lagere kosten is een monoblok het handigste voor de meeste mensen. al moet je wel "ergens" een tank kwijt voor warm water. al kan je die vrijwel overal neerzetten.
Als het maar een beetje in de buurt van afgifte is, anders duurt het wel erg lang voor je warm water uit de kraan krijgt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PentaClover schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:04:
[...]

Ik had al aangegeven dat ik de getallen van de PUD modellen niet meer kon terug vinden, ik had ze niet uit het data book maar van een pagina op een mitsubishi site, en dat je die daarom maar met een korreltje zout moest nemen.

Ik heb nog verder gezocht, en op de website van een grote zwitserse installateur (https://professional.meiertobler.ch/de/) heb ik data bladen gevonden die zij zelf gemaakt hebben waar ze ook het max geluidsvermogen weergeven, deze waarden zijn hoger dan die ik eerst had en ook lager dan de R410 zubadan modellen:

PUD-SHWM80YAA : 60 dB(A)
PUD-SHWM100YAA : 63 dB(A)
PUD-SHWM120YAA : 65 dB(A)
PUD-SHWM140YAA : 68 dB(A)

Waarschijnlijk dat dit de waarden zijn waar we naar op zoek zijn, maar ook hier staat er niet bij hoe ze bepaald zijn. De max volgens de ERP norm die je op het energie label terug vind en de max fluisterstand waarden staan er ook bij dus ik denk wel dat deze correct zijn als absolute max waarden voor geluids vermogen.

Ik zal mijn plaatje hiermee updaten.
Post is al wat ouder, maar ik zag hier de geluidsniveaus langs komen van de Mitsubishi modellen. Hoe valt dit te rijmen met een maximale wettelijke geluidsniveaus sinds afgelopen jaar?

https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt

Dit gaat uit van maximaal 40dB.

Nu staat hier 'bij de buren'. Maar das natuurlijk een nogal rekbaar begrip.
De warmtepomp zelf voldoet in het algemeen niet aan de 40 dB eis. Dit betekent dat de installatie op voldoende afstand van de buren moet worden geplaatst of moeten worden afgeschermd zodat de 40dB niet worden overschreden.
Dit is wel heel los/vast opgeschreven zo.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 29-12-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-06 07:24

AndereKoekoek

Ping! Pong?

In ons huis probeer ik de stooklijn te finetunen.
Inmiddels van 25-35 graden terug gezet naar 25-30 graden.

Nu kom ik op het issue dat er 2 kamers(tuinkamer/uitbouw en werkkamer) zijn die minder goed opwarmen dan onze woonkamer.

Toen dacht ik de doorstroming in deze kamer iets hoger te zetten dan de woonkamer. De warmtepomp zelf geeft op dit moment 2,1 bar aan.

Op de verdeler staan alle groepen tussen de 1,25 en 1,5 liter per minuut ongeveer. Wanneer ik de groep van de speelkamer linksom draai dan zou er meer liter/minuut moeten gaan stromen, maar dit blijft exact op hetzelfde niveau.

Draai ik rechtsom dan wordt het wel lager en kan het terugschroeven naar 1 liter per minuut.

Betekent dat dit ons systeem aan de max zit? Met andere woorden: als ik het water in twee groepen sneller wil laten stromen dat ik het van de andere groepen af moet snoepen?

Met andere woorden: andere groepen lager zetten om die 2 groepen iets hoger te draaien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7Gs8-xpkt2NzPtwWNNy8L4tJ88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWKH9GnkK0fab1sZGm06yE0Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wervisser schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:21:
[...]

Als het maar een beetje in de buurt van afgifte is, anders duurt het wel erg lang voor je warm water uit de kraan krijgt O-)
Hoe het hoort en hoe het kan zijn niet hetzelfde

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 29-12-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@AndereKoekoek 2,1 bar is de druk niet de doorstroming die is in liter per minuut.
Kijk als je de doorstroming kan verhogen anders inderdaad die warmere delen iets knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

Andrehj schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:26:
[...]

Jazeker wel (zo heb ik meer dan een jaar gedraaid), maar dan doet ie dat elke dag op die tijd. Ook als ie het SWW maar 1 graad op hoeft te warmen. En dat is net wat je niet wilt, hij moet dat pas gaan doen als het SWW een flink stuk afgekoeld is.
Precies dat heb ik nu bereikt.
Wacht even de unit verwarmt toch pas bij een bepaalde dT het sww vat?

Ik heb het nu ingesteld dat hij een run doet voor 7 uur zodat het daltarief gebruikt wordt. Dat lijkt ook de enige keer te zijn dat hij aan schiet.

Tevens wil je vanwege legionella toch dat het water boven de 55 graden blijft met eens in de zoveel tijd naar 65?

