Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.537.497 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Andrehj schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:49:
[...]
  • Deze discussie ging over de geschiktheid van een monoblock voor een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning doordat de monoblock tijdens vorst (permanent of zo nu en dan) zijn waterpomp aan zet om bevriezing te voorkomen. Dat probleem speelt bij splits helemaal niet, dus dit verlies is bij splits sowieso nul.
  • Hoeveel % van de monoblocks zou van zo'n terrendis buis zijn voorzien? Ik denk dat dat maar een paar procent is. Zeker gezien de prijs van € 43/m. Dat type leiding lijkt me voor deze discussie dus niet zo relevant.
nee, deze discussie gaat over youw gestelde "feit" dat aircoleidingen geen warmte verliezen en een monoblok schijnbaar al hun wamte buiten kwijtraken.

en nee, dit heeft (nu nog) geen bal te maken met kostprijs.

ipv de doelen proberen te verschuiven wil ik gewoon dat je eens cijfers gaat noemen, kennelijk ben je een expert op dit gebied dus moet je gezien je statements deze nummers al in je achterhoofd hebben zitten. en niet alleen voor mij maar voor iedereen zodat die cijfers ook genoemd kunnen worden in de hoofdpost zodat mensen daarop eventueel hun keuze op gaan baseren. dus hoe groot is het verschil tussen een mono en een split in leidingverliezen in Watt?

geef die nummers nu gewoon waarop je jouw statements heb gebaseerd of zeg dat je het eigenlijk gewoon niet weet en maar wat gokt. dan kunnen we samen de nummers uitzoeken. voor de duidelijkheid, jij stelt dat de aarde rond is, ik vraag alleen hoe rond hij dan is.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 30-12-2021 13:25 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
PentaClover schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:10:
[...]

Ik kan me dan weer wel voorstellen dat een WP (VWL75/5) bij A7/W35 54dB geluidsvermogen heeft en bij de condities waarbij de WP maximaal geluidsvermogen produceert (dat hoeft overigens niet voor elke WP bij A-10/W55 te zijn) 56dB doet, maar ik heb dan ook een erg groot voorstellings vermogen :+
(
Ach natuurlijk: bij A7/W35 zal de ventilator in de praktijk veel langzamer draaien (modulatie) dan dat ie maximaal kán draaien (=geluidsvermogen).

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
[...]
  • Deze discussie ging over de geschiktheid van een monoblock voor een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning doordat de monoblock tijdens vorst (permanent of zo nu en dan) zijn waterpomp aan zet om bevriezing te voorkomen. Dat probleem speelt bij splits helemaal niet, dus dit verlies is bij splits sowieso nul.
  • Hoeveel % van de monoblocks zou van zo'n terrendis buis zijn voorzien? Ik denk dat dat maar een paar procent is. Zeker gezien de prijs van € 43/m. Dat type leiding lijkt me voor deze discussie dus niet zo relevant.
En dat is meestal het grootste probleem.

De meesten wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. En schreeuwen het hardst als het niet optimaal functioneert.

En goeie installatie kost gewoon geld en daar moet je niet op bezuinigen .

En anders nog even door sparen

• flippy
  • Niet online

flippy

Adriaan71 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:05:
[...]

En dat is meestal het grootste probleem.
De meesten wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. En schreeuwen het hardst als het niet optimaal functioneert.
En goeie installatie kost gewoon geld en daar moet je niet op bezuinigen .
En anders nog even door sparen
goed, welke van de 2 is dan "goeier" en hoe groot is het verschil in warmteverlies tussen de 2 opties? immers moet daar wel bij jullie cijfers over bekend zijn hoeveel het nu echt scheelt tussen beide opstellingen. voor welk systeem moet ik nu sparen dan? is het prijsverschil de moeite waard?

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 30-12-2021 13:17 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-06 22:39
@flippy, op pagina 172 heeft @Proton_ een berekening van het verlies met water gemaakt, lijkt mij vrij representatief voor de monobloc, vaak zijn dit units tot ongeveer 10/12 kW. Deze units zijn aan de binnenkant geïsoleerd, juist om deze verliezen te minimaliseren.

Wellicht kun je zelf de berekening voor de split unit verliezen doen, feit blijft dat je bij beide systemen verlies hebt dat groter wordt naarmate de buitenunit verder van de woning staat.

De keuze monobloc of split wordt door dit verlies nauwelijks beïnvloed.

• flippy
  • Niet online

flippy

Cees-JanH schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:27:
@flippy, op pagina 172 heeft @Proton_ een berekening van het verlies met water gemaakt, lijkt mij vrij representatief voor de monobloc, vaak zijn dit units tot ongeveer 10/12 kW. Deze units zijn aan de binnenkant geïsoleerd, juist om deze verliezen te minimaliseren.

Wellicht kun je zelf de berekening voor de split unit verliezen doen, feit blijft dat je bij beide systemen verlies hebt dat groter wordt naarmate de buitenunit verder van de woning staat.

De keuze monobloc of split wordt door dit verlies nauwelijks beïnvloed.
ik zit pas op pagina 87, dus je zal specifieker moeten zijn.

en ik kan die berekeningen zelf zeker doen. echter zijn die al gemaakt door de bovengenoemnde mensen gezien hun stelligheid en ben ik gewoon benieuwd hoe men op die cijfers zijn gekomen. met name voor de split units dus.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Proton_ schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:14:
@Herkz @Andrehj laten we het eens benaderen. Ik heb hier nog niet veel vorst gehad terwijl de WP uit stond, maar hier het gedrag van mijn monoblock:
[Afbeelding]

Hij heeft geen sensoren overal op de leiding, dus het algoritme is simpel: < 4 °C = elke 30 min de pomp een minuutje aan.
De pomp kost dus elektrisch minder dan 1 watt. (2/60 van max 50 watt, waarschijnlijk minder).