Ik moet de stooklijn nog fatsoenlijk instellen maar dat is trial en error of is er een soort tabel voor? Hij draait op de ruimte thermostaat nu.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:08:
Dat klopt, maar vergeet niet de nadelen van een monoblock mee te overwegen:
  • Hogere leidingverliezen. (Vooral relevant bij leidingen buiten de geisoleerde schil en tijdens SWW maken).
  • Vorstgevoeligheid (een monoblock vriest kapot bij stroomuitval tijdens vorst)
  • Minder geschikt voor een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning omdat de WP tijdens vorst moet draaien om kapot vriezen te voorkomen terwijl de woning dan misschien wel helemaal geen warmtebehoefte heeft (door bijv. zonneschijn of nachtverlaging).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AndereKoekoek schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:49:
In ons huis probeer ik de stooklijn te finetunen.
Inmiddels van 25-35 graden terug gezet naar 25-30 graden.

Nu kom ik op het issue dat er 2 kamers(tuinkamer/uitbouw en werkkamer) zijn die minder goed opwarmen dan onze woonkamer.

Toen dacht ik de doorstroming in deze kamer iets hoger te zetten dan de woonkamer. De warmtepomp zelf geeft op dit moment 2,1 bar aan.

Op de verdeler staan alle groepen tussen de 1,25 en 1,5 liter per minuut ongeveer. Wanneer ik de groep van de speelkamer linksom draai dan zou er meer liter/minuut moeten gaan stromen, maar dit blijft exact op hetzelfde niveau.

Draai ik rechtsom dan wordt het wel lager en kan het terugschroeven naar 1 liter per minuut.

Betekent dat dit ons systeem aan de max zit? Met andere woorden: als ik het water in twee groepen sneller wil laten stromen dat ik het van de andere groepen af moet snoepen?

Met andere woorden: andere groepen lager zetten om die 2 groepen iets hoger te draaien?

[Afbeelding]
2,1 bar is inderdaad de systeemdruk, dat zegt niets over flow.

Aangezien je naregeling hebt ga ik er vanuit dat je een buffervat hebt :?

Kun je de secundaire pomp nog harder laten lopen ?

In je foto is ook de helft van de groepen nog niet open.

Maar als je een bepaalde groep niet meer flow kunt geven (max pomp bereik) dan moet je de groepen die te (snel) warm worden knijpen, dan gaat de "overgebleven" flow vanzelf naar de andere groepen.
icecreamfarmer schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:22:
[...]

Ik heb het nu ingesteld dat hij een run doet voor 7 uur zodat het daltarief gebruikt wordt. Dat lijkt ook de enige keer te zijn dat hij aan schiet.

Tevens wil je vanwege legionella toch dat het water boven de 55 graden blijft met eens in de zoveel tijd naar 65?

Ik moet de stooklijn nog fatsoenlijk instellen maar dat is trial en error of is er een soort tabel voor? Hij draait op de ruimte thermostaat nu.
Nee, zoals @Andrehj uitlegt gaat de WP altijd (ook al is het vat maar 1 graad onder setpoint) het hele vat verwarmen op start tijdblok.

En boilervat op 55 graden is erg warm, bij mij staat hij op 48 graden, gemeten in het midden (dan is hij bovenin 49 graden na een SWW run).

En wat is je afgiftesysteem :? Zo iets roepen van een stooklijn is lastig, hangt erg van de situatie af.

Bij vloerverwarming is Ta 25 Tbuiten +10 naar Ta 32 bij -5 een aardig uitgangspunt, maar kan ook anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:26:
[...]
• Hogere leidingverliezen. (Vooral relevant bij leidingen buiten de geisoleerde schil en tijdens SWW maken).
Hoe de meeste splitinstallaties geinstaleerd worden durf ik die discussie nog wel aan te gaan met de verliezen versus een monoblock met een set terrendisleidingen over dezelfde afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:22:
Bij Mitsubishi niet. Als je SWW alleen op bepaalde tijden toestaat (was bij mij van 12 tot 22 uur), dan gaat ie altijd om 12 uur SWW maken, ook al hoeft hij het water maar 1 graad op te warmen.
Die dT die je in kunt stellen gebruikt ie in de periode dat SWW toegestaan is om evt extra bij te verwarmen.
Als je SWW altijd toestaat, gebruikt ie dus alleen die dT.
Daar verschillen de meningen over. Belangrijk is in ieder geval voldoende doorspoeling. Die tuinslang op die beurs in Noord-Holland waar toen veel mensen legionella opliepen had maanden in een warme omgeving gelegen.
Veilig wordt geacht om de legionellacyclus 1x per week uit te voeren.
Dat werkt ook prima, maar heeft wat nadelen: Grote hysterese, en ik vond de WP na een defrost te veel gas geven.
Idee voor die stooklijn: Zet je WP op een vaste Ta en probeer bij elke buitentemperatuur uit te vinden welke watertemperatuur je nodig hebt. Aan het eind van de winter (of een vorstmaand) weet je dan heel aardig wat je stooklijn moet worden.
Zelf draai ik met een constante Ta van 25 graden. Daarmee wordt de keet nog steeds warm. Alleen bij echt strenge vorst moet ik wat omhoog, maar dat is dit jaar nog niet voorgekomen.
Een vaste Ta heeft als voordeel dat de WP 's nachts niet extra gas gaat geven en zo dus overdag meer warmte in je huis brengt, waardoor het gemiddelde rendement stijgt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:47:
[...]