In dat half uur koelen de sensoren op de warmtewisselaar van 24.5 °C naar 20 °C. Volgens de datasheet zit er 2,0 liter in de binnenunit, maak daar 3 van voor het water in de grondleiding.
(4.2 kJ/(kg*K))*(4.5K * 3 kg) / 30 min = 31.5 watt bij 2 graden buiten, als de warmtewisselaar een toasty 20 graden blijft.
Bij -16 °C is het verwachte warmteverlies door dit mechanisme dus ongeveer 60 watt. Waarschijnlijk minder, omdat de gemiddelde temperatuur van de warmtewisselaar daalt.
Laat ik even verder bouwen op de post van @Proton_ :

Het verlies van je monoblock buitenunit met ongeveer 3 Liter water dat in 30min van 24 naar 20C afkoelt is dus blijkbaar circa 30W thermisch verlies (zie vorige post van @Proton_ _/-\o_ )

Stel nu dat je zoals de panasonics (lijken) te doen de pomp continu draait dan is de gemiddelde temp van het water iets hoger (laten we het ruim nemen en het op 24C stellen zoals de aanvoer in Protons berekening). Dit maakt je delta-T met buiten circa 10% groter, dus dan kom je op:

33W verlies bij Tbuiten van 2C en rond de 66W verlies bij Tbuiten van -16C :z

Dat verlies van die monoblocks waar @andrehj het over heeft gaat wel hard inderdaad :+

(OK, de pomp die constant aanstaat kost ook nog wat Watts, bij mij is dit volgens de kWh-meter 15W dus dat is er ook nog).

edit: extra monoblock-berekening:

Laat het circa 2500 tot 3000 uur per jaar koud genoeg zijn (<4C) dat de WP dit mechanisme ingeschakelt. Dan geeft dit verlies dus een whopping 3000 * 33 W --> 99 kWh thermisch verlies. Als je dit met je WP opwekt is het zelfs maar 25 tot 30 kWh elektriciteit. Dus ja....

Nu de beurt aan #TeamSplit om eens wat te cijferen.

[ Voor 52% gewijzigd door Fr33z op 30-12-2021 13:50 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

dat zijn de verliezen in de unit, maar hoe zit het met de leidingverliezen? en de leidingverliezen in een split?

er word wel allemaal berekeningen losgelaten op de mono's, maar ik wil graag weten hoe het zit met de splits zodat ik/we het kan vergelijken hoe groot het verschil nu echt is. gezien de stelligheid van sommige mensen moeten deze cijfers er ook zijn.

als die cijfers er niet zijn vraag ik me dan af waar hun stellingen dan op gebaseerd zijn.

sidenote: waarom is vragen naar de specifieke nummers over de splits zo'n vloeken in de kerk fenomeen? waarom is men zo terughoudend om deze te geven?

[ Voor 45% gewijzigd door flippy op 30-12-2021 14:13 ]

• Adriaan71
flippy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:11:
[...]

goed, welke van de 2 is dan "goeier" en hoe groot is het verschil in warmteverlies tussen de 2 opties? immers moet daar wel bij jullie cijfers over bekend zijn hoeveel het nu echt scheelt tussen beide opstellingen. voor welk systeem moet ik nu sparen dan? is het prijsverschil de moeite waard?
Val jouw niet aan. Bedoel gewoon in het algemeen, b.v een goeie terrein leiding tegen over een cv flex buis in een mantel. En zo zijn er nog wel zat dingen,

Wat jij moet nemen is voor elk situatie anders. Ik kan dat niet zien vanaf hier.,

• flippy
  • Niet online

flippy

Adriaan71 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:16:
[...]

Val jouw niet aan. Bedoel gewoon in het algemeen, b.v een goeie terrein leiding tegen over een cv flex buis in een mantel. En zit zijn er nog wel zat dingen,

Wat jij moet nemen is voor elk situatie anders. Ik kan dat niet zien vanaf hier.,
ik vat het ook niet zo op. het is het internet. niet gezond voor je om je zo dingen aan te trekken. ;)

laten we eens beginnen met gewoon best case voor beide en 10 meter afstand tot het gebouw. dus case study voor iemand die de unit achterin de tuin zet en centen even geen issue is. en dan gaan we uit van vloerverwarming met een Ta van zeg eens 28 om eens een nummer te noemen. dan houden we even even als kanttenking aan dat de split ~5 meter leiding meer heeft omdat die immers een drop in CV vervanger is die naar de 1e verdieping/zolder moet waar de oude cv hing en de mono heeft mooie terrendis in de grond en alles is gewoon nestjes aangesloten door een competente installateur. dan blijft het zo realisitsch mogelijk. ( afgezien van het competente installateur gedeelte dan. O-) )

hoeveel energie verliest men als het systeem in bedrijf is (over de leidingen) met beide systemen?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Fr33z ik doe wel de aanname dat de leiding ongeveer net zo goed geïsoleerd is als de warmtewisselaar waar de thermometers zitten die ik als basis gebruik.
Volgens die logica (en daar mag je van alles van vinden) levert elke liter leidinginhoud ca 10 watt verlies op bij 2°C. Een beetje onhandige eenheid, dus dat geeft al aan dat het een flinke natte vinger is. Voor mij doeleinden prima, want mijn leidingen zijn erg kort.
Voor een betere schatting van het warmteverlies door buiten-transportleidingen pak je beter meteen de warmteweerstand van de leiding.

En die moet voor splitleidingen ook te vinden zijn. Of, beter nog, heeft iemand de persgas en vloeistofleiding temperaturen bij buiten- en binnenunit, met bijpassende flow cq thermisch vermogen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Cees-JanH
Het verlies van de split is nul, of juist winst, het gas wordt in de binnenuit samengeperst, daarbij komt warmte vrij, in de buitenunit of leiding expandeert het gas en onttrekt warmte aan de omgeving.

Juist voor dit effect te vergroten zit er zelfs een ventilator op de buitenunit.

Tenzij de compressor in de buitenunit zit uiteraard.

[ Voor 8% gewijzigd door Cees-JanH op 30-12-2021 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Cees-JanH schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:40:
Het verlies van de split is nul, of juist winst, het gas wordt in de binnenuit samengeperst, daarbij komt warmte vrij, in de buitenunit of leiding expandeert het gas en onttrekt warmte aan de omgeving.

Juist voor dit effect te vergroten zit er zelfs een ventilator op de buitenunit.
als je niet weet hoe een warmtepomp werkt moet je dat gewoon zeggen, dan helpen we je. we zijn hier allemaal om te leren... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 30-12-2021 14:42 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Cees-JanH schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:40:
Tenzij de compressor in de buitenunit zit uiteraard.
Heb je een tegenvoorbeeld? :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Cees-JanH
Nee, maar zou wel goed idee zijn toch?

Warmteverlies zit dus uitsluitend in de persleiding zijde van het systeem.

Flow
DeltaT

Wat nog meer ?

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:48
Je kunt warmte transport met een vloeistof (mono) niet vergelijken met een split welke op het ontrekken van verdampingswarmte werkt.
Je zou dat alleen kunnen als het koelmiddel altijd vloeibaar blijft.
Bij een split wil je zoveel warmte als mogelijk voor je condensor verliezen. De leidingen zijn daarom alleen geisoleerd tegen condens op de leiding en niet op warmteverlies.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Pietje555 er zijn verschillen, maar een koperbuis die warmer is dan zijn omgeving verliest warmte door de isolatie heen en iemand betaalt dat.
Maakt niets uit of er gas of vloeistof doorheen gaat.