Post is al wat ouder, maar ik zag hier de geluidsniveaus langs komen van de Mitsubishi modellen. Hoe valt dit te rijmen met een maximale wettelijke geluidsniveaus sinds afgelopen jaar?

[...]

Toeval of niet, gisteren heeft @Grolsch op de Topic startpagina de paragraaf over Geluidsproductie flink uitgebreid met mijn kennis die ik ondertussen hierover heb opgedaan.
Comments en tips zijn altijd welkom natuurlijk :-)

[ Voor 6% gewijzigd door LeonTebbens op 29-12-2021 12:04 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
knipperdeknip, check je mail

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 29-12-2021 22:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:32
Misschien word je serieus genomen als je niet zo loopt te bashen en op deze manier te reageren. Ik weet niet wat je probleem precies is (was iets met een 2e display meende ik?)

Lief zijn voor elkaar :P

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 29-12-2021 22:20 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:10
flippy schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:30:
[...]

Hoe de meeste splitinstallaties geinstaleerd worden durf ik die discussie nog wel aan te gaan met de verliezen versus een monoblock met een set terrendisleidingen over dezelfde afstand.
Als je over een redelijke afstand een Terrendis leiding nodig hebt is een split direct stukken goedkoper. Daar kun je makkelijk een airco monteur voor langs laten komen.

Ik heb twee weken geleden 8m koelleiding in de buitenlucht extra geïsoleerd, maar ik zie geen verschil in COP bij vorst. Dit is natuurlijk lastig om te analyseren, maar de koelleidingen lijken gewoon weinig energie te verliezen. Vergeleken met de leidingen bij een monoblock, zijn de split leidingen veel dunner om dezelfde hoeveelheid energie te transporteren. De R32 Mitsubishi's hebben aan 6mm leiding voldoende om 14kW te transporteren. Dat doet nogal wat met het warmteverliezend oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Het is helemaal niet lastig te analiseren. Meet het versxhil in gastemperatuur aan het begin en einde van de leiding en maak een EER berekening via het hlogp diagram. Dam kan je precies zien hoeveel energie je kwijtraakt. En dat gaat harder en sneller dan je denkt.

[ Voor 36% gewijzigd door flippy op 29-12-2021 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-06 05:47

De warmtepomp zelf voldoet in het algemeen niet aan de 40 dB eis. Dit betekent dat de installatie op voldoende afstand van de buren moet worden geplaatst of moeten worden afgeschermd zodat de 40dB niet worden overschreden.

ik vind dit een handige site om een geluidsberekening te doen:
https://warmtepomp-panel....verdracht_warmtepomp.html

de officiële berekening moet via:
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
maar dat is een stuk ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Andrehj schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:35:
[...]

Bij Mitsubishi niet. Als je SWW alleen op bepaalde tijden toestaat (was bij mij van 12 tot 22 uur), dan gaat ie altijd om 12 uur SWW maken, ook al hoeft hij het water maar 1 graad op te warmen.
Die dT die je in kunt stellen gebruikt ie in de periode dat SWW toegestaan is om evt extra bij te verwarmen.
Als je SWW altijd toestaat, gebruikt ie dus alleen die dT.

[...]
Oke, dat gedrag zie ik idd dat hij piekt meteen bij ingang van de periode. De rest van de dag lijkt hij idd geen SWW aan te maken. Wat is overigens verstandig om te doen, gebruik maken van het daltarief of hem het midden op de dag laten maken?
Daar verschillen de meningen over. Belangrijk is in ieder geval voldoende doorspoeling. Die tuinslang op die beurs in Noord-Holland waar toen veel mensen legionella opliepen had maanden in een warme omgeving gelegen.
Veilig wordt geacht om de legionellacyclus 1x per week uit te voeren.