[ Voor 196% gewijzigd door Proton_ op 30-12-2021 15:06 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Cees-JanH schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:58:
Nee, maar zou wel goed idee zijn toch?
in theorie, ja. in de economische zin krijg je zon ding niet verkocht. zon systeem zou een WAF hebben van ergens rond het kookpunt van helium.... ;)
Pietje555 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:58:
Je kunt warmte transport met een vloeistof (mono) niet vergelijken met een split welke op het ontrekken van verdampingswarmte werkt.
Je zou dat alleen kunnen als het koelmiddel altijd vloeibaar blijft.
Bij een split wil je zoveel warmte als mogelijk voor je condensor verliezen. De leidingen zijn daarom alleen geisoleerd tegen condens op de leiding en niet op warmteverlies.
en daar zit nu net mijn punt. immers is het gasvorm tussen de compressor en binnenunit en de normale leidingsets zijn niet geisoleerd voor dit werk. en dan negeren we nog een heleboel factoren die eigenlijk veel meer uitmaken.

[ Voor 54% gewijzigd door flippy op 30-12-2021 16:14 ]

• Pietje555
Ok in verwarmingsbedrijf.
Het maakt in de energiebalans van een Freon machine geen bal uit hoe warm of koud de leidingen zijn omdat de temperatuur verliezen tijdens transport in geen verhouding staan met de transitie energie van gas naar vloeistof en omgekeerd.

Een ijskelder werkt op dezelfde wijze. De temperatuur tussen vast en vloeibaar is maar 1 graad, maar door de overgang komt er voor een dT van 80 graden warmtevrij

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:06:
Ok in verwarmingsbedrijf.
Het maakt in de energiebalans van een Freon machine geen bal uit hoe warm of koud de leidingen zijn omdat de temperatuur verliezen tijdens transport in geen verhouding staan met de transitie energie van gas naar vloeistof en omgekeerd.
reken de verliezen eens uit dan. dat is letterlijk alles wat hier gevraagd word.

sidenote: en welk modern warmtepompsysteem heeft freon? O-)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 30-12-2021 15:11 ]

• KaDoos
  • Laatst online: 15-06 18:37
[...]
De pomp van de Panasonic gaat ook maar af en toe aan als het -10 is. Wat ik mij herinner een keer of 3.
Dus verlies minimaal, moet je hem wel schakelen op extern contact.
Klopt niet helemaal dit is bij 0. Bij -10 loopt bij mij de warmtepomp continu op minimum vermogen, dit lijkt mij bij de meeste mensen, als dit niet zo is, is je wp overgedimensioneerd of verkeerd ingeregeld.

[ Voor 10% gewijzigd door KaDoos op 30-12-2021 15:39 ]

• ToineZ
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-06 22:42
Subsidie voor de WP gaat dus wat omhoog, details vanaf volgende week.
Ik ga naast de WP ook nog een buffervat voor de SWW nodig hebben (aangesloten op de WP), vraag: is hier apart ook nog subsidie op te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
ToineZ schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:33:
Subsidie voor de WP gaat dus wat omhoog, details vanaf volgende week.
Ik ga naast de WP ook nog een buffervat voor de SWW nodig hebben (aangesloten op de WP), vraag: is hier apart ook nog subsidie op te krijgen?
Het korte antwoord is nee.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:25
Mijn warmtepomp is stuk, hij doet de hele dag niets. 🤛

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:14

stuffer

Ondertietel

LacsapOV schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:56:
Mijn warmtepomp is stuk, hij doet de hele dag niets. 🤛
Heb je een foutcode? Maar doet ie het niet omdat het te warm is of omdat er iets mis is.

--edit---
Je hebt btw de zelfde als ik.

[ Voor 7% gewijzigd door stuffer op 30-12-2021 18:16 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LacsapOV
stuffer schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:15:
[...]

Heb je een foutcode? Maar doet ie het niet omdat het te warm is of omdat er iets mis is.

--edit---
Je hebt btw de zelfde als ik.
Het is buiten te warm. :+

• LeonTebbens
  • Niet online
Wat is dan je COP vraag ik me af…

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
LeonTebbens schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:34:
[...]

Wat is dan je COP vraag ik me af…
Niet best, 6w continue en 0w warmte.
Ze mocht ook wel ff vakantie hebben, de afgelopen week stond ze nagenoeg continue te draaien.
Nadeel is dat ik nu koude voeten heb. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:33:
[...]

Als ik dit zo lees zit er nog een generatie tussen. Mijn ouders zijn begin 60, en nog best wel bij de tijd. Mijn pa had die wp al besteld voor dat ik het wist....
Ik heb mijn vader een Panasonic 5 kW 'aangepraat'.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Wp heeft hier ook vakantie, vanmorgen ff 2 uurtjes gedraaid maar staat nu al sinds 12.00 uit.

Voor de cop best wel jammer als ik sommige online grafieken zie bij Tbuiten +14 en verwarmen ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Grolsch op 30-12-2021 20:19 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Mijn cv ketel is net zo goed voor het milieu als een WP. Afschrijving is alleen een stuk lager.
Staat vandaag ook uit

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 13:12

FTL

Grolsch schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:54:
Wp heeft hier ook vakantie, vanmorgen ff 2 uurtjes gedraaid maar staat nu al sinds 12.00 uit.

Voor de cop best wel jammer als ik sommige online grafieken zie bij Tbuiten +14 en verwarmen ;)
Lekker. We stoken hier nu even volledig WAR, bij NIBE betekend dit dat hij nu ook bleef stoken maar dan veel lager op de curve. Misschien toch maar ook via thermostaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Vandaag mijn SUZ-SWM80VA voor het eerst op 20Hz zien draaien, elektrisch net onder de 400Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:06
Grolsch schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:54:

Gelukkig maar dat je energie leverancier je afrekend op de verbruikte kWh, en niet op de behaalde COP :+

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:50
Inderdaad een leuke COP vandaag van 6.7 bij 27 kWh geleverde warmte met 4 kWh elektriciteit. Gemeten met een Hydrocal-M3 warmtemeter en een ABB kWh meter.
De verbruikte elektriciteit moet inderdaad betaald worden maar dat moest het verbruikte gas ook. Bij gas was er nauwelijks verschil tussen buitentemperatuur en het rendement en nu dus wel. Nu ben ik aan energie vandaag ongeveer EUR 1,62 goedkoper uit dan ik met gas zou zijn. En volgend jaar met de nieuwe gasprijzen wordt dat verschil alleen maar groter.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LacsapOV
Ik moet nog wel afstappen van het koken op dino scheten. Ik betaal nu iets van 40,- euro per kuub. 😳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
LacsapOV schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:19:
Ik moet nog wel afstappen van het koken op dino scheten. Ik betaal nu iets van 40,- euro per kuub. 😳
Heb ik geprobeerd maar nog niet de juiste gevonden…
Als dat 40 per kuub kost kook je niet veel…

• DeltaT
Das minder dan een scheet van een brontosaurus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
DeltaT schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:41:
[...]

Heb ik geprobeerd maar nog niet de juiste gevonden…
Als dat 40 per kuub kost kook je niet veel…
Nog geen kuub per maand.. Hier ook lastig om een passende te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
LacsapOV schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:39:
[...]

Weet ik… bij ons is het meer dan 2 per maand, inductie zou de panache zijn maar dan moet je wel meer dan mijn schamele 80A 1 fase hebben… en zelfs dan bijna, de steak smaakt toch anders… om dan gelijk zo een propaan mega fles in de tuin plempen tja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:28
LacsapOV schreef op donderdag 30 december 2021 @ 23:39:
[...]

Wat is er lastig dan? Een strakke inductie kookplaat is toch zo gevonden? Wil nooit meer anders in ieder geval. Een lokaal keukenrenovatie zaakje aangeschreven en die hebben op een zaterdag mijn keukenblad geslepen voor de kookplaat. Gaskookplaat is een stuk kleiner in het blad namelijk. Twee uurtjes later kon ik een eitje bakken.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Ik heb 3x 25A, maar is zit ook al te puzzelen welke fase ik de warmtepomp zet.
Ik zie pieken van 40A langs komen en op alle fasen perioden met 15 A continue
Het wordt tijd dat de energiebedrijven 3x35 als standaard gaan hanteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik woon al 4,5 jaar in onze gasloze woning waar dus alles elektrisch is, incl. een 11,2KW WP, en 3 x 25A is ruim voldoende naar mijn mening.

Met 3 x 25A kun je +- 18KW gelijktijdig uit het net trekken, ik kan me amper herinneren 10KW gezien te hebben.

Wel een kwestie om alles zo mooi mogelijk over de fasen te verdelen, en in ieder geval waar mogelijk PV, WP, koken op 3 fasen te doen.

Ik heb dan geen EV, maar mijn ouders bijv. wel, en ook dat loopt altijd vol gas (+- 11KW) te laden, en er zit "load balancing" op de lader, zodat mocht dat nodig zijn deze terugschakelt.

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 31-12-2021 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pietje555 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:46:
Jouw probleem is niet dat je 3x35A nodig hebt, maar dat je een 1-fase warmtepomp hebt. Die maakt het zo lastig.
3x35A is juist heel terecht zo duur. Als we dat standaard maken, worden de pieklasten nog hoger, wat ons net helemaal niet aan kan. Met 3x25A worden de gebruikers tenminste gestimuleerd om hun belasting goed over de fasen (en de tijd) te verdelen.
Let wel, er zijn ook mensen die ergens op een flatje drie-hoog-achter met een 1x25A (en stadswarmte) aansluiting zitten. Moeten die dan betalen voor jouw zware 3x35A aansluiting? Dat lijkt me niet erg eerlijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
De Elga was helaas niet als 3f leverbaar.
Gelukkig heb ik 10,6 kWp aan PV panelen die altijd wel iets overdag leveren, dus mijn hoofd aansluiting wordt nog redelijk ontzien overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
Als je het logisch verdeelt hoeft het met 1 fase apparaten ook geen probleem te zijn.
In het allerslechtste scenario is er geen zon en langdurig -15.
Dan kun je er voor kiezen om een keer niet de wasmachine én vaatwasser te draaien terwijl je ook aan het koken bent.

Ik heb hier de 25A nog niet gezien terwijl ik slechts 2 van de 3 fases gebruik. En ik zet de boel gewoon aan wanneer het me uit komt.
(WP draait nog niet, maar daar heb ik dus nog een hele 25A fase voor over)

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:07
Ik zit daar ook mee te puzzelen - heb geen verstand van elektra - maar de SUZ-SWM80 is ook één fase zie ik.
Ook full elektra hier in de nieuwe woning (eerst even bouwen nog) en vriendin die ook genoeg apparatuur in de nieuwe keuken heeft uitgezocht.

Begrijp niet zo goed waarom ze niet die WP maken met drie fasen? Als ik kijk naar de Vaillant zie ik in dezelfde vermogensklasse ook 1 fase.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:12
Pietje555 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:57:
Gelukkig heb ik 10,6 kWp aan PV panelen die altijd wel iets overdag leveren, dus mijn hoofd aansluiting wordt nog redelijk ontzien overdag.
Kom, de Elga ace 6 heeft een max opgenemen vermogen van 1,35kWe snoept dus max 6 Ampère van je 25A fase... als je daar al mee in problemen komt, dan heb je je overige apparatuur niet netjes verdeelt.

en gezien je eerder post zie ik op geen van je fasen waar je nu max 15A gebruikt een probleem.
Pietje555 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:46:

[ Voor 30% gewijzigd door ArjoK op 31-12-2021 12:17 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Ik draai hier full electric op 1 fase 1x35amp. En nog nooit problemen gehad.

WP 7kw.

Gewoon met een paar regeltjes rekening houden.

Kan over baar 3x 35amp. Maar wil nog geen slimme meter.

Deze fario draait lekker terug en dat wil ik zo lang mogelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:50
Wanneer de maximaal opgenomen stroom 16A of lager is dan zullen fabrikanten en normaal voor kiezen voor een 1-fase aansluiting omdat dit makkelijker verkoopt. Pas wanneer de maximale stroom over de 16A gaat dan worden 3-fase uitvoeringen gemaakt.
Zelf heb ik hier ook voor een 1-fase type warmtepomp gekozen omdat er al een ongebruikte 1-fase kabel lag. Voor drie fase had ik een nieuwe kabel moeten leggen en dat was weer een stuk meer werk.
Hier kan ik met de slimme meter in combinatie met Domoticz goed zien wat er op de verschillende fases gebeurd. Met de verdeling van de veel verbruikende apparatuur over de fases heb ik rekening gehouden.
Apparatuur:
Warmtepomp L2
Inductiekookplaat L2, L3
PIH auto L1
Oven A L2
Oven B L1
Wasmaschine L1
Vaatwasmaschine L3
Quooker L3
Zonnepanelen L2

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kees_frl schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:55:
Ik zit daar ook mee te puzzelen - heb geen verstand van elektra - maar de SUZ-SWM80 is ook één fase zie ik.
Ook full elektra hier in de nieuwe woning (eerst even bouwen nog) en vriendin die ook genoeg apparatuur in de nieuwe keuken heeft uitgezocht.