[...]
Legionella zit met name in koud en lauwwarm water en niet in warm water. Richtlijn is daarom ook minimaal 55 graden of hoger aanhouden. Legionella cyclus staat nu op eens per 3 weken. Qua doorspoeling met 4 man die douchen moet dat wel goed komen.
Dat werkt ook prima, maar heeft wat nadelen: Grote hysterese, en ik vond de WP na een defrost te veel gas geven.
Idee voor die stooklijn: Zet je WP op een vaste Ta en probeer bij elke buitentemperatuur uit te vinden welke watertemperatuur je nodig hebt. Aan het eind van de winter (of een vorstmaand) weet je dan heel aardig wat je stooklijn moet worden.
Zelf draai ik met een constante Ta van 25 graden. Daarmee wordt de keet nog steeds warm. Alleen bij echt strenge vorst moet ik wat omhoog, maar dat is dit jaar nog niet voorgekomen.
Een vaste Ta heeft als voordeel dat de WP 's nachts niet extra gas gaat geven en zo dus overdag meer warmte in je huis brengt, waardoor het gemiddelde rendement stijgt.
Ja ik woon er zelf niet dus het is wat lastig te bepalen via proberen. Het is een gerenoveerd huis met rondom een RC van 5,5 behalve de voorgevel die nageisoleerd is (zal iets van 3 zijn) en het dak welke 7,5 heeft. Complete woning heeft vloerverwarming.

Wel heb ik nu ingesteld dat de warmtepomp niet draait tussen 22:00 en 05:00. Als ik het elektriciteitsverbruik meet staat de WP aan tussen 05:00 en 06:00 om SWW te maken en het huis te verwarmen. Daarna lijkt hij amper meer aan te slaan. Al zie ik nu toevallig dat hij 2 runs van 15 minuten heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 18:30
doek55 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:53:
[...]

Als je over een redelijke afstand een Terrendis leiding nodig hebt is een split direct stukken goedkoper. Daar kun je makkelijk een airco monteur voor langs laten komen.
Maar wat is in jouw ogen een redelijke afstand? 5 meter, 10 meter, 30 meter? Op een gegeven moment gaat de vulling van je leiding ook wel wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:15
[...]

• Niet geschikt voor een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning omdat de WP tijdens vorst moet draaien om kapot vriezen te voorkomen terwijl de woning dan misschien wel helemaal geen warmtebehoefte heeft (door bijv. zonneschijn of nachtverlaging).
Dat laatste punt klopt niet. Als vorst beveiliging laat bijvoorbeeld een Panasonic om de zoveel tijd alleen even de waterpomp lopen. Dus kan hij ook prima in een huis met weinig warmteverlies toegepast worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heronimo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:38:
[...]

Dat laatste punt klopt niet. Als vorst beveiliging laat bijvoorbeeld een Panasonic om de zoveel tijd alleen even de waterpomp lopen. Dus kan hij ook prima in een huis met weinig warmteverlies toegepast worden.
@Andrehj bedoelt dat je dan dus je huis aan het afkoelen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-06 19:38
Grolsch schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:51:
[...]

Dat kan je met een buffertje er tussen ondervangen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@ArjoK warmte is warmte, zonder glycol moet een mono boven nul blijven.
Een split mag bevriezen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 10:28
ArjoK schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:03:
[...]

Dat kan je met een buffertje er tussen ondervangen.
Dus dan koelt er niets af? Bijzonder :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
@Proton_ Klopt, maar dat maakt een mono nog niet ongeschikt voor een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning zoals @Andrehj aangeeft, hooguit een mindere keuze :)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Naalroc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:21:
[...]

Dus dan koelt er niets af? Bijzonder :?
Dat staat er ook niet 8)7 , iig niet je woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArjoK schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:22:
@Proton_ Klopt, maar dat maakt een mono nog niet ongeschikt voor een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning zoals @Andrehj aangeeft, hooguit een mindere keuze :)
Uiteraard mag een ieder dat voor zichzelf uitmaken. Voor mij persoonlijk betekent dat "ongeschikt", maar als je bereid bent dat warmteverlies te accepteren kan het inderdaad wel. (Ik heb de tekst in de post maar wat aangepast naar "minder geschikt")

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 29-12-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Grolsch schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:51:
[...]

Dat klopt, maar is verwaarloosbaar klein effect. Dus niet een reden om geen monoblock te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 10:28
ArjoK schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:23:
[...]

Dat staat er ook niet 8)7 , iig niet je woning.
Dus dan staat die buffer van jou niet in je woning? Ongebruikelijk hoor..... :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Denk dat het wel een paar weken met -10 duurt voordat alle energie uit een vloer is opgebruikt voor de vorst beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Naalroc schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:30:
[...]
Dus dan staat die buffer van jou niet in je woning? Ongebruikelijk hoor..... :X
Dat zou iid gek zijn alsmede het gebruik van een ongeïsoleerd buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:10
wervisser schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:38:
[...]