Begrijp niet zo goed waarom ze niet die WP maken met drie fasen? Als ik kijk naar de Vaillant zie ik in dezelfde vermogensklasse ook 1 fase.
Er bestaat ook een SWM80YAA lees ik in de R32 databijbel, deze is 3 fasen, waarom heb je daar niet voor gekozen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArjoK schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:13:
[...]

Kom, de Elga ace 6 heeft een max opgenemen vermogen van 1,35kWe snoept dus max 6 Ampère van je 25A fase... als je daar al mee in problemen komt, dan heb je je overige apparatuur niet netjes verdeelt.

en gezien je eerder post zie ik op geen van je fasen waar je nu max 15A gebruikt een probleem.

[...]
Nou, dat heb je niet goed volgens mij, 1,35 bij Ta Tbuiten +7, Ta 35 volgens boekje.

Maximaal kan de Elga 6KW 13A trekken (+- 3000Watt) en dat heb ik hem ook wel eens zien doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Grolsch schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:25:
[...]

Er bestaat ook een SWM80YAA lees ik in de R32 databijbel, deze is 3 fasen, waarom heb je daar niet voor gekozen :?
Die biedt Alklima niet aan volgens mij.

Moet de definitieve nog besluiten, eerder ook al eens met koevlaas gesproken.

Lichtelijk offtopic misschien, wat betekent Elektro-aansluiting 1/N/PE~220-240 V

Zie ik ook bij een wp staan, is dat dan een één fase? :)

[ Voor 28% gewijzigd door Kees_frl op 31-12-2021 12:59 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:42
Een 1 fase WP kan prima op een 3x25a. Gewoon zorgen dat je alle fases netjes verdeeld. Gaat hier ook prima.

Heb hier de WP op 1 fase samen met de wasmachine en droger. En het element op een andere fase met alleen de stopcontacten in huis.

Quooker, oven en vaatwasser zitten ook op een fase. Inductie verdeeld over 2 fases.

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 31-12-2021 12:47 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
@ArjoK de Elga 6 trekt regelmatig 2,4 kW volgens mijn Shelly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Grolsch schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:58:
Ik woon al 4,5 jaar in onze gasloze woning waar dus alles elektrisch is, incl. een 11,2KW WP, en 3 x 25A is ruim voldoende naar mijn mening.

Met 3 x 25A kun je +- 18KW gelijktijdig uit het net trekken, ik kan me amper herinneren 10KW gezien te hebben.

Wel een kwestie om alles zo mooi mogelijk over de fasen te verdelen, en in ieder geval waar mogelijk PV, WP, koken op 3 fasen te doen.

Ik heb dan geen EV, maar mijn ouders bijv. wel, en ook dat loopt altijd vol gas (+- 11KW) te laden, en er zit "load balancing" op de lader, zodat mocht dat nodig zijn deze terugschakelt.
Idem

11 kW Laadpaal met loadbalancing
9 kW warmtepomp (1-fase, maximaal elektrisch vermogen zou ik op moeten zoeken)
2 ovens
7,2 kW inductiekookplaat
En verder de gebruikelijke verbruikers

Werkt zonder problemen op 3x25 A

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 31-12-2021 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:45
Kees_frl schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:43:
[...]
Lichtelijk offtopic misschien, wat betekent Elektro-aansluiting 1/N/PE~220-240 V

Zie ik ook bij een wp staan, is dat dan een één fase? :)
1 fase/Nul/Protective Earth.
Ofwel 1 fase aansluiting idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:12
Grolsch schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:35:
[...]

Nou, dat heb je niet goed volgens mij, 1,35 bij Ta Tbuiten +7, Ta 35 volgens boekje.

Maximaal kan de Elga 6KW 13A trekken (+- 3000Watt) en dat heb ik hem ook wel eens zien doen.
DeltaT schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:53:
@ArjoK de Elga 6 trekt regelmatig 2,4 kW volgens mijn Shelly.
Jullie hebben gelijk 1.35kWe bij +7/35 en max 13A dat is dan toch het dubbele 8)7 , dan moet je idd even goed je overige groepen zien te verdelen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Ik heb mijn fasen heel erg goed verdeeld. Echter zijn er erg veel onzekere gebruikers en juist de pieken zijn lastig.
Maar ik zal niet opnoemen wat wij allemaal aangesloten hebben, maar met een verbruik van 8.000 kWh zonder warmtepomp kun je wel wat voorstellen. Dit is na bezuinigen want eerder zaten we op 10.800 kWh per jaar.
Ik ben al een deel van mijn vermogen kwijt door een mantelzorg woning, en niet veel mensen hebben een hydraulische lift in huis of een schoonpa die graag met zijn 400V/16A lasapparaat tekeer gaat.
Met 15 16A groepen en 4 16A krachtgroepen moet je echt wel puzzelen om de gelijktijdigheden te voorkomen.
Vooral omdat je een WP eigenlijk constant wil laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Pietje555 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:41:
Ik heb mijn fasen heel erg goed verdeeld. Echter zijn er erg veel onzekere gebruikers en juist de pieken zijn lastig.
Maar ik zal niet opnoemen wat wij allemaal aangesloten hebben, maar met een verbruik van 8.000 kWh zonder warmtepomp kun je wel wat voorstellen. Dit is na bezuinigen want eerder zaten we op 10.800 kWh per jaar.
Ik ben al een deel van mijn vermogen kwijt door een mantelzorg woning, en niet veel mensen hebben een hydraulische lift in huis of een schoonpa die graag met zijn 400V/16A lasapparaat tekeer gaat.
Met 15 16A groepen en 4 16A krachtgroepen moet je echt wel puzzelen om de gelijktijdigheden te voorkomen.
Ah helder! Dan val je idd niet meer in de categorie verbruikers waarvoor 3x25A is ontworpen, namelijk een “standaard huisaaansluiting”

[ Voor 3% gewijzigd door LeonTebbens op 31-12-2021 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
LeonTebbens schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:48:
[...]