Maar wat is in jouw ogen een redelijke afstand? 5 meter, 10 meter, 30 meter? Op een gegeven moment gaat de vulling van je leiding ook wel wat kosten.
Koelleiding heb je retour voor €7 per meter. Veel split warmtepompen kunnen tot 10m zonder extra vulling af. Mocht dat onvoldoende zijn 0,6kg R410A/R32 à €30 geeft je minstens 10m extra. In bedrijf stellen kan vanaf €200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-06 14:00
[...]

• Minder geschikt voor een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning omdat de WP tijdens vorst moet draaien om kapot vriezen te voorkomen terwijl de woning dan misschien wel helemaal geen warmtebehoefte heeft (door bijv. zonneschijn of nachtverlaging).
Afgelopen vorstperiode voor het eerst gezien dat mijn monoblock uit stond maar de pomp bleef draaien, het was op dat moment -3. Hij verbruikt dan 45watt en natuurlijk heb je nog wat warmteverlies, maar denk dat dit wel aardig verwaarloosbaar is, tenminste bij mij, misschien 4 meter leiding buiten de schil, maar wel dubbel en dwars geïsoleerd.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LacsapOV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GjIjdRE0GTDQOAGk9uMDfv4NSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnmO8k4m5DyWUMJcCvCu8tdy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utcMKAzIFC6XHFMBqe3fCdWZK3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U77Nuf9wB2m7ym9o8Qnn33Cc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKdDdSYJMS8-EzDPE094CKzKwBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiDIj3BQBQPlm8G7dGM2IRbW.jpg?f=fotoalbum_large
Ff een middagje boos gemaakt. Kokos/kurk was niet verkrijgbaar daarom maar voor 40mm merfopol gegaan. Aan de binnenzijde in de steenkorf geklemd en daarna vullen met breukstenen.

Scheelt nu ongeveer 10db. Voorheen was het 50-55db en nu zo'n 40-45db. Ik hoor nu het geluid weerkaatsen tegen de schutting. Ik moet de muur nog bekleden met ik denk akotherm, dat zal ook nog flink schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Herkz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:37:
Afgelopen vorstperiode voor het eerst gezien dat mijn monoblock uit stond maar de pomp bleef draaien, het was op dat moment -3. Hij verbruikt dan 45watt en natuurlijk heb je nog wat warmteverlies, maar denk dat dit wel aardig verwaarloosbaar is
Met dat pompje van 45 Watt transporteert ie natuurlijke en veelvoud daarvan aan warmte naar buiten, want daarmee wordt het hele waterzijdige deel van de warmtepomp verwarmd.
Het water wat naar buiten wordt gepompt zal rond de 20 graden zijn, koelt dan in de WP flink af en loopt terug naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LacsapOV schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:41:
Ff een middagje boos gemaakt. Kokos/kurk was niet verkrijgbaar daarom maar voor 40mm merfopol gegaan. Aan de binnenzijde in de steenkorf geklemd en daarna vullen met breukstenen.

Scheelt nu ongeveer 10db. Voorheen was het 50-55db en nu zo'n 40-45db. Ik hoor nu het geluid weerkaatsen tegen de schutting. Ik moet de muur nog bekleden met ik denk akotherm, dat zal ook nog flink schelen.
Mooi resultaat, maar voldoe je met deze constructie nog aan de plaatsingseisen van de fabrikant? Volgens mij gaat de WP met deze constructie zijn eigen uitgeblazen lucht weer aanzuigen, wat veel defrosts en een lage COP gaat veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-06 14:00
Andrehj schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:50:
[...]

Met dat pompje van 45 Watt transporteert ie natuurlijke en veelvoud daarvan aan warmte naar buiten, want daarmee wordt het hele waterzijdige deel van de warmtepomp verwarmd.
Het water wat naar buiten wordt gepompt zal rond de 20 graden zijn, koelt dan in de WP flink af en loopt terug naar binnen.
Weet ik, dat bedoel ik met warmteverlies. Maar ''veelvoud'' en ''flink'' is wel erg overdreven. Dat beetje leidingwerk buiten de schil heeft nauwelijks oppervlakte.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
Andrehj schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:52:
[...]

Mooi resultaat, maar voldoe je met deze constructie nog aan de plaatsingseisen van de fabrikant? Volgens mij gaat de WP met deze constructie zijn eigen uitgeblazen lucht weer aanzuigen, wat veel defrosts en een extreem lage COP gaat veroorzaken.
Ruim anderhalf keer de voorschriften aangehouden. Daarnaast eerst getest met een paar paaltjes, gevoeld waar de lucht van de ventilator naartoe blaast. Die blaast de meeste lucht onder een flinke hoek weg, daar zeker rekening mee gehouden. De muur is dus geen obstructie voor de uitblazende lucht.

Vaak bu'j te bange :9

Moet de warmtepomp overigens nog iets verder van de muur halen. Er komen nog flinke betonnen balken onder te liggen en ik mot nog grind hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door LacsapOV op 29-12-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Herkz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:59:
[...]
Weet ik, dat bedoel ik met warmteverlies. Maar ''veelvoud'' en ''flink'' is wel erg overdreven. Dat beetje leidingwerk buiten de schil heeft nauwelijks oppervlakte.
Het gaat vooral om het hele waterzijdige deel van de warmtepomp. Dat leidingwerk is maar bijzaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Herkz @Andrehj laten we het eens benaderen. Ik heb hier nog niet veel vorst gehad terwijl de WP uit stond, maar hier het gedrag van mijn monoblock:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsUCB_jMt3eBo0aZX0X6OOuDPGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fa1T4QBuMafLAizYewfPPGJJ.png?f=fotoalbum_large

Hij heeft geen sensoren overal op de leiding, dus het algoritme is simpel: < 4 °C = elke 30 min de pomp een minuutje aan.
De pomp kost dus elektrisch minder dan 1 watt. (2/60 van max 50 watt, waarschijnlijk minder).

In dat half uur koelen de sensoren op de warmtewisselaar van 24.5 °C naar 20 °C. Volgens de datasheet zit er 2,0 liter in de binnenunit, maak daar 3 van voor het water in de grondleiding.
(4.2 kJ/(kg*K))*(4.5K * 3 kg) / 30 min = 31.5 watt bij 2 graden buiten, als de warmtewisselaar een toasty 20 graden blijft.
Bij -16 °C is het verwachte warmteverlies door dit mechanisme dus ongeveer 60 watt. Waarschijnlijk minder, omdat de gemiddelde temperatuur van de warmtewisselaar daalt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:14:
@Herkz @Andrehj laten we het eens benaderen. Ik heb hier nog niet veel vorst gehad terwijl de WP uit stond, maar hier het gedrag van mijn monoblock:
[Afbeelding]

Hij heeft geen sensoren overal op de leiding, dus het algoritme is simpel: < 4 °C = elke 30 min de pomp een minuutje aan.
De pomp kost dus elektrisch minder dan 1 watt. (2/60 van max 50 watt, waarschijnlijk minder).

In dat half uur koelen de sensoren op de warmtewisselaar van 24.5 °C naar 20 °C. Volgens de datasheet zit er 2,0 liter in de binnenunit, maak daar 3 van voor het water in de grondleiding.
(4.2 kJ/(kg*K))*(4.5K * 3 kg) / 30 min = 31.5 watt bij 2 graden buiten, als de warmtewisselaar een toasty 20 graden blijft.
Bij -16 °C is het verwachte warmteverlies door dit mechanisme dus ongeveer 60 watt. Waarschijnlijk minder, omdat de gemiddelde temperatuur van de warmtewisselaar daalt.
Dat valt mee, maar bij welk merk is dat? Want bij bijvoorbeeld Mitsubishi staat onder een bepaalde buitentemperatuur de waterpomp constant aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Andrehj Vaillant.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:31:
[...]

De fake sensor uitleg laat ik aan @Grolsch over. O-)

De technische details kan ik wel delen van het bordje en de aansturing
Het is een esp32 relaisbordje geprogrammeerd met ESPhome, en aangestuurd via HA en node-red.
Dat node-red script stuurt aan de hand van buitentemperatuur (netatmo) <3-10> 100/75/50% kabeltje aan dmv 2 relais
Relais nr 4 stuurt fakesensor(potmeter) of mitsusensor verbinding aan.
Relais nr 3 zou dan 2 vaste weerstanden aan kunnen sturen om 2 temperaturen te hebben voor de fakesensor stand. (zomer en winter) Dan kan de potmeter er tussen uit.
;)
En zo gezegd, zo gedaan, je moet toch wat te prutsen hebben in de kerstvakantie.

Ik kan nu via het wifi relais bordje vermogen (geautomatiseerd) op 50/75/100% zetten, en de buitentemperatuur (geautomatiseerd) instellen op Fake sensor 1 (Tbuiten 14 graden, terugmoduleren naar 20Hz bij verwarmen), of op fake sensor 2 (Tbuiten 38 graden, terugmoduleren naar 20 Hz bij koelen) op op de echte Mitsu sensor zodat als het echt koud wordt (<6) de fan harder gaat lopen en de flash injection geactiveerd wordt.