Ah helder! Dan val je idd niet meer in de categorie “standaard huisaansluiting” van 3x25A.
En doet het wat minder pijn om extra te moeten betalen voor een zwaardere aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-06 20:36
verdeling met "nominale Amp", tot nu toe geen enkel probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0YlaEFm1PQl5Ekk_PPP--7bP6Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8tI0JVMdvNWoHnuk5B6ShS6X.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door tingbrouwer op 31-12-2021 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Misschien kun je gaan peak-shaven door een thuisbatterij te plaatsen?
En misschien is het een leuke technische Tweaker uitdaging op basis van gemeten stroom op je drie fasen in de meterkast enkele grootverbruikers aan te sturen? Bv met de Smart grid ready aansluiting op je warmtepomp of via een andere methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
tingbrouwer schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:58:

[Afbeelding]
Maar jij hebt dan 3 x 35?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:57:
Met een Elga is 1-fase toch ook geen probleem? Zoveel stroom zal die toch niet gebruiken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je voor die mantelzorgwoning niet een aparte hoofdaansluiting aanvragen? Dan krijg je ook 2x die teruggave energiebelasting, waardoor dat financieel erg aantrekkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:27
tingbrouwer schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:58:

[Afbeelding]
Levert de droger vervangen voor een warmtepompdroger niet weer wat ruimte op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
neen, 3x25 Amp (automaat Nuts heeft een C-karakteristiek; afschakeltijd bij continu 30Amp ca. 3600sec)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7vBUA2VUgVUUg_FiqJEW7K-lbU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/IuK5siuUlnl5iK1o6NgIqa3q.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
maharens schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:23:
[...]

Levert de droger vervangen voor een warmtepompdroger niet weer wat ruimte op?
Zeker, komt er bijna aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Andrehj schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:12:
[...]

Kun je voor die mantelzorgwoning niet een aparte hoofdaansluiting aanvragen? Dan krijg je ook 2x die teruggave energiebelasting, waardoor dat financieel erg aantrekkelijk is.
Je kunt alleen een nuts aansluiting krijgen als je een volwaardig huisnummer bent. Ik moet dan ook een meterkast conform alle aansluitvoorwaarden plaatsen. Met andere woorden de woning splitsen. Je bent dan al snel € 10.000,- voor je nuts kwijt. Naast de jaarlijkse vastrecht kosten en aansluitkosten. Dan is een 3x 35 veel goedkoper.

@Joris748 € 800,- per jaar extra voor iets wat tot nu toe goed gaat doet bij mij net zo zeer als bij jou.
Daarnaast zijn mijn energiekosten al hoog genoeg (verdien ook maar modaal).

Liefst had ik full-electric gegaan want boven de 10.000 kWh kost elektra toch geen drol, maar de mantelzorg woning zit nog op gas.
Maar door de PV panelen met de saldering lever ik jaarlijks nog voldoende terug om mijn elektriciteitsrekening op nul te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

is het geen optie om (bepaalde zaken) op een accusysteem te zetten die de bulk van enkele grootverbruikers opvangt? als je toch voldoende panelen hebt is dat na een paar jaar "terugverdiend" versus de meerprijs van 3x35. helemaal als je met zulke volumes straks toch genaait word op je saldering straks.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 31-12-2021 16:05 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Attentie voor deelnemers:

MONITORINGCIJFERS WARMTEPOMP voor december inleveren s.v.p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
flippy schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:05:
is het geen optie om (bepaalde zaken) op een accusysteem te zetten die de bulk van enkele grootverbruikers opvangt? als je toch voldoende panelen hebt is dat na een paar jaar "terugverdiend" versus de meerprijs van 3x35. helemaal als je met zulke volumes straks toch genaait word op je saldering straks.
Ik denk dat de meeste van de WP bezitters en E-auto bezitters problemen krijgen als het salderen stopt omdat er veel zich nu rijk rekenken.
Maar juist in de donkerste maanden en 's avonds heb je het meeste verbruik en geen opbrengst. Zomers is het gewoon een emmer die overloopt.
Electrische batterij systemen lossen hier niets aan op. Je moet thermische opslag zien te realiseren.
Ik ben nu met een appartementencomplex bezig wat een groot ijsbuffer en PVT panelen gebruikt in combinatie met w-w warmtepompen. Ik ben benieuwd wat hier de resultaten van zijn.
Ook zal je je gebruik gewoonten moeten aanpassen. Ik heb een scherm in de woonkamer waar continue het verbruiken en de PV opbrengst op weergegeven worden.
Iedereen weet dat al te gebruiken en zet de vaatwasser, wasmachine en kachels aan wanneer er voldoende opbrengst is. Je ziet ook meteen het resultaat van je apparaat (ook in euro's). Hier staan ook gas en waterverbruik op om iedereen bewust te maken.
Op mijn omvormer zit een uitgang welke schakelt bij een ingesteld vermogen. Deze moet ik nog uitzoeken hoe ik dit kan combineren met de vrijgave van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dat is ook niet het punt van een accu. de accu neem je in deze situaties om de pieken op te vangen.

en een blok ijs houd je lampen niet aan of je auto vol.

iets minder oogkleppen op, niet alles kan je relativeren naar jouw situatie.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 31-12-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Pietje555 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:50:
[...]

Je kunt alleen een nuts aansluiting krijgen als je een volwaardig huisnummer bent. Ik moet dan ook een meterkast conform alle aansluitvoorwaarden plaatsen. Met andere woorden de woning splitsen. Je bent dan al snel € 10.000,- voor je nuts kwijt. Naast de jaarlijkse vastrecht kosten en aansluitkosten. Dan is een 3x 35 veel goedkoper.

@Joris748 € 800,- per jaar extra voor iets wat tot nu toe goed gaat doet bij mij net zo zeer als bij jou.
Daarnaast zijn mijn energiekosten al hoog genoeg (verdien ook maar modaal).