Wederom @AUijtdehaag bedankt voor je hulp _/-\o_ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qFbJitx.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:06
MikeyMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:47:
[...]

[...]
Als je naar een nog iets oudere post kijkt, dan zie je het verschil uitglegd tussen geluidsdruk (dat wat je ervaart op een bepaalde afstand van de bron en waar de wettelijke eis over gaat) en het geluids vermogen van de bron (de getallen in de post van mij waar je aan refereerd).
Tevens staat daar ook een plaatje van verschillende WP's met hun maximale geluidsvermogen en welke geluids druk daarbij hoort op verschillende afstanden van de WP in het geval dat de WP voor een muur staat opgesteld.

De link naar het rekentool in de topic start is een handige. De excelsheet stelt je in staat om voor veel voorkomende opstellingen wat gegevens in te vullen en om vervolgens een ja/nee antwoord te verkrijgen of die opstelling aan de wettelijke eis voldoet.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PentaClover schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:25:
[...]

Als je naar een nog iets oudere post kijkt, dan zie je het verschil uitglegd tussen geluidsdruk (dat wat je ervaart op een bepaalde afstand van de bron en waar de wettelijke eis over gaat) en het geluids vermogen van de bron (de getallen in de post van mij waar je aan refereerd).
Tevens staat daar ook een plaatje van verschillende WP's met hun maximale geluidsvermogen en welke geluids druk daarbij hoort op verschillende afstanden van de WP in het geval dat de WP voor een muur staat opgesteld.

De link naar het rekentool in de topic start is een handige. De excelsheet stelt je in staat om voor veel voorkomende opstellingen wat gegevens in te vullen en om vervolgens een ja/nee antwoord te verkrijgen of die opstelling aan de wettelijke eis voldoet.
Thanks!
Zal er binnenkort eens voor gaan zitten. Die tool vereist een halve opleiding natuurkunde ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
MikeyMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:44:
[...]

Thanks!
Zal er binnenkort eens voor gaan zitten. Die tool vereist een halve opleiding natuurkunde ;)
Het is niet helemaal in Jip en Janneke taal, maar als je een meetlint vast kan houden en het energielabel van de beoogde warmtepomp hebt kom je best ver.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
BertusB404 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:00:
[...]

Het is niet helemaal in Jip en Janneke taal, maar als je een meetlint vast kan houden en het energielabel van de beoogde warmtepomp hebt kom je best ver.
Meetlint ja, het geluidsniveau op het energielabel is echter nominaal, dus NIET bruikbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYKz4xvArXOX0pDNG6M0z3BZmVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbOmMduCPY06Vcsu9BVnzipo.jpg?f=fotoalbum_large

Waar je voor die wettelijke 45 dB (overdag) en 40 dB (avond en nacht) geluidsdruk normen op de erfgrens naar wilt kijken is het maximale geluidsvermogen bij -10 buiten en Ta 55 (SWW)

[ Voor 7% gewijzigd door LeonTebbens op 29-12-2021 19:40 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

LacsapOV schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:41:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Netjes gedaan. Dat merfopol ga ik onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
LeonTebbens schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:35:
[...]

Meetlint ja, het geluidsniveau op het energielabel is echter nominaal, dus NIET bruikbaar
[Afbeelding]

Waar je voor die wettelijke 45 dB (overdag) en 40 dB (avond en nacht) geluidsdruk normen op de erfgrens naar wilt kijken is het maximale geluidsvermogen bij -10 buiten en Ta 55 (SWW)
Dan zal het toeval zijn dat die getallen voor de VWL 75/5 hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
BertusB404 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:02:
[...]

Dan zal het toeval zijn dat die getallen voor de VWL 75/5 hetzelfde zijn.
Heb jij het geluidsvermogen bij Tb=-10 en Ta=55 (A-10/W55) kunnen vinden voor de Vaillant VWL 75/5?
Ik zie ze niet in https://www.vaillant.de/p...0020243714-03-1550754.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5JLJO628XZnyDSf7IcVW3g4v9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTrQbfKfOR9ae3JLA4p1Cy8S.jpg?f=fotoalbum_large

In deze tabel worden alleen gunstige cijfers getoond, namelijk bij een buitentemperatuur van A7 graden (onder de 6 graden maken warmtepompen pas echt geluid) ofwel in fluistermodus…

[ Voor 11% gewijzigd door LeonTebbens op 29-12-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
https://www.vaillant.nl/p...idsproductie-1973407.html

Ze zijn niet duidelijk over -10/55. Maar maximaal is maximaal, inclusief uitleg over de berekening.

(Toegegeven 56 is niet gelijk aan 54, mijn fout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
BertusB404 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:15:
https://www.vaillant.nl/p...idsproductie-1973407.html

Ze zijn niet duidelijk over -10/55. Maar maximaal is maximaal, inclusief uitleg over de berekening.

(Toegegeven 56 is niet gelijk aan 54, mijn fout)
Ik kan me niet voorstellen dat een WP slechts 2 dB meer herrie maakt bij een Ta van 55 en -10 buiten dan bij dezelfde Ta en plus 7 graden buiten.

Er staat “normaal bedrijf”, daar wordt meestal het gunstige +7 buitentemperatuur mee bedoeld.

Wie heeft de echte maximale geluidsvermogen cijfers van Vaillant (VWL75/5) bij -10 buiten en Ta=55?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@LeonTebbens
Nog erger bij de VWL 75/5 is bij A7/45 55db en bij A7/55 54db…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Gelukkig kan de consument hier straks wel wat mee als de warmtepomp gemeengoed word......
Daar moest dat Erp label voor dienen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Nee, het ERP label is alleen een genormaliseerde vergelijkingstabel. Dus met dezelfde uitgangspunten. Echter hebben de leveranciers vastgesteld wat de uitgangspunten zijn zodat ze er nog een beetje gunstig uitkomen.
Net als verbruikcijfers bij auto's Zonder spiegels, reservewiel en achterbank en bijna lege tank een mooi verbruik lijkt, maar voor een consument niet echt bruikbaar. J e weet alleen wat ze verbruiken zonder deze dingen, maar zo is natuurlijk geen enkele auto op de weg uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Nou heb ik de VWL 65/6, een heel andere compressor in dezelfde doos, maar de compressor hoor ik pas op een meter afstand dus met die doos is niets mis :)

Boven nul maakt het kokend koudemiddel het meeste geluid.

Geluidsdemping is een complex iets, resonantie geeft een frequentieafhankelijkheid dus warmer hoeft niet luider te zijn.

Zie ook:
Anoniem: 1608730 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
en
Paut in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:06
LeonTebbens schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:25:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat een WP slechts 2 dB meer herrie maakt bij een Ta van 55 en -10 buiten dan bij dezelfde Ta en plus 7 graden buiten.

Er staat “normaal bedrijf”, daar wordt meestal het gunstige +7 buitentemperatuur mee bedoeld.

Wie heeft de echte maximale geluidsvermogen cijfers van Vaillant (VWL75/5) bij -10 buiten en Ta=55?
Ik kan me dan weer wel voorstellen dat een WP (VWL75/5) bij A7/W35 54dB geluidsvermogen heeft en bij de condities waarbij de WP maximaal geluidsvermogen produceert (dat hoeft overigens niet voor elke WP bij A-10/W55 te zijn) 56dB doet, maar ik heb dan ook een erg groot voorstellings vermogen :+
(Hint: als je de compressor goed weet te isoleren (geluidsisolatie en trillingsisolatie), dan komt het meeste geluidvermogen van de luchtwervelingen door de ventilator(en))

Met Normaal bedrijf wordt bedoelt, dat er geen geluidsreducerende mode actief is waarbij het vermogen van de WP wordt begrenst om zo minder herrie te maken.

Op de al eerder genoemde pagina moet je naar de kolom Maximaal geluids-vermogen normaal bedrijf kijken voor de juiste waarde om in de excel van de overheid in te vullen en de kolom Tonaliteit normaal bedrijf om te zien of er nog een toeslag nodig is.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:03:
[...]

Het gaat vooral om het hele waterzijdige deel van de warmtepomp. Dat leidingwerk is maar bijzaak.
ipv je eigen aannames aan te houden daag ik je uit om het eens echt te berekenen. pak maar eens een leidinglengte van 10 meter als "leuk" gemiddelde. dus 10 meter ondergrondse enkelbuis terrendis versus 10 meter aircoleiding door een plastic kanaal.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 30-12-2021 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flippy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 00:13:
[...]
ipv je eigen aannames aan te houden daag ik je uit om het eens echt te berekenen. pak maar eens een leidinglengte van 10 meter als "leuk" gemiddelde. dus 10 meter ondergrondse enkelbuis terrendis versus 10 meter aircoleiding door een plastic kanaal.
  • Deze discussie ging over de geschiktheid van een monoblock voor een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning doordat de monoblock tijdens vorst (permanent of zo nu en dan) zijn waterpomp aan zet om bevriezing te voorkomen. Dat probleem speelt bij splits helemaal niet, dus dit verlies is bij splits sowieso nul.
  • Hoeveel % van de monoblocks zou van zo'n terrendis buis zijn voorzien? Ik denk dat dat maar een paar procent is. Zeker gezien de prijs van € 43/m. Dat type leiding lijkt me voor deze discussie dus niet zo relevant.

Pagina: 1 ... 43 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.