Liefst had ik full-electric gegaan want boven de 10.000 kWh kost elektra toch geen drol, maar de mantelzorg woning zit nog op gas.
Maar door de PV panelen met de saldering lever ik jaarlijks nog voldoende terug om mijn elektriciteitsrekening op nul te houden.
Je kunt het vervelend vinden, maar uiteindelijk maak je met twee huishoudens gebruik van die aansluiting. Die kosten kun je dus gewoon delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Pietje555 Je hebt geen grote accu nodig om toch behoorlijke vermogens van fase 1 naar fase 2 te verplaatsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Pietje555 jij hebt wel een uitzonderlijke situatie, een (schoon) vader op respectabele leeftijd die nog last :? Als hij nog werk zoekt, ik bied hem bij deze een baan aan!! (regio Twente)

Maar laten we eerlijk zijn, dit is weel heel uitzonderlijk, en 3 x 25A is voor een "normaal" gezin echt voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heronimo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:32:
Denk dat het wel een paar weken met -10 duurt voordat alle energie uit een vloer is opgebruikt voor de vorst beveiliging.
Nee hoor je Panasonic houdt het water op 20 graden door desnoods te verwarmen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Grolsch ligt er een beetje aan wat de gemeente bij nieuwbouw voor eisen stelt.
Onlangs een appartementencomplex opgeleverd wat van de gemeente geen gas mocht gebruiken en geen warmtepompen. Omdat iedere woning apart was (geen centrale opwekker) zouden er 30 warmtepompjes moeten komen.
Uiteindelijk is ieder appartement met elektrische radiatoren voorzien en een doorstroom apparaat van 14 kW.
Met de 3x25 kom je dan maar net uit. De grote appartementen hadden 3x35 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@koevlaas2 Zijn dat de warmte elementen die veel mensen uitschakelen (voeding niet aansluiten?) Hiervoor is toch ook de zware afzekering (20A) die veel mensen niet kunnen plaatsen met een 3x 25A omdat je dan niet selectief bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Grolsch schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:52:
@Pietje555 jij hebt wel een uitzonderlijke situatie, een (schoon) vader op respectabele leeftijd die nog last :? Als hij nog werk zoekt, ik bied hem bij deze een baan aan!! (regio Twente)

Maar laten we eerlijk zijn, dit is weel heel uitzonderlijk, en 3 x 25A is voor een "normaal" gezin echt voldoende.
Mijn pa is 75 en is ook nog steeds in de weer met lasapparaat en draaibank. Kei handig (niet regio Twente dus :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pietje555 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:04:
Onlangs een appartementencomplex opgeleverd wat van de gemeente geen gas mocht gebruiken en geen warmtepompen. Omdat iedere woning apart was (geen centrale opwekker) zouden er 30 warmtepompjes moeten komen.
Uiteindelijk is ieder appartement met elektrische radiatoren voorzien en een doorstroom apparaat van 14 kW.
Dit is toch wederom niet normaal? Van mij mogen ze vast recht voor 3x35A op 2400 per jaar zetten. Het is namelijk absoluut niet nodig alleen door onzinnige keuzes heb je dat nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
Grolsch schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:22:
[...]

Dit is toch wederom niet normaal? Van mij mogen ze vast recht voor 3x35A op 2400 per jaar zetten. Het is namelijk absoluut niet nodig alleen door onzinnige keuzes heb je dat nodig.
Ach zolang ze geen waterstof gebruiken, want dat is voor verwarming nog onzinniger.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pietje555 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:04:
En dat leg jij als installateur dan met droge ogen aan? Lekker bezig. Dat kost die bewoners alsnog 800 euro per jaar extra.
Ik zie zo al een paar mogelijkheden om die 3x35A aansluiting (voor nota bene een appartement... ) te voorkomen:
  • Deze appartementen alsnog van een warmtepomp voorzien. Er zal toch wel een dak op dat appartementencomplex zitten waar wat buitenunits geplaatst kunnen worden?
  • Een simpel last-relais plaatsen in de verwarmingsgroep, die ervoor zorgt dat de verwarming tijdelijk even uit gaat als de doorstroomverwarmer aan gaat, of als de stroom van de inductiekookplaat boven een bepaalde waarde komt.
Wat vinden de toekomstige bewoners van die COP-1 verwarming, en van dat hoge elektrische vastrecht?
En waarom elektrische radiatoren? Dan had ik toch elektrische vloerverwarming aangelegd. Nu zittten ze nog steeds met radiatoren met stofnesten etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 31-12-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:52:
[...]

En dat leg jij als installateur dan met droge ogen aan? Lekker bezig. Dat kost die bewoners alsnog 800 euro per jaar extra.
Ik zie zo al een paar mogelijkheden om die 3x35A aansluiting (voor nota bene een appartement... ) te voorkomen:
  • Deze appartementen alsnog van een warmtepomp voorzien. Er zal toch wel een dak op dat appartementencomplex zitten waar wat buitenunits geplaatst kunnen worden?
  • Een simpel last-relais plaatsen in de verwarmingsgroep, die ervoor zorgt dat de verwarming tijdelijk even uit gaat als de doorstroomverwarmer aan gaat, of als de stroom van de inductiekookplaat boven een bepaalde waarde komt.
Wat vinden de toekomstige bewoners van die COP-1 verwarming, en van dat hoge elektrische vastrecht?
En waarom elektrische radiatoren? Dan had ik toch elektrische vloerverwarming aangelegd. Nu zittten ze nog steeds met radiatoren met stofnesten etc.
Er is een groot verschil tussen de uitvoerende tak en de beslissende tak. Als je daar eenn probleem mee hebt moet je niet dat werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Als je problemen hebt om het uit te voeren, moet je geen inschrijf offerte doen. Heb je na opdracht betere ideeen dan kan dat natuurlijk altijd besproken worden.
De techniek gaat vooruit en tussen start ontwerp en uitvoering zit vaak 3 jaar.
Echter valt er binnen de voorwaarden vaak niet veel te wijzigen.
Je neemt als installateur namelijk ook de ontwerpverantwoording over en je hebt domweg de tijd en geld niet om een ander ontwerp uit te werken.

Ik zit aan de besliszijde en ook wij weten gelukkig vrij goed wat we doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djames6
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-12-2024
hallo Tweakers, al een langere tijd ben ik me zelf al aan het oriënteren op een volledige warmtepomp of een hybride opstelling.

in de jaren dat ik in me huidge woning woon (huis 200m2 vrijstaand) heb ik elk jaar wat isolatie maatregelen genomen.

gestart met een nieuwe cv installatie met radiatoren (Nefit trendline hrc30 in 2016)
en radiator folie.

vervolgens:
Spouwmuurisolatie (+-8 cm)
DBE in radiators beneden
HR++ kozijnen boven
Volledig nieuwe dak bestaande uit superfoil + stro platen en isolatie daar weer tegen aan (20cm)
beneden gewoon dubbelglas.

verder staat de ketel ingesteld op een aanvoer temperatuur van max 45 graden al een aantal jaar dus ook met -10 en behalen daarmee de 20 graden binnenshuis

kwa warm watervoorziening gaat de vraag alleen maar groter worden, we verwachten elk moment onze eerste kleine 😁

alleen blijf ik twijfelen stand alone warmtepomp of hybride wat zouden jullie mij adviseren ook natuurlijk wat kwa aanschaf interessant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

qua aanschaf is een warmtepomp voor de radiatoren en dan een losse warmtepompboiler (met extra spiraal) het meet leuke want dan krijg je 2x subsidie en zal je warm water echt niet opraken.

gas de deur uit, dat geintje kost je alleen al 30 euro per maand voor het privillege om gas te hebben. daar kan je een boel stroom voor kopen...

o ja, ga eerst eens kijken hoe laag je radiatoren kunnen. liefste onder de 40.

[ Voor 49% gewijzigd door flippy op 01-01-2022 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 10:28
Tomexergie schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:08:
Attentie voor deelnemers:

MONITORINGCIJFERS WARMTEPOMP voor december inleveren s.v.p.
Done ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:08:
@koevlaas2 Zijn dat de warmte elementen die veel mensen uitschakelen (voeding niet aansluiten?) Hiervoor is toch ook de zware afzekering (20A) die veel mensen niet kunnen plaatsen met een 3x 25A omdat je dan niet selectief bent?
Element van een Panasonic is 3kw die kan op 16A en niet aansluiten is niet mogelijk want dan krijg je een foutmelding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LacsapOV
Tromgeroffel, de tweede maand waar ik het verbruik volledig heb bijgehouden. (Onnauwkeurig interne sensoren)

2021 - 2020
Gem temp 4.4 vs 5.2
Verbruik 326kwh vs 195m3
COP SWW 3.5
COP CV 5.1 (Wel erg positief, 4.5 zou realistisch zijn)
Gem Ta 27

Als ik niets had gedaan dan was ik dit jaar onderstaande kwijt geweest:
195 x 1.22 = 237.90
Vs
326 x 0.33 = 107.58

Besparing 130.32

[ Voor 6% gewijzigd door LacsapOV op 01-01-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:05
Gelukkig nieuwjaar allemaal. Tijd om de balans op te maken.

Heel 2021 heb ik 4268 kWh gebruikt om te verwarmen (volgens de melcloud app). Ik heb helaas geen historisch gasgebruik, maar dit lijkt me ook niet extreem veel, al is het natuurlijk niet echt koud gewest

21,89 kWh / m2 Hoe is de verhouding bij jullie?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t31H6NF.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-06 17:50
Maikie18 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:49:

Heel 2021 heb ik 4268 kWh gebruikt om te verwarmen (volgens de melcloud app). Ik heb helaas geen historisch gasgebruik, maar dit lijkt me ook niet extreem veel, al is het natuurlijk niet echt koud gewest

[Afbeelding]
Het was wel hier ZH kouder dan in 2020. Ik kijk naar het verbruik per gewogen graaddag.
2019 ggd 2649 , 0,69 kWh/ggd
2020 ggd 2475, 0,65 kWh/ggd
2021 ggd 2771, 0,65 kWh/ggd
foutje!, pakte het verbruik

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 01-01-2022 13:09 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[Afbeelding]
Ik heb ongeveer 60 kWhtherm./m² per jaar nodig,
met een wp zou dit ergens tussen de 14 en 17 kWhelekt. kunnen liggen.
Hier was het afgelopen jaar toch wat kouder dan 2020, ca. 15% meer graaddagen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hier 2235 kWh totaal voor de warmtepomp voor 280 m² verwarmd oppervlak. Dus ca 8 kWh/m².
(incl SWW en koelen, helaas kan ik pas vanaf november een echt nauwkeurig onderscheid maken)

Alle verbruik gemeten met een ABB kWh meter in de meterkast.

Als ik een vrij nauwkeurige inschatting maak van het SWW en koelverbruik kom ik op:
Ca 400 kWh (elektrisch) voor SWW en 182 kWh voor koelen.

Voor een eerlijk vergelijk moet ik ook het verbruik van de L/L warmtepompen er nog bij tellen:
207 kWh voor koelen
55 kWh voor verwarmen.

Totaal (L/W + L/L) komt dan op:
  • Verwarmen : 1708 kWh (6.1 kWh/m²)
  • Koelen: 389 kWh (1.4 kWh/m²)
  • SWW: 400 kWh (via de warmtepomp)
  • SWW: 105 kWh (via het dompelelement in het vat, alleen gebruikt voor legionellacyclus)
Gisteren op de valreep nog een COP-dagrecord (voor verwarmen) van 7.58 gehaald. _/-\o_

Al met al erg tevreden. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 01-01-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Andrehj Is de dCOP via een externe warmtemeter i.c.m. de externe kWh-meter bepaald?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:40:
@Andrehj Is dCOP via een externe warmtemeter i.c.m. de externe kWh-meter bepaald?
Yep. Met een Kamstrup Multical 302

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online

[Afbeelding]
Vanaf 26 maart bij ons 1608 KWh gebruikt om te verwarmen.
15,4 KWh/ m2.
Precies dezelfde warmtepomp
Maar dus vanaf 26 maart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmVlSZZv1o8Z_5JtYKS2I-gU7yE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNpwLvcCPwvgzZCdDGfYEkHp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door LeonTebbens op 01-01-2022 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Maikie18
Gelukkig stoken de buren ook voor mij.

688 kWh is er in gegaan voor de cv met de mitsubsidie (incl koelen)

1667 kWh cop 1- aton power to heat voor het tapwater (en heel af en toe een beetje cv)
Hoeveel in je Atlantic WPboiler?

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-01-2022 14:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:09:
[...]

Hier 2235 kWh totaal voor de warmtepomp voor 280 m² verwarmd oppervlak. Dus ca 8 kWh/m².
(incl SWW en koelen, helaas kan ik pas vanaf november een echt nauwkeurig onderscheid maken)

Alle verbruik gemeten met een ABB kWh meter in de meterkast.

Als ik een vrij nauwkeurige inschatting maak van het SWW en koelverbruik kom ik op:
Ca 400 kWh (elektrisch) voor SWW en 182 kWh voor koelen.

Voor een eerlijk vergelijk moet ik ook het verbruik van de L/L warmtepompen er nog bij tellen:
207 kWh voor koelen
55 kWh voor verwarmen.

Totaal (L/W + L/L) komt dan op:
  • Verwarmen : 1708 kWh (6.1 kWh/m²)
  • Koelen: 389 kWh (1.4 kWh/m²)
  • SWW: 400 kWh (via de warmtepomp)
  • SWW: 105 kWh (via het dompelelement in het vat, alleen gebruikt voor legionellacyclus)
Gisteren op de valreep nog een COP-dagrecord (voor verwarmen) van 7.58 gehaald. _/-\o_

Al met al erg tevreden. :)
Hij staat hier al bijna 2 dagen uit.
Pagina: 1 ... 44 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.